(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 خرداد 1392 - شماره 20511

کوتاه اقتصادي
دليل افزايش قيمت سيب‌زميني اعلام شد
نرخ خريد تضميني چاي 300 تومان افزايش يافت
کاهش 40 درصدي واردات ميوه در پي‌افزايش نرخ ارز
فرزين: موجودي صندوق توسعه ملي به 52 ميليارد دلار رسيد
مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام: روند ذخيره‌سازي و واردات گوشت قرمز تا پايان سال ادامه دارد
خدمات‌دهي بيش از 18 هزار اتوبوس جاده‌اي در تابستان امسال
معاون وزير ارتباطات: مکالمات تلفن همراه گران نشده است
محاسبه 2 شاخص جديد در بورس
معاون مرکز پژوهش‌ها مطرح کرد
ارزان‌فروشي خوراک گاز پتروشيمي‌ها در بودجه 92
سازمان جهاني کار اعلام کرد
تشديد بيکاري و بي‌عدالتي در کشورهاي پيشرفته
قيمت‌هاي جديد کره اعلام شد
   


* معاون برنامه‌ريزي وزير ارتباطات،گفت: با تخصيص 240ميليارد تومان اعتبار در بودجه سال 92، بيمه و سوابق معوقه کارگزاران روستايي که مربوط به قبل از خصوصي‌سازي مخابرات و بر عهده دولت بوده، پرداخت خواهد شد. عبدالمجيد غريب رضا در گفت وگو با فارس افزود: براي پرداخت بيمه و سوابق کارگزاران روستايي، مجلس در بودجه سال 89 حکمي را قرار داد اما منابع آن تامين نشد و اين موضوع تاکنون حل نشده باقي مانده که امسال بار ديگر در لايحه بودجه آورده شد و با پيگيري‌ها در کميسيون تلفيق نيز منابع آن اختصاص پيدا کرد.
وي ادامه داد: قرار است با اين 240 ميليارد تومان بيمه و سوابق کارگزاران روستايي مربوط به قبل از خصوصي‌سازي مخابرات که بر عهده دولت بوده پرداخت شود و اگر کسي باقي ماند در بودجه سال آينده.
* وزارت نيرو اعلام کرد: حجم آب ورودي به مخازن سدهاي تهران از ابتداي سال آبي جاري تاکنون 43 درصد در مقايسه بازمان مشابه سال آبي گذشته کاهش يافته است. حجم آب ورودي به مخازن سدهاي تهران از ابتداي سال آبي جاري (مهرماه 91) تاکنون به 991 ميليون مترمکعب رسيده که در مقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته 737 ميليون متر مکعب کمتر است.همچنين حجم آب موجود در مخازن سدهاي تهران 26 درصد در مقايسه با زمان مقايسه با زمان مشابه پارسال کاهش يافته است. حجم آب موجود در مخازن سدهاي تهران از ابتداي سال آبي جاري تاکنون 787 ميليون متر مکعب ثبت شده است در حالي که اين ميزان در دوره مشابه سال آبي گذشته، يک ميليارد و 60 ميليون مترمکعب گزارش شده بود.براساس اين گزارش، حجم آب ورودي به مخزن سدهاي لار، طالقان،ماملو، کرج و لتيان از ابتداي سال آبي جاري تاکنون در مقايسه با مدت مشابه سال آبي گذشته به ترتيب 38، 45، 66، 36 و 31 درصد کاهش يافته است.حجم آب موجود در مخزن سدهاي لار، طالقان، ماملو، کرج و لتيان هم‌اکنون به ترتيب 117، 286، 132، 181 و 72 ميليون مترمکعب است. در زمان کنوني مخازن سدهاي لار، طالقان، ماملو، کرج و لتيان به ترتيب 12، 68، 53، 99 و 95 درصد از آب پر شده است.
* پروازهاي مستقيم شرکت هواپيمايي ايران‌اير در مسير تهران- رم و بالعکس از سر گرفته شد.ايران‌اير علاوه بر پرواز رم که در روزهاي چهارشنبه هر هفته انجام مي‌شود در روزهاي جمعه نيز به فرودگاه مالپنا ميلان در شمال ايتاليا پرواز دارد.

 


رئيس اتحاديه سيب‌‌ زميني‌ کاران
دليل افزايش قيمت سيب‌زميني را کمبود توليد و سود 100درصدي دلالان از فروش اين محصول عنوان و اظهار کرد: براي پيشگيري از کمبود يک ميليون تني سيب زميني در سال جاري بايد کشت آن افزايش يابد.
حسن محمدي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: امسال باتوجه به کاهش انگيزه کشاورزان براي توليد سيب‌زميني به دليل مشکلات به وجود آمده در سال‌هاي گذشته، سطح زير کشت اين محصول از 150هزار هکتار به حدود 70هزار هکتار در سال جاري رسيده که باتوجه به ميزان عملکرد اين محصول نهايتا امسال 5/2 ميليون تن سيب‌زميني از مزارع کشور برداشت مي‌شود.
وي افزود: باتوجه به سرانه مصرف 45 کيلوگرمي سيب‌زميني در ايران، سالانه حداقل 5/3 ميليون تن از اين محصول براي تأمين نياز کشور لازم است که باتوجه به ظرفيت توليد در سال جاري مشکلات عديده‌اي براي کمبود يک ميليون تني سيب‌زميني بوجود خواهد آمد.
رئيس اتحاديه سيب‌زميني‌کاران خاطرنشان کرد: از سال 87 تاکنون که مشکلات متعددي مانند عرضه رايگان سيب‌زميني در بازار، افزايش چشمگير سطح زير کشت اين محصول، افزايش هزينه‌هاي توليد و نبود بسته حمايتي برخلاف قانون هدفمندي يارانه‌ها براي سيب‌زميني‌کاران و بازار اين محصول بوجود آمد.
محمدي ادامه داد: اين مشکلات سبب شد در سال‌هاي اخير کشاورزان ديگر رغبتي براي توسعه کشت و توليد سيب زميني نداشته باشند. از سوي ديگر سرمازدگي و بارش سيل‌آساي باران در برخي مناطق غربي کشور باعث شد ميزان توليد سيب زميني کاهش يابد.
به گفته وي کمبود يک ميليون تني سيب‌زميني را نمي‌توان از بازار خارجي تأمين کرد چرا که به راحتي قيمت اين محصول را با نوسان مواجه مي‌کند.
رئيس اتحاديه سيب‌زميني‌کاران اظهار کرد: امسال سيب‌زميني کيلويي 250 تا 300 تومان از کشاورزان خريداري شد. همچنين کشت استمرار سيب زميني مناطقي مانند جيرفت، سرپل ذهاب و... از کيلويي 700 تا 1300 تومان از کشاورزان خريده شد در حالي که قيمت اين محصول در بازار مصرف حدود 2600 تومان است.
محمدي افزود: واسطه‌ها و دلالاني که زحمت چنداني براي خريد، حمل و توزيع آن نکشيدند به اندازه پولي که به کشاورزان بابت يکسال تلاش، زحمت و هزينه مي‌دهند از فروش اين محصول سود مي‌کنند و اين سود 100درصدي براي آن‌ها منطقي نيست.
وي تأکيد کرد: براي جلوگيري از کمبود سيب‌زميني در سال جاري، دولت بايد با حمايت از کشت استمرار، ارائه تسهيلات و نهاده‌هاي مورد نياز به کشاورزان سطح زير کشت اين محصول را تا حد قابل قبولي افزايش دهد تا حجم زيادي از کمبود توليد جبران شود.

 


رئيس اتحاديه چايکاران کشور گفت: با مصوبه دولت نرخ خريد تضميني چاي از کيلويي 900 تومان به 1200 تومان در هر کيلو افزايش يافت.
ايرج هوسمي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در جديدترين مصوبه دولت قيمت خريد تضميني برگ سبز درجه يک کيلويي 1200 تومان و درجه دو به 650 تومان افزايش يافته است.
رئيس اتحاديه چايکاران کشور افزود: پيش از اين خريد تضميني برگ سبز چاي کيلويي 900 تومان (درجه يک) و 500 تومان (درجه دو) بود.
هوسمي گفت: در حال حاضر بعد از سال‌ها بارقه اميد به چايکاران کشور برگشته و آنها از قيمت فعلي
رضايت دارند.
وي ادامه داد: افزايش نرخ خريد تضميني برگ سبز چاي با سفر معاون اول رئيس‌جمهور به خطه شمال کشور و تفويض اختيارات رياست‌جمهوري به استاندار گيلان و تعيين کارگروه ويژه انجام شد.
هوسمي افزود: در اين کارگروه به افزايش نرخ خريد تضميني برگ سبز چاي تصميم‌گيري شد و به تازگي بعد از تصويب در تهران ابلاغ شده است.
بنابراين گزارش چين اول برداشت برگ سبز چاي در منطقه شمال کشور به اتمام رسيده و حدود 30 هزار تن به کارخانه‌هاي چاي کشور با نرخ خريد تضميني قبلي تحويل شده است.
هوسمي در پاسخ به اين سوال که آيا مابه‌التفاوت خريدهاي تضميني قبلي پرداخت خواهد شد؟ گفت: قرار است مابه‌التفاوت خريدهاي قبلي پرداخت و خريدهاي جديد برگ سبز چاي با نرخ مصوب انجام شود.
هوسمي در خصوص پرداخت پول چايکاران نيز گفت: تنها به برخي چايکاران از سوي معدود کارخانه‌هايي که وضعيت مالي مناسبي داشتند پول پرداخت شده که شايد حدود يک ميليارد و 500 ميليون تومان باشد اما بقيه چايکاران هنوز منتظر اين پرداخت هستند.

 


براساس آخرين آمار گمرک واردات ميوه در سال 91 نسبت به سال 90 حدود 40 درصد کاهش يافته است.
به اعتقاد رئيس اتحاديه مرکب‌کاران يکي از مهمترين علت‌هاي کاهش واردات اين بود که عده‌اي که تا پيش از اين از رانت‌هاي خود استفاده کرده و با در اختيار داشتن ارز مرجع واردات ميوه را که هيچ ضرورتي نداشت، انجام مي‌دادند پس از افزايش نرخ ارز ديگر توان استفاده از چنين رانت‌هايي را نداشته و در واقع واردات براي آن‌ها صرفه اقتصادي نداشت.
بياباني تاکيد کرد: درحال حاضر که فرصت‌هاي صادراتي براي محصولات کشاورزي فراهم شده است بايد برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌گذاري به گونه‌اي باشد تا توان رقابت در بازارهاي جهاني افزايش يابد که در حال حاضر بهترين حمايت از بخش کشاورزي، سرمايه‌گذاري در زمينه زيرساخت‌هاي اين بخش است.
به گزارش ايسنا به نظر مي رسد باتوجه به افزايش مناسب توليد انواع محصولات کشاورزي به ويژه ميوه، اعلام ممنوعيت واردات ميوه از سوي وزارت جهاد کشاورزي و اينکه ديگر اين واردات براي تاجران صرفه اقتصادي ندارد، مي‌توان با حمايت از کشاورزان و سامان دادن بازار توزيع، منافع توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان را که همان منافع ملي است به منافع گروهي خاص که همه ساله رانت‌هاي خاصي در بازارهاي داخلي و خارجي دارند، ترجيح داد.

 


مديرعامل صندوق توسعه ملي آخرين موجودي اين صندوق را اعلام کرد.
محمدرضا فرزين گفت: آخرين موجودي صندوق توسعه ملي بالغ بر 52 ميليارد دلار است.
فرزين در مورد نرخ سود تسهيلات صندوق توسعه ملي، گفت: هيئت امناء نرخ سود تسهيلات صندوق توسعه ملي را تعيين مي‌کند که در حال حاضر، اين نرخ براي کشاورزي 13 درصد، براي بخش صنعت 16 درصد و براي پروژه‌هاي ارزي 6 درصد است. اين پروژه‌ها براي مناطق محروم و بخش کشاورزي و آب به صورت ارزي 5 درصد نرخ سود دارد.
وي افزود: منابع ارزي صندوقي که بايد تبديل به ريال شود در بازار مبادله‌اي تبديل مي شود و هر نرخي که در مرکز مبادلات ارزي باشد مبناي تسعير ارز قرار مي‌گيرد و موقع بازگشت تسهيلات نيز، تسهيلات ارزي تبديل نمي‌شود يعني اگر تسهيلات به صورت ارزي پرداخت شد اقساط آن هم به صورت ارزي دريافت مي‌شود و اگر به صورت ريالي پرداخت شد هنگام بازگشت به صورت ريالي دريافت مي‌شود.
رئيس هيئت‌عامل صندوق توسعه ملي در مورد بخش صنعت و معدن و تسهيلات ريالي، گفت: چون در دو ماه پاياني سال 91، پرداخت به پروژه‌هاي صنعت و معدن به شکل ريالي آغاز شد، هزار و 100 ميليارد تومان منابع ريالي به بخش صنعت و معدن پرداخت شد و در سال جاري هم از منابع ريالي باقي مانده سال 91 و هم منابع ريالي سال 92 به پروژه‌هاي صنعت و معدن اختصاص مي‌دهيم.
مديرعامل صندوق توسعه ملي در مورد اينکه گفته مي‌شود از 15 هزار ميليارد تومان منابع ريالي براي کشاورزي، هنوز 9 هزار ميليارد تومان در صندوق باقي مانده است، گفت: چنين چيزي واقعيت ندارد.
وي ادامه داد: در سال گذشته بايد 10 درصد منابع حاصل شده صندوق در سال 91 به صورت ريالي به بخش کشاورزي اختصاص مي‌يافت، در مجموع 15 ميليارد دلار ورودي منابع صندوق توسعه ملي که 10 درصد آن يعني 5/1 ميليارد دلار بايد در مرکز مبادلات ارزي به ريال تبديل شده و به بخش کشاورزي اختصاص پيدا مي‌کرد.
فرزين افزود: در مجموع تاکنون حدود پنج هزار ميليارد تومان منابع ريالي صندوق به بخش کشاورزي اختصاص داده شده است که بيش از 90 هزار پروژه کشاورزي را شامل مي‌شود و اين مربوط به منابع ورودي سال 91 و نه کل منابع صندوق توسعه ملي است.

 


مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام کشور گفت: ذخاير گوشت قرمز موجود تا 3 ماه آينده جوابگوي نيازهاي کشور است و روند ذخيره‌سازي و واردات تا پايان سال ادامه دارد.
مصيب محمديان شمالي در گفت‌وگو با ايسنا با تأکيد بر اين که ذخاير نهاده‌ها و کالاها در شرکت پشتيباني امور دام بالاي 3 ميليون تن است، بيان کرد: در کنار شرکت پشتيباني امور دام بخش خصوصي نيز در حال ذخيره سازي و تأمين کالا است و ما نيز در رابطه با تأمين ارز و دريافت معرفي‌نامه به بخش خصوصي کمک مي‌کنيم.
وي ادامه داد: سهمي از پاسخ‌گويي به تقاضاي جاري متعلق به پشتيباني امور دام است که اين موضوع به خوبي در حال انجام است.
محمديان شمالي با بيان اين که خريد گوشت مورد نياز مردم علاوه بر ماه رمضان براي ايام نوروز 93 نيز انجام شده است، گفت: باتوجه به توليد گوشت مرغ در کشور به واسطه تأمين نهاده‌ها از 15 فروردين ماه فروش مرغ متوقف و کار ذخيره‌سازي انجام شد.
مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام گفت: در حال حاضر بيش از 73 هزار تن ذخيره‌سازي مرغ در کشور انجام شده است.
وي با تأکيد بر اين‌که در حال حاضر فصل برداشت جو در کشور است، خاطرنشان کرد: نوساناتي که در قيمت گوشت قرمز از ابتداي سال بود نيز از محل توليد داخل و واردات برطرف شد.
به گفته محمديان شمالي گوشت قرمزي که با ارز مرجع وارد مي‌شود براي ذخيره‌سازي، گوشت قرمزي که با ارز مبادله اي توسط بخش خصوصي وارد مي‌شود براي مصرف جاري و يک بخش از گوشت موجود در کشور نيز با ارز آزاد وارد مي‌شود که قيمت آن به دليل کشش بازار براي واردکننده مقرون به صرفه است.
مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام با بيان اين که نياز کشور به گوشت قرمز به نحوي است که کمتر از 10درصد نياز به واردات است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر واردات نيز متوقف نشده کار خريد و ذخيره سازي در حال انجام است.
وي ادامه داد: ذخاير موجود تا 3 ماه آينده جوابگوي نيازهاي کشور است، اين روند تا پايان سال ادامه دارد و ما هم‌چنان با قيمت‌هاي مصوب نهاده‌هاي دامي مورد نياز را در اختيار توليدکنندگان مرغ و گوشت قرار مي‌دهيم.
مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام درباره قيمت نهاده‌هاي دامي خاطرنشان کرد: در حال حاضر قيمت هر کيلوگرم ذرت 680 تومان، هر کيلوگرم جو 630 تومان و هر کيلوگرم سويا 1050 تومان است.
محمديان شمالي درباره احتمال تغيير قيمت نهاده‌هاي دامي و شير خام اظهار کرد: باتوجه به تأمين و ذخيره‌سازي صورت گرفته تغيير قيمت متصور نيست و در حال حاضر همه نهاده‌هاي دامي و کالاهاي اساسي ارز مرجع دريافت مي‌کنند.
وي با تأکيد بر اين‌که تاکنون با ارز آزاد حتي يک گرم نهاده وارد کشور نشده، درباره تغييرات قيمت مرغ خاطرنشان کرد: کف قيمت فروش مرغ 5300 و سقف آن 5700 است و قيمت مرغ بين اين دو رقم به روز متفاوت است.
مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام در مورد صادرات مرغ نيز تصريح کرد: صادرات نيز هم‌چنان در حال انجام است زيرا از نظر ما بهترين راه براي حمايت از توليد است.

 


رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از خدمات‌دهي بيش از 18هزار دستگاه اتوبوس‌ جاده‌اي در تابستان امسال خبر داد.
شهريار افندي‌زاده در گفتگو با مهر با اشاره به تجهيز تمامي استان‌هاي کشور به مرکز مديريت راه‌هاي کشور، اظهار داشت: مراکز مديريت راه‌هاي کشور با 402 دوربين نظارت تصويري و 225 دوربين ثبت سرعت غيرمجاز و همچنين اطلاعات بر خط 58 ايستگاه‌ هواشناسي جاده‌اي و يکهزار و 32 دستگاه خط تردد شمار اطلاعات وضعيت لحظه‌اي راهها را به مسافران ارايه مي‌دهند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به خدمات‌دهي 18 هزار و 200 دستگاه اتوبوس در تابستان امسال، گفت: همچنين در طرح تابستاني امسال 31 هزار دستگاه ميني‌بوس،34هزار دستگاه سواري کرايه برون‌شهري آمادگي خدمات‌رساني به مسافران را دارند که اين ظرفيت نسبت به سال گذشته 10 درصد افزايش يافته است.
وي از دو مرحله‌اي بودن سفرهاي تابستاني امسال سخن گفت و افزود: امسال قبل و بعد از ماه مبارک رمضان تقاضاي بيشتري براي سفر وجود دارد و پيش‌بيني مي‌شود در اين مواقع با افزايش مسافرت در اين زمان‌ها روبرو باشيم که براي اين منظور هم 1400 اکيپ راهداري با تجهيزات و ماشين‌آلات کامل راهداري در جاده‌ها مستقر هستند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اقدامات دولت براي افزايش ترانزيت در کشور، بيان کرد: تجهيز امکانات و زيرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهيلات گسترده در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌هاي مرتبط در حرکتي هماهنگ براي رفع موانع و تسهيل در امر ترانزيت نقش زيادي را در بهره‌برداري از موقعيت جغرافيايي و منحصر به فرد ترانزيت داشته است.
افندي‌زاده، نقش بخش خصوصي و صاحبان شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي و تشکل‌هاي صنفي در افزايش ترانزيت را مورد اشاره قرار داد وگفت: برنامه‌ريزي‌هاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت در کميته ترانزيت و کارگروه‌هاي زيربخش آن در بحث ترانزيت موجب شده تا ظرفيت‌هاي موجود با مديريت اعمال شده روز به روز رشد داشته و رونق پيدا کند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي همچنين در گفت وگو با فارس با بيان اينکه ظرف چند ماه آينده چند پايانه مرزي تکميل خواهد شد، اضافه کرد: سالن تجاري و مسافري پايانه چزابه در استان خوزستان روز جمعه 17 خرداد ماه افتتاح شد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به افتتاح سالن مسافري پايانه تمرچين، ادامه داد: سالن مسافري پايانه باشماخ نيز ظرف چند ماه‌ آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي يادآور شد: در استان خراسان‌جنوبي نيز سالن تجاري پايانه ماهيرود يا ميل 78 سالن به‌زودي به بهره‌برداري خواهد رسيد.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: سالن تجاري پايانه لطف‌آباد در استان خراسان‌رضوي نيز ظرف چند ماه آينده افتتاح مي‌شود.

 


معاون وزير ارتباطات گفت: هنوز هيچ تغييري در تعرفه‌هاي مکالمات تلفن همراه صورت نگرفته است.
محمدعلي فرقاني در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين سؤال که آيا تعرفه‌هاي مکالمه همراه اول تغيير کرده و يا ممکن است تخلفي در اين زمينه صورت گرفته باشد توضيح داد: تاکنون گزارشي درباره تخلفات نداشته‌ايم و هنوز هيچ تغييري در تعرفه‌ها ايجاد نشده است.
رئيس سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي با بيان اين‌که اگر فردي احساس مي‌کند هزينه قبضش به شکل غيرمتعارف افزايش يافته مي‌تواند اين موضوع را پيگيري کند، يادآور شد: البته در زمينه همراه اول چندي پيش مصوبه‌اي در زمينه فلت‌سازي شبکه ابلاغ شد.
وي ادامه داد: پيش از اين اپراتور دوم اين کار را انجام داده بودو مدتي بود که همراه اول هم درخواست فلت‌سازي شبکه خود را داشت که اين موضوع در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مورد موافقت قرار گرفت و با تصويب آن قرار بر اين شد که از اين پس هزينه جابه‌جايي‌ها حذف شود و نرخ پايه‌اي براي مکالمات پيشنهاد شود.
معاون وزير ارتباطات با تأکيد بر اين‌که در مجموع با در نظر گرفتن اين شيوه و با فلت‌سازي شبکه همراه اول هيچ افزايشي براي تعرفه مکالمات پيش‌بيني نشده تصريح کرد: هنوز نرخ‌هاي پس از فلت‌سازي اجرايي نشده و قرار بر آن است که اين طرح از ابتداي تيرماه عملياتي شود.
فرقاني در عين حال خاطرنشان کرد: به همين دليل اگر تخلفي در اين زمينه صورت گرفته باشد قابل پيگيري خواهد بود.
معاون وزير ارتباطات در بخش پاياني صحبت‌هاي خود در پاسخ به اين سؤال که فلت کردن شبکه همراه اول و همچنين نرخي که چندي پيش به عنوان نرخ پايه به اپراتورها ابلاغ شد، هر يک تا چه اندازه مي‌تواند تعرفه‌هاي اپراتورها را تغيير دهد گفت: با فلت کردن شبکه همراه اول تغييري در قيمت‌هاي آن رخ نخواهد داد البته درباره نرخ پايه ممکن است با اعمال اين نرخ از اين پس شاهد کمي افزايش قيمت باشيم. سازمان تنظيم مقررات ارتباطات سقف تعرفه در نرخ پايه را مشخص کرده است و فضاي رقابتي اپراتورها است که کف تعرفه را تعيين مي‌کند.

 


مديرعامل شرکت بورس تهران از محاسبه شاخص سود نقدي و شاخص قيمت به صورت جداگانه در بورس تهران خبر داد.
حسن قاليباف اصل در گفت‌وگو با ايسنا از محاسبه 2 شاخص جديد خبر داد و گفت: قرار است شاخص قيمت و شاخص سود نقدي به صورت جداگانه در بورس تهران محاسبه و منتشر شود.
وي با بيان اينکه شاخص کل بورس شاخص کاملي بوده و عملکرد کلي بازار را نشان مي‌دهد، افزود: در حال حاضر نرم‌افزار شاخص قيمت توسط شرکت مديريت فناوري بورس طراحي شده و اين شاخص به صورت آزمايشي محاسبه مي‌شود.
قاليباف با اشاره به اينکه شاخص قيمت بعد از اتمام دوره آزمايشي به صورت رسمي منتشر مي‌شد، اظهار کرد: شاخص فعلي بورس تهران که شاخص کل بورس نام دارد شاخص کامل‌تري است که قيمت و سود نقدي را محاسبه مي‌کند اين درحالي است که شاخص قيمت فقط قيمت را محاسبه مي‌کند و شاخص کل بورس کامل‌تر است.
وي خاطرنشان کرد: همچنين گزارشي تهيه شده است که عملکرد سود نقدي نيز مورد محاسبه قرار گيرد به اين ترتيب اقداماتي انجام شده است که نرم‌افزار محاسباتي آن طراحي شود يعني در کنار شاخص کل بورس، شاخص قيمت و شاخص سود نقدي به صورت جداگانه محاسبه و منتشر شود.
مديرعامل شرکت بورس اظهار کرد: بر اين اساس شاخص کل بورس، قيمت و سود نقدي را نشان داده، شاخص قيمت، بازده قيمت و شاخص سود نقدي را نشان مي‌دهد اين در حالي است که شاخص کل بورس از شاخص‌هاي ديگر کامل‌تر بوده و تمامي اجزا را نشان مي‌دهد.

 


معاون امور زيربنايي مرکز پژوهش‌هاي مجلس با بيان اينکه علي‌رغم تأکيد مرکز پژوهش‌ها قيمت گاز پتروشيمي در بودجه92 نيز پايين در نظر گرفته شد، گفت: تا زماني که خوراک ارزان در اختيار مجتمع‌ها قرار گيرد، انگيزه تکميل زنجيره ارزش وجود نخواهد داشت.
محمدرضا محمدخاني در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: متأسفانه عليرغم تأکيد مرکز پژوهش‌هاي مجلس قيمت گاز پتروشيمي‌ها در بودجه 92 نيز پايين در نظر گرفته شد.
وي تأکيد کرد: به نظر ما اگر قيمت گاز پتروشيمي‌ها افزايش يابد تأثير بسيار کمي روي سودآوري اين مجتمع‌ها دارد، ضمن اينکه وقتي خوراک ارزان در اختيار اين مجتمع‌ها قرار گيرد فاصله سود تا قيمت تمام شده بسيار زياد خواهد بود و مجتمع‌هاي پتروشيمي انگيزه‌اي براي تشکيل زنجيره‌هاي بعدي و پايين دست نخواهند داشت، روي توليد محصولات اوليه و مواد خام متمرکز خواهند شد و محصول نهايي زنجيره ارزش را توليد نخواهند کرد.
معاون امور زيربنايي مرکز پژوهش‌هاي مجلس تصريح کرد: اگر اين افزايش قيمت تأثير شديدي روي سود اين مجتمع‌ها داشت ما تا اين حد موافق افزايش قيمت نبوديم، اما آنچه نصيب پتروشيمي‌هاي گازي مي‌شود از حالت سود خارج شده است.
وي افزود: اغلب قيمت خوراکي پتروشيمي گازي ايران با کشورهاي حاشيه جنوبي خليج‌فارس مقايسه مي شود در حالي که کشوري مانند قطر فرصت ديگري در استفاده از گاز ندارد و با گاز خود کار ديگري نمي‌تواند بکند، در عين حال آنها بيش از پتروشيمي گازي روي ‌GTLها متمرکز شده‌اند.
وي با بيان اينکه شنيده مي شود براي تصويب اين قيمت در مجلس رايزني‌هاي زيادي انجام شده گفت: معضل ديگر آن است که قيمت پايين گاز، پتروشيمي‌هايي که از خوراک مايع استفاده مي‌کنند را دچار مشکل مي‌کند؛ ضمن آنکه هيچ قيدي وجود ندارد که اين پتروشيمي ها از سود کلان خود در پايين دستي سرمايه‌گذاري کنند.
محمدخاني اضافه کرد: اگر از اين پتروشيمي‌ها مي‌خواستند سود خود را در پايين‌دست سرمايه‌گذاري کنند باز هم توجيهي براي اين قيمت پايين وجود داشت تا زنجيره ارزش کامل شود اما متأسفانه چنين نشد.
وي تأکيد کرد: افزايش قيمت گاز پتروشيمي‌ها به راحتي تا 13 سنت هم توجيه اقتصادي دارد و حتي افزايش قيمت به 10 سنت نيز در شرايط کمبود منابع در بودجه، منابع خوبي در اختيار کشور قرار مي‌دهد.

 


سازمان جهاني کار گزارشي از تشديد بيکاري و بي‌عدالتي درآمدي در کشورهاي پيشرفته ارائه کرد.
به گزارش مهر، سازمان جهاني کار در تازه‌ترين گزارش خود همزمان با برگزاري يکصد و دومين اجلاس جهاني کار که در آن 5 هزار نماينده از 185 کشور جهان حضور دارند گزارشي از وضعيت کار در سال 2013 ارائه کرد. در اين گزارش بازيابي کار به عنوان چالشي در بيشتر کشورها ياد شده است.
با وجود علائم بهبود در اقتصادهاي نوظهور و درحال توسعه بيکاري در بسياري از اقتصادهاي پيشرفته همچنان رو به بالا است و در اين کشورها حتي افزايش بيکاري و افزايش نابرابري نيز تشديد شده است.
به صورت کلي بهبود اقتصاد جهاني از بحران مالي به صورت آرام در حال شکل‌گيري است و اغلب در اقتصادهاي در حال ظهور و کشورهاي در حال توسعه منجر به افزايش اشتغال و کم شدن نابرابري درآمد در مقايسه با کشورهاي با درآمد بالا شده است. با اين حال، شکاف بين غني و فقير در کشورهاي کم‌درآمد و متوسط به شکل گسترده‌اي باقي مانده است.
در مقابل نابرابري درآمد در اقتصادهاي پيشرفته از بيش از 2 سال گذشته افزايش يافته است، با وضعيت روند افزايش بيکاري جهاني پيش‌بيني مي‌شود تعداد بيکاران از 200 ميليون به حدود 208 ميليون نفر در سال 2015 افزايش يابد.
با توجه به مطالعات انجام شده، نابرابري درآمد بين سال‌هاي 2010 و 2011 در 14 کشور از 26 اقتصاد پيشرفته از جمله فرانسه، دانمارک، اسپانيا و ايالات‌متحده افزايش يافت. همچنين سطح نابرابري در 7 کشور از 12 کشور ديگر پيشرفته هنوز هم بالاتر از قبل از شروع بحران است.
از سويي، نابرابري‌هاي اقتصادي نيز در حال افزايش است. درحالي که بسياري از شرکت‌هاي بزرگ دسترسي به بازارهاي سرمايه را دارند، شرکت‌هاي کوچک به طور نامتناسبي از شرايط اعتباري بانک‌ها متاثر مي‌شوند و اين يک مشکل براي بهبود کار است که در چشم‌انداز اقتصادي درازمدت تاثير مي‌گذارد.
در اسپانيا درآمد گروه متوسط 50 درصد در سال 2007 کاهش يافته و اين ميزان تا پايان سال 2010 به 46 درصد رسيده است. در ايالات متحده افزايش ارزش دارايي‌هاي 7 درصد ثروتمندترين جمعيت به طور متوسط از 56 درصد در سال 2009 به 63 درصد در سال 2011 رسيد و باقيمانده 93 درصد از آمريکايي‌ها دچار افت ارزش دارايي شدند.
اندازه گروه‌هاي با درآمد متوسط در کشورهاي در حال توسعه و اقتصادهاي درحال ظهور از 263 ميليون نفر در سال 1999 به 694 ميليون نفر در سال 2010 افزايش يافته است. اين يک دستاورد بزرگ است که در بسياري از کشورهاي آمريکاي لاتين و آسيايي اتفاق افتاده که اخيرا به برخي از کشورها در آفريقا و منطقه عرب نيز گسترش يافته است.
با اين حال، تعداد افرادي که داراي درآمد شناور بوده و فقط از سطح فقر کمي بالاتر هستند از 1ميليارد و 117 ميليون نفر در سال 1999 به 1 ميليارد و 925 ميليون نفر در سال 2010 در اقتصادهاي با درآمد متوسط به صورت آرام افزايش يافته است.

 


سازمان حمايت از مصرف ‌کنندگان و توليدکنندگان قيمت‌هاي جديد انواع کره بسته‌بندي شده را اعلام کرد.
به گزارش فارس کره از جمله کالاهايي است که به دليل عدم تخصيص ارز مرجع و عدم تخصيص کره‌هاي وارد شده با افزايش قيمت و کاهش عرضه مواجه شده است.
قيمت انواع کره به شرح زير است:
کره 125 گرم نقره‌اي مهگل 8750 ريال، کره 250 گرم طلايي مهگل 17 هزار و 500 ريال، کره 100 گرم طلايي مهگل 7250 ريال، کره 50 گرم طلايي مهگل 3750 ريال، کره 250 گرمي ليواني مهگل 17 هزار و 500 ريال، کره 20 گرمي طلايي مهگل 1600 ريال، کره 15 گرمي نقره‌اي مهگل 1200 ريال و کره 10 گرمي نقره‌اي مهگل 800 ريال.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10