تحريم در انديشه عبدالحسين لاري
دكتر موسي نجفي
فصل چهارم
انديشه تحريم در رسائل سياسي
(از قيام تحريم تنباكو تا نيم قرن بعد از آن)
انديشه تحريم و ماهيت شيعي آن، از لحاظ كمّي و كيفي، جهت و نحوه عمل مقاومت منفي در
ايران را ترسيم نمود و اين نحوه اثر، عميق تر از آن بوده است كه بتوان فقط آن را در
راستاي انحطاط اقتصادي جامعه ايران محدود نمود. تحريم داراي ابعاد فرهنگي، اجتماعي،
سياسي و اقتصادي دامنه داري بوده است. تداوم فكري و عملي آن را مي توان در اسناد و
متون تاريخي ايران رهگيري نمود. در بخش قبلي به جنبه هاي عملي و نظري آن در اسناد و
مدارك و فتاوي تاريخي اشاره كرديم. و در اين قسمت به انديشه تحريم در كتب و رساله
هاي سياسي كه غالباً از سوي علماي ديني نوشته شده است، مي پردازيم. برهه زماني كه
مي توان انديشه تحريم را در كتب و رسائل سياسي تحقيق كرد، از بعد از قيام دخانيه
شروع شده تا اواخر قاجاريه نيز رگه ها و اشاراتي از آن را مي توان يافت. اين نكته
را هم بايد اضافه كرد كه برخي از نويسندگان اين كتب و رسائل از شاگردان بلاواسطه
مرحوم ميرزاي شيرازي بوده اند و برخي نيز با واسطه تحت تأثير وي قرار داشته اند.
انديشه تحريم در كتاب هدايت الطالبين
كتاب هدايت الطالبين از جمله كتب سياسي است كه به دست يكي از شاگردان ميرزاي شيرازي
يعني مرحوم سيد عبدالحسين لاري نوشته شده است و در آن نسبت به نفوذ اقتصادي خارجيان
در ايران هشدار داده شده است. قسمتهايي از اين كتاب را، كتاب «ولايت فقيه زير بناي
فكري مشروطه مشروعه» نقل به مضمون اين گونه آورده است:
سيد عبدالحسين، پيوسته در طول زندگي خود، مسلمين را از استعمال چاي و قند و ادويه و
خوراك و پوشاكهايي كه از كشورهاي خارجي، به ويژه روس و انگليس وارد ايران و ساير
كشورهاي اسلامي مي شدند، نهي مي نمود. وي استعمال اشياء خارجي را كه در آن زمان
بسياري معمول بود، تحريم كرد و معتقد بود كه آنچه ارز از كشور اسلامي براي خريد
اشياء به خارج مي رود به تقويت دشمنان دين انجاميده و بر شوكت استعمارگران مي
افزايد و سبب ريخته شدن خون مسلمانان، به وسيله آنان مي شود و موجبات بيچارگي ملت
را فراهم كرده، وابستگي اقتصادي و به دنبال آن وابستگي سياسي را به همراه خواهد
داشت و اين عمل هم از نظر سياسي و هم از نظر ديني حرام مي باشد. او حتي حاجياني را
كه در بازگشت از سفر حج، قرآن هاي عثماني را وارد مي كردند سرزنش و نكوهش مي نمود.
در آن زمان قرآن هاي عثماني در كشور آلمان به چاپ مي رسيدند و همه ساله از اين راه
وجوه فراواني به آلمان سرازير مي شد. سيد پيروانش را به استعمال اشياء داخلي تشويق
مي كرد و خود نيز لباس وطني مي پوشيد و از خوردن قند و چاي هم خودداري مي نمود. در
آن روزگار، قند مصرفي جامعه، معمولاً از روسيه وارد مي شد و سيد بدان خاطر كه دولت
روس محارب با مسلمين است و انگليس نيز به تجاوز به سرزمينهاي اسلامي مبادرت ورزيده
است به ويژه بر اين موضوع تأكيد داشت. از سوي ديگر، سيد، ملت مسلمان را ترغيب و
تشويق مي نمود كه به قطع وابستگي اقتصادي كشور همت گمارند و اين مهم را واجب شرعي
مي دانست. وي معتقد بود كه بايد وسائل قطع وابستگي به بيگانگان را فراهم نمود. او
حتي يكي از مصارف عمده بيت المال مسلمين را آموزش علوم و حرفه ها و صنايع و ساير
چيزهايي مي دانست كه مسلمين بدان نيازمندند به حدي كه به حد خود كفايي برسند و به
تعبير خود او، از شر وابستگي به كفار خارجي بي نياز گردند و در اين موضوع بسيار جدي
و قاطع بود. ديدگاه روشن او را مي توان از جواب استفتايي كه در اين مورد از وي
پرسيده شده است به خوبي دريافت:
بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال: استعمال مطعومات و مشروبات و ملبوسات و مصنوعات مجلوبه از بلاد كفره كه جميع
يا اغلب اهالي آنها كفارند ومنتشر در بلاد اسلاميه شده، چه صورت دارد بيّ نواتو
جروا1
جواب: علاوه بر صريح كريمه « ا نّما المشر كون نجأ»2و اجماع «كلّ سؤر طاه أ ا لاّ
سؤر الكلب والخنزي ر و الكاف ر »3 و مفهوم «ما غلب عليه المسل مون فلابأس»4. و
علاوه بر نهي صريح «لاتعاونوا علي الا ثم والعدوان5 » امروز آنچه پول از بلاد
اسلاميه به بلاد خارجي مي رود اعانت به اعداء دين و استعداد كفار است براي ريختن
خون اسلام و مسلمين، [پس] حرام است استعمال آنها سياسهًً و ديانهًً ح فظاً ل لاسلام
و المسلمين مگر در صورت اضطراب و عدم وجود اشياء وطني اسلامي به هيچ وجه من الوجوه
آن هم پس از عدم علم به نجاست، كه با علم به نجاست چنانچه الان علم عادي موجود است
واجب است اجتناب و احتراز اكلاً و شرباً و لبساً في الصّلاه و الطّواف خصوص جلود
ولحوم و شحوم كه اصل در آنها عدم تزكيه است و پس از حصول علم عادي چشم بر هم
گذاردن، قاطع عذر و رافع تكليف نيست و اصالت طهارت در مورد شك است نه علم و عسر و
حرج در مواردش از باب رخصت است نه عزيمت و اعتبار بدو سوق منوط به غلبه صحت و
اسلاميت است نه غلبه فساد و كفر، پس حرام است استعمال آنها واجب است بر جميع
مسلمانان استعمال مطعومات و ملبوسات و مصنوعات بلاد اسلاميه و قطع علائق احتياج از
كفره خارجه، و فراهم نمودن وسائل قطع روابط احتياجات از كفار، چنانچه مرحمت پناه
آقاي حجهً الاسلام الحاج ميرزا محمد حسن شيرازي اعلي الله مقامه ايماء به مراتب
مزبوره فرموده اند در جواب از اين سؤال6.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. بيان كنيد كه مأجور هستيد.
2. سوره توبه (9): 28. مشركان نجس هستند.
3. هرگونه پس مانده و پس خورده خوراكي پاكيزه است جز خورده سگ و خوك و كافر.
4. آنچه در بازار مسلمانان رواج و غلبه يافته اشكالي ندارد.
5. سوره مائده (5): 2. بر پايه گناه و دشمني همكاري نكنيد.
6- سيد عبدالحسن لاري. هدايت الطالبين. به نقل از كتاب ولايت فقيه زير بناي فكري
مشروطه مشروعه. سيد محمدتقي آيت اللهي. تهران، اميركبير، 1363. بخش ضمائم، صص 173-
174.
پاورقي
|