(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 23  آذر  1391 - شماره 20380

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تنها يك تابلو امضا دارد (يادداشت روز)
وجه اشتراك ! (گفت و شنود)
آملي لاريجاني خواستار شد؛
آغاز دور جديد برخورد با اشرار از سوي نيروي انتظامي
معاون اول قوه قضائيه خبر داد
صدور كيفرخواست عليه 18 مقام آمريكايي از سوي ايران
عباسي خبر داد
مطالعات ادعايي ؛ موضوع مذاكره پنج شنبه ايران و آژانس
درخواست آژانس براي بازديد از پارچين
قاضي سراج خبر داد
جزئيات جديدي از پرونده فساد بزرگ بانكي
كيهان و خوانندگان
سازمان چهار نعل و عروس هزار داماد! (خبر ويژه)
متأسفم كه براي مهدي هاشمي دردسر درست كردم (خبر ويژه)
ويكلي استاندارد: از دست دادن رئيس سيا باخت مقابل ايران بود (خبر ويژه)


تنها يك تابلو امضا دارد (يادداشت روز)

«بيداري اسلامي» واقعيت شگفتي است. هم واقعيت بزرگي است كه نمي توان آن را از ديده ها پوشاند و هم شگفت انگيز است زيرا از پس حداقل يك قرن معارضه ويرانگر چند وجهي سر برآورده است. بالغ بر 3 قرن بود كه نظريه پردازان غرب جديد مي گفتند دين مربوط به روزگار تاريكي و بي خبري و خرافه پرستي بشر است و حالا كه دوره علم و مدرنيته و تمدن جديد شده، نوع مذهب، روز به روز آب خواهد رفت و به زوال خواهد گراييد. اين منطق ماترياليستي-ليبراليستي با ظهور طوفاني ماركسيسم و كمونيسم در آستانه قرن 20 غلظت يافت. پيشاهنگان ماركسيسم آشكارا گفتند دين افيون توده هاست و اگر مبارزه اي بايد، ابتدا بايد اصل دين را هدف گرفت و اصلا مكتب مبارزه با امپرياليسم، جز كمونيسم نيست.
نوع دين به ويژه مكتب اسلام بدين ترتيب از دو سو در منگنه قرار گرفت تا در متن اين فشار خرد شود. ليبرال هاي مسلط بر غرب عالم، مقدمه آزادي و رهايي و پيشرفت را نفي و انزواي دين دانستند و ماركسيست هاي غالب بر بلوك شرق، شمشير ستيز با دين را از رو بستند. منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا (خاورميانه اسلامي) كه چهارراه اصلي قدرت در جهان بود، آماج اين فشار سنگين قرار گرفت و از آغاز تا پايان قرن بيستم(جنگ جهاني اول، جنگ جهاني دوم و جنگ و كودتاهاي بعدي) و دهه نخستين قرن 21(جنگ جهاني چهارم!) بارها به انواع حربه ها رگ و ريشه اسلام را در اين منطقه بريدند و سوزاندند. روند روي كار آوردن حكومت هاي كودتايي لائيك تا به خدمت گرفتن شبكه روشنفكران تسليم در برابر گفتمان هاي غالب ليبراليستي و كمونيستي و ماجراي تهاجم فرهنگي و نظامي و اشغال كشورها، شبيه آهك پاشي چندباره در زمين كشاورزي بود.
در همين زمانه و زمينه و به ويژه طي دهه هاي پس از جنگ جهاني (1945 به بعد) بود كه انواع الگوها و مكاتب سياسي فربه شده در جهان ماترياليست مجال يافتند در لابراتوار خاورميانه به محك زده شوند؛ از ليبراليسم و تجدد غرب گرا تا ناسيوناليسم و كمونيسم، از افغانستان و ايران و تركيه و عراق تا سوريه و فلسطين و مصر و ليبي. اما هرگز از رنج مردمان اين منطقه استراتژيك و زرخيز در تكاپوي قرن گذشته كاسته نشد، كه زعما و روشنفكران آنها از دشمن به آغوش دشمن پناه مي بردند و خود، ريسمان اسارت به دست و پاي ملت ها مي بستند. اين گونه بود كه منطقه بزرگ خاورميانه نه روي استقلال و آزادي و امنيت ديد و نه چهره عدالت و پيشرفت. ماركسيست ها، ليبرال ها و ناسيوناليست ها دست كم نيم قرن فرصت داشتند هر آنچه در چنته دارند را ولو با دهن كجي يا بي محلي به باور اسلامي ملت ها رو كنند. اما هرگز در اين دوره نه از استقلال و پيشرفت نشاني ديده شد، نه كسي توانست نقطه پاياني بر تعدي و تجاوزهاي آمريكا و اسرائيل و شوروي بگذارد و نه دموكراسي و مردم سالاري كمترين مجال بروز يافت؛ در هيچ جاي اين منطقه بزرگ و پرظرفيت.
«بيداري اسلامي» بدين ترتيب واقعيت شگفتي است كه از 3 دهه پيش با پيروزي انقلاب اسلامي جوانه زد و در نقطه سقوط فواره قدرت آمريكا و اسرائيل (پروژه جنگ جهاني چهارم و خاورميانه جديد) قد كشيد. بيداري اسلامي هنگامي تبديل به «تئوري انقلاب» و «مدل احقاق حق ملت ها براي نيل به مردم سالاري» شد كه تمام مكاتب وارداتي شرق و غرب امتحان خود را پس داده بودند. از ناسيوناليسم منحط پهلوي ها در ايران كه بگذريم، ناسيونال سوسياليسم ناصري در مصر نيز از عهده سيطره غرب برنيامد و آمريكا و اسرائيل و انگليس در حد فاصل پايان جنگ جهاني دوم(1945) تا اواخر دهه 1970ميلادي توانستند استيلاي خود بر چهار ضلع منطقه را قطعي كنند - به جرأت مي توان گفت اگر انقلاب اسلامي نبود، در تركيه نيز روند غلبه ژنرال ها و كودتاي نظاميان غلظت بيشتري پيدا مي كرد- بنابراين بيداري اسلامي فارغ از همه مجادلات نظري ميان تئوري ها و مكتب ها، در عمل كفايت خود را به تدريج به رخ كشيد؛ از جمله نقش آفريني انحصاري و بلارقيب در زمينه 1- تكوين انقلاب و بسيج ملت ها 2- تاسيس حكومت در برابر جريان هاي معارض امپرياليسم غرب و شرق 3- دفاع سرزميني و حراست از مرزهاي در معرض تهاجم 4- جهش انفجاري در حوزه پيشرفت هاي علمي و فناوري.
طبيعتا اين نقش آفريني با نوسان و شدت و ضعف- طيفي از اثرگذاري- در كشورهاي مختلف همراه بوده اما آنچه انكارناپذير است، اصل اين اثرگذاري مثبت مي باشد. بيداري اسلامي با اين وصف، مباني تهاجم غرب ليبرال و شرق كمونيست را در زمينه افيون بودن دين و تعارض آن با پيشرفت و ترقي، به چالش گرفته و دو تيغه قيچي ماترياليسم را يكجا كند كرده است. امروز خردهاي آزاد از اسارت فكري، مي فهمند كه دين نه تنها در حاشيه يا افيون توده ها نيست بلكه يگانه موتور بسيج و حركت آنها براي استقلال و آزادي و احقاق حقوق خويش است. كاري كه بيداري اسلامي در لبنان و غزه و در حد فاصل سال هاي 2006 تا 2012 كرد يا شاهكارهايي كه در مصر و تونس در اسقاط باورناپذير امثال بن علي و حسني مبارك آفريد، جز به معجزه بيداري و بسيج اسلامي امكان پذير نبود. اين معجزه از محمد مصدق و جمال عبدالناصر و ياسر عرفات و خيلي هاي ديگر برنمي آمد و نيامد. اين اعجاز انحصاري اسلام بود كه از حنجره و نفس مسيحايي حضرت روح الله(ره)، روح زندگي و تشخص و هويت و عزت را در كالبد مرده ملت ها دميد و كمر سلطان ها و فرعون ها و ديكتاتورهاي مستظهر به آمريكا و غرب را شكست. بنابراين حق بايد داد به غرب و غربزدگان كه از عنوان «بيداري اسلامي» بهراسند و سعي بر كتمان آن داشته باشند. آنها مي دانند كه همين عنوان، فاصله هاي قومي و نژادي و طايفه اي و مرزي ميان ملت هاي منطقه را از ميان برمي دارد و در عين حال حد فاصل را با دشمنان اسلام ترسيم مي كند؛ چنان كه در ماجراي گستاخي به ساحت پيامبر اعظم(ص) تمام جهان اسلام از مالزي و اندونزي تا مصر و ليبي يكپارچه خروشيد. كدام حقيقت گوياتر از اين كه در ليبي- جايي كه آمريكا و ناتو اراده كودتا و پيشدستي بر ملت مسلمان اين كشور را كردند- سفير آمريكا به هلاكت رسيد و براساس گزارش روزنامه القدس العربي، نگهبان كنسولگري در بنغازي اعلام كرد «بين دو گزينه سفير و كنسولگري آمريكا يا پيامبر اسلام و مسلمانان خشمگين، برادران مسلمان را انتخاب كردم زيرا اولين و آخرين پاينبدي من به پيامبر(ص) است و نه سفير و كنسولگري آمريكا». اين ظرفيت بسيج عليه ريشه هاي استبداد و استعمار و تعدّي در منطقه را از كدام منبع ديگر مي توان فراهم كرد؟ زرادخانه اصلي جهان اسلام همين ظرفيت مردمي و اسلامي است.
جلوه اين بيداري اسلامي در «شعار انقلاب ها» و «رأي و انتخاب ملت ها پاي صندوق» تابناك تر از آن است كه بتوان با عناويني نظير «بهار عربي» مصادره كرد يا مثلا به واسطه ميدان داري كشورهاي مرتجعي نظير رژيم سعودي و قطر و ديگران در مجامعي چون اتحاديه عرب سر و ته انقلاب ها را هم آورد. البته ادعا اين نيست كه مسير بيداري و انقلاب اسلامي بدون دست انداز و معارض و مزاحم است. تجربه انقلاب ما از يك طرف، شرايط به غايت اورژانسي جبهه استكبار از جانب ديگر و تحركات جبهه ارتجاع و استعمار از جانب سوم، ما را به اين يقين مي رساند كه بيداري و انقلاب اسلامي در منطقه مصون از مزاحمت و آسيب و انحراف نيست. به هر ميزان كه در رهبري، اهداف و سازمان جبهه متولي انقلاب خلل و نقصان و ابهام وجود داشته باشد يا از رخنه فرصت طلبان غفلت شود، آينده اين حركت در هر يك از كشورها دچار مخاطره مي شود. همچنين تهديد بزرگ، تابلوهاي انحرافي با مضمون اسلام بدلي و قلابي است. اسلامي كه مذاهب اسلامي را نفي كند يا جاي دشمن بنشاند و بر انواع مسائل اختلافي ميان آحاد جبهه مقاومت و بيداري اسلامي تاكيد كند يا متقابلا به خوش گماني و نرمش در مقابل استكبار به سردمداري آمريكا دعوت كند، آدرس اشتباه داده و فلش خود را به جانب بيراهه گرفته است. با اين حال واقعيت مهم همان است كه رهبر معظم انقلاب روز گذشته در ديدار مهمانان اجلاس «اساتيد دانشگاه هاي جهان اسلام و بيداري اسلامي» بيان فرمودند: «قدرت حقيقي دست مردم است و هرجا كه مردم همدل و يكصدا، پشتيبان رهبران و مسئولان خود باشند، آمريكا و بزرگتر از آمريكا هيچ غلطي نمي توانند بكنند».
بي ترديد، در موازنه ميان بيم و اميد، كفه اميد بسي سنگين تر است. دشمنان همواره در طول حيات بيداري و مقاومت اسلامي، كوشيده اند كفه خيانت و انحراف و التقاط و اختلاف را سنگين تر كنند اما آيا جز اين است كه در متن همين تقلاي پرحجم دشمن، پيروزي هاي بزرگ به دست آمده و بشارت پيروزي هاي بزرگتر را داده است؟ آيا انقلاب اسلامي ما جز در متن همين فشار و اغواگري و التقاط ها و اختلاف افكني هاي رو به پيچيدگي، سي و سه سالگي خود را جشن گرفت و آيا جز در همين زمانه و زمينه حزب الله و حماس و جهاد اسلامي، شاخ قدرت رژيم صهيونيستي را شكستند؟! آيا همين جنگ 8 روزه اخير تبديل به آزمايشگاه دقيقي از كفايت هر يك از تابلوها نشد و آيا اسلام سلفي، اسلام وهابي، اسلام سكولار، اسلام اخواني و اسلام اهل بيت(ع) هر يك- خوب يا بد- در انظار كنجكاو ملت ها امتحان رهبري و مديريت پس ندادند؟ آيا الگوي رفتاري برادران مجاهد حماس و جهاد اسلامي در مجاهدت و مقاومت و شهادت طلبي و سپس اعلان شعار استراتژيك «فلسطين از بحر تا نهر»، ناسيوناليسم و وهابيت و سلفي گري و اسلام سازشكار محور قطر- عربستان بود يا اسلام ذلت ناپذير نواده پيامبر(ص) كه تابلوي «هيهات مناالذله» را با خون مبارك خويش امضا كرد؟
همين روزها كه ضريح جديد حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام، از شهر به شهر ايران عبور مي كند تا در كربلا آرام و قرار بگيرد، وب سايت شبكه دولتي انگليس هرچند كه از فوران غيظ فروگذار نكرده اما اذعان مي كند «اين عزاداري و مشايعت معنادار و تامل برانگيز نشان دهنده واقعيت هاي غيرقابل انكار است. كنشگران سكولار نمي توانند واقعيت تداوم رويكردهاي مذهبي و زندگي مبتني بر نقطه عزيمت هاي ديني را در بخش مهمي از جامعه ناديده بگيرند». آيا مي توان معجزه نهضت سالار آزادگان در بيداري ملت ها را انكار كرد حال آن كه گاندي رهبر نهضت استقلال هند با صداي بلند اعلام كرد الگوي مبارزه خود را از حسين بن علي- عليه السلام- اقتباس كرده است.
گويا امروز ديگر زينب(س) تنها نيست بلكه عالمي با او همنوا شده اند.
رأس تو را به روي ني هرچه نظاره مي كنم
سير نمي شود دلم نگه دوباره مي كنم
ز اشك و آه سينه ام ميان آب و آتشم
چو با توام از اين ميان كجا كناره مي كنم
محمد ايماني
 


وجه اشتراك ! (گفت و شنود)

گفت: «اميرهوشنگ-ص» يكي از ضد انقلابيون فراري و ساكن آمريكا در صفحه فيس بوك خود نوشته است «شماري از دوستان اصلاح طلب ما كه زنداني رژيم هستند، شعور مردم را خيلي دستكم مي گيرند و باعث شرمساري ما مي شوند.»
گفتم: چرا؟! منظورش چيست؟!
گفت: نوشته است «از زندان عليه رژيم نامه مي دهند و در سايت هاي اپوزيسيون خارج كشور هم نامه آنها منتشر مي شود و رژيم هم با آنها هيچ برخوردي نمي كند و بعد مي گويند در زندان هاي رژيم تحت شكنجه و اختناق هستند»!
گفتم: خب! ديگه چي؟!
گفت: خطاب به برخي از آنها از جمله ابوالفضل قدياني و تاج زاده و... نوشته است؛ «اگر اين نامه ها را واقعا خود شما مي نويسيد چرا مي گوئيد تحت شكنجه و اختناق هستيد و اگر دوستان خارج كشور به جاي شما مي نويسند كه استقلال نظر و آزادانديشي خودتان را زير سؤال برده ايد.»
گفتم: آدم هاي دوچهره اي كه وارد سياست مي شوند با نوزادان در يك چيز مشترك هستند. هر دو بايد زود به زود عوض شوند، آنهم به يك دليل مشابه!
 


آملي لاريجاني خواستار شد؛

آغاز دور جديد برخورد با اشرار از سوي نيروي انتظامي

رئيس قوه قضائيه به ضابطان دستگاه قضايي از جمله نيروي انتظامي و دستگاه هاي امنيتي دستور داد دور جديد برخورد با اشرار را آغاز كنند.
آيت الله صادق آملي لاريجاني در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالي قضايي با تاكيد بر ضرورت افزايش سطح امنيت در كشور و با اشاره به بروز جلوه هايي از ناامني در كشور كه در رسانه ها منعكس شده است، گفت: وقوع اين جنايات و انتشار فيلم آن موجب ناامني است و هر چند در تمام دنيا اين وقايع و حوادث وجود دارد، اما چنين اتفاقاتي در كشور اسلامي ما تكان دهنده است و نيروي انتظامي بايد دور جديد برخورد با اشرار را آغاز كند.
رئيس قوه قضاييه افزود: حسب موازين شرعي و قانوني مصوب، تفاوتي ميان بكارگيري سلاح سرد يا گرم وجود ندارد و در حكم محاربه و مجازات آن نيز اعدام است.
آملي لاريجاني تاكيد كرد: البته مجازات هاي بديل ديگري نيز در اين زمينه وجود دارد اما دستگاه قضايي با توجه به ضرورت بالا بردن هزينه اعمال شرورانه و برخورد قاطع، مجازات اعدام را انتخاب كرده است و بار ديگر اعلام مي كنيم كه قوه قضاييه در برخورد با اشرار هيچ گونه سستي به خرج نخواهد داد و نيروي انتظامي هم به عنوان ضابط قضايي قطعا با شرارت اخير و شرارت هاي مشابه به صورت قاطع و سريع برخورد مي كند.
رئيس قوه قضاييه با تاكيد بر اين نكته كه «امنيت مردم از نان شب هم واجب تر است» و «پيشرفت و توسعه در پرتوي امنيت حاصل مي شود» گفت: نيروي انتظامي در طول ساليان متمادي، خدمات بسيار مطلوب و ارزنده اي در تامين امنيت داشته و دارد و ضمن تشكر صميمانه از تلاش هاي چشمگير تمام فرماندهان و ماموران اين نيروي پرتلاش، از آنان مي خواهيم همچنان با عزمي راسخ در بهبود وضعيت امنيت كشور و برخورد قاطع با متخلفان و اشرار گام بردارند.
آملي لاريجاني «تخلف يك چند مامور نيروي انتظامي را قابل تسري به هزاران مامور مومن و متعهد ندانست» و با تاكيد بر اين كه تخلف چند مامور در هر دستگاهي احتمال دارد، اظهار كرد: گاهي تخلفاتي در نيروي انتظامي رخ داده اما اين كه عده اي تخلفات را دست مايه هجمه عليه نيروي انتظامي قرار دهند، كاملا نادرست و غيرمنصفانه است و نبايد اين مسائل معدود و محدود، موجب وهن كل دستگاه شود.
رئيس دستگاه قضا تاكيد كرد: در قوه قضاييه نيز ممكن است برخي از كاركنانش دست به تخلفاتي بزنند اما دستگاه قضايي به صورت جدي و قاطعانه با اين تخلفات برخورد مي كند؛ هر چند اطلاع رساني خاصي نسبت به آن انجام نمي دهد، اما در دستگاه قضايي نيز هزاران مدير، قاضي و كارمند شريف، مومن و متعهد با سخت ترين شرايط مشغول انجام وظيفه هستند.
وي در بخش ديگري از سخنانش رويكرد جمهوري اسلامي ايران را دفاع از مقاومت اسلامي برشمرد و اعلام كرد: حمايت از دفاع و مقاومت اسلامي به معناي دفاع نكردن از اصلاحات در سوريه نيست و همانطور كه مقام معظم رهبري نيز اعلام كردند، ايران راضي نيست كه قطره اي خون در سوريه ريخته شود.
آملي لاريجاني «حمايت ايران از كشورها و ملت ها را مبتني بر ارزش هاي ديني توصيف كرد» و با تاكيد بر اين كه اين رويكرد در طول دوران بعد از انقلاب كاملا ثبات داشته است، به رفتارهاي متناقض غرب و آمريكا در سياست هاي خارجي خود اشاره كرد و گفت: آمريكايي ها تا ديروز به صورت همه جانبه از رژيم مبارك در مصر حمايت مي كردند و حال مدافع حركت مردمي مصر شده است كه نشان از سياست هاي متناقض و چهره مزورانه اين كشور دارد.
به گزارش روابط عمومي قوه قضاييه، در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي سياست هاي كلي نظام اداري، ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري و نحوه اجرايي شدن آن در برنامه پنج ساله دستگاه قضايي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
 


معاون اول قوه قضائيه خبر داد

صدور كيفرخواست عليه 18 مقام آمريكايي از سوي ايران

معاون اول قوه قضائيه از تنظيم ادعانامه و صدور كيفرخواست عليه 18 نفر از مقامات آمريكايي از سوي ايران به دليل ارتكاب جنايات عليه بشريت خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي در حاشيه مراسم تحليف كارآموزان قضايي در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالي در مورد صدور كيفرخواست عليه 18 نفر از مقامات آمريكايي، گفت: نسبت به مقامات آمريكايي و جناياتي كه آمريكايي ها مرتكب شده اند ادعاهاي بسياري وجود دارد كه جامعه حقوقدانان دنيا و دادگاه هاي بين المللي كه حقيقتا منصف بودند و در جايگاه اجراي عدالت بودند بايد خيلي زودتر از اينها آمريكايي ها را به عنوان جنايت عليه بشريت پاي ميز محاكمه مي كشيدند لكن به واسطه نفوذ نظام سلطه به ويژه آمريكايي ها در مجامع بين المللي اين كار تاكنون انجام نشده است.
وي افزود: ما بايد به عنوان تبيين و تنوير افكار عمومي در جهان، قضيه جنايات آمريكايي ها و جناياتي كه آنها عليه ملت ايران مرتكب شده اند را حتما به صورت ادعانامه حقوقي و به طور مستند و مستدل طبق اسنادي كه در اختيار ما وجود دارد تنظيم كنيم.
رئيسي گفت: اين ادعانامه براساس اسنادي كه در اختيار ماست تنظيم مي شود و ادعانامه اي بلند و جامعي خواهد بود كه افكار عمومي و منصفان عالم بدانند كه در جناياتي كه امروزه آمريكايي ها مرتكب شده اند عنصر مادي، معنوي و قانوني جرم كاملا قابل احراز است.
به گزارش ايسنا، معاون اول قوه قضائيه تصريح كرد: منصفان و عدالت خواهان عالم بايد بدانند كه امروز اگر ملت ايران سخني عليه آمريكا دارد يك سخن و اعلام موضع سياسي نيست، بلكه يك اعلام موضع مبتني بر اسناد دقيق و يك جايگاه حقوقي قابل دفاع است.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فقط درباره 18 نفر كيفرخواست صادر شده است يا خير؟ گفت: اين گام اولي است كه برداشته شده و ان شاءالله گام هاي بعدي به اطلاع ملت خواهد رسيد.
 


عباسي خبر داد

مطالعات ادعايي ؛ موضوع مذاكره پنج شنبه ايران و آژانس

رئيس سازمان انرژي اتمي اعلام كرد كه موضوع مذاكره نمايندگان ايران و آژانس در تهران «مطالعات ادعايي» خواهد بود.
عباسي پس از پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در مورد مذاكرات اخيري كه قرار است در تهران برگزار شود، گفت: دوستان آقاي آمانو به تهران تشريف مي آورند و پنج شنبه (امروز) با نمايندگان ما ديدار خواهند داشت.
وي افزود: در اين ديدار بر سر بحث هايي كه به عنوان مطالبات ادعايي شناخته مي شود، گفت وگو خواهد شد.
خبرنگاري از عباسي پرسيد برخي رسانه ها مدعي هستند كه در نيروگاه اتمي ما نقص فني وجود دارد، پاسخ به آنها چيست كه رئيس سازمان انرژي اتمي اظهار كرد: اين موضوع كاملا تكذيب مي شود و نيروگاه هيچ گونه نقص فني ندارد.
عباسي با بيان اينكه بر طبق برنامه هاي از قبل پيش بيني شده، نيروگاه بايد بازبيني شود، گفت: بايد اين كار انجام شود تا بهره بردار ايراني بتواند به عنوان بهره بردار مقدماتي، نيروگاه را از روس ها تحويل بگيرد.
خبرنگاري پرسيد چه زماني اين اتفاق مي افتد كه عباسي خطاب به خبرنگاران گفت: اينقدر نپرسيد چه وقت، در كار فني، آزمايش بايد به درستي اجرا شود و ما از ايمني نيروگاه اطمينان پيدا كنيم و بعد از آن بگوييم كه نيروگاه راه افتاد. هر موقع كه برق نيروگاه به شبكه وصل شد اين موضوع را اعلام مي كنيم.
خبرنگاري گفت ممكن است 10 سال طول بكشد كه عباسي پاسخ داد: چنين چيزي نيست. نيروگاه يك سال كار كرده و برق تحويل داده و ان شاءالله به زودي مي رسد و «به زودي» (كه ما مي گوييم) نزديك است. وقتي من به بوشهر رفتم و آنجا گفتم بهره برداري مقدماتي را تحويل مي گيريم اين به زودي را خواهيد ديد.
 


درخواست آژانس براي بازديد از پارچين

معاون مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ابراز اميدواري كرد كه در جريان سفر به ايران، تهران اجازه بازديد از سايت پارچين را به بازرسان آژانس بدهد.
خبرگزاري رويترز با اعلام اين خبر، افزود: هرمان ناكارتس،معاون مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه پيش از سفر به ايران در فرودگاه وين به خبرنگاران گفت: اگر ايران به ما دسترسي (به پارچين) بدهد، از آن فرصت استقبال خواهيم كرد و ما آماده رفتن هستيم. مذاكرات فني و حقوقي هيات هاي ايران و آژانس به ترتيب به سرپرستي ناكارتس، معاون مديركل آژانس در امور پادمان ها و علي اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي صبح روز پنجشنبه در محل سازمان انرژي اتمي برگزار مي شود.
در آستانه اين مذاكرات، دن شاپيرو، سفير آمريكا در تل آويو با بيان اين كه فرصت براي حل ديپلماتيك برنامه هسته اي ايران وجود دارد مدعي شد: اما اين فرصت براي هميشه وجود ندارد و ما هيچ گزينه اي را از روي ميز حذف نكرده ايم.
 


قاضي سراج خبر داد

جزئيات جديدي از پرونده فساد بزرگ بانكي

قاضي رسيدگي كننده به پرونده فساد بزرگ بانكي از اعلام نتيجه احكام تجديدنظر مرحله اول تا يك ماه آينده و صدور حكم براي 7 نفر از متهمان در مرحله دوم رسيدگي به اين پرونده خبر داد.
قاضي ناصر سراج در حاشيه مراسم تحليف كارآموزان قضايي در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه در مرحله دوم رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي بيش از 20 كيفرخواست به دادگاه رسيده است، گفت: براي 7 متهم اين پرونده در مرحله دوم رسيدگي احكامي همچون حبس و جريمه صادر شده است.
وي تعداد متهمان پرونده فساد بزرگ مالي را بيش از 200 نفر اعلام كرد و افزود: رسيدگي به اين پرونده، هيچگاه تعطيل نشده است و رسيدگي به اتهامات به شكل علني ادامه خواهد داشت. قاضي سراج در خصوص احكام صادر شده در مرحله اول رسيدگي به اين پرونده نيز خاطرنشان كرد: تا ماه آينده، نتيجه اظهارنظر قضات ديوان عالي كشور اعلام مي شود.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ يابن الحسن اندر تن ما روح تويي
بر كشتي انقلاب ما، نوح تويي
اي جوشش خون شهداء مهدي جان
آرام دل اين همه مجروح تويي
6263---0938
¤ يكي از پادشاهان قاجار كه خيلي به عكس و عكاسي علاقه داشت عكسي از خود انداخته و زير آن نوشته بود اين عكس را خودمان از خودمان در اندرون انداخته ايم و خودمان به خودمان ناز شست گفتيم. حالا حكايت اعطاي جايزه نوبل به اتحاديه اروپاست كه خودشان به خودشان جايزه مي دهند با آن همه فتنه گري و جنايت و جنگ افروزي در كشورهاي ديگر!
شيرصفي
¤ رسانه هاي عراقي از خنثي شدن يك توطئه خبيثانه تروريستي عليه شهر مقدس نجف و مراجع عظيم الشان شيعه در نجف خبر دادند. از سويي تروريستها در سوريه حرم مطهر حضرت زينب(س) زا تهديد مي كنند. از سوي ديگر عناصر مزدور وهابي در لبنان رهبران لبناني را تهديد مي كنند. دقيقا يك فكر پشت اين مسائل نهفته و آن هم نقشه هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي است. من معتقدم نيازي نيست يك لشكر به اين مناطق اعزام كنيم ولي ما بايد نيروهاي زبده و ولايي در آن كشورها را انتخاب كرده و آموزشهاي لازم را به آنها بدهيم تا پيروان قرآن و عترت در برابر توطئه ها توان ايستادگي پيدا كنند.
سعيد كيان پور
¤ تهديدهاي غرب به تحريم يا جنگ كار امروز نيست. سالهاست كه ملت و نظام ما به اين تهديدها عادت دارد. بايد به آنها گفت كه شما غافليد ملت مسلمان ايران با داشتن عقايد ديني معتقد است كه رزق ما را خداوند مي دهد نه شما. پس هرچقدر تحريم و تلاش كنيد رزاق فقط خداوند است و اگر ما را به جنگ تهديد مي كنيد هشت سال دفاع مقدس آزمايش بزرگي براي ملت ايران بود كه سربلند از آن بيرون آمديم. آزموده را آزمودن خطاست. بايد به غرب و حاميان منطقه اي آن كه براي بقاي نظام هاي پوسيده و فاسد خود با آنها همكاري مي كنند بگوييم دنيا به جز عدالت چيزي نمي پذيرد. همانطور كه آراء قاطع محكوميت اسرائيل در مجمع عمومي سازمان ملل مويد آن بود.
8605---0912
¤ روزنامه اصلاح طلبي كه از شهرام جزايري هم پول گرفته هنوز دست از شعار صهيونيستي نه غزه نه لبنان برنداشته است و مصاحبه اي از يك ديپلمات سابق حامي غرب چاپ كرده كه در آن تمام قد از تروريست هاي مسلح در كشور سوريه دفاع شده است.
2550---0915
¤ ساخت فيلم هاي موهن و تضعيف كننده ارزشهاي اخلاقي و اسلامي اگرچه جلوي پخش آنها نيز گرفته شود باز براي دشمن يك نوع امتياز محسوب مي شود. مدافعان فرهنگي كشور بايد جلوي اين گونه فيلم ها را از همان بدو شروع كار يعني فيلمنامه نويسي بگيرند تا بعد كار به دودستگي و اختلاف نظر كشيده نشود.
5764---0912
¤ اين روزها شاهد تحركات تازه آمريكا و رژيم صهيونيستي نسبت به سوريه به عنوان تكيه گاه مقاومت هستيم در چنين شرايطي اگر بحران سوريه به نفع مردم خاتمه يابد اولين پيروز ميدان ما هستيم و اگر خدايي ناكرده يك درصد دشمنان مقاومت بتوانند به سوريه آسيب بزنند ايران هم صدمه مي بيند. سوريه نيز بايد از تجارب ارزشمند ايران طي 30 سال قبل استفاده كند. مردم سوريه بايد بسيج شوند سوريه بايد ارتش چند ميليوني مردمي مثل بسيج ايران داشته باشد تا بتواند پيروز ميدان باشد.
رضا سعيدي
¤ كيهان از 16 صفحه به 12 صفحه تقليل پيدا كرده است. آنگونه كه بنده حوادث و جريان هاي سياسي را مي بينم اگر اين روزنامه به 8 صفحه هم كاهش پيدا كند باز مفسدين اقتصادي راضي نمي شوند چون از اساس با مرام اين روزنامه موافق نيستند و ضديت دارند.
8516---0919
¤ 24 سال از پايان جنگ تحميلي سپري شده است ولي بسياري از رزمندگان در پي اثبات جانبازي خود سرگردانند، به ويژه جانبازان عوارض شيميايي و اعصاب و روان. رزمنده اي با سابقه 70 ماه در جبهه و حضور در 32 عمليات آفند و پدافند 7 سال است كه پيگير مسائل جانبازي خود با هزينه هاي كلان است ولي هيج نتيجه اي عايد او نشده است. از مسئولين امر انتظار اجراي بند 4 توافقنامه بين آقاي زريبافان مسئول بنياد شهيد و امور ايثارگران و سرلشكر جعفري فرمانده كل سپاه را دارم تا اين عزيزان از اين وضعيت بلاتكليفي رها شوند.
حسيني جانباز از انديمشك
¤ چه لزومي دارد كه اجراي برنامه هاي اجتماعي صدا و سيما كه با دعوت از كارشناسان و شخصيت ها همراه است به روش غربي ها صورت بگيرد و اگر مهمانان برنامه مرد هستند مجري برنامه زن و بالعكس باشد؟
8516---0919
¤ مطبوعات وظيفه دارند گزارش جامعي از ساخت وسازهاي برخي از انبوه سازان در شهرها كه بدون رعايت كامل اصول فني و مهندسي و از طريق دور زدن قانون در شهرداري ها اقدام به ساخت مسكن مي كنند تهيه و منعكس بكنند. چرا كه ديده شده با كوچك ترين زلزله جان انسان ها به خطر مي افتد و خسارت و تلفات بيش از حد تصور است.
8949---0912
¤ متاسفانه نرخ كرايه پاركينگ فرودگاه مهرآباد از 4500 تومان به 7500 تومان افزايش يافته است، چرا كسي نظارتي بر اين افزايشهاي ناگهاني ندارد.
4667---0912
¤ نبود تابلوهاي راهنما به تعداد كافي و قابل رويت، رانندگان را در جاده تبريز-تهران دچار مشكلات زيادي مي كند و اين كار باعث شده رانندگان از راههاي سابق كه پرخطر هستند تردد كنند.
سرابي
¤ در مورد كارت ايثار كه به سربازان نيروي زميني كه در زمان جنگ خدمت كرده اند اين سوال را دارم كه ما سربازاني بوديم كه در واحد پدافند هوايي مناطق خدمت مي كرديم اما اين كارت شامل حال ما نشده است. از مسئولان ذي ربط تقاضاي رسيدگي و صدور كارت دارم.
4452---0912
¤ يك بازنشسته آموزش و پرورش هستم. سه ماه قبل گواهينامه ام باطل شده بود به دفتر پليس+10 (شعبه ميدان قدس) براي تعويض مراجعه كردم. مدارك را تحويل دادم و مبلغ 50 هزار تومان هم هزينه كردم. اما الان پس از سه ماه وقتي پيگيري مي كنم مسئولان مي گويند مدارك شما در كامپيوتر ثبت نشده و دوباره بايد اين مراحل را طي كنيد! من رسيد دارم اما كسي پاسخگو نيست. پاسخ اين سهل انگاري را چه كسي بايد بدهد؟!
حسين تقي زادگان
¤ از مسئولين دستگاه قضا درخواست مي شود به نحوه رسيدگي دادستان ورامين به جرم اراذل و اوباش نظارت بيشتري نمايند. در تاريخ 25/8/91 ساعت حدود 30/13 توسط 2 موتور سوار با قمه مورد ضرب و شتم قرار گرفتم حين درگيري و تخريب خودرو ام به زمين خورده و موتور و يك دستگاه موبايل را بر جاي نهاده و پياده فرار كردند با تلاش ناجا نامبردگان ظرف كمتر از 10 ساعت دستگير و تحويل مراجع ذيصلاح شدند. حال دادستان ورامين فقط تخريب خودرو را رسيدگي و از بنده تقاضاي مصالحه مي نمايد؟! مگر دعوايي بوده كه مصالحه صورت گيرد با توجه به سابقه قتل روحاني ديگري در اين شهر گويا دادستاني از صدور حكم براي اراذل و اوباش اين شهر واهمه دارد. از طرفي به رغم تصريح رئيس قوه قضائيه بر اينكه درگيري با قمه و اسلحه سرد به مثابه اسلحه گرم تلقي شده و بايد عاملين مجازات شوند، در عمل مماشات مي شود.
مقدسي
جوابيه روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه با عنوان «چرا سازمان تامين اجتماعي براي ماده 45 برنامه پنج ساله جانبازان اين همه شرط مي گذارد؟» در تاريخ 18/8/91 به آگاهي مي رساند: «در ماده 45 قانون برنامه پنجم توسعه، ايثارگران و فرزندان شهدا براي يك بار از پرداخت مابه التفاوت براي 15 سال سنوات بيمه اي ناشي از انتقال سوابق بيمه اي از يك صندوق بيمه و بازنشستگي به صندوق ديگر كه ناشي از تغيير دستگاه استخدامي (به علت تغيير ساختار سازماني و ماهيت دستگاه و يا انتقال فرد از دستگاهي به دستگاه ديگر باشد) است معاف هستند و اين امر در مورد حالت هاي استعفاء، اخراج، بازخريد خدمت و انفصال فاقد موضوعيت است و اين قانون در مورد ايثارگران و فرزندان شهدايي كه از تاريخ ابتداي سال 90 به بعد صندوق بيمه اي آنها تغيير يافته صدق مي كند. همچنين انتقال سوابق بيمه اي اين دسته از مشمولين مستلزم پرداخت مابه التفاوت از سوي دولت به صندوق منتقل اليه است.»
 


سازمان چهار نعل و عروس هزار داماد! (خبر ويژه)

يكي از جداشدگان گروهك منافقين، سركرده اين گروهك را انسان بزدلي توصيف كرد كه فقط دنبال قرباني كردن ديگران پاي هوسراني هاي خود است.
«محمد-ب» در وبلاگ «بند رجوي» با اشاره به ادعاي برخي اعضاي اين گروهك مبني بر لزوم تشكيل گروه هايي نظير شورشيان مسلح سوريه عليه ايران مي نويسد: رجوي 30 سال پيش معجوني تشكيل داد تحت عنوان «ارتش آزاديبخش» كه به حق از طرف صاحب نظران خارجي به عنوان «ارتش خصوصي صدام» نام گرفت. اين ارتش آزاديبخش در همكاري با صدام در جنگ عليه ايران سنگ تمام گذاشت به عنوان گردان هاي پياده ارتش صدام به ايران حمله مي كرد و سربازان ايراني را مي كشت و برخي را اسير و به داخل عراق مي برد. اين ارتش كذايي پس از جنگ ديگر بيكار شد. قريب به بيست و پنج سال در يك محيط بسته اي مثل قرارگاه اشرف در داخل خاك عراق در يك محيط شش كيلومتر در شش كيلومتر در هم لوليدند تا زماني كه صدام سرنگون شد. اين «عروس هزار داماد» اين بار به عقد نيروهاي آمريكايي درآمد. و تا توانست كمك اطلاعاتي به آمريكايي ها كرد. سرانجام آمريكا نيز عراق را ترك كرد. تلاش هاي رجوي براي مصالحه با دولت جديد عراق به نتيجه نرسيد و دولت عراق با آنها سرجنگ داشت و اكنون آنها را در بيغوله اي به نام «ليبرتي» محصور كرده و آماده است كه به خارج از عراق بفرستد. پس به اين ترتيب در قدم اول رجوي اذعان به اين موضوع مي كند كه «ارتش آزاديبخش» كارآيي خود را از دست داده است.
وي سپس با تصريح بر اينكه در تشكيلات فرقه اي رجوي ذره اي آزادي وجود ندارد اما او مدعي آزادي و دموكراسي است، مي افزايد: چگونه كسي مي تواند مدافع استقلال كشور باشد، در صورتي كه از همه بيگانگاني كه عليه ايران جنگيده اند حمايت عملي كرده است؟ در جنگ ايران و عراق دوشادوش سربازان عراقي به سربازان ايراني حمله كرده است. در بازي اسرائيل براي افشاي هسته اي ايران دست مايه قرار گرفته است. اكنون چهار نعل از جنگ آمريكا و اسرائيل عليه ايران حمايت مي كند. آيا چنين چيزي متصور است؟ يا چگونه مي توان عليه استثمار جنسي مبارزه كرد در صورتي كه در تشكيلات خود حرمسرا درست كرده اي و تمامي اعضاي شوراي مركزي را به عقد خود درآورده؛ يا مثلاً آيا مي شود از پيشرفت و تكنولوژي صحبت كرد در حالي كه بيش از سه هزار نفر كه در تشكيلات خود هستند و بر آنها حكمروايي مي كني هنوز قيافه موبايل را نديده اند، هنوز هيچ كانال تلويزيوني غير از سيماي آزادي مشاهده نكرده اند، هنوز اوليه ترين پيشرفتهاي بشري به گوششان نرسيده است؟
اين عضو جدا شده سازمان منافقين در ادامه پرسيد: رجوي چگونه شجاعت و دلاوري را به مخالفان گوشزد مي كند ولي خودش يازده سال است كه مخفي شده و حتي عكسي از خود منتشر نكرده است؟ او هنوز هم از مخفي گاه بيرون نمي آيد، آيا معناي شجاعت و تهور اين است؟ آقا و خانم رجوي شما در برون چه كرديد كه درون خانه آييد؟ كارنامه شما پس از اعلام جنگ مسلحانه در سال 60 چيست؟ جز نابود كردن ظرفيت اپوزيسيون و گرفتن زندگي از بيش از 3 هزار نفر كه روزي قشر پيشرو بودند اما حالا به افرادي بالاي 60 سال تبديل شده اند كه قدرت فكر ندارند؟

 


متأسفم كه براي مهدي هاشمي دردسر درست كردم (خبر ويژه)

همكار فراري نشريات زنجيره اي نسبت به انتشار نوار مكالمه اش با مهدي هاشمي كه بخشي از هويت جريان آشوب طلب را لو مي دهد، ابراز تأسف كرد.
نيك آهنگ كوثر پيش از اين گفته بود بنابر اصرار دادگاه كانادا و شاكي مهدي هاشمي و ضرورت راستي آزمايي، مجبور شده نوار مكالماتش با مهدي هاشمي را به دادگاه بدهد. با اين حال وي به خاطر اينكه باعث دردسر براي نامبرده شده، تحت فشار رسانه هاي ضدانقلاب قرار گرفته و ضمن دريافت انواع ناسزاها و اتهامات، بايكوت نيز شده است چندان كه سايت روز آن لاين انتشار كاريكاتورهاي وي را متوقف كرد.
همكار نشريات زنجيره اي در واكنش به اين فشارها نوشت: «تأكيد مي كنم كه خودم هم با مشاهده وقايع اخير نگاهي متفاوت نسبت به گذشته پيدا كرده ام. من به خاطر اثر منفي انتشار يك نوار كه از تاريخ تسليم به وكلاي آقاي هاشمي و بوذري و دادگاه، ديگر اختيارش دست من نبوده، عذرخواهي مي كنم. و تاكيد مي كنم از روز انتشار توسط هر كس كه بوده فشار زيادي را تحمل كرده ام.
همچنين مي گويم كه بابت سوءتفاهم هايي كه ايجاد شده، احساس مثبتي ندارم. ترجيح مي دهم گفتگويي اين روزها نكنم تا مبادا حرف اضافه اي بزنم. حرف اضافه اي كه منجر به دردسر بيشتري براي زنداني شود.»
كوثر پيش از اين اعلام كرده كه فايل هاي صوتي ياد شده بالغ بر 20 عدد مي باشد.
وي با تأكيد بر سنديت فايل هاي صوتي و توجيه مجدد علت ارائه آنها به دادگاه مي نويسد: امروز فايل ها سرنوشتي يافته اند كه ارزش تحقيقي و ثبت شان، جور ديگري قضاوت مي شود. به عبارتي، فايل هايي كه بايد فقط براي بررسي نگاه خاندان هاشمي به سياست مورد بررسي قرار مي گرفت، آن هم نه به شكل عمومي، الان بلاي جان مهدي هاشمي شده. نمي توانم سنگيني اين فكر را پنهان كنم. چهار روز گذشته بر من، بيشتر از چهار سال گذشته.من به خاطر تحقيق و گفتگو با طرفين يك دعوا، از جمله مهدي هاشمي، و مستند كردن «اطلاع» آقاي هاشمي از وجود شاكي در كانادا، و يك دادرسي كه حاضر به دفاع از خود در آن نشده بود، از سوي تيم حقوقي هوشنگ بوذري كه مطالب «خودنويس» را دنبال كرده بود، فراخوانده شدم. وقتي فراخوانده شدم، دو چاره داشتم؛ همرايي، يا سرپيچي. سرپيچي از شهادت در كانادا نهايتا حكمش حبس است و گرفتن به زور مدارك، آن هم كنترلش دست آدم نيست... به خاطر تلاش براي پنهان كردن واقعيت.
او در پايان تصريح كرد: برخلاف محسن هاشمي و پدرش تاكيد مي كنم فايل هاي ارائه شده به دادگاه، واقعي اند، اما كماكان بر حرف خود هستم و نگران انتشار بقيه ام. انتشار فايل ها در شرايطي كه مهدي هاشمي در بند است را محكوم مي كنم. 2 سال پيش گفتم كه رفتنش به ايران منطقي نيست، امروز هم معتقدم كه دو سال پيش حرف اشتباهي به او نزده بودم.
در همين حال حسين باقرزاده- از اعضاي جدا شده مركزيت سازمان منافقين كه مشتركا با گروهك اتحاد جمهوري خواهان و سلطنت طلبان طيف خادم و آهي همكاري مي كند- درباره ماجراي مكالمات مهدي هاشمي و نيك آهنگ كوثر نوشت: مهدي هاشمي اظهاراتي را در اين مكالمه مطرح مي كند كه مي تواند سرنوشت شومي را براي او رقم بزند. اظهارات آقاي كوثر در مورد الزامات دادگاهي كانادا (كه بر گرفته از نظام قضايي بريتانياست) كاملا با واقعيت مي خواند. بستگان مهدي هاشمي اصالت متن صوتي ياد شده را انكار كرده اند و آن را جعلي دانسته اند. اين موضع البته قابل فهم است. اظهارات و ادعاهايي در اين مصاحبه مطرح شده كه در نظام قضايي ايران از جرايم سنگين امنيتي و سياسي بشمار مي رود و عواقب سنگيني را مي تواند براي گوينده آن ها به دنبال داشته باشد.
وي در ادامه اين مطلب كه از سوي سايت ايران امروز منتشر شده مي نويسد: مهدي هاشمي در اين مكالمات در واقع مي گويد خط قرمزي به نام حفظ نظام وجود ندارد.
اما گويانيوز از زاويه ديگري به ماجرا پرداخت و نوشت: مهدي هاشمي در اين گفت وگوها به حاكميت مي تازد. در اين ميان مشخص است نيك آهنگ تلاش دارد كه مهدي هاشمي را به گفتارها و مواضع راديكال تر بكشاند. مهدي هاشمي با نظر به موقعيت خودش و پدرش و خواهرش و خانواده اش با توجه به فشارهايي كه از طرف نظام و دستگاههاي امنيتي به آنان وارد مي شود حتي اگر كمترين احتمال ضبط و انتشار اين گفتگوها را مي داد محال بود كه چنين حرفهايي بر زبان براند، اين وجه سلبي موضوع و وجه ايجابي هم نقش و هنر بي نظير نيك آهنگ است كه توانسته تا اين حد اطمينان و اعتماد ايجاد كند كه چنين حرفهاي خطير و پرهزينه اي را از او بكشد.[نيك آهنگ سالها در ايران و خارج كشور با مهدي هاشمي در ارتباط مداوم بوده و حتي براي او روزنامه نگار جور كرده است].
گويانيوز درباره شكايت هوشنگ بوذري از مهدي هاشمي كه منجر به كشيدن پاي نيك آهنگ كوثر به ماجرا شده نوشت: مهدي هاشمي داراي پرونده شكايتي در دادگاههاي كانادا هست به طرفيت فردي به نام بوذري كه ظاهرا عنوان شده در ابتداي دهه هفتاد شمسي كه مهدي هاشمي در وزارت نفت شاغل بوده ايشان پيمانكار شركت نفت بوده اند و طبق ادعاي آقاي بوذري در آن دوره جهت واگذاري يك قرارداد بزرگ به ايشان از طرف مهدي هاشمي مبلغ پنجاه ميليون دلار رشوه از بوذري دريافت شده و حالا بابت آن ادعا در دادگاههاي كانادا طرح شكايت كرده اند.
 


ويكلي استاندارد: از دست دادن رئيس سيا باخت مقابل ايران بود (خبر ويژه)

يك نشريه معروف آمريكايي تصريح كرد: از دست دادن ژنرال پترائوس رئيس سازمان سيا، باخت در مقابل ايران بود.
لي اسميت نويسنده هفته نامه ويكلي استاندارد (وابسته به نومحافظه كاران) با اشاره به استعفاي (بركناري) ديويد پترائوس از رياست سازمان جاسوسي آمريكا به بهانه رسوايي اخلاقي نوشت: اولين پرسش مهمي كه به ذهن مي رسد اين است كه با از دست دادن مردي با تجربيات و حافظه سازماني پترائوس، چه اتفاقي براي سياست خارجي ايالات متحده خواهد افتاد؟ با تمام تخصص و همه كاركشتگي وي در عراق و افغانستان، اين پرسش اكنون درباره ايران پرسيده مي شود. با مشاوران سابق ژنرال پترائوس، صاحب منصبان و مقامات نظامي، سياستگذاران و تحليلگران نزديك به اين ژنرال چهار ستاره كه در اين هفته گفتگو مي كردم، مي گفتند پترائوس بيش از هر كس ديگري در دستگاه امنيت ملي مي داند كه جمهوري اسلامي با ايالات متحده در جنگ است. آن ها مي گفتند طبق محاسبات پترائوس، چانه زني بر سر برنامه هسته اي ايران سود چنداني ندارد، چرا كه مشكل بزرگتر خود نظام است و در نهايت مي خواهد به حضور آمريكا در منطقه پايان دهد. و هيچ كدام از جنگ افزارهاي رژيم خطرناك تر از واحد عمليات برون مرزي اش نيست، نيروي قدس كه ژنرال پترائوس طراح و متفكر اصلي آن قاسم سليماني را دشمن اصلي خود مي داند.
ويكلي استاندارد مي افزايد: پترائوس با در نظر گرفتن ايران به عنوان يك تهديد براي منافع حياتي آمريكا، بيش از سي سال با جريان اصلي سياست خارجي ايالات متحده مخالفت كرده است. برخي رؤسا و قانونگذاران از هر دو حزب، و همچنين مقامات نظامي و غيرنظامي، تمايل دارند تهديد ايران را بي اهميت جلوه دهند و در پي اميدي مبهم به دنبال تعامل با تهران اند، تا شايد در بده بستان هاي خود رژيم ايران دست و پاي عواملش را ببندد و دست از سر ما بردارد. در واقع از سويي ديگر مي توان گفت پترائوس با ايران به جنگ برخاسته بود.
اين گزارش اشاره مي كند: پترائوس در مقام فرمانده نيروهاي آمريكايي از فوريه 2007 تا سپتامبر 2008 در عراق و از ژوئيه 2010 تا ژوئيه 2011 در افغانستان جنگيده بود و با نمايندگان محلي ايران، حتي با خود ايراني ها نيز پياپي درگير شده بود، ايرانياني كه در قالب نيروي قدس به اين مناطق جنگي فرستاده شده بودند. ژنرال پترائوس از اكتبر 2008 تا ژوئن 2010 به عنوان رئيس مركز فرماندهي، مسئوليت منطقه بزرگي را به عهده داشت كه امكان مرور كلي فعاليت هاي ايرانيان را در سراسر منطقه در لبنان، سوريه، يمن، كشورهاي خليج فارس و نيز عراق و افغانستان را براي وي فراهم مي كرد. در طول اين دوره تقريباً ده ساله، پترائوس تبديل به حافظه سازماني واشنگتن شد. حافظه اي كه تمام فعاليت هاي ايران عليه ايالات متحده و همپيمانانش را در خود ضبط كرده بود. «وي شيوه عمل و طرز فكر ايراني ها را مي دانست» يك تحليلگر سازمان اطلاعات با تجربه حضور در عراق كه كار پترائوس را از نزديك ديده بود با گفتن اين نكته مي افزايد؛ «هيچ كس چون او چنين مستقيم به مسئله تهديد ايران رسيدگي نكرده بود. كسي را در بالاترين سطح دولت با دانش تاريخي و توانايي رؤيارويي با ايران از دست مي دهيم.»
لي اسميت در اين تحليل خاطرنشان مي كند: هنگامي كه پترائوس به عراق آمد و فرماندهي را در فوريه 2007 به دست گرفت، يكي از چيزهايي كه او را تحت تأثير قرار داد اندازه نفوذ ايران و تأثير آن بر دولت عراق بود. وي به روشني حس مي كرد كه هزينه كشتار سربازان آمريكايي در عراق به دست ايران تأمين مي شود و اين ايران است كه عمليات عليه برخي از همپيمانان ما را رهبري مي كند. ديگران به من گفتند كه ايران هميشه عاملي جدي در عراق به شمار مي آمده ولي پيش از فرماندهي پترائوس از ديد سياسي تمايلي وجود نداشت كه كاري صورت گيرد و بوش، او را مأمور كرد كه از شكست آمريكا جلوگيري كند.
ويكلي استاندارد به نقل از مكس بوت عضو ارشد شوراي روابط خارجي مي نويسد «درباره ايراني ها، كمپيني چند منظوره براي ريشه كن كردن عمليات ايران در عراق ترتيب داديم؛ برنامه اي با حضور نيروهاي اطلاعات براي دستگيري عاملان ايران، و عقب راندن نفوذ ايران.» و سپس مي افزايد: مسئول سياست ايران در عراق، و بسياري از عمليات خارجي شخصي بود به نام سرلشگر قاسم سليماني 55 ساله، كه به طور كلي فرماندهي نيروي قدس را بر عهده دارد. مايكل گوردون و ژنرال برنارد ئي ترينور، در كتاب تازه خود «بازي آخر، داستان داخلي مبارزه براي عراق، از بوش تا اوباما» مي نويسد «سليماني به طور مستقيم از رهبر ايران دستور مي گيرد و در پيشبرد منافع جمهوري اسلامي از طريق فعاليت هاي مخفيانه نقش بسيار مهمي دارد و در سوريه نيز نقش آفريني مي كند. پترائوس در نامه اي در سال 2008 به وزير دفاع وقت (رابرت گيتس) سليماني را «شيطان مجسم»(!) مي خواند».
در ادامه اين گزارش آمده است: در ژانويه 2007 نيروهاي آمريكايي عملياتي عليه نيروي قدس در اربيل ترتيب دادند، كه شيوه پترائوس براي ارسال پيام به سليماني بود. اما پنج ايراني كه در اربيل دستگير شده بودند در نهايت آزاد شدند و بايد گفت مبارزات پترائوس در برابر ايراني ها به تار و مار آنان نينجاميد، به ويژه با در نظر گرفتن اندازه نفوذ امروز اين كشور در عراق و ارتباط ايران با نخست وزير نوري المالكي.
تحليلگر ويكلي استاندارد در پايان تأكيد مي كند: براساس گفته هاي منبعي كه با من گفتگو كرد، بسياري از برنامه هايي كه پترائوس اجرا كرد و ابزارها و شيوه هايي كه وي براي عقب راندن سليماني و سپاه قدس به كار گرفت، با رفتن وي سرنوشت نگران كننده اي مي يابد. اين برنامه ها ادامه مي يابند ولي كسي كه در سطوح بالاي دولت با ايراني ها از نزديك جنگيده باشد و تاكتيك هاي آن ها را درك كند ديگر وجود ندارد. به نظر مي رسد جايگزين كردن پترائوس نشدني است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10