(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21  آذر  1391 - شماره 20378

هزاران نفر در آنكارا عليه همسويي اردوغان با ناتو به خيابان ها ريختند
افشاي نقش قطر و عربستان در ناآرامي هاي شمال لبنان
اختيارات ويژه مرسي به ارتش براي تامين امنيت مصر
تاكيد نشست دمشق بر ادامه گفت و گوها براي حل بحران سوريه
فراسوي رويدادها
روزنامه معاريو:جهانيان مثل طاعون از اسرائيل فاصله مي گيرند
انقلابيون بحرين:
با ديكتاتور مذاكره نمي كنيم
كرزاي و زرداري امروز نحوه مذاكره با طالبان را بررسي مي كنند
تظاهرات مدافعان حقوق بشر در اسلو
اتحاديه اروپا لياقت دريافت نوبل را ندارد
اعتراض هاي ضددولتي در اسپانيا و آلمان


هزاران نفر در آنكارا عليه همسويي اردوغان با ناتو به خيابان ها ريختند

هزاران نفر از مردم تركيه با برگزاري تظاهرات درپايتخت، استقرار موشك هاي پاتريوت در مناطق مرزي اين كشور و سوريه را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز هزاران شهروند ترك در خيابان هاي آنكارا عليه سياست هاي غربگرايانه «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تظاهرات كردند. تظاهركنندگان ضمن محكوم كردن استقرار موشك هاي پاتريوت ناتو در مناطق مرزي تركيه و سوريه، همسويي دولت با آمريكا و غرب در مورد بحران سوريه را محكوم كردند.تظاهركنندگان معترض همچنين، از آنكارا خواستند از پيمان ناتو خارج شود و تمامي پايگاه هاي ناتو و آمريكا را در خاك تركيه تعطيل كند. تظاهرات مذكور به دعوت حزب «آزادي و همبستگي تركيه» برگزار شد. يكي از رهبران اين حزب در جمع معترضان گفت استقرار پاتريوت موضع خصمانه تركيه نسبت به همسايه مسلمان (سوريه) را آشكار مي كند.
 


افشاي نقش قطر و عربستان در ناآرامي هاي شمال لبنان

عربستان و قطر با تأمين هزينه هاي مالي جريان المستقبل به افزايش درگيري ها در طرابلس دامن مي زنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه لبناني الديار به نقل از برخي منابع آگاه در جبل محسن نوشت: عربستان و قطر هزينه تأمين مالي طرفداران حريري در طرابلس را برعهده دارند و اين در حالي است كه سعي مي كنند علوي ها و طرفداران حزب الله را مسئول درگيري هاي اخير در اين شهر جلوه دهند.درگيري ها و خشونت در طرابلس لبنان در چند ماه گذشته چندين كشته و زخمي بر جاي گذاشته است و بسياري از ساكنان اين منطقه از بيم جان اين منطقه را ترك كرده اند.با اوج گيري درگيري ها در طرابلس ارتش لبنان در شهر مستقر شد و با اتخاذ تدابير ويژه آرامش را در طرابلس و اطراف آن حكمفرما كرد. از سوي ديگر نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان از طرح امنيتي جديدي خبر داد كه اجراي آن در طرابلس آغاز شد و اين طرح مانع از خونريزي در اين شهر خواهد شد.
 


اختيارات ويژه مرسي به ارتش براي تامين امنيت مصر

رئيس جمهور مصر با اعطاي اختيارات ويژه به ارتش و نيروهاي مسلح براي تامين امنيت كشور و مقابله با گسترش اعتراض ها از آنها كمك خواست.
به گزارش خبرگزاري ها، «محمد مكي» معاون رئيس جمهور مصر يكشنبه شب از تصميم مرسي براي سپردن اماكن و تاسيسات دولتي به ارتش به منظور حفظ و حراست از آنها خبر داد.
وي گفت: رئيس جمهور با وضع قانوني به نيروهاي مسلح دستور داد تا پايان همه پرسي قانون اساسي در ماه جاري ميلادي علاوه بر برقراري امنيت در سراسر كشور از اماكن مهم دولتي محافظت كنند.
به گزارش روزنامه «المصري اليوم»، چاپ قاهره، براساس فرمان محمد مرسي همه اختيارات مربوط به بازداشت افراد كه تا به حال از مسئوليت هاي نيروهاي پليس بود، به افسران نظامي واگذار شد.
هم چنين در اين حكم تصريح شده است كه گزارش بازداشت افراد براي بررسي به دادستان مربوطه ارجاع خواهد شد.
اين گزارش حاكي است: ماده دوم اين قانون مقرر مي دارد كه به سربازان ارتش و افسران غير وظيفه كه مسئوليت حفظ امنيت و محافظت از تاسيسات حياتي كشور را برعهده دارند، همه اختيارات قضايي براي اجراي اين ماموريت واگذار شود و به آنها اجازه مي دهد كه براي انجام وظايف محوله تا حد لزوم به زور متوسل شوند.
اين در حالي است كه طي روزهاي اخير حضور ارتش و نيروهاي مسلح در خيابان هاي مصر افزايش يافته است و روز يكشنبه نيز چند فروند هواپيماي اف 16 نيروي هوايي مصر با پرواز در ارتفاع پايين اقدام به شكستن ديوار صوتي كردند.
دولت مصر اين اقدام را يك تمرين عادي جنگنده هاي نيروي هوايي عنوان كرد در حالي كه مخالفان دولت از آن به عنوان ابزاري براي ايجاد رعب و وحشت در ميان معترضان ياد كردند.
اين در حالي است كه ترديد محمد مرسي در عرصه سياسي وي را بر آن داشت تا در دومين گام عقب نشيني از مواضع خود دستور توقف اجراي طرح افزايش ماليات برخي كالاها را صادر كند.
به گزارش فارس، «محمد رفاعه الطهطاوي» رئيس دفتر مرسي روز دوشنبه اعلام كرد كه مرسي دستور توقف اجراي برخي احكام و افزايش ماليات ها را صادر كرد تا به اين ترتيب، فرصت براي اجراي گفت وگوي جمعي و بررسي آن فراهم شود.
رئيس دفتر مرسي خاطرنشان كرد: در اين گفت وگو كارشناسان و متخصصان حضور خواهند داشت تا ميزان پذيرش و يا مخالفت مردم با اين تصميمات را بپذيرند.
الطهطاوي يادآور شد: اين دستور شامل 50 كالا از جمله آهن، سيمان، روغن و آب و برق را دربرمي گيرد و هر تصميمي كه رئيس جمهور مي گيرد در جهت رفاه مردم است و آنها حرف آخر را مي زنند. همچنين تشديد دو دستگي سياسي و ترديد رئيس جمهور در اتخاذ تصميمات بلندمدت، نيروهاي مسلح مصر را از سمت و سوي آينده نگران كرده است و فرماندهان ارتش خواستار پايان اعتراضات خياباني و برقراري امنيت در كشور هستند.
رسانه هاي خبري مصر نيز اعلام كردند: نيروهاي مسلح و امنيتي همچنان نگران اوضاع هستند و اين نگراني را مي توان از بلوك هاي سيماني كه در برابر كاخ «الاتحاديه» (دفتر مرسي) روي هم گذاشته مي شوند، دريافت. اين در حالي است كه احتمال وخامت اوضاع سياسي و برگزار نشدن همه پرسي قانون اساسي در هفته آينده وجود دارد و نيروهاي مسلح مصر با اين تاكتيك كم كم براي آينده و كنترل كشور آماده مي شوند.
گزارش هاي دريافتي نيز حكايت از اين دارد كه ائتلاف اصلي مخالفان محمد مرسي، اصرار رئيس جمهور مصر بر برگزاري همه پرسي پيش نويس قانون اساسي را غيرقابل قبول دانسته و خواستار برگزاري تظاهرات گسترده امروز شده است.
سخنگوي ائتلاف موسوم به جبهه نجات ملي اعلام كرد: اين جبهه با برگزاري همه پرسي مخالف است چرا كه بر اين باور است كه نتيجه آن، تنها افزايش نزاع و تفرقه در مصر خواهد بود.
در همين حال يكشنبه شب همزمان با تظاهرات مخالفان مرسي در برابر كاخ رياست جمهوري، هزاران تن از اسلامگرايان مصر دست به تظاهرات زدند و حمايت خود را از شريعت اسلامي و قانون اساسي اعلام كردند.
جماعت اخوان المسلمين و ده ها حزب و گروه اسلامي نيز امروز را روز حمايت از همه پرسي قانون اساسي و تظاهرات ميليوني اعلام كردند.
طرفداران حزب سلفي «النور» نيز تهديد كردند كه آماده جهاد در مصر هستند و در صورت اصرار سكولارها با آنها به مقابله برخواهند خاست.
 


تاكيد نشست دمشق بر ادامه گفت و گوها براي حل بحران سوريه

شركت كنندگان در نخستين نشست كميته پيگيري گفت وگوي ملي سوري بر پايبندي به گفت وگو به عنوان تنها راه حل بحران سوريه تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، شركت كنندگان در نشست كميته پيگيري گفت وگوي ملي سوري در دمشق بر ضرورت توقف خشونت ها و آغاز گفت وگوي ملي ميان همه گروه هاي سوري تاكيد كردند.
در اين نشست كه با حضور گسترده احزاب و جريان هاي سياسي مخالف و مستقل در دمشق روز يكشنبه در دمشق برگزار شد ديدگاه ها و راهكارهاي موثر در حل بحران سوريه مورد بررسي قرار گرفت و شركت كنندگان بر ضرورت گفت وگو تاكيد كردند.
طرح تشكيل كميته پيگيري مذاكرات ملي سوريه در كنفرانس تهران تصويب شد و شركت كنندگان در اين نشست اعلام كردند كه بحران سوريه فقط از طريق مذاكره و به دور از دخالت هاي خارجي حل و فصل مي شود.
از سوي ديگر اخضر ابراهيمي فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب مذاكرات خود را با مقام هاي آمريكايي و روسي در ژنو سازنده خواند و اعلام كرد هنوز براي يافتن راه حل سياسي براي خاتمه بحران سوريه دير نشده است.
وي تاكيد كرد، هرگونه راه براي حل بحران سوريه بايد بر مبناي بيانيه رسمي ژنو باشد.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه بار ديگر تاكيد كرد، خطر واقعي در سوريه دستيابي شورشيان به سلاح هاي شيميايي است.
اين در حالي است كه امروز نشست موسوم به دوستان سوريه با حضور وزيران خارجه برخي از كشورهاي مخالف سوريه در مغرب برگزار خواهد شد.
اين نشست قرار بود روز گذشته برگزار شود ليكن به دليل ابتلاي وزير خارجه آمريكا به يك بيماري ويروسي مجبور شد سفرش به مغرب را يك روز به تاخير بيندازد.
يك فايل ويديويي منتشر شده نيز نشان مي دهد كه تروريست ها از كودكان براي بريدن سر هواداران بشار اسد استفاده مي كنند و سر آنها را بر روي يك قطعه سنگ قرار داده و با يك ساتور قصابي سرشان را از بدن جدا مي كنند.
پايگاه خبري الحقيقيه با انتشار اين ويديو كه شايد وحشيانه ترين ويديوئي باشد كه تا به حال در رابطه با حوادث سوريه وجود داشته است پرده از جنايت ديگري از تروريست ها در سوريه برداشت.
اين جنايت در حالي صورت گرفت كه يكي از اعضاي سازمان القاعده در ويديويي شيعيان سوريه را به استفاده از بمب شيميايي عليه آنان تهديد كرد.
خبر ديگر اينكه در درگيري هاي ارتش سوريه و تروريست هاي مسلح در حومه دمشق دست كم 100 تروريست كشته شدند.
ساير رويدادها
¤3000 نيروي آمريكايي براي انجام ماموريت هاي مرتبط با تحولات سوريه مخفيانه از طريق كويت به عراق بازگشتند.
¤روزنامه نيويورك تايمز نوشت، شورشيان وابسته به القاعده در سوريه نقش كليدي ايفا مي كنند.
¤يكي از نمايندگان مجلس تركيه گفت، اشغال سوريه بخشي از پروژه آمريكايي خاورميانه بزرگ است.
 


فراسوي رويدادها

مار دوسر!
مي گويند، انگليس كشوري است كه مثل بعضي مارها دو «سر» دارد. به عبارت ديگر، بين ملكه اين كشور و جناب نخست وزيرش دشوار مي شود فهميد چه كسي مملكت را اداره مي كند!
تا آنجا كه «فيليپ شاسين»، استاد تاريخ معاصر در دانشگاه «بوردو» فرانسه، به شوخي مي گويد:« اگر دولت حكم اعدام ملكه را به تصويب پارلمان برساند، ملكه اليزابت هيچ چاره اي نخواهد داشت جز اين كه پاي حكم مرگش را امضاء كند!» حالا، فكر مي كنيد كه حرف هاي «شاسين» واقعا يك شوخي است؟ كارشناس فرانسوي امور انگليس جواب مي دهد كه:«خيلي هم جدي است!» و توضيح مي دهد كه از زمان تدوين كدهاي حقوقي در سال 1689، اين كه حكمران انگليس حاضر نباشد قانون مصوب پارلمان را تأييد كند، حتي در ذهن هم نمي گنجد. به گفته او، اگر چه در انگليس قدرت اجرايي به شخص حاكم تعلق دارد، اما در عمل نخست وزير است كه آن را اجرا مي كند. و اين درحالي است كه، نخست وزير هيچ موجوديتي در قانون اساسي ندارد! «شاسين» توضيح مي دهد كه، در واقع مقام نخست وزير درسال 1714، زمان به تخت نشستن «جرج اول» ايجاد شده است. اين فرد هم شاه انگليس بود و هم پرنس «هانوفر»، يعني بايد دو كار را با هم انجام مي داد، و به همين خاطر هم مجبور بود مدام در راه سفرباشد. اما، چون پادشاه نمي توانست كل دولتش را با خودش اين ور و آن ور ببرد، مجبور شد«سر رابرت والپول» را مشاور خصوصي خودش بكند. بنابراين، به نوعي در همين زمان بود كه پست نخست وزيري در انگليس ايجاد شد. اما،در سال 1905 بود كه «هنري كمپبل بانرمن» رسما اين مقام را گرفت. بعد هم، در زمان حكومت «ويكتوريا»
(1931-1837) بود كه قدرت نخست وزير زياد شد.
حالا، از آن موقع است كه ملكه انگليس سه قدرت بيشتر ندارد: اين كه، در جريان امور باشد، هشدار بدهد و تشويق كند! اما، «فيليپ شاسين» هشدار مي دهد كه به هر صورت «اين قدرت ها را دست كم نگيريد! اليزابت 86 ساله ظرف 60 سال حكومتش 13نخست وزير ديده است!»
¤ سرويس خارجي كيهان

 


روزنامه معاريو:جهانيان مثل طاعون از اسرائيل فاصله مي گيرند

روزنامه معاريو نوشت، جامعه بين الملل مانند طاعون از اسرائيل فاصله مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه صهيونيستي معاريو در مقاله اي نوشت، جامعه بين الملل كه وضعيت فلسطين را از حالت ناظر به حالت ناظر غيرعضو در مجمع عمومي سازمان ملل تغيير داد در حال روي برگرداندن از اسرائيل است.
اين روزنامه افزود، ما براي سال ها به دولت هاي خود هشدار داده بوديم كه ما نمي توانيم با جامعه بين الملل مقابله كنيم.
معاريو تصرح كرد، به نتانياهو گفته شد كه اروپا ديگر آن قاره اي نيست كه سال هاي پيش بود چرا كه ميليون ها مسلمان مقيم قاره تا حد زيادي تعيين كننده سياست ها هستند و آمريكا هم دو بار اسرائيل را محكوم كرده است.
اين روزنامه صهيونيستي اضافه كرد، برخي كشورها سفراي اسرائيلي را براي توضيحات شفاف فرا خواندند و به رغم همه اين مخالفت ها نتانياهو همچنان سرسختانه در راه خود اصرار مي ورزد.
معاريو خاطرنشان كرد، نتانياهو در حال عبور از قطعنامه ها، اقدامات تنبيهي عليه فلسطيني ها و سرزنش دوباره جهان است. او چنان از بالا به آنها نگاه مي كند كه انگار در راس جهان قرار دارد.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص نيز با نگارش گزارشي تحليلي جنگ اخير رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه را دستاوردي سياسي براي حماس ارزيابي كرد.
اين روزنامه با اشاره به برگزاري جشن سالگرد تاسيس حماس و پيروزي اين جنبش بر اسرائيل در عمليات «ستون ابرها» نوشت، حماس به عنوان سازماني كه توانست در اين جنگ به پيروزي برسد از لحاظ سياسي بسيار قوي تر شد و به نظر مي رسد خالد مشعل به ميمنت اين پيروزي براي چهار سال آينده موقعيت خود را حفظ كند.
از سوي ديگر سخنگوي جنبش حماس اظهارات شائول موفاز رئيس حزب كاديما عليه خالد مشعل را تهديداتي نمايشي و بي اثر خواند.
سامي ابوزهري گفت، دشمن صهيونيستي مي خواهد شكست خود در مقابل مقاومت و موشك هاي آن را كه درسي فراموش نشدني به دشمن داد جبران كند.
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس متعهد شد كه با تكيه بر شيوه قرارداد مبادله اسيران «وفاداري به آزادگان» براي آزادي تمام اسيران فلسطيني از زندان هاي اسرائيل تلاش كند.
 


انقلابيون بحرين:

با ديكتاتور مذاكره نمي كنيم

سرويس خارجي-
انقلابيون بحرين با برگزاري تظاهرات و بستن خيابان هاي اصلي منامه تاكيد كردند كه با رژيم ديكتاتوري گفت وگو نمي كنيم.
مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در منامه و شهرهاي مختلف اين كشور بار ديگر بر سقوط نظام آل خليفه تاكيد و اظهار داشتند كه با پادشاه گفت وگو نخواهند كرد.
تظاهركنندگان تاكيد كردند كه به نظام آل خليفه اعتمادي ندارند و تا تحقق تمامي خواسته هايشان دست از تظاهرات برنمي دارند مخالفان بحريني نيز دعوت وليعهد آل خليفه براي گفت وگو با مردم را تلاش براي موجه نشان دادن چهره رژيم ارزيابي و تاكيد كردند كه وي صلاحيت و توانايي حل بحران و تامين خواسته هاي مردم را ندارد معترضان بحريني در منامه، جد حفص، جزيره ستره خيابان هاي اصلي را بستند و با آتش زدن لاستيك مانع ورود نيروهاي امنيتي به خيابان هاي اصلي شدند.
اين درحالي است كه رژيم آل خليفه براي جلوگيري از تظاهرات مردمي دستور اعزام نيروهاي بيشتر به شهرها را صادر كرده است.
مسئول اداره آزادي هاي جمعيت الوفاق در اين باره گفت، آل خليفه شعارهاي دروغين مي دهد و به گفته هاي خود عمل نمي كند چرا كه اگر درصدد حل مشكلات مردم بود زندانيان سياسي و به ويژه رهبران مخالف را كه در زندان هستند آزاد مي كرد.
از سوي ديگر وزارت خارجه آمريكا در چرخشي 180 درجه خواستار محاكمه عاملان نقض حقوق بشر در بحرين شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العالم، مايكل بازنر از مسئولان وزارت خارجه آمريكا از مقامات بحريني خواست به منظور تحقق آشتي ملي كساني را كه به دليل تظاهرات يا تجمع زنداني شده اند آزاد كند.

 


كرزاي و زرداري امروز نحوه مذاكره با طالبان را بررسي مي كنند

روساي جمهور افغانستان و پاكستان امروز در مورد نحوه مذاكره با سران طالبان گفت وگو مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «حامد كرزاي» و «آصف علي زرداري» امروز در آنكارا ديدار و گفت وگو مي كنند. طرفين در اين مذاكرات كه فردا هم ادامه خواهد داشت، نحوه گفت وگو با سران طالبان و زمينه سازي براي انجام اين گفت وگو را مورد بررسي قرار مي دهند.
در نشست آنكارا همچنين گشايش دفتر طالبان در تركيه يا يك كشور بي طرف مورد بحث قرار مي گيرد.
دولت اسلام آباد تاكنون به درخواست كابل شماري از رهبران طالبان را از زندان آزاد كرده است. مقامات افغان مايل هستند پاكستان نقش پررنگ تري در مذاكرات با طالبان داشته باشد. طي سالهاي اخير آمريكايي ها سه بار در آلمان و قطر با نمايندگان طالبان گفت وگو كرده اند. اما براساس گزارش ها به نظر مي رسد كه در مذاكرات آنكارا آمريكايي ها حضور ندارند.
در نشست امروز آنكارا قرار بود، «اسد الله خالد» رئيس اداره امنيت ملي افغانستان نيز حضور داشته باشد، اما وي پنجشنبه گذشته طي يك حمله انتحاري به شدت زخمي شد. كرزاي اين سوءقصد را با نشست آنكارا مرتبط دانست.
در پي شكست مذاكرات صلح آمريكا و طالبان، كابل راسا هدايت مذاكرات با طالبان را در اختيار گرفته است.
علاوه بر مذاكرات آنكارا، يك جلسه غيررسمي نيز در ارتباط با مذاكره با طالبان قرار است در پاريس برگزار شود. «جانان موسي زي» سخنگوي وزير خارجه افغانستان در اين ارتباط گفت، دولت كابل از اين جلسه غيررسمي حمايت مي كند.
وي درخصوص مذاكرات افغانستان و آمريكا در مورد پيمان امنيتي نيز گفت: قرار است دومين جلسه رسمي مذاكرات بين دو كشور در آينده نزديك در كابل انجام شود.
پيمان امنيتي كابل- واشنگتن تبيين كننده نوع حضور آمريكا، تعداد پايگاه ها، حدود 10هزار نظامي آمريكايي در افغانستان است. اين نظاميان قرار است پس از سال 2014 در افغانستان بمانند.
خبر ديگر اينكه «موسي رسولي» فرمانده نيروهاي امنيتي استان نيمروز افغانستان ديروز بر اثر انفجار بمب كنار جاده اي كشته شد.
 


تظاهرات مدافعان حقوق بشر در اسلو

اتحاديه اروپا لياقت دريافت نوبل را ندارد

صدها نفر از مدافعان حقوق بشر با برپايي تظاهرات در نروژ اعطاي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، صدها نفر از اعضاي گروه هاي مدافع حقوق بشر روز يكشنبه و در آستانه اعطاي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا در خيابان هاي اسلو تظاهرات كردند.سازمان دهندگان اين تظاهرات اعلام كردند، اتحاديه اروپا غيردموكراتيك است و لياقت دريافت جايزه صلح نوبل را ندارد. به گفته معترضان اين اتحاديه در حالي براي مقابله با بحران اقتصادي به مردم عادي فشارهاي طاقت فرسا وارد مي كند كه مبالغ زيادي صرف ارتش هاي بزرگ خود مي كنند.
يكي از معترضان گفت، آلفرد نوبل خواستار اعطاي جايزه صلح نوبل به كساني بود كه براي تحقق صلح تلاش كنند نه كساني كه اكنون بزرگترين سازندگان سلاح جهان هستند.
گفتني است، اخيرا اتحاديه اروپا در ميان بهت همگان نامزد دريافت جايزه صلح نوبل شد.
 


اعتراض هاي ضددولتي در اسپانيا و آلمان

هزاران پزشك و پرستار اسپانيايي با هدف جلوگيري از طرح خصوصي سازي بيمارستان ها و اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي در بخش درماني تظاهرات كردند.
پزشكان و پرستاران اسپانيايي براي چندمين بار طي يك ماه اخير در اعتراض به تصميم دولت براي اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي در بخش درماني و بيمارستان ها به خيابان ها ريختند.
معترضان خواستار توقف طرح خصوصي سازي مراكز درماني، حذف هزينه هاي عمومي دراين بخش و كاهش شديد حقوق و دستمزد شدند.
بنابر اعلام رسانه هاي اسپانيايي، درحال حاضر خصوصي سازي 27 مركز درماني و بيمارستان در مادريد در دستور كار قرار داده شده كه اين امر نگراني كاركنان اين مراكز را به دنبال داشته است.
طيف هاي مختلف جامعه اسپانيا طي چند سال اخير به دليل مواجه شدن با تبعات سنگين چنين طرح هايي بارها اقدام به برپايي اعتصاب و تظاهرات ضددولتي كرده اند كه در برخي موارد خشونت هاي گسترده اي را به دنبال داشته است.
با وجود اين دولت اسپانيا ترجيح داده همچنان به درخواست تروئيكاي اروپا مبني بر تصويب و اجراي سياست هاي رياضتي ادامه دهد.
از ايتاليا، يكي از اصلي ترين اعضاي منطقه پولي يورو نيز خبر مي رسد، اضافه شدن بحران سياسي جديد به مشكلات اين كشور، به نگراني ها نسبت به تشديد بحران اقتصادي افزوده است.
به نوشته سايت شبكه تلويزيوني يورو نيوز، اين مسئله حتي باعث سرايت اين نگراني ها به سرتاسر اروپا شده است. براساس اين گزارش در صورت عملي شدن موضوع استعفاي قريب الوقوع «ماريو مونتي»، نخست وزير ايتاليا، وي بايد فرمان انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زورهنگام را صادر كند. مونتي چند روز پيش اعلام كرد، ديگر قادر به اداره كشورش نيست و به زودي از قدرت كناره گيري مي كند. ناتواني در حل بحران اقتصادي، علت اين استعفا است. در صورت انجام اين استعفا، سيلويو برلوسكني دوباره به قدرت خواهد رسيد.
«تيري دومونبريال»، رئيس كنفرانس سياست جهاني اروپا، بحران سياسي در ايتاليا را براي كل اروپا «خطرناك» دانست. رئيس پارلمان اروپا اما اعلام كرده بازگشت مجدد برلوسكني، با آن سوابق تاريك باعث نگراني وي است.
به اعتقاد اين مقام بلندپايه اروپايي، يكي از علل بحران حال حاضر ايتاليا و اروپا، خود برلوسكني است.
خوزه مانوئل باروسو، رئيس كميسيون اروپا نيز هشدار داده كه نتايج انتخابات پارلماني زودهنگام ايتاليا هرچه باشد و هركس به قدرت برسد، اجازه ندارد اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي را متوقف كند!
آلمان
روز گذشته صدها نفر از كاركنان بخش امنيتي فرودگاه هاي آلمان نيز در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي شان اعتصاب كردند.
گزارش هاي منتشر شده دراين باره حاكي است، اعتصابيون به دعوت اتحاديه هاي كارگري و براي به دست آوردن امنيت شغلي، حقوق بالا و شرايط كاري مناسب دست به اين اعتصاب زده اند.
با آغاز اين اعتصاب هرج و مرج فرودگاه هاي اين كشور را فراگرفت و هزاران مسافر در محوطه اين فرودگاه ها سرگردان شدند
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10