(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 22 خرداد 1392 - شماره 20515

وکيلي: بخش قابل توجهي از پردرآمدها ماليات نمي‌دهند
رئيس‌جمهور: خانواده بازنشستگان بايد تحت پوشش بيمه طلايي قرار گيرند
رئيس سازمان‌خصوصي‌سازي: سهام باشگاه‌هاي استقلال و‌پرسپوليس امسال واگذارمي‌شود
کوتاه اقتصادي
معمارنژاد خبر داد
اجراي مرحله دوم طرح جامع گمرک نوين از ماه آينده
معاون وزير جهاد کشاورزي: واردات گندم در فصل برداشت غير قانوني است
رئيس کل بانک مرکزي: نرخ ارز به ثبات رسيده است
معاون وزير کار: نامزدها راهکار اجرايي براي حل مشکل ‌اشتغال ندارند
انتخابات رياست جمهوري و آرامش در بازار سکه و طلا
   


معاون سازمان امور مالياتي اعلام کرد: بسياري از افراد پردرآمد ماليات نمي‌دهند.
حسين وکيلي در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين سوال که چقدر زمان لازم است تا بخش عمده منابع بودجه از طريق درآمدهاي مالياتي تامين شود، گفت: اين امر به ميزان شفافيت بستگي دارد هرچه سرعت شفافيت اطلاعات بيشتر شود درآمدهاي مالياتي سريعتر جايگزين درآمدهاي نفتي مي‌شود.
معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي در ادامه با اشاره به اين که در کشور ما ظرفيت کافي براي تامين منابع مورد نياز از طريق درآمدهاي غيرنفتي وجود دارد، تصريح کرد: بخش قابل توجهي از افراد با درآمد بالا ماليات پرداخت نمي‌کنند.
گفتني است يکي از بندهاي طرح تحول اقتصادي اصلاح قانون ماليات‌ها بود که هم‌اکنون لايحه‌اي با همين عنوان در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است.
بسياري از مردم و کارشناسان اميدوارند با اصلاح قانون ماليات‌ها عدالت در اخذ ماليات برقرار شود و فقط افراد حقوق‌بگير مشمول اين قانون نباشند بلکه ثروتمندان و افراد با درآمد بالا نيز ماليات خود را بپردازند.

 


رئيس‌جمهور خواستار تکميل طرح بيمه طلايي بازنشستگان کشوري شد.
محمود احمدي‌نژاد در مراسم تجليل از مجريان بيمه طلايي درمان بازنشستگان کشوري با بيان اينکه اين ميزان خدمات که به بازنشستگان کشور ارائه شد آن چيزي نيست که آرزوي ما بود، تصريح کرد: با تلاش دست‌اندرکاران و با وجود سازوکارهاي بسيار مشکل‌آفرين فرصت اين به وجود آمد که تغييرات مختصري در زندگي پيشکسوتان داده شود و اميدوارم با تلاش بيشتر اين طرح تکميل شده و هيچ فرق و تفاوتي ميان پيشکسوتان و ديگر افراد جامعه وجود نداشته باشد.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه بيمه طلايي خدمت و هديه‌اي از سوي دولت به جامعه پيشکسوتان و بزرگان کشور بود، اظهار اميدواري کرد؛ تا با پيگيري مسئولان، خانواده‌هاي بازنشستگان نيز تحت حمايت اين بيمه قرار گيرند و روزي برسد که هيچ کس به خاطر مشکلات درمان مستاصل نباشد.
وي با بيان اينکه خداي متعال انسانها را براي زندگي متعالي و شايسته خلق کرده است گفت: خداوند براي هيچ انساني زندگي در فقر، تحقير و شکست را قرار نداده و خواسته تا همه در مسير کمال حرکت کنند و زندگي سرشار از محبت را در جهان برپا نمايند.
رئيس‌جمهور در ادامه تصريح کرد: تعالي فرهنگ، اقتصاد و اجتماع نيازمند حضور همگاني مردم است چرا که اگر همه مردم اراده نکرده و مطالبه نکنند، هيچ فرهنگ و اقتصادي رشد و پيشرفت نخواهد داشت.
احمدي‌نژاد با اشاره به اينکه بالاترين آرمان‌هاي الهي و انساني در سايه اراده، حضور و مشارکت مردمي محقق مي‌شود، خاطرنشان کرد: حتي عدالت که در واقع نقطه نيل به قله‌هاي تعالي و کمال است و همه پيامبران براي برپايي آن مبعوث شده‌اند تنها با مشارکت جمعي و اراده مردم برپا خواهد شد.
رئيس‌جمهور افزود: رشد علم و ميزان اهميت آن در جامعه نيز در گرو مشارکت جمعي و خواست مردم است و اگر بناست دانشمندان در جامعه‌اي محترم و عزيز باشند اين اتفاق بايد از سوي مردم و با خواست آنان شکل گيرد.
وي لازمه حضور، اثرگذاري و مشارکت مردم را توانمندي و عزت فرد فرد آنان دانست و اظهار داشت: اگر آحاد مردم توانمند و عزيز نباشند، مديريت، حضور و مشارکت آنها در جامعه بي‌معنا خواهد بود.
احمدي‌نژاد با اشاره به ظهور نظام‌هاي مارکسيسم و سرمايه‌داري در دوران اخير که با ظاهري متفاوت اما حقيقت يکسان پيش روي بشر قرار گرفته‌اند، گفت: در نظام مارکسيسم تصميمات، مديريت و برنامه‌هاي مردم توسط اقليتي خاص تعيين مي‌شد و همه امور کشور در اختيار آنان بود و اکثريت مردم کارگر و برده بودند؛ در نظام سرمايه‌داري هم همه امور مردم در اختيار عده قليلي قرار داشته و تصميمات اقتصادي و چرخش پولي و مالي در اختيار آنهاست و آنها تعيين مي‌کنند که مردم در چه قالب و جهتي حرکت کنند.

زمان تکميل بيمه طلايي
در ادامه اين مراسم مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري زمان تکميل بيمه طلايي بازنشستگان را اعلام کرد.
ايراندخت عطاريان گفت: صندوق بازنشستگي کشوري افتخار دارد که در دهه چهارم انقلاب اسلامي، دهه پيشرفت و عدالت، ثمره دستاوردهاي درخشان و ماندگار اقدامات انجام شده براي بازنشستگان کشوري را جشن مي‌گيرد.
وي افزود: اواخر سال گذشته با اختصاص 100 ميليارد تومان اعتبار از سوي دولت، ايده ملي پياده‌سازي بيمه طلايي درمان به عنوان يک بيمه تکميلي ارتقا يافته در سراسر کشور براي يک ميليون و 150 هزار بازنشسته کشوري محقق گرديد. امسال نيزصندوق بازنشستگي کشوري با پيروي از فرامين و دستورات مقام معظم رهبري در خصوص حل مشکلات درماني مردم، بيمه طلايي افراد تحت تکفل بازنشستگان را از سه ماهه دوم اجرا خواهد کرد.
عطاريان، حذف پرداخت وجه نقد، کاهش بوروکراسي و طي کردن مراحل اداري و حذف ارتباط مالي ميان بيمار و پزشک را از مهمترين ويژگي‌هاي اين طرح ملي عنوان کرد و افزود: گرايش‌ها و نظرسنجي‌هاي صورت گرفته از بازنشستگان کشوري نشان دهنده آن است که صندوق بازنشستگي کشوري در تحقق سرمايه‌ها و اهداف خود در بيمه طلايي درمان به نتايج و دستاوردهاي مورد نظر دست يافته و از طريق اين خدمت جديد توانسته است بخش عظيمي از نيازهاي درماني بازنشستگان را تامين نمايد.وي با تقدير از زحمات و تلاش‌هاي مجريان بيمه طلايي به ويژه کارکنان صندوق بازنشستگي کشوري و سازمان بيمه‌گر اظهار داشت: با حمايت دولت امسال 190 ميليارد تومان اعتبار در بودجه کل کشور براي بيمه طلايي 2 ميليون و 500 هزار نفر از بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان اختصاص يافته است که اين اقدام صندوق در راستاي تامين رفاه بازنشستگان و پاسخي به نيازهاي درماني اين قشر فرهيخته محسوب مي‌شود.

 


رئيس سازمان خصوصي‌سازي از واگذاري سهام پرسپوليس و استقلال در سال جاري خبر داد.
محمدرحيم احمدوند درگفت‌وگو با فارس با اشاره به آخرين وضعيت واگذاري دو باشگاه بزرگ ورزشي کشور اظهار داشت: اگر پيگيري از سوي مسئولان جدي باشد، قطعا واگذاري‌ها سريع‌تر خواهد بود.
وي با اشاره به اين که اين دو باشگاه به لحاظ صورت‌ها مالي زيان‌ده هستند گفت: به دليل زيان ده بودن آنان رئيس‌جمهور تصميم به دادن ورزشگاه به اين دو باشگاه گرفت.رئيس سازمان خصوصي سازي کشور تاکيد کرد: اساسنامه اين دو باشگاه پرطرفدار ورزشي به لحاظ حقوقي نيازمند اصلاحاتي است.
احمدوند تصريح کرد: پيگيري و آماده‌سازي اين باشگاه‌ها براي واگذاري بعضا به ديگر دستگاه‌ها مرتبط مي‌شود که همين امر موجب کندي در روند واگذاري آنان است.وي با اشاره به اينکه از سال گذشته تاکنون بين 14 تا 15 هزار ميليارد تومان واگذاري انجام شده است، تاکيد کرد: تا پيش از اين ميزان واگذاري‌ها کمتر از هزار ميليارد تومان بود.رئيس سازمان خصوصي‌سازي کشور در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه واگذاري اين دو باشگاه به دلايلي همچون اصلاح ساختار مالي، اصلاح ساختار حقوقي و فراهم کردن ساير مقدمات لازم جهت پذيرش در بازار سرمايه و همچنين حساسيت اجتماعي آنان زمان‌بر شده، اما با تلاش و کوشش در اين سازمان و همچنين همکاري مديران عامل باشگاه‌هاي مذکور به مراحل پاياني خود نزديک شده است. وي گفت: اميدواريم در آينده نزديک و در چهارچوب قانون بودجه 92 کل کشور، اين واگذاري‌ها هم انجام گيرد.

 


* رئيس کانون عالي بازنشستگان و مستمري‌بگيران سازمان تامين اجتماعي از پرداخت مابه‌التفاوت افزايش حقوق بازنشستگان و مستمري‌بگيران اين سازمان در چند روز آينده خبر داد. علي‌‌اکبر خبازها با بيان اينکه قرار است بلافاصله پس از تصويب کليه مابه‌التفاوت‌هاي افزايش حقوق بازنشستگان و مستمري‌بگيران پرداخت شود، افزود: اين مابه‌التفاوت به صورت مجزا از حقوق به حساب بازنشستگان واريز خواهد شد.
* در پايان معاملات ديروز بورس تهران شاخص کل با افزايش 346 واحدي به رقم 45 هزار و 553 واحد دست يافت. شاخص کل با افزايش 346 واحدي موجب شد، تا ارزش بازار به بيش از 218 هزار و 328 ميليون تومان برسد. براساس اين گزارش: ديروز حجم معاملات با تغيير مالکيت 746 ميليوني برگ سهم به ميزان يک هزار و 460 ميليون تومان ثبت شد.
* در اولين جشنواره توليد ملي، اشتهار جهاني برترين بنگاه‌‌هاي اقتصادي کشور که بيشترين امتياز مربوط به توليد ملي و صادرات را کسب کرده‌اند معرفي شدند. در نخستين جشنواره توليد ملي، اشتهار جهاني 15 بنگاه اقتصادي برتر کشور تنديس ويژه توليد ملي، 10 بنگاه اقتصادي برتر کشور معرفي و لوح افتخار، 10 توليدکننده برتر کشور نشان نام‌آوران توليد ايراني و 18 کارگاه و واحد توليدي برتر نيز معرفي و لوح تقدير دريافت کردند.
* مدير مرکز مديريت راه‌هاي کشور گفت: با آغاز فعاليت شعب مرکز مديريت راه‌هاي ادارات کل حمل و نقل و پايانه‌هاي استانهاي يزد، آذربايجان شرقي، کهگيلويه و بويراحمد، تمامي استان‌ها مجهز به مرکز مديريت راهها شدند. داريوش اماني افزود: در زمان حاضر تعداد 44 شعبه مرکز مديريت راهها در سراسر کشور فعال بوده که از اين تعداد 31 شعبه مربوط به ادارات حمل و نقل و پايانه‌ها و 13 شعبه مربوط به ادارات راه و شهرسازي است.وي سپس اظهار داشت: با هدف بهينه‌سازي بهره‌برداري از راه‌هاي کشور و به حداقل رساندن تاخير در جريان ترافيک شعب مرکز مديريت راههاي ادارات حمل و نقل و پايانه‌هاي استان‌هاي يزد، آذربايجان شرقي، کهگيلويه و بويراحمد به بهره‌برداري رسيد.
* دبير انجمن برنج از برداشت دو ميليون و 200 هزار تن برنج از شاليزارهاي کشور در صورت ادامه شرايط مساعد آب و هوايي در سال جاري خبر داد. جليل عليزاده شايق گفت: در حال حاضر وضعيت آب و هوايي در اکثر شاليزارهاي کشور مساعد است و مشکل کم‌آبي در برخي از مناطق نيز برطرف شده است.وي افزود: سطح زير کشت برنج در کشور به حدود 630 هزار هکتار مي‌رسد که از اين ميزان 520 هزار هکتار از آب کافي برخوردارند.

 


رئيس‌کل گمرک ايران گفت: از ابتداي تيرماه امسال مرحله دوم طرح جامع گمرک نوين اجرا مي‌شود.
عباس معمارنژاد در گفت‌وگو با ايرنا افزود: در اين مرحله طرح‌هاي محوري همانند استانداردسازي فرآيندها، فناوري اطلاعات و ساختارسازي بخش گمرک انجام مي‌شود.
وي با اشاره به کليد خوردن طرح جامع گمرک نوين، افزود: نقشه راه گمرک نوين در اواخر ارديبهشت ماه تهيه و در اوايل تيرماه طرح جامع گمرک نوين در عرصه‌هاي مختلف از جمله اداري و مالي، برنامه‌ريزي، حقوقي، امور گمرکي، آموزش، فناوري و موارد مرتبط آغاز مي‌شود.
وي اظهار داشت، طرح جامع گمرکي در 4 فاز پيش‌بيني شده که طراحي مفهومي، بررسي وضع موجود و چشم‌انداز آن با توجه به شرايط کشور و استانداردهاي بين‌المللي در نقشه راهي با 35 طرح انجام شده است.
معمارنژاد تصريح کرد: بر همين اساس تاکنون طراحي مفهومي طرح جامع گمرک نوين به پايان رسيده است.
وي با بيان آنکه، گمرک به عنوان ديده‌بان و مرزبان اقتصادي کشور در توسعه اقتصادي و حمايت از توليد مي‌تواند نقش ايفا کند، اظهار کرد: گمرک با توجه به وظيفه ديده باني و مرزباني قادر است اطلاعات لازم را بسيار سريع انتقال دهد و بر مبناي اطلاعات درستي که گمرکات ارايه مي‌دهند سياست‌گذاري‌ها در کشور ارتقا مي‌يابد.

 


معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: واردات محصولات کشاورزي همزمان با فصل برداشت داخلي غيرقانوني است.
ناصر توکلي به ايسنا گفت: واردات محصولات کشاورزي در فصل برداشت به کشاورزان لطمه مي‌زند و انگيزه آنها را براي ادامه توليد مي‌کاهد از اين رو حتي اگر کشور براي تأمين نياز داخلي به واردات نياز دارد، واردات آن محصول نبايد همزمان با برداشت داخلي باشد.
وي افزود: اين در حالي است که کشورمان در توليد گندم خودکفا شده و سال گذشته 5/13 ميليون تن گندم توليد کرد اما با وجود نياز 9 ميليون تني کشور به گندم به دليل عوامل مختلفي همچون پايين بودن قيمت خريد تضميني و نبود مديريت درست در جمع‌آوري گندم کشاورزان براي تأمين نياز داخلي نيازمند واردات شديم.
بنابراين گزارش: در شرايطي که کشاورزان استان‌هاي گندم‌خيز کشورمان مشغول برداشت دسترنج يکساله خود هستند، 600 هزار تن گندم از منطقه درياي بالتيک و آلمان خريداري شده است.
به گفته توکلي، در زمان برداشت محصول داخلي، واردات قانوني نيست و وزارت جهاد کشاورزي هيچ مجوزي براي واردات نداده است.
دريافت گندم به جاي پول
وزير نيرو با تأکيد بر اين که ايران 40 ميليون دلار از پاکستان در ازاي صادرات برق طلب دارد، گفت: پاکستان اجازه خواست که به جاي پول،‌ به ايران گندم بدهد که با اين موضوع موافقت شده است.
مجيد نامجو گفت: براي دريافت گندم از پاکستان به جاي برقي که به آن کشور صادر کرده‌ايم با مراجع ذيصلاح مذاکره شده و اين موضوع را قبول کردند.
وي افزود: در همين راستا نامه‌اي داده‌ايم که تهاتر انجام شود و حال واردات گندم از پاکستان بستگي به مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.
وزير نيرو تصريح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورتي که تأييديه بدهد و بگويد که گندم پاکستان کيفيت لازم را دارد، در ازاي پول برقي که پاکستان به ايران بدهکار است تهاتر شده و گندم دريافت مي‌کنيم.
بنابراين گزارش: ايران رابطه برقي خوبي با کشورهاي همسايه خود دارد و همواره براي ارتقاي صنعت برق ايران و افزايش صادرات اين محصول استراتژيک تلاش مي‌کند.
چندي پيش در اواخر ارديبهشت ماه اسلام‌آباد با صادرات 100 هزار تن گندم به ايران براي تسويه پول برقي که از کشور خريداري مي‌کند، ‌موافقت کرد؛ اين محموله 100 هزار تني قرار بود در اواسط فوريه به ايران ارسال شود اما به دليل آماده شدن پاکستان براي برگزاري انتخابات به تأخير افتاد.سخنگوي وزارت بازرگاني پاکستان در 28 ارديبهشت ماه سال جاري اعلام کرد که اين گندم براي تسويه 53 ميليون دلار بدهي برقي است که از شبکه برق ايران براي نواحي مرزي خود تأمين کرده است.
در حالي که پاکستان خبر از صادرات گندم به ايران به جاي پرداخت بدهي برقي خود مي‌دهد، سازمان حفظ نباتات اعلام مي‌کند که گندم‌هاي هندي و پاکستاني مورد تأييد نيستند و در حالي که وزارت بازرگاني پاکستان از صادرات 100 هزار تن گندم به ايران به عنوان پول برق خريداري شده از اين کشور خبر داده است، سازمان حفظ نباتات ايران اعلام کرد که تاکنون شرايط قرنطينه‌اي براي واردات گندم از هند و پاکستان اعلام نشده و گندم اين کشورها مورد تأييد اين سازمان نيست.
بر اين اساس، معاون سازمان حفظ نباتات سلامت و بهداشت اين محصول پاکستاني را از نظر اين سازمان (به عنوان مرجع تأييد کننده سلامت گياهان وارداتي و صادراتي کشور) رد کرد.
علي اکبر ياسمي معاون قرنطينه و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات نيز گفت: تاکنون خبرهاي بسياري مبني بر صادرات گندم از هند و پاکستان به ايران منتشر شده اما گندم اين کشورها از نظر سازمان حفظ نباتات مورد تأييد قرار نگرفته و هيچ يک از شرايط قرنطينه‌اي براي واردات آن به کشور اعمال نشده است.
برخي گزارش‌ها حاکي از آن است که گرچه مدتهاست مسئولان هندي و پاکستاني براي صادرات گندمي که حتي خود به آلوده بودن آن اذعان دارند، تلاش مي‌کنند تا شايد بازاري براي محصول‌شان بيابند و بهاي ديگر محصولات خريداري شده از ايران را با صادرات گندم بپردازند اما ديگر کشورها مانند کره جنوبي حتي براي توليد خوراک دام خود هم حاضر به دريافت گندم از اين کشورها نشده‌اند.

 


رئيس کل بانک مرکزي از ثبات نرخ ارز و کاهش نرخ تورم در ماه‌هاي آتي خبر داد.
محمود بهمني در گفتگو با مهر گفت: بانک مرکزي نقدينگي را به سمت تامين نيازهاي بخش‌هاي توليدي هدايت مي‌کند و تامين نيازهاي مالي واحدهاي توليدي در دستور کار بانک مرکزي و بانک‌هاي کشور است که البته اين سياست، سياست اعتباري نظام بانکي هم محسوب مي‌شود.
رئيس کل بانک مرکزي، تحريم‌هاي بانکي سال‌هاي اخير، نامناسب بودن فضاي کسب و کار و برخي محدوديت‌ها را بخشي از مشکلات توليد در کشور دانست و تصريح کرد: بر اين اساس است که بانک مرکزي حمايت مالي از صنايع و توليد را در دستور کار خود دارد.
وي يکي ديگر از مشکلات بخش توليد را ناشي از کمبود نقدينگي بيان کرد و گفت: با اين وجود نظام بانکي در تامين سرمايه و سرمايه درگردش بانک‌ها همکاري مي‌کند.
بهمني اعلام کرد: سال گذشته بيش از 31 درصد تسهيلات پرداختي سيستم بانکي به بخش صنعت و معدن پرداخت شده است که با احتساب تسهيلات پرداختي به بخش کشاورزي 40درصد خواهد شد.
رئيس شوراي پول و اعتبار با بيان اينکه شتاب رشد نرخ تورم فعلي چندان قابل قبول نيست، گفت: البته بخشي از تورم ناشي از انتظارات تورمي، بي‌ثباتي و سفته بازي در بازارهاي مالي و ارز است.
رئيس کل بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه تلاش بانک مرکزي مهار نرخ تورم و عوامل تاثيرگذار بر آن است، تصريح کرد: در غير اين صورت فعاليت‌هاي اقتصادي، توليدي و سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در بنگاه‌ها صورت نخواهد گرفت.
وي ضمن اشاره به اين مطلب که اثرات رواني نوسانات نرخ ارز نيز بر افزايش نرخ تورم بي‌تاثير نبوده است، افزود: نرخ ارز طي‌ ماه‌هاي اخير به ثبات نسبي رسيده اين در حالي است که نقل و انتقالات ارزي هم به مرکز مبادلات ارزي هدايت شده است.
بهمني گفت: بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود که نرخ تورم نقطه به نقطه که بخشي از تغييرات نرخ تورم در آينده را نشان مي‌دهد، در ماه‌هاي آينده متوقف و حتي روندي نزولي به خود بگيرد.
وي پيش از اين نيز در پاسخ به اين سوال که يکي از وعده‌ها کاهش نرخ تورم بود اما نرخ تورم افزايش يافت، گفت: من پيش از اين اعلام کرده بودم که نرخ تورم را از 25 به 8/9 درصد تقليل مي‌دهم که خوشبختانه اين اتفاق افتاد. بر همين اساس، نرخ تورم تک رقمي شده بود اما چرا بالا رفت؟
رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: آيا بخشي از عوامل افزايش نرخ تورم تحريم‌ها نبود؟ کاهش درآمدهاي ارزي، کاهش واردات، مسائل متفرقه تحريم، کاهش توليد داخلي و کاهش عرضه تماما عواملي بودند که ناشي از عوامل خاص خود بر روي افزايش نرخ تورم تاثير گذاشتند.
بهمني با طرح اين سوال که آيا اجراي هدفمندي يارانه‌ها تورم را افزايش نمي‌دهد؟ گفت: اگر تمام شرايط مذکور را نداشتيم به طور حتم نرخ تورم‌مان کمتر از 5 درصد بود.

 


اغلب نامزدهاي ‌رياست‌جمهوري به چالش‌هاي موجود اشاره مي‌کنند اما در ارايه راهکار، پاسخ مطلوبي به افکار عمومي داده نمي شود.
علي‌اکبر لبافي معاون توسعه اشتغال و کارآفرين وزارت تعاون، کار و رفاه در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت: يکي از مباحث مهم در شرايط کنوني که نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري بايد به آن تاکيد داشته باشند، چگونگي پرداختن و ارائه راهکار در خصوص مسائل مهمي چون بيکاري و اشتغال در کشور است، در حال حاضر اغلب کانديداها به چالش‌هاي موجود اشاره مي‌کنند اما در ارائه راهکار پاسخ مطلوبي به افکار عمومي داده نمي‌شود.
وي درباره معضل اشتغال در کشور گفت: يکي از معضلات ايجاد اشتغال در کشور نبود تجربه کسب و کار است که طي سال‌هاي گذشته ايجاد نشده، اين در حالي بوده که همه دستگاه‌هاي متعهد در بخش اشتغال موظف به اجراي اين مصوبه هستند و اکنون دستگاه‌ها به اين موضوع متعهد نيستند. در کشور ژاپن به دانش‌آموزان ابتدايي در مدارس اين کشور، ويژگي‌ها و مزيت‌ها و تهديدهاي کشورشان به عنوان مباحث درسي گوشزد مي‌شود و فرهنگ کار کردن را در ذهن کودکان از همان ابتدا نهادينه مي‌کنند، اما در کشور ما در کتب درسي، مباحثي از جمله (بابا آب داد، بابا نان داد) مطرح مي شود. مباحث آموزشي و مهارتي کارآفريني از همان ابتدا در کشورهاي پيشرفته به دانش‌آموزان ارائه مي‌شود اما در کشور ايران اينگونه نيست و در حقيقت نظام آموزشي کشور با مشکلات جدي روبه‌رو است.
وي درپاسخ به اين سوال که چرا تاکنون پنجره واحد کسب و کار به عنوان تسهيل کننده اين فضا در کشور عملياتي نشده است گفت: وزارت اقتصاد و دارايي به عنوان مسئول اصلي اين موضوع بايد پاي کار مي‌آمد، و تاکنون بيش از 10 بار اين موضوع به مسئولان گفته شده، اما تاکنون بازخورد و پاسخي داده نشده است، زماني که صاحب سرمايه به منظور راه‌اندازي کسب و کار و توليد به دستگاه اجرايي مراجعه مي‌کند بايد تمامي مباحث آن در يک ساختمان مطرح و جواب قانع‌کننده دريافت کند، اما اين روزها هر دستگاه براي خود مجوز در اين عرصه صادر مي‌کند و يکي از مباحث عمده و چالشي موجود، همين موضوع است. لبافي در اين باره که اکنون در ميان 180 کشور دنيا رتبه و جايگاه و بهبود فضاي کسب و کار ايران 145 است چرا براي اين موضوع فکري نمي‌شود، گفت: بله، اکنون اين جايگاه از ميان کشورهاي موجود 145 است و همين موضوع نشان مي‌دهد که وضعيت ما در ايجاد و بهبود فضاي کسب و کار چگونه است. اعتقاد دارم هر دستگاهي در جايگاه و وظيفه خود، اگر به اين موضوع بپردازد، قطعا بدون هيچ هزينه‌اي توفيقات مطلوبي حاصل خواهد شد. در استان خراسان رضوي سالي 50 هزار نفر به شوراهاي حل اختلاف مراجعه مي‌کنند و آرايي که صادر مي‌شد، کارفرما و کارگر را نيز راضي نمي‌کرد و به طور متوسط هر سال 500 هزار نفر از روابط کار خود احساس نارضايتي مي‌کردند.
معاون وزير کار درپاسخ به اين سوال که برخي معتقدند افزايش دستمزدها مانعي براي توسعه اشتغال و توليد است ارزيابي شما از اين موضوع چيست، افزود: با ايجاد شرايط مطلوب براي مهارت‌آموزي و احياي نظام استادشاگردي و تغيير نظام دستمزدي مي‌توان اميدوار بود تا بهبود در فضاي توليد ايجاد شود و قطعا بايد به هر نحوي که شده قانون بهبود فضاي کسب و کار در کشور اجرا شود و با موانع کسب و کار بايد برخورد جدي شود، هزينه‌ساز شدن برخي قوانين براي سرمايه‌گذار و توليدکننده در کشور بايد حذف شود تا بتوان توقع داشت اشتغال رونق بگيرد.
لبافي درباره نقش بانکها در ارايه تسهيلات به اشتغال گفت: در کشورهاي ديگر بانک‌ها در سود و زيان شريک هستند، به دليل اينکه طرح‌ها با توجيه اين مراکز مصوب شده و بانک در قبال آن بايد متعهد باشد، اما در کشور ايران، سيستم بانکي در صورتي که سود داشته باشد از آن استفاده خواهد کرد ولي در زيان آن مشارکت نمي‌کند و اگر توليدي زيان‌ده شد تمام مطالبات خود را از توليدکننده دريافت مي‌کند و به نوعي توليد ورشکسته مي‌شود، اين موضوع بايد در کشور اصلاح شود.
وي در ادامه و در پاسخ به اين سوال که يکي از معضلات کشور با توجه به کمبود اشتغال، حضور اتباع خارجي در کشور و اشغال بسياري از فرصت‌هاي شغلي است، و در حال حاضر چه ميزان اتباع خارجي در ايران کار مي‌کنند گفت: آمار دقيق وجود ندارد اما پيش‌بيني مي‌شود بيش از يک ميليون فرصت شغلي در اختيار اتباع قرار دارد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي خيلي راغب به صدور کارت فعاليت براي اين اتباع در سطح کشور نيست و بيشتر پروانه کار در مشاغلي صادر مي‌شود که امکان حضور و تعامل نيروي کار ايراني وجود ندارد و غالب اتباع در سطح کشور بدون مجوز فعاليت مي‌کنند و بازرسان کار مکلف هستند با نظارت و بازرسي با کارفرمايان متخلف برخورد کرده و به مراجع قضايي معرفي کنند.
وي درباره اينکه براي پيشبرد اهداف اشتغال مصوب شد هر استان براساس مزيت‌هاي منطقه‌اي سند اشتغال داشته باشد و نيز يک سند ملي تدوين شود اين مصوبه به کجا رسيد گفت: يکي از برنامه‌هاي وزارتخانه تدوين سند توسعه اشتغال استان‌ها و ملي بود که در اين راستا سند استان‌ها در کارگروه‌هاي مربوط تهيه و تدوين و ابلاغ شده است، بايد در همه برنامه‌هاي اقتصادي به آنها براي اجرا توجه شود و همچنين سند توسعه ملي نيز تدوين آن به پايان رسيده و براي تصويب نهايي به دولت ارسال شده است.
ويژگي‌هاي اين سند اين است که به عنوان نقشه راه براي توسعه کار و اشتغال و سرمايه‌گذاري در کشور است، همچنين يک مبنا براي دستگاه‌هاي اجرايي فعال در عرصه اشتغال محسوب مي‌شود. در اين سند ذکر شده که براي هر منطقه و براي مشاغل مختلف چه ميزان سرمايه و مزيت‌هاي نسبي وجود دارد و چه بخش‌هايي بايد ايجاد شود و اينکه شرايط بازار کار براي حضور نيروي کار چگونه به تعادل برسد.
رشته‌هاي موردنظر بازار کار و مهارت‌هاي افراد و برآورد سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، بخش تعاون و بخش دولت و ديگر بخش‌ها از جمله رويکردهاي اين سند بوده و در مجموع مي‌توان به عنوان يک راهبرد از اين سند نام برد.

 


انتخابات‌رياست‌جمهوري باعث شده مردم بيشتر اين موضوع را دنبال کنند و از التهابات بازار کاسته شده و به همين دليل قيمت سکه روز به روز در حال کاهش است.
محمد کشتي‌آراي رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر در گفت وگو با کيهان درباره کاهش قيمت سکه طي روزهاي اخير گفت: با توجه به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري و فضاي ايجاد شده براي حضور مردم در اين حماسه سياسي، بازار سکه نيز به آرامش رسيده و به همين علت شاهد کاهش قيمت سکه هستيم. وي افزود: نوسانات بازار نيز به حداقل رسيده و حباب ايجاد شده در قيمت‌ها از بين رفته است. کشتي‌آراي در پاسخ به اين سؤال که با ورود به ماه شعبان آيا قيمت‌ها تغيير خواهد کرد، گفت: ممکن است تقاضا براي سکه داشته باشيم ولي براي خريد طلا و مصنوعات آن التهابي در بازار نخواهيم داشت زيرا مردم خريدهاي خود را انجام داده‌اند. وي درباره ورود به ماه رمضان و پس از آن نيز گفت: در اين ماه مبارک تقاضا بسيار پايين است و بعد از آن نيز با شروع سال تحصيلي جديد ممکن است مقداري تقاضا بالا برود که چندان محسوس نخواهد بود. رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر درباره قيمت طلا در بازار نيز گفت: ديروز (سه شنبه) قيمت هر گرم طلا با 5 هزار تومان کاهش به 119 هزار و 500 تومان رسيده است. از وي درباره علت انصراف در انتخابات شوراي شهر پرسيديم که در پاسخ گفت:‌البته صلاحيت من تاييد شد اما به علت مشغله کاري و اينکه مسئوليت در اتحاديه کشوري سنگين است، ترجيح دادم انصراف بدهم.
گزارش خبرنگار کيهان حاکي است: ديروز قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد يک ميليون و 260 هزار تومان فروخته مي‌شد که نسبت به روز دوشنبه 28 هزار تومان کاهش داشت.
بنابراين گزارش: سکه طرح قديم نيز يک ميليون و 230 هزار تومان و نيم سکه 670 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل آن به ترتيب 30 و 10 هزار تومان کاهش داشت. همچنين ربع سکه و گرمي ديروز 415 و 290 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه تغييري نشان نداد.طبق همين گزارش، ديروز دلار آمريکا 3 هزار و 590 تومان فروخته شد که نسبت به روز قبل آن 30 تومان کاهش داشت.
ساير ارزهاي رايج شامل يورو و پوند نيز 4 هزار و 770 تومان و 5 هزار و 590 تومان معامله شد که نسبت به روز دوشنبه به ترتيب 10 و 40 تومان کاهش داشت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10