(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21  آذر  1391 - شماره 20378

براساس بخشنامه دولت
عرضه لوازم آرايشي و بهداشتي بدون كد رهگيري ممنوع شد
وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد
جزئيات مابه التفاوت هزينه ساخت پروژه هاي مسكن مهر
كوتاه اقتصادي
اتحاديه نانوايان:
نان گران نشده ؛ با متخلفان برخورد مي كنيم
حسيني اعلام كرد
جزئيات سرمايه گذاري هاي خارجي صندوق توسعه ملي
با ارسال فرم جمع آوري اطلاعات
كارگران فصلي و ساختماني سهام عدالت مي گيرند
شاخص بورس در آستانه ورود به كانال 34 هزار واحدي
سخنگوي مركز مبادله:
اولويت نخست بانك مركزي تأمين ارز براي نيازهاي دارويي با قيمت 1226 تومان است
پرداخت تسهيلات كمتر از 10 ميليون تومان با يك ضامن
مديرعامل بانك توسعه تعاون خبر داد
افزايش سقف تسهيلات مشاغل خانگي به 10 ميليون تومان
انتقاد وزارت راه از عملكرد بنياد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران - شمال
وزارت نفت خبر داد
بخشودگي هزينه گاز خانگي مناطق زلزله زده


براساس بخشنامه دولت

عرضه لوازم آرايشي و بهداشتي بدون كد رهگيري ممنوع شد

عرضه لوازم آرايشي و بهداشتي بدون كد رهگيري و با آرم سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت براساس بخشنامه دولت ممنوع شد.
به گزارش مهر، دولت به تازگي بخشنامه جديدي صادر كرده كه بر مبناي آن، از عرضه اقلام آرايشي و بهداشتي وارداتي بدون كد رهگيري و برچسب اصالت و سلامت سازمان غذا و دارو، جلوگيري مي شود، اين در شرايطي است كه تا پيش از اين، دولت واردات كالاهاي لوكس را ممنوع اعلام كرده بود، اما ظاهرا واردات اين محصولات به كشور آزاد است و تنها بر روي استاندارد آن، شرايط سخت گيرانه تري لحاظ شده است.
متن كامل اين بخشنامه به شرح زير است:
«با توجه به ضرورت جلوگيري از عرضه اقلام آرايشي و بهداشتي وارداتي بدون كد رهگيري با آرم سازمان غذا و دارو (برچسب اصالت و سلامت) در نقاط عرضه خصوصا داروخانه ها و با عنايت به تاكيد صورت گرفته در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به استحضار مي رساند:
از تاريخ 1/9/91 خريد هرگونه فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي بدون كد رهگيري با آرم سازمان غذا و دارو (برچسب اصالت و سلامت) توسط داروخانه ها ممنوع است و از تاريخ 1/12/91 وجود و عرضه اين فرآورده ها در داروخانه ها، تخلف محسوب شده و از طريق مراجع قانوني برخورد جدي به عمل مي آيد. بديهي است اقلام بدون برچسب موجود در داروخانه ها بايد به شركت ها و نمايندگي هاي توزيعي جهت الصاق برچسب فوق عودت داده شود. جهت نظارت بر فعاليت ساير مراكز عرضه اقلام آرايشي و بهداشتي؛ برگزاري گشت هاي مشترك به صورت جدي پيگيري شده و گزارش آن ماهانه به اين سازمان ارائه گردد. دانشگاه هاي علوم پزشكي موظفند تا پايان سال 91 حداقل يكبار در زمينه موضوع فوق از همه داروخانه هاي تابعه بازرسي بعمل آورند. شركت ها و نمايندگي هاي توزيع مكلف به قبول اقلام مرجوعي به صورت اماني به شرط داشتن تاريخ حداقل 6 ماه براي مصرف مي باشند. اقلام آرايشي بهداشتي وارداتي كه داراي برچسب اصالت و سلامت بدون آرم سازمان مي باشد؛ حداكثر تا تاريخ 31/3/92 براي عرضه و فروش معتبر مي باشند.
در گزارش بازرسي انجام شده از داروخانه قيد مطالب زير الزامي است:
اولا: از تاريخ 1/9/91 در بازرسي داروخانه ها و ارزشيابي آنها با بررسي فاكتورهاي خريد و قفسه عرضه اقلام آرايشي بهداشتي وارداتي مشخص شود، آيا فرآورده هاي بدون كد رهگيري با آرم سازمان غذا و دارو (برچسب اصالت و سلامت) خريداري شده است يا خير؟
ثانيا: از تاريخ 1/12/91 به بعد در بازرسي داروخانه ها و ارزشيابي از آنها موجود بودن و عرضه اقلام مذكور بدون كد رهگيري (برچسب اصالت و سلامت) به منزله فرآورده غيرمجاز تلقي گرديده و پيگيري قانوني شود.
در هر صورت ضمن اطلاع رساني صحيح به داروخانه هاي تحت نظارت آن حوزه، نسبت به جمع آوري اقلام خريداري شده بدون كد رهگيري (برچسب اصالت و سلامت) از تاريخ 1/9/91 و موجود بودن در داروخانه از تاريخ 1/12/91 از سطح عرضه اقدام و پيگيري مراتب رسيدگي به تخلف به مثابه اقلام غيرمجاز (قاچاق و تقلب) گرديده و نتيجه به اين سازمان منعكس شود.
موارد فوق الذكر بعنوان اولويت هاي اصلي در نظارت محسوب شده و در ارزشيابي معاونتهاي غذا و داروي دانشگاهها گزارش مربوطه داراي امتياز ويژه خواهد بود.

 


وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد

جزئيات مابه التفاوت هزينه ساخت پروژه هاي مسكن مهر

وزارت راه و شهرسازي با توجه به مصوبه هيئت وزيران و اصلاحيه آن، دستورالعمل نحوه محاسبه مابه التفاوت هزينه هاي ساخت پروژه هاي مسكن مهر را ابلاغ كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، اين دستورالعمل فقط پروژه هاي مسكن مهر كه در اراضي دولتي در حال احداث هستند را دربر مي گيرد و مبناي محاسبه مابه التفاوت موضوع آن تسهيلات پرداخت شده توسط بانك عامل از محل تسهيلات مسكن مهر تا تاريخ 1/7/1391 است. همچنين دستورالعمل جديد وزارت راه و شهرسازي شامل قراردادهايي مي شود كه قيمت ساخت هر مترمربع زيربنا در آنها از 330هزار تومان، بدون احتساب هزينه آسانسور، بيشتر نباشد.
بنابراين گزارش با اعمال اين دستورالعمل تمام بندهاي تعديل و پرداخت مابه التفاوت و امثالهم مندرج در قراردادهاي سه جانبه و ساير قراردادهايي كه به استناد اين دستورالعمل مشمول اصلاح قيمت مي شوند ملغي و اين دستورالعمل جايگزين آن بندها مي شود. در هر صورت با اعمال اين دستورالعمل هيچ اضافه بها و تعديل و مابه التفاوتي تحت هيچ عنواني به قراردادهايي كه از اين دستورالعمل پيروي نمايند تعلق نمي گيرد.
همچنين از سوي ديگر مابه التفاوت پيش بيني شده در اين دستور العمل به قيمت مندرج در قراردادهاي قبلي اضافه شده و چنانچه قيمت ساخت بخش هايي از بنا از جمله پاركينگ متفاوت از ساير قسمتها باشد اين مابه التفاوت به هر دو قيمت به صورت جداگانه تعلق مي گيرد.
اداره كل روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي اعلام كرده است: در صورت فسخ يا خاتمه قرارداد با سازنده در هر مقطعي، ملاك تسويه حساب با سازنده مبلغ درج شده در قرارداد اوليه قبل از اعمال اين دستورالعمل مي باشد و اعمال اين دستورالعمل ها تنها شامل قراردادهايي مي شود كه واحدهاي آن به متقاضيان تحويل شود.
براي پرداخت مابه التفاوت مندرج در اين دستورالعمل نيز اخذ ضمانتنامه مورد تاييد مديركل استان، مديرعامل شهر جديد، مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان صورت مي گيرد و اين ضمانتنامه پس از تحويل كليه واحدها به متقاضيان قابل استراداد خواهد بود.
بر اين اساس در صورتي كه تعداد واحدهاي يك قرارداد بيش از 300 واحد باشد، تقليل مبلغ ضمانتنامه متناسب با تحويل به موقع واحدها با مسئوليت شخص امضاء كننده قرارداد (به عنوان كارفرما) بلامانع مي باشد.
اداره كل روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي اعلام كرده است: مفاد اين دستورالعمل تنها در قالب نمونه الحاقيه پيوست اين دستورالعمل قابل اعمال مي باشد و هرگونه تغيير در مفاد آن مستلزم اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازي است و مديران كل استان ها، مديران عامل شهرهاي جديد، مديران كل بنياد مسكن انقلاب اسلامي موظفند ظرف مدت يك ماه از تاريخ ابلاغ اين دستورالعمل، قيمت نهايي واحدهاي مسكوني با آيتم هاي مندرج در قراردادهاي پيش فروش و مابه التفاوت هاي مندرج در اين دستورالعمل را با سازنده مربوطه همراه با برنامه زمانبندي تحويل واحدهاي مسكوني نهايي كنند.
بنابراين گزارش: مابه التفاوت هاي مندرج در اين دستورالعمل تنها پس از تنظيم صورتجلسه قيمت نهايي واحدهاي مسكوني با لحاظ ليست آيتم هاي مندرج در قرارداد پيش فروش از جمله آيتم ساخت، آماده سازي و محوطه سازي با سازنده و برنامه زمان بندي تحويل واحدهاي مسكوني قابل اعمال است و متناسب با پيشرفت پروژه و مطابق دستورالعمل ابلاغي به شماره 91/02/100/49293 مورخ 8/8/1391 از محل آورده متقاضي با عنايت به تذكر مهم زير قابل پرداخت خواهد بود. دريافت ضمانتنامه بانكي حسن انجام تعهدات با تشخيص مدير كل استان، مديرعامل شهر جديد و مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان در اين خصوص بلامانع است.
در پرداخت مابه التفاوت براساس جدول اين دستورالعمل بايد به اين نكته توجه شود كه با توجه به متراژ متفاوت زيربناي واحدها، مبلغ مابه التفاوت الزاما جدا از اقساط پرداخت توسط بانك نبوده و لازم است مسئولان ذيربط با محاسبه هزينه تمام شده اجراي كار در هر مرحله براساس ساختار شكست قرارداد، اقدام به محاسبه كاركرد سازنده نموده و چنانچه پس از كسر تسهيلات پرداختي توسط بانك، مطالباتي براي سازنده محرز گرديد نسبت به پرداخت آن تا سقف رقم تعيين شده در هر مرحله آورده متقاضي اقدام شود.بنابراين گزارش: نحوه محاسبه و پرداخت مابه التفاوت هزينه احداث واحدهاي مسكن مهر با رعايت نكات پيش گفته و با تأييد مديركل استان، مديرعامل شهر جديد و يا مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان به ترتيب جدول زير است:
همچنين براساس تبصره1 اين دستورالعمل، ارقام مندرج در جدول فوق سقف مبلغ مابه التفاوت قابل پرداخت را تعيين نموده و مديران كل استان ها، مديران عامل شهرهاي جديد، مديران كل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان ها موظف به بررسي دقيق ميزان پيشرفت كار و تعيين مابه التفاوت قابل پرداخت به هر پروژه متناسب با پيشرفت فيزيكي در آن مرحله مي باشند.
تبصره 2 اين دستورالعمل نيز تصريح مي دارد كه كليه قراردادهايي كه تا تاريخ 1/7/1391 قسط چهارم خود را به طور كامل دريافت نموده ليكن عمليات ساختماني آن پايان نيافته است، چنانچه تا پايان سال 1391 نسبت به اتمام عمليات ساختماني و تحويل كليه واحدهاي موضوع قرارداد خود اقدام و براي آنها دفترچه فروش اقساطي توسط بانك صادر شود، مشمول دريافت مبلغ 50000 ريال مابه التفاوت به ازاء هر مترمربع زيربنا مي شوند.
اين گزارش حاكي است: مابه التفاوت هزينه آسانسور براساس مشخصات ابلاغي در پيوست بخشنامه شماره 36206/400 مورخ 16/6/1389 به صورت مقطوع و تا سقف مندرج در جدول بالا به نسبت متراژ ناخالص واحد مسكوني بر روي هر يك از واحدهاي مسكوني يك بلوك سرشكن و قابل پرداخت خواهد بود.
 


كوتاه اقتصادي

¤ تازه ترين پيش بيني واحد اطلاعات اكونوميست حكايت از كاهش بدهي هاي خارجي ايران طي سال جاري دارد.واحد اطلاعات اكونوميست در گزارش ماه نوامبر 2012 خود بدهي هاي خارجي ايران در سال گذشته را 11 ميليارد و 600 ميليون دلار (7/2 درصد توليد ناخالص داخلي) برآورد و پيش بيني كرد كه اين ميزان با دو ميليارد و 100 ميليون دلار كاهش در سال جاري به 9 ميليارد و 500 ميليون دلار برسد كه دو درصد توليد ناخالص داخلي خواهد بود.
¤ سازمان حفظ نباتات براي توزيع نوعي روغن غيرمجاز كه براي مبارزه با آفات استفاده مي شود، هشدار داد.اين سازمان اعلام كرد: با توجه به گزارش مشاهده توزيع غيرمجاز روغن با نام تجاري FINE OIL با ذكر نام كشور چين به عنوان كشور توليدكننده، ورود و عرضه آن در كشور فارغ از اقدامات كنترلي و نظارتي مربوطه صورت گرفته است.در اين گزارش تاكيد شده است: هرگونه خسارت ناشي از كاربرد روغن فوق متوجه توزيع كننده، توصيه كننده و بهره برداران مربوطه بوده، مسئوليت خسارت هاي جنبي نيز قابل پيگرد قانوني خواهد بود.
¤ در معاملات ديروز فرابورس 41 ميليون اوراق بهادار به ارزش 4/253 ميليارد ريال در 6496 نوبت خريد و فروش شد. در حالي كه 41 ميليون اوراق بهادار به ارزش 4/253 ميليارد ريال در بازارهاي فرابورس معامله شد، 2/10 ميليون سهم ذوب آهن اصفهان به ارزش 9/28 ميليارد ريال در بازار دوم دادوستد شد و موجب شد همچنان بيشترين حجم معاملات به اين شركت تعلق گيرد و هر سهم آن با 7/1 درصد كاهش قيمت به 2831 ريال رسيد.
¤ سازمان توسعه و نوسازي معدن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) اعلام كرد: طي هشت ماهه سال جاري 775 هزارو 361 تن سنگ آهن صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش 27 درصدي را نشان مي دهد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان توسعه و نوسازي معدن و صنايع معدني ايران، نياز بازار داخلي و واحدهاي فولادسازي كشور موجب شد تا صادرات سنگ آهن نسبت به سال گذشته كاهش يابد.آمارها نشان مي دهد كه طي هشت ماهه سال گذشته يك ميليون و 68 هزار و 180 تن سنگ آهن صادر شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3420 و 3440 الي 3449 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ مديركل دفتر قرنطينه و امور بين الملل سازمان دامپزشكي كشور از انقضاي تاريخ مصرف 4 كانتينر گوشتهاي وارداتي برزيلي در گمرك بندرعباس خبر داد و گفت: حكم انهدام و معدوم سازي اين محموله از سوي سازمان دامپزشكي صادر شده است.
 


اتحاديه نانوايان:

نان گران نشده ؛ با متخلفان برخورد مي كنيم

نايب رئيس اتحاديه نانوايان تهران از برخورد با گرانفروشان نان خبر داد و قيمت هاي مصوب نان را براي شهر تهران اعلام كرد.
قاسم زراعت كار در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در واكنش به اين سؤال كه برخي از واحدهاي توليدكننده نان سنتي قيمت هاي مختلفي براي نان ارائه مي كنند، اظهار داشت: قيمت هاي نان هماني است كه 6 ماه پيش اعلام كرده ايم، لذا هيچ واحد صنفي حق افزايش قيمت نان را ندارد.
وي افزود: اگر يك واحد صنفي توليد نان سنتي هر گونه تخلفي در خصوص قيمت نان داشته باشد مردم مي توانند، با اتحاديه تماس گرفته و كد نانوايي را به ما اعلام كنند، تا به شدت برخورد كنيم.
نايب رئيس اتحاديه نانوايان تهران گفت: بر اين اساس قيمت هاي مصوب نان براي شهر تهران به شرح زير است، نان سنگك 600 تومان، سنگك كنجدي يك رو 700 تومان، نان بربري 500 تومان، بربري كنجدي 600 تومان، نان تافتون سنتي 300 تومان، تافتون كنجدي 350 تومان، نان لواش 160 تومان و نان تافتون گردان 160 تومان.
 


حسيني اعلام كرد

جزئيات سرمايه گذاري هاي خارجي صندوق توسعه ملي

قائم مقام صندوق توسعه ملي جزئيات سرمايه گذاري هاي خارجي توسط اين صندوق را تشريح كرد.
محمد قاسم حسيني در گفت وگو با ايسنا با تاكيد برلزوم گرفتن مصوبه مجلس براي پرداخت وام به دولتهاي خارجي تصريح كرد:اگر بخواهيم به كشور خارجي وام دهيم، بايد مجلس آن را مصوب كند، چون براساس قانون، پروتكل هاي بين دولتي را مجلس مصوب مي كند.
قائم مقام صندوق توسعه ملي در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي پرداخت وام به پروژه هاي خارجي منتظر تصويب مجلس مي مانيد.
خاطر نشان كرد: خير، وام مي دهيم ولي علاوه بر اين كه ما وام را مصوب مي كنيم، فرآيند تصويب مجلس هم صورت مي گيرد. ما امضاء مي كنيم مجلس تاييد مي كند و سپس وام پرداخت مي شود.
حسيني در مورد تضمين بازپرداخت وام هاي صندوق توسعه ملي گفت: سرمايه گذار هاي خصوصي مكلف هستند وام را بازپرداخت كنند، به استثناي حوزه نفت كه در قانون آمده وزارت نفت بازپرداخت نفت را در پروژه هاي نفتي تضمين كند. اگر طرف نتواند پرداخت كند ما آن را از وزارت نفت مي گيريم.
وي همچنين تاكيدكرد: پول ما در اختيار بانك است و بانك بايد تضامين لازم را بگيرد. اگر فرد نتواند وام پرداخت كند ما از حساب بانك پول برمي داريم.
قائم مقام صندوق توسعه ملي با اشاره به اختيار اين صندوق براي سرمايه گذاري در بازارهاي پولي و مالي خارجي بدون محدوديت سرمايه گذاري، گفت: اگر زمينه لازم باشد و به جمع بندي برسيم كه فعاليتي براي ما توجيه بدون محدوديت سرمايه گذاري مي كنيم و در بازارهاي پولي سهام بانك ها و شركت ها را مي خريم.
حسيني با اشاره به فاينانس كردن پروژه ها گفت: پروژه هايي كه ايراني ها در خارج از كشور به دست مي گيرند را مي توانيم فاينانس كنيم. اگر دولت كشوري يا افرادي از كشور خارجي بخواهند كالاي ايراني بخرند، آن را مي توانيم فاينانس كنيم تا كالايي مثل فرش ايراني، پسته ايراني و ماشين ايراني را بخرند.
وي با اشاره به فاينانس كردن پروژه هايي كه توسط پيمانكاران ايراني در خارج اجرا مي شوند، اظهاركرد: سازنده پروژه اگر يك پيمانكار باشد مي توانيم آن را فاينانس كنيم، براي مثال پروژه ساخت هتل در بلاروس را فاينانس كرديم و حدود 150 ميليون دلار هم داديم.
قائم مقام صندوق توسعه ملي در پاسخ به اين پرسش كه بازگشت سرمايه صندوق با چه سودي انجام مي شود، تاكيد كرد: در داخل نرخ سود وام ارزي شش درصد است، اما براي خارج از كشور بستگي به جايي دارد كه مي خواهيم سرمايه گذاري كنيم. بايد ديد سرمايه گذاري چقدر براي ما بازدهي دارد ولي سود فاينانسي كه به سرمايه گذار ايراني مي دهيم شش درصد است.
حسيني با اشاره به متغير بودن سود سهام ادامه داد: سود خريد سهام متغير است و مي تواند دو يا هشت درصد باشد البته تلاش ما اين است كه وارد فعاليتي با سود كمتر از سه يا چهار درصد نشويم.
وي با اشاره به طرح وزارت نيرو براي سرمايه گذاري 40 ميليون دلاري درسدي در لبنان اظهار كرد: پيشنهاد سرمايه گذاري در لبنان به صندوق توسعه ملي رسيده است. فعلا شبهه اي كه داريم از اين نظر است كه وام را به كشور لبنان بدهيم يا به يك ايراني، در مورد موضوع مذكور بحث مي كنيم، اگر اين مشكل حل شود براي ارائه وام مشكلي نخواهد بود.
 


با ارسال فرم جمع آوري اطلاعات

كارگران فصلي و ساختماني سهام عدالت مي گيرند

رئيس كل سازمان خصوصي سازي گفت: فرم هاي سهام عدالت كارگران فصلي و ساختماني به سازمان هاي امور اقتصادي 5 استان تحويل مي شود.
محمدرحيم احمدوند گفت: در راستاي اعطاي سهام عدالت كارگران فصلي و ساختماني فرم هاي جمع آوري اطلاعات اوليه سهام عدالت در 5 استان خراسان جنوبي، ايلام، كهگيلويه و بويراحمد، هرمزگان و چهارمحال و بختياري از 20 آذرماه به همراه راهنماي تكميل فرم هاي مذكور به سازمان هاي امور اقتصادي و دارايي استان هاي ياد شده تحويل داده مي شود.
وي افزود: بر اين اساس ضمن هماهنگي با ادارات كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي اين 5 استان، فرم ها به مشمولين سهام عدالت كارگران فصلي و ساختماني براي درج مشخصات تحويل مي شود و پس از درج اطلاعات و امضاء، فرم هاي تكميل شده جمع آوري، تائيد و تحويل سازمان امور اقتصادي و دارايي استان هاي مربوط مي گردد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص مراحل بعدي روند واگذاري سهام عدالت كارگران فصلي و ساختماني گفت: سازمان خصوصي سازي هم اطلاعات پالايش شده نهايي اين مشمولان را در قالب لوح فشرده به همراه فرم هاي جمع آوري اطلاعات به سازمان هاي امور اقتصادي و دارايي استان تحويل خواهد داد.
احمدوند ادامه داد: اين فرم ها تنها مخصوص كارگران فصلي و ساختماني مورد تاييد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است كه قبلا از طريق اينترنت ثبت نام نموده اند و تحويل و تكميل اين فرم ها توسط ساير افراد كه در ليست ارسالي، اسامي آنان موجود نباشد به منزله باطل نمودن آن فرم بوده و هيچگونه ترتيب اثري داده نخواهد شد.
وي افزود: با وجود طولاني بودن فرآيند كار و آماده سازي فرم هاي جمع آوري اطلاعات براساس برنامه زمان بندي شده، كارگران همه استان هاي كشور طي ماه هاي آينده فرم هاي جمع آوري اطلاعات خويش را دريافت خواهند نمود.
 


شاخص بورس در آستانه ورود به كانال 34 هزار واحدي

شاخص بورس به 240 قدمي كانال 34 هزار واحدي رسيد.
به گزارش فارس، بازار سهام 46 ساله كشور در شرايطي با ميانگين بازدهي 30 درصدي طي 9 ماه اخير موجب جذب سرمايه هاي تازه و ورود نقدينگي جديد شده كه ديروز هم با روند صعودي قيمت سهام برخي شركت ها و افزايش ارقام شاخص به ثبت رسيد.
براساس اين گزارش: در پي دومين افت شاخص در آذرماه كه روز يكشنبه با 47 واحد رقم خورد، ديروز اكثر فعالان بازار با افزايش تحرك اقدام به خريد سهام شركت هاي آينده دار و داراي مزيت نسبي كردند.
به همين علت در يك ساعت اول معاملات، دماسنج بازار سهام با 253 واحد رشد نويدبخش ثبت ركوردي ديگر شد، اما بعد از ساعت 10 نه تنها اين روند ادامه نيافت، بلكه كاهش قيمت سهام شركت هاي مؤثري فولاد خوزستان، پتروشيمي شازند اراك و پالايشگاه بندرعباس و اثر منفي 35، 24 و 19 واحدي اين سه شركت و برخي ديگر، نمودار شاخص از 253 واحد به ارقام پايين تر نزول كرد.
با اين حال افزايش قيمت هر سهم و نقش 71 تا 12 واحدي فولاد مباركه، گل گهر، چادرملو، توسعه معادن و فلزات، مپنا، پتروشيمي شيراز و بانك پارسيان موجب شد، تا شاخص بورس در پايان معاملات با رشد 148 واحدي به عدد 33 هزار و 760 واحدي رسيده و براي عبور از قله 34 هزار واحدي به 240 واحد ديگر نياز داشته باشد.
آمار معاملات هم نشان مي دهد همچنان اكثر فعالان بازار به تداوم سير صعودي قيمت ها در روزها و هفته هاي آينده چشم دوخته اند و در حال خريد سهام شركت هاي ارزنده و برخوردار از تحليل هاي بنيادي هستند، به گونه اي كه ديروز بيش از 536 ميليون سهم به ارزش 151 ميليارد تومان داد و ستد شد كه در اين حجم بانك پاسارگاد، ملي مس و بانك كارآفرين با 5/24 ، 15 و 8/10 ميليارد تومان، داراي بيشترين ارزش معاملات بودند.
 


سخنگوي مركز مبادله:

اولويت نخست بانك مركزي تأمين ارز براي نيازهاي دارويي با قيمت 1226 تومان است

سخنگوي مركز مبادله ارز از رشد 30درصدي تخصيص ارز مرجع براي واردات دارو خبرداد.
صمد كريمي اظهارداشت: ميزان تخصيص ارز براي واردات دارو توسط بانك مركزي از 11 آذر ماه 91 نسبت به 25روز قبل از آن بيش از 30درصد رشد داشته است.
وي در گفت و گو با ايرنا، با بيان آنكه در 25 روز رقم قابل ملاحظه اي ارز جهت واردات دارو اختصاص يافته است، اظهار داشت: پس از تاريخ مذكور نيز (11آذر ماه 91) اولويت نخست بانك مركزي با توجه به تامين ارز صورت گرفته تامين نيازهاي ارزي واردات دارو به كشور بوده است.
وي با تاكيد براينكه مشكلاتي در اين بخش وجود دارد، ادامه داد: عمده اين مشكلات درحيطه اختيارات بانك مركزي نيست و با تعامل سازنده با وزارتخانه ها برطرف مي شود.
كريمي در پاسخ به پرسشي مبني بر برخي از گمانه زني هاي انجام شده براي تغيير نرخ ارز مورد نياز واردات دارو از ارز مرجع به ارز مبادلاتي، اظهارداشت: نظر به اينكه سياست هاي پولي وارزي توسط بانك مركزي انجام مي شود تامين نيازهاي گروه هاي كالايي يك و دو (كالاهاي اساسي و اقلام دارو) به نرخ ارز مرجع ( 1226 تومان) انجام مي شود.وي، يكي از دغدغه هاي اصلي بانك مركزي را تامين ارز مورد نياز اقلام دارويي دانست و افزود: در اين خصوص اداره بين الملل بانك مركزي علي رغم مشكلات ناشي از تحريم هاي بين المللي به ويژه در خصوص نقل و انتقالات وجوه در تعامل با معاونت دارويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طي ماه هاي اخير و با سفر به كشورهاي هدف نسبت به رفع مشكلات واردات دارو به كشور اقدامات لازم را انجام داده است.
سخنگوي مركز مبادله همچنين در گفت وگو با ايسنا درباره برخي مشكلات ارزي واردكنندگان گفت: كساني كه در اين زمينه مشكلي دارند مي توانند به مركز مبادله مراجعه كنند تا نمايندگان بانك ها در مركز مشكلاتشان را حل نمايند.
وي در پاسخ به اين سوال كه مواردي مشاهده شده كه واردكننده اي از مركز مبادلات ارز دريافت كرده ولي بعد از گذشت دو ماه ونيم كه پول و 3 درصد كارمزد و 35 درصد سپرده از حسابشان برداشت شده، هيچ حواله اي انجام نشده و حالا كه اقدام به پس گرفتن اصل پول خود كرده اند بانك به آن ها اين مبلغ را ارائه نمي دهد، گفت: بايد حواله انجام مي شد، ما در اين رابطه نگران هستيم چون مشكل حواله نبايد وجود داشته باشد.
كريمي افزود: اگر بانكي عهده دار اين كار شد بايد هرچه سريع تر كار حواله اي را انجام دهد و كساني كه در اين زمينه مشكلي دارند بهترين راه اين است كه به مركز مبادلات ارزي مراجعه كنند، نمايندگان بانك ها در آنجا حضور دارند و مشكلاتشان را حل خواهيم كرد.وي تاكيد كرد: وقتي كد تخصيص ارز مي دهيم براساس دستورالعمل مربوطه حواله بايد به بانك كارگزار خارجي انجام شود و طبيعتا اگر اين كار صورت نگيرد به آن رسيدگي خواهيم كرد.
كريمي اظهار كرد: اگر به هر دليل فروشنده خارجي نمي خواهد كالا را بفرستد و يا خود متقاضي منصرف شده است مبلغ ريالي به وي برگردانده مي شود و ريال طي درخواست بانك عامل از بانك مركزي به مشتري برگردانده مي شود.
 


پرداخت تسهيلات كمتر از 10 ميليون تومان با يك ضامن

ارائه پرداخت تسهيلات كمتر از 10 ميليون تومان در تمامي بانك هاي صادرات كشور با يك ضامن انجام مي شود و رويكرد بانك فراهم كردن شرايط مناسب براي پرداخت تسهيلات در چارچوب ضوابط است.
مهندس پيشرو مديرعامل بانك صادرات گفت: با توجه به اعتمادي كه مردم به اين بانك و شركت هاي آن دارند در قالب مشاركت سرمايه اي براي احداث، تكميل و تسهيم به نسبت طرفين مشاركت كننده مي توان اقدامات توسعه اي را در سطح كشور به مرحله اجرا درآورد.
وي با تقدير از تعامل مناسب مسئولان استاني با مجموعه بانكها تصريح كرد: با عنايت به تأكيدات مقام معظم رهبري و سياست هاي دولت، اهتمام ويژه اي را معطوف به مشاركت در اجراي طرح هاي اقتصادي كرده ايم و در اين راستا از همه ظرفيت هاي موجود و به خصوص جلب مشاركت بخش هاي مختلف بهره مي بريم.
پيشرو، با بر شمردن شماري از طرح هايي كه توسط مجموعه هاي تابعه بانك صادرات در كشور در حال احداث است خاطر نشان كرد: تلاش مي كنيم تا در طرح هايي مشاركت داشته باشيم كه علاوه بر ايجاد اشتغال و مولد بودن متناسب با ظرفيت ها و پتانسيل هاي هر منطقه باشد.
 


مديرعامل بانك توسعه تعاون خبر داد

افزايش سقف تسهيلات مشاغل خانگي به 10 ميليون تومان

متقاضيان مشاغل خانگي چنانچه در قالب تعاوني ها متشكل شوند، بانك توسعه تعاون سقف اعطاي تسهيلات خود را به 10 ميليون تومان افزايش مي دهد.
ماشاءالله عظيمي مديرعامل بانك توسعه تعاون در مراسم امضاي تفاهم نامه همكاري مشترك با سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور گفت: تعاوني ها اين قابليت را دارند كه آموزش هاي مهارتي را بر عهده بگيرند و بانك توسعه تعاون مصمم است تا در اين راستا متوكل افراد آموزش ديده در بخش تعاون باشد.
وي ابراز اميدواري كرد: تفاهم نامه همكاري با سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور به توسعه مهارت آموزي و ارائه آموزش هاي مهارتي در بين تعاونگران منجر شود.
عظيمي در ادامه از پرداخت 7 هزار ميليارد ريال تسهيلات طي 9 ماهه سال خبر داد و گفت: بخشي از اين تسهيلات صرف حمايت از مشاغل خانگي و بخش ديگر به حوزه هاي كشاورزي، صنعت و خدمات اختصاص يافته است.
مديرعامل بانك توسعه تعاون گفت: اعطاي تسهيلات اين بانك منجر به ايجاد 35 هزار شغل و حفظ اشتغال 75 هزار فرصت شغلي شده است.
وي همچنين از پرداخت تسهيلات 10 ميليون توماني به تعاوني هاي فعال در حوزه مشاغل خانگي خبر داد و گفت: چنانچه متقاضيان مشاغل خانگي در قالب تعاوني ها متشكل شوند بانك توسعه تعاون سقف اعطاي تسهيلات را از 5 ميليون تومان به 10 ميليون تومان افزايش خواهد داد.
عضو هيات مديره بانك توسعه تعاون در عين حال با اشاره به ثبت و تشكيل بيش از 160 هزار شركت تعاوني در دولت هاي نهم و دهم افزود: براي گريز از اقتصاد دولتي نبايد تنها به بخش خصوصي اكتفا كرد بلكه تقويت و توسعه شبكه تعاوني ها و گسترش اشتغال در قالب تعاوني ها بايد مدنظر قرار بگيرد.
عظيمي در پايان با اشاره به بررسي وضعيت عملكرد تعاوني هاي دانش بنيان در كميته اين بانك خاطرنشان كرد:شركت هاي تعاوني دانش بنيان در اولويت هاي اعطاي تسهيلات بانك توسعه تعاون قرار دارند.
 


انتقاد وزارت راه از عملكرد بنياد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران - شمال

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به آخرين وضعيت پروژه آزادراه تهران - شمال از عملكرد بنياد مستضعفان در اين پروژه انتقاد كرد.
سيداحمد صادقي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در قطعه يك پروژه چندي پيش مذاكرات جدي با طرف چيني داشتيم و مضمون صحبت بر اين بود كه چيني ها يا پروژه را سر موعد به اتمام برسانند و يا تحويل وزارت راه و شهرسازي بدهند و بروند.
معاون وزير راه و شهرسازي در تشريح موارد مطرح شده در جلسات دولت با چيني ها افزود: در اين جلسه چيني ها يكي از مشكلات خود را فاينانس اعلام كردند، همچنين مطالبات 14 ميليون دلاري و ارزيابي اراضي سولقان، از ديگر موارد مذكور از سوي چيني ها بود.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل تصريح كرد: هر سه مورد مذكور توسط دولت اجرايي شد و به زودي جلسه اي ديگر در قالب مذاكره با چيني ها خواهيم داشت.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه 14 ميليارد تومان فايناس توسط چيني ها آورده شد، افزود: با تضمين وزارت راه و تاييديه بازپرداخت معاونت وزارت راهبردي به بانك مركزي، هم اكنون اين پول به ايران آمده است و چيني ها مي توانند پول را از بانك دريافت كنند.
صادقي با بيان اينكه پيمانكار چيني قطعه يك آزادراه تهران - شمال درخواست صدور مجوز براي فايناس ديگري به وزارت راه ارائه داده گفت: متمم فاينانس چيني ها در حال آماده سازي است تا بتوانند 200 ميليارد تومان ديگر پول وارد كنند كه با 200 ميليارد تومان قبلي، پروژه كامل شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اين قطعه با سهم 15 درصدي دولت و 85 درصدي فاينانسور اجرا مي شود، تصريح كرد: پيگير انعقاد تفاهم نامه اي با چيني ها هستيم تا آنها را مكلف كنيم دستگاه، ماشين آلات و نيروي انساني بيشتري در قطعه يك وارد كنند تا بدين ترتيب منطقه يك تا پايان سال 92 آماده بهره برداري شود.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل با بيان اينكه كار در اين قطعه طبق برنامه و به صورت مطلوب در حال پيشرفت است، اضافه كرد: چيني ها به ما قول دادند تا پايان سال 92، منطقه يك اين آزادراه را نيز به اتمام برسانند.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: در قطعه يك حدود 60 ميليارد تومان به عنوان سهم الشراكه دولت ارائه شده و 200 ميليارد تومان نيز از طرف پيمانكار چيني هزينه شد.
وي در خصوص جذب سرمايه گذار براي فاز دو و سه آزادراه تهران- شمال، اظهار داشت: دو شركت ايراني از قبل براي حضور در اين پروژه اعلام آمادگي كردند كه شركت ساخت و توسعه طي تفاهم نامه اي، به آنها شش ماه مهلت داد تا مطالعات گذشته اين دو فاز را به روز و تازه كنند و پيشنهادات خود را ارائه دهند.
صادقي تصريح كرد: مطالعات مربوط به منطقه دو و سه آزادراه تهران - شمال مربوط به 20 سال پيش است كه به صورت ناقص انجام شده بود بنابراين به علت ناكافي بودن اطلاعات، نمي توان براساس آن مطالعات، پروژه را اجرا و هزينه ها را برآورد كرد.معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: پس از شش ماه، كنسرسيوم پيشنهادات خود را براي نحوه عملكرد در قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال به ما تحويل خواهد داد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور يادآور شد: ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال سرمايه گذاري بيش از 3 هزار ميليارد توماني نياز دارد.
صادقي تصريح كرد: به دليل حجم بالاي سرمايه گذاري و هزينه بالاي اجرا، دولت مجبور است سهم خود را در اين دو قطعه افزايش دهد، بنابراين پيش بيني مي كنيم سرمايه گذاري به صورت 60 درصد دولت و 40 درصد بخش خصوصي باشد.
معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص ادعاي شريك وزارت راه مبني بر عدم وجود سرمايه گذار براي فاز 2 و 3 آزادراه تهران - شمال، تصريح كرد: از نظر بنياد مستضعفان اين نگرش ها وجود دارد؛ اگر بخواهيم به تفكرات آنها گوش دهيم كه مرحله 4 هم به اتمام نمي رسيد.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره تكميل قطعه چهار آزادراه تهران - شمال، تصريح كرد: فاز چهار اين آزادراه به طول 20 كيلومتر است كه حدود 16 كيلومتر آن در مرحله لايه سوم و آسفالت نهايي قرار دارد، شرايط آب و هوايي طوري است كه در اين فصل بارش نزولات جوي زياد است، بنابراين در برخي از روزها فعاليت به دليل بارش متوقف مي شود.
صادقي ادامه داد: در بخش هايي نيز عمليات خاكي تمام شده و كار آسفالت آغاز شده است به طوري كه خط كشي از هفته آينده شروع مي شود.معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: گارديل ها، علائم راهنمايي و رانندگي و سيستم هاي روشنايي در اغلب طول مسير نصب شده است و اميدواريم اگر هوا و شرايط جوي كماكان مناسب باشد و ادوات جاده سازي و ماشين آلات فعال باشند، اين پروژه به زودي تكميل شود.
 


وزارت نفت خبر داد

بخشودگي هزينه گاز خانگي مناطق زلزله زده

سخنگوي وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران از بخشوده شدن هزينه مصرف گاز خانگي مناطق زلزله زده كشور در زمستان امسال خبر داد.
نيكزاد رهبر در گفت وگو با شانا گفت: وزارت نفت وظيفه خود مي داند به هر نحو ممكن در امر كمك رساني به مناطق زلزله زده كشور به صورت فعال عمل كند و يكي از مصاديق اين امر كه در حوزه اين وزارت قابل اجراست عدم دريافت هزينه گاز مصرفي هم وطنان ساكن در اين مناطق است.
سخنگوي وزارت نفت همچنين ضمن اشاره به اهميت تأمين سوخت مناطق زلزله زده آذربايجان و خراسان جنوبي در فصل زمستان اظهار كرد: برنامه هاي منسجمي براي تأمين سوخت اين مناطق و همچنين مناطق آسيب ديده شمال كشور در سيل ماه هاي گذشته به مرحله اجرا در آمد و در كمتر از 48 ساعت پس از وقوع حادثه، سوخت رساني انجام و گاز مناطق وصل شده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10