(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 20  دی  1391 - شماره 20402

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر انقلاب در اجتماع پرشور مردم قم:
عده اي با القاي شفاف نبودن انتخابات جدول دشمن را پر مي كنند
درپرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
كانديداي رياست پنتاگون:
تحريم هاي يكجانبه عليه ايران آمريكا را منزوي مي كند
ارائه خدمات رفاهي به زائران پياده امام رضا(ع) در نيشابور
هديه به خوانندگان
انتصاب هاي جديد در هلال احمر
اعلام نتايج تكميل ظرفيت 31 رشته دكتري
از ديروز آغاز شد
ثبت نام كارشناسي ناپيوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد
سفر كوتاه نخست وزير اقليم كردستان عراق به تهران
در واكنش به ادعاي روزنامه ايران
دستجردي كانديداتوري خود را تكذيب كرد
صالحي امروز وارد قاهره مي شود
آيت الله رضا استادي در مراسم هفتمين روز ارتحال عالم رباني آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني:
 سراغ عالماني كه روحيه استكباري و دنيا دوست دارند نرويد
چهارمين سوگواره 72 راوي آسمان در خراسان جنوبي پايان يافت
اعزام كاروان تخصصي از قاين براي بازسازي عتبات عاليات
تسهيلات مسكن ايثارگري براي فرزندان جانبازان بالاي 70 درصد
مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي استان:
اتباع خارجي در استان البرز بيمه تكميلي مي شوند
جانشين فرماندهي مرزباني ناجا خبر داد
افزايش امنيت مرزهاي ايران با آذربايجان و ارمنستان
معاون وزير نيرو:
تجهيزات صنعت برق در داخل كشور توليد مي شود
رئيس سازمان فضايي ايران:
اعزام موجود زنده به فضا الزامي است
بزرگترين آش سبزي نذري در انتظار ثبت جهاني است


رهبر انقلاب در اجتماع پرشور مردم قم:

عده اي با القاي شفاف نبودن انتخابات جدول دشمن را پر مي كنند

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، روز سه شنبه در جمع هزاران نفر از مردم متدين و انقلابي قم، پيامدهاي مبارك و تعيين كننده قيام 19 دي مردم قم را جلوه هايي از تحقق وعده هاي صدق الهي خواندند و با تأكيد بر ايستادگي و هوشياري كامل در مقابل طرحها، روشها و حركات دشمن به ويژه در قبال انتخابات خرداد آينده، نكات مهمي را درباره وظايف مسئولان، خواص، مردم، رسانه ها و كساني كه قصد نامزدي در اين انتخابات را دارند بيان كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأملي در حوادث دوران انقلاب و سه دهه اخير، درس آموزي از مناسبتهاي ماندگاري همچون قيام 19 دي را ضروري دانستند و خاطرنشان كردند: برخي، پيروزي ملت بر رژيم پر كبكبه و مغرور طاغوت و خارج شدن ايران عزيز از چنبره حقارت آميز سلطه آمريكا را امري محال مي دانستند اما به ياري پروردگار رژيم سلطنتي در ايران به زباله دان تاريخ رفت و جمهوري اسلامي و ملت ايران با استقلال كامل در مقابل آمريكا، در چشم جهانيان به ملت و نظامي تبديل شدند كه نامشان ملتهاي جهان را به وجد مي آورد.
ايشان پيروزيها و موفقيتهاي سه دهه اخير را جلوه هايي از تحقق وعده هاي نصرت الهي دانستند و با استناد به آيات متعدد قرآن افزودند: ملتهاي مؤمن، هوشيار و با استقامت در زمان متناسب، قطعاً و يقيناً از ياري پروردگار برخوردار مي شوند و اين حقيقت، سنت تغيير ناپذير الهي است و بر اساس همين سنت الهي ملت ايران در اين مرحله و همه مراحل ديگر بر دشمنان خود پيروز خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به ضرورت طرح صحيح اهداف و حرفهاي ناب ملت ايران در جهان و تدبير براي پيشبرد اين اهداف افزودند: اگر ملت عزيز و جوانان خوش روحيه و پر توان ايران، مسير خود را با پايداري ادامه دهند بدون شك و براساس سنت صادق الهي در زمان مناسب، همه آمال، آرزوها و شعارهاي «ملي، اسلامي و جهاني» آنان تحقق پيدا مي كند، مسير تاريخ عوض مي شود و زمينه هاي ظهور حضرت ولي عصر (عج) فراهم خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي همدستي دولتهاي استكباري را براي تحريم ايران و به ستوه درآوردن ملت يادآور شدند و افزودند: مستكبران برخلاف گذشته به صراحت اذعان مي كنند كه هدف تحريم ها، خسته كردن ملت، تحريك مردم به مقابله با جمهوري اسلامي، افزايش فشار بر مسئولان ايران و در نتيجه تغيير محاسبات مسئولان است.
ايشان افزودند: اما گرايش مردم اين سرزمين بزرگ، به مباني اسلام و انقلاب و عزت ملي ايرانيان روز به روز بيشتر مي شود و اين، درست نقطه مقابل خواست دشمنان است.
ايشان در تحليل عوامل تأثيرگذار در تقابل دولتهاي مستكبر با ملت ايران، هوشياري و زيركي ملت را كاملاً ضروري دانستند و خاطرنشان كردند: بايد با «تقواي جمعي و مراقبت و هوشياري همگاني»، متوجه طرحهاي دشمن باشيم و اجازه ندهيم هيچ مسئله اي، حواسمان را از دشمن پرت كند.
رهبر انقلاب، توصيه ها و تأكيدات مكررشان به مسئولان، مطبوعات و پايگاههاي اينترنتي را براي پرهيز از سرگرم كردن مردم به مسائل فرعي و نادرست، يادآوري كردند و افزودند: همه اين توصيه ها، به خاطر اين است كه بايد حواسمان به دشمن جمع باشد تا بفهميم كه دنبال چه طرح و هدفي است.
تمركز دشمن
بر انتخابات 92
حضرت آيت الله خامنه اي در چارچوب منطق ارائه شده يعني هوشياري ملي براي درك اهداف و طرحهاي دشمن افزودند: بررسي رفتار و گفتار مستكبران، نشان مي دهد كه ذهن دشمن بر انتخابات مهمي كه 5 ماه ديگر يعني در خرداد 92، برگزار مي شود، متمركز شده است.
ايشان در تشريح اهداف، تكنيكها و روشهاي بيگانگان در قبال انتخابات يازدهم رياست جمهوري افزودند: آنها در درجه اول اگر بتوانند مانع برگزاري انتخابات مي شوند اما مي دانند كه نمي توانند بنابراين از اين مسئله مأيوسند.
رهبر انقلاب در همين زمينه خاطرنشان كردند: يك بار برخي تلاش كردند كه انتخابات را حتي اگر شده دو هفته به عقب بياندازند اما ما تأكيد كرديم كه انتخابات حتي يك روز هم نبايد عقب بيافتد به همين علت راه تعويق يا برگزار نشدن انتخابات كاملاً مسدود است.
حضرت آيت الله خامنه اي مانع تراشي در راه حضور پرشور و همگاني مردم در انتخابات را هدف ملموس دشمنان برشمردند و افزودند: همه، حتي كساني كه ممكن است از سر دلسوزي درباره انتخابات توصيه هاي عمومي كنند حواسشان باشد كه به اين مقصود دشمن كمك نكنند.
كليد واژه انتخابات آزاد
ايشان با انتقاد از برخي كه به طور مكرر مي گويند انتخابات بايد آزاد برگزار شود افزودند: معلوم است كه انتخابات بايد آزاد باشد، مگر بيش از سي انتخابات سه دهه اخير آزاد نبوده است؟ در كدام كشور انتخابات از ايران آزادتر است؟ مراقب باشيد اين حرفهاي شما مردم را از انتخابات مأيوس نكند.
حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه بيان روشهايي كه به تحقق هدف دشمن در انتخابات كمك مي كند خاطرنشان كردند: در كدام كشور درباره صلاحيتها، ملاحظات لازم اعمال نمي شود؟ چرا اين قدر بر اين مسئله تكيه و تلاش مي كنيد در ذهن مردم اين تصور به وجود بيايد كه شركت در انتخابات فايده ندارد؟
رهبر انقلاب به اشخاصي كه خواسته يا ناخواسته در ا ين چارچوب حركت مي كنند تأكيد كردند: مبادا دچار غفلت شويد و جدول مورد نظر دشمن را پر كنيد.
ايشان با انتقاد از كساني كه سعي مي كنند به مردم تلقين كنند كه انتخابات سلامت لازم را ندارد اينگونه رفتارها و سخنان را از ديگر روشهايي برشمردند كه به تحقق اهداف دولتهاي مستكبر كمك مي كند.
رهبر انقلاب تأكيد كردند: البته بنده نيز اصرار و تأكيد دارم كه انتخابات بايد با سلامت و امانتداري كامل انجام شود و مسئولان دولتي و غيردولتي با رعايت كامل قوانين و تقوا و پاك دستي، انتخابات سالمي را برگزار كنند كه مطمئناً همين جور خواهد شد.
قانون گريزان
در سال 88
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به راهها و روشهاي بسيار خوبي كه در قوانين براي سالم برگزار شدن انتخابات پيش بيني شده است افزودند: پايبندي همه به اين راهها و قوانين سلامت انتخابات را تضمين مي كند مگر اينكه كساني بخواهند از راههاي غيرقانوني عمل كنند همچنانكه برخي در سال 88 اين طور عمل كردند و براي مردم و كشور مزاحمت و ضرر به وجود آوردند و براي خودشان نيز در زمين و در ملأ اعلي، اسباب سرشكستگي و بدبختي فراهم كردند.
رهبر انقلاب اسلامي در تشريح بيشتر روشهايي كه به هدف اصلي دشمن در انتخابات يعني حضور كمرنگ مردم كمك مي كند افزودند: ممكن است كساني سعي كنند در ايام انتخابات با به وجود آوردن حادثه اي يا ماجرايي اقتصادي، سياسي يا امنيتي سر مردم را به چيزهاي ديگري گرم كنند كه اين هم جزو نقشه هاست البته بنده مطمئنم كه ملت ايران بسيار با بصيرت تر و باهوش تر از اين است كه با چنين ترفندهاي خصمانه دشمنان يا عوامل آنها فريب بخورد.
اداره مملكت
كار اجرايي كوچكي نيست
رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان نكاتي را درباره نامزدهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري آينده بيان كردند.
ايشان شركت در انتخابات را يك حق و يك وظيفه دانستند و افزودند: فرد فرد ملت كه به نظام جمهوري اسلامي معتقدند وقانون اساسي را قبول دارند مي خواهند از حق خود استفاده كنند و يا وظيفه شان را انجام دهند و در اين ميان عده اي هم مي خواهند صلاحيتهاي خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند.
رهبر انقلاب با اشاره به سنگين بودن كار اداره اجرايي كشور افزودند: اداره مملكت، كار اجرايي كوچكي نيست بلكه كار سنگيني است كه بر دوش مجريان سطح بالا قرار مي گيرد، بنابراين كساني به ميدان نامزدي بيايند كه اين توانايي را در خود احساس مي كنند و كار اجرايي را بلدند.
ايشان در همين زمينه افزودند: ممكن است كساني كه در سطوح ديگري كار مي كنند بعضاً تشخيص ندهند كه اداره كشور چقدر بار سنگيني است بنابراين اشخاصي نامزد شوند كه توان انجام دادن اين وظيفه را در خود مي بينند.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: افرادي كه مي خواهند نامزد شوند علاوه بر درك سنگيني كار، صلاحيتهاي لازم در قانون اساسي را كه شوراي نگهبان نيز بر آنها تكيه خواهد كرد، در خود ملاحظه كنند.
ايشان افزودند: نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري بايد واقعاً وابسته و دلبسته نظام و قانون اساسي باشند و بخواهند حقيقتاً قانون اساسي را اجرا كنند چرا كه رئيس جمهور در اين زمينه قسم مي خورد و طبعاً نمي تواند قسم دروغ بخورد.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان درباره انتخابات آينده تأكيد كردند: ان شاءالله به اذن الهي و فضل پروردگار، در خرداد 92 انتخاباتي خوب و پرشور برگزار خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي در جمع هزاران نفر از مردم قم، همچنين با تجليل از نقش تأثيرگذار مردم اين شهر در حوادث قبل و بعد از انقلاب افزودند: خاطره قيام 19 دي را نبايد فراموش كرد چرا كه بيان اينگونه مسائل ضمن اينكه نسل جوان را با سابقه تاريخي خود آشنا مي كند موجب قدرشناسي از مجاهدتهاي افتخار آفرين اين ملت خواهد شد و به جوانان امروز مي آموزد كه هوشياري و ايستادگي در مقابل دشمنان به ظاهر قدرتمند، حتماً به پيروزي منجر خواهد شد.
 


درپرتو وحي

بدي را با نيكي پاسخ بده!
قرآن كريم:
بدي را با بهترين روش دفع كن (و پاسخ بدي را با نيكي بده ضمنا مطمئن باش كه) ما به آنچه توصيف مي كنند (از همه كس) آگاه تريم.
سوره مؤمنون
آيه 96
 


اخبار ادبي و هنري

دست اندركاران «يك خانواده محترم»
در دادگاه
دست اندركاران فيلم سينمايي «يك خانواده محترم» براي دفاع از خود براي شكوائيه سازمان سينمايي كشور به دادسراي فرهنگ و رسانه احضار شدند و اگر در مدت يك هفته به دادسرا مراجعه نكنند حكم جلب آنها صادر خواهد شد.
به گزارش سينماپرس، سازمان سينمايي صبح روز سه شنبه 21 آذر از محمد آفريده تهيه كننده و مسعود بخشي كارگردان فيلم سينمايي «يك خانواده محترم» به دليل تخلف از قانون مجازات كساني كه در امور سمعي و بصري فعاليت غيرمجاز دارند، شكايت كرده بود. سازمان سينمايي معتقد است «يك خانواده محترم» بدون پروانه ساخت و نمايش و بدون اطلاع وزارت ارشاد ساخته شده و در جشنواره ها به نمايش درآمده است. در حالي كه هر فيلمي كه در حد نسخه 35 ميليمتري است و قصد اكران عمومي دارد بايد از وزارت ارشاد مجوز بگيرد. اين فيلم شباهتي به تله فيلم هايي ندارد كه صدا و سيما بدون نياز به مجوز مي سازد. محمد آفريده تهيه كننده «يك خانواده محترم» و مسعود بخشي كارگردان اين فيلم ظرف يك هفته بايد به دادسراي فرهنگ و رسانه مراجعه و در جهت تفهيم اتهام خود توضيح دهند اگر اين افراد در اين مدت اعلام شده به دادسرا مراجعه نكنند حكم جلب آنها از سوي مقامات قضايي صادر خواهد شد.
گفتني است، فيلم «يك خانواده محترم» با هدف كسب جوايز برخي از جشنواره هاي ضد ايراني، تصويري توهين آميز و دروغين از انقلاب اسلامي، جامعه ايران و اعتقادات مذهبي مردم نمايش مي دهد.
يك فيلمساز پوچ گرا:
هرچه سريعتر روشنفكر شويد!
يك كارگردان فيلم هاي پوچ گرا در ادعايي جالب گفت: من به روشنفكر بودن خود افتخار مي كنم و از ديگران هم مي خواهم هرچه سريعتر روشنفكر شوند.
ماني حقيقي كه در آخرين فيلمش با عنوان پذيرايي ساده به تمسخر طبقه مستضعف جامعه پرداخته است و اكران آن با اما و اگرهاي بسياري همراه بود در گفتگو با يكي از خبرگزاري ها مدعي روشنفكر بودن شد و طي يك فراخوان عمومي(!) از آحاد مردم خواست روشنفكر شوند!
اين كارگردان فيلم هاي شبه روشنفكري كه از اكران فيلمش به وجد آمده است چند روزي است با مصاحبه هاي جنجالي براي فروش بيشتر فيلمش تلاش مي كند.
پدربزرگ حقيقي- ابراهيم گلستان- فردي است كه به عنوان يكي از الگوهاي روشنفكري معرفي مي شود. وي به پادويي براي شركت نفت ايران و انگليس و مؤانست با انگليسي ها مشهور بود تا آنجا كه هدف حمله جلال آل احمد قرار گرفت!
يك فيلم ضد ايراني در تركيه
اكران مي شود
فيلم قوميت گرا و ضد ايراني «فصل كرگدن» كه بودجه آن توسط فرانسوي ها تأمين شده است، براي نخستين بار در تركيه اكران مي شود.
به گزارش فارس، پس از تشويق هاي مفصل غربي ها در جشنواره هاي مختلف عليه فيلم قوميت گرا و ضد ايراني «فصل كرگدن» به كارگرداني «بهمن قبادي»، اين فيلم براي نخستين بار به اكران عمومي درمي آيد.
بنابر نوشته روزنامه الشرق الاوسط، نخستين ايستگاه اكران عمومي اين فيلم ضد ايراني كشور تركيه با 86 سالن است كه قبادي اين فيلم را در آنجا ساخته است. اين فيلم قوميت گرا كه معلوم نيست چگونه با اختلافات سياسي موجود بين ترك ها و كردها به صورت مشترك بين تركيه و كردستان عراق ساخته شده، قرار است پس از اكران در تركيه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي نيز به نمايش درآيد.
اين فيلم ضد ايراني نيز همچون مشاركت فرانسوي ها در فيلم «يك خانواده محترم» با بودجه شركت فرانسوي «وايلد بانچ» ساخته شده است. اين فيلم با ارائه چهره اي سياه از زندان هاي ايران و متهم كردن ايران به شكنجه زندانيان سعي كرده است روايت سياسي خود را به روايت يك شاعر سني كرد گره بزند تا بتواند از اين بابت و با استفاده از بازيگران مطرح اروپايي بار ديگر موج جديد ضد ايراني در خارج از كشور ايجاد كند.
يك ميليون قرآن چاپ ايران
به سراسر جهان ارسال مي شود
يك ميليون قرآن چاپ جمهوري اسلامي ايران به زودي به سراسر جهان ارسال خواهند شد.
اعضاي فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي با سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديدار و درباره مسائل قرآني و اقدام هاي صورت گرفته قرآني گفت وگو كردند.
در اين نشست چند ساعته كه شامگاه دوشنبه (18دي) انجام شد، حجت الاسلام حميد محمدي، معاون عترت و قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به برخي از فعاليت هاي گسترده انجام گرفته از سوي اين وزارتخانه اظهار كرد: تعداد يك ميليون قرآن چاپ جمهوري اسلامي ايران بزودي به سراسر جهان ارسال خواهند شد و بيش از يك ميليون نفر در سراسر جهت تحت آموزش هاي قرآني قرار مي گيرند.
يك كارگردان سينما: گويا جشنواره
به فيلم هاي سياه روي خوش نشان نداده است
حميد بهمني گفت: هر فيلم سازي كه در مسير انقلاب و نظام باشد برنده اصلي جايزه جشنواره فجر است. كارگردان فيلم هاي دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار كيهان خاطر نشان كرد:
تا آنجا كه من رصد كردم اين دور از جشنواره فجر به كساني كه دنبال سياه نمايي و توليد آثار نامناسب بودند روي خوش نشان نداده است. وي اظهار اميدواري كرد اين نوع برخورد بايد حفظ شود و در طول جشنواره با سفارش و پارتي بازي سر و كله آنها در بخش مسابقه پيدا نشود. بهمني گفت: بسياري از آثار اين دوره از جشنواره متعلق به جوانان است كه اميدواريم براي سال هاي بعد سينماي ايران كارساز باشند و فارغ از مسائل سياسي و باندبازي هاي جناحي در خدمت فرهنگ و سينماي كشور بمانند.
كارگردان گلوگاه شيطان افزود: افرادي كه سال هاست كار مي كنند بايد استادي كنند و از بخش مسابقه كنار بكشند تا جوانان تاز و نفس ديگر امكان حضور داشته باشند.
حميد بهمني در سي و يكمين جشنواره فيلم فجر با فيلم گام هاي شيدايي حضور خواهد داشت.
اين فيلم به ماجراي اربعين حسيني و نقد حضور آمريكا در عراق مي پردازد. گام هاي شيدايي در ايران و لبنان فيلمبرداري شده و در حال پشت سر گذاشتن آخرين مراحل فني است.
«آواز پر جبرئيل»
با حضور جانشين وزير دفاع كليد خورد
طي مراسمي با حضور سردار سرتيپ پاسدار مجيد بكايي جانشين وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، جمعي از مسئولان وزارت دفاع و خانواده معظم شهدا ساخت فيلم سينمايي «آواز پر جبرئيل» صبح ديروز-19 دي-در بيمارستان شهيد چمران وزارت دفاع كليد خورد.
به گزارش فارس، اين فيلم سينمايي كه روايتي از زندگي شهيد مهندس اسلامي يكي از متخصصين صنعت دفاعي كشور است به تلاش هاي اين شهيد بزرگوار در خصوص ساخت موشك با تكيه بر دانش و فناوري بومي در اوج حملات و بمباران صدام به شهرهاي ايران مي پردازد. فيلمنامه اين اثر دفاع مقدس را محمد بيرانوند به نگارش در آورده است و حسين قاسمي جامي كارگرداني آن را برعهده دارد.
سردار سرتيپ پاسدار مجيد بكايي در مراسم آغاز تصويربرداري فيلم سينمايي «آواز پر جبرئيل» با بيان اينكه اين فيلم سينمايي يك كار ارزشمند و فاخر است، افزود: تاكنون آثار ارزشمندي درباره دفاع مقدس توليد و ساخته شده ولي توجه شايسته اي به خدمات بي بديل سنگرهاي پشت جبهه نشده است.
 


كانديداي رياست پنتاگون:

تحريم هاي يكجانبه عليه ايران آمريكا را منزوي مي كند

گزينه پيشنهادي باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا براي تصدي وزارت دفاع اين كشور در اولين مصاحبه خود پس از اين معرفي، ضمن تكرار برخي ادعاها عليه ايران، اذعان كرد كه تحريم هاي يكجانبه عليه ايران، بيشتر آمريكا را منزوي مي كند.
به گزارش ديلي كالر «چاك هاگل» در گفت و گو با «لينكن ژورنال استار» گفت كه از «تحريم هاي يكجانبه» حمايت نمي كند. زيرا فكر مي كند كه اين تحريم ها موثر نيست و آمريكا را «منزوي» مي كند.
وي در عين حال تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران را تحسين كرد و مدعي شد كه اين تحريم ها «كارايي» دارد.
وي نيز مانند ديگر مقامات آمريكايي مدعي حمايت ايران از تروريسم شد و گفت: بارها گفته ام كه ايران دولت حامي تروريسم است.
هاگل افزود: ايران برخي رويكردهاي اتخاذ شده درباره مسائل پيچيده در خاورميانه را زير سؤال برده است.
هاگل گفت كه جلسه استماع سنا براي تاييد وي فرصتي را برايش فراهم خواهد كرد تا ديدگاه هايش درباره اسرائيل و ايران را شفاف كند.
روزنامه واشنگتن پست در گزارشي در مورد مواضع چاك هاگل نوشت كه وي پيشتر با حمله به ايران مخالفت كرده است.
اين روزنامه به مواضع هاگل در گذشته درباره ايران پرداخت و افزود: هاگل برخلاف اوباما مستمرا تاكيد كرده است كه در برخورد با برنامه هسته اي ايران ديپلماسي در مرحله اول قرار دارد.
اما با وجودي كه اوباما به وضوح گفته است كه اقدام نظامي را آخرين دستاويز مي داند اظهارات هاگل درباره اين موضوع مبهم بوده است.
براساس اين گزارش هاگل در دوران رياست جمهوري جورج بوش به صورت علني با حمله به ايران مخالفت كرد.
هاگل همچنين در ماه مارس در مصاحبه اي با المانيتور از پاسخ دادن به سؤالي مستقيم درباره اين كه آيا فكر مي كند آمريكا بايد به عنوان آخرين دستاويز ايران را بمباران كند يا خير خودداري كرد.
روزنامه واشنگتن پست در گزارش ديگري مواضع هاگل را مشابه مواضع رابرت گيتس، وزير دفاع پيشين آمريكا دانست و نوشت: گيتس نيز با حمله به ايران مخالف بود اما از تحريم ايران حمايت مي كرد. وي در سال 2010 از تحريم هاي آمريكا و سازمان ملل عليه ايران به صورت علني حمايت كرد و آن ها را كارآمد دانست.
اعتراض ها به تصميم اوباما
يك نشريه فرانسوي در گزارشي با اشاره به تصميم اوباما براي معرفي هاگل به عنوان وزير جديد دفاع و مخالفت ها با اين اقدام نوشت: اوباما با معرفي هاگل به عنوان وزير دفاع، همگان را متعجب كرده است. هاگل نه تنها به علت اين كه جمهوري خواه است شگفتي ساز شده بلكه به دليل اين كه نسبت به ساير وزراي دفاع پيشين آمريكا كمتر تمايلات اسرائيل دوستي دارد، تعجب برانگيز شده است. معرفي هاگل به عنوان وزير دفاع حتي در ميان جمهوري خواهان نيز با اعتراضاتي همراه بوده است.
براساس اين گزارش «ليندسي گراهام» سناتور جمهوريخواه روز يكشنبه به شبكه تلويزيوني سي ان ان گفت به اين ترتيب هاگل به عنوان ضداسرائيلي ترين وزير دفاع تاريخ آمريكا خواهد بود.
«ونسان ميشلو» مدير مركز روابط بين الملل در دانشگاه علوم سياسي ليون فرانسه گفت: هاگل نه فقط صراحت كلام دارد بلكه در خصوص خاورميانه سياست ميانه رو تري دارد و سياست خصومت با اسرائيل را در پيش مي گيرد.
ميشلو افزود: انتقادات از چاك هاگل بيشتر سياسي است تا لياقت هاي نظامي وي. اين كارشناس فرانسوي گفت هاگل به دليل همكاري با اوباما و همچنين همراهي با دمكرات ها در بيشتر موارد راي گيري در سناي آمريكا، وجهه خوبي در ميان جهوريخواهان ندارد. هاگل به علت نزديكي به «جو بايدن» معاون رئيس جمهوري آمريكا و همچنين سابقه همكاري با جان كري، مي تواند به اتفاق اين دو وزنه بسيار مهمي در دولت آمريكا قلمداد شود.
فرانسوا نيكولو سفير پيشين فرانسه در ايران نيز گفت: انتصابات اخير در دولت آمريكا مي تواند شانس دستيابي به توافقي درباره برنامه هسته اي ايران را افزايش دهد.
 


ارائه خدمات رفاهي به زائران پياده امام رضا(ع) در نيشابور

نيشابور-خبرنگار كيهان:
ادارات و نهادهاي شهرستان نيشابور براي ارائه بهترين خدمات دهي رفاهي به كاروان هاي پياده زائران حضرت رضا(ع) آماده شده اند.
به گزارش خبرنگار ما، در جلسه هماهنگي ستاد تسهيلات زائر، مشكلات و كمبودهاي ايستگاه هاي صلواتي بين راهي و كاروان هاي پياده بررسي شد كه هزار تخته پتو و پنج دستگاه چادر گروهي در محل ايستگاه ضامن آهو كارخانه چرم سازي، توسط ناحيه مقاومت بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيشابور تأمين شد.
براساس اين گزارش سه ايستگاه صلواتي مجهز شامل دو دستگاه كانكس به همراه دو دستگاه خودرو آماده اطفاي حريق و يك تانكر آب شرب توسط تيپ زرهي21 امام رضا(ع) نيشابور در حاشيه جاده نيشابور به مشهد مستقر شد.
تأمين اتوبوس مورد نياز براي برگشت زائران پياده از مشهد مقدس توسط نمايندگي حمل و نقل و پايانه هاي شهرستان انجام و همچنين سازمان اتوبوس راني نيشابور با تخصيص 30 دستگاه اتوبوس به منظور انتقال زائران كاروان پياده به شهر قدمگاه در اين حركت خداپسندانه نقش دارند.
همچنين جمعيت هلال احمر شهرستان با استقرار هفت پايگاه امداد و نجات با سه دستگاه آمبولانس و 50 نفر امدادگر و همچنين 200 تخته پتو، دانشكده علوم پزشكي شهرستان با تأمين اقلام دارويي مورد نياز زائران، فرماندهي انتظامي شهرستان با تأمين امنيت زائران در مكان هاي مجاز استقرار با كاروان هاي پياده همراه هستند.
 


هديه به خوانندگان

مرحوم علامه محمدتقي جعفري: بشر با همه داد و فريادهايي كه درباره پيشرفت و تكامل به راه انداخته، هنوز نتوانسته است خود را از زندان خودخواهي نجات بدهد.
 


انتصاب هاي جديد در هلال احمر

طي حكمي از سوي رئيس جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران، دكتر محمد عباسي به عنوان دبيركل جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران منصوب شد.
همچنين طي حكمي ديگر ظاهر رستمي به عنوان مديرعامل سازمان تداركات پزشكي منصوب گرديد.
 


اعلام نتايج تكميل ظرفيت 31 رشته دكتري

نتايج تكميل ظرفيت 31 رشته دكتري تخصصي با آزمون نيمسال دوم سال 91 امروز چهارشنبه 20دي ماه اعلام مي شود.
دكتر ناصر اقبالي درخصوص اين خبر اظهار كرد: پذيرفته شدگان مي توانند با مراجعه به سايت مركز آزمون به نشاني www.azmoon.com كارنامه خود را مشاهده كنند.
وي در ادامه افزود: پذيرفته شدگان براي نيمسال دوم بهمن ماه مي توانند در واحدهاي پذيرفته شده ثبت نام كنند.
رئيس مركز آزمون درخصوص مدارك مورد نياز داوطلبان در زمان مراجعه به واحدها، گفت: پذيرفته شدگان بايد 6 قطعه عكس، كارت ملي، مدرك موقت يا اصل مدرك كارشناسي ارشد و برگه اي كه وضعيت نظام وظيفه آقايان را مشخص كند به همراه داشته باشند.
 


از ديروز آغاز شد

ثبت نام كارشناسي ناپيوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد

ثبت نام كارشناسي ناپيوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد ديروز سه شنبه از ساعت 14 آغاز شد و تا 30 دي ماه ادامه دارد.
ناصر اقبالي رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد با اشاره به حذف 300 رشته محل از آزمون كارشناسي ناپيوسته دانشگاه آزاد، گفت: ثبت نام كارشناسي ناپيوسته بدون آزمون اين دانشگاه از ساعت 14 ديروز آغاز شد و تا 30 دي ماه ادامه دارد.
وي افزود: داوطلبان مي توانند با مراجعه به سايت www.azmoon.org براي ثبت نام نيمسال دوم اقدام كنند.
رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر سد كنكور دانشگاه آزاد شكسته شده است و دانشگاه آزاد توانسته كنكور مقاطع كارداني و كارشناسي را حذف كند.
اقبالي گفت: در ثبت نام بدون آزمون هر داوطلب مجاز است در يك رشته امتحاني حداكثر تا 4 واحد دانشگاهي را به عنوان اولويت هاي خود اعلام كند.
وي ادامه داد: نحوه ارزشيابي و پذيرش در اين آزمون براساس معدل كتبي فوق ديپلم است و توصيه مي شود مراجعان به هنگام مراجعه به سايت معدل خود را دقيق وارد كنند.
اقبالي گفت: نتايج اين ثبت نام اواسط بهمن ماه اعلام مي شود.
 


سفر كوتاه نخست وزير اقليم كردستان عراق به تهران

«نچيروان بارزاني» نخست وزير اقليم كردستان به منظور بررسي مسائل عراق روز شنبه پيش سفري چند ساعته به ايران داشته است.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه هاولاتي بارزاني در بازگشت از اين سفر كوتاه چند پيام جمهوري اسلامي ايران را به مسئولان اتحاديه ميهني كردستان ابلاغ كرده است.
پيام جمهوري اسلامي درباره عراق، سوريه و تحولات اقليم كردستان بوده كه در جلسه مشترك اتحاديه ميهني و حزب دموكرات كردستان عراق مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
گفتني است، در رابطه با تحولات اقليم، جمهوري اسلامي ايران از حزب دموكرات كردستان خواسته است تا براي حفظ انسجام و يكپارچكي اتحاديه ميهني و توازن قوا در اقليم كماكان مانند گذشته و پيش از بيماري طالباني به همكاري خود با اتحاديه ميهني ادامه دهد.
 


در واكنش به ادعاي روزنامه ايران

دستجردي كانديداتوري خود را تكذيب كرد

وزير سابق بهداشت در پاسخ به اين پرسش كه آيا شايعه كانديداتوري شما براي انتخابات نظام پزشكي صحت دارد ، گفت: بنده كانديداي انتخابات نظام پزشكي نشده ام، چنين قصدي هم نداشته و ندارم و اين هم بخشي از شايعاتي است كه برخي به دنبال پراكنش آن هستند و در همان مسير تهمتها و افتراهايي است كه طي روزهاي گذشته به من زده اند.
دكترمرضيه وحيددستجردي در اولين مصاحبه بعد از بركناري از وزارت بهداشت گفت: فعلاً به تبعيت از ولي امر به دنبال ايجاد التهاب نيستم و ناگفته ها را در زمان بهتري خواهم گفت اما شايعه كانديداتوري من براي انتخابات نظام پزشكي هم مانند بقيه افتراهاي برخي رسانه ها دروغ است.
وي افزود: بنده هيچ صراطي را به جز صراط مقام معظم رهبري صواب نمي دانم و بنا به فرمايش و دستورات ايشان مبني بر حفظ آرامش و وحدت در جامعه فعلاً از بيان جزئيات وقايع رخ داده پرهيز دارم. اگر در آينده فرصت و مجالي براي بيان مسائل پيش آ مد حرف و مطلب براي بيان زياد دارم كه مطرح خواهم كرد اما در حال حاضر ترجيح مي دهم در مسير اطاعت از اين فرمايش مطلبي را مطرح نكنم.
گفتني است ، چندي پيش روزنامه ايران از كانديداتوري دكتر وحيددستجردي براي انتخابات نظام پزشكي خبر داده بود .
 


صالحي امروز وارد قاهره مي شود

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه سفر آفريقايي خود امروز وارد قاهره پايتخت مصر مي شود.
علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كه براي انجام سفر دوره اي به چند كشور آفريقايي در اين قاره به سر مي برد امروز در ادامه ديدارهاي خود وارد قاهره خواهد شد.
صالحي در آغاز اين سفر به بنين سفر كرد و در ادامه براي شركت در مراسم تحليف رئيس جمهور غنا عازم آكرا شد و سپس براي ديدار با مقامات بوركينافاسو به اين كشور سفر كرد.
وزير خارجه با ورود به قاهره سفر سه روزه به مصر را آغاز خواهد كرد كه پيش بيني مي شود علاوه بر ديدار با همتاي مصري خود با محمد مرسي رئيس جمهور و نخست وزير مصر ديدار و رايزني كند.
همچنين برخي منابع از ديدار احتمالي صالحي و اخضر ابراهيمي نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه خبر داده اند.
سفر صالحي به مصر نخستين سفر رسمي مقامات دو كشور بعد از سرنگوني رژيم مبارك محسوب مي شود.
همچنين پيش از ظهر روز سه شنبه از محل مركز سلامت ايران در شهر آكرا در پايتخت غنا بازديد كرد.
وي در ادامه برنامه هاي سفر خود به غنا، در بازديد از مركز سلامت ايران با تشكر از تلاش هاي مديريت اين مركز، اعلام كرد كه وزارت خارجه آمادگي دارد به ساخت مراكز پزشكي با حضور متخصصان ايراني در نقاط مختلف كشور غنا كمك كند.
او از تلاش هاي جمعيت هلال احمر و پرسنل اين مركز تقدير كرد.
دكتر پهلوانيان مدير مركز سلامت ايران در غنا، با تشريح فعاليت هاي اين مركز و با اعلام اين كه اين مركز خودكفاست و با هزينه خود مديريت مي شود، برنامه اين مركز را به وزير خارجه ارائه و گزارشي از روند ساخت مركز جديد سلامت ايران را كه در حال ساخت است ارائه كرد.

 


آيت الله رضا استادي در مراسم هفتمين روز ارتحال عالم رباني آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني: سراغ عالماني كه روحيه استكباري و دنيا دوست دارند نرويد

مراسم هفتمين روز ارتحال فقيه عاليقدر حضرت آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني در مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، در اين مراسم كه صبح ديروز از ساعت 9 تا 11 و به دعوت ائمه جمعه و جماعت و حوزه هاي علميه تهران برگزار شده بود، جمعي از چهره هاي علمي، سياسي و فرهنگي از جمله حضرات آيات و حجج اسلام مهدوي كني، جاودان، صديقي، ابراهيمي، مجتهد شبستري، شجوني، يونسي، صادقي رشاد، حاج علي اكبري، خاموشي، تقوي و نيز عسگر اولادي، اسماعيلي، محسن رضايي، پورمحمدي همچنين مصطفي محمدنجار وزير كشور و بسياري از ائمه جماعات و نيز جمع كثيري از جوانان و علاقه مندان و شاگردان مباحث اخلاق آن عالم رباني حضور داشتند.
در اين مراسم، مداحان و ذاكران اهل بيت امير كاتوزيان، احمد حسيني و ميثم مطيعي با اشاره به روضه هاي حاج آقا مجتبي تهراني و بخصوص روضه خواني تاريخي آن مرجع تقليد در شب احياي بيست و سوم ماه مبارك رمضان اخير، به ذكر مصائب حضرت زهرا«س» و حضرت ابوالفضل«ع» پرداختند.
در ادامه اين مراسم، آيت الله رضا استادي دبير شوراي عالي حوزه هاي علميه با اشاره به نقش كم نظير آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني در تدوين و ارائه مباحث بنيادين اخلاقي و مكتبي، به حديثي از پيامبر اعظم«ص» اشاره كرد كه در آن تاكيد شده بود به سراغ عالماني برويد كه از محبت شما به دنيا بكاهند و تكبر شما را كم كنند، شك شما را به يقين تبديل و اخلاص شما را زياد كنند، نه عالماني كه حشر و نشر با آنها موجب تقويت روحيه استكباري و دنياطلبي و رياكاري در شما شود.
رئيس شوراي عالي حوزه هاي علميه با اشاره به سخنان مهم آيت الله العظمي حاج آقا مجتبي تهراني در مراسم افتتاح سال جديد حوزه هاي علميه در سال جاري، بر لزوم تقويت اخلاص و سختكوشي و دوري از روحيه مدرك گرايي در بين طلاب جوان تاكيد كرد و افزود: تمام ويژگيهايي كه در اين حديث نبوي و در اين سخنان آمده است در خود وجود اين مرد بزرگ علم و اخلاق و تقوا ظهور و بروز داشت.
آيت الله استادي به نقل از مرحوم حاج آقا مجتبي تهراني و علماي اخلاق بزرگ يادآور شد كه مهمترين و اصلي ترين راه وصول به خداوند «انجام واجبات» و «ترك محرمات» است و بس و بقيه كارها فرع بر اين موضوع است.
گفتني است طي امروز و فردا نيز مجالس بزرگداشتي براي آن عالم رباني در تهران و شهرستانها برگزار است و همچنين علاقه مندان آن فقيه عاليقدر جمعه شب از ساعت 19 در شب شهادت امام علي بن موسي الرضا(ع) در محل دائمي جلسات آن مرحوم در خيابان ايران به سوگ مي نشينند.

 


چهارمين سوگواره 72 راوي آسمان در خراسان جنوبي پايان يافت

چهارمين سوگواره ملي 72 راوي آسمان در خراسان جنوبي طي مراسمي با معرفي نفرات برتر در بيرجند پايان يافت.
به گزارش ايرنا، در اين چارچوب براساس راي هيئت داوران، در بخش عكس اين سوگواره «مهدي طاهري» از تهران رتبه نخست را كسب كرد. همچنين «رضا نجف لو» از زنجان رتبه دوم و «ناصر محمدي و حسين ملكي» از اردبيل به طور مشترك رتبه سوم را كسب كردند.
همچنين در اين بخش حسين توحيدي فرد و يوسف طوقي از بيرجند مورد تقدير قرار گرفتند.
با اين حال در بخش شعر سوگواره هيچ اثري به عنوان رتبه نخست برگزيده نشد اما «عاليه محرابي» از يزد و «حسنا محمدزاده» از كاشان به طور مشترك نفرات دوم و «مهدي قاسمي» از تنگاور به عنوان نفر سوم برگزيده شدند.
در بخش شعر استاني نيز «محمود زينلي، سيدعليرضا ذوالفقاري و عبدالله حيدري» شايسته تقدير شناخته شدند.
مدير حوزه هنري خراسان جنوبي هم در اين مراسم تعداد آثار رسيده به دبيرخانه سوگواره را پنج هزار اثر در بخش شعر و عكس ذكر و بيان كرد: از اين تعداد 2400 اثر در بخش شعر و 2600 اثر در بخش عكس بوده است.
مهدي حبيبي افزود: از مجموع آثار رسيده در بخش عكس 35 اثر منتخب در نمايشگاه چهارمين سوگواره ملي 72 راوي آسمان در نگارخانه سينما بهمن بيرجند به نمايش گذاشته شده است.
وي تبيين و گسترش فرهنگ عاشورايي را از اهداف اين سوگواره ذكر كرد و گفت: موضوع آثار ارسالي در بخش «شعر، آزاد و عكس» ويژگي ها، تنوع و جذابيت هاي نمادهاي مختلف عزاداري و فرهنگ عزاداري مردمي بود.
 


اعزام كاروان تخصصي از قاين براي بازسازي عتبات عاليات

قاين- خبرنگار كيهان:
كاروان نيروهاي متخصص شهرستان قاينات شامل 18خبره فني جهت بازسازي عتبات عاليات عازم شهرهاي مقدس عراق شدند.
فرماندار و رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات قاينات در مراسم اعزام اين كاروان گفت: همچنين مردم ولايتمدار شهرستان هاي قاينات و زيركوه براي تامين هزينه تعويض سنگ كف گنبد حرم مطهر كاظمين مبلغ دويست ميليون تومان متعهد شدند كه با فعاليت ستاد تاكنون دويست و چهل و پنج ميليون تومان اعم از هداياي نقدي و غيرنقدي جمع آوري شده است.
شرافتي راد در ادامه از اهداي 245 كيلو زرشك اهدايي مردم ولايتمدار بخش زلزله زده زهان شهرستان زيركوه به ارزش دو ميليون تومان و 230 گرم زعفران اهدايي روستاهاي تيغاب و نوغاب پسكوه شهرستان قاينات خبر داد و افزود: اين هدايا همزمان با اعزام نيروها به كاظمين ارسال مي شود.
لازم به يادآوري است برابر اعلام ستاد بازسازي عتبات عاليات شهرستان قاينات بيش از چهارصد نيروي متخصص و عادي داوطلب در شهرستان آمادگي خود را براي اعزام به عتبات عاليات در عراق اعلام داشته كه تاكنون فقط 80 نيروي متخصص و عادي اعزام شده اند.
 


تسهيلات مسكن ايثارگري براي فرزندان جانبازان بالاي 70 درصد

معاون مسكن بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: به موجب آيين نامه ابلاغ شده از سوي معاون رئيس جمهور، فرزندان جانبازان با درصد جانبازي بالاي 70 درصد به گروه ايثارگران واجد شرايط دريافت تسهيلات مسكن افزوده شدند.
هادياني در اين رابطه اظهار كرد: براساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه، مقرر شده بود كه براي ايثارگران شامل خانواده شهدا و جانبازان بالاي 70 درصد جانبازي مسكن ساخته يا خريداري شود و بر اين اساس آيين نامه اجرايي از سوي معاون اول رئيس جمهور در آبان ماه سال جاري ابلاغ شده است و فرزندان اين دسته از جانبازان نيز به اين گروه اضافه شدند.
وي افزود: 280 هزار ايثارگر واجد شرايط دريافت تسهيلات مسكن هستند كه مقرر شده در هر سال تا پايان برنامه پنج سال پنجم توسعه، به 100 هزار ايثارگر از اين تعداد، تسهيلات مسكن واگذار شود.
به گفته معاون مسكن بنياد شهيد و امور ايثارگران، تسهيلات مسكن اعطا شده به ايثارگران تهراني 45 ميليون و ايثارگران شهرستاني 25 ميليون تومان است كه اين رقم با كارمزد چهار درصد و بازپرداخت 20 ساله ارائه مي شود.
هادياني، همچنين از عدم همكاري بانك ها براي اعطاي تسهيلات مسكن انتقاد كرد.
 


مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي استان:

 اتباع خارجي در استان البرز بيمه تكميلي مي شوند

كرج- خبرنگار كيهان:
اتباع خارجي ساكن در استان البرز بيمه تكميلي مي شوند.
مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي استان البرز با بيان اين خبر اظهار داشت: براساس قرارداد سه جانبه بين اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي، دفتر نمايندگي كميسارياي عالي پناهندگان اتباع خارجي و يكي از شركتهاي بيمه، افراد واجد شرايط در اين استان زير پوشش بيمه تكميلي قرار مي گيرند.
غفورقاسم پور تصريح كرد: در اين طرح اتباع خارجي كه توان مالي ندارند و بصورت مجاز در البرز ساكن هستند از مزاياي بيمه تكميلي بهره مند خواهند شد.
وي با بيان اينكه پرداخت حق بيمه هر نفر 900 هزار ريال است، گفت: اقشار آسيب پذير اتباع خارجي از پرداخت اين حق بيمه معاف هستند.
قاسم پور افزود: تنها اتباع افغاني و عراقي كه داراي كارت آمايش 8 هستند مي توانند در اين طرح شركت كنند.
 


جانشين فرماندهي مرزباني ناجا خبر داد

افزايش امنيت مرزهاي ايران با آذربايجان و ارمنستان

تبريز-خبرنگار كيهان:
مرزباني استان آذربايجان شرقي قوي است و مرز ايران با آذربايجان و ارمنستان از امن ترين مرزهاي كشور محسوب مي شود.
جانشين فرماندهي مرزباني ناجا با اعلام اين مطلب افزود: توان رزمي و دفاعي نيروهاي مرزباني آذربايجان شرقي قابل تقدير بوده و به لطف اين توانمندي مرز ايران با اين دو كشور جزو امن ترين مرزهاست.
به گزارش خبرنگار ما سرتيپ گراوند كه پس از بازديد از مناطق مرزي اين استان، در ستاد مرزباني آذربايجان شرقي در باغميشه تبريز، و در جمع خبرنگاران سخن مي گفت تاكيدكرد: براي افزايش امنيت در نوار مرزي، و بويژه در منطقه مرزي خداآفرين و جلفا، از دستگاه هاي پيشرفته استفاده مي كنيم و اين اجرا در دستور كار است.
وي افزود: اين دستگاه ها مخصوص ديد در شب هستند، و ضريب امنيت را در مناطق مورد نظر افزايش مي دهند.
جانشين فرماندهي مرزباني ناجا با تجليل از روحيه سلحشوري مرزبانان آذربايجان شرقي، از كاهش قاچاق اسلحه به كشور و افزايش 12 درصدي دستگيري عناصر ضد انقلاب خبر داد و افزود: امر گروگان گيري نيز تا ميزان 50 درصد كاهش نشان مي دهد.

 


معاون وزير نيرو:

تجهيزات صنعت برق در داخل كشور توليد مي شود

معاون برق وزارت نيرو گفت: با تلاش بي وقفه صنعتگران، 99درصد تجهيزات مورد نياز صنعت برق كشور در داخل توليد مي شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا از فرديس كرج مهندس «محمد بهزاد» سه شنبه در بازديد از پژوهشگاه مواد و انرژي كشور واقع در مشكين دشت كرج افزود: به رغم اعمال تحريم هاي غرب، صنعت برق كشور تاكنون كمترين مشكلي پيدا نكرده است.
وي اظهار داشت: در صنعت ساخت توربين گازي، جمهوري اسلامي ايران در رديف هفت كشور برتر جهان است و در منطقه نيز داراي مقام نخست توليد و صادرات برق مي باشد.
بهزاد گفت: با اين حال وزارت نيرو و صنعت برق كشور براي موفقيت بيشتر بايد تحقيقات و پژوهش را در اولويت قرار دهند.
 


رئيس سازمان فضايي ايران:

اعزام موجود زنده به فضا الزامي است

تبريز-خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان فضايي ايران خواستار اعزام موجود زنده به فضا در راستاي طرح ها و برنامه هاي فضايي ايران شد.
حميد فاضلي در ديدار با استاندار آذربايجان شرقي در تبريز افزود: فناوري پيچيده فضايي جايگاه ويژه اي در سند چشم انداز توسعه كشور دارد و بر اين اساس اعزام موجود زنده به فضا ضروري است.
وي تصريح كرد: توجه به فناوري نانو براي حضور قوي ايران در عرصه فضا يك ضرورت است و مراكز علمي و دانشگاهي متعدد فعال و معتبر موجود در تبريز به رشد فناوري فضايي ايران كمك مي كند.
رئيس سازمان فضايي ايران با توصيف تبريز به عنوان قطب برجسته علمي و صنعتي ايران خواستار فعاليت پژوهشكده تحقيقات فضايي در اين شهر شد.
 


بزرگترين آش سبزي نذري در انتظار ثبت جهاني است

63 تن آش سبزي به مناسبت رحلت پيامبر بزرگ اسلام(ص) در شيراز پخت مي شود و مردم منتظرند كه اين نذر بزرگ به ثبت جهاني نيز برسد.
به گزارش خبرگزاري مهر، نذورات مختلفي در ميان مسلمانان باب است و اين رسم زيبا در ميان مردم شيراز نيز به صورت هاي گوناگون وجود دارد به خصوص در روز رحلت پيامبر مكرم اسلام نذور مختلفي از جانب مردم ارائه مي شود.
در اين راستا 12 سال است كه گروهي از مردم شهر شيراز با تشكيل يك كانون فرهنگي اقدام به پخت آش سبزي در روز رحلت پيامبر اسلام(ص) مي كنند كه در سال جاري مقدار اين آش به سن پيامبر اسلام(ص) يعني 63 رسيده و به همين مناسبت 63 تن آش سبزي پخت مي شود.
12 سال پيش اين نذر به مقدار يك تن در پارك خلدبرين شيراز پخته شد و در همان زمان بود كه مردم شهر باخبر شدند كه مي توانند نذور خود را در اين پخت شريك كنند.
پس از گذشت دو سال از اين پخت مسئولان گروه فرهنگي امام هادي(ع) متوجه شدند كه بايد به كار خود توسعه دهند زيرا استقبال مردم بيش از حد انتظار بود و در آن موقع بود كه درخواست كمك از مردم براي ارائه ديگ كردند.
درخواست اين گروه نيز با استقبال گسترده مواجه شد و مسئول اين گروه به ياد دارد روزي كه يك پيرزن ساكن يكي از شهرستان هاي اطراف شيراز قابلمه اي را به همراه خود مي آورد و از مسئولان درخواست مي كند كه اين قابلمه را به عنوان تنها دارايي قبول كنند.
درخواست پزندگان اين آش ديگهاي بزرگ بود اما اين پيرزن براي اينكه در صف خريداران يوسف قرار گيرد قابلمه خود را به اين گروه هديه داد.
اما از طرفي ديگر اداي اين نذر به همين سادگي و طي يك مدت كوتاه اتفاق نمي افتد بلكه از فصل تابستان كه زمان برداشت «ترخون» است كار اين گروه آغاز مي شود و آنها بايد 100 كيلو «ترخون» را خريداري كنند و پس از پاك كردن آن را براي پخت چند ماه ديگر آماده كنند.
اما در حال حاضر داربست هاي محل پخت آش سبزي در پارك خلدبرين شيراز نصب شده و 37 ديگ دو تني آماده است كه نذور مردم را در خود جاي دهند.
سه هزار و 300 كيلوگرم برنج، دو هزار و 500 كيلو پياز، دو هزار كيلو تره، يك هزار و 600 كيلو عدس، يك هزار و 600 كيلو نخود، دو هزار و 100 كيلو لوبيا، 100 كيلو ترخون و 100 عدد گوسفند تا اين لحظه كه چهار روز مانده تا زمان پخت آماده شده است.
گروه هاي مردمي از هم اكنون خود را به محل پخت آش سبزي 63 تني مي رسانند تا اگر كاري باشد آنها نيز در اين فعاليت بزرگ شريك شوند.
وي تصريح كرد: هزينه اين كار حدود 100 ميليون تومان است كه تمام اين رقم از نذور و كمك هاي مردم شيراز است و همين مشاركت ها باعث شده كه اين كار به صورت كاملا مردمي انجام شود.
مسئول گروه فرهنگي امام هادي(ع) تاكيد كرد: سال قبل 12 هزار نفر در صف ايستادند اما براي 240 هزار نفر آش نذري پخش شد.
اسدي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه اين پخت به عنوان بزرگترين پخت جهان بايد ثبت شود، گفت: سال گذشته گروهي از «گينس» براي ثبت اين فعاليت به شيراز آمدند اما آنها براي اين كار درخواست 12 ميليون تومان كردند كه ما ترجيح داديم اين پول را در راه هاي خير صرف كنيم نه اينكه براي ثبت اين كار پرداخت كنيم.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس افزود: درخصوص بزرگترين پخت جهان در شيراز، گفت: پخت اين مقدار آش سبزي كار بزرگ و پرمعنايي است كه بايد پيگير ثبت جهاني اين كار فرهنگي باشيم.
فريدون فعالي تاكيد كرد: به طور حتم پرونده اي را براي اين فعاليت تشكيل مي دهم و گروهي را نيز براي پيگيري ثبت جهاني اين حركت مشغول خواهم كرد.
وي با اشاره به اينكه ثبت جهاني با ثبت گينس متفاوت است، يادآور شد: اين كار مي تواند به عنوان يك ميراث معنوي به ثبت جهاني برسد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10