(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 خرداد 1392 - شماره 20511

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رصدگران غرب 3 هيچ باختند (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
رختخواب (گفت و شنود)
گاردين:غني‌سازي خط قرمز است
غرب به نتيجه انتخابات ايران اميد نبندد
ايرادات شوراي نگهبان به لايحه بودجه روي ميز کميسيون تلفيق
انديشکده مؤسسه مطالعات امنيتي اتحاديه اروپا: حضور مردم ايران در انتخابات حداکثري خواهد بود
اعتراض روسيه به کشورهاي غربي مخالفت با حضور ايران در ژنو 2 اشتباه است
در نامه‌هاي جداگانه به رئيس جمهور لاريجاني 16 مصوبه دولت را مغاير قانون اعلام کرد
ديپلمات آمريکايي: کم حرف بزنيم تا طرف بازنده انتخابات ايران نباشيم (خبر ويژه)
اپوزيسيون عادت کرده در زمين حاکميت بازي کند(خبر ويژه)
اصلاح‌طلبان مثل محمدرضا پهلوي آدرس غلط مي‌دهند(خبر ويژه)
پاسخ عبدي به ابراهيم يزدي چرا همه را گرفتند جز شما؟!(خبر ويژه)
قدرداني نخست‌وزير سوريه از ملت و دولت ايران
 


انتخابات به مهم‌ترين موضوع مباحثه و گفت‌وگوي عمومي در کشور تبديل شده است. اکنون بدبين‌ترين ناظران هم نمي‌پرسند که آيا مردم در انتخابات شرکت مي‌کنند يا نه؟ قبيل اين ترديد‌ها اکنون به پاي دور بودن گوينده از فضاي عمومي موجود در کشور نوشته خواهد شد. سوال مهمي که يک هفته مانده به روز انتخابات تبديل به دغدغه عمومي شده و محور گفت‌وگوي شهروندان است، اين سوال است که به چه کسي با چه مشخصات و ملاک‌هايي رأي بدهيم؟ به عبارت ديگر، اينک وقوع يک حماسه بزرگ، پيش فرض اتفاق روز جمعه 24خرداد تلقي مي‌شود و کمتر ناظري تصور مي‌کند انتخابات جمعه آينده کم رونق باشد؛ حال آن که پيش از اين رصدگران اطلاعاتي بيگانه و برخي طيف‌هاي نشاندار اپوزيسيون به انضمام جريان فتنه چنين ارزيابي يا القا مي‌کردند که فشار اقتصادي تحريم‌ها و برخي بي‌تدبيري‌ها در مواجهه با آن کار خود را کرده و جمهوري اسلامي با سردترين انتخابات در تاريخ خود مواجه خواهد شد.
محاسبه قدرت‌هاي بيگانه به انضمام اپوزيسيون و جريان فتنه و حلقه انحراف از ماه‌ها پيش اين بود که تحريم‌ها و بي‌تدبيري‌ها، حلقه فشار را بر جمهوري اسلامي تنگ‌تر کرده و نظام از يک سو با تهديد تحريم انتخابات مواجه است و از طرف ديگر مجبور است به طيف‌هاي معارض مختلف کم يا زياد در خارج يا داخل کشور امتياز بدهد و عزت و غرور خود را زير پا بگذارد. اما نظام پايه‌هاي اين محاسبه و برآورد را چه در حوزه مذاکرات هسته‌اي و جنگ سوريه و حمايت از بيداري اسلامي و چه در عرصه سياست داخلي و رسيدگي به صلاحيت نامزدها به هم زد. به يک معنا هم‌اکنون که هنوز 6 روز تا برگزاري انتخابات فرصت باقي است، نظام 3 هيچ از دشمنان خارجي و پارسنگ‌هاي داخلي آنها جلو افتاده است. هم اينک نظرسنجي‌ها و ارزيابي‌ها از تصاعد شور و شوق عمومي و احتمال مشارکت بالاي 70درصد شهروندان در انتخابات حکايت مي‌کند. اين ارزيابي قريب‌الوقوع به معناي آن است که مردم زمان‌شناس ما يکجا از تحريم‌هاي رذالت‌آلود خارجي و جريان فتنه و انحراف داخلي عبور کرده‌اند.
از شروع تابستان 90 که به تدريج پروژه تحريم‌هاي فلج‌کننده و گزنده و شوک‌آور توسط مقامات وزارت خارجه و خزانه‌داري آمريکا رونمايي شد، معلوم بود آمريکايي‌ها و متحدان صهيونيست و انگليسي آنها انتخابات مجلس نهم (اسفند90) و رياست‌جمهوري يازدهم را هدف گرفته‌اند. اولين شوک جدي 6ماه بعد (آذر و دي90) به بازار سکه و طلا و ارز وارد شد تا نتيجه خود را 3ماه بعد در انتخابات مجلس نشان دهد. فتنه‌گران هم در خباثت کم نگذاشته و به تحريم انتخابات پرداختند و در همان دو سه ماهه تشديد فشار اقتصادي، بر فشار سياسي افزودند. اما در انتخابات ورق برگشت و معلوم شد مردم از انتخابات استقبال کرده و در حال بر جاي گذاشتن يکي از رکوردهاي بالاي شرکت در 9 دوره انتخابات مجلس هستند. به همين دليل بود که يکي از سران فتنه بعدازظهر همان روز در روستاي وادان دماوند پاي صندوق رأي رفت تا هم ديده نشود و هم در عين حال مهر به شناسنامه خويش زده و اصطلاحا خود را سفيد کرده باشد! او همان کسي بود که از چندماه قبل‌تر به جبهه شرط‌گذاري براي انتخابات مجلس پيوسته اما طرفي نبسته بود.
سازمان فتنه که به تصريح گزارش روز 21 مهر 88 (13 اکتبر 2009) روزنامه لس‌آنجلس تايمز مشورت اصلي را براي «تحريم‌هاي فلج‌کننده و شوک‌آور» به مقامات آمريکايي داده بود، پس از 3 شکست پياپي در «پاي صندوق‌هاي رأي، خيابان و تحريم انتخابات مجلس» بر آن شد که خود را بازسازي کند و در سيماي ناجي و منجي اقتصادي و ميانجي حل چالش‌ خارجي به صحنه برگردد. آنها در بازي رندانه جديد گرد آقاي هاشمي جمع شدند با اين تصور که شوراي نگهبان اگر از عهده خاتمي برآيد مجبور است درباره هاشمي منفعل عمل کند و بدين ترتيب فتنه‌گران بتوانند فضا را بشکنند و شرايط را مغلوبه کنند. اما آنها ضربه چهارم را از شوراي نگهبان خوردند و به موازات جريان اپوزيسيون و رسانه‌هاي بيگانه روي موج ياس‌آفريني و ايجاد دلسردي در افکار عمومي متمرکز شدند. تندرو‌هاي آنها به برخي نامزدهاي اصلاح‌طلب حاضر در ميدان، عنوان اصلاح‌طلب قلابي و بدلي و تحريک شده سازمان‌هاي امنيتي اطلاق کردند و اگر امروز مدعي حمايت از يکي از اين نامزدها شوند، مفهومي جز خودخوري و ابراز «غلط‌ کرديم» نخواهد داشت. در عين حال بازگشت دوباره آنها به عرصه را نه به عنوان ابتکار عمل بلکه بايد از موضع ناچاري ارزيابي کرد به اين معنا که آنان با قطعي ديدن مشارکت حداکثري مردم و تحقق حماسه سعي خواهند کرد از موقعيت انزوا و تقابل با مردم جاخالي داده و همرنگ مردم جلوه کنند. آنها البته در توجيه حاميان تندروتر خود به معضل برخورده‌اند چرا که 4 سال است با گارد قلدري و گردن کلفتي در برابر نظام مواجه مي‌شوند و مدتي بعد مجبور مي‌شوند برخلاف کري‌خواني‌ها، از دعاوي خويش عقب‌نشيني کنند. عجالتا اين جريان به يک جريان بي‌هويت و فاقد چارچوب و تشخص تبديل شده است.
در حوزه خارجي اولا چند دور مذاکرات انجام شده طي همين دوسال اخير که آخرين آن در اسلامبول برگزار شد به رصدگران سياسي و اطلاعاتي غرب اين کد قطعي را منتقل کرد که جمهوري اسلامي دچار کمترين تزلزلي در محاسبه نشده بلکه اگر تا پيش از اين اندکي خوش‌گماني به رژيم‌هايي نظير آمريکا و انگليس و متحدان آنها داشت، اکنون به مدلي از واقع‌گرايي معطوف به پافشاري قاطعانه بر حقوق خود رسيده است. ثانيا تعميق مواضع جمهوري اسلامي در حوزه بيداري اسلامي که با برگزاري چندين نشست تخصصي در ايران همراه بود به موازات برگزاري نشست تاريخي سران جنبش عدم تعهد در تهران، به رصدگران غربي خاطرنشان کرد که ايران به جاي ترديد در راهبرد سياست خارجي به يقين بيشتر در اين‌باره رسيده و در حال توسعه قدرت مشروع- اقتدار- خود در عرصه بين‌الملل است. ثالثا مجموعه تدابيري که جمهوري اسلامي در ماجراي جنگ سوريه به کار بست، اين سيگنال مشخص را ارسال کرد که ايران 2013، ايران سال 1981 نيست که مقابل تعدي و تهاجم و فشار دشمن، به دفاع در داخل مرزهاي خود تن دهد بلکه به عنوان قدرتي منطقه‌اي و مرکز ثقل محور مقاومت اسلامي، راهبرد مؤثر تهاجم را پيشه کرده و تشديد فشار بر ايران مي‌تواند عواقب تلخ‌تري براي قدرت‌هاي غربي به همراه داشته باشد.
واقعيت اين است که از متن پايمردي و دفاع‌مقدس 8 ماهه ملت ايران در سال 88، بيداري اسلامي در مقياس خاورميانه جوشيد و تير دشمنان به سوي آنان کمانه کرد و از متن فتنه‌انگيزي و آتش‌افروزي در سوريه، طليعه تکوين موازنه قدرت جديد در هارتلند جهان (غرب آسيا) رخ نموده است. اکنون پس از 2 سال فشار بي‌امان نه تنها سوريه سقوط نکرده بلکه بحران به کشوري با مختصات ترکيه که دولت آن نقشي غيرمنتظره و سياه در جنگ سوريه ايفا کرده بود، کمانه کرده است. اما قطعا سهم بزرگ و اصلي از شکست در اين جنگ نصيب رژيم صهيونيستي است که ديگر بار قدرت‌نمايي مربع ايران، حزب‌الله، سوريه و عراق را در ابعادي جديدتر مشاهده مي‌کند. اگر هنري کيسينجر به درستي گفت که «بحران سوريه، جنگ جهاني سوم است» بنابراين اکنون بايد به پروفسور موشيه معوز از تحليل‌گران صهيونيست حق داد که بگويد سوريه و عراق و ايران و حزب‌الله در جنگي جهاني بر جبهه معارضين پيروز شده و منطقه استراتژيک القصير را پاکسازي کرده‌اند. قدرت حزب‌الله اين بار بيش از جنگ 33 روزه به چشم آمده که بيانيه کاخ‌سفيد اعلام مي‌کند «بديهي است اگر کمک هاي حزب‌الله و ايران نبود، سوريه به تنهايي نمي‌توانست شهر قصير را از کنترل مخالفان خارج کند». اين روند مي‌تواند کمر اسرائيل را حتي در غزه و کرانه باختري و شمال فلسطين اشغالي بشکند. بدين‌ترتيب و به اجمال بايد گفت که فتنه‌انگيزي سياسي و اقتصادي و نظامي، نتيجه‌اي جز انسجام و اقتدار و قاطعيت و جنگندگي بيشتر جبهه مقاومت عايد غرب نکرده است.
استراتژيست‌هاي متعدد آمريکايي از اتفاقات 12 سال اخير در خاورميانه به عنوان جنگ جهاني سوم و چهارم ياد کرده‌اند. افتخار ملت- دولت جمهوري اسلامي آن است که در منطقه‌اي چنين شلوغ و پرتلاطم و پرماجرا، به برگزاري «رزمايش ملي انتخابات» اهتمام دارد و مصمم است قدرت ملي خود را در ابعاد يک حماسه سياسي بزرگ به رخ دشمنان بکشد. استقبال از چنين اتفاقي در اغلب کشورهاي منطقه با ريسکي بزرگ همراه است اما جمهوري اسلامي با اطمينان از عقبه مردمي و اجتماعي خود، نمايش اقتدار مردمي را فرصتي بزرگ در مواجهه با تهديدهاي دشمنان تلقي مي‌کند. يک هفته مانده به جشن بزرگ ملي، موضوع همت مردم براي رقم زدن حماسه اي رو کم‌کن قطعي به نظر مي‌رسد. هر رأيي که به صندوق‌ها ريخته شود، در زرادخانه اقتدار جمهوري اسلامي انباشته خواهد شد. اينک زمان آن است که با انتخاب بهترين گزينه براي شرايط فعلي از ميان نامزدهاي تأييد صلاحيت شده، گام تمام‌کننده در ماراتن حماسه انتخابات برداشته شود.
اگر بايد سد تحريم‌ها را شکست و از تهديد محاصره اقتصادي، فرصت به فعليت رساندن استعدادهاي موجود را فراهم کرد، و اگر مقصد امنيت و منافع ملي از مسير گفتمان مقاومت و مجاهدت مي‌گذرد، لاجرم بايد به شاخص تقوا و شجاعت و استقامت بيش از هميشه بها داد. اگر هم از تدبير و سخت‌کوشي و مراقبت از اطرافيان و مبارزه با فساد اقتصادي و حل چالش تورم و پرهيز از حاشيه سازي و باج ندادن به دشمنان و امتيازخواهان سخن مي‌گوييم که هر يک شاخص مهمي است، مي‌توان تمام اين مشخصه‌ها را به مثابه دانه‌هاي تسبيح بر محور «تقوا» جمع کرد. ضعف تقواست که افرادي را وامي‌دارد به طمع و توقع چند رأي بيشتر، واقعيت‌ها و حقايق را زير پا بگذارند، بي‌انصافي و سياه‌نمايي کنند، از اصول و منافع ملي تخفيف بدهند، عروسک خيمه‌شب‌بازي باندها باشند و با کوک آنها تنظيم شوند، از نرمش يک طرفه با آمريکا و غرب سخن بگويند و وعده‌هاي فريبنده ناشدني بدهند. تقوا و حرّيت است که رجال سياسي را از حصار تنگ باندها و اطرافيان مي‌رهاند و مجال استفاده از توانمندي‌هاي علمي و کارشناسي و ملي به دولت جديد مي‌دهد. آنها که براي قدرت حرص نمي‌زنند و حق را زير پا نمي‌نهند و از باطل آويزان نمي‌شوند و به اولويت باورها ايمان دارند و در عين حال به اعتبار پاک‌دستي و ساده‌زيستي و امانتداري در عمل نشان مي‌دهند که غمخوار معيشت توده‌هاي مستضعف هستند، در اين مسير اولويت دارند. و صدالبته رئيس‌جمهور جديد بايد از همه ظرفيت‌ها و از جمله ساير نامزدهاي متعهد بهره گيرد.
محمد ايماني

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* نيت خالص و پاک الهي همراه با دارا بودن ايمان و تقوا از شروط اصلي و لازم براي تمام کانديداهاي رياست جمهوري است ان‌شاءالله مردم و مسئولان آنها را در نظر بگيرند. همچنين نامزدهاي رياست جمهوري در تبليغات راديو و تلويزيوني خود بايد با آينده‌نگري تحقق اهداف انقلاب را پيگيري کنند.
سليمان بلغار
* هموطنان و ملت غيور بايد در انتخاب کانديداي اصلح و ولايي دقت کنند چرا که مؤمن نبايد از يک سوراخ دو بار گزيده شود. نامزد انتخاباتي بايد برنامه روشني ارائه دهد تا مردم بتوانند با درايت حق انتخاب داشته باشند.
رسول فتحعليان
* با توجه به مشکلات اقتصادي فراگير در دنيا چرا در مناظره اغلب کانديداها همه مشکلات را به گردن دولت انداختند؟ مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند که اقدامات مثبت دولت را ادامه دهند و نکات منفي را در اداره امور حذف نمايند.
صفرعلي اسماعيلي
* دوست و دشمن وقتي از پيشرفت‌هاي چشمگير صنايع دفاعي و نظامي کشورمان در جهان سخن مي‌گويند و اذعان دارند که اين پيشرفت‌ها حاصل دورانديشي‌هاي رهبر فرزانه انقلاب مي‌باشد. پس رئيس‌جمهور منتخب اين ملت همواره بايد به مقام عظماي ولايت و رهنمودهايشان پايبند باشد تا هم باعث ترقي و هم باعث رفع مشکلات گردد.
غلامرضا عوني
* از کانديداهاي رياست جمهوري خواهش مي‌کنيم براي حل مشکلات اقتصادي برنامه ارائه دهند نه اينکه هنوز که وارد دولت نشده‌اند وعده و وعيد دهند.کانديداها بايد در رفتار و گفتار خود براي حفظ شأن و موقعيت خود دقت کنند و با ارائه يک برنامه مدون و اصولي وارد عرصه رقابت شوند.
يک شهروند
* بايد به تروريست‌هاي آدم‌کش در سوريه و عراق درس فراموش نشدني داد و الا اگر دولتي در مقابل آنها کوتاه بيايد جسورتر شده و جلوتر مي‌آيند.
7933---0915
* همين که همزمان با فتح القصير و قنيطره توسط قواي مقاومت بين جبهه گروهک‌هاي تروريستي داخل سوريه مثل ارتش آزاد جبهه النصره و ديگران اختلاف نظر در شرکت کردن يا نکردن ژنو2 وجود دارد اين يک لطف الهي است. اين فرصتي براي ارتش سوريه است تا در عرصه ميداني بتواند تروريست‌ها را قلع و قمع و آرامش بيشتر را تامين کند. سوريه بايد هر روزي از روزهاي آينده را مثل يک فرصت طلايي قدر بداند. به محض اينکه نشست ژنو2 برگزار شود به بهانه اينکه صداقت دولت سوريه را محک بزنند او را وادار مي‌کنند يک سري محدوديت‌ها را بپذيرد، مثلاً تبادل آتش ممنوع شود. نيروها از يکسري مواضع عقب‌نشيني کنند، عفو عمومي صادر شود و... در اين بازيهاي چند مرحله‌اي دست سوريه در حنا مي‌ماند. لذا سوريه نبايد به وعده‌هاي قدرت‌ها دل خوش کند.
محمد اقباليان
* از مسئولين شهرداري تهران درخواست مي‌شود قبل از بروز حادثه‌اي نسبت به اتمام خروجي‌هاي پروژه بزرگ بزرگراه امام علي(ع) و اصلاح کوتاه بودن ديوارها و گاردريل‌ها در اين بزرگراه اقدام نمايند.
يک هموطن
* براي دريافت وام (توليد غذاي سنتي) سند ملک را وثيقه قرار داديم. افزون بر آن درخواست دو ضامن کاسب با گردش مالي بالا را مطالبه نمودند. نمي‌دانم ضمانت چند لايه، بانک‌ها را راضي مي‌کند. اگر از اين ضمانت‌ها براي ميلياردي‌ها هم مي‌گرفتند وضع بانک و اختلاس‌ها اين‌گونه نمي‌شد.
حسين جمشيدي شفق-قم
* خدا را شکر که وزير آموزش و پرورش اعلام کرده ثبت‌نام رايگان است. فرزندم 5 امتحان مدرسه‌اش مانده و هنوز سال تحصيلي بچه‌ها تمام نشده مسئولان مدرسه به ما گفته‌اند بايد 150 هزار تومان به حساب مدرسه واريز کنيد تا فرزند شما را براي سال تحصيلي آينده ثبت‌نام کنند. تازه اين رقم براي مدارس دولتي است.
7396---0913
* با توجه به اينکه اعلام مي‌شود ويروس جديدي در عربستان شايع شده است لازم است کساني که به سفر حج مشرف مي‌شوند پس از بازگشت به کشور قرنطينه شوند تا از شيوع اين ويروس در کشور جلوگيري شود.
يک دبير بازنشسته
* در روزنامه چهارشنبه 8 خرداد در ستون کيهان و خوانندگان يکي از جوانان عزيز کشورمان از عدم دريافت وام ازدواج اظهار گلايه داشتند. دفتر برنامه‌ريزي ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان و جناب آقاي اميني مدير کل دفتر، شخصا با اعلام شماره تماس خود آماده پاسخگويي و رسيدگي به مشکلات اين جوان و ديگر جواناني هستند که بنابه هر دليلي موفق به دريافت وام ازدواج خود نشده‌اند.
0653---0916
پاسخ روابط عمومي شرکت ايرانسل
* در پاسخ به مطلب مندرج، مورخ 28/2/92، با عنوان «نرخ پيامک‌هاي ايرانسل» در روزنامه به آگاهي مي‌رساند:
نرخ پيامک با نوشتار فارسي (حداکثر 70 کاراکتر فارسي در هر پيام) براي کليه سيم‌‌کارت‌هاي دائمي و اعتباري و کليه پيامک‌هاي سيم‌‌کارت‌هاي پيام‌رسان، 100 ريال و پيامک با نوشتار لاتين (حداکثر 160 کاراکتر لاتين در هر پيام) براي سيم کارت‌هاي اعتباري و دائمي در ساعات اوج مصرف 160 ريال و نرخ پيامک لاتين سيم‌‌کارت دائمي در ساعات کاهش مصرف (از ساعت 21 تا 7:59 دقيقه شنبه تا پنج‌شنبه و تمام اوقات شبانه‌روز در جمعه و تعطيلات رسمي) 128 ريال است.
همچنين ايرانسل به منظور رفاه حال مشترکين خود و در راستاي اثربخشي به ارزش‌هاي سازماني اين شرکت، با راه‌اندازي سرويسي به نام «اطلاع از هزينه تماس» مشترکين سيم‌‌کارت‌هاي اعتباري خود را قادر ساخته است تا از ميزان دقيق هزينه آخرين مکالمه از طريق ارسال يک پيام مطلع شوند.
گفتني است؛ بررسي بيشتر موضوع مطرح شده از سوي اين مشترک محترم تنها با ارائه اطلاعات بيشتر از جمله شماره تماس و شماره ايرانسل مورد نظر مقدور مي‌باشد.»

* شيطان لعين به رسول خدا(ص) عرض کرد: طاقت ديدن 6 خصلت از بني‌آدم را ندارم:
1- وقتي به هم مي‌رسند سلام مي‌کنند
2- مصافحه مي‌کنند
3- براي هر کاري ان‌شاءالله مي‌گويند
4- از گناه خود استغفار مي‌کنند
5- هر کاري را با بسم‌الله شروع مي‌کنند
6- وقتي نام شما را (پيامبرخدا(ص)) مي‌شنوند صلوات مي‌فرستند.
5311-0913
* بنده با اينکه اين دولت را دوست دارم ولي بعضي از کارهاي آن مثل استان‌کردن کرج را قبول ندارم. معتقدم اين تصميم از روي احساسات گرفته شده و کار تخصصي روي آن زياد صورت نگرفته است.
7902-0919
* چرا با وجود نورانيت خورشيد حق باز هم پس از گذشت 1400 سال ازتاريخ اسلام افراد در رده‌هاي بالا عبرت ديگران شده و از گردونه حق خارج مي‌شوند؟! چه چيزي حر را از لشکر يزيد به لشکر امام ملحق کرد و چه چيزي شلمقاني‌ را از وکالت امام حسن عسکري(ع) به لامذهبي کشاند؟! چه چيزي طلحه و زبيرها را از گردونه حق خارج مي‌کند جز دنياطلبي؟! جز اسير نفس شدن؟! خدايا ما را عبرت ديگران قرار مده.
يک فرهنگي
* از نمايندگان محترم زابل درخواست مي‌کنم به رأي مردم احترام بگذارندو به مشکلاتشان رسيدگي کنند.
6152-0915
* آيت‌الله بهجت مي‌فرمودند: اگر درست به قرآن عمل مي‌کرديم بااين عمل خويش ديگران راجذب مي‌کرديم چرا که غالب مردم خواهان و طالب نور هستند.
4165- 0912
* خطبه‌هاي امام جمعه محترم شهرري جناب حجت‌الاسلام شاهچراغي بسيار دلنشين و تأثيرگذار است. اين مسئله قطعا متاثر از خودساختگي ايشان مي‌باشد. به عنوان يک نمازگزار تقدير و تشکر مي‌کنم.
9464-0912
* روشنگري‌هاي اخير روزنامه کيهان در خصوص فتنه‌گران وحلقه انحرافي که بسيار بنيادين و عميق پرداخته شده بود حقايق را براي مردم و مسئولين تصميم‌گير روشن ساخت. به سهم خودم از شما کيهاني‌ها به خاطر اين زحمتهاي کشيده شده تقدير و تشکر مي‌کنم.
شجاع از بوکان
* بعضي از کسبه در زماني که مردم دچار مشکل گراني و تورم هستند براي اينکه اجناس را گران‌تر بفروشند و سود بيشتري ببرند تا توانستند احتکار کردند. وقتي ترس از خداوند در کار نباشد همين مي‌شود. متأسفانه برخي از ما مردم فقط ادعاي مسلماني داريم.
4832-0938
* در مسکن مهر شيراز پيلوت يکي از ساختمان‌ها را به واحد مسکوني يک اتاق خوابه تبديل و به يک معلول از دوپا فلج تحميل کرده‌اند. متأسفانه بهزيستي شيراز هم که واسطه ثبت‌نام و پيگير موضوع بوده از احقاق حق بنده شانه خالي مي‌کند.
0917-2584
* مستأجرم با حقوق دريافتي ششصدهزار تومان و پرداخت 400هزار تومان کرايه و با بدهي پنجاه ميليون توماني از افراد خير کمک مي‌طلبم.
مؤذن از پاکدشت
* از برخي بازيگران کلاه پهلوي که در فيلم اينقدر سنگ حجاب را به سينه مي‌زنند اما در جامعه بدون توجه به حجاب و عفاف ظاهر مي‌شوند متعجب مي‌شوم اي کاش بازيگران نقش هاي دين مدارانه از کساني انتخاب مي‌شدند که به ارزش‌ها اعتقاد داشتند.
0912-9764
* مگر قرار نبود همراه اول وديعه‌هاي همراه اول و ثابت را به صورت سهام به مشترکين خود ارائه دهد؟ کي اين وعده محقق خواهد شد؟
0912-9520
* ما مردم ايران چون ولايتمدار هستيم با گراني و تورم که برخي از مسئولين بوجود آوردند کنار مي‌آييم ولي از چنين دولتمرداني دل‌خوشي نداريم.
8900-0912
* سربازي 22 ساله هستم که دختري را عقد کرده‌ام. خانواده عروس مي‌گويند بايد مراسم جشن بگيرم ولي توانايي‌ مالي ندارم. از افراد نيکوکار درخواست مساعدت و کمک دارم.
4841-0937
*خواه ناخواه پس‌لرزه‌هاي بيداري اسلامي دامن لايه‌هاي مختلف ارتجاع شامل امپرياليسم، صهيونيسم شيوخ باقيمانده عرب و طايفه‌گرايي و نژادگرايي و... را خواهد گرفت.
عباسي
*آيا وقت آن نرسيده که مسئولان نظام کشور با تيزبيني بيشتر درمورد مناسبات با ترکيه تجديدنظر به عمل آورند. ترکيه‌اي که هم‌اکنون در بيخ گوش ما به دژ آمريکا و اسرائيل تبديل شده و گروهک‌هاي تروريستي را براي اعزام به سوريه آموزش مي‌دهد!
غلامرضا عوني
* آمريکا بداند ملت قهرمان و شهيدپرور 9 دي سال 88 ايران اين بار نيز در انتخابات رياست جمهوري ايران حماسه‌اي ديگر خلق ميکند و مشت محکمي بر دهان ياوه‌گويان خواهد زد.
غلامرضايي
* تا وقتي که مباني علوم انساني که در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود اسلامي نشده انتظار نداشته باشيم که فارغ‌التحصيلان سکولار نباشند.
4147-0937
* آيا يک دستگاه پرايد که 8 ميليون تومان بود و تمام قطعاتش داخلي و بدنه آن همچنان فاقد امنيت جاني براي سرنشينان است بايد به 14 ميليون تومان برسد آن هم بدون فرمان هيدروليک و کيسه هوا؟! يک کارمند بااين افزايش تقريبا دوبرابري قيمت چگونه قادر خواهد بود که يک دستگاه پرايد بخرد؟
2879-0916
* ما قشر مستضعف ارزاني مي‌خواهيم ما از دست گراني خسته‌ايم. از پول تمبر دادگاه از بي‌رحمي بانکها از سوءاستفاده برخي از صاحبان سرمايه از تورم و دهها مورد ديگر در رنج و عذابيم مسئولين امر رسيدگي کنند و به داد ما برسند.
4759-0914
* از رئيس محترم صدا و سيما درخواست مي‌شود نسبت به راه‌اندازي شبکه ويژه سرگرمي و تفريح اقدام نمايند همچنين براي مبارزه باماهواره و اينکه بهانه از دست عده‌اي گرفته شود به شبکه‌هاي استاني هم پوشش ديجيتال داده شود تاتمامي هموطنان بتوانند علاوه بر 20 شبکه از 30 شبکه استاني نيز بهره‌مند شوند.
احمدي- شاهين‌شهر اصفهان
* از مسئولين طرح تعويض خودروها درخواست مي‌شود نسبت به تعويض خودروهايي که توليد نمي‌شوند مثل پي‌کي و پيکان با تسهيلات لازم اقدام نمايد.
کاظمي‌زاده
* با توجه به سخنان وزير کار درصفحه 4 کيهان 14/2/92 از شرکت مخابرات درخواست مي‌شود بعد از 6-5 سال نسبت به افزايش هزينه خانوار از 96 هزار تومان به 192 هزار تومان (با توجه به نرخ تورم) اقدام نمايند.
بازنشسته رنجبر اسلامشهر
* در خيابان پيروزي شهرداري تابلوهاي مغازه‌ها را تخريب مي‌کند در خيابان قره‌ياضي به دنبال هماهنگ‌سازي تابلوهاست و... خوب است شهرداري به قانون تجارت بنگرد، براساس کدام قانون آرم شهرداري بايد بر گوشه تابلوي مغازه‌ها نصب گردد وهمه متحدالشکل باشند؟ گويا شهرداري فکر مي‌کند در تمام فعاليت‌هايش ضابط قوه قضائيه است؟ در صورتي که فقط در سد معبر اين چنين است. از مسئولين امر جلوگيري از اين نوع اقدامات غيرقانوني شهرداري را خواستارم.
صباغيان
* ولايت فقيه نوري است که خفاشان طاقت ديدن آن را ندارند. به کساني که مدعي مسلماني و شيعه‌اند مي‌گويم چطور برخي به نايب عام امام زمان(عج) که پرچم اسلام ناب را در برابر پرچم کفر بلند نموده جفا مي‌کنند و گاهي نيز دعاي ندبه سر مي‌دهند، راه خداشناسي از طريق شريعت است. اي مدعي طريقت، اين ره که تو مي‌روي به ترکستان است.
طاهري
* آنچه در عمق استراتژيک جمهوري اسلامي مي‌گذرد تلاشي است که استکبار خاصه آمريکاي جنايتکار و رژيم اشغالگر قدس براي فروکش کردن بيداري اسلامي بکار گرفته که اهانت به مقدسات و جسارت به ساحت مقدس صحابه پيامبر اعظم(ص) يکي از آن‌هاست.
به نمايش گذاردن اختلافات قومي و مذهبي در واقع حاشيه‌سازي براي اقداماتي است که جمهوري اسلامي در نشست‌هاي متعدد بين نخبگان شيعه و سني برقرار کرده است و نيز دسيسه‌هايي است که براي انتخابات آتي ترتيب داده‌اند. ولي حضور مردم حماسه‌اي است که رهبر معظم انقلاب بدان تأکيد داشته‌اند. هوشياري و بصيرت مردم کارساز خواهد بود.
طالعي
* خواجه عبدالله انصاري چه خوب گفته است: «الهي از دو دعوي زينهارم از هر دو به فضل تو فرياد خواهم. از آنکه پندارم به خود چيزي دارم، يا پندارم که بر تو حقي دارم».
يک شهروند
* وقت آن رسيده که به‌رغم خواسته دشمنان قسم‌خورده جمهوري‌اسلامي نام ايران به عنوان مقاوم‌ترين ملت و کشور در مقابل جنايت‌هاي بي‌حد و اندازه استکبار جهاني در کتاب رکوردهاي «گينس» ثبت شود.
0919-8516
* سرگرم شدن مسئولين به مسائل سياسي باعث شده فساد اخلاقي در جامعه زياد بشود. غفلت از مسائل فرهنگي جامعه گناهي نابخشودني است.
0937-5877
* تجربه ثابت کرده که هر کس با ولايت زاويه داشته باشد بتدريج از چشم مردم مي‌افتد و عاقبت به خير نمي‌شود. اين سنت الهي را بايد جدي گرفت.
3356-0919
* رئيس جمهور آينده با توجه به شرايط حساس سياسي امروز فقط با پيروي از ولايت و رهبري و حمايت مردمي موفق خواهد شد.
محوري از اراک
* حماسه سياسي و حماسه اقتصادي بخشي از شاخه‌هاي پربرکت شجره طيبه انقلاب اسلامي است و چون ريشه اين حرکت پرجوانه از مکتب مقدس اسلام است بايد عينا با آن مطابقت داشته باشد.
يک هموطن
* از آثار و اهداف بي‌نظير سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي افزايش و تقويت استقلال و آزادي همه جانبه ايران اسلامي ناشي از بي‌نيازي به بيگانگان و تحريم‌کنندگان است که باعث افزايش و تقويت اقتدار ايران عزيز خواهد شد.
6263-0938
* روزي نامه‌هاي خاکستري قباحت را به جايي رسانده‌اند که بدون هيچ واهمه‌اي شروع به انتشار عکس و اخبار مربوط به هنرپيشه‌هاي مبتذل سريال‌هاي پخش شده از شبکه‌هاي ماهواره‌اي مي‌کنند.
6654-0914
* سر راه زندگي خواه ناخواه مشکلات وجود دارد بايد مديريت کرد و از مشکلات که تهديد زندگي هستند فرصت ساخت.
7142-0912
* يکي از راهکارهاي تاثيرگذار براي مهارتورم اين است که بانک مرکزي دو صفر سمت راست کليه پول‌هاي رايج کشور را حذف نمايد.
گودرزي
* الان زمان بيداري است و بايد با تمام توان از دوستان حمايت کرد و بدون اينکه در دام تفرقه و اختلافات مذهبي و برادرکشي بيفتيم تا دشمن بخواهد بهره‌برداري کند، در عمل بايد با تمام توان ضربات مهلک و کاري به گروهک‌هاي تروريستي سلفي و وهابي مزدور صهيونيسم که در لبنان و سوريه جولان مي‌دهند، بزنيم. گروه‌هايي مثل القاعده و النصره بايد ضربات مرگباري از جبهه مقاومت دريافت کنند بدون آن که بدانند از کجا ضربه خورده‌اند بايد از تجارب و فکر و تجهيزات و راهنمايي نيروهاي زبده محور مقاومت به سوريه ياري‌رساني شود تا بتوانند دندان‌هاي درنده سگهاي تروريست را خرد کنند. جنايت در حق جناب حجربن عدي نبايد بي‌پاسخ بماند.
مسعود کرمي
* دنياي اسلام در قبال وحشيگري‌هاي وهابي و تروريستي سوريه که با پشتيباني مثلث شوم کشورهاي منطقه عربستان و قطر و ترکيه و با هماهنگي جرثومه‌هاي فساد و تباهي آمريکا و اسرائيل غاصب و انگليس خبيث صورت مي‌گيرد چرا سکوت کرده است؟!
عليمرداني
* اين خليجي که در جنوب کشور ماست
از ازل فارس بوده تا ابد پابرجاست
اي بدو‌هاي ساده دل به هوش آييد
اين خليجي است به وسعت فارس بي‌کم و کاست
8661-0913
* از مطالب ارزشمند کيهان کمال تشکر را دارم. از الطاف خداوند است که جواب منحرفين اين گونه داده مي‌شود.
2826-0919
* انتخابات آينده بسيار حساس است برخي از گروه‌ها به خاطر خيانت‌هايي که کردند از چشم مردم افتاده‌اند. هر چند که مانور مي‌دهند تا خود را از تک و تا نيندازند اما مردم عزمشان جزم شده است و به رئيس جمهور ولايتمدار راي خواهند داد.
يک شهروند
* جواني 24 ساله و مهندس هستم. در يک حساب سرانگشتي به اين نتيجه رسيده‌ايم که اگر با پول پس‌انداز شده‌ام سال 90 ازدواج مي‌کردم درحال حاضر هم منزل و هم ماشين زير پا داشتم ولي الان يعني سال 92 با همين پول فقط چند عدد کالا مي‌توانم تهيه بکنم. دور ازدواج را هم بايد خط بکشم. جلوي بي‌ارزش شدن پول ملي کشور را بگيريد.
1119-0935
* وقتي برخي به اصطلاح هنرمندان شأني براي ارزش‌هاي ديني قائل نيستند و در برخي ميهماني‌ها و سفرهاي خارجي به کشف حجاب روي مي‌آورند چه لزومي دارد که صدا و سيما از اين افراد معلوم‌الحال بهره ببرد؟ چرا سرمايه ايران اسلامي صرف ثروت و شهرت آنان شود.
خانم گيتي از اصفهان
* چرا فرماندار مهدي‌شهر با جامعه خبرنگاران اين شهرستان همکاري نمي‌کند و گزارش کانديداهاي شوراي شهر را به خبرنگاران ارائه نمي‌دهد؟مگر فرمانداري مهدي‌شهر با ديگر شهرستان‌هاي استان سمنان فرق دارد؟
0979-0912
* سرقت کابل‌هاي برق در گيلان گويا تمامي ندارد. هر روز شاهد قطع برق يا تلفن قسمتي از مناطق شهر هستيم. با اداره برق تماس مي‌گيريم و آنها علت اين کار را سرقت سيم و کابل برق اعلام مي‌کنند. سارقان را دستگير کرده و دو روز بعد آنها را آزاد مي‌کنند.
شهروندي از استان گيلان
* اين روزها دستاوردهاي دانشمندان ما در صنعت هوا فضا دشمنان قسم خورده کشور را به شدت نگران و هراسان کرده است به ويژه تاکيد مقام معظم رهبري بر اينکه اگر رژيم جعلي صهيونيستي بخواهد مرتکب خطايي شود تل‌آويو با خاک يکسان مي‌شود نگراني شيمون پرز و مقامات آمريکايي و انگليسي را به دنبال داشت و ما مي‌توانيم با ارتقاي جايگاه موشکي خود را به مرحله ابرقدرتي منطقه و خنثي کردن مزاحمت‌هاي محتمل برسيم. لذا برنامه‌هاي فضايي کشور بايد در اولويت کاري ما باشد.
سعيدي
* با توجه به تبليغات مربوط به خودکفايي در دارو چطور يک فرد نيازمندي که دائم بايد از دارو و آمپول استفاده کند نسبت به تهيه آن اقدام کند؟ 4بسته قرص و 2تا آمپول 52000 تومان؟
7187-0938
* از مسئولين ترافيک تهران درخواست مي‌شود به ساماندهي تاکسي‌هاي رنگارنگ پايتخت اهتمام داشته باشند. بخش بزرگي از ترافيک شهر مربوط به نحوه تردد و توقف اينهاست ثانيا بسياري از آنها به دنبال مسافران دربستي هستند.
7902-0919
* شهرداري در بزرگراه بعثت حدفاصل پايانه جنوب تا ميدان بسيج (سه راه افسريه) اقدام به راه‌اندازي خط مخصوص اتوبوس‌هاي تندرو کرده و از هر دو طرف بزرگراه يک لاين را با گارد ريل جدا ساخته است. اگر در اين محدوده ترافيک سنگيني وجود داشت اين کار توجيه‌پذير بود ولي وقتي شکل ترافيکي وجود ندارد اين کار بي‌فايده است.
امير
* وقتي چند مورد تخلف رانندگي از برخي از رانندگان اتومبيل‌هاي پليس مشاهده کردم، به اين نتيجه رسيدم که با اين وضع مشکل سرپيچي از قوانين رانندگي به اين سادگي در ميان شهروندان حل نمي‌شود و زمان زيادي مي‌خواهد. نيروي انتظامي نتايج فرهنگي رفتارهاي ماموران خود را جدي بگيرد.
2748-0912
* با توجه به هزينه ازدواج‌ها، تورم و گراني، افزايش 100درصدي قيمت مواد خوراکي و... از طرفي 25درصد افزايش حقوق با مستاجري چگونه پدر خانواده قادر است که مقدمات ازدواج فرزندان را فراهم کند. شما را به خدا تدبيري بينديشيد. با اين حقوق فقط به تامين نيازمنديهاي ضروري مي‌پردازيم و از تحصيل، ازدواج، خانه و خودرو بي‌خيال مي‌شويم.
4514-0914
* از مسئولين فرهنگي حوزه‌هاي علميه، وزارت علوم و آموزش و پرورش انتظار مي‌رود جوانان به ويژه دانش‌آموزان و دانشجويان را در برابر حملات و تهاجم‌هاي دشمنان دين و بشريت واکسينه نمايند.
8725-0914
* مدتي است که شايع شده است آب آشاميدني فريدن که منبع آب فلات مرکزي اصفهان است داراي نيترات بالاست از مسئولين امر انتظار رسيدگي دارم.
6272-0913
* رانندگان اتوبوس‌هاي تندرو خط ميدان آزادي- پايانه خاوران از ساعت 10 شب به بعد پول کرايه را خودشان شخصا دريافت مي‌کنند. لطفا رسيدگي شود.
2166-0936
* ما همان نسل جوانيم که ثابت کرديم، در ره عشق جگردارتر از صد مرديم .هر زمان بوي خميني به سر ما افتد، دور سيدعلي خامنه‌اي مي‌گرديم.
7454-0939
* در بالاي سر در مسجد «الهيان» در گرگان بلندگوهاي بسيار قوي کار گذاشته شده که گوش آزار است. تذکر داديم ترتيب اثر ندادند. لطفا از طريق اين ستون تذکر داده شود. اين کار ضد تبليغ براي دين است.
9101-0911

 


گفت: مگر تمامي اسناد و شواهد موجود حکايت از آن ندارد که سران و عوامل فتنه 88 دست به وطن‌فروشي و خيانت زده‌اند؟!
گفتم: بر منکرش لعنت. چه کسي مي‌تواند کمترين انصافي داشته باشد و خيانت و وطن‌فروشي آنها را انکار کند!
گفت: پس چرا برخي نامزدها از سران و عوامل فتنه به عنوان شخصيت‌هاي دلسوز! و طرفدار اسلام و انقلاب ياد مي‌کنند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! يارو مي‌گفت؛ وقتي از يک خواب طولاني بيدار شدم، از خودم پرسيدم، حالا بايد چه بکنم؟ سقف گفت؛ اهداف بلند داشته باش، پنجره گفت؛ دنيا را بنگر، تقويم گفت؛ به روز باش ولي حرف رختخواب برايم منطقي‌تر بود که گفت؛ ولش کن بابا! دوباره بگير بخواب!

 


يک روزنامه انگليسي در تحليلي با اشاره به انتخابات 24 خرداد اعلام کرد که پذيرش غني‌سازي در ايران يک اصل است و غرب نبايد منتظر نتيجه انتخابات در اين کشور باشد.
گاردين در يادداشتي به قلم «پيتر اوبورن» و «ديويد موريسون» با اشاره به عدم احراز صلاحيت برخي کانديداها در انتخابات رياست جمهوري آتي کشورمان، تصريح کرد: از منظر مواضع در قبال برنامه هسته‌اي ايران، تفاوت چنداني بين آن‌ها و ساير کانديداها نيست چرا که همه کانديداها از برنامه هسته‌اي فعلي ايران حمايت مي‌کنند و اصرار دارند که ايران در خاک خود دست به غني‌سازي اورانيوم بزند.
اين گزارش مي‌افزايد: تمام کانديداها در رد خواسته غرب مبني بر اينکه ايران بايد برنامه هسته‌اي خود را کنار بگذارد، اتفاق نظر دارند.
به نوشته تحليلگران گاردين، سعيد جليلي، مذاکره‌کننده ارشد ايران که گفته مي‌شود در انتخابات عملکردي قوي دارد، يک تندرو خوانده مي‌شود اما اين بد نيست چرا که وي اگر از اعتماد رهبري ايران برخوردار باشد، ممکن است آزادي عمل بيشتري براي مذاکره در خصوص برنامه هسته‌اي ايران به دست آورد.
در ادامه اين تحليل آمده است: کانديداي ديگر که در اردوگاه اصلاح‌طلبان حضور دارد، حسن روحاني است که از سال 2003 تا 2005 مسئول تيم مذاکره‌کننده ايران بوده است. در دوران او بود که ايران پيشنهاد خود را در خصوص حل و فصل مناقشه هسته‌اي با غرب ارائه کرد. وي در اين پيشنهاد در برابر حضور دائم بازرسان آژانس در تأسيسات هسته‌اي ايران، تبديل فوري سوخت توليد شده به ميله سوخت و از بين بردن احتمال غني‌سازي بيشتر آنها و عدم فرآوري سوخت مصرف شده، خواستار آن بود که ايران بتواند برنامه صلح‌آميز هسته‌اي خود را ادامه دهد.با اين حال، اين پيشنهاد رد شد و همه مي‌دانند که چرا رد شد؟ اروپايي‌ها تحت فشار آمريکا مجبور بودند قبول نکنند که حتي يک سانتريفيوژ در ايران بچرخد. اين امتناع از اذعان به حق ايران در غني‌سازي صلح‌آميز بزرگ‌ترين مانع در به دست آوردن راه حل چالش هسته‌اي بوده است.
در دوره اصلاحات، تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان با هدف اعتمادسازي تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي را داوطلبانه تعليق کرد اما غرب با صدور چندين قطعنامه در شوراي حکام و محور شرارت ناميدن ايران، به اين سياست تيم مذاکره کننده کشورمان پاسخ داد!
گاردين در پايان تأکيد مي‌کند که اگر حق غني‌سازي ايران به رسميت شناخته نشود، هيچ پيشرفتي در روند مذاکرات هسته‌اي رخ نخواهد داد و فرقي هم نمي‌کند که چه کسي در انتخابات پيروز شود.

 


ايرادات شوراي نگهبان به لايحه بودجه 92 به کميسيون تلفيق رسيد و اين کميسيون امروز به بررسي ايرادات شوراي نگهبان به بودجه 92 مي‌پردازد.
به گزارش ايسنا طرح استفساريه بند (ب) ماده (44) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي و لايحه ترکيب اعضا و شرح وظايف شوراي عالي بيمه سلامت کشور نيز در روز يکشنبه بررسي مي‌شود.
طرح اصلاح عنوان جز 82 رديف 550000 جدول شماره9 قانون بودجه سال 1391 کل کشور و نحوه تخصيص آن نيز در دستور کار روز يکشنبه اين کميسيون قرار دارد.
طرح حذف بند (د) ماده 65 قانون برنامه پنجساله توسعه جمهوري اسلامي ايران، لايحه نحوه تعيين تکليف اقلام سنواتي پيش‌پرداخت‌ها و علي‌الحساب‌ها و طرح استفساريه بند(10-3) قانون بودجه سال 1391 کل کشور نيز روز يکشنبه در اين کميسيون بررسي مي‌شود.

 


مؤسسه مطالعات امنيتي اتحاديه اروپا در تحليل خود از انتخابات رياست جمهوري ايران تأکيد کرد حضور مردم در اين انتخابات حداکثري خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري تسنيم، انديشکده مؤسسه مطالعات امنيتي اتحاديه اروپا طي تحليلي نوشت: انتخابات سال 2009 و حوادث پس از آن چالشي بزرگ براي جمهوري اسلامي ايران بود، به طوري که برخي گمان مي‌کردند اوضاع ايران به حالت پيشين خود بازنمي‌گردد در حالي که اين‌گونه نشد.
در ادامه اين تحليل آمده است: با اين حال انتخابات رياست جمهوري پيش روي ايران بسيار فراتر از آني است که کسي بتواند متصور نتيجه آن شود، روي هم رفته چيزي که مي‌توان در مورد جمهوري اسلامي به طور قطع گفت اين است که ايران به هر حال انتخابات رياست جمهوري، جنگ‌ها و بحران‌هاي سياسي را به طور معمول و با سرسختي پشت سر خواهد گذاشت.
مؤسسه مطالعات امنيتي اتحاديه اروپا در بخش ديگري از تحليل خود به ميزان مشارکت مردم در انتخابات آتي اشاره و تأکيد کرد: حضور مردم در انتخابات آتي حداکثري خواهد بود و يکي از دلايل اين حضور حداکثري همزماني انتخابات رياست جمهوري با رأي‌گيري براي شوراهاي شهري و روستايي است.
اين مؤسسه مطالعاتي مرتبط با اتحاديه اروپا در پايان با پيش بيني اينکه انتخابات ايران به دور دوم خواهد رسيد تصريح کرد: حتي اگر دو نامزدي که در نهايت به دور دوم مي‌روند قاليباف و جليلي باشند هر دو براي عبور از مشکلات اجتماعي و اقتصادي و سياسي پاسخ‌هاي متفاوتي خواهند داشت و حاميان خاص خود را به پاي صندوق‌هاي رأي خواهند کشيد.

 


وزير امور خارجه روسيه با تأکيد بر حضور ايران در ژنو2 اعلام کرد: مخالفت برخي کشورهاي غربي با حضور ايران در کنفرانس ژنو2 درباره سوريه تصميمي اشتباه است.
به گزارش روسيااليوم،‌«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه در سخناني اظهار داشت: واشنگتن با تصميم‌گيري خود سوري‌ها براي آينده اين کشور موافق است و آن را تاييد مي‌کند.
وزير امور خارجه روسيه همچنين به موضوع مشارکت ايران در کنفرانس «ژنو2» هم پرداخت و تصريح کرد: «موضع مخالف غرب با مشارکت ايران در کنفرانس «ژنو2» اشتباه است» و ادامه داد روسيه بر مشارکت ايران در اين کنفرانس اصرار دارد.
وي همچنين در ادامه گفت: جامعه بين‌المللي بايد در اين مورد که در کنار چه گروهي در سوريه ايستاده است نظر خود را ابراز دارد.
در همين حال، نشست سه‌جانبه روسيه، آمريکا و سازمان ملل روز چهارشنبه گذشته در ژنو برگزار شد.
«ميخائيل بوگدانوف» معاون وزير خارجه روسيه درباره نتايج اين نشست گفت: روسيه بر حضور هيئتي از ايران در کنفرانس اصرار دارد.
معاون وزير خارجه روسيه ادامه داد: اين يک اصل مهم است چرا که ترکيب اين کنفرانس بايد متعادل باشد.
وي گفت که در اين نشست نمايندگان طرفين توانسته‌اند هماهنگي‌هاي لازم براي برگزاري کنفرانس را صورت دهند و بسياري از اختلاف‌نظرها و مشکلات موجود براي برگزاري نشست را حل کرده‌اند.
بوگدانوف همچنين افزود: عدم حضور ايران در کنفرانس ژنو يک، اشتباه محض بود که نبايد بار ديگر اين اشتباه را تکرار کرد.
پيش از اين نيز «سرگئي ريابکوف» معاون وزير خارجه روسيه به اختلاف بين مقامات مسکو و واشنگتن در مورد دعوت از ايران براي شرکت در کنفرانس بين‌المللي سوريه اشاره کرده و گفته بود: ‌اين موضوع هنوز حل و فصل نشده است. در وزارت امور خارجه روسيه اين عقيده حاکم است که بدون حضور ايران اين کنفرانس موفقيت‌آميز نخواهد بود.

 


رئيس مجلس با ارسال نامه‌‌هاي جداگانه‌اي به رئيس جمهور 16 مصوبه هيئت دولت را مغاير قانون اعلام کرد.
علي لاريجاني در نامه‌اي به محمود احمدي‌نژاد مصوبه اختصاص مبلغي از تسهيلات قرض‌الحسنه بانک ملي براي پرداخت به اشخاص معرفي شده توسط نهاد رياست جمهوري و بانک مرکزي را مغاير با قانون اعلام کرد.
الزام صندوق توسعه ملي به اعطاي تسهيلات ريالي به وزارت جهاد کشاورزي، واگذاري سهام بنگاه‌هاي دولتي، انعقاد قرارداد کار معين توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، وظايف معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور در استان خراسان رضوي، وظايف بنياد شهيد و امور ايثارگران در استان خراسان رضوي، اختصاص تسهيلات قرض‌الحسنه به افراد نيازمند و... از ديگر مصوباتي است که لاريجاني در نامه‌هاي خود غيرقانوني بودن آنها را اعلام کرد.

 


«واشنگتن بايد بپذيرد که انتخابات ايران، رويدادي ايراني است نه مربوط به آمريکا و از لفاظي در اين باره پرهيز کند در غير اين صورت بار ديگر مسئله‌اي مانند ايران کنترا و ديگر مسائل مشابه با شکست مواجه خواهيم شد.»
اين مطلب را جان ليبرت دستيار پيشين معاون وزير و رئيس ميز ايران در وزارت خارجه آمريکا عنوان کرد. وي در خبرگزاري اينترپرس سرويس نوشت: نبايد به جمهوري اسلامي فرصت بدهيم تا انتخابات را به مسئله ما تبديل کند. نظريه‌پردازان در تهران دوست دارند اين مسئله را سيلي به گوش دشمن جهاني (آمريکا) تبديل کنند يا نامزد مدافع عقلانيت را عامل آمريکا جلوه دهند. اگر خواستيم صحبتي در مورد انتخابات بکنيم بايد تا حد امکان اندک باشد و مراقب حرفهاي‌مان باشيم.
ليمبرت با بيان اينکه اغلب صاحب‌منصبان کليدي در جمهوري اسلامي نظير مهدوي کني، محمد يزدي، احمد جنتي در کنار آيت‌الله خامنه‌اي ايستاده‌اند و کمترين تمايلي به تغيير سياست خارجي نشان نمي‌دهند، افزود: «ما مايليم انتخاباتي آزاد و مطلوب در ايران برگزار شود اما تا رسيدن به آن روز مجبور خواهيم شد با دنيايي نامطلوب و نه چندان ايده‌آل سر و کار داشته باشيم. چنانچه انتخابات 14 ژوئن ايران در نهايت به خوبي برگزار شود (اگر بهتر از انتخابات سال 2009 ميلادي ايران بود و بدتر از انتخابات رياست جمهوري 2000 آمريکا نباشد)، اوباما بايد يک يادداشت تبريک براي فرد پيروز اين انتخابات ارسال کند. او در آن يادداشت بايد جملاتش را با دقت انتخاب کند و از عبارات توهين‌آميز اجتناب و بالحن معقولانه‌اي در مورد احترام و منافع متقابل صحبت کند».
اينترپرس سرويس خاطرنشان کرد: هرچند ايراني‌ها به خوبي (طي تجربه بيش از 30 ساله) مي‌دانند که چگونه به توهين‌هاي آمريکا پاسخ دهند، ولي لحن مناسب آمريکا موجب کاهش لفاظي‌هاي آنان و خنثي کردن شعارهاي ضدآمريکايي آنان مي‌شود. در نهايت، چگونه جمهوري اسلامي مي‌تواند کسي را دشمن جلوه دهد که خواستار صحبت براساس احترام متقابل است، همان چيزي که ايرانيان هميشه گفته‌اند که به عنوان شرط تعامل، خواهان آن هستند؟ اين کار مستلزم آن است که تا حد امکان کمتر صحبت شود.
برخلاف توصيه ليمبرت مقامات خشمگين آمريکايي که از موضع قانوني و قاطع شوراي نگهبان شوکه شده بودند طي کمتر از 3 روز بالغ بر 4 بار عليه انتخابات ايران موضع گرفته و از جمله از ليدر جريان فتنه و حلقه انحراف با ذکر نام جانبداري کردند. اما پس از يک هفته جان کري در موضع‌گيري دوم خود تصريح کرد: انتخابات ايران احتمالاً هيچ تغييري در سياست خارجي و آمال هسته‌اي ايران ايجاد نخواهد کرد و ما انتظار چنداني نداريم که محاسبات اين کشور تغيير کند.

 


«بعضي دوستان ما اسير قواعد بازي حاکميت شده‌اند و در زمين حاکميت بازي مي‌کنند».
«ن - ک» کاريکاتوريست خارج‌نشين نشريات دوره اصلاحات در «خودنويس» نوشت: وقتي براساس قاعده بازي نظام بازي کنيد، رهبري پيروز مي‌شود. شايد برخي شرايط انگيزه‌اي براي شرکت در قماري باشد که ممکن است دست اول بازي را ببري، اما چهار سال قيافه بازنده‌ها را خواهي داشت. چيزي که در بحث‌ها مرا به فکر انداخته، توجه نکردن بسياري از دوستان به چرخه تحميلي رژيم است، نشاندن يک کانديداي تاييد شده بر مسند رياست جمهوري. سؤال اين است که اگر مي‌دانيم که اين راه بي‌سرانجام است، و قدرت تغيير قانون و روند انتخابات و اداره کشور از طريق اين چرخه را نداريم، چه دلايلي براي تداومش وجود دارد؟
وي ادامه مي‌دهد: برخي دوستان مي‌گويند که دست روي دست گذاشتن به نفع حاکميت است. نافرماني مدني را «دست روي دست گذاشتن» ديدن زماني است که هدفي نداشته باشيم. اگر هدف مشترک، کاهش مشروعيت نظام است، يکي از راه‌هايش به هم زدن قاعده بازي حاکميت خواهد بود. هيچ چيز براي رهبري مهم‌تر از پر بودن صفوف انتخابات جلوي دوربين‌هاي خبرنگاران خارجي نيست. هيچ چيز براي حاکميت، تحميل ارقام بالاي مشارکت نيست.
وي که در برخي محافل اپوزيسيون متهم به نفوذي بودن وزارت اطلاعات است، مي‌نويسد: گويي بخش بزرگي از افراد فکر مي‌کنند چاره‌اي جز عادت ندارند؛ مثل شاگرداني که قرباني نظام آموزشي کنترل‌گرا هستند. آنها مي‌خواهند جزئي از ديوار باشند. خداوندا همه اسيران را آزاد کن!

 


يک عضو متواري گروهک تحکيم تاکيد اپوزيسيون و طيفي از اصلاح‌طلبان تعمدا سياست هراس‌افکني و مهندسي ترس را پيش مي برند.
علي افشاري با بيان اينکه «در رفتار اپوزيسيون هراس‌افکني و جلو بردن سياست دلخواه خود از طريق ترساندن مردم ديده مي‌شود و حتي براي جا انداختن آن از بي‌اعتنايي بر حقيقت نيز ابايي ندارند» نوشت: هراس‌افکني پروژه‌اي است که عامدانه و در سطح خودآگاه کليد زده مي‌شود تا با بزرگنمايي خطرها و تحرک مخاطب، او را به سمت عملي هدايت‌ کنند که در شرايط طبيعي و محاسبه عقلاني امکان اقناع وي وجود ندارد. در هراس‌افکني بايد دستگاه تشخيص و شعور افراد به نوعي مورد تهاجم قرار بگيرد که احساس ترس از مخاطره‌اي بزرگ تمامي ساحت ادراکي آنها را اشغال کند و در سايه مختل شدن گيرنده‌هاي حسي و پردازشگرهاي عقلاني جامعه مخاطب، فقط تلاش کند تا جلوي واقعه مهيب را بگيرد، ديگر کيفيت و عيار گزينه بديل مهم نيست بلکه بايد به هر چيزي متوسل شد تا خود را حفظ کرد. هراس افکني از جنس پروپاگندا است. حقيقت و واقعيت در آن ارجي ندارند فقط بايد واقعيت را به صورت گزينشي و موردي به خدمت گرفت تا بسته محتويي «هراس‌ساز» خلق شود و چنان در ترس‌ها مبالغه کرد و از کاهي کوه ساخت تا باورپذيري ادعاهاي غيرواقعي آسان گردد. هراس‌افکني با پوپوليسم خويشاوند است و بر تنور تهييج کور مي‌دمد تا با اوج گرفتن رفتارهاي احساسي، چشمان عقل و دورانديشي خردگرايانه بسته شود.
وي که تا مدت‌ها به عنوان آلت دست تندروها در آشوب‌هاي بعد از دوم خرداد عمل کرد، با مرور رويکرد اپوزيسيون و اصلاح‌طلبان راديکال نسبت به انتخابات نوشت: کاربرد هراس‌افکني براي دفاع از کانديداتوري را مي‌توان ديد. در واقع هراس‌افکني پشتوانه ترسيم دوگانه کاذب «گزينش رئيس جمهور اصلاح طلب» و يا «نابود شدن ايراني و ايراني» بوده است. کساني که عمدتا از اين شيوه استفاده کرده و مي‌کنند به دليل سوابق راديکال سياسي که در گذشته اتخاذ کرده بودند در جا انداختن طبيعي ضرورت راي دادن در انتخابات رياست جمهوري دشواري داشتند. لذا کوشيدند با ترسيم چشم‌اندازي وحشتناک و مملو از تاريکي از آينده کشور، معترضين به وضع موجود را در راستاي پروژه سياسي بسيج کنند تا بازار کانديداتوري خاتمي، رفسنجاني و... گرم شود. در اين هراس‌افکني، تکيه بر آزاد کردن ترس مردم است و هيچ برخورد عقلاني و استدلالي ديده نمي شود که پاسخ بدهند چگونه کسي که خود بخشي از متن و حاشيه بلوک قدرت در سه دهه اخير بوده است مي‌تواند منجي شود؟
افشاري در ادامه مي‌نويسد: آنها بحث ايجابي ندارند و در برابر سوالاتي که با توجه به تجربه دوران اصلاحات مطرح مي‌شود، سکوت پيشه مي‌ورزند اما مرتب بر وجه سلبي اصرار مي‌ورزند. ترجيع‌بند هراس‌افکنان که در سخنان رفسنجاني نيز قابل مشاهده است اقدام کنگره و دولت آمريکا براي تجزيه آذربايجان و سيستان‌وبلوچستان، بالکانيزه کردن جنگ، دادن چراغ سبز به اسرائيل براي حمله نظامي به ايران، سوريه‌اي کردن است. در وراي اين تبيين نادرست و مغاير با واقعيت‌هاي کنوني، نوعي پارادوکس دن‌کيشوت‌وار قابل مشاهده است. از يکسو چنان قدرت مهيبي از آمريکا و متحدينش ترسيم مي‌شود که گويي قدرت فائقه و معمار همه اتفاقات منطقه و جهان هستند. آمريکا مي‌تواند بر اساس منافعش اراده‌هايش را تحميل سازد. در عين حال تبليغ مي‌شود با صرف رئيس‌جمهور شدن رفسنجاني و خاتمي مي‌توان جلوي اين پيشامد وحشتناک را گرفت! انگار شدت اهتمام به پريشان‌سازي ذهنيت جامعه و خاک پاشيدن به ديدگاه مردم از ياد آنان برده است که رفسنجاني در دوراني که مقتدرتر بود با تعطيلي همه سفارت خانه‌هاي غربي به کار خود پايان داد و منتقدين آن روز و شيفتگان کنوني‌اش راي آوردن سيد محمد خاتمي را موجب منتفي شدن خطر جنگي بشمار آوردند.
اين عضو دفتر تحکيم نوشت: چالش اصلي اين است که حتي اگر آمريکا تصميم به تجزيه ايران بگيرد، عملي شدن اين اراده قطعيت ندارد و با ده‌ها مانع مواجه خواهد شد آمريکا و هر قدرت جهاني چنين تواني ندارد که تصميماتش را محدوده مورد نظر پياده سازد... دادن آدرس غلط چاره کار نيست. اين ادعا مشابه سخن محمدرضا شاه پهلوي است که مي‌گفت در صورت سقوط او ايران، ايرانستان مي شود! ايران در جنگ با عراق روزهاي سختي را گذراند اما ايرانستان نشد.

 


عضو مستعفي حزب مشارکت در پاسخ رئيس گروهک نهضت‌آزادي که دعوت به تندروي مي‌کرد، رويه افراط‌گري و بازداشت‌شدن را تخطئه نمود و تصريح کرد تعقل را بر تهوّر ترجيح مي‌دهد.
عباس عبدي در پاسخي به ابراهيم يزدي که در آخرين شماره انديشه پويا منتشر شد به انتقادات و نکاتي که يزدي متوجه وي کرده بود پاسخ داد. ابراهيم يزدي در پاسخي که به مقاله مارک گازيوروسکي درباره رابطه اطلاعاتي دولت موقت و آمريکايي‌ها نوشته بود اشاره کرده بود که «آقاي عباس عبدي هنوز هم جزء معدود افرادي هستند که از اين رويداد]اشغال لانه جاسوسي[ دفاع مي‌کنند و به رغم ساير هم‌رزمان سابق خويش از مصايب و گرفتاري‌هاي زمانه برحذر مانده‌اند» .
به گزارش گويانيوز عباس عبدي در پاسخ به کنايه ابراهيم يزدي نوشته است: «نمي‌دانم چرا به يک‌باره نام بنده در متن ايشان آمده است. خوب! شايد به دليل حسن‌ظن ايشان است و از موضع اينکه نسبت به بنده خيرخواه هستند خواسته‌اند که از باب نصيحت به برادر مسلمان خود اقدامي کرده باشند که اين رفتار موجب امتنان است. ولي وقتي که به مطالب بعدي اشاره کنم، معلوم مي‌شود که اين نوع خيرخواهي به نحو درستي يا حداقل اينکه به نحو کاملي انجام نشده است. مگر قرار است که همه افراد دچار مصائب و گرفتاري شوند، من ده‌ها نفر از دوستان و همفکران ديگر را هم ذکر خواهم کرد که دچار اين مصائب نشدند، آيا بايد آنان را هم محکوم کرد و به نوعي مورد تعرض قرار داد؟ دوم اينکه بنده قبلا دوبار دچار اين وضع شدم، آيا بايد ساير دوستانم را که در آن زمان دچار اين وضع نشدند و حتي در پست و مقام هم حضور داشتند، محکوم کنم که چرا من شده‌ام و آنان نشده‌اند؟ سوم اينکه، اتفاقا در همين سال‌ها هم بنده يک حکم يک سال حبس تعليقي در دادگاه بدوي گرفتم، ولي چون علاقه‌اي به رسانه‌اي کردن اين موارد ندارم، ديگران از جمله جناب يزدي از آن مطلع نشده‌اند. چهارم اينکه مگر دچار مصائب شدن حقانيتي را براي افکار و آراي افراد ايجاد مي‌کند که دچار نشدن آن را موجب تعريض دانسته‌ايد؟
وي مي‌افزايد: مشابه همين اتفاق در سال‌هاي 1369 و 1380 براي دوستان آقاي يزدي رخ داد ولي ايشان دچار آن گرفتاري‌هاي دوستانشان نشدند. آيا بايد نسبت به ايشان تعرض کرد که چرا براي ايشان رخ نداده است؟ اصولا چرا بايد براي من چنين مصائبي رخ مي‌داد؟ مگر من طرفدار يا جزو جنبشي [سبز] بودم که براي اعضايش چنين مصائبي رخ داد؟ نه تنها نبودم، بلکه از همان ابتدا هم منتقد آن بودم. هرچند بيش از بسياري در اين زمينه مطلب انتقادي نوشته‌ام. ولي هنوز هم معتقدم که بايد زودتر و بيشتر در نقد اين رفتار مي‌نوشتم. در هر حال چرا بايد دچار مصائب مذکور مي‌شدم؟ مگر حکومت فله‌اي و شانسي افراد را دچار گرفتاري مي‌کند؟ ديگر اينکه مگر دچار گرفتاري شدن ارزش است؟ من پيش از سايرين و دوبار دچارش شدم، ولي هيچ‌گاه کسي نشنيده و نديده که يک‌بار هم با اتکاي به آن بخواهم براي خودم حقانيتي يا مظلوميتي قائل شوم و اصولا از اينکه کسي در بحث و گفتگو بخواهد خود را زندان رفته و داراي سابقه مبارزاتي معرفي کند، نفرت دارم و آن را نشانه جايگزيني تهوّر بجاي تعقل مي‌دانم.»
يادآور مي‌شود گروهک‌هاي منافقي نظير نهضت‌آزادي به واسطه نزديکي به کساني مانند بهزاد نبوي و تاج‌زاده و... نقش مهمي در گذاشتن پوست خربزه تندروي زير پاي مدعيان اصلاح‌طلبي داشتند و آنها را به سمت انتحار سياسي و مقابله با جمهوري اسلامي هل دادند.

 


نخست‌وزير سوريه با قدرداني از حمايت‌هاي دولت و ملت ايران در جايگاه دوستان واقعي مردم سوريه تأکيد کرد که پس از فتح القصير پيروزي‌هاي بعدي ارتش سوريه در راه است.
به گزارش خبرگزاري سوريه (سانا)، «وائل الحلقي» نخست‌وزير سوريه در ديدار خود با «محمدرضا شيباني»، سفير جمهوري اسلامي ايران در سوريه تأکيد کرد: دولت سوريه هيچ جا پاي تروريستي را در خاک سوريه رها نمي‌کند و پيروزي‌هاي ارتش قدرتمند سوريه عليه گروه‌هاي تروريستي مسلح در منطقه القصير با پيروزي‌هاي بعدي در خاک اين کشور همراه خواهد بود.
نخست‌وزير سوريه گفت: ما حمايت دوستان واقعي سوريه به خصوص دولت و ملت ايران از مردم سوريه را ارج مي‌نهيم که با حملات اسرائيل، آمريکا و مزدوران آن در منطقه عليه مقاومت و پايداري مواجه هستند.
وائل الحلقي، نخست‌وزير سوريه در اين ديدار با اشاره به نظرسنجي‌هاي انجام شده در کشورهاي غربي مبني بر محبوبيت هفتاد درصدي بشار اسد در سوريه پيروزي‌هاي اخير نظامي و سياسي سوريه را عامل مهمي در افزايش هرچه بيش‌تر حمايت‌هاي مردمي از دولت سوريه عنوان کرد.
بنا بر اين گزارش، سفير ايران نيز در اين ديدار به ملت و دولت سوريه پيروزي در القصير و مقاومت ملت سوريه در برابر توطئه‌هاي جهاني عليه اين کشور را تبريک گفت.
شيباني تصريح کرد: ايراني‌ها اطمينان دارند که سوريه از اين ورطه سربلند بيرون خواهد آمد و دشمنان سوريه شکست‌خورده خواهند بود.
گفتني است؛ در اين ديدار که تعدادي از بازرگانان و نمايندگان بخش خصوصي دو کشور نيز حضور داشتند، بر تشکيل کميته اقتصادي وزارتي مشترک بين سوريه و ايران توافق شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10