(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 01 تیر  1392 - شماره 20523

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
از پلاک شروع‌کن ! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
گلدون (گفت و شنود)
رئیس جمهور منتخب: حماسه سیاسی با عنایت امام زمان (عج)و تدبیر رهبری تحقق یافت
آیت‌الله جنتی در نامه‌ای به وزیر کشور: هیچ گونه شکایتی درباره انتخابات واصل نشده است
همکاری صمیمانه دولت دهم با دولت آینده برای انتقال تجربیات و کارها
دموکراسی ایران مایه نگرانی رژیم‌های استبدادی منطقه است(خبر ویژه)
المانیتور: دولت اوباما فاقد اختیار در مذاکره با ایران است(خبر ویژه)
دیپلمات آمریکایی: ملت ایران قوی است
این ملت را نمی‌توان از پا درآورد(خبر ویژه)
غرب می‌خواهد ترکیه را نابود کند
آنکارا با تهران هم‌پیمان شود(خبر ویژه)
 


می‌گویند؛ شخصی مشغول شستن ماشین خود بود ولی برخلاف معمول، شستشوی ماشین را از پلاک آن شروع کرده بود. پرسیدند این چه کاری است؟ خب! مثل بقیه مردم و به روال عادی از بدنه آغاز کن، پلاک و شماره ماشین هم به‌موقع خود شسته می‌شود. طرف در پاسخ گفت؛ دفعه قبل ماشینم را به همین روال که شما می‌فرمایید شستم ولی، وقتی به شماره آن رسیدم، متوجه شدم که ماشین خودم نبوده!
در نگاه اول، شاید تصور شود که برداشت این یادداشت از نتیجه انتخابات اخیر، با واقعیت فاصله دارد ولی شواهدی که بیرون از قیل و قال برخی از جریانات سیاسی به آن اشاره خواهیم کرد، نشان می‌دهد هر سه نتیجه‌ای که یادداشت پیش‌روی از انتخابات پرشور و حماسی 24 خرداد ارائه می‌دهد، بی‌کم و کاست صحت داشته و با واقعیات همخوانی غیرقابل انکاری دارد. بخوانید؛
مواضع آقای دکتر روحانی بعد از انتخاب ایشان به ریاست جمهوری اسلامی ایران و مخصوصاً آنچه در کنفرانس خبری روز دوشنبه هفته گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگاران داخلی و خارجی مطرح شد، نه فقط با مواضع و نظرات مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه متفاوت بود، بلکه این تفاوت در برخی از موارد به مرز یکصد و هشتاد درجه‌ای نیز می‌رسید. روحانی در این کنفرانس خبری و پس از آن در جمع اعضای ستاد انتخاباتی خود، همانگونه ظاهر شد که اکثریت قریب به اتفاق رأی دهندگان و شرکت‌کنندگان در انتخابات حماسی 24 خرداد انتظار داشتند و نه آنگونه که گروه‌ها و احزاب چند ده نفره آرزو می‌کردند. رئیس جمهور منتخب با بیانی قاطع و صریح بر سیاست‌های کلان و رسماً اعلام شده نظام نظیر مذاکره و رابطه با آمریکا، چالش هسته‌ای، تحریم‌ها، مسائل منطقه‌ای، بحران سوریه، حضور ایران در آمریکای لاتین و... تأکید ورزید.
مواضع دکتر روحانی در کنفرانس خبری روز دوشنبه از یکسو با ناامیدی آمیخته به عصبانیت دشمنان بیرونی روبرو شد که نظرات ایشان را با آنچه به توهم در شیپورهای فریب خود دمیده بودند، متفاوت می‌دیدند و از سوی دیگر ناخشنودی مدعیان اصلاحات را در پی داشت که با آراء حداکثر 7 تا 12 درصدی خود انتظار داشتند دکتر روحانی از آنها به عنوان شریک انتخاباتی خود یاد کند! اما رئیس‌جمهور منتخب که از ترکیب سبد رأی خود باخبر بود اجازه نداد در رأی مردم که به امانت نزد ایشان است، خیانت شود.
دکتر روحانی در جریان کنفرانس خبری روز دوشنبه خود تلاش هماهنگ روزنامه‌های زنجیره‌ای که با پرسش‌های از قبل طراحی شده سعی داشتند جبهه اصلاحات را در پیروزی ایشان مؤثر قلمداد کنند، به گونه‌ای هوشمندانه ناکام گذاشت. به عنوان مثال، در پاسخ به خبرنگار روزنامه زنجیره‌ای شرق که پرسیده بود «پی‌گیری مطالبات اصلاح‌طلبان در دولت شما چگونه خواهد بود»؟ گفت «از همه آنهایی که حمایت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم. یادمان باشد من از امروز رئیس جمهور همه مردم ایران هستم» و یا در جواب به سؤال مشابه خبرنگار یکی دیگر از روزنامه‌های زنجیره‌ای اعلام کرد «دولت من یک دولت فراجناحی خواهد بود». در همین زمینه، تقلای روزنامه آفتاب یزد هم ناکام ماند. خبرنگار این روزنامه زنجیره‌ای اصرار داشت که آقای روحانی از آقای عارف به عنوان معاون اول خود استفاده کند و ادعا می‌کرد، بسیاری از مردم در تماس با روزنامه آفتاب یزد این درخواست را مطرح کرده‌اند! دکتر روحانی که به عنوان یک سیاستمدار باسابقه، منظور اصلی او را دریافته بود و از جایگاه کم اهمیت این روزنامه در فضای رسانه‌ای کشور نیز باخبر بود؛ برای اینکه به اصلاح‌طلبان بفهماند ساده‌لوح نیست، ابتدا از وی پرسید؛ یعنی همه آنها با روزنامه آفتاب یزد تماس گرفته و این درخواست را داشته‌اند؟! و سپس تأکید کرد؛ از همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نفرات و برنامه‌های آنها استفاده خواهم کرد. این بی‌توجهی دکتر روحانی به جبهه اصلاحات تا آنجا بود که بعد از کنفرانس خبری، یکی از مدعیان اصلاحات در حالی که نمی‌توانست عصبانیت خود را پنهان کند، با صدایی که برای اطرافیان به وضوح قابل شنیدن بود گفت «این شیخ دارد کلیدش را برعکس می‌چرخاند»!
در هیچ یک از مواضع و پاسخ‌های دکتر روحانی کمترین نشانه‌ای از مواضع افراطیون مدعی اصلاحات- بخوانید افراطی متمایل به آمریکا- دیده نمی‌شد، بنابراین رئیس جمهور منتخب همانگونه که خود اعلام کرده است نامزد جبهه اصلاحات نیست و از سوی دیگر، ‌مواضع ایشان تاکنون- که انشاءالله در ادامه نیز چنین باشد- با سیاست‌های کلان و رسماً اعلام شده نظام که مورد تأکید اصولگرایان بوده و هست نیز با اندک تفاوتی- در سلیقه- انطباق دارد. آیا، این واقعیت با توجه به شواهد و دلایلی که به آن اشاره شد قابل تردید است؟ اگر قابل تردید نیست- که نیست- به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که در انتخابات پرشور و حماسی اخیر؛
اول: آن که؛ گفتمان اصولگرایی پیروز شده است. واقعیتی که برای دشمنان بیرونی، اصحاب فتنه و برخی از مدعیان اصلاحات تلخ و ناگوار بود تا آنجا که هیچیک از آنها نتوانستند ناخشنودی آمیخته به عصبانیت خود را از مواضع دکتر‌روحانی پنهان کنند.
گفتنی است چند ساعت بعد از کنفرانس خبری رئیس جمهور منتخب، خبرنگار یکی از رسانه‌های زنجیره‌ای برای مصاحبه با نگارنده تماس گرفت. اوج کار روزنامه بود و فرصتی برای مصاحبه نبود ولی ایشان اصرار داشت که می‌خواهد درباره علت شکست اصولگرایان سؤال کند! پرسیدم؛ شما کنفرانس خبری آقای روحانی را دیده‌اید؟ گفت؛ از ابتدا تا انتها. پرسیدم؛ کدامیک از مواضع ایشان با مواضع اصلاح‌طلبان همخوانی داشت؟ چند ثانیه‌ای سکوت کرد و گفت؛ راستش را بخواهید، هیچکدام! پرسیدم؛ کدامیک از نظرات وی با دیدگاه اصولگرایان در تناقض بود؟! جوابی نداد ولی پرسید؛ یعنی نامزدهای اصولگرا شکست نخورده‌اند؟! گفتم؛ نامزدها شکست خورده‌اند اما، اصولگرایی نه.
دوم: این که؛ مدعیان اصلاحات شکست سختی را متحمل شده‌اند. اصلاح‌طلبان این شکست را از قبل پیش‌بینی می‌کردند و به همین علت نامزد اختصاصی خود را برای پیشگیری از وزن‌کشی در انتخابات، مجبور به کناره‌گیری کردند. روحانی تاکید کرده بود که نمی‌خواهد وامدار هیچ گروهی باشد و در صورت پیروزی، از کسانی که اعلام حمایت کرده‌اند بدون ذکر وابستگی گروهی و حزبی آنها تشکر خواهد کرد که کرد! و کاش از عوامل فتنه آمریکایی- اسرائیلی تشکر نمی‌کرد. مدعیان اصلاحات از پاسخ های آقای روحانی در کنفرانس خبری، که علی‌رغم اصرار خبرنگاران زنجیره‌ای حاضر نشده بود جبهه اصلاحات را در آرای خود سهیم کند، به شدت عصبانی هستند. سران این جبهه نتیجه گرفته‌اند که با حضور در انتخابات به دروغ بودن ادعای تقلب در انتخابات 88 و خیانتی که مرتکب شده بودند اعتراف کرده‌اند ولی در مقابل این هزینه کلان، هیچ دستاوردی نداشته‌اند. این جبهه و دشمنان بیرونی با مشاهده پلاک دریافته‌اند، ماشینی که شسته بودند متعلق به آنها نبوده است!
سوم: آن که؛ شکست نامزدهای اصولگرا یکی دیگر از نتایج انتخابات پرشور و حماسی اخیر بود. این شکست- به مفهوم رایج سیاسی و نه در بستر آموزه‌های دینی- در حالی است که گفتمان اصولگرایی پیروز انتخابات بوده است. شرح این ماجرای عبرت ‌انگیز به فرصت بیشتری نیاز دارد و در این مختصر به دو نکته بسنده می‌کنیم.
الف: با وجود اصرار فراوان اصولگرایان، هیچ یک از نامزدهای اصولگرا حاضر نشدند به نفع یکی از میان خود، انصراف بدهند. نه اینکه با ائتلاف مخالف باشند، بلکه هر یک از آنها انتظار داشت دیگران به نفع او کنار بکشد! و اکنون در توجیه این اقدام غیرقابل توجیه گفته می‌شود، بر فرض ائتلاف، از آنجا که مجموعه آرا آنان کمتر از آرای آقای روحانی بود، ائتلاف آنها باز هم بی‌نتیجه بود که باید گفت؛ اولاً؛ شما که از نتیجه خبر نداشتید و هر کدامتان خود را پیروز نهایی می‌دانستید، بنابراین خودداری شما از ائتلاف کماکان یک اقدام غیرقابل توجیه است و ثانیاً؛ فقط در ریاضیات حاصلضرب دو ضربدر دو 4 است و این قضیه ریاضی در بسیاری از موارد با مسائل اجتماعی قابل انطباق نیست. مثلاً وقتی مردم می‌بینند که هیچ یک از نامزدهای اصولگرا حاضر نیست به نفع دیگری کناره‌گیری کند، به طور طبیعی نتیجه می‌گیرند که این ناهمدلی و ناهمراهی در صورت پیروزی می‌تواند تنش‌آفرین باشد و یا خدای نخواسته خود محوری در دولت آینده را به دنبال داشته باشد.
ب: متأسفانه تمامی نامزدها -از جمله نامزدهای اصولگرا- در تبلیغات انتخاباتی و مخصوصاً مناظره‌های تلویزیونی، علیه شرایط موجود و دولت کنونی دست به سیاه‌نمایی زدند و حال آن که به قول حکیمانه حضرت آقا که برخاسته از آموزه‌های صریح اسلامی و اخلاقی است، از ویژگی‌های «نقد منصفانه» آن است که در کنار نقاط منفی، به نقاط مثبت نیز اشاره شود. آیا نامزدهای محترم اصولگرا در عملکرد دولت کنونی هیچ نقطه مثبتی نمی‌دیدند؟! دولت دکتر احمدی‌نژاد، اگرچه طی دو سال اخیر، اقدامات غیرقابل توجیهی داشته است ولی در مجموع خدمات فراوان و کم‌نظیر و در مواردی بی‌نظیر به مردم و نظام ارائه کرده است که حتی تهیه فهرست این خدمات ارزنده نیز به درازا می‌کشد. شکستن حلقه تقریباً موروثی! مسئولیت‌ها، به کارگیری نیروهای متعهد و تازه‌نفس،‌توزیع ثروت‌ عمومی و خدمات به همه نقاط کشور،‌ حمایت از محرومان و مستضعفان، ایستادگی مثال‌زدنی در برابر زورگویی قدرت‌های استکباری، تلاش خستگی‌ناپذیر شبانه‌روزی و... اما، به عنوان نمونه- و فقط یک نمونه- وقتی در مناظره تلویزیونی،‌تصویری از ساختمان‌های مسکن مهر ارائه شد و مجری برنامه، نظر نامزدها را درباره آن جویا شد تمامی نامزدها- بدون استثناء- علیه آن موضع گرفتند و هیچکدامشان حاضر نشدند از این اقدام برجسته دولت که در تمامی دولت‌های صدساله اخیر و مخصوصاً دولت‌های بعد از انقلاب بی‌نظیر بوده است تقدیر کنند. وقتی نامزدهای اصولگرا نیز علیه شرایط موجود سیاه‌نمایی می‌کنند و خدمات برجسته و کم‌نظیر دولت کنونی را نادیده می‌گیرند، نتیجه به طور طبیعی و بدیهی، آن خواهد بود که مردم در عدل و انصاف آنها- با عرض پوزش- تردید کنند و...
آیا تردید در انصاف به اضافه، احتمال خودمحوری نمی‌تواند در آرای مردم اثر داشته باشد؟!

حسین شریعتمداری

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
* من رئیس‌جمهور همه ملت ایران هستم، این جمله را آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب در نخستین نشست خبری بیان کردند. انتظار می رود ایشان در عرصه عمل با نظر مساوی به همگان خواسته‌های ملت ایران در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را به صورت همه جانبه در کشور حاکم کنند.
سلیمان بلغار
* با عرض تبریک به آقای روحانی و آرزوی توفیق خدمت به ملت بزرگ ایران ایشان هم روز آمدن محبوب هستند مهم زمان رفتن است. بدانید که این امت هم قدردان هستند و هم بصیر آن‌ها انتظار خارج از توانتان هم ندارند. برایشان آرزوی موفقیت دارم.
8847---0919
* امیدواریم رئیس‌جمهور جدید منتخب کشور دست اطرافیان خویش را از سوءاستفاده از قدرت قطع کند و اجازه سهم‌خواهی به آنان ندهد در این صورت ایشان را حمایت می‌کنیم.
7213---0912
* حضرت امام‌خمینی(ره) به صراحت به شیطان بودن آمریکا اشاره کرده‌اند ولی بعضی از سیاسیون و حتی دولتمردان ما حاضر نیستند در اعلام مواضع سیاسی خویش با این صراحت حرف بزنند. و کلام را در داخل دهانشان می‌جوند و صحبت می‌کنند!
3727---0939
* اولویت اول دولت جدید باید این باشد که به مسلمانان عزت بدهد و در جهت حفظ ارزشهای به دست آمده که خون‌بهای شهیدان است تلاش نماید.
3735---0912
* با اینکه به آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشور رای نداده‌ام ولی برای ایشان آرزوی موفقیت می‌کنم. معتقدم اگر رهنمودهای دلسوزانه رهبری را سرلوحه برنامه کاری خودشان قرار بدهند نزد خداوند و مردم سربلند خواهند شد.
6271---0914
* سیل پروژه مقدس تبدیل تغییر رشته‌های علوم‌انسانی غربگرا به علوم انسانی اسلامی به دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی کشیده شد امید است ایشان در پرتودولت تدبیر و امید آن را به سرانجامی سرشار از خیر و برکت تبدیل کند.
یک شهروند
* به نظرم باید با قاضی کج سلیقه‌ای که احضاریه رئیس‌جمهور را فرستاده شدیدا برخورد نمود.
مومنی
* تقاضای ما از کلیه مسئولین کشور در هر سه قوه این است که خصومت‌های شخصی را وارد فضای سیاسی جامعه نکنند، بلکه این مسائل را بین خودشان حل و فصل نمایند.
1352---0937
* ریخته شدن خون شهدای فتنه به گردن کسانی است که تهمت تقلب به نظام زدند و با این بهانه ضمن خدشه به آبروی نظام به بیت‌المال و اموال عمومی نیز خسارت زدند ولی اکنون با چسباندن خودشان به رئیس جمهور جدید، صحبت از دمکراتیک‌ترین انتخابات می‌کنند.
6775---0912
* به رئیس‌جمهور جدید تبریک می‌گویم و به عنوان یک ایرانی خواهش می‌کنم بنابه فرمایش رهبری نقاط قوت دولت فعلی را داشته باشید و از نقاط ضعفش به دور باشید. کاری کنید که از همین اول باب نزاع بین مسئولین باز نشود و تحت امر ولی‌فقیه مشکل اقتصادی و بیکاری را حل کنید و مذاکرات با غرب را به صورت عزت‌مندانه و معتدل پی‌گیری نمایید.
8078---0913
* در حالی که رئیس‌جمهور جدید در کشور در حال مستقر شدن است رئیس‌جمهور روسیه گفته ایران باید غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کند تا غربی‌ها زمینه را برای برداشتن برخی تحریم‌ها فراهم کنند. باید بگوییم چرا شما سلاح‌های اتمی بی‌شمار خود را معدوم نمی‌کنید؟ چرا به حقوق بدیهی ایران تعرض و کنایه دارید؟ امروز اگر دست از انرژی هسته‌ای برداریم هیچ چیزی نداریم که غرور ملی خود را بازیابی کنیم. قدرتهای استعماری با درصد غنی‌سازی مشکلی ندارند، هدف آنها تضعیف کردن ایران است و نمی‌خواهند ایران قوی شود. ولی کور خوانده‌اند، ما هرگز از منافع مسلم خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم.
مجتبی حسن‌پور
* جای شکر دارد که کشور ما تولیدکننده میوه و سبزی است ولی عدم نظارت و کنترل بهانه‌ای برای سودجویان و افراد واسطه شده که به میل خود به افزایش قیمت‌ها مبادرت ورزند. از دولت فعلی در مدت باقیمانده خدمتگزاری درخواست می‌شود اقداماتی برای کاهش قیمت این اقلام انجام دهد. از دولت منتخب نیز درخواست می‌شود کلید دولت تدبیر و امید فقط شعار نباشد.
توکلی
* از ایثارگران شاغل در اداره پست هستم. بنویسید حکم ایثارگری اخیرا صادر شده ولی چه فایده؟ چون از پرداخت حق ایثارگری و مابه‌التفاوت آن هیچ خبری نیست. حداقل بگویند دلیل عدم پرداخت آن چیست و مشکل کجاست؟
3933---0919
* شرکت‌های خودروساز با احتکار و عدم فروش خودرو عملا بازار سیاه درست کرده‌اند و تعجب اینکه مسئولین امر در حمایت از مصرف‌کنندگان هیچ اقدامی نمی‌کنند و فقط نظاره‌گر صحنه شده‌اند. با این حساب آیا مردم حق ندارند بگویند در کشور بی‌قانونی حاکم است.
4832---0938
* آیا سزاوار است که پاداش یک بازی 90 دقیقه‌ای برابر با زحمات یکساله یک معلم باشد؟ آیا این عدالت است؟ از مسئولین مربوطه درخواست پاسخ دارم.
7787---0917
* از مسئولان وزارت راه و ترابری تقاضا داریم جاده دو طرفه قم را که قاتل خودروهای سنگین این جاده شده است، بازسازی کنند.
یک شهروند
پاسخ شهرداری منطقه 16
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخه 18/3/92 مبنی بر راه‌اندازی خط مخصوص اتوبوس تندرو در بزرگراه بعثت به آگاهی می‌رساند خط ویژه مورد اشاره مربوط به مسیر تردد اتوبوس‌های خط 8 بی‌آر‌تی بوده که مسیر بین پایانه خاوران تا پایانه جنوب را در بزرگراه بعثت پوشش می‌دهند. این مسیر در حدفاصل پل بعثت تا چهارراه روغن نباتی در محدوده منطقه 16 قرار داشته و با توجه به عملکرد فرامنطقه‌ای خط مزبور، کلیه مراحل طراحی مسیر و تجهیزات ایمنی مربوط به آن توسط اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صورت گرفته است.
شایان ذکر است با توجه به حجم نه چندان بالای جریان ترافیک عبوری در این مقطع از بزرگراه که در پیام این شهروند محترم نیز بدان اشاره شده، اختصاص یک خط عبوری به اتوبوس‌های تندرو مشکل چندانی را جهت تردد سایر وسایل نقلیه فراهم نخواهد آورد. همچنین در صورت عدم تخصیص خط ویژه به اتوبوس‌های تندرو، حرکت وسایل نقلیه در مسیر تردد این اتوبوس‌ها می‌تواند در حرکت پیوسته آنها اختلال ایجاد کرده و این موضوع کاهش سرعت حرکت اتوبوس‌های تندرو را در پی خواهد داشت.

 


گفت: یکی از سایت‌های ضد انقلاب خطاب به اصحاب فتنه نوشته است «باید حساب کنید که با شرکت در انتخابات چه به دست آوردید و چه از دست دادید»؟
گفتم: به این سایت ضد انقلابی چه ربطی داره؟!
گفت: نوشته است؛ مواضع روحانی که درباره برنامه هسته‌ای و قانون اساسی و رابطه با آمریکا، همان مواضع رژیم است نه مواضع شما.
گفتم: خب! دیگه چی؟!
گفت: نوشته، شما با شرکت در انتخابات چیزی به دست نیاوردید ولی اعتراف کردید که شعارتان درباره تقلب در انتخابات 88 دروغ بوده و به رژیم حق دادید که شما را خائن بداند. پس چه گُلی به سر خود زده‌اید؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! به یارو گفتند؛ این چه گلی بود به سر رفیقت زدی که نقش زمین شد؟ گفت؛ با گلدون زدم!

 


رئیس‌جمهور منتخب در دیدار با مسئولین ستاد انتخاباتی خود، عنایات خاص امام‌زمان(عج) و تدابیر رهبری را عامل خلق حماسه سیاسی عنوان کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب مردم در همایش تقدیر از مسئولین ستاد انتخاباتی‌اش، ضمن تبریک میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) گفت: امیدواریم همه آنهایی که به دولت تدبیر و امید کمک کردند، خودشان پیشتاز خدمت و فداکاری بیشتر در راه تحقق آرمان‌ها باشند.
روحانی با بیان اینکه بی‌تردید این پیروزی و خلق حماسه را به لطف عنایات خاص امام زمان(عج) و همچنین تدابیر مقام معظم رهبری و به خصوص کلمات و جملات و رهنمودهای ایشان مخصوصا آنجایی که در لحظات آخر فرمودند که رای مردم امانت و حق‌الناس است، مدیون هستیم گفت: اگر تدابیر ایشان نبود، معلوم نبود شاهد چنین روزی برای ملت ایران توام با این همه شادی بودیم یا خیر.
رئیس‌جمهور منتخب مردم ضمن تشکر از همه فرهیختگان، اندیشمندان و جوانان در ایجاد صحنه پرشور انتخابات، گفت: این حضور مبین یک جمله بود و آن این بود که ما آینده بهتری را برای مردم می‌خواهیم.
وی درباره حماسه‌آفرینی زنان در انتخابات 92 نیز گفت: زنان ما با چه شور و هیجانی در صحنه حاضر شدند و من در سفرهای استانی این شور و نشاط جوانان را که گاهی با تأخیر به شهرستان‌ها سفر می‌کردم را دیدم.
روحانی از آیت‌الله هاشمی
‌رفسنجانی و خاتمی هم تشکر و خاطر نشان کرد: همه جریان‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرایان کمک کردند و همه برای تحقق سربلندی میهن‌مان تلاش کردند و از خود گذشتند.
رئیس‌جمهور منتخب ملت با اشاره به مشکلات موجود در کشور گفت: امروز که با وزرای دولت فعلی در خصوص ارائه گزارش برای نقل و انتقال تدریجی قدرت صحبت می‌کنم این مشکلات را بیشتر لمس می‌کنم اما ذره‌ای از امیدم کاسته نشده است.
حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: انسان‌ها در سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها خود را نشان می‌دهند و آقای دکتر عارف به معنای واقعی در این راه نقش‌ ویژه‌ای داشت.
وی به مشکلات مالی ستاد خود در ایام انتخابات اشاره و اظهار داشت: بنده جزو کاندیداهایی بودم که پول در بساط نداشتم و حتی یکی از ستادهای استانی ما نیاز به 5 میلیون پول داشت و ما این مبلغ را نداشتیم و من به ستادها گفتم که اتکای ما در هنگام مشکلات باید خداوند باشد.
رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران با بیان اینکه پس از انتخابات شور و نشاطی در جامعه ایجاد شده است، گفت: من بسیار خوشحالم که جامعه ما حالت نشاط پیدا کرده و انتخابات در ماه شعبان صورت گرفت که ماه پیروزی است و دستاورد ما نیز سرمایه ملی خواهد بود.
حجت‌الاسلام روحانی خطاب به حضار گفت: من می‌دانم که شما برای «روحانی» قدم برنداشتید و بنده نیز همین‌طور؛ چرا که هدف همه ما ایران بود. وی به حضور هنرمندان در این مراسم اشاره و تصریح کرد: حضور هنرمندان به این معناست که همه مردم با هم هستند و قهرها تمام شد و اکنون دوران اتحاد و یگانگی آغاز شده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هنر نقش عمده‌ای در پویایی کشور دارد، گفت: مگر می‌شود بدون هنر زندگی کرد؟ هنر فرهنگ جامعه را تلطیف می‌کند و هنر پیام‌های مقدس را در جان‌ها می‌نشاند.
حجت‌الاسلام روحانی با تاکید بر اینکه از امروز باید به فکر حل معضلات کشور باشیم، خاطر نشان کرد: باید جدای از افراط و تفریط اعتدال را به اذهان سراسر ملت ایران منتقل کنیم و درست است ستادی نداریم اما وظیفه‌مان را از یاد نبردیم.
وی در پایان با بیان اینکه اساس دولت او بر شایسته‌سالاری استوار است، تصریح کرد: من بارها گفته‌ام که از همه متدینین و دلسوزان باید استفاده کرد چرا که سیاست ما جذب دیگران است؛ نه دفع آنها.
همچنین روحانی شامگاه پنج‌شنبه برای دیدار با مادر و زیارت مزار پدرش به شهرستان سرخه (در استان سمنان) رفت.
وی در این سفر چند ساعته ابتدا بر سر مزار پدرش مرحوم حاج‌اسدالله فریدون حضور یافت و با قرائت فاتحه به وی ادای احترام کرد و سپس به دیدار مادرش رفت.
حاجیه خانم پیوندی در این دیدار برای رئیس‌جمهور منتخب ملت دعا و جهت خدمتگزاری به مردم و نظام اسلامی آرزوی موفقیت کرد.
رئیس‌جمهور منتخب ملت در پایان این سفر چند ساعته بامداد دیروز به تهران بازگشت.

 


دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای به وزیر کشور با اشاره به تأیید صحت انتخابات در این شورا تأکید کرد: تا انقضاء مهلت قانونی هیچ گونه شکایتی واصل نشد.
در بخشی از نامه آیت‌الله جنتی به مصطفی محمد نجار آمده است: در مورد نتایج کلی و نهایی انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه مورخ 24 خرداد بدینوسیله اعلام می‌نماید براساس ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری پس از آگهی عمومی اعلام شکایت نسبت به روند رأی‌گیری و نحوه برگزاری انتخابات، تا انقضاء مهلت قانونی هیچگونه شکایتی واصل نگردید، اگرچه برخی تخلفات در فعالیتها و تبلیغات انتخاباتی گزارش شده که به مراجع قضایی جهت رسیدگی ارسال گردیده است، لیکن این تخلفات خدشه‌ای بر سلامت برگزاری انتخابات وارد نمی‌نماید. بنابراین شورای نگهبان در جلسه صبح روز چهارشنبه مورخ 29 خرداد براساس ماده 79 قانون انتخابات ریاست جمهوری صحت انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری را مورد تأیید قرار داد.
دبیر شورای نگهبان در ادامه ضمن تکریم حضور حماسی مردم تأکید کرده است: شورای نگهبان بر خود فرض می‌داند از تلاش همه جانبه هیأت‌ها و عوامل محترم اجرایی و نظارت و رسانه‌های گروهی و همچنین از نامزدهای محترم انتخابات که با حضور خود گرمی و رونق عرصه رقابت را فراهم آورده‌اند، قدردانی نماید.
مهر تأیید شورای نگهبان
بر اصلاحیه قوانین
تنظیم جمعیت
شورای نگهبان همچنین لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را مغایر موازین شرع و قانون ندانست و تأیید کرد.
همچنین این شورا اساسنامه سازمان توسعه و عمران دریا و سواحل کشور را با توجه به اصلاحات انجام شده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست و آن را تأیید کرد.
اساسنامه سازمان توسعه و عمران دریا و سواحل کشور که با اصلاحاتی در جلسه 22 اردیبهشت 92 به تصویب هیئت وزیران رسیده بود، در جلسه 29 خرداد این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و تأیید شد.
این شورا اصلاح اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات ایران را نیز مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست و آن را تأیید کرد.
طرح اصلاح قانون تجمیع انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی با دوره یازدهم ریاست جمهوری نیز مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تأیید شورای نگهبان رسید.
شورای نگهبان همچنین طرح‌های تسریع بازسازی مناطق آسیب دیده در حوادث غیرمترقبه و تمدید اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری را تأیید کرد.

 


همکاری تنگاتنگ و صمیمانه دولت فعلی برای انتقال تجربیات و کارها به دولت آینده با انتخاب نماینده از سوی دکتر احمدی‌نژاد ودکتر روحانی وارد فاز جدیدی شده است.
حمید بقایی از سوی احمدی‌نژاد و اکبر ترکان از سوی روحانی این ماموریت را بر عهده دارند تا شرایط انتقال امور و کارها از دولت دهم به دولت یازدهم را تسهیل نمایند.
پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد به دیدار حجت‌الاسلام حسن روحانی رفت و ضمن تبریک انتخاب وی به عنوان رئيس‌جمهور منتخب مردم ایران، در خصوص انتقال تجارب و تسهیل امور واگذاری مسئولیت‌ها به رئيس‌جمهور منتخب، قول مساعدت و همکاری داد.
در همین رابطه، غلامحسین الهام سخنگوی دولت دهم اعلام کرد: حمید بقایی معاون اجرایی رئيس‌جمهور و رئيس نهاد ریاست جمهوری برای پیگیری امور انتقال دولت دهم به دولت یازدهم از سوی محمود احمدی‌نژاد تعیین شده است.
همچنین اکبر ترکان از مشاوران حجت‌الاسلام حسن روحانی برای پیگیری انتقال مسئولیت‌های دولت فعلی و دولت آینده از سوی رئيس‌جمهور منتخب ایفای نقش خواهد کرد.
ترکان در مورد کمیته مشترک دولت فعلی و دولت آینده در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد گفت وزرای دولت با دکتر روحانی از طریق آقای بقایی همکاری داشته باشند. از طرف دکتر روحانی هم بنده ماموریت پیگیری این موضوع را قبول کردم. روز پنجشنبه یک جلسه دو ساعته با آقای بقایی داشتیم، رسیدگی به برخی امور فوری در اولویت مباحث ماست. البته دولت خودش وارد بعضی از این مسائل مثل تامین کالاهای اساسی شده است که این کار را به خوبی انجام داده است و توانسته به موقع خریدهای لازم را انجام دهد.
بحث‌هایی که با آقای بقایی انجام شد، آغاز ماجرا بود و از امروز این موضوع نزدیک‌تر پیگیری خواهد شد.
مشاور رئيس‌جمهور منتخب در مورد موضع دولت نسبت به هدفمندی یارانه‌ها هم گفت: یکی از موضوعاتی که با بقایی در مورد آن صحبت کردیم این بود که لازم است جلساتی بین آقای روحانی و آقای احمدی‌نژاد برگزار شود که تیم اقتصادی آقای روحانی و تیم اجرایی قانون هدفمندی یارانه‌های دولت فعلی نیز در آن حضور داشته باشند، تا در این مورد صحبت شود؛ الان یک قانون وجود دارد که در بودجه امسال، برش یک ساله دارد. دولت فعلی و دولت آقای روحانی موظف به اجرای این قانون بودجه هستند و باید اجرا شود. اگر اتفاق دیگری می‌خواهد بیفتد که نیاز به قانون جدید دارد باید به دنبال اصلاحیه برویم اما الان تکلیف ما اجرای قانون فعلی است.

 


جمهوری اسلامی نمونه دموکراسی پیشرفته است و همین برخی کشورهای استبدادی منطقه را نگران می‌کند.
خبرگزاری الشرق الجدید ضمن انتشار این تحلیل ذیل عنوان «دشمنان دموکراسی ایران» نوشت: از هنگام پیروزی انقلاب ایران به رهبری آیت‌الله خمینی، جمهوری اسلامی نمونه خاص خود را در تکثر سیاسی نشان داده و سلطه بین جریان‌های مختلف رقیب براساس برنامه‌ها و طرح‌های آن‌ها دست به دست شده است. در این دست به دست شدن اما همواره صندوق‌های رای حاکم بوده، به طوری که موسسات دولتی نظام ایران در چارچوب یک سیستم جمهوری پیشرفت کرده‌اند. بدنه این نظام از نظر قانونی از طریق انتخابات ریاست‌جمهوری، پارلمانی و همچنین انتخابات مجلس خبرگان (که مسئولیت انتخاب رهبر را برعهده دارند) مستحکم شده است.
این خبرگزاری لبنانی می‌افزاید: نوع آزادی که در ایران وجود دارد از بسیاری از نمونه‌های غربی نیز پیشرفته‌تر است و مسئله اینجاست که مصداق‌های این پیشرفت به اندازه کافی برای خارج ایران شناخته شده نیست.
الشرق الجدید خاطرنشان کرد: دموکراسی ایرانی یکی از منابع نگرانی و احساس خطر در برخی کشورهای خلیج‌فارس است. آنها نگران هستند که نمونه ایران مانند ویروسی به کشورهایشان سرایت کند و این امر در واقع یکی از عوامل مهم حملات سرشار از نفرتی است که کشورهای اتوکرات واپس‌گرا و استبدادی خلیج‌فارس علیه ایران صورت می‌دهند. این کشورها به شاه سابق ایران به عنوان یک هم‌پیمان نگاه می‌کردند که روابط خوبی با اسرائیل و غرب و تخصصی ویژه در سرکوب داشت و به شکل مستقیم این تجربه‌ها را در اختیار نظام‌هایی مانند اردن و مغرب قرار داد.
در ادامه این تحلیل آمده است: نظام شاه از طرف گروه‌های حاکم در بریتانیا و ایالات متحده به ژاندارم خلیج‌فارس ملقب شده بود تا بدین ترتیب چرخه نفت متوقف نشده و امنیت اسرائیل حفظ شود. می‌توان به خواهرخواندگی ساواک و موساد به عنوان نمونه بارزی از این نزدیکی اشاره کرد که هنوز اسناد کمی در مورد آن منتشر شده است.
غالب قندیل نویسنده این تحلیل خاطرنشان می‌کند: ایران به عنوان یک نمونه دموکراتیک که در آن گردش قدرت وجود دارد همواره چالشی برای برخی رژیم‌های خلیج‌فارس بوده و موضع‌گیری‌ آن در حمایت از آرمان فلسطین و جنبش‌های مختلف در منطقه، نقطه مقابل دست داشتن حکومت‌های عربی در برنامه‌های اسرائیل و توطئه علیه مقاومت و تلاش برای از بین بردن آرمان فلسطین است.
الشرق الجدید می‌نویسد: جمهوری اسلامی ایران هنگامی که تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کرد، نمونه‌ای ویژه در گزینه توسعه و استقلال شد. ایران از این فرصت استفاده کرد تا صنعت و فن‌آوری پیشرفته‌ای را در سایه محاصره و تحریم و فشارهای مادی و معنوی ایجاد کند و تلاش کرد تا در زمره کشورهایی قرار گیرد که فضا را نیز فتح کرده‌اند. این نمونه پیشرفته حتما برای حکومت‌هایی که در اسارت غرب بوده و منابع غنی خود را در مصرف‌گرایی هدر می‌دهند، یک تهدید بزرگ است.
براساس این دلایل سه‌گانه؛ دموکراسی، فلسطین و توسعه اقتصادی پیشرفته؛ حملات زیادی علیه ایران می‌شود. این در حالی است که غرب به سمت اعتراف به شکست خود در جلوگیری از پیشرفت ایران حرکت می‌کند.

 


«نفوذ لابی اسرائیل بر کنگره آمریکا مانعی بر سر راه لغو تحریم‌های ضد ایرانی است و اوباما اختیاری از خود ندارد»
پایگاه اینترنتی المانیتور، در گزارشی با اشاره به تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران، نوشت: دولت باراک اوباما بدون موافقت کنگره تحت نفوذ اسرائیل، قدرت لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را ندارد.
این پایگاه اینترنتی می‌نویسد؛ آیا دولت اوباما قادر است تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کند و به این ترتیب راه را برای دستیابی به یک توافق بر سر مسئله هسته‌ای ایران هموار سازد؟ به اذعان بسیاری از مقامات این تحریم‌ها خللی در پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ایجاد نکرده بلکه ایران را بیش از پیش به سوی استقلال پیش برده است.
در آخرین دوره مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان در اوایل ماه آوریل، ایران دو خواسته را برای رسیدن به هرگونه توافقی شرط لازم دانست. این شروط عبارت بودند از؛ به رسمیت شناختن حق ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و پایان تحریم‌ها.
المانیتور نوشت: چشم‌پوشی‌های محدودی که در اختیار قدرت اوباما است، چیزی نیست که ایران به دنبال آن است. این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع در طول مذاکرات و گفتگو با گروه 1+5 نه وندی شرمن نماینده آمریکا و نه هیچ یک از مقامات مافوق او در دولت، قدرت و اختیار لغو تحریم‌ها را ندارند.

 


یک دیپلمات ارشد آمریکایی تأکید کرد ایران ملتی مقاوم دارد و آمریکا از فشار تحریم‌ها نتیجه‌ای نخواهد گرفت.
رایان کروکر سفیر سابق آمریکا در افغانستان که سالها در کشورهای مختلف خاورمیانه، فعالیت کرده، در گفت و گو با رادیو فردا تصریح کرد: تنها چیزی که از تحریم‌ها به چشم می‌آید، نشانه دشمنی غرب است. کشورها در مقابل چنین مسئله‌ای مقاومت می‌کنند و سیاست خود را تغییر نمی‌دهند که به باور من امری قابل پیش‌بینی است.
وی درباره این سؤال که آیا تحریم‌ها سیاست ایران را تغییر نخواهد داد؟ گفت: خیر اینطور فکر نمی‌کنم. ایران یک کشور قوی است، ملت مقاومی دارد. جنگ هشت ساله با عراق ایران را به کشوری شکست‌خورده تبدیل نکرد، و هیچ کدام از این عوامل استفاده شده علیه ایران نیز چنین نتیجه‌ای را در برنخواهد داشت. آنچه من پیشنهاد می‌کنم حرکت به سمت دیپلماسی است.
اگر چه همانطور که گفتم و در گزارش «پروژه ایران» آمده، این همه در چارچوب رویکردی می‌گنجد که در آمریکا به «چماق و هویج» معروف است. در واقع از آن طرف آنها همیشه گفته‌اند که دنبال چنین چیزی هستند، اما ما نه تحریم‌ها را برداشتیم و نه گزینه نظامی را از روی میز حذف کردیم و هر دو را نگه داشتیم.
کروکر درباره سیاست فشار برای براندازی نیز گفته است: ما یک بار برای تغییر رژیم در ایران تلاش کردیم، می دانید، در زمان نخست وزیری محمد مصدق در 1953 (مرداد 1332). آن برنامه سرنوشت خوبی پیدا نکرد و فکر می‌کنم بذر انقلاب 1979 (انقلاب 57) در 1953 کاشته شد. پس قطعاً تغییر رژيم را به‌عنوان سیاستی برای ایالات متحده یا هر [کشور] دیگری توصیه نمی‌کنم.

 


مشاور رئیس جمهور سابق جمهوری آذربایجان از ترکیه خواست از پیمان ناتو خارج شده و اتحاد نظامی با ایران تشکیل دهد.
وفا قلی‌زاده مشاور حیدرعلی‌اف در گفت‌وگو با پایگاه خبری «م ر ن‌.آذ» اظهار داشت: کشورهای غربی درصددند ترکیه را هم مثل لیبی و سوریه به نابودی بکشانند، از این‌رو آنکارا باید ضمن خروج از پیمان ناتو، با ایران پیمان نظامی امضا کند.
وی افزود: ترکیه در لیست سیاه غرب قرار گرفته و این مسئله نیز با انگیزه غرب برای نابودی ایران در ارتباط است.
قلی‌زاده تصریح کرد: با دقت بیشتر به تظاهرات در ترکیه می‌توان دریافت که اکثریت تظاهرکنندگان از سوی غرب به عصیان تحریک شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی غرب، آغاز جنگ داخلی در ترکیه است، افزود: برای غرب ترکیه با ثبات اهمیتی ندارد. برعکس چنانچه ترکیه تجزیه شده و به مناطق کوچک‌تری تقسیم شود بهتر است و همه آنها را می‌توان علیه ایران به حرکت درآورد.
قلی‌زاده با بیان اینکه اردوغان باید دشمن ترکیه را به مردم نشان دهد، افزود: این یک واقعیت انکارناپذیر است که غرب به هیچ وجه تحمل حضور و بروز کانونهای دیگر قدرت در جهان را ندارد. غرب درصدد است ترکیه را نیز دستخوش حوادثی نظیر لیبی و سوریه کرده و این کشور را از بین ببرد.
قلی‌زاده گفت: ترکیه برای خروج از این وضعیت باید در وهله نخست از پیمان ناتو خارج شده و با ایران قرارداد همکاری نظامی منعقد کند و به این شیوه از کمک‌های ایران بهره‌مند شود. ترکیه باید از طریق هم پیمانی با ایران خود را از جنگ داخلی نجات دهد و چاره دیگری ندارد. در غیر این صورت اردوغان نیز به پایان خود خواهد رسید.
این کارشناس آذری همچنین با اشاره به اینکه سرنوشت ترکیه برای آذربایجان اهمیت حیاتی دارد، تجزیه ترکیه را خطری بسیار بزرگ برای جمهوری آذربایجان تعبیر کرد. به گفته وی، ممکن است با در هم ریختن اوضاع ترکیه، شرایط برای ادعاهای ارضی ارامنه بیش از گذشته فراهم شود، در این صورت جمهوری آذربایجان همه شانس خود را از دست خواهد داد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10