(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 08 خرداد 1392 - شماره 20505

انتقاد شديد اسماعيل هنيه از مواضع سازشکارانه محمود عباس
احزاب افغانستان: به پايگاه‌هاي آمريکا نيازي نداريم
تظاهرات در پايتخت آرژانتين عليه سياست‌هاي استعماري انگليس
همزمان با سفر پنهاني سناتور مک‌کين به سوريه صورت گرفت
حمايت کامل اتحاديه اروپااز جنايات تروريست‌ها در سوريه
اعتراض کميسر حقوق بشر سازمان ملل به تداوم شکنجه در زندان گوانتانامو
افشاگري المنار 500 باند تروريستي در سوريه آدم مي‌کشند
خشونت مسلحانه در خيابان‌هاي شيکاگو
21 انفجار ظرف دو ساعت تروريست‌ها در بغداد شيعيان را به خاک و خون کشيدند
تجمع ضدصهيونيستي مردم اردن در اعتراض به سفر شيمون پرز
ضمن اعتراض به اظهارات وزير خارجه آل‌خليفه
الوفاق بحرين: اندک شرافت اعراب مرهون سيدحسن نصرالله است
هشدار عمرالبشير به سودان جنوبي
دخالت‌ها ادامه يابد تمام توافق‌ها لغو مي‌شود
موافقت سران اتحاديه آفريقا با تشکيل نيروي واکنش سريع
   


نخست‌وزير منتخب مردم فلسطين با اشاره به سخنان ابومازن درباره برقراري رابطه با رژيم صهيونيستي، از وي به شدت انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه شرق‌الاوسط، اسماعيل هنيه نخست‌وزير منتخب مردم فلسطين مواضع ابومازن رئيس تشکيلات خودگردان در قبال رژيم صهيونيستي را سازشکارانه خواند.
وي با اشاره به سخنان ابومازن درباره همکاري امنيتي ميان اين تشکيلات و رژيم صهيونيستي و مخالفت با به اسارت گرفتن نظاميان رژيم صهيونيستي براي آزاد کردن اسيران فلسطيني گفت: کسي که به همکاري با اشغالگران اسرائيلي مي‌بالد، از فرهنگ مقاومت به دور است. وي افزود، اگر تمام دنيا را هم بدهند ما از کشور و وطن خود چشم‌پوشي نمي‌کنيم.

 


رهبران احزاب سياسي در افغانستان با طرح آمريکا براي ايجاد پايگاه‌هاي دائمي در خاک افغانستان به شدت مخالفت کردند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، در پي انتشار خبرهايي در مورد بندهاي حساس پيمان امنيتي افغانستان و آمريکا به ويژه درخواست واشنگتن در مورد ايجاد پايگاه‌هاي دائمي در خاک افغانستان، احزاب افغانستان عليه اين درخواست موضع گرفتند. «بسم‌الله شير» رهبر حزب «وحدت ملي افغانستان» در اين باره گفت: ما قبلا هم گفته‌ايم که به پايگاه‌هاي آمريکا نيازي نداريم.اين مقام سياسي افغان از «حامد کرزاي» رئيس‌جمهور نيز خواسته است در اين باره به مردم توضيح دهد. چند روز قبل سخنگوي کرزاي اعلام کرده بود که واشنگتن خواستار ايجاد 9 پايگاه نظامي دائمي در افغانستان است.

 


مردم آرژانتين، با برپايي تظاهراتي به مناسبت دويست و سومين سالگرد استقلال اين کشور سياست‌هاي استعماري انگليس در آمريکاي لاتين را به شدت محکوم کردند.
به گزارش پرس‌تي‌وي، در تظاهراتي که در بوينس‌آيرس برگزار شد، شرکت‌کنندگان از موضع دولت در احياي مسئله جزاير مالويناس حمايت کردند و خواستار خروج نظاميان انگليس از اين جزاير شدند.
«خوان رسه»، رئيس سازمان «مردم آرژانتين براي مالويناس»، در اين تظاهرات گفت: دولت آرژانتين در 10 سال گذشته موفق به مطرح کردن مسئله مالويناس در دو سطح جهاني و منطقه‌اي شده است و مردم نيز به اهميت اين جزاير آگاه شده‌اند.
انگليس در سال 1830 اين جزاير را به طور غيرقانوني اشغال کرده و از آن زمان تاکنون اين مجمع‌الجزاير در تحت کنترل لندن قرار دارد.
ادعاي حاکميت آرژانتين در مورد جزاير مالويناس از سوي اتحاديه کشورهاي آمريکاي جنوبي موسوم به «اوناسور» حمايت مي‌شود.

 


همزمان با سفر «مک‌کين» به مناطق تحت اشغال تروريست‌ها در سوريه، اتحاديه اروپا ممنوعيت ارسال سلاح به تروريست‌هاي سوري را لغو کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، در حالي که ارتش سوريه سرگرم نابودسازي آخرين هسته‌هاي تروريستي در منطقه «القصير» است، آمريکا و کشورهاي اروپايي براي تغيير شرايط وارد صحنه شدند؛ «مک‌کين» سناتور جمهوريخواه آمريکا روز دوشنبه با همکاري ترکيه وارد مناطق تحت اشغال تروريست‌ها در حومه «ادلب» شد و با «سالم ادريس» رهبري شوراي عالي نظامي «ارتش آزاد» ديدار و گفت‌وگو کرد. ادريس پس از اين ديدار به خبرنگاران گفت: ما براي تغيير اوضاع به کمک آمريکا نياز داريم، ما هم‌اکنون در وضعيت بحراني قرار داريم.
ساعاتي پس از اين ديدار، اتحاديه اروپا وارد ميدان شد و اعلام کرد، ممنوعيت ارسال سلاح براي افراد مسلح مخالف دولت دمشق را لغو کرده است. به گزارش خبرگزاري فارس، در نشست روز دوشنبه وزيران خارجه اتحاديه اروپا با پايان دادن به تحريم تسليحاتي مخالفان دولت دمشق موافقت شد. با اين تصميم، کشورهاي اتحاديه اروپا از اين پس مجاز هستند که سلاح در اختيار مخالفان قرار دهند.
با اين حال، تحريم‌ها عليه دولت بشاراسد همچنان ادامه دارد. اين تصميم اتحاديه اروپا نشان مي‌دهد که غرب هرچند از قدرت گرفتن تروريست‌هاي تندرو در سوريه واهمه دارد، ولي برتري ارتش بر مخالفان را نمي‌تواند تحمل کند.
در پي اين اقدام اتحاديه اروپا، «ويليام هيگ» وزيرخارجه انگليس گفت، اين اقدام پيامي مهم براي بشاراسد است.
هرچند ممنوعيت انتقال سلاح لغو شد، ولي خبرها از بروکسل‌حاکي است که اختلاقات و ترديدها در مورد ارسال سلاح همچنان ميان رهبران کشورهاي اروپايي باقي است.
حمايت‌هاي اتحاديه اروپا از گروه‌هاي تروريستي خطرناک در حالي صورت مي‌گيرد که چندماه قبل به اين اتحاديه جايزه صلح نوبل اعطا شده بود!
«سرگئي ريابکوف» معاون وزير خارجه روسيه در واکنش به اين تصميم اتحاديه اروپا اعلام کرد که اين تصميم غيرقابل قبول است. ريابکوف گفت: از اين تصميم اتحاديه اروپا دلسرد شده‌ايم. اين نمونه‌اي از سياست‌هاي دوگانه است که به کنفرانس بين‌المللي درباره سوريه هم ضربه مي‌زند.
«کارل شوارزنبرگ» وزير خارجه جمهوري چک هم از تصميم اتحاديه اروپا انتقاد کرد و گفت: نمي‌توان غلنبه‌گويي درباره امکان نظارت اروپايي‌ها بر کساني که از اين سلاح‌ها استفاده مي‌کنند را باور کرد. وي تاکيد کرد: اين حرف‌ها شبيه داستان‌هايي است که مادربزرگ‌ها نقل مي‌کنند!
در همين حال، «واشنگتن ‌پست» فاش کرد: گروه‌هاي مسلح فعال در سوريه محموله‌هاي سلاح مدرن به وزن تقريبي 35تن دريافت کرده‌اند که منبع آن عربستان‌سعودي است.
واشنگتن‌پست به درخواست «سالم ادريس» (فرمانده ارتش آزاد) نيز اشاره کرد و نوشت که وي از آمريکا خواسته است حدود 700تن سلاح در اختيار ارتش آزاد قرار دهد.
اظهارات روحاني اهل‌سنت
شيخ «عبدالرحمن علي ضلع» به خبرگزاري جمهوري اسلامي در دمشق گفت: جنگ در سوريه اکنون جنگ ميان مسلمانان و تروريست‌هاي وهابي است. وي افزود، شيوخ وهابي حامي تروريست‌هاي فعال در سوريه از رژيم صهيونيستي و آمريکا دستور مي‌گيرند. علي ضلع که رياست «مرکز تحقيقات و مطالعات وحدت اسلامي بلاد شام» را برعهده دارد، افزود: در سوريه بيش از 12هزار جنگجوي يمني حضور دارند. به گفته وي، آنها در مناطق مرزي ترکيه مستقر هستند و تحت حمايت ارتش اين کشور عليه مردم سوريه مي‌جنگند.
ساير رويدادها
* روزنامه لوموند فرانسه ادعا کرد که ارتش سوريه تسليحات شيميايي در اختيار دارد.
* حسن المرزوق نفر دوم جمعيت ملي دموکراتيک بحرين گفت، پايان گروه‌هاي تروريستي در سوريه نزديک است.
* وزير جنگ رژيم صهيونيستي گفت، سامانه موشکي اس-300 سوريه براي اسرائيل خطرناک خواهد بود. دمشق نيز اعلام کرد قرارداد دمشق و مسکو درباره خريد اس-300 از روسيه همچنان پابرجاست.
* سوريه از سازمان ملل خواست در مورد نقش قطر در ربودن نيروهاي سازمان ملل در بلندي‌هاي جولان تحقيق کند.
* تروريست‌هاي فعال در سوريه با شليک سه راکت به منطقه «الهرمل» لبنان، يک دختر 17ساله را کشتند و شماري را زخمي کردند.
* يک مقام ديپلماتيک روسيه گفت، فروپاشي سوريه درهاي جهنم را براي همه باز مي‌کند.
* ارتش سوريه با انجام عمليات در حومه ادلب، 59 فرد مسلح را کشتند. تروريست‌ها نيز با انفجار بمب در حمص، شش نفر را کشتند و 30 تن ديگر را زخمي کردند.

 


کميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل براي چندمين بار ضمن انتقاد شديد از نقض حقوق بشر از سوي «اوباما» از کاخ سفيد خواست زندان گوانتانامو را تعطيل کند.
«ناو پيلاري» کميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل از دولت باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا به خاطر «تعطيل نکردن» زندان مخوف گوانتانامو به شدت انتقاد کرد و گفت اين اقدام اکنون تبديل به «ابزاري ايده‌آل» براي به خدمت گرفتن تروريست‌ها شده است.
روزنامه «تودي زمان» در اين‌باره نوشت: «پيلاري» همچنين هشدار داد محدود کردن آزادي‌ها براي مقابله با تروريسم فقط موجب بدتر شدن مشکلات شده است.
وي که در سخنراني مراسم آغازين شوراي حقوق بشر سازمان ملل در فصل بهار صحبت مي‌کرد، اوباما را به نقض حقوق بشر متهم کرد و افزود: زندان گوانتانامو نشانه شکست آمريکا در مقابله با تروريسم و ناکامي اين کشور در حمايت از حقوق بشر است.
گفتني است از 103 زنداني که همچنان در اعتصاب غذا به‌سر مي‌برند، زندانبانان آمريکايي 30 تن را مجبور به غذا خوردن کرده‌اند؛ اقدامي که به دليل وضعيت و حالت تهاجمي‌اش از سوي فعالان حقوق بشر نوعي شکنجه محسوب مي‌شود.
ناوي پيلاري با تأکيد بر اتهامات وارده عليه دولت اوباما افزود: بسياري از 166 زنداني گوانتانامو بيش از يک دهه است که بدون تفهيم اتهام در اين زندان هستند و تداوم حبس آنها نقض آشکار قوانين بين‌المللي است.
وي در آوريل سال جاري گفت: بايد اين مسئله را مشخص کنيم که ايالات متحده نه‌تنها به صورت آشکارا تعهدات خود را نقض کرده بلکه قوانين و استانداردهاي بين‌المللي را که ملزم به اجراي آنهاست، زير پا گذاشته است.
باراک اوباما در سال 2009 ميلادي متعهد شد تا اين زندان را تعطيل کند اما درپي قانون تصويب شده توسط کنگره در اقدام خود ناکام ماند. وي در سخنراني 23 مارس سال جاري ميلادي خود اعلام کرد که مايل به انتقال زندانيان از گوانتانامو به خاک آمريکاست اما جزئيات اين طرح و زمان تحقق آن را اعلام نکرد.
پيش از اين نيز کميته عالي حقوق بشر سازمان ملل به همراه گزارشگر ويژه اين سازمان طي اظهارات مشابهي آمريکا را به نقض حقوق بشر و «جنايت» در زندان گوانتانامو محکوم کرده بود.

 


هفته‌نامه المنار فاش کرد بيش از 500 باند تروريستي در مناطق مختلف سوريه فعاليت مي‌کنند که 85 درصد آنها مجرمان و جنايتکاران غيرسوري هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، منابع ويژه به هفته‌نامه المنار چاپ فلسطين گفتند تعداد اعضاي اين باندهاي تروريستي بستگي به طرفي دارد که از آنها حمايت و پشتيباني مالي مي‌کنند.
اين گزارش مي‌افزايد: حاميان مالي اين باندهاي تروريستي را حکام سعودي و قطري تشکيل مي‌دهند و سازماندهي آنها نيز برعهده واشنگتن و تل‌آويو است.
در اين گزارش همچنين آمده: بيش از 85 درصد اين مجرمان غيرسوري و از قاره‌هاي مختلف هستند که ماموران ويژه رياض و دوحه اقدام به جذب و آموزش آنها در خاک ترکيه مي‌کنند. آنها سپس با سلا‌ح‌هاي اسرائيلي و هزينه‌هاي مالي شيخ‌نشينان خليج‌فارس به کشتار مردم سوريه مي‌پردازند.
طبق آخرين گزارش‌هاي منتشر شده از زمان آغاز ناآرامي‌هاي سوريه در سال 2011 تاکنون بيش از 80 هزار نفر در اين کشور کشته شده‌اند.

 


در جريان تيراندازي‌هاي جداگانه در شهر شيکاگوي آمريکا دست‌کم 6 نفر کشته و 17 نفر زخمي شدند.
به گزارش ايرنا مناطق مختلف شهر شيکاگو جمعه شب و روزهاي شنبه و يکشنبه شاهد چندين تيراندازي مرگبار بود که باعث وحشت و نگراني ساکنان اين مناطق شد.جمعه شب به وقت محلي در جريان تيراندازي در منطقه «وست سايد آستين» يک جوان 17 ساله به قتل رسيد و جوان 18 ساله ديگري بشدت زخمي شد.
روز شنبه در منطقه ديگري از اين شهر خشونت مسلحانه باعث مرگ سه نفر شد.به گفته شاهدان اين تيراندازي زماني رخ داد که يک خودرو به اين افراد که در کنار خيابان ايستاده بودند نزديک شده و آن‌ها را به رگبار بست.احتمال مي‌رود اين تيراندازي مرتبط به تسويه‌حساب‌هاي باندهاي جنايتکار در شيکاگو باشد.روز يکشنبه نيز در اثر دو حادثه تيراندازي دو نفر به قتل رسيدند و شش نفر نيز زخمي شدند.
براساس آمارها، مردم آمريکا نسبت به جمعيت‌شان داراي بيشترين تعداد سلاح سبک در جهان هستند به‌گونه‌اي که در برابر هر 100 نفر جمعيت آمريکا 90 قبضه تفنگ و سلاح کمري در اين کشور وجود دارد.
اپيدمي خشونت مسلحانه در شهر شيکاگو همواره يک معضل اجتماعي بزرگ به شمار رفته است و به دليل وجود باندهاي جنايتکار در برخي مناطق فقيرنشين اين شهر، ميزان خشونت مسلحانه در آن بالاتر از شهرهاي ديگر آمريکاست.

 


تروريست‌هاي بعثي و وهابي فعال در عراق طي دو ساعت 21 بمب در پايتخت منفجر کردند. در اين انفجارها 85 نفر شهيد و حدود 800 نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، ساعات اوليه دوشنبه شب تروريست‌ها در 12 منطقه شيعه‌نشين بغداد بمب منفجر کردند.
براساس گزارش‌ها، طي مدت دو ساعت 21 انفجار رخ داد و تروريست‌هاي بعثي و وهابي که خود را اعضاي «حکومت اسلامي» و «القاعده» مي‌نامند براي هدف قرار دادن غيرنظاميان از خودروهاي بمب‌گذاري شده استفاده کردند.
براساس آمارهاي نهايي، شمار شهداي اين حملات 85 نفر و تعداد زخمي‌ها نيز حدود 800 نفر است. برخي از قربانيان اين انفجارها از نيروهاي پليس عراق هستند. پول و اسلحه اين تروريست‌ها از سوي آمريکا، عربستان و قطر تأمين مي‌شود.
اين حملات پس از آن صورت گرفت که «نوري مالکي» نخست‌وزير عراق، دست به تغييرات گسترده در راهبرد امنيتي زده بود و در همين چارچوب، شماري از فرماندهان ارشد نيز تغيير کرده بودند.
کارشناسان حملات تروريستي در عراق را فقط به ضعف نيروهاي امنيتي مربوط نمي‌دانند؛ به اعتقاد آنها عناصر تروريستي در ساختارهاي امنيتي و سياسي عراق حضور دارند.
در همين راستا، «عادل المانع» سردبير روزنامه «السياسه» عراق گفت: «فهرست العراقيه» (تحت رهبري اياد علاوي) در انفجارهاي عراق نقش دارد. وي تأکيد کرد: دولت عراق بايد در ساختارهاي امنيتي اين کشور بازنگري و اخلالگران را از اين نهادها اخراج کند و اگر اين اتفاق بيفتد، مي‌توان به ثبات و امنيت رسيد.
خبر ديگر در مورد فهرست العراقيه اينکه، شمار ديگري از اعضاي فهرست العراقيه از اين فهرست جدا شدند. به گفته اين افراد جدا شده، برخي از سران فهرست فوق مزدور طرف‌هاي خارجي هستند.
خبرها از نجف‌اشرف نيز حاکي است «عبدالملک السعدي» از رهبران ديني اهل سنت عراق با آيت‌الله «سيدعلي سيستاني» مرجع عالي شيعيان اين کشور در نجف ديدار و گفت‌و گو کرد.
مرجعيت عراق براي حفظ وحدت ميان شهروندان عراقي طي سال‌هاي جاري تلاش‌هاي زيادي کرده است و شيعيان نيز از خود بردباري زيادي نشان مي‌دهند.
آنها مي‌دانند که اين حملات توسط وهابي‌هاي عربستان سازماندهي و به دست عناصر بعثي سابق و القاعده اجرا مي‌شوند. لذا، هيچ اتهامي را متوجه برادران اهل سنت نمي‌دانند.
گفتني است، عربستان براساس راهبرد جديد آمريکا تلاش مي‌کند تخاصم عربي- صهيونيستي را به تخاصم شيعه و سني تبديل کند. اين سياست هم‌اکنون در عراق، پاکستان، سوريه و لبنان دنبال مي‌شود.

 


صدها تن از مردم اردن با تحصن مقابل مقر نخست‌وزيري اين کشور، سفر «شيمون پرز» رئيس رژيم صهيونيستي به امان را محکوم کردند.
به گزارش شبکه العالم، تحصن‌کنندگان با يادآوري اعتصاب غذاي اسيران اردني در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي از سه هفته پيش تاکنون، سفر رئيس رژيم صهيونيستي به کشورشان را محکوم کردند و عليه او شعار دادند و با بيان اين که اجلاس داووس، کنفرانسي براي عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي و فقير کردن ملت‌هاست، برگزاري اين اجلاس در اردن را توهيني به مردم اردن و تلاشي از سوي رژيم حاکم بر اردن براي عادي‌سازي روابط سياسي و اقتصادي با رژيم جنايتکار صهيونيستي دانستند.
تحصن‌کنندگان همچنين خاطرنشان کردند سفر پرز به اردن در حالي صورت مي‌گيرد، که اردن در آستانه شصت‌وهفتمين سالروز استقلال از استعمار انگليس به‌سر مي‌برد و اين در حالي است که مردم اردن از دو سال پيش، مبارزه براي تحقق عدالت و عزت نفس را برضد نظام سياسي حاکم آغاز کرده‌اند. در اين ميان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ مرکز رسانه‌اي کاخ کنفرانس‌ها در بحرالميت، که براي پوشش خبري کنفرانس اقتصادي داووس به اين کاخ آمده بودند، درپي ورود شماري از خبرنگاران اسرائيلي، کنفرانس را تحريم کردند. شاهدان عيني از داخل کنفرانس خبر دادند که خبرنگاران اسرائيلي به همراه شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي وارد کنفرانس شدند و در اقدامي تحريک‌آميز، به‌منظور تأکيد بر هويت يهوديشان، کلاه يهودي به سر داشتند. شاهدان تأکيد کردند که خبرنگاران مرکز رسانه‌اي تا زمان خروج خبرنگاران اسرائيلي، به کاخ کنفرانس‌ها برنگشتند.
در حاشيه اجلاس داووس محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان با شيمون پرز و جان کري وزير خارجه آمريکا درباره آينده فلسطين گفت‌وگو کرد که با اعتراض گروه‌هاي مقاومت مواجه شده است.
«فوزي برهوم» سخنگوي «جنبش مقاومت اسلامي فلسطين» (حماس) اعلام کرد که طرح‌هاي اقتصادي پيشنهاد شده از سوي آمريکا براي کمک به فلسطين، فريبکاري بيش نيست و تنها در راستاي منافع رژيم صهيونيستي است.
برهوم روز سه‌شنبه در وبلاگ شخصي خود تأکيد کرد: سياستمداران فلسطيني بايد نسبت به طرح‌هاي آمريکا که از منافع رژيم صهيونيستي حمايت مي‌کند، برحذر باشند و به وعده‌هاي ارايه شده واشنگتن اهميتي ندهند.

 


رئيس شوراي مشورتي جمعيت اسلامي الوفاق ملي بحرين ضمن انتقاد از مواضع وزير خارجه اين کشور گفت: اگر امروز اعراب اندک شرافتي دارند مرهون سيدحسن نصرالله است.
به دنبال اظهارات تأمل‌برانگيز وزير خارجه بحرين که طي آن دبير کل حزب‌الله را «تروريست» خوانده بود، «جميل کاظم»، رئيس شوراي مشورتي جمعيت اسلامي الوفاق ملي بحرين ضمن دفاع از «نصرالله» اين نوع موضع‌گيري‌ها را تقبيح کرد.
«جميل کاظم» عصر دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبري العالم گفت کسي که ديگران را به تروريست متهم مي‌کند، سزاوار است ابتدا نگاهي به خود و حوادث کشورش از زمان شروع انقلاب 14 فوريه تاکنون بيندازد تا تروريسم دولتي و رسمي، ‌شامل پاکسازي نژادي، طبقاتي، فرقه‌اي، شکنجه، محاکمه‌هاي صوري و بي‌حرمتي به مقدسات و تعدي به مساجد را در بحرين ببيند.
کاظم گفت: نهادهاي حقوق بشر وقوع اين اقدامات ضد بشري در بحرين را مورد تأييد و تأکيد قرار داده و کميته حقيقت‌ياب شريف بسيوني در گزارش خود از نقض مکرر حقوق بشر در بحرين، به اين اقدامات اشاره کرده است.
وي افزود: اين گونه اقدامات نقض آشکار حقوق بشر در بحرين از سوي دستگاه‌هاي رسمي قضايي، دستگاه‌هاي قانونگذاري، اجرايي و يا نهادها و وزارتخانه‌ها علاوه بر گروه‌هاي هم‌پيمان با اين دستگاه‌ها و نهادها صورت مي‌گيرد. از اين رو اقدام وزير خارجه بحرين در خصوص اتهام به سيد حسن نصرالله تلاشي براي فرار به جلو و شانه خالي کردن از
حل و فصل مشکلات اساسي کشور است. اين فعال سياسي خاطرنشان کرد که نظام رسمي عربي تلاش مي‌کند تا از طريق اتهام به ايران، حزب‌الله، سوريه و گروه‌هاي مقاومت در منطقه (که در حال مقابله با طرح‌هاي صهيونيستي هستند) به ايجاد دشمني خيالي و ساختگي مبادرت کند تا از فشارهاي افکار عمومي نسبت به خود بکاهد. کاظم خاطرنشان کرد: اتهام وزير بحرين به سيد حسن نصرالله در واقع به دور از عرف ديپلماتيک است و بنا به گفته ناظران، دخالت در امور داخلي ديگر کشورها به شمار مي‌آيد. رئيس شوراي مشورتي جمعيت اسلامي الوفاق ملي بحرين اظهار داشت: جاي تعجب است که وزير خارجه بحرين به بزرگترين حزب عربي که افتخار آزادي کشورش از چنگال رژيم صهيونيستي و شکست طرح خاورميانه بزرگ را دارد، اتهام تروريست بودن وارد کند.
کاظم افزود: اگر امروزه ذره‌اي شرف، عزت و کرامت براي جهان عرب و اسلام باقي مانده است، يکي از برجسته‌ترين عوامل آن، سيد حسن نصرالله است. وي از وزير خارجه بحرين خواست لفظ «تروريست» را براي رژيم اشغالگر و کساني به کار ببرد که تحت تأثير گرايش‌هاي قومي، مذهبي، فکري و سياسي، به نبش قبر صحابه بزرگ پيامبر اکرم(ص)، کشتار مردم و مثله کردن اجساد آنها مبادرت مي‌کنند.

 


رئيس جمهور سودان شمالي هشدار داد در صورت ادامه حمايت سودان جنوبي از شورشيان خارطوم، انتقال نفت سودان جنوبي را متوقف و همه توافقات امضا شده را لغو مي‌کند.
به گزارش شبکه خبري «الجزيره»، «عمرالبشير»، رئيس جمهور سودان طي يک سخنراني در ميان انبوهي از هواداران خود به دولت سودان جنوبي هشدار داد که اگر اين کشور به حمايت‌هاي خود از شورشيان مخالف پايان ندهد نه تنها جلوي انتقال نفت را خواهد گرفت بلکه تمام توافقات امضاء شده بين دو طرف را نيز لغو خواهد کرد.
البشير افزود: «از اين پس خارطوم هيچ مذاکره‌اي با شورشيان نخواهد کرد چرا که آنها خيانتکار، مزدور و تروريست هستند.» به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران بعد از اينکه ارتش سودان اعلام کرد منطقه «ابوکرشولا» واقع در کردفان جنوبي را تحت کنترل خود درآورده است، عمرالبشير در تجمع شهروندان سوداني تأکيد کرد که از امروز به بعد با «هيچ يک از مزدوران و خائنان مذاکره» نخواهد کرد. در جريان اين درگيري‌ها اعلام شد ارتش سودان 70 شورشي را به هلاکت رسانده است.
وي افزود: از اين پس هيچ يک از گروه‌هاي مزدور جنبش مسلح بخش شمال، جنبش عدل و برابري و جنبش آزادي‌بخش سودان را به رسميت نمي‌شناسيم.»
سودان و سودان جنوبي در ماه مارس گذشته جدول زماني براي اجراي 9 توافقنامه امنيتي و اقتصادي امضا کردند که براساس آن نفت سودان جنوبي از طريق لوله‌هاي نفت در خاک سودان به بندر صادرات نفت در ساحل درياي سرخ پمپاژ مي‌شود.
عمرالبشير گفت: پيام من به دولت سودان جنوبي اين است که اين 9 توافقنامه بسته واحدي است و پايبند نبودن به يکي از آنها به معناي لغو شدن همه آنها است.

 


رهبران کشورهاي عضو اتحاديه آفريقا در مورد تشکيل نيروي نظامي واکنش سريع توافق کردند.
به گزارش ايسنا رهبران کشورهاي عضو اتحاديه آفريقا، در نشست آديس‌آبابا پايتخت اتيوپي تصميم گرفتند براي مقابله با معضلات فوق‌العاده امنيتي در آفريقا، نيروي واکنش سريع تشکيل بدهند.
براساس اين گزارش،‌ هدف از تشکيل اين نيرو عمل در حالت فوق‌العاده امنيتي در کشورهاي آفريقايي به منظور کاهش اتکا به نيروهاي خارجي و کمک کشورهاي خارجي در امور دفاعي کشورهاي آفريقايي است.
در متن بيانيه صادرشده در نشست اتحاديه آفريقا آمده است: اين نيروها در فعاليت‌هاي نيروهايي که از سوي کشورهاي عضو فعاليت دارند و کمک‌هاي مالي و تجهيزاتي که از اين کشورها ارائه مي‌شود، به صورت داوطلبانه مشارکت خواهند داشت.
اين طرح به دنبال ادامه درگيري‌ها و ناآرامي‌ها در قاره آفريقا، از سوي سران اين اتحاديه ارائه شد.
شبکه تلويزيوني اسکاي نيوز عربي گزارش داد اين طرح از 10 سال پيش تاکنون وجود داشت اما به دليل اختلافات بين سران آفريقا تاکنون عملي نشده بود.
از جمله چالش‌هاي امنيتي که اتحاديه آفريقا طي دو سال گذشته با آن روبه‌رو بوده مي‌توان به کودتا در گينه بيسائو و مالي و همچنين حملات گروه‌هاي تندرو در مالي و نيجريه و درگيري‌هاي شورشيان شرق کنگو و جمهوري آفريقاي مرکزي اشاره کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10