(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 20  آذر  1391 - شماره 20377

كوتاه اقتصادي
درنيمه نخست سال جاري صورت گرفت
اختصاص 27ميليارد دلار براي واردات كالا به كشور
حضور 386 شركت داخلي و خارجي در نمايشگاه الكامپ
معاون سازمان حمايت خبر داد
تشكيل 26 هزار و 600 پرونده تخلف صنفي به ارزش 9 هزار ميليارد ريال
معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي:
ايران در زمره 20 كشور برتر كشاورزي جهان قرار دارد
يك مقام مسئول در راه آهن خبر داد
همكاري روسيه با ايران در توسعه بخش ريلي كشور
در مراسم معارفه سرپرست جديد
رحيمي: الزام مجلس نبود وزارت ارتباطات ادغام نمي شد
تاجي: جذب نيرو در برخي دستگاه هاي اجرايي به سال آينده موكول مي شود
به علت ابلاغ نشدن بخشنامه ها ادامه دارد
بلاتكليفي صادركنندگان براي نقل و انتقال ارز
عضو كميسيون اصل 90 مجلس اعلام كرد
بدهي 6 هزار ميليارد توماني خودروساز بزرگ كشور به بانك ها
بانك مركزي به شبكه بانكي ابلاغ كرد
دستورالعمل اعتبار اسنادي داخلي- ريالي
تعويق 7 ماهه در اجراي بازنشستگي با 10 سال سابقه


كوتاه اقتصادي

¤ مهلت استفاده از بخشودگي جرائم بدهي هاي قطعي بيمه اي تا پايان سال 90 كارفرمايان به دو صورت نقد و اقساط تا 30 آذر ماه سال جاري به اتمام مي رسد. تأمين و پرداخت هزينه هاي مربوط به حق بيمه كارگران و نيروهاي مشغول به كار در واحدهاي مختلف توليدي، صنعتي، كشاورزي، صنوف و... در 3 بخش خصوصي و دولتي و تعاوني؛ از مواردي است كه بخشي از هزينه هاي ساليانه كارفرمايان را تشكيل مي دهد. در سال جاري هر كارفرما بايد براي بيمه ماهيانه هر نيروي مشمول قانون كار خود براساس حداقل دستمزد 389 هزار و 700 توماني، 89 هزار و 631 تومان بپردازد كه البته اين رقم در مورد نيروهاي با حقوق و مزاياي بيشتر به مراتب بالاتر خواهد بود.
¤ بانك مركزي اعلام كرد: شركت هاي تعاوني اعتبار «گلستان معقول» و «كارگران مقاومت بندر» مجوز فعاليت ندارند. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، شركت هاي تعاوني اعتبار «گلستان معقول» و «كارگران مقاومت بندر» واقع در شهرستان بندر گز، فاقد مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران بوده و مجاز به ادامه فعاليت نيستند. لذا به كليه هموطنان ارجمند اعلام مي شود از سپرده گذاري در تعاوني هاي مذكور جداً خودداري نمايند.
¤ در جلسه هيئت واگذاري در خصوص واگذاري سهام چهار شركت دولتي تصميم گيري شد.در اين جلسه با قيمت پايه و شرايط واگذاري 100درصد سهام پتروشيمي دماوند از طريق فرابورس به صورت نقد و اقساط و
26/40 درصد سهام شركت صنايع نيرو گسترش كردستان از طريق مزايده بابت رد ديون دولت به بانك صادرات به صورت نقد و اقساط موافقت شد. تصويب قيمت و شرايط واگذاري 51/6 درصد سهام شركت پالايش نفت بندرعباس بابت رد ديون دولت به بانك ملت به صورت نقد و عرضه مجدد 42/6 درصد سهام شركت ايران ترانسفو به همراه 38/28 درصد سهام در وثيقه سازمان خصوصي سازي(در مجموع8/34درصد) از طريق بورس به صورت نقد و اقساط از ديگر مصوبات جلسه اخير هيئت واگذاري بود.
¤ بانك صادرات ايران در راستاي افزايش دسترسي مشتريان به خدمات نوين بانكي، امكان دريافت اقساط تسهيلات از طريق دستگاه هاي خودپرداز را به صورت 24 ساعته عملياتي نموده است.به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك به منظور توسعه و فراگير ساختن خدمات نوين، امكان پرداخت اقساط تسهيلات از طريق دستگاه هاي خودپرداز را براي وام گيرندگان عملياتي كرده است. بر اين اساس كليه مشتريان تسهيلاتي بانك صادرات ايران با استفاده از سپهر كارتهاي اين بانك و در اختيار داشتن كد تسهيلاتي 13رقمي خود اقدام به بازپرداخت اقساط نمايند. همچنين اين سيستم امكاناتي همچون اطلاع از مانده بدهي تسهيلات، تعداد اقساط پرداختي تاكنون، ميزان جريمه تأخير، سررسيد آخرين قسط پرداخت گرديده و ... را نيز علاوه بر ديگر خدمات مالي از خودپردازها دريافت نمايند.
¤ معاون وزير نفت از آغاز بهره برداري از 2 طرح جديد گازي در شمال و شمال شرق كشور خبر داد و اعلام كرد: به زودي دومين مخزن بزرگ ذخيره سازي گاز خاورميانه در ايران راه اندازي خواهد شد. جواد اوجي درباره آخرين وضعيت اجراي طرح هاي ذخيره سازي گاز طبيعي در ايران، گفت: هم اكنون فاز اول پروژه ذخيره سازي گاز طبيعي در مخزن سراجه قم به طور كامل در مدار بهره برداري قرار گرفته است.
 


درنيمه نخست سال جاري صورت گرفت

اختصاص 27ميليارد دلار براي واردات كالا به كشور

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: از مجموع 27 ميليارد دلار واردات كشور در نيمه نخست امسال 11ميليارد دلار متعلق به ارز غيربانكي و صادركنندگان بوده است.
مهدي غضنفري در پاسخ به پرسشي درباره كل ميزان واردات درسال جاري و سهم ارز بانك مركزي افزود: سالانه به طور ميانگين ميزان واردات كشور در شش ماه نخست 30 ميليارد دلار بوده است كه امسال بانك مركزي از اين مجموع 10ميليارد دلار را ارز مرجع داده است.
وي با بيان اينكه تا پنج ماه نخست سال دوگونه ارز وجود نداشت و همه ثبت سفارش ها به طور معمول از طريق سيستم بانكي تامين ارزي شد، افزود: بنابراين در اين حوزه با مشكل بزرگي مواجه نيستيم.
غضنفري تصريح كرد: بسياري از كساني كه ارز مرجع دريافت كرده اند كالاي خود را با همان ارز عرضه كرده اند، بررسي ها نشان مي دهد كه برخي هم توانسته اند از ارز بازار آزاد منابع مورد نياز واردات خود را تأمين كنند.
وي درباره سوء استفاده برخي از ارز مرجع تاكيد كرد: اگر درصد اندكي از وارد كنندگان ارز مرجع دريافت كرده باشند و بخواهند با غير از قيمت محاسباتي آن را به فروش برسانند در كارگروهي كه در زير مجموعه وزارت دادگستري تشكيل شده، پرونده هاي آنها بررسي مي شود و نتيجه نهايي اعلام خواهد شد.
او سپس در پاسخ به پرسشي درباره سياست هاي تجاري جديد از ابتداي امسال گفت: 18تير بانك مركزي اعلام كرد كه از 10 اولويت ارايه شده فقط به پنج اولويت ارز مرجع مي دهد اما دوم مرداد ماه يعني 15روز بعد متوجه شديم كه جريان تامين ارز مرجع با كندي مواجه است و سپس اولويت هاي 3،4 و 5 حذف شد.
وي ادامه داد: از تاريخ 12مرداد ماه فقط اولويت هاي 1و2 ارز مرجع دريافت كرد كه اين روند هم اكنون نيز ادامه دارد اما تا سوم مهر ماه هيچ گونه برنامه اي براي چگونگي تخصيص ارز به ساير اولويت ها پيش بيني نشده بود.
غضنفري توضيح داد: عده اي موضوع بورس ارز را مطرح كردند. موافقين و مخالفين در دولت و مجلس اظهارنظر كردند كه در نهايت اجرايي نشد و پس از آن بود كه در سوم مهر ماه در يكي از ساختمان هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت مركز مبادلات ارزي راه اندازي شد و از اين تاريخ به بعد آرامش مورد انتظار با حمايت همه جانبه بخش خصوصي و مجلس برقرار شد.
 


حضور 386 شركت داخلي و خارجي در نمايشگاه الكامپ

هجدهمين نمايشگاه الكامپ ديروز در محل نمايشگاه هاي بين المللي تهران آغاز به كار كرد.
در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه، رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه برگزاري اين نمايشگاه مي تواند در توانمندسازي اقتصاد ايران و در اهداف چشم انداز موثر باشد گفت: ارتباطات و فناوري اطلاعات به درستي توانسته به عنوان حوزه توانمند در اقتصاد فعاليت كند.
محمد نهاونديان، حوزه ICT را سكوي پرواز اقتصاد ايران و هر كشوري به سمت اقتصاد دانش بنيان بيان و تاكيد كرد: در 20 سال گذشته اين حوزه پيشرفت چشم گير داشته و در سرمايه گذاري هاي زيرساخت توانسته خود را به خوبي نشان دهد.
در ادامه محمدرضا طلايي رئيس تشكل هاي فناوري اطلاعات به رقابت 386 شركت داخلي و خارجي در هجدهمين نمايشگاه بين المللي الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي اشاره كرد و گفت: از كشورهايي همچون هند، پرتغال و چين نيز در اين نمايشگاه حضور دارند.
وي افزود: نمايشگاه امسال در مساحت 16 هزار و 500 متر مربع در بخش هاي نرم افزار، ماشين آلات اداري، اينترنت، شبكه هاي اطلاع رساني، امنيت شبكه و بازي هاي رايانه اي برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به فضاي 1750 متري سالن 35 و اختصاص آن به دولت الكترونيك گفت: نمايشگاه امسال به عنوان بخش خصوصي غرفه اي را به دولت اختصاص داده است تا مردم از دستاوردهاي اين نمايشگاه بهره بيشتر ببرند.
گفتني است نمايشگاه الكامپ تا روز چهارشنبه به مدت 4 روز كاري در محل نمايشگاه هاي بين المللي تهران پذيراي علاقه مندان خواهد بود.
 


معاون سازمان حمايت خبر داد

تشكيل 26 هزار و 600 پرونده تخلف صنفي به ارزش 9 هزار ميليارد ريال

معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با تشريح آخرين وضعيت تخلفات در بازار گفت: 26 هزار و 639 مورد پرونده تخلف براي واحدهاي صنفي و محتكران كالا به ارزش حدود 9 هزار ميليارد ريال تنظيم شده است.
مجتبي فراهاني در گفتگو با مهر با اشاره به تأكيدات صورت گرفته براي ادامه روند اجراي طرح تشديد نظارت و بازرسي و برخورد با متخلفان و محتكران، گفت: از ابتداي اجراي اين طرح اقلام پتروشيمي، مواد غذايي، مصالح ساختماني، لاستيك، انواع شوينده ها، لبنيات، خودرو، لوازم خانگي بيشترين بازرسي ها را در سطح كشور به خود اختصاص داده اند.
معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: از شروع طرح تاكنون، 400 هزار و 689 مورد بازرسي صورت پذيرفته و براساس آن، 26 هزار و 639 مورد پرونده تخلفاتي براي واحدهاي صنفي و محتكران كالا با ارزش حدود 9 هزار ميليارد ريال تنظيم و به ادارات كل تعزيرات حكومتي استانها ارسال شده است.
وي تصريح كرد: بيشترين تخلفات كشف شده در دو موضوع گرانفروشي و احتكار بوده كه به ترتيب، 11 هزار و 58 و 199 مورد در بخش مواد غذايي بوده است.
به گفته فراهاني، در بخش مواد پتروشيمي نيز 11 هزار و 483 مورد، مواد غذايي 191 هزار و 383 مورد، مصالح ساختماني 33 هزار و 2 مورد، لاستيك 21 هزار و 545 مورد، انواع شوينده 42 هزار و 248 مورد، لبنيات 57 هزار و 941 مورد، خودرو 12 هزار و 25 مورد و لوازم خانگي 23 هزار و 31 مورد بازرسي انجام گرفته است.
وي اظهار داشت: تعداد پرونده هاي متشكله ارسالي به ادارات كل تعزيرات حكومتي در مبحث گرانفروشي نيز 13 هزار و 920 فقره، احتكار 250 فقره، عدم درج قيمت 9 هزار و 803 فقره، اخفاء و امتناع از عرضه كالا 119 فقره و ساير تخلفات 3 هزار و 900 فقره بوده است.
معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان خاطرنشان كرد: همچنين از ابتداي طرح هدفمندي يارانه ها تاكنون، بازرسي هاي به عمل آمده از انبارها 522 هزار و 325 مورد و سردخانه ها 48 هزار و 692 مورد بوده است.
وي ادامه داد: همچنين تاكنون پرونده 8 هزار و 923 واحد متخلف به اتهام عدم موجودي، اختفاء و احتكار كالا، مجموعاً به ارزش 527 ميليارد و 187 ميليون و 863 هزار ريال جهت رسيدگي به تعزيرات حكومتي در سراسر كشور ارسال شده است.
اين مقام مسئول با اشاره به پرونده هاي تشكيل شده در خصوص تخلفات صنفي گفت: آمارها نشانگر آن است كه يك درصد از پرونده هاي متشكله به تخلف اختفاء، 4 درصد به احتكار و در نهايت 99 درصد از كل اين پرونده ها به تخلف عدم اعلام موجودي ارتباط دارد.
معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات اظهار داشت: آمار احتكار ارائه شده مربوط به انبارهاي غيراستاندارد و بدون شناسنامه بوده كه قبلاً توسط بازرسين اين انبارها مورد شناسايي قرار گرفته بودند.

 


معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي:

ايران در زمره 20 كشور برتر كشاورزي جهان قرار دارد

معاون امور توليدات گياهي وزارت جهادكشاورزي گفت: ايران جزو 20 كشور برتر جهان به لحاظ بخش كشاورزي است.
ناصر توكلي ديروز در نشست خبري با تشريح فعاليت ها و برنامه هاي توليد محصولات زراعي و باغي در سال جاري، گفت: ايران از نظر توليد محصولات باغي در دنيا جايگاه نهم و در خاورميانه جايگاه اول را دارد و اين نشان دهنده اهميت، جايگاه و پتانسيل بخش كشاورزي كشور است.
وي ادامه داد: در شرايط فعلي براساس فرمايشات مقام معظم رهبري در بحث ايجاد اقتصاد مقاومتي، كشاورزي كشور از جايگاه مهمي برخوردار است و اين جايگاه از آغاز پيروزي انقلاب با درايت در دستور كار دولت قرار داشته و امروز، شاهد افزايش بيش از 4برابري توليدات كشاورزي نسبت به اوايل انقلاب هستيم.
وي با بيان اينكه هم اكنون بيش از 107ميليون تن محصولات كشاورزي به دست توانمند حدود 5/4 ميليون توليدكننده، توليد مي شود، افزود: طرح اين موضوع كه مي توانيم به بيش از 2 برابر وضعيت توليد و توزيع برسيم، مورد شك و ترديد برخي از منتقدان قرار دارد و نسبت به اين موضوع نقدهايي بيان شد. در حالي كه طي سه دهه، توليد محصولات كشاورزي به بيش از 4 برابر رسيده است.
توكلي، ارزش قراردادهاي منعقد شده براي اجراي طرح هاي توسعه بخش كشاورزي را تاكنون يك هزار و 471ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: سهم معاونت توليدات گياهي از اين ميزان سرمايه گذاري نزديك به يك سوم (معادل 485 ميليارد تومان) است.
توكلي گفت: نگاه ما نبايد نگاه داخلي باشد بلكه بايد بازاريابي كنيم و بتوانيم بازارهاي هدف را با استفاده از فناوري هاي روز دنيا، براي سالهاي آتي شناسايي و هماهنگ كنيم.
او درباره وضعيت توليد انار براي شب يلدا نيز گفت: ايران به دليل داشتم اقليم چهارگانه در توليد بسياري از محصولات كشاورزي به ويژه ميوه، داراي رتبه هاي برتر در منطقه و حتي در كل جهان است.
وي اعلام كرد: در سال جاري بيش از 900 هزار تن انار در كشور توليد شده و هيچ گونه مشكلي در رابطه با تأمين بازار براي شب يلدا وجود ندارد.
معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه وظيفه ما توليد محصولات است نه ذخيره سازي و تنظيم بازار، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد نسبت به ذخيره سازي و تنظيم بازار انواع ميوه جات و به ويژه انار پاسخگو باشد.
وي در رابطه با افزايش قيمت انواع ميوه جات در بازار عنوان كرد: افزايش قيمت محصولات كشاورزي در بازار در مقايسه با افزايش قيمت ساير كالاها، معقول و منطقي است.
اين مقام مسئول در ادامه درباره وضعيت توليد سيب زميني در كشور اظهار داشت: در سال زراعي92-91 سطح زيركشت سيب زميني حدود 9 هزار و 850 هكتار و ميزان توليد آن حدود 274هزار و 800 تن بوده است.
وي با اشاره به اينكه تاكنون بيش از 240هزار تن سيب زميني به عراق صادر شده است، گفت: براساس برنامه ريزي صورت گرفته قرار است در آينده اي نزديك حدود 200 هزار تن سيب زميني به سوريه صادر كنيم.
به گفته توكلي سالانه به طور متوسط حدود 500 الي 600 هزار تن محصول سيب زميني مازاد بر مصرف بازار وجود دارد كه از طريق صادرات اين ميزان سيب زميني به مصرف خواهد رسيد.
وي درباره دورريز محصول سيب زميني توسط كشاورزان نيز اظهار داشت: نبايد بخش كشاورزي را با بخش صنعت اشتباه بگيريم چون هميشه در بخش كشاورزي به دليل اينكه كشاورز با طبيعت سر و كار دارد مسائلي خارج از اراده كشاورزان به وجود مي آيد كه قابل پيش بيني و كنترل نيست.
معاون وزير جهاد كشاورزي با تأكيد بر اينكه بايد با برنامه ريزي دقيق بتوانيم محصولات مازاد بر مصرف بازار را به خارج از كشور صادر كنيم و دورريز محصولاتي مانند سيب زميني و پياز را به حداقل برسانيم، در عين حال گفت: البته دورريز محصولات كشاورزي به دليل خاصيت فسادپذيري بالايي كه دارند در دنيا طبيعي است.
 


يك مقام مسئول در راه آهن خبر داد

همكاري روسيه با ايران در توسعه بخش ريلي كشور

مديركل امور سرمايه گذاري و بين الملل راه آهن، آخرين وضعيت مذاكرات راه آهن جمهوري اسلامي ايران با مسئولين راه آهن روسيه به منظور برقي كردن محورهاي گرمسار- گرگان، تهران- مشهد و ساخت محور قزوين- رشت- آستارا را تشريح كرد.
عباس نظري در خصوص آخرين وضعيت مذاكرات انجام شده با كشور روسيه به منظور برقي كردن پروژه ها گفت: پس از افتتاح پروژه برقي كردن محور تبريز- آذرشهر جلسه اي با مديرعامل راه آهن روسيه برگزار و در آن محورهاي مختلفي مورد مذاكره قرار گرفت.
وي با بيان اينكه بحث برقي كردن محور گرمسار- گرگان از جمله محورهاي مورد مذاكره بود، گفت: در اين جلسه مقرر شد، تيم كارشناسان روسي از اين پروژه بازديد و پس از آن پيش نويس قرارداد مطالعات برقي كردن را ارائه كنند و پس از انجام توافقات لازم، بلافاصله اقدامات براي مطالعات انجام پذيرد.
مديركل امور سرمايه گذاري و بين الملل راه آهن با بيان اينكه بعد از اتمام مطالعات، در زمينه ساخت راه آهن به مذاكره خواهيم نشست، افزود: هم اكنون اين قرارداد ارائه شده و كارشناسان در حال بررسي آن هستند.
وي ابراز اميدواري كرد: در آينده نزديك اين مهم نهايي و مذاكرات بر سر جزييات با هيات روسي انجام شود.
نظري، مذاكره و همكاري در زمينه ساخت راه آهن قزوين- رشت- آستارا را از ديگر محورهاي مورد بحث با روس ها برشمرد و گفت: با توجه به اينكه محور رشت- قزوين جزو طرح هاي مهر ماندگار است، اميدواريم تا پايان دولت دهم اين پروژه به بهره برداري برسد.
وي در ادامه با بيان اينكه محور ياد شده كماكان جزيي از مذاكرات راه آهن ايران با روسيه است، خاطرنشان كرد: در اين زمينه اخيرا تدابيري انديشيده شده تا مسئولان مرتبط با پروژه جلساتي 3 جانبه ميان ايران، روسيه و آذربايجان به صورت يك كميته مشترك حمل و نقل ريلي تشكيل و مسئله به صورت دقيق بررسي بشود.
مديركل امور سرمايه گذاري و بين الملل راه آهن در خصوص بررسي درخواست ايران به منظور پيوستن به شوراي حمل و نقل ريلي كشورهاي CIS تصريح كرد: اين مسئله در جلسه اي كه در تبريز برگزار شد مطرح و در آن جلسه ياكونين به عنوان رئيس راه آهن روسيه و رئيس شوراي حمل و نقل ريلي كشورهاي CIS قول مساعد به منظور پيگيري اين مساله با نظر مثبت را دادند.
وي افزود: در همين راستا تلاش كرديم تا از طريق وزارت امور خارجه رايزني هايي را با كشورهاي عضو اين شورا يعني شوراي حمل و نقل ريلي كشورهاي مشترك المنافع انجام و در نهايت نظر مثبت اين كشورها كسب شود.
به گفته نظري با قبول اين درخواست و پذيرفته شدن ايران به عنوان عضو ناظر شوراي حمل و نقل ريلي، واگن هاي ايراني مي توانند به كشورهاي CIS تردد داشته و بخش عمده اي از مشكلات صادرات كه كمبود واگن در اين راستا است، حل شود.
 


در مراسم معارفه سرپرست جديد

رحيمي: الزام مجلس نبود وزارت ارتباطات ادغام نمي شد

معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به حضور متخصصين و مهندسين كارآمد در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، گفت: بايد شرايط و امكانات لازم براي اختراعات و توليد محصولات نوين در اين وزارتخانه فراهم شود.
محمدرضا رحيمي ديروز پس از مراسم معارفه و اهداي لوح انتصاب سرپرست جديد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كه در غياب وزير سابق اين وزارتخانه برگزار شد، افزود: رضا تقي پور وزير سابق اين وزارتخانه زحمات و خدمات فراواني را در دوره مسئوليت خود به انجام رساند.
رحيمي خاطرنشان كرد: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بايد با استفاده از نيروهاي متخصص و مجرب خود براي توليد علم و ثروت در اين وزارتخانه استفاده كند.
وي افزود: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تاكنون توانسته است با استفاده از نيروهاي كارآمد و تواناي خود در توسعه فناوري اطلاعات خدمات شاياني را ارائه كند كه اين روند بايد پيوسته استمرار داشته باشد.
رحيمي با بيان اينكه بخش ارتباطات از گذشته هاي دور تا به امروز جزو يكي از ضروريات بشر به شمار مي رود، اظهار داشت: امروزه بايد در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات با حضور متخصصين و مهندسين، اين وزارتخانه بتواند توليد ثروت و سرمايه كند.
معاون اول رئيس جمهوري در ادامه با بيان اين كه بايد نسبت به گذشته به مقوله فناوري اطلاعات توجه بيشتري شود، اظهار داشت: ما از هر وزارتخانه اي كه بي نياز شويم از اين وزارتخانه به دليل گستردگي دايره فناوري و اطلاعات و همچنين ارتباطات بي نياز نخواهيم شد.
وي ادامه داد: اين وزارتخانه با توجه به داشتن نيروهاي متخصص بايد به گونه اي مديريت شود كه هر روز شاهد توليد علم در اين راستا از سوي مهندسين و كارشناسان نخبه ايراني باشيم.
معاون اول رئيس جمهور، ادغام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با وزارت راه و شهرسازي را تكليف مجلس برشمرد و اعلام كرد: اگر اين تكليف برداشته شود، ما تمايل داريم كه بخش فناوري اطلاعات به صورت جداگانه خود را حفظ كند.
رئيس كميسيون صنايع مجلس در مراسم توديع و معارفه وزير ارتباطات به جاي خالي رضا تقي پور اشاره كرد و گفت: دوست داشتم كه امروز خود آقاي تقي پور هم باشند اما گويا براي ايشان مشكل پزشكي پيش آمده كه اميدوارم اين مشكل جدي نباشد. رحماني گفت: گاه گفته مي شود با توجه به حجم واگذاري ها اكنون مي توان اين وزارتخانه را ادغام كرد اما بايد به اين نكته توجه داشت كه اين قياس، قياس اشتباهي است و بايد كليت كار و وظايفي كه برعهده اين نهاد است هم مورد توجه قرار گيرد.
وي با اشاره به تجليل نمايندگان مجلس از رضا تقي پور اظهار كرد: حتما در جلسات آتي نظرات كميسيون را به صورت تفصيلي بيان خواهيم كرد و نمايندگان امروز يك طرح دو فوريتي را نيز ارائه خواهند كرد اما شايد اگر بيش از اين مسائل بر روي اين موضوع صحبت شود بهتر باشد. به هرحال حوزه ICT حوزه مهمي است كه بايد با صرف بودجه و اعتبارات آن را تقويت كنيم و در اين ميان وجود وزارت ICT و فعاليت هاي آن هيچ منافاتي با آغاز به كار شوراي عالي فضاي مجازي نخواهد داشت.
وي در ادامه صحبت هاي خود با بيان اين كه به نظر مي رسد در حوزه توليدات در زمينه ICT گاه غفلت هايي صورت گرفته، از سرپرست جديد اين وزارتخانه درخواست كرد كه از اين پس به حوزه نرم افزاري و نيروهاي كارشناسي كه در كشور وجود دارند، توجه بيشتري نشان دهد.
رحماني همچنين اظهار كرد: زماني ما بيش از 50 كارخانه فعال در حوزه مخابرات داشتيم اما اكنون از اين كارخانه ها تعدادي اندكي مانده اند كه وضعيت اين كارخانه ها هم خيلي رضايت بخش نيست.
وي در عين حال عنوان كرد: اكنون اگر بخواهيم اين نكته را مورد بررسي قرار دهيم كه هر يك از اپراتورهاي اول تا سوم تلفن همراه چه ميزان از تجهيزات خود را از توليدات داخل استفاده كرده اند در مجموع اوضاع قابل قبولي را در اين زمينه نمي بينيم. بنابراين گزارش: علي نيكزاد در مراسم معارفه به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: نزديك به 70 درصد جمعيت كشور در 10 كلانشهر زندگي مي كنند و مانند ترانزيت بنادر و هوانوردي، ترانزيت ارتباطات نيز براي ما مهم است.
نيكزاد طي سخناني گفت: دليل اينكه در نام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بخش ارتباطات پيش از فناوري اطلاعات آمده، اين است كه در گذشته بيشتر ارتباطات از جنس پست و تلگراف بوده است.
سرپرست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: در حاليكه در دنيا سهم GDP از توسعه فناوري اطلاعات 10درصد هدفگذاري مي شود در ايران اين ميزان بين يك تا 2 درصد است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در جنگ نرم هركس اشراف اطلاعاتي داشته باشد پيروز جنگ سايبري است و دستيابي به اطلاعات با امنيت كشور ارتباط مستقيم دارد.
نيكزاد همچنين گفت: پيش از برگزاري جلسه معارفه با دوستان در وزارت ارتباطات صحبت كرده ام و مي دانم كه كارهاي خوبي تاكنون انجام شده و بايد ادامه يابد.
سرپرست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات يادآور شد: همانطور كه ترانزيت بنادر و هوانوردي براي كشور اهميت دارد، تبديل شدن ايران به هاب منطقه و ترانزيت اطلاعات نيز براي ما اهميت دارد.
نيكزاد گفت: بايد در نظر داشته باشيم كه اگر بخواهند به نظام آسيب برسانند، به كل نظام آسيب مي زنند؛ نه اينكه من باشم و ميز من باشد و باقي از بين برود پس همه بايد در زمينه دفاع سايبري دست به دست هم دهيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به چند برنامه كلي براي زيرمجموعه هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: براساس هماهنگي انجام شده با مديريت پست بانك، قرار نيست اين بانك وام هاي چند صد ميلياردتوماني بدهد؛ بلكه عزت پست بانك همانگونه كه از نام آن مشخص است براي بانكداري و ارائه تسهيلات به روستاييان است؛ همچنانكه در بانك مسكن افتخار داريم كه وام هاي هزار ميليارد توماني نداديم.
 


تاجي: جذب نيرو در برخي دستگاه هاي اجرايي به سال آينده موكول مي شود

معاون حقوقي معاونت سرمايه انساني رئيس جمهور جزئيات جديدي از استخدام نيرو در دستگاه هاي اجرايي را اعلام كرد.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با ايسنا درباره اعلام نتايج آزمون هاي استخدامي سال جاري اظهار كرد: طبق توافق انجام شده بنا شد تا نتايج آزمون هاي استخدامي توسط استانداري ها اعلام شود.
وي با اشاره به اين كه دستگاه هايي كه آزمون استخدامي برگزار نكرده اند بايد اقدام به برگزاري كنند، خاطرنشان كرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه كه از سال 90 آغاز شده است دولت مي تواند به دستگاه هاي اجرايي مجوز استخدام بدهد و براي هر سال نياز به دريافت مصوبه مجلس ندارد.
معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري در ادامه با اشاره به اين كه با توجه به روند برگزاري آزمون هاي استخدامي ممكن است جذب نيرو در برخي دستگاه ها به سال آينده موكول شود، تصريح كرد: در اين راستا براي سهميه سال 92 بايد ميزان اعتبار در بودجه سال آينده تامين شود.
تاجي از اعلام پيشنهادي به معاونت برنامه ريزي براي تامين اعتبار سهميه استخدامي نيز در سال آينده خبر داد.
وي همچنين به طرح مجلس مبني بر معافيت خدمت سربازي ورزشكاراني كه در مسابقات جهاني و منطقه اي مقام كسب مي كنند اشاره و تصريح كرد: همچنين مجلس مطرح كرده كه استخدام اين افراد بدون آزمون عمومي انجام شود.
معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري گفت: در اين راستا معتقديم كه علاوه بر قهرمانان حوزه ورزش در حوزه هاي ديگر مانند فناوري هاي نوين، قرآن و... نيز افراد نخبه وجود دارند و نبايد چنين قانوني فقط مختص ورزشكاران باشد.
تاجي همچنين تاكيد كرد: در مورد استخدام اين افراد بدون برگزاري آزمون عمومي مشكلاتي وجود دارد چرا كه يكي از شروط استخدام برگزاري آزمون عمومي است و بايد افراد براي ثبت نام شرايط ديگري هم را نيز دارا باشند بنابراين اين طرح ايراداتي دارد و ايجاد توقع مي كند.وي به اصلاح قانون مديريت خدمات كشوري اشاره و اظهار كرد: در راستاي اصلاح اين قانون جلساتي در كميسيون اجتماعي مجلس برگزار مي شود و كارگروهي با حضور اعضايي از سازمان بازرسي، ديوان محاسبات و معاونت توسعه مديريت تشكيل شده تا موضوع را بررسي كنند.
 


به علت ابلاغ نشدن بخشنامه ها ادامه دارد

بلاتكليفي صادركنندگان براي نقل و انتقال ارز

صادركنندگاني كه از اول ماه جاري كالا صادر كرده اند به دليل ابلاغ نشدن بخشنامه ها بلاتكليف هستند.
محمد لاهوتي، نايب رئيس كنفدراسيون صادرات ايران در گفت وگو با ايسنا، با اعلام خبر بالا و با تأكيد بر بلاتكليفي ارز صادركنندگان طي 18 روز اخير اظهار كرد: متأسفانه سيستم واردات و صادرات با صدور بخشنامه هاي اخير هنوز به يكديگر متصل نشده و ارتباط ارز صادراتي و واردات هنوز قفل است.
وي ادامه داد: بخشنامه هاي صادر شده هنوز اجرايي نشده و دستورالعمل هاي اجرايي مصوبات نه به گمرك هاي كشور، نه به سازمان توسعه تجارت براي ثبت سفارش و نه به دفاتر رسمي براي نقل و انتقال اظهارنامه هاي صادراتي براساس صلح نامه ابلاغ نشده است.
لاهوتي با بيان اين كه صادركنندگاني كه از اول آذر ماه سال جاري كالا صادر كرده اند ظرف 18 روز اخير با توجه به تعهدات خود سردرگم و بلاتكليف مانده اند گفت: صادركنندگان نمي دانند ارزهاي خود را كه طي 18 روز اخير به دست آورده اند چگونه به واردكنندگاني كه مي خواهند كالا وارد كنند اختصاص دهند.
نايب رئيس كنفدراسيون صادرات ايران تصريح كرد: ارز صادر كنندگان از ابتداي ماه جاري بلاتكليف مانده و بدهي ريالي كه در داخل براي خريد كالاهاي صادراتي براي آن ها بوجود آمده با وضعيت مبهمي روبرو شده است.
وي با تأكيد بر اين كه با توجه به مكانيزم اجرايي اين نقل و انتقال ها هنوز دستورالعمل اجرايي هيچ بخشنامه اي ابلاغ نشده است گفت: در نهايت اين امر موجب شده كه صادر كنندگان سردرگم بمانند و همچنين طبق بخش نامه اي كه گمرك در تاريخ 30 آبان ماه امسال صادر كرده و براساس ماده 3 اين بخشنامه كه براساس آن وضعيت واگذاري پروانه صادراتي توسط دفاتر اسناد رسمي و تنظيم صلح نامه قابل انتقال است مشخص نيست.
لاهوتي افزود: واردكننده اي كه بايد از اين پروانه ها و ارز صادراتي براي واردات خود استفاده كند نمي داند اظهارنامه هاي خود را در زمان ثبت سفارش به كجا اعلام كند.
نايب رئيس كنفدراسيون صادرات ايران با بيان اين كه دومين مشكل ما اين است كه نمي دانيم اختصاص ارز صادراتي براي واردات در كجا تطبيق داده مي شود و آيا مسئول اين تطبيق ها گمرك است يا خير خاطرنشان كرد: علاوه بر اين سومين مشكل بوجود آمده اين است كه اگر صادر كننده اظهارنامه صادراتي خود را به وارد كننده انتقال دهد آيا تعهدات او تمام شده است يا خير.
وي در اين باره بيان كرد: پيش از اين بحثي مطرح شده و توافق نامه شش بندي بين سازمان توسعه تجارت و صادركنندگان امضا شده و گمرك نيز بخش نامه اي را صادر كرده است ولي هنوز دستورالعمل اجرايي آن و مكانيزم اجرايي آن به هيچ كجا جهت انجام ابلاغ نشده است.
 


عضو كميسيون اصل 90 مجلس اعلام كرد

بدهي 6 هزار ميليارد توماني خودروساز بزرگ كشور به بانك ها

عضو كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بررسي مشكلات خودروسازان در جلسه اين كميسيون، از بدهي 6 هزار ميلياردي يكي از خودروسازان بزرگ كشور خبر داد.
عوض حيدرپور، در گفتگو با مهر، با اشاره به بررسي موضوع خودرو در دستور جلسه ديروز اين كميسيون گفت: صنعت خودروسازي يكي از صنايعي است كه بدهكاري زيادي به بانك ها دارد و رقم بدهكاران خودروسازان نيز مبلغ بسيار بالايي است، تا جايي كه به عنوان مثال يكي از خودروسازان بزرگ كشور مبلغ 6 هزار ميليارد تومان به بانك ها بدهكار است.
وي با بيان اينكه در عين حال خودروسازان دائماً اين گلايه را دارند كه با كمبود نقدينگي روبرو هستند، افزود: نحوه سرمايه گذاري و بدهي هاي خودروسازان مشكلي است كه مورد توجه كميسيون اصل 90 قرار دارد و در عين حال بخشي از قطعات مورد نياز صنايع خودروسازي از خارج از كشور تهيه مي شود كه تحريم ها نيز به ميزاني براي خودروسازان مشكل ايجاد كرده كه اين موضوع نيز از مواردي است كه به احتمال زياد در جلسه اين كميسيون مورد بررسي قرار مي گيرد.
عضو كميسيون اصل 90 مجلس اضافه كرد: مسأله ديگر در زمينه موضوع خودرو مطرح است، مربوط به حوزه خودروهاي وارداتي است كه يك شبكه رانت خواري بسيار بزرگي را با خود دارد كه با توجه به اين مسأله اجحاف بسياري در حق مصرف كنندگان اين خودروها مي شود كه بايد اين موضوع نيز مورد بررسي قرار گيرد.
به گفته حيدرپور، مديران شركت هاي خودروسازي داخلي و مسئولان بانك ها كه بررسي كننده مسائل مالي و بدهكاري هاي مالي خودروسازان هستند و مسئولان گمرك و اتاق بازرگاني از جمله مسئولاني هستند كه در جلسه ديروز كميسيون اصل 90 براي بررسي وضعيت صنعت خودروسازي در كشور حضور مي يابند.
 


بانك مركزي به شبكه بانكي ابلاغ كرد

دستورالعمل اعتبار اسنادي داخلي- ريالي

دستورالعمل اعتبار اسنادي داخلي- ريالي از سوي بانك مركزي به شبكه بانكي ابلاغ شد.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، در حال حاضر يكي از مهم ترين و عمده ترين روش هاي پرداخت، اعتبار اسنادي است و فروشندگان و خريداران كالا يا خدمت در سراسر جهان و ايران با استفاده از اين روش به عنوان يك وسيله پرداخت مطمئن و قابل انعطاف اقدام به داد و ستد مي نمايند.
مبادله اسناد و پرداخت وجه توسط بانك ها براساس شرايط اعتبار اسنادي، عملا ارتباط بين خريدار و فروشنده را در دو نقطه مختلف تسهيل مي نمايد. بنابراين اولين و مهم ترين كاركرد اعتبار اسنادي، تسهيل در مبادلات تجاري به عنوان يك روش پرداخت است.پس از سوءاستفاده مالي سال گذشته در شبكه بانكي كشور، ضمن آسيب شناسي موضوع، نقاط آسيب پذير شناسايي و براساس ماهيت اعتبار اسنادي و نقش و كاركرد آن در داخل كشور، هدفگذاري لازم انجام شد و با رويكرد حفظ و صيانت از منافع و حقوق سپرده گذاران بانكي، دستورالعمل اعتبار اسنادي داخلي- ريالي در 9 فصل، مشتمل بر 57 ماده و 16 تبصره تدوين و در يك هزار و يك صد و پنجاه و يكمين جلسه مورخه 7/9/1391 شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيد.گرچه ابلاغ نخستين ضوابط ناظر بر اعتبار اسنادي داخلي- ريالي مربوط به سال 1380 است، ليكن پس از سوءاستفاده مالي سال گذشته در شبكه بانكي كشور، در مقطعي كوتاه (قريب 3 ماه)، گشايش اعتبار اسنادي داخلي- ريالي محدود به مواردي شد كه حداقل يكي از طرفين آن (متقاضي و ذي نفع اعتبار اسنادي) يكي از شركت ها، نهادها و سازمان هاي دولتي موضوع ماده 4 قانون محاسبات عمومي كشور باشد.
پيرو آن و به منظور حمايت از بخش خصوصي و تسهيل مبادلات بازرگاني، مقرراتي تحت عنوان الزامات ناظر بر فرآينده اعتبار اسنادي داخلي- ريالي تهيه و ابلاغ شد.
 


تعويق 7 ماهه در اجراي بازنشستگي با 10 سال سابقه

مديركل امور مستمري سازمان تامين اجتماعي از آغاز اجراي بازنشستگي با 10 سال پرداخت بيمه با ابلاغ آيين نامه اجرايي آن از سوي هيات دولت خبر داد.
منصور آتشي در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: بند 66 قانون بودجه امسال، بازنشستگي با 10 سال پرداخت بيمه را براي چهارمين سال پياپي تمديد كرد و آن را منوط به ابلاغ آيين نامه اجرايي از سوي هيات دولت دانست.
وي افزود: آيين نامه اجرايي اين قانون با پيشنهاد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور به تصويب هيات وزيران رسيد و در تاريخ ششم آبان ماه ابلاغ شد.
مديركل امور مستمري سازمان تامين اجتماعي در ادامه با اعلام اجراي اين قانون از 15 آبان ماه در كليه شعب سازمان تامين اجتماعي، عنوان كرد: بدين ترتيب مردان داراي 60 سال و زنان داراي 50 سال سن كه سابقه 10 سال بيمه پردازي داشته باشند، مشمول اين قانون شده و مي توانند نسبت به برقراري مستمري اقدام كنند.
آتشي در ادامه تاكيد كرد: مستمري اين افراد به نسبت سنوات پرداخت بيمه و با لحاظ ماده 111 قانون تامين اجتماعي تعيين مي شود.
وي همچنين خاطرنشان كرد: بازنشستگي با 10 سال پرداخت بيمه تا پايان سال قابل اجراست، چرا كه جزئي از قانون بودجه سال 91 است.مديركل امور مستمري سازمان تامين اجتماعي در زمينه چگونگي استفاده افرادي كه كمتر از 10 سال بيمه دارند از اين قانون، گفت: اين افراد مي توانند كسري سوابق بيمه اي خود تا 10 سال را با پرداخت مابه التفاوت جبران نمايند.
آتشي ادامه داد: پس از دريافت تقاضاي اين افراد از سوي واحد اجرايي، مابه التفاوت ها تعيين و متقاضي بايد بلافاصله پس از محاسبه، آن را پرداخت كرده و يا انصراف دهد.
وي همچنين در زمينه استفاده افرادي كه طبق نظر كميسيون پزشكي از كار افتاده اعلام شده، اما شرايط قانوني براي دريافت مستمري از كارافتادگي را ندارند، اظهار كرد: اين افراد حتي در صورت نداشتن شرايط سني استفاده از بازنشستگي با 10 سال بيمه مي توانند از اين موضوع استفاده كنند و در صورتي كه سوابق آنها كمتر از 10 سال باشد، ضروري است نسبت به جبران سوابق بيمه خود و رساندن آن به 10 سال اقدام كنند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10