(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 12  دی  1391 - شماره 20396

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جو گندمي هاي انتخابات ! (يادداشت روز)
زنگ ! (گفت و شنود)
واكنش نمايندگان به مصوبه استخدام خارج از ضابطه
نگاه استاد عسگراولادي به يادداشت كيهان
مهمانپرست:
حضور ايران در خليج فارس تأمين كننده امنيت منطقه است
امروز انجام مي شود
افتتاح چند پروژه عمراني با حضوررئيس جمهوري در كرمانشاه
معاون وزير كشور تأكيد كرد
تأمين امنيت انتخابات به بهترين شكل
كيهان و خوانندگان
فتنه انگيزي دولت تركيه در عراق (خبر ويژه)
مشاور مشايي: حكم رهبر را بايد روي چشم گذاشت و اجرا كرد (خبر ويژه)
عبدي: معناي حمايت از نامزدي خاتمي تحريم انتخابات است (خبر ويژه)


جو گندمي هاي انتخابات ! (يادداشت روز)

1- استاد روان شناسي از شيطنت روزگار دانشجويي مي گفت. موضوع بحث، شرطي سازي و شرطي شدن بود و او براي تفهيم بهتر درس خاطره اي را باز گفت. «وقتي استاد درس شرطي سازي را تمام كرد، به اتفاق دوستان قرار گذاشتيم اين روش را روي خود استاد امتحان كنيم. نقشه اين بود كه فقط وقتي استاد كنار سطل مي رود و مي ايستد و درس مي دهد، خوب گوش كنيم و در غير اين صورت بي ميلي نشان دهيم. همين كار را هم كرديم. اگر استاد مي نشست و تدريس مي كرد، يكي خميازه مي كشيد، ديگري سرش را مي خاراند و بيرون پنجره را نگاه مي كرد، سومي كيفش را مي گشت، چهارمي كتاب ورق مي زد و... اما وقتي مي رفت كنار سطل در گوشه كلاس مي ايستاد، همه حواس ها جمع مي شد و همه سر تكان مي دادند و سوال مي پرسيدند و حساسيت نشان مي دادند. در مدتي كوتاه چنان استاد را شرطي كرديم كه تا آخر ترم به هواي اينكه كلاس در مشت و مديريت وي است، مي رفت و كنار سطل مي ايستاد و درس مي داد. او خيال مي كرد فاعل موثر است حال آن كه بيشتر منفعل و متأثر بود»!
2- اراده رئيس جمهورسازي و تعيين رئيس دولت بعدي، پديده اي است كه گاه رقباي سرسخت سياسي و انتخاباتي را به غايت شبيه هم مي كند. اين ميل به تواتر در دولت هاي 16 سال اخير ديده شده است. آنچه شگفتي ماجرا را دو چندان مي كند و بر نمك داستان مي افزايد اين است كه در كنار اين اراده رئيس جمهورسازي، شعار مشترك «انتخابات آزاد» از سوي حضرات شنيده شود. اين مدعا طي هفته هاي اخير هم از زبان آقاي هاشمي رفسنجاني و هم از زبان آقاي احمدي نژاد شنيده شد. اين مقارن با اظهارات ياسر هاشمي بود مبني بر اينكه «رجوع به آقاي هاشمي از سوي گروه ها براي نامزدي زياد شده اما من به شخصه فكر مي كنم درست است آقاي هاشمي اگر هم بخواهد و وارد اين عرصه شود، رئيس جمهورساز باشد تا رئيس جمهور».ديگراني در طرف مقابل از مدل تداول قدرت به رسم پوتين- مدودف سخن مي گويند غافل از اينكه آنجا روسيه بود كه يكبار هم مدل گورباچف-يلتسين را در آن اجرا كردند اما اينجا ولو با ضرب و زور فراوان، يخ آن مدل نگرفت. در هر صورت رفتار رئيس جمهورسازانه و گفتار مدعي انتخابات آزاد، كمي تا قسمتي متناقض به نظر مي رسد. رئيس دولت سازندگي اين شيوه را در سال 76 پيش برد اما جانشين وي ديگر نتوانست اين دست به دست شدن قدرت در حلقه بسته را تداوم بخشد. مردم ما در طول سالها و دوره ها، تمرين مردم سالاري كرده و اين پولتيك ها را شناخته اند.
3- دولت سازندگي با حمايت قاطبه نيروهاي مومن به انقلاب و از جمله جامعه روحانيت مبارز كه آقاي هاشمي از اعضاي آن بود به قصد سازندگي و آباداني كشور پس از جنگ تشكيل شد. اين نيروها هزينه زيادي به خاطر حمايت از دولت وقت دادند. اما سال 74 وقتي حلقه كارگزاران سازندگي راه افتاد نشانه اي از عوض شدن ريل دولت و سكاندار آن بود. اين تشكيلات سازي جديد باعث انشقاق در تركيب مجلس پنجم و انفعال بيشتر آن در مقابل دولت شد. دو سال بعد در بحبوحه انتخابات رياست جمهوري وقتي ناطق نوري و خاتمي تبديل به دو رقيب اصلي شدند، تلقي عمومي اين بود كه چون ناطق نوري و هاشمي هر دو عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت هستند و براساس تقسيم بندي غلط اما متعارف آن روز، «راست» محسوب مي شوند، پس دولت داري ناطق نوري ادامه سياست هاي هاشمي خواهد بود و هاشمي از او حمايت مي كند. در مقابل خاتمي به سياق گذشته «چپ» محسوب مي شد و در نگاه اوليه مخالف سياست ها و رويه هاي اقتصادي و اجتماعي دولت به شمار مي رفت. اما اين توهم «چپ-راستي» در حالي بود كه برخي چپ ها و راست ها پوست اندازي كرده و بي سروصدا در حال تشكيل اردوگاه جديدي بودند. رأس اين اردوگاه شايد تلقي انتخاباتي از قصه داشت اما در عمق ماجرا، ساختارشكنان در حال مديريت و كارگرداني صحنه بودند.
4- وقتي زمزمه تغيير قانون اساسي براي تداوم رياست آقاي هاشمي در دوره سوم از سوي كساني چون عطاءالله مهاجراني و عبداله نوري جا نيفتاد، پروژه رئيس جمهورسازي كليد خورد. حسين مرعشي سخنگوي كارگزاران و خواهرزاده هاشمي 19آذرماه گذشته در مصاحبه با روزنامه اعتماد براي اولين بار به شكل علني اعلام كرد «آقاي هاشمي در سال 1376 نقش برجسته اي براي انتقال [!؟] قدرت در ايران انجام داد. پس از آن كه آقاي خاتمي در آستانه كانديداتوري خود با آقاي هاشمي ملاقات داشت، من نظر آقاي هاشمي درباره پشتيباني از آقاي خاتمي را جويا شدم تا موضوع را به شوراي مركزي كارگزاران منتقل كنم. آقاي هاشمي گفتند شما برويد كمك آقاي خاتمي. آن وقت درست 6 ماه پيش از انتخابات [آذرماه سال 1375] جهت كارگزاران تعيين شد». مسئله فقط اين نيست كه چرا آقاي هاشمي موضع خود را آشكار نكرد تا آقاي ناطق چوب انتساب به وي را در انتخابات نخورد. مسئله قابل تأمل تر اين است كه وي در نمازجمعه نيز جانب بيطرفي را رعايت نكرد و با القاي احتمال دستكاري در آرا (تقلب)، عملا و به شكل غيرقانوني به نفع خاتمي و به ضرر ناطق وارد گود تبليغات انتخاباتي و فضاي تخريب شد. نكته غريب تر اين است كه اخيرا وقتي سوال مي شود آيا در انتخابات سال 92 براي شعار دولت وحدت ملي و دولت ائتلافي مصداقي هم مي توان بيان كرد، آقاي هاشمي دولت سازندگي را مثال مي زند اما نحوه تبديل و تبادل آن با دولت بعدي را مسكوت مي گذارد. انتخابات سال 76 مصداق گندم نمايي و جوفروشي بود. آنجا مي شد رگه هاي تقلب و دوپينگ ناسالم را ديد.
5- اما به دو سال نكشيد كه متحدان و موتلفان تازه، «تقلب القايي» را به «واقعيت تقلب» تبديل كردند. اگر القاي تقلب در نمازجمعه به دور از انصاف بود، خيانت و تقلب نودولتان در انتخابات مجلس ششم (بهمن سال 1378) ناجوانمردانه تر بود. محسن هاشمي دراين باره روز شنبه 9دي 1391 به روزنامه زنجيره اي بهار گفت «نمي توان خيلي از مسائل را واضح بيان كرد چون باعث كدورت اصلاح طلبان مي شود. آنها پس از دوم خرداد مغرور شدند و به سمت افراط رفتند... آقاي هاشمي در انتخابات مجلس ششم [ در تهران] بيستم شد. آن موقع مسئول انتخابات فهرست را مي خواند ولي اسم ايشان را نمي خواند... يك بساطي راه انداختند و كاريكاتور «آقاسي» را كشيدند. آن موقع به شوراي نگهبان شكايت شد و هر صندوقي را باز كردند، آراي آن مخدوش بود. تا 30 درصد بازشماري شد و حاج آقا بيستم شد. افراطي هاي اصلاح طلبان و اجرايي هاي آنها تقلب كرده بودند». آن زمان مصطفي تاج زاده رئيس ستاد انتخابات كشور بود، مردي كه بعدها در سال 87 و 88 به همراه كساني چون مهدي هاشمي و در پوشش كميته صيانت از آرا، نقشه القاي تقلب و ايجاد آشوب را طرح ريزي كردند. همان جرياني كه سال 1378 ابتدا از آقاي هاشمي، عاليجناب سرخپوش قتل هاي زنجيره اي ساخته و سپس به تقلب عليه وي پرداخته بود، 10 سال بود ابا نكرد انتقام خود را به گونه اي ديگر از وي بگيرد و او را بهانه تقابل با نظام و جمهوريت كند. آتش افروزان فتنه سال 88، شعله هايي را نيز در ميان اندوخته اعتبار آقاي هاشمي انداختند. بعدها- 9بهمن 1390- يكي از تندروهاي معروف آنها صراحتا به روزنامه روزگار گفت «ما از هاشمي توقع داريم كار كاتاليزوري را انجام دهد كه در معادلات شيميايي فقط نقش واسطه را براي ايجاد ماده جديد انجام مي دهد و بعد نقش آن به پايان مي رسد»! همان ها حالا در روزنامه هاي زنجيره اي اعتماد، ويژه نامه «هاشمي 2013» را منتشر و جامه «رئيس جمهورسازي» بر تن هاشمي مي كنند. آنها چه مي خواهند؟ آيا زيردستاني مطيع هستند يا كارگرداناني كه اداي زيردست درمي آورند؟ مديريت مي شوند يا مديريت مي كنند؟
6- اظهارات رضا خاتمي و همسر وي در همان ويژه نامه روزنامه اعتماد (5دي91) قابل تأمل و عبرت آموز است. رضا خاتمي اذعان مي كند كساني مشغول تحريك آنها هستند كه «در حرف از اصلاح طلبان راديكال ترند اما در عرصه عمل بسيار محافظه كار هستند». او البته نام مردم را روي تحريك كنندگان مي گذارد. اما در همان مصاحبه همسر وي، خاطرات سال 76 را مرور مي كند و مي گويد «فرداي دوم خرداد به يك كافي شاپ كه پر از شور و هيجان بود، رفتيم. صاحب كافي شاپ با ديدن من جمله اي گفت كه به فكر فرو رفتم، گفت چادرت را بردار، آقاي خاتمي برنده شد، ديگه همه آزاديم! اين حرف مثل يك هشدار بود و من فهميدم اگر چارچوب اصلاح طلبي تبيين نشود، خطربزرگي آن را تهديد مي كند. به خودم گفتم تازه اول دردسر است». از آن روز، 7سال زمان برد تا سيدمحمد خاتمي در آخرين ماه هاي دومين دوره رياستش به حرف بيايد و 16آذر83 پس از هو شدن در دانشكده فني دانشگاه تهران بگويد «از اردوگاه اصلاحات صداي دشمن به گوش مي رسد». با اين وجود، 5 سال بعد همين مرد بخشي از پازل آشوب دشمن شده بود و خانه اي از خانه هاي جدول فتنه را پر مي كرد. آيا او فكر نكرده بود كه اگر اوباش سياسي به جايي برسند، با او كدام معامله را مي كنند؟
7- مهدي هاشمي پس از 80 روز بازداشت و صدور قرار مجرميت موقتا آزاد شده است. با اين همه او شخصا متن اظهارات خودماني و دوستانه با يك روزنامه نگار زنجيره اي مقيم خارج را تكذيب نمي كند، به دلايل كاملا روشن! او در اين گپ خودماني با دوست ساليان خود از جمله مي گويد «شما در دوم خرداد اشتباه كرديد و آقاي هاشمي را از خاتمي جدا كرديد. همان موقع كه به ما فحش دادند ما گفتيم هدفمان مشترك است و دعوا راه نينداختيم. ما مي توانستيم اما تفاهم كرديم كه همه نيروها بايد متحد شويم و جلوي نظام بايستيم، استراتژي ما از روز اول همين بوده ... هنوز هم معتقديم بايد به نظام فشار آورد. اطلاعاتي ها نمي گذارند اپوزيسيون متحد شوند و 300 گروه شده ... دعواي من با بابا اين است كه ما بايد تهاجمي تر بشويم... البته من حرف هاي شما را قبول دارم كه آقاي هاشمي بايد فتيله را بكشد بالا... ماها هيچ امتياز عملي الان نمي توانيم از رهبري بگيريم و خيالت راحت باشد، نظام هيچ امتيازي الان به ما نمي دهد».
8- بازي مشابهي از سوي حلقه انحرافي و البته به نيابت از اردوگاه فتنه در جريان است. به همين دليل نيز ادبيات رسانه اي دوطرف مدام در حال نزديكي و تشابه بيشتر است. «نوكارگزاران» مي خواهند جمهوريت را دوره زده و رئيس جمهور بسازند، به شكل چتربازي! نودولتان اما دير رسيده اند. شگردهاي ابهام افكني، گندم نمايي و جوفروشي و تحميلات شبه دموكراتيك (جمهوريت اشرافي) لو رفته و روزگار آن سپري شده است. فقط دريغ است كه رجال سياسي درون نظام، در بازي ضدامنيتي دشمن هزينه شوند؛ به توهم اينكه بازي انتخاباتي مي كنند و كارگردانند!
محمد ايماني
 


زنگ ! (گفت و شنود)

گفت: بحران اقتصادي بي سابقه و فراگير آمريكا و بدهي 5/16 هزار ميليارددلاري و غيرقابل تامين اين كشور، به خبر اول رسانه هاي جهان تبديل شده است.
گفتم: تيري كه به سوي ايران شليك كرده بود، كمانه كرده و دارد سينه آمريكا را مي شكافد.
گفت: وزير خزانه داري آمريكا هشدار داده كه آمريكا در لبه پرتگاه ايستاده است و آينده اقتصادي بسيار سختي را پيش روي دارد و گفته است فقط بايد منتظر بود كه شانس زنگ در خانه ايالات متحده را به صدا درآورد!
گفتم: يارو در بدبختي و فلاكت غوطه مي خورد. دوستش گفت؛ نگران نباش، شايد شانس بياري و نجات پيدا كني و يارو گفت؛ آخه ميگن شانس يك بار زنگ خانه را به صدا درمي آورد ولي فعلاً، بدبختي دستش را روي زنگ گذاشته و برنمي داره، فلاكت هم كه خودش كليد داره و زنگ نمي زنه!
 


واكنش نمايندگان به مصوبه استخدام خارج از ضابطه

 در پي مصوبه هيئت دولت مبني بر استخدام بدون آزمون و خارج از ضابطه 1500 نفر توسط معاون اجرايي رئيس جمهور چند تن از نمايندگان مجلس به اين مصوبه واكنش نشان دادند.
در همين رابطه احمد توكلي با درخواست از رئيس مجلس براي جلوگيري از اجراي اين مصوبه گفت: بخشنامه اي در ادامه اين مصوبه خطاب به وزيران و استانداران صادر شده است كه اختيارات فراقانوني نظير استخدام بي ضابطه به آنها مي دهد.
توكلي به «مهر» گفت: متن اين مصوبه بسيار عجيب است و شايد در تاريخ اداري جمهوري اسلامي ايران بي سابقه باشد.
وي افزود: بنده خيلي بعيد مي دانم كه اساسا چنين مصوبه اي در هيئت دولت طرح و تصويب شده باشد، آن طور كه در مقدمه اين مصوبه نوشته شده، همه معاونان رئيس جمهور و وزيران دسته جمعي آن را پيشنهاد كرده و همگي آن را تاييد كرده اند، اين امر بي سابقه در مقدمه آن نوشته شده است، اگر چنين چيزي باشد بايد در عقل وزرا شك كرد و درباره تعهدشان نسبت به قانون اساسي ترديد داشت، البته من مطمئنم بخشي از وزيران اين موضوع را قبول ندارند، ولي اينكه همه وزرا چنين مصوبه اي را تاييد كرده باشند، شگفت آور است.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در اين مصوبه در واقع اختيارات ناشي از قانون اساسي كه براي وزيران تعريف شده و اختياراتي كه براي هيئت وزيران در قوانين مختلف شناخته شده است، همه را يكجا به يك فرد مي دهند، يعني به شكل بسيار عجيبي اختيارات استخدام 1500 نفر، تغيير وضعيت استخدامي تمامي كاركنان نهاد رياست جمهوري و واحدهاي وابسته و تابعه را به يك نفر داده اند تا او هركس را خواست رسمي، پيماني و يا جابه جا كند و 1500 نفر را به هر طريقي كه صلاح ديد استخدام نمايد.
وي عجيب ترين قسمت اين مصوبه هيات دولت را بند 6 آن خواند و ادامه داد: در اين بند حتي براي پست هاي حاكميتي، كليدي و مديريتي، اين فرد كه آقاي بقايي باشد مي تواند بدون نياز به آزمون، بدون نياز به تاييد، موافقت، تصويب و تاييد و يا ابلاغ از سوي هر وزير و مقامي و بدون نياز به شرايط، شخصا تصميم بگيرد و هر شخصي را در پست هاي كليدي، حاكميتي و حساس بگذارد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس از تصويب بخشنامه اي متعاقب مصوبه اخير هيات دولت و واگذاري امتيازات مشابه به استانداران و وزيران خبر داد و خاطرنشان كرد: شنيده ام در بخشنامه اي متعاقب مصوبه دادن اختيار تام به معاون اجرايي رئيس جمهور براي جذب 1500 نفر و تبديل وضعيت كاركنان نهاد رياست جمهوري و واحدهاي وابسته، بخشنامه اي صادر شده است كه اختيارات مشابهي به استانداران و وزيران مي دهد.
استخدام 1500نفر
در نهادرياست جمهوري سياسي است
در همين حال، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز با بيان اينكه بيشتر تصميمات اين روزهاي دولت سياسي است گفت: چه معني دارد كه دولت اقدام به استخدام بدون مجوز كند.
حميدرضا فولادگر در گفت وگو با خانه ملت، با بيان اينكه مجوز استخدام 1500نفر را هيات دولت صادر كرده است، گفت: بايد اين مصوبه هيئت دولت را هيئت تطبيق مصوبات در مجلس بررسي كند كه آيا با قانون موافق است يا خير.
نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به دستور احمدي نژاد به حميد بقايي معاون اجرايي رئيس جمهور، افزود: بايد جذب اين عده در نهاد رياست جمهوري، براساس فرآيندهاي قانوني استخدام باشد كه شامل چاپ آگهي استخدام، برگزاري آزمون، جذب افراد براساس تحصيلات و تجربه كاري مرتبط، گزينش هاي اعلام شده در متن قانون و ديگر مواد و بندهاي قانوني باشد.
وي همچنين با يادآوري اينكه در دستورالعمل رئيس جمهور به بقايي، خبري از طي شدن مراحل قانوني استخدام نيست، تصريح كرد: اگر هيئت تطبيق مصوبات مجلس شوراي اسلامي تشخيص دهد كه اين مصوبه هيئت دولت با نص قانون در تعارض است، مي تواند آن را رد كند.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس به ايراد بار مالي دولت به برخي طرح هاي مجلس اشاره و تصريح كرد: چگونه است كه دولت با تعدادي از طرح هاي مجلس كه براي رشد و آباداني صنعت يا كشاورزي است، ايراد مي گيرد و مي گويد براي دولت بار مالي دارد اما خود بدون مجوز قانوني اقدام به استخدام همه كارمندان نهاد رياست جمهوري مي كند.
بررسي مصوبه دولت
در هيئت تطبيق قوانين
از سوي ديگر؛ عضو هيئت تطبيق مصوبات دولت با قوانين گفت: بررسي آئين نامه اخير دولت در مورد استخدام نيرو در جلسه دوشنبه هيئت تطبيق قوانين به اتمام نرسيد و قرار شد در جلسات بعدي اين موضوع را پيگيري كنيم.
سيدكاظم دلخوش در گفت و گو با فارس اظهار داشت: هيئت تطبيق قوانين در جلسه اي كه دوشنبه داشت آئين نامه دولت در مورد جذب و استخدام نيروهاي اداري، قراردادي، رسمي و پيماني را مورد بررسي قرار داد.
وي افزود: بررسي آئين نامه اخير دولت در مورد استخدام نيرو در جلسه دوشنبه هيئت تطبيق قوانين به اتمام نرسيد و قرار شد كه در جلسات بعدي اين موضوع را پيگيري كنيم.
 


نگاه استاد عسگراولادي به يادداشت كيهان

استاد گرانقدر و فرهيخته، جناب آقاي حبيب الله عسگراولادي درباره يادداشت روز كيهان 6/10/91 (اين نشانه ها ديدني نبود؟!) نامه اي ارسال كرده اند كه ضمن تشكر از ايشان متن آن از نظر خوانندگان محترم مي گذرد. با اين توضيح كه اگرچه حسن ظن اين شخصيت فرهيخته و انقلابي كه از ضمير پاك و خداجوي ايشان ريشه مي گيرد درخور تقدير است ولي كيهان نيز در يادداشت مورد اشاره براي ديدگاه خود دلايل و مستندات روشني ارائه كرده است.
برادر عزيز و ارجمندم جناب آقاي حسين شريعتمداري
مديرمسئول محترم روزنامه كيهان
السلام عليكم
احتراماً به اطلاع مي رسانم مطالب مفيدي را در ستون يادداشت روز مورخ 6 دي 1391 تحت عنوان «اين نشانه ها ديدني نبود؟!» در روزنامه كيهان به قلم جنابعالي خواندم و به عنوان «پامنبري» نكاتي به نظرم رسيد كه حضورتان اعلام مي دارم. اگر مفيد دانستيد تحت عنوان «پامنبري» دستور درج فرمائيد.
1- در تعهد و وفاداري شما به مباني انقلاب اسلامي و راه پرفروغ و ماندگار امام راحل عظيم الشأن و منويات رهبر معظم انقلاب كوچكترين ترديدي ندارم سوابق درخشان شما قبل از انقلاب و بعد از انقلاب نشانگر دلبستگي و اعتقاد به نظام مقدس جمهوري اسلامي است و همين موجب ارادتم به شماست.
2- شما برادر عزيز، نماينده محترم رهبر معظم انقلاب اسلامي هستيد و بايد مشي پدرانه سكاندار انقلاب و ولي امر مسلمين را سرلوحه خود قرار دهيد و در آرامش بخشي به فضاي سياسي كشور نقش آفرين باشيد.
3- ملت ما در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا هستند. بدون شك حضور نيرومند مردم در هر انتخابات از آغاز انقلاب تاكنون موجب تحكيم امنيت ملي و اقتدار نظام بوده و اين مهم همواره مورد رشك و حسد دشمنان اسلام است. متأسفانه طي يك دهه گذشته كه استكبار جهاني بطور جد وارد نبرد نرم با جمهوري اسلامي شده است، عده اي از روي جهل يا غفلت در همگرايي با دشمن و ضد انقلاب رو در روي ملت و رهبري معظم انقلاب قرار گرفتند و از انتخابات كه مي بايستي به عنوان يك «جشن ملي» براي اقتدار نظام باشد با فريب دشمنان ابزاري براي براندازي ساختند. حوادث تلخ 23 خرداد تا 9 دي سال 88 نمايانگر اين واقعيت است. دشمن رقابت در انتخابات را تبديل به «تنازع» كرد و سعي نمود به وحدت ملي آسيب رساند. رسانه ها تا آنجا كه مي توانند بايد سعي كنند ادبيات رقابت را براساس آموزه هاي اسلامي تبليغ و ترويج و تنظيم كنند تا دشمن نتواند ادبيات تنازع را توسط سرويس هاي جاسوسي خود و خودفروختگان و نيز غفلت زدگان به مردم تحميل كنند. لذا شايسته است همه دوستان و علاقمندان به نظام كه التزام عملي به نظام و ولايت فقيه دارند و دلسوزانه براي مردم در عرصه هاي مختلف تلاش خداپسندانه دارند و در پي رضايت خداوند و پسند حضرت صاحب الامر(عج) مي باشند فضايي تدارك نمايند كه همه سلايق سياسي داخل نظام در جشن انتخابات حضور يابند و موجبات رقابت سالم، جدي و قانونمند را فراهم كنند و ان شاءالله زمينه هاي انتخابات باشكوه و حضور حداكثري مردم به گونه شادمانه و بانشاط را فراهم نمايند.
4- به نظر مي رسد جهت گيري آيت الله هاشمي رفسنجاني در آستانه انتخابات رياست جمهوري يازدهم براي جذب و حضور حداكثري مردم و تقويت همبستگي ملي و حضور تمامي افراد جامعه كه وفادار به نظام اسلامي مي باشند مي تواند بستر مناسبي را براي تحكيم مردم سالاري ديني فراهم كند و توطئه هاي دشمنان اسلام در القاء عدم مقبوليت مردمي نظام را خنثي نمايد از اين جهت فارغ از هر پيش داوري بايد با حسن ظن به ديدگاه ايشان نگاه كرد.
5- البته شايسته بود هم به لحاظ شخصيت حقيقي و هم شخصيت حقوقي آيت الله هاشمي رفسنجاني طوري سخن بگويند كه ساختار برگزاري انتخابات و دهها هزار نفر از مردان و زناني كه به عنوان معتمدين مردم طي سه دهه گذشته انتخابات را در سراسر كشور برگزار مي كنند، زير سؤال نروند. نبايد ايشان طوري حرف بزنند كه ساز و كار حقوقي در انتخابات را معيوب نشان دهند و احتمال دخل و تصرف در آراء مردم را قوي بدانند. اين يك توهم است اهل خرد مي دانند، كه اين ادعا صحيح نيست.
انتخابات طي سه دهه گذشته علي رغم حاكميت سلايق گوناگون در قوه مجريه، به دليل نظارت جامع شوراي محترم نگهبان و حضور شش فقيه عادل و شش حقوقدان برجسته منتخب مجلس با هدايت هاي صحيح امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري دام ظله بحمدالله آزاد، شفاف و قانوني بوده است و دليل صحت آنهم اين است همواره جريان منتخب مردم از صندوق آرايي بيرون مي آمدند كه مجريان انتخابات از جريان رقيب بودند لذا سخن دو پهلو گفتن در مورد انتخابات به گونه اي كه بوقهاي استكباري و ضد انقلاب از آن بهره ببرند مسموع نيست. اين نوع موضع گيري ها حسن ظن نسبت به ديدگاه هاي آقاي هاشمي رفسنجاني و نيز جهت گيري هاي خيرخواهانه ايشان را مي تواند خدشه دار نمايد.
حبيب الله عسگراولادي
 


مهمانپرست:

حضور ايران در خليج فارس تأمين كننده امنيت منطقه است

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان با تأكيد بر اينكه حضور نظاميان خارجي موجب ناامني در منطقه است گفت: ايران با داشتن نيروي نظامي و دفاعي فوق العاده، ضامن امنيت خليج فارس است.
رامين مهمانپرست سخنگو و رئيس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه اي وزارت امور خارجه كشورمان در سفر به تركيه، در مصاحبه هاي مطبوعاتي اختصاصي با شبكه هاي تلويزيوني مستقر در استانبول از جمله سي ان ان ترك، شبكه 24، شبكه آ خبر و شبكه 14، ضمن تشريح مواضع و سياست هاي جمهوري اسلامي ايران در موضوعات مختلف به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
وي با ذكر توانايي هاي دفاعي كشورمان، حضور جمهوري اسلامي ايران در خليج فارس را موجب تأمين امنيت اين دو منطقه (خليج فارس و خاورميانه) خواند و ضمن مخالفت كشورمان با نظامي كردن اين منطقه، حضور نظاميان خارجي را عامل ناامني و تهديدكننده امنيت منطقه خليج فارس دانست.
مهمانپرست با اشاره به روابط ايران و تركيه و مشتركات فراوان دو كشور در زمينه هاي تاريخي، مذهبي و فرهنگي گفت: پيشرفت و سعادت تركيه باعث خرسندي ملت ايران است.
در اين نشست خبري، استقرار موشك هاي پاتريوت در تركيه، گفت و گوهاي كشورمان با 1+5 وضعيت خاورميانه به خصوص موضوع سوريه، تحريم هاي غرب عليه كشورمان و نيز همكاري هاي امنيتي 2 كشور در مقابله با پديده تروريسم عمده ترين موضوعات مورد توجه رسانه هاي تركيه بود كه مهمانپرست به آنها پاسخ گفت.
 


امروز انجام مي شود

 افتتاح چند پروژه عمراني با حضوررئيس جمهوري در كرمانشاه

چندين پروژه عمراني با حضور رئيس جمهوري امروز در كرمانشاه افتتاح مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرمانشاه، محمود احمدي نژاد به همراه تني چند از وزرا امروز به منظور بهره برداري از چندين پروژه عمراني در سفري يك روزه به كرمانشاه سفر مي كند.
رئيس جمهوري در اين سفر سد آزادي، خط انتقال آب از سد گاوشان، ايستگاه پمپاژ و شبكه 1800 هكتاري دشت بيلوار، ايستگاه پست برق 400 كيلوواتي مرصاد و پتروشيمي پليمر با اشتغال زايي مستقيم 700 نفر را به بهره برداري مي رساند.
 


معاون وزير كشور تأكيد كرد

تأمين امنيت انتخابات به بهترين شكل

معاون امنيتي انتظامي وزير كشور با بيان اينكه همه عوامل امنيتي و سياسي استانها آماده برگزاري انتخابات هستند تأكيد كرد كه انتخابات با بهترين شكل امنيت برگزار شود.
علي عبداللهي با اشاره به برگزاري جلسات معاونان امنيتي و سياسي استانداري ها اظهار كرد: در انتخابات آينده همچون انتخابات هاي گذشته حوزه و دستگاه امنيتي ما يكسري وظايف همچون برقراري امنيت صندوق ها، حوزه هاي راي و ستادهاي كانديداها را بر عهده دارد كه در تلاش است تا به بهترين شكل اين امنيت برقرار شود.
وي با تأكيد بر اين كه ما در استان ها نيز در بحث برقراري امنيت برنامه ريزي دقيقي داريم، گفت: همه عوامل به وظايف خود آشنا هستند و سعي مي كنند وظايف خود را انجام دهند و در اين راستا در جلسه معاونان امنيتي و سياسي استانداري ها يكسري مسائل گفته شد و در ادامه هم همين طور خواهد بود و دوستان ما نسبت به مسائل مختلف توجيه خواهند شد.
معاون امنيتي انتظامي وزير كشور در گفت و گو با ايسنا با تأكيد بر اين كه ما پروسه لازم و معمول خود را در مسير منتهي به انتخابات آينده طي مي كنيم، گفت: طبيعي است كه كار و وظيفه خود را در حوزه امنيت مطابق روال به بهترين شكل انجام خواهيم داد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ اميدوارم خيلي از هم وطنان صحنه دلخراش و ناراحت كننده زدن سيلي به گوش پسر بچه 2 يا 3ساله بحريني آن هم در آغوش پدر توسط مأمور مزدور آل خليفه را از اخبار سيماي جمهوري اسلامي نديده باشند. باور كنيد اگر در سازمان هاي بين المللي مدعي حقوق بشر به جاي افراد فعلي چند ديوانه نگهداري مي كردند فرقي نداشت!
عليمرداني
¤ طالبان و القاعده هر دو دست نشانده آمريكا هستند و به عنوان گروه هاي فشار در اجراي سياست فشار از پايين، چانه زني از بالا براي شيطان بزرگ مأموريت انجام مي دهند به عبارت ديگر مزدوري مي كنند.
3419---0915
¤ از رزمايش نيروهاي دريايي ارتش در وسعت 1000 كيلومترمربع تشكر مي كنيم و به رزمندگان اسلام دست مريزاد مي گويم. ما علاوه بر توانمندي هاي داخلي كه به طور روزافزون ارتقا مي دهيم بايد از امكاناتي كه متحدان ما در دنيا دارند نهايت استفاده را ببريم قبل از آنكه دشمنان خبيث ما بخواهند محدوديت هايي را براي ما به وجود آورند. يك نمونه اش زيردريايي هاي نسل چهارمي است كه كشور ونزوئلا دارد.
سعيدكيان
¤ 9 دي تكرار حماسه سرخ عاشوراي حسيني عليه سهم خواهان و طلحه و زبيرهايي بود كه در برابر رهبر معظم انقلاب صف آرايي كرده بودند. اما با بصيرت ملت شهيدپرور ايران نقشه هاي استكباري دشمنان نقش بر آب شد.
غلامرضا اوني
¤ الان كه در شرايط تحريم هستيم حتي الامكان از مصرف كالاهاي خارجي كم كنيم به خصوص شهروندان در مصرف بنزين صرفه جويي كنند. ما بايد كاري كنيم كه شهداي جنگ تحميلي از ما راضي باشند و براي ادامه راه آنها از مصرف زدگي خودداري كنيم. تردد ماشين هاي آخرين مدل در خيابان هاي شمال شهر اسراف كاري است.
كاشاني
¤ ملت ايران قدردان زحمت هاي فراوان اعضاء محترم شوراي نگهبان در حراست از قانون اساسي و اسلامي بودن قوانين به تصويب رسيده مجلس شوراي اسلامي هستند جا دارد از آيت الله جنتي به صورت ويژه تشكر بشود.
9005---0913
¤ از آقاي رويانيان مي خواهم بپرسم تكليف ماشين آلات راه سازي كه در تهران و شهرستان ها مشغول خدمتند، برنامه سوخت آنها حتي اگر آزاد باشد چه مي شود؟ ما علناً مشتري سوخت قاچاق شديم. چرا هيچ فكري براي خودروهايي مثل بيل مكانيكي و... نمي كنيد؟
6570---0912
¤ اسناد روشن و غيرقابل ترديدي كه مدير مسئول محترم كيهان در برنامه شبكه 2 ارائه كردند هيچ ترديدي باقي نگذاشته كه فتنه 88 ريشه اي چند ساله داشته است و سران فتنه عليه ميهن اسلامي و نظام و انقلاب خيانت بزرگي مرتكب شده اند.
2066---0911
¤ بازرس سازمان تأمين اجتماعي براي يك واحد نانوايي با 2 يا 3 كارگر در ماه چند بار سركشي مي كند ولي در منطقه لافت جزيره قشم در كارخانه اي با بالاي 50 نفر كارگر كه در بدترين شرايط آب و هوايي و گرماي كوره 700 درجه با مواد شيميايي كار مي كنند از مأمور بيمه و اداره كار خبري نيست. در اينجا كارگران فقط روزمزد هستند و از حق بيمه هم محرومند.
2068---0917
¤ شركت همراه اول كمبود منابع را بهانه قرار داده از دارندگان خطوط اعتباري شارژ نشده در طول يك سال گذشته سلب امتياز كرده است. سؤال اين است كه آيا اين گونه اقدام و برخورد و سلب حق از مردم مورد تأييد قوه قضائيه مي باشد يا خير؟
2470---0919
¤ در بزرگراه آزادگان در مسير غرب به شرق راه خروجي براي ورود به بزرگراه جديد در نظر گرفته نشده در نتيجه ترافيك سنگين گذشته وجود دارد و رانندگان را در اين مسير رنج مي دهد.
2217---0912
¤ دبستان شهيد خداقلي واقع در خيابان استاد حسن بنا در مجيديه تهران به دليل احتمال ريزش ساختمان تخليه شده و دانش آموزان وسط سال تحصيلي بلاتكليف شده اند. جريان از اين قرار است كه شهرداري منطقه 4 به صاحب زمين مجاور مدرسه اجازه قطع درختان و احداث بناي 11 طبقه داده است.
7525---0912
¤ دليل سوختن كارت سوخت هاي آژانس ها چيست؟ چرا پس از 2 ماه هيچ كس پاسخگو نيست؟ آيا اين عدالت است كه راننده هاي آژانس با بنزين آزاد كار كنند.
صفايي از اسلامشهر
¤ از وزير محترم آموزش و پرورش درخواست مي شود سنوات ارفاقي به جانبازان را به معلولين نيز تعميم دهند؟!
يك معلول
¤ از مالباختگان پروژه شفق هستم، من فقط پولم را مي خواهم. از مسئولين دستگاه قضايي درخواست رسيدگي دارم.
موسوي زاده
¤ از مديران بانك سپه درخواست مي شود تكليف ادامه مشاركت يا عدم مشاركت در بافت هاي فرسوده اي را كه به دليل طرح تفصيلي شهرداري متوقف شده است مشخص نمايند.
1454---0912
¤ مامورين مترو به دستفروشان داخل واگن هاي مترو تذكر مي دهند تا در واگن ها جنس نفروشند ولي به دختران و پسراني كه حريم هاي شرعي و اخلاقي را مراعات نمي نمايند تذكر نمي دهند. چه كسي مسئول اين دسته دوم است؟!
4165---0912
¤ چرا پخش شبكه هاي جديد تلويزيون از طريق سيستم ديجيتال در شهرهاي استان اصفهان نظير گلپايگان، شهرضا، نطنز، نايين، شاهين شهر، كاشان پخش نمي شود؟! از مسئولين صدا و سيما درخواست رفع مشكل را دارم.
1941---0919
¤ با اينكه طرح اجراي ريل گذاري راه آهن اراك- اصفهان به تصويب رسيده ولي از اجراي آن و تخصيص بودجه خبري نيست. از وزير راه و شهرسازي استانداران اين دو استان (مركزي- اصفهان) درخواست مي شود اقدام لازم را به عمل آورند.
1941---0919
¤ قانون بازنشستگي پيش از موعد افراد داراي 25 سال سابقه كار تا پايان سال 1393 تمديد شده است ولي از اجراي آن خبري نيست. از مسئولين دولتي و تامين اجتماعي درخواست مي شود مشكلات اجراي آن را مرتفع نمايند.
قنبريان از كرج
¤ با وجود درآمد نفتي و غيرنفتي كشور و استان هرمزگان متاسفانه جاده روستاي «بندر بالاي خورگو» از بخش مركزي بندرعباس كه 65 كيلومتري مركز استان است هنوز پس از گذشت 33 سال از انقلاب فاقد جاده است. مي طلبد مسئولين وزارت راه و شهرسازي و استان اقدام لازم را به عمل آورند.
احمد ديودار از بندرعباس
¤ تعطيلي پنجشنبه ها گويا به استانداري هاي هر استان واگذار شده و آنها نيز براساس سلايق و تمايل خود اقدام مي نمايند. شايسته است رئيس قوه مجريه شخصا در هيئت دولت تصميم گيري و به طور يكنواخت اقدام نمايد تا از پراكندگي و چند دستگي پرهيز شود.
ميرزاخاني
 


فتنه انگيزي دولت تركيه در عراق (خبر ويژه)

دولت تركيه در حال دامن زدن به اختلافات طايفه اي و فرقه اي در عراق است.
قرائن مختلف حاكي از آن است كه تركيه در كنار نقش آفريني در بحران سوريه، به دنبال ايجاد تقابل ميان كردها با دولت مركزي عراق از يك سو و نزاع شيعه و سني از طرف ديگر است. برخي قرائن از نزديكي گروه موسوم به العراقيه- كه سوابق همكاري با رژيم سعودي را دارد- به برخي مقامات تركيه حكايت مي كند. تركيه چند ماه پيش به طارق هاشمي معاون رئيس جمهور عراق كه نقش وي در سلسله انفجارها و جنايت هاي تروريستي محرز شده بود، پناهندگي داد. روزنامه كريستين ساينس مانيتور در همين زمينه نوشت: در ماه سپتامبر (شهريور) در حالي كه دولت عراق به يكي از پايين ترين سطوح روابط خود با تركيه طي سال ها رسيد، آنكارا از «مسعود بارزاني» رئيس جمهوري منطقه كردستان عراق به عنوان ميهمان ويژه در اجلاسي به ميزباني حزب حاكم عدالت و توسعه تركيه استقبال كرد. دولت منطقه اي نيمه خود مختار كردستان در شمال عراق و دولت فدرال در بغداد سال ها چشم در چشم نشده اند و اختلاف بين اين دو در حال حاضر به ويژه در مورد سياست خارجي در حال افزايش است. اين گزارش مي افزايد: تركيه كه همچنان مشتاق به جلوگيري از رواج گرايشات جدايي طلبانه كردها در مرزهاي خود است، اكنون كردهاي عراق را به عنوان يك متحد بالقوه در راه مخالفت با منافع ايران، بغداد و دمشق تلقي مي كند. در حالي كه ديپلمات هاي منطقه اي و غربي انگشت اتهام خود را به سمت نوري مالكي نخست وزير عراق به دليل كمك به بشاراسد نشانه مي روند، اتهامي كه بغداد آن را به شدت رد مي كند، كردهاي عراق به طور روزافزوني با گروه مخالف سوريه سر و كار پيدا مي كنند به اميداينكه كردهاي سوريه احتمالا پس از اسد، بتوانند از درجه اي از خودمختاري برخوردار شوند. اين مساله به دولت منطقه اي نيمه خودمختار كردستان در شمال عراق امكان مي دهد تا جاي پايش را سفت تر كند.
كريستين ساينس مانيتور در ادامه خاطرنشان كرد: دولت تركيه اگرچه با جمعيت كرد خود رفتار بدي دارد، اما بي اعتمادي عميق دولت منطقه اي نيمه خودمختار كردستان به بغداد، باعث روابط تاكتيكي رو به رشدي بين آنكارا و اربيل شده است. اگرچه اكثريت كردها، مسلمانان سني هستند، اما علاقه مندي دولت منطقه اي نيمه خودمختار كردستان نه به مذهب، كه به تلاش براي اهداف طايفه اي و ناسيوناليستي بيشتر معطوف است. اين گزارش مي افزايد: هرچند قانون اساسي عراق به دولت فدرال كنترل ظاهري بر سياست خارجي اين كشور را مي بخشد، اما دولت منطقه اي نيمه خودمختار كردستان در مورد موضوعات مربوط به روابط بين المللي به ندرت تسليم بغداد مي شود. كردهاي عراق از دهه 90 ميلادي زماني كه غرب از وضع منطقه پرواز ممنوع بر فراز اين كشور براي محافظت از كردها در جريان شورش عليه رژيم صدام حسين حمايت كرد، از سطح بالاي خودمختاري در شمال عراق برخوردار بوده اند.
از سوي ديگر به گزارش شبكه الميادين تركيه در حال دامن زدن به اختلافات مذهبي ميان اهل سنت و دولت شيعه حاكم به عراق است.
10 روز پيش تعدادي از محافظان «رافع العيساوي» وزير دارايي عراق از اعضاي ائتلاف العراقيه، در چارچوب مبارزه با تروريسم بازداشت شدند. ائتلاف العراقيه بلافاصله به بهانه سياست هاي طايفه گرايي المالكي و ظلم دولت عراق به اهل سنت، تحصن و تظاهراتي را در مناطق سني نشين عراق، به ويژه استان الانبار و شهرهاي سامرا و تكريت سازماندهي كرد.
طبق اعلام شبكه الميادين، برافراشته شدن پرچم تركيه در تظاهرات اخير در استان الانبار، تشنج در روابط دو كشور را تشديد كرد، به طوري كه گروه «اهل الحق» شبه نظاميان جدا شده از ارتش المهدي، تركيه را تهديد كرد در صورتي كه به دخالت در امور عراق ادامه دهد، منافع اين كشور را در عراق هدف قرار خواهد داد. يكي از مسئولان دولتي عراق گفت، سخنان برتري جويانه مقام هاي تركيه درباره عراق قابل قبول نيست و براي آخرين بار به دولت تركيه هشدار داده مي شود.
 


مشاور مشايي: حكم رهبر را بايد روي چشم گذاشت و اجرا كرد (خبر ويژه)

«دولت، مجلس و قوه قضائيه سه بازوي ولي فقيه است و دولت بايد تابع ولي فقيه باشد».
بهمن شريف زاده از حاميان خاص دولت و مشايي با بيان مطلب فوق به خبرگزاري آريا گفته است: ارتباط دولت با ولايت فقيه مي تواند ارتباط متابعت باشد كه بايد اين گونه باشد، يعني دولت بايد تابع ولي فقيه باشد كه ما از آن به عنوان ولايت پذيري نام مي بريم. رياست جمهور بازوي ولي فقيه است و بازو بايد از صاحب بازو تبعيت كند.
وي مي افزايد: در حقيقت ولي فقيه داراي سه بازو است؛ بازوي اجرايي، بازوي قانونگذار و بازوي داوري كه سه قوه در كشور ما سه بازوي ولي فقيه هستند. ارتباط دوم، ارتباط مشاورت است، آيا رئيس جمهور بايد مشاورتي با ولي فقيه داشته باشد يا خير؟ اين نكته مهمي است آنچه كه روال و رويه رهبر معظم انقلاب و همچنين امام رضوان الله عليه بود، آن بود كه رئيس قوه مجريه را طرف مشورت خود قرار داده و مي دهند، چرا كه رئيس قوه مجريه بر امور اجرايي كشور چيرگي و تسلط دارد، اخبار و آگاهي هاي گوناگوني از روند اجرايي كشور دارد و براي همين مي تواند مشورت هاي ارزنده اي بدهد. همين جا يك نكته اي را عرض كنم، برخي به غلط تصور مي كنند رئيس جمهور نبايد طرف مشورت با رهبر شود بلكه فقط بايد مطيع و تابع باشد، اين يك توهم است و غلط. ما در انتخاب افراد به عنوان رئيس جمهور بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه افزون بر آن كه فردي را برگزينيم كه در تبعيت كم نمي گذارد، توجه كنيم كه بايد كسي را انتخاب كنيم كه مشاور خوبي براي رهبر باشد يعني توان مشورت دهي را داشته باشد.
مشاور مشايي درباره اين سؤال كه «اگر از همين طريق مشاوره دادن، نظر خودشان را به كرسي بنشانند، چه؟» مي گويد: آن ديگر تبعيت نيست! زماني شما مشورت مي دهيد و ممكن است در جانب مشاورت، نظر شما كه مشورت مي دهيد با نظر كسي كه به او مشورت مي دهيد متفاوت باشد، مشورت اصلا يعني همين! در مقام بحث، مشاور تابع نيست، اگر تابع شود ديگر مشاور نيست اما در مقام نتيجه گيري از بحث حوزه، حوزه تبعيت است.
شريف زاده كه مسئول دفتر مطالعات ديني در مركز مطالعات جهاني شدن است، ادامه داد: پس از آن كه رهبر از بحث نتيجه گرفت و خواست حكم كند، حوزه تبعيت آغاز مي شود، اما پيش از نتيجه گيري و ارائه حكم حوزه مشورت است يعني شما بايد كاملا ايده خودت را اگر معتقديد درست است با استدلال پيش ببريد، نهايتا يا ايده تو پذيرفته مي شود يا نمي شود، يا تو ادله طرف مقابل را مي پذيري يا طرف مقابل، ادله تو را مي پذيرد يا هيچ يك ادله يكديگر را نمي پذيرند، به هرحال محصول اين گفت و گو آن است كه از دهان رهبر به عنوان حكم خارج مي شود، از آنجا به بعد حوزه تابعيت آغاز مي شود و آنچه رهبر حكم كرد بايد تابعيت شود.
وي اضافه كرد: مي خواهم آخرش را بگويم مثلا رئيس جمهور با رهبري مشورت مي كند و ادله خودش را ارائه مي كند، رهبر ادله رئيس جمهور را نمي پذيرند و رئيس جمهور هم به ادله خودش معتقد است حالا بحث تمام مي شود و رهبر حكم را براساس نظر خودشان مي دهند، از اينجا بحث تبعيت مطرح مي شود كه رئيس جمهور بايد حكم رهبر را روي چشمان خود بگذارد و بگويد من بازوي او هستم و آنچه را كه او حكم مي دهد اجرا كنم.
وي در پاسخ اين سؤال كه «آيا مي شود بعد از اين كه رهبري حكمي را صادر كردند، رئيس جمهور به بهانه مشورت دادن و تلاش براي تغيير نظر رهبري، اجراي حكم ولي فقيه را به تعويق بيندازد؟» گفت: نه! يك موقعي حكمي به من مي كنند، يعني اگر حكم الزامي باشد بايد مطيع باشم اما باز ممكن است سؤال شما اين باشد كه آيا اگر رهبر حكم كردند باب مشاوره بسته مي شود؟ نه! باب مشاوره و مباحثه هميشه باز است ولي اين مشاوره و مباحثه نبايد به عمل لطمه بزند؛ يعني موجب تعطيل حكم نبايد شود.

 


عبدي: معناي حمايت از نامزدي خاتمي تحريم انتخابات است (خبر ويژه)

عضو مستعفي حزب مشاركت نامزدي خاتمي را به معناي تقابل با حاكميت ارزيابي كرد و گفت ترديد ندارم كه خاتمي چنين نخواهد كرد.
عباس عبدي در سال 88 نيز با نامزدي خاتمي مخالف بود. عبدي در دوره اصلاحات خواستار تغيير قانون اساسي شده بود اما خاتمي آن هنگام چنين اظهاراتي را «خيانت» توصيف كرد. عبدي در انتخابات سال 88 به همراه كساني چون ابطحي، كرباسچي، سروش و ... از كروبي حمايت كرد. او چند ماه پيش از حضور خاتمي در انتخابات مجلس نهم استقبال كرد و خبر داد كه كساني با دعوت خاتمي به تحريم انتخابات دنبال آن بودند كه به شيوه سازمان مجاهدين خلق (منافقين) خاتمي را وادار به انتحار كنند.
عبدي در مصاحبه با «تسنيم» درباره احتمال نامزدي خاتمي گفته است: درباره آقاي خاتمي مي توان گفت كه نامزدي ايشان در شرايط كنوني (ماه هاي آينده را نمي دانم) از سوي حكومت به معناي مقابله جويي تلقي خواهد شد و اين برخلاف خط مشي اصلاح طلبي است و ترديد ندارم كه آقاي خاتمي هم، چنين نخواهد كرد، و اگر هم، چنين كند، از خط مشي خود عدول كرده و وارد فاز جديدي شده است. ولي اين احتمال را مي توان داد كه در ماه هاي آينده شرايط براي حضور وي نيز فراهم شود، مشروط بر اينكه موازنه قوا تغيير كند. و در هر حال وقوع چنين وضعي نيازمند نشان دادن چراغ سبز از جانب طرفين نسبت به يكديگر است. هرچند وقوع چنين وضعي را كم احتمال مي دانم.
وي مي افزايد: آنان كه آمدن اصلاح طلبان را مشروط به حضور و نامزدي خاتمي مي كنند، صادقانه تر و بهتر است كه از ابتدا شعار تحريم بدهند. من در سال 1388 هم با اين حضور مخالف بودم، الان كه جاي خود دارد.
وي بهترين رويكرد براي اصلاح طلبان را مشاركت باهدف بازسازي خود بدون اولويت بندي پيروزي عنوان كرد و گفت: از حيث فرد نامزد كه معرف نگاه آنان به انتخابات است، بايد معمولي و معطوف به بازي و نه نتيجه آن باشد. و دوباره رويكرد سال 1388 را تجربه نكنند. رويكردي كه شرايط عيني آن فراهم نيست. البته انتخاب اين رويكرد در خلأ صورت نمي گيرد، و نحوه برخورد حكومت نيز بر آن موثر است. عبدي درباره نامزدي عارف و ساير اصلاح طلبان گفته است: به نظر من نامزد اصلاح طلب ها ( به صفت خاص) هيچگاه به صورت منفرد تصميم به نامزدي نمي گيرد، حتي آقاي خاتمي هم بدون جلب توافق ديگران چنين نمي كند، چه رسد به افراد ديگر. بنابراين آقاي عارف هم مي تواند مثل افراد ديگر همچون آقاي نجفي، آقاي جهانگيري و سايريني كه نمي خواهم نام ببرم يك گزينه باشد، مشروط بر اينكه اين گزينه از دل تصميم جمعي اصلاح طلبان بيرون آيد، نه آنكه به صورت فردي نامزد شويم و انتظار حمايت داشته باشيم.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10