(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 01 تیر  1392 - شماره 20523

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اطلاعيه دفتر امور رسانه‌هاي دفتر رئيس جمهوري منتخب : هيچ يك از گمانه زني هاي اخير در مورد كابينه دولت يازدهم صحت ندارد
در جلسه شوراي امنيت مطرح شد
تاکيد ايران بر توقف فوري حمله به شهروندان غيرنظامي در افغانستان
اکونوميست: موازنه قدرت در منطقه به نفع ايران است
مشاور هنيه: رابطه حماس با ايران و حزب‌الله همچنان پابرجاست
ديپلمات آمريکايي: نااميد شده‌ايم
روحاني از برنامه هسته‌اي عقب‌نشيني نمي‌کند
درمکتب امام
به مناسبت هفته قوه قضائيه
آيت‌الله آملي لاريجاني امروز به صورت زنده با مردم سخن مي‌گويد
شيکاگو تريبيون: اميد به براندازي ايران بيهوده است
اعلام آمادگي برخي ديگر از کشورها براي همکاري بيشتر با دولت جديد ايران
رهبر شيعيان تايلند: تايلند ظرفيت‌هاي خوبي براي نشر مکتب اهل بيت دارد
دستور کار کميسيون‌هاي تخصصي مجلس
5 وزير به سؤالات نمايندگان در کميسيون امنيت ملي پاسخ مي‌دهند
مقام آذربايجاني: باکو اجازه تجاوز به ايران از طريق خاکش را نمي‌دهد
زبان صهيونيست‌ها دوباره به ياوه‌گويي باز شد
نتانياهو: ايران بايد غني‌سازي را متوقف کند
عراقچي: تهران پس از مشخص شدن دستورکار و سطح نشست ژنو درباره حضورش تصميم‌گيري مي‌کند
اعتراض ايران به اظهارات تفرقه‌افکنانه در منطقه
   


دفتر امور رسانه هاي دفتر رئيس جمهوري منتخب با صدور اطلاعيه اي خطاب به ملت ايران اعلام كرد: هيچ يك از گمانه زني‌هاي اخير در مورد كابينه دولت يازدهم صحت ندارد.
دفتر امور رسانه هاي دفتر رييس جمهوري منتخب ملت ايران عصر جمعه با صدور اطلاعيه اي خاطر نشان كرد: طبيعتا پس از هر انتخاباتي گمانه زني ها و پيش بيني ها توسط اشخاص و رسانه ها صورت مي پذيرد و بعضا به شكل شايعه گسترش مي يابد. اين دفتر براي تنوير افكار عمومي اعلام مي كند كه هيچيك از اين گمانه زني ها و پيش بيني ها كه اخيرا درباره كابينه دولت يازدهم منتشر مي شود صحت ندارد.
براساس اين اطلاعيه ؛ شايعات و گمانه زني هاي زيادي درباره كابينه دكتر حسن روحاني رييس جمهوري منتخب ملت ايران و همچنين كارگروه‌ها و كميته هاي مشورتي در اين خصوص اخيرا در برخي رسانه ها و پايگاه هاي اطلاع رساني منتشر شده است.
در اين اطلاعيه آمده است: دولت يازدهم دولتي فراجناحي و بر مبناي شايسته سالاري است كه با بهره گيري از نيروهاي كارآمد تشكيل مي شود و هرگونه اطلاع رساني لازم در اين زمينه بر اساس زمان بندي در نظر گرفته شده توسط دفتر امور رسانه هاي دفتر رييس جمهوري منتخب در اختيار افكار عمومي قرار مي گيرد.
دفتر امور رسانه هاي دفتر رييس جمهوري منتخب از همه دست‌اندكاران اطلاع رساني در سراسر كشور خواست: فقط اطلاعيه هاي صادره از سوي اين دفتر را مورد استناد قرار دهند و از انتشار هرگونه گمانه زني و پيش بيني خودداري كنند.

 


سفير و معاون نماينده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نيويورک تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران حمله به شهروندان غيرنظامي تحت هر عذر و بهانه‌اي و توسط هرکسي در افغانستان را محکوم مي‌کند و خواهان توقف فوري آن است.
غلامحسين دهقاني در جلسه شوراي امنيت اين سازمان که در خصوص شرايط در افغانستان برگزار شده بود، طي سخناني تاکيد کرد، افغانستان در مقطع حساس و مهمي بواسطه خروج نيروهاي بين‌المللي از اين کشور قرار گرفته و کشورهاي منطقه بايستي نقش خود را در ارتقاء توسعه سياسي و اقتصادي اين کشور ايفاء کنند.
وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران داراي منافع حياتي در امنيت و ثبات بلندمدت اين کشور مي‌باشد، تصريح کرد: چشم‌انداز يک افغانستان با ثبات و شکوفا در امر اقتصاد، شرايط ايده‌آلي براي ايران و منطقه محسوب مي‌شود. وي اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران از مکانيزمهاي منطقه‌اي از جمله پروسه استانبول در خصوص امنيت و همکاري منطقه‌اي براي ايجاد يک افغانستان امن و باثبات حمايت مي‌کند.
دهقاني با اشاره به تداوم همکاري جمهوري اسلامي ايران و افغانستان در حوزه‌هاي مختلف دوجانبه، خواستار اجراي کامل توافق‌نامه‌هاي مختلف در جهت تقويت و تسريع بازگشت امن و پايدار آوارگان به موطن اصلي خود شد.
سفير و معاون نماينده دائم کشورمان بر استقبال جمهوري اسلامي ايران از خروج نيروهاي نظامي بين‌المللي از افغانستان تاکيد و افزود: ما مايل هستيم که اين پروسه تکميل شود.
دهقاني با ابراز نگراني از افزايش تعداد کشته‌شدگان و مجروحين درگيريها در افغانستان گفت، بخشي از اين تلفات بواسطه عمليات نيروهاي بين‌المللي در افغانستان بوده، در حاليکه حمله به شهروندان غيرنظامي تحت هر عذر و بهانه‌اي و توسط هرکسي محکوم مي‌باشد و بايد متوقف شود.
وي با اظهار نگراني از افزايش کشت خشخاش و ترياک در استانهاي مختلف افغانستان، تصريح کرد: از آنجا که گسترش افراط‌گرائي يکي از نتايج کشت و قاچاق موادمخدر است، تعهد و همکاري مقامات افغانستان و جامعه بين‌المللي مي‌تواند خطر کشت و قاچاق موادمخدر را محدود سازد و در اين رابطه از ابتکارات و اقدامات اداره مبارزه با موادمخدر و جنايات سازمان ملل تشکر مي‌کنيم.
سفير و معاون نماينده دائم کشورمان در پايان با اشاره به نقش يوناما (برنامه کمک‌رساني سازمان ملل) و ديگر آژانسهاي سازمان ملل در افغانستان در جهت کمک به صلح، ثبات و بازسازي افغانستان، تاکيد کرد: نقش سازمان ملل در افغانستان بواسطه خروج نيروهاي بين‌المللي از اين کشور در سال 2014 بسيار مهم خواهد بود و جمهوري اسلامي ايران از فعاليتهاي يوناما در افغانستان حمايت مي‌کند.

 


اکونوميست در گزارشي به تغيير موازنه قدرت به نفع جمهوري اسلامي ايران اذعان کرد و از غرب خواست در برابر ايران عقب‌نشيني نکند.
در اين گزارش ضمن تصريح به اينکه شير پارسي پنجه‌هاي خود را از دست نداده است، اذعان شده که به دو دليل موازنه قوا بين ايران و ساير جهان در حال تغيير به نفع ايران است: اولا به دليل پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران که اکونوميست آن را همچون سياست‌مداران صهيونيست در راستاي توليد سلاح هسته‌اي مي‌بيند. ايران ظرف کمتر از دو سال و علي‌رغم تحريم‌ها توانسته است 9000 سانتريفيوژ نصب کند و به اين ترتيب ظرفيت غني‌سازي اورانيوم خود را دو برابر کرده است. ثانيا، برخي تحولات ديگر که منافع غرب را تهديد مي‌کنند، در اطراف ايران در حال رخ دادن هستند.
به گزارش مهر، در بخشي ديگر از اين گزارش ضمن ادعاي يک مطلب که ايران علاقه‌مند است قدرت خود در منطقه را گسترش دهد آمده است:‌ دولت عراق اکنون متحد ايران است. ايران در لبنان نيز ازطريق حزب‌الله شيعي داراي نفوذ است و نيروهاي حزب‌الله را وارد سوريه کرده است که توانسته‌اند درکنار مشاوران ايراني، وضعيت جنگ را به نفع حکومت بشار اسد تغيير دهند. دليل رسمي موافقت اوباما با ارسال سلاح به سوريه، استفاده اين کشور از سلاح شيميايي بوده است اما دليل واقعي آن اين است که آمريکا نمي‌خواهد اسد به عنوان نماينده ايران حکومت کند.
در ادامه اين گزارش ادعا شده است که خطر ايران هسته‌اي يکي از اصلي‌ترين عللي است که باعث مي‌شود غرب نه‌تنها در سوريه وارد عمل شود، بلکه در اين کشور منطقه پرواز ممنوع نيز برقرار کند. اين اقدام باعث مي‌شود که دولت اسد از اصلي‌ترين سلاح خود يعني نيروي هوايي بي‌بهره شود و شورشيان بتوانند پايگاه نظامي در سوريه ايجاد کنند.
گزارش اکونوميست اين چنين به پايان رسيده است: «وقتي قدرت پارسي در حال افزايش است، براي غرب وقت عقب‌نشيني از خاورميانه نيست!»

 


مشاور نخست‌وزير دولت منتخب فلسطين در امور خارجه تاکيد کرد روابط ما با ايران و حزب‌الله لبنان همچنان ادامه خواهد داشت.
«باسم نعيم» در مصاحبه با «الاخبار» با اشاره به اينکه جنبش حماس با همه کساني که به مقاومت خدمت مي‌کنند، تعامل دارد گفت: روابط ما با ايران و حزب‌الله روابط خوبي است و هرگز اجازه نمي‌دهيم که شکاف در آن ايجاد شود تا دشمن بتواند از طريق آن به وحدت مقاومت ضربه بزند و توجه همگان را از قضيه فلسطين منحرف سازد.
مشاور نخست‌وزير دولت منتخب فلسطين افزود: با وجود اختلاف ديدگاه‌هاي ما و ايران و حزب‌الله لبنان در برخي مسائل منطقه‌اي اما روابط ما با آنها همچنان وجود دارد.
همچنين پيشتر نيز «محمود الزهار» از رهبران جنبش حماس گفت: رابطه با حزب‌الله و ايران مانند رابطه با کشورهاي عربي و اسلامي خوب است و وجود برخي اختلافات، به اين روابط خدشه وارد نمي‌‌کند.
به گزارش فارس، الزهار ادامه داد: رابطه ما با ايران ثابت بوده و تحت تاثير تغييرات داخلي در ايران قرار نمي‌گيرد، همچنين هيچ يک از مسئولان ايراني برخلاف اخبار منتشره در رسانه‌هاي گروهي، درباره قطع يا توقف کمک به غزه مطلبي نگفته‌اند.

 


يک عضو شوراي روابط خارجي آمريکا در تحليلي با اشاره به تمايل و آمادگي مقامات کاخ‌‌سفيد براي مذاکره با دولت جديد ايران، اذعان کرد که اين تمايل به معناي کاهش فشارها و تحريم‌ها عليه اين کشور نيست.
«کارلا آنه رابينز»، کارشناس ارشد شوراي روابط خارجي آمريکا در مطلبي با عنوان «آيا آمريکا آماده توافق با ايران است؟» در هفته‌نامه «بيزينس ويک» وابسته به شبکه «بلومبرگ» آمريکا مي‌نويسد: باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا در جريان مبارزات انتخاباتي اوايل ماه جاري ايران دور ديگري از تحريم‌ها را عليه صنعت خودروسازي و پول رسمي ايران اعمال کرد. مقامات آمريکايي اعلام کرده‌اند در صورتي که ايران به سرعت با کاهش سرعت پيشرفت برنامه هسته‌ايش موافقت نکند، مجازات‌هاي بيشتري در انتظار اين کشور خواهد بود.
در ادامه اين مطلب آمده است: دولت آمريکا پس از پيروزي حسن روحاني، در انتخابات رياست‌جمهوري، اعلام کرده که آماده بازگشت به مذاکرات با ايران است اما اين بدان معنا نيست که دولت اوباما آماده کاهش فشارها بر حکومت ايران و توافق با اين کشور است. اوباما در مصاحبه‌اي که دوشنبه شب از پي‌بي‌اس پخش شد، گفت انتخابات نشان داد که «مردم ايران مي‌خواهند در مسير متفاوتي حرکت کنند» اما «بدون برداشتن گام‌هايي قابل توجه که نشان دهد ايران تسليحات هسته‌اي را پيگيري نمي‌کند» تحريم‌ها برداشته نمي‌شوند.
اين عضو ارشد شوراي روابط خارجي آمريکا در ادامه تحليل خود با اشاره به شخصيت منتخب مردم ايران مي‌نويسد: روحاني نيز مانند بسياري افراد و مسائل در ايران ناشناخته است. آيا وي يک اصلاح‌طلب است، عمل‌گراست و يا فردي همانند اسلاف خود و تنها با طرز تکلم بهتر است؟ تجارب گذشته روحاني به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي ايران تا چه حد بر رفتار وي تاثير‌گذار خواهد بود؟ وي در سال 2004 با تعليق موقت تلاش‌هاي غني سازي ايران موافقت کرد اما هنگامي که مذاکرات با اتحاديه اروپا شکست خورد، به شدت از وي به خاطر کوتاه آمدن در بحث هسته‌اي انتقاد شد. روحاني پس از آن به درستي اعلام کرد که «آرامش» ديپلماتيک مدت زمان حساس و مهمي را براي افزايش توانايي‌هاي هسته‌اي ايران فراهم کرد. يکي از سؤالات مهم اين است که روحاني تا چه حد مي‌تواند بر مسئله هسته‌اي ايران تاثيرگذار باشد. روحاني روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ايران «شفافيت» تلاش‌هاي هسته‌اي‌اش را افزايش داده و «اعتماد ميان ايران و جهان را افزايش مي‌دهد». وي درباره تعليق دوباره غني‌سازي اورانيوم گفت که «ما اکنون در وضعيتي متفاوت هستيم».
در همين رابطه «توماس پيگرينگ»، ديپلمات مجرب آمريکايي که از دولت آمريکا خواسته است درباره مذاکرات با ايران جدي باشد، مي‌گويد که آمريکا با توجه به ماهيت پيچيده سياست در ايران بايد بسيار محتاط باشد. وي مي‌گويد که هيچ کس از روحاني انتظار ندارد نرمش بسياري نشان داده و به راحتي عقب‌نشيني کند.

 


اميدوارم بتوانيم عدالت را اجرا کنيم
من اميدوارم که اين عدالتي که به يمن وجود اسلام و اولياء اسلام در بين بشر آمده، ما بتوانيم بعد از دو هزار و پانصد سال ظلم و رژيم ظالم و بعد از پنجاه سال خيانت و ظلم، ستم و چپاولگري بتوانيم ان‌شاء الله تعالي در ايران اولاً و در ساير جهان بعدها پياده کنيم.
صحيفه نور- ج12 - ص 130

 


مديرکل روابط عمومي و تشريفات قوه ‌قضائيه تصريح کرد: رئيس قوه ‌قضائيه اول تيرماه مصادف با نخستين روز هفته قوه قضائيه با مردم سخن مي‌گويد.
«حسن رحيمي» اظهار داشت: آيت‌الله آملي لاريجاني در اين گفت‌وگوي زنده تلويزيوني بعد از اخبار ساعت 21 شبکه اول سيماي جمهوري اسلامي ايران ضمن تشريح سياست‌ها، برنامه‌ها، اهداف، اقدامات و عملکرد يک‌سال گذشته قوه قضائيه را نيز بيان خواهد کرد.
وي افزود: مطابق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته از سوي ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائيه براي استفاده مطلوب از ظرفيت رسانه ملي علاوه بر گفت‌وگوي زنده تلويزيوني آيت‌الله آملي لاريجاني، ساير مسئولان و جمعي از قضات دستگاه قضايي نيز با حضور در برنامه‌هاي صدا و سيما ضمن بيان برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در يک‌سال گذشته، پاسخگوي مردم نيز خواهند بود.
قائم مقام ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائيه همچنين از برگزاري همايش بزرگ دستگاه قضايي در تاريخ چهارم تيرماه، مصادف با چهارمين روز هفته قوه قضائيه خبر داد و گفت: در اين همايش سراسري که با حضور رئيس ‌قوه‌قضائيه و مسئولان عالي‌رتبه نظام، همچنين مسئولان عالي، قضات و کارکنان دستگاه قضايي برگزار مي‌شود، عملکرد يک‌‌ساله قوه قضائيه تبيين و با بحث و بررسي درباره برنامه‌هاي آينده قوه قضاييه محورهاي عمده تلاش‌ها و موفقيت‌هاي آن در کنار مشکلات و تنگناهاي موجود بر سر راه دستگاه قضايي نيز مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و از تعدادي از قضات و کارکنان دستگاه قضايي نيز تقدير مي‌شود.

 


يک روزنامه آمريکايي در گزارشي درباره انتخابات ايران، اميد آمريکا براي سقوط و براندازي نظام جمهوري اسلامي را پوچ توصيف کرد.
به نوشته روزنامه «شيکاگو تريبيون»، «حسن روحاني» رئيس‌جمهور منتخب ايران يکي از ارکان جمهوري اسلامي ايران بوده است و سابقه طولاني مدتي در به دست‌گيري جايگاه خيلي مهم و عالي‌رتبه در ايران داشته است.
براساس اين گزارش، وي معاون رئيس‌ مجلس ايران، نماينده مقام معظم رهبري ايران در شوراي امنيت ملي و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي ايران در دوران رياست جمهوري «محمد خاتمي» بوده است و اخيرا نيز رياست گروه کليدي مشاوران آيت‌الله «علي خامنه‌اي» رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران را داشته است.
اين روزنامه آمريکايي سپس با اشاره به اين موارد و همچنين نتيجه انتخابات اخير رياست جمهوري ايران که روز 24 خرداد ماه برگزار شد، ادامه داد که احتمالا تغييرات مثبتي بعد از آغاز به کار روحاني به عنوان رئيس‌جمهور ايران رخ خواهد داد.
شيکاگو تريبيون با اشاره به پيروزي روحاني در انتخابات ايران گزارش کرد که سياستمداران آمريکايي اميدوار بودند که تحريم‌هاي تنبيهي منجر شود تا مردم ايران به پا خيزند و روحانيون کشور خود را سرنگون کنند اما انتخابات رياست جمهوري ايران، مشروعيت نظام روحاني ايران را تقويت کرد و رئيس‌جمهور جديد ايران به تغييراتي که احتمالا پذيرفته، متعهد و بنابراين اين اميدها (سياستمداران آمريکا) پوچ است.
اين گزارش نتيجه‌گيري مي‌کند، فرقي نمي‌کند که روحاني چه تغييراتي را بتواند ايجاد کند اما درکنار روحانيون زندگي کردن همچنان يک چالش جدي براي آمريکا به حساب مي‌آيد. ايران به برنامه هسته‌اي خود ادامه مي‌دهد و احتمالا به حمايت از رقباي آمريکا ادامه مي‌دهد.
همچنين رجب صفروف، مدير مرکز مطالعه ايران معاصر در مصاحبه با خبرگزاري «روس بالت» گفت: پيروزي حسن روحاني در دور اول انتخابات خبر هيجان‌انگيز ناگهاني بود و هيچ کارشناسي در سراسر جهان نتوانست اين نتيجه انتخابات را درست حدس بزند.
وي افزود: جامعه غربي روحاني را طرفدار اصلاحات، ليبرال و کسي که مي‌توان به او متکي شد، قلمداد مي‌کند. با وجود اين همه اشتباه اين برداشت را درک مي‌کنند، روحاني هرگز به جناح اصلاح‌طلب تعلق نداشته ولي از سوي ديگر، هرگز به اين جريان بد و بيراه نگفته است.
به گزارش فارس، اين کارشناس مسائل ايران ابراز داشت: حسن روحاني با اصلاح طلبي هيچ وجه اشتراکي ندارد نمي‌توان او را به عنوان اصلاح‌طلب و چه بسا رهبر تمام «ميدان ليبرال» ايران تصور کرد؛ او نماينده واقعي و طبيعي جناح محافظه کار است. مي‌توان گفت که او از ديگران معتدل‌تر است ولي در مجموع، محصول تفکر محافظه‌کارانه و فلسفه اسلام مي‌باشد. او فرزند و رزمنده انقلاب اسلامي است. در عين حال، او تبلور اسلام ملايم متمدن دنيوي است.

 


در ادامه پيام‌هاي تبريک مقامات کشورهاي جهان به رئيس‌جمهور منتخب مردم ايران، برخي ديگر از اين کشورها با ارسال پيام‌هاي جداگانه‌اي آمادگي خود را براي تعامل و همکاري بيشتر با دولت جديد ايران اعلام کردند.
نخست‌وزير ايتاليا در يک نشست خبري با مطبوعات خارجي روابط مثبت با ايران را مهم دانست و بر اراده دولتش براي همکاري با جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد.
«انريکو لتا»، نخست‌وزير ايتاليا روز پنجشنبه در اين نشست خبري در پاسخ به سوالي مبني بر اين که ايتاليا براي سال‌هاي طولاني يکي از شريکان اصلي تجاري ايران در اروپا بوده و همواره در خط مقدم روابط حسنه با ايران قرار داشته با توجه به تغيير رئيس‌جمهور آينده روابط را چگونه ارزيابي مي‌کنيد گفت: انتخابات اخير در ايران، تاييد مشارکت مردمي در تمدن کهن اين کشور است.
وي تاکيد کرد: ايتاليا قصد همکاري با رئيس‌جمهور جديد با اراده فعال و عزم بسيار راسخ را دارد.
سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبري روسيا-24 گفت: آقاي روحاني در اوايل ماه اوت روي کار مي‌آيد. اين که ايشان درباره لزوم يافتن راه حلي براي حل موضوع هسته‌اي ايران به صورت خلاقانه‌تر و فعال‌تر صحبت کرده است کاملا حقيقت دارد و ما از اين مسئله استقبال مي‌کنيم.
نخست‌وزيران سابق لبنان هم در پيام‌‌‌هاي جداگانه‌اي ضمن تبريک پيروزي حسن روحاني در انتخابات آمادگي خود را براي همکاري بيشتر با ايران اعلام کردند.
سعدالدين حريري، فوأد سينيوره و سليم الحص در پيام‌هاي خود ابراز اميدواري کرده‌اند که روحاني بتواند روابط ايران با کشورهاي عربي را بيش از گذشته گسترش دهد.
شاهزاده «ترکي بن حمد» معاون وزارت خارجه عربستان در گفت‌وگو با روزنامه الوطن درباره پيش‌بيني‌ها از موضع تهران در قبال بحران سوريه در دوره رئيس‌جمهور جديد ايران گفت: عربستان روابط طبيعي با ايران که براساس احترام متقابل و مداخله نکردن در امور داخلي ديگر کشورها و تلاش براي حفظ منافع کشورها، امنيت و ثبات آنان باشد تاييد مي‌کند و اگر اين قضيه هدف روحاني باشد و در پي تحقق آن باشد ما نيز از آن حمايت مي‌کنيم و اين رويکرد وي را تبريک مي‌گوييم.
شاهزاده ترکي به پيام تبريکي که ملک عبدالله، شاه سعودي به رئيس‌جمهور منتخب ايران ارسال کرد اشاره کرد و گفت: اين مسائل، روحاني را تشويق مي‌‌کند که به اظهارات خود وفادار بماند و عربستان نيز از آنچه به امنيت و ثبات منطقه منجر شود و روابط تهران-رياض را به وضعيت طبيعي سابق خود بازگرداند حمايت مي‌کند.
همچنين «شيخ احمد الصباح» وزير امور خارجه کويت در ديدار حسين اميرعبداللهيان معاون وزير خارجه کشورمان با تاکيد بر اين نکته که ايران نقش مهمي در منطقه دارد، برگزاري انتخابات مهم و باشکوه رياست جمهوري در ايران با مشارکت 72 درصد واجدين شرايط و انتخاب روحاني را تبريک گفت.
وي بر اهميت ديدار روحاني از کويت و کشورهاي حوزه خليج‌فارس تاکيد و اظهار داشت:‌ ان‌شاءالله سفر امير کويت به تهران در اولين فرصت انجام خواهد شد.
وزير خارجه کويت روابط موجود دو کشور را ممتاز خواند و خواهان توسعه و تعميق هرچه بيشتر روابط شد.

 


روحاني برجسته شيعيان تايلند با تاکيد بر اينکه کشورهاي جنوب شرق آسيا ظرفيت‌ خوبي براي تبليغ و نشر مکتب تشيع دارند، گفت: کارهاي زيادي مانده که بايد براي نشر مکتب اهل بيت(ع) در اين کشورها انجام شود و نياز به حمايت دارد.
حجت‌الاسلام شيخ غلامعلي اباذر در گفت‌وگو با فارس در قم اظهار داشت: دين اکثريت در تايلند آيين بوداست و دين اسلام در اين کشور از لحاظ شمار پيروان، دومين جايگاه را دارد. حکومت تايلند نيز مسلمانان را به عنوان اقليت به رسميت مي‌شناسد.
رهبر شيعيان تايلند افزود: بيشتر مسلمانان در منطقه جنوب کشور که با کشور مالزي همسايه است تمرکز دارند و بسياري نيز در پايتخت کشور سکونت دارند. مسلمانان تايلند از اقوام و نژادهاي مختلف تايي، مالزيايي، هندي، ايراني، چامي و چيني‌ هستند و در طول چند صد سال در کنار پيروان اديان و آيين‌هاي مختلف زندگي کرده‌اند.
اباذر در ادامه به تبيين وضعيت شيعيان در اين کشور پرداخت و ابراز داشت: آمار شيعيان تايلند در حال حاضر جمعيتي بين 60 تا 100 هزار نفر است که به صورت رسمي شيعه هستند و حدود 40 هزار نفر کساني هستند که شيعه بوده ولي در ظاهر آن را بروز نداده و بر اثر مسائل مختلف تقيه مي‌کنند.
وي ادامه داد: ما در تايلند مسجدي به نام الهدي داريم که داراي کتابخانه، سالن جلسات، مسجد و حسينيه است که جلسات متعددي در خصوص تشريح موضوعات احکامي و اعتقادي در آنجا برگزار مي‌کنيم و اين جلسات مورد استقبال شيعيان و دانشجويان اهل سنت و همچنين غير مسلمانان از جمله بودايي‌ها قرار مي‌گيرد.
روحاني برجسته شيعيان تايلند در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح نحوه برگزاري مراسم مذهبي در کشور تايلند پرداخت و بيان داشت: شيعيان تايلند نيز مانند ساير شيعيان جهان در مناسبت‌هاي مختلف ديني و مذهبي مراسم و برنامه‌هاي متنوعي را به صورت مردمي و خودجوش برگزار مي‌کنند. هر هفته روزهاي سه‌شنبه مراسم قرائت دعاي توسل و پنجشنبه‌ها قرائت دعاي کميل را برگزار مي‌کنيم، همچنين بنده روزهاي جمعه در مسجد الهدي بانکوک نماز جمعه را برگزار کرده و اهل سنت نيز در کنار شيعيان در اين نماز حضور پيدا مي‌کنند.
شيخ اباذر افزود: با فرا رسيدن ماه شعبان و نيمه اين ماه شريف، مراسم بزرگي را با حضور شيعيان تايلند برگزار مي‌کنيم. قبل از رسيدن اين روز با توزيع پوستر و برچسب‌هاي مختلف با موضوع امام زمان (عجل‌الله تعالي‌فرجه) بين مردم توزيع کرده و به اين وسيله ضمن اطلاع‌رساني از نزديک شدن سالروز منجي عالم بشريت،‌ ولادت اين مولود آسماني را از طريق ايميل و پيامک تبريک مي‌گوييم.
وي ادامه داد: قبل از برگزاري مراسم طي فراخواني، ‌شعرايي که در خصوص اين حضرت شعر سروده‌اند،‌ شعرهاي خود را براي ما ارسال مي‌کنند و پس از بررسي و تاييد در مراسمي که روز نيمه شعبان برگزار مي‌شود آنها را قرائت کرده و به رسم يادبود هدايايي را دريافت مي‌کنند.
رهبر شيعيان تايلند با بيان اينکه اين مراسم با برنامه‌هاي مختلفي همچون اجراي نمايش آييني، ‌خواندن سرود، ‌جمع‌خواني و توزيع کتاب با موضوع مهدويت برگزار مي‌شود ابراز داشت: همچنين براي فرهنگ‌سازي و بزرگداشت اين روز براي کودکان ‌به آنها عيدي داده مي‌شود تا ياد و خاطر روز نيمه شعبان در ذهن آنها حک شود.
امام جمعه شهر بانکوک در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح وضعيت ارتباط شيعيان تايلند با شيعيان کشورهاي همسايه پرداخت و گفت: روحانيوني که در کشورهاي مجاور از جمله برمه، کامبوج و مالزي مسئوليت مؤسسات فرهنگي و يا امامت جماعت شهرهاي مختلف را بر عهده دارند، غالباً از شاگردان بنده بوده‌اند و در حال حاضر نيز ارتباط دوطرفه خوبي با آنها داريم.
رهبر شيعيان تايلند در پايان با تاکيد بر اينکه کشور تايلند و کشورهاي جنوب شرق آسيا ظرفيت‌هاي خوبي براي تبليغ و نشر مکتب حقه تشيع دارند خاطرنشان کرد: کارهاي زيادي مانده که بايد براي نشر مکتب اهل بيت (عليهم السلام) در اين کشور انجام شود که هم اکنون نيز در حال پيگيري است، ولي اگر از اين فعاليت‌ها حمايت شود مطمئناً سرعت پيشرفت کارها بيشتر خواهد شد و بهتر و اثرگذارتر مي‌توانيم در صحنه ترويج مکتب اهل بيت (عليهم‌السلام) قدم برداريم.

 


وزراي فرهنگ، اطلاعات، دفاع، کشور و امورخارجه در هفته جاري با حضور در کميسيون امنيت ملي مجلس پاسخگوي سؤالات نمايندگان خواهند بود و کميسيون‌هاي تخصصي مجلس از روز يکشنبه تا چهارشنبه ‌? تا ? تير جلسه تشکيل خواهند داد.
حضور ? وزير
در کميسيون امنيت ملي مجلس
روز سه‌شنبه ? تيرماه سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي پاسخگويي به سوالات برخي نمايندگان به کميسيون امنيت مي‌آيد و پس از آن نيز احمد وحيدي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جهت پاسخگويي به سوال جواد هروي نماينده قائنات و زير‌کوه در اين کميسيون حضور خواهد يافت.
در ادامه اين جلسه حيدر مصلحي، وزير اطلاعات براي پاسخگويي به سوال بيژن نوباوه نماينده مردم تهران، و مصطفي محمدنجار، وزير کشور براي پاسخگويي به سوالات چند تن از نمايندگان مهمان کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مي‌شوند.
همچنين در روز سه‌شنبه علي‌اکبر صالحي وزير امور خارجه کشور براي پاسخگويي به سوالات برخي نمايندگان در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس حاظر مي‌شوند.
امنيت شناگران در شهرهاي ساحلي
کميسيون فرهنگي مجلس روز يکشنبه ? تير در جلسه خود به رصد اخبار فرهنگي مي‌پردازد و در روز سه شنبه طرح محافظت از امنيت شناگران در شهرهاي ساحلي را بررسي مي کند.
همچنين کميسيون صنايع و معادن مجلس در روز يکشنبه هفته جاري طرح اصلاح موادي از قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل ?? قانون اساسي را مورد رسيدگي قرار مي‌دهد.
اين کميسيون سه شنبه 4 تير هم طرح الحاق يک تبصره به ماده (??) قانون اصلاح قانون اصلاح معادن و لايحه اصلاح قانون کار را بررسي مي‌کند.
کميسيون کشاورزي،‌ آب و منابع طبيعي مجلس نيز در روز يکشنبه به بررسي طرح نجات و احياي درياچه‌ها و تالاب‌هاي کشور مي پردازد. در روز سه‌شنبه هم وزير جهاد کشاورزي براي پاسخگويي به سؤالات برخي از نمايندگان به اين کميسيون مي‌آيد.
همچنين اعضاي کميسيون شوراها و امور داخلي کشور مجلس در روز يکشنبه به طرح اصلاح مواد ? و ?? قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي خواهند پرداخت و در روز سه شنبه از وزير کشور جهت پاسخگويي به سؤالات برخي از نمايندگان دعوت خواهند کرد.
انتخاب اعضاي هيئت تفحص کننده
از سازمان تأمين اجتماعي
کميسيون اجتماعي مجلس در جلسه روز يکشنبه اعضاي هيئت تحقيق و تفحص از سازمان تأمين اجتماعي را انتخاب مي‌کنند و در روز سه شنبه هم به بررسي لايحه تشکيل سازمان ملي استاندارد ايران مي‌پردازند.
ارزيابي از وضعيت دارويي کشور
با حضور وزير بهداشت
کميسيون بهداشت و درمان مجلس در روز يکشنبه ? تيرماه وضعيت دارويي کشور را با حضور محمد‌حسن طريقت منفرد، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مورد ارزيابي قرار مي‌دهد.
حضور ? وزير در کميسيون آموزش
قرار است در روز سه‌شنبه وزير آموزش و پرورش جهت بررسي درخواست تحقيق و تفحص عبدي از وزارت آموزش و پرورش حضور پيدا ‌کند و دانشجو وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري نيز روز سه‌شنبه، جهت پاسخگويي به سؤالات ايرانپور، پورابراهيمي ومحمدسعيد اربابي در کميسيون آموزش مجلس حاضر خواهد شد.

 


معاون رئيس پارلمان ملي جمهوري آذربايجان با اشاره به حمايت ايران از تماميت ارضي اين کشور تاکيد کرد جمهوري آذربايجان به بيگانگان اجازه نخواهد داد که از خاکش عليه ايران استفاده کنند.
«ضيافت عسکراف» معاون رئيس ملي جمهوري آذربايجان‌ در ديدار با کاظم جلالي سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ايران با تبريک انتخاب رئيس‌جمهوري جديد ايران، انتخابات ايران را دموکراتيک و غرورآفرين خواند و ابراز اميدواري کرد در دوره جديد نيز توسعه مناسبات دو کشور ادامه پيدا کند.
معاون رئيس پارلمان ملي جمهوري آذربايجان همچنين با اشاره به حمايت‌هاي ايران از تماميت ارضي جمهوري آذربايجان افزود: جمهوري آذربايجان به بيگانگان اجازه نخواهد داد که از خاک اين کشور عليه ايران استفاده کنند.
به گزارش فارس در اين ديدار جلالي نيز توسعه روابط دوستانه و برادرانه بين دو کشور را به نفع دو ملت و دو دولت خواند و گفت: نبايد اجازه داد بيگانگان در مناسبات دو کشور خلل ايجاد کنند.
رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه حمايت از استقلال و تماميت ارضي جمهوري آذربايجان‌ رويکرد تهران در قبال جمهوري آذربايجان مي‌باشد، افزود: ايران معتقد است که بيگانگان تمايلي به حل مناقشه قره‌باغ ندارند.
کاظم جلالي به منظور شرکت در سي‌امين اجلاس کميته اجرايي اتحاديه بين‌المجالس اسلامي به باکو سفر کرده است.

 


با گذشت چند روز از انتخابات رياست‌جمهوري در ايران، مقامات صهيونيستي تهديد و ياوه‌گويي عليه کشورمان را از سر گرفتند.
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي روز پنج‌شنبه در ديدار با مسئول دستگاه سياست خارجي اتحاديه اروپا يک بار ديگر اين اتحاديه را به تلاش براي توقف برنامه هسته‌اي ايران تشويق کرد.
«بنيامين نتانياهو» در اين ديدار به «کاترين اشتون» که به فلسطين اشغالي سفر کرده، گفت: اين (فعاليت هسته‌اي ايران) بايد متوقف شود و فکر مي‌کنم مهم است که اروپا هم به اسرائيل،‌ آمريکا و ديگر اجزا مسئول جامعه بين‌المللي ملحق شود و پايان برنامه هسته‌اي ايران را خواستار شود.
نتانياهو در اين صحبت‌ها توقف کامل غني‌سازي و همچنين تعطيلي کامل سايت غني‌سازي «فردو» را خواستار شد.
وي مدعي شد: تغيير رويکرد رئيس‌جمهور جديد ايران تنها در صورتي ثابت مي‌شود که اين کشور غني‌سازي را متوقف کند.
نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي که به شدت از مخالفت مجدد اتحاديه اروپا با قرار دادن نام حزب‌الله در ليست گروه‌هاي تروريستي خشمگين است، در اين ديدار از کشورهاي اروپايي خواست حزب‌الله را تروريست اعلام کنند.
در همين رابطه «موشه يعلون» وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز بار ديگر افزايش چشمگير تحريم‌ها عليه ايران را خواستار شد و گفت: بايد کاري کرد ايران بر سر دو راهي بقا يا بمب اتم قرار بگيرد.
به گزارش روزنامه صهيونيستي «جروزالم‌پست»، «موشه يعلون» روز چهارشنبه مدعي شد: تا زماني که ايراني‌‌ها باور نکنند جامعه جهاني مصمم به توقف برنامه هسته‌اي اين کشور است، دست از اين برنامه برنمي‌دارند.
وزير جنگ رژيم صهيونيستي که در مراسم پايان دوره آموزشي افسران ارتش صحبت مي‌کرد، گفت: اکنون در سايه انتخابات تحولات جديدي را در ايران تجربه مي‌کنيم، اما نسبت به بلندپروازي نظام ايران براي دستيابي به سلاح اتمي نيز هوشياريم.
يعلون در اين صحبت‌ها بار ديگر «افزايش چشم‌گير تحريم‌ها عليه ايران» را خواستار شد تا ايران بر سر دوراهي انتخاب «بقا يا بمب‌ هسته‌اي» قرار گيرد.

 


سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران پس از مشخص شدن برنامه، تاريخ، دستور کار و سطح نشست بين‌المللي ژنو پيرامون مساله سوريه، درباره حضورش در اين نشست تصميم‌گيري خواهد کرد.
«سيدعباس عراقچي» در پاسخ به اين سوال که «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه نيز مانند «فرانسوا اولاند» رئيس‌جمهور فرانسه خواستار حضور دکتر «حسن روحاني» رئيس‌جمهوري منتخب در نشست بين‌المللي ژنو شده است، گفت: ما از اين اظهارنظرها استقبال مي‌کنيم اما تصميم‌گيري‌ درباره حضور ما در نشست ژنو، پس از روشن شدن برنامه، دستور کار، تاريخ و سطح اين نشست خواهد بود.
وي با يادآوري اظهارنظرهاي مختلف توسط طرف‌هاي گوناگون درباره نشست بين‌المللي ژنو تصريح کرد: هنوز هيچ‌گونه «درخواست رسمي» درباره حضور کشورمان در اين نشست دريافت نکرده‌ايم.
معاون وزير‌امور خارجه در گفت‌وگو با ايرنا تاکيد کرد: به رغم رايزني‌هاي فراوان، هنوز هيچ دستور کار و برنامه‌اي و نيز تاريخي براي برگزاري نشست بين‌المللي ژنو تعيين نشده است.
پيش از اين، مقامات کشورمان از دعوت شفاهي از تهران براي حضور در نشست بين‌المللي ژنو درباره سوريه خبر داده بودند.

 


مراتب اعتراض شديد ايران نسبت به اظهارات تفرقه‌افکنانه و طايفه‌گرايانه در دامن زدن به اختلافات مذهبي از سوي وزارت خارجه کشورمان به سفير قطر ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، به دنبال اظهارات تفرقه‌افکنانه و طايفه‌گرايانه در دامن زدن به اختلافات مذهبي و تقويت گروه‌‌هاي تکفيري در منطقه و تزريق حقد و کينه بين معتقدان به دين مبين اسلام، وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران مراتب اعتراض شديد خود را نسبت به اين‌گونه اظهارات در گفت‌وگو با سفير قطر به وي ابلاغ کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10