(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 22 خرداد 1392 - شماره 20515

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
کيهان بررسي مي‌کند
تازه‌ترين آرايش سياسي در انتخابات رياست جمهوري و شوراها
درمکتب امام
لاريجاني قانون بودجه ?? را براي اجرا به احمدي‌نژاد ابلاغ کرد
سخنگوي وزارت خارجه:انتخابات در 96 کشور جهان و 5 قاره برگزار مي‌شود
گزارش خبري
آخرين فرصت تبليغات نامزدها در ميدان رقابت
با برگزاري آئين بزرگداشتي انجام شد
مرور مجاهدت‌هاي امير حسين فردي توسط نويسندگان و هنرمندان
در گفت‌وگوي تلفني صالحي با زيباري مقرر شد
اعزام هيئت ايراني براي افزايش مراقبت‌هاي امنيتي در عراق
لس‌آنجلس‌تايمز: مواضع اصولگرايانه ايران بعد از انتخابات تغيير نمي‌کند
   


استفاده غيرمجاز از آرم دانشگاه آزاد
دانشگاه آزاد در اطلاعيه‌اي با اشاره به استفاده يکي از کانديداهاي رياست جمهوري از آرم اين دانشگاه در مستند تبليغاتي خود اعلام کرد اميدواريم در آينده بدون اخذ مجوز کتبي، هيچ بهره‌برداري از آرم دانشگاه آزاد به عمل نيايد.
در اين اطلاعيه آمده است؛ پيرو پخش فيلم تبليغاتي حجت الاسلام حسن روحاني از شبکه اول سيماي جمهوري اسلامي ايران در روز 20 خردادماه، متاسفانه در بخشي از اين فيلم زماني که فردي سخناني را در خصوص دفاع از حقوق کودکان کار مطرح مي‌کرد، آرم دانشگاه آزاد اسلامي بدون هيچ‌ توجيه منطقي در پس زمينه اين فيلم نمايان بود.
در اين بيانيه با اشاره به اينکه اين دانشگاه از کانديداي خاصي حمايت نمي کند ابراز اميدواري شده است که از اين پس، از آرم دانشگاه آزاد اسلامي بدون اخذ مجوز کتبي، هيچگونه بهره برداري به عمل نيايد.
قدرداني از انصراف حدادعادل
گروه ها و تشکل هاي سياسي و رسانه‌اي در بيانيه‌هاي جداگانه‌اي با قدرداني از انصراف حدادعادل از کانديداتوري رياست جمهوري به نفع جريان اصولگرايي، ازديگر کانديداهاي اصولگرايان خواستند که با درک موقعيت خطير کنوني راه اتحاد را در پيش گيرند.
در همين رابطه، دو جمعيت ايثارگران و رهپويان در بيانيه‌اي با بيان اينکه اکنون اصولگرايان بايد به وظيفه تاريخي خود عمل کنند، آورده است؛ آنچنانکه استاد ارجمند «دکتر حدادعادل» که به تاييد همگان داراي انقلابي‌ترين مواضع در دفاع از اصل نظام و اصولگرايي بود با درک صحيح از موقعيت خطير کنوني، از يک سو ايثارگرانه دفاع از آرمان‌ها و دستاوردهاي نظام را بر دفاع از خود ترجيح داده و خود را سپر بلاي تيرهاي تخريب و جفا در حق انقلاب کرد و از سوي ديگر در اقدامي جوانمردانه به نفع آرمان‌هاي بلند اصولگرايي از نامزدي در انتخابات انصراف داد.
همچنين جمعي از فعالان رسانه‌اي طي نامه‌اي از اقدام ارزشمند دکتر غلامعلي حدادعادل تقدير و تشکر کردند و در نامه خود افزودند: ما جنابعالي را که همه به عنوان يار ديرين انقلاب مي‌شناسيم اين بار هم سربلند بيرون آمديد و پيروز واقعي اين صحنه شديد همانگونه که در مناظرات، به شهادت منصفان، خوش درخشيديد.
بسيج اساتيد کشور هم با صدور بيانيه‌اي ضمن تقدير از اقدام حدادعادل تأکيد کرد اين اقدام مطابق با شعار اين نامزد يعني «تقوا» و «تدبير» است.
تکذيب حمايت وزير اطلاعات از يک کانديدا
روابط عمومي وزارت اطلاعات در اطلاعيه‌اي ادعاي مطرح شده در يک پيامک مجعول مبني بر «حمايت حجت‌الاسلام مصلحي از يک کانديدا» را تکذيب کرد.
در اين اطلاعيه آمده است؛ در پي انتشار پيامکي مجعول با ادعاي حمايت وزير اطلاعات از يکي از کانديداهاي رياست جمهوري و ارائه تحليل هاي غير واقعي توسط برخي افراد و سايت‌هاي خبري به اطلاع مي رساند ادعاهاي مطرح شده کذب است و اين مطالب واقعيت ندارد.
پيامکي مبني بر حمايت وزير اطلاعات از يکي از کانديداها منتشر شد که در آن ادعا شده بود حجت‌الاسلام مصلحي با اصلح دانستن نامبرده، وي را از افرادي معرفي کرده که «جريان انحرافي» را شناسايي کرده است.
مشارکت بيش از 67 درصدي در انتخابات
مطابق با آخرين نظرسنجي مرکز افکار سنجي دانشجويان ايران 67.7 درصد از مردم به صورت قطعي يا با احتمال زياد در انتخابات پيش‌رو شرکت خواهند کرد.
محمد آقاسي سرپرست مرکز افکار سنجي دانشجويان ايران(ايسپا) وابسته به جهاددانشگاهي با اعلام اين مطلب افزود: مطابق با يافته‌هاي اين نظرسنجي استان‌هاي خراسان شمالي، کهگيلويه و بويراحمد، زنجان، چهارمحال و بختياري در رتبه اول تا چهارم ميزان شرکت در انتخابات قرار دارند.
وي خاطر نشان کرد: در سوالي از مردم پرسيده شد برنامه کانديداهاي مورد نظرشان را چگونه پيگيري مي‌کنند؟ طبق نتايج حاصله، 63.3 درصد پاسخگويان برنامه کانديداي مورد نظرشان را از طريق صدا و سيما پيگيري مي‌کنند، 12.3 درصد پاسخگويان نيز اعلام کرده‌اند از طريق ساير رسانه‌ها اخبار و اطلاعات مربوط به کانديداي خود را اعلام مي‌کنند و 14.3 درصد نيز اصلا پيگيري نمي‌کنند.
جامعه روحانيت از کانديداي خاصي حمايت نمي‌کند
جامعه روحانيت مبارز در جلسات خود به مصداق مشخصي در ارتباط با يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نرسيده است.
يک عضو جامعه روحانيت مبارز گفت که اين تشکل در جلسات خود به مصداق مشخصي در ارتباط با يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نرسيده است.
حجت‌الاسلام سيدرضا اکرمي در پاسخ به اين پرسش که با توجه به اينکه يکي ازنامزدها عضو جامعه روحانيت است، آيا اين احتمال وجود دارد که برخي از اعضاي اين تشکل از وي حمايت کنند؟ گفت: با توجه به اينکه خود جامعه روحانيت به مصداق خاصي در حمايت از کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري نرسيده است، اعضاي اين جامعه تک تک مي‌توانند کانديداي مورد علاقه خود را انتخاب و از آن حمايت کنند.
تکذيب ديدار جليلي با آيت‌الله مهدوي‌کني
سعيد جليلي خبر ديدار خود با آيت‌الله مهدوي کني و درخواست وي براي کناره‌گيري را تکذيب کرد.
اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در سفر به شهر ساري در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران برخي اخبار منتشر شده مبني بر اينکه وي با آيت‌الله مهدوي کني ديدار داشته و ايشان از جليلي درخواست کناره گيري داشته است را تکذيب کرد.
گفتني است؛ خبري در برخي سايت‌هاي خبري منتشر شده بود که از ديدار جليلي با آيت‌الله مهدوي کني حکايت مي‌کرد و در خصوص جزييات ديدار عنوان شده بود آيت‌الله مهدوي کني از جليلي درخواست کناره گيري کرده‌اند.

 


سرويس سياسي-
کمتر از 24 ساعت تا پايان مهلت تبليغات باقي مانده و با کنار رفتن دو نامزد، صحنه انتخابات رياست جمهوري شفاف تر و البته حساس تر شده است.
با احتساب محسن رضايي و محمد غرضي به عنوان نامزدهاي مستقل در اين عرصه، در جبهه اصولگرايان، با انصراف غلامعلي حدادعادل، تعداد نامزدها به 3 نفر رسيده و برخي خبرها و شواهد حاکي از آخرين تلاش هاي اين جبهه براي رسيدن به اجماع دارد.
در عين حال سعيد جليلي که از حمايت جبهه پايداري برخوردار است، خبرهاي منتشر شده مبني بر ديدار با آيت‌الله مهدوي کني را تکذيب کرد.
اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر شايعات منتشر شده درخصوص درخواست برخي افراد از وي براي کناره‌گيري گفت: تا آخر در صحنه مي‌مانم و کنار نمي روم.
جليلي هرگونه کناره‌گيري به نفع ديگر نامزدهاي را رد کرد و گفت: اينجانب ديداري با آيت‌الله مهدوي کني نداشته‌ام.
آخرين اظهار نظر جليلي در اين زمينه در حالي است که وي و اعضاي ستادش در اظهارات گوناگون شايعه انتساب جليلي به دولت را رد کردند.
محمدهادي زاهدي‌وفا مشاور اقتصادي جليلي در جلسه پرسش و پاسخ هواداران جليلي در سينما بهمن سنندج با بيان اينکه حمايت دولت احمدي‌نژاد از جليلي را به شدت تکذيب‌ مي‌کنيم اظهار کرد: بر اين عقيده هستيم که کارهاي خوب گذشتگان را بايد پاس بداريم و آنها را دنبال کنيم.
زاهدي‌وفا افزود: اما اين شايعه که آقاي جليلي کانديداي دولت است را تکذيب مي‌کنيم.
وي خاطرنشان کرد: نبايد اين را فراموش کرد که يکي از مهم‌ترين شرط‌هاي اصلي احمدي‌نژاد در زماني که 11 روز خانه‌نشين و از دولت کنارگيري کرد برداشتن جليلي از سمتش بود.
مسئول کميته اقتصادي ستاد انتخاباتي جليلي افزود: اين موضوع به خوبي نشان مي‌دهد خيلي رابطه حسنه نبوده تا چه برسد به اينکه دولت بخواهد از جليلي هم حمايت کند.
در همين حال ديروز رئيس جمهور در جريان سفر به خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: بنده از هيچ کس در انتخابات حمايت نخواهم کرد.
ائتلاف پيشرفت
از سوي ديگر محمدباقر قاليباف و علي اکبر ولايتي که با حدادعادل در قالب ائتلاف پيشرفت و معروف به 1+2 وارد ميدان انتخابات شده بودند و قرار بود در نهايت يکي از آنان در صحنه رقابت باقي بماند، تا کنون در اين مورد سکوت پيشه کرده و تنها به ابراز تشکر از حدادعادل براي کناره گيري از ميدان بسنده کرده اند.
با انصراف رسمي محمدرضا عارف از طيف اصلاحات، تکاپو و مطالبه براي وحدت اصولگرايان شدت بيشتري نيز يافته است.
در همين زمينه، حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي عضو جامعه روحانيت مبارز رسيدن به نامزد واحد از ائتلاف پيشرفت را يک مسئله عقلاني و مصلحت نظام عنوان کرد و اظهار داشت: وحدت و يکپارچگي از شرايط ائتلاف پيشرفت بود و از ابتدا که اين ائتلاف به وجود آمد در همه محافل گفتند ما رقابت مي‌کنيم اما در نهايت يک نفر از بين ما انتخاب خواهد شد.
وي با بيان اينکه اصولگرايان بايد در اين مرحله به وحدت برسند تاکيد کرد: در غير اين صورت و با تفرق موجود انتخابات به مرحله دوم کشيده خواهد شد که در آن صورت مشخص نيست نتيجه چگونه رقم بخورد.
انتظار افکار عمومي از اصولگرايان
حجت‌الاسلام والمسلمين محمود رجبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز با اشاره به نظرسنجي‌هاي صورت گرفته اظهار داشت: براساس نظرسنجي‌ها مشخص شده است که راي برخي از کانديدهاي اصولگرا کم است، بايد حداقل اين کانديداها کنار بروند که هر چه تعداد کانديداهاي اصولگرا در انتخابات محدودتر شود، بهتر است.
رجبي با اشاره به توصيه خود به کانديداهاي اصولگرا گفت: برخي از کانديداهاي اصولگرا که مي‌دانند راي لازم براي رسيدن به دور دوم را ندارند، بايد به نفع ديگران کنار بروند. کم شدن کانديداهاي اصولگرا سبب مي‌شود که آراي طرفداران اصولگرايي به سبد راي کانديداهاي کمتري ريخته شود و حتي جريان اصولگرايي با راي بالا در همان دور اول کانديداي اصلحش انتخاب شود.
زهره الهيان، نماينده مردم تهران در مجلس نيز درباره ائتلاف ميان کانديداهاي اصولگرا در انتخابات رياست‌جمهوري اظهار داشت: با توجه به شرايط سياسي پيش‌رو در کشور و اجماع اصلاح‌طلبان برسر يک کانديدا ضرورت ائتلاف ميان جريان اصولگرايي بيش از پيش احساس مي‌شود.
وي افزود: تعدد کانديداهاي اصولگرا منجر به پراکندگي و سردرگمي جريان اصولگرايي خواهد شد لذا کانديداها بايد با وفاق و همدلي عزم خود را نسبت به وحدت و اجماع برسر يک کانديداي خاص توافق کنند.
الهيان خاطر نشان کرد: همانطور که "غلامعلي حدادعادل" با رعايت اخلاق سياسي و تعهد به نظام و انقلاب حرکت شايسته‌اي را به نفع جريان اصولگرا انجام داد، لذا مطالبه افکار عمومي و مردم متعهد به نظام در راستاي اتحاد و اجماع اصولگرايان مطلبي خارج از انتظار نيست.
در انتظار تغيير
محمد علي اسفناني سخنگوي کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي نيز در پيش بيني خود از شرايط انتخابات رياست جمهوري گفت: با کنار رفتن آقاي عارف و اتفاقات جديدي که افتاد، اوضاع کمي پيچيده‌تر شد و فکر مي‌کنم اتفاقات جديدي در بين کانديداهاي اصولگرا در شرف وقوع است. اگر يک نفر از اصولگراها به نفع سايرين انصراف دهد اوضاع تغييرات زيادي پيدا خواهد کرد.
همچنين محمدابراهيم محبي نماينده مردم سنقرو‌کليايي در مجلس شوراي اسلامي گفت: در مجلس شوراي اسلامي به انتظار هستيم که اصولگرايان در آخرين فرصت‌ها به ائتلاف برسند. چنانچه غلامعلي حدادعادل به عنوان يک اصولگرا از کانديداتوري انصراف داد.
مديرعامل خبرگزاري مهر هم با بيان اينکه اصولگرايان وعده اجماع را از ماه‌ها قبل به مردم داده‌ بودند، گفت: امروز مردم به اجماع اصولگرايان اميد بسته‌اند و همچنان کورسوهايي از اين اميد در ذهن آنها وجود دارد.
رضا مقدسي تصريح کرد: با توجه به وضعيت پيش‌رو و اجماعي که نامزدهاي اصلاح‌طلب کردند، اين ضرورت وجود دارد که نامزدهاي اصولگرا نيز تصميم نهايي خود براي معرفي يک نامزد شاخص را بگيرند.
يک انصراف قابل تامل
در آن سوي ميدان اما اگر چه ظواهر حاکي از ائتلاف و يکپارچگي است اما نگاهي دقيق تر و موشکافانه به لايه هاي زيرين صحنه حکايت از شکاف هاي جدي دارد.
محمدرضا عارف که بارها بر اين نکته تاکيد داشت که تنها کانديداي جريان اصلاحات است، با انتشار بيانيه اي رسماً از ادامه رقابت ها کناره گيري کرد اما از فرد خاصي حمايت نکرد. نام نبردن از حسن روحاني در بيانيه انصراف عارف، معناي خاص خود را داشت که در اظهارنظرهاي افراد نزديک به عارف روشن تر شد.
به موازات اين که جعفر توفيقي، رئيس ستاد عارف از پايان کار اين ستادها خبر داد، رسولي سخنگوي اين ستادها اعلام کرد: ستادهاي عارف با روحاني ادغام نمي‌شود.
رسولي در پاسخ به اين پرسش که عارف آيا به نفع روحاني کنار کشيده‌ يا خير، از دادن پاسخ صريح طفره رفت و اظهار داشت: انصراف آقاي عارف در جهت اجماعي بود که به محوريت خاتمي صورت گرفت.
خاتمي هم با انتشار بيانيه اي، با تشکر از عارف از روحاني حمايت کرد اما پرهيز عارف از حمايت علني از روحاني، حاکي از اختلاف و شکافي است که از ابتدا در جريان اصلاحات وجود داشت و در اين سوال کوتاه خلاصه مي شد؛ آيا روحاني يک اصلاح طلب است؟ سوالي که اظهار نظرهاي گوناگوني درباره آن شد و تحليل هاي مختلفي در اين مورد ارائه شد و در نهايت نيز به نتيجه خاصي نرسيد.
اما اين نکات باعث نشد تا روحاني از فضا و فرصت به دست آمده استفاده خود را نکند. روحاني با سابقه عضويت در جامعه روحانيت، با انتشار بيانيه اي از کناره گيري عارف تشکر کرد و به نوعي وعده داد که پاسدار گفتمان اصلاحات خواهد بود، و به اين ترتيب يک چهره راست سنتي به عنوان تنها نامزد جريان چپ و طيف مدعيان اصلاحات، در عرصه يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري باقي ماند.
غرضي؛ سبد راي کيک نيست
محمد غرضي که با تابلوي مستقل وارد عرصه شده، روز گذشته در يک نشست خبري اعلام کرد حاضر به کنار رفتن از ميدان نيست.
اين کانديداي‌ يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به اين پرسش که نظر شما در مورد کناره‌گيري دو تن از کانديدا‌هاي انتخابات رياست جمهوري از ادامه فعاليت‌هاي انتخاباتي چيست، اين‌گونه پاسخ داد: ديگر در جمهوري اسلامي ايران اين‌گونه حرکت‌ها خريداري ندارد؛ چراکه سبد راي کشور مانند يک کيک نيست که بتوان آن را تقسيم کرد.
شواهد حاکي است محسن رضايي نيز که گر چه در طيف اصولگرايان دسته بندي مي شود اما با مستقل وارد ميدان شده، خيال خالي کردن صحنه به نفع ديگران را ندارد.
عبدالحسين روح الاميني مشاور عالي محسن رضايي در همين زمينه گفت: آقاي رضايي هم‌اکنون در عرصه انتخابات آماده هستند، ديگران که آماده نيستند به نفع آقاي رضايي کنار بروند و انتخاب را براي مردم آزاد کنند.
شوراها پر شور
در حالي که تبليغات انتخابات رياست جمهوري با سر‌و‌صداي زيادي همراه است اما باعث نشده که از شور و شوق انتخابات شوراها کاسته شود. شور و شوقي که در گوشه و کنار کشور و حتي در روستاها نيز به وضوح قابل مشاهده است و حکايت از رقابتي جدي و گسترده در اين عرصه دارد.
در حالي که بسياري از از نامزدهاي انتخابات دوره چهارم شوراهاي شهر و روستا بصورت مستقل وارد اين عرصه شده‌اند، اما بازار ليست ها هم بخصوص در پايتخت و شهرهاي بزرگ داغ است. در اين ميان ليست هايي هم هستند که گاهي با عناوين خاص و ارزشي وارد ميدان شده اند اما افراد تشکيل دهنده آن چندان نسبتي با اين عناوين ندارند.
گذشته از چنين ليست هايي، ليست «خدمتگزاران آباداني و پيشرفت» يکي از اصلي ترين ليست هاي جريان اصولگراست که با سرليستي پرويز سروري و مهدي چمران ارائه شده است.
جبهه پايداري نيز با شعار «تهران شهر اميد، عدالت و پيشرفت» ليستي 31 نفره را ارائه کرده است. رضا تقي پور سرليست جبهه پايداري است و نفر دوم اين ليست مهدي چمران است.
«ائتلاف مديران جهادي» که به شهرداري تهران منسوب است نيز با سرليستي مرتضي طلايي و چمران وارد ميدان شده است.
هواداران دولت نيز با ليست «در امتداد مهر» وارد عرصه شده اند. عبدالرضا شيخ‌الاسلامي سرليست اين افراد است.
اصلاح طلبان نيز با ليستي 31 نفره و با سرليستي احمد مسجد جامعي وارد ميدان شده است.

 


ما انقلابمان را به همه جهان صادر مي‌کنيم
ما انقلابمان را به تمام جهان صادر مي‌کنيم چرا که انقلاب ما اسلامي است و تا بانگ لااله‌الاالله و محمد رسول‌الله بر تمام جهان طنين نيفکند مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجاي جهان عليه مستکبرين هست ما هستيم.
صحيفه نور- ج11- ص 266

 


رئيس مجلس قانون بودجه سال ???? کل ‌کشور را براي اجرا به رئيس‌جمهور ابلاغ کرد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر روز سه‌شنبه قانون بودجه سال 1392 کل‌کشور را براي اجرا به محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري کشورمان طي نامه‌اي ابلاغ کرد.
به گزارش فارس ، طبق ماده يک قانون مدني، مصوبات مجلس شوراي اسلامي و نتيجه همه‌پرسي پس از طي مراحل قانوني به رئيس‌جمهور ابلاغ مي‌شود. رئيس‌جمهور بايد ظرف مدت پنج روز آن را امضا و به مجريان ابلاغ نمايد و دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه رسمي موظف است ظرف مدت 72 ساعت پس از ابلاغ، منتشر کند.
بر اساس تبصره اين ماده، در صورت استنکاف رئيس‌جمهور از امضا يا ابلاغ در مدت مذکور در اين ماده به دستور رئيس مجلس شوراي اسلامي روزنامه رسمي موظف است ظرف مدت 72 ساعت، مصوبه را چاپ و منتشر کند.
شوراي نگهبان روز دوشنبه بودجه 92 را تأييد و به مجلس ارسال کرد.

 


سخنگوي وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد در 96 کشور جهان، 5 قاره و 128 حوزه نمايندگي انتخابات برگزار مي‌کنيم که در مجموع در 290 شعبه اخذ راي در خارج از کشور انتخابات رياست‌جمهوري برگزار مي‌شود.
سيدعباس عراقچي در نشست هفتگي خود با خبرنگاران درخصوص برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در خارج از کشور ابراز داشت: مطمئن هستيم روز 24خرداد تبديل به حماسه بزرگ سياسي در کشور مي‌شود. وزارت امور خارجه مسئول برگزاري انتخابات در خارج از کشور است و به همين دليل ستاد انتخابات خارج از کشور در وزارت امور خارجه تشکيل شده که مديرکل ايرانيان وزارت امور خارجه مسئول اين ستاد است.
وي اظهار داشت: در 96 کشور جهان، 5 قاره و 128 حوزه نمايندگي انتخابات برگزار مي‌کنيم که در مجموع در خارج از ايران در 290 شعبه انتخابات برگزار مي‌شود و بيش از 850 هزار تعرفه به خارج از کشور ارسال شده و ما پيش‌بيني مرحله دوم انتخابات را نيز کرده‌ايم.
عراقچي گفت: ان‌‌شاءالله هموطنان در خارج از کشور با خيال راحت با مراجعه به سفارتخانه‌ها و سرکنسولگري‌هاي ايران و همچنين شعباتي که به تناسب ميزان حضور ايراني‌ها در نظر گرفته شده در انتخابات شرکت کنند.
وي ادامه داد: انتظار داريم همه کشورها به خصوص کشورهاي اروپايي امنيت انتخابات را براي ايرانيان به صورت کامل تامين کنند و به ويژه به برخي از گروه‌ها که سوابق تروريستي‌شان کاملا روشن است اجازه ندهند اقدام به حرکات ايذايي و مزاحمت در مقابل شعب و صندوق‌ها بکنند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: تعداد شعب در کشورهايي که تعداد ايرانيان در آنجا بيشتر است بيشتر در نظر گرفته شده، در آمريکا 25 شعبه اخذ راي ايجاد کرديم که اين علاوه بر نيويورک و واشنگتن است، در استراليا نيز 3 شعبه در ملبورن، سيدني و کانبرا در نظر گرفته شده و در لندن نيز در محل ساختمان سرکنسولگري ايران انتخابات صورت مي‌گيرد.
وي تاکيد کرد: متاسفانه در کانادا موفق به ايجاد شعبه اخذ راي نشديم، در عتبات عاليات نيز زمينه و امکانات در محل سرکنسولگري ما و همچنين تجمع زوار ايراني فراهم است.
عراقچي افزود: درخصوص مکه و مدينه و زائران عمره کماکان در حال مذاکره با عربستان هستيم تا محل‌هاي اخذ راي را مشخص کنيم، البته در رياض، مکه و مدينه که سرکنسولگري‌هاي ما هستند انتخابات حتما برگزار خواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنانش درخصوص برگزاري اجلاس ژنو 2 و حضور ايران گفت: در اجلاس ژنو 2 پيش از آنکه بحث دعوت ايران مطرح باشد بحث‌هاي ديگري مطرح است، هنوز معارضه و گروه‌هاي مخالف در اين‌باره که خودشان چطور حضور پيدا کنند به جمع نرسيده‌اند و کشورهاي ديگر که خود را صاحب نفوذ مي‌دانند نيز هنوز به جمع‌بندي نرسيده‌اند.
به گزارش مهر، عراقچي درخصوص تحولات ترکيه و اخباري مبني بر دستگيري سه ايراني در حوادث اين کشور گفت: اخباري درباره دستگيري سه نفر ايراني در تحولات ترکيه به گوش ما نيز رسيده است. البته تعداد خارجي‌هايي که دستگير شده‌اند رقم بسيار بيشتري است اما زماني که خبر دستگيري نفر اول رسيد در اين‌باره اقدام کرديم و درخواست دسترسي کنسولي داديم که پس از چند ساعت بازجويي اين فرد آزاد شد.
وي ادامه داد: درباره دو نفر ديگر که وزارت کشور ترکيه ادعا کرده ايراني هستند نيز درخواست دسترسي کنسولي کرديم که در ابتدا ببينيم اين افراد ايراني هستند، ما قطعا از حقوق اين اشخاص به عنوان ايراني حمايت مي‌کنيم اما اين به مفهوم دخالت ايران در موضوع ترکيه نيست و اين مساله را صراحتا تکذيب مي‌کنيم.

 


مردم در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي منتظر فرارسيدن روز خلق حماسه هستند تا در 24 خرداد و در روز برگزاري دو انتخابات «رياست جمهوري» و« شوراهاي شهر و روستا » حضور خود را به رخ جهانيان بکشد واز سوي ديگر براي خلق اين حماسه نامزدهاي رياست جمهوري و شوراها در آخرين ايستگاه فعاليت هاي تبليعاتي خود با تمام توان تلاش مي کنند.
در همين رابطه، امروز و در آخرين فرصت تبليغاتي برخي از نامزدها طبق قرعه کشي قبلي در شبکه‌هاي سيما حضور خواهند داشت.
ساعت 18:10 علي اکبر ولايتي با حضور در شبکه چهار سيما به سوالات سياسي، اقتصادي و فرهنگي سه کارشناس پاسخ خواهد داد .
ساعت19:10 نيز حسن روحاني در شبکه سه سيما به مدت يک ساعت فرصت خواهد داشت تا به سوالات جوانان در زمينه‌هاي گوناگون پاسخ داده و مطالبات اين قشر پوياي جامعه را بررسي نمايد.
از سلسله مستندهاي نامزدهاي رياست‌ جمهوري، دومين مستند سيدمحمد غرضي در ساعت 20:10 پخش مي‌شود.
ايرانيان خارج از کشور هم مي‌توانند؛ تکرار مستند‌ سيدمحمد غرضي را در ساعت 23:30 از شبکه جام‌جم مشاهده کنند.
ترافيک در سفرهاي استاني
سعيد جليلي نامزد انتخابات يازدهم رياست جمهوري که روز سه شنبه به استان هاي مازندران و گلستان سفرکرده بود، امروز در روز پاياني تبليغات انتخابات به ديدار مردم شهرستان پاکدشت مي رود.
همايش انتخاباتي جليلي در تهران هم امروز در ورزشگاه حيدرنيا برگزار خواهد شد.
محسن رضايي کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز در ادامه سفرهاي انتخاباتي و تبليغاتي روزسه شنبه به ايلام و لرستان سفر کرد.
وي در همايشي عمومي در قلعه فلک‌الافلاک در دانشگاه لرستان سخنراني کرد.
رضايي در آخرين روز تبليغات نامزدها به سه استان گيلان ، اذربايجان شرقي و غربي سفر مي کند .
حسن روحاني نامزد ديگر انتخابات رياست جمهوري هم در آخرين روز تبليغات به دو استان خراسان رضوي و شمالي عزيمت مي کند.
اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در روز سه شنبه هم ضمن سفر به استان سيستان و بلوچستان در جمع مردم زاهدان به سخنراني پرداخت.
سيد محمد غرضي کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري هم روز سه‌شنبه به منظور تشريح مواضع انتخاباتي خود در جمع مردم اصفهان وارد اين استان شد.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري در مسجد سيد اصفهان به ايراد سخنراني در جمع مردم پرداخت.
غرضي روز آخر تبليغات هم در استان اصفهان به تشريح ديدگاه هاي خود مي پردازد.
محمدباقر قاليباف کانديداي انتخابات رياست جمهوري هم امروز با حضور در شهرستان خمين در جمع مردم اين شهرستان به ايراد سخنراني مي‌پردازد و پس از آن به کرج سفر خواهد کرد.
حضور در جمع هواداران تهراني از ديگر برنامه هاي قاليباف است که عصر امروز در ميدان فلسطين تهران برگزار مي شود.
قاليباف روزسه شنبه هم سفر استاني به خوزستان داشت.
در آخرين روز از تبليغات کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري، علي‌اکبر ولايتي در جمع حاميان خود به ورزشگاه شهيد شيرودي مي‌رود.
وي همچنين پس از اين برنامه نيز بعد از نماز مغرب و عشاء به امامزاده صالح مي‌رود و در جمع اقشار مختلف مردم سخنراني خواهد کرد.
ولايتي سه‌شنبه نيز به شهرستان‌هاي بيرجند، زاهدان، بندرعباس و کرمان سفرکرد و امروز نيز به شهرستان‌هاي اردبيل، رشت و کرج سفر خواهد کرد.
همچنين تبليغات انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در آخرين روز تبليغات نامزدها به فضاي انتخاباتي شور بيشتري را داده است . ارائه ليست هاي مختلف از سوي احزاب و گروه هاي مختلف سياسي يکي از دغدغه‌هاي ايام تبليغات انتخابات شوراها است.
به موازات فراواني ليست هاي انتخاباتي براي شوراها و بازار داغ تبليغات نامزدهاي مستقل نيز خود براي ورود به شوراها تمام تلاش خود را مي کنند.
تبليغات شورا هاي اسلامي شهر و روستا، در حال حاضر با شور و نشاط خاصي در شهر هاي مختلف کشور ادامه دارد و ستاد هاي تبليغاتي با توجه به محدوديت‌هايي که در اختصاص فضاي تبليغاتي دارند، درصددند با فضاي محدود، به نحو احسن توانايي ها و پيشينه هاي کاري و تخصصي کانديداي خود را مردم معرفي کنند. به خصوص اين شور و نشاط در روز آخر به گونه اي مضاعف مشاهده مي شود.
با توجه به شمار بسيار زياد نامزدهاي انتخاباتي در شوراها، پوستر ها، بنرها و ساير ادوات تبليغاتي جاي جاي خيابان‌ها و کوچه هاي شهر را مزين به عطر علاقه‌مندي مردم به تعيين سرنوشت خود کرده است و اين نشان از همدلي آگاهانه ملت است.

 


گروه ادب و هنر-
آئين بزرگداشت چهلمين روز درگذشت زنده‌ياد اميرحسين فردي در حالي برگزار شد که بخش قابل توجهي از نويسندگان متعهد و انقلابي خود را شاگرد ايشان دانسته و ياد و خاطر‌ه‌اش را گرامي داشتند.
به گزارش خبرنگار کيهان، اين مراسم روز دوشنبه با حضور جمعي از خانواده‌هاي شهدا، اهالي فرهنگ و قلم و خانواده مرحوم فردي در مسجد جوادالائمه(ع) برگزار شد. مراسمي که در آن شاگردان و دوستان قديمي فردي به بيان خاطراتي از استاد خويش پرداختند. حسين شريعتمداري مديرمسئول روزنامه کيهان، سيدمحمدحسيني وزير ارشاد، صفارهرندي وزير سابق ارشاد، محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري، حجت‌الاسلام محمود دعائي نماينده ولي‌فقيه در موسسه اطلاعات، سردار مصطفي آجرلو از جمله شخصيت‌هاي حاضر در اين مراسم بودند. همچنين هنرمندان و نويسندگاني چون عليرضا قزوه، رضا اميرخاني، اصغر نقي‌زاده، گلعلي بابايي، علي الله سليمي، محمدرضا تخت‌کشيان، محمد ناصري و ... نيز هنرمندان حاضر در اين آئين بودند.
در ابتداي اين مراسم شوراي نويسندگان مسجد جواد‌الائمه(ع) طي اطلاعيه‌اي از تداوم برگزاري جايزه ادبي شهيد غني پور به ياد مرحوم فردي خبر داد و اعلام کرد: با موافقت مادر شهيد حبيب غني‌پور، اين جايزه ادبي به پايگاه اصلي خودش يعني مسجد جواد الائمه(ع) برمي‌گردد و از امسال در همين مکان برگزار خواهد شد.
در اين آئين پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي براي درگذشت اميرحسين فردي بازخواني شد. همچنين مجيد مجيدي کارگردان مطرح سينماي کشورمان نيز که به دليل انجام تصويربرداري فيلم حضرت محمد(ص) نتوانسته بود در مراسم حضور يابد، پيامي را ارسال کرده بود که در آن نوشته: «چهل روز است كه ياد و خاطره برادرمان اميرحسين فردي همواره با من است؛ ياد و خاطره‌اي كه از 40 سال پيش شكل گرفت و همواره با من بوده و هست؛ اين ياد و خاطره تا روزي با من خواهد ماند كه جايگزيني براي اميرحسين فردي بيابم. آيا او جايگزيني خواهد داشت؟»
در ادامه علي اسماعيلي چند رباعي منتشر نشده خود درباره اميرحسين فردي را خواند. او در يکي از اين رباعي‌ها سروده است:
تو قصه پابرهنه‌ها را گفتي
از خان بزرگ و ظلم دارا گفتي
بت‌هاي زمانه را شکستي يک شب
در گوش زمين نام خدا را گفتي
در ادامه حجت‌الاسلام دکتر محمديان سخنراني کرد و به مسئولين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيشنهاد داد که يک جايزه ادبي به نام اميرحسين فردي تأسيس شود.
بخش بعدي اين آئين به بيان خاطرات دوستان و شاگردان زنده‌ياد فردي اختصاص داشت. حسين شريعتمداري مدير مسئول موسسه کيهان در اين برنامه با بيان اينکه فردي پاي ثابت نماز جماعت موسسه کيهان بود گفت: وقتي مرحوم فردي پس از سال‌ها کار پرزحمت و هنرمندانه بازنشسته شد، از او خواستيم که مديريت کيهان بچه‌ها را دنبال کند. پذيرش ادامه همکاري فردي هم باعث خوشحالي ما شد و هم همکارانمان در کيهان.
محمدحسين صفارهرندي هم در اين آئين گفت: به نظرم نام فردي براي رد گم کردن بود، چون او روحيه‌اي به شدت جمع‌گرا داشت.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: روحيه ساختن و آباداني دل‌ها و انديشه‌ها، فردي را نسبت به ديگران ممتاز کرده بود. در عين حال در موضع گيري سياسي و اجتماعي نيز محکم و استوار بود.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: احساس مسئوليت فردي نسبت به همه ايرانيان و مسلمانان، يکي ديگر از ويژگي‌هاي مرحوم فردي بود.
سيدمحمدحسيني از ديگر افرادي بود که در برنامه عصر خاطره زنده‌ياد فردي سخنراني کرد و با اشاره به اقدام مرحوم فردي در تبديل مسجد به يک پايگاه پرورش نيروهاي فرهنگي اظهار داشت: مساجد بهترين مکان براي الگوسازي هستند، همچنان که شوراي نويسندگاني که در مسجد جواد الائمه(ع) تشکيل شد، پس از انقلاب منشأ خير و برکت بود و ديديم که جايزه شهيد غني‌پور که در اين مسجد پا گرفت تا چه حد موثر بود. اميدواريم که اين مسجد الگويي براي ساير مساجد کشور باشد.
وي افزود: نويسندگان تمايل دارند در انزوا و تنهايي به خلق آثار خود بپردازند که اين خوب است، اما کافي نيست و نويسنده بايد آثار وجودي بيشتري داشته باشد. اين روحيه در مرحوم فردي وجود داشت و او بسيار فعال بود و با همه افراد و نهادهاي فرهنگي تعامل داشت.
همچنين مصطفي آجرلو كه سابقه آشنايي با مرحوم فردي را از 50 سال قبل داشت، به ذكر خاطره‌اي از او پرداخت و گفت: آن مرحوم بعد از فوت مادر خود به من گفت‌«باور مي‌كنيد تا همين ايام حقوقي را كه من مي‌گرفتم به مادرم مي‌دادم و او اين پول را ميان من و همسرم و خودش تقسيم مي‌كرد». اين مطلب جلوه‌هاي از خودگذشتگي و ايثار را كه بسيار قابل تامل است، در فردي بيان مي‌كند.
در ادامه خاطره‌گويي در مراسم چهلم مرحوم فردي علي متولي نويسنده كتاب زندگينامه اميرحسين فردي گفت: هميشه با سربلندي و سينه‌اي افراشته خواهيم گفت ما شاگرد مرحوم فردي هستيم. عصاره آنچه از او آموختيم و ديديم مهرباني بود و فكر مي‌كنم اگر مهرباني را سرمشق زندگي خود كنيم خدا هم از ما راضي خواهد بود.
اصغر نقي‌زاده بازيگر سينما و تلويزيون با حضور در اين مراسم گفت: آنچه من از آقاي فردي ياد گرفتم ميزان تحمل او در مقابل مخالفانش بود.
حميد رياضي از ديگر دوستان مرحوم فردي كه در اين مراسم حضور داشت، نيز گفت: او حتي در زمين فوتبال هم كتاب به همراه خود داشت و در زمين بازي تبادل فرهنگي مي‌كرد.
در پايان اين مراسم فيلم مستندي با نام «من کنارتان هستم» به کارگرداني مهرداد غفارزاده درباره زنده‌ياد اميرحسين فردي به نمايش درآمد.

 


در گفت‌وگوي تلفني صالحي با همتاي عراقي خود مقرر شد يک هيئت ايراني براي چگونگي افزايش مراقبت‌هاي امنيتي عازم عراق شود.
به دنبال حمله تروريستي اخير به اتوبوس حامل زايران ايراني وزير امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوي تلفني با هوشيار زيباري همتاي عراقي خود، اين حمله تروريستي را محکوم کرد.
علي‌اکبر صالحي ضمن تاکيد بر لزوم افزايش تمهيدات امنيتي نسبت به زائران کشورمان، خاطرنشان کرد: ضروري است دولت عراق نسبت به وظايف خود در حفظ و امنيت زائران عتبات مقدسه اهتمام لازم را معمول دارد.
هوشيار زيباري وزيرخارجه عراق نيز با ابراز تاسف از حادثه پيش‌آمده و محکوميت اين اقدام تروريستي گفت که کشورش در مقابله با اين پديده شوم و همچنين حفاظت از جان زائران عتبات مقدسه از هيچ کوششي دريغ نخواهد کرد.
در اين گفت‌وگوي تلفني مقرر شد يک هيئت ايراني باحضور نهادهاي ذيربط به منظور چگونگي افزايش مراقبت‌هاي امنيتي عازم عراق شود.

 


يک روزنامه آمريکايي طي گزارشي که به انتخابات ايران اختصاص داشت اذعان کرد مواضع اصولگرايانه ايران پس از انتخابات همچنان حفظ خواهد شد.
روزنامه آمريکايي لس‌آنجلس‌تايمز گزارشي را تحت عنوان «انتخابات ايران در حد انتخاب از ميان دو محافظه‌کار است»، در ضمن تحليلي مغرضانه، به نکته‌اي مهم اعتراف کرده است.
به گزارش فارس، اين روزنامه آمريکايي تصريح کرد: با توجه به پيشتازان رقابت، به نظر مي‌رسد که احتمالا فارغ از اينکه چه کسي پيروز شود، ايران بيشتر تحت حاکميت اسلام‌گرايان قرار خواهد گرفت و در زمينه اختلافات منطقه‌اي و همچنين تعقيب برنامه هسته‌اي خود که تحريم‌هاي سختي را براي اين کشور ايجاد کرده‌اند، سرکش باقي خواهد ماند.
لس‌آنجلس‌تايمز بر اين باور است که رقابت اصلي در اين انتخابات بين سعيد جليلي، استراتژيست هسته‌اي ايران و محمد باقر قاليباف، شهردار تهران خواهد بود، هر دوي اين افراد از منظر اين روزنامه آمريکايي، محافظه‌کار و حامي روحانيت هستند.
گفتني است، عباراتي نظير تندرو و محافظه‌کار توسط رسانه‌هاي جريان غالب غربي براي خطاب قرار دادن اصولگرايان ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10