(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - شماره 20490

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
واکنش عصبي آمريکا به رياست ايران بر کنفرانس خلع سلاح هسته‌اي
در پرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
آيت‌الله حسيني زنجاني دار فاني را وداع گفت
سخنگوي وزارت امور خارجه: سياست فشار بر ايران هرگز جواب نمي‌دهد
مذاکرات ايران و آژانس امروز برگزار مي‌شود
مراسم سالگرد ارتحال آيت‌الله بهجت روز پنج‌شنبه برگزار مي‌شود
ابلاغ بخشنامه نقل و انتقال اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد
لغو سفر رئيس‌جمهور به لرستان
جشنواره ملي خيران مدرسه‌ساز کشور برگزار مي‌شود
ساخت بزرگترين ساختمان خورشيدي کشور در کرج
مديرکل شيلات مازندان خبر داد
رهاسازي ميليون‌ها بچه‌ماهي سفيد در رودخانه چشمه کيله
جشنواره جابر ابن حيان در مقطع ابتدايي برگزار شد
مسئول پايگاه اطلاع رساني بعثه رهبر معظم انقلاب خبر داد
عرضه رايگان نرم افزارهاي بعثه حج در فضاي مجازي
در لرستان سازمان بازرسي 30 ميليارد تومان را به بيت‌المال بازگرداند
براي نخستين بار لاک‌پشت زيتوني در استان بوشهر مشاهده شد
   


شهيد بزرگوار، دکتر مصطفي چمران: خدايا! پستي و ناپايداري روزگار را هميشه در نظرم جلوه‌گر ساز تا فريب زرق و برق عالم خاکي مرا از ياد تو دور نکند.

 


آمريکا با انتقاد شديد از رياست ايران بر کنفرانس بين‌المللي خلع سلاح اعلام کرد در کنفرانس مزبور شرکت نخواهد کرد.
کنفرانس آتي خلع سلاح از ششم خرداد ماه و به مدت چهار هفته در ژنو برگزار مي‌شود. در حالي که ايران رياست دوره‌اي اين کنفرانس را برعهده خواهد داشت، واشنگتن واکنشي خشم‌آلود نسبت به اين ماجرا از خود نشان داد.
رويترز از مقر سازمان ملل گزارش داد: آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد که رياست دوره‌اي ايران بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ماه جاري «بسيار نامناسب» است و تأکيد کرد که نماينده‌اش نشست تحت رياست تهران را بايکوت مي‌کند.
رويترز افزود: 15 سال است که تنها محل مذاکرات چند جانبه خلع سلاح جهان دچار بن‌بست شده است. در حالي که رياست اين کنفرانس در ژنو بسيار تشريفاتي است اما جايگاهي برجسته در سازمان ملل است. ارين پلتون، سخنگوي هيأت نمايندگي آمريکا در سازمان ملل در بيانيه‌اي اعلام کرد: رياست دوره‌اي پيش روي ايران بر اين کنفرانس خلع سلاح ناخوشايند و بسيار نامناسب است.
وي افزود: آمريکا همچنان معتقد است کشورهايي که تحت تحريم‌هاي فصل هفت منشور سازمان ملل به دليل اشاعه سلاح يا نقض گسترده حقوق بشر قرار دارند بايد از هرگونه جايگاه رسمي يا تشريفاتي در ارکان سازمان ملل منع شوند.
پلتون گفت: دادن اجازه برخورداري از چنين جايگاهي مغاير اهداف کنفرانس خلع سلاح است.
وي افزود: در نتيجه آمريکا در هيچ نشستي که با رياست ايران برگزار شود در سطح سفير حضور نخواهد داشت.
واکنش ايران
به گزارش ايسنا، سيد عباس عراقچي، سخنگوي جديد وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به اين سؤال که آمريکا اعلام کرده است که در کنفرانس خلع سلاح اتمي که 6 خرداد ماه برگزار مي‌شود به دليل رئيس بودن ايران شرکت نمي‌کند موضع وزارت خارجه در اين باره چيست؟ گفت: نمايندگي ايران در ژنو حضور قوي و مؤثري در همه مباحث مربوط به خلع سلاح و موضوعات تسليحاتي در جهان دارد. ما در همه ابتکارات حضور فعالي داريم و همه کشورها اذعان مي‌کنند که ايران در اجلاس‌هاي مربوط به خلع سلاح کنترل تسليحات و آن‌هايي که مربوط به امنيت و ثبات جهاني است حضور مؤثر و قوي دارد و ما به اين حضور خود ادامه خواهيم داد و هر جا که لازم باشد حضور ما در حد شرکت و مديريت اجلاس‌ها باشد آن را ادامه خواهيم داد و در اين باره فشارهاي ديگران و حضور يا حضور پيدا نکردن‌شان براي ما مهم نخواهد بود.
پيشينه کنفرانس خلع سلاح
آمريکا به عنوان يکي از بزرگترين دارندگان زرادخانه هسته‌اي در جهان به رغم وعده‌هاي متعدد اقدامي در کاهش آنها انجام نداده و نگران آن است که در نشست اخير مشکلي از اين بابت براي واشنگتن پيش بيايد.
65 عضو سازمان ملل متحد که در کنفرانس خلع سلاح حضور دارند هر يک به ترتيب حروف الفبا رياست اين کنفرانس را برعهده مي‌گيرند و براين اساس رياست کنفرانس سال جاري برعهده ايران است.
فاکس‌نيوز در اين رابطه مي‌نويسد، به رغم اتهام‌زني‌هاي موجود و ادعاها درباره تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي، اين کشور اواخر ماه جاري ميلادي، رياست يک کنفرانس مربوط به خلع سلاح را که تحت نظر سازمان ملل برگزار مي‌شود، برعهده خواهد داشت. اين مجمع که 65 کشور در آن عضويت دارند، رياست خود را دوره‌اي انتخاب مي‌کند. يکي از وظايف اين مجمع، مذاکره درباره قوانين بين‌المللي سلاح‌هاي بيولوژيک و شيميايي است.
فاکس‌نيوز مي‌نويسد، انتخاب ايران به رياست اين کنفرانس، با مخالفت برخي کشورهاي غربي روبرو شده است. نخستين کنفرانس خلع سلاح در سال 1932 تحت سرپرستي جامعه ملل سابق در ژنو تشکيل شد. در اين کنفرانس شصت کشور شرکت داشتند، ولي مذاکرات آن پس از قريب دو سال بي‌نتيجه ماند و آلمان که پس از روي کارآمدن هيتلر در سال 1933 از اين کنفرانس خارج شده بود، زمينه را براي آغاز خونبارترين جنگ‌هاي تاريخ فراهم ساخت. پس از پايان جنگ دوم جهاني فعاليت کنفرانس خلع سلاح تحت نظارت سازمان ملل متحد از سر گرفته شد، ولي رقابت شديد تسليحاتي بين آمريکا و شوروي و ادامه جنگ‌هاي محلي در نقاط مختلف جهان عملاً از پيشرفت کار اين کنفرانس جلوگيري، به عمل آورد.
گفتني است سال گذشته نيز واشنگتن در اقدامي غيرقانوني مانع از تشکيل کنفرانس ايجاد منطقه عاري از سلاح‌هاي کشتار جمعي شده بود. اين کنفرانس قرار بود 25 آذر سال 91 برگزار شود.
آمريکا و انگليس خلع سلاح شوند
در همين حال دبير کل انجمن خلع سلاح هسته‌اي خواستار خلع سلاح هسته‌اي آمريکا و انگليس شده است.
کيت‌هادسون در اين مورد گفت: تنها کشور جهان که در طول تاريخ از سلاح هسته‌اي استفاده کرده،‌آمريکا بوده است. وي تأکيد کرد، آمريکا از سلاح‌هاي هسته‌اي خود، که آن را اصطلاحاً بازدارنده هسته‌اي (نه تهاجمي) مي‌خواند،‌عليه کشوري (ژاپن) استفاده کرد که هيچگونه سلاح هسته‌اي در اختيار نداشت!
هادسون در رابطه با پيشنهاد بمباران تأسيسات هسته‌اي کشورهايي مانند ايران گفت،‌به نظر من بمباران کشورها راه صحيحي براي حل و فصل مشکلات بسيار پيچيده منطقه‌اي نيست، بلکه ما بايد جلو شيوع سلاح‌هاي هسته‌اي را از طريق ديالوگ و روند گفتگوهاي مسالمت‌آميز بگيريم. ما بايد آگاه باشيم، قدم‌هايي که خودمان (انگليس) برمي‌داريم، پيامدهايي به دنبال دارد. مثلاً اگر ما امروز تصميم بگيريم سامانه هسته‌اي ترايدنت را با سامانه هسته‌اي جديدي در انگليس جايگزين کنيم، ما خودمان به گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي در جهان کمک کرده‌ايم.

 


فقط ايمان و عمل صالح
قرآن مجيد:
(براي) کساني که: ايمان آورده‌اند و کارهاي خوب انجام دادند،پاکيزه‌ترين (زندگي) نصيبشان است و بهترين عاقبت بخيري را دارند.
سوره رعد - آيه29

 


عصبانيت ضد انقلاب
از استقبال گسترده مردم از «ماه بندان»
يکي از سايت‌هاي ضد انقلاب همزمان با انتشار کتاب «ماه بندان» نسبت به اين کتاب که در بردارنده حاشيه‌هاي سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالي است، واکنش نشان داد.
به گزارش رجانيوز، سايت ضد انقلابي روزآنلاين در يادداشتي مدعي شد «در شرايطي که قيمت کاغذ به بالاترين ميزان خود رسيده و بسياري از کتاب‌ها به دليل ناتواني مالي ناشران در صف نشر باقي مانده، کتابي به نام «ماه بندان» درباره سفر استاني سال گذشته آيت‌الله خامنه‌اي به خراسان شمالي با تيراژ پنج هزار نسخه در نمايشگاه کتاب رونمايي شده است.»
دروغگويي اين سايت در اين يادداشت از همين بند ابتدايي مطلب آغاز مي‌شود چرا که تيراژ واقعي اين کتاب که در شناسنامه کتاب ذکر شده و در رسانه‌ها نيز آمده است، دو هزار نسخه است.
گفتني است استقبال از کتاب ماه‌بندان که چاپ اول آن در چهار روز به پايان رسيد، موجب شده است تا بار ديگر علاقه اهل مطالعه به خواندن کتاب‌هايي درباره رهبر انقلاب مشخص شده و طبيعتا اين امر براي ضد انقلاب ناخوشايند باشد.
افشاي نامه دبير جشنواره غربي
به يک فيلمساز ايراني
يک فيلمساز در اعترافي ديرهنگام اعلام کرد که دبير يکي از جشنواره‌هاي غربي به او گفته که فيلمش را پسنديده اما به خاطر اين که در اين فيلم، ايران کشوري عقب‌مانده نشان داده نشده از پذيرش فيلمش خودداري کرده‌اند.
فرزاد موتمن درباره تجربه شخصي‌اش در نوع برخورد برخي جشنواره‌ها با فيلم‌هاي ايراني به فارس گفت: «شب‌هاي روشن» را ابتدا در بازار جشنواره کن نشان دادند و بعد به جشنواره کارلو ويواري فرستادند. روزي بنياد فارابي نامه‌اي به من داد که مدير کميته انتخاب جشنواره کارلو ويواري خطاب به من نوشته بود.
وي افزود: من سالها آن نامه را پنهان کردم تا تنشي ايجاد نشود و بعد از سالها آن را در تلويزيون خواندم. خانمي که مدير جشنواره بود اين نامه را نوشته بود در ابتدا خيلي از فيلم «شب‌هاي روشن» تعريف کرد و گفت: «فيلم بسيار خوبي ساختي و خيلي خوب توانستي رمان قرن نوزده روسي را به فضاي امروز تهران منتقل کني. فيلمت را خيلي دوست داشتيم ولي انتخابش نمي‌کنيم!!»
موتمن درباره دلايل عدم انتخاب فيلمش از قول مدير جشنواره گفت: «ما دوست داريم فيلمي از ايران ببينيم که در آن کاراکترها درگير مبرم‌ترين نيازهاي زندگي‌شان باشند! فيلمي که تماشاچي اروپايي بعد از ديدنش با خودش بگويد چه خوب که من در آن کشور زندگي نمي‌کنم و چقدر اوضاع زندگيم در اينجا مطلوب است!»
دهمين دوسالانه بين‌المللي کاريکاتور تهران آغاز شد
دهمين دوسالانه بين‌المللي کاريکاتور تهران با 514 اثر از هنرمندان 89 کشور جهان در موسسه فرهنگي هنري صبا آغاز شد.
سيد مسعود شجاعي طباطبايي؛ دبير دوسالانه در اين مراسم گفت: دهمين دوسالانه بين‌المللي کاريکاتور تهران با وقفه دو ساله‌اي مواجه شد اما اين موجب نشد تا تلاش و پشتکار نداشته باشيم و امروز نتيجه تلاش در نمايشگاه دوسالانه ارائه شده است.
شجاعي طباطبايي با قدرداني از هنرمندان و کاريکاتوريست‌ها، دبيرخانه دوسالانه و مرکز هنرهاي تجسمي و موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر در برگزاري دوسالانه گفت: بدون همکاري و همراهي هنرمندان و همکاران برگزاري دوسالانه ممکن نبود.
اصغر اميرنيا سرپرست مرکز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد نيز با اشاره به جايگاه هنر ايران در جهان گفت: هنر کاريکاتور ايران و دوسالانه بين‌المللي کاريکاتور جايگاه و اعتبار مهمي در دنيا دارد و ارائه آثار هنرمندان 89 کشور بيانگر اعتماد آنها به دوسالانه و اعتبار اين رويداد است.
وي افزود: همزمان با تهران منتخب آثار دهمين دوسالانه بين‌المللي کاريکاتور در استان کهگيلويه و بويراحمد نيز به نمايش گذاشته مي‌شود و پس از پايان دوسالانه آثار در موزه هنرهاي معاصر اهواز نمايش داده مي‌شود.
دهمين دوسالانه بين‌المللي کاريکاتور تهران در بخش‌هاي کارتون با موضوع خرافه‌پرستي، طراحي کاراکتر گربه ايراني، کميک استريپ، آزاد و کاريکاتور چهره در موسسه فرهنگي هنري صبا برگزار شده است و تا 22 خرداد ادامه دارد.
در افتتاحيه دوسالانه کاريکاتور، کاريکاتوريست‌هايي از جمله بهمن عبدي، بهرام عظيمي، داوود شهيدي و... حضور داشتند.
در نشست رونمايي از «سفر به روايت سرفه‌ها» عنوان شد
جانبازان شيميايي ايران
از کشته‌هاي بمباران اتمي هيروشيما بيشترند
کتاب «سفر به روايت سرفه‌ها» (سفرنامه هيروشيما) نوشته حميد حسام طي مراسمي با حضور جمعي از ايثارگران، هنرمندان و نويسندگان ديروز در موزه صلح تهران رونمايي شد.
حميد حسام در اين مراسم گفت: وقتي همراه دوستان شدم فکر نمي‌کردم که بخواهم مطلبي را بنويسم من مي‌خواستم به دو سوال تاريخي خودم پاسخ بدهم يکي بمباران شيميايي در ايران و يکي بمباران اتمي در هيروشيما و ناکازاکي.
وي افزود: کمتر کسي امروز خبر دارد تعداد جانبازان شيميايي ما از کشته‌شدگان هيروشيما بيشتر است؛ ما نتوانستيم مجموعه و سازمان‌ها و نهادهاي متولي هم نتوانستند اين موضوع را بازگو کنند. يک مجموعه مردم‌نهاد در موزه صلح توانست معجزه کند. من در اين کتاب سعي کردم نفس‌هاي شيرين و پرحرف را بيان کنم تا شايد تلنگر شود. افراد، اشخاص، صرف‌نظر، عناوين و سازماني که دارند بايد اين موضوع را حداقل در داخل کشور ترويج کنند.
عليرضا کمره‌اي نويسنده و پژوهشگر دفاع مقدس نيز در اين مراسم گفت: ويژگي بسيار برجسته کتاب اين است که اين کتاب فرياد است. فرياد نجيبانه‌اي به سمت جهان سرمايه‌داري و مدرن و مدعي تمدن. ما با ادعاهاي زيادي در دنيا سرکار داريم. ادعاهاي رعايت حقوق بشر و انسانيت.
همچنين در اين مراسم از جانب جانباز شيميايي، تقي‌پور؛ به نمايندگي از موزه صلح به حميد حسام، نويسنده کتاب؛ لوحي به نشان تقدير اهدا شد.

 


زنجان- خبرنگار کيهان:
روح بلند يکي ديگر از ياران باوفاي انقلاب و امام(ره) آيت‌الله سيدعزالدين حسيني زنجاني به ملکوت اعلي پيوست.
رحلت اين عالم رباني موجي از غم و اندوه را در بين مردم زنجان که بسياري از آنها مقلد اين مرجع عاليقدر بودند به وجود آورده است.
به همين مناسبت استاندار زنجان سه روز عزاي عمومي و روز پنج‌شنبه 26 ارديبهشت را در استان زنجان تعطيل رسمي اعلام کرد.
آيت‌الله علي خاتمي نماينده ولي‌فقيه در استان و امام جمعه زنجان و دکتر محمد رئوفي‌نژاد استاندار زنجان در اطلاعيه مشترکي اين ضايعه بزرگ را تسليت گفتند؛ در اين اطلاعيه آمده است:
«اذا مات‌العالم ثلم في‌الاسلام ثلمه لا يسدها شيء الي يوم‌القيامه»
در قاموس عالمان و سالکان راه خدا و رهروان مخلص و وارسته هيچ هدفي جز کسب رضايت و خشنودي حضرت حق نيست و حرکت در راه معرفت الهي و شناخت و شناساندن اين مهم شايسته‌ترين پاداشي است که خداوند به آنان عطا کرده است.
در سالروز شهادت امام علي‌النقي(ع) يکي از ره پويندگان و سالکان وارسته الهي که عمري را در جهت کسب علم و آموزش حقايق الهي سپري کرد چشم از عالم خاکي بربست و به مقصد و مقصود خود رسيد.
درگذشت عالم رباني حضرت آيت‌الله سيدعزالدين حسيني زنجاني ضايعه‌اي بس عظيم است که هيچگاه از ياد و خاطره‌ها رخت برنخواهد بست. ضمن تسليت عروج ملکوتي اين اسوه حق و حقيقت، به محضر منجي عالم بشريت حضرت ولي عصر (ارواحنا فدا) و نايب برحقش حضرت آيت‌الله ‌العظمي خامنه‌اي (دامه برکاته) و ملت شريف و شهيدپرور ايران اسلامي و بيت معظم ايشان بويژه حضرت آيت‌الله سيدمحمد حسيني زنجاني و بويژه مردم ولايتمدار استان‌هاي زنجان و خراسان رضوي، علو درجات براي آن عارف برحق را از پيشگاه خداوند منان مسئلت داريم.
مرجع عاليقدر حضرت آيت‌الله العظمي حاج سيدمحمد عزالدين حسيني موسوي مجتهد زنجاني در سال 1300 (ه.ش) در خاندان علم و فقاهت، خاندان امام جمعه زنجان در اين شهر ديده به جهان گشود. زيرنظر و سرپرستي پدر بزرگوار خود مقدمات، سطح و کمي از دروس خارج را در زنجان فرا گرفته و در اين حوزه از دروس والد معظم خود و دروس مرحوم آيت‌الله شيخ حسين دين‌محمدي (قدس‌سره) از شاگردان آخوند خراساني(ره) استفاده بردند.
آيت‌الله سيدعزالدين زنجاني از علماي برجسته مشهد و از شاگردان علامه طباطبايي و آيت‌الله‌العظمي بروجردي محسوب مي‌شدند و در سال‌هاي اخير همواره اساتيد و جوانان بي‌شماري با حضور پاي منبر ايشان از بيانات وي استفاده مي‌کردند.
در سال 1342 با نهضت حضرت امام خميني(ره) همراه شد و در منبر صراحتا از ايشان نام مي‌برد و به ترويج مرجعيت معظم‌له مي‌پرداخت و سخنراني‌هاي تندي عليه دستگاه حاکمه و قوانين طاغوتي ايراد مي‌کرد و بالاخره دستگير و مدتي در تهران همراه با برخي علما از جمله شهيد مطهري، مرحوم محمد تقي فلسفي، مرحوم شيخ حسين لنکراني، شهيد هاشمي‌نژاد و ديگر بزرگان و روحانيون زنداني شدند.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي به درخواست حضرت امام خميني(ره) به زنجان برگشته و رهبري و هدايت مردم زنجان را در انقلاب اسلامي عهده‌دار شد و به حکم بنيانگذار جمهوري اسلامي به امامت جمعه شهر زنجان منصوب گشت و مدت دو سال در دوره تثبيت جمهوري اسلامي ايران در استان زنجان نقش موثر داشت و سپس به مشهد مقدس برگشته و فعاليت‌هاي علمي خود را در جوار بارگاه ملکوتي ثامن‌الحجج حضرت علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) از سر گرفت.
وي به درخواست جمعي از مومنين و فضلاي حوزه در سال 1354 رساله عمليه خود را با عنوان رساله جامع‌الاحکام در مشهد مقدس منتشر کرد و پس از رحلت حضرت آيت‌الله العظمي اراکي، رساله فعلي ايشان با عنوان رساله توضيح‌المسائل در سال 1373 منتشر شد.
از برخي از تاليفات اين مرجع عاليقدر مي‌توان به رساله جامع‌الاحکام، رساله توضيح‌المسائل، منتخب رساله توضيح‌المسائل، مناسک حج و عمره مفرده، شرخ خطبه حضرت زهرا(س)، حکمت فاطمي، تفسير سوره مبارکه حمد، راه رستگاري، جستاري در باب اسلام و ايمان، مطارحات حول معيارالشرک في‌القرآن، معيار شرک در قرآن، شرح زيارت عاشورا و 110 پرسش و پاسخ اشاره کرد.آيت‌الله زنجاني پس از يک دوره بيماري صبح ديروز دار فاني را وداع گفت.
کيهان عروج ملکوتي اين عالم بزرگوار را، به محضر منجي عالم بشريت حضرت ولي‌عصر(ارواحنا فدا) و نايب برحقش حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي(دامه برکاته) و ملت شريف و شهيد‌پرور ايران اسلامي و بيت معظم ايشان تسليت گفته و براي آن عالم و عارف برحق علو درجات از پيشگاه خداوند مسئلت مي‌کند.

 


سخنگوي وزارت خارجه کشورمان با اشاره بر اينکه ادامه فشار بر ايران دلسردکننده و نشانگر عدم واقع‌بيني توسط غربي‌ها است تاکيد کرد: تجربه ثابت کرده فشارها و تهديدات هرگز چاره‌گشا و بخشي از راه‌حل‌براي مشکل نبوده است.
سيدعباس عراقچي سخنگوي جديد وزارت خارجه کشورمان در اولين نشست خبري خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي درخصوص ديدار دو جانبه جليلي و اشتون که قرار است روز چهارشنبه در اسلامبول برگزار ‌شود و همچنين اظهارات اخير کامرون و اوباما مبني بر اعمال فشار بيشتر بر جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: در دو ماه گذشته دو مذاکره بسيار جدي، محتوايي و دقيق در قزاقستان با گروه 1+5 داشتيم که پيشنهادات دقيقي از سوي دو طرف مطرح شد.
وي با بيان اينکه متاسفانه در آلماتي 2 نمايندگان 1+5 آمادگي بررسي دقيق‌تر پيشنهادات را نداشتند و از اختيارات لازم برخوردار نبودند، گفت: قرار شد در پايتخت‌هاي خود مشورت‌هاي بيشتري داشته باشند و خانم اشتون ظرف يک هفته اين جمع‌بندي‌ها و مشورت‌ها را ارائه دهد.
سخنگوي وزارت خارجه کشورمان اضافه کرد: اميدواريم اين که مشورت‌هاي آنها تا الان طول کشيده از زاويه و ديد خوشبينانه باشد. اميدواريم پاسخي که خانم اشتون امروز در ملاقات دو جانبه با آقاي جليلي ارائه مي‌دهد سازنده باشد و منتظر هستيم پاسخ ايشان را بشنويم. اميدواريم برخورد سازنده‌اي با پيشنهادات ايران صورت گرفته باشد.
اظهارات آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر اعزام کارشناس براي کسب اطمينان از ايمني نيروگاه بوشهر سوال ديگري بود که در اين نشست مطرح شد و عراقچي در پاسخ با بيان اينکه ما توافقات پادماني با آژانس درخصوص نيروگاه بوشهر داريم، افزود: در چارچوب اين توافقات و توافق پادماني با آژانس همه‌گونه همکاري با اين سازمان را داشته، داريم و خواهيم داشت.
عراقچي بار ديگر گفت: اگر آژانس در چارچوب وظايف پادماني خود بايد در اين راستا کاري را انجام دهد، ما در همين چارچوب آمادگي داريم.
وي درباره نشست چهارجانبه ايران، ترکيه، عربستان و مصر درخصوص موضوع سوريه اظهار داشت: از اينکه افق‌هاي رسيدن به راه‌حل سياسي براي موضوع سوريه هر روز گسترده‌تر و روشن‌تر مي‌شود، خوشحاليم. در عرصه‌هاي مختلف گرايش به سمت رفتن به راه‌حل سياسي و گفت‌وگوي سراسري بين همه طرف‌هاي درگير در سوريه رو به رشد است.
وي در ادامه نشست هفتگي با خبرنگاران، درباره برگزاري مانور نظامي نيروهاي خارجي در خليج‌فارس با همکاري چند کشور منطقه اظهار داشت: خليج‌فارس منطقه بسيار مهمي براي ايران، کشورهاي منطقه و کل جهان است، زيرا منابع انرژي و انتقال انرژي در اين مسير صورت مي‌گيرد. ما هيچگاه حضور نيروهاي خارجي را براي امنيت اين منطقه مفيد ندانسته‌ايم و به ضرر امنيت منطقه مي‌دانيم و اميدواريم که نيروهاي خارجي در منطقه و کشورهايي که در اين امر مشارکت دارند از هر گونه اقدامي که تحريک‌کننده باشد و باعث افزايش تنش و تشنج در اين منطقه حساس که در سالهاي گذشته تنش‌ها و جنگ‌هاي مختلفي را تجربه کرده، خودداري کنند.
وي درباره آخرين اخبار وضعيت پرونده «باقر اسدي» يکي از ديپلمات‌هاي وزارت امور خارجه که چندي پيش در ايران بازداشت شد نيز گفت: اسدي يکي از ديپلمات‌هاي باسابقه و با تجربه وزارت امور خارجه است. شناختي که از ايشان در وزارت خارجه وجود دارد به عنوان فردي متعهد و خوشنام بوده است. با اين حال مقامات امنيتي کشور هم وظايف و مسئوليت‌هايي دارند که بايد در اجراي آن جدي و دقيق باشند. به اين که آنها به وظايف خود عمل کنند احترام مي‌گذاريم و منتظر هستيم نتيجه بررسي آنها زودتر به سرانجام برسد و اعلام شود.
سخنگوي وزارت خارجه کشورمان با ذکر اين نکته که در ارتباط مستقيم با دوستان در وزارت اطلاعات هستيم تا وضعيت نهايي ايشان روشن شود، گفت: يکي از همکاران ما دچار مشکلي شده که اميدواريم سوءتفاهم باشد. منتظر اعلام نتيجه نهايي از سوي مقامات امنيتي هستيم و در عين حال از حقوق همکاران خود مسلما حمايت مي‌کنيم که از يک روند عادلانه در بررسي‌هاي امنيتي و قضايي برخوردار باشند.
خبرنگار آسوشيتدپرس درباره آخرين تحولات روابط ايران و انگليس و چشم‌انداز آن سوال کرد که عراقچي پاسخ داد: تحول جديدي در اين زمينه رخ نداده است.

 


دهمين دور مذاکرات ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي امروز در ژنو برگزار مي‌شود.
علي‌اصغر سلطانيه نماينده کشورمان در آژانس در اين باره گفت: ايران انتظار دارد در مذاکرات پيش رو با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پيشرفت حاصل شود.
خبرگزاري رويترز با اعلام اين خبر به نقل از علي‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که با اين خبرگزاري گفت‌وگو مي‌کرد، گزارش داد: البته ما از اين نشست انتظار پيشرفت داريم. وي افزود: ما در اين گفت‌وگوها جدي هستيم.
رويترز در عين حال به نقل از يک ديپلمات غربي مستقر در پايتخت اتريش نوشت که اصلا دليلي براي خوش‌بيني نمي‌بيند.
براساس اين گزارش گفت‌وگوهاي روز چهارشنبه (امروز) ميان نمايندگان ايران و آژانس دهمين دور از مذاکراتي خواهد بود که دو طرف از اوايل سال 2012 تاکنون داشته‌اند.
رويترز با ذکر اينکه در عين حال روز چهارشنبه مذاکره‌کنندگان ايران و اتحاديه اروپا به نمايندگي از 1+5 در استانبول ديدار خواهند کرد افزود: با اين حال تحليلگران تا پيش از انتخابات رياست‌جمهوري ايران انتظار هيچگونه پيشرفت اساسي را ندارند.
رويترز با اشاره به اصرار آژانس براي ديدار از پارچين و تاکيد ايران بر اينکه بايد توافقي در خصوص چگونگي انجام اين تحقيقات صورت گيرد به نقل از سلطانيه افزود: تا زماني که در خصوص اين چارچوب مذاکره و توافق نشود، هيچ اتفاقي رخ نخواهد داد.

 


مرکز تنظيم و نشر آثار آيت‌الله بهجت با صدور اطلاعيه‌اي اعلام کرد: مراسم چهارمين سالگرد ارتحال عالم رباني حضرت آيت‌الله بهجت روز پنج‌شنبه 26/2/92 بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار مي‌شود. در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين فاطمي‌نيا به سخنراني مي‌پردازد.

 


معاون آموزشي دانشگاه آزاد با اشاره به ابلاغ بخشنامه نقل و انتقال اعضاي هيئت علمي گفت: درخواست مأموريت و انتقال اعضاي هيئت علمي از شانزدهم خرداد تا شانزدهم تير ماه براي نيمسال اول هر سال از طريق واحدهاي مبدأ قابل دريافت است.
حسين بلندي معاون آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: درخواست مأموريت و انتقال اعضاي هيئت علمي از شانزدهم خرداد تا شانزدهم تير ماه براي نيمسال اول و از پانزدهم آذر تا پانزدهم دي ماه براي نيمسال دوم هر سال از طريق واحدهاي مبدأ قابل دريافت است.
وي افزود: درخواست مأموريت يا انتقال اعضاي هيئت علمي بايد توسط فرد متقاضي براساس مواد اين بخشنامه تنظيم و به معاون آموزشي واحد مبدأ تسليم و در همان واحد مبدأ ثبت شود و متقاضي شماره ثبت را براي پيگيري دريافت کند.
بلندي گفت: معاون آموزشي واحد مبدأ نيز موظف است به ترتيب نسبت به اخذ نظر مراجع مربوطه يعني واحد مبدأ، رئيس هيئت اجرايي جذب استان مبدأ، نظر واحد مقصد، رئيس هيئت اجرايي جذب استان مقصد، معاون آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي و رئيس عالي دانشگاه حسب مورد اقدام کرده و نتيجه را به متقاضي اعلام کند.
وي تصريح کرد: در هر مرحله اگر مرجع مربوطه با درخواست متقاضي مخالفت کند، اخذ نظر از مراجع بعدي ضرورتي ندارد و براي ثبت و پيگيري درخواست مأموريت و انتقال بايد از مراجعه حضوري يا ارسال نامه به حوزه رياست دانشگاه يا ديگر معاونت‌ها خودداري شود.
وي ادامه داد: بديهي است ديگر معاونت‌ها و حوزه رياست دانشگاه در رابطه با دريافت، ثبت و پيگيري تقاضاهاي مأموريت و انتقال هيچگونه مسئوليتي ندارند.
مأموريت اعضاي هيئت علمي از واحد مبدأ
به واحد مقصد
معاون آموزشي دانشگاه آزاداسلامي بيان کرد: مأموريت عضو هيئت علمي از يک واحد به واحد ديگر (به استثناي استانهاي تهران و البرز) با موافقت رؤساي واحدهاي مبدا و مقصد و تائيد رئيس هيئت اجرايي جذب استان ( براي استانهاي متفاوت با تأييد رؤساي هيئت‌هاي اجرايي جذب استان‌هاي مبدأ و مقصد) و سپس با موافقت معاون آموزشي دانشگاه‌ آزاد اسلامي (سازمان مرکزي) و براي استانهاي تهران و البرز با تاييد معاون آموزشي دانشگاه و موافقت رئيس عالي دانشگاه آزاد اسلامي بلامانع است.
وي گفت: درخواست مأموريت عضو هيئت علمي واحدهاي برون‌مرزي دانشگاه آزاد اسلامي به واحدهاي داخل کشور و بالعکس (دانشگاه آزاد اسلامي) پس از بررسي اوليه در معاونت بين‌الملل و با موافقت رؤساي واحدهاي مبدأ ومقصد و سپس با تاييد معاون آموزشي دانشگاه و موافقت رئيس عالي دانشگاه و با رعايت مقررات مربوطه امکان‌پذير خواهد بود.

 


خرم‌آباد- خبرنگارکيهان:
چهارمين سفر استاني هيئت دولت به استان لرستان که قرار بود امروز چهارشنبه انجام شود، بنا به دلايلي لغو شد.
معاون سياسي استانداري لرستان 24 ساعت قبل از سفر احمدي‌نژاد، دليل لغو آن را گرد و غبار شديد در استان قلمداد کرد.
سفر هيئت دولت به لرستان در حالي لغو شد که تيم حفاظت نهاد رياست‌جمهوري طي روزهاي اخير وارد استان شده و برنامه سفر تدوين شده بود.
برپايه اين گزارش جايگاه محل سخنراني رئيس‌جمهوري و استقرار همراهان اين بار به جاي دانشگاه، در ميدان امام‌خميني خرم‌آباد تعيين و بنرهايي درباره سفر چهارم هيئت دولت به استان در معابر نصب شده است.

 


مديرکل مشارکت‌ها و شهرداري‌هاي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي گفت: تا پايان سال جاري جشنواره خيران مدرسه‌ساز کشور برگزار مي‌شود.
«علي غياثي» دوشنبه شب در نشست مجمع عمومي انجمن خيران کتابخانه‌ساز خراسان جنوبي افزود: در اين راستا بايد از تمام ظرفيت‌هاي جذب کمک اعم از نقدي و غيرنقدي، کلي و جزئي خيرين کتابخانه‌ساز استفاده شود.
وي ادامه داد: تا پايان سال جاري جشنواره ملي خيران کتابخانه‌ساز کشور برگزار مي‌شود.
وي با اشاره به تشکيل 29 انجمن خيران کتابخانه‌ساز در مراکز استان‌ها افزود: همچنين 40 انجمن نيز در سطح شهرستان‌ها شکل گرفته است.مديرکل مشارکت‌ها و شهرداري‌هاي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي مهمترين عامل موفقيت اين انجمن را محوريت خيران در اجراي برنامه ذکر کرد و گفت: تلاش انجمن تاسي و الگوگيري از اين شيوه مديريت صحيح است.
وي بر لزوم ايجاد يک برنامه‌ريزي مدون در حوزه خيران کتابخانه‌ساز در هر استان تاکيد و ابراز اميدواري کرد در خراسان جنوبي اين برنامه ريزي تا پايان سال 92 تهيه و تدوين شود.

 


کرج- خبرنگارکيهان:
رئيس پژوهشگاه مواد و انرژي ايران از آغاز ساخت بزرگترين ساختمان خورشيدي کشور در کرج خبر داد.
دکتر «علي‌اصغر توفيقي» در حاشيه نخستين مجمع عمومي نانو فناوري کشورهاي جهان اسلام که در پژوهشگاه کرج برگزار شد، اظهار داشت: همزمان با تاسيس شبکه نانو فناوري کشورهاي اسلامي در پژوهشگاه مواد و انرژي، عمليات ساخت بزرگترين ساختمان خورشيدي کشور در اين پژوهشگاه آغاز شد.
وي افزود: اين ساختمان در زميني به مساحت افزون بر دو هزار مترمربع احداث و در چند ماه آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.
توفيقي تصريح کرد: انرژي اين ساختمان به صورت «ريزو انرژي» و از خورشيد گرفته مي‌شود.
وي با بيان اينکه کمتر از يک دهه از فعاليت کشور در حوزه نانوتکنولوژي مي‌گذرد، گفت در اين مدت ايران در بيشتر شاخص‌هاي مربوط به نانو رتبه‌هاي بالايي کسب کرده است.
وي در پايان از تصويب اساسنامه نخستين مجمع عمومي نانو فناوري کشورهاي اسلامي خبر داد و اظهار داشت: اساسنامه اين مجمع با حضور نمايندگان کشورهاي عضو همچون ايران، افغانستان، بنگلادش، پاکستان، ترکيه، تونس، سوريه، مالزي امضا شد و ايران به طور رسمي رياست اين مجمع را برعهده گرفت.

 


ساري- خبرنگار کيهان:
مديرکل شيلات مازندران از رهاسازي 4ميليون و 500 هزار قطعه‌ بچه‌ماهي سفيد در شاخه اصلي رودخانه چشمه کيله تنکابن خبر داد.
حسن حبيب‌نژاد در جمع خبرنگاران گفت: درياي خزر در دل خود منابع آبزيان ارزشمندي دارد که در دهه‌هاي اخير به دليل تخريب محيط زيست، توسعه بخش کشاورزي و صنعت، برداشت بي‌رويه آب رودخانه‌ها، ايجاد موانع فيزيکي، ذخاير آن کاهش يافته است.
وي افزود: سازمان شيلات ايران به منظور حفظ و بازسازي ذخاير دريايي اقدام به تکثير گونه طبيعي ماهي سفيد و توليد انبوه بچه‌ماهيان اقتصادي درياي خزر از جمله ماهي سفيد کرده است که ضمن حفظ و بازسازي ذخاير ماهي سفيد، به توسعه صنعت صيد و صيادي و مشاغل وابسته به آن و تامين بخشي از پروتئين موردنياز جامعه کمک مي‌کند.
مديرکل شيلات مازندران درباره نحوه تکثير ماهي سفيد گفت: با استقرار شيل در رودخانه چشمه کيله تنکابن 450 قطعه ماهيان مولد سفيد پس از صيد به رودخانه مذکور منتقل شدند.
حبيب‌نژاد تصريح کرد: با توجه به شرايط مساعد رودخانه چشمه کيله و سنگلاخي بودن محيط که محل امني براي تکثير طبيعي ماهيان است، ماهيان مولد به روش طبيعي تخم‌ريزي که پس از يک دوره 45 روزه حدود 4 ميليون و 500 هزار قطعه بچه ماهي سفيد تکثير و در شاخه اصلي رودخانه چشمه کيله رهاسازي شد.

 


يزد- خبرنگار کيهان:
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحيه جشنواره جابر ابن حيان استان يزدگفت: در آموزش ابتدايي اصل بر اين است که دانش‌آموز بتواند با دانشي که ياد مي‌گيرد نگرشي در او ايجاد شود و به طور مهارتي و کاربردي از آن استفاده کند.
فاطمه قربان ايجاد تفکر فلسفي در مقطع ابتدايي را يک اولويت دانست و افزود: با همين رويکرد جشنواره جابر ابن حيان در مقطع ابتدايي از سه سال پيش آغاز به کار کرده، اين جشنواره ابتدا در تعداد اندکي از مدارس کشور شروع شد و با کارهاي پژوهشي که انجام شد مشخص شد دانش‌آموزان ابتدايي استقبال خوبي از جشنواره کردند و هم توانايي فعاليت‌هاي پژوهشي دارند.
به گفته وي، هم‌اکنون نزديک به 50درصد از مدارس ابتدايي جشنواره جابر ابن حيان اجرا مي‌شود.

 


مسئول پايگاه اطلاع رساني بعثه رهبر معظم انقلاب از عرضه رايگان نرم افزارهاي توليدي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج در فضاي مجازي خبر داد.
حجت الاسلام بركت رضايي با بيان اينكه اين نرم‌افزارها از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت توليد و با همكاري مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي منتشر شده است، اظهارداشت: عرضه رايگان ?? عنوان نرم افزار فاخر و ارزشمند در فضاي وب با هدف توسعه نشر معارف اهل بيت (ع) و تسهيل در امر پژوهش همه علاقه مندان در اقصي نقاط دنيا انجام شده است.
وي با بيان اينكه اين ?? نرم افزار در سال ?? رونمايي شده اند، اسامي اين نرم افزارهارا به شرح زير اعلام کرد: نرم افزار كتابخانه جامع حج، همراه زائر، اعتقادات و پاسخ به شبهات، زائر، عتبات عاليات و سوريه، مكتبه الحج، اسرار و معارف حج، احكام و مناسك حج، اماكن و آثار اسلامي، سفرنامه و خاطرات حج، راهيان آسمان و مسافر قبله.
اين كارشناس مسائل حج و زيارت اضافه كرد:يکي از نرم افزار‌هاي اين مجموعه كه براي نخستين بار در ايران به صورت رايگان در اختيار كاربران اينترنت قرار گرفته مجموعه طبقه بندي شده نرم افزارهاي ويژه تلفن همراه است كه در ??? عنوان با فرمت جاوا در موضوعاتي از جمله؛ احكام و مناسك حج، اسرار و معارف حج، اعتقادات و پاسخ به شبهات، سفرنامه و خاطرات، تاريخ مكه و مدينه، مباحث اجتماعي و سياسي حج، ادعيه و زيارات در دسترس علاقه مندان است.

 


خرم‌آباد-خبرنگار کيهان:
سازمان بازرسي در لرستان بالغ بر 30ميليارد تومان از حقوق تضييع شده دولت را به بيت‌المال بازگرداند و 48 مزايده و مناقصه را فسخ کرد.
مدير کل سازمان بازرسي استان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: اين مبلغ اغلب مربوط به برپايي مناقصه‌ها و مزايده‌‌هاي دستگاه‌هاي دولتي است.
قاضي عليرضا انصاري با بيان اين مطلب که اغلب تخلفات اعمال شده تعمدي نبوده و ناشي از سهل‌انگاري مديران دستگاه‌هاي مربوطه است، افزود: دست‌کم تعداد 5 مدير به انفصال يکساله از خدمات دولتي محکوم شده‌اند و تعدادي از پرسنل نيز جابجا شده‌اند.
مدير کل بازرسي، شبکه اختلاس در امور پشتيباني دام لرستان را بسيار گسترده ذکر کرد و گفت: تلاش براي تکميل پرونده اين شبکه توسط نيروهاي اداره کل اطلاعات استان و اين سازمان ادامه دارد.
انصاري گفت: عمل ارتکابي اين شبکه با توجه به ايجاد تشديد مشکلات مردم در شرايط اوج تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي دشمن غيرقابل تخفيف است.
وي در مورد نگراني مردم مبني بر ابهام در سرنوشت متهمان در صورت ارجاع پرونده اين شبکه به شعبه 101 جزايي خرم‌آباد، گفت: رئيس کل دادگستري و دادستان بر روند دادرسي نظارت دارند که جاي هيچ‌گونه نگراني نيست.
انصاري نظارت بر حسن اجراي قانون و دفاع از حق مردم و صيانت از بيت‌المال و پيشگيري از وقوع جرم و تخلف را از وظايف سازمان بازرسي برشمرد و گفت: طي يک سال اخير 436 بازرسي مستمر، موردي و فوق‌العاده از دستگاه‌هاي متخلف به‌ويژه در ارتباط با نارضايتي مردم از جمله شهرداريها به عمل آمده که نتايج خوبي در پي داشته است و منجر به برخوردهاي قضايي با تخلفات اداري و اعاده اموال دولتي شده است.
مدير کل سازمان بازرسي لرستان ميزان اثرگذاري اقدامات انجام شده و کيفيت برخورد قضايي، معرفي متخلفان، اعاده بيت‌المال، تنظيم گزارشها براساس محورهاي قانوني را از فاکتورهاي موثر در ارزيابي عملکرد سازمانهاي بازرسي کشور ذکر کرد و گفت: لرستان در رده‌بندي استانهاي کشور رتبه چهارم را کسب کرده که با احتساب تعديل در رتبه‌هاي اول و دوم قرار مي‌گيرد.

 


براي نخستين بار در استان بوشهر لاک‌پشت زيتوني در هنگام تخم‌گذاري در سواحل پارک ملي دريايي نايبند در عسلويه مشاهده شد.
به گزارش ايرنا از بوشهر، کارشناس محيط زيست دريايي اداره‌کل حفاظت محيط زيست استان بوشهر با بيان اين مطلب افزود: ساعت سه بامداد هنگام پايش سواحل، براي شناسايي و نشانه‌گذاري لاک‌پشت‌هاي دريايي، يک لاک‌پشت زيتوني در سواحل پارک ملي دريايي نايبند مشاهده و پس از علامت‌گذاري رهاسازي شد.امين طلاب اضافه کرد: با توجه به اين که در سواحل و جزاير استان بوشهر، تاکنون فقط لانه‌گزيني و تخم‌گذاري لاک‌پشت‌هاي دريايي منقار عقابي و سبز گزارش شده بود، با انجام اين دوره پايش، تعداد گونه‌هاي لاک‌پشت‌هاي دريايي نشانه‌‌گذاري شده استان بوشهر به سه گونه رسيد.
وي اضافه کرد: لاک‌پشت زيتوني از خانواده لاک‌پشت‌هاي دريايي است که ساکن خليج‌فارس و درياي عمان است. طول اين لاک‌پشت به حدود 70 سانتي‌متر مي‌رسد و رنگ لاک آن سبز زيتوني است و به وزني بالاي 50 کيلوگرم مي‌رسد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10