(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 20  دی  1391 - شماره 20402

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پيامدهاي انتخابات زودهنگام رژيم صهيونيستي (يادداشت روز)
با حضور رئيس جمهور صورت گرفت
بهره برداري از پروژه هاي درماني عمراني و انرژي در استان سمنان
استقلال فكري ! (گفت و شنود)
سخنگوي وزارت خارجه:
 47 زائر ربوده شده در سوريه از سلامت كامل برخوردارند
استقبال آلمان از آغاز دور جديد مذاكرات با ايران
كيهان و خوانندگان
بلاتكليف و بلاتعريف مثل فتنه گران مدعي اصلاحات (خبر ويژه)
مردم چندبار بايد از شما عبور بكنند؟ (خبر ويژه)
هافينگتون پست: آمريكا با سرعت به سمت ورشكستگي پيش مي رود (خبر ويژه)
اپوزيسيون خيلي از مرحله پرت است (خبر ويژه)
آمريكا مقابل ايران در وضعيت اضطرار قرار دارد (خبر ويژه)


پيامدهاي انتخابات زودهنگام رژيم صهيونيستي (يادداشت روز)

انتخابات زودهنگام رژيم صهيونيستي در روز سوم بهمن ماه آينده برگزار مي شود و برخلاف تصور پيشيني «نتانياهو»، حزب ليكود و متحد اصلي او «اسرائيل بيتنا» از موقعيت ضعيف تري نسبت به وضع فعلي برخوردار خواهند شد و در آينده همين «ائتلاف نيم بند» فعلي نيز وجود نخواهد داشت و از توان اجماع سازي كادر رهبري اين رژيم بيش از اين كاسته خواهد شد. اما در اين مورد نكات قابل توجهي وجود دارند:
1- در 20 سال گذشته- يعني از سال 1371- هيچ مجلس و دولتي در اسرائيل دوره قانوني خود را به پايان نرسانده است. مجالس همواره با برگزاري انتخابات زودرس، پيش از موعد به پايان رسيده و دولت هاي منبعث از آن عمري كمتر از 4 سال داشته اند. چشم انداز كنوني مي گويد اين روند در دوره هاي آينده تشديد مي شود و دولت و مجلس اين رژيم با بي ثباتي بيشتري مواجه مي گردند.
2- جالب آن كه، اين بار و براي اولين بار در تاريخ اين رژيم جعلي، دولت خواستار برگزار شدن انتخابات زودهنگام شده است وقتي نتانياهو چنين درخواستي را به كنست- پارلمان- داد، حزب او و ائتلاف شكل دهنده به دولت روند صعودي داشتند و نتانياهو مطمئن بود كه با انتخابات مي تواند به موقعيت بهتري دست يابد. در دولت فعلي بعضي از گروههاي مشاركت كننده در ائتلاف، راه خود را از «ليكود» جدا كردند، حزب كار كه متحددولت فعلي بود جدا شد و اينك ساز مخالف نتانياهو را مي زند و پيش از آن دو حزب مذهبي از جمله شاس راه خود را از دولت جدا كرده و از ائتلاف خارج شدند. نتانياهو شك نداشت كه با برگزاري انتخابات حزب او مي تواند از 27 كرسي پارلماني كنوني به دست كم 35 كرسي پارلماني برسد و با حزب اويگدور ليبرمن-اسرائيل بيتنا- به حدود نيمي از 120 كرسي پارلمان دست پيدا كرده و جريانهاي ديگر را به حاشيه براند. يكي از رويكردهاي جنگ 8روزه نيز اساسا تاثيرگذاري بر انتخابات سوم بهمن ماه بود.
نظرسنجي هاي اخير همه بيانگر ضعيف تر شدن موقعيت «ليكود-بيتنا»ست. اينك مجموعه كرسي هاي اين دو به حدود 32 كرسي مي رسد كه حداقل 8 كرسي از وضع فعلي كمتر مي باشد، از آن طرف دو حزب عمده مخالف نتانياهو يعني حزب كار و حزب تازه تاسيس حركت -متعلق به ليوني- به موقعيت هاي مناسب تري دست پيدا كرده اند اين در حالي است كه ليكود در درون نيز با بحران مواجه گرديده است. «موشه فالكن» به همراه جمعي از اعضاي منتقد از «ليكود» جدا شده و حزبي تحت عنوان - تخيلي!- «اسرائيل قوي است»! را راه اندازي كرده اند. اين موضوع از پائين آمدن قابليت نتانياهو در اداره بحران حتي بحران درون حزبي حكايت مي كند و حال آن كه سه سال پيش اسرائيلي ها او را «تنها راه حل» اعاده موقعيت، امنيت و يكپارچگي رژيم صهيونيستي ارزيابي مي كردند.
3- نظرسنجي ها بيان كننده تداوم كاهش مشاركت كنندگان يهودي در انتخابات است. روند نزولي مشاركت كه از سال 1371 آغاز شده بر اساس آخرين نظرسنجي به 57 درصد تقليل يافته است و اين در حالي است كه پيش از اين- از 1371- مشاركت ها به ترتيب 79 ، 65 و 63 درصد بوده است. جالب اين است كه براساس آمار وزارت خارجه رژيم صهيونيستي لااقل 40 درصد از شهروندان خواستار خارج شدن از سرزمين هاي 48 و 67 هستند اين در حالي است كه همين الان دست كم دو ميليون نفر از صهيونيست هاي مهاجم كه به آمريكا، اروپا و ... برگشته اند ديگر هيچگاه به فلسطين بازنگشته اند بر اين اساس مي توان با قاطعيت گفت عدد 6/5 ميليون نفر واجد شرايط راي شامل همين حدود دو ميليون نفر و حدود 4/1 ميليون شهروند فلسطيني ساكن سرزمين هاي 1948- كه به آنان اصطلاحا عرب اسرائيلي گفته مي شود- مي باشد و كاهش مشاركت 6 درصدي - نسبت به دوره قبل- عمدتا به يهودياني تعلق دارد كه براي هميشه فلسطين را ترك كرده و از آنان فقط يك شناسنامه اسرائيلي بر جاي مانده، است.
4- وضعيت كنوني اين رژيم از ناپايداري ائتلاف ها حكايت مي كند، طي دو دهه گذشته ما شاهد اين هستيم كه به زحمت ائتلافي شكل مي گيرد ولي به سادگي اين ائتلاف شكسته مي شود. احزاب جديد شكل مي گيرند ولي نيامده دچار انشعاب مي شوند. 6 سال پيش حزب «كاديما» با سر و صداي زياد اعلام موجوديت كرد و توانست با اكثريت نسبي پارلماني دولت تشكيل دهد ولي اين حزب بلافاصله پس از شكست از حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه فرو پاشيد و در انتخابات بعدي موقعيت خود را از دست داد. جالب اين است كه دبيركل كاديما - خانم ليوني- از اين حزب جدا شده و با 13 عضو ديگر كاديما، حزب «حركت» را تاسيس كرده است! كما اينكه ليكود هم براي بار چندم دچار چندين انشعاب شده است. موشه كالون، يوجد مستقبل به همراه چند نفر ديگر از ليكود خارج شده و حزب جديدي در نابلس به وجود آورده اند. اين پراكندگي و تشتت نشان مي دهد كه فضاي دروني اسرائيل پر از تنش و بي اعتمادي است.
5- در وضعيت فعلي از ميزان قدرت احزاب مذهبي نظيرشاس، ميريتس و هاليوم كاسته شده است به گونه اي كه مي توان گفت از سهم آنان در مجلس و دولت كاسته خواهد شد و حتي به احتمال زياد در دوره آينده از مشاركت در ائتلاف ها هم جاي بمانند در وضع فعلي حزب كار با بهبود وضعيت مواجه شده و در رديف 4 حزب اول قرار گرفته است. ليكود، كار و حركت به نسبت بقيه داراي موقعيت مناسب تري مي باشند. اين موضوع نشان مي دهد كه اسرائيل پس از جنگ 8 روزه و شكست پروژه امنيتي اين رژيم به مسائل اقتصادي و اجتماعي توجه بيشتري نشان داده است. بر اين اساس گفته مي شود ممكن است سهم حزب چپ گراي كار از 11 كرسي در پارلمان فعلي به حدود 22 كرسي برسد. اين روند خود از فضاي ذهني عملگرايانه اسرائيلي ها پس از شكست در غزه، حكايت مي نمايد و مي تواند مبناي بعضي از تصميم گيري هاي غيرمنتظره قرار گيرد.
6- نتانياهو و ديگر رهبران رژيم صهيونيستي از بروز يك تحول بزرگ در كرانه باختري بطور جدي نگران هستند. جداي از تأثيرات امنيتي بروز يك ناآرامي بزرگ در كرانه باختري و قدس شرقي، نتانياهو معتقد است يك حركت اعتراضي فلسطيني كه تداعي كننده انتفاضه سوم خواهد بود مي تواند وضع ائتلاف «ليكود بيتنا» را از اين هم خراب تر كند و حتي ممكن است برگزاري انتخابات سوم بهمن را براي مدت نامعلومي به تأخير بياندازد چرا كه انتفاضه جديد در كرانه به معناي سيطره عناصر جهادي فلسطيني بر كرانه خواهد بود و از سوي ديگر بهم ريختن اوضاع در كرانه، بخش وسيعي از حدود 5 ميليون آواره فلسطيني ساكن اردن را روانه كرانه مي كند و مقابله با جمعيت چند ميليوني در كرانه بشدت مشكل خواهد بود. از اين رو رژيم صهيونيستي پرونده كرانه را از ارتش گرفته و به سازمانهاي اطلاعاتي خود سپرده است. واقعيت اين است كه هر اتفاق در كرانه، اوضاع اردن را بهم مي ريزد چرا كه حدود 60 درصد جمعيت اردن را فلسطيني ها تشكيل مي دهند و اين جمعيت حدود 5 ميليوني به حركت در مي آيند، حركت آنان، نظام سياسي اردن را ساقط مي كند و با سقوط دولت امان، مرزهاي كنوني 1967 بهم مي ريزد و ساكنان فلسطيني، اردن را به سمت قدس به حركت درمي آورد از اين رو شكنندگي شرايط سياسي در تل آويو- فروپاشي ائتلاف ها و كوچك شدن احزاب سنتي- در اين شرايط حيات اسرائيل را تهديد مي نمايد. به اين دليل مقامات امنيتي اسرائيل نسبت به پيامدهاي استعفاي محمود عباس به نتانياهو گفته اند چنين اتفاقي مي تواند حدود 130 هزار فلسطيني را از كار بيكار كند كه در اين صورت اين ها كه بخش اعظم شان ساكن كرانه هستند، به خيابان مي آيند و اين يعني شروع انتفاضه سوم. بر اين اساس مقامات اسرائيلي هر روز در وحشت از شروع انتفاضه از خواب بيدار شده با اين دغدغه به خواب مي روند.
7- مشكلات كنوني اسرائيل فراگير بوده و حوزه هاي داخلي، منطقه اي و بين المللي را شامل مي شود. در محيط داخلي، اسرائيل با چالش اجتماعي- نااميدي از آينده و فرار از فلسطين- مواجه است همين دو روز پيش «معاريو» نوشت، يأس از آينده سبب فرار سربازان اسرائيلي از مقابل نوجوانان فلسطيني شده و اين در حالي است كه سرباز به انواع تجهيزات مجهز بوده و نوجوان فلسطيني فاقد سلاح مي باشد. در محيط منطقه اي، چالش مهم رژيم صهيونيستي، «امنيت» است. اسرائيل در مرزهاي شمالي و مياني با مقاومت لبناني- فلسطيني مواجه است. حدود شش ماه است كه در جنوب و جنوب غربي با عناصر مسلح در شمال صحراي سينا مواجه است و اسرائيل تاكنون در سينا حدود 50 نفر كشته داده، مرزهاي اردن به دليل انتفاضه عربي نامطمئن شده و بقاء اسد در سوريه مي تواند خطرناك باشد. از سوي ديگر دشمنان منطقه اي اسرائيل، آشكارتر از گذشته در حال مدرن سازي تسليحاتي حماس و جهاد و حزب الله هستند. در محيط بين المللي اسرائيلي ها با مشكل «حقوقي» مواجه شده اند. در دو ماه گذشته لااقل 10 قطعنامه ضد اسرائيلي در مجمع عمومي سازمان ملل به تصويب رسيده اند. در يكي از اين موارد فقط 9 كشور حاضر شدند به قطعنامه ضد اسرائيلي «رأي منفي» بدهند در حالي كه 136 كشور به آن «رأي مثبت» دادند. اين روند نشان مي دهد كه شرايط از هر جهت براي اين رژيم دشوار مي باشد. البته در اين ميان اولين مشكل اين رژيم در عرصه داخلي رخ مي نمايد و اين به معناي تشديد بحران مشروعيت اين رژيم خواهد بود.
سعدالله زارعي
 


با حضور رئيس جمهور صورت گرفت

بهره برداري از پروژه هاي درماني عمراني و انرژي در استان سمنان

سمنان - خبرنگاركيهان:
در سفر يك روزه رئيس جمهور و تعدادي از وزرا به استان سمنان ، چند پروژه عمراني، درماني و توليد انرژي به بهره برداري رسيد.
در اين سفر دو واحد بيمارستاني كوثر سمنان با 220 تخت بيمارستاني و با اعتبار 41 ميليارد و 300 ميليون تومان و ولايت دامغان با 160 تخت بيمارستاني و اعتبار 34 ميليارد و 800 ميليون تومان و نيز دو نيروگاه سيكل تركيبي در شاهرود و سمنان به ترتيب با 250 و 220 ميليارد تومان به بهره برداري رسيد همچنين آبگيري سد كالپوش، نيز آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين سفر همچنين پانزده هزار و 657 واحد مسكن مهر نيز تحويل متقاضيان شد.
دكتر احمدي نژاد در جمع تعدادي از مردم و مسئولان در سالن اجتماعات هلال احمر سمنان با اشاره به امكانات فراوان كشور گفت: بايد ايران اسلامي را براساس و متكي بر امكانات و داشته هاي خودمان بسازيم.
وي افزود: وقتي كشور را با اتكا به داشته هاي بومي بسازيم آسيب پذيري آن را در مقابل قدرتهاي شيطاني به صفر مي رسانيم.
رئيس جمهور با اشاره به صادرات فراوان كشورمان به اقصي نقاط جهان گفت: صادرات و تامين نيازهاي كشورهاي ديگر موجب پيوند ما با آنها مي شود و هر چه اين پيوندها بيشتر شود قدرت تاثيرگذاري شياطين عالم عليه كشورمان به همان اندازه كاهش خواهد يافت.
وي با بيان اينكه بخش عمده اي از مناطق مركزي و شرقي كشورمان دچار كم آبي است، گفت: دولت دو طرح مهم براي آبرساني به اين مناطق دارد كه با اجرايي شدن آنها آينده كشور را تا صدها سال تضمين مي كند.
احمدي نژاد با اشاره به طرح انتقال آب خزر به مناطق مركزي و شرقي و نيز طرح انتقال آب خليج فارس به مناطق جنوبي با حفظ اصول محيط زيست گفت: انتظار مي رود مجلس و نمايندگان محترم كمك كنند تا اين دو طرح عظيم در كشور اجرا شود.
وي در ادامه با اشاره به ساخت نيروگاههاي سيكل تركيبي در كشور و انتقال برق با شبكه برق رساني به نقاط دور و نزديك گفت: حفظ و نگهداري شبكه هاي عظيم برق رساني هزينه هاي سنگيني روي دست كشور مي گذارد بنابراين بايد برويم به سمت ساخت نيروگاههاي كوچك به طوري كه هر منطقه از خودش نيروگاه داشته باشد و نيازي به اين همه شبكه برق رساني نباشد.
وي در ادامه با بيان اينكه زمين به اندازه كافي در كشور وجود دارد گفت: از وزير مسكن و شهرسازي مي خواهم كه سياست هاي انبوه سازي مسكن را به سوي ساخت منازل ويلايي هدايت كند.
احمدي نژاد در پايان از اينكه نتوانسته است با مردم استان ديدار كند عذرخواهي كرد.
پيش از سخنان رئيس جمهور دكتر عباس رهي استاندار سمنان، مهندس مجيد نامجو وزير نيرو و دكتر طريقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت در سخناني گزارشي از اقدامات انجام شده در حوزه هاي كاري خود بيان كردند.
استاندار سمنان با اشاره به اقدامات دولت در سمنان گفت: در طول اين 8 سال قريب به ده هزار ميليارد تومان براي اجراي طرح ها و پروژه هاي مختلف دولت در استان سمنان سرمايه گذاري شده است.
وزير نيرو نيز گفت: در آخرين رتبه بندي صنايع برق جهان رتبه صنعت برق كشورمان چهارده اعلام شده است و هم اكنون متخصصان كشورمان در بيست كشور جهان در حال ساخت صنايع آب و برق هستند.
 


استقلال فكري ! (گفت و شنود)

گفت: يكي از كاربران سايت ضد انقلابي بالاترين نوشته است «جانم! مالم! عزيزم! بالاخره يك جوابي براي كيهان تهيه كنيد و اپوزيسيون را از سردرگمي نجات بدهيد»!
گفتم: منظورش چيه؟ چه جوابي؟ جواب به چي؟!
گفت: «بابك- الف» نوشته «كيهان اين سوژه را سر دست گرفته و توي سر اپوزيسيون مي كوبد كه اگر در انتخابات تقلب شده بود چرا خاتمي در انتخابات مجلس رأي داد و تاجزاده اعلام كرد تقلب غيرممكن بوده است و اگر تقلب نشده، چرا هنوز هم به سوژه تقلب چسبيده ايد»؟!
گفتم: آخه ادعاي تقلب به سران فتنه ديكته شده بود. اونا از خودشون اختياري ندارند كه چيزي را نفي يا اثبات كنند. مامورند و مجبور.
گفت: پس چرا اينهمه از بررسي و تحقيق و اينجور چيزها حرف مي زنند؟!
گفتم: نوكر يكي از خان ها مي گفت؛ من هر كاري كه مي خواهم انجام بدهم، اول خوب فكر مي كنم، بعد با افراد وارد مشورت مي كنم و بعدش نيگاه مي كنم ببينم نظر «خان» چيه؟ مطابق همون عمل مي كنم!
 


سخنگوي وزارت خارجه:

 47 زائر ربوده شده در سوريه از سلامت كامل برخوردارند

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه 47 زائر ايراني ربوده شده در سوريه در سلامت كامل هستند، ابراز اميدواري كرد تا هرچه سريع تر آزاد شوند.
رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در نشست هفتگي خود با خبرنگاران درباره مذاكرات ايران و 1+5 گفت: ايران پيشنهاداتي را قبلا به صورت جامع ارائه كرده است و هر نوع توافقي فقط در هنگام نشست و مذاكرات بين نمايندگان دو طرف مشخص مي شود. هرگونه اظهارنظري خارج از اين محدوده اصلا قابل توجه نيست و برخي ممكن است نظرات خود را مطرح كنند. اين ها ديدگاه هاي شخصي افرادي است كه مسئوليت مستقيم در اين باره ندارند.
وي در ادامه با اشاره به سفر علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان به قاهره اظهار كرد: در اين سفر كه به دعوت همتاي مصري ايشان صورت مي گيرد درخصوص تحولات منطقه اي، دو كشور گفت وگو خواهند كرد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره 47 زائر ايراني ربوده شده در سوريه نيز اعلام كرد: تلاش هاي همه جانبه هم در داخل سوريه در ارتباط با مقامات اين كشور و هم از طريق كشورهاي موثر و گروه هاي مخالف در حال انجام است. فعاليت ها نتايج خوبي داشته و اميدواريم بزودي شاهد آزادي اين افراد باشيم.
وي گفت: براساس آخرين اطلاعات همه اين افراد در سلامت هستند.
مهمان پرست در اين نشست خبري درخصوص دستگير شدن تعدادي از ايرانيان در عربستان گفت: در كشورهايي كه مرز آبي با هم دارند ممكن است مشكلاتي براي اتباع آن بوجود بيايد كه اين مسائل از طريق رايزني قابل حل است و نبايد سياسي شود.
وي در واكنش به تغيير مقامات كاخ سفيد اظهار كرد: اميدواريم با اين تغييرات مقامات آمريكايي بجاي جنگ افروزي بدنبال صلح باشند و بجاي دخالت در امور داخلي كشورها حقوق ملت ها را به رسميت بشناسند و اگر چنين رويه اي اتخاذ شود حتما از ميزان تنفر نسبت به سياست هاي آمريكا كاسته خواهد شد و بايد اين موضوع را در عمل ارزيابي كرد.
در ادامه اين نشست، مهمان پرست اقدامات تروريستي گروه هاي تكفيري و افزايش اين اقدامات در عراق را نشانگر فتنه اي خواند كه توسط جريان مخالف منافع كشورهاي منطقه دنبال مي شود.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: افزايش درگيري و بي ثباتي در عراق فقط به نفع رژيم صهيونيستي است و بيداري اسلامي تنها نگراني رژيم صهيونيستي را به دنبال داشته است و كشورها بايد با هوشياري كامل در مقابل فتنه ها بايستند.
وي در خصوص حضور نيروهاي آمريكايي در افغانستان پس از سال 2014 اظهار داشت: حضور نيروهاي نظامي در منطقه عامل بي ثباتي و ناامني است. كشورهاي منطقه توانايي برقراري امنيت را با كمك هم دارند و هيچ نيازي به حضور نيروهاي خارجي و بيگانه نيست.
مهمان پرست در پاسخ به سوالي، درباره مناقشه قره باغ اين موضوع را اختلاف بين ارمنستان و آذربايجان برشمرد كه بايد از طريق گفت وگو بين دو كشور حل شود و افزود: آمادگي داريم همه ظرفيت هاي كشور را براي حل مسئله قره باغ به كار گيريم.
سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص اعمال تحريم هاي نفتي عليه كشورمان گفت: مقامات آمريكايي و اروپايي تصور اشتباهي دارند كه از طريق اين تحريم ها و اعمال فشارها مي توانند دسترسي ملت به حقوقش را قطع كنند. وضعيت كنوني منابع انرژي به گونه اي نيست كه بتوان بزرگترين كشور دارنده ذخاير نفت و گاز در جهان را از بازار انرژي حذف كرد.
وي درخصوص ميانجيگري هند در بحث هسته اي ايران نيز اظهار داشت: اينكه كشوري ميانجي هسته اي باشد يا نباشد اصلا مطرح نيست. فعاليت هاي ما براساس حقوقي است كه از آن برخورداريم و ما متعهد به معاهده NPT هستيم و بايد جهاني عاري از سلاح هاي هسته اي و كشتار جمعي ايجاد شود و به شدت از خاورميانه عاري از سلاح هسته اي حمايت مي كنيم.
مهمان پرست در پايان با اشاره به اينكه نظام بين المللي بايد همه كشورهاي مستقل را در حل مشكلات جهان سهيم بداند خاطرنشان كرد: ايران آماده است تا درخصوص بحران هاي مختلف خاورميانه و ساير نقاط دنيا با گروه 1+5 رايزني كند.
 


استقبال آلمان از آغاز دور جديد مذاكرات با ايران

سخنگوي وزارت خارجه آلمان از آغاز دور جديد مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 استقبال كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از الخبر، «آندرياس پشكه» در كنفرانسي مطبوعاتي و در پاسخ به سوالي درخصوص گفته هاي دبير عالي امنيت ملي ايران و احتمال برگزاري دور جديد مذاكرات تا اواخر ماه جاري ميلادي گفت: آلمان از آغاز دوباره مذاكرات ايران و گروه 1+5 استقبال كرده و هرگونه تلاش براي از سرگيري اين مذاكرات را انجام مي دهد. وي در ادامه با بيان اينكه آلمان به دنبال حل پرونده هسته اي ايران از طريق مسالمت آميز است، از اهميت ادامه مذاكرات براي رسيدن به اين هدف خبر داد.
«آندرياس پشكه» همچنين از آمادگي كشورش براي حضور در دور جديد مذاكرات هسته اي ايران و گروه 1+5 خبر داد. سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان در پايان سخنان خود اظهار داشت كه «گوئيدو وستروله» وزير خارجه اين كشور همواره از حل ديپلماتيك پرونده هسته اي ايران حمايت كرده است.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ مي خواهم به جناب آقاي عسگراولادي عرض كنم، هر روز در زيارت وارث مي خوانيم كه «لعن الله امه سمعت بذلك فرضيت به» و نيز فرموده اند «من رضي بعمل قوم فهو منهم» اگر اين آقايان راضي به طراحان فتنه گران اصلي نبودند چرا به رغم تقاضاهاي مكرر رهبر معظم انقلاب اعلان برائت نكردند. تمرد از پيام رهبري خود بزرگترين فتنه است كه اينها متاسفانه تمرد كردند.
نيكنام از قم
¤ با توجه به اهميت و نقش بالاي بصيرت در پشت سر گذاشتن موانع انقلاب ضرورت دارد در طول سال يك هفته از تاريخ 9/01/19 الي 91/01/19 به نام هفته بصيرت نامگذاري و برنامه هاي ويژه براي اين يك هفته تدارك بشود.
7150---0935
¤ در دهه چهارم انقلاب كه از سوي رهبر عزيز انقلاب دهه پيشرفت و عدالت نامگذاري شده چنانچه تنبلي ها را كنار بگذاريم و به تلاش و كوشش خود در تمام عرصه هاي مديريتي كشور بيفزاييم تا تحقق اقتصادي مقاومتي راه شهيدان طي شده و دست آوردهاي انقلاب يكي پس از ديگري به ثمر خواهد نشست.
گودرزي از اصفهان
¤ سخنان اخير بشاراسد رئيس جمهور سوريه كه از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد نشان از شجاعت و غلبه بر دشمن داشت. مي توان اذعان كرد كه اگر دولت و ملت سوريه ايمان و مقاومت خويش را از دست ندهند و همچنان با اين دو عنصر در مقابل استكبار جهاني و دست نشاندگان تروريست آنها ايستادگي كنند به زودي در اين نبرد نابرابر پيروز ميدان شده و روي آرامش و آسايش را خواهند ديد و ذلت و خواري ارزاني دشمنان اين ملت و كشور مي گردد. ان شاءالله
محمودي
¤ از مسئولين استان و شهرستان قاين درخواست مي شود به مشكلات اين شهرستان توجه ويژه اي نمايند. بخشي از مشكلات اين شهر از اين قرار است:
1- دبيرستان بهياري با آن همه قدمت فاقد فضاي خاصي براي آموزش است و متاسفانه هنوز هم اجاره اي است.
2- كمبود مراكز بهداشتي در مركز شهر و هزار واحدي احساس مي شود.
3- سرعت توسعه بيمارستان و دانشكده پرستاري در حد بسيار ضعيف است.
4- كمبود متخصص در اكثر زمينه ها به شدت مشاهده مي شود.
5255---0915
¤ همه انسانها در برابر اعمالي كه انجام مي دهند فرداي قيامت بايد پاسخگو باشند به بانوان محترم كشورمان عرض مي كنم مواظب پوشش و حجاب خود باشند كه عدم پوشش صحيح مخالفت با دستورات خداوند متعال است كه به صراحت در سوره هاي نور و احزاب به حجاب بانوان تاكيد كرده است.
6841---0912
¤ پيشنهاد مي شود كه در استان كردستان مدرسه، دانشگاه، حوزه و يا مركز علمي - فرهنگي به نام شهيده «ناهيد فاتحي كرجو» «سميه كردستان» نامگذاري شود و سرگذشت اين عزيز جليل القدر در يكي از كتب درسي دانش آموزان گنجانده شود.
8516---0919
¤ از مسئولين استان و شهرستان خور و بيابانك درخواست مي شود با اين همه هزينه هايي كه براي فوتبال كشور و... مي شود حداقل يك زمين چمن نيز براي اين شهرستان در نظر بگيرند و مشكل سامانه ديجيتال صداو سيما را هم مرتفع نمايند.
محمدرضا نقوي
¤ از هيئت محترم دولت و رئيس سازمان تأمين اجتماعي درخواست اجراي قانون همسان سازي حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي را كه پس از 03 سال پرداخت حق بيمه از حداقل حقوق 417 هزار توماني برخوردارند، دارم.
كريم عادل ها
¤ در رستوران آفتاب واقع در بين آزاد راه تهران-قم علاوه بر 2 هزار و 600 توماني كه بابت حق ميز از مشتري دريافت مي شود 5 درصد هم به عنوان ماليات ارزش افزوده روي قيمت غذا اضافه مي كنند چيزي كه در هيچ رستوران ديگر سابقه ندارد. آيا نبايد نظارت و كنترلي روي رستوران هاي بين راهي وجود داشته باشد؟
فراهاني
¤ بعد از مدت ها هياهو در خصوص پرداخت وام يك و نيم ميليون توماني به بازنشسته ها معلوم شد فقط به 600 هزار نفر از بازنشستگان از ميان يك ميليون و 150 هزار كارمند بازنشسته وام پرداخت شده است و خيلي از بازنشسته ها چيزي از اين وام نديده اند و فقط دلشان را با اين خبر خوش كرده اند.
8157---0915
¤ آموزش و پرورش منطقه دو، سبد كالاي مخصوص فرهنگيان را تمام و كمال كه نداده هيچ چند كالايي را هم كه تحويل داده كرايه حمل بار كالاها را با ما حساب كرده است. بنويسيد اين نوع رفتار با جماعت كارمند را تا حال نديده بوديم.
فراهاني
¤ 7 ماه است كه سهم دولت از بيمه طلايي فرهنگيان پرداخت نشده و از اضافه كاري مديران و معاونان هم خبري نيست و متأسفانه كسي نيز پاسخگو نيست اگر قرار بر عدم پرداخت بود از ابتدا اعلام مي كردند تا تكليف خود را بدانيم.
2517---0914
¤ شنبه 9/01/19 اعلام شد كه در قبوض گاز آبونمان محاسبه خواهد شد و دوشنبه 11/01/19 گاز مصرفي بنده با آبونمان محاسبه شده و به در منزل رسيد. اي كاش تمامي ادارات و سازمانها و بانك ها سرعت عمل در انجام وظايف را از اين شركت الگو بگيرند.
يك مشترك گاز از هادي شهر آذربايجان شرقي
¤ در خيابان هاي باب همايون و ناصرخسرو واقع در ميدان امام خميني(ره) 5 باب مسجد وجود دارد. شايد تعجب كنيد كه در هيچ كدام از آن ها نماز صبح اقامه نمي شود. يعني موقع صبح در اين 5 مسجد به روي نمازگزاران بسته است. در مسجد امام حسن(ع) فقط ظهرها به مدت 2 ساعت در مسجد باز مي شود و براي اين 2ساعت هم از نمازگزاران پول جمع مي كنند. اگر براي مسئولين امور مساجد مشكلي به وجود نمي آيد به اين مساجد سركشي بكنند و واقعيت ها را از نزديك مشاهده نمايند.
يك نمازگزار ساكن ناصرخسرو
¤ در پخش اخبار و برنامه هاي شبكه استاني كهكيلويه و بويراحمد (دنا) حدود 09 درصد اخبار و برنامه ها به حوزه كهكيلويه اختصاص دارد فقط 01 درصد اخبار حوزه بويراحمد پوشش داده مي شود. خواستار توجه به اين موضوع هستيم.
6998---0917
¤ تقاضا داريم مشمولين بيمه كه از مشكل شديد رنج مي برند و از كار افتاده صددرصد هستند با 55 سال سن و 51 سال سابقه، بازنشسته شوند. لطفا از مسئولان تقاضاي تجديدنظر در قانون كنوني را داريم.
قلي زاده
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه 81
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 21/01/19 (راه خروجي در بزرگراه آزادگان) به آگاهي مي رسانيم:01 كيلومتر از مسير تندروي بزرگراه آزادگان به بهره برداري رسيده و وسائط نقليه از اين مسير تردد مي نمايند و بخش ديگر آن از رودخانه كن تا آيت الله سعيدي در حال انجام عمليات اجرايي است كه انشاءالله تا پايان سال با انجام و بهره برداري از اين قسمت نياز به تغيير مسير وسائط نقليه از مسير تندرو به كندرو نبوده و مشكل فوق رفع خواهد شد.»
پاسخ شركت سرير
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه روز دوشنبه مورخ 4/01/19 با مضمون عدم پرداخت حق و حقوق كارگران اين شركت شاغل در كارگاه مترو قيطريه به آگاهي مي رساند: «شركت عمران ساختمان سرير پروسه تسويه حساب با كارگران زحمت كش خود را بدون انجام تشريفات معمول اداري انجام نداده است و اخذ برگه هاي تسويه حساب نهايي منوط به پرداخت كامل مطالبات كارگران و جلب رضايت اين عزيزان مي باشد.»

 


بلاتكليف و بلاتعريف مثل فتنه گران مدعي اصلاحات (خبر ويژه)

عضو مستعفي حزب مشاركت اعلام كرد اصلاح طلبان با سياست ها و رفتارهاي 4 سال گذشته نمي توانند در انتخابات رياست جمهوري حضور پيدا كنند.
عباس عبدي در مصاحبه با «فرارو» گفته است: اگر اصلاح طلبان گمان مي كنند كه حضورشان در انتخابات ضروري و مفيد به فايده است و مي توانند به بهبود شرايط كنوني كشور در همه عرصه ها كمك كنند، در اين صورت نمي توان اين حضور را مشروط به شرط هايي غير مرتبط با آن نمود.
وي مي افزايد: اصلاح طلبان اگر در گذشته امكان حضور نسبي داشته اند بايد ببينند كه آيا اتفاقاتي كه منجر به نبود شرايط لازم شده همه مربوط به حكومت است يا خودشان هم در آن مسئوليت دارند. در صورت اخير بايد به تناسب آن نيز به بهبود شرايط اقدام كنند.
وي خواستار برخي تمهيدات از سوي اصلاح طلبان براي شركت در انتخابات شد و گفت: از جمله اين تمهيدات و در واقع مهمترين آنها بازنگري نسبت به رفتارها و سياست هاي 4 سال گذشته است. آن چه روشن است با تداوم آن سياستها نمي توان در انتخابات پيش رو حضور داشت (حداقل در شرايط حاضر) زيرا در اين حالت حضور اصلاح طلبان مسأله و مشكل حكومت است و از آن استقبال نمي كند اما اگر حضور آنان به گونه اي باشد كه راه حلي براي حكومت باشد گمان نمي كنم حتي جناح هاي تندرو حكومت هم قادر باشند كه مانع حضور آنان شوند.
عبدي پس از انتخابات مجلس گفته بود كه طيفي از جريان هاي راديكال دنبال هل دادن خاتمي به تحريم انتخابات و انتحار به سبك سازمان مجاهدين خلق (منافقين) بودند. خاتمي البته مشابه اين انتحار را در جريان فتنه سبز و همراهي با جريان ساختارشكن و آشوبگر مرتكب شد.
برخلاف اظهارات عبدي، پايگاه اينترنتي جرس (ارگان حلقه ماسوني لندن) در مطلبي به قلم «مرتضي-ك» از اعضاي متواري گروهك ملي-مذهبي (نزديك ترين مؤتلف سياسي حزب مشاركت) خواستار تحريم انتخابات شد و حضور در انتخابات را بازي در زمين حاكميت و دميدن در تنور دشمنان دموكراسي توصيف كرد. جرس خطاب به اصلاح طلبان نوشت: عدم شركت در انتخابات پايان جهان نيست اما برخي نيروهاي سياسي اصلاح طلب معتقدند حضور نيافتن در انتخابات به معناي محو شدگي و گم گشتگي در جامعه و فراموشي است.
جرس اين را هم اشاره كرده كه حاكميت فعاليت اصلاح طلبان را مشروط به برائت از دست اندركاران فتنه مي داند.
در همين حال عبدالله نوري در ملاقاتي با اشاره به تقابل دو نگاه شركت در انتخابات يا تحريم آن در ميان اصلاح طلبان و جنبش سبز گفته است: مي توان از فرصت انتخابات استفاده كرد. لكن همه اينها اما و اگر دارد. نبايد بگونه اي انفرادي و جداي از جمع تصميم گيري نمود و موجب انشعاب در جريان اصلاحات شد. در حال حاضر نظرات گوناگوني وجود دارد، برخي دوستان مي گويند عجله نداريم و مي گذاريم اين دوره هم بگذرد، گروهي مي گويند مشكلات غير قابل حلي در كشور وجود دارد و نبايد وارد صحنه شد، و يا مي گويند جريان اصلاحات نبايد تنور انتخاباتي كه ابهام هاي فراواني در آن هست را براي ديگران گرم كند، بعضي مي گويند با شركت در انتخابات نبايد به نحوه عمل حكومت مشروعيت بخشيد. در پاسخ گروهي ديگر از دوستان مي گويند كشور براي جريان و گروه خاصي نيست و اگر كشور آسيب ببيند، همه آسيب مي بينند.
وي خواستار جمع بندي دو سوي قضيه و حضور در انتخابات و معرفي نامزد شد. نوري در عين حال اذعان كرد: متأسفانه تعريف روشني از اصلاحات و جنبش سبز ارائه نشده است و معيار و مرزبندي مشخص و مدوني براي اصلاح طلبي و جنبش سبز موجود نيست. از جنبش سبز مي توان تعريف اعم يا تعريف اخص كرد. در خصوص جريان اصلاحات هم همين طور است. با اين وجود، هم اصلاح طلبان و هم جنبش سبز همراه با رهبران و نخبگان اين جريانات مدعي پايبندي به قانون اساسي هستند و شايد بشود همه جريانات منتقد و غيربرانداز را حول محور قانون اساسي شكل داد و منسجم كرد. من فكر مي كنم اصلاحات و جنبش سبز هم پوشاني زيادي دارند و محور آنها قانون اساسي است.»
وزير كشور معزول دولت اصلاحات كه خود بسترساز بخشي از آشوبگري ها در دهه 70 بود، اشاره اي به اين واقعيت نكرد كه ميدانداران فتنه سبز در سال 88، در امر آشوب بودند و ضمن مقابله صريح با مباني و اصول قانون اساسي، خواستار حذف جمهوري اسلامي بودند.

 


مردم چندبار بايد از شما عبور بكنند؟ (خبر ويژه)

اگر شرايط فراهم شود و اصلاح طلبان هم بتوانند در انتخابات حضور پيدا كنند مورد اقبال و توجه مردم قرار نخواهند گرفت.
محمدرضا تابش نماينده اصلاح طلب مجلس در گفتگو با خبرگزاري آريا درباره تغيير مواضع عبدالله نوري كه برخي آن را سياسي مي خوانند، تاكيد كرد: بنده چيزي از سخنان عبدالله نوري نشنيده ام اما بايد بگويم نبايد اين گونه موضع گيري ها را از جانب ما سياسي كاري فرض كرد.
وي افزود: ما به نظام و انقلاب دل بسته ايم، به قانون اساسي پايبنديم و مواضع خود را اعلام كرده ايم. ما مي گوييم هر اهرم يا وسيله اي كه باعث شود با كوتاه آمدن از مواضع خود در جهت ترميم آسيب ها اقدام كنيم اين كار را انجام خواهيم داد حال دوستان مي توانند اين موضع گيري را حمل بر ترس اصلاح طلبان بدانند.
اين نماينده مجلس تصريح كرد: ما حاضريم از بسياري از مواضع شخصي خود در دفاع و اعتراض به ناروايي هايي كه در حق بسياري از اصلاح طلبان شده است كوتاه بياييم.
وي اظهار داشت: متاسفانه در شرايط فعلي مردم حتي از اصلاح طلبان عبور خواهند كرد بنده معتقدم اگر حتي شرايط فراهم شود و اصلاح طلبان هم بتوانند در انتخابات حضور پيدا كنند مورد اقبال و توجه مردم قرار نخواهند گرفت زيرا مردم اميدشان را به ما هم از دست داده اند.
اظهارات تابش درباره عبور مردم از مدعيان اصلاح طلبي حرف درستي است و اين واقعيت آخرين بار در انتخابات مجلس نهم كه سردمداران اصلي جبهه اصلاحات همسو با اپوزيسيون خارج نشين به تحريم انتخابات دست زده بودند، به نمايش درآمد. حضور 65 درصد واجدان شرايط در انتخابات مجلس نهم در حالي كه معدل 8 دوره قبلي انتخابات مجلس حدود 60 درصد بود ثابت كرد مردم از جريان هاي تندرو هم بازي با محافل ضدانقلاب عبور كرده و بر موضع نهم دي88 استوار هستند.
در عين حال اظهارات خواهرزاده خاتمي مبني بر اينكه اصلاح طلبان حاضرند از اعتراض به ناروايي هايي كه در حق آنان شده كوتاه بيايند، دست پيش گرفتن براي پس نيفتادن است. گردانندگان اصلي جبهه اصلاحات- و نه افراد منفعل و متأثر اين جبهه- پايه گذاران اصلي جفا به نظام و انقلاب بوده و در طول 16-15 سال اخير علي الدوام در كنار جريان هايي ايستاده اند كه كينه شتري و دشمني ابوجهلي با اسلام و انقلاب داشته اند و مسئله اين است كه چرا؟ يا بايد گروهك هاي برانداز و ساختارشكن در اين مدت تغيير ماهيت داده و دلبسته نظام و انقلاب و قانون اساسي شده باشند و يا مدعيان بي صداقت اصلاح طلبي از هويت گذشته خود خلع شده باشند. حقيقت اين است كه جمع نقيضين محال است. بنابراين اگر سلطنت طلب ها، سازمان تروريستي منافقين، گروهك هاي تروريستي كومله و ريگي و ديگر گروهك هاي نفاق مدعي خلق و ملي گرايي در اردوگاه فتنه سبز در كنار سران اصلاح طلبان يكجا جمع شده اند، ترديد نبايد كرد كه مدعيان اصلاح طلبي دچار بيماري قلب شده اند و ادعاي دلبستگي آنها به نظام و انقلاب فاقد اعتبار است.
 


هافينگتون پست: آمريكا با سرعت به سمت ورشكستگي پيش مي رود (خبر ويژه)

طرح كنگره آمريكا براي پرهيز از پرتگاه مالي دوام نمي آورد. بدهي هاي آمريكا با 60 درصد افزايش دوره اوباما، به بيش از 16 هزار ميليارد دلار رسيده و دولت را به سمت ورشكستگي سوق مي دهد.
روزنامه هافينگتون پست در تحليلي نوشت: برخلاف آنچه در ظاهر به نظر مي آيد، آنچه كنگره آمريكا براي پرهيز از سقوط در پرتگاه مالي تصويب كرد، معناي ديگري جز شكست نداشت. اين توهم است كه تاخير انداختن پرتگاه مالي را درمان تلقي كنيم. اكنون بدهي ها از معادل صددرصد توليد ناخالص داخلي فراتر رفته و به 16هزار و چهارصد ميليارد دلار رسيده است.
اين روزنامه خاطرنشان كرد: تدابيري كه وزير خزانه داري آمريكا اعلام كرده تنها مي تواند آمريكا را براي تامين هزينه هاي سه ماهه نخست سال 2013 ياري دهد و 200 ميليارد دلاري كه در چارچوب اين تدابير پيش بيني شده است خيلي سريع تمام خواهد شد. سناي آمريكا بار ديگر به نسخه بي رنگ و رويي از يك طرح تن داد تا مجلس نمايندگان آن را به سرعت به تصويب برساند. ولي اين طرح به هيچ عنوان نمي تواند مشكل سقف بدهي هاي آمريكا را حل كند و گفت وگو در اين باره در روزهاي آتي از سر گرفته خواهد شد. موضوع ديگر مسئله صرفه جويي در بخش هايي از هزينه هاي دولتي است كه پيش بيني مي شود تنش هايي را ميان اكثريت دموكرات سنا و اكثريت جمهوريخواه مجلس نمايندگان به وجود آورد.
شبكه تلويزيوني فاكس نيوز هم با بررسي بحران اقتصادي فزاينده در آمريكا گزارش داد: منتقدان دولت اوباما مي گويند وعده و وعيد توخالي، آمريكا را به سمت ورشكستگي سوق خواهد داد. توافق بين كاخ سفيد و جمهوريخواهان كه براي جلوگيري از ورود آمريكا به پرتگاه مالي حاصل شد، تاثيري بر بدهي هاي سنگين دولت ندارد. گروه «آمريكا در حال ورشكستگي» از طرفداران كاهش بودجه دولت آمريكا مبارزه اي را براي جلب توجه نمايندگان كنگره به موضوع حساس هزينه هاي سرسام آور دولت شروع كرده است. اين گروه معتقد است كه حرف هاي توخالي باعث ورشكستگي آمريكا خواهد شد و اين كه اصلي ترين موضوع كاهش هزينه هاي دولت است كه بايد اجرايي شود.
گريچن همل از اعضاي اين گروه به فاكس نيوز گفت: «در چند هفته گذشته فقط شاهد بحث درباره ماليات و درآمدها بوده است. اما مشكل واقعي، خرج كردن بيش از حد و هزينه هاي دولت است. باراك اوباما وعده و وعيدهاي فراوان براي كاهش هزينه ها داده اما هيچكدام از آنها عملي نشده است. اوباما وقتي براي اولين بار به قدرت رسيد، ميزان بدهي آمريكا 10هزار ميليارد دلار بود و او قول داد اين ميزان را تا پايان دور اول رياستش به نصف برساند اما الان بدهي ها به بيش از 16 هزار ميليارد دلار رسيده است.»
 


اپوزيسيون خيلي از مرحله پرت است (خبر ويژه)

«اپوزيسيون تشخيص درستي درباره فرهنگ مذهبي مردم ندارد و به همين دليل در جو مصنوعي خودش گرفتار مي شود».
پايگاه اينترنتي گروهك ملي-مذهبي كه توسط شماري از پناهندگان اين گروهك به فرانسه فعاليت مي كند، تحليل فوق را در واكنش به خبر مشايعت گسترده ضريح حرم مطهر امام حسين(ع) منتشر كرد. اين ضريح چند هفته قبل با استقبال گرم مردم، از شهرهاي مختلف كشورمان عبور كرده و سرانجام به كربلاي معلا رسيد.
پايگاه گروهك ملي-مذهبي درباره اين استقبال كم نظير نوشت: اكثر مردم شهرهاي مختلف ساعت قبل آمدن ضريح امام حسين[ع] منتظر آمدن آن مي ماندند. آنها اين كار را ثواب مي دانستند. براين اساس اپوزيسيون ما بايد قبل از هر كاري تيپ فرهنگي توده مردم يا روح غالب فرهنگي جامعه را بشناسند زيرا اگر روح غالب فرهنگي جامعه خود را نشناسند يا تشخيصي درست نداشته باشند در جو مصنوعي خودشان گرفتار مي شوند و سخنان يا تحليل هايي مطرح مي كنند كه از واقعيت ويژگي هاي مردم و جامعه بدور است و هيچ گونه فونكسيون اجتماعي در برنخواهد داشت. اپوزيسيون بايد با مشاهده اين وضعيت بفهمد كه روح غالب فرهنگ مردم مذهبي است. مذهبي كه تاريخ و حوادث و زيربناي اخلاقي و حساسيت جامعه اش را ساخته است. آن ها اگر مي خواهند تغييري در جامعه به وجود آورند بايد از مذهب آغاز كنند. اين چنين است كه اپوزيسيون ايران چه بخواهند و چه نخواهند، چه بپذيرند و چه نپذيرند و چه دوست داشته باشند و چه دوست نداشته باشند؛ بايد اين حقيقت را بپذيرند.
اين سايت اينترنتي سران برخي گروهك ها را برج عاج نشين توصيف كرد و نوشت: «اين مسئله آدم را ياد كتاب شازده كوچولو مي اندازد كه در سياره ششم با جغرافيداني برخورد مي كند كه كتاب هاي بزرگ مي نوشت اما از چند قدم آن طرف تر خود بي اطلاع بود!».
 


آمريكا مقابل ايران در وضعيت اضطرار قرار دارد (خبر ويژه)

يك پايگاه خبري آمريكايي در گزارشي نوشت: آمريكا تحريم ها را اهرمي براي مذاكرات مي داند اما تحريم هيچ تأثيري در محاسبات استراتژيك ايران نداشته است.
نشنال اينترست مي نويسد: سياست خارجي و موضوع ايران درصدر اولويت هاي دولت آمريكا در سال جديد ميلادي قرار دارد و حل و فصل مناقشه هسته اي مستلزم حركت متقابل است. در واقع اين تصور كه همه چيز براي اوباما در عرصه سياست خارجي مهياست، دور از واقعيات است. دولت اوباما در اضطرار قرار دارد و نهايت اين اضطرار در مسئله ايران ملاحظه مي شود. شدت دلهره و نگراني باعث اتخاذ سخت ترين تحريم هاي تاريخ عليه ايران شد اما ايران همچنان برنامه هسته اي خود را به شكل قاعده مند پيش مي برد. همين موضوع مي تواند باعث اوج گيري مناقشه شود اما نه در حدي كه به معيارهاي واشنگتن براي جنگ نزديك شود.
نشنال اينترست با اشاره به احتمال برگزاري دور جديدي از مذاكرات ايران و گروه 1+5 مي افزايد: آمريكا تحريم ها را اهرم مذاكره مي داند اما هيچ تغييري در محاسبات استراتژيك ايران به وجود نيامده است.
اين رسانه از قول يك مقام آمريكايي اذعان كرد: بسته پيشنهادي آمريكا به ايران داراي همان اسكلت بسته قبلي است كه ايران آن را رد كرده است و تنها تفاوت آن با بسته قبلي به شكل و شمايل جديد آن برمي گردد. مقامات آمريكايي در محافل خصوصي گفته اند كه به نظر نمي رسد ايران پيشنهادي كه متضمن لغو تحريم ها نباشد را بپذيرد. يك مقام برجسته آمريكايي هم پيشنهاد «فرآيند گام به گام بر مبناي كنش متقابل» را مطرح و اشاره كرد كه در عمل سخت است به ايران مقوله اي ارائه دهيم كه ارزش معادل داشته باشد.
در ادامه اين گزارش آمده است: بايد در سال 2013 به دنبال راه حلي متعادل و ميانه روانه بود.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10