(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - شماره 20490

معترضان در عربستان: زندانيان سياسي را آزاد کنيد
پارلمان مصر خواستار اخراج سفير اسرائيل از قاهره شد
تجمع اعتراض‌آميز عليه شکنجه در بحرين
توافق آمريکا و انگليس براي حمايت بيشتر از تروريست‌ها در سوريه
فراسوي رويدادها
تظاهرات همبستگي با اعتصابيون در شهرهاي يونان
مقام اسرائيلي: سامانه گنبد آهنين در برابر شليک همزمان موشک‌ها کارايي ندارد
انفجار بمب در بنغازي 15 کشته و 30 مجروح برجاي گذاشت
در نخستين کنفرانس مطبوعاتي در لاهور
نواز شريف تروريسم پاکستان را نتيجه سياست‌هاي پرويز مشرف دانست
برلوسکني به جرم فساد اخلاقي از دادگاه ميلان حکم زندان گرفت
علويان از نيروي هوايي ترکيه پاکسازي مي‌شوند
   


صدها نفر در شهرهاي رياض و القطيف با سردادن شعارهاي ضد آل سعود خواستار آزادي زندانيان سياسي و از آن جمله آيت‌الله نمر شدند.
به گزارش شبکه تلويزيوني العالم شماري از جوانان تجمعي با شعار «سکوت تا کي؟» برگزار کردند و با سردادن شعارهايي عليه آل‌سعود خواستار آزادي بازداشت شدگان شدند و از مردم و علما خواستند به ياري بازداشت شدگان در زندان‌ها بشتابند. در همين حال ده‌ها تن از زنان نيز در تجمعي در القصيم شرکت کردند و به زنداني شدن علما اعتراض و جنگ امنيتي و تبليغاتي عليه فعالان و ايجاد رعب و وحشت براي خانواده‌هاي آنها را محکوم کردند. زنان تأکيد کردند وزارت کشور با تعقيب امنيتي علما و محاکمه ساختگي مي‌کوشد علما را از توجه به امور مردم بازدارد.

 


مجلس شوراي مصر در نخستين جلسه خود به رياست دکتر «احمد فهمي» ضمن محکوم کردن تجاوزات اخير رژيم صهيونيستي عليه فلسطينيان و مسجدالاقصي خواستار اخراج سفير اين رژيم از قاهره شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه الشروق، اعضاي مجلس شورا قطع روابط سياسي و اقتصادي با رژيم صهيونيستي و اخراج سفير اين رژيم از قاهره را خواستار شدند.اعضاي مجلس شورا همچنين بر ضرورت توقف همکاري بين دو طرف مصري و اسرائيلي به خصوص توافقنامه «کويز» و نيز همکاري کشاورزي تاکيد کرده و اهميت تعامل جدي با پرونده اسرائيل را مورد تاکيد قرار دادند.اعضاي مجلس شوراي مصر گفتند اقدامات رژيم صهيونيستي و سکوت کشورهاي عربي ظلم تاريخي در حق ملت فلسطين است و از کشورهاي عربي و اسلامي خواستند تا در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي موضع قاطعانه اتخاذ کنند.

 


مردم ساکن منطقه الدراز در غرب شهر منامه در محکوميت شکنجه‌گري رژيم آل‌خليفه در کشورشان تظاهراتي را باعنوان «ملت جلوي شکنجه مقاومت مي‌کند» برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري العهد، اهالي منطقه الدراز با برگزاري تظاهرات اعتراض خود رابه اقدامات غيرانساني مأموران آل‌خليفه نسبت به زندانيان سياسي از جمله شکنجه ابراز کردند و خواستار توقف اين اقدامات شدند.
تظاهرکنندگان با سردادن «شعار مرگ بر حمد» و «مرگ بر ديکتاتور» خواستار سرنگوني نظام آل‌خليفه شدند.
درهمين حال مأموران امنيتي آل‌خليفه با خودروهاي نظامي به تعقيب جوانان پرداختند.
اين درحالي است که در منامه نيز تجمعي باعنوان «منامه، پايتخت شکنجه» برگزار شد و معترضان به افشاي شکنجه‌گري‌هاي رژيم بحرين پرداختند.
بحرين از دو سال پيش شاهد تظاهرات مردمي و انقلاب عليه رژيم آل‌خليفه است.
نيروهاي امنيتي بحرين با همدستي نيروهاي اشغالگر سعودي به سرکوب مردم پرداخته‌اند که تاکنون در جريان اين سرکوبگري‌ها صدها نفر شهيد، زخمي يا بازداشت شده‌اند.
بسياري از بازداشت شدگان و زندانيان سياسي تحت شديدترين شکنجه‌هاي مأموران آل‌خليفه قرار گرفته‌اند و اعتراض سازمان‌هاي حقوق بشري براي آزادي زندانيان تاکنون مؤثر نبوده است.

 


رهبران آمريکا و انگليس در کنفرانس مطبوعاتي مشترک بر حمايت بيشتر خود از تروريست‌ها در سوريه تاکيد کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان، باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا پس از ديدار با نخست‌وزير انگليس در کنفرانس خبري مشترک با ديويد کامرون اظهار داشت، ما متعهد شديم که تلاش‌هاي خود را براي تشديد فشارها بر دولت بشار اسد ادامه دهيم و از مخالفان سوري حمايت کنيم.
وي افزود، تقويت مخالفان سوري و تدارک براي سوريه‌اي دموکراتيک بدون بشار اسد از ديگر توافقات واشنگتن و لندن در اين مذاکرات بود.
اوباما گفت، هيئتي به نمايندگي مخالفان سوري و نمايندگان رژيم اسد طي هفته‌هاي آينده در ژنو ديدار خواهند کرد و هدف از اين نشست رسيدن به توافق براي انتقال قدرت از اسد به اين گروه است.
رئيس‌جمهور آمريکا همچنين تاکيد کرد، يافتن حقيقت درباره سلاح‌هاي شيميايي در سوريه از ديگر تلاش‌هاي مشترک آمريکا و انگليس در مورد بحران سوريه خواهد بود.
ديويد کامرون نخست‌وزير انگليس نيز در اين کنفرانس مطبوعاتي مشترک اظهار داشت، تا زماني که مخالفان قدرت ايستادگي و وارد کردن فشار بر بشار اسد براي قبول شرايط را نداشته باشند ما شاهد هيچ پيشرفت سياسي در سوريه نخواهيم بود.
وي افزود، ما حمايت‌هاي خود را از مخالفان سوري افزايش داده و در عين محترم شمردن تعهدهاي تسليحاتي اتحاديه اروپا درباره مخالفان سوري اعلام مي‌کنيم که سلاح‌هاي پيشرفته بيشتري براي مخالفان ارسال خواهيم کرد.
کامرون گفت، معتقدم بين آمريکا، انگليس و روسيه و بسياري از کشورها اراده واقعي سياسي براي کاهش خشونت‌ها در سوريه وجود دارد.
اظهارات رهبران آمريکا و انگليس در شرايطي صورت مي‌گيرد که منابع ديپلماتيک عربي فاش کردند سازمان‌هاي اطلاعات کشورهاي خاورميانه از سازمان اطلاعات آمريکا دستور گرفته‌اند تا فرماندهان گردان‌هاي نظامي مسلح مخالف در سوريه را ترور کنند.
به گفته اين منابع، اين مسئله تلاشي براي ضعيف کردن مخالفان سوري تا پيش از برگزاري کنفرانس بين‌المللي در باره سوريه و رسيدن به توافق براي حل و فصل کامل بحران اين کشور است.
از سوي ديگر، سخنگوي رئيس‌جمهور با اشاره به افزايش نگراني‌ مسکو از تشديد وخامت اوضاع پيرامون سوريه گفت، ولاديمير پوتين مذاکرات بسيار جدي با نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل خواهد داشت.
از سوريه نيز خبر مي‌رسد که نيروهاي ارتش سوريه طي يک عمليات موفق در مرکزشهر حمص شمار زيادي از تروريست‌ها را به هلاکت رساندند و ساختمان مديريت اوقاف را از کنترل تروريست‌ها خارج کردند.
نيروهاي ارتش همچنين ضمن پيشروي در منطقه النبک از توابع دمشق کنترل شماري از مزارع و روستاهاي منطقه را به دست گرفتند.
در جريان اين عمليات حدود 40 تروريست کشته و ده‌ها نفر ديگر مجروح شدند. در غرب سوريه و در استان لاذقيه نيز نيروهاي ارتش، عمليات‌ نظامي گسترده‌اي را عليه تروريست‌هاي وابسته به القاعده در اين استان به اجرا گذاشتند.
در اين عمليات تعداد زيادي تروريست کشته شدند که در ميان آنان تروريست‌هاي غيرسوري با تابعيت عربستان سعودي، ليبي، اردن ديده مي‌شود.
منابع سوري نيز گزارش دادند مرزهاي سوريه با اردن در کنترل ارتش سوريه است و گذرگاه مرزي بين دو کشور همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.
ساير رويدادها
* يک فعال سياسي تونسي اظهار داشت، تروريست‌ها در سوريه از بين تونسي‌ها سربازگيري مي‌کنند.
* وزير اطلاع‌رساني سوريه با اشاره به اقدامات خصمانه دولت ترکيه در قبال ناآرامي‌هاي سوريه با قاتل خواندن اردوغان اعلام کرد که وي بايد از قدرت کناره‌گيري کند.
* معاون وزير خارجه روسيه تصريح کرد هيچ توافقنامه‌اي ميان وزارت اطلاعات مسکو و واشنگتن براي انجام تحقيقات درباره سلاح‌هاي شيميايي در سوريه منعقد نشده است.
*‌ارتش با ارسال نامه‌اي به کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در مورد هرگونه ارسال و تامين سلاح براي شورشيان سوريه هشدار داد.
* معاون رئيس‌جمهور عراق گفت، بغداد معاهده ژنو را مرجعي براي حل بحران سوريه مي‌داند.
* يک هيئت سوري براي بررسي بحران سوريه وارد قاهره پايتخت مصر شد.

 

 
راز «دلار»!
آيا مي‌دانيد علامت «دلار» آمريکايي از کجا آمده است؟
آن‌طور که «ملک عبدو» نويسنده در کتابش- «بنيان متافيزيک دلار»- توضيح داده، ظاهراً اين حرف «اس» انگليسي که با خطوط عمودي‌اش شکلي جهاني پيدا کرده، معناي «پايه اسپانيايي دلار» را دارد، و «دلار» هم همان «تالر»، پول اتريشي، است که «هابزبورگ»ها از طريق اسپانيا به آمريکاي لاتين صادر کرده و اهالي آنجا هم به «دلار» تغيير قيافه‌اش داده‌اند! دو خطي هم که به‌طور عمودي اين حرف «اس» را قطع مي‌کند، در اصل «ستون‌هاي هرکول» هستند که چارچوب تنگه «جبل‌الطارق» را تشکيل مي‌دهند. حالا، اين را هم از کتاب «ملک عبدو» ياد مي‌گيريم که حالت ناراحت جناب «جرج واشنگتن» بر روي اسکناس‌هاي «يک دلاري» هم در واقع به خاطر دندان مصنوعي ناراحت آن زمان است که استفاده‌شان به اندازه کافي سخت و دردسرساز بوده است! و اين که عقابي که مهر رياست‌جمهوري را تزئين مي‌کند، به اين خاطر است که «جناب عقاب» در مسابقه‌اي با يک ققنوس (که مورد علاقه «بنجامين فرانکلين» بوده)، يک بوقلمون و يک مار زنگي موفق شده خودش را به رقيبانش تحميل کند! بعد هم اين‌که، شعار دروغين معروف «بين همه فقط يکي» که به زبان لاتين روي همه اسکناس‌هاي سبز مي‌بينيم، در اصل معني‌اش اين است که بايد منافع اقليت غالب را به همه جامعه منتقل کرد! حالا، شوخي يا جدي؟ قضاوت با شما.
* سرويس خارجي کيهان

 


هزاران نفر از اقشار مختلف مردم يونان در حمايت از معلمان و استادان اعتصابي تظاهرات ضددولتي برگزار کردند.
ادامه اعتصاب معلمان و استادان دانشگاه‌هاي يونان و تهديد آنها نسبت به برگزار نکردن امتحانات ورودي دانشگاه‌ها، خشم مقامات دولتي يونان را برانگيخته است. نخست‌وزير دولت ائتلافي يونان تهديد کرد در صورت ادامه اين اعتصاب با بکارگيري نيروهاي ويژه مانع از اين اعتصاب‌ها مي‌شود. به عبارت ديگر آتن با صدور حکمي از نيروهاي امنيتي خواست در صورت برگزار نکردن امتحانات ورودي و ادامه اعتصاب‌ها، معلمين و استادان را «جلب» کند و آنها را به زور به محل کار بياورند!
صدور اين بيانيه کافي بود که اقشار مختلف جامعه يونان روز گذشته با ريختن به خيابان‌ها ضمن محکوميت سياست‌هاي رياضت اقتصادي دولت، اين اقدام «غيرمتعارف» را نيز تقبيح کنند. معترضان در اين تظاهرات ضد دولتي اعلام کردند از اعتصابيون حمايت مي‌کنند. اين تظاهرات بنا به دعوت اتحاديه سراسري معلمين و استادان برگزار شد. گفتني است،‌معلمان همزمان با تشديد سياست‌هاي رياضت اقتصادي، انتقال اجباري و اخراج همکارانشان مدتي است مدارس و کلاس‌هاي درس را تعطيل کرده‌اند. ميليون‌ها دانش‌آموز و دانشجو با آغاز اين اعتصاب‌ها سرگردان شده و بعضاً با برپايي تظاهرات به حمايت از معلمان و استادان پرداخته‌اند.
در اين تظاهرات گسترده در حالي که معلمان و استادان پارچه‌نوشته‌هايي با خود حمل مي‌کردند که روي آنها نوشته بود؛ «دست از ادامه سياست رياضت اقتصادي برداريد»، «ما معلم هستيم نه نظامي»، «دست از اطاعت کورکورانه از وام دهندگان برداريد» و «به فکر قشر معلم و کيفيت نظام آموزشي کشور باشيد» به سوي پارلمان اين کشور راهپيمايي کردند.
به گزارش رسانه‌هاي خبري يونان اين تظاهرات در ديگر شهرهاي بزرگ يونان با حضور گسترده معترضان برگزار گرديد.
دولت يونان نيروهاي امنيتي زيادي را براي حفظ نظم و آرامش به کار گرفته بود.
از سوي ديگر خبر مي‌رسد، به رغم افزايش تظاهرات و اعتصاب‌هاي ضد دولتي در اسپانيا، مقامات اين کشور بحران‌زده اروپايي همچنان بر اجراي سياست‌هاي رياضتي تروئيکاي اروپايي تأکيد مي‌کنند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين باره نوشت، «ماريانو راخوي»، نخست‌وزير محافظه‌کار اسپانيا که در يک کنفرانس مطبوعاتي مشترک با همتاي پرتغالي‌اش در کاخ «مونکلواي» مادريد سخن مي‌راند گفت: وي همچنان مصمم به اجراي اصلاحات اقتصادي از طريق افزايش رياضت‌ها و ساعات کار است و مخالفت‌ها هرگز مانع از ادامه اين روند نخواهد شد.
اظهارات او که مورد تأييد نخست‌وزير پرتغال قرار گرفت در حالي بيان مي‌شود که مردم اين کشور به طور روزانه در اعتراض به رياضت‌هاي اقتصادي، روند روزافزون بيکاري و بالا رفتن هزينه‌هاي خدمات دولتي در شهرهاي گوناگون دست به اعتصاب و تظاهرات مي‌زنند.
نرخ کنوني بيکاري در اسپانيا 27 و در پرتغال 17 درصد است.
«راخوي» گفت: «کساني وجود دارند که از من مي‌خواهند از اين اصلاحات بويژه در زمينه کاري صرف نظر کنم اما من معتقدم اين اصلاحات بسيار مثبت است زيرا باعث مي‌شود قدرت رقابت خود را بالا ببريم.»وي افزود: با اين اصلاحات به جاي اين که کارگران را اخراج کنيم، در روزهاي کاري تغيير ايجاد کرده‌ايم. اين روند، اگرچه هنوز آزمايشي است اما مي‌توانم بگويم از آن بسيار خشنوديم و تصميم نداريم آن را تغيير دهيم.
خبر ديگر اينکه،‌وزيران دارايي اتحاديه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در بروکسل با اعطاي نخستين بسته نجات مالي به قبرس موافقت کردند. قبرس طي ماه‌هاي گذشته و به دنبال تصميم دولت اين کشور به برداشت درصد بالايي از پس‌اندازهاي بانکي مردم به عنوان ماليات، شاهد يورش گسترده مردم به بانک‌ها از يک طرف و تعطيلي همه بانک‌ها از طرف ديگر بود؛ تا اينکه انصراف دولت از اين اقدام عجيب آرامش ظاهري را به اين کشور بازگرداند و بانک‌ها توانستند مجدداً فعاليت‌هاي خود را آغاز کنند. در جلسه روز دوشنبه، وزيران دارايي اتحاديه اروپا همچنين،‌اسلووني را به عنوان کشوري که «با مشکلات اقتصادي فراوان» دست به گريبان است معرفي کرده و از دولتمردان آن خواستند بدون دريافت وام از آنها! راهکاري براي نجات خود بيابند.
گفتني است، سياست‌هاي تحميلي تروئيکاي اروپايي به کشورهاي عضو اتحاديه اروپا باعث شده تمايلات براي جدايي از اتحاديه اروپا و پول واحد يورو به شدت افزايش پيدا کند. انگليس يکي از اين کشورهاست که اعلام کرده طي چند سال آينده ماندن يا نماندن در اتحاديه اروپا را به همه‌پرسي مي‌گذارد. اقدامي که روز دوشنبه از سوي اوباما،‌ رئيس جمهور آمريکا به گونه‌اي رد شد.اوباما گفت، انگليس بهتر است تا معلوم شدن نتايج اصلاحات اقتصادي اروپا اين همه‌پرسي را برگزار نکند نکته نهفته در اين اظهارات، نگراني اوباما از تمايل مردم انگليس به جدايي از اتحاديه اروپاست در غير اين صورت چه لزومي داشت وي مخالفت خود را با برگزاري اين همه‌پرسي اعلام کند!

 


وزير امنيت داخلي رژيم صهيونيستي تأکيد کرد سامانه گنبد آهنين نمي‌تواند در مقابل شليک همزمان صدها موشک کارايي داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «گلعاد اردان» با اعلام اين مطلب اظهار داشت، حتي تصور شليک موشک‌هاي دوربرد، اسرائيلي‌ها را وحشت‌زده کرده است.وي افزود، نمي‌توانيم نگراني خود را پنهان کنيم و بايد براي زمان شروع جنگ احتمالي با گروه‌هاي مقاومت آماده باشيم.
يک گروه فلسطيني ماه گذشته دو موشک از نوع گراد به منطقه ايلات در جنوب سرزمين‌هاي اشغالي شليک کرد و سامانه گنبد آهنين نتوانست آنها را ساقط کند.ارتش صهيونيستي پيشتر مدعي شده بود گنبد آهنين توانسته 84درصد موشک‌هاي شليک شده از نوار غزه را ساقط کند اما روزنامه صهيونيستي‌ هاآرتص به نقل از کارشناسان نظامي اين اطلاعات را گمراه‌کننده خواند.هاآرتص نوشت گنبد آهنين تنها پنج درصد موشک‌هاي شليک شده مقاومت فلسطين را ساقط کرده است.رژيم صهيونيستي در سال 2007 ميلادي با دريافت کمک‌هاي مالي به ارزش 250ميليون دلار ازدولت آمريکا، توسعه سامانه موشکي خود را آغاز و براي نخستين بار آن را در سال 2009 در جريان جنگ غزه آزمايش کرد.از سوي ديگر «بيني گانتس» رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي در هشداري جدي به بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اين رژيم تهديد کرد در صورت کاهش 150ميليون دلاري بودجه نظامي آموزش‌هاي لازم نظامي را متوقف خواهدکرد.وي هشدار داد، ارتش آموزش‌هاي نظامي و تجهيز نيروهاي خود را به جنگ‌افزارها و سلاح‌هاي پيشرفته متوقف خواهد کرد. هشدار رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي در شرايطي صورت مي‌گيرد که صهيونيست‌ها بار ديگر اعتراضات مردمي و اجتماعي گسترده‌اي را در اعتراض به طرح‌هاي اقتصادي و سياست‌هاي رياضتي کابينه بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به راه انداخته‌اند. نزديک به 20هزار نفر با برپايي تظاهرات در تل‌آويو و برخي شهرهاي ديگر خواستار استعفاي نتانياهو شده‌اند.در همين رابطه روزنامه يديعوت آحارونوت نوشت، افشاي مخارج زندگي بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل نشان مي‌دهد که هزينه‌هاي وي مانند هزينه نظافت محل سکونت، آرايش، غذا و لباس حدوداً دو برابر شده است.اين روزنامه افزود، خانواده نتانياهو سه خانه دارد که مخارج آنها برعهده دولت است و در ماه صدها هزار «شکل» هزينه مي‌کنند.
ساير رويدادها
* رژيم صهيونيستي بنا به دلايل سياسي اعطاي مجوز ساخت 1500 واحد مسکوني جديد در شهرک رامات شلومو واقع در قدس شرقي را به مدت سه هفته متوقف کرد.
* شهرک‌نشينان صهيونيست با حمله به مزارع فلسطيني‌ها در جنوب نابلس واقع در کرانه باختري خساراتي به زمين‌هاي کشاورزي آنان وارد کردند.
* ارتش رژيم صهيونيستي گذرگاه تجاري کرم ابوسالم در جنوب شرق نوار غزه را که تنها راه انتقال سوخت و کالا به غزه است مسدود کردند.
* جنبش حماس اعلام کرد، طرح تقسيم مسجدالاقصي بسيار خطرناک است.
* سازمان ملل از رژيم صهيونيستي خواست ساخت بزرگراه‌هاي جديد در سرزمين‌هاي اشغالي را متوقف کند.
* سخنگوي حماس ديدارهاي سري ميان دبير سازمان آزاديبخش فلسطين با مقامات رژيم صهيونيستي را محکوم کرد.

 


انفجار خودروي بمب‌گذاري شده در دومين شهر بزرگ ليبي 15 کشته و 30 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، تروريست‌ها ناشناس عصر دوشنبه يک خودروي بمب‌گذاري‌شده را در خيابان‌هاي مرکزي شهر بنغازي و در نزديکي بيمارستان منفجر کردند.
اين اتفاق که در ليبي بي سابقه است، جان 15 غيرنظامي را گرفت و 30 مجروح برجاي گذاشت و خسارات زيادي نيز به خودروها و ساختمان‌هاي محل وارد کرد. شمار خودروهاي منهدم شده، 20 دستگاه گزارش شده است.
انفجار بنغازي شباهت زيادي با انفجارهاي عراق، سوريه، پاکستان و افغانستان دارد.
همين مسئله باعث نگراني شديد مردم شده و آنها را به خيابان‌ها کشانده است تا نسبت به شرايط ناامن موجود اعتراض کنند. صدها نفر در بنغازي با برگزاري تظاهرات، از دولت و مجلس خواستند به وظايف خود در قبال تروريسم و افراط‌گرايي عمل کنند.
به گفته کارشناسان، سلاح‌ها در ليبي به ميزان نگران‌کننده‌اي افزايش يافته و ليبي اکنون به منبع اصلي سلاح در منطقه تبديل شده است.
هيچ گروهي مسئوليت عمليات تروريستي در بنغازي را برعهده نگرفته است.
شهر طرابلس نيز طي دو هفته اخير ناآرام بود و شماري از شبه نظاميان مسلح وزارتخانه‌هاي خارجه و دادگستري را تحت اشغال خود داشتند و نهايتا اين دو وزارتخانه را به کميته‌اي متشکل از نمايندگان مجلس و دولت تحويل دادند و محل را ترک کردند.
شوراي امنيت سازمان ملل و دولت مصر انفجار بنغازي را محکوم کردند.
خبرهاي تکميلي از ليبي حاکي است، يک گروه مسلح موسوم به «لشکر آزادگان ليبي» همه پايگاه‌هاي نظامي و سلاح‌هاي جنگي خود را به دستگاه اطلاعاتي ليبي تحويل داد و انحلال خود را نيز اعلام کرد. اين اقدام در راستاي تقويت دولت مرکزي و ارتش ليبي صورت گرفته است.

 


«محمد نواز شريف» تروريسم در پاکستان را ميراث سياست‌هاي «پرويز مشرف» در زمان حاکميت بر اين کشور دانست.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، رهبر حزب «مسلم ليگ» که در انتخابات پارلماني اخير پيروز شد، گفت: تروريسم ميراث «پرويز مشرف» است. وي با اشاره به سياست‌هاي مشرف در زمان رياست‌جمهوري‌اش گفت: ديکتاتوري باعث افراط‌گرايي و تروريسم مي‌شود و (به همين خاطر) تروريسم نتيجه مستقيم سياست‌هاي مشرف است. نواز شريف به تلاش‌هايش براي مبارزه با تروريسم اشاره کرد و گفت: ما در سال 1999 قبل آنکه با اجبار به تبعيد بروم، با امضاي بيانيه لاهور پيشرفت زيادي جهت مقابله با تروريسم حاصل کرديم. نواز شريف به همسايه شرقي خود نيز اينگونه اطمينان داد: ما اجازه نخواهيم داد تروريسم از خاک پاکستان به هند صادر شود. نواز شريف در سال 1999 در پي کودتاي مشرف از نخست‌وزيري برکنار شده بود.
نواز شريف که در شهر لاهور با رسانه‌هاي خارجي سخن مي‌گفت، وعده داد که در ارتباط با کاهش تنش ميان هند و پاکستان بکوشد. وي گفت: از «مانموهان سينگ» نخست‌وزير هند براي شرکت در مراسم تحليف خود دعوت مي‌کنم. نخست‌وزير هند نيز پيش از اين از نواز شريف دعوت کرده بود، در موقعيت مناسب به دهلي‌نو سفر کند.
در اين ميان، جالب توجه است که نواز شريف پس از پيروزي حزبش در انتخابات، لحن خود را نسبت به آمريکا معتدل‌تر کرد و اکنون مثل روزهاي انتخابات عليه سياست‌هاي واشنگتن در مقابل پاکستان سخن نمي‌گويد. وي در همين ارتباط به خبرنگاران گفت، پاکستان با آمريکا بر سر مسئله حملات پهپادها مذاکره خواهد کرد. هرچند نواز شريف مي‌گويد که مي‌تواند آمريکا را بر سر توقف اين حملات متقاعدکند، ولي کارشناسان نظر ديگري دارند؛ «ژولين فوشه» خبرنگار شبکه «فرانس 24» در اين رابطه گفت که نواز شريف به‌رغم وعده‌هاي انتخاباتي‌اش، توان رنجاندن آمريکا را ندارد. آمريکا از سال 2004 تاکنون بيش از 350 حمله هوايي به نوار قبايلي پاکستان انجام داده است. اين حملات بيش از 3000 کشته بر جاي گذاشته است.
نواز شريف که خود يک سرمايه‌دار است، از مدافعان پر و پا قرص اقتصاد بازار آزاد است. دولت وي احتمالا منابع مالي خود را از آمريکا، عربستان و صندوق بين‌المللي پول تامين مي‌کند.

 


نخست‌وزير سابق ايتاليا در پرونده فساد اخلاقي‌اش نيز به شش سال زندان محکوم شد.
سايت شبکه خبري «اي‌بي‌سي‌نيوز» گزارش داد، سيلويو برلوسکني نخست‌وزير سابق ايتاليا در پرونده مربوط به فساد اخلاقي و سوء استفاده از سمت خود نيز مجرم شناخته و به شش سال زندان محکوم شد.اين شخصيت جنجالي ايتاليايي که چند روز پيش به جرم فساد مالي و کلاهبرداري مالياتي به 5 سال زندان محکوم شده بود، ممکن است حتي به ممنوعيت مادام‌العمر از فعاليت‌هاي دولتي نيز محکوم شود. دادگاه شهر ميلان که اين احکام را صادر کرده خواستار چنين محروميتي شده است.برلوسکني 76 ساله در سال 2010 با يک دختر مراکشي رابطه نامشروع داشت اما همواره اين اتهام را رد کرده است. گستردگي فسادهاي اخلاقي و مالي اين ميلياردر سياستمدار گاه کار را به جايي مي‌کشاند که مردم اين کشور در تظاهراتي که به همين مناسبت برگزار مي‌کردند از داشتن چنين نخست‌وزيري ابراز شرم مي‌کردند. سياست‌هاي اقتصادي و همين پرونده‌هاي قطور فساد، سرانجام باعث سقوط دولت وي شد.

 


دولت ترکيه عمليات پاکسازي و اخراج حدود 700 علوي از نيروي هوايي اين کشور را آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «آتيلا کارت» نماينده مجلس ترکيه از حزب «جمهوريخواه خلق» بزرگترين حزب مخالف دولت خبر داد که دولت قصد دارد 800 تن از پرسنل نيروي هوايي ترکيه را برکنار کند. وي افزود: 700 نفر از مجموع 800 نفري که قرار است از نيروي هوايي پاکسازي شوند، علوي هستند.
علويان بخش بزرگي از جمعيت 75 ميليون نفري ترکيه را تشکيل مي‌دهند.
هرچند منابع دولتي در مورد آمار دقيق علويان ترک سکوت مي‌کنند، ولي برخي منابع شمار آنها را بين 20 تا 25 ميليون نفر ذکر کرده‌اند. در همين حال، يک مقام حزب حاکم ترکيه گفت، «رجب طيب اردوغان» تاکنون از 30 سوءقصد جان سالم به در برده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10