(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18 خرداد 1392 - شماره 20511

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
مناظره داغ در ايستگاه سياست مردم به انتخاب خود نزديکتر شدند
درمکتب امام
مطالبات بخش فرهنگ و هنرکشور از رئيس‌جمهور آينده (نگاه)
سلطانيه: دبيرخانه شوراي حکام آژانس سخنراني‌هاي سياسي را متوقف کند
   


اجماع اصولگرايان منطقي است
کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه انعطاف لازمه اصلي حضور در انتخابات رياست جمهوري است، گفت: اگر آرايش صحنه انتخابات تغيير کند، قطعاً اصولگرايان هم بايد متناسب با اين تغيير تصميم منطقي بگيرند.
غلامعلي حدادعادل در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه با توجه به ائتلاف احتمالي اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات رياست جمهوري آيا اصولگراها هم به اجماع خواهند رسيد، اظهار داشت: عالم سياست عالم تصميم‌گيري منطبق با واقعيت است و قطعا هر مرد سياسي که انعطاف نداشته باشد مثل درختي که نتواند خودش را در مقابل باد خم کند، شکست مي‌خورد.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا نظرسنجي‌ها در اجماع اصولگرايان نقش خواهد داشت، خاطرنشان کرد: يکي از واقعيت‌هاي عرصه انتخابات نظرسنجي‌هاست و در اجماع نقش خواهد داشت.
انتشار اسامي تائيد صلاحيت شدگان شوراها
فرمانداري تهران در اطلاعيه‌اي خطاب به داوطلبان شوراها اعلام کرد فهرست نهايي اسامي نامزدهاي تائيد صلاحيت شده در پرتابل فرمانداري تهران درج و اعلام شده است.
در اطلاعيه فرمانداري تهران آمده است؛ نامزدهاي محترم انتخابات شوراي شهر تهران لازم است به منظور کسب اطلاع از وضعيت کد انتخاباتي خود به پرتابل فرمانداري تهران مراجعه کنند.
گفتني است، در شهر تهران 1785 داوطلب تائيد صلاحيت نهائي شده‌اند.
اصلاح طلبان براي ائتلاف
به نتيجه نرسيد‌ه‌ا‌‌ند
رئيس ستادانتخاباتي حسن روحاني در استان تهران اعلام کرد هنوز به نتيجه نهايي براي ائتلاف ميان روحاني و عارف نرسيده‌ايم.
حسن اکبري در مورد همايش حاميان حسن روحاني در سالن 12 هزار نفري افراسيابي گفت: تمام مراحل قانوني براي برگزاري همايش 12 هزار نفري در سالن افراسيابي طي شده و بنده هم به فرمانداري تهران براي هماهنگي‌هاي بيشتر رفته‌ام اما شايد اين همايش برگزار نشود چراکه صاحب سالن افراسيابي خود يکي از کانديداي شوراي شهر محسوب مي‌شود و مي‌گويد که در همان تاريخ مي‌خواهد براي خودش همايش برگزار کند درحالي که ما از ماه‌ها قبل تمهيدات لازم را صورت داده‌ايم.
اخذ راي الکترونيکي در هزار شعبه تهران
استاندار تهران با بيان اينکه فرآيند انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در يك هزار شعبه تهران الکترونيکي است، گفت: تمام فرآيند انتخابات رياست جمهوري نيز در اين شعب به‌صورت الکترونيکي خواهد بود.
مرتضي تمدن درباره اخذ راي الکترونيکي در شعبه‌هاي استان تهران اظهار داشت: از مجموع‌ 5 هزار و 882 شعبه استان تهران، در يک هزار شعبه در استان تهران فرآيند اخذ راي الکترونيکي انجام خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا در انتخابات رياست جمهوري نيز فرآيند انتخابات به صورت الکترونيکي خواهد بود يا خير گفت: تمام فرآيند انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا در يك هزار شعبه به صورت الکترونيکي انجام خواهد شد.
تجمع انتخاباتي حاميان سه نامزد
در حالي که چند روزي بيشتر به پايان مهلت تبليغات يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري باقي نمانده است، عصر پنج شنبه چند تجمع خياباني همزمان در حمايت از برخي از کانديداها شکل گرفت.
به گزارش ايسنا، حاميان سعيد جليلي و محمدرضا عارف در دو سوي خيابان در چهارراه وليعصر با شعارهايي به تبليغ و حمايت از کانديداي خود پرداختند.
حاميان محسن رضايي نيز ساعتي بعد در سوي ديگر خيابان حاضر شدند و شعارهايي را در حمايت از کانديداي خود سر دادند.
برخي از حاميان نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، با مردمي که در حال عبور بودند به گفت‌وگو پرداختند تا آنها را براي راي دادن به کانديداي مورد حمايت خود متقاعد کنند.
نيروي انتظامي نيز از اولين دقايق حضور حاميان کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري به منظور برقراري امنيت و جلوگيري از مسدود شدن محل تردد خودروها در محل تجمع حاضر شدند.
اين تجمعات بدون وقوع درگيري، ساعاتي بعد به پايان رسيد.
بيشترين اعتراض به رد صلاحيت
در فارس و تهران
رئيس هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشوراعلام کرد بيشترين شکايت طرح شده از سوي داوطلبان رد صلاحيت شده در استا‌ن‌ها به ترتيب از استان‌هاي تهران و فارس بوده است.
محمد جواد‌کوليوند با اشاره به اعلام نتايج بررسي تاييد صلاحيت‌ها در هيئت هاي اجرايي و نظارت شهرها و روستاها، گفت: پس از اعتراض داوطلبان به نحوه بررسي صلاحيت‌ آن‌ها؛ تعداد يک هزار و 473 شکايت در دبيرخانه رسيدگي به شکايات اين هيئت ثبت شد.
وي افزود: به نامزدهاي تاييد صلاحيت شده در شهرها و روستاها تاکيد مي شود چارچوب قانون تبليغات را رعايت کنند، چرا که بازرسان و ناظران اين هيئت در سراسر کشور با حضور پر رنگ خود نظارت قوي‌تري بر روند انتخابات شوراها خواهند داشت.
آغاز تبليغات پر رقيب‌ترين
انتخابات شوراها
از16 خردادماه تبليغات داوطلبان چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در سراسر کشور براي کسب 126153 کرسي پارلمان هاي محلي آغاز شد.
در اين دوره از انتخابات شوراها ، منتخبين اصلي شوراي شهر 7193 نفر، منتخبين علي‌البدل 2991 نفر ، منتخبين اصلي شوراهاي روستا 118960 نفر و علي البدل شوراهاي روستا 78443 نفر خواهد بود.
همچنين مجموع منتخبين اصلي شهر و روستا 126153 نفر و مجموع منتخبين علي البدل شهر و روستا 81434 نفر و مجموع منتخبين اصلي و علي البدل شهر و روستا 207587 نفر است.
همچنين از روز 16 خرداد در کنار تبليغات داوطلبان انتخابات شوراي شهر، داوطلبان انتخابات ميان دوره‌اي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز در چهار حوزه  انتخابيه شهرستان هاي دماوند و فيروزکوه در استان تهران، شهر ايلام در استان ايلام، تويسرکان در استان همدان و تنکابن در استان مازندران برپا شد.
معرفي نماينده نامزدها در شعب اخذ راي
ستاد انتخابات كشور با صدور اطلاعيه شماره ?? از نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درخواست كرد كه به ازاي هر دو شعبه اخذ رأي يك نفر نماينده معرفي كنند.
در اطلاعيه ستاد انتخابات كشور آمده است؛ به آگاهي نامزدهاي محترم انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري مي‌رساند مستند به تبصره‌هاي يك و دو ماده واحده قانون حضور نمايندگان نامزدها در شعب اخذ رأي مي‌توانيد به ازاي هر دو شعبه اخذ رأي يك نفر نماينده معرفي و ليست اسامي نمايندگان خود را مستقيماً يا توسط مسئول ستاد تبليغات شهرستان به فرمانداري‌هاي مربوطه تحويل دهيد.
اين اطلاعيه آخرين مهلت جهت تحويل ليست مزبور به فرمانداري‌ها را روز يكشنبه مورخ ??/?/?? اعلام کرده است و اين تاريخ قابل تمديد نيست.

 


حاشيه‌هاي آخرين مناظره تلويزيوني
آخرين مناظره تلويزيوني نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، عصر ديروز در حالي در صدا و سيما برگزار شد که حاشيه‌هايي نيز در پي داشت.
محمد غرضي اولين نامزدي بود که براي حضور در آخرين مناظره وارد سازمان صدا و سيما شد. بعد از غرضي، سعيد جليلي همراه با بيژن نوباوه به ساختمان توليد وارد شدند و مورد استقبال سيدتقي سهرابي، مديرکل روابط عمومي صدا و سيما و رئيس تشريفات قرار گرفتند.
سومين نامزد انتخاباتي که وارد سازمان صدا و سيما شد، محمدرضا عارف بود که در تالار تشريفات مورد استقبال معاون صدا و مدير شبکه اول قرار گرفت.
غلامعلي حدادعادل، علي‌اکبر ولايتي به ترتيب چهارمين و پنجمين نامزد انتخاباتي بودند که وارد صدا و سيما شدند.
روحاني ششمين نامزد رياست جمهوري بود که برخلاف مناظره قبلي، اين بار در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌هاي آنها پاسخ گفت.
محمدباقر قاليباف نيز هفتمين نامزد انتخابات رياست جمهوري بود که بعد ازگفت‌و گويي با خبرنگاران وارد تالار تشريفات شد.
آخرين نامزد انتخاباتي محسن رضايي بود که 14 دقيقه به آغاز مناظره وارد ساختمان سيما شد.
به گزارش ايسنا، پيش از آغاز مناظره تلويزيوني نامزدها، سيدعزت‌الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما در تالار «گفتگو» حاضر شد و مطالبي را درباره مناظره سوم با موضوع سياسي با نامزدها بيان کرد.
ضرغامي در توضيحات خود خطاب به نامزدها خاطرنشان کرد: اگر کسي وارد مناظره‌ها نشد و خواست وقتش را ذخيره کند بايد بداند که وقت آخر بيشتر از پنج دقيقه قابل استفاده نيست. اين تغيير براي اين لحاظ شد تا آقايان درگيرتر شوند و بحث‌ها گرم‌تر شود.
او همچنين اعلام کرد: که در مناظره سوم قرار است مجري مسامحه بيشتري براي اختصاص وقت به بيان نقدها داشته باشد.
سرويس سياسي-
سومين و آخرين بخش از مناظره تلويزيوني 8 نامزد انتخابات رياست جمهوري با محوريت سياست داخلي و سياست خارجي برخلاف دو مناظره پيشين به يک مناظره داغ تبديل شد که بحث‌هاي پردامنه‌اي را در پي داشت.
در دو مناظره تلويزيوني قبلي که پيرامون «مسائل اقتصادي» و «مباحث فرهنگي و اجتماعي» بود نامزدها بيشتر به بيان نظرات و رويکردهاي خود پرداختند اما مناظره سوم در حالي به ايستگاه «سياست» رسيد که نظرات و سوابق مديريتي نامزدها مورد نقد و واکنش همديگر قرار گرفت.
در مناظره ديروز بارها 8 نامزد انتخابات در بيان ديدگاه‌ها و نظراتشان گريزي به نظرات ديگر نامزدها زدند و فضاي گفت‌وگو و مباحثه را به مناظره‌اي داغ و جذاب تبديل کردند.
البته در اين ميان برخي نامزدها بعضا از مسير مناظره و نقدهاي منصفانه خارج شده و به مانند دو مناظره قبلي ادعاها و سياه‌نمايي‌هايي مطرح نمودند.
اظهارات صريح و شفاف نامزدها در مناظره ديروز مواضع و رويکردهاي سياسي آنها را در موضوعات مختلف بيش از گذشته روشن‌تر کرد و علاوه بر اين که تنور انتخابات داغ‌تر شد به انتخاب مردم براي تشخيص نامزد اصلح کمک نمود. با پايان سه دور مناظره در حوزه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي و در فاصله کمتر از يک هفته به انتخابات 24 خرداد، اکنون بازار بحث و گفت‌وگو ميان مردم و افکار عمومي نيز بالا گرفته است و در چند روز باقي مانده تنور انتخابات داغ‌تر خواهد شد.
گزيده‌اي از مهمترين بخش‌هاي مناظره تلويزيوني ديروز به شرح ذيل است؛
پيشنهاد براي ادامه مناظره‌ها
مناظره راس ساعت 16 و 5 دقيقه آغاز شد و مجري توضيحاتي درباره برنامه داد.
در ابتداي مناظره ديروز سيد محمد غرضي گفت: پيشنهاد مي کنم چون وقت زيادي تا انتخابات هست، يک جلسه ديگر هم براي مناظره ترتيب داده شود. چون از الان تا هفت روز ديگر اتفاقات زيادي مي افتد.
حيدري نيز درباره پيشنهاد غرضي پاسخ داد: به عنوان رسانه ملي استقبال مي کنيم. اميدوارم دوستان ستاد تبليغات بررسي کنند و اگر مجوز دادند انجام مي دهيم.
پس از آن محسن رضايي براي ارائه برنامه هاي خود پشت تريبون قرار گرفت و اين قول را داد که در دولتش ميزهاي گفت و گو شکل گيرد و آزادي هاي مشروع را تثبيت کند.
در ادامه 7 نامزد ديگر نسبت به صحبت هاي رضايي موضع‌گيري کردند که از جمله آنها عارف در واکنش به اظهارات رضايي گفت: محسن رضايي که بحث از امنيت مطرح کردند من دو مصداق مي گويم و ايشان نظرشان را بگويند، در يکي از سفرها چند جوان شعار «درود بر عارف، سلام بر خاتمي» دادند که دستگير شدند و همچنين در يکي از سفرهاي استاني ميزبان من دستگير شد اين رفتارها در زماني‌که مي‌خواهيم حماسه سياسي بيافرينيم چه توجيهي دارد؟
محمدباقر قاليباف نامزد بعدي بود که به پشت تريبون رفت و با اشاره به اينکه سياست خارجي نقشي کليدي براي اداره کشور دارد، گفت: من 5 محور مهم را در دستور کار دارم؛ تحقق در انسجام داخلي، ديپلماسي فعال منطقه گرايي، فعال کردن من ديپلماسي سياسي، تقويت ديپلماسي عمومي، راهبرد مقاومت مقتدرانه.
عارف در انتقاد از قاليباف گفت: در زمان شما قيمت زمين در تهران 6 برابر شده آيا فروش تراکم در اين افزايش قيمت سهيم نبوده؟ شما تراکم را براي انجام پروژه هاي عمراني پيش فروش کرديد؟ قاليباف در ميان اظهارات عارف سخنان وي را تکذيب کرد.
محور شرارت قرار دادن ايران در چه دوره اي بود؟
در زماني که نوبت به حدادعادل رسيد، وي در جواب اظهارات عارف نسبت به سخنان رضايي گفت: يک توضيحي راجع به مسئله عارف در بازار تهران و تبريز بگويم. نمي گويم عارف خلاف مي گويد ولي حتما سليقه فردي بوده است. ممکن است خودشان هم رئيس جمهور شوند اين اتفاق بيفتد. همين الان که مي آمدم صداوسيما طرفداران عارف در خيابان ايستاده بودند عکسهاي خاتمي و ايشان را در دست داشتند و هيچکس به ايشان کاري نداشت. آقاي روحاني مي گويند سياست خارجي موفق بوده من هم مي گويم در همه دولتها موفقيت هايي داشتيم و در هر دوره اي مشکلاتي بوده است. در مجلس ششم نمايندگان مجلس ششم مرتب در نطقهاي قبل دستور مي گفتند در دوره هاشمي کشور به بحران کشيده شده است. و گفتند خاتمي آمده کشور را از بحران نجات دهد. محور شرارت که بوش به ايران نسبت داد هم در دوران رياست جمهوري خاتمي اتفاق افتاد. اينها بايد گفته شود.
ماجراي حکم جلب هاشمي
در ادامه جليلي در واکنش به سخنان قاليباف گفت: در گزارش شما به عنوان برنامه راهبردي جمله اي ذکر شده که با نگاه شما نمي خواند. اينکه نبايد تصوير برخورد ما چالش قدرت هژمون باشد در حالي که ما نگاه هژمون را قبول نداريم. در زماني که برخي دوستان شعار همراهي با نظم جهاني را دادند در دوره هاشمي 2 حکم جلب برايشان آمد و در دوره خاتمي به ما گفتند محور شرارت. منافع ملي کشور دقيقا بعد از آن دوران حفظ شد. عده اي نگران بودند نکند به ما حمله شود اما آمريکا هم در افغانستان زمينگير شد هم در عراق. اگر ما مي خواهيم از سلايق جلوگيري کنيم راهش قانون است.
قاليباف در پاسخ به انتقادات نامزدها با اشاره به نقش شهرداري تهران در مجمع شهرداران آسيايي گفت: بيداري اسلامي مرهون جمهوري اسلامي است. ما از مبنا جلوي آمريکا ايستاده ايم. اينکه اروپايي ها وزراي خود را از تهران در دوره‌اي فراخواندند به خاطر ضعف ديپلماسي بود. کارنامه دولت هاي گذشته در حوزه ديپلماسي اقتصادي چيست؟ امنيت و منافع ملي ما در کجا تامين شده است؟ ما اين ظرفيت را از دست داده ايم.
در ادامه حداد عادل بر اساس قرعه پشت تريبون قرار گرفت و در تشريح برنامه هاي خود در حوزه سياست داخلي و خارجي اظهار داشت: با وحدت و همت و عزت مداري ملت ميتوانيم از موضع قدرت در برابر تحريم ها مقاومت مدبرانه کنيم. آمريکا روزي با ما سر ميز مذاکره واقعي مي نشيند که بداند ما دستهايمان را به نشانه تسليم بلند نخواهيم کرد.
رضايي در وقت موضع گيري ديگر نامزدها به سخنان حداد عادل، گفت: من واقعا تعجب مي کنم آقاي حداد شعاري صحبت مي کنند. مگر مي شود سرنوشت کشوري را با شعار پشت سرهم گذاشت؟ ما در کشور 2 گروه داريم. گروه اول که شعار مي دهد بايد مقاومت کرد، گروه ديگر که مي گويد کار تمام شده و بايد تسليم شويم. درباره اظهارات حداد درباره مقاومت بايد بگويم تا چه زماني بايد مقاومت کنيم؟ و بايد مقاومت کنيم تا مردم از گرسنگي بميرند؟ مقاومت بايد منتج به نتيجه شود و آمريکا بفهمد تحريم بي اثر بوده يعني توليد راه بيندازيم. به چه زباني بگوييم اقتصاد هم نظام را حفظ مي‌کند و هم به مردم کمک مي کند.
در ادامه حداد در پاسخ به انتقادات ديگر نامزدها گفت: اينکه آقاي عارف مي پرسند در سياست خارجي چگونه به عزت مي رسيم بايد بگويم رهبري راه را که همان جهاد اقتصادي، مقاومت اقتصادي و حمايت از توليد و سرمايه ايراني است به ما نشان دادند. اين‌که آقاي ولايتي مي گويند در گذشته ديپلماسي سخت تر بوده است بايد بگويم امروز دليل قوت نظام جمهوري اسلامي دشمني دشمنان با ما شديدتر شده است البته در هر شرايطي تدبير و مديريت مي تواند چاره‌ساز باشد. ما در عرصه بين الملل با منطق خود و با مقاومت و جهاد اقتصادي مي توانيم به تحريم هم غلبه پيدا کرده و اين را به فرصت مبدل کنيم.
حسن روحاني نامزد بعدي بود که برنامه هاي خود در حوزه سياسي را اينگونه تشريح کرد: اساس سياست داخلي دولت تدبير و اميد بر مبناي تامين امنيت و ايجاد آرامش براي همه مردم ايران در تمام ابعاد زندگيشان خواهد بود.
نقد حداد، جليلي و قاليباف به روحاني
در ادامه حدادعادل از روحاني پرسيد: در تبليغات انتخاباتي شما در سياست خارجي آمده بود که بايد با کدخدا کنار بيايم، اگر اين کدخدا آمريکاست يعني ما رعيت آمريکا هستيم؟
همچنين جليلي در واکنش به اظهارات روحاني گفت: آقاي البرادعي مي گويد نه تنها پيشنهاد سه کشور اروپايي ناچيز بود بلکه لحن توهين آميزي داشت و متکبرانه. اين طرح تا جايي پيش رفته بود که قول مي داد اروپا دانشمندان ايراني را تحت پوشش قرار دهد و اين درحاليست که خود روحاني هم در کتابش مي گويد؛« اگر نگوييم هيچ، ايران مابه ازاي اندکي دريافت کرد. ما با قول هاي انجام نشده روبرو شديم».
در ادامه قاليباف نيز در نقد اظهارات روحاني گفت: در جلسه اي که در 18 تير 82 در وزارت کشور برگزار شد، گفتم اجازه دهيم دانشجويان مراسم خود را برگزار کنند که شما گفتيد ولش کنيد مگر دنبال دردسر مي گرديد، اين اصرار من بود که اجازه بدهيم دانشجو حرفش را در چارچوب قانون بزند.
رضايي نيز در واکنش به اظهارات روحاني گفت: واقعيت اين است که هم در زمان آقاي جليلي و هم در زمان روحاني افراط و تفريط شده است. درست است که از جنگ جلوگيري کرديم اما نمي توانستيم اينقدر عقب نشيني نکنيم؟ در زمان جليلي با سولانا براي 2700 سانتريفيوژ توافق کرده بوديم. آيا اگر اين را مکتوب نکرده بوديم بهتر نبود؟
جليلي به اظهارات رضايي اينگونه پاسخ داد: بين حق و باطل راه رفتن معني اش دوري از افراط و تفريط نيست. مبناي اطلاعاتي هم که آقاي رضايي فرمودند درست نيست. زمان لاريجاني معاونش با سولانا به توافق رسيدند اما سولانا زد زيرش و قبول نکرد.
در ادامه حدادعادل نيز در واکنش به اظهارات رضايي گفت: جناب رضايي طوري صحبت مي کنند که انگار همه ماها غيرمردمي هستيم و فقط جناب ايشان غصه مردم را مي خورد.
ولايتي نيز صحبت هاي رضايي را تاييد کرد و اظهار داشت: لاريجاني در مذاکرات با سولانا به جاي خوبي رسيدند. همين تعداد سانتريفيوژ را توافق کردند. اما درست همزمان با اينکه لاريجاني با سولانا مذاکره مي کرد يکي از مقامات بلندپايه اجرايي ما در نمازجمعه گفت ما مذاکره نمي کنيم و اين امر سبب شد تا کارشکني در کار آقاي لاريجاني صورت گيرد لذا زمانيکه دشمن تناقض در بين مسئولان ما را مي‌بيند، اينگونه مي شود.
جليلي در واکنش به اظهارات ولايتي گفت: صحبت ولايتي درست نيست.
ولايتي اينگونه به جليلي پاسخ داد که اطلاع دقيق دارم که درست است.
جليلي خطاب به ولايتي گفت: درباره خودتان هم اطلاعات دقيق تر را مي گويم.
غرضي نيز اظهار داشت: تکيه آدم ها به گروه هاي سياسي و سوءاستفاده از مقام ها کشور را به اينجا رسانده که شخصيت‌هاي مختلف با تکيه بر ديدگاه هاي خود دارند به تمام منافع ملت ضربه مي زنند.
توضيح روحاني درباره کدخدا
روحاني در پاسخ به انتقادات ديگر نامزدها گفت: نکته اي که آقاي دکتر حداد عادل درباره مسئله کدخدا گفتند سوال اين بود آيا مذاکره با آمريکا راحت تر است يا اروپا؟ و من گفتم آمريکا چون کدخداي اروپاست.
روحاني در مورد سوال قاليباف اظهار داشت: شما مي‌گفتيد دانشجويان بيايند ما برنامه گازانبري داريم و ما مي گفتيم راه اين است که مجوز بدهيم و دستگير کنيم. من از ابتداي زندگي سياسي مسيرم روشن است هيچوقت پادگاني فکر و عمل نکردم. جزو افرادي هستم که حقوق خواندم، من سرهنگ نيستم، حقوقدان هستم.
در ادامه قاليباف در پاسخ به اظهاراتي به روحاني گفت: شما دبير شوراي عالي امنيت ملي بوديد مي توانستيد نگذاريد اينطوري شود. بحثم در رابطه با دانشجويان بود. بهترين رابطه و ارتباط بين پليس و دانشجو در زمان مديريت من بوده است.
در ادامه روحاني خطاب به قاليباف گفت: من گفتم اگر مي خواهيد اين ها را به خيابان بياوريد و محاصره کنيد نکنيد.
قاليباف نيز پاسخ داد: ما گاز انبري عمل نکرديم اتفاقا ايستاديم و از دانشجويان دفاع کرديم و در حادثه کوي دانشگاه نيز هم از لباس شخصي ها و هم از آن طرفي ها کتک خورديم.
غرضي در واکنش به مناظره دونفره قاليباف و روحاني گفت: اين بحث ها کمک مي کند؟ اين به چه درد مردم مي‌خورد. اين اختلاف دو نفر را قاضي هم نمي تواند حل کند.
روحاني نيز ادامه داد: من مي خواهم به ملت بزرگوار بگويم من شيوه تخريب را نمي پسندم و حاضر نيستم رقيبم را تخريب کنم. حاضر نيستم اسناد سري را اينجا افشا کنم و جملات را بالا پايين کنم.
رضايي با بيان اينکه حرف اساسيم اين بود که ما اينجا مي‌خواهيم يک اطلاعاتي به مردم بدهيم که مردم تصميم بگيرند، گفت: چرا طوري صحبت مي کنيم که گويي اشکالي نيست.
روحاني در ادامه تاکيد کرد: من عصباني و ناراحت نشدم اما بايد با صداي رسا جواب مي‌دادم چون اشکالات شما توهين آميز بود.
عارف نامزد ديگري بود بر اساس قرعه پشت تريبون قرار گرفت. و در تشريح برنامه هاي خود گفت: رئيس جمهوري بايد بيايد که کشور را از بحران نجات بدهد. اصولگرايان به صورت يکپارچه در سه قوه حاکميت داشت و مسئول وضع فعلي است. عملکرد هشت سال گذشته نشان داد نمي توانيم براي تحقق آرمان هاي انقلاب به يک جناح خاص خود را محدود کنيم لذا چاره اي جز شايسته سالاري نداريم. وي افزود: من مديريت اقوام را تشکيل خواهم داد تا حقوق اقوام را پيگيري کند.
آيا رويمان مي شود بگوييم اصلاح طلبيم؟
در ادامه نامزدها در نقد عارف اظهارنظر کردند که غرضي گفت: از اول جلسه تا حالا بحث سر دو گروه اصلاح طلب و اصولگراست و سي سال کشور دست اين بزرگان است. قدرت سياسي در انحصار اين دو گروه است هر روز که روي کار مي‌آيند ديگري را حذف مي کنند. در آن زمان دبير کل يک حزب اصلاح طلب در انتهاي کار گفت قانون اساسي حزب اصلاح طلب منشور سازمان ملل است. آيا رويمان مي شود در کشور هنوز بگوييم که اصلاح طلبيم. حدادعادل خطاب به عارف اظهار داشت: دولت اصلاحات و شما مملکت را مانند گوني تکان داديد و در برخي وزارتخانه ها کارکنان در حد آبدارچي باقي ماندند و وقتي بررسي کرديم گفتند هرکس به آقاي خاتمي راي نداده بايد برود. در خود مجلس اصلاحات ببينيد با بنده چه کردند؟ شوراي نگهبان اعلام کرد که من راي دارم، در مجلس اصلاحات 5 ماه تمام بنده را يک لنگه پا دم در مجلس نگه‌داشت و اعتبارنامه من را تصويب نمي کرد.
دانشجوي ستاره دار در زمان چه کسي انجام شد؟
جليلي نيز در واکنش به اظهارات عارف گفت: چرا در دولت شما هرگاه اعتراضي به دولت شما مي شد به بدترين نحو و با بي تدبيري با آن برخورد مي شد؟ براي مثال در سميرم 8 نفر و در ايذه 4 نفر کشته شدند. دانشجوي ستاره دار در زمان کي انجام شد؟ معين نامه مي نويسد به خاتمي که با 50 عضو انجمن اسلامي مستقل برخورد امنيتي و قضايي و اطلاعاتي و ... شود.
عارف در ادامه به نقدهاي نامزدها اينگونه پاسخ گفت: در وزارت پست و تلگراف معاون راست داشتم. دو تن از معاونان سازمان مديريت اصولگرا بودند. آقاي خاتمي از وزيري در کابينه اش استفاده کرد که به او راي نداده بود. اصولگرايان پشت احمدي نژاد بودند اما اخيرا از او فاصله گرفتند.چرا بايد عليه هم فقط از حربه چماق استفاده کنيم آقاي جليلي؟ مسئله امروز حل مشکلات جوانان کشور است. اشتباهات را با شهامت مي پذيرم. بنايم اين است که اصلاح کنيم.
جليلي در واکنش به اظهارات عارف گفت: من به جز 2-3 اطلاعاتي که دادم به شما برچسبي زدم و يا چماقي برداشتم که شما مي فرماييد؟ آيا قبول نداريد که ظلم بزرگي به نظام شد؟

در ادامه ولايتي در تشريح سياست هاي خود گفت: وظيفه دستگاه ديپلماسي کاهش هزينه است. بخشي از مشکلات اقتصادي ناشي از سوءتدبير و عقل کل دانستن خود و خانه‌نشين کردن مديران به علت اختلاف نظر و درگيري با ساير قوا است. وي افزود: گرايش دولت من اخلاقگرايي، عقلانيت و ثبات سياست و مديريت است. چنين دولتي در سطح قانوني نيز بايد به اصول قانون اساسي در زمينه آزادي پايبند باشد و فقط شعار ندهد.در ادامه حدادعادل در نقد ولايتي اظهار داشت: نبايد مسئله امروز ما را با مسئله 20 سال پيش مقايسه کرد. 20 سال پيش در اثر انقلاب خطري براي سلطه جهاني به نام بيداري اسلامي بوجود نيامده بود. امروز در اثر افزايش قدرت ما دشمني با ما بيشتر شده است. نکته اي هم خطاب به عارف عرض کنم، من سعي‌ام اين بود اگر احمدي نژاد کار درستي انجام داد بگويم درست است و اگر قانون شکني کرد جلويش ايستادم.
در ادامه نيز جليلي گفت:در دوران 16 سال شما مسئوليت برخي کارها را مي پذيريد؟ 598 بعد از حمله صدام به کويت و بعد از اينکه هيچکس دفاع نکرد از صدام، اين قطعنامه صادر شد. اين حاصل تلاش 8 سال رزمندگان است. قبل از حمله صدام به کويت کاري توانستيد بکنيد؟
قاليباف هم ولايتي را نقد کرد و تصريح کردو اظهار داشت:در دوره 16 سال مديريت جنابعالي هميشه يکطرفه از ظرفيت رزمندگان و ايثارگري ها به نفع سياست خارجي استفاده کرديد اما هيچگاه سياست خارجي به کمک رزمندگان نيامد. سطح ديپلماتيک را شما در حد يک پروتکل پايين مي آوريد.
رضايي نيز در واکنش به سخنان ولايتي گفت: اختلافات نظر شما با آقاي حداد و قاليباف جدي است، مگر شما ائتلاف تشکيل نداديد، توضيح دهيد چرا اينطور شده است؟
در ادامه ولايتي در پاسخ به اظهارات و انتقادات ديگر نامزدها تصريح کرد: معلوم است جناب آقاي قاليباف از تاريخ اطلاع نداريد زيرا ديدار ما با آقاي ميتران بعد از زمان جنگ بوده است،اينکه مي فرمايد مال 20 سال پيش است. وي با اشاره به مذاکرات خود با رييس جمهور وقت فرانسه در خصوص پرونده هسته اي گفت: ما با سارکوزي درباره عدد سانتريفيوژها به توافق رسيديم تا غني سازي تعليق نشود. سارکوزي گفت من به ايران مي آيم و دست دولت و رهبر شما را مي فشارم. در آلماتي 2 آنها پيشنهاداتي کردند که مي‌شد پيش رفت ولي آقاي جليلي نپذيرفت.
نوار گفت وگوها پيدا شده است
در ادامه جليلي در واکنش به اظهارات ولايتي گفت: نوار گفتگوهاي آلماتي پياده شده و به آقا داده شده است. در آلماتي آنها گفتند 20 درصد را بدهيم در ازاي 2 تحريمي که بعدا مي خواهد حل شود. اين روش شما خطاست. ما در آلماتي گفتيم حاضريم گام هاي متقابل برداريم هر قدر شما بيايد ما هم مي‌آييم.
ولايتي نيز در پاسخ به جليلي اينگونه پاسخ داد: بحث ديپلماسي کلاس فلسفه نيست، از وقتي شما مسئول هسته‌اي کشور شده ايد يک قدم پيش نرفته ايم، تحريم ها کاهش پيدا نکرده است، هنر ديپلمات اين است که نگذارد کار رزمندگان هدر برود.
در ادامه جليلي در تحليل برنامه خود گفت: حوزه سياست خارجه بايد حوزه انديشه بر اساس اسلام ناب و ساز و کار مقتدرانه قوي و هوشمندانه باشد. اگر ما اين کار را نتوانيم انجام دهيم دچار ضعف مي شويم.
نامزدهايي که در پشت تريبون نرفتند به جهت اينکه از اکثر 22 دقيقه وقت خود استفاده کرده بودند، در همان محلي که نشسته بودند، مواضع خود را تشريح کردند.
در پايان بخش اول مناظره نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري از باقيمانده وقت خود استفاده و برنامه هاي خود را توضيح دادند.
پاسخ به سوالات متفرقه
در بخش دوم مناظره نامزدها به دو سوال در حوزه سياست داخلي و خارجي پاسخ دادند.
در سوال اول به ترتيب رضايي در مورد بيداري اسلامي، غرضي در خصوص تحريم ها، عارف درباره مسئله اسلام هراسي، روحاني در موضوع سياه نمايي و نقد، حداد درباره جمله « آمريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند»، ولايتي درخصوص اختلاف قوا، قاليباف در موضوع قطع شبکه هاي تلويزيون ايران از ماهواره ها و جليلي هم درباره مناقشه با آمريکا به سوالات پاسخ دادند.
سوال دومي که از 8 نامزد انتخابات رياست جمهوري در آخرين مناظره تلويزيوني آنها مطرح شد در موضوعاتي همچون اختيارات رئيس جمهور، استقلال جمهوري اسلامي، استفاده از تجربيات دولت هاي قبل، تحليل حماسه 9 دي، سفرهاي استاني دولت، تفاوت ميان آزادي در جامعه اسلامي و آزادي در جامعه سکولاري، ظرفيت رياست بر جنبش عدم تعهد و مهمترين ميراث امام خميني بود که به ترتيب ولايتي، حداد، عارف، جليلي، رضايي، غرضي، قاليباف و روحاني به آنها پاسخ دادند.
در پايان سومين و آخرين مناظره 8 کانديداي انتخابات رياست جمهوري يازدهم که در موضوعات سياست داخلي و خارجي برگزار شد، نامزدها به جمع بندي ديدگاه هاي خود پرداختند.

 


نبوت براي شکستن ظلم ظالمان است
نبوت اصلا آمده است و نبي مبعوث است براي اينکه: قدرتمندهايي که به مردم ظلم مي‌کنند، پايه‌هاي ظلم آنها را بشکند.
و اين کنگره‌هاي ظلم را که با زحمت اين بيچاره‌ها به خون دل اين بيچاره‌ها، به استثمار گرفتن اين مردم ضعيف اين پايه‌هاي قصر به بالا رفته، کنگره‌هايش (را بشکند).
آمدن پيامبر اکرم(ص) براي شکستن اين کنگره‌ها و فرو ريختن اين پايه‌هاي ظلم بوده است.
صحيفه نور- ج 2 - ص 214

 


عبدالله عطائي
فرهنگ به تعابير رسا و زيباي امام خامنه‌اي «مثل آب و هوا»(1)، «شناسنامه دسته‌جمعي يک ملت و هويت همگاني»(2)،«بستر اصلي زندگي انسان و حرکت عمومي کشور»(3)، «روح‌ کالبد هر جامعه» (4) است.
متأسفانه در دولتهاي سازندگي، اصلاحات و سالهاي پاياني دوران موسوم به اصولگرايي، هر کدام به‌گونه‌اي به اين مقوله آن چنان که بايد و درخور و شايسته ملت ايران- با فرهنگ غني ملي و اسلامي است- پرداخته نشد. تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامي و تعبير «مظلوم واقع شدن فرهنگ» از سوي ايشان هم، دل مسئولين را به درد نياورد و آنان به حرکتي جدي و مستمر و مدبرانه دست نيازيدند.
در کنار تأثيرگذاري عميق فرهنگ درکليه تحولات اقتصادي، سياسي و اجتماعي جامعه، مبحث جدي و خطرناک تهاجم و شبيخون فرهنگي دشمن را هم شاهد هستيم که سالهاست با حوصله و استفاده از کليه ابزارها و امکانات در حال اجراي آن هستند و اين مطلب توجه به فرهنگ را بيش از هر زمان ديگر، اجتناب‌ناپذير مي‌کند.
بيانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع پرشور مردم خراسان شمالي و طرح مسئله «سبک زندگي» يا «فرهنگ زندگي» و ارائه اين ديدگاه مبتني بر آموزه‌هاي ديني و تجربه‌هاي تاريخي که «اگر شيوه و فرهنگ زندگي متناسب با اهداف انقلاب اسلامي پيش نرود، ساير پيشرفت‌ها در عرصه‌هاي مختلف راه به جايي نخواهد برد» و اين که معظم‌له از فرهنگ زندگي به عنوان «بخش اصلي و نرم تمدن اسلامي که متن زندگي» است نام بردند و در کنار آن فرهنگ غربي که حالت تحميلي و بيگانه با روحيات و آداب و رسوم ملت مسلمان ايران دارد را مطرود دانستند (5)، بر اهميت فرهنگ و توجه جدي به آن مي‌افزايد.
اينک که يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پيش است و نامزدهاي رياست جمهوري مي‌بايستي برنامه‌هاي خود را ارائه کنند تا مردم با شناخت دقيق و توجه به برنامه راي دهند، به‌ويژه اهالي هر نوع فعاليتي با شناخت تخصصي خود بتوانند اصلح را در حوزه کاري خود بشناسند، اين مطالبات از طرف اهالي فرهنگ کشور مطرح است و نامزدها بايستي به‌طور شفاف و روشن به آنها توجه و برنامه‌هاي خود را در اين زمينه‌ها ارائه دهند. البته اين مطالبات تنها در دوران فعاليت‌هاي انتخاباتي مطرح نيست بلکه هر کس که مورد وثوق ملت قرار بگيرد و به عنوان رئيس‌جمهور از سوي رهبري انقلاب تنفيذ و مشروعيت پيدا کند مي‌بايستي در انتخاب وزراي مربوطه به نکات مطرح شده در حوزه اختيارات هر وزير توجه کند و وزيري انتخاب کند که درک عميق و واقعي از مسائل حوزه خود داشته باشد و اين مطالبات ميتواند در انتخاب وزير فرهنگ مؤثر باشد. چنان‌که وزير فرهنگ نيز اين مطالبات را بايستي در دستور کار خود قرار دهد.
1- نگاه به فرهنگ بايستي نگاه استراتژيک و زيربنايي باشد. فرهنگ را اساس هر تحولي بدانيم که پايداري و ماندگاري و عمق آن تحولات، بستگي به بسترها و زمينه‌هاي فرهنگي دارد. فرهنگ را ابزار قدرت ندانيم.
فرهنگ را صوري و روبنايي ندانيم. نگاه استراتژيک به فرهنگ سبب مي‌شود تا ريل‌گذاري اساسي و درازمدت انجام شود و با آمد و شد دولتها، وزراء و معاونين، دستخوش تغيير و تحول نشود. نگاه استراتژيک به فرهنگ سبب مي‌شود تا از اقدامات هيجاني، مقطعي، پراکنده و شعاري پرهيز شود. نگاه بنياني به فرهنگ سبب مي‌شود تادر انتخاب وزير مربوط، ملاک‌ها و معيارهاي ويژه و سوابق دراز مدت اجرايي در عين فرهنگي بودن را مدنظر قرار دهيم.
2- به فرهنگ عمومي توجه بيشتري بايستي مبذول شود. در فرهنگ عمومي دو لايه وجود دارد. يک لايه آن مسائلي است که به چشم مي‌آيد و ظاهر است. مانند شکل لباس و پوشش، مد و آرايش، شکل مسکن و معماري آن، تفريحات، مصرف وکسب وکار. لايه ديگر فرهنگ که کمتر به چشم مي‌آيد ولي تأثير فوري ومهم دارد. اخلاق فردي و اجتماعي مردم، بارزترين مورد در اين لايه است(6). بايستي براي هر دو لايه، رئيس‌جمهور و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برنامه داشته باشند. هم ظاهر جامعه بايستي اسلامي و نشانه پرهيز از فرهنگ اباحه‌گراي غربي باشد و هم باطن جامعه مي‌بايستي به اخلاق اسلامي آراسته گردد. جايگاه امر به معروف و نهي از منکر در اين حوزه بسيار مهم است. در فرهنگ عمومي علاوه بر برنامه‌هاي درازمدت و اصولي در القاء و ايجاد روحيات مثبت و خلقيات اسلامي، مي‌بايستي به نقش بازدارندگي و نظارت عمومي امر به معروف و نهي از منکر توجه داشت. رئيس‌جمهور و وزير مربوط بايد مشخص کنند که به اين فريضه تا چه ميزان پايبندند؟ و چه راهکارهايي براي تقويت اين فريضه مهم ديني، اجتماعي دارند؟
3- نقش اصلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را در فرهنگ کشور بايستي باز تعريف کرد. با وجود جايگاه‌هاي محرز فرهنگي در کشور مانند حوزه‌هاي علميه، نهادهاي تبليغي، مساجد و کانون‌هاي فرهنگي، بسيج و... بايستي نوع روابط و هم‌پوشاني با اين نهادهاي فرهنگي مشخص شود. در کنار اين حوزه‌ها و نهادها، شوراي عالي انقلاب فرهنگي وجود دارد که قطعاً بايستي روابط با اين شورا وفق قانون و مقررات تنظيم شود.
آيا رياست جمهوري و در آينده، وزير مربوط با اين مقوله‌ها آشنايي دارند؟ آيا سياست‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي در تمامي حوزه‌ها با توجه به اين جايگاه‌هاي تأثيرگذار، طراحي و آماده شده‌اند؟ اختلاف در سياست‌ها و برنامه‌ها و اجرا بين اين نهادها و وزارت، متأسفانه فرصتها و ظرفيت‌هاي زيادي را از بين برده است.
4- جايگاه خانواده در اسلام، جايگاه ويژه و حساسي است. بناي فرهنگ اسلامي و انتقال نسل به نسل آن، در پايه و قاعده خانواده شکل مي‌گيرد. مسائل مهمي در خانواده وجود دارد به‌طور قطع و يقين در فرهنگ عمومي جامعه تأثيرگذار است. مسائل آموزش و تربيت، مادران و همسران، ازدواج، اشتغال، مسکن از جمله اين مسائل هستند. رئيس‌جمهور و وزير فرهنگ آينده اولاً بايستي به خانواده متناسب با جايگاه آن توجه کنند. ثانياً در زمينه تقويت بنيان خانواده، به حل و فصل مسائل آن همت گمارند. به عنوان مثال در جهت تسهيل ازدواج جوانان که معضل بزرگي براي خانواده‌ها و جامعه است بايستي برنامه‌هاي مدبرانه داشته باشند. براي حمايت از بانوان درخانواده و توسعه فرهنگ مادري برنامه داشته باشند.

5- حوزه فرهنگ و هنر، حوزه بسيار گسترده‌اي است. سينما، تئاتر، مطبوعات، کتاب، رسانه‌هاي ديجيتال، عکاسي، و... از جمله مواردي هستند که در فرهنگ تعريف و ديده مي‌شوند. آيا رئيس‌جمهور و وزير آينده فرهنگ، به اين مقوله‌ها در حد شناخت عملکرد و سياست‌هاي کلان، آشنايي و تسلط دارد؟بي‌گمان فرصت و ظرفيت‌هاي کشور در اين تنگناها، نبايستي صرف شناسايي بعد از تصدي مسئوليت شود مسئوليني که متأسفانه آشنايي قبلي کافي با گستره و موضوعات حوزه‌کاري واگذاري در فرهنگ نداشته‌اند، فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي زيادي را هدر داده‌اند. نبايستي اين رويه ادامه يابد. تجربه‌هاي انباشته بايد مورد استفاده قرار گيرد. آيا رئيس‌جمهور و وزير آينده فرهنگ، روحيه کار جمعي و استفاده از کارشناسان مجرب حوزه‌هاي مختلف فرهنگ و توجه به تجربه‌ها را دارند و براي آن برنامه‌ريزي کرده‌اند؟
6- فرهنگ غرب، ذاتاً يک فرهنگ تهاجمي است و به دنبال آن است تا آداب و رسوم و طرز تفکر خود را در همه حوزه‌هاي فردي، خانوادگي و اجتماعي، رسوخ دهد. در برابر چنين فرهنگي، عملکرد انفعالي هيچ نتيجه‌اي نخواهد داشت چنان‌که عملکرد عجولانه و بدون عمق نيز نتيجه عکس خواهد داد. بايستي در عين رعايت ظرافت‌ها و حساسيت‌هاي خاصي که در حوزه فرهنگ وجود دارد، در برابر فرهنگ فاسد غرب، موضعگيري تهاجمي داشت و با صراحت و در عمل آن را طرد و رد کرد. آيا رئيس‌جمهور آينده و وزير مربوط، چنين انديشه و رويکردي را دارند؟ يا در برابر به اصطلاح روشنفکران و ليبرالها که لايه‌هاي سکولاريسم در آنها ديده مي‌شود، منفعل خواهند بود؟ سربازهاي بي‌جيره و مواجب فرهنگ غرب، بيشترين حضورشان را به خصوص در دوره دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات، در مقوله‌ها و ساختارها و تشکل‌هاي فرهنگي يعني سينما، تئاتر، مطبوعات و کتاب داشته‌اند.
7- در ميان اهالي فرهنگ و هنر در تمامي قلمرو آن، عناصر متعهد، کارشناس و با تجربه حزب‌اللهي زياد وجود دارند. طبق توصيه حکيمانه و پابرجاي حضرت امام خميني و مقام معظم رهبري، توجه به عناصر حزب‌اللهي به‌ويژه در پست‌هاي کليدي و بهره‌گيري از توانائي‌هاي علمي و شايستگي‌هاي ديني و مديريتي آنان ضرورتي جدي است.در حوزه فرهنگ و هنر شاهد حرکت‌هاي مرموز وابسته به خارج هستيم که عناصر سکولار را در عرصه فرهنگ و هنر تقويت کرده‌ و جوايز مختلفي را به آنان مي‌دهند و به همين نسبت عناصر حزب‌اللهي را از اين عرصه‌ها طرد و مانع رشد آنان و حضورشان در ميادين فرهنگ و هنر مي‌شوند. رئيس‌جمهور و وزير فرهنگ مي‌بايستي دقيقاً عکس اين حرکت مرموز اما قابل رصد، حرکت کنند و به طور قاطع و بدون ترس، از نيروهاي فرهنگي هنري حزب‌اللهي با ويژگي‌هايي که برشمرديم، حمايت کنند و زمينه حضور آنان را بيش از پيش هموار و آماده سازند.
8- عرصه هنر کشور، عرصه‌اي آلوده به فرهنگ غربي و سکولار است. ابتذال و لااباليگري هيچ تناسبي با هنر در نگاه ملي و اسلامي ندارد. طهارت عرصه هنرکشور، از دغدغه‌هاي مهم اهالي فرهنگ و هنر کشور است. الگو شدن چهره‌هاي هنري- که لاجرم است- گسترش رفتار ومنش آنان را بيش از ساير حوزه‌هاي فرهنگ در جامعه فراهم مي‌آورد. به همين نسبت بايد به اين حوزه و نظارت دقيق‌تر بر آن، توجه جدي‌تر به عمل آيد. رئيس جمهور منتخب و وزير مربوطه، بايد آگاهي و آشنايي کافي به معضلات اين حوزه و ميزان نفوذ‌ آنان در اين عرصه داشته و برنامه روشن و جدي براي حل اين معضلات و طهارت اين حوزه از هرگونه آلودگي اخلاقي و سياسي مدون کرده باشند. اين مطالبه تنها مطالبه اهالي فرهنگ و هنر نيست، بلکه عموم مردم متدين و علما و روحانيون، اين دغدغه را دارند و به صورت‌هاي مختلف آن را مطرح کرده‌اند.
9- رهبر معظم انقلاب اسلامي، به اعتراف نخبگان عرصه فرهنگ و هنر، در موضوع و حوزه فرهنگ از اشراف و تسلط بسيار بالايي برخوردارند به ‌گونه‌اي که اسباب اعجاب فعالان فرهنگي است. به همين سبب رهنمودها و توصيه‌ها و پيشنهادهاي داهيانه و کاربردي در تمامي اين حوزه‌ها دارند به طور طبيعي اين توقع و انتظار از رئيس‌جمهور آينده هست که اين راهبردها و راه‌کارها را به طور دقيق مطالعه کرده و براي اجرايي کردن و تحقق منويات رهبري- که قطعاً مطالبه مردم و اهالي فرهنگ نيز هست- برنامه کامل و جامعي ارائه نمايند.
1- مضمون بيانات امام خامنه‌اي 74/4/19.
2- 66/1/10 3- 77/7/18 4- 83/10/17
5- 81/11/17 6- 91/7/23

 


نماينده کشورمان در آژانس گفت: به دبيرخانه شوراي حکام و معدودي از کشورهاي غربي توصيه مي‌کنم سخنراني‌هاي سياسي مخرب خود را متوقف کنند.
«علي‌اصغر سلطانيه» در سخناني در شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با تاکيد بر اين که تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران از جمله غني‌سازي اورانيوم منحصرا با اهداف صلح‌آميز انجام مي‌شود گفت: همان‌طور که رهبرمعظم جمهوري اسلامي ايران در چندين مناسبت اظهار داشته‌اند سلاح از لحاظ مذهبي حرام است و بنابراين هيچ جايگاهي در دکترين دفاعي ما ندارد.
وي افزود: ايران به معاهده عدم اشاعه هسته‌اي و تعهدات خود به موجب موافقتنامه جامع پادمان (214/INFCIRC) پاي‌بند است. ايران قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل را به دلايل حقوقي که قبلا در نشست‌هاي شوراي حکام تبيين شده است را غيرقانوني مي‌داند. وي افزود: ملت بزرگ ايران هرگز به کسي اجازه نخواهد داد که نسل کنوني و نسل‌هاي آينده کشورش را از حق لاينفک استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي محروم سازد. بايد اين نکته را ثبت کنيم که سياست هسته‌اي ايران يک موضوع ملي با اجماع ملي است.
آمادگي 1+5 براي گفت‌وگوي سازنده با ايران
همزمان با نشست شوراي حکام آژانس، کشورهاي عضو گروه 1+5 در بيانيه‌اي آمادگي خود را براي گفت‌وگوي سازنده و اساسي با ايران اعلام کردند.
در اين بيانيه آمده است: ما بار ديگر از ايران مي‌خواهيم بدون تاخير بيش‌تر به همه وظايفش تحت قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي امنيت سازمان ملل عمل کند و الزامات شوراي حکام را اجرايي کند.
کشورهاي عضو 1+5 در عين حال اعلام کردند که با وجود بي‌نتيجه بودن 10 دور مذاکره بين ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به مذاکرات با تهران براي به دست آوردن يک راه‌حل درازمدت متعهد هستند.
در اين بيانيه آمده است که شش کشور «براي گفت‌وگوي سازنده و اساسي با ايران آماده‌اند و به دنبال يک پاسخ جامع و مثبت به بسته پيشنهادي‌شان از جانب ايران هستند».
تعهد چين به حل موضوع هسته‌اي ايران
نماينده چين در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام کرد که پکن قويا به دنبال کردن گفت‌وگو و مذاکره براي حل موضوع هسته‌اي ايران متعهد است.
به گزارش شينهوا، چنگ جينگيه، نماينده چين در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نشست شوراي حکام آژانس در وين گفت که چين نقش سازنده‌اي را در از سرگيري مذاکرات گروه 1+5 با ايران و حفظ پروسه ديپلماتيک در حل موضوع هسته‌اي ايران ايفا کرده است. جينگيه گفت: موضوع هسته‌اي ايران پيچيده و حساس است و براي حل اين موضوع به زمان و آگاهي نيازمنديم.
خوش‌خدمتي آژانس به غرب
آمانو ادعاهاي خود درباره ايران را تکرار کرد
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در همراهي با سرويس‌هاي جاسوسي غرب مدعي شد که حتي اگر بازرسان آژانس اجازه دسترسي به پارچين را پيدا کنند، ممکن است چيزي در آنجا نيابند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ «يوکيا آمانو» طي سخناني در افتتاحيه نشست ماه ژوئن 2013 شوراي حکام آژانس، ادعا کرد ايران تاسيسات پارچين را به نحو اساسي پاکسازي کرده است.
آمانو گفت: ماموران اين سازمان اگر هم اجازه دسترسي به مرکز نظامي پارچين ايران را بيابند ممکن است ديگر هيچ چيزي در آنجا پيدا نکنند.
آمانو همچنين گفت: سازمان وي در گفت‌وگوهاي خود با ايران براي رفع موانع موجود بر سر راه جست‌وجوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره تحقيقات احتمالي سلاح هسته‌اي توسط تهران مدتي است دور خودش مي‌چرخد.
آمانو همچنين در اظهارات عجولانه خود در شوراي حکام آژانس و سپس در يک کنفرانس خبري گفت پيشرفت ايران در ساخت يک رآکتور تحقيقاتي و نيز غني‌سازي اورانيوم توسط اين کشور کاملا مخالف قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل است که از اين کشور خواسته است چنين فعاليت‌هايي را تعليق کند.
آمانو که يک ديپلمات ژاپني است گفت: «راستش را بخواهيد مدتي است داريم دور خودمان مي‌چرخيم.»
آمانو ادامه داد: «فعاليت‌هاي وسيع ايران شامل خاکبرداري و آسفالت کردن اين مرکز به اين معناست که بازرسان حتي اگر ايران اجازه بازديد به آنها بدهد دست خالي بازخواهند گشت.»
آمانو مدعي شد: شايد ديگر نتوان چيزي يافت؛ وي با اين حال افزود: آژانس هنوز هم خواهان رفتن به اين مرکز است. ايران همکاري لازم راانجام نداده است تا آژانس مطمئن شود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده در اين مرکز وجود ندارد.
ديپلمات‌ها در تهران مي‌گويند ترديدي وجود ندارد که آمانو مشغول غرض‌ورزي سياسي است. و عمدا در مقابل نهايي شدن مداليته سنگ‌اندازي مي‌کند.
اين ديپلمات‌ها مي‌گويند اگر واقعا براي آژانس دسترسي به پارچين تا اين حد حياتي است، چرا مداليته را نهايي نمي‌کند.
اين ديپلمات‌ها عقيده دارند آمانو مي‌خواهد نهايتا بدون مداليته به پارچين دسترسي پيدا کند يا اين موضوع را در يک توافق پشت پرده با آمريکا ابزاري براي ارجاع مجدد پرونده ايران به شوراي امنيت قرار بدهد.
«وندي شرمن» معاون وزير خارجه آمريکا چندي پيش در نشستي در سناي آمريکا اين موضوع را به صراحت بيان کرده بود.
در عين حال کارشناسان فني مي‌گويند ادعاهاي آژانس درباره پاکسازي پارچين را نبايد چندان جدي گرفت چرا که کارشناسان فني مي‌گويند امکان پاکسازي کامل اثرات يک آزمايش هسته‌اي هرگز وجود نخواهد داشت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10