(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - شماره 20490

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
در ادامه بررسي لايحه بودجه
مجلس به دولت اجازه انتشار پانزده هزار ميليارد تومان اوراق مشارکت داد
درمکتب امام
بيانيه شماره2 انتخاباتي هاشمي
«شرع و قانون» در تبليغات خط قرمز ماست
وزير علوم: هيچکس کانديداي دولت در انتخابات نيست
در بازگشت به ايران تشريح شد
رايزني‌ها و ديدارهاي دوجانبه صالحي در عربستان
کدخدايي: اخذ برنامه و دعوت از کانديداها حتمي است
محبي: نامه حقوقدانان به آيت‌الله جنتي منطبق با اصول 115 و 121 قانون اساسي است
پيوند شيرين عبادي با تروريست‌هاي جدايي‌طلب
اظهارات سخنگوي کميسيون اصل 90 درباره آخرين وضعيت پرونده مشايي
   


مطالبه عمومي براي
رد صلاحيت عوامل فتنه و انحراف
نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي ردصلاحيت مشايي و هاشمي را مطالبه عمومي از شوراي نگهبان دانست.
سيد امير حسين قاضي‌زاده با بيان اينکه انتظار مي‌رود شوراي نگهبان صلاحيت نامزدهايي که عوامل و مجرمين فتنه و انحراف هستند، تاييد نکند، تصريح کرد: با توجه به تجمعي که مقابل وزارت کشور صورت گرفت آمادگي فتنه در عوامل فتنه و انحراف مشهود بود.
آنهايي که مي خواهند تا آخر بمانند
برخي نامزدهاي انتخابات يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در جديدترين موضع گيري هاي خود بر ادامه کانديداتوري تاکيد و شعار تا آخر مي مانم را سر مي‌دهند.
در همين رابطه، الياس نادران رئيس ستاد انتخاباتي عليرضا زاکاني در پاسخ به اين پرسش که صحبت‌هاي مطرح شده در رسانه‌ها مبني بر اينکه زاکاني و برخي ديگر از اصولگرايان به نفع جليلي کنار مي‌کشند، گفت: اينها همه گمانه‌زني است و آقاي زاکاني تا آخر مي‌ماند.
همچنين علي اکبر ولايتي عضو ائتلاف پيشرفت در پاسخ به اين سوال که در رقابت انتخابات باقي خواهد ماند يا خير، اظهار داشت: من تا پايان رقابت باقي خواهم ماند و در صورت انتخاب شدن دولتي با ويژگي‌هاي متدين، تجربه‌دار، متخصص، معتدل و مشورت‌پذير خواهم داشت.
رامين مهمانپرست کانديداي احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز در پاسخ به اين سؤال که آيا قرار است به نفع کانديداهاي ديگر از نامزدي در انتخابات کناره‌گيري کند يا خير، گفت: اگر احساسم اين بود که افراد ديگري حتماً مناسب‌تر هستند و يا فرض کنيد که قرار باشد در آينده به نفع‌شان کنار بروم، اصلاً وارد اين عرصه نمي‌شدم. آمده‌ام که تا آخر باشم.
رئيس ستاد انتخابات هاشمي انتخاب شد
اسحاق جهانگيري انتصابش به عنوان رياست ستاد هاشمي رفسنجاني را تاييد کرد. پيش از اين، اين خبر تکذيب شده بود.
وي با اعلام اين مطلب افزود: قائم مقام و سخنگوي ستاد هاشمي رفسنجاني هم معرفي خواهند شد.  همچنين محمد هاشمي مسئول دفتر هاشمي رفسنجاني در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد : اسحاق جهانگيري به عنوان رئيس ستاد هاشمي رفسنجاني انتخاب شد. به گفته وي، قائم مقام و سخنگوي ستاد با نظر رئيس ستاد هاشمي رفسنجاني انتخاب مي‌شوند.
کانديداي اصلح پايداري
در ديدار آيت الله مصباح يزدي با کامران باقري لنکراني، آيت‌الله مصباح وي را كانديداي اصلح انتخابات رياست جمهوري عنوان كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني جبهه پايداري، آيت‌الله مصباح در ديدار خود با نامزد نهايي جبهه پايداري با اعلام مطلب فوق افزود: مطمئن هستم همه حوادث عالم در اراده ام سر سوزني اثر نخواهد داشت. يك تشخيص قطعي بوده و وظيفه همين است چه آبرو برود يا نرود، شما هم به وظيفه خودتان عمل كنيد. همچنين جبهه پايداري در بيانيه‌اي اعلام کرد که تغييري در تصميم اين جبهه براي معرفي باقري لنكراني به عنوان نامزد اصلح حاصل نشده است.
حجت‌الاسلام قاسم روانبخش عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري هم راي لنکراني در جبهه پايداري را بيشتر از ديگران عنوان کرد و اظهار داشت: با ثبت‌نام جليلي اتفاق خاصي در جبهه پايداري نمي‌افتد و کانديداي نخست اين جبهه لنکراني است.
کواکبيان قصد کناره گيري ندارد
عضو شوراي مرکزي حزب مردم سالاري اعلام کرد مصطفي کواکبيان فعلا تصميمي براي کناره‌گيري ندارد.
حسين قيومي با اشاره به حضور آقاي هاشمي رفسنجاني در دقيقه 90 انتخابات اظهار کرد: در برنامه‌هاي انتخاباتي کواکبيان هيچگونه خللي ايجاد نشده است و برنامه‌هاي مذکور کماکان ادامه خواهد داشت. وي با بيان اينکه حضور دبير کل حزب مردم سالاري باعث افزايش شور و نشاط انتخاباتي شده است، گفت: به همين جهت هر گونه توقف در برنامه‌هاي انتخاباتي وي به مصلحت نيست.
راهبرد دشمن در ايجاد شائبه‌هاي انتخاباتي
ستاد تبليغات دفاعي کشور در بيانيه‌اي تاکيد کرد ايجاد شائبه دخالت نيروهاي مسلح در انتخابات راهبرد دشمن است .
در بخشي از بيانيه ستاد تبليغات دفاعي کشور آمده است؛ حافظه تاريخي ملت ايران گواهي مي‌دهد در مقطع انتخابات، دشمنان کينه‌توز و قسم‌خورده انقلاب و نظام اسلامي همواره با اتخاذ راهبردهاي خصمانه و تفرقه‌انگيز رسانه‌اي، در پي ابهام‌آفريني در خصوص سلامت برگزاري انتخابات و تاثيرگذاري بر افکار عمومي برآمده‌اند و در اين راستا نيروهاي مسلح را به دخالت در انتخابات متهم و مورد هجمه‌هاي ظالمانه رسانه‌اي قرار داده‌اند.
اين بيانيه مي‌افزايد: در عين حال، هوشياري و بصيرت مردم در موسم انتخابات تاکنون مانع توفيق و کاميابي سناريوها و راهبردهاي دشمن شده است.
احساس خرسندي از کناره گيري
حجت الاسلام پور محمدي از اعضاي ائتلاف پنجگانه اصولگرايان اعلام کرد امروز که از عرصه انتخابات کنار رفتم احساس خرسندي دارم.
رئيس سازمان بازرسي با اشاره به سياست اصولگرايان در عرصه انتخابات گفت: با توجه به اين‌که در بلوک اصولگرايي بوده و هستم و در اين بلوک صحبت بر اين بود که در عرصه انتخابات نبايد متکثر حاضر شد؛ به همين خاطر در ائتلاف پنجگانه اصولگرايان حاضر شدم.
پور محمدي افزود: متاسفانه بعد از آنکه مقداري جلو رفتيم هر کس اعلام کرد که در نظرسنجي‌ها جلوتر است و باعث شد که با نظرسنجي که معيار اصلي بود به نتيجه نرسيم. بعد از آن قرار را بر تفاهم و گذشت گذاشتيم چرا که راهي جز اين وجود نداشت و ما اعلام کرده بوديم که يک نفر از اين ائتلاف بيرون مي‌آيد و اگر خلاف آن عمل مي‌کرديم موجب دامن زدن به بي‌اعتمادي عمومي مي‌شد.
3 هزار و 500 شعبه اخذ راي در تهران
رييس ستاد انتخابات شهرستان تهران از تعداد 3 هزار و 500 شعبه براي انتخابات رياست جمهوري در شهر تهران خبر داد.
سعيد احمدي شهرکي با اشاره به اينکه در چهارمين دوره انتخابات شوراها در حوزه انتخابيه تهران، ري و شميرانات بالاي 4 هزار شعبه و تعداد صندوق‌ها نيز بالاي هشت هزار صندوق خواهد بود، اظهار کرد : در بحث انتخابات رياست جمهوري ري و شميرانات هر کدام مستقل خواهد بود. وي افزود: تعداد شعب انتخابات رياست جمهوري در شهر تهران نزديک به 3 هزار و 500 شعبه و تعداد صندوق‌ها نيز حدود 7 هزار صندوق خواهد بود.
ناطق‎نوري سفر تبليغاتي را تکذيب کرد
سفرهاي علي اکبر ناطق‎نوري براي تبليغات هاشمي رفسنجاني تکذيب شد.
به گزارش خبرآنلاين، در پي انتشار خبري در برخي رسانه ها در مورد فعاليت تبليغاتي حجت الاسلام علي اکبر ناطق نوري به نفع هاشمي رفسنجاني، ناطق نوري اعلام کرد اين خبر کذب است و قرار نيست وي براي اين کار سفر استاني داشته باشد.
قاليباف: با ورود هاشمي
مردم مستضعف محروم‌تر خواهند شد
عضو ائتلاف پيشرفت اظهار داشت :ورود آقاي رفسنجاني به آن معني است که کشور را حداقل در يک دوره چهار ساله ديگر وارد تنش‌هاي سخت و دو قطبي کرده و مردم مستضعف و محروم را مستضعف‌تر و محروم‌تر کنيم.
محمد باقر قاليباف، نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري صبح ديروز در ديدار نزديک به يکصد نفر از مديران رسانه‌هاي استاني و منطقه‌اي تصريح کرد: سوال از آقاي رفسنجاني اين است که شما 16 سال با قدرت و هماهنگي کامل و بدون اينکه در سر راه شما تنشي وجود داشته باشد و يا کسي قدرت مقابله و حتي انتقاد از شما را داشته باشد درقدرت بوديد.

 


نمايندگان ملت در سومين روز بررسي لايحه بودجه به دولت اجازه دادند 150 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت ريالي منتشر کند.
بر اين اساس به شرکت‌هاي وابسته و تابعه وزارتخانه‌هاي نيرو، نفت، راه و شهرسازي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ارتباطات و فناوري اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي اجازه داده مي‌شود 150 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت ريالي و يا صکوک با رعايت ماده 88 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و براي طرح‌هايي که به تصويب شوراي اقتصاد مي‌رسد با تضمين خود منتشر کند.
همچنين در تبصره ذيل اين بند آمده است که اوراق مشارکت و صکوک منتشر شده از پرداخت ماليات معاف است.
واگذاري 49درصد سهام استقلال و پرسپوليس به هواداران
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه در حکمي به دولت اجازه دادند سهام کليه باشگاه‌هاي ورزشي دولتي و شبه‌دولتي که به نحوي از بودجه دولت استفاده مي‌کنند را از طريق بورس به بخش خصوصي و تعاوني واگذار کنند.
با تصويب نمايندگان مجلس 49 درصد سهام باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال به هواداران و 51 درصد به بخش خصوصي که اهليت و قابليت آنها به تأييد وزارت ورزش و جوانان رسيده باشد واگذار مي‌شود.
اين حکم به پيشنهاد مقداد نجف‌نژاد به بند 13 لايحه بودجه الحاق شد.
اين پيشنهاد با 115 رأي موافق، 22 مخالف و 14 ممتنع به تصويب نمايندگان رسيد.
مخالفت با سپرده‌گذاري بانک مرکزي
در بانک‌هاي خارجي
در لايحه پيشنهادي دولت به بانک مرکزي اين اجازه داده مي‌شد که به منظور افزايش سهم تسهيلات ارزي بخش غيردولتي مبلغ 5 ميليارد دلار در بانک‌هاي عامل و يا بانک‌هاي خارجي سپرده‌گذاري نمايد.
با توجه به اين که کميسيون تلفيق در گزارش خود اين بند را حذف کرده بود درخواست بازگشت به لايحه دولت مطرح شد که نمايندگان مجلس با آن مخالفت کردند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان رسيدگي به بندهاي درآمدي لايحه بودجه سال 92، مصوب کردند که ماليات حقوق تمامي کارکنان شرکت‌هاي واگذار شده (سهام کنترلي) در طول سال واگذاري براساس نرخ مالياتي قبل از واگذاري محاسبه و پرداخت مي‌شود.
همچنين نمايندگان در ادامه رسيدگي به بندهاي درآمدي لايحه بودجه به دولت و دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات کشوري و ماده 5 قانون محاسبات عمومي کشور مصوب 1366 اجازه دادند که در صورت آغاز عمليات اجرايي احکام مرتبط با واگذاري و يا فروش اموال در اجراي اين قانون و قوانين بودجه سنواتي قبل که تا پايان سال مذکور به انجام نرسيده است اقدامات لازم جهت تکميل عمليات اجرايي را طي سال 92 به انجام برسانند.
براساس اين گزارش، همچنين مصوب شد که صددرصد وجوه واريزي از محل اعتبارات رديف‌هاي متفرقه مربوطه که در اين قانون پيش‌بيني شده‌است با تصويب هيئت وزيران، حسب مورد در اختيار دستگاه اجرايي ملي يا استاني ذيربط قرار مي‌گيرد تا صرف اجرا و ايفاي تعهدات طرحهاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي نيمه‌تمام مصوب شود.
اجازه‌اي که به بانک مرکزي داده شد
اعضاي کميسيون تلفيق لايحه بودجه 92 در جلسه‌اي تعيين نرخ ارز حاصل از فروش نفت را به عهده بانک مرکزي گذاشتند.
پيش از اين نمايندگان مجلس در اولين جلسه علني براي بررسي جزئيات در بند 3-2 لايحه بودجه سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملي از محل صادرات نفت خام و ميعانات گازي را تعيين کردند اما فروش مبالغ ارزي حاصل از فروش نفت در اين بند به نرخ روز پيش‌بيني شده که مخالفت جمعي از نمايندگان را به دنبال داشت و موجب شد رئيس مجلس از کميسيون تلفيق بخواهد نحوه تعيين نرخ ارز و تکليف نحوه تعيين قيمت ارز حاصل از فروش نفت را مشخص کند.
بر همين اساس کميسيون تلفيق روز دوشنبه تشکيل جلسه داد و پيشنهادات مختلفي از جمله تعيين نرخ ارز شناور مديريت شده و يا تعيين کارگروهي براي قيمت‌گذاري ارز حاصل از فروش نفت را مورد بررسي قرار داد اما نهايتاً مصوب کرد که بانک مرکزي نرخ ارز حاصل از فروش نفت را براساس نرخ ارز شناور مديريت شده که در برنامه پنجم پيش‌بيني شده بسته به نوسانات قيمت تعيين کند.
نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني ديروز مصوب کردند که ماليات حقوق تمامي کارکنان شرکت‌هاي واگذار شده (سهام کنترلي) در طول سال واگذاري براساس نرخ مالياتي قبل از واگذاري محاسبه و پرداخت مي‌شود.
نمايندگان همچنين در جريان رسيدگي به بندهاي درآمدي لايحه بودجه، شرکت‌هاي سرمايه‌پذير را مکلف کردند تا سود سهام عدالت تقسيم شده را به سازمان خصوصي‌سازي پرداخت کنند.
براساس اين گزارش اين شرکت‌هاي سرمايه‌پذير مکلف هستند تا سود سهام عدالت تقسيم شده مصوب مجامع عمومي موضوع فصل ششم قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي تا تسويه کامل اقساط را از زمان تصويب قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي به سازمان خصوصي‌سازي پرداخت کنند. همچنين سازمان مذکور مکلف است مبالغ وصولي را به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌داري کل کشور واريز کند. سازمان مذکور مي‌تواند جهت وصول سود سهام موضوع اين بند و ساير اقساط معوق شرکت‌هاي واگذار شده از طريق ماده 48 قانون محاسبات عمومي کشور مصوب 1366 اقدام کند.
همچنين اجرائيات سازمان امور مالياتي کشور موظف است خارج از نوبت در خصوص وصول اين اقساط با سازمان خصوصي‌سازي همکاري کند.
فروش اموال دولتي
تا سقف 300 هزار ميليارد ريال
نمايندگان در جريان رسيدگي به بندهاي درآمدي لايحه بودجه، سقف 300 هزار ميليارد ريال را براي فروش اموال دولتي مشخص کردند.
براساس اين مصوبه به دولت اجازه داده مي‌شود با رعايت قانون سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي تا سقف 300 هزار ميليارد ريال نسبت به فروش سهام سهم‌الشرکه، اموال، دارايي‌ها، حقوق مالي نيروگاه‌هاي متعلق به دولت، موسسات و شرکت‌هاي دولتي تابعه و وابسته اقدام کرده و منابع حاصله را در رديف درآمدي در نظر گيرد.
نمايندگان همچنين بند مربوط به فروش پنجاه درصد از سهام شرکت مادرتخصصي براي پرداخت مطالبات ايثارگران را براي بررسي بيشتر در کميسيون تلفيق مراعا گذاشتند.
نمايندگان در ادامه طي حکمي مصوب کردند کليه فروشگاه‌هاي جايگاه‌هاي سوخت فسيلي و انبارهاي ذخيره علوفه کالا و اراضي و مستحدثات به شرکت‌ها و اتحاديه بهره‌بردار عشايري واگذار شود.
تشريح روند واگذاري سهام
شرکت هلدينگ خليج‌فارس
يکي از معاونين معاونت نظارت و برنامه‌ريزي راهبردي رئيس‌جمهور روند واگذاري سهام هلدينگ خليج‌فارس را در جلسه علني ديروز تشريح کرد.
صالح به عنوان نماينده دولت در جريان بررسي پيشنهاد حذف بند مربوط به فروش حداقل 50 درصد از سهام شرکت هلدينگ خليج‌فارس براي پرداخت مطالبات به ايثارگران گفت: براي هلدينگ کردن پانزده شرکت بورس که عمدتا در صنايع پتروشيمي قرار داشتند دو سال تمام سازمان خصوصي‌سازي مقدمات اين کار را انجام داد تا شرايط پذيرش هلدينگ در بورس فراهم شود.
وي رقابتي‌ترين جا را براي واگذاري، سازمان بورس خواند و گفت: تا تاريخ 28 فروردين 92، يک ميليارد و 300 ميليون سهم هلدينگ خليج‌فارس براي کشف قيمت در بورس عرضه شده، 950 استيشن باز و 16 هزار شخص حقيقي و 341 شخص حقوقي که عمدتا از شرکت‌ها بودند براي دريافت سهام هلدينگ با هم رقابت کردند. بالاترين سهام را که اشخاص حقوقي در کشف قيمت خريدند 70 ميليون سهم يعني حدود شش درصد بود که ما در واقع کل سهام پنج درصد را عرضه کرديم، تا اينجا هيچ تباني انجام نشده است.
وي افزود: علاوه بر اين پنج درصد سهام، بين پنج تا 10 درصد سهم پشتيباني در بورس داشتيم به اين دليل اگر اين پنج درصد سهام پشتيباني در بورس گذاشتيم که از حبابي شدن قيمت‌ها جلوگيري کنيم. تا الان 10 درصد از سهام هلدينگ در بورس عرضه، فروش و يا سهم پشتيبان شده است.
گفتني است در پي پيشنهاد علي علي‌لو، عضو کميسيون صنايع و معادن، در مورد حذف بند مربوط به فروش حداقل 50 درصد از سهام شرکت هلدينگ خليج فارس به صورت نقدي براي پرداخت مطالبات ايثارگران، صالح نماينده دولت اين توضيحات را مطرح کرد که نمايندگان با 27 رأي موافق، 131 رأي مخالف و 22 رأي ممتنع از مجموع 220 رأي مخالفت کردند.
مجوز مجلس براي واگذاري واحدهاي رفاهي
نمايندگان در جلسه علني صبح ديروز و در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92 در بخش واگذاري‌ها به دولت اجازه دادند واحدهاي رفاهي را به بخش خصوصي واگذار کند.
براساس بند 16 لايحه بودجه 92، به دولت اجازه داده مي‌شود واحدهاي خدماتي، رفاهي و مانند آن را از طريق برگزاري مزايده به اشخاص صاحب صلاحيت بخش غيردولتي با اولويت بخش تعاوني واگذار کند.
براين اساس معادل وجوه حاصل از اين بند پس از واريز به حساب درآمدهاي عمومي دولت به دستگاه ذيربط ملي يا استاني اختصاص مي‌يابد.
مجوز نمايندگان به آموزش و پرورش
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي بندهاي درآمدي لايحه بودجه سال 92 به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند تا اموال غيرمنقول مازاد خود را پس از تغيير کاربري واگذار کند.
براساس اين مصوبه به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده مي‌شود با رعايت اصول قانون اساسي و قوانين موجود در حفظ موارد حاکميتي در سال 1392 اموال غيرمنقول مازاد خود را پس از تغيير کاربري و از طريق انتشار آگهي مزايده عمومي واگذار کند.
همچنين وجوه دريافتي از اين بابت به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌داري کل کشور موضوع اجزاي رديف 210200 جدول شماره 5 اين قانون واريز مي‌شود.
نمايندگان مجلس همچنين در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه مصوب کردند که تمامي شرکت‌هاي دولتي که در فهرست واگذاري سال 92 قرار دارند،‌موکلفند يک دوازدهم ماليات و سود سهام پيش‌بيني شده در بودجه را در مقاطع سه ماه به حساب درآمد عمومي اين قانون تا زمان واگذاري و اخذ ثمن حاصل از فروش و ابلاغ قرارداد انتقال سهام توسط سازمان خصوصي‌سازي به حساب خزانه واريز کنند.
سقف استفاده بخش‌هاي
دولتي و خصوصي از فاينانس
نمايندگان در جلسه علني ديروز و در جريان رسيدگي به جزئيات بودجه سقف استفاده بخش‌هاي دولتي و خصوصي از تسهيلات مالي خارجي (فاينانس) را در سال 92، 85 ميليارد دلار تعيين کردند.
در جريان بررسي اين بند،‌ احمد توکلي نماينده تهران پيشنهاد کرد که کل سهميه استفاده از فاينانس در سال 92، 35 ميليارد دلار آن هم صرفا براي بخش دولتي پيش‌بيني شود.
وي در توضيح پيشنهاد خود گفت: در اين شرايط کسي به ما فاينانس نمي‌دهد و هر چه ما در مجلس رقم بالاتري براي فاينانس تعيين کنيم اظهار نياز بيشتري، بودجه را متورم نشان مي‌دهد و از نظر انتظاري مضر است.
در نهايت پيشنهاد احمد توکلي براي محدود شدن استفاده از فاينانس به 35 ميليارد دلار، آن هم صرفا براي بخش دولتي با 64 راي موافق، 63 راي مخالف و 28 راي ممتنع از مجموع 226 نماينده حاضر به تصويب نرسيد.
وي در ادامه پيشنهادي را مطرح کرد که بخش خصوصي و تعاوني از متن اين حکم حذف شوند و تنها بخش دولتي استفاده از فاينانس را داشته باشد که اين پيشنهاد هم با مخالفت مجلس مواجه شد.
نمايندگان در ادامه و در جريان بررسي بند مربوط به انتشار اوراق مشارکت 30 هزار ميليارد ريالي جهت افزايش توان توليد برق مقرر کردند که به دليل ابهامات اين بند براي بررسي بيشتر به کميسيون تلفيق ارجاع شود.
گفتني است در جزء 2 بند 24 که مراعا مانده است، آمده است که وزارت نيرو مجوز دارد جهت افزايش توان توليدي برق با 25 هزار مگاوات از طريق سرمايه‌گذاري بخش‌هاي عمومي، تعاوني و خصوصي اعم از داخلي يا خارجي در سقف 30 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت ارزي و ريالي منتشر کند.
نمايندگان در ادامه جلسه علني ديروز به دولت اين اجازه را دادند که تا مبلغ 50 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت ريالي با تضمين خود با بازپرداخت اصل و سود آن منتشر و وجوه اخذ شده را به رديف درآمد عمومي خزانه‌داري کل واريز نمايد.
بهارستان‌نشين‌ها در ادامه به شهرداري‌هاي کشور و سازمان‌هاي وابسته به آنها نيز اجازه دادند تا سقف 70 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت با تضمين خود با بازپرداخت اصل و سود آن توسط شهرداري‌ها منتشر کنند.
نمايندگان در ادامه به شهرداري‌ها اجازه دادند که براي اجراي طرح‌هاي قطار شهري 16 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت با نرخ مالياتي صفر منتشر کنند.

 


توهين و تضعيف شوراي نگهبان براي کشور خطرناک است!
من به اين آقايان (کساني که به تضعيف شوراي نگهبان مي‌پردازند) هشدار مي‌دهم که:
تضعيف و توهين به فقهاي شوراي نگهبان امري خطرناک براي کشور و اسلام است...
به شوراي نگهبان (هم) تذکر مي‌دهم که: ... صحبت‌هاي شما بايد به صورتي باشد که همه فکر کنند در محدوده قانوني خودتان عمل مي‌کنيد، نه يک قدم زياد و نه يک قدم کم. در همان محل قانوني وقوف کنيد! نه يک کلمه اين طرف نه يک کلمه آن طرف.
صحيفه نور- ج19 - ص51

 


 آيت الله هاشمي رفسنجاني با صدور بيانيه شماره 2 انتخاباتي بر «شرع و قانون» به عنوان ،خط قرمز خود در تبليغات انتخاباتي تاکيد کرد .
در بخشي از بيانيه انتخاباتي هاشمي رفسنجاني آمده است : اعتقاد قلبي من در تمام سال هاي مبارزه، پيروزي، تثبيت و تداوم انقلاب اسلامي و مشي مسئوليت‌پذيري‌ام، پرهيز از تخريب رقبا و احترام به همه سلايق است و توهين و تهمت را حركتي ضدانساني، غيراسلامي و به دور از فرهنگ و تمدن ايران و مغاير با باورهاي ديني و اخلاقي و انديشه‌هاي اعتدال علوي مي‌دانم وي در بيانيه شماره 2 خود تاکيد کرده است : نبايد هدف، هر وسيله اي را توجيه نمايد و بايد متوجه باشيم كه مبادا در راستاي كارهاي تبليغاتي و با توجيه زمان اندك تا انتخابات، با راه انداختن كارناوال‌هاي انتخاباتي نامناسب با مقررات و شرع و با ايجاد آلودگي‌هاي صوتي و تصويري مغاير با شئونات اسلامي، مزاحمتي براي آسايش و آرامش مردم ايجاد نماييم و اگر غير از اين باشد، مطمئناً از ما نيست.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آيت الله هاشمي رفسنجاني ، در اين بيانيه آمده است: تأكيد بر سلامت كامل هزينه هاي انتخاباتي دارم و لازم است از اسراف در هزينه‌ها پرهيز شود .

 


وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در انتخابات، دولت هيچ کانديدايي ندارد و اگر فردي از دولت يک نفر را در ثبت‌نام همراهي کرده، اين موضوع نظر شخصي وي بوده است
کامران دانشجو سه شنبه در حاشيه مراسم تقدير از دست اندرکاران راهيان نور در پاسخ به پرسش مهر درباره اينکه احمدي نژاد مشايي را در وزارت کشور براي ثبت نام همراهي کرد و آيا اين به معناي حمايت دولت يا نماينده بودن مشايي از سوي دولت براي انتخابات پيش روست ، گفت: نسبت به اينکه گفته مي شود دولت کانديدايي دارد بايد بگويم دولت هيچ کانديدايي ندارد و تاکنون در کابينه با هيچ وزيري در خصوص اينکه کسي کانديدا شود يا نه، مشورتي صورت نگرفته است.
وي با اشاره به آخرين جلسه هيئت دولت گفت: در حاشيه جلسه هفته جاري هيات دولت به رئيس سازمان صدا و سيما گفتم که چرا در رسانه مدام گفته مي شود که دولت کانديدا دارد زيرا بخشي از دولت برگزار کننده انتخابات است و نمي تواند کانديدايي داشته باشد.
گفتني است ؛ علي اکبر صالحي وزير امورخارجه نيز در خصوص اينکه آيا دولت از مشايي به عنوان کانديداي مورد نظر حمايت مي‌کند، گفت: ما در انتخابات نيستيم و در اين باره اظهارنظر نمي‌کنيم.

 


وزير امور خارجه کشورمان پيش از بازگشت به تهران، به تبيين جزئيات سفر دو روزه‌اش به عربستان سعودي و ديدارهاي دوجانبه‌اش با مقامات مختلف پرداخت.
«علي‌اکبر صالحي» وزير خارجه کشورمان که براي شرکت در نشست وزراي خارجه عضو گروه تماس سازمان همکاري اسلامي يکشنبه گذشته به عربستان سعودي سفر کرده بود، دوشنبه شب پيش از بازگشت به تهران در فرودگاه جده در جمع خبرنگاران، به تشريح جزئيات برگزاري اين نشست که درباره بحران مالي تشکيل شده بود، پرداخت. وي با اشاره به حضور کشورهاي مختلف در اجلاس جده، گفت که ايران به عنوان عضو گروه تماس سازمان همکاري اسلامي و نيز به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد در اين نشست حضور يافت تا درباره بحران کشور مالي به تبادل نظر بپردازد.
وزير خارجه کشورمان در ادامه به ديدارش با «اکمل الدين احسان اوغلو» دبيرکل سازمان همکاري اسلامي اشاره و تصريح کرد که در اين ديدار به تفصيل درباره سوريه و بحران مالي گفت‌وگو شد.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان تصريح کرد: اميدواريم بحران سوريه هرچه زودتر حل شود تا شراره‌هاي اين بحران به جاهاي ديگر کشيده نشود. در همين راستا نيز با آقاي داود اوغلو به تفصيل گفت‌وگو کرده‌ايم و اميدواريم که عزيزان ما در ترکيه با سعه‌صدر با اين مسئله برخورد کنند. وي درباره ديدارهاي دوجانبه‌اش در حاشيه اجلاس جده به گفت‌وگويش با وزراي خارجه مصر و عربستان سعودي اشاره کرد و گفت که قرار بود نشست سه يا چهارجانبه‌اي درباره سوريه داشته باشيم اما چون وزراي خارجه مصر و ترکيه براي حضور در نشستي در همين رابطه عازم «ابوظبي» بودند، اين نشست برگزار نشد. با وزير خارجه عربستان نيز براساس يک دعوت دوجانبه ديدار داشتم و به همين دليل نيز يک روز پيش از آغاز نشست جده به عربستان آمدم. در کل مذاکرات خوب و شفافي صورت گرفت که اميدوارم ان شاءالله باب جديدي در روابط ما ايجاد شود و ما نيز با صبر و تامل بايد پيش رويم اما فکر مي‌کنم که شروع خوبي بود.
صالحي سپس از ديدارش با وزيرخارجه افغانستان خبر داد و گفت: هرچند که افغانستان عضو گروه تماس سازمان همکاري اسلامي نبود اما در هتل با ايشان نشست خوبي داشتيم.

 


سخنگوي شوراي نگهبان خاطرنشان کرد، برخي از نامزدها که درباره صلاحيت آنها ترديد داريم دعوت‌شان مي‌کنيم و برنامه‌هاي آنها را مي‌خواهيم وگفت و گويي با آنها داريم تا بتوانيم به يک نتيجه قطعي برسيم.
عباسعلي کدخدايي با اعلام اين مطلب با اشاره به روند بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات رياست جمهوري گفت: براساس اصل 115 قانون اساسي، رجل سياسي شخصيت‌هاي برجسته مذهبي و سياسي‌اي هستند که از ويژگي‌هاي خاصي در امور مذهبي و سياسي برخوردارند و نزد مردم هم با اين ويژگي شناخته شده باشند.
وي در پاسخ به اين سؤال که چه کسي رجل سياسي است؟ اظهار داشت: ما يک رجال مذهبي و سياسي داريم که در ابتداي اصل 115 شرايطش بيان شده و تأکيد شده که رئيس‌جمهور از بين اين رجال مذهبي و سياسي که شرايط ديگري از جمله اينکه مدير و مدبر و اعتقاد و ايمان به مباني نظام جمهوري اسلامي ايران داشته باشد، انتخاب مي‌شود، پس هر رجل مذهبي و سياسي الزاماً نمي‌تواند واجدشرايط باشد که در اين بحث بايد دقت شود.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سؤال که يعني تنها ملاک شورا، رجل سياسي بودن نيست؟ پاسخ داد: براساس طبقه بندي، الزاماً افرادي که ثبت‌نام مي‌کنند بايد رجال مذهبي و سياسي باشند اما همه رجال مذهبي و سياسي خير، آن کساني که شرايط ذيل اصل 115 را دارند، رجال سياسي و مذهبي تلقي مي‌شوند.
کدخدايي در مورد نحوه اطلاع‌رساني احراز صلاحيت‌ها تصريح کرد: اسامي کساني که واجدشرايط شناخته شده‌اند، توسط شوراي نگهبان به وزارت کشور ارسال مي‌شود و وزارت کشور به داوطلبين اعلام مي‌کند و بعدها در رسانه‌ها نيز منتشر خواهد شد و صلاحيت کساني که احراز نشده است شوراي نگهبان نفياً و اثباتاً براساس قانون هيچ اعلامي نخواهد کرد و به اين مسئله ورود نمي‌کند.
وي در واکنش به اين پرسش که برخي آماده هستند که صلاحيتشان احراز نشود و بعد بگويند که چرا شوراي نگهبان دلايل خود را علني نمي‌کند؟ اظهار داشت: شوراي نگهبان تابع قانون است و ما مي‌گوييم که شما هم تابع قانون باشيد و هرچه قانون مقرر کرده، ما هم اجرا خواهيم کرد.
کدخدايي در مورد اينکه مسئله احراز نشدن صلاحيت براي کانديداها با آبروي آنها عجين شده است، نظر شما در اين باره چيست؟ تأکيد کرد: بايد به اين نکته توجه داشت شخصي که وارد عرصه‌هاي سياسي مي‌شود، حتماً حساب اين موضوع را کرده که خودش را در معرض قرار مي‌دهد و اين فرد، فرق مي‌کند با کسي که در کنجي نشسته و اصلاً ورودي به اين مباحث نمي‌کند.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا واقعاً لابي‌ها و فشارهاي سياسي تأثيري بر روند تصميم‌گيري شوراي نگهبان دارد ياخير؟ گفت: فشار اگر به مفهوم اين باشد که شوراي نگهبان را از مسير قانوني‌اش منحرف کند، اين گونه نيست و هيچ وقت شوراي نگهبان تابع فشار و زور نبوده اما گاهي اوقات رايزني‌هاي مشورتي وجود دارد که مثلاً در احراز صلاحيت‌ها کمک مي‌کند.
سخنگوي شوراي نگهبان تصريح کرد: اگر اعضاي شوراي نگهبان به اين نتيجه برسند که نظر اولشان اشتباه بوده از اشتباهشان برمي‌گردند. اين نمي‌توان آن را فشار تلقي کرد و ما لابي به مفهومي که در سياست وجود دارد، نداريم.
به گزارش واحد مرکزي خبر، وي در پاسخ به اين سؤال که از حدود 35 نفر چهره شناخته شده‌اي که ثبت‌نام کرده‌اند، به نظر شما چند نفر احراز صلاحيت مي‌شوند، گفت: شوراي نگهبان هيچ وقت تابع عدد نبوده و ابتدا عدد را تعيين نمي‌کند که بعد بگويد چه تعدادي؛ ما ابتدا معيارها را مي‌سنجيم که يک بار ممکن است چهار تا يا شش تا يا نه تا باشد که اين متفاوت است.

 


رئيس سازمان بسيج حقوقدانان گفت که محتواي نامه حقوقدانان به دبير شوراي نگهبان منطبق با اصول 115 و 121 قانون اساسي است.
حجت‌الاسلام و المسلمين جليل محبي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به نامه حقوقدانان خطاب به آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان، گفت: نامه مذکور را خواندم، مورد تاييد بود و آن را امضا کردم.
وي تصريح کرد: اين نامه توسط بيش از 7 هزار نفر از حقوقدانان، اساتيد دانشگاه و وکلا به امضا رسيده که داراي محتواي غني بوده و با اصول 115 و 121 قانون اساسي منطبق است.
رئيس سازمان بسيج حقوقدانان، ادامه داد: اين نامه از توصيه‌هاي مقام معظم رهبري که به شوراي نگهبان تاکيد کرده‌اند هيچ چيز جز خدا را نبينند، پيروي کرده است.
محبي با بيان اين که حقوقدانان در اين نامه گفته‌اند که اقدامات شوراي نگهبان قانوني است و ما از آن حمايت مي‌کنيم، گفت: اين نامه از سوي حقوقدانان به امضا رسيده است و سازمان بسيج حقوقدانان نقشي در نگارش اين نامه نداشته است.

 


وکيل مدافع بهائيان، معروف به بانوي به اصطلاح صلح! در حاشيه بيست و دومين نشست شوراي حقوق‌بشر سازمان ملل که چندي پيش در ژنو برگزار شد با تعدادي از تروريست‌هاي موسوم به «خلق عرب» ديدار کرده است.
به گزارش مشرق، يکي از حربه‌هايي که در اين سال‌ها از طرف غرب براي اعمال فشار بر جمهوري اسلامي مورد استفاده قرار مي‌گيرد به مباحث حقوق بشري است. در اين بين شيرين عبادي در ارائه گزارش‌هاي دروغ و غيرمستند در مورد وضعيت حقوق‌بشر در ايران و چگونگي برخورد جمهوري اسلامي با مباحث حقوق‌بشري به نهادهاي به اصطلاح مدافع حقوق‌بشري يد طولايي دارد.
اين وکيل مدافع بهائيان که به محض خروج از ايران، کشف حجاب کرد و ماهيت واقعي خود را آشکار ساخت، براي انجام ماموريت‌هاي دشمنان مردم ايران، با هر شخص و گروهي که به نوعي با ملت، سردشمني و مخالفت دارد ديدار مي‌کند. در يکي از آخرين اين جلسات، شيرين عبادي در حاشيه بيست‌و دومين نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد، در ژنو با تعدادي از تروريست‌هاي موسوم به «خلق عرب» که اين روزها لباس تروريستي خود را از تن به در آورده و لباس حقوق‌بشر به تن کرده‌اند ملاقات کرده است.
در اين جلسه سه تن از تروريست‌هاي موسوم به «الاحوازي» به نام‌هاي «امير الساعدي» و «صالح حميد» از اعضاي گروهک تروريستي «حزب التضامن الديمقراطي الاحوازي» و «علي الساعدي» عضو گروهک تروريستي موسوم به جبهه دموکراتيک خلق عرب اهواز» که هر سه ساکن لندن هستند و دست‌شان به خون ده‌ها هموطن ايراني آغشته است، حضور داشتند و در اثناي اين ديدار تروريست‌ها آمارهاي دروغ از ميزان سطح سواد هم‌ميهنان خوزستاني‌مان در اختيار شيرين عبادي قرار مي‌دهند.
سوالي که در اينجا بايد از شيرين عبادي و امثال او پرسيد اين است که شما که خود را مدافع حقوق انساني و بشري در ايران معرفي مي‌کنيد، افرادي که توسط اين تروريست‌هايي که شما با ايشان جلسه و ملاقات داشته‌ايد در اصول حقوق‌بشري که شما به آن پايبند هستيد و بدان اعتقاد داريد چه ناميده مي‌شوند؟
همچنين طي چند روز گذشته خبر ديگري مبني بر ملاقات شيرين عبادي با يکي ديگر از سرکرده‌هاي گروهک تروريستي خلق عرب نيز بر روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت.
اين ملاقات‌ها خود نشان مي‌دهد که دست اين خانم که آلوده به جايزه صهيونيستي صلح نوبل نيز هست با تروريست‌ها در يک کاسه است و همه توسط کشورهاي مدعي حقوق‌بشر مديريت مي‌شوند و با اين همه هنوز عده‌اي اين مسائل را نمي‌بينند يا بنا به هر مصلحتي نمي‌خواهند ببينند.
چند روز پيش و در ادامه تحرکات فعالين به اصطلاح حقوق‌بشري، رسانه‌هاي ضدانقلاب از راه‌اندازي «مرکز حاميان به اصطلاح حقوق‌بشر» توسط شيرين عبادي خبر دادند.

 


سخنگوي کميسيون اصل 90 گفت: نتيجه پرونده مشايي در اين کميسيون زماني بايد اعلام شود تا اگر تاثيري در نظر شوراي نگهبان در خصوص تاييد يا رد‌صلاحيت وي دارد اعمال شود.
مصطفي افضلي‌فرد نماينده مردم اردبيل، سرعين، نمين و نير در مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران به آخرين وضعيت پرونده اسفنديار رحيم مشايي در کميسيون اصل 90 اشاره کرد و گفت: اين پرونده کماکان در حال بررسي است.
وي در ادامه با بيان اينکه اعلام نفس شکايت از اسفنديار رحيم مشايي منع قانوني ندارد، تصريح کرد: نتيجه بررسي پرونده رحيم مشايي به نهادهاي نظارتي اعلام خواهد شد.
افضلي فرد همچنين خاطرنشان کرد: کميته پيگيري پرونده مشايي بايد نتيجه اين پيگيري‌ها را زماني اعلام کند تا اگر تاثيري در نظر شوراي نگهبان در خصوص تاييد يا رد صلاحيت مشايي دارد، اعمال شود.
وي در ادامه ضمن واکنش به اقدام اخير رئيس‌جمهور مبني بر همراهي با مشايي در زمان ثبت‌نام در ستاد انتخابات اظهار داشت: به دليل جايگاه حقوقي رئيس‌جمهور اين کار خلاف بوده و نبايد صورت مي‌گرفت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10