(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 09  خرداد 1392 - شماره 20506

در صورت تصويب شوراي عالي کار حداقل دستمزد کارگران به 547 هزار تومان مي‌‌رسد
افزايش ميزان صادرات نسبت به واردات طي 2 ماهه سال جاري
اپراتورهاي برتر تلفن همراه و اينترنت معرفي شدند
کوتاه اقتصادي
تشکيل 100 ميليارد تومان پرونده تخلف با اجراي طرح شبنم
معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد
اختصاص 6 هزار ميليارد تومان اعتبار به نوسازي بافت‌هاي فرسوده
با معامله 540 ميليارد تومان کالا رکورد معاملات روزانه بورس کالا شکسته شد
درخواست هند از ايران براي شرکت در مناقصه‌هاي نفتي
رئيس اداره حقوقي بانک صادرات: بانک ملي بايد طلب خود را از گروه آريا دريافت کند
دبير سنديکا خبر داد
واردات کاغذ با ارز مرجع و فروش به نرخ آزاد
تدبير جديد دولت براي پرداخت وام قرض‌الحسنه و ازدواج
بانک مرکزي: تحليلگران آمار مبتني بر واقعيات ارايه کنند
دبير اتحاديه بارفروشان اعلام کرد
صادرات علت گراني قيمت ميوه در بازار
   


رئيس کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران کشور گفت: در صورتي که ارقام پيشنهادي افزايش حق مسکن و خواروبار در شوراي عالي کار تصويب شود حداقل دستمزد کارگران به 547 هزار تومان مي‌رسد.
غلامرضا خادمي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در جلسه سه‌شنبه، نمايندگان کارگران در شورا پيشنهادات خود را مطرح کردند، دولت هم از قبل پيشنهاداتي را آماده کرده بود که اعلام کرد و با اندکي بالا و پايين شدن مورد پذيرش دولت و گروه کارگري قرار گرفت ولي گروه کارفرمايي اين پيشنهادات را نپذيرفت و نسبت به آن اعتراض کرد.
وي ادامه داد: در اين جلسه ميزان افزايش حق مسکن کارگران از سوي دولت 100 درصد پيشنهاد شد که کارفرمايان درصد بسيار کمي را پيشنهاد کردند و کارگران هم معتقد بودند افزايش 100 درصد براي حق مسکني که هم‌اکنون 10 هزار تومان است، رقم قابل توجهي نيست و بيشتر از آنکه مشکل خانوارهاي کارگري را حل کند، جنبه شعاري دارد.
خادمي‌زاده در مورد ميزان افزايش خواروبار نيز گفت: پيشنهاد گروه کارگري اختصاص سبد کالاهاي اساسي به کارگران بود ولي دولت رقم 50 هزارتومان را پيشنهاد کرد که مورد پذيرش گروه کارگري و کارفرمايي قرار نگرفت و نمايندگان ما در شوراي عالي کار کماکان بر اختصاص سبد کالا به کارگران اصرار داشتند.
به گفته وي در صورتي که پيشنهاد افزايش 10 هزار توماني حق مسکن و افزايش 50 هزار توماني خواروبار کارگران به تصويب شوراي عالي کار برسد حداقل حقوق کارگران از 487 هزار تومان به 547 هزار تومان خواهد رسيد.
رئيس کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران کشور در عين حال با اشاره به امضاي صورتجلسه‌ شوراي عالي کار اظهار کرد: هر سه گروه کارگري، کارفرمايي و دولت اين صورتجلسه را به امضا رساندند ولي گروه کارفرمايي در زير صورتجلسه اعتراض خود را مرقوم و اعلام کرد البته به دليل آنکه وزير تا انتهاي جلسه حضور نداشتند مقرر شد تا تصميم‌گيري نهايي به جلسه آينده موکول شود.

 


در 2 ماهه اول سال جاري ميزان صادرات کشور از رقم واردات پيشي گرفت.
گمرک ايران در اين باره اعلام کرد: در 2ماهه ابتدايي سال جاري 13ميليون و 732 هزار تن کالا به ارزش 6 ميليارد و 137 ميليون دلار به خارج از کشور صادر شد.
بنا به اعلام گمرک، صادرات غيرنفتي کشورمان با احتساب ميعانات گازي در اين مدت نسبت به زمان مشابه سال قبل به لحاظ ارزشي 1/9 درصد کاهش و به لحاظ وزني 8/47درصد افزايش داشته است.
عمده کالاهاي صادراتي شامل قير نفت به ارزش 235 ميليون دلار، متانول (الکل متيليک) به ارزش 205 ميليون دلار و سنگ آهن بهم فشرده نشده و کنسانتره‌هاي آن به ارزش 185 ميليون دلار بوده است.
اين گزارش در خصوص ترکيب کالاهاي صادراتي به تفکيک ميعانات گازي، محصولات پتروشيمي و ساير کالاها مي‌افزايد: در 2 ماهه سال جاري از مجموع صادرات غيرنفتي، يک ميليارد و 239 ميليون دلار ميعانات گازي، يک ميليارد و 717 ميليون دلار محصولات پتروشيمي و 3 ميليارد و 181 ميليون دلار به ساير کالاها اختصاص داشته است.
براساس اين گزارش: در مدت ياد شده 52 درصد از ارزش کل کالاهاي صادراتي به ساير کالاها، 28 درصد به محصولات پتروشيمي و 20درصد به ميعانات گازي اختصاص داشت.
بيشترين ميزان کالاهاي صادراتي به کشورهاي چين به ارزش يک ميليارد و 124 ميليون دلار، عراق به ارزش 893 ميليون دلار، امارات متحده عربي 559 ميليون دلار، افغانستان 422 ميليون دلار و هند به ارزش 392 ميليون دلار بوده است.
در 2 ماهه سال جاري همچنين 4 ميليون و 173 هزار تن کالا به ارزش 5 ميليارد و 692 ميليون دلار وارد کشور شده است که اين ميزان به لحاظ ارزش 32/47 درصد و از حيث وزن 31/49 درصد کاهش نشان مي‌دهد.
عمده کالاهاي وارداتي شامل: برنج نيمه سفيد شده يا برنج کامل سفيد شده به ارزش 359 ميليون دلار، کنجاله و ساير آخال‌هاي جامد به ارزش 328 ميليون دلار، دانه گندم سخت به ارزش 293 ميليون دلار، محور، چرخ و اجزا و قطعات آن به ارزش 154 ميليون دلار و دانه ذرت دامي به ارزش 130ميليون دلار بوده است.
تغيير ارزش
گمرکي 654 قلم کالا
از سوي ديگر مديرکل دفتر بررسي و تعيين ارزش گمرک از تغيير ارزش گمرکي 654 قلم کالا خبر داد.
رسول کوهستاني پژوه گفت: از ابتداي دي‌ماه سال 1391 که بحث تعيين ارزش کالاهاي صادراتي به گمرک واگذار شده است، تاکنون 14 جلسه با حضور نمايندگان سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت (بخش صنايع)، وزارت جهاد کشاورزي و اعضاي اتحاديه‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌هاي تخصصي مربوط و همچنين وزارت نفت تشکيل شده است.مديرکل دفتر بررسي و تعيين ارزش گمرک جمهوري اسلامي ايران افزود: در اين جلسات 654 قلم کالاي صادراتي تعيين ارزش شده و يا مورد بازنگري قرار گرفته است.

 


رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي گفت: اين سازمان براي حمايت از کاربران، اپراتورها، توسعه کيفي و کمي خدمات و ايجاد فضاي رقابتي سالم به صورت سالانه ارزيابي و رتبه‌بندي اپراتورها را اعلام مي‌کند.
محمدعلي فرقاني در تشريح فرايند ارزيابي اپراتورهاي فعال در حوزه ICT گفت: به منظور حمايت از کاربران و اپراتورها و توسعه کيفي و کمي خدمات از طريق ايجاد فضاي رقابتي سالم، ارزيابي و رتبه‌بندي اپراتورها به صورت سالانه، از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي انجام مي‌شود.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: در اين ارزيابي اپراتورهاي تلفن همراه با هفت معيار مديريت و رهبري، منابع انساني، نتايج کليدي عملکرد، فرايندهاي سازماني، نتايج مشتري، نتايج جامعه و منابع و مشارکت با شاخصهاي مختلف سنجيده مي‌شوند.
وي افزود: براساس اين شاخص‌ها در سال جاري، شرکت خدمات ارتباطي ايرانسل رتبه اول و شرکت ارتباطات سيار ايران رتبه دوم را در ارزيابي اپراتورهاي شبکه سيار کسب کردند و در حوزه اپراتورهاي شبکه تلفن ثابت نيز رتبه اول به شرکت مخابرات استان قم و رتبه دوم به شرکت مخابرات استان خراسان رضوي اختصاص يافت.
رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي درباره شاخص‌هاي ارزيابي اپراتورهاي سرويس‌هاي فناوري اطلاعات اظهار کرد: اپراتورهاي PAP و SAP نيز که رتبه‌هاي آنان در سومين جشنواره فاوا اعلام شد در چهار محور رضايتمندي کاربران و مشتريان با لحاظ نمودن کيفيت سرويس، قانونمداري و توسعه فرهنگ و ادبيات رگولاتوري، انجام تعهدات توسعه و اجرا و عملکرد شبکه مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند که بيشترين شاخص‌ها در اين حوزه به رضايتمندي مشتريان اختصاص دارد.
وي افزود: از ميان دارندگان پروانه SAP، شرکت ارتباطات ماهواره‌اي سامان، شرکت پارس ارتباطات و شرکت آرين ماهواره و در ميان دارندگان پروانه PAP، شرکت آريا رسانه تدبير (شاتل)، شرکت پارسان لين ارتباطات و شرکت انتقال داده‌هاي آسياتک به ترتيب رتبه‌هاي اول تا سوم را در ارزيابي اپراتورهاي سرويسهاي فناوري اطلاعات کسب کردند.

 


* رئيس شوراي رقابت با اعلام اين‌که اين شورا دستورالعمل جديدي در رابطه با تعرفه تماس‌هاي تلفن ثابت تصويب نکرده است گفت: قيمت‌هاي فعلي با توجه به دستورالعمل‌ سال گذشته محاسبه خواهد شد.جمشيد پژويان تصريح کرد: در جريان جلساتي که شورا سال گذشته در رابطه با تعرفه تلفن ثابت داشت مقرر شد قيمت‌ها 12درصد افزايش يابد و با توجه به اين‌که دستورالعمل شورا حکم قانوني دارد تا زماني که قانون جديدي در نقض آن صادر نشود، قيمت‌ها براساس همان دستورالعمل قبلي محاسبه خواهد شد.
* ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 152 ميليون اوراق بهادار به 727 ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات را سرمايه‌گذاري مسکن شمال‌غرب در بازار اول با جابجايي 7 ميليون و 550 هزار سهم و با نرخ 2 هزار و 338 ريال داشت. کمترين حجم معاملات را بيمه ميهن در بازار اول با جابجايي 100 سهم و با قيمت پاياني هزار و 153 ريال کسب کرد.بيشترين افزايش قيمت را پخش البرز با افزايش قيمت 5 درصد و قيمت پاياني 4 هزار و 834 ريال در سيستم معاملاتي ثبت کرد. بيشترين کاهش قيمت را پالايش نفت تهران با کاهش قيمت 2/4 درصد و قيمت 733 هزار و 454 ريال از آن خود کرد.
* مدير عامل اتحاديه سراسري مرغ تخم‌گذار با بيان اينکه ماهانه 7500 تن تخم‌مرغ به 8 کشور صادر مي‌شود، گفت: امکان صادرات ماهانه 15 هزار تن تخم‌مرغ نيز وجود دارد.هدايت اصغري در پاسخ به چگونگي وضعيت صادرات تخم‌مرغ گفت: ماهانه 7500 تن تخم‌مرغ به کشورهاي عراق، افغانستان، تاجيکستان، گرجستان، ترکمنستان، کويت، عمان و امارات صادر مي‌شود.مديرعامل اتحاديه سراسري مرغ تخم‌گذار با بيان اينکه امکان ظرفيت صادرات تا 15 هزار تن نيز وجود دارد، گفت: در حال برنامه ريزي براي اين ميزان صادرات هستيم.
* رئيس جمهور در دوازدهمين جلسه کارگروه توسعه بخش معدن بر فعال کردن بخش معدن و توسعه آن با توجه به پتانسيل‌هاي بسيار غني معدني کشور تأکيد کرد. محمود احمدي‌نژاد عصر سه‌شنبه در جلسه کارگروه توسعه معدن که با حضور مسئولان بخش صنعت و معدن کشور برگزار شد، با اشاره به اينکه ايران از لحاظ ذخاير معدني کشوري غني است، بر اتخاذ راهکارهاي مناسب براي مشارکت مردم در بهره‌برداري از معادن تأکيد کرد.در اين جلسه پيشنهادات مربوطه به کک‌سازي زغال‌سنگ سوادکوه مطرح و مقرر شد که توسط سازمان توسعه و نوسازي معادن اجرايي شود.
* سازمان خصوصي سازي برنامه عرضه سهام شرکت هاي دولتي در خرداد ماه سال جاري در فرابورس را اعلام کرد.سازمان خصوصي‌سازي اعلام کرد: بلوک 55 درصدي پتروشيمي تبريز در روز 18 خرداد و بلوک‌هاي 100 درصدي فرش ايران و 16 درصدي پتروشيمي زنجان در روز 19 خرداد روانه ميز فرابورس مي‌شوند.
* رئيس کانون سراسري انبوه‌سازان با اشاره به اينکه مصوبه اختصاص وام 50 ميليون توماني ساخت مسکن از سوي معاون اول رئيس‌جمهور به تمامي بانکها ابلاغ شده است، گفت: 40 ميليون تومان از اين وام با سود دوران مشارکت به خريداران منتقل مي‌شود. ايرج رهبر با اشاره به اينکه مصوبه اختصاص وام 50 ميليون توماني ساخت مسکن از سوي معاون اول رئيس‌جمهور به تمامي بانکها ابلاغ شده است، گفت: هميشه مصوبه‌هاي شوراي عالي مسکن و هيئت وزيران از سوي معاون اول رئيس‌جمهور ابلاغ مي‌شود و متن اين مصوبه هم در اختيار کانون سراسري انبوه‌سازان قرار دارد.

 


معاون بازرسي سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان از 227 هزار بازرسي و تشکيل 100 ميليارد تومان پرونده تخلف در طرح شبنم خبر داد.
مجتبي فراهاني در مراسم آغاز به کار اپراتور چهارم طرح شبنم اظهار داشت: طرح شبنم با هدف جلوگيري از ورود کالاي قاچاق ايجاد شده به نحوي که مبارزه با قاچاق کالا در کشورهاي منطقه يک موضوع اساسي و مهم است و حتي در داخل کشور نيز باعث گله‌مندي توليد‌کنندگان شده بود.
فراهاني افزود: در مراحل اول و دوم اجراي طرح شبنم و تا پايان اسفند سال گذشته 227 هزار بازرسي از واردکنندگان صورت گرفته و بيش از 100 ميليارد تومان پرونده تخلف تشکيل و اعمال شده است.
معاون بازرسي سازمان حمايت گفت: سلامت تجاري، امنيت سرمايه‌گذاري، اشتغال مولد، حمايت از کار و سرمايه ايراني از مهمترين اهداف اجراي طرح شبنم و همچنين توسعه بازرسي و نظارت است.
وي افزود: اجراي طرح شبنم در سطح عرضه موفقيت نسبي داشته و در سطح واردات اقدامات خوبي انجام شده و وزارت صنعت به دنبال آن است تا طرح شبنم را از گلوگاه‌هاي اصلي ورود کالا اجرا کند.
مديرعامل شرکت انفورماتيک راهبر نيز با تاکيد بر اينکه 800 ميليون کالا طرح شبنم دارند، گفت: سال گذشته اجراي طرح شبنم واردات رسمي تلفن همراه را 6 برابر کرد.
محمود اعلايي در مراسم آغاز به کار اپراتور چهارم طرح شبنم با بيان اينکه طرح شبنم از سال 91 در دستور کار قرار گرفته و مواد قانوني آن تعيين و به زودي توسط شوراي نگهبان ابلاغ مي‌شود گفت: مردم، واردکنندگان، دولت و حاکميت و واحدهاي صنفي 4 ذينفع اجراي طرح شبنم در کشور هستند.
وي افزود: اجراي اين طرح باعث مي‌شود، تا مصرف‌کنندگان به صحت اطلاعات ارائه شده اعتماد کنند، از سلامت و امنيت کالا اطمينان داشته باشند و همچنين برچسب شبنم مي‌تواند واردات رسمي را افزايش و واردات غيررسمي را در کشور کاهش دهد.
وي افزود: اجراي طرح شبنم در مبارزه با قاچاق کالا نقش اساسي دارد و در سطح توزيع و واحدهاي صنفي نيز مي‌تواند نقش مهمي در ارائه کالا با اطلاعات درست داشته باشد.
وي افزود: سال 89 واردات رسمي تلفن همراه 30 ميليون دلار، سال 90، 93 ميليون دلار و در سال 91، 176 ميليون دلار واردات تلفن همراه داشته‌ايم و اين به معناي آن است که اجراي طرح شبنم باعث شده تا واردات رسمي تلفن همراه 6 برابر شود.
مجري طرح شبنم با تاکيد بر اينکه اجراي طرح ملي همکاري ملي را مي‌طلبد، گفت: با اجراي اپراتور چهارم همه کالاها موفق به دريافت طرح شبنم مي‌شوند.
مديرعامل شرکت انفورماتيک راهبر تخلف و فروش برچسب شبنم در سطح شهر را تاييد کرد.
اعلائي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: بازرسان نيز انسان هستند و جايزالخطا و امکان دارد برخي از بازرسان برچسب‌ها را در سطح شهر با قيمت متفاوتي به فروش برسانند.
مديرعامل شرکت انفورماتيک راهبر ادامه داد: در برخي از استعلام‌ها از سوي مصرف‌کننده تنها نام کالا به آن اعلام مي‌شود که اين به خاطر آن است که برخي از اپراتورهاي شبنم تمام اطلاعات کالايي را در خود ذخيره‌سازي نکرده‌اند و اين موضوع تا چند وقت آينده برطرف خواهد شد.

 


معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اعتبار 6 هزار ميليارد توماني براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده در سال جاري، گفت: در شهر تهران 3 هزار و 286 هکتار بافت فرسوده وجود دارد.
مجيد کيان‌پور در گفت‌وگو با مهر با اشاره به نوسازي و بهسازي 200 هزار بافت فرسوده شهري در سال جاري، اظهار داشت: براي اجراي نوسازي اين تعداد بافت فرسوده، 6 هزار ميليارد تومان اعتبار پيش‌بيني شده است.
وي تصريح کرد: تفاهم‌نامه‌هايي در اين رابطه با مديريت بحران وزارت کشور منعقد شده که در صورت اجراي آن تسهيلات جديدي در بافت‌هاي فرسوده شهري براي متقاضيان در نظر گرفته خواهد شد.
مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران با اشاره به اينکه در شهر تهران 3 هزار و 286 هکتار بافت فرسوده وجود دارد، بيان کرد: پرداخت تسهيلات نسبت به 5 سال گذشته رشد 3 برابري داشته که نشانگر استقبال متقاضيان و سرعت نوسازي بافت‌هاي فرسوده در اين سال‌ها است.
کيان‌پور با بيان اينکه حدود 20 درصد پروانه‌هاي ساخت و ساز در کل کشور در بافت فرسوده صادر مي‌شود، افزود: تاکنون از مجموع 72 هزار هکتار بافت فرسوده در 471 شهر کشور، 9 هزار هکتار بهسازي و نوسازي شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اقدامات دبيرخانه کارگروه منطقه‌اي بافت‌هاي نابسامان کشورهاي آسيا-اقيانوسيه، گفت: تاکنون 27 جلسه کميته علمي کارگروه منطقه‌اي بافت‌هاي نابسامان کشورهاي آسيا-اقيانوسيه براي نشست اول تشکيل شده است.

 


مدير امور ناظرين و تالارهاي بورس کالاي ايران اعلام کرد: با معامله حدود 5400 ميليارد ريال انواع کالاي صنعتي، پتروشيمي و نفتي، رکورد معاملات روزانه بورس کالاي ايران شکسته شد.
عباس يعقوبي اظهار داشت: طي معاملات روز سه‌شنبه 267 هزار و 741 تن انواع کالا با ارزش بيش از 5 هزار و 391 ميليارد ريال معامله شد که حدود 300 ميليارد ريال بيشتر از رکورد قبلي معاملات در اين بورس بوده است.
وي افزود: اين ميزان معاملات در دو گروه محصولات صنعتي و معدني، فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي به ثبت رسيده که در گروه کالاهاي صنعتي و معدني 122 هزار و 100 تن انواع شمش بلوم، تختال، آلومينيوم و روي با ارزش تقريبي 2 هزار و 150 ميليارد ريال و در گروه فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي 145 هزار و 641 تن انواع مواد پليمري، مواد شيميايي، قير، گوگرد،‌ لوب‌کات و آيزوريسايکل با ارزش تقريبي 3 هزار و 241 ميليارد ريال به فروش رسيده است.
مدير امور ناظرين و تالارهاي بورس کالاي ايران گفت: با توجه به موارد ذکر شده، اين ميزان معاملات، رکورد جديدي در تاريخ بورس بوده و نشان دهنده ميزان اهميت روز‌افزون اين بازار در فضاي اقتصادي و بازار سرمايه ايران است.
صعود به کانال 45 هزار واحدي
ديروز شاخص کل بورس تهران نيز در پايان معاملات با افزايش 691 واحدي به کانال 45 هزار واحدي صعود کرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، شاخص کل بورس تهران در هشتمين روز از خرداد ماه با رشد 691 واحدي به کانال 45 هزار بازگشت.
بنابراين گزارش: در مجموع ارزش کل بازار سرمايه با افزايش حداقل 3 هزار ميليارد توماني به 217 هزار و 578 ميليون تومان رسيد.
اين گزارش مي‌افزايد در بين شاخص‌هاي منتخب، صنعت با 624 واحد، شاخص 50 شرکت فعال‌تر 23 واحد،‌شاخص آزاد شناور 776 و شاخص 30 شرکت بزرگ 31 واحد بر روند شاخص کل تاثيرگذار بودند.
صنايع پتروشيمي خليج‌فارس، ملي صنايع مس ايران، فولاد مبارکه اصفهان، سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي، گسترش نفت و گاز پارسيان، صنايع پتروشيمي کرمانشاه و بانک صادرات ايران بيشترين تاثير مثبت را گذاشتند.
برخي شرکت‌ها از جمله کنترل خوردگي تکينکو، پارس پامچال، تجارت الکترونيک پارسيان، داروسازي سينا، کشاورزي و دامپروري مگسال، تکنوتار و نورد آلومينيوم تاثير منفي بر شاخص کل داشته‌اند.

 


وزير نفت هند در ديدار با همتاي ايراني خود خواستار گسترش روابط نفتي و تجاري دو کشور شد.
ويراپامويلي پس از ديدار با رستم قاسمي گفت: دو طرف تمايل خود را براي ادامه روابط تجاري اعلام کردند. ما بايد روابط تجاري با ايران را افزايش دهيم. مشکلاتي وجود دارد که رفع خواهند شد.
به گفته منابع آگاه، اين مقام هندي در اين ديدار از طرف ايراني خواست تا اجازه دهد هند در مناقصه‌هاي نفتي ايران براي تامين نفت مورد نياز خود شرکت کند.
در همين حال قاسمي وزير نفت کشورمان با اشاره به ديدار با همتاي هندي خود گفت: ما ديدار مفيدي داشتيم، نشست ما درباره حوزه انرژي بود.
به گزارش ايسنا، قاسمي در اين سفر قرارداد مشارکت در توسعه ميدان گازي «فرزاد ب» را به شرکتهاي هندي پيشنهاد کرد و از هند خواست براي متعادل کردن توازن تجاري خود با تهران، صادرات به ايران را افزايش دهد.
ايران به علاوه صادرات گاز مايع به هند از طريق عمان را مطرح کرد.
قاسمي همچنين ديدار با کومار جنا وزير موادشيميايي هند را مثبت خواند و گفت: در اين ديدار دو طرف بر افزايش همکاريهاي دوجانبه تاکيد کردند و طرف هندي براي سرمايه‌گذاري مشترک با شرکتهاي ايران در زمينه محصولات شيميايي ابراز علاقه کرد.
هند يکي از بزرگترين مصرف‌کنندگان کودهاي شيميايي براي مصارف کشاورزي است.
قاسمي افزود: دو کشور در خصوص سرمايه‌گذاري طرف هندي براي احداث کارخانه‌هاي توليد اوره در عسلويه و چابهار مذاکره کردند.
وزير نفت به خبرنگاران گفت: در اين مذاکرات تقاضاي هند براي خريد بلندمدت کود اوره از ايران مطرح و قرار شد توافقنامه‌اي ميان دو کشور براي تامين کود اوره مورد نياز ايران و هند در بلندمدت به امضا برسد.

 


رئيس اداره حقوقي بانک صادرات در واکنش به اظهارات مديرعامل بانک ملي گفت: براساس حکم دادگاه، بانک ملي ايران بايد طلب خود بابت تنزيل اعتبارات اسنادي را به طور مستقيم از گروه آريا دريافت کند و از بانک صادرات طلبي ندارد.
مجتبي دهقان‌دار در گفت‌وگو با فارس با بيان اينکه بهتر بود مديرعامل بانک ملي ايران طبق مفاد حکم صادره مطالب را به خبرنگاران مي‌گفتند، اظهار کرد: براساس حکم صادره، گروه آريا محکوم به رد مال در حق بانک‌هاي مالباخته به نسبت طلب‌شان از کل، از محل اموال منقول و غيرمنقول متعلق به نامبرده است.
وي افزود: در اين حکم قطعا و طبق دادنامه منظور از بانک‌هاي مالباخته، بانک‌هاي پرداخت‌کننده وجوه اعتبارات اسنادي مجعول يا به عبارتي بانک‌هاي تنزيل‌کننده بوده که بانک ملي نيز در شمار اين بانک‌هاست.
رئيس اداره حقوقي بانک صادرات ايران تصريح کرد: طبق قوانين جاري کشور، مالباخته بايد براي وصول مطالبات خود به کلاهبردار مراجعه و طلب خود را از محل اموال منقول و غيرمنقول متعلق به گروه آريا وصول کند.
به گفته دهقان‌دار، اظهارات مديرعامل بانک ملي شخصي بوده و مغاير با قانون و احکام صادره دادگاه است.
بنابراين گزارش: مدتي پيش فرشاد حيدري مديرعامل بانک ملي ايران گفته بود: گروه آريا بايد بدهي خود را به بانک صادرات پرداخت و پس از آن، اين بانک نسبت به پرداخت بدهي خود به بانک ملي بابت تنزيل ال.سي‌ها به اين بانک ‌پرداخت کند.
براساس اعلام قوه قضاييه، قيمت‌ها براي فروش اموال تغيير کرده و بايد دوباره استعلام گرفته شود براي همين اجراي حکم کمي طولاني‌تر شده است.

 


دبير سنديکاي توليدکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به تخلفات ارزي رخ داده در واردات کاغذ گفت: برخي کاغذ را با ارز مرجع وارد کرده و آن را در بازار به نرخ ارز آزاد فروخته‌اند.
طاهر شيبري در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اين که تاکنون ارز مبادله‌اي چنداني به توليدکنندگان کاغذ اختصاص نيافته گفت: متأسفانه فرايند پرداخت ارز مبادله‌اي به واردات مواد اوليه به گونه‌اي بوده که تنها عده محدودي به اين ارز دسترسي پيدا کرده‌اند و تا جايي که من مي‌دانم بسياري از توليدکنندگان کاغذ هنوز موفق به دريافت اين ارز نشده‌اند.
وي با اشاره به اينکه در سال گذشته برخي با ارز مرجع کاغذ را وارد کردند و آن را در بازار براساس نرخ ارز آزاد فروختند، افزود: پارسال حدود 10 هزار تن کاغذ روزنامه در کشور توليد شد، در حالي که مصرف کاغذ روزنامه در کشور حدود 114 هزار تن برآورد مي‌شود. با اين حساب در سال قبل بيش از 100 هزار تن کاغذ روزنامه وارد شد.
به گفته وي افزايش قيمت کاغذ در بازار باعث واقعي شدن مصرف کاغذ و در نتيجه واقعي شدن تيراژ روزنامه‌ها شده است.
بنابراين گزارش اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود که چند روز پيش نيز رئيس کل بانک مرکزي صريحاً به تخلفات ارزي وارد کنندگان اعتراف کرد و گفت که برخي در سال گذشته کالا را با ارز مرجع وارد کردند و براساس ارز مبادله‌اي و يا آزاد در بازار فروختند.

 


وزير امور اقتصادي و دارايي از تدبير جديد دولت براي کمک به بانک‌ها به منظور پرداخت وام‌هاي قرض‌الحسنه و ازدواج به مردم خبر داد.
سيدشمس‌الدين حسيني پس از پايان جلسه ديروز هيئت‌دولت در جمع خبرنگاران گفت: براساس اين تصميم اگر بانک‌ها از منابع غير قرض‌الحسنه خود بخواهند وام‌هاي قرض‌الحسنه و ازدواج به مردم و جوانان پرداخت کنند، مي‌توانند اين کار را انجام دهند.
حسيني خاطر نشان کرد: در اين راستا دولت آماده است براي کمک به بانک‌ها بخشي از سود وام را پرداخت کند.وي با بيان اين که تغييري در مبلغ پرداخت وام ازدواج داده نشده است، افزود: همه منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در سال گذشته به صورت قرض‌الحسنه به مردم پرداخت شده است و با اين تصميم جديد دولت بانک‌ها مي‌توانند از منابع غير قرض‌الحسنه‌اي خود براي پرداخت به شکل‌هاي قرض‌الحسنه و وام ازدواج استفاده نموده و از دولت يارانه سود دريافت کنند.اين عضو کابينه دولت دهم پرداخت نشدن ارز مرجع به کالاهاي اساسي را کذب خواند و ادامه داد: براساس تاکيد رئيس‌جمهوري همانند سال گذشته ارز مرجع به کالاهاي اساسي با اولويت پرداخت مي‌شود و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.

 


بانک مرکزي در بيانيه‌اي با اشاره به فضاي انتخاباتي موجود در کشور، از تحليلگران خواست آمار و اطلاعات مبتني بر واقعيات ارائه کنند.
بانک مرکزي در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: طي روزهاي گذشته به بهانه انتخابات، اطلاعات و آماري توسط بعضي از اشخاص در برخي از رسانه‌ها اعلام و منتشر مي‌شود که کاملا ساختگي بوده و با واقعيات فرسنگ‌ها فاصله دارد؛ منجمله خبر اعلام شده مبني بر اينکه دولت 500 هزار ميليارد تومان به بانک مرکزي بدهي دارد.
در حالي که مانده کل وام‌ها و تسهيلات پرداختي توسط بانکهاي کشور به همه مردم ايران به مراتب کمتر از رقم اشاره شده است، از طرفي بايد اذعان نمود که کل نقدينگي کشور حدودا 440 هزار ميليارد تومان است که از رقم فوق کمتر است.بايد گفت، اصولا بدهي‌هاي دولت ناشي از بدهي‌هاي انباشته شده در طول دوره‌هاي گذشته است که آن هم مربوط به شرکت‌هاي دولتي و وابسته به دولت و ناشي از فروش اوراق مشارکت براي اجراي پروژه‌هاي عمراني است که با مصوبات مجلس ايجاد شده است. البته در دولت دهم قسمت قابل توجهي از آن بازپرداخت شده است.
ضمنا بدهي‌هاي خارجي کشور در سال 1383 (بالفعل و بالقوه) بالغ بر 7/44 ميليارد دلار بوده که اکنون به رقم 6/13 ميليارد دلار کاهش يافته است. اين کاهش (حدود 30 ميليارد دلار) تنها رقم 10 ميليارد دلار آن مربوط به سال 1391 است. لذا اين ارقام نشان دهنده آن است که در چه دوره‌هايي بدهي ايجاد شده و چه کساني آن را پرداخت و تسويه نموده‌اند.
در دو سه سال اخير با تمام هجمه‌هاي سنگين خارجي و تحريم‌هاي اقتصادي، خوشبختانه ثبات اقتصادي کشور در حد ممکن حفظ شده است به طوري که دشمنان را از دستيابي به سناريوهاي مدنظرشان نااميد کرده است.
بانک مرکزي و بقيه دست‌اندرکاران اقتصادي، از اينگونه افراد انتظار تشويق ندارند بلکه انتظار دارند که همگان در بيان آمارها و اطلاعات به واقعيات و البته حق و عدالت توجه داشته باشند.

 


دبير اتحاديه بارفروشان گفت: ميوه‌هايي مانند هندوانه، خربزه و سيب‌زميني از مرزهاي عراق، ترکيه و امارات صادر مي‌شود که در کنار عامل سرمازدگي باعث افزايش قيمت شده است.
علي حاج‌فتحعلي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اينکه چرا قيمت ميوه در بازار بيشتر شده است گفت: قيمت ميوه در مقايسه با ساير اقلام بالاتر نيست.
دبير اتحاديه بارفروشان ادامه داد: به دليل سرمازدگي سردرختي‌ها و ورود ديرهنگام آنها به بازار باعث شده تا حدودي قيمت در بازار بالا برود.
وي در پاسخ به اينکه گفته مي‌شود، صادرات ميوه از مرزها نيز انجام مي‌شود گفت: برخي ميوه‌ها مانند هندوانه، خربزه، سيب‌زميني و برخي سردرختي‌ها از مرزهاي عراق، ترکيه و امارات صادر مي‌شود.
حاج‌فتحعلي درخصوص ميوه‌هاي خارجي در بازار گفت: هيچ‌گونه ميوه خارجي به غير از موز در بازار وجود ندارد و اگر مشاهده شود، هم قاچاق محسوب مي‌شود.
از وي سوال شد که اخيرا يک مسئولي اعلام کرد، حضور 7 قلم ميوه خارجي در بازار گزارش شده گفت: ميوه‌هاي خارجي معمولا مستقيم به مغازه مي‌آيد و در حال حاضر ميوه خارجي در ميادين نيست.
به گفته حاج‌فتحعلي قيمت هندوانه در ميدان مرکزي ميوه و تره‌بار کيلويي 800، طالبي 1000 تا 1200، موز 3500 تا 4 هزار تومان و گوجه‌فرنگي نيز با کاهش قيمت به کيلويي هزار تومان رسيده است.
بنابر اين گزارش: يکي از خريداران عمده ميوه از ميدان تره‌بار گفت: هجوم دلالان به ميادين ميوه و تره‌بار که با خريد محصولاتي مانند خربزه، سيب‌زميني و خيار به کشورهايي مانند عراق و ترکيه صادر مي‌کنند، باعث افزايش قيمت شده است.
همچنين اين گزارش حاکي است: قيمت هندوانه کيلويي هزار تا 1200 و سيب‌زميني کيلويي 2500 تومان در بازار عرضه مي‌شود و قيمت ساير ميوه‌ها نيز افزايش قابل توجهي داشته است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10