(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - شماره 20490

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چند و چون تحولات پاکستان (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
کار نيک ! (گفت و شنود)
گاردين: انتخابات رياست جمهوري مثل هميشه پرشور خواهد بود
جهان به انتخابات ايران چشم دوخته است
وزير کشور خبر داد
تصويب شيوه‌نامه تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري
کيهان چي فکر مي‌کند؟
يعني اپوزيسيون گاگول است؟! (خبر ويژه)
سايت ميرحسين: نامزدي هاشمي چنگي به دل مردم نزد(خبر ويژه)
مافيا بازي اصلاح‌طلبان در شوراي شهر منحله تهران (خبر ويژه)
با پيروزي‌هاي ارتش ورق برگشت
مردم سوريه معارضان را خارجي مي‌دانند (خبر ويژه)
نيويورک تايمز: تحريم‌ها راه به جايي نبرد
اما خصومت ايراني‌ها را افزايش مي‌دهد (خبر ويژه)
اردوغان چوب مشورت‌هاي قطر و عربستان را مي‌خورد (خبر ويژه)
 


انتخابات در پاکستان با پيروزي بالنسبه قاطع حزب مسلم ليگ شاخه نواز شريف به پايان رسيد. در اين انتخابات نزديک به 40 درصد کرسي‌ها به حزب نواز رسيد و پس از او حزب «تحريک عدالت» به رياست عمران‌خان در رديف دوم قرار گرفت. در اين ميان حزب حاکم کنوني- حزب مردم به رهبري زرداري- به ضعيف‌ترين موقعيت خود طي دو دهه گذشته رسيده است و حداقل در 4 سال آينده قادر به نقش‌آفريني جدي نه در عرصه ملي و نه در عرصه ايالتي نخواهد بود. در خصوص نتايج انتخاباتي و روند انتخابات در همسايه شرقي ايران نکاتي وجود دارد:
1- پيش‌بيني پيروزي نواز در انتخابات پاکستان کار ‌آساني نبود و اکثر تحليلگران منطقه‌اي و داخلي پاکستان معتقد بودند نيروهاي جديد جاي دو حزب سنتي مسلم ليگ و مردم خواهند نشست. در اين انتخابات بريلوي‌هاي حامي «ظاهري» که گفته مي‌شد «پديده» انتخابات 2013 پاکستان هستند، نتوانستند درخشش چنداني داشته باشند. پرويز مشرف نيز که پديده محسوب مي‌شد، پيش از ورود به عرصه عملي انتخابات تحت تعقيب قرار گرفت و از صحنه خارج گرديد. البته در اين صحنه نيروي جديدي تحت رهبري «عمران‌خان» عرض‌اندام کردند و توانستند 31 کرسي را بدست آورند. بر اين اساس مي‌توان گفت که برخلاف پيش‌بيني‌ها در پاکستان نيروها و تشکلهاي جديد نتوانستند محوريتي پيدا کنند و بار ديگر نيروهاي سنتي بر سايرين پيروز شدند با اين وصف اگر بخواهيم با شاخص انتخابات، آينده پاکستان را ارزيابي نمائيم مي‌توانيم بگوئيم دست‌کم تا 10 سال آينده صحنه سياسي پاکستان در اختيار احزاب سنتي و کلاسيک است اما اين البته به آن معنا نيست که به نيروها و گفتمان جديد نبايد اعتنا و تکيه کرد. مسلماً نيروهاي جديد به مرور از پختگي و محبوبيت برخوردار مي‌شوند و آينده اين کشور را تحت تأثير قرار مي‌دهند.
2- حزب نواز شريف در اين انتخابات از پشتيباني غيررسمي طالبان پاکستان برخوردار بود اين حمايت نوعاً به شکل تبليغاتي نبود بلکه به شکل توافق طايفه‌اي بوده است. در اين ميان ايالت «پنجاب» نقش بسيار تعيين کننده‌اي داشته است. اين نقش‌آفريني از يک سو به تعداد کرسي‌هاي اين ايالت و نقش آن در شکل‌دهي به مجلس و دولت ملي باز مي‌گردد و از سوي ديگر به ميزان نفوذ طالبان در اين استان مربوط مي‌شود. پيش از اين پنجاب وضع يکپارچه‌اي نداشت و همه احزاب در اين استان درصدي رأي داشتند ولي اين بار پنجاب يکپارچه‌تر ظاهر شد و توانست بر نتايج انتخاباتي استانهاي ديگر غلبه کند.
رابطه سنتي حزب نواز شريف با عربستان و با طيف سنتي‌تر جامعه پاکستان اين امکان را براي نواز فراهم کرد تا با کارت طالبان بازي و رقباي خود را از صحنه خارج کند. با اين وصف مي‌توانيم بگوئيم نواز شريف در حکومت آينده خود ناچار است هواي طالبان را داشته باشد. آنها علي‌الظاهر انتخابات را تحريم کرده بودند ولي کانديداهاي خود را بصورت اعلام نشده و «مستقل» وارد کارزار کردند اين‌ها بخشي از نيروهاي ائتلافي آينده دولت نواز را به خود اختصاص خواهند داد ولي البته نزديکي به طالبان فقط تا حدي براي شريف امکان‌پذير است چرا که ارتش، بخش عمده جبهه خارجي حامي نواز، شيعيان و عمده هم پيمانهاي‌ سنتي حزب مسلم ليگ با نزديکي بيش از اندازه دولت با طالبان موافق نيستند کمااينکه دولت هند نيز در مقابل سياست نزديکي طالبان به دولت اسلام‌آباد مي‌ايستند.
3- ارتش در پاکستان همواره «قدرتمند» تلقي شده و به عنوان يک رکن مهم قدرت مطرح بوده است. در 30 سال از عمر 66 ساله حکومت پاکستان، ارتش اداره دولت را در اختيار داشته‌. پيش از انتخابات «اشرف کياني» فرمانده ارتش، اعلام کرد که ارتش بيطرف است اما واقعيت اين است که ارتش به سمت «بريلوي‌ها» گرايش داشت و گفته مي‌شد در تلاش براي قدرت بخشيدن به «ظاهري» است. از سوي ديگر سرنوشتي که «پرويز مشرف» فرمانده سابق ارتش در اين انتخابات پيدا کرد و کارش به «بازداشت خانگي» و محروميت از شرکت در انتخابات کشيد روي ارتش موثر بود و در اين انتخابات ضمن آنکه ارتش نتوانست بازي قدرتمندانه‌اي را به اجرا بگذارد حتي نتوانست مشرف را از محاصره دستگاه قضايي و i.s.i خارج نمايد با اين وصف ارتش پاکستان يکي از بازندگان اصلي انتخابات پاکستان است و اين بيانگر آن است که دست کم طي 4 سال آينده تاثير ارتش در صحنه سياسي داخلي پاکستان زياد نخواهد بود. ارتش در صحنه سياسي پاکستان دو مشکل عمده داشت. مشکل اول آن بود که آمريکايي‌ها سياست دخالت مستقيم نظامي در پاکستان را در پيش گرفتند و نمي‌خواستند ارتش اين کشور چندان فعال باشد. مشکل دوم ارتش اين است که قادر به واکنش جدي در مقابل نفوذ و عمليات‌ پهپادها و ساير تجهيزات نظامي ناتو نيست و از اين رو محبوبيت اجتماعي خود را تا حد زيادي از دست داده‌ است.
4- بعيد است که آمريکايي‌ها در انتخابات پاکستان ‌خواهان به قدرت رسيدن نوازشريف بوده‌اند. آمريکا با محور شدن عربستان در پاکستان موافقت ندارد چرا که عربستان در ميدان بازيگر هوشمندي نيست و قادر به کنترل و هدايت نيرويي که تجهيز کرده است نخواهد بود. تجربه ورود عربستان به صحنه امنيتي افغانستان در دهه 1360، تولد القاعده بود. کمااينکه‌ حاصل ورود عربستان به صحنه امنيتي سوريه، به وجود آمدن نيروهايي است که کلاه آبي‌هاي سازمان ملل را نيز به اسارت مي‌گيرند و به اقداماتي عليه شهروندان متوسل مي‌شوند که فضاي رواني غليظي را عليه حاميان تروريزم پديد مي‌آورد. آمريکا مايل است که در پاکستان و افغانستان حضور مداومي داشته باشد و اين با روند رو به رشد مخالفت عليه غرب هم‌خواني ندارد و همه مي‌دانند که گروههاي شبه مذهبي تروريستي نظير سپاه صحابه و لشکر جهنگوي فقط قادرند چيزي را تخريب کنند اما قادر به شکل دادن و يا ساماندهي يک پديده نيستند. با اين وصف ائتلاف «نواز، رياض، طالب» براي غرب چندان خوشايند نيست. پس مي‌توانيم بگوئيم در صحنه تحولات پاکستان، آمريکا نيز بازنده به حساب مي‌آيد.
5- نواز در دولت آينده خود که علي‌القاعده دولتي ائتلافي خواهد بود و ترکيبي از نمايندگان عضو حزب مسلم ليگ، نمايندگان مستقل طالبان و نمايندگان حزب غربگراي «تحريک انصاف» به رهبري عمران‌خان‌دولت‌آينده را شکل مي‌دهند با مشکلات زيادي مواجه خواهد شد. يکي از اولين مشکلات نواز در حوزه امنيت خود را نشان مي‌دهد، نواز شريف در حين تبليغات انتخاباتي وعده داد که در روابط امنيتي اسلام‌آباد- واشنگتن تجديدنظر کرده و با نفوذ پهپادهاي آمريکايي به مناطق پاکستان مقابله مي‌کند. اما آيا نواز در عمل مي‌تواند موافقت ارتش را براي چنين ‌مقابله‌اي جلب نمايد و يا بعيد است آمريکايي‌ها توجه چنداني به اين درخواست داشته باشند. مشکل دوم براي نواز، مشکل اقتصادي است. تحليلگران منطقه‌اي معتقدند، اقتصاد مهمترين عامل سقوط حزب مردم و دولت زرداري بوده است. نواز در دوره‌‌اي سر کار آمده که دولت فاقد توانايي و ذخيره اقتصادي است و سر و سامان دادن به اين مسئله کار ساده‌اي نيست. در اين بين «نواز» در مقابل فشارهاي شديدي که به منظور واداشتن پاکستان به تجديدنظر در قراردادهاي مستمر نظير «خط لوله گاز ايران- پاکستان- هند» ناچار است مقاومت کند و اين براي او هزينه‌بر مي‌باشد اين در حالي است که هندي‌ها به دولت نواز به عنوان يک «انتخاب ناگزير» نگاه مي‌کنند و اين قاعدتا سطح مناسبات دهلي- اسلام‌آباد را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
6- روي کار آمدن دولتي با پشتيباني غيررسمي طالبان در اسلام‌آباد قاعدتا روي روند تحولات افغانستان اثر مي‌گذارد. طالبان افغانستان طبعا تلاش خواهند کرد که از خلا ناشي از حضور نظاميان آمريکايي پس از موعد 2014 توافق «ليسبون» استفاده کنند و فشار خود را براي کنار زدن کرزاي و دولت او متمرکز خواهند کرد. اين مسئله درگيري‌هاي درون افغانستان را بار ديگر شعله‌ور مي‌نمايد و برگزاري انتخابات آينده در افغانستان را به احتمال زياد با تغيير و تاخير مواجه مي‌کند.
طالبان در افغانستان تلاش زيادي دارند تا به طرف‌هاي منطقه‌اي خود بباورانند که در صورت به قدرت رسيدن رويه‌اي را که در فاصله سال‌هاي 1375 تا 1381- دوره حاکميت در افغانستان- داشته‌اند کنار گذاشته و در يک فضاي همکاري‌جويانه فعاليت خواهند کرد اما در عين حال تاکيد آنان بر تشکيل «امارت اسلامي» و استفاده از واژه «اميرالمومنين» براي «محمد ملاعمر» و حفظ رويه طايفه‌گرايانه پذيرش چنين داعيه‌اي را دشوار کرده است اين به آن معناست که روي کار آمدن «نواز» در پاکستان و تقويت موضع طالبان در افغانستان مي‌تواند به افزايش چالش‌هاي امنيتي بخصوص در مناسبات داخلي هر کدام از دو کشور پاکستان و افغانستان منجر شود. برايند چنين فضايي براي آمريکايي‌هايي که در پي حفظ پايگاه‌هاي نظامي خود در افغانستان و پاکستان هستند و براي اين منظور دنبال دلايل محکمه‌پسند مي‌گردند، مفيد خواهد بود.
سعدالله زارعي

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* تعداد معدودي از اين کانديداها شايستگي دارند که پرچم عظيم رياست جمهوري را در دست بگيرند. شوراي نگهبان در آزمون بزرگ و تاريخي خود قرار دارد. الان شوراي نگهبان تصميم‌گيرنده نهايي است. البته شوراي نگهبان تمام سلايقي را که در چارچوب ولايت و واجد صلاحيت‌هاي لازم باشند انتخاب خواهد کرد. از شوراي نگهبان مي‌خواهيم کساني را که صلاحيت ندارند با دلايل متقن و محکم رد صلاحيت و آنها را معرفي کنند. از اصولگرايان هم خواهش داريم از تکثر و تعدد خودداري کنند و همه اجماع کنند و به نفع يک رئيس‌جمهور مطيع ولايت کنار روند و به اجماع برسند.
مسعود نجفي‌راد
* شوراي محترم نگهبان امروز در معرض آزموني بزرگ قرار دارد ان‌شاءالله که در اين آزمون همچون گذشته سربلند بيرون آيند. ساکتين فتنه، منحرفين، دلبستگان جريان فتنه و فتنه‌گران و در يک کلام اصحاب جمل و قاسطين و مارقين همه آمده‌اند که بايد شوراي نگهبان مستدل و منطقي و محکمه‌پسند نسبت به رد صلاحيت جريانها و گروه‌هاي منحرف بدون کوچکترين واهمه‌اي اقدام نمايد که خداوند پشتيبان آنهاست و دعاي خير خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران و حزب‌الله بدرقه راه آنهاست.
3492---0919
* جمله معروف امام راحل(ره) در مورد اسرائيل غاصب که فرمودند: «اسرائيل بايد از ميان برود» بايد سرلوحه تبليغات انتخاباتي همه افرادي قرار گيرد که خود را در خط امام راحل مي‌دانند.
8447---0910
* نگاه کردن از ديدگاه جريانات منحرف قومي، قبيله‌اي، حلقه‌اي و... به مسائل يعني تبديل کردن يک کشور و ملت به يک روستا و کدخداي آن شدن، معطل کردن يک دين پويا و مترقي. از دريچه نگاه تنگ انحرافي امت واحده، بيداري اسلامي، ترقي و تعالي اسلام و مسلمين مبارزه با مستکبران و نجات مستضعفان معني و مفهوم ندارد.
يک شهروند
* چرا برخي از کانديداهاي رياست جمهوري از بهبود روابط با دشمنان ملت ايران سخن مي‌گويند؟ آقايان بايد بگويند براي حمايت فعال از سوريه و حزب‌الله چه مي‌کنند؟!
5941---0912
* امام راحل در وصيت‌نامه سياسي- الهي خود فرموده‌اند من در ميان شما باشم يا نباشم نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. ما مردم در خرداد 92 در معرض امتحاني تاريخي و خطير قرار خواهيم گرفت بايد با انتخاب شايسته و نامزدي ولايتمدار روح حضرت امام و شهدا را از انتخاب خويش شاد کنيم و در اين راه به بوق‌هاي تبليغاتي بيگانگان و معاندان داخلي توجه نکنيم.
بختياري
* نامزدهايي که براي رئيس‌جمهوري ثبت‌نام کرده‌اند بايد مواظب وعده‌هايي که مي‌دهند باشند. نکند وقتي از عهده کار برنيامدند مشکل را متوجه ديگران بکنند و بگويند نگذاشتند کار بکنيم. اين گونه حرف‌ها و توجيهات پذيرفته شده نيست.
6986---0916
* اين لشکرکشي‌هاي طرفداران کانديداي انتخاباتي در خيابان فاطمي و مقابل وزارت کشور شايد شروع فتنه‌اي جديد باشد لذا از مسئولان امنيتي و برادران نيروي انتظامي تقاضا داريم با جديت با اين افراد برخورد کنند و فتنه را در نطفه خفه کنند. آقاي احمدي‌نژاد نيز با توجه به مسئله قانون‌گريزي‌هايي که داشته است تحرکات جديدي را دامن مي‌زند و لذا هوشياري مسئولان اطلاعاتي و امنيتي را مي‌طلبد که اميدوارم قاطعانه با اين موارد برخورد شود و شاهد حضور يکپارچه مردم در سال حماسه سياسي پاي صندوق‌هاي راي باشيم.
بوربور
* ممکن است بالا بودن تعداد ثبت‌نام‌شده‌ها براي نامزدي رياست‌جمهوري از يک‌جهت مظهر دموکراسي در کشور باشد ولي شايد از جهتي ديگر بيانگر نبود قانون براي اين امر خطير و مهم نيز باشد، چرا که در هر کشوري براي هر امور جزيي يک سري شرايط تعيين مي‌کنند ولي براي نامزدي رياست‌جمهوري هر فرد ايراني مي‌تواند ثبت‌نام کند.
طوسي‌زاده از اصفهان
* با توجه به هزينه زيادي که تعداد زياد کانديداهاي ثبت‌نام شده رياست‌جمهوري براي نظام به بار مي‌آورد پيشنهاد مي‌شود در آيين‌نامه انتخابات رياست‌جمهوري اصلاحاتي به وجود بيايد مبني بر اينکه از افرادي که نامزد مي‌شوند به ويژه آن تعدادي که رد صلاحيت مي‌شوند هزينه ثبت‌نام و ساير هزينه‌هاي جانبي مثل هزينه استعلام‌هاي چهارگانه و وقتي که اعضاي محترم شوراي نگهبان براي بررسي صلاحيت نامزدها مي‌گذارند تماما محاسبه و دريافت شود.
حسيني
* آقاي اردوغان اوضاع کشورتان ترکيه نتيجه ايجاد پايگاه‌هاي هم‌پيمانان رژيم صهيونيستي در داخل کشورتان بوده و بدتر از اين خواهد شد. شما خيال کرديد که استکبار برايتان امنيت به وجود مي‌آورد در حالي که همين آمريکا هر روز نقطه‌اي از افغانستان، پاکستان و... را علي‌رغم داشتن پايگاه‌هاي نظامي، به بهانه مبارزه با طالبان با خاک يکسان مي‌کند و زن و بچه بي‌دفاع را به خاک و خون مي‌کشد.
غلامرضا عوني
* چرا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان سهميه آگهي دولتي ادارات، مزايده، مناقصه، استخدام و... را به روزنامه‌هاي اصولگرا مثل کيهان نمي‌دهد و به روزنامه‌هاي مدعي اصلاحات مي‌دهد که ما مجبوريم به خاطر خواندن آگهي اين روزنامه‌ها را بخريم و بخوانيم.
دوست محمدي
* ساکن شهرک صدف در بزرگراه ارتش هستيم. آنتن‌دهي تلفن‌هاي همراه اول در اين شهرک خيلي دشوار است. لطفا رسيدگي شود.
0523---0919
* با توجه به دستبرد به موزه آذربايجان‌شرقي تبريز که چندي قبل صورت گرفت لازم به يادآوري است که متاسفانه مسئول قبلي سازمان ميراث فرهنگي بخش قابل توجهي از اشياي ميراث فرهنگي را براي بازديد به انگليس خبيث ارسال کرده بود که در نگهداري و حفاظت آثار باستاني سهل‌انگاري و ساده‌لوحي بزرگي ديده مي‌شود.
عابديني از تهران
* مسئولين محترم اقتصادي کشور که متولي و دست‌اندرکار در تغييرات و نوسانات قيمت‌ها هستند اگر در کنار اعلام قيمت‌ها دلايل اين نوسانات را نيز اطلاع‌رساني نمايند مشکلات کمتري براي مردم پيش مي‌آيد و فضا تا حدي آرام مي‌شود.
6263---0938
* مدت سه ماه از تعطيلي شوراي شهر رشت به دليل تخلف و فساد مالي چند تن از اعضا مي‌گذرد. متاسفانه صدا و سيماي استان در اين مورد اطلاع‌رساني نمي‌کند. وقتي چنين باشد رسانه‌هاي خارجي جولان مي‌دهند و به تشويش اذهان مخاطبين مي‌پردازند.
7307---0911
* قيمت مسکن صرفا با نخريدن مردم پايين نمي‌آيد چرا که عده‌اي دلال با خريد و فروش اين خانه‌ها در بين خود نمي‌گذارند قيمت‌ها پايين بيايد، يک راه آن است که دولت با دلال‌بازي در امر مسکن برخورد داشته باشد. در اين ميان دولت، قوه قضاييه و مجلس نبايد تنها نظاره‌گر باشند.
4822---0938 و 4261---0915
* آمده‌ايم با زندگي کردن قيمت پيدا کنيم نه به هر قيمتي زندگي کنيم. فردا يک راز است نگران نباش، ديروز يک خاطره بود، حسرتش را نخور و امروز يک هديه است قدرش را بدان.
8773‌-‌0937
* ما از الست طايفه‌اي سينه خسته‌ايم
ما بچه‌هاي مادر پهلو شکسته‌ايم
امروز اگر سينه و زنجير مي‌زنيم
فردا به عشق فاطمه شمشير مي‌زنيم
ما را نبي، قبيله سلمان خطاب کرد
روي غرور و غيرت ما حساب کرد
از ما بترس، طايفه‌اي پر اراده‌ايم
ما مثل کوه پشت علي ايستاده‌ايم
براي سلامتي نايب امام زمان امام خامنه‌اي صلوات
شهرآشوب- تهران
* اختلاف فاحش سطح درآمد جامعه پزشکي ايران در مقايسه با ساير اقشار متوسط جامعه معضلي است که اگر امروز مجلس و دولت آن را درمان نکنند فردا خيلي دير خواهد شد.
9005‌-‌0913
-يعني زياد است يا کم است؟

* کساني که حجاب و عفتشان را در برابر نامحرمان حفظ مي‌کنند به قطع و يقين اين کارشان دفاع از اسلام و شريعت محمدي است فلذا خداوند مهربان اجر و پاداش آنان را محفوظ مي‌دارد.
6263‌-‌0938
* آقاي بهمني با اين همه تورم و ناپايداري اقتصادي که در کشور حکم‌فرما شده است، شايد افزايش حقوق بايد ماهي يک بار صورت گيرد نه سالي يک بار!
رضا سرابي
* امروز اول ارديبهشت ماه است، هنوز حقوق ماه قبل بازنشستگان کشوري را پرداخت نکرده‌اند. متاسفانه تاخير انداختن حقوق اين قشر به يک رويه معمول دارد تبديل مي‌شود درگذشته 27 هر ماه پرداخت مي‌شد چرا به جاي پيشرفت و اصلاح در امور برعکس عقبگرد صورت مي‌گيرد.
9654‌-‌0937
* زمستان خسته شد از بي‌بهاري
جهان مي‌لرزد از اين بي‌قراري
گمانم جمعه‌اي باقي نمانده
خدايا تا به کي چشم‌انتظاري
اللهم عجل لوليک الفرج
2214‌-‌0912
* در روستاي «وهنده» از توابع رزن همدان منزلي ساخته‌ام که وزارت راه مي‌گفت که بخشي از آن در حريم است که با تعهد محضري رضايت خود را اعلام نمود. اکنون از وزارت مسکن درخواست مي‌شود مشکل برق ما را هم با مکاتبه‌اي با اداره برق رزن مرتفع نمايد.
هوشنگ داوودي
* مردم حق دارند بدانند آقاي رئيس‌جمهور با کدام مجوز و از کجا هزينه مراسم استاديوم آزادي را به بهانه تقدير از خادمان نوروزي تهيه کرده است. با اين هزينه 50 ميليارد توماني مي‌توانستند باري از دوش مردم در اين شرايط سخت اقتصادي بردارند. انصاف نيست چنين هزينه‌هاي تبليغاتي از بيت‌المال بشود.
3641-0919
* دلم شکسته دلم را نمي‌خري آقا
دل شکسته به خضراء نمي‌بري آقا
اگر چه غرق گناهم ولي خبر دارم
تو آبروي گدا را نمي‌بري آقا
4107-0911
* اداره پست براي ارسال نامه‌هاي شهروندان علاوه بر کدپستي کدملي آنان را هم روي پاکت درج مي‌کند. آيا اين کار مشکل‌ساز نخواهد بود؟
7150-0915
* فقدان سبوس در نان باعث يبوست، نفخ معده و انواع ديگر بيماري‌ها مي‌شود. تقاضا داريم موضوع سبوس‌دار کردن آردهاي توزيعي در سطح کشور مورد توجه مسئولين امر قرار بگيرد.
6810-0911
* حضرت آيت‌الله جوادي آملي مي‌فرمايند: انسان به صرف گفتن لا اله الا الله به ملکوت آسمان راه پيدا نمي‌کند. جز اينکه اين قول را با عمل تکميل کند. اگر به ملکوت راه پيدا کنيم لحظه‌اي هم به غير خدا تکيه نمي‌کنيم.
8020-0912
* مدتي است که در اتوبوس‌هاي خطي با اينکه در قسمت خانم‌ها صندلي خالي وجود دارد بعضي خانم‌ها به قسمت آقايان مي‌آيند و توجهي به تفکيک داخل اتوبوس ندارند. به اعتقاد بنده بي‌توجهي به اين قانون را نبايد ساده تلقي کرد.
9852-0912
* عمري است که از حضور او جا مانديم
در غربت سرد خويش تنها مانديم
او منتظر ماست که ما برگرديم
مائيم که در غيبت کبري مانديم
اللهم عجل لوليک الفرج
4107-0911
* ما کشور و انقلاب را حراج نکرده‌ايم که افراد جاه‌طلب و با سوابق تخريبي و حامي سرمايه داران ، رئيس‌جمهور شوند.
9005-0913
* به مسئولين بانک مرکزي و دست‌اندرکاران چاپ اسکناس پيشنهاد مي‌کنم بارگاه ملکوتي حضرت سيدالشهداء(ع) را با يک حديث گهربار از ائمه اطهار(ع) روي اسکناس‌هاي جديد دويست و پانصد هزار ريالي چاپ کنند.
6263-0938
* خون شهيدان، انقلاب و اسلام را بيمه کرده است.
«شهيد نگهدار بلخانلو رسولي»
1287-0919
* در زير پل راسته ماهي‌فروشان بندرانزلي همچنان گربه‌ماهي مي‌فروشند از مسئولين امر انتظار داريم بساط حرام‌فروشي را از تخت ماهي‌فروشان جمع کنند.
3163-0911
* قرار بود سازمان بازنشستگي نيروهاي مسلح در اسفندماه 91 به جانبازان و آزادگان و بازنشستگان فوق‌العاده ايثارگري بدهد ولي متأسفانه خبري نشد. چرا؟
جانبازي از آبيک قزوين
* مگر امنيت کشور جمهوري اسلامي ايران خط قرمز ما نيست که کشور جنايتکاري مثل فرانسه براي يک عده بي‌وطن و خائن فرقه منحرف بهايي که کارنامه سياه آنها در حمايت از صهيونيسم و جنايت عليه ملت ايران روشن است مکان امني براي حرکات مذبوحانه عليه تماميت ارضي کشورمان شده است؟ دستگاه ديپلماسي کشور واکنش جدي از خود نشان دهد.
6432-0919
* کارمند دانشگاه هنر هستم با توجه به گراني افسار گسيخته و تورم حدود 40 درصدي از تمام مسئولين امر بابت قطع اضافه‌کاري و کم شدن حقوقم در سال جديد تشکر مي‌کنم؟
8738-0912
* رعايت «حجاب و عفاف» به منزله ارج نهادن به ارزشهاي متعالي انساني به ويژه به فطرت پاک و خداجو و دينداري مؤمنين در جامعه اسلامي است.
6263-0938
* چرا شبکه خبر در ساعت 20 اذان پخش نمي‌کند؟ مگر اذان چند دقيقه طول مي‌کشد؟!
يک شهروند
* ظاهرا رئيس‌جمهور نصايح چندي قبل رهبر معظم انقلاب را جدي نگرفته و به ويژه در سفرهاي استاني با همراه بردن مشايي و بر صدر نشاندن فردي که تنها مسئوليتش دبيرخانه جنبش غيرمتعهدهاست به تنش دامن مي‌زند. آقاي رئيس‌جمهور اين مردم همواره نشان داده‌اند گوش به فرمان رهبر ند.
سوري
* تداوم نشستهاي مشترک سران سه قوه ضمن آنکه باعث همبستگي و اتحاد ميان سران اين سه قوا مي‌باشد بهترين فرصت براي رفع مشکلات مختلف و ارائه راهکارهاي اساسي براي مشکلات کشور خواهد شد.
سليمان بلغار
* از همه عزيزاني که در سالروز وفات حضرت ام‌البنين نخستين مراسم تکريم مادران و همسران شهدا را برگزار کردند نهايت تشکر را دارم اميدواريم اين همايش هر ساله برگزار شود تا ان‌شاءالله قطره‌اي از درياي بيکران ايثار آن بزرگواران در راه دين و کشور ادا شود و به فرموده رهبر معظم انقلاب زنده نگه داشتن ياد شهدا کمتر از شهيد شدن نيست.
يک شهروند
* حلقه انحرافي عجيب تشنه ماندن بر سر قدرت و حفظ آن است و از روشهاي جريان مدعي اصلاحات در پايان دوره خود، براي ماندن بر سر قدرت استفاده مي‌کند. همان‌گونه که مدعيان اصلاحات در پايان دوره کاري خود بنيادي را تحت عنوان بنياد باران درست کردند و الان دارند نانش را مي‌خورند، حلقه انحرافي هم همين طور است و با احياي خانه سينما و تصاحب بنياد فارابي خيز برداشته‌اند تا از طريق شوراي شهر و شهرداري را بگيرند نبايد گول اين ترفندها را خورد.
مسعود احمدي
* لطفا مسئولان توجه دقيق‌تري بر اين شرکتهاي کار در منزل داشته باشند چون بيشتر به يک شرکت کلاهبرداري شبيه است تا يک شرکت کاريابي.
يک شهروند
* سخنان آقاي برادر رئيس‌جمهور در مورد اهداف و برنامه‌هاي حلقه انحرافي را بايد جدي گرفت. شواهد نشان مي‌دهد اين جماعت فقط دنبال به هم ريختن ثبات و آرامش در کشور هستند.
6091-0915
* در کيهان خواندم که آقاي خاتمي خود را سرمايه اين نظام خوانده است. او فکر مي‌کند مردم واقعيات را درک نمي‌کنند او سر خود را زير برف کرده و واقعيتها را نمي‌بيند. اما بداند مردم بيش از پيش احساس وظيفه مي‌کنند و بدون چون و چرا به فرد اصلح رأي خواهند داد. خاتمي بداند هر کس سر در آخور بيگانه داشته باشد، آشکارا به کشور و نظام خيانت کرده است.
عليمرداني
* آيا بهتر نبود قدرداني از پيش کسوتان عرصه ادبيات انقلاب از جمله مرحوم اميرحسين فردي در زمان حيات ايشان انجام مي‌شد تا مردم بهتر اين نويسندگان متعهد را مي‌شناختند؟
يک شهروند
* شايد يکي از دلايل دوري بعضي از جوانان از مساجد اخلاق بد و نامناسب خادم‌هاي سن بالايي باشد که بيشتر دافعه دارند تا جاذبه. براي اينکه مساجد تبديل به خانه سالمندان نشود بايد در اين مورد تحولي بوجود بيايد.
1468-0938
* ايرانسل با کدام مجوز قانوني اعلام مي‌نمايد که اگر ظرف 90 روز از سيم‌کارت استفاده نشود (تلفني و يا پيامکي) اقدام به ضبط سيم‌کارت مي‌نمايد اولا مبدأ 90 روز مشخص نيست ثانيا وقتي افراد اقدام به خريد سيم‌کارت نموده‌اند و وجه آن را پرداخت کرده‌اند مالک آن هستند و بدون اذن مالک نمي‌توان چيزي را از او تصاحب کرد ثالثا در قرارداد اوليه چنين مطلبي قيد نگرديده بود که فرد بايد طي 90 روز از سيم‌کارت خود استفاده کند و چه تضميني است که بعدا اين 90 روز به ماه و هفته تبديل نگردد؟!
احمد احمد
* از قوه قضاييه تقاضا داريم با مفسدان اقتصادي به صورت جدي برخورد کند. فاصله طبقاتي در جامعه بيداد مي‌کند و فساد اقتصادي و جرايم سنگين زالوصفت‌ها مردم ضعيف را تحت فشار قرار مي‌دهد.
توجه ويژه روحانيت و مراجع عظام براي برخورد با سران گرانفروشان و محتکران باعث اجراي عدالت در جامعه مي‌شود. نهادها و نيروهاي انقلابي بر کسب روزي حلال در جامعه تاکيد کنند.
پدر يک شهيد
* مردم براساس عملکرد افراد به آنان گرايش مي‌يابند و يا از آنها متنفر مي‌شوند و نيازي نيست که برخي‌ها با برخي حرکات و يا همراهي با بعضي اشخاص نمايش بازي کنند مردم کسي را مي‌خواهند که به بازار ثبات بدهد و از تصميمات عجولانه بپرهيزد.
0692-0918
* دستم تنگ است ولي دوستدارت هستم، به صدق و روشني‌ات دل بستم، الهي حل نما کل گراني، کيهانم جاودان جاوداني.
تيرگر از کرج
* آقاي احمدي‌نژاد قبلا در مورد هزينه سفرهايشان مي گفتند يک قابلمه از منزل مي‌برند لطفا در مورد هزينه همايش صدهزار نفري هم بفرمايند از همان قابلمه بوده يا از کيسه و ديگ مردم؟!
8853-0912
* خيلي از مردم که خريد خودرو يکي از آرزوهاي آنها بود اميدوار بودند بتوانند پرايد را که از ارزان‌ترين خودروها بود تهيه کنند. اما با افزايش ناگهاني بالاي 100 درصدي قيمت اين اتومبيل اميدشان به نااميدي گراييد. شايسته است مسئولين ذي‌ربط به اين آشفته‌بازار خودرو خاتمه دهند.
شهبازي 30 ساله
* از دستگاه ديپلماسي کشورمان مي‌خواهم در برابر جنايات مشترک شيوخ عرب و آذربايجان و ترکيه واکنش قاطعي نشان دهند.
5399-0913
* از شهرداري محترم قرچک درخواست مي‌شود در پارک پايين شورا در قسمت وسايل کودکان صندلي براي نشستن والدين در نظر بگيرد.
محمودي
* رسول اعظم(ص) فرمودند: چه خوب است سخن شما ذکر خداوند و خواندن قرآن کريم باشد.
6263-0938
* دو ماه است که با حقوق کارمندي نتوانسته‌ام براي خانواده يک کيلو گوشت بخرم. آيا کسي هست که پاسخگو باشد و بگويد چرا بايد چنين وضعي به وجود بيايد؟
7004-0914
* فلسطين و غزه و حتي سوريه امروز به خط مستقيم نبرد با صهيونيسم تبديل شده‌اند بنابراين طرح اين شبهه که چرا با وجود مشکلات در داخل کشور مسئولين به کشورهاي خط مقدم مبارزه با رژيم صهيونيستي توجه دارند بي‌معنا مي‌باشد.
7902-0919
* ثابت شده روغن نباتي باعث انسداد رگ‌هاي قلب و در نتيجه سکته و... مي‌شود ولي روغن زيتون اين مشکل و عوارض را ندارد بلکه برعکس باعث رفع گرفتگي‌هاي رگ‌ها مي‌گردد. با اين حساب چرا مسئولين امر براي اصلاح الگوي مصرف خانواده‌ها در اين مورد کاري نمي‌کنند.
6810-0911
* آقاي افروغ در يک برنامه تلويزيوني از روي ناراحتي گفت سدسازي، راهسازي و کارهاي عمراني دولت عدالت نيست چرا که اين کارها را شاه و دولت بعد از جنگ هم انجام مي‌داد. بنويسيد بي‌انصافي تا کجا و چه زماني؟
1395-0917
* تصميم براي وارد کردن خودروهاي خارجي با ارز ارزان‌قيمت در حالي که ما در دارو مشکل داريم و برخي داروها با ارز آزاد وارد کشور مي‌شود به صلاح کشور نيست و بايد مورد تجديد نظر قرار بگيرد.
3873-0918
* شعراي بزرگ و بلندآوازه ايران مانند سعدي، حافظ، مولانا و... دليل ماندگاري و تأثيرگذاري آثارشان در طول تاريخ گرايش و ارادت آنها به قرآن و رسول خدا و ائمه معصومين(ع) بوده است. بنابراين زيبايي شعر صرفا بر پايه مهارت ادبي استوار نيست بلکه جهت‌گيري شعر و شاعر بسيار مهم است.
6263-0938
* به آقاياني که با هدف تبليغ انتخاباتي «بهار بهار» راه انداخته‌اند و پرچم ايران را دست‌گردان مي‌کنند بايد گفت: خدا و مردم اراده کنند متوجه نتيجه اعمالتان خواهيد شد.
2064-0919
* رفتارهاي احساسي و غيرمعقول امروز آقاي رئيس‌جمهور بنده را به ياد حکايت عبرت‌آموز «خر برفت و خر برفت» مولوي مي‌اندازد. نکند روزي چشم باز کند و ببيند که چه کلاهي بر سرش رفته است که ديگر دير شده باشد.
7850-0910
* از طريق اين ستون از مسئولين تربيت بدني شهرستان مشهد مقدس درخواست داريم در مسابقات ورزشي به ويژه قهرماني نونهالان آسيا دوربين عنکبوتي استاديوم را فعال ساخته و مورد بهره‌برداري قرار بدهند.
4906-0915
* در صداوسيما به حدي تبليغ محصولات حلزون زياد صورت مي‌گيرد که بينندگان را به تنگ آورده است. مي‌خواستيم بدانيم درآمد اين شرکت چقدر است که تبليغات آن در رسانه ملي کشور تمامي ندارد؟
3451-0914
* اگر هنرمندان و ورزشکاران ايران اسلامي براي خدمت به کشور احساس وظيفه مي‌کنند به جاي نامزد شدن براي انتخابات در همان رشته‌هاي ورزشي خود براي صعود به پله‌هاي بالاتر تلاش کنند و سرمايه‌گذاري نمايند.
4491-0912
* تصويب ماليات بر خانه‌هاي خالي ضربه به اشتغال مي‌زند چرا که انبوه‌سازان از ترس اين ماليات سراغ توليد مسکن نمي‌روند در نتيجه اشتغال در اين بخش ايجاد نمي‌شود.
9527-0913
* در خيابان پاسدار گمنام- خيابان شهيد صالحي به سمت مسجد قاسم‌بن‌الحسن(ع) روبروي پارک متأسفانه موش‌ها در اطراف منازل جولان مي‌دهند که چند روز قبل وارد پارکينگ منزل ما شده و بسياري از وسايل را آلوده و نابود کرده اند از شهرداري منطقه 14 درخواست مي‌شود مبارزه با اين حيوان موذي را جدي‌تر بگيرند.
غلامرضا مظهري
* بالاخره پس از 2 سال ترانس برق به روستاي کرپان ميناب اختصاص داده شد از شما و مسئولين تشکر مي‌کنم.
4355-0917
* از شهرداري محترم خورموج استان بوشهر درخواست مي‌شود نسبت به آسفالت کوچه‌هاي بلوار امام رضا(ع) که پول آن را هم يکسال قبل از مردم گرفته‌اند اقدام کنند. پي‌گيري‌هاي ما تا به حال نتيجه نداده است.
1164-0917

 


گفت: آقاي هاشمي در بيانيه انتخاباتي خود وعده داده است که مي‌خواهد کشور را به شرايط 8 ساله دوران رياست جمهوري خود برگرداند!
گفتم: اين که «عقب‌گرد» و «ارتجاع» است... ايشان وعده پيشرفت داده بود!
گفت: مي‌گويد مردم از آن دوران خاطرات خوشي دارند!
گفتم: اگر از آن دوران خاطرات خوشي داشتند که از لج آن 8 سال با 20 ميليون راي به سراغ خاتمي نمي‌رفتند.
گفت: چه عرض کنم؟! مي‌خواهند دوباره مردم را گرفتار آن روزها کنند.
گفتم: مادري به فرزندش نصيحت مي‌کرد که هر روز يک کار نيک انجام بدهد، مثلا به پيرزني که مي‌خواهد از خيابان رد شود، کمک کند. بعدازظهر پسرش با لباس پاره‌پوره به خانه آمد. مادر با تعجب گفت؛ اين چه وضعي است؟ و پسر گفت؛ نصيحت شما را عمل کردم و پيرزني را به آن طرف خيابان بردم. مادر پرسيد؛ پس چرا لباست پاره شده است و پسر گفت؛ آخه نمي‌خواست برود، به زور بردمش اونور خيابون!

 


سرويس سياسي-
در حالي که کمتر از يک ماه ديگر، يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا در ايران برگزار خواهد شد، از هم‌اکنون چشم جهانيان به اين انتخابات دوخته شده و همگان منتظر خلق حماسه‌اي ديگر از سوي ملت ايران هستند.
انتخابات و حضور فراگير مردم در صحنه سياسي در دنياي معاصر از اهميت بالايي برخوردار است. انتخابات مهم‌ترين نماد حاکميت مردم در هر کشور محسوب مي‌شود. حضور و مشارکت فعالانه و گسترده مردم در صحنه‌هاي انتخاباتي بيانگر رضايتمندي مردم از حاکميت و شاخص رشد و توسعه نظام سياسي است که مردم آزادانه به انتخاب افرادي اقدام مي‌نمايند.
مشارکت فراگير و هدفمند مردم در هر انتخاباتي که مانور سياسي مردم در صحنه اجتماعي کشور تلقي مي‌گردد هم در عرصه ملي و هم در عرصه بين‌المللي داراي اهميت است.
در عرصه ملي حضور مردم در انتخابات انسجام اجتماعي، وفاق ملي و اقتدار سياسي را براي حاکميت بوجود مي‌آورد و در عرصه بين‌المللي فشارها و تهديدات را کاهش مي‌دهد.
هيچ کشوري نمي‌تواند سياست‌هاي خود را بر يک کشور ديگر که از پشتيباني گسترده مردمي برخوردار است تحميل نمايد و يا اينکه خود را رودرروي ملتي قرار دهد که آمادگي مقابله همه‌جانبه با او را داشته باشد.
به اين ترتيب انتخابات براي هر کشور و يا نظام سياسي يک فرصت است. فرصتي طلايي که در آن يک ملت براي چند سال در يک حضور چشمگير سرنوشت سياسي، فرهنگي و اقتصادي و نيز موقعيت بين‌المللي خود را رقم مي‌زند.
آگاهي از شرايط سياسي و امنيتي پيراموني جمهوري اسلامي ايران نمايانگر اين نکته مهم است که انتخابات 24 خرداد 92 در شرايطي بسيار متفاوت با ديگر انتخابات که در طول 34 سال گذشته انجام گرفته، قرار دارد.
اين انتخابات از ماه‌ها قبل مورد توجه رسانه‌ها و محافل خارجي و بين‌المللي قرار گرفته و امروز نگاه جهانيان به اين اتفاق مهم در ايران دوخته شده است.
در اين باره روزنامه گاردين در گزارشي با عنوان «ايران آماده برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري مي‌‌شود»، نوشت: آثار و اهميت نتايج انتخابات ايران، اين انتخابات را در کانون توجه جهانيان قرار داده است.
«يان بلک» خبرنگار روزنامه «گاردين» با انتشار گزارشي در مورد انتخابات پيش روي کشورمان تحت عنوان «ايران آماده برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري مي‌شود» با اذعان به اهميت انتخابات رياست‌‌جمهوري کشورمان، نوشت: تمامي توجهات کشورهاي جهان و بخصوص کشورهاي غربي به انتخابات ايران دوخته شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين؛ نويسنده با بيان فضاي روزهاي ثبت‌نام نامزدهاي شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري در وزارت کشور مي‌نويسد «تصويري از رهبري ايران و همچنين در کنار وي تصوير بنيانگذار انقلاب، امام خميني(ره) قرار داشت. ماه آينده ميليون‌ها ايراني به پاي صندوق‌هاي راي خواهند رفت تا رئيس‌جمهور آينده خود را برگزينند.»
نويسنده در ادامه گزارش خود با اذعان به «شگفتي‌ساز» بودن تمامي دوره‌هاي قبلي انتخابات رياست جمهوري ايران مي‌افزايد «ايرانيان و ناظران خارجي مي‌دانند که نتايج انتخابات ايران همواره غير‌قابل پيش‌بيني بوده است.»
در گزارش گاردين آمده است: يکي از شهروندان ايراني در اين زمينه مي‌گويد «همگان مي‌دانند که انتخابات در ايران همواره شگفتي‌ساز بوده است.» خبرنگار گاردين همچنين به نقل از يک تحليلگر سياسي در تهران مي‌نويسد «هنوز آرايش نهايي نيروهاي سياسي در انتخابات ايران مشخص نيست.»
نويسنده اين گزارش در ادامه با اشاره به توجهات بين‌المللي نسبت به نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران مي‌افزايد «توجهات جهاني نسبت به نتيجه انتخابات ايران معطوف شده است. برنامه هسته‌اي ايران و تحريم‌هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي همگي از جمله مواردي هستند که باعث مي‌شوند تا قدرتهاي غربي توجه ويژه‌اي به نتيجه انتخابات ايران داشته باشند. بايد اشاره داشت که انتخابات رياست جمهوري در ايران بر مسير آينده آن کشور بسيار تاثيرگذار خواهد بود.»
گاردين در ادامه با اشاره به تاثير انتخابات رياست جمهوري بر ادامه روند مذاکرات هسته‌اي کشورمان مي‌افزايد «برگزاري موفقيت‌آميز انتخابات رياست‌جمهوري ايران سبب مي‌شود تا نمايندگان هسته‌اي ايران از موضعي قوي در مذاکرات هسته‌اي حضور يابند. حضور ميليوني ملت ايران پاي صندوق‌هاي راي به جهانيان نشان خواهد داد که برنامه هسته‌اي ايران مسالمت‌آميز بوده و از مشروعيت و محبوبيت عمومي برخوردار است.»
انتخابات ايران، الگويي براي جهان اسلام
رئيس اداره مسلمانان بخش آسيايي روسيه نيز درباره انتخابات رياست جمهوري خرداد ماه گفت: ساختار انتخابات دمکراتيک ايران الگويي مناسب براي کشورهاي ديگر به‌ويژه براي جهان اسلام است.
«نفيق‌الله آشيروف» افزود: در نظام انتخاباتي ايران، تقلب و جعل آرا به عنوان پديده‌اي رايج درسطح بين‌المللي هيچ جايگاهي ندارد.
وي افزود: حکومت اسلامي ايران تلاش مي‌کند انتخابات را بدون هرگونه عيب و نقصي برگزار کند و اين تلاش‌ها تاکنون موفق بوده است و انتخابات در سطوح مختلف در اين کشور در مطابقت با اصول اسلامي برگزار شده است.
روحاني مسلمان روس، برگزاري انتخابات دمکراتيک را دستاورد مهم انقلاب اسلامي ايران دانست و گفت: مردم ايران به اين نتيجه مهم انقلاب افتخار مي‌کنند.
وي با اشاره به تاکيد امام خميني(ره) بر تکيه بر راي ملت ايران به عنوان ملاک و ميزان تصدي مقام‌هاي دولتي اضافه کرد: آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي ايران و ادامه‌دهنده راه ا مام خميني(ره) هم‌چنين نگاهي به انتخابات دارد.
آشيروف افزود: رهبر ايران همواره اصرار دارد در تصميم‌گيري‌ها به ديدگاه‌هاي مردم توجه شود و مسئولان از اقدامات خودسرانه و خلاف قانون بپرهيزند.
روحاني مسلمان روس در گفت‌وگو با ايرنا اضافه کرد: چنين رويکردي انتخابات در ايران را دمکراتيک مي‌کند و به راستي مي‌توان گفت که انتخابات در اين کشور با توجه به حضور حداکثري مردم در آن منعکس‌کننده ديدگاه‌هاي واقعي و جايگاه اجتماعي نيروهاي سياسي در اين کشور مي‌باشد.
آشيروف، ادعاي برخي دولت‌هاي غربي به سرکردگي آمريکا مبني بر سياست‌هاي غيردمکراتيک‌ حکومت اسلامي ايران را به‌خاطر اسلام‌ستيزي جمهوري اسلامي دانست.
روحاني برجسته روس گفت: اطمينان دارم انتخابات رياست جمهوري ايران که در ماه آينده برگزار خواهد شد همانند انتخابات پيشين در فضاي دمکراتيک برگزار مي‌شود و تلاش‌هاي برخي قدرت‌ها براي مخدوش کردن فضاي انتخابات و جامعه ايران ناکام خواهد ماند.
بررسي روند انتخابات در ايران نسبت به ساير کشورها نشان مي‌دهد که جمهوري اسلامي مهد برگزاري آزادترين و قانوني‌ترين انتخابات‌ها در جهان است.
در واقع انتخابات ايران در ارزيابي و مقايسه با انتخابات ديگر کشورهاي جهان، در تمامي قاره‌ها، بيش‌ترين ميزان مشارکت و حمايت مردمي مداوم از نظام سياسي خود را دارا است که با توجه به آمار مشارکت مردم، ميانگين درصد مشارکت در انتخابات ايران از ميانگين کشورهاي غربي بالاتر است.
در همين رابطه «عباسعلي کدخدايي» سخنگوي شوراي نگهبان اخيرا طي سخناني در همايش مسئولان دفاتر و هيئت‌هاي نظارت بر انتخابات با مقايسه اجمالي نظام انتخاباتي در ايران و کشورهاي مدعي ليبرال دموکراسي گفت: مردم با حضور فراگير در انتخابات و ثبت نصاب‌هاي قابل توجه در ميزان مشارکت، اعتماد خود را به نظام نشان مي‌دهند.
وي افزود: به يقين مي‌توانيم بگوئيم نمره اول در ميزان مشارکت انتخاباتي را در جهان داريم و در هيچ کشوري مردم بدين صورت پاي صندوق‌هاي راي حاضر نمي‌شوند.
تحليل
بنابراين اسناد و شواهد نشان مي‌دهد که جبهه استکبار و در رأس آنها آمريکا، انگليس و فرانسه از ماه‌ها پيش سناريو سه ضلعي را براي تاثيرگذاري بر انتخابات آتي رياست‌جمهوري در ايران طراحي کرده‌اند.
يک ضلع اين سناريو، تشديد فشارها و فضاسازي رسانه‌اي از طريق ادعاي «نقض حقوق بشر» در ايران است. «احمد شهيد» گزارشگر ويژه حقوق‌بشر سازمان ملل در ايران -بخوانيد مهره غرب- چندي پيش با استناد به ادعاهاي برخي اپوزيسيون و جريان ضدانقلاب خارج‌نشين گزارشي سراسر کذب و ادعايي را درباره وضعيت حقوق‌بشر در ايران منتشر کرد. با اين اميد که اين گزارش پيشاپيش دستمايه غربي‌ها براي زير سوال بردن سلامت انتخابات رياست‌جمهوري ايران از طريق ادعاي نبود آزادي و دموکراسي قرار گيرد.
ضلع دوم اين سناريو تشديد تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران با هدف مأيوس کردن مردم براي عدم شرکت در انتخابات است. در اين راستا به رغم اعمال تحريم‌هاي گوناگون و به اصطلاح فلج‌کننده، مردم ايران با حضور باشکوه در راهپيمايي 22بهمن سال 91 که به اذعان رسانه‌هاي خارجي باشکوه‌تر از راهپيمايي سال‌هاي قبل بود عملا تيرخلاص را به راهبرد تحريم غرب شليک کردند و عملا اين راهبرد را با شکست و ناکامي مواجه ساختند.
و اما ضلع سوم اين سناريو ايجاد يک اجماع بين‌المللي عليه ايران در حوزه هسته‌اي بود. غربي‌ها با در پيش گرفتن رويکرد مذاکره و فشار در تلاش بودند که با مديريت اين موضوع، بتوانند در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري ايران قطعنامه ديگري عليه کشورمان در شوراي امنيت تصويب کنند اما با درايت و هوشمندي مقامات جمهوري اسلامي ايران ديروز و پس از مذاکرات آلماتي 2 (16 و 17 فروردين) جبهه غرب و آمريکا به جاي ايران در موضع انفعال قرار گرفته است.
آنچه مسلم است اين که راهبرد جمهوري اسلامي ايران براي انتخابات 24 خردادماه برگزاري انتخاباتي با حضور پرشور و گسترده مردم و انتخاب آگاهانه و هوشمندانه براي روي کار آمدن رئيس‌جمهوري و اعضاي شوراها، همتراز دهه چهارم انقلاب در فضايي آرام و باثبات که مايه اقتدار و کارآمدي نظام باشد در مقابل راهبرد دشمن تبديل انتخابات ايران به فرصتي براي چالش و بي‌ثبات‌سازي و کاهش حضور مردم در آن است که البته همانند 34 سال گذشته در اين راه هيچ‌چيز عايدشان نخواهد شد و مردم ايران با حضور گسترده در اين انتخابات دشمن را ناکام خواهند گذاشت.

 


وزير کشور از تصويب شيوه‌نامه تبليغات نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در هيئت اجرايي مرکزي انتخابات خبر داد.
رئيس هيئت اجرايي مرکزي انتخابات پس‌از سومين جلسه اين هيئت گفت: در اين جلسه شيوه‌نامه و دستورالعمل تبليغات نامزدها که مربوط به موضوع محتواي برنامه‌هاي تهيه شده در صدا و سيما و امکانات دولتي براي نامزدها است به تصويب رسيد.
وزير کشور اضافه کرد: بخشي از اين شيوه‌‌نامه مربوط به امکانات دولتي است که بايد به شکل عادلانه و برابر در اختيار نامزدهاي رياست جمهوري قرار بگيرد که مفاد و بخشي از اصلاحات اين شيوه‌نامه پس از بررسي در جلسه هيئت اجرايي مرکزي انتخابات تصويب شد.
مصطفي محمد نجار افزود: در اين جلسه همچنين شيوه‌نامه روش کار هيئت اجرايي مرکزي انتخابات مطرح و پس از بررسي مقرر شد گفت‌وگوها در اين باره در جلسات بعدي اين هيئت ادامه يابد. وي همچنين گفت: براساس تبصره 9 ماده 31 اصلاحيه قانون انتخابات وزير کشور مي‌تواند با اطلاع هيئت اجرايي، هيئت‌هاي بازرسي را در استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها تشکيل دهد و بازرسان ويژه را به سراسر کشور اعزام کند که گزارش اين اقدامات نيز به اطلاع هيئت اجرايي مرکزي انتخابات رسيد و مقرر شد اين هيئت‌هاي بازرسي و بازرسان ويژه کارشان را آغاز کنند.
رئيس هيئت اجرايي مرکزي انتخابات در ادامه، بر التزام داوطلبان نامزدي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و هوادارانشان به قانون تاکيد کرد و به واحد مرکزي خبر گفت: کساني که مي‌خواهند نامزد رياست جمهوري شوند بايد بيش از همه به قانون ملتزم باشند.
وي از داوطلبان نامزدي انتخابات رياست جمهوري خواست پيش از زمان قانوني تبليغات انتخاباتي از هر کاري که شائبه تبليغات دارد بپرهيزند و در زمان قانوني، به نحو احسن فعاليت تبليغاتي کنند تا مردم بتوانند مقايسه و انتخاب کنند، به‌ويژه آنکه تبليغات براي ارتقاي شور انتخاباتي لازم است.

 


شبکه صهيونيستي بالاترين 20 دليل براي تحريم انتخابات را برشمرد و از جمله حمايت کيهان از مشارکت عمومي در اين حماسه را يکي از دلايل خود عنوان کرد.
اين شبکه صهيونيستي دلايل زير را علت مخالفت خود برشمرده است: 1- مگه ر‌ا‌ي‌ها را مي‌شمارند؟،2- کيهان داره داد ميزنه که برين راي بدين، 3- استدلال‌هاي خنده‌دار مي‌کنند که با راي دادن همه چيز متحول خواهد شد، 4- ما رو ببخشيد گاگول فرض کردن، 5- مردم براي هاشمي نمي‌ريزن تو خيابون، 6- چند ساله دارن نقشه مي‌کشن چطور مارو بکشونن پاي صندوق، اين خودش اهميت تحريم رو نشون ميده.
بالاترين در ادامه دلايل مشعشع خود مي‌افزايد: تحريم گسترده نشون ميده شعور داريم، تحريم گسترده نشون ميده هنوز بر عليه رژيم متحد هستيم و به کشته‌هامون خيانت نمي‌کنيم.

 


يک پايگاه اينترنتي وابسته به فتنه سبز که نظرات ميرحسين موسوي را نمايندگي مي‌کند و از پاريس مديريت مي‌شود، در گزارشي نوشت: شور و شوقي که ورود هاشمي در ميان اصلاح‌طلبان و عده‌اي از روشنفکران ايجاد کرده، در ميان مردم ديده نمي‌شود.
کلمه که مدعي است خبرنگارش در سطح شهر با مردم گفت‌وگو کرده، از قول يک مخالف مي‌نويسد: مردم مثل مردم کوفه‌اند[!] من به قبر پدرم بخندم اگر رأي بدم. به رأي من و شما نيست، مثل سال 88 مردم به مردم کوفه مي‌مونند، يه دفعه تو اوج صميميت ميگن بريم رأي بديم. ما مونديم اين ملت [...] چطور با اين گراني و مخارج سنگين زندگي مي‌کنند، صداشون هم درنمياد.
کلمه از قول يک نفر ديگر که بازاري معرفي کرده نوشته‌«هاشمي بياد اوضاع بهتر ميشه اما انگار سنش نمي‌خوره» و از قول ديگري نقل کرده «موسوي اگر دندان رو جيگر مي‌گذاشت الان رئيس‌جمهور مي‌شد. و الان نوبت موسوي بود که زهرش را بريزد.»
اين سايت گروهکي همچنين از قول يک سبز مخالف حضور انتخابات نوشته «اين مردم که من ديدم باز هم رأي مي‌دهند، هر چقدر تو چاه مي‌افتند باز مي‌آيند... اگر هاشمي بخواهد رأي بياورد، رأي قشر سرمايه‌دار را مي‌آورد، قشر فقير به او رأي نمي‌هند. بدبختي همين است».
يادآور مي‌شود استناد سايت گروهکي کلمه به عبارت «مردم کوفه» در حالي است که سران فتنه سبز در ماجراي حرمت‌شکني روز عاشورا (6 دي سال 1388) در صف حرمت‌شکنان ايستادند و خود روي مردم کوفه را به اعتبار تظاهر به خط امام و همراهي با يزيد صفتان سفيد کردند. از جمله شعارهاي مردم در حماسه نهم دي، «لعن علي عدوک يا حسين- خاتمي و کروبي و ميرحسين» بود.

 


محمود عليزاده طباطبايي در آستانه چهارمين دوره انتخابات شوراي شهر به بازگويي برخي اتفاقات سياه در اولين شوراي شهر تهران و انحلال آن توسط خود اصلاح‌طلبان پرداخت.
وي که خود عضو اولين شوراي شهر تهران بوده، در مصاحبه با تسنيم گفت: زماني که آقاي غرضي و خانم کديور از شوراي شهر استعفا داده و به مجلس رفتند آقاي نوري به اين ماجرا اعتراض داشت، ولي يک مرتبه خود آقاي نوري هم استعفا داد و در تشريح اين کارش مي‌گفت که مجلس ششم مجلس حساسي است، اگر هاشمي رئيس مجلس شود نياز به آن است که من کنارش باشم و با اين توجيه شورا را رها کرد. در حقيقت رفتن آقاي نوري باعث از هم پاشيدن شورا شد.
وي با متهم کردن وزارت کشور خاتمي گفت: در حقيقت آقاي خاتمي مسائل شورا را زياد جدي نگرفت، در دور نخست فعاليت شوراها بيشترين مقاومت از سوي وزارت کشور بود چرا که اين وزارتخانه دوست داشت شهردار را خودش انتخاب کند.
وکيل خانواده هاشمي مي‌افزايد: همان افرادي که الويري را مجبور به استعفا کرده بودند ملک‌مدني را انتخاب کردند، هر بار که انتخاب ملک‌مدني به عنوان شهردار تهران مطرح مي‌شد آقاي عطريانفر با اين موضوع مخالفت مي‌کرد، سال 80 بود که کرباسچي به ملاقات من آمد و پرسيد چرا عطريانفر با انتخاب ملک‌مدني به عنوان شهردار مخالف است؟ اين فرد، مدير است، کرباسچي معتقد بود که عطريانفر فردي را به عنوان شهردار تهران مي‌خواهد که در مشتش جمع شود... يکي از دلايل عمده برکناري ملک‌مدني از شهرداري تهران مقابله با رانت‌خواري اعضاي شوراي شهر بود.
عليزاده طباطبايي اين را هم گفته که «شوراي شهر چالش بسياري با دولت و شهرداري داشت و يک عده منافعي داشتند که اقتضا مي‌کرد اين چالش‌ها باشد، افرادي نيز از بيرون تحريک مي‌کردند بنابراين شاهد بوديم که چه برنامه‌هايي را بر سر ملک‌مدني شهردار وقت تهران پياده کردند. مجلس ششم بايد از شورا تحقيق مي‌کرد، بنده در آن زمان بيان کردم اعضاي تيم تحقيق و تفحص مجلس دنبال فروش تراکم و زد و بند هستند، کروبي رئيس وقت مجلس به بنده گفت اين چه حرفي است که زده‌اي؟ ولي بنده به صورت مستند پروژه‌هايي را که تيم تحقيق و تفحص در ذهن داشتند براي کروبي بازگو کردم.»

 


يک تحليل‌گر غربي، رايزني‌هاي اخير آمريکا در زمينه جست‌وجوي راه حل سياسي براي بحران سوريه را نتيجه پيروزي‌هاي ارتش و نيروهاي تحت امر بشار اسد توصيف کرد.
جان وايت در مصاحبه با تارنماي تلويزيون روسيه (آرتي) گفت: پيشروي‌هاي اخير ارتش سوريه در بازپس‌گيري مناطق اشغال شده توسط شورشيان آن کشور، غرب را به وحشت انداخت تا رايزني‌هاي جديدي را براي حل بحران سوريه آغاز کنند.
وي گفت: تحولات جديد در سوريه، مقامات کشورهاي غربي را به مسکو کشاند تا دور جديد از مذاکرات مربوط به حل بحران در اين کشور را با مسکو آغاز کنند. از آنجايي که فرايند استقرار صلح در سوريه به نفع غربي‌ها پيش نمي‌رود، مقام‌هاي انگليس، فرانسه و آمريکا وادار شدند به مذاکرات روي آورند.
وي مي‌افزايد: مردم سوريه معتقدند گروه‌هاي نظامي و شبه نظامي که با دولت مرکزي مي‌جنگند خارجياني هستند که از اردن، ترکيه و عراق آمده و هيچ سنخيتي با ملت سوريه ندارند.
همچنين به اعتقاد وي، غربي‌ها اميدوارند تا با مذاکره با روس‌ها و جلب نظر آنها، راه‌هاي ارتباطي ميان نيروهاي مقاومت شامل سوريه، ايران و حزب‌الله را در منطقه محدود کنند.
وي افزود: غربي‌ها پيشتر، از طريق پشتيباني مالي و تسليحاتي کشورهايي چون قطر، عربستان سعودي و اردن نفوذ نظامي خود را در سوريه عملي کرده بودند ولي پيشرفت‌هاي اخير ارتش سوريه نه تنها طرح‌هايشان را به بن‌بست کشاند بلکه تبليغات منفي آنها عليه اسد را در ميان مردم سوريه خنثي کرد.
همزمان روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشي تأکيد کرد: سوريه با حمايت ايران و روسيه، روند جنگ را به نفع خود تغيير داده است. بشار اسد با اتخاذ تاکتيک‌هاي تازه در جنگ با شورشيان و به يمن حمايت‌هاي بي‌دريغ ايران و روسيه و نيروهاي حزب‌الله در حال تغيير دادن جريان جنگ است. نيروهاي دولت سوريه با هدايت و انرژي جديدي که اخيراً در نقاط مهم و استراتژيک به دست آورده‌اند، شاهد موفقيت‌هاي بي‌سابقه‌اي بوده‌اند.
در شرق دمشق که اسد در حال بازپس‌گيري آن از دست شورشيان است، «ارتش آزاد سوريه» که خوب سازماندهي نشده است با ميليشياي وابسته به رژيم اسد در حال جنگ است. نيروهاي وفادار به اسد فشار زيادي بر شورشيان در اين ناحيه وارد آورده‌اند و در حال منزوي کردن آنها يکي پس از ديگري و قطع راه‌هاي تدارکاتي آنها هستند. دولت سوريه شبکه‌هاي مردمي را در اطراف شهرهاي دمشق، شهرهاي ساحلي لاذقيه و طرطوس در شمال غرب پايتخت و نقاط شهري که مهم‌ترين راه‌هاي مواصلاتي و تدارکاتي کشورند، داير کرده است.

 


روزنامه نيويورک‌تايمز تحرکات کنگره براي تشديد تحريم‌ها عليه ايران را باعث سرسختي بيشتر مواضع جمهوري اسلامي عنوان کرد.
اين روزنامه در گزارشي نوشت: قانونگذاري جديد کنگره آمريکا براي مسدود کردن ذخاير ارزي ايران در خارج هم حامل پيام منفي براي رهبران ايران است و ايراني‌ها را بر سر مواضعشان محکم خواهد کرد و هم خطر افزايش خصومت ايرانيان با غرب را به دنبال دارد.
روزنامه نيويورک تايمز روز پنج‌شنبه در گزارشي به قلم «ريک گلدستون» ضمن اشاره به قانون جديد در دست تصويب کنگره آمريکا مبني بر قطع ذخاير ارزي ايران در بانک‌هاي خارجي، تحليل منتقدان را پيرامون اين قانون جديد منعکس کرده است. کنگره مي‌گويد که ايران قادر است با بهره‌برداري از ذخاير ارزي خود در بانک‌هاي خارجي حتي بدترين اثرات تحريم‌ها را هم خنثي سازد، چرا که اين ذخاير ارزي خارج از دسترس محدوديت‌هاي اعمال شده است.
بر اين اساس، جمعي از سناتورها از هر دو جناح حاکم بر کنگره، قانوني را براي تصويب تسليم سنا کرده‌اند که در صورت تصويب، دسترسي ايران به ذخاير ارزي‌اش در بانک‌هاي خارجي را که بالغ بر 100 ميليارد دلار مي‌شود و بيشتر به يورو مي‌باشد، قطع مي‌کند.
با تصويب اين قانون، هر موسسه مالي خارجي که قراردادهاي مالي به نفع «بانک مرکزي ايران» و يا هر شخصيت ايراني که نامش در فهرست سياه تحريم‌ها گنجانده شده، منعقد کند با اقدامات تنبيهي روبرو خواهد شد.
اين روزنامه مي‌نويسد: منتقدان مي‌گويند که قانون جديد خطر خصومت ايرانيان را با غرب به دنبال دارد چرا که آنها را متقاعد مي‌سازد نيت واقعي تحريم‌ها مذاکرات هسته‌اي نيست بلکه تغيير رژيم است. به اعتقاد منتقدان، قانون جديد کنگره به جاي آن که بر رهبران ايران براي انعطاف بيشتر فشار وارد آورد، صرفا آنها را بر ايستادگي بر سر مواضعشان محکم‌تر مي‌کند.
نيويورک تايمز تصريح کرد: تحرکات اخير در حالي انجام مي‌شود که اکنون کار اين تحريم‌ها در متقاعد کردن ايران به عقب‌نشيني زير سؤال است.

 


يک روزنامه لبناني در گزارشي نوشت اردوغان در پروژه احياي امپراتوري عثماني به پايان خط رسيده است.
روزنامه الاخبار نوشت: اردوغان در مصاحبه با شبکه ان‌بي‌سي گفته بود اگر واشنگتن تصميم به مداخله نظامي در سوريه بگيرد، ترکيه در خط مقدم خواهد بود اما بلافاصله مشاور وي تصريح کرد که منظور اردوغان احتمال استفاده حکومت سوريه از سلاح شيميايي بوده است.
الاخبار مي‌افزايد: در ديدار وزير امور خارجه آمريکا با وزير امور خارجه روسيه دو طرف توافق کردند تا همه تلاش‌هاي خود را به کار بگيرند تا در پايان ماه جاري ميلادي نشستي ويژه براي حل بحران سوريه تشکيل شود.
اردوغان و وزير امور خارجه او از مخالفان سرسخت اين نشست هستند چرا که در اين صورت ثابت مي‌شود سياست‌هاي آنها در سوريه همگي شکست خورده است. مي‌توان گفت آرزوي اردوغاني با برگزاري نشست بين‌المللي ويژه سوريه به پايان راه مي‌رسد، به ويژه اگر بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در منصبش باقي بماند. در آن صورت همه مجبور خواهند شد تا در سياست‌ها و حساب و کتاب‌هاي سابق خود در مورد سوريه و به طور کل منطقه تجديدنظر کنند به ويژه پس از آن که با حمايت منطقه‌اي (ايران و حزب‌الله) و بين‌المللي (روسيه و چين) ثبات مجددا به سوريه بازگردد. اسد ثابت کرد از بسياري که در اين بازي شکست خورده‌اند باهوشتر است و براي سوريه و از طريق آن کل منطقه حساب‌هاي بسيار دقيق‌تري دارد.
روزنامه لبناني مي‌افزايد: سؤالي که الان مطرح است، اين است که اردوغان چگونه مي‌خواهد براي خطاي فاحشي که در سوريه مرتکب شده، افکار عمومي ترکيه را قانع کند. همچنين برايش بسيار سخت خواهد بود تا از عبارات و کلماتي که شخصا عليه اسد به کار برد و نشان داد که همگي نتيجه عکس در بر داشته‌اند، عقب‌نشيني کند، عبارت‌هايي که به اعتقاد بسياري از تحليلگران، سياستمداران و روزنامه‌نگاران ترک و خارجي بيش از همه بيانگر خشم شخصي او بودند. اکنون ثابت شده که اردوغان و داووداوغلو نمي‌فهمند يا نمي‌توانند نشانه‌هايي که از بحران سوريه وجود دارند را درک کنند براي اين که مشاوران آنها را عموما عربستان و قطر و مخالفان نظام سوريه تشکيل داده‌اند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10