(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 15  آذر  1391 - شماره 20373

كوتاه اقتصادي
سوءاستفاده كنندگان از ارز مرجع شناسايي شده اند
سخنگوي مركز مبادله اعلام كرد
فروش ارز صادراتي به نرخ مبادله اي مشمول مشوق شد
رئيس كانون انبوه سازان خبر داد
كاهش 20 تا 25 درصدي قيمت مصالح ساختماني
شركت بازرسي كيفيت و استاندارد اعلام كرد
سايپا 123 بي كيفيت ترين خودرو ساخت داخل
اواخر هفته جاري رئيس جمهور پاكستان
تفاهم نامه خط لوله صلح را در تهران امضا مي كند
يارانه آذرماه شنبه آينده واريز مي شود
يورو استات هشدار داد
افزايش 120ميليون نفري فقيران در اروپا
بزودي صورت مي گيرد
 اتصال شبكه ملي برق ايران به 6 كشور
استقبال سرمايه گذاران خارجي از غرفه ايران در نمايشگاه چين


كوتاه اقتصادي

رئيس سازمان حفظ نباتات كشور با بيان اينكه اين سازمان هنوز موافقت خود را براي واردات گندم از پاكستان اعلام نكرده است، گفت: در صورت صدور مجوز سلامت محصول گندم از اين سازمان، دولت مجاز به واردات گندم پاكستاني خواهد بود. رضا فتوحي در خصوص توافق جديد ايران براي واردات گندم از پاكستان اظهار داشت: تاكنون هيچ محموله گندمي از پاكستان وارد ايران نشده است و در صورت صدور مجوز سلامت محصول مورد نظر از طرف اين سازمان، دولت مجاز به واردات گندم از پاكستان خواهد بود.
¤ شركت نفتي ايتاليايي اني، ذخاير گازي ايران در سال 2011 را
9/16 درصد كل ذخاير جهان برآورد و آن را دومين كشور بزرگ داراي ذخاير گازي جهان معرفي كرد. شركت ايتاليايي «اني» سومين شركت بزرگ نفتي در اروپا در جديدترين گزارش خود به بررسي وضعيت صنعت نفت و گاز در جهان در سال 2011 پرداخته است.براساس اين گزارش؛ ميزان ذخاير گازي جهان در سال 2011 برابر با 196 تريليون و 68 ميليارد متر مكعب بوده است كه 152 تريليون و 705 ميليارد متر مكعب از اين ذخاير به 10 كشور نخست داراي ذخاير جهان و 43 تريليون و 363 ميليارد متر مكعب از اين ذخاير به باقي كشورهاي جهان تعلق دارد. ده كشور نخست داراي ذخاير گازي در جهان در سال 2011 به ترتيب روسيه با 46 تريليون، ايران با
090/33 تريليون، قطر با 201/25 تريليون، تركمنستان با 10 تريليون، آمريكا با 160/9 تريليون، عربستان با 016/8 تريليون، امارات با
103/6 تريليون، ونزوئلا با 521/5 تريليون، نيجريه با
110/5 تريليون و الجزاير با 504/4 تريليون متر مكعب عنوان شده اند.
¤ پانزدهمين نشست هيأت مديره اتاق بازرگاني و صنعت اسلامي 9 و 10 دسامبر 2012 برابر با 19 و 20 آذر ماه 1391 در كراچي پاكستان برگزار مي شود. در هيأت مديره اين اتاق، نمايندگان كشورهاي بنين، مصر، اردن، ايران، كويت، نيجر، عمان، پاكستان، فلسطين، قطر، عربستان سعودي، سودان، سوريه، تونس، تركيه، اوگاندا، امارات متحده عربي و نماينده سازمان كنفرانس اسلامي عضويت دارند. در نخستين روز اين نشست، همچنين چهل و نهمين جلسه كميته مالي اتاق بازرگاني و صنعت اسلامي با حضور نمايندگان كشورهاي مصر، ايران، اردن، كويت، پاكستان، عربستان سعودي، سوريه، تونس، تركيه و امارات متحده عربي برگزار خواهد شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5515، 5516، 5569، 5580، 5581، 5589، 5557 الي 5559، 5560 الي 5563، 8830، 8832، 8834، 8886 و 8881 الي 8884 از امروز به مدت) 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ معاونت ساخت و توسعه بزرگراه ها با بيان اينكه امسال 100 ميليارد تومان به تكميل بزرگراه پاتاوه -دهدشت- بهبهان اختصاص داده ايم، گفت: براي تكميل 137 كيلومتر باقي مانده اين بزرگراه كلاً 250 ميليارد تومان لازم داريم. خيرالله خادمي درباره عمليات تكميل بزرگراه پاتاوه-دهدشت- بهبهان اظهار داشت: اين مسير در امتداد محور بزرگراهي از اصفهان به شهر رضا و شهرضا تا سميرم است. وي ادامه داد: هدف بزرگراه شدن مسير پاتاوه- دهدشت- بهبهان اتصال مسير جديدي از سمت اصفهان و شهرضا به بندر امام خميني(ره) در خوزستان است؛ در واقع اين مسير از غرب استان كهگيلويه و بويراحمد و غرب ياسوج عبور كرده سپس وارد استان خوزستان شده و پس از آن به بندر امام خميني(ره) متصل مي شود.
 


سوءاستفاده كنندگان از ارز مرجع شناسايي شده اند

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: براي آن دسته از واردكنندگاني كه ارز مرجع را دريافت و كالا را با ارز آزاد در بازار فروخته اند، پرونده تخلف تشكيل شده است.
مهدي غضنفري در جمع خبرنگاران گفت: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با كمك بانك مركزي، گمرك و بانكهاي عامل فهرستي از دريافت كنندگان ارز مرجع را تهيه و به سراغ آنها رفته است.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اين اساس، پرونده اين افراد به لحاظ مالي بررسي شده و آن دسته از واردكنندگاني كه كالا را با ارز مرجع وارد ولي به قيمت آزاد در بازار فروخته اند، برخورد و براي آنها پرونده تخلف صادر شده است.
وي تصريح كرد: افرادي كه ضوابط را رعايت كرده باشند، جريمه نمي شوند اما براي تعدادي از افراد پرونده تشكيل شده است.
وي كه در حاشيه نمايشگاه لوازم خانگي با خبرنگاران گفت وگو مي كرد درباره برخي مشكلات تامين ارز مبادله اي توسط واحدهاي توليدي نيز گفت: مي توانيم با برگزاري جلسه اي با مسئولان مركز مبادله و بانك مركزي در وزارت صنعت، به حل مشكل بپردازيم، به لحاظ نوع ارز دستمان باز نيست كه همه درخواست ها را پاسخ بدهيم اما با تغيير رويه ثبت سفارش به لحاظ نوع ارز مي توان همه نيازها را تامين كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين گفت: بازار موجود حساس و زنده است هر خبري بي موقع منفي و حساب نشده باشد اثر تلاطمي داشته و براي ما در بازار مضر است. اخبار بازار بايد كاملا با آرامش و حساب شده باشد و انتظار از رسانه ها اين است كه در آرام سازي بازار به ما كمك كنند.
وي درخصوص وضعيت ذخيره سازي كالاها پاسخ داد: سعي كرديم كالاهاي اساسي را به مقدار مورد نياز ذخيره كنيم و فرآيند ذخيره سازي خوشبختانه ادامه دارد و دولت هم مراقبت كرده كه براي اين ذخيره سازي ارز مرجع قرار گيرد.
وي گفت: بسياري از كالاهايي كه در سبد غذايي مردم قرار دارد ناشي از مواد اوليه اي است كه به عنوان كالاي اساسي وارد كشور مي شود مثل روغن، برنج و فقط بايد درست توزيع شود و تمهيدات لازم انديشيده شود.
توجه توليدكنندگان
به مسئوليت هاي اجتماعي
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در نشست توليدكنندگان لوازم خانگي با بيان اينكه توليد ملي در شرايط اقتصاد مقاومتي بايد در پرتو سياست هاي نوين تجارت خارجي بهتر از گذشته عمل كند، از توليدكنندگان خواست در كنار تلاش هاي توليدي به مسئوليت هاي اجتماعي خويش توجه كنند.
وي در ادامه با بيان اينكه هم اكنون در شرايط خاصي قرار گرفته، افزود: در اين شرايط مدلي از استراتژي هاي خاص را پيگيري مي كنيم كه من از آن تحت عنوان «سياست هاي تجاري در دوران تحريم» نام مي برم و اگر قرار باشد تحريم را در آن قرار ندهيم، با عنوان مناسب تري همچون «استراتژي تجاري در شرايط اقتصاد مقاومتي» مواجه خواهيم شد.
وي سپس گفت: اگر به چارچوب ها، مشخصات و ويژگي هاي اين شرايط دقت نشود ممكن است انتظاراتي را كه گاهي اوقات توليدكنندگان يا توزيع كنندگان مطرح مي كنند در كليشه و مدل ذهني خاصي بگنجد كه متعلق به دوران قبل بوده است و سپس با خود بگويد اگر امسال قرار است از ما حمايت شود چرا حمايت دلخواه صورت نمي گيرد.
غضنفري ادامه داد: به خوبي مي دانيد كه در ابتداي امسال موضوع قيمت ارز مسئله جدي در اقتصاد كشور شد، نامه تحريم ها يك نامه ناكامل است يعني هر آن مي تواند يك جمله زير آن نوشته شود، يك قصه ناتمام است و مي توانند هر بار يك داستان جديد به آن اضافه كنند بنابراين يك جريان ديناميك و مستمر در مقابل اقتصاد كشور قرار دارد، فقط يك تصميم تنها در تقابل با نظام اسلامي نيست.
وي افزود: تصور نكنيم كه اگر ما با اولين برخورد موفق شديم مشكل تحريم را حل كنيم ديگر كاملا مسئله حل شده است، به خاطر داشته باشيم كه سال گذشته هرچند تحريم بانك هاي تخصصي، تجاري و كشتيراني مطرح بود اما مسير تجارت كاملا باز و آزاد بود، موفق شده بوديم فصل هاي نخست اين تحريم را به خوبي مديريت كنيم، از زمستان پارسال برگ هاي جديدي ورق زده شد و ممكن است امسال زمستان هم، ورق هاي جديدي داشته باشيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت سپس ادامه داد: پس سوژه اصلي (تحريم) كه باعث مي شود دور هم جمع شويم، بگوييم سياست هاي تجاري خود را تغيير داديم، قرار است اقتصاد و توليد ما بماند و در عين حال اجازه ندهيم كه به معيشت مردم آسيب وارد كند.
غضنفري بيان كرد: در آغاز امسال موضوع ارز يك بحران جدي ايجاد كرد، دولت تمام تلاش خود را مصروف آن كرد كه شرايط را عادي نگه دارد، در چند ماه نخست امسال دولت ارز مرجع با نرخ 1226 تومان را براي همه واردكنندگان تامين كرد تا شرايط اقتصاد كشور دچار التهاب نشود، ولي در عين حال برنامه ريزي لازم را هم براي برخورد با بحران هاي پيش رو پيش بيني كرد.
وي با بيان اينكه ميزان واردات كشور در چهار ماه نخست امسال حدود 17 ميليارد دلار بود، افزود: 7 ميليارد دلار از اين رقم از محل ارز حاصل از صادرات تامين شد و كاملا علامت هايي به ما سيگنال مي داد كه ممكن است تامين همه ارز امكان پذير نباشد با اين وجود فضاي تجاري كشور به گونه اي بود كه آرامش وجود داشت، در آمار شش ماهه از حدود 27 ميليارد دلار واردات كشور 11 ميليارد دلار توسط ارز غيربانكي تامين شد يعني اينكه سهم ارز غير بانكي در چرخه اقتصاد بالا مي ر ود و بانك مركزي مثل گذشته نمي تواند ارز خود را در اين چرخه قرار دهد.
غضنفري سپس با اشاره به فعاليت هاي انجام شده درخصوص مديريت ارز گفت: تقريبا تا مرداد ماه امسال 10 اولويت ارز دريافت مي كرد، با اين توضيح كه تا خرداد اصلا اولويت بندي وجود نداشت، سپس در وزارت صنعت، معدن و تجارت اولويت بندي به سرعت شكل گرفت، 18 تير بانك مركزي اعلام كرد كه از 10 اولويت ارائه شده فقط به 5 اولويت ارز مرجع مي دهد اما دوم مرداد ماه يعني 15 روز بعد متوجه شديم كه جريان تامين ارز مرجع با كندي مواجه است و سپس اولويت هاي 3، 4، 5 حذف شد. وي ادامه داد: از تاريخ 12 مرداد ماه فقط اولويت هاي 1 و 2 ارز مرجع دريافت كرد كه اين روند هم اكنون نيز ادامه دارد اما تا سوم مهر ماه هيچ گونه برنامه اي براي چگونگي تخصيص ارز به ساير اولويت ها پيش بيني نشده بود، موضوع بورس ارز مطرح شد، موافقين و مخالفين در دولت و مجلس اظهارنظر كردند كه در نهايت اجرايي نگرديد و پس از آن بود كه در سوم مهر ماه در يكي از ساختمان هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت مركز مبادلات ارزي راه اندازي شد و از اين تاريخ به بعد آرامش مورد انتظار با كندي و حمايت همه جانبه بخش خصوصي و مجلس برقرار شد.
 


سخنگوي مركز مبادله اعلام كرد

فروش ارز صادراتي به نرخ مبادله اي مشمول مشوق شد

سخنگوي مركز مبادلات ارزي از تصميمات جديد درباره ارز دانشجويي، اولويت هاي ارز خدماتي و فروش ارز صادراتي به نرخ مبادله اي خبر داد.
صمد كريمي در گفت وگو با ايرنا با اشاره به بخشنامه جديد بانك مركزي براي پوشش تقاضاهاي اولويت دار گروه هاي خدماتي در 13 آذر ماه جاري به بانك هاي عامل؛ اظهار داشت: براساس اين بخشنامه تأمين نيازهاي ارزي مصارف خدماتي برخي از گروه ها به نرخ مبادله اي مجاز مي باشد و به عبارت ديگر بانك هاي كشور مي توانند جهت مصارف مدنظر به نرخ مبادله اي از بانك مركزي ارز خريداري كنند.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي گفت: ارز گروه خدماتي كه در گذشته اطلاع رساني شده و شامل ارز مسافرتي (حداكثر 300 دلار) براي كليه مقاصد و مسافران هوايي، زميني، ريلي، دريايي، ارز مأموريت هاي غيرثابت و ثابت براي كاركنان دولتي، ارز بيماران، ارز دانشجويان غيربورسيه (فوق ليسانس و بالاتر) است. از اين روش تأمين مي شود.
وي افزود: نكته جالب در مورد دانشجويان غيربورسيه آن است كه علاوه بر حداكثر ماهيانه معادل يك هزار دلار هزينه اقامت براي هر دانشجو براي هر عضو خانواده نيز ماهيانه حداكثر 500 دلار به نرخ مبادله اي تعلق مي گيرد.
وي ادامه داد: دانشجويان بورسيه كماكان تأمين نيازهاي ارزي به نرخ مرجع 1226 تومان بوده و خانواده هاي اين گروه از دانشجويان نيز مشمول هزينه اقامت حداكثر 500 دلار به نرخ ارز مرجع مي باشند.
كريمي اظهار داشت: تأمين ارز مورد نياز فرصت هاي مطالعاتي و هزينه ضروري اعضاي هيئت علمي، حق عضويت و حق ثبت نام در سازمان ها و مجامع بين المللي و مجامع علمي و هزينه چاپ مقالات علمي، هزينه شركت در نمايشگاه هاي خارج از كشور، فروش و يا انتقال حق الوكاله در رابطه با دعاوي خارجي، بابت اصل و سود سرمايه گذاري خارجي، كارمزدها، هزينه دفاتر خارج از كشور شامل سفارتخانه ها، هزينه اجاره شبكه هاي اطلاعاتي، هزينه برگزاري همايش هاي بين المللي و هزينه انجام آزمايش هاي علمي و فني در خارج از كشور و دريافت گواهينامه هاي بين المللي از جمله اين اولويت ها است.
وي ادامه داد: هزينه خريد امتياز فيلم و دريافت هاي ماهواره اي و ارتباطي، هزينه سوخت، هندلينگ، لندينگ پروازهاي خارجي، حق بيمه شركت هاي هواپيمايي ايراني، فروش و انتقال ارز بابت هزينه هاي شركت هاي بيمه ايراني، فروش ارز شركت هاي منتخب براي اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عاليات (عراق) و فروش ارز جهت بازپرداخت تسهيلات اعطايي از محل حساب ذخيره ارزي (دولتي، خصوصي، فاينانس غير خودگردان، بانك توسعه و تجارت (اكو)، بانك جهاني و بانك توسعه اسلامي) از ديگر اولويت ها است.
وي ادامه داد: موارد مذكور در دو گروه مورد اشاره اولويت هاي مصارف خدماتي هستند كه بانك هاي عامل مي توانند باتوجه به تقاضاي مشتريان به نرخ مبادله اي جهت تأمين تقاضاي ارز از بانك مركزي اقدام كنند.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي همچنين گفت: در صورتي كه صادركنندگان، ارز خود را به نرخ مبادله اي به فروش برسانند، مشمول جايزه مشوق هاي صادراتي و معافيت مالياتي مي شوند.
كريمي با بيان اينكه خريد ارز از صادركنندگان توسط بانك ها بلامانع است، افزود: صادركنندگان با ارايه اعلاميه خريد مشمول مشوق هاي مذكور مي شوند.
به گفته وي، صادركنندگان همچنين مي توانند درآمدهاي ارزي را جهت واردات خود و يا واردكنندگان استفاده كنند، ضمن آن كه سپرده گذاري ارزي و پرداخت بدهي ارزي صادركنندگان بلامانع است.
وي اظهار داشت: همچنين براساس تصميمات جديد درآمدهاي ارزي وزارتخانه ها، شركت هاي دولتي و ساير دستگاه هاي موضوع بند 27 قانون بودجه سال جاري كل كشور در مركز مبادلات ارزي و يا شبكه بانكي كشور به نرخ مبادله اي خريداري مي شود كه اين امر سبب تقويت جانب عرضه ارز در اقتصاد ايران است.
كريمي گفت: اين تصميمات در كار گروه اقتصادي ستاد ويژه اقتصادي و در راستاي ساماندهي بازار ارز كشور اتخاذ شده و بانك مركزي 13 آذر ماه جاري طي بخشنامه اي آن را به بانك هاي عامل ابلاغ كرده است.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي ادامه داد: تصميمات فوق سبب تقويت بيشتر جانب عرضه ارز در بازار ارز كشور و همچنين تأمين تقاضاي وارداتي بر مبناي اولويت بندي كالايي خواهد شد.
 


رئيس كانون انبوه سازان خبر داد

كاهش 20 تا 25 درصدي قيمت مصالح ساختماني

رئيس كانون سراسري انبوه سازان با اشاره به كاهش 20 تا 25 درصدي قيمت مصالح ساختماني، گفت: صنعتي سازي مسكن را در داخل كشور بومي كرديم.
ايرج رهبر در چهارمين همايش تخصصي و فناوري نوين صنعتي سازي ساختمان گفت: صنعتي سازي در كشور ما رو به پيشرفت است و در سال هاي قبل درصد كمي به صنعتي سازي اختصاص داشت اما هم اكنون 40 درصد از ساخت و ساز كشور صنعتي است.
وي با اشاره به اينكه صنعتي سازي در دو بخش انجام مي گيرد، گفت: بخش سازه اي كه به صورت 60 درصد صنعتي سازي انجام مي گيرد و هم اكنون 40 درصد از صنعتي سازي به اين روش است.
رهبر با بيان اين كه اميدواريم در سال هاي آينده سهم 90 درصدي صنعتي سازي در اين بخش را داشته باشيم، اظهار داشت: ساخت انفرادي را هم مي خواهيم كه صنعتي سازي شود كه در اين روش مي توانيم قطعات تكي را در كارخانه ها مونتاژ كنيم ضمن اينكه در داخل ساختمان هم مي توان صنعتي سازي را به كار برد.
وي تصريح كرد: در اين روش از نظر هزينه ها، كاربرد مصالح و كيفيت ساخت رشد بالايي را در ساخت و ساز انفرادي خواهيم داشت.
وي بزرگ ترين چالش صنعتي سازي مسكن را سرمايه گذاري در بخش تجهيزات اجرايي كار دانست و گفت: بايد منابع مالي براي ساخت كارخانه تأمين شود و پس از آن مي توان وارد صنعتي سازي شد.
وي درباره افزايش قيمت مسكن مهر اظهار داشت: مذاكرات زيادي در اين خصوص انجام شده و ما در انتظار ثبات قيمت ها در اين بخش بوديم و احتمالاً تا هفته آينده از سوي وزير نرخ هاي جديد اعلام مي شود.
رئيس كانون سراسري انبوه سازان با اشاره به كاهش قيمت مصالح ساختماني، گفت: در حال حاضر قيمت مصالح ساختماني 20 تا 25 درصد كاهش پيدا كرده كه در قيمت نهايي مسكن مهر تأثيرگذار است.در ادامه اميرمازيار شاكري دبير اجرايي همايش گفت: در دوره چهارم همايش صنعتي سازي با يك جهش به بومي سازي صنعتي سازي در ساختمان رسيديم و تكنولوژي هايي كه در همايش هاي پيش در حد يك تئوري بودند امسال توليد شدند.
وي با اشاره به مشكلات زيادي كه براي صنعتي سازي به وجود آمده بود، گفت: امسال نمايشگاه از لحاظ كيفيت در سطح بالاتري قرار دارد و سعي داريم كه امسال بر بهره وري بيشتر تأكيد داشته باشيم.
 


شركت بازرسي كيفيت و استاندارد اعلام كرد

سايپا 123 بي كيفيت ترين خودرو ساخت داخل

جديدترين جدول رده بندي كيفي خودروهاي سواري داخلي منتشر شد.
براساس جديدترين رده بندي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از كيفيت سواري هاي توليدي در آبان ماه، خودروي نيسان تيانا با 3/3نمره منفي رتبه نخست رده بندي را به خود اختصاص داده است.
پس از نيسان تيانا، رتبه دوم در اختيار نيومزدا 3 با 18 نمره منفي و رتبه سوم در اختيار گراند ويتارا با 8/18نمره منفي است. مگان نيز با 2/21 نمره منفي در رتبه چهارم رده بندي كيفي خودروهاي سواري توليدي در آبان ماه قرار دارد.
رتبه پنجم نيز در اختيار تندر 90 پارس خودرو با 22 نمره منفي و رتبه ششم در اختيار تندر90 ايران خودرو با 2/22نمره منفي است. هيوندايي آوانته نيز با
8/22نمره منفي در رتبه هفتم رده بندي قرار دارد.
ام.وي.ام 530 با 55 نمره منفي در رتبه هشتم و ليفان 620 با موتور 1800 سي سي با 60 نمره منفي در رتبه نهم رده بندي قرار دارد. رتبه دهم نيز در اختيار ام.وي.ام 33x با 7/61نمره منفي است.
پژو پارس خراسان با 2/62 نمره منفي رتبه يازدهم رده بندي را در اختيار دارد. سمند نيز با
3/65 نمره منفي در رتبه دوازدهم و پژو 405 خراسان با 8/65 نمره منفي در رتبه سيزدهم قرار دارد.
رتبه چهاردهم نيز با 66 نمره منفي در اختيار پژو 405 است. تيبا با 7/70 نمره منفي رتبه پانزدهم و ام.وي.ام 110 با 90 نمره منفي رتبه شانزدهم رده بندي را در اختيار دارد.
سايپا 131 با 5/95 نمره منفي، سايپا 131 پارس خودرو با 6/99 نمره منفي و سايپا 132 با 4/100نمره منفي در رتبه هاي هفدهم، هجدهم و نوزدهم رده بندي كيفي خودروهاي سواري توليدي در آبان ماه قرار دارند.
 


اواخر هفته جاري رئيس جمهور پاكستان

تفاهم نامه خط لوله صلح را در تهران امضا مي كند

قرارداد سرمايه گذاري در خط لوله صلح به رغم ممنوع شدن هرنوع معامله تجاري با ايران، اواخر هفته جاري با سفر رئيس جمهور پاكستان به كشورمان امضا خواهد شد.
عاصم حسين وزير نفت و انرژي پاكستان هم اكنون بمنظور تدوين اين تفاهمنامه (قرارداد سرمايه گذاري در خط لوله صلح) به ايران سفر كرده و اواخر هفته جاري نيز آصف علي زرداري رئيس جمهور پاكستان نيز براي امضاي اين تفاهمنامه به ايران سفر مي كند.
به گزارش فارس، پيش از اين قرار بود هفته گذشته در جريان سفر رئيس جمهور كشورمان به پاكستان اين تفاهمنامه امضا شود. اما به دليل آماده نبودن قرارداد اين سرمايه گذاري امضاي تفاهمنامه به هفته جاري موكول شد.
بنابراين گزارش؛ همانطور كه بارها اعلام شده ايران قصد دارد براي پيشرفت احداث خط لوله صلح در خاك پاكستان 500ميليون دلار سرمايه گذاري كند كه 250ميليون دلار از اين مبلغ به صورت وام و 250 ميليون دلار نيز از طريق بانكهاي تجاري و تامين تجهيزات صورت مي گيرد.
از طرفي نيز پاكستان توافق كرده است كه مابقي هزينه مورد نياز احداث اين طرح نيز از طريق درآمد مالياتي تامين شود تا پاكستان بتواند اين خط لوله را تا موعد مقرر به بهره برداري برساند.
هم اكنون شركت آلماني ILF كار طراحي مهندسي اين خط لوله را در خاك پاكستان به اتمام رسانده و طبق برآوردهاي اوليه انجام شده، هزينه تكميل اين پروژه بين 2/1 تا 5/1 ميليارد دلار تخمين زده شده است.
بر همين اساس، پاكستان بايد يك خط لوله 780 كيلومتري با هزينه تقريبي يك ميليارد و 500ميليون دلار در خاك اين كشور احداث كند.
پيش از اين، روسيه و چين براي سرمايه گذاري در اين پروژه ابراز تمايل كرده بودند اما به دليل اعمال فشار از سوي آمريكا و برخي از كشورهاي اروپايي نتوانستند در اين طرح مشاركت و سرمايه گذاري كنند به همين دليل ايران و پاكستان متعهد شدند تا سرمايه گذاري در اين خط لوله را نيز انجام دهند.
اين توافقنامه در شرايطي امضا مي شود كه آمريكا انجام هر نوع معامله تجاري بزرگ با ايران را ممنوع و به شركت هاي خارجي در مورد مشاركت در اين پروژه هشدار داده است.
براساس قرارداد 25ساله اي كه بين ايران و پاكستان منعقد مي شود ايران بايد از فروردين 1393 (دسامبر 2014 ميلادي) سالانه 8/7 ميليارد مترمكعب گاز طبيعي به اين همسايه شرقي صادر كند و اگر به دلايل فني از قبيل تاخير در احداث خط لوله در خاك پاكستان اين كشور نتواند گاز خود را از ايران وارد كند بايد جريمه نقدي به ايران بپردازد.
هم اكنون با پيش قدم شدن ايران براي سرمايه گذاري در اين خط لوله حركتهاي جدي براي احداث اين خط لوله انجام شده است به طوري كه پاكستان خريد لوله هاي مورد نياز را از برخي كشورهاي اروپايي مانند لهستان آغاز كرده است.
 


يارانه آذرماه شنبه آينده واريز مي شود

معاون امور يارانه هاي مستقيم سازمان هدفمندي يارانه ها گفت: يارانه نقدي مرحله 22 به ازاي هر نفر 455 هزار ريال 19 آذر قابل برداشت است.
سيدجلال الدين عارفيان در گفت وگو با فارس، افزود: يارانه نقدي مرحله بيست و دوم روز شنبه 18 آذر ساعت 24 واريز و از صبح يكشنبه 19 آذر قابل برداشت است.
معاون امور يارانه هاي مستقيم سازمان هدفمندي يارانه ها تاكيد كرد: يارانه همانند قبل 455 هزار ريال به ازاي هر نفر در ماه از روز يكشنبه قابل برداشت است.
 


يورو استات هشدار داد

افزايش 120ميليون نفري فقيران در اروپا

مؤسسه آمار اروپا در تازه ترين گزارش خود نسبت به افزايش جمعيت فقراي اروپا هشدار دادشه است.
به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس، مؤسسه آمار اروپا موسوم به يورو استات در اين گزارش اعلام كرد: تعداد افرادي كه در معرض گرفتاري به فقر اقتصادي هستند، در 27كشور اروپايي به بيش از 120ميليون نفر افزايش يافته است.
براساس اين گزارش، بحران مالي و بدهي منطقه يورو تاثير زيادي بر افزايش جمعيت فقير اروپا داشته است.
براين اساس در سال 2011 ميلادي جمعيت اروپايي كه در معرض فقر اقتصادي قرار داشتند، به بيش از 6/119 ميليون نفر رسيده است كه اين رقم معادل 2/24 درصد جمعيت 27 كشور عضو اتحاديه اروپا بوده است.اين گزارش حاكي است، اين رقم در سال 2010 ميلادي به
4/23 درصد و در سال 2008 ميلادي به بيش از 5/23 درصد جمعيت كشورهاي اروپايي رسيده بود.براساس گزارش مؤسسه آمار اروپا، بلغارستان بيشترين تاثير منفي را از بحران مالي و اقتصاد اروپا تحمل كرده به طوري كه بيش از 49 درصد مردم اين كشور در معرض فقر اقتصادي قرار دارند.
پس از بلغارستان كشورهاي روماني و لاتويا با 40 درصد، ليتواني با 33درصد، يونان و مجارستان با بيش از 31 درصد فقر اقتصادي تهديد مي شوند. جمهوري چك با 15 درصد كمترين نرخ جمعيت در معرض فقر اقتصادي در اروپا را در اختيار دارد و پس از آن هلند و سوئد با 16درصد و لوكزامبورگ و اتريش با 17درصد قرار گرفته اند.
براين اساس، اين رقم براي آلمان بزرگترين اقتصاد منطقه يورو نيز در سال 2011 ميلادي به 9/19 درصد رسيده است، اين رقم در سال 2008 ميلادي به
1/20 درصد رسيده بود.
همچنين اين رقم براي فرانسه نيز در سال 2011 به 3/19 درصد و در سال 2008 ميلادي نيز به 6/18 درصد رسيده بود.
اين گزارش حاكي است، بيش از 17درصد از جمعيت 500ميليون نفري 17كشور عضو يورو نيز در معرض فقر شديد اقتصادي قرار دارند.
 


بزودي صورت مي گيرد

اتصال شبكه ملي برق ايران به 6 كشور

شبكه ملي برق ايران در آينده نزديك به 6 كشور متصل خواهد شد.
به گزارش مهر، در حال حاضر ظرفيت توليد برق ايران به 67 هزار مگاوات رسيده است و پيش بيني مي شود با بهره برداري از چندين واحد جديد نيروگاهي اين ظرفيت تا پايان سال جاري به 70 هزار مگاوات افزايش يابد.
از ابتداي سال جاري تاكنون 16واحد جديد نيروگاهي با ظرفيت توليد 2600 مگاوات برق در مدار بهره برداري قرار گرفته و بر اساس برنامه زمان بندي تا شهريور ماه سال آينده با بهره برداري از 23 نيروگاه در قالب طرح هاي مهر ماندگار حدود 12هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور افزوده شود.
وزارت نيرو هم در آخرين گزارش رسمي خود درباره توليد برق كشور، اعلام كرده است: از ابتداي سال جاري تاكنون توليد برق ايران بيش از 6 درصد افزايش يافته است.
بر اين اساس ميزان توليد برق كشور از ابتداي امسال تاكنون به 186 هزار و 854 گيگاوات رسيده كه اين ميزان بالغ بر 6 درصد بيش از مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است.
از مجموع انرژي توليدي داخل كشور از ابتداي سال جاري تاكنون حدود 177 هزار و 5617 گيگاوات ساعت به واحدهاي حرارتي و 9 هزار و 236 گيگاوات ساعت به واحدهاي برق آبي اختصاص داشته است.
همزمان با افزايش توليد برق، صادرات انرژي الكتريكي كشور هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشدي 40درصدي برخوردار شده است.
هم اكنون شبكه برق ايران به كشورهاي ارمنستان، پاكستان، تركمنستان، تركيه، جمهوري آذربايجان، نخجوان، عراق، سوريه و افغانستان متصل است و در آينده اي نزديك اين شبكه برق به كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس همچون عمان، امارات متحده عربي، قطر و ساير كشورها همچون لبنان و هند هم متصل خواهد شد.
ايران از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از هفت هزار و 668 گيگاوات ساعت برق به كشورهاي همسايه صادر كرده است كه اين ميزان حدود 40درصد در مقايسه با زمان مشابه پارسال افزايش نشان مي دهد.
اين در حالي است كه صنعت برق كشور در مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 5 هزار و 508 گيگاوات ساعت برق به كشورهاي همسايه صادر كرده بود.
محمد بهزاد معاون وزير نيرو در گفتگو با مهر با بيان اينكه امسال حجم صادرات برق كشور از مرز يك ميليارد كيلو وات ساعت عبور مي كند، تاكيد كرده است: در مجموع درآمد صادرات برق و انرژي الكتريكي تا اسفندماه سال جاري به بيش از يك ميليارد دلار افزايش مي يابد.
 


استقبال سرمايه گذاران خارجي از غرفه ايران در نمايشگاه چين

غرفه ايران، شلوغ ترين مكان گفت وگو و آشنايي با جذابيت ها و ظرفيت هاي سرمايه گذاري كشور ما در نمايشگاه چين بود.
ديروز در مجمع و نمايشگاه جهاني جذب سرمايه هاي خارجي چين، روز سرمايه گذاري در ايران بود. به گزارش واحد مركزي خبر از پكن، شلوغ ترين مكان گفتگو و آشنايي با جذابيت ها و ظرفيت هاي سرمايه گذاري كشورها در اين نمايشگاه متعلق به ايران بود و صدها نفر از صاحبان سرمايه از چين و ديگر كشورها استقبال خوبي كردند. مهدي صفري سفير ايران در چين در اين نمايشگاه طي سخناني، حجم سرمايه گذاري شركت هاي چيني در كشورمان را 2 ميليارد دلار اعلام كرد.
وي با تاكيد بر اينكه شرايط ايران براي سرمايه گذاري هاي بيشتر خارجي از جمله چيني ها فراهم است، گفت: رقم سرمايه گذاري موسسه ها و شركت هاي چيني در ايران طي سال 2009 ميلادي فقط 124 ميليون دلار بود.
صفري خاطر نشان كرد، ايران با 77 ميليون نفر جمعيت، جواني كشور، نيروي كار متخصص، دسترسي به بازارهاي منطقه، خط ساحلي طولاني در خليج فارس، ثبات سياسي، منابع انرژي و زيرساخت هاي مناسب، موتور رشد منطقه است.
وي با اشاره به امنيت كشورمان براي سرمايه گذاري تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران يكي از بهترين انتخاب ها براي سرمايه گذاري در آينده است.
وي رشد مبادلات تجاري بين ايران و چين را خوب توصيف كرد و گفت: ارزش تبادلات تجاري دو كشور با 55درصد رشد در سال 2011 ميلادي به 45 ميليارد دلار رسيد، اين رقم در سال 2010 ميلادي نزديك به 30 ميليارد دلار بوده است.
سفير جمهوري اسلامي ايران در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: هنوز دو كشور توان بالايي براي گسترش روابط اقتصادي و تجاري دارند.
صفري همچنين خواستار زمينه سازي براي امضاي اسناد و اجرايي كردن توافقنامه هاي باقيمانده در بخش هاي اقتصادي مانند: استاندارد، قرنطينه كالاها، گردشگري و گمرك ميان ايران و چين شد.
وي گفت: ايران به چين به عنوان يك كشور در حال رشد سريع در آسيا و جهان نگاه مي كند و مايل به گسترش تبادلات با آن در همه عرصه ها است.
اين سومين بار است كه روز سرمايه گذاري ايران براي معرفي فرصت هاي تجاري و سرمايه گذاري كشورمان در همايش سرمايه گذاري خارجي چين در مركز تجارت جهاني پكن برگزار مي شود.
بنابراين گزارش، جمهوري اسلامي ايران در مجمع و نمايشگاه چهارم جذب سرمايه هاي خارجي چين در سطوح ملي و استاني حاضر شده و استانداران، نمايندگان مجلس و مقامات 9 استان كشور، طرح هاي جذاب خود را براي سرمايه گذاري خارجي به ويژه چيني ها را معرفي كردند. دادوش هاشمي استاندار كرمانشاه گفت: اين استان به لحاظ جذب سرمايه خارجي ظرفيت بسيار بالايي دارد و ما طرح هاي متنوعي از جمله پتروشيمي و بهره برداري و فرآوري قير طبيعي را به عنوان دو طرح ويژه عرضه كرده ايم. استان فارس هم كه سال گذشته با جذب 40ميليون دلار سرمايه خارجي مقام نخست سرمايه گذاري خارجي را در ميان استان هاي كشور به دست آورد اين بار با طرح هاي بيشتري به بازار جذب سرمايه آمده است. حسين صادق عابدين استاندار فارس هم از عرضه طرح هاي مختلف در بخش راه آهن، گاز، حمل و نقل، صنايع غذايي و گردشگري خبر داد. در بازار سرمايه خارجي چين اين بار دو هزار طرح از 50 كشور جهان عرضه شده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10