(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 01 تیر  1392 - شماره 20523

تلاش انگليس براي قرار دادن حزب‌الله در فهرست تروريست‌ها ناکام ماند
حسنين هيکل: قطع رابطه با سوريه از اختيارات رئيس‌جمهور مصر نيست
کاترين اشتون خواستار لغو محاصره نوار غزه شد
کشتي حامل اسلحه براي تروريست‌ها در سوريه به قعر اقيانوس هند رفت
تروريست‌ها در پيشاور نمازگزاران شيعه را به خاک و خون کشيدند
درگيري معترضان با پليس ترکيه همچنان ادامه دارد
اعتراض شديد حامد کرزاي به مذاکرات آمريکا و طالبان در دوحه
تظاهرات ميليوني عليه فساد دولتي در 80 شهر برزيل
تظاهرات ميليوني مردم مصردرحمايت از مرسي
روسيه به دليل بي‌اعتمادي پيشنهاد آمريکا براي خلع سلاح اتمي را نپذيرفت
   


تلاش انگليس براي قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در ليست گروه‌هاي تروريستي اتحاديه اروپا با شکست مواجه شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از شبکه خبري الجزيره، به‌رغم اينکه اکثر کشورهاي اتحاديه اروپا از جمله فرانسه و آلمان پيشنهاد انگليس را براي قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در ليست سازمان‌هاي تروريستي اروپا تاييد کردند ليکن به دليل اينکه همه کشورها در اين زمينه اجماع نداشتند اين پيشنهاد با شکست مواجه شد.در همين رابطه سخنگوي کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت قرار دادن حزب‌الله لبنان در ليست تروريستي اين اتحاديه نيازمند اجماع همه اعضا است.با اين حال ديپلمات‌هاي اروپايي اعلام کردند رايزني‌ها هنوز تمام نشده و احتمال دارد در نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا که در ژوئيه آينده (تير ماه) برگزار مي‌شود بررسي شود.

 


نويسنده سرشناس مصري با انتقاد شديد‌اللحن از رئيس‌جمهور مصر تاکيد کرد موضوع قطع رابطه با سوريه مربوط به امنيت ملي مصر است و تصميم‌گيري درباره آن از اختيارات رئيس‌جمهور نيست.
به گزارش خبرگزاري فارس، «حسنين هيکل» در گفت‌و‌گويي با شبکه سي‌بي‌سي گفت تصميم‌گيري درباره قطع رابطه با سوريه از اختيارات «محمد مرسي» نيست زيرا اين موضوع به امنيت ملي مصر مربوط است.وي اظهار داشت، مرسي با تصميم‌گيري درباره قطع رابطه با سوريه در تلاش است براي جلب رضايت طرف‌هاي نفتي حوزه خليج‌فارس و سلفي‌هاي مصر است.هيکل افزود بحران سوريه از چارچوب کشورهاي کوچک خارج شده و به دو قدرت بزرگ يعني روسيه و آمريکا واگذار شده و اينها هستند که در مورد سوريه تصميم‌گيري مي‌کنند.

 


مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با سفر به نوار غزه بر ضرورت لغو محاصره اين منطقه و بازگشايي تمامي گذرگاه‌هاي تجاري به منظور ورود کالا و نيازمندي‌هاي اساسي شهروندان فلسطيني تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از مرکز اطلاع‌رساني فلسطين، کاترين اشتون، در کنفرانسي مطبوعاتي با کميسر عالي آژانس امدادرساني و کاريابي براي آوارگان فلسطيني «آنروا» خاطرنشان کرد: من به اين دليل از غزه بازديد کردم تا رنج و محنت ساکنان اين شهر مهم فلسطين را براي جهانيان تشريح کنم.
اشتون افزود: چندين مرتبه از غزه بازديد کرده‌ام و اکنون نيز همزمان با روز آوارگان به اين باريکه سفر کرده‌ام تا رنج و محنت ساکنان اين منطقه را براي همگان به تصوير بکشم. ما از آوارگان فلسطيني و فعاليت‌هاي آژانس آنروا حمايت مي‌کنيم.
وي تاکيد کرد: ما نبايد به حرف و حديث در مورد اوضاع انساني ساکنان غزه و رنج و محنت آنان بسنده کنيم، زيرا تا به امروز نيز مقامات زيادي از کشورهاي مختلف از اين باريکه ديدن کرده‌اند، اما مهم نتايج اين ديدارهاست.
اشتون ضمن اشاره به حمايت‌هاي هميشگي اتحاديه اروپا از فعاليت‌هاي آژانس آنروا و ارائه حمايت‌هاي مالي و سياسي بيشتر به اين آژانس، تاکيد کرد: ما خواستار بازگشايي گذرگاه‌هاي غزه و بهبود وضعيت اقتصادي اين منطقه و فراهم کردن وضعيت معيشتي مناسب براي کودکان فلسطيني هستيم.
وي ضمن اشاره به اينکه اتحاديه اروپا از عمليات سازش در منطقه و تغيير اوضاع انساني در نوار غزه حمايت مي‌کند، تاکيد کرد: حمايت‌هاي موقت و مقطعي از ساکنان غزه کفايت نمي‌کند، به همين خاطر اتحاديه اروپا و 27 کشور عضو آن به هر شيوه ممکن در تلاش براي بهبود اوضاع در اين منطقه خواهند بود.
اشتون پس از ديدار از غزه به رام‌الله رفت و در اين شهر با محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين به تبادل‌نظر پرداخت.
در اين ديدار درباره از سرگيري مذاکرات صلح خاورميانه بحث‌ و گفت‌وگو شد.
طرفين در اين ديدار تاکيد کردند که توقف شهرک‌سازي‌ها و آزادي اسيران فلسطيني فضاي بهتري را براي از سرگيري مذاکرات صلح به وجود مي‌آورد.

 


يکي از بزرگترين کشتي‌هاي آمريکايي با هزاران کانتينر حامل سلاح و مهمات براي گروه‌هاي مسلح در سوريه در اقيانوس هند و در نزديکي سواحل يمن غرق شد.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از شبکه تلويزيوني سوريه، يکي از بزرگترين کشتي‌هاي کانتينربر جهان به نام «ملکم فورد» در حالي که 4500 کانتينر سلاح و مهمات براي تروريست‌هاي سوري حمل مي‌کرد درهم شکسته شد و سلاح‌هاي آن به قعر اقيانوس رفت.
شرکت سازنده کشتي‌هاي کانتينربر ژاپني با تاييد اين خبر اعلام کرد کشتي درهم شکسته ملکم‌فورد از انبارهاي ارتش آمريکا در سنگاپور به سمت بندر عقبه اردن در حال حرکت بود تا از آنجا تسليحات خود را به گروه‌هاي تروريستي مسلح در سوريه منتقل کند.
اين شرکت ژاپني همچنين اعلام کرد اين کشتي آمريکايي که طولش به 643 متر مي‌رسيد پس از حرکت از بندر سنگاپور در روز چهارشنبه و طي مسافت 750 کيلومتري به دليل شرايط نامساعد جوي و نبود ديدکافي دچار سانحه شده و دو نيم شده است. هنوز جزئيات بيشتري از غرق اين کشتي مخابره نشده است.

 


تروريست‌هاي طالبان با انفجار بمب در مسجد شيعيان شهر پيشاور پاکستان، 14 نفر را شهيد و 25 تن ديگر را مجروح کردند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، عوامل طالبان محلي ديروز نمازگزاران جمعه را در شهر پيشاور با انفجار بمب هدف قرار دادند. اين انفجار که در مسجد شيعيان اين شهر رخ داد، جان 14 شيعه را گرفت و حدود 25 نفر ديگر را زخمي کرد.
شمار زيادي از مردم پيشاور شيعه هستند. اين شهر يکي از مراکز اصلي فعاليت طالبان محلي نيز هست و به همين خاطر، عمليات تروريستي فوق نيز به احتمال زياد، کار طالبان محلي است.

 


نيروهاي امنيتي ترکيه در پايتخت و شهر اسلامبول با ماشين‌هاي آب‌پاش و نارنجک‌هاي دودزا به تظاهرات ضددولتي حمله کردند.
به گزارش شبکه العالم، علي‌رغم تهديدات دولت ترکيه، ديروز نيز شهرهاي آنکارا و اسلامبول صحنه تظاهرات معترضان بود. در اسلامبول شب جمعه درگيري شديدي ميان طرفين رخ داد و در نتيجه آن، يک جوان ديگر کشته شد. بدين ترتيب، تظاهرات 16 روزه ضددولتي تاکنون شش کشته و بيش از 5000 زخمي داشته است.
مردم اسلامبول ديروز در پارک‌هاي سراسر شهر تجمع کرده و عليه سياست‌هاي آنکارا شعار دادند.
در آنکارا صدها تظاهرکننده عليه «رجب طيب اردوغان» و حزب حاکم «عدالت و توسعه» شعار مي‌دادند. پليس نيز براي متفرق کردن معترضان از خودروهاي آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد.
«هاشم جوناي» کارشناس مسائل ترکيه به شبکه العالم گفت، اعتراضات خياباني عليه دولت تا انتخابات آينده (شش ماه ديگر) احتمالا ادامه مي‌يابد.
علويان ترکيه نيز از اعتراضات ضددولتي در اين کشور حمايت کردند. علت اصلي حمايت مردمي از اعتراضات ضد دولتي، پيروي اردوغان از سياست‌هاي آمريکا وناتو در منطقه است.

 


رئيس‌جمهور افغانستان به چگونگي مذاکرات ميان دولت آمريکا و طالبان در دوحه به‌شدت اعتراض کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، افتتاح دفتر طالبان در دوحه و مطالباتي که نمايندگان طالبان در آنجا مطرح کرده‌اند، واکنش تند «حامد کرزاي» را در پي داشت. نمايندگان طالبان بر بالاي دفتر خود پرچم «امارت اسلامي افغانستان» را که به اين گروه تعلق دارد، نصب کردند. در پي آن اعلام شد که طالبان قصد دارد با نهادهاي بين‌المللي مثل سازمان‌ ملل و کشورهاي ديگر رابطه برقرار کند.
اين رويکرد طالبان و سکوت آمريکا دولت کابل و شخص کرزاي را نگران کرد. کرزاي اعلام کرد که اين مذاکرات را تحريم مي‌کند.
در پي اين موضع‌گيري، «جان کري» وزير خارجه آمريکا با رئيس‌جمهور افغانستان تماس گرفت و به وي گفت پرچم طالبان از بالاي دفتر اين گروه در دوحه برداشته مي‌شود. کرزاي نيز خواستار شفافيت در مذاکرات شد و علاوه بر آن، شرط گذاشت که هيچ مذاکره‌اي در دوحه بدون حضور و مديريت دولت وي صورت نگيرد. کرزاي از اين واهمه دارد که آمريکا در مذاکراتش با طالبان، دولت کابل را دور بزند. آمريکايي‌ها به کرزاي اطمينان داده‌اند که طالبان از دفتر خود در دوحه براي مقاصدي غير از مذاکرات صلح استفاده نکند. در مورد آخرين مواضع کرزاي در برابر مذاکرات دوحه گزارشي نرسيده است.در اين ميان، طي نخستين دور مذاکرات ميان نمايندگان آمريکا و طالبان در دوحه، طالبان خواستار آزادي پنج عضو خود از زندان گوانتانامو در مقابل آزادي يک سرباز آمريکايي شد.
کارشناسان مي‌گويند آمريکا قصد دارد جريان‌هاي سلفي و بنيادگراي اهل سنت را در مقابل ساير مسلمانان تقويت کند.

 


صدها هزار نفر در شهرهاي مختلف برزيل در اعتراض به هزينه‌هاي زياد برگزاري جام‌جهاني و کاهش خدمات عمومي تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها براي هفتمين روز متوالي و در ادامه اعتراض‌هاي مردمي در برزيل بيش از يک ميليون نفر در خيابان هاي 80 شهر اين کشور عليه فساد دولتي،‌ هزينه‌هاي زياد جام‌جهاني و کاهش خدمات عمومي تظاهرات کردند.
پليس برزيل براي فرونشاندن اعتراضات مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور، گاز فلفل و گلوله‌هاي پلاستيکي شده است.
در جريان سرکوب مردم به دست نيروهاي پليس دست کم يک نفر در شهر سائوپولو کشته شد.
در برزيليا پايتخت نيز درگيري‌هاي بسيار شديدي در اطراف وزارت امورخارجه اين کشور گزارش شده است. معترضان قصد داشتند وارد ساختمان وزارت خارجه شوند که با مقاومت نيروهاي پليس مواجه شدند.
اعتراضات مردم برزيل ابتدا به دليل تصميم دولت براي افزايش هزينه خدمات حمل‌ونقل عمومي آغاز ولي در ادامه به مطالبات بيشتري از سوي معترضان مبني بر پايان دادن به فساد دولتي در اين کشور و هزينه‌هاي 15 ميليارد دلاري جام‌جهاني 2014 برزيل منجر شد.

 


مردم مصر به دعوت جنبش‌ها و احزاب اسلام‌گرا ،در حمايت از دولت «محمد مرسي»تظاهرات ميليوني برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس ، حدود يک ميليون مصري ديروز در قاهره وشهرهاي بزرگ مصر در حمايت از دولت مرسي وحزب حاکم با شعار «خشونت نه» تظاهرات کردند.مردم قاهره به دعوت جماعت اخوان‌المسلمين و شماري از احزاب اسلامي مقابل مسجد «رابعه العدويه» اجتماع وحمايت خود را از رئيس‌جمهور تا پايان رياست جمهوري وي اعلام کردند.
تظاهر‌کنند گان تصاويري از مرسي و پرچم‌هاي اخوان‌المسلمين را در دست داشته و شعارهايي در حمايت از مرسي و پاکسازي رسانه‌ها از بازماندگان مبارک سر مي‌دادند.
دولت مرسي طي ماه هاي گذشته از طرف احزاب و گروه هاي مخالف به شدت تحت فشار بوده است. به طوري که مرسي اخيرا «جبهه نجات ملي» (ائتلاف مخالفان) را به بر اندازي دولت متهم کرده بود.
اين در حالي است که احزاب‌ و گروه‌هاي مخالف مصر طي فراخواني از مردم خواسته‌اند روز 30 ژوئن(9تير) همزمان با سالروز رياست جمهوري مرسي، عليه وي تظاهرات کرده و برکناري مرسي و برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري را خواستار شوند.
از سوي ديگر، سفارت آمريکا در قاهره طي بيانيه‌اي به اتباع خود نسبت به حضور در مکان‌هاي برگزاري تظاهرات هشدار داده بود.
خشم از دخالت‌هاي سفير آمريکا
يک منبع نظامي مصر تأکيد کرد که نيروهاي مسلح فشار يا دخالت در امور داخلي اين کشور از سوي هرطرف خارجي به بهانه دموکراسي را نمي‌پذيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين منبع به شبکه العربيه گفت که تصميم نيروهاي مسلح براي دفاع از کشور و خواسته‌هاي ملت مصر ناشي از اصول عملکرد ملي آن است و اين نيروها به معيارهاي قانوني پايبندهستند. وي تصريح کرد که ارتش با اعمال فشار يا دخالت در امور داخلي مصر از سوي هر طرفي به بهانه دموکراسي مخالف است.
بر اساس اين گزارش ، «آن پاترسون» سفير آمريکااخيرا طي سميناري دخالت نکردن ارتش و دوري آن از روند سياسي را خواستار شده و گفته بود: ارتش مصر روابط خوبي با دولت آمريکا دارد و در مرحله پس از انقلاب مسئوليت‌پذير بوده است، با اين وجود، در معرض انواع اهانت‌ ها قرار گرفت و همين امر باعث ايجاد نگراني شده است که مبادا ارتش بار ديگر خود را در معرض چنين موضعي قرار دهد و ما به کلي با حکومت نظامي مخالف هستيم و مصر بايد يک دولت مدني داشته باشد.

 


مسکو در واکنش به پيشنهاد رئيس جمهور آمريکا براي کاهش سلاح‌هاي اتمي استراتژيک گفت به آمريکا اعتماد ندارد.
به گزارش خبرگزاري «شين‌هوا»، «دميتري روگوزين»، معاون نخست‌وزير روسيه اعلام کرد نمي‌تواند پيشنهاد «باراک اوباما»، رئيس جمهور آمريکا را مبني بر کاهش يک سومي سلاح‌هاي اتمي بپذيرد. اين پيشنهاد بدان معناست که اوباما يا اصل مسئله را درک نمي‌کند يا دروغ مي‌گويد يا از اين موضوع بي‌اطلاع است. اين مقام روس افزود: تا زماني که مسکو و واشنگتن در رابطه با استقرار دفاع ضد موشکي آمريکا به توافق نرسند، مذاکره در رابطه با خلع سلاح اتمي ميان دو کشور صورت نخواهد گرفت.
روگوزين در ادامه تصريح کرد، کشورش به نيت‌هاي آمريکا براي محدود کردن استقرار سيستم ضد موشکي اعتماد ندارد.
اين اظهارات پس از درخواست اخير رئيس جمهور آمريکا از روسيه براي کاهش يک سومي تسليحات اتمي دو کشور مطرح شد. اوباما در کنفرانس برلين اعلام کرد: مي‌توان امنيت آمريکا و شرکاي اين کشور را همزمان با کاهش تسليحات اتمي با استفاده از يک بازدارندگي استراتژيک، قوي و معتبر تضمين کرد.
براساس معاهده کاهش سلاح‌هاي استراتژيک که آمريکا و روسيه در سال 2010 امضا کردند، ‌واشنگتن و مسکو متعهد شده‌اند تا ساخت و توليد کلاهک‌هاي خود را طي 10 سال آتي تا 30 درصد کاهش دهند و از 2200 کلاهک به 1550 کلاهک برسانند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10