(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19  آذر  1391 - شماره 20376

كوتاه اقتصادي
طي 70 روز در مركز مبادله صورت گرفت
اختصاص 5/2 ميليارد دلار ارز به واردات
علي رغم تحريم هاي غرب صورت گرفت
مبادله تجاري ايران با 192 كشور جهان
معاون وزير راه خبر داد
آغاز طرح راهداري زمستاني جاده ها
يك مقام مسئول خبر داد
ذخيره سازي 7 قلم كالا براي شب عيد
بازدهي بورس 30 درصدي شد
افزايش 16هزار ميليارد توماني مطالبات معوق بانك ها
سازمان جهاني كار: بيكاران اروپا به 26 ميليون نفر رسيد
دبير كانون انجمن هاي صنفي:
دريافت 300 تومان براي تمديد دفترچه بيمه كارگران غيرمنطقي است
تا خردادماه سال آينده محور هراز دو بانده مي شود
پاسخ شركت ملي گاز به اظهارات حاج بابايي؛
انشعاب گاز براي كلاس هاي درس غيراستاندارد ممنوع است
تلاش دلالان براي آشفتگي در بازار دكل هاي حفاري
گشايش ششمين نمايشگاه بين المللي نان


كوتاه اقتصادي

¤ با راه اندازي طرح هاي مهر ماندگار بيش از 7500 شغل به صورت مستقيم در شركت هاي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران ايجاد مي شود. سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران اعلام كرد: در حال حاضر در اين سازمان(ايميدرو) 15 پروژه در قالب مهر ماندگار در دست اجرا قرار دارد كه با آغاز به كار آنها 7 هزار و 564 شغل به صورت مستقيم در سراسر كشور در حوزه معدن و صنايع معدني ايجاد خواهد شد. در همين حال افتتاح طرح هاي فوق سبب ايجاد هزاران شغل به صورت غيرمستقيم مي شود.
¤ با توجه به محدوديت در واگذاري شماره اعتباري جديد، همراه اول تصميم به بازيابي شماره هاي غيرفعال (خطوط در وضعيت سلب امتياز و مشتركيني كه 12 ماه اعمال شارژ نداشته اند) گرفته است. روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: مشتركين اين اپراتور مي توانند بازيابي شماره هاي غيرفعال خود را از دو طريق انجام دهند؛ گام اول تخليه خطوط در وضعيت سلب امتياز است كه در اين گام ابتدا تمامي شماره هايي كه در وضعيت سلب امتياز قرار دارند، تخليه مي شوند كه در صورت مراجعه و درخواست مشترك طي يك ماه (تا پايان روز جمعه 15 ديماه 91)، بازگرداندن شماره امكان پذير خواهد بود.گام دوم تخليه شماره هايي است كه 12ماه اعمال شارژ نداشته اند كه در اين مرحله ابتدا به مشتركيني كه 12 ماه يا بيشتر اعمال شارژ نداشته اند از طريق پيامك، آگهي روزنامه، آگهي و زيرنويس تلويزيوني و آگهي راديويي اخطار داده مي شود و مشتركيني كه تمايل به حفظ شماره خود را دارند، مي توانند از دو طريق «اعمال شارژ» و «ارسال پيامك بدون متن به 8021» اقدام كنند.
¤ در معاملات ديروز بازارهاي فرابورس، 63ميليون اوراق بهادار به ارزش 2/373ميليارد ريال در هشت هزار و 750 نوبت دست به دست شد. همچنان مانند روزهاي گذشته در ميان شركت هاي فرابورسي ذوب آهن اصفهان با مبادله 2/49ميليون سهم و 3 درصد افزايش قيمت، بيشترين حجم معاملات را با قيمت پايه هر سهم سه هزار و 19ريال به خود اختصاص داد.بيشترين رشد قيمت نيز به صنعت روي زنگان تعلق داشت و با افزايش 9/4درصد هر سهم آن سه هزار و 329ريال را در سيستم معاملات ثبت كرد و كمترين رشد قيمت متعلق به ليزينگ ايرانيان بود كه باافت
3/2درصدي قيمت هر سهم آن يك هزار و 15ريال رسيد.
¤ تعداد تراكنش هاي مالي صورت گرفته از طريق سامانه بانكداري اينترنتي بانك صادرات ايران در پايان مهر ماه نسبت به مقطع زماني مشابه در سال گذشته 65درصد رشد را نشان مي دهد.به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك در راستاي ارايه خدمات مطلوب و جلب رضايت مشتريان همگام با پيشرفت فن آوري هاي جديد، ارايه خدمات بانكداري اينترنتي متنوع را بر پايه بسترهاي اينترنتي امن در دستور كار قرار داده است. اين خدمات بدون محدوديت مكاني و زماني ارايه مي گردد و داراي قابليت هاي فراواني از جمله انتقال وجه، روئيت صورتحساب، تعيين مبلغ چك، پرداخت اقساط، پرداخت قبوض و... مي باشد كه تا پايان مهر ماه سال جاري بيش از 237هزار نفر از مشتريان ضمن عضويت در اين سامانه به طور ميانگين در ماه حدود 8 ميليون تراكنش مالي خود را با موفقيت به انجام رسانده و در مجموع مبلغ 21هزار ميليارد ريال در مهر ماه از طريق اين سامانه مبادله شده است.
 


طي 70 روز در مركز مبادله صورت گرفت

اختصاص 5/2 ميليارد دلار ارز به واردات

رئيس كميسيون واردات اتاق بازرگاني ايران از كاهش اختصاص ارز به وارد كنندگان در ماههاي اخير خبر داد.
محمدرضا حريري در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه بخش اندكي از ارز واردات كالا توسط مركز مبادله ارزي تأمين مي شود، اظهار كرد: حدود دو ماه و نيم از تشكيل مركز مبادله ارزي گذشته است كه براساس اطلاعات و آمار به دست آمده مجموعه ارزي كه در اين مدت به واردات اختصاص داده شده، كمتر از 20 درصد زمان مشابه در سال قبل بوده است.
وي ادامه داد: سال گذشته هر هفته 2/1 ميليارد دلار ارز بابت واردات از كشور خارج شده است كه اين رقم در ماه به پنج ميليارد دلار مي رسيد. از اين رو در كل سال قبل ميزان ارز اختصاص يافته شده به واردات رقمي حدود 60 ميليارد دلار بوده است.
او با بيان اين كه آماري كه توسط مركز مبادله ارزي ارائه مي شود، تعداد ثبت سفارش هاي پذيرفته شده است، بيان كرد: ولي جايي كه ثبت سفارش در آن انجام شده و مبلغي كه دقيقاً توسط بانك ها به واردكنندگان اختصاص يافته است، به هيچ وجه اعلام نمي شود.
رئيس كميسيون واردات اتاق ايران افزود: 45 روز تا دو ماه كار اختصاص ارز به وارد كنندگان در بانك ها به طول مي انجامد. آنچه كه به نظر مي آيد اين است كه مركز مبادله ارزي بيش از آنكه اوضاع واردات را سامان دهد تقاضاي ارز را به تأخير مي اندازد و يك فاصله زماني زيادي را در تقاضاي مؤثر در بازار ايجاد مي كند.
وي با بيان اين كه مركز مبادله ارزي مي تواند در كوتاه مدت با استفاده از اين روش بازار را به ثبات و تعادل برساند، خاطرنشان كرد: ولي بيم آن مي رود كه در آينده شاهد جهش قيمت ارز به دليل بروز تقاضاي به تأخير افتاده باشيم.
حريري ادامه داد: ما در طول سال گذشته 63 ميليارد دلار واردات رسمي و حدود 15 ميليارد دلار واردات غيررسمي و قاچاق داشته ايم كه مجموعه اين ارقام به 80 ميليارد دلار مي رسد. امسال اگر بنا به دلايل مختلف تقاضاي واردات تا 20 درصد هم كاهش يابد بايد حدود 60 ميليارد دلار و به طور ميانگين ماهانه پنج ميليارد دلار واردات داشته باشيم. اگر كمتر از اين ميزان به واردات ارز اختصاص يابد، تقاضا در جايي كه كنترل آن به دست كسي نيست افزايش مي يابد و بدون شك روي قيمت ارز تأثير مي گذارد.
 


علي رغم تحريم هاي غرب صورت گرفت

مبادله تجاري ايران با 192 كشور جهان

علي رغم همه تحريم هاي غرب، ايران در 10 ماهه سال 2012 با 192 كشور جهان مبادلات تجاري داشته است.
به گزارش فارس، تراز بازرگاني خارجي كشور بدون احتساب صادرات نفت خام و ميعانات گازي طي 10 ماهه سال 2012 كسري 013/20 ميليون دلاري را تجربه كرده كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته 465/24 ميليون دلار بوده است.
ارزش واردات در اين مدت 78/62 درصد از ارزش كل مبادلات خارجي كشور را تشكيل داده است كه اين نسبت در مدت مشابه سال گذشته 66 درصد بوده است.
بنابراين گزارش: ميزان صادرات در 10 ماهه سال 2012 معادل 57 ميليون و 461 هزار تن به ارزش 28 ميليارد دلار بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال 2011 به لحاظ وزني 7 درصد و به لحاظ ارزشي 11 درصد رشد داشته است.
همچنين در 10 ماهه سال 2012 معادل 35 ميليون و 206 هزار دلار واردات به ارزش 48 ميليون و 884 هزار دلار صورت گرفته است كه نسبت به 10 ماهه سال 2011 به لحاظ وزني 36/12 درصد رشد و به لحاظ ارزشي 14/3 درصد كاهش داشته است.
بنابراين گزارش: از ميان 192 كشور طرف معامله در مدت مذكور تراز بازرگاني با 95 كشور مثبت و با 97 كشور ديگر به نفع طرف مقابل بوده است. بيشترين تراز تجاري مثبت با كشورهاي عراق، افغانستان، هند، تركمنستان و پاكستان بوده است.
مبادلات بازرگاني با كشور عراق با اختصاص 5/42 درصد از سهم تراز مثبت بازرگاني بيشترين سود را براي كشورمان به همراه داشت و امارات متحده عربي با اختصاص 53/22 درصد از سهم تراز منفي بازرگاني بيشترين سود را از تجارت باكشورمان به دست آورده است.
 


معاون وزير راه خبر داد

آغاز طرح راهداري زمستاني جاده ها

طرح زمستاني راهداري با استقرار يكهزار و 157 اكيپ در جاده هاي كشور آغاز شد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس با اشاره به آغاز طرح زمستاني راهداري از 19 آذرماه، اظهار داشت: اين طرح با هماهنگي تمامي ارگان هاي دست اندركار جاده اجرا مي شود تا 25 اسفندماه ادامه خواهد يافت.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: در سال جاري 2000 گشت راهداري مجهز به دستگاه GPS در جاده هاي كشور مستقر خواهند شد و نسبت به ايجاد امكانات لازم براي كمك رساني و انتقال اطلاعات اقدام مي كنند.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي با اشاره به اينكه امسال حدود 8 هزار وسيله نقليه راهداري در اختيار راهداران و اكيپ هاي راهداري خواهد بود، گفت: در سال جاري حدود 80 دستگاه برف خور، 250 دستگاه مكانيزه برف روب و ساير وسايل نقليه نظير گريدر، لودر، نمك پاش و از اين قبيل در اختيار راهداران خواهد بود تا در خدمت مسافران باشند.
افندي زاده با بيان اينكه تعداد آشيانه ماشين آلات در اختيار راهداران، 258 باب است، افزود: تلاش مي كنيم در كنار راهدارخانه ها، آشيانه هايي براي نگهداري ماشين آلات راهداري نيز در نظر گرفته شود تا حفاظ مطلوبي باشد.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي با بيان اينكه 190 سوله شن و نمك آماده داريم، افزود: سعي مي كنيم تا جايي كه امكان دارد آشيانه هاي نمك و مصالحي نظير شن مورد نياز را دپو كنيم تا در شرايط لازم به سرعت عمليات راهداري اجرا شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه در راستاي اطلاع رساني به بهترين وجوه عمل كرده ايم، گفت: 25 مركز مديريت راه هاي كشور در 20 استان هم اكنون فعال هستند و اطلاعات جاده ها را از دوربين هاي نظارتي، دوربين هاي ثبت سرعت، ترددشمارها و دستگاه هاي هواشناسي جاده اي دريافت كرده و از طريق سامانه هاي تلفني و پيامكي در اختيار مردم قرار مي دهند.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي با اشاره به نصب بيش از 280 دوربين نظارت تصويري در جاده هاي كشور، افزود: اين دوربين ها اطلاعات مطلوبي را از سطح جاده هاي كشور در اختيار مراكز قرار مي دهند.
افندي زاده افزود: اطلاعات راه ها معمولا از طريق سامانه هاي تلفن هاي 141 گويا، سامانه پيامكي 1000141 و آدرس اينترنتي www.Iran141.ir در اختيار مسافران قرار مي گيرد.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي اظهار داشت: در راستاي توسعه فناوري جاده اي استفاده از ايستگاه هاي هواشناسي جاده اي مدنظر قرار گرفته است.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي افزود: براي طرح زمستاني راهداري طي هماهنگي با پليس راه، به شركت هاي حمل ونقلي توصيه شده است با دقت بيشتر نسبت به انتخاب ناوگان و رانندگان عمل كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: توجه به كاهش تصادفات و محدوديت هاي ترافيكي محورها و شركت هاي سافربري توصيه شده است؛ همه بايد هماهنگ باشند تا حمل ونقل عمومي جاده اي،سفري ايمن و مطمئن را براي مسافران رقم بزند و كاهش تصادفات امكان پذيرتر شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي افزود: همچنين توجه به مراكز معاينه فني خودروهاي سنگين به مديران فني پايانه هاي مسافربري توصيه شده است.
افندي زاده اظهار داشت: براي ايجاد سفرهاي ايمن در زمستان رانندگان بايد نظم و انضباط رانندگي را مدنظر قرار دهند ضمن آنكه نيروهاي امدادي، خدماتي، راهداران و انتظامي در اين مدت در خدمت مسافران هستند.

 


يك مقام مسئول خبر داد

ذخيره سازي 7 قلم كالا براي شب عيد

مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران از ذخيره سازي كافي 7 قلم كالاي اساسي مردم توسط دولت خبر داد.
عباس قبادي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه با در نظر گرفتن سبد كالاهاي اساسي مورد نياز خانوارها ذخيره سازي انجام شده است، گفت: تاكنون بيش از 90 هزار تن گوشت و مرغ ذخيره سازي شده است كه 70 درصد آن از توليد داخل است.وي افزود: ذخيره سازي گندم هم به اندازه اي است كه تا پايان ارديبهشت ماه سال آينده مشكلي نخواهيم داشت.
مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران با بيان اينكه روغن تا فصل بهار آينده به اندازه نياز ذخيره سازي شده است، اظهار داشت: هيچ مشكلي به لحاظ ذخيره سازي روغن وجود ندارد و قيمت آن تا ارديبهشت ماه سال آينده ثابت است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ذخيره سازي صورت گرفته در كالاهايي نظير: شكر، روغن، برنج، گندم، گوشت، مرغ و نهاده هاي دامي با حساسيت ويژه اي تأمين شده است.
قبادي ابراز اميدواري كرد، امسال شب عيد آرامي خواهيم داشت.
وي گفت: ذخيره سازي ميوه و مركبات به اندازه 90 تا 100 هزار تن براي تأمين ميوه شب عيد در دست اقدام است.
 


بازدهي بورس 30 درصدي شد

بورس اوراق بهادار تهران در ادامه توفيقات هفته هاي اخير، ديروز هم به ركوردهاي جديد دست يافت.
به گزارش ايسنا در معاملات روز شنبه تالار شيشه اي، شاخص كل بورس تهران از ادامه ركوردشكني هاي پي درپي خود دست نكشيد و با جهش 377 واحدي در آستانه ثبت ركوردشكني جديدي قرار گرفت.
به طوري كه در اولين ساعات معاملات ديروز بورس، دماسنج بازار سرمايه 14/1 درصد افزايش پيدا كرد و موفق به عبور از نيمه 33 هزار واحد و رسيدن به عدد 33 هزار و 659 واحد شد. با اين اتفاق بازدهي بازار سرمايه از 30 درصد گذشت و ركورد جديد را در اين بازار ثبت كرد.
در بازار روز شنبه صف هاي خريد براي نمادهاي فلزي و پتروشيمي تشكيل شد و شركت هاي ملي مس، فولاد مباركه، چادرملو، گل گهر، فولاد خوزستان، پالايشگاه تبريز و توسعه معادن و فلزات بيشترين تاثير مثبت را در شاخص بورس داشتند.
همچنين از ديگر ركوردشكني هاي ديروز بورس گذر ارزش بازار سرمايه از سطح 153 هزار ميليارد تومان بود كه اين ميزان در تاريخ بازار سرمايه بي سابقه است به اين ترتيب در بازار ديروز حجم و ارزش معاملات رشد كرد و بيش از 452 ميليون سهم به ارزش بيش از 164 هزار ميليارد تومان معامله شد و ارزش بازار سرمايه به 153 هزار و 328 ميليارد تومان رسيد.

 


افزايش 16هزار ميليارد توماني مطالبات معوق بانك ها

رشد حجم مطالبات معوق بانك ها به گونه اي است كه از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 16 هزار ميليارد تومان به ارقام قبلي اضافه شده و نسبت مطالبات معوق به منابع بانك ها به حدود 19 درصد افزايش يافته است.
به گزارش فارس، رشد مطالبات معوق بانك ها روند فزاينده اي به خود گرفته به طوري كه در مدت چند ماه 10 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.
آخرين رقم اعلامي از مطالبات معوق بانك ها 60 هزار ميليارد تومان بود كه رئيس كل بانك مركزي در شهريور ماه عنوان كرد و چند روز پيش هم خبر افزايش اين رقم به 70هزار ميليارد تومان منتشر شد. به نظر مي رسد روند مطالبات معوق سير فزاينده به خود گرفته و ادامه اين روند سيستم بانكي را با مشكلات عديده اي مواجه خواهد كرد.
سال 86 ميزان مطالبات معوق بانك ها 13 هزار ميليارد تومان عنوان شد و پس از مدتي بانك مركزي در ماه رمضان اعلام كرد: كساني كه تا يك ماه آينده تسهيلات دريافتي معوق شده را به بانك بازگردانند از پرداخت جريمه ديركرد معاف خواهند شد. اين كار موجب كاهش 4 هزار ميليارد توماني مطالبات معوق بانك ها شد.
مدتي بعد در اوايل سال 87 به يكباره خبري بر خروجي رسانه ها و تيتر درشت روزنامه ها قرار گرفت كه شوك بزرگي به سيستم بانكي وارد كرد. مطالبات معوق را بانك ها به 30هزار ميليارد تومان رسيد.
برخي مسئولان در آن زمان علت اصلي رشد يكباره مطالبات معوق را شفاف شدن حساب هاي بانك ها به دليل آماده سازي آنها براي واگذاري به بخش خصوصي عنوان مي كردند. روند افزايشي در سال هاي بعد نيز ادامه يافت به طوري كه در ابتداي سال 89 حجم معوقات بانكي به عدد 40هزار ميليارد تومان رسيد.
روند افزايشي تا سطح 50هزار ميليارد تومان ادامه يافت اما تا مدتي سير نزولي به خود گرفت و در سطح 40 تا 42 هزار ميليارد تومان باقي ماند. اما ديري نپاييد كه اين كاهش به افزايش تبديل شد و باز هم به 50 هزار ميليارد تومان رسيد.
خرداد ماه امسال محمود بهمني با ارائه گزارشي از وضعيت اقتصادي، حجم مطالبات معوق بانك ها را 53 هزار و 800 ميليارد تومان برآورد كرد. سه ماه بعد هم وي ميزان مطالبات را 60 هزار ميليارد تومان و سه ماه بعد يعني آذرماه امسال به 70 هزار ميليارد تومان رسيد.
در صورتي كه رقم 53 هزار و 800 ميليارد تومان را مربوط به ابتداي سال بدانيم در مدت كمتر از 8 ماه 16 هزار ميليارد تومان به مطالبات معوق بانك ها اضافه شده كه اين اتفاق بسيار نگران كننده است.
رئيس كل بانك مركزي در زماني كه مطالبات معوق 60 هزار ميليارد تومان بود نسبت مطالبات معوق به منابع بانك ها را 3/17 درصد عنوان كرده بود و به نظر مي رسد هم اكنون از رقم 20 درصد عبور كرده باشد كه اين مساله سيستم بانكي را به شدت با مشكل در پرداخت تسهيلات و افزايش شديد هزينه تمام شده پول روبرو خواهد كرد.
به گزارش فارس، شركت ساماندهي و وصول مطالبات معوق بانك ها چهارسال با الزام بانك مركزي راه اندازي شد. از ابتداي آغاز به كار اين شركت مشكلات متعددي از جمله عدم ارائه پرونده ها به اين شركت وجود داشت و علي رغم تاكيد وزير اقتصاد بر همكاري بانك ها با اين شركت، مديرعامل اين شركت يكي از موانع اصلي فعاليت را عدم ارائه پرونده هاي مطالبات معوق عنوان مي كند.
آرين پور درخصوص عملكرد 5 ساله اين شركت مي گويد: ميانگين پرونده هاي مطالعه شده در اين شركت، حدود 13 تا 15 ميليارد تومان بوده است. آمارهاي ارائه شده نشان دهنده اين واقعيت است كه درصد كمي از مطالبات معوق در اين شركت مورد بررسي قرار گرفته و از مقدار مطالبات بررسي شده نيز حجم كوچكي از آنها نهايي و وصول شده است.
آمار اعلام شده بيانگر اين است كه تنها حدود 9درصد از 60 هزار ميليارد تومان مطالبات معوق اعلام شده، توسط اين شركت بررسي و حدود هفت دهم درصد از كل مطالبات معوق وصول شده است.
وي ادامه مي دهد: آمار قابل تامل تر سهم كم مطالبات وصول شده از پرونده هاي بررسي شده است. با توجه به آنكه 400 ميليارد تومان از 5 هزار ميليارد تومان پرونده مورد بررسي در شركت ايجاد شده براي مطالبات وصول شده است ارزش پرونده هاي وصولي هشت درصد مجموع پرونده ها را تشكيل مي دهد.
اين اظهارات آرين پور نشان مي دهد بانك ها به هيچ وجه تمايلي به همكاري با اين شركت و اخذ معوقات خود ندارند. به نظر مي رسد يكي از دلايل افزايش روند مطالبات معوق، بي ميلي و عدم تلاش بانك ها براي بازپس گيري سپرده هاي مردم است. مواجهه بانك ها با شركت ساماندهي و وصول مطالبات معوق گواه اين ادعا است.

 


سازمان جهاني كار: بيكاران اروپا به 26 ميليون نفر رسيد

سازمان جهاني كار اعلام كرد: تعداد بيكاران در كشورهاي اروپايي به 26 ميليون نفر افزايش يافته و نرخ بيكاري در اتحاديه اروپا نيز در ماه سپتامبر 2012 (شهريور و مهر 91) به 6/11 درصد رسيد.
به گزارش مهر، سازمان جهاني كار در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: كاهش هزينه ها مي تواند به يك كشور براي بهبود رقابت و افزايش صادرات كمك كند، اما همه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا نمي توانند در يك زمان به چنين مزيت هايي دست پيدا كنند.
قبل از معرفي پول مشترك اتحاديه اروپا (يورو) در سال 1999، كشورها در اروپا با كسري تجاري بزرگي در تبديل نرخ ارز خود مواجه بودند. فشار به كاهش هزينه هاي دستمزد و تلاش براي افزايش توليد در چندين كشور جنوب اروپا در نظر گرفته شد اما نه در فرانسه، ايتاليا و انگلستان اين اهداف محقق نشد، ولي در ايرلند، پرتغال و اسپانيا صادرات افزايش يافت.
امروز هنگامي كه چند كشور اروپايي به عنوان شركاي تجاري اصلي سياست هاي مشابهي را اعمال مي كنند، به ناچار تاثيرات مشابهي را نيز مي پذيرند. هم اكنون نرخ بيكاري در اروپا به طور مداوم در حال افزايش است و اين نرخ از كمتر از 7 درصد در سه ماهه اول سال 2008 به 6/11 درصد در ماه سپتامبر 2012 (شهريور و مهرماه 91) افزايش يافته است.
در حال حاضر 26 ميليون اروپايي به دنبال استخدام و پيدا كردن شغل هستند، با اين حال آماري از وضعيت كساني كه از جستجوي شغل نااميد شده اند و يا كساني كه فقط مي توانند به صورت پاره وقت كار داشته باشند، وجود ندارد. به صورت كلي اين مسائل باعث كاهش تعداد افراد در سن كار اتحاديه اروپا شده است.
سازمان جهاني كار معتقد است: هم اكنون جوانان سخت ترين ضربه را از ناحيه اشتغال و ورود به بازار كار مي خورند و شرط بهبود اقتصادي و بازگشت به اشتغال كامل، نيازمند اقدامات جسورانه، سياست هاي عادلانه تر و عميق تر نسبت به حال حاضر توسط تصميم گيران است.
 


دبير كانون انجمن هاي صنفي:

دريافت 300 تومان براي تمديد دفترچه بيمه كارگران غيرمنطقي است

دبيركل كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران كشور گفت: براساس مصوبه سازمان تامين اجتماعي براي تمديد هر دفترچه بيمه بايد 300 تومان از كارگران اخذ شود كه اين تصميم غيرمنطقي است.
غلامرضا عباسي در گفت وگو با ايرنا، افزود: با توجه به مصوبه هيات مديره سازمان تامين اجتماعي، بابت تمديد هر دفترچه بيمه در شعبات از كارگران بيمه شده و خانواده هاي آنان مبلغ 300تومان اخذ مي شود كه به نظر مي رسد اين تصميم غيركارشناسي است.
وي در ادامه بيان داشت: اين امر و اين گونه مصوبات ضمن آنكه موجب نگراني جامعه كارگري را فراهم مي كند آثار بدي نيز در جامعه مورد نظر بوجود مي آورد.
عباسي تاكيد كرد: كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران كشور به نمايندگي از سوي كارگران زحمتكش ايران اسلامي، مخالفت خود را با اين گونه مصوبات كه به ضرر بيمه شدگان است، اعلام مي دارد.
وي اظهار اميدواري كرد: هيات مديره سازمان تامين اجتماعي و ساير مسئولان آن سازمان به جاي اين گونه تصميم گيري ها، در جهت ايجاد رفاه و درمان نسبي بيمه شدگان اقدامات و تصميمات لازم اتخاذ كنند تا موجب رضايت بيمه شدگان و بازنشستگان شود.
نظر تشكل هاي كارگري را نخواستند
رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران كشور نيز از ارسال پيش نويس قانون كار به مجلس بدون درنظر گرفتن نظرات كارشناسي تشكل هاي كارگري و كارفرمايي انتقاد و ابراز تاسف كرد.
غلامرضا خادمي زاده، در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: جامعه كارگري از برخوردهاي ناعادلانه، خلاف گويي و عدم صداقت مسئولان به ويژه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي رنجيده خاطر هستند و ما به عنوان نمايندگان جامعه كارگري وظيفه داريم تا مراتب اعتراض كارگران را به گوش مسئولان امر برسانيم.
وي اقدام دولت در ارائه پيش نويس قانون كار به مجلس بدون درنظر گرفتن نظرات تشكل هاي كارگري و كارفرمايي و شركاي اجتماعي را مورد انتقاد قرار داد و اين اقدام را نوعي جفا به جامعه كارگران و كارفرمايان دانست.
خادمي زاده افزود: متاسفانه پس از صرف وقت و هزينه هاي بسيار و تشكيل جلسات مختلف كارشناسي و پيش نويس قانون كار بدون رعايت نظرات تشكل هاي كارگري و كارفرمايي از سوي دولت به مجلس ارسال شده و جاي سوال است كه اگر وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در مناسبت هاي مختلف بر ضرورت استفاده از تجارب و نظرات كارشناسي نمايندگان كارگري و كارفرمايي تاكيد دارد چرا كمترين توجهي به اين مساله نشده و همان پيش نويس تهيه شده وزارتخانه به مجلس ارائه شده است؟
رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران كشور با بيان اينكه در جلسات مشترك بررسي پيش نويس قانون كار نتايج خوبي حاصل و پيشنهادات قابل توجهي ارائه شده بود، ابراز اميدواري كرد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچون گذشته نظرات جامعه كارگري را محترم شمرده و در جريان بررسي پيش نويس قانون كار از آن استفاده كنند.

 


تا خردادماه سال آينده محور هراز دو بانده مي شود

مديركل راه و شهرسازي استان تهران از تكميل عمليات تعريض محور هراز و نصب گارد ريل ها و روشنايي هاي اين محور تا خرداد 92 خبر داد.
فريبرز واحدي در گفت وگو با فارس درباره عمليات تعريض محور هراز، اظهار داشت: در راستاي 4 خطه كردن محور هراز، پروژه تعريض از خروجي رودهن تا امامزاده هاشم توسط اداره كل راه و شهرسازي استان تهران در حال انجام است.
وي با بيان اينكه اين پروژه از سال گذشته آغاز شده است، ادامه داد: امسال يك هزار ميليارد تومان پروژه در بخش حمل ونقل استان تهران توسط اداره كل راه و شهرسازي در حال اجرا است.
مديركل راه و شهرسازي استان تهران اضافه كرد: در حال حاضر بيشتر مسير هراز 4 خطه شده و تنها و 5/4 كيلومتر از مسير باقي مانده كه 3 خطه است.
واحدي افزود: براي 4 خطه كردن اين قطعه باقي مانده نيز پيمانكار انتخاب شده و بخشي از عمليات اجرايي پروژه در سال جاري انجام مي شود.
مديركل راه و شهرسازي استان تهران با بيان اينكه امسال زمستاني پربارش همراه با نزولات جوي پيش رو داريم، تصريح كرد: اين امر موجب مي شود فعاليت هاي عمراني به دليل بارش نزولات جوي، سرعت كمتري داشته باشند، بنابراين بخشي از اين پروژه در سال آينده اجرايي خواهد شد.
واحدي تصريح كرد: پيش بيني مي كنيم تا پايان خردادماه سال آينده، كل محور هراز 4 خطه و جداسازي شده و سيستم روشنايي آن نصب شود.
مديركل راه و شهرسازي استان تهران يادآور شد: البته در راستاي ايمني بيشتر محور، حفاظ هاي سنگ گير در محل هايي كه ريزش سنگ وجود داشته، نصب شده است.
واحدي با بيان اينكه امسال هدفگذاري هاي خاصي به منظور ايمن سازي، نگهداري و خط كشي راه هاي كشور داريم، يادآور شد: براي تعريض، بهسازي، ايمن سازي و توسعه تجهيزات اين محور 50 ميليارد تومان هزينه شده است.
مديركل راه و شهرسازي استان تهران يادآور شد: بخشي از اين پروژه از تقاطع مشاء تا ورودي امامزاده هاشم در سال جاري به صورت 4 خطه امسال به بهره برداري رسيد.
بنابراين گزارش اين در حالي است كه قبلا اعلام شده بود عمليات 4 خطه شدن محور هراز، تا پايان سال جاري به اتمام مي رسد.
 


پاسخ شركت ملي گاز به اظهارات حاج بابايي؛

انشعاب گاز براي كلاس هاي درس غيراستاندارد ممنوع است

سخنگوي شركت ملي گاز با تشريح دلايل عدم گازرساني و علمك گذاري به مدرسه آسيب ديده شين آباد پيرانشهر اعلام كرد: براساس مبحث 17 مقررات ملي ساختمان، ايجاد انشعاب گاز براي تمامي مدارس و كلاس هاي درس غيراستاندارد ممنوع است.
مجيد بوجارزاده در گفتگو با مهر درباره اظهارات اخير وزير آموزش و پرورش مبني بر عدم گازرساني به مدرسه حادثه ديده در روستاي شين آباد شهرستان پيرانشهر و آتش سوزي شديد برخي از دانش آموزان اين كلاس درس گفت: براساس مبحث 17 نظام ملي مهندسي ساختمان بايد گازرساني به تمامي ساختمان هاي مسكوني، تجاري و به ويژه آموزشي داراي استانداردهاي بالايي باشد.
سخنگوي شركت ملي گاز با اعلام اينكه براساس اين مقررات ملي، گازرساني به هرگونه ساختمان فاقد ضوابط و استانداردهاي ملي و ايمني ممنوع است، تصريح كرد: اجراي اين مقررات در ساختمان هاي آموزشي و به ويژه مدارس مورد تاكيد بيشتر دستگاههاي نظارتي قرار گرفته است.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه در سال 1384 شهرستان پيرانشهر و روستاي شين آباد به شبكه ملي گاز ايران متصل شده اند، اظهار داشت: هم اكنون گازرساني پايدار و دائمي به اين شهرستان و روستاي شين آباد توسط شركت ملي گاز در دستور كار قرار دارد.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر علت عدم گازرساني به مدرسه حادثه ديده روستاي شين آباد توضيح داد: براساس اعلام شركت گاز استان آذربايجان غربي اين كلاس درس از كمترين استاندارد و ضوابط ايمني براي گازرساني برخوردار نبوده و از اين رو براساس مبحث 17 نظام ملي مهندسي ساختمان عمليات گازرساني به اين واحد آموزشي انجام نشده است.
بوجارزاده با اشاره به انجام مكاتباتي با ادارات آموزش و پرورش منطقه به منظور اجراي برخي از استانداردها به منظور گازرساني به اين واحد آموزشي آسيب ديده تاكيد كرد: هم اكنون سقف اين مدرسه آسيب ديده به صورت شيرواني و فاقد استانداردهاي لازم است.
سخنگوي شركت ملي گاز با يادآوري اينكه تمامي واحدهاي آموزشي به ويژه مدارس و كلاس هاي درس بايد به پكيج و موتورخانه مركزي مجهز شوند، اعلام كرد: تجهيز كلاس هاي درس به پكيج و موتورخانه و عدم استفاده از بخاري منجر به كاهش شديد حوادث گازگرفتگي و آتش سوزي در سطح كلاس هاي درس و مدارس كشور مي شود.
اين مقام مسئول همچنين با بيان اينكه در حاشيه اين كلاس درس آسيب ديده وزارت آموزش و پرورش يك واحد جديد آموزشي احداث كرده خاطرنشان كرد: متاسفانه بررسي هاي انجام گرفته نشان مي دهد كه حتي مدرسه جديد احداث شده هم فاقد استاندارد بوده و از اين رو به اين مدرسه جديد هم امكان گازرساني و علمك گذاري به دليل پايين بودن استانداردها وجود ندارد.
حميدرضا حاج بابايي وزير آموزش و پرورش روز جمعه حين عيادت از حادثه ديدگان مدرسه شين آباد با بيان اينكه طبق مصوبه قانوني مجلس، وظيفه گازرساني به مدارسي كه در شهر يا روستاي داراي انشعابات گاز هستند برعهده وزارت نفت است، گفته است: اين ساختمان داراي قدمت 7 يا 8 ساله است و بخاري موجود در آن استاندارد بوده و كاستي از اين بابت متوجه آموزش و پرورش نيست.
 


تلاش دلالان براي آشفتگي در بازار دكل هاي حفاري

مديرعامل شركت حفاري شمال از تلاش دلالان براي آشفتگي در بازار دكل هاي حفاري نفتي خبر داد.
هدايت الله خادمي در گفتگو با مهر با اشاره به افزايش فعاليت دلالان و واسطه ها در بازار دكل هاي حفاري ايران، گفت: شركت حفاري شمال بدون مذاكره با دلالان به طور مستقيم اقدام به تامين دكل هاي مورد نياز حفاري مي كند.
مديرعامل شركت حفاري شمال با اعلام اينكه امسال نخستين دكل دريايي ملكي ايران با هزينه 143 ميليون دلار در صنعت نفت كشور مشغول به كار شده است، تصريح كرد: بر اين اساس به زودي دومين دستگاه جك آپ دريايي ايران با هزينه 142 ميليون دلار وارد آبهاي خليج فارس مي شود.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه قيمت جك آپ دريايي دوم خريداري شده حتي يك ميليون دلار كمتر از جك آپ اول است، اظهار داشت: اين در حالي است كه دلالان و واسطه ها سعي مي كنند قيمت اين جك آپ دريايي را حتي تا مرز 200 ميليون دلار افزايش دهند.
وي با تاكيد بر اينكه شركت حفاري شمال براي خريد و يا ساخت دكل با سازندگان داخلي و خارجي به طور مستقيم مذاكره مي كند، بيان كرد: علاوه بر اين با توجه به ضرورت وحدت ملي آمادگي خود را براي ارائه تجربيات به تمامي شركت هاي مورد تاييد شركت ملي نفت ايران براي خريد دكل حفاري اعلام مي كنيم.
به گفته مديرعامل شركت حفاري شمال اخيرا مشاهده مي شود برخي از دلالان زخم خورده بازار دكل هاي حفاري، اطلاعات نفتي كشور را به برخي از كشورهاي غربي و اتحاديه اروپا عرضه مي كنند.
گفتني است برخي از دلالان و واسطه ها كه پيشتر در نقل و انتقال بازيكنان فوتبال فعاليت مي كردند، به بازار خريد و فروش دكل هاي دسته دوم حفاري براي پيمانكاران ايراني روي آورده اند، فعاليت همين واسطه ها و دلالان به افزايش چند برابري هزينه خريد يك دكل دريايي منجر شده است.
 


گشايش ششمين نمايشگاه بين المللي نان

ششمين نمايشگاه بين المللي نان با حضور 102 شركت داخلي و خارجي از 10 كشور در تهران آغاز به كار مي كند.
به گزارش ستاد برگزاري نمايشگاه صنعت نان، از مجموع شركت كنندگان در اين نمايشگاه كه با شعار «نان براي ايران» برگزار خواهد شد، 87 شركت داخلي و 15 شركت خارجي حضور دارند.
در نمايشگاه امسال اهدافي چون حمايت از توليد، كار و سرمايه ايراني در عرصه صنعت آرد و نان كشور، اصلاح الگوي مصرف در راستاي تحقق اهداف هدفمندي يارانه ها، فرهنگ سازماني مصرف درست نان، چگونگي سرمايه گذاري در صنعت آرد و نان و ايجاد تعامل و همكاري هاي بيشتر در صنعت آرد و نان پيگيري مي شود.
ششمين نمايشگاه بين المللي نان از امروز به مدت چهار روز پذيراي عموم علاقه مندان است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10