(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21  آذر  1391 - شماره 20378

صفارزاده رئيس سابق فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي از پشت پرده جابه جايي ها در اين فدراسيون مي گويد
انتظار اين بركناري را داشتم مرا قرباني كردند تا سروصداها بخوابد!

 


صفارزاده رئيس سابق فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي از پشت پرده جابه جايي ها در اين فدراسيون مي گويد

انتظار اين بركناري را داشتم مرا قرباني كردند تا سروصداها بخوابد!

محمود محمدي
روز شنبه خبر عجيبي روي خروجي سايت وزارت ورزش و جوانان پديدار شد كه آن هم بركناري عليرضا صفارزاده بود، عجيب از آن جهت كه تا پيش از اين هيچ خبري مبني بر اختلافات رئيس فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي با وزارت ورزش و جوانان مخابره نشده بود. صفارزاده از ارديبهشت ماه سال 85 بر صندلي رياست فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي جلوس كرد و با پايان دوره 4 ساله رياستش نيز سرپرستي اين فدراسيون را عهده دار شد؛ آن هم براي مدت 2 سال! رئيس بركنار شده فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي تصورش اين است كه به واسطه اختلاف با مسئولان بين المللي اين رشته ورزشي حكم بركناري اش صادر شده است. وي در گفت وگو با خبرنگار سرويس ورزشي كيهان پرده از برخي اتفاقات چند سال اخير برداشت؛ اتفاقاتي كه شايد به اين شكل رسانه اي نشده بود. گفت وگوي ما با عليرضا صفارزاده چند ساعت پس از برگزاري مراسم توديع وي و معارفه محمدرضا طالقاني صورت پذيرفت و جالب اينكه وي پس از بركناري نيز به فعاليت خود در فدراسيون ادامه مي داد.
¤ كماكان فدراسيون تشريف داريد؟
- بله، تغيير و تحولات مربوط به فدراسيون انجام شده اما با اين حال يك مقدار كارهاي كوچك باقي مانده بود كه بايد انجام مي دادم. به همين دليل پس از بركناري هم در فدراسيون حضور دارم.
¤ مراسم توديع و معارفه فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي نيز كاملا رسمي برگزار شد؛ اتفاقي كه شايد پيش از اين در كمتر فدراسيوني رخ داده بود.
- خودم خواستم كه اين گونه باشد تا در آينده حرف و حديثي پيش نيايد. حتي از وزارت ورزش و جوانان نيز خواستم يك نفر را به صورت رسمي معرفي كنند تا حساب و كتاب هاي مالي را انجام دهد.
¤ چه زماني مطلع شديد كه از رياست فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي بركنار شده ايد؟
- شنبه شب.
¤ چگونه؟
- از وزارت ورزش و جوانان تماس گرفتند و اعلام كردند كه از رياست بركنار شده ام.
¤ از شنيدن اين خبر ناراحت نشديد؟
- به هيچ عنوان. من شرايط را درك مي كنم. البته انتظار بركناري را مي كشيدم.
¤ واقعا؟!
- بله ، دوست ندارم تنشي ايجاد شود. اگر هم به مصاحبه هايي كه من پس از بركناري با خبرگزاري ها انجام دادم توجه كنيد متوجه مي شويد كه خيلي راحت با اين داستان كنار آمدم. من دوست دارم شرايط اين رشته ورزشي را از 4 منظر تشريح كنم.
¤ بفرماييد.
1- براي بنده توفيقي بود كه براي 6 سال خادم ورزشي باشم كه در آن به دنبال مطرح كردن بيشتر نام اميرالمومنين بوديم. كارهاي زيادي در اين مدت صورت گرفته است؛ از دو برابر شدن تعداد زورخانه هاي كشور گرفته تا تاسيس دانشگاه رسمي علمي كاربردي. ما راه درازي را طي كرديم و حيف است كه اين مسير ادامه داده نشود. 2-بايد بپذيريم كه بركناري رئيس فدراسيون از اختيارات وزارت ورزش و جوانان است. ما تابع اين موضوع هستيم و نمي خواهيم براي بقا بجنگيم. خوشحالم كه امروز باري از روي دوش من برداشته شد. 3-آقاي طالقاني از افراد شناخته شده ورزش هستند. ايشان در جامعه ورزش محبوبيت دارند و اميدوارم در پست جديد موفق باشند. از ايشان خواهش دارم كه اگر كار خوبي انجام شده با قدرت ادامه دهد و اگر هم اشتباهي صورت پذيرفته آن را در ادامه راه متوقف كنند. همين جا هم اعلام مي كنم كه رئيس جديد هر كمكي بخواهد با جان و دل انجام مي دهم. آقاي طالقاني حتي بگويد هفته اي يك ساعت به ما كمك كن، بنده كوتاهي نخواهم كرد. اين موضوع را به خود ايشان هم گفتم. 4-اميدوارم آقايان از اقدامات فدراسيون بين المللي ورزش پهلواني و زورخانه اي غافل نشوند. شايد تعامل ضعيف بنده بود كه نتوانستم با اين فدراسيون به تفاهم برسم و شايد هم زور اين جانب به دوستان عزيز در فدراسيون بين المللي نرسيد! بر همين اساس اميدوارم ابتدا آقاي طالقاني با اين دوستان تعامل كند و اگر هم پاي زور به ميان آمد زور ايشان بيشتر از من باشد! بنده اعتقاد دارم فدراسيون بين المللي اين رشته ورزشي به نظام جمهوري اسلامي وصل نيست و وزارت ورزش و جوانان بايد اين ارتباط را برقرار كند. در مراسم توديع و معارفه از وزير ورزش و جوانان خواستم اين موضوع را جدي بگيرد كه وي قول داد اين كار را انجام خواهد داد.
¤ توضيحات جامعي را درخصوص آخرين وضعيت فدراسيون زورخانه اي و پهلواني ارائه كرديد اما دوست دارم نظر شما را درخصوص بركناري تان جويا شوم، تصور شخصي شما چيست، به نظرتان چرا وزارت ورزش و جوانان به يكباره حكم به بركناري شما داد؟
- گمانه زني بنده اين است كه شايد وزارت ورزش و جوانان خواسته بالاخره يك جايي به اختلافات فدراسيون زورخانه اي و پهلواني با تشكيلات بين المللي پايان دهد. بر همين اساس هم گفتند صفارزاده را بركنار كنيم تا تمام سر و صداها بخوابد. اگر واقعا با رفتن من تمام مشكلات حل مي شود بنده هم با اين تغيير و تحول موافقم.
¤ تجربه شما چه مي گويد، آيا اين اختلافات با رفتن صفارزاده به پايان مي رسد؟
- دوست ندارم قضاوتي انجام دهم اما فقط مي گويم كه نگران اين رشته ورزشي هستم. از وزارت ورزش و جوانان تقاضا دارم كه به صورت اورژانسي كار گروهي را تشكيل دهد تا به عملكرد فدراسيون بين المللي بپردازد. پيشنهاد بنده هم اين است كه مجوز ادامه فعاليت آنها را در صورتي صادر كنند كه دوستان خود را مكلف به هماهنگي با وزارتخانه كنند.
¤ حالا چرا اين كار گروه به صورت اورژانسي تشكيل شود ؟!
- 25 و 26 آذر ماه مجمع جهاني اين رشته ورزشي در تهران برگزار مي شود. همين مجمع فرصت مناسبي است تا تغييرات اساسنامه اين فدراسيون صورت پذيرد.
¤ آقاي صفارزاده اختلافات شما با فدراسيون بين المللي ورزش پهلواني و زورخانه اي از كجا آغاز شد؟
- پيش از حضور بنده در فدراسيون اختلافات آغاز شده بود. زماني كه بنده رياست فدراسيون را از آقاي سجادي تحويل گرفتم از وي پرسيدم كه مهم ترين مشكل شما چه بود كه ايشان گفتند اختلاف با فدراسيون بين المللي.
¤ در طي اين سال ها هيچ زماني فضايي براي تعامل فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي با فدراسيون بين المللي ايجاد نشد، درحالي كه رياست فدراسيون بين المللي نيز با مديران اسبق ورزش ايران است.
- ما خيلي تلاش كرديم كه مشكلات برطرف شود اما دوستان هرگز نخواستند. شايد جالب باشد كه بدانيد بارها تفاهم نامه هايي از سوي دو طرف امضاء شد اما هر بار توسط اين دوستان نقض مي شد. بار اول براي تنظيم تفاهم نامه 4 ماه طول كشيد اما دوستان پا روي توافقات صورت گرفته، گذاشتند. دومين توافق نامه با محوريت سازمان بازرسي حاصل شد اما باز هم از سوي فدراسيون بين المللي نقض شد. بار سوم سازمان تربيت بدني پيش قدم شد و جلسات زيادي برگزار شد ولي باز هم تفاهم نامه از سوي دوستان نقض شد. آخرين تفاهم نامه نيز با محوريت قوه قضائيه امضا شد كه باز هم به آن پايبند نبودند.
¤ يعني هميشه تفاهم نامه ها از سوي فدراسيون بين المللي نقض مي شد؟
- هميشه. اين موضوع را با صراحت اعلام مي كنم كه در هيچ كدام از نقض تفاهم نامه ها ما مقصر نبوديم.
¤ آقاي صفارزاده ريشه اختلافات شما و فدراسيون بين المللي در كجا بود؟
- حرف ما اين بود كه بايد در اساسنامه فدراسيون بين المللي اصلاحاتي صورت گيرد. ما مي گفتيم مگر مي شود ايران مهد اين رشته ورزشي باشد اما فدراسيون كوچك ترين جايگاهي در آن نداشته باشد، آن هم در شرايطي كه كشورهايي چون تاجيكستان صاحب كرسي بودند؟! دوستان مجمع برگزار مي كردند اما يك دعوت خشك و خالي هم از ما نمي كردند.
¤ به نظرتان دليل اين رفتارهاي صورت گرفته چه بود؟
-اين را بايد آنها جواب بدهند. نظر شخصي من اين است كه در تشكيل اين فدراسيون اهداف سياسي نهفته است. به نظرم آنها محفلي را تشكيل داده اند كه غيرخودي ها را به آن راه نمي دهند! همين فدراسيون بين المللي بودجه 5/4 از مجلس شوراي اسلامي دريافت كرده است. اگر قرار است اعتباراتي به اين فدراسيون ورزشي اختصاص داده شود بايد از طريق وزارت ورزش و جوانان باشد نه نهادهاي ديگر. حرف ما اين است كه اگر قرار بود چنين پولي به يك نهاد حقيقي و حقوقي پرداخت شود حداقل نظارتي نيز روي عملكرد آنها صورت گيرد.
¤ واقعا اين فدراسيون بودجه 5/4 دريافت كرده است؟
- بله دريافت كرده اند.
¤ بودجه فدراسيون شما چه مقدار بود؟
- 420 يا 430 ميليون تومان.
¤ با اين بودجه مي شد امور يك فدراسيون ورزشي را چرخاند؟
- با هر مشقتي كه بود اين كار را انجام داديم. الان هم با افتخار مي گويم كه فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي را بدون حتي يك ريال بدهي به آقاي طالقاني تحويل داده ايم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10