(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 6  دی  1391 - شماره 20391

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اين نشانه ها ديدني نبود ؟! (يادداشت روز)
سامانتا (گفت و شنود)
نيويورك تايمز: شرط موفقيت مذاكرات ايران و 1+5 كاهش تحريم ها است
در نامه اژه اي مطرح شد
درخواست دادستان از رئيس جمهوراسامي 300 نفر را اعلام كنيد
در بيانيه مشتركي صورت گرفت
مخالفت هند و روسيه با تحريم ايران
در گفت وگوي تلفني با مرسي
احمدي نژاد برگزاري موفقيت آميز همه پرسي قانون اساسي مصر را تبريك گفت
كيهان و خوانندگان
گفتيم پارازيت در كن نگفتيم كه شير تو شير راه بينداز (خبر ويژه)
40 درصد صهيونيست ها مايل به ترك فلسطين اشغالي هستند (خبر ويژه)
خاطره زهرا اشراقي از تندروهايي كه خاتمي ها را شير مي كردند (خبر ويژه)
عقلاي اصولگرا شما را همبازي آشوبگران مي دانند (خبر ويژه)
وزير دولت اصلاحات به خاتمي نمره صفر داد (خبر ويژه)


اين نشانه ها ديدني نبود ؟! (يادداشت روز)

1- سخت است، شايد هم بي فايده، يا كم فايده! بعيد هم نيست اين وجيزه، جسارت تلقي شود. مخصوصاً آن كه روي سخن با شخصيتي صاحب نام و با سابقه اي درخشان، يعني آيت الله هاشمي رفسنجاني باشد. شخصيتي كه زير شكنجه هاي رژيم شاه لب به افشاي اسرار نمي گشود و جمعه هاي بعد از انقلاب كه به خطبه مي ايستاد، حزب الله سراپا گوش بود. ولي از نوشتن گريزي نيست چرا...؟! بي آن كه قصد مقايسه اي در ميان باشد و تنها به عنوان يك نمونه عبرت انگيز، اشاره به خاطره اي را خالي از لطف نمي دانيم. محمود اعتمادزاده با نام مستعار «به آذين» از نويسندگان و مترجمان برجسته و عضو مركزيت حزب توده بود. ترجمه رمان «دن آرام» از معروفترين آثار اوست. وقتي بعد از دستگيري اعضاي مركزيت حزب توده براي گفت وگو درباره ماركسيسم نزد او رفتيم، اولين سؤالش اين بود «حزب توده كه از بين رفته است، دوران بازجويي هم كه پايان يافته و من با ابراز پشيماني از عمر تلف شده خود، بيشترين همكاري را با نظام داشته ام، پس شما ديگر براي چه آمده ايد؟!» و برادر عزيزم آقاي پرويز جنتي كه از صاحب نظران برجسته در شناخت ماركسيسم و تاريخچه آن است در پاسخ گفت؛ «آقاي به آذين! شما بخشي از سرمايه ايران اسلامي و متعلق به مردم مسلمان اين مرز و بوم هستيد كه دشمن با فريب و ترفند از ما دزديده بود. ما آمده ايم متاع به سرقت رفته خود را، تمام و كمال از دشمن پس بگيريم». به آذين لبخندي زد و به برادر عزيز ديگرم آقاي قاسم تبريزي كه از صاحب نظران تاريخ معاصر است و او را از قبل مي شناخت، روي كرد و گفت؛ اين جوانمردي ها مخصوص امام خميني(ره) است ... و به لطف خداي مهربان از اسارت دشمن بيرون آمد. باز هم تأكيد مي شود كه شخصيت و سوابق آيت الله هاشمي با آنچه در اين خاطره آمده است قابل مقايسه نيست.
2- اواخر دهه 30 بود. آن روزها لايحه اعطاي امتياز نفت شمال به شوروي از سوي دولت وقت- قوام السلطنه- به مجلس ارائه شده و نمايندگان مجلس پانزدهم با آن مخالفت مي كردند. حزب توده براي فشار بر مجلس، تظاهراتي در ميدان بهارستان به راه انداخته بود. آن هنگام مرحوم جلال آل احمد جواني20 ساله و عضو شاخه جوانان حزب توده بود و در تظاهرات ياد شده حضور داشت. مرحوم آل احمد مي گويد، «من «بازوبند انتظامات» بر بازو داشتم و به خيال خود براي حفظ نظم و انضباط تظاهرات تلاش مي كردم. ناگهان متوجه شدم كه تعدادي از افسران و كاركنان روسي سفارت شوروي، هدايت تظاهرات و شعارهاي آن را برعهده دارند. به شدت يكه خوردم. تا آن روز تصور مي كردم كه عضو يك حزب مستقل هستم و براي منافع مردم كشورم تلاش مي كنم. لطف خدا بود كه به خود آمدم، بازوبند را از بازو باز كرده و به خيابان پرتاب كردم. من و خدمت به دشمنان وطنم؟! (نقل به مضمون). مرحوم جلال آل احمد بعد از اين بيداري به مبارزه با استبداد شاهنشاهي و استعمار شرقي و غربي روي آورد. مدتي بعد به زيارت خانه خدا رفت كه كتاب خواندني و شيوا و جذاب «خسي در ميقات» حاصل آن سفر روحاني جلال است. گفتني است در اسناد ساواك آمده است كه جلال اعلاميه هاي امام خميني(ره) را توزيع مي كرده است. خدايش رحمت كند.
3- چند سالي است- همزمان و بعد از فتنه 88- كه آيت الله هاشمي رفسنجاني عهد ديرين رها كرده و متأسفانه در ميداني بازي مي كند كه بي ترديد از سوي دشمنان اسلام و انقلاب - بخوانيد دشمنان خود ايشان- طراحي شده و مديريت مي شود. مديريت مثلث آمريكا، اسرائيل و انگليس در زمينه سازي، حمايت و راه اندازي فتنه 88 به اندازه اي آشكار و مستند است كه بي خبري آقاي هاشمي از آن با توجه به هوشمندي بارها تجربه شده ايشان بسيار عجيب و غيرقابل تصور به نظر مي آيد. اگر مرحوم جلال آل احمد با مشاهده دخالت كاركنان روسي سفارت شوروي در تظاهرات ياد شده به ماهيت آن حركت و اهداف استعماري آن پي برده و خود را كنار كشيد، از آيت الله هاشمي رفسنجاني انتظار مي رفت و مي رود كه بعد از فتنه 78 يعني ده سال قبل از فتنه 88 دست خونريز و غارتگر مثلث آمريكا و اسرائيل و انگليس را كه از آستين وطن فروشان داخلي بيرون آمده بود، شناسايي كرده و در پي قطع آن باشد ولي با كمال تأسف به جاي آن كه دامن از اين معركه بيرون بكشد، باعث شد آستين فتنه گران به درون كشيده شود!
از جناب رفسنجاني بعيد بود- و هست- كه فتنه 88 را با انگيزه دستيابي مأموران داخلي مثلث ياد شده به كرسي رياست جمهوري ارزيابي كند و تمامي شواهد و اسناد آشكاري كه از اهداف براندازانه و ديكته شده به سران و عوامل فتنه حكايت مي كرد و مي كند را ناديده گرفته باشد! به عنوان مثال آيا ائتلاف آشكار و اعلام شده مدعيان اصلاحات با منافقين، ماركسيست ها، بهايي ها، سلطنت طلب ها، تروريست هاي كومله و حزب دموكرات كردستان و...براي شركت در انتخابات رياست جمهوري بود؟! آيا حمايت مالي، تداركاتي، تبليغاتي و سياسي آمريكا و متحدان اروپايي و منطقه اي آن از فتنه گران نشانه ايران دوستي آنها بود؟! شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران»(!) كه دو روز قبل از سوي وزارت خارجه اسرائيل به فتنه گران ديكته و توصيه شده بود براي جناب رفسنجاني ترديدآور نبود؟ اينكه نتانياهو با صراحت اعلام مي كرد «اصلاح طلبان بزرگترين سرمايه اسرائيل در ايران هستند» و شيمون پرز با افتخار! مي گفت «جنبش سبز به نمايندگي از اسرائيل در ايران با جمهوري اسلامي مي جنگد»، اوباما، حمايت از فتنه گران را يكي از اهداف استراتژيك آمريكا براي براندازي جمهوري اسلامي معرفي مي كرد، نخست وزير انگليس با اعلام حمايت از فتنه گران و تقدير از موسوي و خاتمي و كروبي، عمر جمهوري اسلامي ايران را پايان يافته مي دانست؟! و يا وقتي فتنه گران در نماز جمعه اي كه به امامت خود آقاي هاشمي برپا شده بود به نفع اسرائيل و آمريكا شعار مي دادند، روز عاشورا به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله عليه السلام اهانت مي كردند، تصوير مبارك حضرت امام(ره) را پاره كرده و روي آن مي رقصيدند و ده ها و صدها جنايت ديگري كه همه روزه مرتكب مي شدند براي بيداري آقاي هاشمي رفسنجاني كافي نبود؟! آيا هيچيك از اين موارد و ده ها و صدها جنايت و خيانت مشابه ديگر قابل انكار است؟! و آيا اين همه نشانه ديدني نبود ؟!
4- از جمله اظهارات آقاي هاشمي رفسنجاني كه اين روزها به بهانه هاي مختلف بر زبان مي آورند، «تشكيل دولت وحدت ملي با حضور همه نيروهاي سياسي فعال!»، تاكيد بر «انتخابات آزاد و شفاف و قانوني به عنوان اولين قدم براي بازگشت تعادل به جامعه»! و نمونه هاي ديگري از اين دست است، كه درباره آن گفتني است؛
الف: آقاي هاشمي در تعريف «دولت وحدت ملي» بر حضور همه نيروهاي فعال سياسي تاكيد مي كنند و اين پرسش را بي پاسخ مي گذارند كه چرا در طرح پيشنهادي خود نه فقط كمترين مرزبندي با گروه هاي آلوده سياسي ندارند بلكه بدون تفكيك و با تاكيد و تكرار چندباره، آنها را بخشي از «دولت وحدت ملي»! مورد نظر خويش معرفي مي كنند! آيا منظور آقاي هاشمي، بازسازي همان ائتلاف جريانات ضد انقلاب در فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 است؟!
ب: آقاي هاشمي در حالي از كمترين مرزبندي با دشمنان تابلودار اسلام و نظام و جريانات وطن فروش و آلوده سياسي خودداري مي كنند و همه آنها را در «دولت وحدت ملي»! پيشنهادي خويش جاي مي دهند كه در همان حال و در اظهارات خود درباره «دولت وحدت ملي» بر مرزبندي با نيروهايي كه آنها را «تندرو»! مي نامد- يعني توده هاي ميليوني مردم مسلمان و متعهد كشورمان- تاكيد مي ورزد! و پرسش اين است چرا جناب رفسنجاني مرزبندي با مردم فداكاري كه در مقابل توطئه هاي آمريكا و اسرائيل و از جمله فتنه 88 ايستاده اند را هرگز فراموش نمي فرمايند ولي دريغ از يك كلمه كه درباره مرزبندي «دولت وحدت ملي»! مورد نظر خود با گروه ها و جريانات ضد انقلاب و معاند، بر زبان بياورند!
ج: آقاي هاشمي پي درپي بر اين جمله تاكيد مي فرمايند كه بايستي با حضور همه نيروها و گروه هاي فعال سياسي، اعتدال به جامعه بازگردد! و توضيح نمي دهند كه اولا؛ مگر همين نيروهاي مورد نظر ايشان نبودند كه در فتنه 88 آشوب آفريدند؟! ثانيا؛ نفرت مردم از فتنه گران نشانه تعادل جامعه است و ايشان نبايد انتظار داشته باشند كه مردم از مقابله با جريانات فتنه گر دست بكشند. ثالثا؛ مگر همين نيروهاي به قول شما «تندرو» نبودند كه از شما در مقابل گروه هايي كه امروزه از آنها دفاع مي كنيد حمايت كردند. آيا فراموش كرده ايد كه گروه هاي ياد شده، شما را «عاليجناب سرخپوش»، «ديكتاتور»، «مرتجع» و... مي ناميدند و مگر فشار همان ها نبود كه حضرتعالي علي رغم رأيي كه در انتخابات مجلس ششم آورده بوديد، مجبور به استعفاء شديد؟!
د: جناب هاشمي از برگزاري انتخابات آزاد، شفاف و قانوني سخن مي گويند و توضيح نمي دهند كه منظورشان چيست؟ مگر خود حضرتعالي نبوديد كه قبل از ماجراي سال هاي اخير در خطبه هاي نماز جمعه با استناد به ساختار قانوني و چرخه برگزاري انتخابات، صدها دليل مي آورديد كه در نظام جمهوري اسلامي ايران امكان هيچ تقلبي وجود ندارد و تنها تخلف هايي احتمال وقوع دارد كه به هيچوجه نمي تواند در نتيجه نهايي انتخابات تاثيري داشته باشد؟! آن ساختار كه تغيير نكرده! و مگر كساني كه از آنها حمايت مي كنيد با صراحت اعلام نكردند كه تقلب در انتخابات، اسم رمز آشوب ها بوده است و مگر آقاي تاجزاده به گواهي فيلمي كه از ايشان موجود است و به عنوان كسي كه معاون وزارت كشور بوده و چند دوره انتخابات برگزار كرده است با صراحت نمي گويد كه كمترين احتمال تقلب در انتخابات وجود ندارد؟
5- و بالاخره گفتني است كه دلسوزي مردم وفادار به انقلاب براي آيت الله هاشمي از برخي اعضاي خانواده ايشان نيز بيشتر است. كافي است نگاه كنيد گروه هايي كه اين روزها سنگ حمايت از آقاي هاشمي را به سينه مي زنند از ايشان چه مي خواهند و كساني كه امروزه آقاي هاشمي آنان را در مقابل خود تصور مي كند چه انتظاري دارند.

حسين شريعتمداري
 


سامانتا (گفت و شنود)

گفت: گروه هاي اپوزيسيون خارج كشور بدجوري به مشاور ارشد و فراري موسوي گير داده و او را مسخره مي كنند.
گفتم: چرا؟! چي شده كه حالا به فكر مسخره كردن او افتاده اند؟!
گفت: مي گويند اول شك داشتيم ولي تازه متوجه شده ايم كه اردشير اميرارجمند عامل جمهوري اسلامي است و مخصوصا او را از زندان فراري داده اند كه اطلاعات اپوزيسيون را به ايران منتقل كند.
گفتم: خانمي با ملاقه محكم زد توي ملاج همسرش، شوهر پرسيد براي چي مي زني؟ و خانم گفت؛ سامانتا كيه كه اسمش رو توي دفترچه تلفنت نوشتي؟ شوهر گفت؛ اسم اسب مسابقه است كه روي اون شرط بندي كردم! چند روز ديگه خانم با ماهيتابه كوبيد توي ملاجش و وقتي پرسيد چرا؟ گفت؛ امروز اسب مسابقه ات بهت زنگ زده بود!
 


نيويورك تايمز: شرط موفقيت مذاكرات ايران و 1+5 كاهش تحريم ها است

يك روزنامه آمريكايي در يادداشتي با اشاره به تلاش ها براي از سرگيري گفت وگوها ميان ايران و 1+5 اعلام كرد كه شرط موفقيت اين مذاكرات، كاهش ملموس تحريم هاي غرب عليه تهران است.
روزنامه نيويورك تايمز در سرمقاله خود نوشت: بعد از يك وقفه 6 ماهه، آمريكا و ديگر قدرت هاي بزرگ جهان در تلاش هستند تا مذاكرات با ايران درباره برنامه هسته اي اين كشور را آغاز كنند.
در ادامه اين مطلب، ادعا شده است كه آمريكا هنوز ترديد دارد كه ايران براي رسيدن به يك توافق تمايل داشته باشد، آمريكا و ديگر كشورهاي 1+5 كه شامل روسيه، انگليس، چين، فرانسه و آلمان مي شود خواستار از سرگيري مذاكرات با ايران در ماه جاري ميلادي هستند اما ايران تا همين لحظه موافقت نكرده است و به همين دليل تا ماه ژانويه سال 2013، احتمالا نشستي برگزار نشود.
نيويورك تايمز در حالي مدعي عدم پاسخگويي ايران براي ازسرگيري مذاكرات شده است كه تهران خواستار پاسخ روشن و شفاف 1+5 به پيشنهادات خود در جريان مذاكرات بغداد و مسكو كه خردادماه سال جاري برگزار گرديد، شده است.
نيويورك تايمز ادامه داد كه هنوز مشخص نيست كه «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا و شركاي وي پيشنهاد جدي روي ميز مذاكرات قرار دهد. آخرين جلسه درباره مذاكرات هسته اي ايران در مسكو كه در ماه ژوئن سال جاري ميلادي برگزار شد، پس از آنكه ايران پيشنهاد توقف غني سازي اورانيوم با درصد غناي 20 درصد را رد كرد، با شكست مواجه شد. از ايران خواسته شده بود كه ذخاير اين سوخت خود را به خارج از كشور انتقال دهد و نيروگاه غني سازي فردو را تعطيل كند.
البته نيويورك تايمز به اين بخش از مذاكرات مسكو اشاره نمي كند كه ايران تمايل خود را براي بحث درباره امكان توقف غني سازي 20 درصد را اعلام كرده بود به شرط آن كه 1+5 نيز حق ايران در داشتن برنامه غني سازي 5/3 درصد را به رسميت بشناسند.
به نوشته نيويورك تايمز پيشنهاد اصلي قدرت هاي 1+5، يك استراتژي محدود براي قرار دادن مانع بر جنبه نگران كننده برنامه هسته اي ايران كه همان غني سازي 20 درصد اورانيوم بود. برخي كارشناسان هم اكنون غرب را ترغيب كرده اند تا يك توافقنامه گسترده تري را به ايران پيشنهاد دهد كه طبق آن تحريم هاي بيشتري از آن لغو شود و اين كشور را در قبال توقف كامل برنامه هسته اي يا حداقل پايان دادن به عناصر نظامي اين برنامه، از انزواي ديپلماتيكي بيرون آورند.
مقامات آمريكايي هم اكنون مي گويند زمانيكه مذاكرات از سر گرفته شود، كشورهاي 1+5 يك نسخه تقريبا اصلاح شده از پيشنهادات اصلي خود ارائه مي دهند كه شامل كاهش تحريم هاست در صورتي كه ايران گام هاي بيشتري براي محدود كردن برنامه هسته اي خود به كار گيرد، مي شود.
نيويورك تايمز ادامه داد: كشورهاي 1+5 مي گويند در صورتيكه ايران براي مذاكرات به صورت جدي ابراز تمايل واقعي از خود نشان دهد، آنها آماده مذاكره درباره يك پيشنهاد گسترده تر هستند. اين بسته پيشنهادي حتما بايد شامل كاهش چشمگير تحريم ها باشد در غير اينصورت هيچ انگيزه و محركي براي ايران به منظور برداشتن گام باقي نمي ماند.
 


در نامه اژه اي مطرح شد

درخواست دادستان از رئيس جمهوراسامي 300 نفر را اعلام كنيد

دادستان كل كشور طي نامه اي به محمود احمدي نژاد در واكنش به اظهارات اخير وي مبني بر اينكه، «300 تن در كشور، 60 درصد دارايي ها را بلوكه كرده اند و پس نمي دهند» خواستار ارسال فوري اسامي اين افراد به قوه قضائيه براي پيگرد قضايي شد.
متن نامه حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي خطاب به رئيس جمهور بدين شرح است:
سلام عليكم
احتراماً؛ عطف به بخشي از مصاحبه تلويزيوني مورخه 2/10/1391 جنابعالي در خصوص مطالبات و به عنوان مطالبي در خصوص، «وجود سيصد تن در كشور كه 60 درصد دارايي هاي كشور را بلوك كرده و پس نمي دهند»، همان گونه كه بارها و در جلسات حضوري پيگيري نموده ام انتظار مي رود كه اسامي اين افراد و ميزان مطالبات غيرجاري نظام بانكي كشور از آنها جهت پيگيري هاي قانوني از سوي قوه قضاييه و دادستاني كل كشور به قوه قضاييه ارائه گردد.
اضافه مي نمايد؛ در ادامه پيگيري هاي مستمر به عمل آمده در اين خصوص طي نامه هاي ق 140/9120/2/45/14 مورخ 22/8/1391 و ق140/9120/2/92/14 مورخ 28/9/1391 اسامي بدهكاران بانكي داراي مانده مطالبات غيرجاري بالاي 10 ميليارد ريال از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران استعلام شده كه تاكنون پاسخي دريافت نشده است، لذا ضرورت دارد دستور فرماييد در اسرع زمان ضمن ارائه اطلاعات اخيرالذكر، اسامي 300 تن اعلامي از سوي حضرتعالي در اسرع زمان جهت پيگيري هاي قانوني به دادستاني كل كشور منعكس گردد.
خاطرنشان مي شود، رئيس جمهور 24 آذر در مراسم افتتاح طرح هاي عمراني استان خراسان رضوي كه در محل سالن همايش هاي مجتمع فرهنگي هلال احمر برگزار شد گفته بود؛ «300 نفر در كشور، 60 درصد پول هاي كشور را در جيب خود گذاشته و پس نمي دهند.»
 


در بيانيه مشتركي صورت گرفت

مخالفت هند و روسيه با تحريم ايران

رئيس جمهور روسيه و نخست وزير هند در بيانيه مشتركي ضمن تاكيد بر حق ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، مخالفت خود را با تحريم هاي يكجانبه غرب عليه جمهوري اسلامي اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري «نووستي»، در بيانيه مشتركي كه در پايان سفر رسمي «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه به هند به امضاي طرفين رسيد، تاكيد شده است كه روسيه و هند اين حق را براي جمهوري اسلامي ايران به رسميت مي شناسند كه بتواند از انرژي هسته اي در اهداف صلح آميز استفاده كند.
در اين بيانيه آمده است: روسيه و هند بسيار نگران روند اوضاع پيرامون ايران و برنامه هسته اي اين كشور هستند و هر دو كشور بر حمايت قاطع خويش از حل و فصل همه جانبه و طولاني مدت اين مسائل صرفا از راه هاي سياسي- ديپلماتيك و از طريق ادامه مذاكرات براي رسيدن به توافق تاكيد مي كنند. ضمن اين كه روسيه و هند در اين خصوص هم عقيده هستند كه تحريم هاي يكجانبه اقدام سازنده اي نيست.
در بيانيه اي كه در پايان مذاكرات ولاديمير پوتين با «مان موهان سينگ» نخست وزير هند امضا شد، يادآوري شده است: مقامات مسكو و دهلي اين حق را براي ايران قائل هستند كه به تحقيقات، توليد و استفاده از انرژي هسته اي در اهداف صلح آميز با رعايت كليه تعهدات بين المللي خود ادامه دهد. طرفين در عين حال از مقامات تهران مي خواهند تا كليه مفاد قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل را رعايت كرده و با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري بسيار نزديك داشته باشند.
 


در گفت وگوي تلفني با مرسي

احمدي نژاد برگزاري موفقيت آميز همه پرسي قانون اساسي مصر را تبريك گفت

رئيس جمهور كشورمان در گفت وگوي تلفني با محمد مرسي رئيس جمهور مصر، برگزاري موفقيت آميز همه پرسي قانون اساسي مصر را به دولت و ملت اين كشور تبريك گفت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد در تماس تلفني با همتاي مصري خود، اظهار داشت: مطمئن هستم ملت مصر در دوره جديد، به سرعت به سمت قله هاي عزت و پيشرفت حركت خواهد كرد.
وي افزود: دو ملت دوست و برادر ايران و مصر در مسير عزت و پيشرفت همراه هم خواهند بود و ملت ايران از هر نوع همكاري و پشتيباني و دعا براي موفقيت شما و ملت مصر دريغ نخواهد كرد.
محمد مرسي رئيس جمهور مصر نيز در اين مكالمه تلفني ضمن قدرداني از محمود احمدي نژاد، اظهار داشت: دو كشور ايران و مصر با همكاري و تشريك مساعي يكديگر مي توانند هرچه سريعتر به پيشرفت دست يابند و در اين مسير، همكاري و ارتباطات نزديك دو ملت بسيار موثر خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: رهبران و ملت مصر در مسير توسعه و پيشرفت خود، توجه وافري به جمهوري اسلامي ايران دارند.
پيام احمدي نژاد به مناسبت سال جديد ميلادي
رئيس جمهور در پيام هاي جداگانه اي به سران كشورهاي مسيحي، ميلاد حضرت مسيح و آغاز سال نو ميلادي را به دولت ها و ملت هاي آنان تبريك گفت.
رئيس جمهور همچنين با آرزوي سالي پر از بركت و سعادت، از خداوند متعال سلامتي، موفقيت، بهروزي و سربلندي براي دولت ها و ملت هاي مسيحي مسئلت و اظهار اميدواري كرده تا با تلاش جمعي، شاهد بازگشت آرامش و رفاه براي همگان و همچنين استقرار عدالت پايدار مبتني بر توحيد، اخلاق و محبت باشيم.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ در هر دو دوره رياست جمهوري اخير به آقاي احمدي نژاد راي داده ام پشيمان هم نيستم چون به وظيفه عمل كرده ام ولي خطاب به ايشان عرض مي كنم بيان اين موضوع كه نمي گذارند كار بكنم پذيرفته نيست. شما آنچه كه در توان داشتيد انجام داديد و كارهاي انجام نشده از توان شما خارج بوده و بنابراين نبايد با كسي دعوا كرد و جنجال راه انداخت. ما در شرايط امروز بيش از هر چيز به آرامش نياز داريم.
2191---0917
¤ با توجه به گفت وگوي چند روز قبل رئيس جمهور در مورد اجراي قانون هدفمندي و مسائل اقتصادي با شبكه يك برخي از نمايندگان و كارشناسان اقتصادي نظر مخالفي نسبت به سخنان رئيس جمهور محترم ابراز داشتند شايسته است مسئولين صدا و سيما فرصتي فراهم نمايند تا تضارب آراء صورت گيرد و مردم انتخاب كننده باشند.
بور بور از ورامين
¤ راي آري 71 درصدي مردم مصر به قانون اساسي اين كشور كه مهمترين ويژگي آن اسلام است آن هم با توجه به 34 سال تبليغات مغرضانه و مسموم جهان استكبار عليه اسلام پيام زيادي دارد و بايد منتظر آينده باشيم. اين پيروزي واقعا جاي تبريك و خوشحالي دارد.
2470---0919
¤ قرار دادن سفارت در اختيار تروريست هاي مسلح سوريه از سوي اتحاديه اروپا مصداق روشن دخالت اين اتحاديه در امور داخلي كشور سوريه مي باشد. وقتي كشورهاي اروپايي قوانين بين المللي را به راحتي زير پا مي گذارند چگونه مي خواهند در مذاكرات خود با ديگر كشورها رعايت قوانين بين المللي را متذكر بشوند و مطالبه كنند.
صفايي
¤ روزنامه كيهان را بخاطر اين كه حق مي نويسد دوست دارم و مطالعه مي كنم تا حال هم از سرزنش يك عده افراد جاهل و مغرض نيز منفعل نشده ام. تماس گرفتم كه ضمن بيان اين موضوع عرض بكنم به راه خود ادامه دهيد. راه حق خستگي ندارد.
حميدنژاد
¤ به آن دسته از افرادي كه با پز روشنفكري از نيروهاي متدين كشور اشكال مي گيرند كه چرا متعرض فيلم هاي سخيف مي شوند عرض مي كنم وقتي كه فساد در جايي پا بگيرد خشك و تر با هم مي سوزند حال تقصير نيروهاي حزب اللهي چيست كه به اين مسائل اعتقاد دارند و دلسوز مردم و كشور هستند.
باغبان
¤ با توجه به نزديكي 9 دي از آقاي شريعتمداري درخواست مي شود به روشنگري و خط دهي و بصيرت افزايي مردم اقدام نمايند و اين مسئله را در شماره هاي متعدد جا بيندازند كه ملاك حال فعلي افراد است و سابقه انقلابي و... مهم نيست. متاسفانه برخي با سابقه خود به سوءاستفاده مبادرت ورزيده و مردم را خام مي كنند.
شاهين حيدري از شهركرد
¤ وقتي اتحاديه اروپا با تصميم خود سفارت در اختيار معارضين مسلح سوريه قرار مي دهد حق اين است كه دولتمردان كشور ما هم در مورد مذاكره با كشورهاي 1+5 تجديدنظر داشته باشند. تا متوجه بشوند دخالت در امور داخلي كشور ديگر بي جواب نمي ماند.
صباغيان
¤ براي از سر راه برداشتن مشكل اصلي جهان اسلام يعني وهابيت بايد ارتباط با علماء دانشگاه الازهر مصر و ديگر علماي مشهور اهل سنت در ساير كشورها بيشتر شود و آنها جلوي تكفير شيعه و شيعيان را بگيرند و وهابيت را دشمن اسلام بدانند.
انصاري
¤ بعد از سالهاي دفاع مقدس برخي از فرزندان سران بلاي جان ملت شده اند با پولهاي باد آورده به هر شكلي چوب لاي چرخ ملت، انقلاب و دولت مي گذارند و به صورت علني با بيگانگان همصدايي مي كنند و عملا در صف مخالفان انقلاب و مردم ايستاده اند با اداي روشنفكري دستورات استعمار پير انگليس را اجرا مي كنند.
حسيني
¤ اين چندمين بار است كه رژيم جعلي اعلام مي كند كه حزب الله 50 هزار موشك دارد و اين توان را هر كس در دنيا ندارد، از آن سو مي گويد ما تحمل نمي كنيم و اين تناقض در درونش نهفته است. اما حقيقت چيز ديگري است رژيم صهيونيستي يكي از تاكتيك هاي فريبكاري اش است .درسي كه در چند رويارويي جبهه مقاومت با صهيونيست ها به ما آموخته است اين است كه ما اهل استفاده از سلاح نامتعارف نيستيم پس تاكيد ما مسلمانان دفاع است و لذا بايد ما در بحث دفاعي خود را تقويت كنيم.
سعيد كيان پور
¤ در برابر اين شيخ نشين بحرين كه بزرگتر از دهانش حرف زده، از وزارت خارجه تقاضا داريم در برابر اين گزافه گويي ها كوتاه نيايد وزارت خارجه بايد طبق اسناد و مدارك ادعاي اين شيخ نشينان را محكوم كنند.
عليمرداني
¤ با سلام و خداقوت از قرار دادن نسخه پي دي اف تمام صفحات روزنامه در سايت استقبال مي شود، هر چه نسخه سايت به نسخه كاغذي نزديكتر شود بهتر است.
9671---0915
¤ آقاي اردوغان شما كه دانشجويان معترض به سياست هايتان را توسط يگان ويژه مبارزه با تروريسم پاسخ مي دهيد، آن وقت تروريستهاي مسلح و معارض با دولت سوريه را چگونه مردم سوريه خطاب مي كنيد؟
8575---0937
¤ گراني كرايه خانه و اجاره ها چه ربطي به گراني ارز دارد. سه فرزندم كه ازدواج كرده اند نمي توانند يك خانه و سرپناه براي خود اجاره كنند. خانه اي كه 10 سال قبل ساخته شده است چه ربطي به افزايش ارز دارد.
يك پيام
¤ علت پرداخت نشدن وام ازدواج توسط بانكها چيست؟ الان مدتي است كه اين وام ها مسدود شده و بانكها به زوجهاي جوان وام نمي دهند. چرا كسي به اين موضوع توجه نمي كند. از يك طرف به جوانان توصيه مي شود ازدواج نمايند و از سوي ديگر درهاي تسهيلات به روي آنان بسته مي شود.
يك خواننده روزنامه
¤ متاسفانه بندرامام خميني با وجود داشتن بيش از 100هزار نفر جمعيت و يكي از بنادر مهم كشور، هنوز به صورت بخش اداره مي شود نه به صورت شهرستان. از مسئولان درخواست رسيدگي داريم.
علي خامسي
¤ شهرك ابريشم يك ورودي و خروجي به صورت زيرگذر به سمت جاده قديم كرج دارد كه هنگام بارندگي مسدود است و ساكنان اين شهرك با مشكلات زيادي روبه رو مي شوند و مسئولان تاكنون تدبيري اتخاذ نكرده اند.
فواد كاسب
¤ چندي است كه برخي اراذل و اوباش و سارقين باعث ايجاد جو بدبيني و ناامني در شهرستان شوشتر شده اند مي طلبد ناجا با قدرت و اقتدار با اين جانوران آدم نما برخورد نمايد.
6224---0916
¤ ساكن منطقه 22 هستم هزينه تلفن ما 60هزارتومان در اين دوره محاسبه شده است در صورتي كه دوره هاي قبل كه بيشتر از اين دوره نيز مورد استفاده قرار مي گرفت 35هزارتومان بيشتر نمي شد. علت اين افزايش ناگهاني را مسئول شركت مخابرات تهران تشريح نمايند.
5249---0912
¤ چرا نيروهاي شركتي شهرداري تهران مشمول مصوبه و بخشنامه دولت مبني بر تبديل وضعيت نمي شوند. مشكل كجاست؟
2592---0938
پاسخ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاريخ 19/9/91، با عنوان «تبليغ زرتشتي» به آگاهي مي رساند: كليه تبليغات نصب شده به روي ناوگان اتوبوسراني شهرتهران در اختيار سازمان زيبا سازي شهر تهران بوده و پس از اخذ تاييديه از وزارت محترم ارشاد در معرض ديد شهروندان قرار مي گيرد.
پاسخ روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 26/9/91 كيهان با عنوان «خاموشي معابر» خيابان شهيد محسن آجانلو به آگاهي مي رساند: با توجه به اجراي طرح توسعه مجلس در محدوده آدرس مذكور كه در حال اجرا ميباشد و بدليل عدم تملك بعضي از اراضي توسط شهرداري و مجلس در حال حاضر امكان نصب پايه روشنايي وجود ندارد لذا به منظور رفاه حال شهروندان و تامين روشنايي محل فوق تعدادي چراغ بر روي ديوار نصب شده است.
 


گفتيم پارازيت در كن نگفتيم كه شير تو شير راه بينداز (خبر ويژه)

مجري برنامه پارازيت شبكه صداي آمريكا، بالاخره پس از يكسال تعليق و كشمكش، از اين شبكه اخراج شد.
گروه تحقيق و نظارت بر بخش فارسي صداي آمريكا پس از يكسال تحقيق، گزارشي را در خصوص اخراج اين مجري به كنگره ايالات متحده آمريكا تحويل داد كه در آن دلايل اخراج ذكر شده است. در اين گزارش به موضوع هميشگي فساد در مديريت بخش فارسي صداي آمريكا اشاره و صراحتاً به اين موضوع تأكيد شده است.
در بخشي از گزارش گروه تحقيق و نظارت بر بخش فارسي صداي آمريكا آمده است كه بحث فساد در مديريت بخش «فارسي صداي آمريكا» تازگي ندارد و تمام بخش هاي دولت آمريكا، وزارت خارجه، وزارت دفاع، كنگره آمريكا و حتي كاخ سفيد هم در جريان اين موضوع قرار دارند و خواهان برخورد با ريشه فساد در اين سرويس خبري هستند.
اين گزارش تأكيد مي كند: همين مديريت فاسد باعث شد تا شر كامبيز حسيني از سر اين رسانه كم شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين گزارش مي افزايد: فرد مذكور بيش از اندازه مغرور شده و به اين باور رسيده بود كه ديگر كسي نمي تواند به وي آسيب برساند و هر روز بيشتر از روز پيش احساس محبوبيت مي كرد و انعطاف پذيري شخصيتي اش كمتر مي شد.
 


40 درصد صهيونيست ها مايل به ترك فلسطين اشغالي هستند (خبر ويژه)

رئيس سابق سازمان امنيت داخلي رژيم صهيونيستي با اشاره به بحران هاي اقتصادي در اين رژيم تأكيد كرد اسرائيل به سوي تاريكي گام برمي دارد.
يووال ديسكين رئيس سابق دستگاه امنيت داخلي رژيم صهيونيستي در توصيف اوضاع كنوني رژيم صهيونيستي گفت اسرائيل به سوي تاريكي گام برمي دارد.
وي از شهرك نشينان صهيونيست خواست تا در انتخابات پارلماني كه قرار است در روز 22 ماه آينده ميلادي برگزار شود، براي پيشبرد روند تغيير در كشور و افزايش فشار بر نخبه هاي سياسي راي سفيد به صندوق بيندازند، چرا كه اسرائيل هيچ رهبري [ خوبي] ندارد.
به گزارش مشرق، ديسكين در واكنش به گزارش روزنامه هاآرتص در مورد تمايل بيش از 40درصد از شهرك نشينان براي ترك سرزمين هاي اشغالي گفت چرا آنها بايد به فرار از اسرائيل فكر كنند؟ اين گزارش بسيار مهم و نگران كننده است، البته اين تنها يك احساس نيست و يك مهاجرت واقعي به شمار مي رود، اين واقعيت است كه من از خيلي از اطرافيانم مي شنوم، اين رويكردهاي مردم ناشي از بحران هاي اقتصادي و بحران مديريتي در اسرائيل است.

 


خاطره زهرا اشراقي از تندروهايي كه خاتمي ها را شير مي كردند (خبر ويژه)

رضا خاتمي اذعان كرد حاميان اصلاح طلبان در عرصه حرف و نظر خيلي راديكال هستند اما در عرصه عمل بسيار محافظه كارند.
وي كه خود از عناصر راديكال در دوره حاكميت اصلاح طلبان بود در مصاحبه با روزنامه اعتماد، حاميان جريان متبوع خود را جاي همه مردم جا زده و مي گويد: به نظر من مردم دارند از ما اصلاح طلب ها نااميد مي شوند چند روز پيش در بيمارستان خانمي به من گفت ما شما را به خاطر خيانتتان نمي بخشيم كه كشور را به اينها [اصولگرايان] داديد.
وي در عين حال مي گويد: مردم [حاميان تندرو اصلاح طلبان] از اصلاح طلبان راديكال ترند اما در عرصه نظر اگر پاي حرفشان بنشينيد خيلي راديكال هستند، اما در عرصه عمل بسيار محافظه كار هستند، هم به دليل تجربه تاريخي انقلاب[!] و هم به دليل اينكه توده هايي از هم جدا هستند و به قولي جامعه اتمي پيدا كرده ايم.
رضا خاتمي در اين مصاحبه با يكي گرفتن عناصر معارض انقلاب با مردم، انگ تناقض و محافظه كاري به مردم مي زند حال آن كه عناصر پرهياهو اما كم مايه، همان وابستگان به گروهك ها هستند كه به مشاركتي ها و ساير افراطيون نزديك شده و آنها را تحميق و تحريك به تندروي كردند و البته به هنگام ضرورت پشت آنان را خالي كردند.
سند اين ادعا اظهارات همسر رضا خاتمي در همين مصاحبه مشترك با روزنامه اعتماد است. زهرا اشراقي درباره دوره اصلاحات مي گويد: من خوب به ياد دارم فرداي دوم خرداد وقتي آقاي خاتمي برنده انتخابات شد ما به يك كافي شاپ رفتيم كه فضا پر از شور و هيجان و خوشحالي بود و صاحب كافي شاپ با پوسترهاي آقاي خاتمي ديوارهاي مغازه اش را پوشانده بود اما با ديدن من جمله اي گفت كه خيلي به فكر فرو رفتم، گفت چادرت را بردار آقاي خاتمي برنده شد، ديگر همه آزاديم! اين حرف مثل يك هشدار بود و من همانجا فهميدم كه اگر چارچوب اصلاح طلبي تبيين نشود خطر بزرگي آن را تهديد مي كند، به خودم گفتم تازه اول دردسر است، بعدها هم هر وقت مي گفتند اصلاح طلبي يك طيف گسترده است من مي فهميدم كه همين مساله مي تواند پاشنه آشيل اصلاحات شود.
يادآور مي شود وابستگان گروهك هاي نفاق در چند ماهه اول فتنه و آشوب در سال 88 مدعي بودند كه اگر سران فتنه دستگير شوند، ايران قيامت مي شود اما پس از دستگيري برخي از آنان و محدود شدن روابط برخي ديگر از آنان، همين مدعيان با وجود صادر شدن فراخوان هاي زنجيره اي متعدد حاضر نشدند در خيابان آفتابي شده و كمترين هزينه اي بپردازند.
 


عقلاي اصولگرا شما را همبازي آشوبگران مي دانند (خبر ويژه)

جمعي از اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با خاتمي ديدار كردند.
خاتمي در اين ملاقات به روال مشي چند سال اخير خود- شروع از پله دوم- ادعا كرد مواضع برخي تريبون هاي ناظر و برگزاركننده انتخابات را كه بايد بي طرف باشند نگران كننده خواند. اشاره وي به اظهارات صريح آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان است كه تصريح كرده فعالان و همكاران فتنه نمي توانند وارد انتخابات شوند.
خاتمي با اشاره به انتشار برخي سخنان در تريبون هاي رسمي و غيررسمي و اعلام مواضع نگران كننده توسط برخي از افراد كه خود بايد ناظر و برگزاركننده بي طرف انتخابات باشند؛ افزود: در اين موقعيت شاهديم كه جريانات و افرادي كه دستشان در امر انتخابات باز است؛ مواضعي مي گيرند كه نگراني ها را در جمع كثيري از دوستداران و مدافعان انقلاب دوچندان مي كنند. امروز حتي ناظران انتخاباتي هم جانبدارانه برخورد مي كنند بنابراين آيا نبايد جريان اصلاحات نگران وضعيت موجود و آينده انتخابات باشد؟ بدون شك اين موضع گيري ها نمي تواند تضمين كننده برگزاري يك انتخابات خوب و در تراز جمهوري اسلامي ايران باشد.
وي ضمن اشاره به وجود احزاب و جريان هاي دلسوز انقلاب در جبهه اصلاحات گفت: اگر شرايطي كه همه گروه ها و دلسوزان كه در چارچوب قانون اساسي هستند و با اصل انقلاب و نظام همسويي دارند بتوانند در عرصه سياسي كشور فعال باشند مهيا نشود؛ بدون شك انتخابات مطلوبي هم برگزار نخواهد شد. هنگامي كه اين پرسش مطرح است كه آيا اصلاح طلبان كه به رغم وجود اصول مصرح قانون اساسي حق برگزاري كنگره و تجمعات دارند؛ مي توانند كنگره پيش رو را برگزار كنند يا خير؟ در اين شرايط چگونه بايد به حضور پررنگ جريانات سياسي در انتخابات سال آينده اميدوار بود؟ بنابراين برگزاري كنگره مي تواند خود علامت و نشانه اي ولو كوچك از سوي حاكميت براي حضور همه سلايق در انتخابات باشد.
خاتمي خواستار «تعامل با عقلاي اصولگرا» شد و افزود: اميدوارم شرايطي مهيا شود كه همه آنهايي كه دل در گرو اين انقلاب دارند و قلبشان براي نظام و مردم مي تپد؛ بتوانند با تمامي قوا در عرصه سياسي كشور فعال باشند. اين كنگره مي تواند ميزان دلسوزي جبهه اصلاحات نسبت به اصل انقلاب را نيز نشان دهد. من معتقدم نبايد اصولگرا و اصلاح طلب را به طور مطلق مقابل هم قرار دهيم. در ميان اصولگرايان افرادي هستند انديشمند، دلسوز و مدافع جمهوريت و اسلاميت نظام؛ هرچند كه آنها رقيب ما محسوب مي شوند اما هر دو دلسوز انقلابيم و بايد گفت و گو كنيم و تعامل داشته باشيم.
دعوت نهادهاي نظارتي و اجرايي انتخابات به بي طرفي در حالي است كه محافل فعالان در فتنه و آشوب 3 سال پيش- از جمله شخص خاتمي- در طرف جبهه آمريكا و انگليس و اسرائيل و گروهك هاي معاند ايستاده و به نيابت از آنها بسترساز آشوب و اغتشاش بودند. طبيعي است كه در برابر اين جماعت جفاكار و خيانتكار، بي طرفي معنا ندارد. از همين منظر، ادعاي «دلسوزي انقلاب و همسويي با نظام» با هيچ چسبي به جريان نفاق جديد نمي چسبد و تنها چاره كار، عذرخواهي مقصران و مجازات عوامل اصلي آن خيانت بزرگ است.
 


وزير دولت اصلاحات به خاتمي نمره صفر داد (خبر ويژه)

وزير راه دولت اصلاحات به اظهارات خاتمي در زمينه تبيين اصلاحات اقتصادي و اجتماعي نمره صفر داد.
احمد خرم وزير راه دولت اصلاحات و جلال جلالي زاده عضو فراكسيون مشاركت در مجلس ششم، ضمن گفت و گو با روزنامه زنجيره اي آرمان به ارزيابي وضعيت اصلاح طلبان پرداختند. خرم درباره آشفتگي فكري و گفتماني اصلاح طلبان تصريح كرد: به نظر من، الان زمان مناسبي براي آسيب شناسي جريان اصلاحات نيست. پس از انتخابات سال 84 زمان بسيار خوبي بود كه اين جريان آسيب شناسي شود.
وي در عين حال با بيان اين كه جريان اصلاحات فاقد استراتژي مدون و گوياست، خاطرنشان كرد: مشخص نيست كه چگونه اصلاح طلبان به اين نتيجه رسيده اند كه 18 حزب تشكيل و در نتيجه آن، شوراي هماهنگي تشكيل شود. چه مطالعه اي پشتوانه اين حركت است؟ اين يك حركت خودجوش و غيركارشناسي بوده است كه ما را به اينجا رسانده است. وي اضافه كرد: آقاي خاتمي در حال حاضر بعد از 8 سال اصلاحات، متوجه برخي از اين نقاط شده اند. 5 سال پيش با اين مسئله مواجه بوديم كه آقاي خاتمي طي چهار جلسه مواضع اصلاح طلبي را تبيين كرد. من بعد از اين جلسات خدمت آقاي خاتمي رفتم و عنوان كردم كه مطالب مطرح شده در اين جلسات را به دقت گوش كردم و در بعد فرهنگي به طور ناقص، در بعد سياسي بسيار ضعيف و در بعد اجتماعي و اقتصادي صفر خلاصه شده است. اين با تعريفي كه خود آقاي خاتمي با توسعه و اصلاح طلبي داشت، منافات داشت. آقاي خاتمي معتقد بود كه توسعه بايد همه جانبه، متوازن و پايدار باشد. اين مواضع اصلاح طلبي كه آقاي خاتمي ارائه داد داراي اين ويژگي ها نبود.
جلالي زاده نيز در اين گفت و گو ضمن بيان اين كه خروجي دولت هاشمي، خاتمي اما خروجي دولت خاتمي، احمدي نژاد بود، تصريح كرد: اصلاح طلبان پس از دوم خرداد دچار غرور كاذب شدند و همين باعث شد كه در انتخابات شوراي شهر دوم راي نياورند.
وي اضافه كرد: متاسفانه گاهي اوقات احساسات بر رفتارهاي اصلاح طلبان غالب مي شد. به عنوان مثال حضور آقاي معين در انتخابات رياست جمهوري نهم مصداق اتخاذ احساساتي تصميمات بود. مصطفي معين به درخواست جوانان كانديدا شد.، بزرگان اصلاحات [حزب مشاركت] نيز تحت تاثير قرار گرفتند و به علت احترام به راي اكثريت نتوانستند سايرين را توجيه كنند كه نبايد معين به صحنه بيايد وقتي معين در شهر خودش هم راي نداشت، معلوم بود كه در ساير شهرها نيز راي نمي آورد. معين جز در يك استان جاي ديگري راي نداشت. كانديداتوري معين يك ريسك بزرگ بود.
وي همچنين درباره مديريت خاتمي گفته است: آقاي خاتمي نتوانست در كابينه خود هم وزاري موردنظر مردم را انتخاب كند و افرادي را انتخاب كرد كه مردم نسبت به آنها با ديد خوبي نگاه نمي كردند. برخي از اين وزرا اصلا در فكر اصلاحات نبودند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10