(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 خرداد 1392 - شماره 20511

گزارش المنار از اشتياق سران مرتجع عرب براي ديدار با نتانياهو
وزير خارجه لبنان: حزب‌الله بخش جدايي‌ناپذير کشور ماست
ايجاد ديوار حايل در بحرين براي مهار اعتراض‌ها عليه آل‌خليفه
اوج‌گيري اعتراض‌ها عليه اردوغان و دخالت‌هاي آمريکا در ترکيه
16 شهيد و 44 مجروح در حمله تروريستي به زائران ايراني در عراق
مخالفت جمهوريخواهان با انتصاب مشاور جديد امنيت ملي اوباما
تظاهرات مردم فرانسه عليه گروه‌هاي نژادپرست
در اعتراض به اوضاع اقتصادي پزشکان و پرستاران يوناني دست از کار کشيدند
پس از آزاد کردن شهر القصير ارتش سوريه جولان را از تروريست‌ها پاکسازي کرد
استقبال سازمان ‌ملل از آمادگي 2 کره براي مذاکره
درگيري شديد معترضان با پليس در برزيل
استقرار ارتش لبنان در شهر نا‌آرام طرابلس
گزارش خبري
   


مقامات کشورهاي حوزه خليج‌فارس ده‌ها درخواست کتبي براي ديدار با مقامات رژيم‌صهيونيستي را به نخست‌وزير اين رژيم ارائه داده‌اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، هفته‌نامه فلسطيني المنار فاش کرد مقامات کشورهاي خليج‌فارس براي ديدار با مقامات صهيونيستي ده‌ها درخواست به بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل ارائه داده‌اند که به اکثر اين درخواست‌ها پاسخ مثبت داده شده است.به نوشته اين هفته‌نامه از جمله اين درخواست‌ها که به آن پاسخ مثبت داده شده است ديدار شاهزاده سلمان بن حمد‌آل خليفه وليعهد بحرين در واشنگتن با مقام بلندپايه صهيونيستي است.المنار افزود، اين ديدار در سايه تلاش کشورهاي حوزه خليج‌فارس در سطح امنيتي و سياسي براي اعمال فشار عليه حزب‌الله صورت مي‌گيرد که از جمله آن تلاش براي قرار دادن نام حزب‌الله در ليست سازمان‌هاي تروريستي است.

 


وزير خارجه لبنان تأکيد کرد، حزب‌الله بخش جدايي‌ناپذير لبنان در رويارويي با اسرائيل است و ما اين گروه را تنها نخواهيم گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه مصري الاهرام، عدنان منصور وزير خارجه لبنان با تأکيد بر اهميت حزب‌الله براي دفاع از کشور اعلام کرد، کشورش به تصميم اخير شوراي وزارتي اتحاديه عرب مبني بر محکوم کردن اقدامات حزب‌الله لبنان در سوريه اعتراض مي‌کند.وزير خارجه لبنان گفت، حزب‌الله تنها گروهي است که از شهروندان لبناني در سوريه دفاع مي‌کند. منصور خاطرنشان کرد: ما به اين تصميم اتحاديه عرب اعتراض مي‌کنيم چرا که دخالت در سوريه از سوي بيش از 40 کشور دنيا صورت مي‌گيرد و نبايد تنها اين موضوع به حزب‌الله منحصر شود.وي افزود، همان‌گونه که حزب‌الله بارها اعلام کرده نيروهاي اين حزب تنها براي دفاع از لبناني‌هاي ساکن در روستاهاي اطراف شهر القصير سوريه، در اين منطقه حضور دارند.

 


مقام هاي بحريني براي مهار اعتراض‌ها به تقليد از صهيونيست‌ها موانعي در ابعاد وسيع ايجاد کرده‌اند.
به گزارش شبکه خبري العالم، رژيم آل‌خليفه با ايجاد موانع بتني مناطق سني‌نشين را از مناطق شيعه‌نشين جدا کرده و با اين موانع و سيم‌هاي خاردار در تلاش براي ايجاد تفرقه و راه انداختن جنگ فرقه‌اي و طايفه‌اي در اين کشور است.
جمعيت الوفاق بحرين با تاييد اين خبر اظهار داشت، سياست رژيم بحرين از سال 2012 مجازات دسته جمعي و کنترل اعتراض‌هاي سه ساله به هر قيمتي است و انواع راهکارها از حمله به منازل مردم، دستگيري و قتل و شکنجه افراد تا تلاش براي ايجاد جنگ فرقه‌اي در دستور کار حاکمان قرار گرفته است.
اين جمعيت شيعي تاکيد کرد، در طول مبارزات مردم عليه نظام آل‌خليفه هيچ اختلاف و درگيري ميان شيعه و سني وجود نداشته و همه مردم متحد و يکپارچه خواستار سرنگوني رژيم آل‌خليفه هستند.
اين اقدام مشابه ديوار حائل رژيم اشغالگر فلسطين ميان شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين و فلسطيني‌ها است که طي ده‌ها سال در مناطق مختلف سرزمين‌هاي اشغالي ايجاد شده است.
جمعيت الوفاق همچنين اعلام کرد در طول ماه گذشته حدود 240 نفر از شهروندان بازداشت شدند و مجموع تظاهرات و اعتراض‌هاي مردمي در مناطق مختلف به 200 مورد رسيد.اين در حالي است که باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا طي سخناني بار ديگر حمايت خود را از رژيم آل‌خليفه اعلام کرد.
وي در نشستي با حضور معاون مشاور امنيت ملي کشورش و وليعهد و معاون اول نخست‌وزير بحرين بر اهميت همکاري آمريکا و بحرين تاکيد کرد.
در همين رابطه هفته‌نامه فلسطيني المنار از ديدار وليعهد بحرين با يک مسئول بلندپايه اسرائيلي در شهر واشنگتن خبر داد.
به نوشته المنار، اين اولين ملاقاتي نيست که يک مقام بحريني با مسئولان اسرائيلي برگزار مي‌کند اما ملاقاتي مهم در مرحله‌اي حساس است چرا که بحرين شاهد اعتراضات مردمي است.

 


با ورود کارگران، کارمندان و دانش‌آموزان به صفوف معترضان ترکيه‌، تظاهرات عليه دولت آنکارا ابعاد تازه‌اي گرفت.
به گزارش خبرگزاري‌ها، همزمان با اعتراضات ضد دولتي در ترکيه، کارگران و کارمندان نيز دست به اعتصاب زدند و دانش‌آموزان نيز به صفوف معترضان پيوستند. در آنکارا تظاهرات به مقابل سفارت آمريکا کشيده شد. مردم معترض از ايالات‌متحده خواستند از مداخله در ترکيه بپرهيزد. شهروندان ترک همچنين مخالفت خود را با خريد يک قطعه زمين توسط سفارت آمريکا در مناطق جنگلي ترکيه اعلام کردند.
ميدان تقسيم اسلامبول نيز همچنان صحنه درگيري ميان شهروندان معترض و نيروهاي پليس است. ديروز پليس براي متفرق کردن معترضان، از ماشين‌هاي آب‌پاش و گازهاي فلفل و اشک‌آور استفاده کرد. تاکنون 4000 نفر در نا‌‌آرامي‌هاي ترکيه زخمي شده‌اند. شمار کشته‌شدگان نيز سه غيرنظامي و يک افسر پليس اعلام شده است. مردم ترکيه از اينکه «رجب طيب اردوغان» نخست‌وزير اين کشور در موضع خود نرمش نشان نمي‌دهد خشمگين هستند. آنها اردوغان را به ديکتاتوري متهم مي‌کنند و خواستار استعفاي او هستند.
اين در حالي است که اردوغان به محض بازگشت از سفر آفريقايي خود، از معترضان خواست فورا به اعتراضات پايان دهند. علاوه بر اين، او گفت که به طرح خود در مورد پارک «گزي» ادامه مي‌دهد.
پارک گزي در نزديکي ميدان تقسيم اسلامبول قرار دارد و دولت قصد دارد اين پارک را تخريب و جاي آن يک مرکز خريد آنجا احداث کند. اردوغان حتي مخالفان را به دزدي در فروشگاه‌ها متهم کرد.
در تونس نيز همزمان با حضور اردوغان در اين کشور، مردم عليه وي تظاهرات کردند و شاه مغرب هم اردوغان را به خاطر حوادث داخلي ترکيه، به حضور نپذيرفت. در کشور مصر هم يک کارشناس مرکز مطالعات سياسي و راهبردي الاهرام اعلام کرد، نظام سياسي ترکيه ديگر نمي‌تواند يک الگو براي کشورهاي انقلابي عربي باشد.
هر چند اردوغان مي‌کوشد وقايع ترکيه را تمام شده اعلام کند، ولي صاحب‌نظران مي‌گويند تابستان داغي در انتظار اردوغان است. به گفته آنها، اردوغان اکنون بهاي فتنه‌انگيزي در سوريه را مي‌پردازد.
شبکه بي‌بي‌سي نيز با اشاره به استقبالي که از اردوغان پس از بازگشت از آفريقا شده است، اعلام کرد جامعه ترکيه دو قطبي شده است.
اما، «عبدالله گل» رئيس‌جمهور ترکيه سعي کرده است که در مقايسه با اردوغان، مواضع ملايم تري بگيرد؛ وي در ديدار با اعضاي اتحاديه وکلاي دادگستري ترکيه، مدعي شد وقايع ترکيه را نبايد با وقايع ديگر کشورهاي خاورميانه مشابه دانست. وي تظاهرات در ترکيه را مشابه اعتراضات در آمريکا، انگليس و اسپانيا دانست!
مطبوعات ترکيه نيز طي تحليل‌هاي جداگانه، اعلام کرده‌اند که ماجراي ميدان تقسيم و اعتراضات کنوني، شکست سياست‌هاي داخلي و خارجي اردوغان را به رخ همه کشيد.
از آمريکا نيز گزارش رسيد، «جان مک‌کين» سناتور جمهوريخواه آمريکايي عليه اردوغان موضع گرفت و وي را «ديکتاتور» خواند. کارشناسان علت اصلي اعتراضات جاري ترکيه را پيروي آنکارا از سياست‌هاي آمريکا در منطقه اعلام مي‌کنند.

 


عمليات انتحاري در استان ديالي عراق به شهادت 16 زائر ايراني و جراحت 44 تن ديگر انجاميد.
به گزارش پايگاه خبري سازمان حج و زيارت، عصر ديروز دو دستگاه اتوبوس حامل زائران ايراني که از مرز خسروي وارد عراق شده بودند، در منطقه «هارونيه» استان ديالي هدف حمله انتحاري قرار گرفتند. تروريست‌هاي تکفيري در اين حمله، از يک خودرو مملو از مواد منفجره استفاده کردند. طبق آمارهاي اوليه، اين عمليات تروريستي‌ جان 16 زائر ايراني را گرفت و 44 نفر ديگر از هموطنانمان را نيز زخمي کرد.
يک دستگاه از اتوبوس‌هاي هدف قرار گرفته در عمليات مذکور، به شرکت زيارتي «عبرت» استان همدان و اتوبوس ديگر نيز به شرکت «محبان
اهل بيت»(ع) کرمانشاه تعلق داشت.
کيهان شهادت اين زائران را به خانواده آنها و مردم ايران تسليت مي‌گويد.
علاوه بر استان ديالي، تروريست‌ها در موصل و بغداد هم دست به عمليات زدند؛ در موصل يک تروريست خودروي مملو از موادمنفجره خود را به يک مرکز پليس کوبيد و جان هفت پليس را گرفت و 12 تن ديگر را زخمي کرد. انفجار بمب در منطقه «نهروان» واقع در حومه بغداد هم شهادت چهارغيرنظامي و جراحت 22 تن ديگر را در پي داشت. انفجار مشابه در نقطه‌اي ديگر از اطراف بغداد هم سه شهيد و 11 مجروح به دنبال داشت.
خبر ديگر از عراق اينکه «نوري مالکي» نخست‌وزير اين کشور فردا به «اربيل» مرکز منطقه خودمختار کردستان عراق مي‌رود و با «مسعود بارزاني» رئيس اين منطقه ديدار و گفت‌وگو مي‌کند. «نيچروان بارزاني» نخست‌وزير منطقه خودمختار کردستان عراق از اين سفر استقبال کرد. وي ابراز اميدواري کرد که اين سفر به تحکيم روابط بغداد-اربيل منجر شود.

 


انتخاب «سوزان رايس» به عنوان مشاور امنيت ملي اوباما با اعتراض جمهوريخواهان مواجه شد.
باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا روز چهارشنبه «سوزان رايس»، سفير سابق اين کشور در سازمان ملل را به عنوان مشاور امنيت ملي جديد خود منصوب کرد. اين انتخاب انتقادهاي گسترده جمهوريخواهان را به دنبال داشته است.
«رايس» پيش از اين گزينه مورد توجه اوباما براي پست وزارت خارجه آمريکا بود که در آن برهه زماني نيز مخالفت‌ها باعث انصراف وي از تصدي اين پست شد.
سناتور «ليندسي گراهام» از چهره‌هاي معروف جمهوريخواه يکي از اين مخالفان است که روز پنجشنبه ضمن انتقاد شديد از اين تصميم اوباما، گفت رايس صلاحيت لازم براي تصدي اين پست را ندارد.
به گزارش شبکه تلويزيوني فاکس‌نيوز، اين سناتور جمهوريخواه سوزان رايس را به دليل ارايه اطلاعات گمراه‌کننده درباره کشته شدن سفير آمريکا در ليبي مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ارتقاي مقام وي مسئله‌اي ناراحت‌کننده و غيرقابل قبول است. رايس به عمد تلاش کرد افکار عمومي را (در مورد کشته شدن سفير) در بنغازي گمراه کند.»
وي تاکيد کرد که هنوز ابهام بسياري درباره پشت پرده حمله بنغازي وجود دارد که اوباما و تيم وي بايد به آن پاسخ دهند.
به گزارش ايرنا پنج روز پس از حادثه بنغازي در سپتامبر سال گذشته و مرگ ديپلمات‌هاي آمريکايي در ليبي، سوزان رايس نماينده دايم آمريکا در سازمان ملل در گفت‌وگويي تلويزيوني مدعي شد که هيچ اطلاعي درباره وقوع يک حمله تروريستي به کنسولگري اين کشور نداشته و آنچه در بنغازي رخ داد واکنشي خودجوش و غيرقابل کنترل به فيلم ضداسلامي بود.
جمهوريخواهان سوزان رايس را متهم به دروغ‌گويي کرده و مي‌گويند گفته‌هاي وي بخشي از تلاش گسترده کاخ سفيد براي پنهان کردن حقايق آن حمله و ناکامي دولت اوباما در حفاظت از مراکز ديپلماتيک آمريکا و جان ديپلمات‌هاي اين کشور است.
رايس 48 ساله از سال 2009 به اين طرف نماينده آمريکا در سازمان ملل بوده است.
همچنين مقام‌هاي کاخ سفيد اعلام کردند، اوباما قرار است جاي سوزان رايس در سازمان ملل را به سامانتا پاور يکي از دستياران سابق کاخ سفيد و يک نويسنده برنده جايزه پوليتزر و همچنين استاد دانشگاه هاروارد را منصوب کند.

 


هزاران نفر از مردم فرانسه در اعتراض به «افزايش خشونت‌هاي نژادپرستانه» و قتل يک نوجوان فعال ضد نژادپرست تظاهرات کردند.
به دنبال قتل «کلمان مري»، دانشجوي 18 ساله علوم سياسي دانشگاه پاريس به دست گروه‌هاي نژادپرست، هزاران نفر از مردم اين کشور به خيابان‌ها ريختند و عليه «نژادپرستان و فاشيست‌ها» شعار دادند.
«کلمان مري» از فعالان شناخته شده دانشجويي در زمينه مبارزه با نژادپرستي بود که روز چهارشنبه گذشته از سوي نژادپرستان تا سرحد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در نهايت جان باخت.
فعالان ضد نژادپرست پس از کشته شدن اين نوجوان در خيابان‌هاي پاريس تظاهرات گسترده‌اي برپا کردند و خواستار برخورد با نژادپرستان شدند. صدها نفر از ساکنان «ليون» نيز همزمان با برپايي يک تجمع اعتراضي مقابل ساختمان «اپراي» اين شهر خشم و انزجار خود از گسترش نژادپرستي در فرانسه را به نمايش گذاشتند.
در اين ميان تمام احزاب سياسي فرانسه اين واقعه را محکوم کردند. «لوپن» رهبر جبهه ملي، اصلي‌ترين جريان ملي‌گرا و راست افراطي فرانسه، هرگونه ارتباط حزب متبوعش با عاملان اين قتل را رد کرد.
به گزارش روزنامه‌ هافينگتون‌پست، کشته شدن اين فعال چپگرا در مرکز پاريس اين ترس و وحشت را به وجود آورده است که خشونت‌هاي شديد از سوي راستگرايان افراطي و گروه‌هاي تبهکاري موسوم به کله‌پوستي‌ها بار ديگر افزايش يابد. تنش‌هاي سياسي و درگيري راستگرايان افراطي با نيروهاي پليس ضد شورش فرانسه از زماني که ازدواج هم‌جنس‌بازان در اين کشور قانوني اعلام شد، افزايش يافته است.
حمله به مراکز اسلامي لندن
نژادپرستان انگليسي نيز روز چهارشنبه با حمله به يک مرکز اسلامي در لندن آن را آتش زدند. يک روز پس از اين اقدام که به بهانه «کشته شدن يک سرباز انگليسي به دست يک مسلمان» صورت گرفت، فعالان ضد نژادپرست انگليسي به همراه اعضاي مراکز اسلامي لندن، ائتلاف «اتحاد در برابر فاشيسم» را تشکيل دادند و در منطقه «ماسول هيل» اين شهر تظاهرات کردند.
گزارش‌هاي دريافتي حاکي است، در اين تجمع ضد نژادپرستي، گروهي از فعالان ضد جنگ نيز حضور داشتند.
گفتني است، در جوامع غربي به محض وقوع جرم و جنايتي از سوي گروه‌هاي تندرو و حتي سلفي، رسانه‌ها به همراه مقامات اين کشورها تبليغات گسترده‌اي عليه اسلام و مسلمانان به راه مي‌اندازند.

 


پزشکان، پرستاران و کارکنان مراکز درماني آتن در اعتراض به «سياست‌هاي رياضت اقتصادي» حاکم بر کشورشان اعتصاب و تظاهرات کردند.
اعضاي اتحاديه‌هاي سراسري بيمارستان‌هاي دولتي و بخش خصوصي در کنار پزشکان، پرستاران و کارکنان مراکز درماني يونان ديروز در اعتراض به «سياست‌هاي رياضت اقتصادي» دولت، نظام سرمايه‌داري و عملکرد دولتمردان اين کشور در قبال مراکز درماني به مدت 24 ساعت دست از کار کشيدند.
معترضان سپس با راهپيمايي به سمت ساختمان وزارت درمان و بهداشت، شعارهايي عليه دولت سر دادند. به گزارش خبرگزاري ايرنا پزشکان و کارکنان بيمارستان‌ها در خلال راهپيمايي در مرکز شهر آتن پارچه نوشته‌هايي را با خود حمل مي‌کردند که بر آنها نوشته شده بود: «توافقنامه بسته کمک مالي با اتحاديه اروپا و صندوق بين‌المللي پول براي حوزه سلامت شديدا مضر هستند»، «ادامه سياست رياضت اقتصادي به بمب ساعتي براي سلامت ميليون‌ها شهروند، مبدل خواهد شد» و «قبل از اينکه فاجعه انساني بر اثر شيوع انواع بيماري در کشور رخ دهد، دست از اطاعت کورکورانه از وام‌دهندگان خارجي برداريد».
رئيس سنديکاها و اتحاديه پزشکان يونان در اين تظاهرات طي سخناني گفت: در حال حاضر بيمارستان‌هاي کشور با کمبود تعداد 6500 پزشک و 20هزار پرستار مواجه هستند.
مواد اوليه موجود در بيمارستان‌ها براي درمان بيماران کافي نيست، حقوق و اضافه‌کاري پزشکان با تأخير پرداخت مي‌شود.
وي در ادامه افزود: حدود يک ميليون و 500 هزار نفر از مردم يونان بيکار و از بيمه‌هاي تأمين اجتماعي محروم هستند که بدين ترتيب به سيستم درماني دسترسي ندارند و اين در واقع به بمبي براي سلامت تمام شهروندان کشور در بلندمدت مبدل خواهد شد.
يک روز قبل از اين تجمع نيز گروهي از بازنشستگان يوناني با برپايي تظاهرات ضددولتي کاسته شدن از حقوق بازنشستگي شان را به شدت محکوم کردند.
دولتمردان يوناني به اميد جبران کسري بودجه حتي از حقوق بازنشستگان نيز نگذشته‌اند. اين کشور حتي چند ماه پيش مجبور شد چندين جزيره خود را به قطر بفروشد!

 


در پي پيروزي‌هاي پي‌درپي ارتش سوريه در مناطق مختلف سوريه از جمله القصير، نيروهاي ارتش گذرگاه القنيطره در جولان را از گروه‌هاي مسلح پس گرفتند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، نيروهاي ارتش صبح روز پنجشنبه گذرگاه القنيطره واقع در بلندي‌هاي جولان را پس از ساعت‌ها درگيري ‌با مخالفان مسلح سوري پس گرفتند.
پس از اين درگيري‌ها، نيروهاي رژيم صهيونيستي تانک‌هاي خود را در نزديکي اين گذرگاه در طرف اشغال شده جولان مستقر کردند.
راديو رژيم صهيونيستي نيز اعلام کرد مسئولان اين رژيم به دليل استقرار تانک‌ها و خودروهاي زرهي و نيروهاي ارتش سوريه در جولان به سازمان ملل متحد شکايت کرده‌اند.
در پي درگيري‌هاي شديد در جولان اتريش اعلام کرد که نيروهاي صلح‌بان خود را از جولان خارج مي‌کند.
شکايت ادعايي رژيم صهيونيستي درباره جولان اشغالي در حالي است که اين رژيم علاوه بر کمک به گروه‌هاي مسلح تروريستي در مناطق مرزي، تاکنون دو بار به خاک سوريه حمله کرده است.عناصر مسلح پيش از اين چندين بار با نيروهاي صلح‌بان سازمان ملل در جولان درگير شده و خودروها و سلاح‌هاي اين نيروها را به سرقت برده‌اند.
از سوي ديگر، شوراي امنيت سازمان ملل متحد درگيري‌هاي شديد در بلندي‌هاي جولان را که به زخمي شدن دو نيروي پاسدار صلح اين سازمان منجر شد به شدت محکوم کرد.همچنين ارتش سوريه در بيانيه‌اي اعلام کرد که پس از پيروزي القصير عمليات بعدي ارتش فتح حلب و استان ريف دمشق است.
در بيانيه ارتش آمده، پيروزي در القصير پيامي صريح به تمام کساني است که در تجاوزات عليه سوريه شرکت مي‌کنند.
به گزارش رسانه‌هاي خبري سوريه، در عمليات گسترده ارتش براي بازپس‌گيري القصير، 1257 تروريست کشته و 1192 تن زخمي شدند و بيش از هزار نفر نيز به اسارت درآمدند.
همچنين منابع آگاه اعلام کردند که در پي پيروزي‌هاي پي‌در‌پي ارتش سوريه 120 نفر از نيروهاي يک گروه تروريستي به صورت دسته جمعي خود را تسليم نيروهاي دولتي کردند.
ارتش سوريه در جريان تسخير منطقه القصير 913 تروريست عربي و غربي را که تابعيت تونسي، قطري، عربستان، ترکيه، اردن، انگليس، فرانسه، آلمان داشتند دستگير و تاکيد کرد که اجساد تروريست‌هاي خارجي را تحت پوشش رسانه‌هاي جهان تحويل مي‌دهد.
اين در حالي است که رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي اعلام کردند، نبرد القصير يک درگيري معمولي نبود بلکه يک جنگ جهاني بين چند کشور بود.
گفتني است پيروزي ارتش سوريه در نبرد القصير همچنان با واکنش‌هاي گسترده روبه‌رو شده است.
در همين رابطه نشريه آمريکايي کريستين ساينس مانيتور نوشت عمليات باز‌پس‌گيري اين شهر پيروزي چشمگير براي حزب‌الله و ارتش سوريه بود.
وزارت خارجه روسيه نيز تاکيد کرد کنترل ارتش بر شهر القصير بدون شک يک پيروزي بزرگ براي دولت سوريه به حساب مي‌آيد.
سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه از همه کشورهاي تاثيرگذار منطقه‌اي خواست در کنفرانس ژنو شرکت کنند و بحران سوريه را از طريق سياسي حل‌وفصل کنند.وزيرخارجه روسيه تاکيد کرد، حضور ايران در کنفرانس ژنو 2 ضروري است.
اين در حالي است که نشست اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه با ديپلمات‌هاي آمريکايي و روسي در زمينه حل مسائل پيچيده مربوط به فراهم‌سازي مقدمات کنفرانس ژنو 2 با شکست روبه‌رو شد.
ساير رويدادها
* رهبر القاعده از گروه‌هاي جنگجو در سوريه خواست براي ممانعت از ايجاد نظامي طرفدار آمريکا در اين کشور متحد شوند.
* ارتش رژيم صهيونيستي اعلام کرد که خود را براي مقابله با سناريوي ربودن نيروهايش در روزهاي آينده در مرز با سوريه آماده مي‌کند.
* شبکه خبري العالم در گزارشي اعلام کرد که بسياري از آثار باستاني و تاريخي شهر القصير به دست گروه‌هاي مسلح تروريستي تخريب شده است.
* جمعيت کمک و امداد به تونسي‌هاي خارج اعلام کرد که حدود 1000 تونسي مسلح در صفوف جبهه النصره در سوريه مي‌جنگند.
* دولت سوريه اعلام کرد، دستگيرشدگان تونسي در شرايطي به کشور خود بازگردانده خواهند شد که دستانشان به خون مردم سوريه آغشته نشده باشد.
* مک‌کين سناتور جنگ‌طلب آمريکا بار ديگر خواستار ارسال تسليحات براي مخالفان سوري شد.
* ساکنان شهر القصير با تجمع در ميدان اصلي اين شهر از ارتش سوريه به دليل باز پس‌گيري اين شهر از تروريست‌ها قدرداني کردند.

 


دبير کل سازمان ملل با انتشار بيانيه‌اي از اعلام آمادگي کره‌شمالي و کره‌جنوبي براي گفت‌وگو درباره مسائل مورد اختلاف استقبال کرد.
به گزارش ايرنا، بان‌کي‌مون روز پنجشنبه از اين توافق استقبال و تاکيد کرد سازمان ملل از هيچ تلاشي براي برقراري صلح ميان دو کشور فروگذار نخواهد کرد.
در بيانيه دبير کل سازمان ملل تصريح شده است: اين تحولي اميدوارکننده به سمت کاهش تنش‌ها و بازگرداندن ثبات و صلح به شبه جزيره کره است. مقام‌هاي کره‌جنوبي روز پنجشنبه اعلام کردند کشورشان پيشنهاد کره‌شمالي را براي گفت‌وگو پذيرفته است.
پيونگ يانگ به سئول پيشنهاد کرده است که دو طرف در خصوص مسائل مختلف شامل بازگشايي مجتمع صنعتي مشترک و از سرگيري برنامه ديدار خانواده‌هاي جدا مانده از دوران جنگ در دو سوي مرز به مذاکره بپردازند.
اين پيشنهاد غيرمنتظره در قالب بيانيه کميته وحدت صلح‌آميز مجدد دو کره و در پي ماه‌ها تنش‌هاي نظامي بر سر آزمايش هسته‌اي کره‌شمالي در ماه فوريه مطرح شد.

 


افزايش هزينه حمل ونقل اتوبوس‌هاي شهري سائوپائولوي برزيل را به آشوب کشاند.
پس از تصميم مسئولان شهري سائوپائولوي برزيل براي افزايش هزينه حمل‌ونقل اتوبوس شهري، هزاران نفر از مردم اين شهر با ريختن به خيابان‌ها اقدام به آتش زدن اموال عمومي و زد و خورد شديد با پليس ضد شورش کردند.
معترضان همچنين اقدام به آتش زدن لاستيک و سطل‌هاي زباله در سطح شهر کردند.
پليس برزيل در جريان اين ناآرامي‌ها اقدام به سرکوب و بازداشت شماري از معترضان کرد.
گفتني است، بحران اقتصادي جهاني، باعث متمايل شدن کشورهاي بحران زده به سمت اجراي سياست‌هاي رياضتي شده که اين مسئله نيز به ناآرامي‌هاي اجتماعي در اين کشور دامن زده است.

 


ارتش لبنان با استقرار در شهر نا آرام طرابلس عمليات نظامي و امنيتي گسترده‌اي را براي بازگرداندن آرامش به اين شهر آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از شبکه تلويزيوني المنار، در پي گسترش نا آرامي‌ها در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان و درگيري‌هايي که به کشته و زخمي شدن ده‌ها تن منجر شد، نيروهاي ارتش عمليات يورش و بازرسي را در منطقه التبانه و البرانيه آغاز کرده و در چندين محور مستقر شده‌اند.
ارتش نيروهاي پشتيباني را به منطقه جبل‌محسن اعزام کرد و بسياري از آنان در سطح بام خانه‌ها مستقر شدند.
دخالت ارتش در شهر طرابلس به دليل درگيري ميان گروه‌هاي سلفي مخالف نظام سوريه با شيعيان طرفدار نظام بشار اسد در منطقه جبل‌محسن صورت گرفته است.
سلفي‌هاي طرفدار جريان المستقبل در حمله به علويان ساکن جبل‌محسن از سلاح‌هاي تيربار، بمب و راکت استفاده مي‌کنند که اين مسئله به دخالت ارتش منجر شده است.
در همين رابطه جلسه‌اي با حضور شيوخ و علماي شهر طرابلس در دارالفتواي اين شهر برگزار شد و علماي اين شهر بر انجام وظيفه کامل ارتش و نيروهاي امنيتي در همه مناطق شاهد درگيري و تنش تاکيد کردند.
شيوخ و علماي طرابلس از همه افراد مسلح با گرايش‌هاي مختلف خواستند فوري از خيابان‌ها خارج شوند زيرا شهر طرابلس صحنه جنگ نيست و هرگونه درگيري با هر بهانه‌اي شرعاً حرام است.
علماي دارالفتوا همچنين اعلام کردند اين درگيري‌ها توطئه‌اي از خارج برنامه‌ريزي شده عليه اين شهر و ساکنان آن به شمار مي‌رود و مردم با وحدت خود بايد با اين طرح‌هاي فتنه‌انگيز مقابله کنند.

 


استعمار پير غرامت مي‌دهد
انگليس پس از 60 سال به خاطر اعمال شکنجه و تجاوز عليه مردم کنيا در دادگاه محکوم شد و اعلام کرد که به بازماندگان استقلال‌طلبان غرامت خواهد پرداخت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، «ويليام هيگ» وزير خارجه انگليس که روز پنجشنبه در برابر نمايندگان مجلس عوام انگليس سخنراني مي‌کرد گفت که اعتراف مي‌کند شماري از شهروندان کنيا در دهه 1950 توسط دولت انگليس مورد شکنجه، تجاوز و ديگر اشکال بدرفتاري قرار گرفته‌اند.
هيگ اعلام کرد که دولت انگليس 19 ميليون و 900 هزار پوند (23 ميليون و 500 هزار يورو) به بستگان 5228 قرباني که گروهي از وکلاي انگليسي از آنها دفاع مي‌کنند، غرامت پرداخت خواهد کرد.
درجريان قيام مردم کنيا عليه استعمار انگليس در دهه 1950 هزاران نفر در کنيا کشته شدند، هزاران نفر هم هدف شکنجه و تعرض جنسي قرار گرفتند و چندين سال است قربانيان براي گرفتن غرامت از دولت انگليس مبارزه مي‌کنند.دست کم 20 هزار تن در طول شورش مائومائو در دوره سال‌هاي 1952تا 1960 عليه رژيم استعمارگر انگليس در کنيا که به شدت سرکوب شد، جان خود را از دست دادند.
گفتني است روزنامه «ديلي ميل» انگليس اوايل سال 1390 پرده از افشاي اسنادي در انگليس برداشت که نشان مي‌داد انگليسي‌ها در 50 سال گذشته گروه استقلال‌طلب «مائومائو» در کنيا را مورد شديدترين آزارها و شکنجه‌ها قرار داده‌اند. حدود 300 سند که طي 50 سال اخير مفقود شده بود اخيراً پيدا شد و نشان داد که شکنجه‌گران انگليسي از اعمال وحشيانه‌اي همچون عقيم کردن، تجاوزهاي وحشتناک جنسي و آزارهاي غيرانساني در مورد بازداشت‌شدگان کنيايي استفاده مي‌کردند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10