(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21  آذر  1391 - شماره 20378

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ابعاد و پيامدهاي تحولات اخير مصر (يادداشت روز)
سيم خاردار(گفت و شنود)
با اشاره به 200 كلاهك هسته اي رژيم صهيونيستي
ماهاتير محمد : اسرائيل بزرگ ترين مشكل جهان است نه ايران
درخواست بلاروس براي توسعه همكاري با ايران
نشست كارشناسي 1+5 در برلين برگزار شد
وزير امور خارجه در ديدار با سفير جديد ژاپن:
پيشرفت هاي ايراني تحريم غرب را شكست داد
پورموسوي: تبليغات احزاب در انتخابات بايد طبق ماده 16باشد
كيهان و خوانندگان
آينده پر مخاطره اي پيش روي پادشاهي عربستان است (خبرويژه)
اوباما انتخاب كند، تأمين بودجه يا جنگ با ترور! (خبرويژه)
فايل صوتي كه در زد و خورد فتنه گران لو رفت (خبرويژه)


ابعاد و پيامدهاي تحولات اخير مصر (يادداشت روز)

تحولات اخير مصر حائز نكات فراواني بود. اين رخدادها از يك سو به روند تحولات اين كشور معنا و مفهوم بخشيد و از سوي ديگر چشم انداز آينده مصر را تا حد زيادي روشن كرد. تا پيش از اين براي ناظران سياسي در مورد ميزان استقامت اخوان المسلمين بر سر اهداف تاريخي و ايدئولوژيك خود ترديدهاي زيادي وجود داشت كما اينكه درباره اينكه مصر در آينده خود را در كدام سوي جهان اسلام تعريف خواهد كرد، سوالات فراواني وجود داشت.
تحولات سه هفته اخير مصر تا حد زيادي فضاي تحولات را شفاف نمود. نتايج اين رخدادها را مي توان در موارد زير صورت بندي كرد:
1-محمد مرسي و اخوان المسلمين خيلي بيشتر از آن كه گمان مي رفت در برابر فشار ايستادند و اين در حالي بود كه مخالفان تا اشغال كاخ رياست جمهوري پيش رفتند. البته، محمد مرسي در نهايت در روز شنبه گذشته بيانيه قانون اساسي را ملغي كرد و اين در حالي بود كه در متن اين بيانيه قيد شده بود كه لغو قانون به معناي بازگشت وضعيت اداره مصر به زمان صدور بيانيه نيست و تصميمات اتخاذ شده در اين مقطع به قوت خود باقي هستند. با اين وصف بيانيه جديد كه الاشعل از سوي محمد مرسي قرائت كرد، دادستان معزول را به قدرت برنمي گرداند و زمان همه پرسي قانون اساسي را به تاخير نمي اندازد. اين در حالي است كه براساس ابلاغ قبلي همه پرسي قانون اساسي در روز شنبه 25 آذر يعني يك هفته پس از بيانيه دوم مرسي برگزار مي شود و با تصويب ملي، آنچه را كه مرسي در اين يك هفته از دست داده است، در هفته آينده مجددا بدست مي آورد! دقيقا از همين رو بود كه مخالفان بخصوص سه حزب شكل دهنده به «جبهه نجات ملي» بيانيه مرسي را ناكافي دانسته و بر ادامه اعتراضات تاكيد كردند.
مرسي در اين صحنه توانست موافقت نزديك به 40 حزب و گروه و شخصيت متنفذ را براي برگزاري همه پرسي در زمان مقرر بدست آورد و اين در حالي است كه عليرغم سر و صداي زياد مخالفان پيش بيني مي شود كه قانون اساسي جديد حداقل 60 درصد آراء موافق شهروندان مصري را كسب كرده و به تصويب برسد.
براساس اين قانون اساسي، انتخابات مجلس طي سه ماه آينده برگزار مي شود و از حالا مي توان نتيجه آن را پيش بيني كرد. همه مي دانند كه آراء اسلام گرايان- اعم از اخوان و يا سه گروه موسوم به سلفي- از مجموعه آراء گروه هاي سكولار بسيار بيشتر است كما اينكه در انتخابات سال گذشته، اسلام گرايان با آراء حدود 80 درصدي، مخالفان خود را به حاشيه راندند.
2- حوادث دو هفته اخير صفوف اسلام گراها را بهم نزديك كرد. اسلام گرايان پس از انتخابات رياست جمهوري دچار تشتت زيادي شده بودند تحولات اخير براي آنان به منزله يك فرصت براي بازسازي شكاف ها بود و در عمل صفوف آنان را به هم متصل كرد.
نزديك شدن اخواني ها و احزاب موسوم به سلفي در واقع پيوستن اقليت سلفي به اكثريت اخواني بود و از اين منظر مي توان گفت اقليت با پيوستن به اكثريت تا حد زيادي منطق اكثريت را پذيرفت. كما اينكه پيش از اين احزابي نظير حزب الوسط و حزب نور با معرفي ابوالفتوح كه از اخواني ها هم ملايم تر است، به عنوان كانديدا- و از اين مهمتر پذيرش مكانيسم رأي- نشان دادند كه از فضاي تكفيري فاصله گرفته اند. با اين وصف اين انگاره كه اگر اخواني ها به قدرت برسند، سلفي ها تحت هيچ شرايطي حاضر به همكاري با آنان نيستند، چندان واقعي به نظر نمي رسد.
از آن طرف حوادث اخير مصر ثابت كرد كه سكولارها فقط مي توانند وحدت تاكتيكي داشته باشند. در اين صحنه اگرچه محمد البرادعي و عمروموسي در كنار حمدين صباحي قرار گرفته و «جبهه نجات ملي» را به وجود آوردند ولي نتوانستند تا آخر با هم باشند. حضور نمايندگان حزب آقاي صباحي در مذاكرات شامگاه روز شنبه و مخالفت همزمان عمرو موسي و محمد البرادعي با توافق اخوان با حدود 40 گروه نشان داد كه بخش هاي اين جريان نمي توانند تا آخر كنار هم قرار داشته باشند.
3- پيش از اين گفته مي شد كه اخوان المسلمين در جبهه منطقه اي در نهايت كنار عربستان قرار گرفته و از اين رو جبهه بندي دوره مبارك عبداله بازسازي مي شود. در تحولات اخير، عربستان و اخوان المسلمين در دو سوي ماجرا قرار گرفتند. خيرت شاطر و محمد بديع دو تن از رهبران برجسته اخوان كشورهاي عرب منطقه خليج فارس را متهم به توطئه عليه دولت مصر و پشتيباني از مخالفان كردند و نشريات اخوان از جمله «اللواء» از دو كشور كويت و امارات با صراحت و از عربستان با تلويح نام بردند. در اين ميان خيرت شاطر در اجتماع چند ميليوني هواداران اسلام گراها در مقابل دانشگاه قاهره گفت: «مخالفان در داخل، كشورهاي خليجي در منطقه و يك دفتر در لندن به توطئه عليه مصر مشغولند و نمي خواهند پيشرفت مصر را تحمل نمايند.» پيش از اين محمد مرسي در مقام رياست جمهور دو بار به رياض سفر كرده بود و بعضي از تحليلگران كه با شاخص سفرهاي ديپلماتيك سطح روابط دو كشور را ارزيابي مي نمايند، از تبديل شدن روابط عادي مصر و عربستان به روابط استراتژيك خبر مي دادند. مواضع خاص رهبران اخوان و متقابلا مواضع جانبدارانه سه كشور عربستان، كويت و امارات از معارضان مصري نشان داد كه كشورهاي عربي خليج فارس به دولت جديد مصر اعتماد ندارند. اين موضوع قطعاً در دوره رياست جمهوري مرسي سايه خود را بر افكارعمومي مصريان و روابط قاهره و اين دسته از كشورهاي عرب پهن مي كند.
4-مواضع عربستان و ايران در اين تحولات حائز اهميت بود. هر دو كشور در سطوح رسمي سكوت پيشه كرده و از موضعگيري به نفع يكي از دو طرف اجتناب كردند اما هر دو كشور در سطوح رسانه اي مواضع نسبتاً مشخصي داشتند. مقامات عربستاني ترجيح دادند خود را در صحنه تحولات مصر غيرفعال معرفي كنند البته در عين حال مصري ها مقامات عربستان را متهم كردند كه با پول ارسالي خود به بحران در قاهره دامن مي زنند و دستگاه اطلاعاتي آن در پشت صحنه اغتشاشات حضور دارد. در عين حال شبكه سعودي العربيه و روزنامه هاي فرامرزي شرق الاوسط و الحيات با گزينش خبرهاي خاص عملا به اهرم فشار عليه دولت مصر تبديل شدند.
جمهوري اسلامي ايران در اين صحنه در عرصه مقامات رسمي سكوت كرد و در سطح رسانه اي تا حد زيادي جانب اسلام گرايان را گرفت. مواضع رسانه اي ايران به نفع جريان اسلام گرا به مرور از صراحت و شفافيت بيشتري برخوردار شد. و به تعبيري ديپلماسي رسانه اي ايران هم نمي توانست خنثي باشد چرا كه جمهوري اسلامي آشكارا از قدرت گرفتن اسلام گراها در جهان اسلام- و از جمله در مصر- حمايت كرده و مي كند با اين وصف در مواردي كه غلظت و شدت رويدادها، آينده سياسي اسلام گراها را در هاله اي از ابهام قرار مي دهد، ايران نمي تواند از حمايت اسلام گراها در مقابل سكولارها طفره رود. در عمل هم موضع ايران در عين اينكه با استقبال دولت مصر مواجه شد در عين حال اعتراض شخصيت هايي نظير حمدين صباحي را هم بدنبال نداشت. اما از آن طرف سكوت ديپلماتيك عربستان در كنار موضع رسانه اي ضد جريان اسلام گرا، از يك طرف با اعتراض دولت و اسلام گراها مواجه شد و از طرف ديگر نتيجه اي براي جريان مخالف دولت در پي نداشت.
5- سلفي ها در سطح منطقه آن طور كه بايد شناخته نمي شدند. آنان در سطح منطقه طيف ناهمگني را تشكيل مي دهند از گروههاي ملايم كه انتخابات و رأي مردم را قبول دارند تا گروههاي افراطي و مرتجعي كه خون بقيه مسلمانان را مباح مي دانستند! سلفي ها در مصر به شهادت عملكرد دو سال اخيرشان از نوع اول هستند. احزابي نظير «النور» و «الوسط» در سقوط رژيم مبارك نقش جدي ايفا كرده بودند. آنان در عين حال در انتخابات آذرماه سال گذشته و انتخابات رياست جمهوري شركت كرده و توانستند حدود 26 درصد از كرسي هاي پارلمان 496 نفره مصر را بدست آورند و در انتخابات رياست جمهوري پس از رد صلاحيت نامزد انتخاباتي شان بر طبل جدايي نكوفتند و به راحتي در پشت سر يك عضو سابق اخوان المسلمين- ابوالفتوح- قرار گرفتند و زماني كه رئيس جمهور اخواني و نهادهاي برآمده از انقلاب در معرض تهديد قرار گرفتند، به ميدان آمده و از محمد مرسي و دولت او حمايت كردند. جالب اين است كه در تحولات اخير مصر راه گروه هاي موسوم به سلفي از عربستان جدا شد عربستان از مخالفين دولت و مخالفين قانون اساسي و اين گروه ها از دولت و قانون اساسي حمايت مي كردند. اين موضوع به خوبي نشان داد كه اسلام گرايي در مصر مي تواند از يك سو از آفت افراط گرايي مصون باشد و از سوي ديگر مي تواند يك جبهه منسجم را پديد آورد.
6- موضع آمريكا و اروپا هم در اين صحنه حائز اهميت بود. آمريكايي ها تا حد زيادي محافظه كاري پيشه كردند. آنان در عين اينكه در تماس با گروه هاي مخالف سعي مي كردند كه آنان را سرپا نگه دارند، در تماس با دولت مصر وانمود مي كردند كه در گفتگو با مخالفين دنبال ترغيب آنان به راه حل سياسي هستند! اين موضوع البته با انتقاد نسبتا صريح و علني رهبران ارشد اخوان المسلمين مواجه گرديد. آمريكا و اروپا در اين صحنه به خوبي مي دانستند كه هرچند ساقط كردن دولت مرسي كار ساده اي است ولي آنچه پس از كنار زدن اسلام گراها از قدرت روي مي دهد، اصلا قابل مديريت نيست. از اين رو دولت آمريكا تلاش زيادي مي كرد تا به دولت مرسي و اخواني ها بفهماند كه اوضاع خطرناك است و چاره اي جز كوتاه آمدن در مقابل مخالفان ندارد. هيلاري كلينتون در اعلام رسانه اي گفت: دولت مصر بايد مخالفان را به حساب آورد چرا كه راهي غير از توافق با مخالفان وجود ندارد. مواضع دولت اوباما در عين حال اين نكته را برملا كرد كه آمريكايي ها به هيچ وجه سوار كار نيستند.
7- ارتش در اين صحنه ورود جدي نكرد. وزير دفاع مصر گفت كه ارتش وارد دعواهاي سياسي گروه ها نمي شود و در عين حال از طرفين خواست كه از طريق گفتگو مسايل را حل و فصل نمايند. در طول دوراني كه دامنه اعتراضات بالا مي گرفت، «كودتاي ارتش» محتمل ترين اتفاق به نظر مي آمد ولي برخلاف تصور عمومي، ارتش در اين صحنه ورود نكرد و حتي اظهارات امثال البرادعي كه خواستار كمك ارتش به حل مسئله بودند و تمناي كودتا داشتند، نظاميان مصر را به صحنه نياورد. راز اين مطلب اين بود كه در اين دوران كودتا به هيچ وجه راه حل نيست. كنار زدن اسلام گراها از طريق ارتش به تقويت آنان منجر مي شود از اين رو غرب و كشورهايي كه علي القاعده پشت سر ارتش قرار مي گرفتند، ترجيح دادند كه تا امكان دارد از قوه قهريه براي حل مسئله اي كه ريشه عميق اجتماعي دارد، استفاده نكنند.
سعدالله زارعي
 


سيم خاردار(گفت و شنود)

گفت: دربار سعودي به رسانه هاي عربستان دستور داده است درباره كمك هاي تسليحاتي ايران به جهاد اسلامي و حماس كه باعث پيروزي آنها در غزه شد چيزي ننويسند.
گفتم: چرا؟!
گفت: خب براي اينكه سعودي ها آنهمه شعار حمايت از ملت هاي مسلمان را سر داده بودند ولي جنگ غزه نشان داد كه دروغ مي گويند و در حالي كه به قول سيدحسن نصرالله، براي تروريست هاي سوريه كشتي كشتي اسلحه مي فرستند از ارسال يك فشنگ ناقابل براي مقاومت غزه نيز دريغ كردند.
گفتم: رسوايي وهابي ها و آل سعود كه براي افكار عمومي مسلمانان انكار كردني نيست. تنها هنر آنها قتل عام مردم مسلمان در پاكستان و عراق و اندونزي و سوريه است كه در مقابل آمريكا و اسرائيل ايستاده اند.
گفت: سر خودشان را توي برف فرو كرده اند وگرنه از موج بلند بيداري اسلامي در امان نيستند.
گفتم: چه عرض كنم؟! يارو براي جلوگيري از سيل، دور خانه اش سيم خاردار كشيده بود!
 


با اشاره به 200 كلاهك هسته اي رژيم صهيونيستي

ماهاتير محمد : اسرائيل بزرگ ترين مشكل جهان است نه ايران

ماهاتير محمد با تاكيد بر غيرقانوني بودن تحريم آمريكا عليه ايران گفت: اسرائيل با 200 كلاهك هسته اي دليل تمام مشكلات جهان است در حالي كه آمريكا براي حمايت از رژيم صهيونيستي، ايران را تهديد كرده است.
ماهاتير محمد نخست وزير سابق مالزي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه انگيزه آمريكا در تحريم ملت ايران، حمايت از رژيم صهيونيستي است، اظهار كرد: بي شك تحريم هاي اعمال شده عليه ايران غيرقانوني هستند زيرا اين تحريم ها از سوي سازمان ملل نيست و فقط از سوي آمريكا صورت گرفته است. آمريكا از قدرت اقتصادي و نظامي خود استفاده مي كند تا كشورهاي ديگر را نيز وادار به مشاركت در اين تحريم ها كند.
وي اسرائيل را دليل تمامي مشكلات كنوني جهان دانست و افزود: آمريكا فكر مي كند كه ايران دليل تمامي مشكلات موجود است اما بايد بگويم كه دليل تمامي مشكلات كنوني جهان اسرائيل است. اسرائيل بيش از 200 كلاهك هسته اي دارد، من فكر مي كنم كه در تحريم ها عليه مردم ايران فاكتور ضد اسلامي نيز به چشم مي خورد و همه اينها به دليل حمايت آمريكا از اسرائيل است.
ماهاتير محمد با اشاره به رابطه دوستانه ايران با كشورهاي دنيا تصريح كرد: به نظر من ايران حق انجام هر كاري را دارد و تا زماني كه ديگر كشورهاي جهان سلاح هسته اي دارند ايران هم حتي اين حق را دارد تا سلاح هسته اي توليد كند.
نخست وزير سابق مالزي، انقلاب اسلامي ايران را حركتي عظيم خواند و تاكيد كرد: آمريكايي ها مي خواهند با تحريم از حركت بزرگ مردم ايران در جريان تسخير سفارتخانه ايالات متحده در تهران انتقام بگيرند، در واقع تحريم آمريكا عليه ايران به نفع اسرائيل است و به نظر مي رسد اين تحريم ها كار رژيم صهيونيستي است.
وي ملت ايران را مردمي با دانش و مهارت هاي بالا دانست و خاطرنشان كرد: شرايط بايد براي ايرانيان فراهم شود تا در تجارت، صنايع و توليد برتري خود را نشان دهند. ايران بايد هميشه تلاش كند تا كمتر به خارج وابسته باشد تا اين كه بتواند از درون رشد كند و من فكر مي كنم كه شانس براي تحقق اين امر البته به دور از بحران هاي سياسي وجود دارد.

 


درخواست بلاروس براي توسعه همكاري با ايران

رئيس جمهوري بلاروس خواستار توسعه همكاري هاي تجاري و افزايش سرمايه گذاري جمهوري اسلامي ايران در كشورش شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري « تلگراف » بلاروس ، « الكساندر لوكاشنكو» رئيس جمهور بلاروس در ديدار با «سيد عبدالله حسيني » نماينده تام الاختيار ايران دراين كشور خواستار افزايش سرمايه گذاري هاي ايران در اين كشور شد.
دراين ديدار كه به مناسبت پايان ماموريت عبدالله حسيني در اين كشور ترتيب داده شده بود، لوكاشنكو گفت : من با نماينده كشورها كه ماموريتشان در بلاروس به اتمام مي رسد، ديدار نمي كنم، ولي با نماينده ايران ديدار كردم، زيرا ايران يك كشوردوست براي بلاروس است و جدايي از دوستان براي ما غم انگيز است.
لوكاشنكو از نماينده ايران در مينسك خواست تا سلام وي را به رهبر معظم انقلاب اسلامي و رئيس جمهور ايران برساند.
وي در ادامه گفت ما و ايران ديدگاه هاي مشتركي در خصوص نظم جهاني و توسعه جهاني داريم و هردو ما معتقد به دخالت در امور داخلي كشورها نيستيم.
لوكاشنكو در پايان از آقاي حسيني خواست تا به مقامات ايران بگويد كه ما روي سرمايه گذاري شما در بلاروس حساب مي كنيم و پذيراي آن هستيم،سرمايه گذاري اي كه براي ايران هم سودآور باشد.
 


نشست كارشناسي 1+5 در برلين برگزار شد

كارشناسان 1+5 براي هماهنگي بيشتر در مذاكرات آتي با ايران، در برلين يك نشست كاري برگزار كردند.
گروه 1+5 روز پنج شنبه 16آذر 1391(6دسامبر 2012) يك نشست كاري در برلين برگزار كرده است.
مطابق اين گزارش، اين نشست در سطح كارشناسان بوده و تمامي اعضاي گروه 1+5 به همراه نماينده اي از سوي كاترين اشتون در آن حضور داشته اند.
اين نشست در ادامه سلسله نشست هاي مشورتي گروه 1+5 برگزار شده و به نظر مي رسد هدف از آن انجام هماهنگي هاي بيشتر درباره سياستي باشد كه گروه 1+5 در مذاكرات آينده با ايران در پيش خواهد گرفت.
طبق اين گزارش، نشست برلين كاملاً فني بوده و از سوي آمريكا رابرت آينهورن دستيار وزير خارجه در مورد خلع سلاح كه متخصص مهندسي هسته اي است در آن حضور داشته است و آينهورن عضو تيم مذاكره كننده آمريكا در گروه 1+5 هم هست.
همچنين كاترين اشتون معاون خود استفان كلمنت را به اين نشست فرستاده است.
زمان مذاكرات بعدي ميان ايران و گروه 1+5 هنوز مشخص نيست ولي حدس زده مي شود اين مذاكرات در ماه ژانويه انجام شود.
همچنين منابع خبري از تدوين يك پيشنهاد جديد از سوي 1+5 خطاب به ايران خبر مي دهند و هيلاري كلينتون اخيراً اين مسئله را تأييد كرده است.
 


وزير امور خارجه در ديدار با سفير جديد ژاپن:

پيشرفت هاي ايراني تحريم غرب را شكست داد

وزير امور خارجه با اشاره به تحريم هاي كشورهاي غربي از ابتداي انقلاب تاكنون عليه ملت ايران تاكيد كرد: پيشرفت هاي جمهوري اسلامي در عرصه هاي مختلف نشانه شكست تحريم هاي غرب است.
علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با سفير جديد كشور پادشاهي ژاپن با اشاره به روابط ديرينه دو كشور اظهار كرد: در عرصه هاي مختلف علمي، فرهنگي و اقتصادي بايد با بهره گيري از ظرفيت هاي دو كشور پيشرفته دنيا اين روابط را توسعه دهيم.
وزير امور خارجه در ادامه اين ديدار فعاليت هسته اي صلح آميز را حق كشورمان دانست و با توجه به اين نكته كه جمهوري اسلامي ايران از تكنولوژي هسته اي در جهت توسعه و پيشرفت كشور بهره خواهد برد، تقويت NPT را براي صيانت از صلح بين المللي و تامين منافع اعضا يك ضرورت خواند و افزود: جمهوري اسلامي ايران در اين راه تلاش مي كند.
صالحي با اشاره به تحريم هاي غرب عليه كشورمان در طول بيش از سه دهه گذشته، پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران را در عرصه هاي مختلف نشانه شكست اين تحريم ها خواند.
به گزارش فارس، سفير ژاپن نيز در اين ديدار با تقديم رونوشت استوارنامه خود، اهميت جمهوري اسلامي ايران را به عنوان بازيگري مهم در منطقه مورد توجه قرار داد و علاقه مندي كشورش را براي توسعه روابط با ايران اعلام كرد.
گفتني است، علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان روز دوشنبه با «ابراهيم محمد سالي» سفير آفريقاي جنوبي در ايران هم ديدار و گفت وگو كرد.
 


پورموسوي: تبليغات احزاب در انتخابات بايد طبق ماده 16باشد

دبيركميسيون ماده 10 احزاب گفت: ماده 16قانون احزاب چارچوب و شاخص هاي كلي درباره تبليغات را مشخص كرده و انتظار مي رود همه احزاب و تشكل هاي سياسي و همچنين مجموعه هاي سياسي آن را مراعات كنند.
سيد محمدعلي پورموسوي مديركل سياسي وزارت كشور و دبير كميسيون ماده 10 احزاب در گفت وگو با فارس به تبليغات زودهنگام احزاب و كانديداها براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم اشاره كرد و اظهار داشت: از ابزارهاي موثر براي نقش آفريني موفق احزاب خصوصاً در زمان انتخابات تبليغات است، آنچه در اين باره مورد تأكيد ماست رعايت حدود و ثغور قانوني در تبليغات است.
دبيركميسيون ماده 10 احزاب تصريح كرد: ماده 16 قانون احزاب كه به تخلفات احزاب اشاره دارد چارچوب و شاخص هاي كلي در اين ارتباط را مشخص كرده و انتظار مي رود همه احزاب و تشكل هاي سياسي و همچنين مجموعه هاي سياسي اعم از جبهه ها و ائتلاف هاي انتخاباتي آن را مراعات كنند و بديهي است سازوكارهاي لازم در اين خصوص پيش بيني خواهد شد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ وقتي آقاي مرسي اولين سفر خارجي اش را به عربستان انجام مي دهد بايد هم امروز خيابان هاي مصر و مقابل مقر رياست جمهوري اش توسط عوامل طرفدار آمريكا اشغال بشود.
9284---0912
¤ فتنه گران اگر هزار بار توبه كنند نبايد به آنها پست هاي كليدي داد چرا كه آنها جاده صاف كن استعمارند و خيانتشان نيز بر همه محرز گرديده است.
7912---0917
¤ براي خانم ابتكار متاسف هستيم كه علي رغم سن زيادي كه از او گذشته باز لجبازي كرده و آتش زنندگان اموال عمومي در فتنه 88 را كه كشته شده اند در رسانه ملي كشور شهيد مي خواند با اين حال ادعا دارد كه در كشور آزادي بيان وجود ندارد.
1342---0912
¤ كساني كه تبعيت از نايب امام زمان(عج) ندارند فريب كاري را كنار بگذارند و اين قدر با نام و ياد امام زمان(عج) بازي نكنند. مردم متوجه عوامفريبي آنها هستند.
1052---0912
¤ كيهان را علمدار واقعي جمعيت رسانه و مدافع ارزش هاي نظام مي دانيم. خداوند قوت بدهد.
7181---0912
¤ مسئولين كشور بايد باور داشته باشند كه دشمنان داخلي و خارجي نظام و در راس آنان شيطان بزرگ آمريكا از اختلاف و تشنج داخل جامعه شادمان شده و از اينكه از اين طريق ضربه بزنند اميدوار مي شوند پس ضرورت دارد كه با خدمات خالصانه به ملت راه دشمن را سد كنند و او را نااميد سازند.
6263---0938
¤ مردم از اختلاف هاي برخي مديران كه نشان از جاه طلبي و قدرت خواهي دارد، متنفرند. هنوز چند صباحي از رهنمود و فرمايش رهبر معظم انقلاب براي حل مناقشات بيهوده و پي گيري امور مردم كه اصلي ترين آن معضلات اقتصادي و گراني هاي بي رويه است نگذشته و نامه هاي پي درپي مسئولين قوا به تبعيت از آن، ولي باز شاهد همان رويه و روال هستيم. از قديم گفته اند سير از گرسنه خبر ندارد و سواره از پياده، ولي شما مديران نظام اسلامي هستيد و بايد دغدغه رفع مشكلات مردم را داشته باشيد نه جنگ قدرت.
محمودي
¤ مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري نامزد رياست جمهوري شدن را مشروط به گرفتن امضاء از نمايندگان مجلس كرده است سوال اين است كه از كجا معلوم اين نمايندگان كه امضاء آنان براي نامزد رياست جمهوري شدن كسي شرط مي باشد خودشان صالح و امين و... باشند؟
7345---0912
¤ با اين شتابي كه دولت در ادغام وزارتخانه ها دارد پيشنهاد مي شود يكباره تمام وزارتخانه ها را با هم ادغام بكنند اسم آن را وزارت امور مملكت بگذارند تا خيال همه براي هميشه راحت بشود.
8361---0912
¤ به نظر من بايد وزير آموزش و پرورش به خاطر سوخته شدن تعدادي دختر دانش آموز شهرستاني در اثر آتش گرفتن بخاري نفتي سركلاس درس استعفا مي داد و كنار مي رفت.
2986---0915
¤ با توجه به اختصاص بودجه لازم به آموزش و پرورش تمام استانها در بروز حوادثي شبيه مدرسه پيرانشهر ابتدا بايد مدير مدرسه سپس آموزش و پرورش شهرستان و استان پاسخگو باشند و در نهايت به وزارت برسد همچنين نماينده مجلس پيرانشهر نيز بايد پاسخگوي مشكلات شهر خود باشد. با توجه به جمعت 70 ميليوني و مسائل و مشكلات فراواني كه هر روز در گوشه و كنار كشور پهناورمان رخ مي دهد اگر قرار باشد وزرا پاسخگو باشند بايد هر روز شاهد جنگ و دعواي مجلس و وزرا باشيم پس كي مي خواهيم به مشكلات كشور بپردازيم. و دغدغه نمايندگان و مجلس چيست؟ حل مشكلات كشور و مردم يا بر مشكلات افزودن؟!
يك فرهنگي
¤ اين چه منطقي است كه اول فيلم ساخته مي شود بعد به آن اجازه نمايش مي دهند؟ چرا اول فيلمنامه مميزي نمي شود كه هم از اتلاف سرمايه جلوگيري و هم از ساخت فيلم هاي سطحي و گاه مبتذل و دور از شأن نظام اسلامي پرهيز بشود؟ آيا كشورهاي غربي مجوز ساخت يك فيلم بر ضد آرمانها و باورهايشان را مي دهند؟
2066---0911
¤ چرا حق پرستاري والدين شهداي اردبيل از ابتداي سال جاري پرداخت نمي شود؟ حقوق اندكي كه ماهيانه پرداخت مي كنند بايد به عنوان حقوق پرستار هزينه شود. از مسئولين بنياد شهيد و ايثارگران درخواست مي شود مشكل ياد شده را مرتفع نمايند.
0016---0914
¤ واقعاً جاي تأسف دارد كه در فروشگاه هاي سطح شهر هرچه بسته چاي ديده مي شود روي آن نوشته شده 100درصد خارجي. پس چاي با كيفيت ايراني به كجا مي رود؟
4972---0911
¤ بيش از ده هزار نيروي پيمانكار در شركت ايران خودرو همچنان منتظر تبديل وضعيت خود هستند از مسئولين امر انتظار رسيدگي داريم.
يكي از نيروهاي پيمانكاري در ايران خودرو
¤ شايسته و ضروري است نمايندگان مجلس هرچه زودتر طرح تعيين ماليات براي منازل خالي احتكار شده را تصويب نمايند. مطمئناً اين كار تأثير قابل توجهي در شكستن قيمت هاي كاذب مسكن خواهد داشت.
ابراهيمي
¤ از سازمان تاكسيراني تهران درخواست مي شودنسبت به راه اندازي خط تاكسي شهرك لاله از منطقه 22 تا ميدان ونك اقدام نمايد. در حال حاضر مردم براي رفتن به ونك با سختي از بزرگراه شهيد همت به جنت آباد و از آنجا به ونك مي روند؟!
يك شهروند تهراني از شهرك لاله
¤ شهرداري كاشان در منطقه شهرك آزادگان از همه عوارض مي گيرد ولي به كوچه كياست اين شهرك هيچ خدماتي نمي دهد نه آسفالت، نه جمع آوري زباله و... از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
8192---0913
¤ از مسئولين آموزش و پرورش بپرسيد چرا حق التدريس معلمان خرداد ماه پس از گذشت بيش از سه ماه تأخير 13روزه محاسبه شده است پس بقيه 17 روزه كجا رفت؟! درخواست رسيدگي دارم.
يك فرهنگي
¤ براي خريد خودروي ليفان خردادماه با واريز پول ثبت نام كردم قرار شد در شهريور تحويل نمايند. ولي شركت مذكور از تحويل خودروي تعهد شده سرباز مي زند. از مسئولين امر درخواست مي شود نظارت و رسيدگي نمايند.
6206---0914
¤ وزير آموزش و پرورش قول دادند كه يك هفته پس از بازنشستگي پاداش فرهنگيان پرداخت مي شود ولي پس از سه ماه از بازنشستگي خود هيچ خبري از پاداش نيست چرا؟!
1971---0912
¤ وقت آن رسيده كه در كلان شهرهايي مثل تهران از ورود اتومبيل هاي شخصي تحت هر عنوان به محدوده اصلي شهر جلوگيري بكنند و استفاده از وسايلي مانند دوچرخه عمومي بشود.
1573---0913
¤ استاندار كرمانشاه بعد از سفر استاني دولت به اين استان اعلام كرد برخي از شهرك هاي حومه شهر مثل شهرك شهيد اسكندر نوكاني جزء شهر محسوب شده و به مشكلات آنها رسيدگي مي شود ولي با گذشت بيش از يك سال از اين ماجرا هنوز هيچ كاري انجام نداده اند. عرض مي كنم چرا وعده وعيدهاي بدون ضمانت اجرايي مي دهند و بي جهت توقع ايجاد مي كنند.
4178---0936
¤موشك هاي فجر 3 و5 ايران اسلامي به دست با كفايت رزمندگان فلسطين نه تنها گنبد آهني مشترك اروپا و آمريكا و زورگويان عالم را سوراخ كرد، بلكه برجك همه حاكمان مرفه مسلط بر منابع ملت هاي مسلمان كه خود را از بندگي خداي متعال رها كرده و به ملت هاي خود پشت كرده اند را پراند از جمله امير قطر، امارات و بحرين و فتنه گران فرقه سبز منادي نه غزه-نه لبنان داخلي خودمان كه ننگ دريوزگي مزدوران فوق الذكر را در كارنامه خود دارند و مرعوبيني كه مي خواهند به فرزندان روح الله القا كنند كه شرايط بحراني است. در ضمن رزمندگان غزه انتقام شهداي هسته اي ما را از متجاوزان گرفتند.
گل محمد نوراني
¤حضور پرشور جوانان در ماه محرم نشان از بي اثر بودن تهاجم فرهنگي دشمن در قبال جوانان اين مرز و بوم داشت. مسئولان فرهنگي بايد با تكيه بر اين واقعيات و ارائه برنامه هاي ناب فرهنگي براي جلوگيري از افتادن جوانان در دام دشمنان تلاش كنند.
قاسمي
¤در قطار تهران-مشهد از چاي كيسه اي صددرصد خارجي به مسافران مي دادند. در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني توزيع چاي خارجي زيبنده نيست.
5287---0919
¤تلويزيون آمريكا رسما در برنامه هاي خود به مسئولان كشور ما توهين مي كند و نمايشنامه و كاريكاتور نشان مي دهد، آنها سواد حقوق بين المللي رسانه اي ندارند و نمي دانند در حقوق بين الملل هيچ دولتي اجازه توهين به مقامات رسمي كشورهاي ديگر را ندارد؛ دولت ما چرا به سازمان ملل شكايت نمي برد؟
خانم محمدي
¤ابلاغيه اجباري شدن رعايت حجاب و عفاف براي پرستاران جاي قدرداني دارد اما اي كاش اين ابلاغيه به تمام شركتهاي خصوصي هم ارسال مي شد.
بلغار
¤با دو برابر شدن نرخ دلار انتظار اين بود كه بودجه عمراني كشور دو برابر بشود ولي از قرار معلوم به 30 درصد كاهش يافته كه كارشناسي شده نيست. توجه داشته باشيم كه حدود 300 شغل در كنار كارهاي عمراني فعال مي شوند و اگر كار عمراني كم شود بي كاري زيادي به دنبال دارد.
8853---0912
¤آمريكا امروز با مشكلات عديده اي مواجه شده كه هرچه دست و پا بزند بيشتر در اين مشكلات فرو مي رود. آمريكايي ها نمي توانند با گذشته زندگي كنند. واقعيت هاي امروز آمريكا چيز ديگري را نشان مي دهد.
4352---0915
¤به موضوع استقبال قشر جوان از نماز جماعت مساجد در طول سال بايد بيشتر پرداخته شود. روزنامه نگاران و رسانه ها بايد اين صحنه هاي زيبا را هرچه بيشتر به تصوير بكشند و گزارش مستند از آن ها تهيه بكنند.
5234---0914
¤ ليسانسيه رياضي هستم و چند سال است كه در شهرستان بروجرد در يك آموزشگاه سابقه تدريس دارم ولي چون آشنا و پارتي ندارم نتوانسته ام در آموزش و پرورش جذب بشوم. از مسئولين امر درخواست مساعدت مي كنم.
4301-0936
¤ وقتي از وام ازدواج خبري نيست، گراني بيداد مي كند و به دليل نوسان ها امنيت اقتصادي نيز وجود ندارد چگونه انتظار داشته باشيم كه جوانان تشويق به ازدواج بشوند و تشكيل خانواده بدهند.
9300-0936
¤ مسئولين بانك مركزي اعلام مي كنند براي وام هاي تا سقف 10ميليون تومان يك ضامن كافي است ولي بنده براي دريافت وام 6ميليوني ازدواج هنوز در پيچ و خم ضامن هستم. بنويسيد براي ضامن وام بنده 4 شرط گذاشته اند كه در حقيقت يك نوع سر دواندن است.
1403-0917
¤ در بانك سامان شعبه خيابان اكباتان تهران طبق نوبت و شماره اي كه در دست داشتم به صندوق اعلام شده از بلندگو مراجعه كردم ولي مسئول صندوق كار مراجعه كننده ديگري را كه نوبت نداشت راه انداخت، اعتراض كردم جواب داد ايشان صاحب كارت طلايي است. سؤال از كارت طلايي كردم گفتند به كساني كه مانده حسابشان در نزد اين بانك زياد مي باشد كارت طلايي تعلق مي گيرد و بدون نوبت به كار آنان رسيدگي مي شود. باعث تأسف و شرمندگي است كه براي بعضي مديران مثل مديران اين بانك معيارهاي اخلاقي و انساني جايي ندارد و تنها پول ملاك است.
احمدزاده
¤ هر وقت در زندگي و از بي مهري هاي دنيا دلتنگ مي شوم و درونم را غم مي گيرد به ياد حالات مشابهي براي ديگران مي افتم و مشكل خود را از اين طريق حل كرده و خدا را شكر مي كنم و آرام مي گيرم.
9005-0913
¤ برخي از عابر بانكها پول پرداخت نمي كنند و معيوب است ولي متأسفانه مي بينم پول پرداخت نشده از حسابهاي ما كم شده است. براي رسيدگي و دريافت پول دوندگي هاي زيادي بايد انجام دهيم. چرا عابر بانكهاي خراب خاموش نمي شوند يا كسي نسبت به تعمير آنها اقدام نمي كند.
اسدي
¤ شيشه كيوسك هاي تلفن عمومي گويا كه به دلايل مختلف توسط افراد و يا گروههايي با اهداف اقتصادي شكسته مي شود تا شركت متولي تأمين شيشه بيكار نماند پيشنهاد مي شود با تدبير شايسته توسط شركت مخابرات به جاي شيشه از ورق هاي آلومينيومي و يا ورق هاي نشكن بي رنگ استفاده شود. براي نمونه مي توانيد به خيابان خاوران روبروي ترمينال خاوران روبروي پليس +10 مراجعه و از مسئولين پليس +10 و ديگران سؤال كنيد.
9504-0912
¤ آيا سزاوار است اكثر مردم تحت لواي حمايت از توليدات ملي و با سوءتفسير از رهنمودهاي مقام منيع ولايت، قرباني برنامه هاي سودجويانه برخي از توليدكنندگان داخلي با قيمت هاي گران چند برابر قيمت تمام شده قرار گيرند؟ مگر افراد حقوق بگير چه گناهي كرده اند كه بعد از چندين سال خدمت نتوانند يك خودروي معمولي بخرند؟
2191-0917
¤ از مسئولين محترم دولتي درخواست مي شود با توصيه به آغاز فصل سرما در رسيدگي به اسكان زلزله زدگان آذربايجان شرقي از هيچ كوششي دريغ ننمايند.
1167-0935
¤ از تمامي كساني كه به تلاوت قرآن مي پردازند درخواست مي كنم به معاني و مفاهيم آيه نيز توجه كنند همان طوري كه علي (عليه السلام) مي فرمايند: عبرتها زياد و عبرت گيرنده كم؛ با فهميدن معاني و مفاهيم است كه بر ايمان ما افزوده و در برابر زياده خواهي دشمنانمان و هواي نفس خود مي ايستيم.
1195-0911
¤ حضرت علي(ع) مي فرمايند، مالي كه نابودي آن تو را پند دهد، از دست نرفته است.
«نهج البلاغه/ حكمت 196»
6263-0938
¤ از رئيس محترم دانشگاه تهران دكتر رهبر درخواست مي شود اساتيدي كه مسئوليت اجرايي دارند و مشغله كاري آنها زياد است يا از پذيرش مسئوليت كنار بكشند و يا از پذيرش تدريس. چرا كه آسيب آن به دانشجويان وارد مي شود. براي نمونه رئيس دانشكده ادبيات همزمان به تدريس نيز مشغول است كه در بسياري از موارد كلاسهاي ايشان به خاطر جلسات اداري و... تعطيل شده است.
خانم سعادت
¤ در پخش نمازهاي جماعت از سيماي جمهوري اسلامي تصاويري از افرادي كه در نماز جماعت حضور ندارند و گوشه اي از مسجد نشسته اند يا نماز را به صورت فرادي مي خوانند نشان داده مي شود. اين كار به سبك شمردن نماز جماعت كمك خواهد كرد، ضرورت دارد در پخش مراسم مذهبي به ويژه نماز جماعت به اين ظرافت ها توجه شود.
8858-0919
¤ برخي از مديران و افراد به كارگيري شده در دفتر شهردار شهرستان اهواز رفتار خوبي با ارباب رجوع ندارند. پيشنهاد مي كنيم اقاي شهردار از كساني كه صبر و حوصله بيشتري در برخورد با مراجعين دارند استفاده بكنند. با تشكر.
4751-0916
¤ از مسئولين امر درخواست مي شود فكري براي سيستم شماره گيري بيمارستان ميلاد تهران نمايند سه روز است كه تلاش مي كنم تا شماره بيمارستان را براي نوبت دهي بگيرم ولي موفق نمي شوم. حال بفرماييد چكار بايد كنم؟ 9589-0912
¤ چرا مسئولين دولتي وعده داده شده رئيس جمهور به كارمنداني را كه از تهران به شهرهاي خود منتقل شدند عملي نمي كنند؟ بنده از تهران به روستاي جنب شهر ايجرود زنجان رفته ام و منزلي تهيه نموده ام ولي شركت برق از تحويل كنتور برق امتناع مي ورزد.
7897-0919
¤ حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) مي فرمايند: اين دل ها همانند تن ها خسته مي شوند، براي نشاط آن به سخنان تازه حكيمانه روي بياوريد.
نهج البلاغه دشتي/ حكمت 197
6960-0936
¤ در صدا و سيما عادت بدي كه شده ناقص فرستادن صلوات به هنگام نام بردن از پيامبر اكرم(ص) مي باشد. به اين صورت كه به گفتن «صلوات الله عليه» اكتفا مي شود و عبارت وآله بيان نمي شود. بنويسيد اين نوع صلوات فرستادن صلوات ابتر بوده و از سوي معصومين(ع) نهي شده است.
0692-0918
¤ چرا بازيگراني كه در خارج از كشور مقدسات دين اسلام را به سخره مي گيرند در بازگشت بازخواست نمي شوند بلكه به كارگيري نيز مي شوند؟ دليل اين همه وادادگي چيست؟
6654-0914
¤ وضعيت مدرسه نور در شهرك شهيد بروجردي در منطقه 15، از مناطق زلزله زده ورزقان بدتر است آنها وسايل گرمايشي دارند اما بچه هاي اين مدرسه از شدت سرما بايد بلرزند و... با پالتو سركلاس درس بنشينند.
احمدي از اهالي شهرك
¤ پس از ديدار با رهبر فرزانه انقلاب در مراسم عزاداري امام حسين(ع) روحيه مضاعفي گرفتيم.
قاسمي
¤ هفته بسيج، هفته تداوم بخشيدن راه حسين (ع) است به عنوان يك بسيجي سوالي از برخي خواص دارم كه در مقابل زورگويي عيان و بي پرده آمريكا عليه ملت 70ميليوني پيروان امام، سعي دارند پشت رهبري معظم انقلاب را خالي كنند و مدعي هستند شرايط بحراني است و براي پيشبرد اهداف خود حتي از رژيم آل سعود كمك مالي مي گيرند آن ها چه فرقي با سران كوفي دارند كه از ترس ابن زياد پشت حضرت را خالي كردند؟
يك بسيجي
¤ از رژيمي كه پايه هاي آن بنا بر اعترافات وزير امورخارجه سابق رژيم در حال اضمحلال صهيونيستي، بر روسپيگري و رسوايي بنا شده باشد، چه انتظاري مي توان داشت؟
يك هموطن
¤ كشورها و دول مختلف جهان بدانند روابط دوستانه با اسرائيل تحت هر شرايطي مساوي با نابودي همان كشور است زيرا رابطه ميش با گرگ است.
0105-0937
¤ پيروزي غرورآفرين و عظيم و تاريخي حماس در غزه، مرهون صبر، ايمان و مقاومت شهادت طلبانه و در راس آنها تكيه و توكل به ذات اقدس خداوند عالميان بود و بحمدالله باعث شد سربلند از اين امتحان بزرگ الهي خارج و دشمن را به خاك مذلت بكشانند.
6263-0938
¤ سالهاست كه فتنه گران داخلي و خارجي عليه آقاي شريعتمداري مدير مسئول كيهان هجمه مي كنند. اين ها همگي نشان از حقانيت مواضع كيهان است. پاينده باشيد.
5112-0911
¤ وضعيت پايانه هاي ميني بوس راني در شهرهاي ساري و گرگان خيلي نابسامان شده است. به ويژه روزهاي آخر هفته و روزهايي كه هوا باراني است بي نظمي بيداد مي كند. بنويسيد اصلاح شود.
5431-0912
¤ از منطقه برق هفت تير درخواست مي شود براي روشنايي خيابان فدائيان اسلام شمالي و شهرزاد اقدام نمايند .عبور عابرين در شب بسيار خطرناك است.
8995-0912
¤ با سه فرزند دوم راهنمايي، پيش دبستاني و 4ساله يك سال است كه همسرم به علت بدهي فراري است و هيچ اطلاعي از وي ندارم به ناچار با مادرم زندگي مي كنم و توان اداره بچه ها را ندارم از افراد خير تقاضاي مساعدت دارم.
اجلالي
¤ پخش سريال كلاه پهلوي فقط حيف و ميل بيت المال است، چرا كه بدآموزي هاي آن بسيار بيشتر از نكات آموزنده آن مي باشد. از مسئولان صدا و سيما تقاضاي تجديدنظر در پخش اين سريال را داريم.
آخونديان
¤ پرداختن دائم در شبكه هاي مختلف صدا و سيما به اخبار ورزشي حق دانش و عقلانيت را از مردم سلب مي كند، تحركات و جست و خيز ورزشي چيزي نيست كه بتوان از آن، خبر انتزاع نمود. اسلام با پوچ گرايي و اسراف كاري به شدت مخالف است.
شهباز
¤ در آن بخش هايي از برخي برنامه هاي تلويزيوني كه به درد دنيا و آخرت مردم مي خورد بلافاصله توسط مجري برنامه اعلام مي شود وقت تمام است! ولي برنامه هايي كه چندان مفيد فايده نيستند در چند شبكه و در چندين ساعت پخش مي گردند. اين مديريت غلط در سيماي جمهوري اسلامي چرا اصلاح نمي شود؟
5560---0918
¤ حال كه تيم ملي فوتبال كشورمان در مقابل تيم ازبكستان تن به شكست داد و بازي را باخت مبلغ 25 ميليون توماني را كه به هر بازيكن داده بودند پس بگيرند و در راه درست مصرف كنند.
2850---0912
¤ سازمان بازنشستگي مطالبات مربوط به سال 86 ما بازنشستگان را تازه شروع كرده اند كه به صورت اقساط بپردازند. اگر ما پول خود را 5 سال در بانك هم گذاشته بوديم الان 2برابر شده بود. تو رو خدا اين كه حق ماست را به صورت يكجا بپردازيد. زندگي را به سختي مي گذرانيم. لطفا شرايط ما را درك كنيد.
يك بازنشسته
¤ خطر گربه هاي ولگرد در سطح شهر براي سلامت شهروندان اگر از خطر موش ها بيشتر نباشد كمتر نيست.بسياري از بيماري ها را اين حيوان به انسان منتقل مي كند .متأسفانه هيچ دستگاهي مسئوليت جمع آوري اين حيوان را در سطح شهر به عهده نمي گيرد و پيامدهاي آن متوجه شهروندان مي شود.
بلوچي
¤ همان طور كه بانك مركزي از صندوق هاي قرض الحسنه اي كه با نام مقدس اهل بيت(ع) نامگذاري نموده اند خواست كه نسبت به تغيير نام صندوق خود اقدام نمايند از مسئولين امر درخواست مي شود نسبت به لغو مجوز برخي مؤسسات و سفره خانه هاي سنتي كه از نام و القاب و كنيه اهل بيت و منسوبان شريف آنها سوءاستفاه و نام سفره خانه قليان و... خود را با آنها نام گذاري نموده اند برخورد كنند. براي نمونه سفره خانه گل نرگس در اتوبان بسيج روبه روي بيمارستان بعثت فقط مركزي براي استعمال قليان است.
6735---0919
¤ قبض هاي جريمه اي كه اخيرا افسران راهنمايي و رانندگي به صورت دستي براي رانندگان متخلف مي نويسند، فاقد شناسه پرداخت از طريق خودپردازهاي بانكي است. از مسئولان ذي ربط تقاضا داريم اين برگه ها را اصلاح كنند تا رانندگان از طريق خودپرداز جريمه ها را پرداخت كنند.
محمدي
¤ در اخبار 30:20 شبكه دوم سيما به صورت ناشيانه پوشيدن تي شرت هاي مزين شده به نام ائمه معصومين به ويژه نام حسين(ع) در ايام عزاداري ماه محرم نوعي بازارگرمي براي يك عده فروشنده دانست و زير سؤال برد. آيا خوب است كه جوانان تي شرت هايي كه نام خوانندگان و هنرپيشه هاي غربي روي آنها حك شده بپوشند و تبليغ كنند؟
1363---0917
¤ هر كجا ذكر «حسين» بود تو را يادم هست
هر كجا «اشك و حسين» هست مرا يادي كن
6491---0912
¤ به اسم جلاله قسم مي خورم كه فردا جلوي مسئولين را خواهم گرفت با سي سال سن نه اشتغالي و نه ازدواجي و...؟! چرا يك جوان 30 ساله با تحصيلات بايد بيكار باشد و نتواند ازدواج كند؟
8641---0910
¤ در برنامه سلامت صدا و سيما، طب سنتي را مورد تحقير قرار دادند و اين طب را رد كرده اند. در حالي كه طب سنتي در حال ترويج در كشور است و مردم هم استقبال خوبي مي كنند. وزارت بهداشت بايد مردم را از سردرگمي درآورد.
يك شهروند
¤ كشورهاي مسلمان سوريه، عراق و لبنان كه دست آمريكا و اسرائيل را از كشورشان كوتاه كرده اند نبايد گول اين دشمنان را بخورند، زيرا در هر فرصتي كه دشمن به دست بياورد توسط گروهك هاي تروريستي امنيت و آرامش آنها را برهم خواهد زد، لذا بايد از تجارب كشور عزيزمان بهره جويند و در نقطه صفر مرزي بايد جلوي جانيان را گرفت و به سزاي اعمالشان رساند.
دبيري
¤ امام زمان(عج) براي نجات بشريت مي آيند با كمترين خون ريزي ولي برخي ها سعي مي كنند آن حضرت را خشن و خون ريز به دنيا معرفي كنند.
4511---0919
¤ 11 سال پيش به علت امر به معروف و نهي از منكر از كار بركنار شدم و حال مي گويند بايد عذرخواهي كني؟! مگر امام حسين(ع) كه يكي از اهداف قيامش امر به معروف و نهي از منكر بود عذرخواهي نمود كه پيروانش نيز به او اقتدا كنند و عذرخواهي نمايند؟!
يك فرهنگي و كتابدار سابق
¤ خدايا شرح غم خواندن چه سخت است
ز داغ لاله پژمردن چه سخت است
نمي داني كه با دست بريده
ز پشت اسب افتادن چه سخت است
اگر تيري درون چشم باشد
نمي داني زمين خوردن چه سخت است
نمي داني كه با چشمان خونين
جمال فاطمه ديدن چه سخت است
سلمان نجفي شهرستان چالدران روستاي خضر
¤ عاشورا يعني نزول دوباره آيات اكبر. عاشورا يعني دستان عباس و اصغر عاشورا يعني وداع جان سوز حسين و زينب، عاشورا يعني عشق بازي با نيزه و خنجر.
1377---0918
¤ اي كاش در جنگ 6 روزه سال 1967 اعراب و اسرائيل لااقل يك كشور عربي مثل گروه حماس امروز مقاومت مي كرد تا اين اوضاع پيش نمي آمد و كار اسرائيل همان زمان تمام مي شد.
6091---0915
¤ برخي سياسيون به جاي استفاده از نام رژيم اشغالگر قدس از نام اسرائيل استفاده مي كنند ولي هرچه جلوتر مي رويم پوشالي بودن اين رژيم بيشتر نمايان مي شود. اين رژيم به معناي واقعي كلمه هيچ گاه كشور نبوده و نخواهد بود.
7683---0916
¤ كربلا لبريز عطر ياس شد
نوبت جانبازي عباس شد
اي كاش ما هم كربلايي مي شديم
در ركاب تو فدايي مي شديم.
آنان كه رفتند كار حسيني كردند
آنها كه مانده اند بايد كار زينبي كنند.
5559---0637

 


آينده پر مخاطره اي پيش روي پادشاهي عربستان است (خبرويژه)

صداي آمريكا به نقل از پژوهشگران «مؤسسه واشنگتن براي سياست خاور نزديك» اعلام كرد آينده پادشاهي عربستان در مخاطره است.
وب سايت صداي آمريكا در گزارشي نوشت: ملك عبدالله شاه عربستان سعودي اخيراً تحت عمل جراحي كمر قرار گرفت و بستري شدن او شايعات فزاينده اي در مورد وضعيت سلامتش مطرح كرد.
اين مسئله پرسش هاي جديدي را در مورد جانشين او مطرح كرده است، مسئله اي كه ساليان سال بر عربستان سعودي سايه انداخته است. پادشاهان عربستان سعودي در شرايطي پا به سن مي گذارند كه با تصميم دشوار و مدام انتقال تاج و تخت از برادري به برادر ديگر روبرو هستند.
اين گزارش تأكيد مي كند: پس از مرگ ناگهاني شاهزاده نايف، وليعهد عربستان سعودي در ماه ژوئن گذشته، سلمان، برادر 76 ساله او به مقام وليعهدي رسيد و احتمالاً حتي با وجود شرايط نامساعد سلامت او، به مقام پادشاهي آينده كشور منصوب خواهد شد. اما چه كسي جانشين وي خواهد شد؟ فقط تعداد اندكي از برادران او هنوز در قيد حيات هستند و از سلامت نسبي برخوردارند. برخي از ناظران حتي توانايي آنها براي تكيه زدن بر مسند قدرت در اين پادشاهي را مورد پرسش قرار مي دهند.
سيمون هندرسون، پژوهشگر بنياد بيكر و مدير «برنامه خليج و انرژي» در «مؤسسه واشنگتن براي سياست خاور نزديك» نظام سلطنتي در عربستان سعودي را حاكميت «چندين پادشاه براي مدتي كوتاه» تعريف مي كند و مي گويد: «مشكل اين است كه اين پادشاهان در اواخر عمر خود شاه مي شوند و بنابراين از انرژي لازم براي حكومتداري برخوردار نيستند. در نتيجه، امور كشورداري به سرانجام نمي رسد و همين امر احتمال ناآرامي سياسي در اين كشور را افزايش مي دهد.»
هندرسون مي افزايد:«تصميم انتخاب پادشاه نيز مشكل آفرين تر است. انتخاب وليعهد آينده به معناي حذف افرادي است كه فرزندان به جاي مانده از ابن سعود، بنيانگذار پادشاهي هستند و يكي از مشكلات ديگر، تصميم در اين مورد است كه كدام شاخه از نسل آينده بايد ميراث دار سلطنت باشد.
كارن اليوت هاوس، خبرنگاري كه جايزه پوليتزر را به دست آورده و نويسنده كتاب «عربستان سعودي: مردم، گذشته، مذهب، خطوط گسل و آينده آن» است. به مدت سي سال به عربستان سعودي سفر كرده و شخصاً با بسياري از اعضاي خانواده سلطنتي ملاقات كرده است. وي مي گويد: «زماني كه شاه عبدالعزيز، بنيانگذار عربستان سعودي درگذشت، سعود، پسر ارشدش را به مقام جانشين خود منصوب كرد و فيصل، پسر كوچكتر خود را به مقام وليعهدي رساند. او در بستر بيماري خود به آنها گفت روي پيكر من دست در دست بگيريد و به من قول بدهيد كه هرگز در ملاعام مجادله نكنيد. اما كار به جايي رسيد كه اين دو پسر به مدت تقريباً يك دهه با هم درگيري داشتند تا اين كه فيصل، سعود را از دايره حكومت بيرون كرد و خود به مقام پادشاهي رسيد و بعدها به دست برادرزاده خود به قتل رسيد.»
ناظران معتقدند كه شايد آشكارترين رقابت بين پسران عبدالعزيز وجود داشته باشد كه از يك مادر زاده شده اند و به «هفت سديري» يا آل فهد معروف هستند. هندرسون مي گويد:«هفت سديري سعي كردند (بر كشور) حاكم شوند و حاكميت هم كردند و هنوز هم در عربستان سعودي قدرت حاكم هستند، اما به دليل درگذشت شاه فهد، سلطان و نايف، آنها هم اكنون چهار سديري هستند و تركي، يكي از اين چهار پسر هم اكنون در تبعيد به سر مي برد، سلمان از سلامت مساعدي برخوردار نيست، احمد از پست خود در مقام وزير كشور بركنار شده است و عبدالرحمان هم به دليل ناديده گرفته شدن، آزرده خاطر و خشمگين شده است، بنابراين واقعاً دو و نيم سديري بيشتر نيستند.»
به گزارش صداي آمريكا هندرسون مي گويد:«چند سال پيش رو بسيار نامطمئن خواهد بود و به طور مسلم مشكلات منطقه خاورميانه و مشكلات جهان نيز ادامه خواهند داشت، بنابراين ما نگراني هايي همچون ايران، وضعيت قيمت نفت و تحولات جهان عرب معروف به بهار عربي خواهيم داشت. ما همچنين نگران شيعيان استان شرقي عربستان سعودي و شيعيان بحرين در همسايگي اين كشور هستيم. همه اين مسائل براي هر فردي كه بر مسند سلطنت در عربستان سعودي تكيه مي زند، دردسرآفرين خواهد بود.
يادآور مي شود روز گذشته ديوان پادشاهي عربستان از مرگ فيصل بن سعود برادر ملك عبدالله در سن 74 سالگي خبر داد. فيصل هفتمين پسر ملك سعود بود.

 


اوباما انتخاب كند، تأمين بودجه يا جنگ با ترور! (خبرويژه)

يك تحليلگر ارشد آمريكايي از كاخ سفيد خواست به جنگ عليه تروريسم كه هزينه هاي هنگفتي را متوجه اين كشور كرده پايان دهد.
فريد زكريا تحليلگر روزنامه واشنگتن پست و شبكه سي ان ان در تحليلي خاطر نشان كرد: بحث داغ اين روزها در آمريكا اين است كه آيا دو حزب جمهوري خواه و دموكرات در نهايت مي توانند با كنار گذاشتن اختلاف ها در كنار هم ايستاده و با اوضاع سر و ساماني ببخشند؟ با در نظر گرفتن اين بحث اينجا به نكته اي اشاره مي كنم كه باراك اوباما رئيس جمهوري امروز آمريكا مي تواند با توسل به آن موفقيت بزرگي را از آن خود كند؛ « به مبارزه با ترور پايان دهيد آقاي رئيس جمهور.» اين عبارت به زبان ساده تر بدان معناست كه زمان آن فرارسيده است كه آمريكا با برنامه ريزي كشور را براي خارج شدن از ماجراجويي به نام مبارزه با تروريسم مهيا كند، ايالات متحده از 11 سال پيش تاكنون يعني از حادثه يازدهم سپتامبر سال 2001 تا به امروز مجوز استفاده بي حد و حصر از نيروهاي نظامي خود را صادر كرده است. يازده سال بازه زماني طولاني تر از سالهايي است كه آمريكا سرگرم جنگ داخلي بود يا در جنگ هاي اول و دوم جهاني در مجموع گرفتار آمده بود.
به گزارش «ديپلماسي ايراني» وي اضافه كرد: جنگ با تروريسم در حقيقت به دولت فدرال و البته شخص رئيس جمهور قدرت ويژه اي براي دخالت در تمامي مسائل بخشيده است. دولت هر زمان با مشاهده كوچكترين مورد مشكوك مي تواند آزادي هاي فردي را براي شخصي كه دشمن خوانده مي شود، محدود كرده و همواره از شرايط جنگي به عنوان يك توجيه استفاده كند. در جلسه سالانه آكسفورد كه هفته گذشته برگزار شد، جانسون از ژنرال هاي فعال در پنتاگون تاكيد كرد كه آمريكا نمي تواند انتظار داشته باشد كه القاعده و تمامي نيروهاي وابسته به آن از روي كره زمين حذف شوند، سلاح هاي خود را تحويل داده و معاهده صلح با آمريكا امضا كنند!
فريد زكريا خاطر نشان كرد: اگر مي خواهيد نيم نگاهي به خلأ بودجه اي بيندازيد كه آمريكا در 11 سال گذشته به آن گرفتار بوده مي توانيد به 2[4] هزار ميليارد دلاري فكر كنيد كه در يك دهه گذشته در اين جنگ ها از جيب آمريكا رفت. ما از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون چنين توسعه اي در دولت فدرال نداشتيم كه در يك دهه گذشته در آمريكا شاهد آن بوديم. در اين سالها آمريكا براي كاغذبازي ها و رسالت هاي اطلاعاتي اش 33 مجتمع بزرگ اضافه كرده و بر مجموع كارمندان دولتي هم 230 هزار نفر افزوده شده است. درست است كه آمريكا در سالهاي اخير هزينه هاي هنگفتي براي افزايش ضريب امنيتي خود متحمل شده است اما قابل توجه است كه بدانيم هيچ كدام از دستگاه هاي اسكنري كه در سالهاي اخير با جنجال هاي فراوان در فرودگاه هاي آمريكا نصب شد حتي يك تروريست را شناسايي نكرده است. حتي يك مورد!
وي مي افزايد: البته كه تهديدهاي جدي وجود دارد و بايد با آنها مبارزه كرد اما مساله اينجاست كه ما قبل از سال 2001 هم اين كارها را انجام مي داديم و اكنون هم مي توانيم پس از پايان دادن به عمليات پرسروصدا و پرهزينه اي تحت لواي مبارزه با تروريسم همين كار را ادامه دهيم. شايد وقت آن فرا رسيده است كه آمريكايي ها چارچوب نرمال تري براي مبارزه با تروريسم بيابند و دست از سر قاعده اي كه از سپتامبر 2001 باب شد بردارند. هيچ رئيس جمهوري تمايل به از دست دادن قدرت ندارد. اما رئيس جمهور امروز آمريكا در جايگاه بحث جدي در خصوص بيرون آمدن از جبهه جنگ دايمي كشورش قرار گرفته است.
يادآور مي شود منابع رسمي آمريكايي با اشاره به عبور بدهي هاي اين كشور از مرز 16 هزار ميليارد تومان و جدي تري شدن بحران كسري بودجه، تأكيد مي كنند آمريكا بر لبه پرتگاه مالي قرار گرفته است.
 


فايل صوتي كه در زد و خورد فتنه گران لو رفت (خبرويژه)

در حالي كه برادر مهدي هاشمي فايل صوتي منتشره از مكالمه تلفني وي با همكار فراري نشريات زنجيره اي را «نوار ساخته شده»، «صداهاي پراكنده مهدي به علاوه تقليد صداي او» مي داند، محافل رسانه اي ضد انقلاب نسبت به لو رفتن اين مكالمات ابراز نگراني مي كنند.
رسانه هاي ضد انقلاب نيك آهنگ كوثر را به خاطر انتشار يكي از 20 نوار مكالمات خود با مهدي هاشمي كه حاوي اطلاعات جالبي درباره عملكرد مهدي هاشمي در همراهي با ضد انقلاب است، مورد حمله شديد قرار داده و او را به عدم امانتداري و سوءاستفاده از اعتماد طولاني مهدي هاشمي متهم كرده اند. متقابلا او، هوشنگ بوذري شاكي مهدي هاشمي در دادگاه كانادايي را مسئول انتشار اين نوار مكالمه معرفي كرده است.
مهدي هاشمي در گفت و گو با نيك آهنگ كوثر به وي مي گويد: «اين اشتباهي كه شما در دوم خرداد كرديد و آقاي هاشمي را از خاتمي جدا كرديد، اين دفعه هم شما دعوا راه انداختيد. همان دوم خرداد كه (اصلاح طلب ها) به ما فحش دادند ما گفتيم هدفمان مشترك است و دعوا راه نينداختيم. ما مي توانستيم اما تفاهم كرديم كه همه نيروها بايد متحد بشويم و جلوي نظام بايستيم، استراتژي ما از روز اول همين بوده است.... هنوز هم معتقديم بايد به رهبري فشار آورد... اطلاعاتي ها در هر گروه (ضد انقلاب) نيرو دارند و بينشان اختلاف مي اندازند و نمي گذارند متحد بشوند. شما الان نگاه كن! اپوزيسيون شده 300 گروه! بايد به آنهايي كه در داخل كشور در حال جنگ (فتنه) هستند كمك كرد، الان بار بر دوش آنهاست... ما داريم رو بازي مي كنيم، من با بي بي سي و اينها نمي توانم مصاحبه كنم چون در ايران اين كار جرم تعريف شده است. حرف هايي كه ماها مي زنيم حرف هايي كه باباي من زد، از همه حرف هاي آقايون (اصلاح طلب) تندتر بوده است! ما تقسيم كار كرده ايم هر كسي كار خودش رو مي كند. بابا كار خودش رو مي كند... دعواي من با بابا اين است كه ما بايد تهاجمي تر بشويم با اينها... كارهايي كه من كرده ام صد برابر بدتر از سخنراني هاي شماهاست و نظام هم مي داند...من با بي بي سي مصاحبه كنم خيلي كارهاي ديگر را نمي توانم بكنم و الان از ايران از بالا و پايين كشور با من ارتباط دارند و من اگر فردا با بي بي سي مصاحبه كنم اينها ديگر نمي توانند با من ارتباط داشته باشند. بازي من آنطوري نيست كه شما بتوانيد بفهميد. اين كه من الان بخواهم رو بازي كنم خيلي زود است. البته من حرف هاي شما را قبول دارم كه آقاي هاشمي بايد فتيله را بكشد بالا. ماها هيچ امتياز عملي الان نمي توانيم از رهبري بگيريم و خيالت راحت باشد نظام هيچ امتيازي الان به ما نمي دهد».
محسن هاشمي در واكنش به انتشار فايل صوتي مذكور در فضاي سايبري به روزنامه آرمان گفت: من به عنوان برادر بزرگ مهدي مي گويم كه او علاقه زيادي به نظام و كشورش دارد. نوار ساخته شده و مشكوك است. سازندگان اين نوار احتمالا صداهاي پراكنده از مهدي داشتند و در بخشي قسمت ها هم به تقليد صداي مهدي پرداخته اند و در نهايت معجوني را به عنوان صداي ضبط شده مهدي تحويل اين سايت ها داده اند.
اين در حالي است كه اظهارات مهدي هاشمي در اين مكالمه تلفني با عملكرد وي در فتنه 88 و اسناد موجود و اعترافات برخي عناصر دستگير شده منطبق است. همچنين محسن هاشمي منطقا نمي تواند به جاي مهدي هاشمي به تكذيب مكالمه و مصاحبه او بپردازد.
در همين حال رسانه هاي ضد انقلاب ضمن حمله شديد به نيك آهنگ كوثر تصريح كردند كه وي با انتشار مكالمه خصوصي خود، هاشمي را به مخمصه بزرگي انداخته و گل به دروازه خودي (اپوزيسيون) زده است. نكته مشترك در انبوه تحليل هاي رسانه هاي ضد انقلاب، تاكيد بر سنديت فايل صوتي است.
فرورتيش رضوانيه همكار نشريات زنجيره اي در وبلاگ خود كه از سوي بالاترين بازنشر يافته مي نويسد: اين سريالي است كه همه در آن نقش داريم. انتشار فايل صوتي مكالمه مهدي هاشمي و نيك آهنگ يك اقدام تروريستي است. امروز عده اي با هتاكي به نيك آهنگ، ضبط كردن صداي افراد را محكوم مي كنند اما همين افراد اگر روزي صداي ضبط شده مقامي كه با او مخالف هستند را بشنوند، آن را با اشتياق به اشتراك مي گذارند و مورد دفاع خود قرار مي دهند. اگر به جاي نيك آهنگ كوثر، «مسيح علي نژاد» مظنون اصلي يا حتي متهم قطعي اين رخداد بود، آن هنگام واكنش هاي متفاوتي را شاهد بوديم. صرف نظر از اين كه چه كسي پشت ماجراست، اگر مي گوييم ماجراي فايل صوتي مكالمه مهدي و نيك آهنگ مشكوك است و به ضرر خاندان هاشمي رفسنجاني تمام مي شود، پس چرا با هيجان همه جا بازنشرش مي كنيم و مي خواهيم كه همه آن فايل را بشنوند؟ اين بار كه رسانه هاي حكومت نيستند، خودمان هستيم.
سايت ضد انقلابي ايران گلوبال نيز با حمله به نيك آهنگ كوثر درباره مصاحبه كوثر با هاشمي نوشت: حقيقتا گفتگوي جالب و سودمندي بود؛ اطلاعات مشخصي از مناسبات دروني و دسته بندي داخلي نظام را ارائه مي كرد اين گفتگو همچنين نشان مي داد كه ارتباط و همكاري نيك آهنگ با خانواده هاشمي به سالهاي قبل، زماني كه در ايران بود؛ برمي گردد و همين دوستي و همكاري سابق نيك آهنگ با اين خانواده موجب اعتماد مهدي هاشمي به ايشان شده است. نيك آهنگ مي گويد اين گفتگو را براي آن ضبط كرده كه در جريان پرونده شكايت هوشنگ بوذري (پرونده استات اويل در كانادا)، مهدي هاشمي مرتب زير حرفهايش مي زده است و بعدا چند روز قبل مجبور شده آن را در اختيار دادگاه قرار دهد. وي ادعا مي كند كه چون دادگاه آن را در اختيار وكلاي دو طرف قرار داده است، هوشنگ بوذري آن را منتشر كرده و البته بوذري تكذيب مي كند. با 20 فايل صوتي ديگر چه بايد كرد.
اين سايت وابسته به اپوزيسيون مي افزايد: «آقاي نيك آهنگ شما بعنوان يك روزنامه نگار مخالف رژيم، تحت هيچ شرايطي حق نداشتيد كه فايل صوتي مصاحبه شونده اي را كه اكنون در زندان بسر مي برد، در اختيار ديگران قرار دهيد. اينكه مهدي هاشمي كيست و پدرش [...] و [...] بود، به هيچ وجه عمل شما را توجيه نمي كند. اين كار غيرحرفه اي شما موجب مي شود كه همه مخالفان رژيم از ترس حاضر نشوند با مطبوعات خارج كشوري گفتگويي داشته باشند و اطلاعاتي از درون نظام را به ما بدهند»!
بالاترين همچنين به نقل از يكي از نويسندگان دايمي اش كه با نام مستعار دلقك ايراني مي نويسد، يادآور شده است: نيك آهنگ آدم پايين تراز متوسطي است. در اين نوار كاملا مشخص است كه مهدي هاشمي چه بي خيال در گپ دوستانه با دوستي كه به او اعتماد دارد، حرف هايي مي زند كه فراتر از ديالوگ و درد دل دو دوست نيست.
بالاترين همچنين تحليل ديگري با اين مضمون منتشر كرده است: نيك آهنگ كوثر يك روز تهديد به انتشار خاطراتش از فسادهاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت مي كرد، روز ديگر پس از انتشار قطره اي خاطراتش، آنها را از روي وبلاگش برمي داشت؛ يك روز تهديد به انتشار ارتباط مالي رسانه هاي مختلف با مهدي هاشمي مي كرد و روز ديگري واسطه معامله اي براي اجاره سايت يا روزنامه اي براي مهدي هاشمي مي شد؛ و در تمام اين مدت هر چند ظاهرا خود را در ضديت با خانواده هاشمي و به خصوص مهدي هاشمي نشان مي داد، اما ارتباطش با مهدي هاشمي حفظ مي شد كه نمونه اش همين گفتگوي صميمانه و خصوصي اخيرا منتشر شده اش با مهدي هاشمي عليرغم آتش بياري اش در معركه هاشمي-بوذري است.
بالاترين معتقد است: نيك آهنگ كوثر كسي است كه راه دروازه خودي را خوب مي شناسد. اين بار ممكن است مهدي هاشمي (هرچند با هاشمي ها اختلاف عقيدتي بسيار داريم) هزينه گزافي براي اين تعهد يا ندانم كاري نيك آهنگ بپردازد. فقط مي دانم كه او خوب گل به خودي مي زند.
شايان ذكر است كاريكاتوريست فراري نشريات زنجيره اي پيش از اين اعلام كرده كه به درخواست مهدي هاشمي، براي وي روزنامه نگاران اجاره اي معرفي كرده است. حمزه كرمي مي گويد پيش از اين به نيك آهنگ كوثر فشار آورده و او را وادار كرده كه برخي اطلاعات منتشره را از وبلاگ خود حذف كند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10