(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 23  آذر  1391 - شماره 20380

محدوديت هاي ترافيكي جاده هاي كشور
در پي گودبرداري غيراصولي
 ريزش ساختمان 3 طبقه جان 3 نفر را گرفت
برف پيست اسكي ديزين را بازگشايي كرد
معرفي 100 سازمان و خودروساز مقصر در تصادفات رانندگي
هر 30 ثانيه پاي يك بيمار ديابتي قطع مي شود
حوادث كوتاه از كشور
دردهاي عضلاني، شايع ترين علت مراجعه مردم به كلينيك هاي تخصصي
8/8 درصد مرگ هاي غيرطبيعي مربوط به كودكان است
آغاز اجراي طرح غربالگري سرطان سينه
مشاهده 3 قلاده از گربه سانان ايران در زيستگاه هاي استان سمنان
سرقت از حساب بانكي متصديان مشاور املاك
ادكلن ساخت غزه به ياد موشك هاي ايراني
سرماي شديد در بالكان
زنان يگان ويژه در پليس افغانستان
كيك بستني گينسي


محدوديت هاي ترافيكي جاده هاي كشور

پليس راه با صدور اطلاعيه اي محدوديت هاي ترافيكي جاده هاي كشور را طي روزهاي 23 و 24 آذرماه را اعلام كرد.
براساس اطلاعيه پليس راه، تردد موتورسيكلت از ساعت 12 روز پنجشنبه 23 تا روز جمعه 24 آذراز محورهاي كرج چالوس، هراز، فيروزكوه و محور تهران- سمنان- مشهد و بالعكس ممنوع است.
محور كرج- چالوس
تردد انواع تريلر و كاميون از محور كرج- چالوس كماكان ممنوع بوده و تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 13 الي 21 روز جمعه 24 آذرماه از كرج به سمت مرزن آباد ممنوع بوده و تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 16 تا 21 روز جمعه از 15كيلومتري مرزن آباد (دزدبن) به سمت كرج به صورت يكطرفه است.
محور هراز
تردد تريلرها از محور هراز كماكان ممنوع است و تردد كاميون ها به استثناي حاملان مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 12 تا 21 روز پنجشنبه 23 آذرماه و از ساعت 6 تا ساعت 21 روز جمعه از محور هراز ممنوع مي باشد.
محور دماوند
تردد تريلرها به استثناي حاملان مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 6 تا 21 روز جمعه 24 از تهران به قائم شهر و بالعكس ممنوع است.
محور زاهدان- زابل
تردد تريلرها و كاميون ها به استثناي حاملان مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 14 تا 20 روزهاي پنجشنبه و جمعه از محور زاهدان- زابل و بالعكس ممنوع مي باشد.
همچنين مركز كنترل ترافيك پليس راه نيروي انتظامي با شماره تلفن 88255555 به صورت شبانه روزي پاسخگوي پرسش هاي هموطنان درباره وضع راه هاي كشور از نظر جوي و ترافيكي، يا امدادرساني است.
 


در پي گودبرداري غيراصولي

ريزش ساختمان 3 طبقه جان 3 نفر را گرفت

آوار ساختمان 3 طبقه در خيابان دماوند 3 كشته و 2 مجروح برجا گذاشت.
بنابر گزارش سازمان آتش نشاني تهران، شب چهارشنبه ساختمان سه طبقه اي در خيابان دماوند به علت رعايت نكردن اصول ايمني در گودبرداري بطور كامل فروريخت.
5 نفر از ساكنان اين ساختمان در زير آوار گرفتار شده بودند كه در همان دقايق اوليه از زير آوار خارج شد.
سه نفر در اين حادثه ( يك زن 62 ساله و يك كودك يك و نيم و سه ساله) كشته و دو نفر نيز مجروح شدند كه آنها در دقايق اوليه از زير آوار خارج شدند.
بنابراين گزارش به ساختمان هاي مجاور آسيبي وارد نشده است.
بنا بر گزارش سازمان آتش نشاني شهرداري تهران رعايت نكردن اصول ايمني و نداشتن شمع بندي هاي مناسب علت وقوع اين حادثه بوده است و از طرفي به كارگيري كارگران غيرمتخصص باعث وقوع حوادث جبران ناپذيري مي شود.گفتني است، بعضي مهندسان ناظر به دليل اعتمادي كه به برخي پيمانكاران دارند، نظارت بر عملكرد آن ها نكرده و فقط يك برگه امضا مي كنند كه همين موضوع باعث بروز حوادث جبران ناپذيري مي شود.
ريزش ساختمان فرسوده
در بريانك
ريزش ناگهاني يك ساختمان فرسوده دو طبقه در منطقه بريانك تهران سبب محبوس شدن 6 تن در زير آوار شد.بنابرگزارش سازمان آتش نشاني، اين پنج نفر شامل پسر بچه اي 4ساله، نوزادي 18ماهه و سه زن 21، 36 و 57 ساله بودند كه همگي به بيمارستان منتقل شدند. پزشكان حال پسر بچه و دختر بچه 18ماهه را وخيم گزارش دادند.
بنابراين گزارش، هيچ گونه زميني در حال گودبرداري در مجاورت اين ملك قرار نداشت و ريزش ساختمان به طور ناگهاني رخ داد.

 


برف پيست اسكي ديزين را بازگشايي كرد

كرج- خبرنگار كيهان:
با بارش برف در ارتفاعات، پيست بين المللي اسكي ديزين بازگشايي شد.
رئيس هيئت اسكي استان البرز با بيان اين خبر گفت: پيست بين المللي ديزين از بزرگترين پيست هاي اسكي در خاورميانه است و با بارش برف در دامنه هاي البرز آماده برگزاري تمرينات و مسابقات است.
قربانعلي سولقاني اظهار داشت: اين پيست داراي 4 دستگاه تله كابين، 3 دستگاه تله سيژ، 8 دستگاه تله اسكي، 4 دستگاه برفكوب، 2 هتل و رستوران، درمانگاه، مدرسه اسكي و 18مسير اسكي به طول 3 تا 7 كيلومتر است.
وي ابراز اميدواري كرد جوانان با روي آوردن به اين رشته ورزشي حضور بيشتري در تيم هاي ملي داشته باشند.
 


معرفي 100 سازمان و خودروساز مقصر در تصادفات رانندگي

جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از معرفي حدود 100 سازمان و توليدكننده خودروي مقصر در تصادفات رانندگي در تهران به مراجع قضايي در سال جاري خبر داد.
سرهنگ جمال بذرافشان، در جلسه مديريت صحنه تصادفات تهران بزرگ با اشاره به ماده 14 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي و تبصره هاي 1 و 2 آن گفت: بر اين اساس در تصادفات رانندگي كه فقط منجر به خسارات مالي مي شود رانندگان مكلفند در صورت قابل انتقال بودن وسايل نقليه، با امكانات موجود، محل استقرار چرخ ها را علامت گذاري كرده و بلافاصله وسايل نقليه خود را به منظور رفع سد معبر به كنار راه منتقل و سپس عنداللزوم درخواست حضور كارشناس تصادفات كنند و در صورت امتناع از اقدام فوق مأموران راهنمايي و رانندگي به نحو مقتضي اقدام كنند.
وي ادامه داد چنانجه به علت وقوع تصادف منجر به جرح يا فوت، جسد يا اجسام ديگري مانع عبور وسايل نقليه يا اخلال در نظم شده باشد مأموران انتظامي مكلفند با علامت گذاري محل استقرار جسد و اجسام، آنها را از مسيرهاي حركت خارج و تا انجام تشريفات قانوني توسط مقامات مسئول صحنه تصادف را حفظ كنند.
بذرافشان با اشاره به اينكه 85 درصد مجروحان و متوفيان تصادفات رانندگي پايتخت توسط اورژانس و پنج درصد توسط خودروهاي پليس منتقل مي شوند، گفت: 56 درصد محل فوت متوفيان تصادفات پايتخت در بيمارستان، پنج درصد در محل و مابقي در حين انتقال است.
جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ به آمارهاي سازمان پزشكي قانوني اشاره كرد و گفت: شدت تصادفات فوتي در سال 90، دو درصد و جرحي سه درصد كاهش داشته است.
بذرافشان با اشاره به اينكه در سال 89 از هر يكصد مجروح تصادفات رانندگي در پايتخت 8/2 نفر فوت شده اند، گفت: اين رقم در سال گذشته به 4/2 كاهش يافته است.
وي اشاره كرد: براساس آمارها 66 درصد كشته هاي تصادفات آبان ماه در پايتخت عابران پياده، 18درصد راننده و سرنشين و 16درصد راكب يا تك نشين موتورسيكلت بوده اند.
جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ يكي از مشكلات تصادفات پايتخت را عدم جمع آوري به موقع ضايعات به جا مانده از صحنه تصادف توسط شهرداري عنوان كرد وگفت: در عين حال در بخش پزشكي قانوني نيز بعضاً به دليل دير رسيدن كارشناسان پزشكي قانوني، شاهد تجمع افراد در محل حادثه و مشكلات حاشيه اي اين مسئله هستيم.
دكتر هوشنگ فولادي، مدير مركز اورژانس تهران در اين جلسه با اشاره به اينكه متأسفانه سيستم مديريت فرماندهي يكپارچه در بحث تصادفات در كشور وجود ندارد، گفت: همين امر موجب شده كه هر يك از واحدهاي امدادي و عملياتي در بخش خود توسعه پيدا كرده و توسعه آنها با يكديگر هماهنگ نباشد.
وي با اشاره به اينكه مأموران اورژانس در صورت ضرورت كشته هاي تصادفات را منتقل مي كنند، اما براساس قانون، اورژانس حق تحويل جسد به بيمارستان را ندارند، چرا كه بيمارستان ها مرده را از ما تحويل نمي گيرند.
مدير مركز اورژانس تهران با اشاره به اينكه بيمارستان هاي خاصي براي پذيرش بيماران تصادفي در نظر گرفته شده است، علت اين امر را تمركز امكانات درمان تصادفات در تعدادي از بيمارستان ها عنوان كرد و گفت: بدين ترتيب اورژانس نمي تواند مجروحان تصادفات را به هر بيمارستاني منتقل كند، چرا كه اين امكانات در هر بيمارستاني وجود ندارد.
فولادي با اشاره به اينكه تهران نيازمند 300 پايگاه اورژانس است، اين در حاليست كه هم اكنون 140پايگاه داريم و حدود 160پايگاه اورژانس در پايتخت كم داريم كه اميدواريم با برنامه ريزي هاي صورت گرفته هرچه سريعتر به اين رقم برسيم.
وي در عين حال به وضعيت خودروهاي اورژانس اشاره كرد و گفت: متوسط عمر خودروهاي اورژانس به 10 سال نمي رسد، يعني اين خودروها با توجه به اينكه يكي از به روزترين خودروهاي جهان در بحث امدادرساني هستند، هنوز طول عمر مفيدشان تمام نشده است.وي در عين حال پيشنهاد كرد: يك خط مستقيم بي سيم بين اورژانس، آتش نشاني و پليس براي تصادفات رانندگي ايجاد شود.
 


هر 30 ثانيه پاي يك بيمار ديابتي قطع مي شود

مدير روابط بين الملل پژوهشگاه علوم و غدد متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: طبق آمار جهاني در هر 30 ثانيه، پاي يك بيمار ديابتي، قطع مي شود.
به گزارش ايرنا، «اقبال طاهري» روز چهارشنبه در حاشيه همايش بين المللي نقش زنان مسلمان دانشمند در پيشبرد علوم و فناوري در دانشكده الهيات دانشگاه تهران به خبرنگاران گفت: ديابت يك بيماري متابوليك است كه طبق برآوردها تا 10 سال آينده، شمار مبتلايان به آن در سراسر جهان به 552 ميليون نفر مي رسد.
وي با اشاره به اينكه در منطقه خاورميانه و مديترانه شرقي، 14 ميليون ديابتي وجود دارد، اظهار داشت: 50 درصد ديابتي هاي اين منطقه بر اثر بيماري هاي قلبي و عروقي، جان خود را از دست مي دهند كه اين امر مي تواند بار سنگيني را بر دوش دولت ها بگذارد.
مدير روابط بين الملل پژوهشگاه علوم و غدد متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران، ديابت را ريشه بسياري از بيماري ها خواند و ادامه داد: مراقبت از ديابت، مراقبتي استاندارد نيست بنابراين بايد با آموزش به مقابله با آن برخاست.
طاهري، شمار مبتلايان به ديابت در كشور را سه و نيم ميليون نفر برآورد كرد و گفت: اين بيماري موجب بروز بيماري هاي كليوي و كوري مي شود.
وي، همچنين پوكي استخوان را يكي ديگر از بيماري هاي عصر حاضر عنوان كرد و افزود: از اين بيماري به عنوان بيماري خاموش ياد مي شود.
مدير روابط بين الملل پژوهشگاه علوم و غدد متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران اظهار داشت: دو ميليون نفر در كشور در معرض خطر شكستگي استخوان بر اثر پوكي استخوان قرار دارند كه از اين تعداد، 70 درصد زنان و 50 درصد مردان هستند.
طاهري از اقدامات صورت گرفته در اين زمينه را غني سازي شير و فرآورده هاي لبني عنوان كرد و گفت: اين پژوهشگاه شامل 9 مركز تحقيقاتي، سه انستيتو و 15 لابراتوار است.
 


حوادث كوتاه از كشور

زمين لرزه در كياسر
ايرنا: زمين لرزه اي به بزرگي 6/3 درجه ريشتر بامداد روز چهارشنبه حوالي كياسر در مازندران را لرزاند.
شبكه لرزه نگاري مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران مكان اين زمين لرزه را در محدوده مرز استان هاي سمنان، مازندران و گلستان، در حوالي كياسر و در 36/22 عرض شمالي و 53/88 عرض شرقي جغرافيايي اعلام كرده است.
زمان دقيق وقوع اين زمين لرزه ساعت يك و 17 دقيقه و 40 ثانيه اعلام شده و تاكنون گزارشي از خسارات احتمالي اين زمين لرزه نرسيده است.
كشف گازوئيل قاچاق در لامرد
ايرنا: مأموران انتظامي لامرد با انجام كارهاي اطلاعاتي و پليسي، محل هاي انبار سوخت گازوئيل را در اين شهرستان شناسايي كردند. مأموران در بازرسي از اين اماكن 12 هزار ليتر سوخت قاچاق را كشف و ضبط كردند.
دستگيري 18 سارق در بابل
بابل- خبرنگار كيهان: توسط مأموران انتظامي شهرستان بابل 18 متهم به سرقت دستگير و 4 دستگاه موتورسيكلت و خودرو مسروقه كشف شد و سارقان طي عملياتهاي جداگانه دستگير شدند.
همچنين بيش از 875 گرم مواد مخدر شيشه به همراه 80 پاكت سيگار قاچاق و 152 قلم انواع وسايل بهداشتي غيرمجاز و قاچاق به دست آمد.
خودروي ون طعمه حريق شد
خبرگزاري فارس: به گزارش روابط عمومي آتش نشاني زاهدان يك دستگاه خودروي ون تاكسي در زاهدان طعمه حريق شد.
اين خودرو داراي 2 سرنشين بود كه هر 2 از اين حادثه جان سالم به در بردند.
علت وقوع اين حادثه نقص فني اعلام شده اما كارشناسان در حال بررسي علت دقيق آن هستند.
دستگيري 18 سارق
با 55 فقره سرقت
خبرگزاري فارس: فرمانده انتظامي قزوين از دستگيري 18 نفر سارق، و كشف 55 فقره سرقت طي 2 روز اخير در اين استان خبر داد. سارقان به اتهام سرقت لوازم داخل خودرو و قطعات خودرو، لوازم و مصالح ساختمان هاي نيمه كاره و سرقت سيم برق دستگير شدند.
ريزش چاه در نطنز
اصفهان- خبرنگار كيهان: هنگامي كه كارگران حفاري مشغول كندن چاه در يك منزل مسكوني در شهرستان نطنز بودند، چاه دچار ريزش شد و در نتيجه آن يكي از كارگران جان خود را از دست داد و فرد ديگر مصدوم و به بيمارستان منتقل شد.
انهدام باند سرقت در قائمشهر
قائمشهر- خبرنگار كيهان:
در پي افزايش سرقت منازل در قائمشهر با انجام اقدامات گسترده انتظامي و تقويت گشت هاي پليسي، اعضاي يك باند سرقت منزل در حين ارتكاب جرم شناسايي و در عمليات غافلگيرانه دستگير شدند.
متهمان كه 6 تن بودند، با تشكيل پرونده تحويل مراجع قضايي شدند.
كشف ترياك در قوطي گوجه فرنگي
همدان- خبرنگار كيهان: با شناسايي يك باند قاچاق و توزيع مواد مخدر، 3 نفر از اعضاي باند دستگير و مقدار 100 كيلوگرم ترياك كه از استان هاي جنوبي به مقصد غرب كشور بارگيري شده بود از آنان كشف شد. اين محموله در حالي شناسايي شد كه اعضاي باند، مواد مخدر را درون قوطي هاي رب گوجه فرنگي جاسازي و آنها را پلمب كرده بودند و محتويات قوطي ها مشخص نبود.
 


دردهاي عضلاني، شايع ترين علت مراجعه مردم به كلينيك هاي تخصصي

رئيس انجمن علمي طب فيزيكي و توانبخشي در شانزدهمين كنگره طب فيزيكي، توانبخشي و الكترودياگنوز ايران گفت: شايع ترين علت مراجعه به مطب ها و كلينيك هاي مرتبط با بيماري هاي اسكلتي- عضلاني از جمله طب فيزيكي، روماتولوژي، ارتوپدي و جراحي اعصاب سندروم دردهاي عضلاني ميوفاشيال و فيبروميالژيا است.
دكتر سيدمنصور رايگاني اظهار كرد: در اين كنگره علاوه بر ارائه تازه هاي طب فيزيكي و تبادل اطلاعات علمي همكاران با يكديگر، به مشكلات مبتلابه جامعه متخصصان طب فيزيكي و موضوعات صنفي انجمن هم پرداخته مي شود.
وي ادامه داد: همچنين بررسي نقش طب فيزيكي در ساختار بهداشت و درمان كشور و تبيين جايگاه حيطه توانبخشي در نظام ارجاع و سيستم پزشك خانواده نيز از جمله ديگر مباحث حائز اهميت است كه در خلال برگزاري كنگره به تفصيل مورد بحث قرار خواهد گرفت.
به گفته مدير گروه طب فيزيكي و توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تازه هاي الكترودياگنوز يا سيستم بررسي عصب و عضله، تحقيقات تازه در مورد روش هاي فيزيكي و طبي جديد درمان بيماري هاي عضلاني، بكارگيري منطقي روش ها و داروهاي جديد نظير پي.آر.پي و چگونگي استفاده از آنها، ارتوپدي فني، بكارگيري مداخلات طب فيزيكي در دردهاي مزمن، توانبخشي عصبي- عضلاني- اسكلتي و قلبي- ريوي نيز از جمله محورهاي موضوعي برگزاري اين دوره از كنگره هستند.
رئيس انجمن علمي طب فيزيكي و توانبخشي ايران در ادامه با بيان اين كه ميوفاشيال (دردهاي عضلاني موضعي يا منطقه اي) و فيبروميالژيا (دردهاي عضلاني منتشر) كه تحت عنوان سندروم هاي درد عضلاني شناخته مي شوند نيز در اين كنگره مورد بررسي قرار مي گيرند گفت: شايع ترين علت مراجعه به مطب ها و كلينيك هاي مرتبط با بيماري هاي اسكلتي- عضلاني اعم از طب فيزيكي، روماتولوژي، ارتوپدي و جراحي اعصاب همين سندروم ها هستند.
وي ادامه داد: بهترين و موثرترين روش پيشگيري و درمان دردهاي عضلاني بكارگيري توصيه هاي طب فيزيكي و توانبخشي است.
رايگاني در تعريف دردهاي ميوفاشيال گفت: دردهاي ميوفاشيال به صورت ناحيه اي و در نقاط مختلف بدن ايجاد مي شوند. اين درد مزمن است و بيش از چند ماه طول مي كشد.
رئيس انجمن علمي طب فيزيكي و توانبخشي ايران درباره مشخصه هاي اين درد بيشتر توضيح داد و گفت: اين درد با فعاليت تشديد شده و فشار بر روي نقاط، دردناك است. همچنين مي تواند در نقاط مختلف بدن از قبيل عضلات سر و گردن، صورت و فك، اندام ها، ستون فقرات، لگن و ناحيه تناسلي ايجاد شود.
وي تاكيد كرد: بايد در نظر داشت كه دردهاي عضلاني در بسياري از موارد با آرتروز، فتق ديسك، سياتيك، رماتيسم و حتي درد اندام هاي داخلي اشتباه گرفته مي شوند. به عنوان مثال ديده شده است فرد با درد شكم و حتي درد در ناحيه تناسلي به پزشك مراجعه كرده است اما پس از انجام بررسي هاي لازم مشخص شده كه وي گرفتار درد ميوفاشيال بوده است.
 


8/8 درصد مرگ هاي غيرطبيعي مربوط به كودكان است

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي 8/8 درصد از مرگ هاي غيرطبيعي در كشور را مربوط به كودكان زير 12 سال اعلام كرد.
دكتر سيدحسن ابوالقاسمي در هشتمين كنگره اورژانس ها و بيماري هاي شايع طب كودكان كه روز چهارشنبه برگزار شد گفت: گسترش اورژانس هاي طب اطفال، ايجاد آمادگي لازم براي توسعه واحدهاي مراقبت هاي ويژه اطفال و نوزادان، ايجاد توانمندي در خصوص آموزش عمومي و گسترش مراكز تحقيقاتي در كاهش اين آمار ضروري است.
وي با اشاره به اهميت پرداختن به مقوله هاي طب كودكان، گفت: يكي از اهداف نظام سلامت، كاهش مرگ و مير كودكان و نوزادان است. اين شاخص طي ساليان گذشته رو به كاهش گذاشته است و 43 مرگ در هر 1000 نفر به شاخص 21 در هر 1000 مورد در سال 2011 رسيده است.
ابوالقاسمي با اشاره به اين كه امروز مسئله نگران كننده، مرگ هاي غيرطبيعي هستند، گفت: مرگ هاي طبيعي را مي توان با افزايش امكانات و مهارت ها كاهش داد، اما در خصوص مرگ هاي غيرطبيعي وضعيت به گونه ديگري است. پزشكي قانوني آماري را در خصوص «مرگ هاي غيرطبيعي» منتشر كرده است كه براساس آن سالانه با 43 هزار مورد مرگ غيرطبيعي در كشور روبرو هستيم.
وي افزود: از اين ميزان، 23 هزار مورد مربوط به تصادفات است و در 20 هزار مورد باقي مانده، عواملي نظير سوختگي ها، غرق شدگي ها، خودكشي ها و اعتياد دخالت دارند.
ابوالقاسمي با بيان اين كه 1763 مورد از اين آمار مربوط به كودكاني است كه در اثر تصادفات جان خود را از دست مي دهند، اظهار كرد: در خصوص كاهش آمار مرگ و مير ناشي از تصادفات، كارنامه خوبي در كشور نداريم. همچنين اين آمار در خصوص عامل مرتبط با خودكشي در كودكان زير 12 سال، 60 نفر و در خصوص دگركشي، 116 نفر بوده است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اين كه در مجموع 8/8 درصد از مرگ هاي غيرطبيعي در كشور مربوط به كودكان زير 12 سال است، عنوان كرد: گروه هاي اطفال همان گونه كه در خصوص واكسيناسيون اقداماتي را انجام داده اند، لازم است در حال حاضر نيز در خصوص مرگ هاي غيرطبيعي، مراكز تحقيقاتي راه اندازي شود تا مداخلاتي در راستاي كاهش اين موارد صورت پذيرد، البته كاهش اين عوارض، منحصر به حضور مردم در كلينيك هاي تخصصي نيست، بلكه آموزش عمومي به مردم نيز نقش حائز اهميتي را در اين ميان مطرح مي كند.

 


آغاز اجراي طرح غربالگري سرطان سينه

رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: براي آغاز اجراي طرح غربالگري سرطان سينه منتظر بودجه نمي مانيم و اجراي اين طرح در 3 دانشگاه علوم پزشكي كشور از ابتداي امسال آغاز شده است.
رمضان رشيد پيش از ظهر ديروز در حاشيه پنجمين كنگره سرطان پستان كه در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار شد، اظهار داشت: انواع سرطان ها به ويژه سرطان سينه در تمام كشورهاي دنيا به ويژه كشورهاي منطقه Emro به دليل تغيير ساختار جمعيتي از شكل هرمي به استوانه اي و افزايش جمعيت ميانسالان رو به افزايش است.
وي با اشاره به اينكه رابطه مستقيمي بين سن و سرطان وجود دارد خاطرنشان كرد: طي پيش بيني هاي ما سرطان سينه طي دهه آينده در كشور روند رو به رشدي خواهد داشت ولي وزارت بهداشت بنا دارد در اين راستا با اجراي طرح غربالگري سرطان سينه و شناسايي زودهنگام اين سرطان جلوي پيشرفت آن را بگيرد.رشيد تاكيد كرد: اين طرح طرحي كارشناسي شده است كه با حضور صاحبنظران سرطان كشور و در كميته درمان سرطان تدوين شده و حتي كارهاي كارشناسي در برخي استان ها به عنوان پايلوت انجام شده است ولي به هرحال غربالگري سرطان سينه پرهزينه است.
وي ادامه داد: براي اين غربالگري نياز به دستگاه هاي پيشرفته ماموگرافي با قابليت نمونه برداري ديجيتال است تا در لحظه بتوان در افرادي كه ضايعه تشخيص داده مي شود نمونه برداري كرد.
رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت اذعان داشت: حتي اگر اعتبار اين طرح هم محقق نشود ما از فرصت شبكه بهداشتي كشور (PHC) براي تشخيص زودهنگام سرطان سينه زنان بهره مي بريم.
وي تصريح كرد: به اين شكل كه در خانواده هايي كه فردي از آنها به سرطان سينه مبتلا شده افراد خانواده را غربالگري مي كنيم و به مرور اين طرح را گسترش مي دهيم.
رشيد با اشاره به اينكه اين طرح هم اكنون در سطح 3 دانشگاه علوم پزشكي يزد، رفسنجان و نيشابور به صورت آزمايشي آغاز شده افزود: خانواده اين افراد فراخوان شده و پس از انجام معاينات كلينيكي توسط افراد متبحر در صورت نياز براي معاينات پيشرفته تر ارجاع مي شود و ما منتظر بودجه نمي مانيم.
وي تاكيد كرد: البته اين كار مقداري زمانبر است كه فاز اول آن طي 5 سال انجام مي شود و از توانمندي و مساعدت هاي روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي براي پيشبرد اين كار بهره برده ايم.
 


مشاهده 3 قلاده از گربه سانان ايران در زيستگاه هاي استان سمنان


مديركل حفاظت محيط زيست استان سمنان از مشاهده سه قلاده از گونه هاي گربه سانان ايران در زيستگاه ها و مناطق اين استان در چند روز اخير خبر داد.
«حميد ظهرابي» روز چهارشنبه در گفت وگويي افزود: اين گونه ها توسط محيط بانان اين استان مشاهده و ثبت شد.
وي اين گونه ها را شامل يك قلاده گربه شني در پارك ملي كوير، يك قلاده گربه سياه گوش در منطقه حفاظت شده «پرور» واقع در جنگل رودبارك و يك قلاده گربه كاراكال در مزرعه محمدآباد دامغان اعلام كرد.
وي افزود: مشاهده پستانداران گوشتخوار بخصوص اين گربه سانان با ارزش در زيستگاه هايشان نشان از سلامت زيستگاه است.
ظهرابي يادآور شد: طبيعت گسترده ايران، زيستگاه 10 گونه از گربه سانان نظير شير ايراني، ببر، پلنگ ايراني، يوزپلنگ آسيايي، گربه جنگلي، گربه سياه گوش، گربه كاراكال، گربه پالاس، گربه وحشي و گربه شني است.
وي گفت: از اين تعداد به غير از شير ايراني و ببر كه در طبيعت ايران منقرض شده اند هر هشت گونه در زيستگاه ها و مناطق استان سمنان زيست مي كنند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان سمنان گفت: بخش محيط طبيعي اين اداره كل برنامه هاي حفاظتي و مديريتي ويژه اي براي حفاظت از گربه سانان اين استان اجرا كرده است و هم اكنون پروژه رديابي يوزپلنگ آسيايي را درمنطقه توران با استفاده از دوربين هاي تله اي در دست اجرا دارد.

 


سرقت از حساب بانكي متصديان مشاور املاك

رئيس پليس فتا غرب تهران گفت: شكايت يكي از متصديان مشاور املاك در منطقه انديشه مبني بر برداشت غيرمجاز مبلغ 12 ميليون ريال از حساب وي منجر به دستگيري سارق اينترنتي شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس فتا، سرهنگ تراب نوراللهي رئيس پليس فتا غرب تهران با اعلام اين خبر گفت: پيرو شكايت يكي از متصديان مشاور املاك در منطقه انديشه مبني بر برداشت غيرمجاز مبلغ 12 ميليون ريال از حساب وي، مامورين اقدامات خود را آغاز كردند.وي ادامه داد: در تحقيقات اوليه مشخص شد تمامي برداشت ها به صورت اينترنتي صورت گرفته است كه با بررسي گردش مالي شاكي و اقدامات فني متهم شناسايي و دستگير شد.
وي افزود: متهم مدتي در واحد صنفي مورد نظر مشغول به فعاليت بوده و به طرز ماهرانه اي به همه رمزهاي كاربري شاكي دسترسي داشته و درباره امور رايانه اي نيز مهارت خوبي داشته و حتي اقدام به آموزش شاكي در امور رايانه مي كرده به همين جهت اقدامات زيركانه وي موجب عدم سوءظن شاكي به متهم شده بود.سرهنگ نوراللهي در پايان گفت: به هيچ عنوان به ديگران اعتماد نكرده و اطلاعات بانكي خود را در اختيار آن ها قرار نداده و به طور متوالي رمز خود را تغيير دهيد.
 


ادكلن ساخت غزه به ياد موشك هاي ايراني

يك شركت عطرسازي در غزه، عطري را به نام «ام 75» توليد كرد.
به گزارش شبكه العربيه، نام اين ادكلن از موشك هاي «ام 75» گرفته شده است كه گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي حماس آنها را در جنگ اخير غزه، به سمت تل آويو شليك مي كردند.«شادي عدوان» مدير شركت عطرسازي «خليك استايل» (خوشتيپ باش) گفت: اين عطر جديد براي مردان و زنان توليد شده است. بوي آن شبيه بوي موشك هاي گروه هاي مقاومت، باعث سرزندگي و فرحبخشي مي شود.
وي افزود: اين شركت توسط چهار بازرگان فلسطيني در سال 1999 در غزه تاسيس شد. بطري هاي 60 ميلي ليتري اين عطر جديد از چين وارد مي شود تا در كارخانه اي در غزه پر شوند.
ام 75 يكي از انواع موشك هاي ايراني است. گروه هاي مقاومت فلسطيني در جنگ اخير غزه، توانستند با شليك اين موشك ها با برد 75 كيلومتري، شهر تل آويو اسرائيل را پس از 20 سال مورد هدف قرار بدهند.
شركت «خليك استايل» به هر كدام از وزيران كابينه حماس، اسماعيل هنيه نخست وزير و خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نيز يك بطري از اين عطر هديه داده است. اين شركت قصد دارد مركز فروشي را در گذرگاه رفح در مرز مصر و نوار غزه راه اندازي كند.
اين عطر در بطري هايي به رنگ هاي مشكي و سبز براي مردان و مشكي و صورتي براي زنان به بازارهاي منطقه غزه عرضه شده است.
قيمت هر بطري عطر، 50 شيكل اسرائيل ( معادل 15 دلار) است. او دليل قيمت بالاي اين عطر در مقايسه با سطح پايين زندگي در غزه را تيراژ محدود و استفاده از مواد اوليه مناسب مي داند.
در بطري هاي زنانه اين عطر عبارت «عطري كه مقاومت نمي كند» و بر روي بطري هاي مردانه عبارت «براي كسي كه عاشق پيروزي است» درج شده است.
 


سرماي شديد در بالكان

برف و يخبندان در منطقه بالكان به مسدود شدن جاده ها، قطع ارتباط روستاها، قطع خطوط انتقال برق و تعطيلي موقت يك فرودگاه منجر شده است و تاكنون 9 نفر جان خود را از دست داده اند.
به گزارش فارس، اين پنجمين روز زمستان سخت در منطقه جنوب شرقي اروپاست.به گفته مقامات در يكي از بدترين مناطق سقوط بهمن و بارش سنگين برف مناطق كوهستاني شمال مونته نگرو را مسدود كرده است .دراين مناطق نزديك به يك متر برف باريده است.در جنوب غربي صربستان نيز بارش سنگين برف راه ارتباطي بيش از 10 روستا را مسدود كرده است و برق برخي روستاها نيز قطع شده و مدارس در اين هفته تعطيل اعلام شده اند.
به نوشته آسوشيتدپرس دست كم مرگ 9 تن در اين منطقه در حالي كه دما به 15 درجه زير صفر رسيده مرتبط با برف و سرما اعلام شده است.حتي در صربستان كه بارش برف از شنبه شروع شده مقامات در برف روبي خيابانها و ميدانهاي اصلي شهر دچار مشكل هستند و رفت وآمد خودروهاي سنگين در خيابانهاي صربستان ممنوع شده است.در كوزوو هم بارش سنگين برف ارتباط چند روستا در غرب مرز آلباني را قطع كرده است. در بوسني هم برخي مناطق برق ندارند.
 


زنان يگان ويژه در پليس افغانستان

همزمان با واگذاري مسئوليت هاي امنيتي از نظاميان خارجي به نيروهاي افغان، حضور زنان نيز در ارتش و پليس افغانستان پررنگ تر شده است.
به گزارش فارس، قرار است تا اواخر سال 2014 ميلادي مسئوليت هاي امنيتي به طور كامل از نظاميان خارجي به نيروهاي افغان واگذار شود.
به همين منظور پليس و ارتش افغانستان كه در حال حاضر بخشي از عمليات ها و تامين امنيت را به عهده دارند، خود را براي گرفتن كامل مسئوليت هاي امنيتي آماده مي كنند.
با وجود آن كه مردان بدنه اصلي ارتش و پليس افغانستان را تشكيل مي دهند، اما حضور زنان نيز نسبت به گذشته هر روز در ارتش و پليس اين كشور پررنگ تر مي شود.
 


كيك بستني گينسي

 يك شركت كانادايي با توليد بزرگ ترين كيك بستني جهان ركورد كتاب جهاني گينس را از آن خود كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران برنامه ريزي براي آماده كردن بزرگ ترين كيك بستني جهان حدود يك سال طول كشيد و 100 تن از كاركنان اين شركت با همكاري يكديگر اين ركورد را به دست آوردند.
در تهيه بزرگ ترين كيك بستني جهان 9 هزار كيلوگرم بستني و 91 كيلوگرم كيك اسفنجي استفاده شد.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي ثبت ركوردهاي جهاني گينس، ركورد بزرگ ترين كيك بستني جهان در ماه مه سال گذشته ميلادي در تورنتو به دست آمد و توانست ركورد قبلي در چين در سال 2006 ميلادي را بشكند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10