(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 20  آذر  1391 - شماره 20377

حجامت درماني ضروري
مراقبت هاي هنگام سوختگي
بهترين غذا در هواي آلوده
كشت سبزي تازه روي ماه
خواص سركه سيب
اين ماهي پير نمي شود !


حجامت درماني ضروري

عضو هيئت علمي مؤسسه تحقيقات حجامت ايران، بر ضرورت انجام حجامت در فصول بهار و پاييز با رعايت اصول بهداشتي و توسط پزشك مزاج شناس تاكيد كرد.
دكتر نظام نهريني در گفت وگو با مهر اظهار داشت: حجامت يك روش خونگيري بسيار ساده است كه اگر تحت نظر پزشك مزاج شناس و رعايت اصول بهداشتي اوليه انجام شود، هيچ گونه عارضه اي ندارد.
وي با رد اين موضوع كه حجامت منجر به انتقال هپاتيت و ايدز مي شود، تاكيد كرد: اين قبيل موارد فقط در صورتي احتمال دارد رخ دهد كه اصول بهداشتي رعايت نشود. همان طور كه يك سوزن سرنگ آلوده نيزمي تواند باعث انتقال بيماري شود.
اين مدرس طب سنتي با تاكيد بر اينكه كه انجام حجامت لازم است، افزود: طب سنتي يك سري اصول دارد كه يكي از اين اصول، بحث دفع مواد زائد از بدن است.
نهريني با اشاره به وجود 2 نوع حجامت پيشگيري و درماني، اظهار داشت: در موضوع حجامت پيشگيري، اغلب مردم مي دانند كه در چه زماني از سال مي بايست حجامت كنند.
وي با اعلام اينكه حجامت پيشگيري مي بايست در بهار و پاييز انجام شود، افزود: كوتاه بودن روزها و طولاني شدن شبها در فصل زمستان، باعث مي شود كه تحرك افراد كمتر شده و در نتيجه يك سري مواد زائد در بدن رسوب كند. با گرم شدن هوا در بهار، تحرك افراد بيشتر شده و در نتيجه مواد زائدي كه در بدن رسوب كرده بود، دوباره جريان پيدا مي كند و به اعضاي بدن وارد شده و باعث بيماري مي شوند. بنابراين، بهتر است اين مواد زائد قبل از وارد شدن به ساير اعضاي بدن، از بدن خارج شود كه حجامت يكي از راههاي دفع مواد زائد است.
عضو هيئت علمي مؤسسه تحقيقات حجامت ايران، گفت: حجامت، ساده ترين و كم عارضه ترين روش دفع مواد زائد از بدن است.
نهريني در ادامه به حجامت درماني اشاره كرد و افزود: بسياري از مشكلاتي كه سالهاي سال بيماران با آنها دست به گريبان بوده اند، با يك حجامت حل مي شود.
اين مدرس طب سنتي، درمان سردرد، گرفتگي عضلات پا، جوش و آكنه، خارشها و... را از جمله مشكلاتي دانست كه از طريق حجامت درمان مي شود.
وي تاكيد كرد: حجامت نه تنها ضرري ندارد، بلكه يك كار درماني ضروري است كه بايد اطلاع رساني شود.
 


مراقبت هاي هنگام سوختگي

يك كارشناس ارشد فيزيوتراپي سوختگي ترميمي و دياليز گفت: استفاده از موادي مثل نشاسته، خمير دندان، سيب زميني و تخم مرغ توسط برخي افراد براي خنك كردن محل سوختگي نه تنها باعث بهبود و تسكين درد بيمار نمي شود، بلكه پزشك را هنگام تميز كردن محل سوختگي با مشكل مواجه مي كند و حتي احتمال نفوذ عفونت به داخل بدن نيز وجود دارد.
عارفه رخشا در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: بيشتر سوختگي ها به دنبال اشتباهات و بي توجهي هاي متداولي پيش مي آيد كه با لحظه اي تفكر و دورانديشي مي توان بسياري از اين حوادث را پيشگيري و از ناتوان شدن و يا مرگ عده اي جلوگيري كرد كه توجه به اين موضوع ازنظر اقتصادي هم براي جامعه قابل ارزش است.
وي افزود : انواع سوختگي ازنظر علل آن شامل سوختگي با شعله، مايعات و اجسام داغ، الكتريسيته، اشعه، مواد راديواكتيو و مواد محترقه است.
كارشناس ارشد فيزيوتراپي سوختگي ترميمي با اشاره به اينكه شدت سوختگي به قدرت و تمركز ماده سوزاننده روي پوست و زمان تماس با آن ارتباط دارد، گفت: سوختگي ها به چهار گروه سوختگي سطحي، ضخامت نسبي سطحي، ضخامت نسبي عميق، تمام ضخامت و سوختگي برق فشار قوي تقسيم مي شوند كه به آنها سوختگي درجه1، درجه2 سطحي، درجه 2 عميق درجه3 و درجه4 نيز گفته مي شود.
رخشا با بيان اينكه ميزان سوختگي با روش هاي گوناگون محاسبه مي شود و هر قسمت بدن درصد مشخص خود را دارد، گفت: تعيين درصد سوختگي ازنظر مراقبت پزشكي، مايعات موردنياز بدن، ميزان دارو و احتمال مرگ و مير و ناتواني اهميت بسياري دارد، به طوري كه وسعت سوختگي در روزهاي اول ازنظر كنترل وضعيت بيمار اهميت دارد ولي در مراحل بعدي عمق سوختگي به دليل نياز به برنامه جراحي و برنامه طولاني توانبخشي مهمتر است.
اين كارشناس ارشد فيزيوتراپي سوختگي ترميمي درمورد اقدامات اوليه براي افرادي كه دچار سوختگي شدند، اظهار داشت: بعد از خاموش كردن آتش و يا قطع برق بايد با قرار دادن حوله خيس و آب يخ روي محل سوختگي با خنك كردن بيمار منجر به تسكين و كم شدن درد مصدوم شد و پوشاندن محل سوختگي براي جلوگيري از نفوذ ميكروب ها و باكتري ها با پارچه اي تميز نيز از ديگر اقدامات لازم در زمان مواجهه با سوختگي است.
وي در ادامه افزود: در زمان هاي گذشته براي خنك كردن محل سوختگي از موادي مثل نشاسته، خمير دندان، سيب زميني و تخم مرغ استفاده مي شد كه امروزه ثابت شده اين كار نه تنها باعث، بهبود و تسكين درد مصدوم نمي شود ، بلكه پزشك هنگام تميز كردن محل سوختگي با مشكل مواجه شده و حتي احتمال نفوذ عفونت به داخل بدن نيز وجود دارد.
رخشا با بيان اينكه اصلي ترين مشكل سوختگي بعد از تجديد حيات، از دست دادن پوست كه همان سد دفاعي بدن در مقابل ميكروب ها و باكتري ها است، گفت: در مراقبت از زخم بايد به پيشگيري از عفونت و تكثير باكتري ها توجه ويژه اي شود و ضمن برداشتن بافت مرده در به وجود آوردن شرايطي مناسب همچون ايجاد رطوبت براي ترميم خود به خود و سريعتر زخم تلاش كرد.
وي با اشاره به اينكه هدف از فيزيوتراپي درمان بازگشت حركتي ماهيچه ها و اندام به حالت اوليه و استاندارد قبل از مصدوميت است، اين درمان را براي بيماران سوختگي مانند ساير درمان ها ضروري دانست و اظهار داشت: بيماران به دلايل گوناگون مانند درد، ضعف، اضطراب و افسردگي ممكن است تمايلي به فيزيوتراپي نداشته باشند و به بهانه هاي مختلف در انجام آن كوتاهي كنند كه در اين صورت جلب همكاري بيمار به عهده گروه درماني است.
اين كارشناس ارشد فيزيوتراپي در پايان افزود: براي شروع فيزيوتراپي مطالعه دقيق پرونده پزشكي بيمار ضروري است و پس از آن ارزيابي فيزيوتراپيست ها براي طرح برنامه درمان انجام مي گيرد كه در آن نكاتي از قبيل سن بيمار، تاريخ سوختگي، نوع سوختگي، ضايعات همراه، تاريخچه پزشكي و وضعيت روحي رواني فرد لحاظ مي شود.
 


بهترين غذا در هواي آلوده

آلودگي هواي تهران هر چند وقت يك بار، به خصوص در روزهاي سرد سال، به دليل پديده گلخانه اي به حد بحراني مي رسد شايد شما هم شنيده ايد كه در روزهاي آلودگي مي گويند بايد شير و ماست زياد بخوريم تا اثرات سربي كه از طريق هواي آلوده وارد بدنمان مي شود، خنثي شود. اما اين موضوع چقد صحت دارد؟
قبل از اين كه سراغ سؤال اصلي، يعني كاهش اثرات مخرب آلودگي هوا به وسيله غذاها برويم، بايد ببينيم آلودگي هوا چه تاثيري روي بدن ما مي گذارد و تغييرات فيزيولوژيكي كه در بدن به خاطر آلودگي هوا به وجود مي آيد، كدام است.
آلودگي هوا با دود خودروها
وقتي مي گوييم هوا آلوده است، اغلب به اين معني است كه هيدروكربورهاي ناشي از سوخت ناقص مواد سوختي در هواي تنفسي ما پخش شده اند؛ اين هيدروكربورها سرطان زا هستند.
از طرف ديگر در تركيبات نفتي مثل بنزين و گازوئيل، معمولا انواع فلزات سنگين مثل سرب وجود دارند كه با سوختن اين مواد، در هوا منتشر مي شوند؛ اگرچه در سال هاي اخير بنزين بدون سرب وارد بازار شده است ولي هنوز هم گازوئيل و نفت كوره كه در صنايع استفاده مي شوند، سرب دارند كه سرطان زا هم هست.
مونواكسيد كربن، گازي سمي و كشنده
البته از گاز خطرناك مونواكسيد كربن هم نبايد غافل شويم؛ همان گاز بي رنگ و بويي كه در فصول سرد هر سال، جان تعدادي از افراد را مي گيرد.
اين گاز كه در فضاي بسته باعث مسموميت شديد و مرگ مي شود، حتي وقتي با لوله بخاري هم بيرون فرستاده مي شود باز مي تواند خطرناك باشد؛ به اين خاطر كه اين همه بخاري هايي كه در خانه ها مي سوزند، مونواكسيدكربن را در هوا منتشر مي كنند و در اثر پديده گلخانه اي در فصل سرما، اين گاز به اضافه بقيه گازهاي مضربه سطح زمين برمي گردند و وارد ريه هاي ما مي شوند.
خلاصه، زندگي شهرنشيني و به خصوص تهران نشيني اين دردسرها را دارد و اگر ما مي خواهيم در اين هواي آلوده سالم بمانيم، بايد مواردي را رعايت كنيم كه يكي از اين موارد، نوع تغذيه مان است.
بهترين برنامه غذايي
اگر آلودگي هوا خيلي شديد باشد، مشكل است بتوان از اثرات سوء آن در امان ماند، ولي درباره آلودگي كه به طور معمول در همه شهرهاي بزرگ و صنعتي از جمله تهران وجود دارد، مي توان با مصرف بعضي از غذاها اثرات مضر آلاينده ها را كم كرد.
شير ، لبنيات ، تخم مرغ و سبزي
متخصصان تغذيه مصرف منابع غذايي ويتامين E و ويتامين D را پيشنهاد مي كنند؛ اين ويتامين ها مي توانند اثرات مسموم كننده گازهاي آلاينده را خنثي كنند.
ويتامين E در روغن هاي گياهي، گردو، بادام، زيتون، جوانه گندم، جگر و سبزي هاي داراي برگ سبز وجود دارد.
منابع مناسب ويتامين D هم شير، كره و زرده تخم مرغ هستند كه بايد در برنامه غذايي روزانه تان باشند. البته مي توانيد با تجويز متخصص، مكمل هاي ويتامين E و D را هم مصرف كنيد.
علاوه بر اين ويتامين ها، مصرف غذاهايي كه حاوي آنتي اكسيدان هاي سلنيوم و بتاكاروتن هستند مانند طالبي، انبه، كدو تنبل، فلفل، اسفناج، كلم و زردآلو مفيد است. سلنيوم را هم مي توانيد در غذاهاي دريايي، مرغ، نان و غلات سبوس دار پيدا كنيد.
ويتامين C هم مي تواند به دفع سربي كه با هواي آلوده وارد بدن ما شده، كمك كند. شير و لبنيات به خصوص پنير و ماست هم به خاطر كلسيمي كه دارند مي توانند جذب عناصر سنگين مثل سرب را كاهش دهند؛ پس به طور كلي بهتر است مردم از سبزي ها و ميوه ها و لبنيات بيشتر استفاده كنند تا اثرات مخرب هواي آلوده كاهش يابد.
بدترين برنامه غذايي
چه عادات نادرست غذايي مي توانند اثرات مخرب آلودگي هوا را در بدن ما بيشتر كنند؟
مصرف تنقلات كم ارزش مثل چيپس و پفك و نوشابه هاي گازدار، به دليل ايجاد اختلال در جذب عناصر مفيد در بدن، مي توانند اثرات سوء آلودگي هوا را دو برابر كنند.
موادي مثل سوسيس و كالباس به دليل داشتن مواد افزودني و نگهدارنده، علاوه بر اينكه به خودي خود مضر و سرطان زا هستند، مصرف آنها براي افرادي كه در معرض آلودگي هواي شهرها قرار دارند، به هيچ وجه توصيه نمي شود.
يادتان نرود كودكان، سالمندان، بيماران قلبي عروقي و بيماران ريوي، از آسيب پذيرترين گروه ها در مقابل آلودگي هوا هستند و بهتر است خانواده ها بيشتر مراقب تغذيه آنها باشند.
 


كشت سبزي تازه روي ماه

فضانوردان چيني قصد دارند به منظور فراهم آوري ذخيره غذا و اكسيژن لازم براي فضانوردان، در آينده سبزي هاي تازه را در ايستگاه هاي فضايي بر روي ماه يا مريخ رشد دهند.
به گزارش مهر، «دنگ يبينگ» معاون مركز آموزش و تحقيقات فضانوردي چين با اعلام اين خبر افزود: اخيرا اين كشور آزمايش هايي را با تمركز بر سازوكارهاي متعادل پويا اكسيژن، دي اكسيدكربن و آب بين انسان و گياهان در يك سيستم بسته انجام داده است.
به گفته وي، محققان چيني يك كابين 300 مترمربعي ساخته اند تا ذخاير پايداري از هوا، آب و غذا را براي دو داوطلب در طول اين آزمايش فراهم كند.
يبينگ اظهار داشت: چهار نوع سبزي رشد داده شد. دي اكسيدكربن به اين كابين وارد و اكسيژن براي دو ساكن اين كابين توليد شد. اين افراد مي توانستند سبزي هاي تازه براي وعده هاي غذايي خود داشته باشند.
اين آزمايش كه نخستين مورد از اين نوع در چين است، براي توسعه بلندمدت برنامه فضايي سرنشين دار چين بسيار با اهميت قلمداد مي شود.
اين كابين كه يك سيستم پشتيبان حيات اكولوژيك كنترل شده (CELSS) است در سال 2011 ساخته شد. اين سيستم يك مدل از نسل سوم سيستم هاي پشتيبان حيات فضانوردان چين است كه گفته مي شود در پايگاه هاي فضايي بر روي مريخ يا ماه استفاده خواهد شد.
هدف از ساخت اين سيستم، ارائه ذخيره پايداري از هوا، آب و غذا براي فضانوردان با كمك گياهان و جلبك است.
اين پروژه با همكاري متخصصان آلماني در حال انجام است.
 


خواص سركه سيب

ساليان سال مردم معتقد بودند سركه سيب، به عنوان ماده اي عليه عفونت و حتي پوكي استخوان و نيز براي هضم بهتر موادغذايي موثر است.
سركه سيب از بروز سرطان پيشگيري هم مي كند. اگر چه سركه سيب سرطان را درمان نمي كند، ولي به دليل داشتن آنتي اكسيدان، راديكال هاي آزاد را در بدن از بين مي برد. راديكال هاي آزاد تركيبات خطرناكي هستند كه در اثر اكسيداسيون به وجود مي آيند و باعث تخريب سلول هاي بدن، پيري زودرس سلول ها و ايجاد سرطان مي شوند.
بتاكاروتن آنتي اكسيدان مهمي است كه در سركه سيب وجود دارد و راديكال هاي آزاد را خنثي مي كند. سركه سيب علاوه بر بتاكاروتن، ماده ديگري نيز دارد كه از سرطان جلوگيري مي كند. نام اين ماده پكتين است. پكتين يك نوع فيبر غذايي است. مطالعات نشان داده كه دريافت زياد فيبر از بروز سرطان و به خصوص سرطان روده جلوگيري مي كند، زيرا فيبرها با مواد سرطان زا در روده تركيب مي شوند و باعث دفع سريع تر آنها از بدن مي شوند.
فوايد سركه سيب
1- سركه سيب داراي خاصيت آنتي بيوتيكي و ضدعفوني كننده است. ضدباكتري و ضدقارچ است و باعث ارتقاء عمل سيستم ايمني بدن در مقابله با عوامل بيماري زا مي شود.
2- مقدار پتاسيم بدن را تنظيم مي كند، در نتيجه به حفظ تعادل اسيدي-بازي خون كمك مي كند.
3- براي تصلب شرائين مفيد است، زيرا هنگام مستحكم شدن استخوان ها، توده كلسيمي موجود در مفاصل را تجزيه مي كند.
4- براي درمان مسموميت غذايي و ناراحتي هاي گوارشي مفيد است.
5- عفونت ادراري را بهبود مي بخشد.
6- فشارخون بالا را پايين مي آورد.
7- در افرادي كه داروهاي ديورتيك (ادرارآور) مصرف مي كنند، مصرف سركه سيب، باعث جايگزيني و جبران پتاسيم از دست رفته مي شود. براي اين منظور دو قاشق مرباخوري سركه سيب را با مقداري آب ميل كنيد.
 


اين ماهي پير نمي شود !

اين ماهي گونه اي نادر از سمندرها ست كه جانداري دوزيست محسوب مي شود و عمري طولاني در بين موجودات دريايي دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين جاندار دوزيست حدود 30سانتي متر طول دارد و در راسته سمندرها قرار مي گيرد.
جاندار فوق كه هم اكنون تنها در بخش هايي از درياي آدرياتيك زيست مي كند، تنها در كنار سواحل كشورهاي كروواسي و اسلوني ديده شده است.
نكته عجيب در اين خصوص، تحقيقات دانشمندان در اين زمينه است كه مي گويند؛ اين حيوان در خلال 60 سالي كه برروي آن تحقيق شده، هيچ گونه آثار پيري را نشان نداده و بدين ترتيب، تنها جانداري است كه تاكنون هيچ گونه واكنش بيولوژيك نسبت به پيري نداشته است. دانشمندان مي گويند؛ نوع زندگي و سن دقيق اين جاندار كماكان در هاله اي از ابهام قرار دارد و هيچ گونه تخميني نمي توان درباره سن آن زد.
آنها مي گويند تاكنون هيچ جانداري در زير دريا كه بتواند تا 100سال عمر مفيد داشته باشد، ديده نشده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10