(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 22 خرداد 1392 - شماره 20515

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چرا نهر رودخانه باشید! (یادداشت روز)
خارج ! (گفت و شنود)
با حضور رئیس جمهور صورت گرفت
بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی در استان‌های ایلام و خوزستان
کیهان و خوانندگان
رئيس مجمع تشخیص مصلحت: مردم با حضور در پای صندوق‌های رای فرد صالحی انتخاب کنند
احمدی‌نژاد در جمع خبرنگاران: دولت از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند
عارف با دلخوری کنار رفت
تا مسئولیت شکست گردن او نیفتد(خبر ویژه)
ماجرای سوریه موضع ایران را در برابر آمریکا قدرتمندتر کرد(خبر ویژه)
آتلانتیکو: غرب با غرور و اجماع ملی ایرانیان درگیر شده است(خبر ویژه)
این هم زنگ تفریح انتخابات!(خبر ویژه)
خوش ‌به حال جمهوری اسلامی با این اپوزیسیون!(خبر ویژه)
در آستانه انتخابات ایران وندی شرمن بر حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای تاکید کرد
وزیر خارجه سابق فرانسه: آمریکا به مذاکره با ایران نیاز دارد
 


روز دوشنبه 20/3/92- دو روز پیش- در یادداشتی با عنوان «مهندسی نامرئی» از یک «پروژه دو سویه» خبر داده و آورده بودیم یک سوی این پروژه، یکپارچگی آراء جبهه مدعیان اصلاحات و سوی دیگر آن ادامه پراکندگی در آراء اصولگرایان است. در همان یادداشت اشاره کرده بودیم که پروژه یاد شده کلید خورده و در اولین گام قرار است آقای عارف از کاندیداتوری کنار برود. در پی انتشار یادداشت مزبور برخی از دوستان اصولگرا در تماس با نگارنده، با استناد به اظهارات قاطع آقای عارف که کناره‌گیری خود را ناممکن دانسته و حتی در این باره سوگند یاد کرده بود، نسبت به درستی پروژه یاد شده ابراز تردید می‌کردند و پاسخ آن بود که این پروژه و مهندسی نامرئی آن جدی است و آقای عارف چاره‌ای جز انصراف ندارد و اساساً تصمیم در این باره برعهده آقای عارف نیست که بخواهد بماند یا انصراف بدهد!... و سرانجام آقای عارف همانگونه که پیش‌بینی شده بود انصراف داد- بخوانید کنار گذارده شد- اما، چرا؟! پاسخ این سؤال پیچیده و دشوار نیست و می‌تواند تحلیل و تابلوی روشنی از میدان پیش‌روی رقابت‌های انتخاباتی و «باید»ها و «نباید»های آن ارائه بدهد. بخوانید؛
1- مدعیان اصلاحات می‌دانند که علی‌رغم تبلیغات سیاه و دروغ‌پردازی‌ها و توهم‌پراکنی‌های گسترده علیه وضعیت کنونی، از رأی «قابل رقابت» با اصولگرایان برخوردار نیستند و عکس مار کشیدن‌های پی‌درپی آنها با این مقصود که خود را «فرشته نجات»! معرفی کنند نیز در جلب آراء مردم تأثیر چندانی ندارد، چرا که ادعاهای آنان با سوابق و کارنامه آنها همخوانی ندارد. بنابراین طبیعی است که از هم اکنون خود را بازنده انتخابات 24 خرداد تلقی کنند.
2- حالا باید به این پرسش پاسخ داد که مدعیان اصلاحات برای خروج از بن‌بست مورد اشاره چه راهی پیش‌روی دارند؟ مگر نه اینکه اصلی‌ترین مانع و سد پیش روی آنها، رأی متراکم و چند برابری اصولگرایان است؟ بنابراین تنها راه باقی مانده آن است که در گام اول آراء پراکنده خود را در یک سبد جمع کنند. وادار کردن آقای عارف به کناره‌گیری که علی‌رغم اصرار ایشان به ماندن صورت پذیرفت، همین گام اول بود. و گام دوم آن که آراء اصولگرایان را پراکنده ساخته و برای خود «قابل‌رقابت» کنند، اما آراء انبوه اصولگرایان را چگونه می‌توان در حد و اندازه‌ای کاهش داد که برای مدعیان اصلاحات قابل رقابت باشد؟! آیا می‌توانند مانع رأی دادن مردم به اصولگرایان شوند؟ بدیهی است که این راه بسته است و رویکرد مردم به اصولگرایان بارها به اثبات رسیده است، پس چگونه باید «سد» پیش‌روی را «کوتاه» و قابل عبور کرد؟ چاره کار و شرایط مورد نیاز برای عبور از این سد را - با عرض پوزش- نامزدهای اصولگرا برای مدعیان اصلاحات فراهم آورده و سخاوتمندانه!- بخوانید با بی‌توجهی غیرقابل توجیه- در اختیار آنها قرار داده‌اند و آن، تعدد و حضور چند نامزد اصولگرا در صحنه است.
تعدد نامزدهای اصولگرا باعث می‌شود که آراء متراکم و چند‌برابری اصولگرایان به جای آن که در یک بستر واحد ریخته و رودخانه‌ای غیرقابل عبور پیش روی مدعیان اصلاحات ایجاد کند، در چند بستر جداگانه جاری شده و به «چند نهر» قابل عبور تبدیل می‌شود. در این حالت آراء اصولگرایان اگرچه در مجموع «انبوه» است ولی از آنجا که به چند شاخه تبدیل شده است، می‌تواند برای مدعیان اصلاحات- حداقل در حد و اندازه پریدن به دور دوم- قابل رقابت باشد. آیا غیر از این است؟!
3- اکنون باید از نامزدهای محترم اصولگرا با حفظ احترام کامل آنها، پرسید، اگر حضور و ادامه گفتمان اصولگرایی که ترجمان دیگری از گفتمان امام و انقلاب و رهبری است را به حضور خود بر کرسی ریاست جمهوری ترجیح می‌دهید- که باید بدهید وگرنه اصولگرا نیستید- چرا و با کدام توجیه منطقی، شرعی و انقلابی صورت مسئله را از حالت «چندکاندیدایی» به تک‌کاندیدا تغییر نمی‌دهید؟ آیا حضور پررأی یک نامزد اصولگرا، بر پراکندگی آراء اصولگرایان ترجیح ندارد؟!
این نکته نیز گفتنی است که مدعیان اصلاحات اگرچه ادعا می‌کنند برای پیروزی در انتخابات آمده‌اند ولی با توجه به سوابق خود و مخصوصاً سوابق سوء و بعضاً ننگین برخی از مدافعان خود، کمترین امیدی به پیروزی ندارند. آنها، پیروزی خود را در آراء کمتر نامزد پیروز اصولگرا تعریف کرده‌اند تا در نهایت فاصله خود را با اصولگرایان،‌ اندک! قلمداد کنند ولی از آنجا که برخی از افراد آلوده به وطن‌فروشی و خیانت را آشکارا به عنوان حامیان خود معرفی کرده‌اند، همین اندازه -یعنی فاصله کم با نامزد پیروز اصولگرا- هم برای آنها زیاد تلقی می‌شود و البته، زیادشان نیز هست.
کوتاه سخن، انتظار آن است- و انتظاری عاقلانه نیز هست- که نامزدهای اصولگرا هر چه زودتر و بدون فوت وقت و از دست‌دادن فرصت، دور هم بنشینند و یکی را از میان خود به عنوان نامزد همه اصولگرایان برگزینند و در نهایت پس از پیروزی- که در این صورت قطعی و بدون کمترین تردید در همان دور اول خواهد بود- دولتی با حضور مؤثر سایر نامزدهای اصولگرا تشکیل بدهند. و مطمئن باشند این اقدام خداپسندانه آنها مانند اقدام در خور تقدیر و انقلابی دکتر حداد عادل، فردای قیامت که روز «شمارین» است در کارنامه اعمال آنان به شمار خواهد آمد و در خاطر ملت خداجوی و پاکباخته این مرز و بوم نیز به صورت نقطه‌ای درخشان باقی می‌ماند...
بسم‌الله! روز آزمون است.

حسین شریعتمداری

 


گفت: برخی از نامزدها خیلی با خوش‌خیالی و خوش‌بینی درباره آمریکا اظهارنظر می‌کنند.
گفتم: باید از آنها پرسید کدام کشور منطقه را می‌توانند نام ببرند که نزدیکترین رابطه را با آمریکا داشته است و امروز از نظر پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی و نظامی و اجتماعی قابل مقایسه با ایران باشد که با آمریکا هیچ رابطه‌ای ندارد؟!
گفت: آمریکا به خاطر آن که دستش از غارت و چپاول ثروت ملی ما کوتاه شده عصبانی است، پس چگونه بعضی‌ها انتظار دارند که با مذاکره و رابطه با آمریکا به شرایط اقتصادی رونق بدهند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! آنها از عظمت و اقتدار ایران اسلامی بی‌خبرند و قدر جایگاه ریاست جمهوری ایران را نمی‌دانند... از شخصی پرسیدند اگر نصف دنیا را بهت بدهیم چه می‌کنی؟ گفت می‌فروشم میرم خارج!

 


سرویس شهرستان‌ها-
رئیس‌جمهور با سفر به ایلام و خوزستان چند طرح عمرانی را در این استان‌ها افتتاح یا کلنگ‌زنی کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، محمود احمدی‌نژاد دیروز پروژه مسکن مهر 114 واحدی مددجویان بهزیستی در شهر ایلام را افتتاح کرد.
این تعداد طرح مسکن مهر به صورت نمادین از سه هزار و 200 مسکن مهر سراسر استان ایلام توسط رئیس‌جمهور افتتاح شده است.
برای ساخت هر یک از این واحدها 60 میلیون ریال کمک بلاعوض به مددجویان بهزیستی استان ایلام پرداخت شده و افزون بر این 40 میلیون ریال نیز توسط مددجویان پرداخت شده است.
عملیات ساخت این واحدها سه سال پیش آغاز شده و زیربنای هر یک از آن‌ها 75 متر مربع مفید است.
خاطرنشان می‌شود، امتیاز آب و برق این واحدهای مسکونی برای مددجویان زیر پوشش رایگان است.
در سفر احمدی‌نژاد به ایلام سد دویرج مورد بهره‌برداری قرار گرفت و عملیات اجرایی سد کنجال چم نیز آغاز شد.
همچنین رئیس‌جمهور با حضور در ورزشگاه 15 هزار نفری ایلام این ورزشگاه را به طور رسمی افتتاح کرد. این ورزشگاه دارای سالن‌های چندمنظوره، اختصاصی، پیست استاندارد دوومیدانی، رختکن، سرویس‌های بهداشتی، سکوی تماشاچی و غیره است.
براساس همین گزارش کلنگ احداث راه‌آهن ایلام با حضور محمود احمدی‌نژاد به زمین زده شد. 160 میلیارد ریال اعتبار اولیه برای اجرای این طرح در قالب ردیف ملی اختصاص یافته که باید صرف این پروژه شود.
قرار است استان مرزی ایلام از طریق شهرستان اسلام‌آباد-کرمانشاه به طول 80 کیلومتر به شبکه سراسری راه‌آهن متصل شود. این طرح در سال 94 به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.
به گزارش خبرنگار کیهان از اهواز، رئیس‌جمهور با سفر به خوزستان دومین مرکز تحقیقات و مدیریت هوا و تغییرات اقلیمی کشور را در شهرستان حمیدیه افتتاح کرد. احمدی‌نژاد در آئین بهره‌برداری از این مرکز با اشاره به تاثیر پدیده ریزگردها بر اقتصاد و زندگی مردم گفت: اقداماتی برای کنترل ریزگردها وارد مرحله اجرایی شده که امروز با بهره‌برداری از این پروژه هدایت ریزگردها و یونیزه کردن آن در مرحله مرزی به‌گونه‌ای که آثار کمتری در استان‌های مرزی و مرکزی کشور داشته باشد، امکان‌پذیر شده است.
وی تصریح کرد: مسئولان در این مدت به دنبال شناسایی این مسئله و پیدا کردن راه‌حل برای آن بودند.
شایان ذکر است به منظور بهره‌برداری از این مرکز که نقش مهمی در کنترل و کاهش ریزگردها و گرد و غبار در مناطق میانی خوزستان از جمله اهواز دارد 150 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست هزینه شده است.

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
* با شرکت در انتخابات 24 خرداد بار دیگر اتهامات بی‌اصل و سند دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی را باطل و محکوم و ثابت کنیم که تمام تحرکات خصمانه آنها برای همیشه پوچ و واهی است. هر رای ما تزریق نیرو و قدرت به بازوی نظام جمهوری اسلامی است برای کوبیدن ضربه قوی‌تر بر سر دشمنان قسم خورده‌مان.
6263---0938
* به نیابت از حضرت قمر بنی‌هاشم زیارت آل‌یاسین را می‌خوانیم و با توسل به امام‌زمان(عج) از خداوند می‌خواهیم تا در این انتخابات دل‌های مردم را متوجه آن نامزد ریاست‌جمهوری بکند که خیر اسلام و مردم در آن باشد و با همه وجودش از گفتمان انقلاب و رهبری دفاع می‌کند.
یک شهروند
*‌ در پاسخ به آن نامزد ریاست‌جمهوری که در مناظره تلویزیونی خواستار آشتی با جهان شده بنویسید مقاومت در برابر زورگویی‌های آمریکا نباید به معنی قهر با جهان تلقی شود بلکه برعکس نشانه عزت ملی و همراهی با ملت‌های جهان است.
3673---0918
* در حال حاضر دو گفتمان سازش و مقاومت در انتخابات ریاست جمهوری مطرح است با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و شرایط ویژه تحریم که در حوزه‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کرده است و برای عبور از این شرایط گفتمان مقاومت ضروری است. و امت حزب‌ا... باید به کسی رای دهند که گفتمان مقاومت سرلوحه برنامه‌هایش باشد.
4967---0912
* رهبر معظم انقلاب بارها در خصوص تبلیغات انتخاباتی فرموده‌اند از سیاه‌نمایی پرهیز شود ولی بعضی از نامزدها به حدی غرق در سودای کرسی ریاست‌جمهوری شده‌اند که چشم و گوش خودشان را بطور کل تعطیل کرده‌اند و برای رسیدن به هدف از هر وسیله ای استفاده می‌کنند.
0326---0912
* مستند برخی از کاندیداها به خاطر 4 تا رای بیشتر کرامت انسانی را زیر سوال می‌برند و به سیاه‌نمایی می‌پرداخت. واقعا انسان متاسف می‌شود از این نوع نگرش. اینها فردا می‌خواهند خدمت‌گزار باشند؟!
علیمردانی
* وقتی مستند یکی از نامزدها را دیدم از این همه سیاه‌نمایی و بی‌تقوایی و بداخلاقی ایشان در تهیه این مستند در مقابل خانواده شرمنده شدم.
یک رزمنده جانباز
* خطر قومیت‌گرایی کمتر از خطر فرقه‌گرایی و حزب‌گرایی نیست، چرا بعضی‌ها متوجه نیستند و برای رسیدن به قدرت به هر چیزی متوسل می‌شوند و متوجه عواقب کارهای خود نیستند؟
9005---0913
* اصل انقلاب و تاکید حضرت امام بر وحدت بوده است. واقعا برای بعضی از نامزدهای ریاست‌جمهوری متاسف هستیم که برای جلب آراء بیشتر مدام به موضوع اقوام می‌پردازند و جامعه واحد ایران را به ترک، کرد، لر و... تقسیم می‌کنند و با تحریک احساسات می‌خواهند آراء آنان را برای خودشان جمع کنند.
0326---0912
* با اینکه داشتن برنامه مدون اقتصادی بخشی از مطالبه ملت از رئیس‌جمهور آینده است اما ملت سختی کشیده ایران بیش از اقتصاد نگران مکتب و فرهنگ اسلام ناب محمدی و عزت دهها هزار شهید نثار شده در این راه است.
2737---0912
* خطاب به نامزدهای محترم ریاست‌جمهوری عرض می‌کنم بعد از گذشت 34 سال از انقلاب با پرونده درخشانی که نظام در کارهای عمرانی و آبادانی دارد مردم خیلی مشکل خیابان، جاده و ... ندارند. آنچه که ملت را رنج می‌دهد کاستی‌ها در امور فرهنگی مثل بدحجابی، رشوه و کاغذبازی در دستگاههای دولتی است. برای رفع این مشکلات باید فکری بشود.
اکبری
* آقایان نامزدهای ریاست‌جمهوری آیا به مقداری که دغدغه برای تنظیم قیمت کالاهای اقتصادی مردم را دارند به فکر این موضوع هم هستند که حجاب و عفاف را در جامعه به جایگاه شایسته‌ای برسانند؟
6519---0912
* با توجه به اینکه تیتر روزنامه شرق در مورد کنار رفتن یکی از نامزدهای اصلی اصولگرایان صحت ندارد چرا با گردانندگان این روزنامه برخورد نمی‌شود؟
2505---0912
* از اصولگرایان درخواست می‌شود مانع ریزش آرا شوند و با توجه به تاکید مکرر امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب بر وحدت حول محور حزب‌الله و اصولگرایی و خط مقاومت و عدم سازش برای رضای خدا با عقلای قوم و با توجه به نظرسنجی‌های معتبر حول محور یک فرد گرد هم آیند و مایه یاس دشمنان قسم خورده و تقویت پایه‌های نظام را فراهم آورند.
4147---0937 و سیدرضا شاه صاحبی و رضایی از آذربایجان
* به نظرم برنده انتخابات آقای حداد عادل بود که با کناره‌گیری خود به نفع اصولگرایان کار مهمی را انجام داد.
کشوری
* به اردوغان و برخی از افراد داخل بگویید عاقبت دوستی با گرگ‌ها همین است!! آنها حتی به مادرانشان که از آنها شیر خورده‌اند خیانت می‌کنند تا چه رسد به دوستان‌شان.
5967---0915
* پیشروی و موفقیت ارتش سوریه در بیرون راندن شورشیان خارجی از شهرهای مرزی این کشور صدای اعتراض گروه‌های خودخوانده به اصطلاح حامی حقوق بشر را درآورده است. بی‌جهت نیست که این گروه‌ها در جهان به عنوان حامیان رژیم اشغالگر قدس شناخته می‌شوند.
6091---0915
* فرماندار محترم شهرستان بیجار سری به جاده سه روستای علی‌آباد، گل بلاق و آیاریک در 45 کیلومتری جاده بیجار- تکاب بزند. چندین سال است این جاده بدون آسفالت رها شده و توجهی به آن نمی‌شود؟
0521---0937
* از شهرداری و اداره راه و شهرسازی شهرستان تربت جام تقاضا داریم برای آسفالت جاده فاز یک مسکن مهر تاکسیرانی کاری بکنند.
7841---0915
* در فضای پرحرارت انتخاباتی کشور دولت موضوع پرداخت یارانه‌های شهروندان را تا بیست و پنجم این ماه عقب انداخته است. ما قشر محروم جامعه چشم‌انتظار این یارانه‌ها هستیم که چه موقع به دستمان می‌رسد.
7510---0914
* ما اعضای پروژه مسکن مهر امین واقع در شهر فرون‌آباد تهران کیلومتر10 جاده خاوران در خلال 4 سال گذشته در قالب شرکت‌های تعاونی پاکدشت 18 و 8 شهر ری و پرداخت مبالغی حدود 20 تا 25 میلیون به صورت علی‌الحساب به حساب شرکت تعاونی واریز نموده‌ایم. علی‌رغم وعده تحویل واحدها طی دو مرحله و در اسفند 90 و خرداد 91، متاسفانه تاکنون این وعده عملی نگردیده است. از مسئولین امر انتظار می‌رود دغدغه و مشکل 1660 خانواده اعضای پروژه مسکن مهر امین را مرتفع نمایند.
گروهی از اعضای پروژه مسکن مهر امین
* در سال 89 برای مسکن مهر زنجان ثبت‌نام نمودم. اسفند 91 تحویل مسکن مهر با حضور رئیس‌جمهور کلید خورد ولی به ما نرسید. از مسئولین بپرسید چرا خلف وعده می‌کنند؟
پناهی زنجان
* کامیون‌هایی که از مسیر فرعی رودهن- مهرآباد- خانه فرشتگان (معلولین) عبور می‌کنند و اغلب نیز فاقد گواهینامه و با سرعت زیاد امکان خطر را برای این معلولین فراهم ساخته‌اند. از پلیس راهور درخواست می‌شود با این متخلفین برخورد نمایند.
سلطانی
* مانتوهایی اخیراً وارد بازار شده که فقط تا کمر دکمه دارند متأسفانه این مانتوها توسط بعضی از خانم‌های بی‌توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضرورت دارد از سوی مسئولین امر جلوگیری شود.
1128---0912
* برای اینکه جاده نیشابور- بزغان بیش از این حادثه‌آفرین نباشد و آمار تصادفات این مسیر بالا نرود درخواست می‌کنیم نسبت به نوسازی آن اقدام شود.
1119---0935

 


رئيس‌ محمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ایران کشوری ثروتمند و غنی از لحاظ منابع طبیعی و نیروی انسانی است که دولت آینده باید زمینه بروز و ظهور توانایی آنها را فراهم کند.
آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی که در دیدار جمعی از کارآفرینان استان گیلان سخن می‌گفت، افزود: ‌استکبار جهانی، از آغاز نظام اسلامی تاکنون، در دشمنی با جمهوری‌اسلامی ایران، لحظه‌ای تردید نکرده، ولی آنچه که تا امروز آنها را در رسیدن به مقاصد شوم خود ناکام گذارده است، حمایت آحاد مردم از نظام، پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام ناب، راه امام (ره) و حفظ وحدت و انسجام بین مردم و مسئولان بوده است.
وی اظهار داشت: متأسفانه سوءمدیریت‌های دوره‌های اخیر و ایجاد انحراف در مسیر انقلاب اسلامی، راه تشدید فشار دشمنان به ایران را هموارتر کرد و اکنون شاهدیم که آنها شدیدترین تحریم‌ها و تهدیدها را علیه ایران به کار می‌برند.
هاشمی‌رفسنجانی با توجه به سیاست‌های کلی نظام، برنامه توسعه پنج ساله کشور، اصلاح اصل 44 قانون اساسی که انتظار انقلاب اقتصادی از آن می‌رفت و سند چشم‌انداز 20 ساله، گفت: به‌رغم ابلاغ این سیاست‌ها توسط رهبری و تأکید ایشان بر ضرورت اجرای آنها، کسانی که ادعای پیروی از ولایت را داشتند در تناقضی آشکار، متأسفانه عملاً از اجرای این سیاست‌ها خودداری کردند و به مرور زمان، انحراف از اجرای صحیح سیاست‌های ابلاغی، مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کنونی کشور را به وجود آورد.
وی ادامه داد: شرایط امروز کشور، سخت‌تر از دوران پس از پایان دفاع مقدس نیست و می‌توان با ایجاد دولتی مقتدر و کارآمد که در آن از همه مدیران مجرب کشور با سلایق مختلف استفاده شود، برای برون‌رفت از شرایط کنونی برنامه‌ریزی و بر مشکلات غلبه کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به سؤالی در خصوص مسائل انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: آنچه که برای بنده در این دوره پیش آمد، چون برای رضای خدا، انجام تکلیف و ادای دین به اسلام و مردم وفادار ایران بود، خیر و قابل صبر و تحمل است.
هاشمی‌رفسنجانی تصریح کرد: با این وجود، مأیوس نیستم و امیدوارم با حضور همه آحاد مردم با سلایق مختلف در پای صندوق‌های رای، فرد صالحی انتخاب شود که دارای تجربه اجرایی، سرد و گرم چشیده دوران‌های مختلف، معتدل و کارآزموده در فراز و نشیب‌ها و بحران‌ها باشد.
وی تأکید کرد: ایران کشوری ثروتمند و غنی از لحاظ منابع طبیعی و نیروی انسانی است و کارآفرینان باتجربه بسیاری دارد که باید دولت آینده بتواند موانع و مشکلات را برطرف و زمینه بروز و ظهور استعدادها و توانایی آنان را فراهم کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رئيس مجمع تشخیص مصلحت گفت: اسلام دارای منطق گفت و گوست و باید حقانیت خود را از راه تعامل سازنده و به دور از افراط و تفریط براساس مصالح و منافع ملی در عرصه بین‌المللی اثبات و روابط خود با جهان خارج را ترمیم کرده و بهبود بخشیم.
من به حسن روحانی
رأی می‌دهم
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز رضایت از شرایط موجود، اعلام کرد: ضمن احترامی که برای کاندیداها قائلم، به دکتر حسن روحانی رأی می‌دهم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از جوانان فعال دانشجویی از تهران، قم و دیگر استان‌های کشور شرکت در انتخابات را اصلی مهم و ضروری دانست و ضمن دعوت از همه مردم برای حضور پر شور در پای صندوق های رای افزود: آقای دکتر حسن روحانی با مشورت بنده قدم در راه انتخابات گذاشت و با احترامی که برای کاندیدا های دیگر قائلم به دکتر روحانی رای می دهم و ایشان را برای تصدی قوه مجریه مناسبتر می دانم.

 


رئیس‌جمهور در جریان سفر به خوزستان در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: بنده خادم ملت هستم و از هیچ یک از کاندیداها حمایتی نخواهم کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود احمدی‌نژاد که صبح دیروز به منظور افتتاح یک پروژه عمرانی به استان خوزستان سفر کرده بود، در پاسخ به این سوال خبرنگاران مبنی بر انتشار برخی خبرها درباره حمایت وی از کاندیدای خاص اظهار داشت: چنین خبری صحت ندارد و در دولت چنین بحثی مطرح نشده است، بنده یک رای دارم که فقط خودم از آن اطلاع دارم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده خادم ملت هستم و از هیچ یک از کاندیداها حمایتی نخواهم کرد.

 


ائتلاف پشت پرده خاتمی و شماری از اطرافیان وی با هاشمی‌رفسنجانی و کارگزاران به مذاق طیف‌گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان خوش نیامده است.
محمدرضا عارف نامزد این طیف از اصلاح‌طلبان بود که در پی فشارهای گسترده و با وجود آن که روز دوشنبه قسم خورده بود تا آخر در رقابت انتخاباتی می‌ماند، مجبور شد بعدازظهر همان روز با وجود دلخوری اعلام انصراف کند. او اما حاضر به حمایت از حسن روحانی نشد؛ اتفاقی که با اعلام انحلال رسمی ستاد وی و عدم انتقال این ستاد به روحانی به شکل پررنگ‌تری به چشم آمد.
روز گذشته جعفر توفیقی رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «با توجه به اعلام انصراف آقای دکتر عارف از نامزدی انتخابات، بدین وسیله پایان کار ستادهای تبلیغاتی ایشان اعلام می‌گردد». سیدحسن رسولی سخنگوی این ستاد نیز در گفت‌وگو با «تسنیم» اعلام کرد عارف به نفع کسی کنار نرفته و پس از انصراف، ستادهایش منحل شده است.
رسولی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «آقای عارف هم تصمیمی بر این کار ندارند که ستادها را به آقای روحانی اختصاص دهند؟»، تصریح کرد: آقای دکتر عارف برنامه‌ای برای این کار ندارد.
روز گذشته احمد مسجدجامعی، در مصاحبه با مهر خبر داد که شورایی شامل وی، محمدعلی نجفی، جلایی‌پور، محسن رهامی، بیژن نامدار زنگنه، عباس آخوندی، مرتضی مبلغ و هادی خانیکی درباره معرفی روحانی و کنار گذاشتن عارف تصمیم گرفته‌اند.
محسن رهامی از اعضای همین جمع که رئیس ستاد هماهنگی جبهه اصلاحات در انتخابات شوراهاست، در مصاحبه با ایسنا تصریح کرد: اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد ندارند.
وی با اشاره به کاندیداهای پیشنهادی اولیه اصلاح‌طلبان در صورت نبود آقای هاشمی و خاتمی، گفت: قرار بر این بود که اگر به اجماع نرسیدیم، از آقایان جهانگیری، مهرعلیزاده، شریعتمداری و عارف حمایت شود که از این مجموعه در ابتدا فقط دو نفر ماندند که با رد صلاحیت آقای شریعتمداری فقط یک نفر از کاندیداهای اصلاح‌طلبان در صحنه باقی ماند. وی با بیان این که سابقه محمدرضا عارف را همه می‌دانند، تصریح کرد: اگر دولت اصلاحات در حوزه‌های مختلف موفقیت داشته است، بخش عمده‌ای از آن مربوط به دکتر عارف بوده است.
وی با بیان اینکه ما یک کاندیدای اصلاح‌طلب بیشتر نداشتیم، موضوع فشار روانی بر حامیان عارف را لو داده و افزود: اگر فضا به شکلی شد که ما به مرحله دوم نرسیدیم، مسئولیت آن بر گردن دکتر عارف گذاشته نخواهد شد همان‌طور که در سال 84 مطرح شد که اگر یکی از کاندیداها کنار می‌رفت برنده انتخابات می‌شدیم.
وی همچنین درباره عدم اشاره عارف در متن بیانیه خود به کناره‌گیری به نفع حسن روحانی، گفت: قرار بود که قبل از سخنرانی آقای عارف با او در این زمینه صحبت کنیم تا یک چیز مشخصی اعلام شود، اما موفق به این موضوع نشدیم.
اکبر ترکان قائم‌مقام ستاد روحانی نیز در نشستی خبری با لو دادن این موضوع که روحانی پیشاپیش انتخاب شده بود، به «برخی بی‌احتیاطی‌ها که در روز اول موجب دلخوری شد» اشاره کرد و گفت: یکی از دوستان ستاد ما گفته بود قرار است آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار رود که این حرف بدون هیچ مقدمه افکارسنجی و انجام بررسی‌های لازم بود که موجب دلخوری شد در حالی که اطرافیان آقای عارف از رفقای ما هستند و ما از همکارمان خواستیم اگر این حرف را زده است اصلاح کند.
در این میان عباس عبدی در مصاحبه با «فرارو» گفت: «اینکه گمان شود با کناره‌گیری آقای عارف آرای ایشان 100 درصد به سبد آقای روحانی واریز خواهد شد، درست نیست.»
وی با بیان اینکه بدترین حالت ممکن در سال 84 برای اصلاح طلبان روی داد خاطرنشان کرد: «در سال 84 وقتی آقای معین در دور اول رای نیاورد همه آرای وی در دور دوم در سبد آقای هاشمی واریز نشد و شاید 20 درصد آرای وی نیز به سمت آقای هاشمی نرفت؛ در حالی که همه عنوان کردند به آقای هاشمی رای می‌دهند.»
در همین حال سایت اینترنتی خودنویس (وابسته به کاریکاتوریست سابق نشریات اصلاح‌طلب) در تحلیلی خاطرنشان کرد: حسن روحانی اصلاح‌طلب و سابقه نیز در جناح چپ ندارد. اصلاح‌طلبان در وضعیت سختی هستند. از سویی گروه‌هایی نظیر سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت از برخورد مثبت با انتخابات کنار کشیدند و گزینه عدم شرکت را تبلیغ می‌نمایند. در مجمع روحانیون مبارز دو گرایش عدم شرکت و حمایت از روحانی طرفدارانی دارد. اما کارگزاران، حزب مردم‌سالاری، حزب همبستگی و خانه کارگر از روحانی حمایت می‌نمایند.

 


پیش‌بینی می‌شد جنگ در سوریه مقدمه شکست راهبردی برای ایران باشد اما این روند برعکس شد و حوادث سوریه به نفع ایران پیش رفت.
این تحلیل را ولی نصر مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا ضمن تحلیلی که از سوی شبکه خبری بلومبرگ و پایگاه اطلاع‌رسانی اوماها منتشر شد، مورد تأکید قرار داد. او می‌نویسد: ایران در سناریوی نوشته شده برای سوریه با شکست راهبردی مواجه می‌شد و به خاطر سقوط بشار اسد، با ضعف مواجه می‌گردید. ایران همچنین در برابر فشارهای بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای‌اش آسیب‌پذیرتر می‌شد و در حالی که نفوذ منطقه‌ای کاهش می‌یافت، نفوذ و قدرت رقبایش یعنی متحدان آمریکا و قطر، عربستان سعودی و ترکیه بیشتر می‌شد. اما اکنون این روند برعکس شده و حوادث سوریه به نفع ایران پیش می‌رود.
وی می‌افزاید: نیروهای سوریه در جنگ‌های زمینی پیروز شده‌اند و جنگ باعث شده ایران برنامه هسته‌ای خود را با آرامش و دست بازتری دنبال کند و دستاوردهای ایران، متحدان آمریکا و حامیان مخالفان سوریه را تحت فشار قرار داده است. از این گذشته ایران توانسته روابط خود را با روسیه تقویت کند.
نصر می‌نویسد: ارتش سوریه که با حمایت نیروهای رزمنده حزب‌الله و تسلیحات ایران و روسیه تقویت شده بود، هفته گذشته توانست خطوط جبهه مخالفان را در شهر مرکزی «قصیر» درهم بشکند و این هفته کل شهر را به تصرف خود درآورد.
سوریه اکنون درگیر جنگی است که نتیجه آن بر نظم منطقه تأثیر فراوانی خواهد داشت.
مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: مهارت حزب‌الله در سوریه برای عربستان سعودی خسارتی جدی بوده است، زیرا از دشمنان حزب‌الله در داخل لبنان حمایت می‌کند. دستاوردهای ارتش سوریه نیز برای عربستان سعودی، قطر و ترکیه ناراحت‌کننده است که همه آنها با ارسال پول و تجهیزات از مخالفان حمایت کرده‌اند.
وی تصریح کرد: دولت «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا، از مداخله نظامی در امور سوریه اجتناب کرده است؛ زیرا می‌تواند به جنگی همه جانبه منجر شود که به منزله تکرار فاجعه پرهزینه عراق است.
تحلیلگر شبکه بلومبرگ معتقد است: اگر روزی این امید وجود داشت که جنگ داخلی سوریه، ایران را به انزوا بکشاند، این گمانه اکنون رو به افول نهاده است.

 


نشریه فرانسوی آتلانتیکو در گزارشی نوشت: تحریم‌ها نه تنها بر ایران اثر نکرده بلکه باعث مقاومت بیشتر این کشور شده است. ایرانی‌ها بر سر برنامه هسته‌ای غرور و اجماع ملی دارند.
آتلانتیکو از قول تییری کویل استاد اقتصاد دانشگاه پاریس نوشت: تحریم‌های اعمال شده غرب علیه ایران تأثیرگذار نبوده و از این نظر، غربی‌ها سخت اشتباه کردند، زیرا مجازات‌ها حتی به بیشتر شدن عزم ایران در ادامه این مسیر انجامیده و سبب تقویت مواضع تندروهای این کشور شده است.
وی اضافه می‌کند: برنامه هسته‌ای در ایران موضوع اجماعی است که از حس ملی‌گرایی ایرانیان ناشی می‌شود و حتی اگر کشور در فشار قرار دارد، اما مردم از سیاست هسته‌ای حمایت می‌کنند.

 


شماری از گروهک‌های ضدانقلاب با صدور بیانیه‌ای دسته‌جمعی خواستار تحریم انتخابات شدند.
در حالی که طیفی از سازمان مجاهدین (انقلاب) و طیفی از اعضای حزب مشارکت به همراه گروهک شورای هماهنگی سبز خواستار تحریم انتخابات شده بودند، به تازگی طیفی شامل احزاب تروریستی کومله و دموکرات، فدائیان خلق، جمهوری‌خواهان لائیک و شورای سوسیالیست‌های چپ نیز بر ضرورت تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کردند و به طیف سلطنت‌طلبان حامی تحریم پیوستند. در بیانیه مشترک صادره از سوی این طیف آمده است: «انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که بازداشت‌شدگان اعتراض علیه تقلب در سال 88 هنوز در زندان هستند. سرنوشت این انتخابات نیز پیش از آن که برگزار شود معلوم شده است. انتخابات در جمهوری اسلامی هیچ‌گاه آزاد نبوده است. اما تا انتخابات خرداد 1388 حداقل رقابت بین جناح‌های مختلف رژیم تحمل و کم و بیش آراء مردم شمرده می‌شد. در انتخابات سال 88 عملا شمردن آراء نیز کنار گذاشته شد. در انتخابات امسال حکومت نیازی به تشریفات انتخابات هم نمی‌بیند، و با رد صلاحیت بخش عمده کاندیداها و کسانی چون هاشمی رفسنجانی و رحیم مشایی، سرنوشت انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری را رقم زده است.»
رضا ربع‌پهلوی نیز در مصاحبه با رادیو فردا از تحریم انتخابات حمایت کرد و گفت: رای دادن در این انتخابات بی‌نتیجه است و رژیم از آرای ریخته شده به صندوق‌ها برای اثبات ادعاهای خود استفاده می‌کند. به نظر من در چنین شرایطی دادن رای تنها به مفهوم دور انداختن رای بوده و من خود از روز اول مخلص هر نوع شرکت نکردن به مفهوم تحریم انتخابات بوده‌ام چرا که وقتی آدم نمی‌تواند در این نظام آزادانه انتخاب خودش را انجام داده و یا کاندیدای خودش را معرفی کند رای دادن معنا ندارد.
رضا پهلوی در ادامه همچنین ضمن غیرآزادانه خواندن انتخابات در ایران در این خصوص نیز گفت: شرایط انتخابات در این نظام حتی به هیچ عنوان به حداقل شرایط نزدیک نمی‌باشد.
یادآور می‌شود با وجود اسامی گوناگون و پرتعداد گروهک‌های ورشکسته‌ای که دم از تحریم انتخابات می‌زنند، در عالم واقع مجموع این گروه‌ها حائز کمترین وزن اجتماعی نیستند و از این جهت نوعاً به عنوان زنگ تفریح هر انتخابات محسوب می‌شوند.

 


«کاری به خوب یا بد بودن کروبی و موسوی ندارم ولی واقعاً برای سبزها متأسفم که این چنین رهبرانشون رو به ثمن بخث [بخس] فروختن و هیچگونه اخلاق و اصولی ندارند.»
سایت صهیونیستی بالاترین ضمن انتشار این مصاحبه نوشت: سبزها زمانی شعار می‌دادند موسوی دستگیر بشه ایران قیامت میشه. الان 3 ساله این دو تا بدبخت رو در حصر نگه داشتن هیچ کاری هم نکردن.
بالاترین اضافه کرد: این دو نفر هر چه بودند از روی حرف خود کوتاه نیومدن و به حصر اجباری رفتند و حاضر نشدن ننگ شرکت در انتصابات رو بپذیرن. حداقل من طرفدار پادشاهی برای 4 سال پایمردی این دو نفر از آنها تشکر می‌کنم. اینجاست که فرق انسان تا انسان مشخص میشه. یکی میشه ممد خاتمی که مخفیانه میره رأی میده و هاشمی رفسنجانی که تنور گرم میکنه یکی هم میشه موسوی و کروبی که حاضر نمیشن دیگه هیچ گونه سازشی با رژیم کنند.
پایگاه اینترنتی خودنویس نیز در تحلیل مشابهی نوشت: اپوزیسیون هیچ گاه به خود اعتماد نداشته است. خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج. بخشی از اپوزیسیون این روزها پس از عدم صلاحیت هاشمی رفسنجانی اینک به امام‌زاده‌ای به نام شیخ حسن روحانی دل بسته‌اند تا شاید از او معجزه‌ای برآید! برای این دسته از نیروهای سیاسی، دیگر دوان دوان دویدن به دنبال این و یا آن شخصیت وابسته به نظام به یک پرنسیب و عادت تبدیل شده است. انگار آنها در طول حیات سیاسی خود هیچ برنامه و آلترناتیوی نداشته‌اند و اساساً علت وجودی آنها به ناف نیروهای مذهبی و روحانیت بند است!
نویسنده می‌افزاید: از خاتمی به موسوی رسیدند و با یک عقب‌گرد به هاشمی دست یافتند و اینک حسن روحانی به قهرمان آنها تبدیل گشته است. رژیم اسلامی در طول عمر خود همه نقاط ضعف و قوت اپوزیسیون را به خوبی شناخته است و توانسته است تا همه اعمال و اهداف مخالفان را رصد کند.

 


در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، معاون وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد فرصت برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد.
«وندی شرمن»، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده و نماینده ایالات متحده در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای 1+5 در مصاحبه‌ای با «رادیو اروپای آزاد» تصریح کرد که فرصت برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران همچنان باقی است. شرمن ادامه داد: اوباما نیز تاکید می‌کند که زمان هنوز برای گفت‌وگو وجود دارد. ترجیح موکد ما نتیجه‌ای صلح‌آمیز است. هیچ کس مایل نیست که راه دیگری در پیش گرفته شود. وی در مورد تحریم‌های ایران نیز مدعی شد: ما خیلی مراقب بوده‌ایم که اطمینان حاصل کنیم که غذا، دارو و تجهیزات پزشکی همگی از تحریم‌ها معاف باشند.

 


وزیر امور خارجه فرانسه بر نیاز آمریکا به مذاکره مستقیم با ایران در خصوص مسئله هسته‌ای و پرونده‌های ژئو سیاسی تاکید کرد.
«اوبر ویدرین» وزیر امور خارجه سابق فرانسه در گفتگو با کانال دو تلویزیون این کشور از مشارکت ایران در کنفرانس «ژنو 2» درباره بحران سوریه و یا در هر نشست بین‌المللی در این خصوص حمایت کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی همچنین در ادامه گفته‌های خود پیش‌بینی کرد ایالات‌متحده به طور حتم پیرامون برنامه هسته‌ای و پرونده‌های ژئو سیاسی از طریق اتخاذ سیاست عمل‌گرایانه «پراگماتیستی» خود با تهران وارد مذاکره مستقیم می‌شود و آمریکا به این مذاکرات نیاز دارد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10