(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 27  آذر  1391 - شماره 20383

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مبارزان فلسطيني در لبنان:
حمايت از گروه هاي فلسطيني حاكي از ديد استراتژيك ايران است
ولايتي: امروز اتحاديه اروپا آلت دست آمريكاست
درپرتو وحي
هاشمي رفسنجاني:
انتقادهاي سازنده براي برون رفت از مشكلات مفيد است
معاون اول رئيس جمهور شايعه بركناري وزير بهداشت را رد كرد
سردار سلامي:
انقلاب اسلامي با قدرت تكثر انديشه اسلامي در مسير جديدي گام برداشته است
معاون كنگره ملي چين:
پكن براي گسترش روابط سياسي و اقتصادي با ايران اهميت فراواني قائل است
سركنسولگري ايران در هرات:
دست هاي بيگانه درصدد تخريب روابط ايران و افغانستان هستند
وزارت خارجه در بيانيه اي منتشر كرد
مفاد طرح شش ماده اي ايران در مورد سوريه
سفراي ايران و روسيه در لبنان خبر دادند
اجماع نظر در نشست 4 جانبه بيروت براي حل ديپلماتيك بحران سوريه
مناظره هاي زنده انتخاباتي به قوت خود باقي است
اخبار ادبي و هنري
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
برخي مطبوعات به آگهي نامه تبديل شده اند
در سه سال گذشته
 500 ميليون دلار در بخش تامين تجهيزات شركت ملي حفاري سرمايه گذاري شد
در بيانيه مشتركي از سوي نماينده ولي فقيه و استاندار خوزستان صورت گرفت
قدرداني از استقبال پرشور خوزستاني ها از ضريح امام حسين(ع)
در همايش علمي تبريز مطرح شد
خسارات سنگين بهره برداري بي رويه از مراتع كشور
معاون دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز:
توليد بومي 200 دارو به دانشگاه هاي علوم پزشكي سپرده شد
به گفته رئيس سازمان بازرسي كل كشور
سفرهاي استاني من كاري است ، نه انتخاباتي
به منظور افزايش كيفيت چاي صادراتي
گمرك تخصصي چاي در گيلان راه اندازي مي شود
معاون سازمان زندان هاي كشور:
اجراي برنامه هاي قرآني بر بازگشت مددجويان به جامعه تاثير بسيار دارد
پيكر پاسدار شهيد عباس زاده با حضور انبوه مردم خرم آباد تشييع شد


مبارزان فلسطيني در لبنان:

حمايت از گروه هاي فلسطيني حاكي از ديد استراتژيك ايران است

نماينده جبهه دموكراتيك آزادي فلسطين در لبنان در ديدار با سفير كشورمان، با تشكر از نقش بارز ايران در ايجاد دو پيروزي نظامي (شكستن هيمنه رژيم صهيونيستي در جنگ غزه) و ديپلماتيك (تصويب قطعنامه تبديل عضويت فلسطين در سازمان ملل)، در مورد تحولات منطقه و عرصه بين المللي به گفت وگو پرداختند.
در اين ديدار، علي فيصل و دو عضو ديگر جبهه دموكراتيك آزادي فلسطين تأكيد كردند: حمايت سياسي و معنوي از مجاهدان محور مقاومت و تأكيد پيوسته ايران بر ضرورت انسجام گروه هاي فلسطيني، حاكي از ديد استراتژيك و وفاداري حكيمانه دولت و ملت ايران به خط مقاومت و اهميت دادن به حفظ اولويت آزادسازي فلسطين در صدر همه امور است. امري كه نمود بارز آن در سخنان مدبرانه و كريمانه حضرت آيت الله خامنه اي در جمع ميهمانان همايش اساتيد جهان اسلام و بيداري اسلامي، مشاهده شد.
وي همچنين ضرورت آمادگي همه جانبه براي رويارويي با دسيسه ها و برنامه هاي در حال طراحي دشمن عليه آزادي خواهان را يادآور شد و افزود: اگر بخش اندكي از بودجه اي كه برخي حاكمان عرب صرف ويراني زيرساخت هاي سوريه مي كنند به بهسازي اردوگاههاي فلسطيني اختصاص مي يافت، نه شاهد پديده فرار مغزها (پزشكان و ساير اقشار نخبه فلسطين) به خارج بوديم و نه كودكان و سالخوردگان فلسطيني در اين شرايط اسف بار مجبور به تحمل سختي هاي طاقت فرسا بودند.
نمايندگان جبهه دمكراتيك آزادي فلسطين تأكيد كردند: مذاكرات بيست ساله نه تنها سودي براي ملت فلسطين نداشته، بلكه فقط نتايج فاجعه باري به همراه داشته و مورد قبول مردم ستمديده فلسطين اعم از ساكنان رنجديده داخل يا آوارگان محروم مقيم خارج نيست و هرگونه بازگشت به مذاكرات بايد موكول به تحقق وحدت ملي و تنظيم اولويت هاي مدنظر ملت باشد.
علي فيصل گفت: ما خواستار كمك برادران ايراني به همگرايي همه گروه هاي فلسطيني و پيشبرد منافع مخالفان رژيم صهيونيستي شده و هم زمان از تداوم مقاومت جسورانه بجاي اكتفا به مذاكرات بي نتيجه حمايت مي كنيم.
به گزارش ايسنا سفير كشورمان در بيروت نيز با اشاره به اينكه انجام تكليف الهي، جايي براي منت يا تشكر باقي نمي گذارد؛ سياست ها و ديدگاه فراگير ايران در حمايت همه جانبه از كرامت انساني همه مستضعفين و آزادي خواهان جهان را يادآور و از اينكه دولت و ملت ايران، توفيق حمايت عملي و مؤثر از ساكنان اصلي فلسطين را كسب كرده اند، ابراز خرسندي كرد.

 


ولايتي: امروز اتحاديه اروپا آلت دست آمريكاست

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل با انتقاد از تأثيرپذيري اتحاديه اروپا از مواضع و سياست هاي آمريكا، گفت: اتحاديه اروپا ابزار دست آمريكاست و اين نوعي استعمار سياسي است.
علي اكبر ولايتي در نخستين همايش ملي نقش راهبردي دانشگاه ها و حوزه هاي علميه در تحول هندسه قدرت جهاني با مقايسه تاريخ تمدن اسلام و غرب اظهار داشت: آنچه ما در منطقه شاهديم، نشانگر بيداري اسلامي است و به خيابان آمدن مردم، شعارهاي آنها، رأي دادن هايشان و سلوكشان بيانگر اين واقعيت است.
وي با بيان اينكه «اگر علما و روشنفكران امروز كاري انجام ندهند، مارهايي كه در طول سال ها استعمار كشورهاي منطقه افعي شده اند اين بيداري اسلامي را بر هم خواهند زد»، به مسايل سوريه اشاره كرد و گفت: آنچه ما در سوريه شاهديم نيز پاتك هاي آنهاست. قرار بود در سوريه اصلاحاتي انجام شود اما بعد شاهد بوديم كه القاعده با پول مرتجعين عرب شروع به انفجار و بمب گذاري در كشور كردند.
ولايتي با اشاره به نقش آمريكا در تحولات سوريه و همراهي اتحاديه اروپا با اين كشور گفت: اتحاديه اروپا امروز ابزار دست آمريكاست و اين اتحاديه از نظر سياست خارجي صفر است و گوش آنها به كاخ سفيد است. آمريكا هرچه بخواهد اتحاديه اروپا انجام مي دهد و اين استعمار سياسي است.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل با اشاره به مشكلات اقتصادي غرب اظهار داشت: اتحاديه اروپا و ناتو نمي توانند به غير از آنچه آمريكا تصميم مي گيرد، انجام دهند. اين كشورها حتي نمي توانند براساس مصالح ملي خود تصميم بگيرند.
وي با اشاره به مشكلات اقتصادي آمريكا نيز گفت: كوپن گيران آمريكا تا قبل از آقاي اوباما 40 ميليون نفر بودند اما امروز به 50 ميليون نفر رسيده اند. البته اين به معناي آن نيست كه ما مشكل نداريم. تنها مي خواهم تفاوت علم در خدمت قدرت و علم در خدمت ايمان را بيان كنم.
ولايتي با اشاره به بيداري اسلامي كشورهاي منطقه نيز تصريح كرد: امروز در هر انتخاباتي اسلام گرايان حرف اول را مي زنند؛ البته بايد بگويم كه اين كشورها از جمله كشور مصر اين طور نيست كه به يك باره به اسلام گرايش پيدا كرده باشند. آنها در يك دوره اي پان عربيسم و ماركسيسم را تجربه كردند و حتي برخي از سردمداران فعلي مصر ماركسيست بودند و با انقلاب اسلامي مسلمان شدند و اين افراد از جمله مهمترين متفكران جهان عرب هستند. مردم مصر نسبت به سوسياليسم و ليبراليسم بيگانه نيستند كما اين كه در ايران نيز همين گونه بود.
در اين همايش آيت الله حسيني بوشهري، مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور نيز در سخناني با اشاره به حديثي مبني بر اينكه داناترين مردم كسي است كه از تحولات دنيا دچار شگفتي نشود، گفت: مقام معظم رهبري در ديدار دانشگاهيان، پژوهشگران و محققان با اشاره به جهان در حال گذر و تحول به سمت ساختار سياسي و اجتماعي جديد دانشگاهيان و حوزويان را مخاطب قرار دادند كه در حوزه بيداري اسلامي به وظيفه خود عمل كنند و تماشاگر نباشند.
وي با اين پرسش كه چرا مقام معظم رهبري حوزويان، دانشگاهيان و ملت ايران را مخاطب قرار داد، اظهار داشت: يكي از دلايل به قابليت هاي اين مجموعه ها برمي گردد.
مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور پيشرفت علمي كشور را عامل ديگر در مخاطب قرار گرفتن دانشگاهيان و حوزويان خواند و اظهار داشت: پيشرفت هاي ما در علوم روز دنيا را دچار بهت و حيرت زده كرده است؛ اين ظرفيت بالفعل باعث شده است كه رهبري دانشگاهيان و حوزويان را مخاطب خود قرار دهد.
وي با بيان اينكه عدم اتكاء به نيروي نظامي به معناي بي توجهي به قدرت نظامي نيست، گفت: اگر ما قدرت نظامي نداشته باشيم، دشمنان نظام ما را مي خورند.
همچنين در اين همايش ابراهيم حسن بيگي رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي به اهداف اين همايش اشاره كرد و افزود: درك و تحليل تغيير و تحولات جهان، شناسايي ميزان اثرگذاري در اين تحولات، پيش بيني آينده تحولات، تعيين اهداف با توجه به قطب بندي ها و ترسيم نقشه راه هندسي تحولات قدرت جهاني را از اهداف اين همايش عنوان كرد.
در نخستين همايش ملي «نقش راهبردي دانشگاه ها و حوزه هاي علميه در تحول هندسه قدرت جهاني» كه همزمان با هفته وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه عالي دفاع ملي برگزار شد، برخي شخصيت هاي مطرح دانشگاهي، حوزوي و مقامات لشكري و كشوري حضور داشتند و به ايراد سخنراني پرداختند.
 


درپرتو وحي

شيطان پيروانش را به آتش مي كشاند
قرآن مجيد
بر او (شيطان) نوشته شده (حتمي شده) كه هر كس ولايتش را بر گردن نهد، بطور مسلم گمراهش مي سازد و به آتش سوزان راهنمايي اش مي كند.
سوره حج
آيه 4
 


هاشمي رفسنجاني:

انتقادهاي سازنده براي برون رفت از مشكلات مفيد است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت ، انتقادهاي سازنده به ويژه توسط افراد نخبه، آگاه و تحصيلكرده را براي كمك به حل مشكلات و برون رفت از آنها مفيد دانست.
هاشمي رفسنجاني در جمع جوانان، فارغ التحصيلان و نخبگان علمي دانشگاهي گفت: انقلاب اسلامي، علي رغم مبارزات ممتد امام راحل و مبارزان انقلابي، زماني به ثمر نشست و شكست رژيم سفاك پهلوي محرز شد كه آحاد مردم حضوري ثمربخش و دلگرم كننده پيدا كردند و اگر نبود همدلي و حمايت اقشار گوناگون مردم در مبارزه عليه شاه، معلوم نبود اين رژيم به اين زودي ها سرنگون شود.
وي، عبور از مراحل سخت، پيروزي، مقابله با شورش ها و تجزيه طلبي ها، دفاع مقدس و سازندگي كشور پس از جنگ رابدون حضور همدلانه، معتمدانه و مجدانه مردم غيرممكن خواند و تصريح كرد: متأسفانه در برخي مقاطع و توسط برخي افراد و جريان ها تلاش شده است ،علت مبقيه نظام كه حضور تصميم ساز مردم است ناديده يا كمرنگ تلقي گردد و اگر آسيب و صدمه اي ديده ايم، يكي از علل آن همين ناديده گرفتن مردم است.
هاشمي رفسنجاني، در پاسخ به پرسشي در مورد فضاي جامعه، به خصوص در آستانه انتخابات آينده رياست جمهوري، نقدهاي دلسوزانه، منصفانه و منطقي وفاداران انقلاب و نظام اسلامي را لازمه پويايي و پيشرفت كشور دانست و گفت: كساني كه اظهارنظر، فعاليت و نقدهاي منصفانه را مشكلي براي جامعه مي دانند، خود و تفكراتشان مشكل زا و زحمت آفرين است، چرا كه تاريخ نشان داده انتقادهاي سازنده به ويژه توسط افراد نخبه، آگاه و تحصيلكرده براي كمك به حل مشكلات و برون رفت از آنها مفيد است.
وي در پاسخ به سؤالي درباره شكل گيري و قدرت يافتن آنچه گروه هاي خودسر ناميده شد، گفت: از ابتداي انقلاب همواره گروه هاي خودسر كه بعضاً خلاف قانون و نظر مسئولان برخي اقدامات را انجام مي دادند، وجود داشت، منتها تا مقطعي اين خودسري ها كه برخي حسن نيت و برخي سوءنيت داشتند، بدون سازماندهي شكل مي گرفت، اما در مقاطعي خودسري هاي سازمان يافته به درون جامعه تزريق مي شد و اين شق دوم است كه همواره مشكل ساز و خطرناك بوده و مي بايست به صورت رسمي محكوم و مورد حمايت قرار نگيرد كه حتي در مواردي مورد انتقاد رهبري معظم انقلاب قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، وي افزود: دلسوزان و افراد باسابقه انقلاب دل در گروي موفقيت و سربلندي انقلاب و نظام اسلامي دارند و اجازه تداوم اين حركت ها را نخواهند داد.
 


معاون اول رئيس جمهور شايعه بركناري وزير بهداشت را رد كرد

معاون اول رئيس جمهور در پاسخ به وجود شايعاتي مبني بر بركناري وزير بهداشت، گفت: دولت از خانم دستجردي حمايت ويژه مي كند و نبايد به اين شايعات توجه كرد.
معاون اول رئيس جمهور در حاشيه سيزدهمين جشنواره پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در جمع خبرنگاران در مورد تحريم ها و گراني دارو گفت: اولويت دارو براي ما خيلي مهم است و اين هم ربطي به گراني ندارد. كشورهاي استكباري ما را تحريم كردند و نفت ما و بانك مركزي را نيز در اين تحريم ها قرار داده اند. كه يك زحمت مضاعف براي ما ايجاد شد.
وي ادامه داد: در ابتدا كارهايمان را كند كردند و تا زماني كه مانند تحريم هاي قبلي تجربه پيدا كنيم و تحريم ها را دور بزنيم كمي زمان مي برد.
وي با اشاره به اينكه با افزايش قيمت ارز در كشور قيمت ها بالا رفت و گراني پيش آمد افزود: اما نبايد نگران بود چرا كه 97 درصد داروها را خودمان توليد مي كنيم و تنها 3 درصد داروهاي ويژه و خاص وارداتي است.در اين راستا وزير بهداشت براي تهيه آن با قدري مشكل مواجه شد كه من در حضور ايشان قول مي دهم كه در آينده اين مشكل را نخواهيم داشت.
وي تصريح كرد: آن چيزي كه برخي افراد بي اطلاع درباره اولويت بندي دارو مي گويند واقعيت ندارد و مطمئن باشيد دولت با تمام همت وارد عرصه شده است.
معاون اول رئيس جمهوري اظهار داشت: بايد قبول كنيم كه مشكل داريم 33 سال است از سوي قدرت هاي ظالم مدام تحريم مي شويم و اين تحريم شديد ترين آنها است به تمام بيماران نيازمند و وزير بهداشت اطمينان مي دهم كه كندي در كار وجود دارد ولي كمبود ارز وجود ندارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي در پاسخ به وجود شايعاتي مبني بر بركناري وزير بهداشت گفت: دولت همه را حمايت مي كند ولي خانم وحيد دستجردي را ويژه حمايت مي كند چون ايشان اولين وزير خانمي است كه وارد وزارتخانه شده و موفق عمل كرده است و من نمره بالايي به ايشان مي دهم ايشان و همكارانشان گام هاي اساسي در وزارت بهداشت برداشتند و يك بانوي مؤمن و غيرتمند هستند كه وزارت بهداشت را به حركت درآورده است.
وي اضافه كرد: دولت و رئيس جمهوري تلاش خود را در حمايت از خانم دستجردي دريغ نخواهد كرد و نبايد به شايعات توجه كرد. خود من هنوز نيامده گفتند فلاني رفت در صورتي كه من گفتم تا آقاي احمدي نژاد هست من هستم و اكنون مي گويم تا آقاي احمدي نژاد هست خانم دستجردي هم هست.

 


سردار سلامي:

انقلاب اسلامي با قدرت تكثر انديشه اسلامي در مسير جديدي گام برداشته است

جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران گفت: انطباق تجربيات تاريخي با تحولات موجود در منطقه خاورميانه بيانگر اين است كه در اين منطقه، هندسه قدرت جهاني در حال شكل گيري است.
سرتيپ پاسدار حسين سلامي در نخستين همايش «نقش راهبردي دانشگاه ها و حوزه هاي علميه در تحول هندسه قدرت جهاني» با اشاره به اينكه تاريخ نشان داده كه ظهور قدرت هاي بزرگ، همواره در بستر يك جهان بيني و مجموعه اي از باورها و بر پايه يك نظام ارزشي استوار بوده است، بيان كرد: همه تحولات عميق، ريشه هايي بنيادي دارند؛ لذا مشاهده مي كنيم همه قدرت هاي بزرگ و هژمون هاي مسلط، داراي چرخه عمر معيني هستند و تمام امپراطوري ها در زمان مشخصي فرو مي پاشند.
وي افزود: تاريخ، چرخه عمر دولت هاي استكباري مثل اسپانيا، هلند و شوروي را معين كرد و همه اين قدرت ها هرچند بزرگ در منحني زوال قرار گرفته و سقوط كردند.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران تصريح كرد: تاريخ به ما ياد مي دهد كه همواره يك قدرت جديد ظهور مي كند و همواره درگيري جهاني به سمت منطقه اي گرايش پيدا مي كند كه ساختار جهاني در آن در حال شكل گيري است، چنانچه در حال حاضر مشاهده مي كنيم اين موضوع در منطقه خاورميانه روي داده و بيانگر اين است كه در اين منطقه، هندسه قدرت جهاني در حال شكل گيري است.
سردار سلامي با اشاره به اينكه نظم نوين جهاني در بستر تحولاتي چون ظهور انقلاب اسلامي ايران ايجاد شد، خاطرنشان كرد: پيروزي انقلاب اسلامي ايران، براي آمريكا يك شوك ژئوپلتيك بود، زيرا نظم سنتي و مدرن را با چالش مواجه و غرب را از ميدان قدرت دور كرد.
وي افزود: انقلاب اسلامي ايران يك انديشه آسماني را با يك منظومه ملي با ابعاد مختلف سياسي، اجتماعي و فرهنگي ارائه كرد.
جانشين فرمانده كل سپاه اظهار داشت: انقلاب اسلامي، برخلاف بسياري از ايدئولوژي ها، مولد قدرت بود و در عرصه جهاني يك ايده متمركز را ارائه كرد كه در مقابل اين ايده ما با دفن يك ساختار به ظاهر قوي و سقوط نظام هاي مستكبر روبرو مي شويم.
سلامي با اشاره به فروپاشي نظام شوروي و نتايج آن در عرصه جهان، گفت: در اين ميان نظام جمهوري اسلامي ايران مدل منسجم تمدن اسلامي را ارائه و در مقابل تمامي زورگويان ايستادگي كرد.
جانشين فرمانده كل سپاه افزود: آمريكا به عنوان يك قدرت اقتصادي در حال افول بوده و در حال از دست دادن برتري اقتصادي خود است، زيرا ايدئولوژي كاپيتولاسيون با تمامي مفاهيمش از بين رفته است. بنابراين امروز شاهد چرخش در اقتصاد جهاني از غرب به شرق هستيم.
سردار سلامي بيان كرد: آمريكا بايد بداند كه انديشه ليبرال دموكراسي، سبب شكست اركان آن شده است و اين كشور يك روند معكوس را طي مي كند.
وي افزود: بيش از 10 سال است كه آمريكا تنها هزينه مي كند و به عنوان بدهكارترين كشور با 16تريليون بدهي و 5/1تريليون كسري موازنه تجاري روبرو است.
جانشين فرمانده كل سپاه تأكيدكرد: مقامات آمريكايي بايد بدانند كه سقوط صدام يك منفعت براي نظام ايران محسوب مي شد و سبب شد كه نظام موازنه قوا تغيير كند و آمريكا در ورطه سقوط قرار گيرد.
سلامي تصريح كرد: آمريكا در حال از دست دادن فضاي تنفس خود است، زيرا شاهديم كه خليج فارس كه بستر اصلي برطرف كردن نيازهاي آمريكا است از حيطه قدرت او خارج شده و انقلاب اسلامي با قدرت تكثر انديشه اسلامي در مسير جديدي گام برداشته است.

 


معاون كنگره ملي چين:

پكن براي گسترش روابط سياسي و اقتصادي با ايران اهميت فراواني قائل است

رئيس گروه پارلماني ايران و چين و معاون كنگره ملي چين بر گسترش روابط دو جانبه تأكيد كردند.
حسين سبحاني نيا رئيس گروه دوستي پارلمان ايران و چين در مجلس شوراي اسلامي در ديدار معاون كنگره ملي كنفرانس مشورتي سياسي چين و هيئت همراه با وي با اشاره به تاريخ طولاني مراودات دوستانه دو ملت ايران و چين، جاده ابريشم را نماد دوستي و مودت عميق دو ملت خواند.
وي گفت: اراده رهبران دو كشور براي توسعه همه جانبه همكاري هاي دوستانه في مابين چشم انداز روشن و درخشاني را فرا روي روابط دو جانبه قرار داده است.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با ابراز خرسندي از رشد روزافزون حجم مبادلات تجاري بازرگاني ميان دو كشور، افزود: دو كشور در بخش هاي گردشگري، انرژي، ساخت جاده و راه آهن و سرمايه گذاري هاي مشترك در عرصه هاي مختلف فناوري و صنعت از ظرفيت و امكانات فراواني براي گسترش همكاري هاي في مابين برخوردارند.
وي در ادامه همكاري هاي پارلماني را جزء مهمي از روابط دو جانبه خواند و افزود: همكاري نزديك پارلماني دو كشور بستر لازم براي توسعه روابط همه جانبه في مابين و رفع موانع گسترش ارتباطات را فراهم خواهد ساخت.
سبحاني نيا روابط نزديك ايران و چين را عاملي براي تثبيت صلح و آرامش پايدار در آسيا خواند و خاطرنشان كرد: در آينده اين همكاري ها در جهت تحكيم آرامش و تسريع در روند پيشرفت منطقه خواهد بود.
باي لي چن معاون كنگره ملي كنفرانس مشورتي سياسي خلق چين نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از سفر به كشورمان پيوندها و ارتباطات دوستانه و ديرينه دو ملت را بستر مناسبي بر توسعه همكاري هاي في مابين خواند و افزود: چين براي گسترش روابط همه جانبه اقتصادي، سياسي و صنعتي با ايران اهميت فراواني قائل است.
وي با غيرعادلانه خواندن تحريم ها عليه كشورمان گفت: بايد از طريق گفتگو و مذاكره به سوءتفاهمات پايان داد.
وي با تشريح نقش و جايگاه كنگره ملي كنفرانس مشورتي سياسي چين در ساختار سياسي اين كشور گفت: همكاري نزديك مجالس دو كشور مي تواند فرصت هاي جديدي براي گسترش روابط دوستانه في ما بين ايجاد نمايد.
باي لي چن ايران را دومين شريك تجاري اقتصادي چين در خاورميانه خواند وگفت: ايران و چين هنوز از ظرفيت ها و فرصت هاي فراواني براي افزايش حجم مبادلات و همكاري هاي دوستانه برخوردارند كه بايد از آنها به نفع دو ملت بهره گرفت.
وي تصريح كرد: چين از گسترش همكاري هاي همه جانبه با ايران در عرصه هاي گوناگون استفاده مي كند.
 


سركنسولگري ايران در هرات:

دست هاي بيگانه درصدد تخريب روابط ايران و افغانستان هستند

مقامات سركنسولگري ايران در هرات با اشاره به خسارت هاي وارد شده به اين ساختمان،اعلام كردند دست هاي بيگانه مي خواهند روابط ديرينه ايران و افغانستان را تخريب كنند.
مسئولان سركنسولگري ايران در شهر هرات در جريان يك نشست خبري اعلام كردند كه دست هاي بيگانه قصد بر هم زني روابط مستحكم ايران و افغانستان را دارند.
اين مقامات افزودند: در جريان حمله اخير تعدادي از افراد معترض به سركنسولگري ايران، اين نمايندگي دچار خسارت هاي زيادي شده است و دولت افغانستان بايد خسارات وارده به سركنسولگري را بپردازد.
«رحيم محمدي يكتا» سركنسول ايران گفت: خدمات كنسولي و صدور ويزاي اين نمايندگي سياسي به دليل خسارت هاي وارده ناشي از حمله هفته گذشته موقتا به حالت تعليق درآمده است.
سركنسول ايران در هرات از عملكرد نيروهاي امنيتي افغان در جهت تامين امنيت كنسولگري جمهوري اسلامي ايران انتقاد كرد و گفت: برخلاف تمامي معاهدات بين المللي در مورد حقوق نمايندگي هاي سياسي، نيروهاي امنيتي ولايت هرات نتوانستند امنيت سركنسولگري ايران را تامين كنند.
اين ديپلمات ايراني افزود: معترضاني كه ادعا دارند مرزبانان ايران 13 تن از شهروندان مناطق مرزي افغانستان را كشته اند از 3 ماه پيش تاكنون هيچ گونه اسناد و شواهدي در اختيار مسئولان اين كنسولگري و يا مقامات ايراني قرار نداده اند.
به گفته محمدي، اين ادعا واقعيت ندارد و مقامات ايراني همواره اعلام كرده اند كه در صورت ارائه اسناد و شواهد موثق از جانب معترضان، اين مسئله را به شكل جدي بررسي مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: كنسولگري ايران در هرات تا زماني مسدود است كه خسارت هاي وارده به ساختمان اين كنسولگري توسط دولت افغانستان جبران شود.
محمدي افزود: با همه اين اوصاف به افرادي كه به صورت فوري نياز به رواديد داشته باشند، ارائه خدمات مي شود و تا زماني كه دولت افغانستان تعهد تامين امنيت و جبران خسارت وارده بر كنسولگري ايران را نكند، صدور ويزا به حالت تعليق درآمده است.
به گزارش فارس، «محي الدين نوري» سخنگوي والي هرات در اين خصوص گفت: با اينكه تظاهرات هفته گذشته در هرات به خشونت انجاميد، بدون هماهنگي با دولت صورت گرفته بود، ولي با همه اين اوصاف نيروهاي امنيتي ولايت هرات توانستند از بروز حوادث خطرناك تر جلوگيري كنند.
 


وزارت خارجه در بيانيه اي منتشر كرد

مفاد طرح شش ماده اي ايران در مورد سوريه

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با صدور بيانيه اي جزييات جديدي از طرح شش ماده اي ايران براي حل بحران سوريه را تشريح كرد.
در اين بيانيه آمده است: طرح پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران متضمن واقعيت هاي صحنه سوريه و در چارچوب عمده طرح هايي است كه در گذشته از سوي برخي كشورها و همچنين سازمان هاي منطقه اي و بين المللي در اين خصوص ارائه شده است.
در اين بيانيه اضافه شده جمهوري اسلامي ايران با اعتقاد راسخ به حل و فصل مسالمت آميز بحران ها و با هدف ايجاد يك بستر مناسب جهت گذار از بحران سوريه، اين طرح را تهيه كرده است.
بيانيه وزارت امور خارجه در ادامه با تاكيد بر اين كه فقط مردم سوريه در يك روند دموكراتيك حق تعيين سرنوشت و آينده سياسي كشورشان را دارند، توضيحاتي پيرامون محورهاي شش گانه اين طرح به شرح ذيل ارائه كرده است:
1- توقف فوري هرگونه اعمال خشونت آميز و مسلحانه تحت نظارت سازمان ملل متحد. در اين مرحله دولت و كليه گروه هاي مسلح مخالف بايد بي درنگ به تحركات نظامي خود به ويژه در مناطق مسكوني پايان دهند و به منظور تثبيت اوضاع و برگشت آرامش، با نماينده سازمان ملل و كميته تحت نظر وي همكاري كنند.
2- پس از توقف درگيري ها بايد بلافاصله ارائه كمك هاي انسان دوستانه به مردم سوريه در تمام نقاط آسيب ديده با جديت و بدون تبعيض آغاز شود. براي تضمين اين مهم ضروري است تحريم هاي اقتصادي سوريه برداشته شود و زمينه بازگشت كليه آوارگان به محل اقامت شان فراهم شود.
3- همزمان با برقراري آرامش، گفت وگوهاي ملي فراگير با حضور نمايندگان طيف ها و گرايش هاي مختلف اجتماعي، سياسي و دولت سوريه به منظور تشكيل يك كميته آشتي ملي با فوريت دنبال شود. اين گفت وگوها بايد زمينه تشكيل يك دولت انتقالي را كه مورد اجماع باشد، فراهم كند. وظيفه اصلي اين دولت، برگزاري انتخابات آزاد و رقابتي براي تشكيل پارلمان جديد، تشكيل مجلس موسسان جهت تدوين قانون اساسي و برگزاري انتخابات رياست جمهوري در موعد مقرر آن خواهد بود.
4- همه افرادي كه صرفا به دليل فعاليت هاي سياسي مسالمت آميز بازداشت شده اند، از هر گروه و فرقه اي كه باشند، بايد از سوي دولت و گروه هاي معارض، به سرعت آزاد شوند. به جرائم افرادي كه مرتكب جنايت شده اند بايد در دادگاه هاي صالحه به طور عادلانه رسيدگي شود.
5 -روند اطلاع رساني نادرست از تحولات سوريه بايد هر چه سريع تر متوقف شود. همه رسانه ها و ارباب جرائد بايد در فضايي امن، امكان تهيه و ارسال خبر از شرايط ميداني سوريه را داشته باشند و بتوانند ديدگاه هاي همه مردم اين كشور را بدور از غرض ورزي ها و برخوردهاي تبعيض آميز به اطلاع افكار عمومي برسانند.
6 -تشكيل كميته برآورد خسارت و بازسازي، با توجه به خسارات وارده به زيرساخت هاي كشور سوريه. وظيفه اين كميته ايجاد سازوكارهاي مناسب براي جذب و هدايت كمك هاي خارجي، تعيين اولويت ها براي بازسازي و تعيين چگونگي مشاركت سازمان ها و كشورهاي دوست در فرآيند بازسازي خواهد بود.
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در بخش پاياني اين بيانيه با اشاره به اين كه هدف اصلي اين طرح بازگرداندن آرامش و صلح به سوريه و پايان بخشيدن به آلام مردم اين كشور است، تصريح كرده است: اين طرح همانند هر طرح خيرخواهانه ديگر، زماني قابليت اجرايي خواهد يافت، كه رويكرد هم افزايي و تعامل سازنده سياسي جمعي در بين همه جريان هاي سياسي داخلي سوريه و همچنين طرف هاي ذي نفوذ منطقه اي و بين المللي حاكم شود.
 


سفراي ايران و روسيه در لبنان خبر دادند

اجماع نظر در نشست 4 جانبه بيروت براي حل ديپلماتيك بحران سوريه

نشست سفراي كشورهاي ايران، روسيه، چين و سوريه با موضوع بررسي راهكارهاي عملي براي حل بحران سوريه به ميزباني سفارت جمهوري اسلامي در بيروت برگزار شد.
غضنفر ركن آبادي سفير كشورمان در بيروت در گفت و گو با شبكه لبناني «المنار» با اشاره به اين كه شركت كنندگان در نشست چهارجانبه بيروت بر حل بحران سوريه از طريق ديپلماتيك تاكيد داشتند، گفت: نظرات مشتركي در مورد آنچه در سوريه مي گذرد و در يافتن راه حلي براي اين بحران از سوي سفراي حاضر مطرح شده و بر اين موضوع تاكيد شد كه درگيري نظامي در سوريه بي فايده است و بايد بحران سوريه را از طريق سياسي حل و فصل كرد.
وي با بيان اين كه تسليح و حمايت از تروريست ها و همچنين دخالت خارجي در سوريه بايد متوقف شود، خاطرنشان كرد: پس از طي اين مراحل بايد گفت و گو براي حل بحران سوريه آن هم گفت و گوي سوري- سوري آغاز شود.
در همين رابطه، «الكساندر سازبيكن» سفير روسيه نيز اظهار داشت: اين ديدارها به طور طبيعي وجود داشته و در راستاي همكاري و روابط كشورهاي حاضر در نشست درباره موضوع سوريه بود.
وي ادامه داد: ما در اين ديدار بر راه حل سياسي براي بحران سوريه تمركز كرده و تاكيد كرديم كه اين بحران جز از طريق ديپلماسي حل نخواهد شد.
به گزارش فارس، سفير روسيه ياد آور شد: شركت كنندگان در اين نشست مخالف تروريسم و تسليح معارضه بوده و خاطرنشان كردند كه بايد گفت و گوها را براي حل بحران سوريه در پيش گرفت و اين بحران از طريق تلاش براي سرنگوني نظام اين كشور حل نخواهد شد.
گفتني است، جمعه گذشته به دعوت سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان سفراي چهار كشور روسيه، چين، سوريه و ايران در لبنان در محل سفارت كشورمان آخرين وضعيت و راهكارهاي عملي براي حل بحران سوريه را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند.
 


مناظره هاي زنده انتخاباتي به قوت خود باقي است

مناظره هاي زنده انتخاباتي بين كانديداها يا نمايندگان آنها در انتخابات رياست جمهوري همچنان به قوت خود باقي است.
جواد جهانگيرزاده گفت: با تصويب نمايندگان مجلس مناظرات انتخاباتي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در صدا و سيما هم به صورت زنده و هم به صورت ضبط شده انجام مي شود و در مناظرات ضبط شده چنانچه كه به فرد توهين شده باشد آن قسمت توسط كميسيون ويژه انتخابات حذف مي شود.
وي افزود: چنانچه در مناظرات زنده به فردي توهين شود به وي اجازه داده مي شود تا در يك مناظره تلويزيوني از خود دفاع كند.
سيد رمضان شجاعي كياسري عضو كميسيون شوراها هم به فارس گفت: مناظره هاي زنده انتخاباتي بين كانديداها يا نمايندگان آنها در انتخابات رياست جمهوري همچنان به قوت خود باقي است.
 


اخبار ادبي و هنري

فيلم «33 روز» در الجزاير به نمايش درمي آيد
فيلم سينمايي «33 روز» ساخته جمال شورجه در ششمين جشنواره فيلم هاي عربي وهران كشور الجزاير به روي پرده مي رود.
اين فيلم كه تاكنون با استقبال خوبي از سوي كشورهاي مسلمان روبه رو شده، در بخش مسابقه اين دوره از جشنواره به نمايش درمي آيد.
فيلم «33 روز» كه به زبان عربي و با بهره گيري از بازيگران مطرح سينما و تلويزيون كشورهاي عرب در ارتباط با مقاومت ملت لبنان در برابر يورش رژيم صهيونيستي ساخته شده، در زمان اكران عمومي در كشور لبنان هم با استقبال قابل قبولي روبه رو شده است.
ششمين دوره جشنواره فيلم هاي عربي وهران از 25 آذر تا 2 دي سال جاري در كشور الجزاير برگزار مي شود.
دوبلورهاي يك سريال ماهواره اي در ايران دستگير شدند
دوبلورهاي يك سريال تركيه اي ماهواره اي دستگير و براي انجام مراحل قضايي راهي بازداشتگاه شده اند.
اين سريال كه با دوبله فارسي در يكي از شبكه هاي ماهواره اي نمايش داده مي شود، داستان حكومت سلطان سليمان يكي از پادشاهان عثماني را روايت مي كند كه درگير مسائل روزمره كاخ و همسران خود است.
براساس گزارش سينماپرس، شنيده ها حاكي از آن است، با توجه به اينكه اين سريال در ايران دوبله مي شود، تعدادي از صداپيشگان مجموعه مذكور و به خصوص صداپيشه شخصيت سلطان سليمان مدتي پيش در ايران دستگير شده و به زندان منتقل شده اند.
«نورالدين پسر ايران» برنامه تلويزيوني مي شود
كتاب دفاع مقدسي «نورالدين پسر ايران» كه با استقبال خيره كننده اي از سوي مخاطب ها مواجه شده در قالب يك برنامه تلويزيوني توسط بازيگران سينما روايت مي شود.
حبيب الله والي نژاد؛ مدير گروه حماسه و دفاع مقدس شبكه اول درباره ساخت برنامه اي مشابه «كتاب دا» براي كتاب «نورالدين پسر ايران» به مهر گفت: اين برنامه نيز توسط تيم قبلي ساخته مي شود و براي كتاب «نورالدين پسر ايران» روايت را اين بار به آقايان سپرده ايم. همچنين سعي كرده ايم در هر قسمت از روايت اين كتاب، يك قصه بگوييم و به پايان ببريم. در واقع هر قسمت داراي شروع، اوج و فرود خاص خود است.
وي همچنين از ساخت مجموعه مستندي درباره جانبازان شيميايي خبر داد و افزود: درباره جانبازان شيميايي با وجود اينكه كارهاي فراواني انجام شده، بخش هاي مغفول مانده اي وجود دارد. درصدديم با يك نگاه جديدتري هم درباره اين جانبازان صحبت كنيم و هم احقاق حقي از كشورمان نسبت به بمباران شيميايي زمان دفاع مقدس انجام شود.
 


معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

برخي مطبوعات به آگهي نامه تبديل شده اند

معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ياسوج گفت: برخي مطبوعات اكنون به آگهي نامه تبديل شده اند و از هدف اصلي خود دور مانده اند.
به گزارش خبرگزاريها، محمدجعفر محمدزاده روز شنبه در جمع مديران مسئول و سردبيران نشريات كهگيلويه و بويراحمد در ياسوج افزود: اگر هدف از كار رسانه اي درج آگهي ها باشد نياز به اين همه حرص و جوش براي كسب مجوز نيست زيرا كانون هاي تبليغاتي نيز مجوز درج آگهي ها دارند.
وي تصريح كرد: مطبوعه اي را مي توان در رديف مطبوعات تاثيرگذار به حساب آورد كه براي مردم بنويسد نه به دنبال كاسبي فرهنگي باشد.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه پرداخت نقدي يارانه به مطبوعات به معني نابودي آن ها است، گفت: مبلغي كه هر ساله به اين عنوان به نشريات پرداخت مي شود، رقم قابل توجهي است كه اگر آن را صرف زيرساخت هاي كار خبري و رسانه اي بكنيم، بدون شك شاهد برطرف شدن ريشه اي مشكلات اين حوزه خواهيم بود.
محمدزاده با اشاره به افزايش كمي نشريات در كشور بيان داشت: هم اكنون بيش از پنج هزار نشريه در كشور وجود دارد كه در سال حدود 40 ميليارد تومان به آن ها يارانه پرداخت مي شود.
وي افزود: تاكنون 45 درصد يارانه نشريات كشوري و 100 درصد يارانه نشريات استاني پرداخت شده است.
وي گفت: از ابتداي شروع به كار دولت نهم تاكنون اين ميزان مبلغ يارانه در سال افزايشي نداشته و اين در حالي است كه تنها در همين دو سال، هزار و 500 نشريه جديد مجوز گرفته اند كه در 15 سال اخير بي سابقه بوده است.
معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد از تصميم اين وزارت براي تغيير قانون پرداخت يارانه نقدي خبر داد و بيان كرد: ممكن است اصلاح اين آيين نامه در اين دولت نهايي نشود ولي مقدمات آن انجام شده و اميد است كه در دولت بعدي نيز پيگيري شود.
وي از اعطاي مجوزهاي زياد در اين دوره، دفاع كرد و گفت: هرچه تعداد نشريات ما بيشتر باشد تعداد نشرياتي كه به دنبال كار كيفي مي روند هم بيشتر خواهد بود كه هم اكنون به ازاي هر 50 هزار نفر در استانها يك نشريه محلي فعال وجود دارد.
وي در اين نشست از ارسال پرونده بيش از 8 هزار خبرنگار فعال در حوزه مطبوعات خبرگزاري ها و سايت هاي خبري كشور براي اعطاي تسهيلات مسكن به بانك مركزي خبر داد و گفت: اين افراد شرايط لازم براي دريافت تسهيلات مسكن خبرنگاران را دارند.
وي افزود: بانك مركزي نيز در حال اقدامات نهايي براي ارسال پرونده ها به بانك هاي عامل است.
محمدزاده با بيان اينكه تاكنون پرونده بيش از 10 هزار خبرنگار فعال در عرصه مطبوعات، خبرگزاري ها و نشريات داخلي نيز در سامانه سمان ثبت نهايي شده است، از نام نويسي بيش از 24 هزار خبرنگار فعال در اين سامانه خبر داد.
محمدزاده درباره اعلام مجوز براي برخي سايت هاي فعال و نيمه فعال خبري در سطح كشور نيز گفت: بررسي اين موضوع به طور جدي در دستور كار معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گرفته است.
وي بيان كرد: تاكنون هيچ درخواستي براي صدور مجوز در اين حوزه به وزارت ارشاد ارسال نشده است.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگر از سخنان خود گفت: رسانه ها ابزارهاي قوي در اختيار دارند و نبايد با داد و جنجال حرف خود را بزنند زيرا حرف درشت برخورد درشت را در پي دارد.
وي افزود: در دوران مسئوليتم به هر نشريه اي كه منتشر شد يارانه دادم و هيچ گاه بحث چپ و راست بودن مطرح نبود.
محمدزاده گفت: به جاي اين كه به نشريات يارانه نقدي داده شود بايد اين پول ها هنگفت صرف زيرساخت فعاليت رسانه اي شود.

 


در سه سال گذشته

 500 ميليون دلار در بخش تامين تجهيزات شركت ملي حفاري سرمايه گذاري شد

اهواز- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت ملي حفاري ايران گفت: در سه سال گذشته 500ميليون دلار در بخش تامين تجهيزات اين شركت سرمايه گذاري شده است.
حيدر بهمني در آستانه سي وسومين سالگرد تاسيس شركت ملي حفاري ايران با بيان اين كه 72 دستگاه حفاري اين شركت در مناطق مختلف خشكي و دريايي كشور در حال حفاري چاه هاي توسعه اي، توصيفي، اكتشافي و تعميري هستند، اظهار داشت: تقويت و توسعه ناوگان حفاري شركت به ويژه در بخش دريايي، مهمترين اولويت كاري است كه دنبال مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، وي افزود: در اين زمينه سرمايه گذاران مي توانند با هم افزايي با سازندگان داخلي، نقش مهمي در بومي سازي بيش از پيش قطعات و تجهيزات مورد استفاده در اين صنعت راهبردي و همچنين تامين دستگاه هاي حفاري دريايي مورد نياز كشور ايفا كنند.
بهمني با اشاره به برپايي دهمين نمايشگاه تخصصي صنعت حفاري همزمان با سالروز تاسيس شركت ملي حفاري ايران در اول دي ماه بيان كرد: با همكاري اين شركت، مراكز علمي و پژوهشي، سازندگان و صنعتگران داخلي و شركت هاي دانش بنيان، گام هاي بلندي در زمينه ساخت تجهيزات، قطعات و دستگاه هاي حفاري برداشته شده است و در دهمين نمايشگاه كه در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني برگزار مي شود، شاهد رونمايي شماري از تجهيزات اساسي در بخش هاي عمليات حفاري و خدمات تخصصي هستيم.
 


در بيانيه مشتركي از سوي نماينده ولي فقيه و استاندار خوزستان صورت گرفت

قدرداني از استقبال پرشور خوزستاني ها از ضريح امام حسين(ع)

اهواز - خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در استان و استاندار خوزستان، در بيانيه مشتركي از حضور پرشور مردم خوزستان در استقبال از كاروان حامل ضريح مطهر سيدالشهداء امام حسين(ع) قدرداني كردند.
آيت الله موسوي جزايري و سيدجعفر حجازي در اين بيانيه آورده اند: سلام بر حسين(ع) سيد و سالار شهيدان و آزادگان و سلام بر اصحاب و ياران فداكارش و سلام و درود خدا بر مردان و زنان ولايتمدار و عاشقان هميشه حسيني كه اين بار نيز صدق ايمان و پاي فشردن بر باورهاي ايماني و ولايي خود را در زمين برگي از حماسه و شور و شعور آن گونه كه وصف ناشدني است براي هميشه تاريخ جاودانه ساختند و اين بار اثبات نمودند كه خوزستان دروازه تشيع بوده و اكنون نيز مهد ولايت بوده و خواهد ماند. صحنه هاي فراموش ناشدني حضور عاشقانه در استقبال و بدرقه ضريح مطهر حسيني(ع) با آمدن ميليون ها دل شيفته اي بود كه در طول دفاع مقدس نيز شيدايي و دلدادگي به مكتب حسين (ع) را در رشادت ها و شهادت طلبي ها بارها و بارها به جهانيان نشان دادند. آفرين بر شيرمردان و بزرگ زناني كه با درك هميشگي خود، در اين ايام شور حسيني را به اوج رسانده و با اعلام ارادت و اظهار مودت به خاندان عترت و طهارت عليهم السلام به دشمنان نادان كه بر باورهاي جاودان مردم متدين و انقلابي خوزستان خواب خام مي بينند سيلي فراموش ناشدني نواخت و پندار ناصواب آنان را فرو ريخت.
برخود لازم مي دانيم از معرفت والاي ديني كه در كشور و ميهن اسلامي مان به شكلي بي نظير در جلوه هاي حضورتان تجلي يافت صميمانه تشكر و تقدير نمائيم.
در پايان از دست اندركاران و مسئولان كه حضور مردم عزيزمان را تسهيل و يا از طريق رسانه ها بالاخص صدا و سيما جلوه هاي باشكوه آن را به نمايش گذاردند و از هيئات مذهبي كه پذيراي عاشقان اهل البيت «عليهم السلام» بودند نيز صميمانه تشكر نموده، اميد است خداوند متعال اجر و پاداش همه عزيزان را از دست پر كفايت امام حسين(ع) رحمت فرموده و ولاي آل الله را در دل هاي ما و نسل هاي پس از ما مستدام و جاودانه فرمايد.
 


در همايش علمي تبريز مطرح شد

خسارات سنگين بهره برداري بي رويه از مراتع كشور

تبريز-خبرنگار كيهان:
بهره برداري بي رويه و نادرست از مراتع در طول سال هاي اخير، خسارات جبران ناپذيري به كشور وارد كرده است.
دبير علمي همايش «استفاده از پسماندهاي كشاورزي شهري و صنعتي در جيره غذايي دام، طيور و آبزيان» گفت: اين امر باعث افت كمي و كيفي توليدات دامي، افزايش نرخ نهاده هاي دامي مانند خوراك دام و طيور، و موجب عدم سودمندي توليد در برخي از واحدهاي پرورش دام شده است.
علي حسين خاني كه در دانشگاه تبريز سخن مي گفت تصريح كرد: استفاده از پسماندها و ضايعات قابل مصرف در جيره غذايي دام و طيور، از راه هاي مناسب براي كاهش هزينه خوراك و هزينه هاي توليد و قيمت محصول نهايي است كه به كاهش آلودگي محيط زيست و هزينه دفع ضايعات نيز كمك مي كند.
وي افزود: عمده پسماندهاي غذايي از منازل، رستوران ها، هتل ها، كارخانجات موادغذايي و خوراكي و ميدان هاي ميوه و تره بار توليد مي شود.
در همايش «استفاده از پسماندهاي كشاورزي، شهري و صنعتي» در جيره غذايي دام، طيور و آبزيان اعلام شد 70 درصد پسماندهاي توليدي در تبريز «تر» بوده و 30 درصد قابل بازيافت و سرانه پسماندهاي شهري براي هر نفر 700 تا 750 گرم است. براي اين همايش 200 مقاله ارسال شده كه 130مقاله به صورت پوستر و 25مقاله به صورت سخنراني ارائه شد.
 


معاون دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز:

توليد بومي 200 دارو به دانشگاه هاي علوم پزشكي سپرده شد


اهواز-خبرنگاركيهان:
معاون توسعه پژوهش و فناوري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: در سال جاري و آتي توسعه مركز رشد فناوري هاي دارويي با تمركز بر توليد رده هاي مختلف دارويي و الزام تمام مراكز تحقيقاتي به ارائه پروژه هاي تحقيقاتي در راستاي حل معضلات سلامت استان در دستور كار است.
دكتر مصطفي فقهي در نشست خبري به مناسبت فرا رسيدن هفته پژوهش و فناوري با اشاره به اخذ مجوز فعاليت مركز رشد فناوري هاي دارويي اين دانشگاه در سال گذشته اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به وضعيت تحريم ها، توسعه مراكز رشد فناوري از اولويت هاي نخست وزارت بهداشت است و تمام دانشگاه هاي علوم پزشكي به حركت در اين حوزه مكلف شدند.
به گزارش خبرنگار ما، وي از طرح هاي آماده توليد در مركز رشد فناوري هاي دارويي اين دانشگاه خبر داد و گفت: البته هنوز به توليد نرسيده ايم اما نمونه هاي آزمايشگاهي اين طرح ها توليد شده و در نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي و فناوري استان، در معرض ديد بازديدكنندگان قرار مي گيرد.
معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز طرح هاي توليد داروهاي تركيبي براي درمانهاي پوستي، ليدوكائين، كرم ضد چروك از عصاره هسته انگور، كپسول عصاره هسته انگور به عنوان آنتي اكسيدان و توليد ژلاتين از ضايعات ماهي و پوسته ميگو و خرچنگ را از مهمترين طرح هاي انجام شده در اين مركز عنوان كرد.
وي همچنين با اشاره به اين كه وزارتخانه فهرست 200 قلم دارو را براي رساندن به توليد بومي به دانشگاه ها اعلام كرده است، خاطر نشان كرد: هر دانشگاهي كه براي انجام اين مأموريت ها اعلام آمادگي كند، وزارتخانه توليد آن داروي خاص را به آن دانشگاه محول مي كند تا موازي كاري انجام نشود.

 


به گفته رئيس سازمان بازرسي كل كشور

سفرهاي استاني من كاري است ، نه انتخاباتي

سنندج- خبرنگاركيهان:
براي جلوگيري از فساد بانكي در كشور بايد سيستم ها اصلاح و تذكرات و تاكيدات رعايت شود تا اين گونه اتفاقات روي ندهد.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي كردستان با بيان اين مطلب گفت: با فعاليت هاي سيستماتيك و نظارت هاي درون سيستمي مي توان از وقوع اين گونه فسادها جلوگيري كرد.
حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي با اشاره به سفر خود به كردستان و در پاسخ به اين سوال كه آيا اين يك سفر تبليغاتي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري است، گفت: اين گونه سفرها كاري است و ما وظيفه خودمان را انجام مي دهيم و به سفر مي رويم زيرا بازرسي شغلش سركشي است و من تاكنون 3 بار به كردستان سفر كرده ام.
وي وضعيت عملكردي استان را مفيد ارزيابي كرد و گفت: نسبت به گذشته تلاش هاي زيادي در همه زمينه ها انجام گرفته است و وفاق، وحدت و همدلي كه در استان وجود دارد شرايط بسيار مطلوبي را فراهم ساخته تا عملكردها مثبت باشد. پورمحمدي در مورد فرمايش رهبر معظم انقلاب پيرامون حفظ آرامش در كشور گفت: معني فرمايش معظم له كه فرمودند آرامش كشور بايد حفظ شود اين نيست كه در جامعه انتقاد نشود و يا مشكلات جاري بيان نشود بلكه انتقادات دلسوزانه مطرح شود و طرف ها با مسائل ماجراجويانه برخورد نكنند و فضا را ملتهب نسازند و انتقادكننده در مسير درست حركت كرده و همه دست به دست هم بدهند تا فضاي متعادل برقرار شود.
 


به منظور افزايش كيفيت چاي صادراتي

گمرك تخصصي چاي در گيلان راه اندازي مي شود

رئيس سازمان ملي استاندارد كشور از استقرار گمرك تخصصي چاي درگيلان خبر داد و گفت: با راه اندازي اين گمرك كيفيت و ماهيت چاي صادراتي استان وضعيت مطلوب تري خواهد يافت.
نظام الدين برزگري در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به فعاليت 120شركت بازرسي استاندارد در كشور اظهاركرد: تمام كالاهاي صنعتي وارداتي مشمول استاندارد اجباري هستند.
وي تصريح كرد: ايجاد آزمايشگاه تخصصي چاي در گيلان از ضروريات است زيرا استان گيلان داراي چاي مرغوبي در كشور است.
برزگري با اشاره به نقش بخش خصوصي در احداث آزمايشگاه هاي استاندارد گفت: در اين راستا آزمايشگاه هاي همكار استاندارد در مناطق ويژه و آزاد توسط بخش خصوصي تجهيز شده و تسهيلاتي با بهره كم به صورت وجوه اداره شده براي آنها در نظر گرفته مي شود.
 


معاون سازمان زندان هاي كشور:

اجراي برنامه هاي قرآني بر بازگشت مددجويان به جامعه تاثير بسيار دارد

همدان-خبرنگاركيهان
معاون سلامت، اصلاح و تربيت سازمان زندان هاي كشور گفت: اجراي برنامه هاي فرهنگي و تربيتي با محوريت قرآني، بر بازگشت همراه با سلامت مددجويان به جامعه تاثير مهمي دارد.
علي شمس در ديدار از مجموعه زندانهاي استان همدان افزود: اجراي اين گونه برنامه ها علاوه بر كمك به برگشت سالم و سعادتمندانه مددجويان زنداني به جامعه، كاهش آسيب رفتارهاي پرخطر در زندانها را نيز موجب مي شود.
وي ادامه داد: برنامه هاي فرهنگي و تربيتي به ويژه در قالب مذهبي، هم اكنون به صورت مطلوبي در زندانها اجرا مي شود كه در استان همدان نيز به همين گونه است.
معاون سلامت، اصلاح و تربيت و رئيس ستاد پيگيري و كاهش آسيب رفتارهاي پرخطر زندانهاي كشور تاكيد كرد: در ديدار از زندانهاي استان همدان، تغذيه مددجويان مناسب بوده و فضاي بهداشتي و اقدامات درماني نيز از درجه بسيار خوبي برخوردار است.
وي اضافه كرد: با توجه به ديدارهاي قبلي، زندانهاي همدان، از نظر وضعيت فيزيكي نيز نسبت به سالهاي گذشته، قابل مقايسه نبوده و مكانهاي فرهنگي و آموزشي بسيار مناسب و متنوعي در آنها ايجاد شده است.
در اين ديدار كه در قالب برنامه هاي ستاد پيشگيري و كاهش آسيب رفتارهاي پرخطر در زندانهاي كشور انجام گرفت، سيدعبدا... مرتضوي مديركل دفتر برنامه ريزي اشتغال و حرفه آموزي سازمان زندانهاي كشور، اظهار داشت: يكي ديگر از مهمترين راهها و برنامه هاي كاهش آسيب رفتارهاي پرخطر در زندانها، اشتغال و حرفه آموزي مددجويان است.
وي افزود: فراهم ساختن زمينه هاي اشتغال در زندانها بايد مورد توجه قرار بگيرد و با برنامه ريزيهاي صحيح و مناسب اشتغال زايي مددجويان را به حداكثر رساند.
وي زندان مركزي همدان را داراي فضاي مناسب و زيرساخت قابل قبولي دانست و خاطر نشان ساخت: بهبود وضعيت اشتغال در اين زندان نسبت به ساير زندانهاي استان، نياز به تلاش مضاعف دارد كه با همت مديران استاني و ستادي محقق خواهد شد.
 


پيكر پاسدار شهيد عباس زاده با حضور انبوه مردم خرم آباد تشييع شد

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
پاسدار شهيد سجاد عباس زاده كه در هنگام تمرينات تاكتيكي گردان هاي امام حسين(ع) به شهادت رسيده بود در خرم آباد تشييع شد.
پيكر مطهر پاسدار شهيد سجاد عباس زاده در خرم آباد با حضور گسترده مردم، استاندار لرستان و نماينده ولي فقيه در استان، فرماندهان نظامي و انتظامي و مسئولان ادارات دولتي در محل پادگان امام حسين(ع) خرم آباد تشييع و بنا به وصيت وي در گلزار شهداي اين شهر در جوار پدر شهيدش به خاك سپرده شد.
به گزارش خبرنگار ما، شهيد عباس زاده به اتفاق سرهنگ دريكوند از همرزمانش عضو نيروهاي تاكتيكي گردان هاي امام حسين(ع) در قلعه نصير خرم آباد در حين ماموريت دچار حادثه شد كه وي بر اثر جراحات وارده به درجه رفيع شهادت نايل آمد و حال همرزمش وخيم است.
شهيد عباس زاده حدود دو ماه پس از شهادت پدرش در عمليات والفجر ديده به جهان گشود و اينك فرزند وي نيز حدود دو ماه آينده متولد خواهد شد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10