(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 خرداد 1392 - شماره 20511

مشکلات روستايي که سردار بزرگي را پروراند
سرمايه‌گذاري 148 ميليون دلاري سرمايه‌گذاران خارجي در شهرکهاي صنعتي خراسان رضوي
کوتاه از ورزش شهرستانها
از سيزدهم تا پانزدهم ماه رجب
11 هزار نفر در مساجد استان همدان معتکف شدند
از سوي مشاور رئيس‌جمهور صورت گرفت
انتقاد از کندي اجراي طرح‌هاي مهر ماندگار زنجان
در حمايت از معلولان ذهني انجام شد
برپايي جشنواره غذا در قائمشهر
مدير تعاون روستايي خوزستان:سيلوها و انبارهاي مسقف جوابگوي نياز استان نيست
برپايي آيين‌هاي ويژه بزرگداشت سوم خرداد در کردستان
ايران در کيهان
استاندار: استان فارس پايتخت انرژي کشور مي‌شود
شرکت آب منطقه‌اي استان اصفهان مصوبات دولت را اجرا نمي‌کند
اماکن تاريخي با تغيير کاربري از عوارض شهري معاف مي‌شوند
کمربند جنوبي رباط‌کريم افتتاح شد
سرما 115 ميليارد تومان خسارت به باغهاي استان مرکزي وارد کرد
انتصابات جديد در شهرستان ها
نخستين پارک بانوان اهواز کلنگ‌زني شد
فاز دوم لوناپارک کوثر تبريزافتتاح شد
   


روستاي محروم اما خوشنام چدان که در قاينات بيشتر به نام سردار شهيد حسين چداني فرمانده هشت سال جنگ تحميلي شناخته مي‌شود، مشکلات عديده‌اي از ادامه زندگي در خانه‌هاي گلين و ناامن، دوازده چشمه و قنات خشکيده که بي‌تدبير رها شده، دامداري سنتي درداخل روستا، عدم توجه به احياي مراتع و به ويژه گياهان دارويي و بيکاري جوانان را در سينه دارد و مردم انقلابي و شکيباي اين ديار که به سخت‌کوشي و قناعت آوازه دارند سالهاست با اين مشکلات دست و پنجه نرم مي‌کنند.
اما مشکلي که مصيبتي براي روستاييان است و ادامه صبر بر آن براي مردم روستاي چدان داراي عواقب جسمي و روحي و رواني خواهد بود قرار داشتن غسالخانه روستا در مظهر قنات است که جسم بي‌جاني را پاک و به گورستان مي‌فرستد و آب ناپاکي را در دست و پاي بچه‌ها، راهي استخر آب کشاورزي مي‌کند، بخشي ديگر از مشکلات اهالي صبور روستاي چدان قاين در فاصله 15 کيلومتري مرکز شهرستان است.
زماني که به مظهر قنات که در ورودي روستا واقع است مي‌روي تا آب گوارايي را بنوشي و جان خسته‌ات را زندگي بخشي با وسايل و زباله‌هاي بازمانده از ميت روبه‌رو مي‌شوي و ناخواسته از نعمت خداوند روي برمي‌گرداني، جلوتر مي‌روي تا منظره زيبا و موج آب و چرخ پرندگان را بر فضاي استخر نظاره‌گر باشي باز هم با زباله‌هاي متعدد و بوي تعفن روبه‌رو شده و برمي‌گردي اما در برگشت، کودکان معصومي را مشاهده مي‌کني که پاي در آب استخر و درکنار جوي آب، بازيگوشي مي‌کنند و البته آنان ناپاکي موجود و عوارض بهداشتي اين وسيله بازي را که شايد گاه بنوشند را نمي‌دانند. آب راه خود را مي‌رود و به مزرعه سبزي و باغات ميوه مي‌رسد و با خود و بچه‌ها چه مي‌برد داستاني است که بايد بيايي و ببيني!
راستي توجه به اين مشکلات که سرمايه‌گذاري مستقيم در توليد و اشتغال است و به ويژه ساخت يک غسالخانه چندمتري براي مردمي که در همه عرصه‌هاي سخت، مسئولان را ياري مي‌رسانند و حضور و مشارکت آنان افتخار اين عزيزان است! در مقايسه با هزينه‌هاي سنگين تغيير دکوراسيون‌ها و زيباسازي دفاتر و محل کار بعضي مسئولان و مديران در استان و شهرستان و تسهيلاتي که به مديران و برخي بخش‌هاي غيرضرور تعلق مي‌گيرد و واگذار مي‌شود چقدر است و سهم اين روستائيان از اعتبارات توسعه، بهداشت، محروميت‌زدايي و بهسازي و... چه مي‌شود؟
دهياري و شوراي اسلامي روستا، شاهد پيگيري‌هاي خود، مکاتبات متعدد و اميد به قولهاي مکرر مسئولين و محروميت روستا و نيز خالي شدن روستا از 70 خانوار به 40 خانوار به دليل مشکلات عديده و بيکاري جوانان را به عنوان يکي از موانع جدي ناتواني مالي مردم در خودياري اعلام کرده و مي‌گويند مردم توان تأمين مصالح و ساخت ندارند و حتي مسجد و حسينيه روستا نيز نيمه تمام رها شده است و ساير بخش‌هاي کشاورزي و دامداري نيز با حداقل ظرفيت ممکن و بدون هرگونه صرفه اقتصادي فعال است.
موسوي بخشدار مرکزي قاين که پنج ماهي است اين مسئوليت را دارد و ظاهرا مکاتبات و پيگيري‌هاي دهياري و شوراي اسلامي روستاي چدان دراختيارش قرار نگرفته و بي‌اطلاع از موضوع است در تماس تلفني خبرنگار ما از توضيح داده شده و وضعيت غسالخانه تعجب مي‌کند و قول مي‌دهد دراولين فرصت شخصا و با همراهي مسئولين بهداشت به بازديد روستا برود تا مشکلات را از نزديک ببيند.
خبرنگار کيهان در قاين

 


مشهد- خبرنگار کيهان
مديرعامل شرکت شهرکهاي صنعتي استان خراسان رضوي از سرمايه‌گذاري 148 ميليون دلاري سرمايه‌گذاران خارجي در شهرکهاي صنعتي استان خبر داد.
مديرعامل شرکت شهرکهاي صنعتي خراسان رضوي گفت: در حال حاضر 23 طرح صنعتي با مشارکت سرمايه‌گذاران خارجي، با اعتبار 148 ميليون دلار در شهرکهاي صنعتي استان فعال هستند.
علي سليماني در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: از اين تعداد، 18 طرح صنعتي به بهره‌برداري رسيده و 5 طرح در مرحله ساخت و ساز با پيشرفت فيزيکي 20 تا 50 درصد است.
وي با اشاره به اينکه سرمايه‌گذاراني از کشورهاي آلمان، چين، پاکستان و افغانستان در طرح‌هاي توليدي شهرکهاي صنعتي استان مشارکت دارند، افزود: با مشارکت اين سرمايه‌گذاران زمينه اشتغال 3هزار و 309 نفر در استان فراهم شده است.
سليماني، بيش‌ترين ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در شهرک‌هاي صنعتي خراسان رضوي به لحاظ کمي را، متعلق به سرمايه‌گذاران چين دانست و عنوان کرد: سرمايه‌گذاران اين کشور در 4 طرح توليدي در شهرکهاي استان مشارکت داشته‌اند.
وي در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگاران تصريح کرد: انواع کاشي و سراميک، شمش آهن، لوله و پروفيل فولادي، کاغذ، مواد شيميايي، قطعات الکترونيکي، دارو و عصاره‌هاي گياهي از جمله محصولات توليدي سرمايه‌گذاران خارجي در شهرکهاي صنعتي خراسان رضوي به شمار مي‌رود.

 


صعود به ارتفاعات کوه بند
جاسک- خبرنگارکيهان: تعدادي از کوه‌نوردان بشاگردي به ارتفاعات کوه بند در مجاورت روستاي فراهک صعود کردند. هدف از اجراي اين برنامه پاسداشت آزادي خرمشهر و يادبود شهداي هشت سال دفاع مقدس عنوان شد.شهرستان بشاگرد به دليل واقع شدن در منطقه کوهستاني و داشتن مناظر چشم‌نواز طبيعي منطقه بسيار جذابي براي دوستداران کوهنوردي است.
صعود به ارتفاعات جهان‌نما
*سيزدهمين صعود سراسري کارکنان بنياد مسکن انقلاب اسلامي کشور به ارتفاعات جهان‌نما در استان گلستان در اواخر ارديبهشت برگزار شد. کوه جهان‌نما 3642متر ارتفاع دارد.
قهرماني در مسابقات فوتبال جاسک
* مسابقات فوتبال ليگ دسته اول شهرستان جاسک که از دو ماه پيش با شرکت 11تيم به صورت دوره‌اي در زمين چمن ورزشگاه شهيد لشکري جاسک آغاز شده بود با قهرماني تيم ملوان نيروي دريايي منطقه دوم ولايت جاسک به پايان رسيد و تيم‌هاي مکران ليردف و ملوان بحل به ترتيب مقام‌هاي دوم و سوم را کسب کردند. تيم ملوان نيروي دريايي منطقه دوم ولايت به عنوان نماينده جاسک در مسابقات ليگ دسته دوم استان حضور خواهد داشت.
افتتاح سالن ورزشي در قاين
قاين- خبرنگارکيهان: سالن ورزشي مردان آهنين قاين افتتاح شد. در مراسم افتتاح اين سالن ورزشي فرماندار قاينات با اشاره به نقش و کارکرد ميادين ورزشي گفت: ميادين ورزشي باعث ساختن انسانهاي با اراده، سالم و تقويت روحيه جوانمردي مي‌شود.
فرماندار قاينات در آخر از زحمات يعقوبي مرد آهنين قاين که بدون پشتيباني و کمک مالي اقدام به راه‌اندازي اين سالن ورزشي کرده است تشکر کرد.
کلنگ‌زني مجموعه ورزشي در روستاي شوير
خرم‌دره- خبرنگارکيهان: به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد‌سازي خرمشهر با حضور سرهنگ حسيني جانشين فرماندهي سپاه انصار المهدي استان زنجان، سرهنگ اسکندري فرمانده سپاه ناحيه خرم‌دره و مسئولان ادارات شهرستان و ارگانها کلنگ احداث مجموعه ورزشي «شهيد ديالمه» روستاي شوير با اعتباري بالغ بر پانصدميليون ريال در زميني به مساحت دو هکتار از مجموعه پروژه‌هاي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا در سال92 به زمين زده شد.
انتصاب ورزشي در استان مرکزي
اراک- خبرنگارکيهان: ابوالفضل حاج‌کريم، براساس حکم سعيد ملکي مديرکل ورزش و جوانان استان مرکزي به عنوان سرپرست معاون فرهنگي و امور جوانان اين اداره کل منصوب شد. پيش از اين، پيمان عين‌القضاتي در اين سمت بود.
افتتاح خانه جودو در سرخس
سرخس- خبرنگارکيهان: سالن اختصاصي خانه جودوي سرخس با مساحتي حدود 300متر افتتاح شد. رئيس اداره ورزش و جوانان سرخس گفت: به منظور فراهم کردن شرايط رشد استعدادهاي سرشار جوانان اين منطقه در ورزش جودو، سالني در مجموعه ورزشي 22بهمن سرخس به مساحت 300متر پس از بازسازي به صورت اختصاصي در اختيار اين رشته ورزشي قرار گرفت.
سرپرست هيئت جودو و کوراش خراسان رضوي هم در اين مراسم با اشاره به اعلام آمادگي چندين تيم از استان براي حضور در ليگ منطقه‌اي نونهالان کشور در تيرماه، اظهار کرد: باتوجه به اينکه شهرستان سرخس نيز آمادگي خود را براي حضور در اين مسابقات اعلام کرده است اختصاص اين سالن به جودوي اين شهرستان فرصت مناسبي براي آماده‌سازي تيم قدرتمندي از نونهالان جودوکار سرخس براي حضور در رقابت‌هاي ليگ نونهالان ايجاد خواهد کرد.

 


همدان- خبرنگار کيهان:
مدير کل تبليغات اسلامي همدان گفت: 11 هزار نفر از مردم استان در مراسم اعتکاف ماه رجب حضور يافتند.
حجت‌الاسلام والمسلمين احد آزاديخواه افزود:‌ در سطح استان همدان 94 مسجد براي معتکفان در نظر گرفته شده بود که بيش از 11 هزار نفر در اين مساجد معتکف شدند.
وي ادامه داد: در شهرستان همدان علاوه بر مسجد جامع، مساجد ديگري از جمله در شهرک مدرس، شهرک مدني، نيز در شهرهاي جورقان، مريانج، قهاوند، روستاي هيزج، روستاي عبدالرحيم و کوريجان براي معتکفان در نظر گرفته شده بود.مديرکل تبليغات اسلامي همدان اضافه کرد: همچنين در شهرستان‌هاي فامنين يک مسجد، کبودرآهنگ 13، بهار 11، تويسرکان 8، رزن 23، اسدآباد 7، نهاوند 17 و ملاير 5 مسجد براي برگزاري مراسم اعتکاف اختصاص يافته بود.
وي با اشاره به اينکه بيش از 75 درصد معتکفان را افراد زير 25 سال تشکيل مي‌دادند گفت: امسال برنامه‌ها با رويکرد قرآني تدوين شده بود و علاوه بر توجه ويژه به تصحيح قرائت نماز و ترويج سبک زندگي اسلامي در ايام برگزاري 3 روز اعتکاف از سيزدهم تا پانزدهم ماه رجب، 50 عنوان برنامه فرهنگي و مذهبي شامل مراسم محافل انس با قرآن، توزيع بسته‌هاي فرهنگي، ختم قرآن، مراسم دعا، حلقه‌هاي معرفت، گلشن وحي، مديحه‌سرايي، مسابقات فرهنگي، ختم صلوات، شبي با شهدا، جشن ولايت حضرت علي(ع)، مراسم وفات حضرت زينب(س)، مراسم سخنراني با موضوعات مختلف شامل ولايتمداري، تاريخ اسلام، مهدويت، همسرداري، تربيت‌فرزندان، مقتل ‌شناسي، حماسه سياسي، مشارکت حداکثري و راه‌هاي مقابله با نحله‌هاي انحرافي براي معتکفان به اجرا درآمد.

 


زنجان- خبرنگار کيهان:
مشاور رئيس‌جمهور گفت: متوسط پيشرفت وزني پروژه‌هاي مهر ماندگار استان زنجان از متوسط کشوري پايين‌تر است.
علي‌اکبر محرابيان درجلسه ستاد مهر ماندگار استان افزود: مجريان اين طرح‌ها بايد تلاش بيشتري بکنند تا پروژه‌هاي مهر ماندگار زنجان هر چه زودتر تکميل شود.
وي با بيان اين که در حوزه بهداشت و درمان 4 طرح مهر ماندگار توسط دانشگاه علوم پزشکي زنجان اجرا مي‌شود، تصريح کرد: بيمارستان ايجرود و مرکز تحقيقات متابوليک در 31 خرداد ماه سال جاري به بهره‌برداري مي‌رسد.
محرابيان گفت: براي تکميل دو تقاطع غيرهمسطح سلطانيه و کبودرآهنگ 500 ميليارد ريال پرداخت مي‌شود.
مشاور رئيس‌جمهور در پروژه‌هاي مهر ماندگار افزود: دانشکده دندان‌پزشکي و دانشکده پرستاري زنجان در 15 تيرماه سال جاري افتتاح مي‌شود.
محرابيان در مورد پروژه تالوار با تاکيد بر اينکه بايد اجراي سد تالوار با سرعت بيشتري ادامه يابد، گفت: اين سد بايد در زمان معين راه‌اندازي شود.
وي با اشاره به اينکه حدود 200 ميليارد ريال اعتبار در بخش آب و آب‌فاضلاب روستايي و ورزشگاه از محل سه دوازدهم به استان زنجان تعلق مي‌گيرد، افزود: اين اعتبار هفته آينده به خزانه استان واريز مي‌شود.
محرابيان در زمينه استاديوم ورزشي استان زنجان گفت: مشکلات اين ورزشگاه از نظر اعتبارات برطرف مي‌شود و اين پروژه نيز 10 تيرماه سال جاري گشايش مي‌يابد.

 


قائمشهر- خبرنگار کيهان:
انجمن خيريه حمايت از معلولان ذهني قائمشهر در چهارشنبه بازار قديم اين شهر بازارچه و جشنواره غذا برپا کرد.
در اين جشنواره، بانوان نيکوکار قائمشهري با طبخ انواع غذاها و نان و شيريني و مرباجات و ترشيجات محلي و همچنين عرضه صنايع دستي و گل و گياه زينتي به ياري معلولان نيازمند اين شهرستان شتافتند.
مديرعامل انجمن خيريه حمايت از معلولان ذهني قائمشهر گفت: تعداد 700 معلول ذهني همراه با بيش از 4 هزار نفر از اعضاي خانواده آنها تحت پوشش حمايتي و رفاهي اين انجمن هستند. اسدالله‌زاده افزود: سال گذشته مردم متدين و نوعدوست قائمشهر 120 ميليون تومان براي حمايت از معلولان و خانواده‌هايشان کمک نقدي و غيرنقدي کردند.
لازم بذکر است بازارچه و جشنواره غذا انجمن خيريه حمايت از معلولان ذهني قائمشهر از سوم تا دهم خرداد در مقابل بازار رضا چهارشنبه بازار قديم برپا شده و عوايد حاصل از فروش غذاها و محصولات اين بازارچه براي معلولان ذهني اين شهرستان هزينه شد.

 


اهواز- خبرنگار کيهان:
مدير تعاون روستايي خوزستان گفت: خوزستان که يکي از قطب‌هاي توليد گندم در کشور است با اين وجود ظرفيت سيلوها و انبارهاي مسقف موجود، متناسب با نياز استان نيست.
هرمز خواجوي با بيان کمبود سيلو و انبارهاي مسقف در استان اظهار کرد: مراکز خريد وابسته به شرکت تعاوني با مشارکت شرکت غله و بازرگاني اقدام به خريد محصول گندم کرده است.
خواجوي افزود: نزديکي مراکز خريد گندم تعاوني روستايي در مجاورت مزارع موجب شده است که کشاورزان محصول خود را به اين مراکز تحويل دهند.
خواجوي خريد گندم را به عهده تعاوني روستايي ندانست و اظهار کرد: تعاون روستايي متولي خريد گندم در استان نيست اما براي کمک به کشاورزان استاني اقدام به خريد گندم تضميني کرده است.
وي در ادامه افزود تاکنون مراکز خريد گندم وابسته به شبکه تعاون روستايي 456 هزار و 700 تن گندم مازاد بر نياز کشاورزان را به نرخ تضميني خريداري کرده است که 50درصد از اين ميزان به سيلوهاي کشور حمل شده است.

 


سنندج- خبرنگار کيهان:
در سالروز آزادي خرمشهر 22 برنامه شاخص به مناسبت گراميداشت اين روز در سطح استان کردستان به اجرا درآمد.
مديرکل بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع‌مقدس کردستان در جمع خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي استان با بيان اين مطلب گفت: سوم خرداد نماد اقتدار و عزت ماست و همانطور که امام خميني فرمودند اين روز به عنوان يکي از روزهاي تاريخي انقلاب اسلامي است و الطاف الهي شامل حال رزمندگان پرتوان اسلام شد و خدا خرمشهر را آزاد کرد.
محمدرضا شرف‌بياني افزود: با توجه به جايگاه و اهميت سوم خرداد ستاد استاني گراميداشت اين ايام در استانداري تشکيل شد و همه ادارات و نهادها و سازمانها براي ايجاد فضاي مناسب تبليغاتي و برگزاري مراسم‌هاي ويژه و جشن در سطح استان بسيج شدند.
وي بخشي از برنامه‌هاي تعيين شده را شامل برگزاري صبحگاه نيروهاي مسلح توسط سپاه، مراسم تجليل از فرماندهان و پيش‌کسوتان نيروهاي مسلح، برگزاري نمايشگاه‌هاي آزادسازي خرمشهر و عمليات بيت‌المقدس در کليه شهرها، افتتاح ده‌ها پروژه عمراني، برگزاري مسابقات ورزشي و هنري، شب شعر، يادواره شهدا و مراسم عطرافشاني مزار شهدا را از جمله اين مراسم‌ها اعلام کرد.

 


جاسک- خبرنگار کيهان: مؤسسه قرآني برتر جاسک معرفي شد. درويشي رئيس اداره تبليغات اسلامي جاسک گفت: اين مؤسسه به مدت 10 سال است که در برگزاري کلاس‌هاي قرآن با سازمان تبليغات اسلامي همکاري دارد.
وي افزود: اين مؤسسه براي نونهال کلاسهاي متنوع حفظ، قرائت، قصص، شعر و سرگرمي داشته و اولين مؤسسه قرآني داراي پروانه فعاليت از دارالقرآن کريم استان است.
شهرکرد- خبرنگار کيهان: فرماندار شهرستان شهرکرد گفت: رئيس‌جمهوري اسلامي ايران بايد مطيع رهبري و حافظ آرمانها و ارزشهاي انقلاب اسلامي باشد. کاظمي گفت: مشارکت مردم در دو انتخابات پيش رو موجب خوشحالي دوستان نظام و انقلاب اسلامي و يأس دشمنان کشور خواهد شد.
بيرجند- خبرنگار کيهان: مانور امداد و نجات سيلاب با حضور 7 امدادگر در محل بنددره بيرجند به مدت 5 ساعت برگزار شد. لطيفي سرپرست هلال احمر بيرجند گفت: اين تعداد امدادگر در قالب تيم‌هاي غواصي، ناجي غريق، درمان اضطراري، حمايتهاي رواني و امداد در سيلاب ساماندهي شده و در يک برنامه مشخص به عمليات پرداختند.
طرقبه شانديز- خبرنگار کيهان: طرقبه شانديز رتبه نخست آزمون کتبي طرح ملي تربيت ملي تربيت حافظان قرآن کريم را کسب کرد. احمدزاده سرپرست اوقاف و امور خيريه طرقبه شانديز گفت: آزمون شفاهي اين طرح اسفندماه گذشته برگزار شد و در مرحله کتبي آزمون، طرقبه شانديز، گناباد و جغتاي رتبه‌هاي اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. وي افزود: اين برنامه‌هاي فرهنگي در سه گروه سني 7 تا 12 سال، 12 تا 18 سال و بالاتر از 18 سال برگزار شد.
گنبدکاووس- خبرنگار کيهان: صلاحيت يک هزار و 146 نفر از داوطلبان چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهرها و روستاهاي شهرستان گنبدکاووس احراز شد. نوراللهي فرماندار گنبدکاووس گفت: در مهلت قانوني ثبت‌نام يک هزار و 351 نفر داوطلب ثبت‌نام کردند که تعداد 124 نفر براي شوراي اسلامي شهر گنبد کاووس ثبت‌نام کرده بودند که از اين تعداد دو نفر انصراف و صلاحيت 10 نفر نيز احراز نشد. وي افزود: در حال حاضر 94 داوطلب در 24 خرداد رقابت مي‌کنند.
پارس‌آباد مغان- خبرنگار کيهان: ميزان برداشت محصول چغندر قند در سال جاري از اراضي کشاورزي استان اردبيل بيش از 85 هزار تن مي‌شود. نيکشاد معاون جهاد کشاورزي اردبيل گفت: امسال حدود 1800 هکتار از اراضي آبي شمال استان زير کشت چغندر قند رفته است. وي افزود: وجود کارخانه قند مغان بر ضرورت افزايش سطح زير کشت چغندر قند منطقه افزوده است.
اروميه- خبرنگار کيهان: نخستين همايش منطقه‌اي نسيمي دانشگاههاي شمال غرب کشور در اروميه برگزار شد. حسين‌زاده دبير اين همايش گفت: تعداد مقالات رسيده به اين همايش 217 مقاله بود که از اين تعداد 186 مقاله پذيرفته شده که 15 مقاله برگزيده و به صورت سخنراني و بقيه به صورت پوستر در اين همايش ارائه شد.
اراک- خبرنگار کيهان: ميانگين گازرساني به روستاهاي استان مرکزي 30 درصد بيش از ميانگين کشوري است. کهوند مديرعامل شرکت گاز استان مرکزي گفت: ميانگين گازرساني به روستاهاي کشور بين 5 تا 45 درصد است که اين رقم در استان مرکزي به 85 درصد مي‌رسد.

 


شيراز- خبرنگار کيهان:
براي تبديل شدن استان فارس به پايتخت انرژي کشور راه‌اندازي بانک و بيمه انرژي در اين استان لازم و ضروري است.
استاندار فارس در جلسه بررسي راهکارهاي ايجاد بانک انرژي در فارس گفت: اين استان استعداد و توانايي تبديل شدن به پايتخت انرژي کشور را دارد و بدون شک با انجام اين امر بسياري از مشکلات استان فارس مانند بيکاري برطرف مي‌شود.
«حسين صادق عابدين» اظهار داشت: نگراني از محدوديت زماني و پروژه‌هاي اجرايي گسترده از جمله مشکلاتي است که مانع از تحقق اهداف کلان در فارس شده درحالي که با وجود ظرفيت‌هاي بسياري که در اين استان وجود دارد نبايد هيچ‌گونه نگراني در اين زمينه وجود داشته باشد.
وي با اشاره به حمايت مردم و دولت براي ايجاد پايتخت انرژي در فارس افزود: بخش خصوصي بايد در راه رسيدن به اين هدف پيشرو باشد و انتظار داريم اتاق بازرگاني و ساير دست‌اندرکاران سرمايه‌گذاري از تمام توان خود براي اين امر استفاده کنند.

 


کاشان- خبرنگار کيهان:
وزير نيرو در سفر دهه فجر سال 90 به کاشان قول داد طي مدت يک سال ظرفيت خط انتقال آب زاينده‌رود به کاشان به يکهزار و 100 ليتر بر ثانيه (ظرفيت نهايي اين پروژه) برسد. اما در عمل چنين نشد و امروز بعد از گذشت 16 ماه، ظرفيت انتقال آب زاينده‌رود به کاشان و آران و بيدگل همان 260 ليتر بر ثانيه است.
سرپرست شرکت آب و فاضلاب کاشان با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 20 ميليارد تومان اعتبار تخصيص داده شده به اين پروژه توسط دولت به شرکت آب منطقه‌اي استان اصفهان داده شده است اما اين شرکت قائل به اجراي مصوبات وزارت نيرو در رابطه با پروژه خط انتقال آب زاينده‌رود به کاشان و رساندن ظرفيت آن به 1100 ليتر بر ثانيه نيست، ضمن اينکه اتفاقات شرق استان باعث شد تا قول وزير براي تحقق اين پروژه به حاشيه برود.
محمدرضا اسدي گفت: اين پروژه پرهزينه بعد از 6 سال از آغاز بهره‌برداري از سال 86 تاکنون با يک چهارم ظرفيت نهايي از آن استفاده مي‌شود.
به گفته وي، هر طرح و پروژه‌اي يک طول عمر مفيدي دارد و بعد از آن فرسوده مي‌شود و قابل استفاده نخواهد بود.
وي ادامه داد: پروژه انتقال آب زاينده‌رود به کاشان و آران و بيدگل اگر از سال 74 (زمان آغاز اجرا) محاسبه شود، تا سال 1404 حدود 12 سال ديگر عمر مفيد پروژه خط انتقال آب زاينده‌رود به کاشان تمام خواهد شد.

 


اصفهان- خبرنگار کيهان:
افرادي که اماکن تاريخي موجود در شهر اصفهان از جمله در محدوده جلفا را خريداري و مبادرت به بازسازي و تغيير کاربري کنند از پرداخت عوارض شهري معاف هستند.
مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اصفهان با بيان اين خبر گفت: به دليل جلوگيري از تخريب‌خانه‌هاي تاريخي باقيمانده در سطح شهر مصوبه‌اي در شوراي اسلامي شهر با پيشنهاد شهرداري در دستور کار قرار گرفته است که طبق اين مصوبه تمامي افرادي که اماکن تاريخي را خريداري و مبادرت به بازسازي وتغيير کاربري آن به صورت هتل، مسافرخانه و رستوران کنند از پرداخت عوارض شهري معاف هستند.
حسين جعفري افزود: حتي اگر با توجه به ضرورت، الحاقاتي نيز به اين خانه‌هاي تاريخي اضافه شود باز هم هيچگونه عوارضي از جانب شهرداري دريافت نخواهد شد.
وي افزود: تاکنون 90 درصد مرمت و بازسازي محورتاريخي جلفا انجام شده است.
جعفري با بيان اينکه محور تاريخي جلفا 25 خانه تاريخي و کليساي ارزشمند قديمي از جمله کليساي مريم، بيت‌اللحم و وانک را در خود جاي داده است، اضافه کرد: اين امر باعث شده است تا اين محدوده ويژگي‌هاي مطلوبي را براي جذب گردشگر فراهم کند.

 


شهرستان بهارستان- خبرنگارکيهان:
با حضور معاون عمراني استانداري تهران و جمعي از مسئولان و شهروندان؛ پروژه کمربندي جنوبي رباط‌کريم به طول 9کيلومتر افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
شهردار رباط‌کريم در آئين افتتاح اين پروژه با ارائه گزارشي درخصوص احداث اين کمربندي اظهار داشت: شهرداري‌ها با توان درآمدي خود براي اجراي پروژه‌هاي عمراني گاهي با مشکلات مالي فراواني روبه‌رو مي‌شوند ولي درعين حال نسبت به خدمات‌رساني به شهروندان دريغ نمي‌کنند.
منوچهر رضايي با اعلام اين مطلب که بيش از 18ميليارد تومان اعتبار براي اجراي اين پروژه هزينه شده است ادامه داد: با اجراي اين کمربندي بسياري از راه‌هاي مواصلاتي از جمله تکميل و اتصال بلوارهاي شهيد سفيداري، شهيد ملکي، بلوار مصلا و بلوار آدينه به کمربندي باعث خواهد شد تا تردد در مرکز شهر کاسته و راه‌هاي دسترسي به شهر از اين بلوارها به راحتي امکان‌پذير خواهد بود.

 


اراک- خبرنگار کيهان:
کاهش دما و برودت هوا، در 20 هکتار از باغهاي استان مرکزي، بر بيش از 9 محصول باغي 115 ميليارد تومان خسارت وارد کرد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي، با اعلام اين خبر گفت: موضوع خسارت‌هاي وارده بر اثر سرما در کارگروه تخصصي حوادث غيرمترقبه سرمازدگي مطرح شد و در ستاد توسعه کشاورزي مصوب شد تا موارد به مديريت بحران کشور اعلام شود و از اعتبارات پيش‌بيني‌شده بتوانيم خسارات وارده به کشاورزان را پرداخت کنيم.مظفري افزود: علي‌رغم اينکه براي اين گونه حوادث غيرمترقبه، بيمه محصولات کشاورزان پيش‌بيني شده است، کشاورزاني که محصولات خود را بيمه کرده‌اند، قطعا مشکلات کمتري دارند.وي همچنين يادآور شد: به علت قطع بارندگي‌ها و افزايش يکباره دما مزارع ديم چهار شهرستان، فراهان، خنداب، کميجان و آشتيان در معرض خطر خشکي قرار گرفتند، و از اين بابت هم دچار خسارت شده‌اند.

 


بادرود- خبرنگار کيهان: طي مراسمي مصعب عبداللهي به عنوان رئيس جديد دانشگاه پيام نور مرکز نطنز معرفي شد.
سمنان- خبرنگار کيهان: براساس حکم رئيس جهاد کشاورزي استان سمنان مجيدرضا افشاريان به سمت مدير آب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي اين استان منصوب شد.
اراک- خبرنگار کيهان: طي حکمي علي زندي‌فر، به عنوان سرپرست مديريت راهداري اداره کل راه و شهرسازي استان مرکزي منصوب شد.
زاهدان- خبرنگار کيهان: طي مراسمي سرهنگ علي‌پور به رياست پليس راهنمايي و رانندگي استان سيستان و بلوچستان تعيين شد.

 


اهواز- خبرنگار کيهان:
مراسم کلنگ‌زني و احداث نخستين پارک بانوان در اهواز با حضور استاندار خوزستان و مسئولان استاني برگزار شد.
اين پروژه با مساحت 80 هزار مترمربع شامل زمين‌هاي ورزشي چند منظوره، ايجاد پيست دوچرخه‌سواري، ايجاد مسير ورزش تندرستي احداث سوله‌هاي ورزشي سرپوشيده، ايجاد زمين‌هاي ورزشي روباز، ايجاد احداث ساختمان شيشه‌اي بازي‌هاي مدرن، احداث ساختمان آموزش فرهنگي عقيدتي، احداث درياچه مصنوعي و احداث پارکينگ است.
اين پروژه با هدف ايجاد مکاني مناسب براي استفاده اختصاصي بانوان در نظر گرفته شده است که بتوانند بدون هيچ دغدغه‌اي و با آرامش خيال به ورزش بپردازند.
گفتني است: فضاي بيروني اين پارک طوري طراحي شده است که ايمني کامل دارد و مديريت اجرايي و عوامل پارک را بانوان تشکيل مي‌دهند.

 


تبريز- خبرنگار کيهان:
پارک مسافر و پروژه مشارکتي فاز دوم لوناپارک کوثر شهرداري منطقه 3 تبريز، افتتاح شد.
مساحت اين پارک 5 هکتار بوده و داراي 15 آلاچيق، 20 باربي‌کيو و 50 چراغ پارکي است که با 10 ميليارد ريال انجام يافته و 10 هزار انواع بوته و درختچه در آن کاشته شده و يک هکتار محوطه چمن‌کاري دارد.
در پروژه مشارکتي فاز دوم لوناپارک کوثر نيز وسايل بازي کودکان، ترن هوايي، پنت پال، پيست اسب سواري و فايتون بچه با 10 ميليارد ريال هزينه اجرا شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10