(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 23  آذر  1391 - شماره 20380

يك مقام بانك مركزي فاش كرد
ارز دولتي گرفتند به جاي دارو لوازم آرايش وارد كردند
از سال آينده نرخ تورم را مركز آمار اعلام مي كند
وزير نفت پس از پايان اجلاس:
سقف توليد اوپك تثبيت شد
از اول دي ماه انجام مي شود
تست دوره اي خودروهاي گازسوز در 5 استان
كوتاه اقتصادي
برگزاري كنفرانس بين المللي لجستيك و زنجيره تأمين در تهران
مركز پژوهش هاي مجلس اعلام كرد
انحراف 60 درصدي بنگاه هاي زودبازده
قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل سوخت خبر داد
جايگزيني 3/1ميليون خودروي فرسوده با دوگانه سوز نو
با اجراي طرح سي ان جي صورت گرفت
صرفه جويي 23 ميليارد دلاري مصرف بنزين در كشور
توسعه ارتباطات الكترونيكي بورس كالا در سراسر كشور
با تصويب دولت
گندم و غلات وارداتي مشمول اجراي استاندارد اجباري شد
رضايت نسبي انبوه سازان از افزايش قيمت مسكن مهر
به نفع سهامداران
هيات مديره موسسه توسعه از دريافت پاداش خودداري كرد


يك مقام بانك مركزي فاش كرد

ارز دولتي گرفتند به جاي دارو لوازم آرايش وارد كردند

يك مقام بانك مركزي از واردات لوازم آرايشي به جاي دارو با ارز مرجع خبر داد.
اين مقام مسئول بانك مركزي در گفت وگو با فارس با اشاره به مباحث اخير مطرح شده در مورد عدم تخصيص مناسب ارز براي واردات دارو اظهار داشت: اين مطالب به هيچ عنوان صحت ندارد و به اندازه سال هاي گذشته، ارز براي واردات دارو تخصيص يافته است.
وي افزود: متاسفانه متوليان اين امر، بخش قابل توجهي از ارز تخصيصي براي دارو را صرف واردات لوازم آرايشي كرده كه اين موضوع باعث شد دقت و نظارت بانك مركزي براي واردات اقلام دارويي افزايش يابد.
به گفته اين مقام مسئول بانك مركزي، واردات داروهاي حياتي و ضروري با هماهنگي وزارت بهداشت كماكان ادامه دارد و در اين زمينه هيچ نگراني وجود ندارد.
اين مقام ارشد بانك مركزي يادآور شد: در همين راستا كنترل بيشتري بر اختصاص ارز براي واردات دارو صورت مي گيرد تا تخصيص ارز به جايگاه و هدف اصلي آن كه همان درمان بيماران است، صورت گيرد.
البته اين مقام بانك مركزي اعلام نكرده كه «متوليان امر» كه قرار بوده بر واردات دارو با ارز مرجع نظارت كنند چه ارگان يا افرادي هستند اما آنچه مسلم است اينكه طبق قانون بانك مركزي، وزارت بهداشت، سازمان توسعه تجارت و گمرك وظيفه تخصيص ارز مرجع براي واردات دارو، نظارت بر هزينه كرد آن و واردات اصل كالا را برعهده دارند. بنابراين وقتي تخلفي در واردات دارو صورت گرفته است يقينا يكي از حلقه هاي زنجيره فوق يا همگي آنها به وظيفه ذاتي خويش به درستي عمل نكرده اند. هرچند اين گونه تخلفات مسبوق به سابقه است و چند ماه پيش نيز مسئولان اقتصادي كشور اعلام كردند كه عده اي از واردكنندگان كالا كه ارز مرجع را وارد كرده بودند به نرخ آزاد در بازار فروخته اند.
با اين وصف به نظر مي رسد مسئولان پولي و اقتصادي كشور خصوصا بانك مركزي بايد جديت بيشتري از خود به خرج دهند و با تدابير لازم جلوي بروز تخلفات مشابه را بگيرند. البته يكي از راهكارهايي كه چندي پيش جرقه آن زده شد ولي پي از مدتي به حاشيه رفت و فراموش شد راه اندازي پورتال ارزي بانك مركزي بود. طبق اين سيستم قرار بود مراحل اختصاص ارز، نحوه هزينه كرد آن و چگونگي واردات و فروش آن در بازار به نرخ مصوب به دقت پيگيري شود.
به عبارتي با راه اندازي پورتال ارزي كل فرآيند واردات از ابتدا تا انتها قابل مشاهده و رصد مي شد اما همانطور كه اشاره شد اين طرح فقط در حد حرف باقي ماند و ديگر خبري از آن نشد.
در عين حال به نظر مي رسد علاوه بر اينكه دستگاههاي فوق بايد جدي تر نسبت به وظايفشان عمل كنند قوه قضائيه نيز بايستي در اين امور ورود پيدا كرده و با متخلفان حقوق بيت المال قاطعانه برخورد نمايد.
 


از سال آينده نرخ تورم را مركز آمار اعلام مي كند

رئيس مركز آمار ايران گفت: نرخ تورم از فروردين ماه سال آينده توسط مركز آمار اعلام مي شود.
عادل آذر در حاشيه همايش كاربرد آمار و مديريت حكمراني كه در محل دانشكده تربيت مدرس برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: نرخ تورم با برخي از تغييرات نظير تغيير سال پايه و همچنين تغيير سبد از سوي مركز آمار ايران محاسبه و اعلام مي شود.
وي اظهار داشت: تغيير سال پايه اندكي نرخ تورم را كاهش مي دهد، اما هر پنج تا 10سال، سال پايه در همه كشورها براي نرخ تورم تغيير مي كند.
به گزارش ايرنا، آذر يادآور شد: مسئوليت محاسبه و اعلام نرخ تورم از سال آينده بر عهده مركز آمار ايران است، اما اين موضوع به اين معنا نيست كه هيچ مرجع ديگري نرخ تورم را محاسبه نكند.رئيس مركز آمار در خصوص سرشماري آزمايشي كشاورزي كه قرار است سال آتي در كشور انجام شود، گفت: هم اكنون اين سرشماري به شكل آزمايشي در استان هاي گيلان (لاهيجان)، آذربايجان شرقي و فارس در حال انجام است.
آذر ويژگي مهم اين سرشماري را استفاده از «تبلت» عنوان كرد و گفت: اين روش براي نخستين بار است كه در كشور انجام مي شود و هيچگونه اطلاعاتي در كاغذ جمع آوري نمي شود.
وي بيان داشت: در سرشماري كشاورزي تمام اطلاعات خانوار كشاورز و اطلاعات حوزه كشاورزي، دامپروري و باغداري جمع آوري مي شود.
رئيس مركز آمار ايران همچنين طي سخناني در همايش فوق با اشاره به اينكه هم اكنون در ارائه نرخ بيكاري برخي نقدها وجود دارد، بيان داشت: مركز آمار فقط آمار بيكاري را ارائه مي كند اما هيچ قضاوتي درباره آن ندارد.
عادل آذر ادامه داد: ما تلاش مي كنيم در مورد نرخ بيكاري دقيقاً عملكردها را اعلام كنيم ولي اينكه اگر كسي از آمار راضي باشد يا نباشد را مورد توجه قرار نخواهيم داد.
وي تأكيد كرد: تاكنون حتي يك مورد شكايت از اينكه مركز آمار اطلاعات شخصي خانوارها، سازمانها و يا نهادها را منتشر كرده باشد، وجود ندارد.
اظهارات نائب رئيس مجلس
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در همايش كاربرد آمار در مديريت و حكمراني اظهار داشت: پيوند و ارتباط منطقي دقيقي بين آمار، برنامه ريزي و مديريت وجود دارد كه البته در كشور ما هنوز با اين مقوله فاصله معناداري داريم.
ابوترابي فرد، گام اول به دست آوردن اطلاعات صحيح و درست را انطباق با واقعيت دانست و افزود: بهره برداري از آمار در حوزه مديريت و حكمراني به مراتب از توليد آن سخت تر است، با اين حال رفتار مديران ما بايد دگرگون شود.
ابوترابي فرد با اشاره به نقش اخلاق حرفه اي در حوزه توليد آمار، گفت: امروز چالش اقتصادي ايران و دشمني كشورهاي غربي يك فرصت استثنايي براي جهش در اقتصاد كشور ايجاد كرده است.
به گزارش مهر ابوترابي فرد با انتقاد از ارائه دهندگان و بررسي كنندگان لوايح بودجه در سالهاي گذشته در دولت و مجلس، افزود: متأسفانه اين اراده كه وابستگي بودجه بايد به نفت كاهش يابد، حتي در لايحه بودجه سال گذشته نيز ديده نشد.
وي با اعلام اينكه امسال مجلس و دولت كاهش وابستگي بودجه به نفت را در دستور كار خود قرار داده اند، اظهار داشت: چون در حال حاضر ما دسترسي راحتي به درآمد نفت نداريم، بنابراين يك فرصت مناسب براي كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي بايد اتفاق بيافتد.
ابوترابي فرد با اعلام گردش 400 هزار ميليارد توماني نقدينگي در كشور، اين سؤال را مطرح كرد كه هم اكنون چقدر درآمد مالياتي از اين حجم گردش نقدينگي ايجاد مي شود؟ بررسي اين موضوع مي تواند فاصله اي بين واقعيت و درآمد فعلي مالياتي را نشان دهد.
وي ادامه داد: در حال حاضر با نوعي بي انضباطي و ظلم در حق كساني كه ماليات مي پردازند، مواجه هستيم و بايد گفت در اين بخش حكمراني نيكو نداريم.نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بررسي شود آيا مي توان كشور را بدون درآمد نفت هم اداره كرد و درآمدهاي عظيم ارزي حاصل از فروش نفت را به عنوان پشتوانه اقتصاد قرار داد؟ افزود: اگر چنين شود كشور در طي چند سال مي تواند به يك غول بزرگ اقتصادي تبديل شود.
نامگذاري 2013ميلادي
به سال جهاني آمار
رئيس انجمن آمار ايران با اعلام نامگذاري سال 2013 به نام سال جهاني آمار گفت: آگاهي جامعه از نفوذ آمار از جمله اهداف نامگذاري اين سال است.
محسن محمدزاده نيز در اين همايش گفت: مديران و تصميم گيران براي اتخاذ سياست هاي درست از آمارها استفاده مي كنند.
رئيس انجمن آمار ايران اظهار داشت: دولت ها همواره بايد اطلاعات مناسبي از سياست هاي جاري داشته باشند. در كشورها گاهي اطلاعات ناقص يا نادرست مشكل دسترسي به اطلاعات درست را دوچندان مي كند.
محمدزاده يكي از مسائل موجود در كشورهاي پيشرفته را حجم بسيار زياد اطلاعات از منابع متعدد دانست و افزود: رقابت هاي موجود علمي، اقتصادي، سياسي و نظامي، ضرورت سرعت دسترسي به اطلاعات را دوچندان مي كند.
وي با تأكيد بر لزوم توسعه مبتني بر دانايي در كشور بر پايه تصميمات و فنون علمي كشور گفت: جامعه آماري بايد نقش خود را در توسعه فرهنگ سازي آماري ارائه كند.
رئيس انجمن آمار ايران از نامگذاري سال 2013 به نام سال جهاني آمار خبر داد و بيان داشت: در جهان به سهم علوم آماري در جوامع توجه ويژه اي شده است.
محمدزاده از اهداف سال جهاني آمار به آگاهي جامعه از نفوذ آمار، آموزش فكري و ارتقاء خلاقيت در آمار و احتمالات اشاره كرد و افزود: در سال جهاني آمار گروه هاي دانشجويي مي توانند با معرفي دانشجويان مستعد، رشته آمار را توسعه دهند.
 


وزير نفت پس از پايان اجلاس:

سقف توليد اوپك تثبيت شد

وزير نفت اعلام كرد: سقف توليد اوپك در سطح 30 ميليون بشكه در روز تثبيت شد.
رستم قاسمي بعدازظهر ديروز و پس از پايان اجلاس 162اوپك در گفت و گو با شانا اعلام كرد: اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) پس از ساعت ها مذاكره پشت درهاي بسته در نشست 162 اين سازمان تصميم گرفتند همچنان سقف توليد روزانه 30ميليون بشكه اوپك را ثابت نگه دارند.
وي تأكيد كرد: با توجه به عدم اجماع اعضاي اوپك درباره انتخاب دبيركل جديد نيز قرار شد عبدالله سالم البدري، دبيركل كنوني تا يك سال ديگر دبير كل باقي بماند.
جمهوري اسلامي ايران، غلامحسين نوذري، وزير نفت پيشين را به عنوان نامزد سمت دبيركلي اوپك به دبيرخانه اين سازمان معرفي كرده بود. عربستان سعودي ماجد منيف، نماينده هيئت عامل اين كشور در اوپك و عراق، سمير الغضبان، مشاور ارشد نخست وزير در امور انرژي را به عنوان نامزدهاي خود براي سمت دبير كلي اوپك معرفي كرده بودند.
هر يك از اين نامزدها براي انتخاب به عنوان دبيركل جديد اوپك به اجماع كامل اعضا نياز داشتند و همين موضوع تا حدودي تصميم گيري در اين باره را دشوار كرد.
 


از اول دي ماه انجام مي شود

تست دوره اي خودروهاي گازسوز در 5 استان

معاون برنامه ريزي و توسعه بازار شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از آغاز تست ادواري خودروهاي گازسوز در مراكز معاينه فني از ابتداي دي ماه سال جاري خبر داد.
حميدرضا اميري مقدم ديروز در حاشيه پنجمين كنفرانس بين المللي صنعت سي.ان.جي، به خبرنگار ايرنا گفت: براساس استانداردهاي جهاني هر خودروي سي.ان.جي سوز حداقل هر 3 سال يك بار بايد تست فني شود.
وي خاطرنشان كرد: بيش از 6 سال است كه تست خودروهاي گازسوز در ايران انجام نشده است.
وي با اشاره به اين كه، از ابتداي دي ماه سال جاري، تست ادواري خودروهاي گازسوز در 5 استان تهران، زنجان، قم،مركزي و قزوين آغاز خواهد شد، تصريح كرد: در مرحله بعدي كه از سال 92 آغاز خواهد شد، تست فني خودروهاي گازسوز در تمام كشور انجام خواهد شد.
معاون برنامه ريزي و توسعه بازار شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران خاطرنشان كرد: اگرچه در ابتدا معاينه فني خودروهاي گازسوز به صورت اختياري انجام مي شود، اما از سال 92 براي خودروهاي گازسوزي كه تست سي.ان.جي را انجام نداده باشند، برچسب معاينه فني صادر نخواهد شد.
وي ادامه داد: در اين زمينه با همكاري وزارت كشور، وزارت نفت، شركت ملي پخش و پالايش فرآورده هاي نفتي ايران، سازمان استاندارد و شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران طرحي در اين زمينه تدوين شده است.
اميري مقدم افزود: در اين راستا در تمام استان ها ايستگاه معاينه فني خودروهاي گازسوز در مراكز معاينه فني ايجاد شده و روند آموزش پرسنل در حال انجام است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ با مشاركت دانشگاه تهران و شركت ملي گاز ايران پس از سه سال اولين پيگ (توپك) هوشمند در كشور ساخته و انحصار اين دستگاه از روسيه و آمريكا خارج شد. نخستين پيگ (وسيله عيب ياب يا توپك) هوشمند ساخت داخل در خط لوله گاز 30 اينچ نيزار به اراك به طول 110كيلومتر راه اندازي شد. وظيفه اين پيگ بازرسي فني خط، جمع آوري اطلاعات از مسير خط لوله، اعلام خرده گي و نشت يابي است.
¤ كارگاه هاي تحت پوشش اداره كل غرب تهران بزرگ تأمين اجتماعي بيش از 330 ميليارد تومان به اين سازمان بدهكار هستند و كارفرمايان جهت استفاده از قانون بخشودگي تا 30 آذر فرصت پرداخت يا درخواست تقسيط را دارند.به گزارش روابط عمومي اداره كل غرب تهران بزرگ حسين جودكي، مديركل تأمين اجتماعي غرب تهران بزرگ در نشستي با كارشناسان واحد درآمد و اجرائيات اعلام كرد: در راستاي سياست هاي دولت در زمينه عدالت گستري، اشتغال زايي و برون رفت صنايع از بحران اقتصادي، مالي و تقويت سازمان اين قانون به مدت 2 ماه به اجرا درآمده و در تاريخ 30/9/1391 به اتمام خواهد رسيد. با توجه به اجراي قانون بخشودگي جرايم، تاكنون در سطح اين اداره كل بيش از 7 هزار درخواست بخشودگي جرايم در شعب غرب تهران بزرگ ثبت شده است.
¤ رئيس پژوهشگاه نيرو با اشاره به رونمايي از 2 محصول جديد و بومي صنعت برق ايران، اعلام كرد: با توسعه صنايع برق دستيابي به تكنولوژي و فناوري هاي جديد به منظور رفع موانع توليد، انتقال و توزيع برق در دستور كار قرارگرفته است. سيدمحسن مرجان مهر درباره مهمترين اولويت هاي پژوهشي وزارت نيرو، گفت: در حال حاضر 40 خط توليد ساخت كالا و تجهيزات بومي مورد نياز صنايع آب و برق با حمايت وزارت نيرو راه اندازي شده است.
¤ مديرعامل شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي گفت: ركورد نصب جكت ها (پايه هاي فلزي) پارس جنوبي به 11 روز رسيد. علي طاهري ديروز درحاشيه بارگيري پايه فلزي فاز 20 پارس جنوبي افزود: ركورد نصب جكت ها پيش از اين 19 روز بود، اما اكنون اگر وضعيت آب و هوا مناسب باشد، جكت ها در 11روز نصب مي شوند. بنابراين گزارش: بارگيري پايه فلزي(جكت) فاز 20پارس جنوبي كه توسط شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ساخته شده است، آغاز شد. وزن اين جكت يكهزار و 800 تن بوده و مجموع وزن شمع و جكت اين پايه فلزي 3300 تن بوده است.همچنين ظرفيت جكت 15چاه است كه 11 چاه قابل بهره برداري و 4 چاه براي مصارف آينده در نظر گرفته شده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2254، 2276 الي 2279، 8822 و 8835 از روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ در همايش «توسعه اشتغال در روستاها و شهرهاي زير 20هزار نفر و شكرانه توانمندسازي اقتصادي 100 هزار خانواده مورد حمايت» كه در مجتمع ولايت كميته امداد برگزار شد، لوح تقدير به پاس قدرداني از بانك صادرات ايران به عنوان حامي اشتغال به ربيع زاده عضو هيئت مديره بانك اهدا شد. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، در بخشي از پيام انواري سرپرست كميته امداد خطاب به مهندس پيشرو مديرعامل اين بانك آمده است: «اينك كه به ياري خداوند متعال و در ظل توجهات حضرت وليعصر(عج) و مساعدت هاي مستمر حضرتعالي و همكاري صميمانه مديران و كاركنان بانك صادرات ايران، كميته امداد حضرت امام خميني(ره) موفق گرديد، در سال جهاد اقتصادي، مسير خدمت رساني به محرومين را با شتاب مضاعف طي نمايد و با بهره گيري از تسهيلات قرض الحسنه بانكها و همكاري در راه توانمندسازي و ايجاد فرصت شغلي براي اين ولي نعمتان به دستاوردهاي ارزشمندي دست يابد و موجبات رشد و شكوفايي اقتصادي خانواده هاي محروم را فراهم آورد، از زحمات و توجهات جنابعالي و همكاران محترم آن بانك نسبت به محرومين و امدادگران اين نهاد سپاسگزاري و قدراني مي نمايد.»
 


برگزاري كنفرانس بين المللي لجستيك و زنجيره تأمين در تهران

پنجمين كنفرانس ملي و سومين كنفرانس بين المللي لجستيك و زنجيره تأمين روزهاي 26 و 27 آذرماه در تهران برگزار مي شود.
مهدي فتح اله رئيس مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني در نشستي خبري با برشمردن هزينه هاي لجستيكي گفت: براساس آمار بانك جهاني 62 درصد هزينه ها شامل حمل و نقل، 34 درصد نگهداري و انبارداري و 4 درصد مديريت كنترل است كه سهم هزينه هاي حمل و نقل 6 تا 7 درصد از قيمت تمام شده كالا را شامل مي شود كه در ايران اين رقم حدود 12 درصد است.
وي تصريح كرد: اگر بتوانيم اين هزينه ها را مديريت كنيم كاهش قابل ملاحظه اي در قيمت محصولات خواهيم داشت.
فتح اله بر نقش لجستيك در زنجيره توليد تا مصرف تأكيد كرد و افزود: هر كدام از حلقه هاي تأمين، توليد، و توزيع و فروش چه در داخل و چه در منطقه و چه سطوح بين المللي، اگر از استحكام لازم برخوردار نباشد اين زنجيره از هم خواهد گسيخت و مزيت رقابتي در قرن حاضر توانايي كار كردن در اقتصاد مبتني بر شبكه است.
وي عواملي از جمله حمل و نقل، جابجايي، شبكه توزيع، امكانات ذخيره سازي، مناطق آزاد و تجاري را از جمله زيرساخت هاي فيزيكي برشمرد و افزود: بسياري از مؤلفه هاي زيرساختي لجستيك به عوامل غيرفيزيكي نظير پيوندهاي تجاري، زيرساختهاي مالي، فناوري اطلاعات، زيرساخت هاي حقوقي و بنگاه ها برمي گردد.
رئيس مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني همچنين رتبه كشورمان را در زمينه علم لجستيك و زنجيره تأمين براساس اعلام بانك جهاني در سال 2010 در جايگاه 16 منطقه و 103 در بين 155 كشور دنيا عنوان كرد و افزود: در اين زمينه دو رقيب اصلي در منطقه داريم كه يكي امارات و ديگري تركيه است كه به ترتيب رتبه هاي يك و 4 منطقه را در اختيار دارند.
به گفته وي با توجه به تنزل 9 پله اي كشور در زمينه لجستيك در سال 2012 و با توجه به موقعيت مناسب جغرافيايي كشورمان در منطقه، تا افق 1404 بايد 16 پله كشورمان را در اين زمينه ارتقا دهيم تا به جايگاه اول منطقه دست يابيم.
فتح اله عمده دليل اين تنزل رتبه را به خاطر محدوديت هاي اقتصادي كشور و تحريم ها و نيز ناپايداري هاي اقتصادي دانست.
 


مركز پژوهش هاي مجلس اعلام كرد

انحراف 60 درصدي بنگاه هاي زودبازده

مركز پژوهش هاي مجلس عملكرد آئين نامه هاي اجرايي گسترش بنگاه هاي اقتصادي زودبازده و كارآفرين را مورد تحليل و ارزيابي قرار داد.
دفتر مطالعات انرژي، صنعت و معدن مركز پژوهش هاي مجلس اعلام كرد: هدف از اين گزارش، ارزيابي عملكرد طرح هاي زودبازده و تحليل پيامدهاي اقتصادي به ويژه اهداف اشتغال زايي اين طرح ها است. از زمان شروع اين برنامه در آذرماه 1385 تا پايان سال 1389، مانده مبلغ طرح هاي معرفي شده به بانك ها حدود 4/672 هزار ميليارد ريال و ارزش طرح هاي تاييد شده در بانك ها 1/312 هزار ميليارد ريال بود كه از اين مبلغ تا پايان اسفندماه 1389، معادل 8/250 هزار ميليارد ريال پرداخت شد.
تا پايان اسفندماه 1389 معادل 3/23 هزار ميليارد ريال افزايش تسهيلات سررسيد گذشته و معوق شد. بررسي عملكرد طرح هاي زودبازده نشان مي دهد كه نسبت اشتغال ايجاد شده به اشتغال پيش بيني شده در قراردادهاي منعقده در پايان سال 1389 به 43/39 درصد رسيد كه اين امر نشان دهنده ناموفق بودن سياست اشتغالي دولت در قالب طرح هاي زودبازده و انحراف بيش از 60 درصدي برنامه مذكور از اهداف اشتغالزايي آن است.
همچنين با استنباط از گزارش هاي سازمان بازرسي كل كشور و بانك مركزي و به خصوص عملكرد طرح هاي به بهره برداري رسيده مي توان نتيجه گرفت كه تا پايان سال 1389، به طور تقريبي، 30 درصد از منابع و تسهيلات پرداخت شده به طرح هاي مذكور، فاقد عملكرد بوده يامنحرف شده است.
 


قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل سوخت خبر داد

جايگزيني 3/1ميليون خودروي فرسوده با دوگانه سوز نو

قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل سوخت گفت:
3/1ميليون خودروي فرسوده در راستاي تأمين امنيت ملي و سوخت پاك با خودروي نو و دوگانه سوز جايگزين شد.
عبدالله جلالي ديروز در پنجمين كنفرانس صنعت CNG (گاز فشرده طبيعي) اظهار داشت: تا اوايل سال جاري مشكل معاينه فني در خودروهاي دوگانه سوز جدي بود، اما با همكاري وزارت كشور و وزارت نفت فضا براي معاينه فني و معاينه ادواري خودروهاي دوگانه سوز فراهم شده است.
جلالي با بيان اينكه در جايگاه هاي سي ان جي تجهيزات به صورت رايگان تأمين مي شود، گفت: از صنعت خودروسازي در راستاي توليد خودروهاي گازسوز حمايت شده و ايران خودرو خطي با توليد سالانه 150هزار خودروي پايه گازسوز اجرا كرده و اميدواريم با رفع مشكلات موجود اين خط توليد عملياتي شود.
وي افزود: براي افزايش راندمان سي ان جي از سال 87 زمينه پشتيباني از توليد موتور با سيستم پاشش مستقيم در دستور كار قرار گرفت، چنانكه آن زمان تنها فرانسه و مالزي در اين باره پژوهش مي كردند.
قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل سوخت تأكيد كرد: در صورت پشتيباني لازم، در آينده مي توانيم هم تجهيزات و هم دانش فني صنعت سي ان جي را صادر كنيم، اما براي توسعه اين صنعت بايد كشش تقاضا را به اين سمت ايجاد كنيم.
وي افزود: شركت ملي گاز بايد در بخش كيفيت گاز سي ان جي بيشتر تلاش كند تا به الزامات تعيين شده برسد و مشكلات جايگاه داران اعم از اختلاف سيستم اندازه گيري و امثال آن حل شود.
جلالي با بيان اينكه در بخش خودرو بايد به سمت بهبود كيفيت خودروهاي دوگانه سوز حركت كنيم گفت: بايد تلاش كنيم رضايت مصرف كننده تأمين شود و كشش تقاضا به سمت سي ان جي ايجاد گردد و توسعه پايدار و زمينه صادرات دانش فني و توليدات اين صنعت فراهم شود.
 


با اجراي طرح سي ان جي صورت گرفت

صرفه جويي 23 ميليارد دلاري مصرف بنزين در كشور

معاون وزير نفت گفت: از ابتداي اجراي طرح سي.ان.جي تاكنون با كاهش مصرف بنزين 23 ميليارد دلار صرفه جويي ارزي در كشور صورت گرفته است.
عليرضا ضيغمي در مراسم افتتاحيه پنجمين كنفرانس بين المللي صنعت سي.ان.جي. اظهار كرد: تاكنون هزار و 960 جايگاه سوخت گاز با ظرفيت دو ميليون متر مكعب در ساعت راه اندازي شده است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 17 تا 20 ميليون متر مكعب گاز در جايگاه هاي سوخت مصرف مي شود، خاطرنشان كرد: البته ظرفيت ايجاد شده در اين زمينه تا 48 ميليون متر مكعب است.
ضيغمي افزود: پاكستان با سه هزار و 300 جايگاه سوخت گاز مقام اول و چين با دو هزار جايگاه مقام دوم را در جهان دارد. ما نيز به زودي با افزايش تعداد جايگاه هاي سوخت گاز به رتبه دوم جهان در اين زمينه ارتقا خواهيم يافت.
معاون وزير نفت ادامه داد: كشور پاكستان با 3 ميليون خودروي گاز سوز مقام اول و ايران با دو ميليون و 950 هزار دستگاه مقام دوم را در جهان دارد. البته با افزايش توليد خودروهاي گازسوز به مقام اول جهان در اين زمينه دست خواهيم يافت.
مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: در حال حاضر 70 درصد سبد سوخت كشور بنزين و نفت گاز، 25 درصد سي.ان.جي و ال.پي.جي و 5 درصد ساير انرژي ها است.
ضيغمي با بيان اينكه سال 85 معادل 75 ميليون ليتر مصرف بنزين داشته ايم، خاطرنشان كرد: در سال 91 با توجه به كاهش مصرف بنزين، مصرف سوخت بنزين و سي.ان.جي در كشور به 80 ميليون ليتر رسيده است.
وي ادامه داد: از ابتداي طرح سي.ان.جي تاكنون 23 ميليارد ليتر صرفه جويي بنزين در كشور صورت گرفته است كه با احتساب هر ليتر بنزين يك دلار، 23 ميليارد دلار صرفه جويي ارزي در كشور صورت گرفته است.
مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران افزود: 14 تا 15 هزار ميليارد تومان بودجه براي بهينه سازي توليدات پالايشگاه ها پيش بيني شده است كه تمام اين طرح ها بيش از 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارند.
ضيغمي با بيان اينكه در فصل زمستان كه اولويت مصرف گاز با منازل و صنايع است، مخازن مازوت نيروگاه ها به عنوان سوخت جايگزين پر مي شود، تصريح كرد: به بركت بهره برداري از برخي فازهاي پارس جنوبي در سال 92، ديگر اجباري به استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه ها در فصل زمستان نخواهيم داشت.
 


توسعه ارتباطات الكترونيكي بورس كالا در سراسر كشور

مدير فن آوري اطلاعات و ارتباطات بورس كالاي ايران، برنامه هاي اين بورس براي توسعه ارتباطات الكترونيكي ميان فعالان و ذي نفعان در سراسر كشور را تشريح كرد.
رضا باقري اصل با بيان اين كه، روند رو به توسعه الكترونيكي كردن كليه فرآيندهاي معاملات در بورس كالاي ايران با اجراي شبكه ارتباطي گسترده كشوري ادامه يافته است، اظهار داشت: اين شبكه گسترده در دو بستر شبكه مخابراتي و زيرساخت كشور و شبكه بدون سيم وايمكس، امكان برقراري ارتباط الكترونيكي امني را بين بورس كالاي ايران و كليه فعالان و ذي نفعان از جمله كارگزاران فراهم مي كند.
به گفته مدير ICT بورس كالاي ايران، يكي از موانع پيش روي الكترونيكي نمودن معاملات در بورس كالاي ايران، فقدان ارتباط امن بين دفاتر كارگزاران و بورس بود كه با همكاري وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات، شركت مخابرات ايران و مساعدت ويژه شركت مخابرات استان تهران اين شبكه ارتباطي هم اكنون راه اندازي شده است.
وي افزود: با برقراري ارتباط فيبرنوري بين بورس و مخابرات كه مبتني بر IP/MPLS به همراه پروتكل هاي امنيتي IPSEG و GRE است، يكي از امن ترين و پايدارترين راه هاي ارتباطي بين ذي نفعان و بورس كالاي ايران برقرار شده است و براساس اين بستر ارتباطي امن، كليه كارگزاران بورس كالاي ايران مي توانند در دفاتر خود در هر نقطه شهر تهران و نيز ساير شهرهاي كشور نظير اصفهان كه دسترسي به پورت هاي MPLS مخابرات براي آنها فراهم باشد، به شبكه اختصاصي بورس كالاي ايران متصل شوند.
باقري با بيان آن كه، با همكاري شركت مخابرات ايران، اين امكان در صورت درخواست كارگزاران در ساير شهرهاي كشور نيز قابل توسعه است افزود: ديگر شبكه ارتباطي كه جهت برقراري ارتباط كارگزاران و ساير فعالان و ذي نفعان بورس با سامانه هاي عملياتي و معاملاتي بورس كالاي ايران فراهم شده است، شبكه بي سيم وايمكس است كه با همكاري يكي از اپراتورهاي وايمكس، شبكه اختصاص با پهناي باند مناسب به همين منظور در نظر گرفته شده است.
وي گفت: اين شبكه مانند شبكه MPLS يك شبكه امن و رمزنگاري شده مي باشد و در حال حاضر با آزمون هاي عملياتي صورت گرفته در چند نقطه از شهر تهران و اصفهان در حال بهره برداري است و مي تواند جهت برقراري ارتباط كارگزاران و ساير فعالان و ذي نفعان بورس با سامانه هاي عملياتي و معاملاتي مورد استفاده قرار گيرد.
 


با تصويب دولت

گندم و غلات وارداتي مشمول اجراي استاندارد اجباري شد

با تصويب شوراي عالي استاندارد كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست و بنا به پيشنهاد سازمان ملي استاندارد ايران، اجراي استاندارد ملي خوراك انسان- دام- پيشينه رواداري فلزات سنگين براي گندم و ساير غلات وارداتي اجباري مي شود.
با تصويب دولت و در راستاي حفظ همگامي و هماهنگي با تحولات و پيشرفت هاي ملي و جهاني در زمينه صنايع، علوم و خدمات و اجراي اجباري استانداردهاي ملي در كشور، اجراي استاندارد ملي خوراك انسان- دام- پيشينه رواداري فلزات سنگين، براي گندم و ساير غلات وارداتي اجباري مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، شوراي عالي استاندارد كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست، بنا به پيشنهاد سازمان ملي استاندارد ايران و به استناد بند (5) ماده (20) قانون اصلاح قوانين و مقررات استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران- مصوب، 1371 تصويب كرد؛ اجراي استاندارد ملي خوراك انسان- دام- پيشينه رواداري فلزات سنگين با شماره ملي (12968) براي گندم و ساير غلات وارداتي اجباري مي شود.
اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.
 


رضايت نسبي انبوه سازان از افزايش قيمت مسكن مهر

رئيس كانون سراسري انبوه سازان با بيان اين كه نظر انبوه سازان اين بود كه بايد افزايش قيمت بيشتري براي مسكن هاي مهري كه تازه شروع به كار كرده اند اعمال مي شد، گفت: دستورالعمل افزايش قيمت مسكن مهر هم به نفع مردم و هم انبوه سازان است.
ايرج رهبر در پاسخ به اين سؤال كه آيا دستورالعمل دولت براي افزايش قيمت مسكن مهر مورد رضايت انبوه سازان است به فارس گفت: ما منتظر اظهارنظرهاي انبوه سازان فعال در پروژه هاي مسكن مهر هستيم تا نظر جمعي اين افراد را براي دستورالعمل جديد دولت داشته باشيم.
وي ادامه داد: انبوه سازاني كه اين دستورالعمل مورد دلخواه آنها نباشد اعتراض خواهند كرد و انبوه سازاني كه اعتراض نداشته باشند از اين دستورالعمل دولت تشكر خواهند كرد.
رهبر گفت: نظر شخصي بنده اين است كه وزارت راه و شهرسازي نبايد دستورالعمل هاي قبلي را ملغي مي كرد چرا كه اضافه قيمت هايي كه در تفاهم نامه هاي سه جانبه ديده شده بود كه اگر مصالح ساختماني (سيمان و فولاد) 20 درصد افزايش پيدا كند بايد مابه التفاوت پرداخت شود اين دستورالعمل به نوعي بخشي از آن افزايش قيمت مصالح ساختماني است.
وي اضافه كرد: يعني اگر سرجمع بررسي شود بخشي از آن به اين برمي گردد كه 20 درصد افزايش قيمت بوده و همه آن جزء افزايش قيمت اعلام شده نبود.
وي ادامه داد: مردم هم نبايد نگران اين مساله باشند كه قيمت مسكن افزايش پيدا كرده است در حالي كه اين طور نيست ولي در مجموع بخشي از افزايش قيمت ها به تعهدي كه در تفاهم نامه سه جانبه بود، بازمي گردد.
رئيس كانون سراسري انبوه سازان گفت: زماني كه تفاهم نامه سه جانبه به امضاء رسيد در آن بندي گنجانده شده بود كه تا 20 درصد افزايش قيمت سيمان و فولاد بر عهده انبوه ساز است و اما اگر از 20 درصد عبور كرد مابه التفاوت بايد پرداخت شود.رهبر افزود: در حالي كه در سال جاري افزايش قيمت ميلگرد بسيار بالا است و تا 20 درصد آن طبق تفاهم نامه سه جانبه حذف و بر عهده انبوه ساز است و 80 درصد افزايش قيمت ميلگرد بايد تامين شود.وي خاطرنشان كرد: در اين دستورالعمل مي توان با قاطعيت گفت كه تنها افزايش قيمت ميلگرد محاسبه شده و افزايش قيمت سيمان در نظر گرفته نشده است.
 


به نفع سهامداران

هيات مديره موسسه توسعه از دريافت پاداش خودداري كرد

هيات مديره موسسه توسعه براي دومين سال مالي از دريافت پاداش به نفع سهامداران خودداري كرده و سهامداران نيز جهت تامين نظر بانك مركزي با دريافت 10درصد سود، مجمع عمومي عادي فوق العاده شركت را به پايان رساندند.
به گزارش روابط عمومي و بازاريابي موسسه توسعه، مجمع «عمومي عادي به طور فوق العاده» شركت اعتباري توسعه بيستم آذرماه با حضور اكثريت 2/94درصد سهامداران رسميت يافت و با تاييد نماينده قانوني سازمان بورس اوراق بهادار آغاز به كار كرد.
در اين جلسه حيدر مستخدمين حسيني با بيان علت تاخير برگزاري مجمع در راستاي تامين نظر بانك مركزي گفت: موسسه اعتباري توسعه در شرايط سخت اقتصادي در اثر تحريم ها به حمايت بنگاه هاي توليدي و صنعتي آمده و با كمك به گشايش اعتبار براي برخي بانك هاي بزرگ در خدمت اقتصاد ملي قرار گرفته است.
مستخدمين حسيني سپرده هاي موسسه را رو به رشد ارزيابي كرد و با بيان اين كه سپرده هاي كل نظام بانكي از دي ماه 1387 تا اسفند سال 1390 بالغ بر 99درصد رشد را تجربه كرده به افزايش رشد سپرده هاي موسسه اشاره و تصريح كرد: سپرده هاي موسسه با رشدي بالغ بر 182 درصد روند قابل قبولي داشته است.
وي در ادامه به بررسي عملكرد موسسه در سال 1390 در مقايسه با سال 1389پرداخت و با بيان اين كه رشد كل منابع به 17درصد، رشد مبلغ ضمانت نامه هاي صادره به 124درصد و رشد مانده تسهيلات به 20درصد رسيده است، خاطرنشان كرد: در مدت مذكور تعداد مشتريان با 18درصد، تعداد حساب ها با 6 درصد، تعداد كارت هاي صادره با 109 درصد، تعداد تراكنش هاي خودپرداز با 121 درصد و مبلغ تراكنش ها با 101درصد رشد همراه بود.
در ادامه اين جلسه مديرعامل به افزايش سرمايه موسسه و افزايش تعداد سهامداران حقيقي و حقوقي اشاره كرد و ادامه داد: امروز شركت هاي معتبري به عنوان سهامدار موسسه پذيرفته شده اند و تعداد سهامداران حقيقي نيز افزايش يافته است.
وي به عملكرد مالي و عملياتي موسسه نيز مروري داشت و به وضعيت منابع و رشد 270درصدي اين شاخص در 4 سال گذشته اشاره كرد و افزود: منابع موسسه در سال 1390 در مقايسه با سال 1389 بالغ بر
3/14درصد رشد داشته و مصارف نيز در مدت مذكور 87 درصد افزايش يافته است. به گفته وي موسسه در سال 1390 بالغ بر 159 ميليارد ريال سود شناسايي كرد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10