(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - شماره 20490

کوتاه اقتصادي
ورود ايران به بازار سرمايه کشورهاي خارجي
وزير اقتصاد: اجراي مرحله دوم طرح هدفمندي مشروط به پذيرش عمومي است
يک مقام مسئول خبر داد
کم شدن مسافرت‌هاي هوايي به علت گراني بليت
افزايش عرضه آهن قيمت را باز هم کاهش داد
افزايش 20 درصدي نرخ بليت اتوبوس ميني‌بوس و سواري برون‌شهري
بزرگترين هلدينگ تامين اجتماعي به علت گراني فروش نرفت
سخنگوي کميسيون کشاورزي مجلس تاييد کرد
فروش خاک کشاورزي ايران به کشورهاي قطر و امارات
آخرين خبرها از قيمت کره، شکر، شير و مرغ
شير فله عامل 80 درصد ابتلا به تب مالت
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران: خودرو ارزان‌تر مي‌شود
   


* در نخستين ماه سال 1392 صادرات غيرنفتي ايران با احتساب معيانات گازي با کاهش 1/11درصدي نسبت به مدت مشابه در سال قبل به دو ميليارد و 497 ميليون دلار رسيد.براساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران در فروردين امسال وزن صادرات غيرنفتي کشور نيز با افت 1/9 درصدي به پنج ميليون و 706 هزار تن رسيد.
* معاون بازرسي شوراي اصناف با بيان اينکه گرانفروشي، نصب نکردن برچسب قيمت و ارائه نکردن برگه فروش در صدر تخلفات صنفي قرار دارد، گفت روزانه بيش از 3 هزار بازرسي صنفي در شهر تهران انجام مي‌شود.رضا کرمي، عرضه نامطلوب کالا و همچنين کم‌فروشي يا فروش کالاهاي همراه و نداشتن خدمات پس از فروش را در رده‌هاي بعدي تخلف صنفي برشمرد و افزود: ديگر موارد مانند عرضه نامطلوب کالا و همچنين کم فروشي يا فروش کالاهاي همراه و نداشتن خدمات پس از فروش در رده‌هاي بعدي تخلف صنفي است.
* قائم مقام مديرعامل شهر جديد پرديس با اشاره به اينکه ثبت‌نام جديد مسکن مهر اين شهر از هفته اول خردادماه شروع مي‌شود، گفت: ثبت‌نام کنندگان دوره قبل مسکن مهر پرديس تا پايان ارديبهشت فرصت دارند تا آورده خود را تکميل کنند، در غيراين صورت از ليست حذف مي‌شوند.
* مشترکين بدهکار همراه اول تا 72 ساعت فرصت دارند نسبت به پرداخت صورتحساب دوره ششم سال 91 خود اقدام کنند.به گزارش روابط عمومي شرکت ارتباطات سيار ايران، مشترکين دائمي اپراتور اول در استان تهران که تاکنون موفق به پرداخت صورتحساب دوره ششم سال گذشته (1/11/91 تا 1/1/92) نشده‌اند تا پايان روز چهارشنبه فرصت دارند صورتحساب خود را پرداخت کنند.
* عضو شوراي مرکزي سازمان نظام دامپزشکي کشور گفت: انتخابات سازمان نظام دامپزشکي کشور کاملا قانوني است.عباسعلي مطلبي در پاسخ به اينکه صحبت‌هايي بر غيرقانوني بودن انتخابات سازمان نظام دامپزشکي مطرح است از جمله وزير جهاد کشاورزي براساس ماده 7 قانون نظام دامپزشکي کشور بايد 3 نفرانتخابي شوراي مرکزي را به رئيس‌جمهور معرفي مي‌کرد اما نکرده است، گفت: وزير جهاد کشاورزي طي نامه‌اي به شوراي مرکزي اعلام کرد براساس هماهنگي با رئيس‌جمهور جلسه انتخابي شوراي مرکزي دوباره تشکيل شود و 3 نفر ديگر انتخاب شوند، محتواي اين نامه نشان مي‌دهد که وزير جهاد کشاورزي 3 نفر شوراي مرکزي را به رئيس‌جمهور معرفي کرده است.
* براساس رتبه‌بندي اخير سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، از منظر کيفيت افشا و اطلاع‌رساني مناسب، بانک صادرات ايران در سال 91 توانسته است در شاخص‌هاي قابليت اتکا و به موقع بودن ارسال اطلاعات، رتبه دوم را در بين بانک‌هاي پذيرفته شده در بورس کسب نمايد. به گزارش روابط عمومي بانک صادرات ايران، در تازه‌ترين رتبه‌بندي سازمان بورس و اوراق بهادار که به منظور نظارت بيشتر و ايجاد انگيزه رقابتي در ميان شرکت‌هاي بورسي انجام گرفته است اين بانک براساس ميزان اطلاع‌رساني موثري که به آن سازمان داشته از منظر قابليت اتکا و به موقع بودن ارسال اطلاعات توانسته است با کسب امتياز 87 رتبه دوم را در بين ديگر بانک‌هاي پذيرفته شده در بورس براي سال91 به خود اختصاص دهد.
* با اجراي عمليات کابل‌برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 8880، 8885، 8889 و 8890 الي 8894 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


اتصال شرکت‌هاي سپرده‌گذار به يکديگر، موجب ورود پول تازه به بازار سرمايه، افزايش نقدشوندگي و عمق بازار سرمايه و کشف قيمت بهتر مي‌شود.
حامد سلطاني‌نژاد مديرعامل شرکت سرما‌يه‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه در نشستي خبري گفت: در ايران بايد همگام با ساير کشورها پيش برويم و پيش‌بيني مي‌کنم طي 10 سال آينده، اين اتفاق در ايران هم رخ دهد.
وي يکي از چالش‌هاي اصلي اتصال بازارها را انتقال و تبديل پول عنوان کرد و افزود: به منظور استفاده از فرصت‌ها نبايد منتظر پايان يافتن تحريم‌ها باشيم، بلکه بايد از هم‌اکنون دست به کار شويم.
وي گفت: افراد و سرمايه‌گذاران يک کشور به راحتي و آزادانه مي‌توانند در ساير بورس‌ها سرمايه‌گذاري کنند و براي اين منظور روش‌هاي متعددي هم وجود دارد.
سلطاني‌نژاد خاطرنشان کرد: عضويت کارگزاران در بورس‌هاي مختلف، استفاده از نهادهاي تسويه و پاياپاي بين‌المللي، ليست شدن شرکت‌ها در بورس کشورهاي خارجي و ليست شدن يک شرکت در دو بورس از جمله روش‌هاي معاملات بين‌المللي هستند که با توجه به هزينه‌هاي بالاي آن‌ها در قياس با معاملات داخلي کارآ نيست.
وي گفت: از سال‌ها پيش متخصصان مالي به دنبال بهترين راه براي چنين معاملاتي بودند و به اين نتيجه رسيد‌ه‌اند که بهترين روش، اتصال از طريق شرکت‌هاي سپرده‌گذاري است.
وي با اشاره به اينکه در حوزه معاملات دغدغه‌اي نيست، افزود: آنچه که ممکن است مشکل ايجاد کند، فعاليت‌هاي پس از معاملات است. به علاوه اين پروژه هم زمان‌بر است و در نتيجه بايد طرح اتصال شرکت‌هاي سپرده‌گذار با دقت و جزئيات بررسي شود.
مديرعامل شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دو پروژه اتصال بازارهاي سرمايه اروپا از طريق شرکت‌هاي سپرده‌گذار و پروژه کشورهاي عضو اتحاديه جنوب شرق آسيا در جهان در حال بهره‌برداري است، البته پروژه دوم در سال 2015 به نتيجه مي‌رسد.
وي با اشاره به نتايج همايش بين‌المللي پيوند بازار سرمايه نيز گفت:‌ در اين همايش تفاهم‌نامه‌اي با اندونزي امضا و مقرر شد به تبادل نيروي متخصص، تجربيات و اطلاعات بپردازيم.
مديرعامل شرکت سپرده‌گذاري مرکزي با اشاره به ارتباط بين سپرده‌گذاري مرکزي اندونزي و ايران تصريح کرد: تفاهم شد که روش‌هاي مختلف انجام برقراري ارتباط بين بازارهاي سرمايه، از طريق نهادهاي تسويه و پاياپاي و نهادهاي ثبتي دو کشور صورت گيرد و در اين تفاهم‌نامه يک سري کارگروه‌هاي تخصصي با هم تشکيل شده است که در اين حوزه مطالعه کنند و با الگوگيري از نمونه‌هاي ديگر بازارهاي سرمايه در دنيا بتوانيم در آينده با بازارهاي ديگر ارتباط داشته باشيم.
وي افزود: در گام ديگر، با پاکستان تفاهم‌‌نامه‌اي امضا و مقرر شد فضاي مجازي تشکيل شود تا سرمايه‌گذاران در فضاي مجازي با اطلاعات واقعي به معامله پرداخته و ريسک خود را بسنجند.
وي تاکيد کرد: چنانچه سهام کشورهاي ديگر هم به آن اضافه شود، مي‌توانيم بحث اتصال بازارهاي سرمايه را به موازات هم پيش ببريم.
وي با اشاره به اينکه سال گذشته تحولات زيادي در بازار سرمايه رخ داد، يکي از مهم‌ترين تحولات را ايجاد يک بازار جديد به نام بورس انرژي عنوان کرد.
سلطاني‌نژاد با بيان اينکه شرکت سپرده‌گذاري مرکزي در حوزه فعاليت‌هاي پس از معاملات بورس انرژي، سامانه پس از معاملات را طراحي و راه‌اندازي کرد، گفت: اين سامانه هم‌اکنون در حال فعاليت است، به طوري که تسويه و ثبت‌نام معاملات پرحجم سلف برق از اين طريق انجام مي‌شود.
وي يکي از شاخص‌ترين کارها در سال 1392 را راه‌اندازي صندوق تضمين تسويه عنوان کرد و افزود: راه‌اندازي اين صندوق تحولي تخلف‌زدا از بازار سرمايه بود. به علاوه منابع اين صندوق امکان سرمايه‌گذاري دارند و کارهاي نرم‌افزاري و مقرراتي آن در سال 91 انجام شده است.
وي ادامه داد: اگر فرايندها به سرعت و پي‌در‌پي انجام نشود، بازار براي روز بعد آماده نمي‌شود، اين در حالي است که صندوق تضمين در اين زمينه به بازار کمک مي‌کند.
مديرعامل شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه افزود: کارهاي زيربنايي براي تسويه به صورت رولينگ (پي‌درپي)، در سال 1391 انجام شد و در سال 1392 به بهره‌برداري رسيد، به اين صورت که تسويه سهام و تسويه اوراق بهادار همزمان با هم و در يک روز خالص‌سازي مي‌شود.
وي گفت: مشترياني که سهام خريده و اوراق بهادار فروخته‌اند، انتظار دارند که داراييشان همزمان خالص‌سازي شود و هم اکنون اين سيستم فراهم شده، به علاوه، امکان تامين مالي هم براي سرمايه‌گذاران ايجاد شده است. به اين معنا که مشتريان مي‌توانند از محل فروش اوراق بهادار، براي خريد سهام خود، تامين مالي کنند.

 


هماهنگي‌هاي لازم براي تأمين ارز جهت ادامه کار انجام شده و هيچ برنامه‌اي مبني بر اينکه کالاهاي اساسي از اولويت تخصيص ارز خارج شوند نداريم.
سيدشمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در جمع خبرنگاران از جلسه ارزي روز دوشنبه در حضور رئيس‌جمهور، وزير صنعت و رئيس کل بانک مرکزي خبر داد و گفت: ‌هماهنگي‌هاي لازم براي تأمين ارز جهت ادامه کار انجام شده است.
وي با اشاره به ترکيب تأمين مالي دولت و کاهش اجباري صادرات در حوزه نفت که به دولت تحميل شده است خاطر نشان کرد: بر اين اساس دو اقدام در دستور کار قرار گرفته که اثرات آن بر روي تأمين نقدينگي تأثيرگذار است.
وزير اقتصاد تأکيد کرد: با افزايش صادرات غيرنفتي کاهش درآمد نفتي خواهيم داشت و از سويي ديگر با تغيير ترکيب درآمدها و تقويت حوزه‌هايي چون ماليات و جلوگيري از فرار مالياتي به سمت شيب تأمين مالي غيرتورمي که پايه پولي را کنترل مي‌کند مي‌رويم.
سخنگوي اقتصادي دولت در مورد جلسه شوراي پول و اعتبار گفت: دستورالعمل شوراي پول و اعتبار معمولاً اصلاح اساسنامه بانکها يا افزايش سرمايه بانکها است. حسيني در مورد تخصيص ارز به کالاهاي اساسي اظهار داشت: هيچ برنامه‌اي مبني بر اينکه کالاهاي اساسي از اولويت تخصيص ارزي خارج شوند، نداريم و اينها همچنان در اولويت هستند و بايد به‌گونه‌اي مديريت کنيم که مانع از افزايش قيمت آنها شويم.
وي خاطرنشان کرد: در مورد تغيير نرخ ارز مرجع نيز هيچ بحث و گفتگويي نداشتيم؛ چه برسد به مصوبه.
حسيني در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه وزير نيرو نسبت به عدم افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي اعتراض کرده بود، آيا با افزايش قيمت حامل‌ها ميزان يارانه‌ها نيز افزايش خواهد يافت؟ گفت: مدل اصلاح يارانه‌ها در دنيا منطبق با رياضت اجتماعي است و گروهي نيز که عمدتاً سياست‌گذاران، مديران، تصميم‌گيران و قانون‌گذاران بودند به اين جمع‌بندي رسيدند که غيرواقعي بودن قيمت‌ها منجر به تخصيص نامناسب منابع و اتلاف و اسراف نامناسب منابع است.
وي گفت: در بحث هدفمندي با توجه به مباحث و مطالعات و تجربيات ساير کشورها، برنامه اصلاح يارانه‌ها از مسير رياضت به مسير پذيرش اجتماعي تبديل شد؛ اگر قرار است قيمت حامل‌ها اصلاح شود و فشار جديدي بر قدرت خريد وارد شود، بايد قدرت خريد مردم جبران شود و توصيه مي‌کنم اگر قرار است اجراي هدفمندي ادامه يابد به پذيرش اجتماعي پيوند بخورد.سخنگوي اقتصادي دولت تصريح کرد: اگر از من يعني وزير اقتصاد بپرسيد که هدفمندي يارانه‌ها در فاز دوم چه زماني بايد اجرا شود؟ مي‌گويم همان لحظه‌اي که مانند فاز اول شرايط پذيرش از سوي مردم فراهم باشد، امکان‌پذير است و يک صفحه از حماسه اقتصادي است.
حسيني درباره اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها با توجه به مصوبات کميسيون تلفيق در لايحه بودجه 92 گفت: ارزيابي من اين است که بايد حتماً با اعضاي کميسيون تلفيق صحبتي انجام شود چرا که با اين مصوبه براي يک سال نمي‌توانيم قانون فعلي را اجرا کنيم، البته با قدرت مي‌گويم همچنان فاز اول اجرا خواهد شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي در مورد انتقاد مجلس به هلدينگ خليج‌فارس در لايحه بودجه 92 گفت: در هلدينگ خليج‌فارس بايد توجه داشت که اين هلدينگ حداقل بعد از 2 سال کار عملي تشکيل شد، البته طرح هلدينگ 4 سال قبل براي فروش پتروشيمي‌ها مطرح شده بود.

 


رئيس انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي گفت: با توجه به افزايش نرخ بليت هواپيما در سال گذشته و وضعيت اقتصادي موجود، تعداد مسافران در بخش حمل‌ونقل هوايي کاهش يافته و به رقمي کمتر از سه درصد کل جمعيت کشور رسيده است.
عبدالرضا موسوي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: در شرايطي که مردم حقوقي کمتر از يک ميليون تومان دريافت مي‌کنند چطور مي‌توان توقع داشت سفرهاي خود را با هواپيما انجام دهند؟ اگر قرار باشد نرخ بليت از آنچه که هست بيشتر شود، بايد منتظر ريزش بخش ديگر از مسافران هوايي باشيم.
وي با تاکيد بر اين که افزايش نرخ سوخت هواپيما بيش از اين کشش ندارد، گفت: در حال حاضر تراز مالي ايرلاين‌ها 100 درصد منفي است و اگر قرار باشد نرخ بليت هواپيما بيش از اين افزايش يابد شاهد کاهش بيش از پيش مسافران در بخش هوايي خواهيم بود.
رئيس انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود در راه شرکت‌هاي هواپيمايي تمامي ايرلاين‌ها ضررده هستند اما بايد به فکر راه‌حلي براي مشکل آنها بود.
وي از بدهي بيش از 300 ميليارد توماني ايرلاين‌ها به شرکت فرودگاه‌هاي کشور خبر داد.
موسوي گفت: در بخش خدمات فرودگاهي نبايد ديگر افزايش قيمت داشته باشيم؛ هرچند معتقديم فرودگاه‌ها نيز هزينه‌اي دارند که بخشي از آن توسط ارائه خدمات به ايرلاين‌ها و دريافت هزينه آن تامين مي‌شود.
به گفته وي در حال حاضر براي اصلاح فرودگاه مهرآباد تزريق سرمايه‌اي بيش از 180 ميليارد تومان نياز است.
رئيس انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي خاطرنشان کرد: پرداخت هزينه‌هاي ديگر از سوي شرکت‌هاي هواپيمايي طبق آنچه قانوني شده، بي‌مورد است به طور مثال پنج درصد عوارض به شهرداري‌ها مي‌تواند پرداخت نشود تا همين مورد بخشي از هزينه‌هاي ايرلاين‌ها را جبران کند.
موسوي تاکيد کرد: بايد موازنه بين دخل و خرج ايرلاين‌ها مثبت شود تا هم شرکت‌هاي هواپيمايي سر پا بمانند و هم بتوانند بدهي خود در بخش سوخت و خدمات فرودگاهي را بپردازند.
وي درخواست کرد: هزينه گمرک براي ورود قطعات مورد نياز هواپيما صفر شود.
رئيس انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي تاکيد کرد: اين رقم براي دولت چشم‌گير نيست اما مي‌تواند کمک زيادي به شرکت‌هاي هواپيمايي براي سامان دادن به وضعيت فعلي آنها باشد.

 


رئيس اتحاديه آهن از روند نزولي قيمت اين کالا در بازار خبر داد.
محمد آزاد در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اين سوال که دليل کاهش قيمت آهن در بازار چيست، گفت: کاهش قيمت آهن در بازار به دليل کاهش تقاضا و افزايش عرضه است.
وي ادامه داد: بهترين فرمي که مي‌توان قيمت آهن را در بازار کنترل کرد ميزان عرضه و تقاضا است، بنابراين اگر عرضه و تقاضا متعادل باشد قيمت‌ها متعادل مي‌ماند و اگر عرضه و تقاضا برعکس شود و عرضه کم و تقاضا افزايش يابد قيمت آهن روند صعودي به خود مي‌گيرد.
وي در پاسخ به اين سوال که وضعيت ساخت و ساز به گونه‌اي است که تقاضا براي خريد آهن را افزايش مي‌دهد گفت: تقاضا براي ساخت و ساز خيلي زياد نيست.
آزاد اضافه کرد: در بودجه امسال طرح‌هاي عمراني دولتي 20 درصد کاهش دارد و به همين دليل احتمال اين که انبوه‌سازي کاهش يابد زياد است بنابراين اگر اين طرح‌هاي نيمه‌تمام تکميل شود، نياز به آهن ندارند.
وي اظهار داشت: فعلا نمي‌توان افزايش قيمتي براي آهن‌آلات متصور شد چون عرضه بيشتر از تقاضا است.
آزاد با بيان اينکه بازار آهن راکد است و قيمت‌ها يک مقدار رو به پايين است گفت: روند نزولي قيمت آهن در بازار ادامه داد.

 


رئيس اتحاديه تعاوني‌هاي مسافربري از افزايش 20 درصدي نرخ بليت اتوبوس، ميني‌بوس و سواري برون‌شهري خبر داد و گفت: افزايش هزينه شرکتهاي حمل و نقل بيش از اين رقم بود اما حقوق مصرف‌کننده در نظر گرفته شد.
احمدرضا عامري در گفت‌وگو با مهر با اشاره به افزايش تعرفه حمل و نقل برون‌شهري، اظهار داشت: براساس تصميم دولت، نرخ بليت اتوبوس، ميني‌بوس و سواري برون‌شهري 20 درصد و کرايه حمل بار کاميون 25 درصد افزايش پيدا کرده است.
رئيس اتحاديه تعاوني‌هاي مسافربري با بيان اينکه افزايش هزينه شرکتهاي حمل و نقل بيش از اين رقم بوده است، گفت: ما انتظار افزايش رقم بيش از اين را داشتيم اما بايد مصرف‌کننده را هم در نظر گرفت، زيرا مسافران توان پرداخت بيش از اين رقم را ندارند.
وي درخصوص پيشنهاد اين اتحاديه به دولت درخصوص افزايش نرخها، افزود: ما پيشنهاد خاصي را به دولت نداده بوديم و دولت با در نظر گرفتن هزينه‌هاي شرکتها و حقوق مصرف‌کننده اين رقم را تعيين کرده است.
عامري با بيان اينکه حمل و نقل جاده‌اي مظلوم‌ترين بخش حمل و نقل است، تصريح کرد: حمل و نقل در شرايط کنوني وضعيت مناسبي ندارد و افزايش هزينه‌ها در اين مدت خيلي بالا بوده اما امکان افزايش بيش از اين ارقام هم نيست.
رئيس اتحاديه تعاوني‌هاي مسافربري افزود: قيمتها در ساير بخشها هر روز تغيير مي‌کند و نوسان قيمت بالايي دارد اما حمل و نقل جاده‌اي بايد نرخ ثابتي داشته باشد.

 


عرضه بزرگترين هلدينگ تامين اجتماعي در بورس به دليل گراني سهام فروش نرفت.
به گزارش ايسنا پنج‌درصد از سهام هلدينگ نفت و گاز «تامين» در حالي ديروز در بورس تهران عرضه شد که تمايل بازار براي خريداري اين سهم روي قيمت 250تومان بود اما سازمان تامين اجتماعي به عنوان عرضه‌کننده بدون توجه به شرايط منفي بازار قيمت را 330 تومان در نظرگرفت که اين اختلاف قيمت بازار و قيمت عرضه‌کننده مانع از به فروش رفتن سهم شد.
براين اساس، در حالي که براي قيمت 250 تومان، بيش از 600 ميليون تقاضاي خريد وجود داشت اما براي قيمت 330 تومان تنها 26 ميليون تقاضا بود که سازمان تامين اجتماعي در دقايق پاياني معاملات و به علت استقبال نکردن بازار قيمت اين سهم را 10 تومان کاهش داد و قيمت 320 توماني را براي اين سهم در نظر گرفت اما باز هم اين قيمت مورد رضايت خريداران نبود و با استقبال مواجه نشد.
به اين ترتيب سازمان تامين اجتماعي که همواره در بازار سرمايه به گرانفروشي و عدم حمايت از سهم معروف است در فروش بزرگ‌ترين هلدينگ خود ناکام ماند.
در همين حال معاون شرکت بورس پس از عدم موفقيت عرضه سهام شرکت سرمايه‌گذاري نفت، گاز و پتروشيمي تامين (تاپيکو) در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: عرضه‌کننده سهام طبق قانون اين اختيار را دارد که با توجه به شرايط بازار، سهام خود را عرضه نکند.
علي صحرايي در پاسخ به اين سوال که چرا عرضه‌کننده مطابق با تقاضاي بازار قيمت را کاهش نداد، گفت: به هر حال آنها معيار قيمت‌گذاري دارند و بايد نسبت به آن پاسخگو باشند؛ با توجه به اينکه روز سه‌شنبه وضعيت بازار منفي بوده شايد تشخيص داده‌اند که در زمان ديگري اين عرضه انجام شود.
معاون بازار شرکت بورس تاکيد کرد: عرضه‌کننده و خريداران بايد در قيمت مشخصي به توافق برسند و در صورتي معامله قطعي مي‌شود که حداقل 60 درصد از سهام عرضه شده خريداري شود که ميزان تقاضا براي خريد اين سهام به اين نسبت نرسيد و معامله قطعي نشد.
صحرايي تصريح کرد: تقاضا براي اين سهام از 100 تومان تا 320 تومان وجود داشت اما به دليل به حدنصاب نرسيدن معامله به نتيجه نرسيد. درخصوص زمان مجدد عرضه سهام اين شرکت، شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي تصميم‌گيري مي‌کند.
وي در مورد زمان عرضه 17 درصد از سهام هلدينگ خليج‌فارس، اظهار داشت: اين عرضه در هيئت عالي واگذاري به تصويب رسيده اما زمان اجرايي شدن آن به شرکت بورس اعلام نشده است.
علت افت شديد شاخص
معاون شرکت بورس در مورد علل کاهش 834 واحدي شاخص بورس که يک رکورد جديد محسوب مي‌شود، گفت: علت اين پديده ناشي از تصميماتي بوده که در مورد پالايشگاه‌ها اعلام شده و برخي شايعاتي که در مورد پتروشيمي‌ها مطرح شده موجب افت بازار سرمايه در دو روز اخير شده است.
وي تصريح کرد: پيش‌بيني مي‌شود که در روزهاي آينده بازار به شرايط عادي بازخواهد گشت و پس از تعديل قيمت سهام شرکت‌ها، دوباره تقاضاي بالقوه به بالفعل تبديل خواهد شد.
صحرايي با بيان اينکه تاثير اخبار منفي همواره از خبرهاي مثبت بيشتر است، ادامه داد: براي شفاف شدن مساله از طريق مجلس شوراي اسلامي پيگيري‌هاي لازم انجام مي‌شود.
وي به سهامداران توصيه کرد که تحت تاثير شرايط رواني و شايعات قرار نگيرند و سهام‌هاي خوب خودشان را به بازار عرضه نکنند زيرا به زودي بورس به حالت عادي خود برمي‌گردد.
به گزارش فارس معاون بازار شرکت بورس در مورد تاثير مصوبه مجلس مبني بر پرداخت سهم 26 درصدي صندوق توسعه ملي توسط پالايشگاه‌ها، گفت: به نظر مي‌رسد بازار واکنش بيش از اندازه‌اي به اين اخبار نشان داده است و اثر ريالي اين اقدام بايد بررسي شود، شايد اين مصوبه تنها بر يک گروه از صنايع در بورس تاثيرگذار باشد اما همه بازار را تحت تاثير قرار داده است.

 


در حالي که توليد يک سانت خاک در طبيعت 400 سال طول مي‌کشد، خاک کشاورزي کشورمان به کشورهاي حاشيه خليج فارس به ويژه قطر و امارات صادر مي‌شود.
عباس پاپي‌زاده سخنگوي کميسيون کشاورزي مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اينکه شواهدي وجود دارد مبني بر اينکه خاک کشاورزي ايران در استانهاي بوشهر و هرمزگان به کشورهاي قطر و امارات و موسوم به «خاک شيرين» صادر مي‌شود، اين موضوع درست است و متاسفانه اتفاق افتاده است و خاک حاصلخيز کشاورزي کشور به اين کشورها صادر مي‌شود.
سخنگوي کميسيون کشاورزي مجلس افزود: خاک حاصلخيز کشاورزي ايران در قالب محموله‌هاي شن، ماسه و مواد کاني صادر مي‌شود تا به نوعي قانون را هم دور زده باشند.
وي ادامه داد: طبق قانون صادرات خاک کشاورزي ممنوع است اما صادرات شن، ماسه، سنگ و انواع کاني ممنوعيتي ندارد.
پاپي‌زاده با بيان اينکه براي توليد يک سانتي‌متر مربع خاک بيش از 400 سال زمان نياز است، گفت: کشورهاي عربي حوزه خليج فارس خاک زراعي مرغوب ندارند و حتي خاک باغچه و گلخانه‌هاي خودشان را از خاک کشاورزي ساير کشورها تهيه مي‌کنند.
وي تصريح کرد: صادرات خاک کشاورزي بحث امنيت ملي است و اگر زماني خاک در مرزبندي‌ها مهم است و قلمرو وضعيت جغرافيايي يک کشور را نشان مي‌دهد در ديگر سو فروش خاک کشاورزي نيز دقيقا در همين راستا است.
پاپي‌زاده ادامه داد: از سوي ديگر به جاي اينکه کشور کاري کند تا کشورهاي منطقه خليج فارس بازار مناسبي براي محصولات کشاورزي باشد با فروش خاک کشاورزي آنها را تقويت مي‌کنيم و به همان نسبت کشاورزي کشورمان را تضعيف مي‌کنيم.وي افزود: موضوع فروش خاک کشاورزي به کشورهاي عربي بارها در مجلس هم تذکر داده شده است.
نماينده مردم دزفول در مجلس تصريح کرد: اگر موضوع فروش خاک کشاورزي را ناديده بگيريم نرخ ارز، توليد و ساير بحث‌هاي اقتصادي را نيز تحت‌تاثير قرار مي‌دهد.
براساس اين گزارش: خبرنگاراني که اخيرا براي پوشش زلزله به بوشهر سفر کرده بودند، از نزديک شاهد بارگيري خاک شيرين ايران براي فروش به کشورهاي حاشيه خليج‌فارس بودند.

 


مسئولان وزارت صنعت تاکيد کردند: قيمت کره و شکر هيچ تغييري نکرده است.
حسن رادمرد معاون وزير صنعت و تجارت در گفت‌وگو با فارس درخصوص کمبود کره در بازار و همچنين افزايش قيمت نسبي آن اظهار داشت: از روز دوشنبه ترخيص کره‌هايي که در گمرک بوده با ارز مرجع آغاز شده است.
وي افزود: بر اين اساس کره نبايد هيچگونه افزايش قيمتي در بازار داشته باشد چرا که به اندازه کافي کره در کشور موجود است و در حال حمل به کارخانجات است.
رادمرد در واکنش به اين سوال که کره‌هاي وارداتي مدتي در گمرک بوده و هزينه انبارداري و دموراژ دارد، گفت: اين موضوع در حال پيگيري است و اميدواريم بتوانيم اين هزينه‌ها را به نحوي جبران کنيم.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين از ذخيره‌سازي گوشت مرغ با خريد مازاد توليد داخلي خبر داد و گفت: کف قيمت خريد ذخيره‌سازي 5300 تومان است.
حسن رادمرد افزود: تامين و توزيع نهاده‌هاي دامي براي توليد گوشت مرغ ساماندهي شده است و خوشبختانه قيمتها در بازار نظم خوبي دارد.
معاون وزير صنعت همچنين از برنامه‌ريزي براي تنظيم بازار به‌ويژه در دوره ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: رويکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت حمايت از توليد داخلي است.
رادمرد درباره تامين شکر و روغن هم گفت: قرار شد شکر به ميزان نياز در اختيار واحدهاي توليدي و صنعتي قرار گيرد و پول آن بعدا از اتحاديه‌هاي صنفي دريافت شود.
معاون وزير صنعت تصريح کرد: برخي واحدهاي صنفي مانند قنادان، نقدينگي کمتري براي خريد شکر دارند که قرار است پس از تهيه و فروش هزينه آن را پرداخت کنند.
رادمرد گفت: در مورد ساير کالاهاي اساسي مانند روغن هم به طور مرتب نشستهاي کارگروه تنظيم بازار برگزار مي‌شود و هيچ مشکلي از لحاظ تامين و توزيع نداريم.
در همين حال مدير کل تامين و توزيع کالاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ايسنا از توزيع 300 هزار تن شکر به واحدهاي صنفي و صنعتي خبر داد و اظهار کرد: از اين ميزان تاکنون نزديک به 220هزار تن توزيع شده است.
به گفته پورکاوه متقاضيان شکر مي‌توانند به سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کرده و شکر مورد نياز خود را تهيه کنند.
وي در پاسخ به اين سوال که شکر با چه نرخي توزيع مي‌شود، خاطرنشان کرد:‌ نرخ توزيع اين 300 هزار تن شکر همان نرخ مصوب است و سازمان حمايت بر روند توزيع آن بررسي و کنترل دارد.
پورکاوه گفت:‌ عرضه شکر بيش از قيمت مصوب تخلف است و با آن برخورد مي‌شود.از سوي ديگر رئيس اتحاديه مرکزي دامداران از بررسي قيمت جديد خريد شير خام از دامداران در جلسه جديد ستاد تنظيم بازار خبر داد.
سيروس روستا گفت: از آنجا که قيمت نهاده‌هاي دامي در سال جاري افزايش يافته و هزينه‌هاي توليد مانند دستمزد کارگران، هزينه حمل و نقل و... با افزايش 30 درصدي مواجه شده است، بررسي قيمت جديد خريد شير خام از دامداران در دستور کار اين ستاد قرار گرفته است.
هم‌چنين سعيد سلطاني مديرعامل اتحاديه مرکزي دامداران با اشاره به افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي گفت: در حال حاضر قيمت نهاده‌هاي دامي افزايش يافته به‌گونه‌اي که هر کيلوگرم جو از 590 به 650 تومان، هر کيلوگرم ذرت از 600 به 700 تومان و هر کيلو گرم ذرت از 900 به 1050 تومان رسيده است که با اين قيمت‌هاي جديد ديگر امکان تحويل شير خام با شرايط سال گذشته براي دامداران وجود ندارد.
وي افزود: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده اتحاديه دامداران با شرکت پشتيباني امور دام بايد نهاده‌‌هاي دامي به وسيله چک و سفته به دامداران تحويل داده مي‌شد اما شرکت پشتيباني امور دام شرايط خود را تغيير داده و اعلام کرده است که نهاده‌‌هاي دامي معوق را با ضمانت‌نامه‌هاي بانک ملي به دامداران تحويل مي‌دهد که اين خود براي توليدکنندگان مشکلات عديده‌اي به وجود آورده است.

 


معاون مرکز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت گفت: توزيع شير فله در سراسر کشور ممنوع است، دامپزشکي نيز چنين مجوزي را به هيچکس نداده است و اين شيرفروشان هستند که اين شايعات را مطرح مي‌کنند البته مأموران بهداشت محيط نيز بايد با هر مورد عرضه شيرفله برخورد کنند.
محمود نبوي با اشاره به اينکه امکان انتقال بيماري تب مالت در صورت مصرف شيرهاي فله و غيرپاستوريزه وجود دارد، افزود: طبق قانون، عرضه و فروش شير فله در سراسر کشور ممنوع است و سازمان دامپزشکي نيز هرگز مجوزي براي توزيع شيرفله صادر نکرده است.
معاون مرکز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت تاکيد کرد: طبق قانون فروش شير فله در سراسر کشور ممنوع است و ماموران بهداشت محيط بايد در هر جا که حتي يک مورد از چنين اقدامي را مشاهده کنند، به سرعت با آن برخورد کنند.
محمدرضا شيرزادي، رئيس اداره بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوانات وزارت بهداشت پيش از اين به فارس گفته بود: 70 تا 80 درصد موارد ابتلا به تب مالت از طريق مصرف مواد لبني آلوده و فله به خصوص شير است.
وي اضافه کرد: براي کنترل اين بيماري برنامه مهم وزارت بهداشت اطلاع‌رساني به مردم است تا از فرآورده‌هاي لبني غيربهداشتي و فله استفاده نکنند. همچنين همکاري ساير بخش‌ها از جمله سازمان نظام دامپزشکي در زمينه گسترش واکسيناسيون دام‌ها در مقابل تب مالت لازم است. همکاران سلامت محيط‌کار وزارت بهداشت نيز از توزيع و فروش موارد فله‌اي فرآورده‌هاي لبني جلوگيري مي‌کنند.

 


رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور جديدترين وضعيت بازار خودرو از نظر سطح قيمتي و ميزان تقاضا راتشريح کرد.
حسن زماني افشار در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: رکود بازار خودرو به ويژه در حوزه خودروهاي وارداتي همچنان ادامه دارد.
وي با بيان اين که هفته گذشته با اعلام قيمت رسمي خودروهاي داخلي نرخ اين محصولات در بازار آزاد بين 5 تا 10 درصد ديگر کاهش يافت، خاطرنشان کرد: بيشترين ميزان کاهش در خودروي پژو 206 رخ داده است.زماني افشار ادامه داد: در اين شرايط خريد و فروش چنداني در بازار صورت نمي‌گيرد. البته طبق يک عرف عمومي مصرف‌کنندگان ايراني معمولاً از خريد کالاهايي که قيمت آن‌ها در حال کاهش است خودداري مي‌کنند.وي ادامه داد: طبق همين عرف در صورت صعودي شدن قيمت خودروهاي داخلي در بازار خريد اين محصولات از سوي مردم به ويژه با هدف فروش مجدد و کسب سود آغاز خواهد شد.
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور افزود: البته پيش‌بيني ما اين است که جهت کلي قيمت‌ها در بازار خودروهاي داخلي همچنان نزولي خواهد بود مگر آن که اتفاق ديگري در اين حوزه رخ دهد.
وي تأکيد کرد: مشخص شدن قيمت ديگر خودروهاي داخلي از جمله تندر 90 تأثير مثبتي بر رونق خريد و فروش اين محصولات خواهد داشت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10