(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 22 خرداد 1392 - شماره 20515

آغازتظاهرات ضد سرمايه داري درلندن
اعتصاب غذای «جوانان الحرمین» برای آزادی زندانیان سیاسی در عربستان
تجمع ضددولتی الحوثی‌ها مقابل مقر سازمان امنیت ملی یمن
عملیات هلی‌برن ارتش سوریه برای پاکسازی تروریست‌ها در حلب
چهار سوی پنج قاره
افشاگر اطلاعات سری آمریکا در هنگ‌کنگ مفقود شد
با وجود اعتراض‌های مردمی دادگاه قاهره فرزندان حسنی مبارک را آزاد کرد
پرتاب گاز‌های سمی به سوی مردم بحرین در خیابان‌های منامه
سرگردانی هزاران مسافر در پی اعتصاب کارکنان 7 فرودگاه فرانسه
قلع و قمع معترضان در میدان تقسیم اسلامبول
70 شهید و 220 مجروح در سلسله انفجارهای تروریستی عراق
رئیس‌جمهور سودان جنوبی به دولت خارطوم پیشنهاد صلح داد
لغو توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا در پارلمان قرقیزستان
   


يک هفته مانده به برگزاري نشست سران گروه هشت در ايرلند شمالي، تظاهرات ضد سرمايه‌داري در لندن با اشغال يک پاسگاه متروکه پليس اين شهر آغاز شد‎.‎
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز ؛ مخالفان سرمايه‌داري و گروه هشت ، که از مدت‌ها پيش اعلام کرده بودند يک هفته پيش از برگزاري نشست سران گروه هشت در ايرلند شمالي، عليه اين گروه و سياست‌هاي نظام سرمايه‌داري، تظاهرات خواهند کرد،اقدامات اعتراضي خود را آغاز کردند.‏
درهمين حال عصرديروز اخباري نیز ازبرگزاري تجمع حاميان تشکل موسوم به "گروه هشت را متوقف کنيد" در لندن و استقرارپليس ضد شورش در منطقه "سوهو"، واقع در مرکز اين شهر براي جلوگيري ازاين تجمع وخارج کردن ساختمان پيشين پليس از اشغال مخالفان نظام سرمايه‌داري گزارش شده است.‏

 


هیئت هماهنگی «جوانان الحرمین» عربستان از آغاز اعتصاب‌ غذای اعضای این هیئت در اعتراض به زندانی شدن فعالان سیاسی این کشور خبر می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس از عربستان، هیئت هماهنگی جوانان الحرمین در عربستان با آغاز اعتصاب غذا، این اقدام را گامی در مسیر حمایت از زندانیان سیاسی و تاکید بر لزوم آزادی آنان دانسته و اعلام کردند: اعتصاب، ابزاری برای مبارزه مسالمت‌آمیز و اعلام مخالفت با دستگیری‌های ظالمانه است.یکی از جوانان معترض در این باره به خبرنگار فارس گفت: فراخوان اعتصاب، ابزاری برای اعمال فشار بر وزارت کشور به منظور آزادی زندانیان سیاسی و نیز رساندن صدای ما به جهانیان و تاکید بر آزادی و زندگی شرافتمندانه است.وی همچنین تصریح کرد: هیئت هماهنگی جوانان الحرمین، طرحی را برای اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در ماه شعبان و رمضان در نظر گرفته‌اند و قرار است اعتصاب طولانی‌مدت آنها از اول ماه رمضان آغاز شده و تا عید فطر ادامه یابد.

 


هزاران تن از الحوثی‌های یمن در اعتراض به کشته شدن 10 تن از شیعیان زیدی تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه خبری ایلاف، در این تظاهرات که مقابل مقر سازمان امنیت ملی یمن در صنعا برپا شد تظاهرکنندگان شعارهایی در محکومیت نیروهای امنیتی یمن سر دادند و از دولت خواستند عاملان این کشتار را محاکمه کند.
هزاران الحوثی روز یکشنبه مقابل مقر سازمان امنیت ملی یمن در صنعا تظاهرات کردند و خواستار آزادی اعضای بازداشت شده این گروه شدند که این تظاهرات به درگیری با نیروهای امنیتی محافظ مقر سازمان امنیت ملی انجامید و در پی آن 10 الحوثی کشته شدند.
در جریان این تظاهرات 78 تن بازداشت شدند و مسئولان امنیتی یمن مدعی شدند که تظاهرکنندگان قصد تصرف ساختمان سازمان امنیت ملی را داشتند که از ورود آنان به ساختمان جلوگیری شد.

 


ارتش سوریه با انجام عملیات هلی‌برن اقدام گروه‌های مسلح در مرکز شهر حلب را غافلگیر کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از روزنامه لبنانی الدیار، نیروهای ارتش سوریه با هدف سرکوب گروه‌های مسلح مستقر در بخش‌های مرکزی شهر حلب اقدام به هلی‌برن نیروهای ویژه ارتش به مرکز این شهر کرد.
خبرنگاران مستقر در حومه حلب اعلام کردند ارتش سوریه موفق شد شماری از نیروهای چترباز و زبده ارتش را به صورت هلی‌برن در مرکز شهر حلب فرود آورد و بخش قابل ملاحظه‌ای از مرکز این شهر را از تصرف نیروهای تروریست مسلح خارج کند.
به گفته خبرنگاران درگیری‌های شدیدی بین نیروهای ارتش و تروریست‌ها در مناطق مختلف حلب آغاز شده است و شواهد امر نشان می‌دهد که به زودی این شهر از وجود شورشیان و گروه‌های مسلح پاکسازی خواهد شد و حلب نیز همانند القصیر به تصرف ارتش سوریه درخواهد آمد.
ارتش سوریه همچنین موفق شد کنترل مناطق اطراف و روستاهای مختلف شهر حلب را به دست آورد و تروریست‌های جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه برای مقابله با عملیات ارتش سوریه به عناصر خود اعلام آماده‌باش دادند.
یگان‌های ارتش سوریه یک مرکز تجمع افراد مسلح در محور «عندان، ابیص» در حلب را هدف قرار دادند که باعث کشته شدن 38 فرد مسلح و انهدام هفت دستگاه خودروی آنان شد.
نیروهای ارتش سوریه با محاصره مناطق اطراف حلب در تلاشند زمینه را برای عملیات نهایی فراهم کنند.
یکی از فرماندهان عملیاتی ارتش سوریه در این باره گفت، با محاصره حلب و انجام عملیات هلی‌برن به زودی حلب از تصرف تروریست‌ها بیرون می‌آید و پیروزی دیگری برای ارتش سوریه رقم خواهد خورد.
انفجار دمشق
بر اثر دو انفجار تروریستی در دمشق دست‌کم 14 تن کشته و 31نفر مجروح شدند.
نخستین انفجار در منطقه المرجه رخ داد و دو تروریست خود را در میدان المرجه منفجر کردند که شمار زیادی از شهروندان بی‌گناه در این منطقه کشته یا مجروح شدند.
دومین انفجار تروریستی در یکی از مراکز دولتی دمشق به وقوع پیوست و چندین نفر کشته و زخمی شدند.
پیش‌بینی می‌شود آمار تلفات این انفجارهای تروریستی افزایش یابد.
کنفرانس ژنو2
معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر لزوم پیروزی کنفرانس ژنو2 اعلام کرد، اگر ژنو2 شکست بخورد چیزی از سوریه جز کشوری ویران به جا نخواهد ماند.
میخائیل بوگدانف گفت، از همه کشورهای جهان می‌خواهم به حاکمیت و استقلال سوریه احترام بگذارند و در امور داخلی این کشور مداخله نکنند.
وی افزود، مسئله رفتن یا ماندن بشار اسد در مسند قدرت به خود ملت سوریه مربوط می‌شود و هیچ‌کس در این مورد حق مداخله ندارد.
از سوی دیگر، هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره پیامدهای مداخله نظامی این کشور در سوریه هشدار داد.
وی افزود، ما نباید درگیر مسئله‌ای شویم که پیامدهای آن را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم نتیجه آن را به درستی مدیریت کنیم.
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد درگیری‌های سوریه ممکن است به پیروزی بشار اسد بینجامد.
وی تصریح کرد، با پیروزی‌های اخیر ارتش امکان دارد مناطق بیشتری تحت کنترل ارتش درآید و مخالفان مسلح نتوانند کاری از پیش ببرند.
سایر رویدادها
* مردم تونس با برگزاری تظاهراتی خواستار ارسال هواپیمایی به دمشق برای انتقال تروریست‌های تونسی آزاد شده از سوی نظام سوریه به این کشور شدند.
* رئیس‌جمهور چچن از روحانیت این کشور خواست تا مانع مشارکت جوانان این کشور در درگیری‌های سوریه شوند.
اهالی شهر القصیر در شرایطی پس از 8 ماه به خانه‌های خود بازگشتند که تمامی اموال آنها از سوی تروریست‌ها به غارت رفته و منازلشان تخریب شده است.
* دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد، ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه تنها با موافقت شورای امنیت ممکن می‌شود.
* وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی مدعی شد تا زمانی که حزب‌الله لبنان در فهرست سازمان‌های تروریستی گنجانده نشود با کشورهای اروپایی درباره سوریه مذاکره نمی‌کند.

 


زرداری محکوم کرد
«آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور پاکستان حملات پهپادهای آمریکایی به نوار قبایلی شمال غرب کشورش را محکوم کرد. مردم پاکستان از اسلام‌آباد می‌خواهند اقدامات قاطع‌تری را در مورد جلوگیری از حملات پهپادها انجام دهد.
دفع حمله طالبان در هلمند
در پی حمله حدود 25 شبه نظامی طالبان به یک پایگاه پلیس افغانستان در منطقه «نهری سراج» استان هلمند، نیروهای پلیس واکنش نشان داده و هفت نفر از مهاجمان را کشتند.
12شبه نظامی طالبان نیز طی این حمله زخمی شدند.
مرسی رئیس دادگاه را تعیین کرد
«محمد مرسی» رئیس‌جمهوری مصر، «عدلی منصور» را به عنوان رئیس دادگاه عالی قانون اساسی این کشور منصوب کرد. طی یک سال اخیر میان مرسی و قضات مصر تنش‌هایی وجود داشته است.
توطئه ناکام علیه مادورو
دولت کاراکاس اعلام کرد، 9 نفر را در ارتباط با توطئه ترور «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، دستگیر کرده است. این 9نفر از شبه نظامیان یک حزب راست کلمبیا هستند. کلمبیا تحت نفوذ شدید آمریکا قرار دارد.
اعتراض به پیش‌شرط‌های تل‌آویو
«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل برای انجام مذاکرات صلح (سازش) پیش‌شرط‌های غیرقابل پذیرشی را مطرح می‌کند. حماس با این مذاکرات مخالف است.

 


افشاگر رسوایی استراق سمع در آمریکا ساعاتی پس از افشا کردن هویت خود در هنگ‌کنگ مفقود شد!
«ادوارد اسنودن»، مأمور 29 ساله سابق سیا ساعاتی پس از اینکه طی گفت‌وگویی تصویری با خبرنگار روزنامه گاردین هویت و هدف خود از افشاگری‌ها علیه حاکمیت آمریکا را عیان ساخت ناپدید شد.
خبرگزاری «رویترز» با اعلام این خبر افزود، این فرد هنگام افشاگری در هتلی واقع در هنگ‌کنگ حضور داشت و پیش از این گفته بود نسبت به امنیت خود نگران است.
پیش از این خبرهایی از احتمال دستگیری «اسنودن» از سوی نیروهای هنگ‌کنگی و تحویل وی به نیروهای امنیتی آمریکا مخابره شده بود.
براساس این گزارش، مصاحبه وی با گاردین باعث شده بود دولت آمریکا اقدامات لازم برای استرداد اسنودن به آمریکا و مجازات وی را انجام دهد.
«ادوارد اسنودن»، 29 ساله، پیشتر یکی از اعضای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» بوده است که در مصاحبه با گاردین، خود را بعنوان یکی از منابع اطلاعات فاش شده درباره برنامه جاسوسی محرمانه آمریکا که اطلاعات مربوط به سوابق اینترنتی و تلفنی شهروندان آمریکایی و افراد خارجی را به صورت مخفیانه استفاده می‌کردند، معرفی کرد.
وی تصریح کرد که اطلاعات فاش شده درباره برنامه موسوم به «پریزم» را فاش کرده است تا به این وسیله آزادی اساسی و بنیادین مردم سراسر جهان را مورد حفاظت قرار دهد.
اسنودن گفته است: نمی‌خواهد در جهانی زندگی کند که آنچه انجام می‌دهد و می‌گوید ضبط و ثبت می‌شود. این چیزی نیست که او از آن حمایت کند و بتواند با آن کنار بیاید.
براساس این گزارش، اسنودن فاش کرد که سازمان امنیت ملی آمریکا اطلاعات مربوط به تماس‌های تلفنی و همچنین اطلاعات اینترنتی شهروندان آمریکایی و دیگر افراد خارجی را از شرکت‌های بزرگی چون گوگل و فیس‌بوک به صورت مخفیانه به دست می‌آورد.
در این حال خبر می‌رسد، ده‌ها هزار نفر از شهروندان آمریکایی در حمایت از «اسنودن» و در شبکه‌های اجتماعی به تهیه توماری اقدام کرده و از اوباما خواسته‌اند از وی حمایت کند.
ده‌ها نفر از مردم نیویورک نیز با برپایی تجمع از «اسنودن» حمایت کردند. برخی فعالیت‌های اجتماعی برای جمع‌آوری وجوه نقد به منظور صرف کردن آن در حمایت از این مأمور سابق سیا آغاز شده است.
اسنودن در گفت‌و گوی خود با گاردین گفته بود، پس از مشاهده واقعیات به این نتیجه رسیده است که اوباما هیچ فرقی با بوش ندارد!

 


به‌رغم اعتراضات گسترده مردمی در طول ماه‌های گذشته دادگاه جنایی قاهره با صدور حکمی فرزندان دیکتاتور مصر را از زندان آزاد کرد.
به گزارش العالم، دادگاه جنایی قاهره «علاء» و «جمال» فرزندان دیکتاتور مصر را به دلیل سپری شدن دوره بازداشت آنها به صورت مشروط آزاد کرد.
اداره دوم دادگاه جنایی شمال قاهره به ریاست محمود کامل الرشیدی دیروز تصمیم گرفت این دو نفر را به دلیل درخواست آنها و سپری شدن دوره بازداشت آزاد کند. البته به این شرط که محل اقامت آنان مشخص باشد و در پرونده دیگری تحت تعقیب نباشند.
این دادگاه همچنین تصمیم گرفت مدت بازداشت «حبیب العادلی» وزیر کشور دوران مبارک را تمدید کند. این متهمان و وکلای آنان نیز اجازه یافتند تا از اسناد اتهامات خود درخصوص قتل تظاهرکنندگان و ضرر رساندن به اموال عمومی مطلع شوند.
این سومین جلسه‌ای است که برای محاکمه دوباره مبارک و فرزندان و چند تن از معاونانش در ارتباط با قتل تظاهرکنندگان و ضرر رساندن به اموال عمومی در قاهره برگزار می‌شود.
در جلسه دیروز، مبارک، علاء و جمال و حبیب العادلی و 6 تن از معاونان ارشد او در قفس اتهام حضور داشتند.
دادگاه ادامه رسیدگی به پرونده مبارک را درخصوص اتهام قتل تظاهرکنندگان به دوشنبه آینده موکول کرد.

 


سرویس خارجی-
تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم بحرین در منامه و دیگر مناطق این کشور با یورش نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.
صدها تن از مردم پایتخت بحرین و همچنین شهرهای دیگر بحرین در اعتراض به ادامه سیاست سرکوب رژیم آل‌خلیفه و اخراج کارمندان شیعه از ادارات تظاهرات کردند که با یورش مزدوران ‌‌آل‌خلیفه مواجه شدند.
تظاهرکنندگان در حالی که شعار «مرگ بر آل‌خلیفه» سر می‌دادند با پرتاب کوکتل مولوتف از خود دفاع می‌کردند.
این در حالی است که نیروهای امنیتی رژیم بحرین با استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای و گازهای سمی و اشک‌آور به تظاهرکنندگان حمله کردند که باعث زخمی شدن تعدادی از تظاهرکنندگان شد.
«نادر عبدالامام» فعال سیاسی بحرین در این باره گفت، روند اخراج کارمندان شیعه از سوی آل‌خلیفه همچنان ادامه دارد و در مقابل نظامیان بازنشسته و خارجی‌ها به کار گرفته می‌شوند تا شیعیان به حاشیه رانده شوند.
وی افزود، شیعیان بحرین 65 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند اما آل‌خلیفه اجازه نمی‌دهد که در هیچ یک از وزارتخانه‌های مهم پستی داشته باشند.
وی تاکید کرد: گرچه جامعه جهانی همچنان نظام آل‌خلیفه را به اصلاحات واقعی و گفت‌وگوی نتیجه‌بخش فرا می‌خواند اما مسئولان رژیم هنوز بر سیاست سرکوب تاکید می‌کنند.
این فعال سیاسی بحرینی گفت: هیچ نظامی درهیچ نقطه از دنیا مانند نظام آل‌خلیفه به سیاست سرکوب و به حاشیه راندن اکثریت مردم خود اقدام نکرده است.
گفتنی است نظام آل‌خلیفه در شرایطی به سیاست سرکوب مردم و معترضان ادامه می‌دهد که ولیعهد بحرین اکنون در واشنگتن به سر می‌برد و در محافل مختلف از حقوق بشر و اصلاحات سخن می‌گوید.

 


کارکنان فرودگاه‌های پاریس، لیون، نیس، مارسی، تولوز و بوردو یک روز پس از اظهارات اولاند مبنی بر پایان بحران مالی و در اعتراض به سیاست‌‌های اقتصادی اتحادیه اروپا اعتصاب کردند و در نتیجه هزاران مسافر سرگردان شدند.
کارکنان بخش «مراقبت‌های پرواز» فرودگاه‌های شهرهای مختلف فرانسه اعتصاب خود را از دیروز (سه‌شنبه) آغاز و اعلام کردند تا روز پنجشنبه (فردا) ادامه خواهند داد.
به نوشته واحد مرکزی خبر، سخنگوی هواپیمایی فرانسه در واکنش به این اعتصاب گفت:‌ مدیریت کل سازمان هواپیمایی فرانسه از شرکت‌های هواپیمایی این کشور خواسته طی این 3 روز اعتصاب، پروازهای خود را به نصف کاهش دهند.
مسئولان پرواز در پاریس نیز اعلام می‌کنند با آغاز اعتصاب، پروازهای فرودگاه‌‌های شارل دوگل و اورلی این شهر به شدت مختل شده و برخی پروازها نیز منحل شده‌اند. اوضاع در فرودگاه لیون نیزوخیم است طوری که گفته می‌شود 43 درصد کل پروازهای این فرودگاه لغو و الباقی با اختلال مواجه شده‌اند.
طبق بیانیه اتحادیه‌های کاری فرانسه، هدف از برگزاری این اعتصاب سراسری نشان دادن اعتراض به طرح «آزادسازی بخش هوانوردی» کمیسیون اروپاست که در قالب طرح‌های ریاضت اقتصادی صورت می‌گیرد. نکته جالب توجه درباره این اعتصاب سراسری این که، کارکنان فرودگاه‌‌های فرانسه یک روز پس از اظهارات فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر «پایان یافتن بحران اقتصادی» اعتصاب خود را آغاز کردند!

 


نیروهای امنیتی ترکیه با یورش به تظاهرکنندگان در اسلامبول، آنها را از میدان «تقسیم» عقب راندند.
به گزارش خبرگزاری فارس، پلیس ضدشورش دیروز با استفاده از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش فشار قوی به معترضان در میدان تقسیم اسلامبول حمله کرد. این حمله در دوازدهمین روز اعتراضات صورت گرفت. روز قبل از این حمله «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر معترضان را غارتگر خوانده و گفته بود که صبرش در مقابل معترضان حدی دارد. در این حمله شماری از تظاهرکنندگان از جمله یک خبرنگار زخمی شدند.
خبرنگاران درگیری‌های دیروز اسلامبول را شدید توصیف کردند. به گفته آنها، معترضان برای مقابله با نیروهای پلیس، از کوکتل‌مولوتف استفاده کردند و تعقیب و گریز میان طرفین ساعت‌ها ادامه داشت.
معترضان که ساعات اولیه صبح با شلیک گاز اشک‌آور غافلگیر شده بودند، احتمال نمی‌دادند که پلیس اینگونه مداخله کند، زیرا اردوغان روز قبل از قصدش برای گفت‌وگو با تظاهرکنندگان در میدان تقسیم سخن گفته بود.
شمار تظاهرکنندگانی که شب را در چادر مانده بودند و صبح مورد حمله قرار گرفتند، تا 7000 تن اعلام شد.
پس از حمله به تظاهرکنندگان در اسلامبول «بلنت آرمینچ» معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، اقدامات غیرقانونی دیگر تحمل نخواهد شد. این مقام ترک پیش از این با معترضان ملایم‌تر حرف می‌زد و حتی به خاطر حمله پلیس،‌از آنها عذرخواهی هم کرده بود.
دولت آنکارا اعتراضات داخلی را کار عوامل خارجی می‌داند و شخص اردوغان وانمود می‌کند که قربانی توطئه شده است.
در همین حال،‌ «یوسف قرضاوی» که در قطر مستقر است و به خاطر فتواهای ضد شیعی و تفرقه افکنانه، به «شیخ ناتو» معروف شده است، ‌اعتراضات در ترکیه را توطئه خارجی دانست.

 


تروریست‌ها باانفجار شش خودروی بمب‌گذاری شده در چهار شهر عراق 70 نفر را شهید و بیش از 220 تن دیگر را زخمی کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تروریست‌های فعال در عراق دوشنبه پنج خودروی بمب‌گذاری شده در مناطق مختلف موصل منفجر کردند و همزمان با آن بازار ماهی‌فروشان شهر التاجی را با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده هدف قرار دادند.در بعقوبه نیز حملات مشابهی صورت گرفت.
کل شهدای این حملات ناجوانمردانه 70 نفر و مجروحان نیز بیش از 220 تن اعلام شده است. انفجار در التاجی به شیوه انتحاری انجام شد و قربانیان و مجروحان این انفجار زنان بودند.
طی 10 روز اخیر حدود 50 خودروی بمب‌گذاری شده در عراق منفجر شده است و تروریست‌ها معمولا از خودروهای پلاک موقت استفاده می‌کنند. به همین خاطر، در مورد رفت و آمد این خودروها پلیس محدودیت‌های بیشتری اعمال می‌کند.
واحد مرکزی خبر نیز گزارش داد، پلیس عراق دو عملیات تروریستی با هدف انفجار چاه‌های نفتی کرکوک را ناکام گذاشت.
خبر دیگر از عراق اینکه، سازمان ملل از «سفر نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق به اربیل و دیدارش با «مسعود بارزانی» استقبال کرد.

 


پس از تهدیدات عمرالبشیر برای متوقف شدن صادرات نفت سودان جنوبی از خاک سودان، رئیس‌جمهور سودان جنوبی خواستار صلح «جوبا» با خارطوم شد.
«سالوا کر»، رئیس‌جمهور دست‌نشانده غربی‌ها در سودان جنوبی در واکنش به اقدام خارطوم در توقف صادرات نفت این کشور از خاک سودان اعلام کرد خواستار حل اختلافات و صلح با این کشور است. وی افزود: اتهاماتی که مقامات خارطوم علیه سودان جنوبی مطرح می‌کنند مبنی بر این که مقامات جوبا از شورشیان سودانی حمایت می‌کنند، به هیچ وجه درست نیست.
سالوا کر همچنین خاطرنشان کرد: دولت سودان جنوبی همواره از گزینه مذاکره با سودان حمایت می‌کند چرا که این گزینه تنها راه حل اختلافات میان دو کشور است. ابزار مشترکی برای بررسی اختلافات در روابط دو کشور وجود دارد و ما خواهان برقراری روابط دوستانه و همکاری با خارطوم هستیم. وی همچنین گفت: اقدام اخیر البشیر در خصوص متوقف کردن صادرات نفت غیرقابل قبول و توجیه‌ناپذیر است چرا که ما هیچگونه اخطار رسمی از دولت سودان درباره متوقف شدن انتقال نفت دریافت نکردیم. در عین حال وزیر نفت سودان جنوبی مدعی شد، همچنان به صادرات نفت از خاک سودان ادامه می‌دهد!

 


پارلمان قرقیزستان پیش‌نویس قانون فسخ توافق‌‌‌نامه همکاری با آمریکا را تصویب کرد.
به گزارش فارس عضو کمیته دفاع مجلس قرقیزستان با اعلام خبر فوق گفت: پیش‌نویس قانون در مورد فسخ توافق با آمریکا در رابطه با استفاده از پایگاه نظامی «ماناس» بررسی و لایحه ارائه شده توسط دولت تصویب شد.
به گفته وی، توافق‌نامه همکاری ذکر شده بین دولت قرقیزستان و ایالات متحده در تاریخ 22 ژوئن سال 2009 به امضا رسیده بود که زمینه قانونی حضور نظامی آمریکا در این کشور را تامین می‌کرد.
کاراموشکینا که همزمان معاونت فراکسیون حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان را در مجلس برعهده دارد تصریح کرد که اعضای کمیته ضمن بررسی مفاد این پیش‌نویس، آن را تصویب کردند.
به گفته وی پیش‌نویس این قانون به کمیته امور خارجه مجلس تحویل داده شده و پس از تکمیل و تایید لایحه، این قانون برای بررسی و تصویب در دستور کار جلسه پارلمان وارد خواهد شد.
قرقیزستان و ایالات متحده از سال 2001 همزمان با ورود نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به افغانستان همکاری نظامی خود را آغاز کرده و بیشکک بر پایه توافقات دوجانبه بخشی از فرودگاه اصلی این کشور موسوم به «ماناس» را برای انجام عملیات حمل و نقل محموله‌ها و پرسنل نظامی در اختیار واشنگتن قرار داد.
مردم قرقیزستان بارها با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با حضور نظامی آمریکا در پایگاه ماناس اعلام کرده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10