(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 01 تیر  1392 - شماره 20523

آمادگي سازمان راهداري و پليس راهور در آستانه سفرهاي تابستاني
بارش باران در جاده‌هاي شمالي کشور
خودروهاي فاقد يورو 4 از امروز شماره‌گذاري نمي‌شوند
6 کشته و 11 مجروح در حوادث رانندگي پايان هفته
در تهران اجرا مي‌شود
آغاز صدور کارت ملي هوشمند با اولويت ايثارگران
آموزش 100 هزار نگهبان براي تامين امنيت 4600 محله
توليد موش‌هاي تراريخته در کشور
آغاز امتحانات جبراني مدارس از 2 شهريور
اعدام 4 قاچاقچي مواد مخدر در شهرکرد
حوادث کوتاه از کشور
بازداشت خاخام اسرائيلي
کشوري با 3 نفر جمعيت!
خسارات فراوان سيل هند
تيراندازي در مجتمع آپارتماني
   


همزمان با آغاز سفرهاي تابستاني سازمان راهداي و پليس راهور ناجا با بکارگيري 18 هزار و 200 دستگاه اتوبوس، 33 هزار دستگاه ميني‌بوس، 34 هزار سواري برون شهري، 40 هزار نيروي پليس و 29 هزار امدادگر براي خدمات‌رساني به مسافران شروع به فعاليت کردند.
بنا بر اظهارات رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا با آغاز طرح تابستانه پليس 40 هزار تن از عوامل پليس راهور در قالب 10 هزار تيم گشتي با پشتيباني 30 فروند بالگرد در سراسر کشور مستقر شدند.
بنابر اظهارات سردار مؤمني در طرح امسال به طور ميانگين 20 درصد به ظرفيت دستگاه‌هاي راهداري، سازمان امداد و نجات هلال ‌احمر، اورژانس کشور، شهرداري‌ها، آتش‌نشاني‌ها، همياران پليس و... اضافه شده است.
در اين طرح ملي 109 روزه 29 هزار نيروي امدادگر جمعيت هلال احمر ايران نيز با ايجاد 1214 پايگاه سيار، ثابت و موقت در سراسر جاده‌هاي کشور فعاليت مي‌کنند.
گفتني است امسال امکانات و تجهيزات امدادي با رشد 48 درصدي همراه بوده و 2800 خودرو اعم از آمبولانس، خودرو نجات، خودروهاي ويژه عملياتي و فرماندهي عمليات در اين طرح ملي بکار گرفته شده‌اند.
همچنين 400 نيروي متخصص به همراه 81 قايق در طرح ساحلي و دريايي در طرح تابستانه امسال شرکت دارند. 17 بالگرد نيز به طور شبانه‌روزي در سراسر کشور به مجروحان و درراه ماندگان جاده‌ها خدمت‌رساني مي‌کنند.
تمهيدات وزارت راه براي سفرهاي تابستاني
رئيس سازمان راهداري از آمادگي 18هزار و 200 دستگاه اتوبوس، 33 هزار دستگاه ميني‌بوس و 34 هزار سواري برون شهري براي خدمت به مسافران تابستاني خبر داد.
شهريار افندي‌زاده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اين که در آستانه شروع سفرهاي تابستاني قرار داريم گفت: مردم ايران مردمي هستند که سفرهاي تابستاني را اغلب در برنامه‌هاي خود جاي مي‌دهند. از اين‌رو سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به عنوان متولي جاده‌ها امسال نيز تلاش مي‌کند که امکانات مطلوبي را در رابطه با سفرهاي تابستاني در اختيار مسافران جاده‌اي قرار دهد.
افندي‌زاده اظهار داشت: راه‌ها تحت تأثير ترافيک دائما در معرض استهلاک هستند بنابراين نگهداري، ترميم، بهسازي و روکش آسفالت از برنامه‌هاي اولويت‌دار اين سازمان است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به وجود بيش از 70درصد ترافيک در ورودي 30هزار کيلومتر از راه‌هاي موجود به عنوان راه شرياني، اضافه کرد: به تمامي ادارات کل راه و شهرسازي استان‌ها ابلاغ شده که نسبت به روکش سطحي و لکه‌گيري اسفالت جاده‌ها اقدام کنند تا جاده‌ها با سطح خدمات مناسبي در اختيار مسافران قرار گيرد.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: در سفرهاي تابستاني امسال نيز مثل روال گذشته اکيپ‌هاي راهداري متناسب با ميزان تقاضا، در جاده‌ها و کنار راهدارخانه‌ها مستقر مي‌شوند تا بتوانند نسبت به برطرف کردن مشکلات و مقابله با حادثه به سرعت عمل کنند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي يادآور شد: همچنين در مسيرهاي ورودي به تهران و خروجي، راهداران مستقر هستند، ضمن آنکه راهدارخانه‌ها و اکيپ‌هاي راهداري در کنار کميته‌هاي امداد و نجات جاده‌اي تلاش مي‌کنند بار ترافيکي مسيرها در طول اين ايام در کل مسيرها توزيع شده و ترافيک کاهش يابد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به حضور 1400 اکيپ راهداري در 80 هزار کيلومتر از جاده‌هاي کشور، اظهار داشت: در اين دوره از طرح تابستاني نيز 11 هزار و 500 راهدار آموزش‌ديده در خدمت مسافران هستند.
افندي‌زاده با بيان اينکه 640 راهدارخانه طي اين ايام در خدمت مسافران جاده‌اي است، اضافه کرد: طي اين ايام اغلب جاده‌ها بخصوص محورهاي منتهي به شمال کشور بسيار پرتردد هستند به همين دليل سازمان راهداري حمل و نقل جاده‌اي آماده باش را به تمام راهدارخانه‌هاي کشور اعلام کرده است.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: در تابستان پيش‌رو اکيپ‌هاي راهداري و بخش‌هاي مختلف حمل و نقل جاده‌اي آماده هستند تا سفرهاي ايمن و مناسبي براي مسافران فراهم شود.
وي با اشاره به فعاليت 500 دوربين نظارتي تصويري در جاده‌هاي کشور طي اين ايام، تصريح کرد: تابستان امسال نيز تلاش مي‌کنيم مراکز مديريت راه‌ها که همه استان‌ها به اين مراکز مجهز شده‌اند، اطلاعات کامل جاده‌اي را در اختيار مسافران قرار دهند و اطلاعات ترافيکي و وضعيت جاده‌ها به بهترين وجه ارائه شود.
افندي‌زاده اضافه کرد: مردم مي‌توانند اطلاعات راه‌ها را از مراکز مديريت راه‌ها دريافت کنند که معمولا از طريق تلفن و به طريق شماره‌گيري شماره 141 با کد و پيش‌شماره آن شهرستان خواهد بود.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره راه‌هاي ارتباطي با مرکز مديريت راه‌ها توضيح داد: تلفن گوياي 141 با 240 خط پاسخگوي مردم است، با ارسال نام شهر مبدأ- نام شهر مقصد به سامانه پيامکي 1000141 فاصله بين اين دو شهر اعلام مي شود؛ سامانه پيامکي 2000141 انتقادات، نظريات و پيشنهادات مردم را دريافت مي‌کند ضمن آنکه پايگاه اينترنتي مرکز مديريت راه‌ها WWW.IRAN141.IR نيز در خدمت مردم است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي افزود: در طرح تابستاني امسال موضوع «افزايش سطح خدمات و رضايتمندي مسافران» مدنظر است که در اين راستا در بخش حمل و نقل عمومي جاده‌اي، سامانه 3000143 در خدمت مسافران براي دريافت نظريات، پيشنهادات و شکايات است.
معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: همچنين نمايندگان سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در پايانه‌ها مستقر هستند و به شکايات مردم رسيدگي مي‌کنند.
افندي‌زاده تصريح کرد: در بخش حمل و نقل بين‌المللي عمومي جاده‌اي نيز تابستان امسال تلاش مي‌کنيم مثل روال سابق خدمات مناسبي را به مسافران بين‌المللي جاده‌اي ارائه دهيم.
وي با اشاره به افزايش ايمني سير در بخش جاده‌اي و به خصوص حمل و نقل عمومي جاده‌اي اظهار داشت: در اين راستا جلساتي با کانون‌ها، انجمن‌ها و شرکت‌هاي مسافري، حمل نقلي برگزار کرديم تا خدمات متناسبي در راستاي کاهش سوانح ارائه شود؛ همان‌طور که گفته شد در طرح تابستاني امسال موضوع «افزايش سطح خدمات و رضايتمندي مسافران» مدنظر است.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: افزايش ايمني، کاهش تصادفات، ميزان رضايت مسافران و افزايش کيفيت خدمات ارائه شده توسط شرکت‌هاي تعاوني، به عنوان مواردي است که شرکت‌ها بايد رعايت کنند و قطعا در رتبه‌بندي آنها مؤثر است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در تابستان برخي تعطيلات پشت سر هم قرار دارد، اظهار داشت: در سفرهاي کوتاه، ترافيک محورها افزايش مي‌يابد در واقع حجم تقاضاي سفر بسيار رشد مي‌کند بنابراين از مسافران تابستاني درخواست مي‌کنيم سفر خود را به درستي توزيع کنند و بيشتر سفرهاي طولاني را مدنظر قرار دهند تا عبور از جاده نيز جزئي از سفر آنها باشد و بتوانند با آرامش و صبر بيشتري سفر کنند.
افندي‌زاده اضافه کرد: ادارات کل حمل و نقل و پايانه‌هاي هر استان و ادارات کل راه و شهرسازي آماده خدمت به مسافران در تمامي استان‌ها هستند.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: به دليل تقارن ماه مبارک رمضان با فصل تابستان، امسال نيز 2 پيک سفر خواهيم داشت که يکي قبل از ماه مبارک و ديگري پس از ماه مبارک رمضان است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي افزود: در ايام ماه مبارک رمضان ميزان سفرها بسيار کاهش مي‌يابد و پيک سفرهاي تابستاني در روزهاي اول تيرماه تا حدود 16 تير و 17 مرداد ماه تا پايان شهريور خواهد بود که البته روزهاي پاياني شهريور اوج سفرهاي تابستاني است.
معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: بنابراين مديريت و توزيع سفر و طبيعتا ترافيک توسط مردم کمک بسزايي به مسئولان، راهداران و دست‌اندرکاران جاده براي ارائه خدمات هرچه بهتر خواهد بود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي افزود: بکارگيري امکانات طرح‌هاي تابستاني از همان اوايل خرداد متناسب با تقاضا به تمامي ادارات کل راه و شهرسازي استان‌ها انجام شد تا باتوجه به نياز محورها، اين امکانات وارد شبکه‌هاي جاده‌اي کشور شود.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: نيروهاي سازمان راهداري در پايانه‌هاي مسافري مستقر هستند، ضمن آنکه به شرکت‌هاي حمل و نقلي ابلاغ شده که امکانات براي مسافران متناسب با نياز، فراهم شود.

 


رئيس مرکز کنترل ترافيک پليس راهور از بارش باران در جاده‌هاي استانهاي شمالي خبر داد.
سرهنگ رضا سلبي ديروز در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به بارش باران در محور آستارا به اردبيل گفت: بارش پراکنده باران در بيشتر محورهاي مازندران و گيلان ادامه داشت. البته ترافيک در ابتداي محور کرج به چالوس از ميدان اميرکبير تا محدوده کيلومتر 4 سنگين بود.
وي افزود: محورهاي ارتباطي ساير استان‌هاي کشور ديروز داراي بار ترافيکي آرام و روان بود.
به گفته رئيس مرکز کنترل ترافيک پليس راهور، محدوديت‌هاي ترافيکي از عصر جمعه در محورهاي هراز و چالوس اجرا شد.
سرهنگ سلبي در مورد مهمترين تصادفات در جاده‌هاي کشور گفت: ساعت 2 بامداد جمعه به دليل برخورد دو دستگاه وانت‌بار در کيلومتر 15 جاده زاهدان به خاش يک نفر کشته و سه نفر زخمي شدند. کارشناسان پليس راه علت اين حادثه را عدم توجه به جلو اعلام کردند.

 


قائم مقام سازمان محيط‌زيست با بيان اينکه امروز آخرين مهلت خودروسازان براي انطباق محصولاتشان با استاندارد يورو 4 است، گفت: بر همين اساس پليس راهور ناجا خودروهايي که با استاندارد يورو 2 توليد مي‌شوند را شماره‌گذاري نمي‌کند.
علي محمد شاعري در اين زمينه اظهار داشت: فردا آخرين مهلت خودروسازان براي ارتقاي سطح استاندارد محصولاتشان به استاندارد يورو 4 است.
قائم مقام سازمان محيط‌زيست افزود: براساس مصوبه دولت از اول تير شرکت‌هاي خودروساز مکلف به توليد و عرضه خودرو با استاندارد يورو 4 هستند و بر همين اساس نيز پليس راهور ناجا اختيار دارد از امروز از شماره‌گذاري خودروهاي يورو 2 در 8 کلان‌شهر کشور خودداري کند.
وي بيان داشت: براساس گزارش‌هاي ارسالي از شرکت‌ها خودروسازي هم‌اکنون 70درصد خودروهاي توليد داخل (از نظر تيراژ) منطبق با استاندارد يورو 4 توليد مي‌شوند و گواهي‌هاي لازم را از سازمان حفاظت محيط‌زيست دريافت کرده‌اند.به گفته شاعري، توليد اين ميزان خودرو با استاندارد يورو 4 براي 8 کلان‌شهر کشور کافي است.
قائم مقام سازمان محيط‌زيست با بيان اينکه اولويت نخست اين سازمان توليد و عرضه خودرو با استاندارد يورو 4 در 8 کلان شهر کشور است، يادآور شد: مابقي خودروها حداکثر طي 2 ماه آينده منطبق با استاندارد يورو 4 توليد و عرضه مي‌شود.
وي بيان داشت: نيروي انتظامي از امروز خودروهايي را که در 8 کلان‌شهر کشور اعم از استان‌هاي تهران، اهواز، اصفهان، شيراز، مشهد، اراک، کرج و تبريز منطبق با استاندارد يورو4 باشد شماره‌گذاري مي‌کند و در غير اين‌صورت نسبت به شماره‌گذاري خودروهاي توليدي منطبق با استاندارد يورو 2 ممانعت مي‌کند.
اين مقام مسئول درباره توليد بنزين يورو 4 خاطرنشان کرد: توليد و عرضه بنزين با استاندارد يورو 4 آغاز شده است به طوريکه در اواسط هفته گذشته بنزين يورو 4 در 20 جايگاه سوخت استان تهران عرضه شد؛ البته به توزيع بنزين با استاندارد جهاني به تدريج در ساير نقاط و شهرهاي کشور آغاز مي‌شود.

 


رئيس مرکز کنترل ترافيک راهور ناجا از کشته شدن 6 نفر و مصدوميت 11 نفر در حوادث رانندگي پايان هفته در جاده‌هاي کشور خبر داد.
سرهنگ رضا سلبي، رئيس مرکز کنترل ترافيک راهور ناجا در گفت‌وگو با فارس گفت: در ساعت 8:25 صبح روز پنج‌شنبه براثر برخورد يک دستگاه سواري پژو 405 و يک دستگاه وانت تويوتا در کيلومتر 53 محور بيرجند در استان خراسان جنوبي، 5 نفر جان خود را از دست دادند و 2 نفر مجروح شدند که کارشناسان پليس راه علت اين حادثه را انحراف به چپ از جانب سواري پژو 405 اعلام کردند.
وي افزود: همچنين براثر برخورد يک دستگاه سواري پژو 405، يک دستگاه سواري پرايد و يک دستگاه ميني‌بوس در کيلومتر 70 محور خواجه ورزقان در استان آذربايجان شرقي يک نفر کشته و 9 نفر مجروح شدند که علت اين حادثه از سوي کارشناسان پليس راه انحراف به چپ از جانب راننده سواري پژو 405 اعلام شده است.
سرهنگ سلبي در خصوص علل حوادث رانندگي هفته گذشته گفت: با بررسي تصادفات رانندگي مهمترين علل حوادث عدم توجه به جلو 34 درصد، انحراف به چپ 24 درصد،‌تخطي از سرعت مطمئنه 20 درصد، عدم رعايت حق تقدم 11 درصد و خستگي و خواب‌آلودگي 5 درصد بوده است و همچنين 31 درصد از تصادفات مذکور مربوط به واژگوني خودروها و 11 درصد آن نيز مربوط به برخورد با عابرين پياده بوده است.

 


مدير کل ثبت‌احوال استان تهران از آغاز صدور کارت ملي هوشمند در تهران با اولويت ايثارگران خبر داد.
سيداحمد قشمي در گفت و گو با ايلنا گفت: 400 هزار ايثارگر تهراني در اولويت دريافت کارت ملي هوشمند هستند و ساير افراد نيز به ترتيب اولويت در چهار سال آتي داراي کارت هوشمند مي‌شوند.
سيداحمد قشمي درباره تعويض کارت‌هاي ملي شهروندان تهراني با کارت ملي هوشمند، گفت: هم‌اکنون طرح صدور کارت ملي هوشمند در استان قم در حال اجراست و براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته نيز در استان تهران اين طرح عملياتي مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه در راستاي برگزاري دو انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا براي فرمانداران و استانداران اين کارت صادر شد افزود: اجراي طرح صدورکارت هوشمند در استان تهران با اولويت‌بندي صورت گرفته انجام مي‌شود.
به گفته مديرکل ثبت احوال استان تهران، اولويت اجراي اين طرح با ايثارگران است که بر اين اساس در ابتدا براي 400 هزار ايثارگر تهراني اين کارت صادر مي‌شود و سپس براساس اولويت‌بندي هاي صورت گرفته براي ساير اقشار جامعه نيز صادر خواهد شد.
وي تأکيد کرد: براساس برنامه پنجم توسعه کشور بايد تمامي جمعيت کشور داراي کارت ملي هوشمند شوند از اين رو سعي داريم در 4 سال آينده کارت هوشمند ملي جايگزين کارت ملي کنوني شود.

 


رئيس مرکز انتظام پليس پيشگيري ناجا از تامين امنيت 4600 محله توسط يکصد هزار نگهبان خبر داد.
سرهنگ محمد کريم بيات در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد:هم‌اکنون 564 موسسه خدمات حفاظتي و مراقبتي در کشور به منظور ساماندهي و قانونمند ساختن امور نگهباني و پيشگيري از وقوع جرم و هرگونه تعرض به اماکن و اموال مردم، افزايش ضريب امنيتي با بکارگيري نيروهاي آموزش‌ديده و تعيين صلاحيت فعاليت مي‌کند.
به گفته رئيس مرکز انتظام پليس پيشگيري ناجا، داوطلبان پس از گذشت 10 روز آموزش فشرده و موفقيت در آزمون و اخذ مدرک توسط مرکز انتظام، مي‌توانند به عنوان افراد آموزش‌ديده به امر نگهباني مشغول شوند.
وي با بيان اينکه طبق دستورالعمل مصوب و تاييد شده وزارت کشور، نگهبانان اين موسسات از لباس متحدالشکل و علائم شناسايي همچون کارت و احکام ماموريت برخوردار خواهند بود، گفت:‌در امور حفاظتي و مراقبتي بر حسب نياز، مجهز به تجهيزاتي مانند شوکر، افشانه اشک‌آور، باطوم و دستبند هستند که براي استفاده هر يک از لوازم دوره‌هاي تخصصي را نيز طي کرده‌اند و تمامي تجهيزات داراي شماره و سريال مشخص بوده و فقط از سوي مرکز انتظام ناجا، تامين و در اختيار موسسات قرار داده مي‌شود.
بيات با بيان اينکه نگهبانان موسسات خدمات حفاظتي و مراقبتي از گزينه‌هاي گوناگون از قبيل گواهي عدم اعتياد، عدم سوء پيشينه، برگه سلامت جسماني و رواني، ضامن و مهم‌تر از آن از سوي موسساتي معرفي مي‌شوند که مورد تاييد ناجا هستند، گفت: يکي از مزاياي استفاده از نگهبانان اين است که اين موسسات داراي بيمه مسئوليت و حوادث هستند که اگر در اين مدت حادثه‌اي براي نگهبان رخ دهد، با توجه به اينکه نگهبانان بيمه حوادث هستند، هرگونه خسارت وارده از سوي بيمه به آنان پرداخت مي‌شود.
رئيس مرکز انتظام پليس پيشگيري ناجا با اشاره به تعامل اين نگهبانان با کلانتري‌ها، گفت: سرکشي‌ نيروهاي گشت کلانتري‌ها از اين نگهبانان ازديگر مزاياي استفاده از اين نيروها است که با اعلام مديرعامل موسسات خدمات حفاظتي و مراقبتي به کلانتري محل، آنان از محل پست جديد نگهبان مطلع و موظف به سرکشي به آنان و نظارت بر عملکرد نگهبان‌ها هستند.
وي همچنين با بيان اينکه تعداد موسسات خدمات حفاظتي و مراقبتي نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزايش يافته است، افزود: در حال حاضر امنيت بيش از 4600 نقطه و محل توسط نگهبانان برقرار مي‌شود.
رئيس مرکز انتظام پليس پيشگيري ناجا با بيان اينکه در حال حاضر 36 هزار و 522 نگهبان در اين موسسات مشغول به فعاليت هستند، گفت: همچنين 2185 تن به عنوان مدير، 1311 تن در بخش اداري اين موسسات مشغول به فعاليت هستند که اشتغال اين افراد نشان از توان مرکز در بحث اشتغال‌زايي افراد دارد.
بيات با بيان اينکه در تلاشيم تا تعداد نگهبانان محله را به 100 هزار تن افزايش دهيم، درباره ضابط قضايي بودن نگهبانان گفت: در حال حاضر براساس قانون براي نگهبانان ضابطيت قضايي تعريف نشده و اين افراد زير نظر کلانتري‌ها فعاليت مي‌کنند اما در تلاش هستيم تا اين بحث نيز به سرانجام برسد.
نصب دوربين‌هاي الکترونيکي توسط پليس
وي همچنين نصب و راه‌‌اندازي دوربين‌هاي الکترونيکي را يکي ديگر از وظايف موسسات حفاظتي و مراقبتي عنوان کرد و گفت: در اين راستا اگر فرد حقيقي يا حقوقي درخواست خود را مبني بر نصب و راه‌اندازي دوربين‌هاي الکترونيکي در صنوف مانند طلافروشي‌ها اعلام کنند، اين موسسات نسبت به اين مهم اقدام مي‌کنند.بيات در مورد شرايط واگذاري تجهيزات دفاع شخصي به صنوف، گفت: صرفا واگذاري اين تجهيزات از طريق اين مرکز است و در صورتي که شرايط افراد حقيقي و حقوقي براي ما احراز شود و نياز اين افراد به اين تجهيزات ضروري تشخيص داده شود اين مرکز اقدام به تامين و ارائه تجهيزات دفاع شخصي به افراد مي‌کند.رئيس مرکز انتظام پليس پيشگيري ناجا گفت: اين تجهيزات واگذار شده به افراد بايد در حوزه و محدوده کاري مورد استفاده قرار گيرد که در صورت تخلف، بلافاصله مجوز وي اخذ و ابطال و با متخلفان برابر مقررات برخورد خواهد شد.

 


رئيس پژوهشگاه ملي زيست‌فناوري و مهندسي ژنتيک با اشاره به فعاليت مرکز ملي تحقيقات موش تراريخته در پژوهشگاه از آمادگي اين مرکز براي عرضه موش‌هاي داراي بيماري‌هاي ژنتيکي خاص براي بررسي اثرات داروها خبر داد.
دکتر صاحبقدم لطفي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: در حال حاضر مرکز ملي تحقيقات موش تراريخت، موش‌هايي را براي بررسي بيماري‌هاي ژنتيکي خاص توليد کرده است که مي‌تواند آنها را براي استفاده محققان در زمينه بررسي اثرات داروهاي مختلف عرضه کند. به عبارت ديگر اين مرکز موش‌هايي را توليد کرده که با وارد کردن يک ژن خاص به بيماري خاصي دچار شده‌اند و مي‌توان داروهاي ساخته شده براي آن بيماري را بر روي آنها آزمايش کرد.
وي تصريح کرد: مرکز ملي تحقيقات موش تراريخت آماده ارائه خدمات به مراکزي است که نيازمند موش‌هاي با بيماري‌هاي ژنتيکي خاص هستند. در اين مسير يا خود مرکز، ژن مد نظر را تهيه و در موش وارد مي‌کند يا اينکه آن ژن خاص از سوي مراکز متقاضي به مرکز ارائه مي‌شود و مرکز آن را به موش منتقل کرده و موش تراريخته براي مقاصد تحقيقاتي مشخص توليد مي‌شود.
صاحبقدم لطفي تصريح کرد: در راستاي تحقيقات پژوهشگاه، هم اکنون ژن‌هاي القاء کننده سرطان پستان را در موش‌ها وارد کرده و موش‌هاي تراريخته مبتلا به سرطان را براي مقاصد بعدي در اختيار داريم. در بقيه موارد توليد هر نوع موش تراريخته برحسب سفارش مشتري قابل انجام است.
لطفي هزينه يک موش تراريخته وارداتي (موشي که ژن خاص به آن وارد مي‌شود) را براساس تعرفه‌هاي سال گذشته حدود 20 ميليون تومان عنوان کرد و گفت: اين هزينه قطعاً امسال افزايش يافته است؛ بنابراين تهيه موش توسط پژوهشگاه مقرون به صرفه خواهد بود.


 


رئيس مرکز سنجش آموزش و پرورش از آغاز امتحانات دانش‌آموزان بازمانده از نمره قبولي از دوم شهريورماه خبر داد.
عبدالامير عرفي تاکيد کرد: دانش‌آموزاني که در خردادماه موفق به کسب نمره قبولي از برخي دروس نشده‌اند مي‌توانند در شهريورماه در امتحانات جبراني شرکت کنند.
وي تاکيد کرد: اگر دانش‌آموزي در اين امتحانات نيز موفق به کسب نمره قبولي نشد مي‌تواند توان خود را در امتحانات دي ماه به محک مجدد بگذارد.
رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در عين حال افزود: دانش‌آموزان پايه سوم متوسطه و دوره پيش‌دانشگاهي که در امتحانات شهريور نيز موفق به کسب نمره قبولي نشوند بايد در مدارس بزرگسالان ادامه تحصيل داده و مجدد در امتحانات دي ماه شرکت کنند.
وي با اشاره به اعلام نتايج امتحانات نهايي دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان اگر به نمره خود اعتراض دارند مي‌توانند درخواست اعتراض خود را به مدرسه اعلام کرده و مديران موظف هستند که اعتراض دانش‌آموزان را بررسي کرده و مجدد از مصححين دعوت کنند تا برگه امتحاني دانش‌آموزان معترض را تصحيح کنند.

 


شهرکرد- خبرنگار کيهان
طي احکام صادر شده از سوي شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان شهرکرد و تاييد دادستاني کل‌کشور 4 نفر قاچاقچي مواد مخدر در شهرکرد اعدام شدند.
روابط عمومي دادگستري کل استان چهارمحال و بختياري با اعلام خبر فوق به خبرنگار کيهان افزود: اعدام‌شدگان محمد ابدالي، وحيد فيوج، گل‌افروز فيوج و قباد فيوج هستند.
بنابراين گزارش، اين 4 نفر به جرم خريد، نگهداري و حمل 4 هزار و 534 گرم هروئين در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان شهرکرد محاکمه و به اعدام محکوم شدند.متذکر مي‌شود: مجرمان رديف اول تا سوم در محل زندان مرکزي شهرکرد و مجرم رديف چهارم (قباد فيوج) در منطقه مهديه شهرکرد و در ملاءعام به دار مجازات آويخته شدند.

 


زمين‌لرزه در فيروزکوه
مهر- فيروزکوه: بامداد ديروز زمين‌لرزه‌اي به قدرت 3/9 درجه در مقياس ريشتر بخش‌هايي از شهرستان فيروزکوه را در نواحي حد فاصل استان‌هاي تهران و مازندران تکان داد. اين زمين‌لرزه ساعت 10 و 27 دقيقه و 43 ثانيه رخ داد و زمين‌لرزه ديگري نيز در ساعت 11 و 11 دقيقه و 34 ثانيه به ثبت رسيده است.
اين زمين‌لرزه‌ها خسارات جاني نداشت اما آسيب‌هايي به برخي منازل روستايي وارد شده است.
کشف مواد مخدر در مرزهاي جنوب شرق
سرويس شهرستان‌ها: يک باند قاچاق که قصد وارد کردن مواد مخدر به داخل مرزهاي کشور را داشت. توسط مرزداران فرماندهي مستقر در گردان عملياتي سيرکان شناسايي شد. قاچاقچيان که با يک دستگاه خودروي تويوتا در حال تردد بودند با برجاي گذاشتن محموله خود مجبور به عقب‌نشيني به خاک پاکستان شدند و محموله و خودروي برجاي مانده از آنان ضبط شد.
مقابله با قاچاق سوخت
سرويس شهرستان‌ها- پارس‌آباد: فرمانده هنگ مرزي پارس‌آباد از کشف بيش از 9 هزار ليتر سوخت قاچاق در تفتيش خودروهاي ترانزيتي هنگام خروج از مرز بيله‌سوار خبر داد. قاچاقچيان بازداشت، و پس از تشکيل پرونده به مراجع قضايي معرفي شدند.
توقيف محموله قاچاق
فارس- بانه: ماموران انتظامي شهرستان بانه در پي دريافت خبري مبني بر دپوي کالاي قاچاق در منطقه حوزه استحفاظي، مراتب را به صورت ويژه در دستور کار خود قرار داده، و در بازرسي محل 47 هزار و 440 عدد انواع لوازم آرايشي و بهداشتي و 120 عدد اتوي مو را کشف کردند.

 


پليس رژيم‌صهيونيستي با يورش به محل کار و منزل خاخام ارشد اين رژيم، وي را به اتهام دريافت رشوه و پولشويي بازداشت کرد.
به گزارش فارس، روزنامه صهيونيستي معاريو نوشت که پليس اسرائيل پنجشنبه به دفتر و منزل «يونا متسغر» يورش برده و وي را به اتهام رشوه‌خواري و پولشويي بازداشت کرد.براساس اين گزارش، يورش پليس به دفتر کار و منزل اين خاخام صهيونيست پس از تحقيقات محرمانه چند ماهه و مصادره اسناد و سيستم‌هاي رايانه وي، صورت گرفت.به نوشته اين روزنامه، هنوز مشخص نيست که آيا پليس بازداشت اين خاخام صهيونيست را تمديد مي‌کند يا اينکه پس از پايان تحقيقات اوليه آزاد خواهد شد.اين نخستين بار نيست که يک خاخام اسرائيلي به دليل ارتکاب برخي جرايم بازداشت مي‌شود. پيش از اين نيز چند خاخام به اتهام‌هاي مختلف اعم از فساد مالي، فروش اعضاي بدن انسان، تجاوز جنسي و غيره بازداشت شده و تحت تعقيب پليس قرار گرفتند.

 


جمهوري مولوسيا کوچکترين کشور جهان با جمعيتي شامل سه نفر و سه قلاده سگ است. اين کشور در نزديکي شهر دايتون ايالت نوادا آمريکا قرار دارد.
«کيوين بو» رئيس‌جمهور اين ريز کشور است. او دوست دارد با لباس‌هاي يک ديکتاتور ظاهر شود به همين دليل لباس‌هاي پرزرق و برق نظامي مي‌پوشد؛ عينک دودي بزرگ به چشم مي‌زند و رفتارهاي جدي دارد.
جمهوري مولوسيا به آمريکا ماليات مي‌دهد اين جمهوري در سال 1977 تأسيس شد. تنها 6 هکتار مساحت دارد. پايتخت آن اسپرا نام دارد که در آن منزل رئيس‌جمهور و باغچه‌ها و حيات در جلو و پشت اين منزل مسکوني وجود دارد. جالب اينکه در اين جمهوري علاوه بر قايق کوچک، يک قطار کوچک نيز وجود دارد که تنها براي کودکان قابل استفاده است و با برق کار مي‌کند.
افراد براي ورود به جمهوري مولوسيا، نيازمند دريافت ويزا و گذرنامه هستند. ويزا توسط رئيس‌جمهور مولوسيا صادر مي‌شود و او خود شخصاً در گذرنامه‌ها، مهر ورود مي‌زند.اين کشور اداره پست، تمبرپستي، پرچم و واحد پول ملي (والورا)، نيروي دريايي و هوايي مستقل هم دارد.
سايت ويکي پديا هم نوشته است: جمهوري مولوسيا يک ريز کشور است که تاکنون به جز تعدادي ريز کشور، از سوي هيچ کشور ديگر جهان به رسميت شناخته نشده است.اين جمهوري در سال 1977 با نام جمهوري علياي و ولدشتاين تأسيس شد 20 سال حکومت پادشاهي داشت بعد به جمهوري دمکرات خلق و سپس در 1999 با انحلال حزب کمونيست و با تغيير عنوان از ريز کشور نظام حکومتي آن به جمهوري تغيير يافت.در اين کشور مصرف برخي مواد غذايي از قبيل پياز، گربه ماهي و استفاده از برخي کالاها از جمله سلاح گرم، لامپ نئون و هر نوع اقلام وارداتي از تگزاس ممنوع است.

 


امدادرساني به ساکنان مناطق سيل‌زده در دو ايالت شمالي هند ادامه دارد. به گزارش واحد مرکزي خبر، برخي گزارش‌ها از کشته شدن 122 نفر بر اثر جريان سيل در ايالات اوتاراکند و اوتارپرادش هند حکايت دارد.
اعضاي تيم نجات براي رسيدن به چهار هزار نفر ازکساني که بر اثر رانش زمين داخل دره‌اي نزديک يکي از معابد هند در شمال هيماليا گرفتار شده بودند، از بالگرد استفاده کردند. نيروهاي امدادرساني و پزشکان به همراه دارو و مواد غذايي با استفاده از بالگرد به شهر «کدارنات» در حوالي اين دره منتقل شدند. يک سخنگوي ايالتي در هند گفت امکان دسترسي به هفت روستاي آسيب‌ديده بر اثر سيل در نواحي چامولي و رودراپراياگا، تاکنون براي مسئولان اين کشور فراهم نشده است. اين سخنگو همچنين آمار رسمي تلفات سيل در ايالت اوتاراکند را 105 نفر اعلام کرد و افزود: ‌مسئولان از وضع صدها نفر از مردم اين ايالت بي‌اطلاع هستند. در ايالت همجوار اوتارپرادش هند نيز 17 تن بر اثر فرو ريختن خانه‌ها، جانشان را از دست دادند. نظاميان ارتش و نيروي هوايي هند تاکنون در عمليات مشترک خود 14 هزار نفر از سيل‌زدگان را به مناطق امن منتقل کرده‌اند، اما امکان دسترسي به 61 هزار نفر ديگر هنوز فراهم نشده است. دولت ايالتي «اوتاراکند» هند اعلام کرد: سيل، بسياري از جاده‌ها و 24 پل را تخريب کرده و به 365 خانه مسکوني در اين ايالت آسيب‌زده است. اغلب افراد سيل‌زده را هندوهايي تشکيل مي‌دهند که براي زيارت چهار معبد به شمال هند سفر کرده بودند.
باهوگوانا سروزير ايالات اوتاراکند نيز گفت که معبد «کدارنات» از مقدس‌ترين معابد هندوها در بالاي رشته کوه‌هاي گاروال هيماليا، آسيب جدي نديده است، اما ويرانه‌هاي برجا مانده از سيل به ارتفاع چهار متر اطراف آن را احاطه کرده است. به گفته يکي از مسئولان هند ميزان بارش باران در ايالت اوتاراکند در هفته گذشته به 380 ميليمتر رسيده که اين رقم پنج برابر ميزان متوسط براي اين دوره هفت روزه است.

 


در يک حادثه تيراندازي در يک مجتمع آپارتماني در ايالت «کنتاکي» آمريکا، دست‌کم سه نفر کشته و يک تن زخمي شدند.
به گزارش صداي روسيه، حدود ساعت 16:27 روز چهارشنبه به وقت محلي، يک حادثه تيراندازي در مجتمع آپارتماني در نزديکي «آلپاين آيس رينک» در ايالت «کنتاکي» آمريکا به پليس گزارش شد.
پليس اعلام کرد که در اين حادثه، سه نفر کشته شدند و يک نفر ديگر نيز زخمي شد که حال وي وخيم است.
هنوز علت شروع تيراندازي مشخص نشده است.
گفتني است،‌آزاد بودن حمل سلاح در آمريکا منجر به بروز حوادث گسترده مرتبط با تيراندازي در سراسر اين کشور شده است که در آن افراد بي‌گناهي جان خود را از دست مي‌دهند، به طوري که در يکي از هولناک‌ترين اين فجايع، يک جوان 20 ساله آمريکايي با سلاح نيمه‌خودکار خود به دبستان «سندي هوک» در منطقه «نيوتاون» ايالت «کانتيکت» حمله کرد و 20 کودک 6 تا 7 سال و هفت فرد بزرگسال را کشت.
وقوع اين حادثه موجي از واکنش‌ها را در آمريکا به همراه داشت به طوري که «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا خواستار وضع قوانيني براي محدود شدن حمل سلاح شد اما لابي سلاح به ‌اندازه‌اي در آمريکا قوي است که کنگره از تصويب لايحه بررسي پيشينه خريداران سلاح خودداري کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10