(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 09 تـیـر 1392 - شماره 50529

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فرمانده فني نيروي دريايي ارتش:ناوشکن سهند در راه است
يک مسئول بانک مرکزي تشريح کرد
نقش عوامل اقتصادي و رواني در نوسانات بازار ارز
آغاز به کار دولت يازدهم از دوازدهم مرداد
درمکتب امام
ضرورت و اهميت همت بلند داشتن
طي مراسمي در سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي در لاهه انجام شد
اداي احترام مديرکل سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي به شهدا و جانبازان شيميايي سردشت
الجزيره : ايران هسته‌اي بهانه اسرائيل براي انحراف افکار جهان از جناياتش است
بروجردي خبر داد
در اختيار داشتن تجهيزات نامتعارف؛ دليل دستگيري جاسوسان اسلواک در ايران
تقدير محسن رضايي از شوراي نگهبان، وزارت کشور و صداوسيما
سردار نقدي: دولت جديد در استفاده از ظرفيت‌هاي بسيج غفلت نکند
   


فرمانده فني نيروي دريايي ارتش با بيان اينکه ناوشکن سهند در کارخانجات نيروي دريايي در حال ساخت است، گفت: ناوها، موشک‌اندازها، کشتي‌ها و غيره از جمله ناوهاي موشک‌انداز کلاس پيکان و ناوشکن سهند در دست ساخت است.
امير دريادار دوم عباس زميني فرمانده فني نيروي دريايي ارتش با اشاره به توانمندي اين نيرو در آبهاي آزاد گفت: نيروي دريايي بايد تجهيزات و فناوري متناسب با در ميدان بودن را در اختيار داشته باشد تا بتواند در مرزهاي دوردست از جمله درياي مديترانه،‌ کانال سوئز، تنگه باب‌المندب، اقيانوس آرام، تنگه مالاکا، درياي چين و ... حضور پيدا کند.
وي ادامه داد: ناوها، شناورهايي که به ماموريت‌هايي از اين دست اعزام مي‌شوند و بالغ بر 25 هزار کيلومتر در هر ماموريت طي مي‌‌کنند بايد شناورهاي به روز مجهز و مقاوم باشند که بتوانند در درياهاي توفاني که ارتفاع موج در آن به 10 تا 12 متر مي‌رسد و با سرعت باد 120 کيلومتر در ساعت، دوام آورده و آسيب نبينند.
فرمانده فني نيروي دريايي ارتش افزود: تاکنون 26 ناوگروه به خليج عدن، شمال اقيانوس هند، درياي سرخ، باب‌المندب،‌ درياي مديترانه، اقيانوس آرام، تنگه مالاکا، و .. اعزام شده‌‌اند. هر ناوگروه دست کم از دو ناو تشکيل مي‌شود در اين اعزام چند بار از خط استوا هم عبور کرده‌ايم.
وي افزود: ما در رويارويي با استکبار، ناو سهند را از دست داديم اما از پا ننشستيم و ناو جماران را ساختيم که هم اکنون نيز ماموريت‌هايي را انجام داده و يا در حال انجام دادن ماموريت است. سپس ناوشکن موج 2 يا همان دماوند را ساختيم که در شمال کشور به آب انداخته شد و ناوشکن‌هاي ديگري هم در شرف ساخت داريم. به علاوه ناوهاي موشک‌انداز کلاس پيکان نيز در دستور کار است.
فرمانده فني نيروي دريايي ارتش با بيان اينکه ناوشکن سهند در کارخانجات نيروي دريايي در حال ساخت است، اظهار داشت: همين طور ناوها، موشک‌اندازها، کشتي‌ها و غيره نيز در دست ساخت است که به موقع از آنها سخن گفته خواهد شد. بنابراين يک بخش عمده که در شرح وظايف فرمانده فني آمده، دخالت در نوسازي است. بخش ديگر هم مربوط به نگهداري تعميرات اساسي و فوق اساسي است.
وي خاطرنشان کرد: در شهريور سال گذشته خبر تعميرات فوق اساسي زيردريايي طارق را شنيديد حتي متخصصان کشور سازنده اعلام کرده بودند که تعميرات فوق اساسي اين کلاس از زيردريايي منحصرا در اختيار کشور سازنده و جمهوري اسلامي ايران قرار دارد که اين افتخار بزرگي است.
زميني در ادامه سخنانش تصريح کرد: در حوزه تسليح هم کارهاي بزرگي انجام شده که ناظر بر گذر از تحريم‌هاست. بسياري از واحدهايي که در گذشته در حکم يک منتقل کننده مسافر بودند هم اکنون تجهيز شده و به عنوان يک موشک‌انداز در اختيار يگان‌هاي نيروي دريايي قرار گرفتند و اين يعني آنها کاملا تغيير کاربري داده شده‌اند. همه اينها متناسب با راهبردي است که براي نيروي دريايي در نظر گرفته شده است.

 


مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانک مرکزي نقش عوامل اقتصادي و رواني را در نوسانات بازار ارز تشريح کرد.
پيمان قرباني در گفت‌وگو با فارس با بيان اينکه بازار ارز به عنوان يکي از بازارهاي مهم مالي درکشور از دو مقوله تاثيرپذير است، اظهار داشت: نخست مقوله عوامل بنيادي است که در قالب مدل‌هاي نرخ ارز و متغيرهاي ساختاري اقتصاد تعريف مي‌شوند و عواملي چون توليد ناخالص داخلي، نرخ رشد نقدينگي، نرخ تورم و نرخ سود بانکي مهم‌ترين عوامل موثر بر نوسانات بازار هستند.
وي با اشاره به اينکه در کنار اين عوامل بنيادين برخي مسائل تکنيکي عمدتا متاثر از انتظارات هم وجود دارد، افزود: واقعيت اين است که تحريم بانک مرکزي و کاهش فروش نفت در دو سال اخير نقش قابل توجهي در بروز التهاب در نرخ‌هاي ارز داشته، لذا فاصله گرفتن از رژيم نرخ ارز واحد نه به عنوان يک انتخاب بلکه يک اجبار و ضرورت بود.
مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانک مرکزي تصريح کرد: بانک مرکزي بايد در جهت تامين نيازهاي ضروري اقتصاد اولويت‌بندي را انجام مي‌داد؛ در واقع تسلط ريسک‌هاي غيراقتصادي در سال‌هاي اخير سبب شد تقاضاي ارز غيرخطي شود.
به گفته وي، در شرايط ملتهب هر ميزان ارز هم که به اقتصاد تزريق بشود، قادر به اعاده ثبات و آرامش به بازار نخواهد بود و اين وضعيت در ديگر کشورها نيز تجربه شده است.
قرباني با اشاره به پيش‌شرط‌هاي دستيابي به نظام ارز تک‌نرخي، گفت: دستيابي به رژيم تک‌نرخي ارز نه تنها مستلزم وجود يک تابع عرضه ارز با ثبات و منعطف است، بلکه نيازمند کاهش انتظارات فزاينده و حملات سفته‌بازانه به بازار ارز است؛ بنابراين اقداماتي که تاکنون بانک مرکزي انجام داده متناسب با شرايط ويژه تحميل شده به اين بانک بوده است و اين بانک ضمن آگاهي لازم از هزينه‌هاي ر‌ژيم چند نرخي ارز، اتخاذ تصميم نموده است.
وي تاکيد کرد: ضرورت حفظ و صيانت از ذخاير ارزشمند ارزي کشور نيز همواره مد نظر بوده است.
مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانک مرکزي افزود: چون شرايط اقتصادي ويژه بود بايد تصميماتي اتخاذ مي‌شد که قطعا هزينه‌هايي هم براي اقتصاد کشور داشت اما ضروري بود بانک مرکزي همه تلاش خود را براي تامين نيازهاي ارزي براساس اولويت‌ها انجام دهد و از تزريق ميزان کافي ارز به بازار براي تامين نيازهاي مذکور اطمينان حاصل مي‌کرد.
وي در مورد نوسانات نرخ ارز،‌ گفت: از جهش‌هايي که چه در جهت صعود و چه در جهت نزول داشتيم به خوبي مشهود است که تحولات بيروني و سياسي يکي از عوامل مهم تاثيرگذار بوده که در قالب انتظارات خود را نشان مي‌دهد؛ البته اثرگذاري اين تحولات طي سال‌هاي اخير تشديد شده که دليل آن هم ورود افراد غير حرفه‌اي به بازار طلا و ارز بوده است.
قرباني تصريح کرد: سرمايه‌گذاران حرفه‌اي قواعد بازي را مي‌دانند و در چنين شرايطي نوسان زيادي در بازار رخ نخواهد داد، اما ورود افراد غيرحرفه‌اي در حجم وسيع موجب شده که وقتي يک خبر منفي منتشر مي‌شود، موج بزرگي براي خريد هجوم مي‌برد و در زماني که خبر مثبتي منتشر شود، موج معکوسي براي فروش به بازار مي‌روند.
وي با بيان اينکه در علم اقتصاد اين رفتار به عنوان رفتار دسته‌جمعي شناخته شده که در اين حالت افراد غيرحرفه‌اي بدون توجه به بنيان‌هاي تعيين‌کننده آن متغير صرفا به تقليد از يکديگر، رفتاري را تکرار مي‌کنند، گفت: آنچه که سياست‌گذار بايد به آن توجه داشته باشد اين است که تنظيم متغيرهاي اقتصادي از جمله نرخ ارز بايد براساس عوامل تاثيرگذار بنيادي تعيين‌کننده آن متغير صورت گيرد و مقوله نرخ ارز هم از اين قاعده مستثني نيست.
وي با ابراز اميدواري از کاهش نرخ ارز در آينده، گفت: اميدوارم با رفع مسائل بيروني، مهار رشد نقدينگي و تورم و البته تامين ساير عوامل زمينه‌ساز، بتوان ارز را تک‌نرخي کرد و اين دستاوردي که يک بار براي کشور به ارمغان آمد، مجددا محقق شود.

 


پس از برگزاري مراسم تحليف رئيس‌‌جمهور جديد در ?? مردادماه، وي دو هفته فرصت دارد کابينه‌اش را براي اخذ رأي اعتماد به مجلس معرفي کند.
طبق اصل 113 قانون اساسي، پس‏ از مقام‏ رهبري، رئيس ‏جمهور عاليترين‏ مقام‏ رسمي کشور است‏ و مسئوليت‏ اجراي قانون‏ اساسي و رياست‏ قوه‏ مجريه‏ را جز در اموري که‏ مستقيماً به‏ رهبري مربوط مي‏شود، بر عهده‏ دارد.
اصل 114 هم تأکيد مي‌کند که رئيس‌ جمهور براي مدت‏ چهار سال‏ با رأي مستقيم‏ مردم‏ انتخاب‏ مي‏شود و انتخاب‏ مجدد او به صورت‏ متوالي تنها براي يک‏ دوره‏ بلامانع است‏.
طبق قانون، انتخاب‏ رئيس ‏جمهور جديد بايد حداقل‏ يک‏ ماه‏ پيش‏ از پايان‏ دوره‏ رياست‏ جمهوري‏ قبلي‏ انجام‏ شده‏ باشد و در فاصله‏ انتخاب‏ رئيس‏ جمهور جديد و پايان‏ دوره‏ رياست‏ جمهوري‏ سابق‏، رئيس ‏جمهور پيشين‏ وظايف‏ رئيس‏ جمهوري‏ را انجام‏ مي‏دهد.
زمان پايان دوره رياست جمهوري احمدي‌نژاد، 12 مرداد است؛ چرا که حکم وي 12 مرداد 1388 از سوي مقام معظم رهبري تنفيذ شد و لذا در سالگرد همين روز يعني 12 مرداد 92، دوره رياست جمهوري او به پايان مي‌رسد و مراسم تنفيذ حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس ‌جمهور منتخب برگزار مي‌شود.
پس از برگزاري اين مراسم، عملاً دوره سکانداري امور اجرايي کشور توسط رئيس‌ جمهور جديد آغاز خواهد شد؛ مراسم تحليف رئيس‌ جمهور جديد هم، طبق قانون اساسي پس از تنفيذ حکم وي، در مجلس برگزار مي‌شود.
بر اساس تصميم هيئت رئيسه مجلس، خانه ملت براي برگزاري مراسم تحليف از روز 13 مردادماه به بعد اعلام آمادگي کرده است؛ طبق اصل 121 قانون اساسي، رئيس‏ جمهور در جلسه‏اي که‏ در مجلس با حضور رئيس‏ قوه‏ قضائيه‏ و اعضاي شوراي نگهبان‏ تشکيل‏ مي‏شود، ماده 204 آيين‌نامه داخلي تصريح مي‌کند: «رئيس‌ جمهور، ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحليف و يا بعد از استعفاء يا سقوط دولت، کتباً اسامى هيئت وزيران را به همراه شرح حال هر يک از وزيران و برنامه دولت تسليم مجلس مى‏نمايد. رئيس مجلس مکلف است در اولين فرصت در جلسه علنى وصول معرفى‏نامه وزيران را اعلام و پس از قرائت، دستور تکثير آن را صادر نمايد.»
جلسات مجلس هم يک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول کلى برنامه دولت و اخذ رأى اعتماد براى هيئت وزيران به‌طور متوالى تشکيل مى‏گردد؛ با پيشنهاد رئيس و تصويب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد و مجلس در اين جلسات، نطق نخواهد داشت.
به گزارش فارس، پس از رأي اعتماد مجلس به کابينه، عملاً هيئت وزيران تشکيل مي‌شود و کار خود را آغاز مي‌کند.
اصل 142 قانون اساسي تأکيد مي‌کند: «دارايي‏ رهبر، رئيس ‏جمهور، معاونان‏ رئيس‏ جمهور، وزيران‏ و همسر و فرزندان‏ آنان‏ قبل‏ و بعد از خدمت‏، توسط رئيس‏ قوه‏ قضائيه‏ رسيدگي‏ مي‏شود که‏ بر خلاف‏ حق‏، افزايش‏ نيافته‏ باشد».
محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس پيش از اين در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود: «درست است که آقاي روحاني دو هفته پس از برگزاري مراسم تحليف، فرصت معرفي کابينه به مجلس را دارد اما در حال حاضر آقاي روحاني يک ماه و نيم فرصت دارد تا کابينه‌اش را انتخاب کند».
وي تصريح کرد: «خيلي خوب است که آقاي روحاني نيروهايش را آماده کرده تا بتواند پس از مراسم تحليف، وزراي پيشنهادي خود را به مجلس معرفي کند؛ اگر مقداري کارها سريع‌تر انجام شود، مي‌توانيم اميدوار باشيم که هفته اول شهريور که هفته دولت است، رئيس ‌جمهور جديد با اعضاي کابينه‌اش مستقر باشند».

 


اسلام جهان را فتح خواهد کرد
با اطمينان مي‌گويم:
اسلام ابرقدرتها را به خاک مذلت مي‌نشاند.
اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را يکي پس از ديگري برطرف (مي‌سازد).
و سنگرهاي کليدي جهان را فتح خواهد کرد.
صحيفه نور -ج 20 - ص 118

 


دين، ما را به همت والا تشويق مي‌كند؛ نه تنها به ما مي‌گويد خود اهل سعادت و بهشت باش، بلكه امامت بهشتي‌ها را هم به ما واگذار كرده است. به ما فرمود: شما مي‌توانيد رهبر بهشتي‌ها بشويد. انسان چون خليفه خداي سبحان است، اين ظرفيت را دارد. گاهي علم را بر اساس مبادي، مباني، موضوع، محمول و مسأله تقسيم مي‌كنند؛ مي‌گويند: علوم طبيعي، علوم تجربي، علوم رياضي، فلسفي، كلامي و مانند آن؛ كه همه اينها محترم است و مبادي خاص خودش را دارد.
برخي آثار علم لدنّي
گاهي علوم را به لحاظ آن معلّم تقسيم مي‌كند، كه انسان اين علم را پيش كي بخواند. تقسيم علم به لحاظ معلّم آن است كه مي‌گويند فلان علم، علم لدنّي است؛ « لَدُن » يعني نزد. اگر كسي يك دانشي را نزد خدا فرا گرفت، علم او لدنّي است. قهراً آن مطالب را با علم حضوري ياد مي‌گيرد، نه علم حصولي؛ از راه موضوع و محمول و تصوّر و تصديق نيست، اينها صُوَر ذهني است. خود معلوم را مي‌بيند و علم او چون علم شهودي است، صورت معلوم پيش او حاضر نمي‌شود كه بشود موضوع و محمول و نسبت و تصوّر و تصديق! بلكه خود معلوم را مي‌بيند و با خود معلوم رابطه عيني بر قرار مي‌كند. اوّلين اثر علم لدنّي آن است كه معلوم پيش اوست، نه صورت ومفهومي از معلوم! آثار فراوان ديگري را هم به همراه دارد كه سهو و نِسيان و جهل و خَطأ درآن نيست، هميشه مُصيب واقع است و هميشه هم برابر علمش عمل مي‌كند و مانند آن؛ چنين علمي مي‌شود «علم لدنّي».
دو راه كسب علم لدنّي
كسب علم لدنّي دو تا راه دارد و اين دو تا راه هم به نحو منفصله مانعهُ الخُلُوّ است كه اجتماع را شايد. يا انسان آن كوشش را بكند كه خودش مهمان خداي سبحان بشود، برود كلاس درس الهي، عِندَ مَليكٍ مُقتَدِر(1) بشود، اوج بگيرد؛ اين همان است كه مي‌گويند: نماز معراج مؤمن است(2). اگر كسي اهل اوج و عروج بود، اين بالا رفت؛ نظير دَنَا فَتَدَلّي(3) كه نصيب انبياي الهي (عليهم السَّلام) مي‌شود، مرحله ضعيف و نازلش نصيب شاگردان آنها هم خواهد شد؛ چون صلاه معراج مؤمن است و اگر آن حال نصيب كسي نشد؛ لاأقل از غرور، از تكبر، از منيّت پياده شود، پا برهنه شود. انسان پياده، انسان پا برهنه، انسان متواضع و نه فرومايه؛ چنين انساني دل شكسته است و اگر دل شكسته شد، گرچه مهمان خدا نمي‌شود، چون عروجي ندارد؛ ولي ميزبان خدا مي‌شود. خداي سبحان كنار دلهاي شكسته هست: اَنَا عِندَ المُنكَسِرَهِ قُلُوبُهُم(4).
اگر دل بشكند،‌ انسان احساس اضطرار مي‌كند و هيچ پناهگاهي ندارد؛ آنگاه مي‌فهمد يك مبدأ است كه تمام مشكلات به دست او حل مي‌شود. اينكه مي‌بينيد انسان وامانده اميدوار است، نشانه توحيد اوست. كسي كه در اقيانوس است، غرق مي‌شود؛ نه نجات غريقي هست، نه كسي از او خبر دارد تا او را دريابد، او در آن حال نا اميد نيست؛ يعني به جائي تكيه مي‌كند كه اين اقيانوس قهار را مي‌تواند مهار كند و آن همان خداست. خدا انكار پذير نيست؛ نه مجهول كسي است، نه مورد انكار كسي است! اين حديث نوراني را مرحوم كليني (ره) از معصوم (ع) نقل مي‌كند كه خداوند مَعرُوفٌ عِندَ كُلِّ جاهِل(5)؛خدا پيش هر خدا نشناسي شناخته است. منتها او بيچاره نمي‌داند به دنبال چه مي‌گردد! خدا نه قابل نفي است، نه قابل انكار است، نه قابل شك است؛ چون حقيقت، اشكال پذير نيست. اگر كسي دلش شكست و پياده شد و مغرور نبود؛ نه غرور جواني، نه غرور مال، نه غرور جمال، نه غرور جاه و جلال، چيزي او را نگرفت كه او را فرو مايه كند، بلكه او فروتن شد؛ يقيناً مهماندار خداي سبحان است.در آن حال هر چه ياد گرفت، آن ياد گرفتنش علم لدنّي است؛ يعني اين مطلب را نزد خداي سبحان ياد گرفت. يك وقت است مي‌گويند: علم طبيعي، علم تجربي، علم فلسفي، علم كلامي، علم عرفاني و مانند آن؛ كه اينها تقسيم علوم روي مباني و مبادي و مسائل است. امّا وقتي گفتند علم لدنّي، يعني هر كدام از اين رشته‌ها را انسان از لَدُن، از نزد خدا ياد بگيرد؛ ديگر مي‌شود علم لدنّي. اين راه براي آدم هست؛ ولو انسان يك مسأله را هم ياد بگيرد، اين يك مسأله حافظ اوست و ارزش اين را دارد كه انسان مدتها تلاش كند كه يا (‌مهمان) خداي سبحان بشود، يا (‌مهماندار).
دستور دين به تقوا و پيشوائي پرهيزكاران
آنچه در طليعه اين سخن به عرضتان رسيد كه قرآن به ما پر و بال مي‌دهد، به ما همت بلند مي‌دهد، همين است. اگر در تعبيرات ديني آمده است كه نماز معراج مؤمن است، در قرآن كريم به ما دستور دادند كه از خداي سبحان بخواهيد كه شما را رهبر مردان و زنان پرهيزكار كند. متّقي بودن كه خيلي سخت است؛ اوائل راه است، نه اواخر راه! تقوا كار آساني نيست. تقوا را گفتند: مثل آن است كه انسان در بيابان پر تيغ طوري راه برود كه تيغي به پايش نرسد. اين همه مفاسدي كه در جامعه هست؛ اين چشم وگوشش را پاك كند، دست و پايش را پاك كند، راه كسي را نبندد، بيراهه نرود؛ بالأخره اين چند سال را تحمل بكند، تا ابد راحت باشد. يك مسافري كه ابد را در پيش دارد، تحمل چند سال خيلي سخت نيست! البتّه اين سختي مال اوائل امر است كه دوران آزمايشي اوست؛ وقتي يك چيزي را اندوخته كرد، ديگر نه به شرق آويخته مي‌شود، نه به غرب آميخته! اين اندوختگي او را از هر گرايشي نجات مي‌دهد.
به ما فرمودند: متّقي باشيد، بعد كم كم از خداي سبحان بخواهيد: وَ اجْعَلنَا لِلْمُتَّقِينَ اِماماً(6). خدايا! آن توفيق را به ما بده كه من طوري در جامعه زندگي كنم كه پرهيزكاران به من اقتداء كنند. ببينند من چه جور كتاب مي‌نويسم، آنها هم همين جور بنويسند؛ ببينند من چه جور يك وزارتخانه را يا يك نهاد را يا يك ارگان را اداره مي‌كنم،‌ آنها آنجور اداره كنند؛ من چه جور يك دانشگاه يا دانشكده را اداره مي‌كنم،‌ آنها اينجور اداره كنند. هر كسي در هر رشته اي، چه زن، چه مرد؛ فرمود: بخواهيد از خدا كه ما امام متّقيان باشيم، نه امام هر گروه! اوّلاً چرا ما مأموم باشيم، چرا دنباله رو باشيم، چرا پيشرو نباشيم؟! چرا به ما اقتداء نكنند، ما به ديگري اقتداء كنيم! چرا ما الگو نباشيم، الگو بگيريم! اين همت را قرآن به ما داد که شما سعي كنيد طوري زندگي كنيد كه ديگران به شما اقتداء كنند. مأموم بودن هنر نيست، امام بودن هنر است.
مراد از پيشوائي پرهيزكاران
منظور امام جماعت نيست، چون روشن نيست كه آن روز كي پياده مي‌آيد و كي سواره! بَسا امير كه آنجا اسير خواهد شد، بَسا اسير كه آنجا امير مي‌آيد؛ بَسي پياده كه آنجا سواره خواهد شد، بَسا سواره كه آنجا پياده مي‌آيد! عمده آنجاست كه كي آنجا امير است، كي آنجا اسير. امام جماعت شدن، اينها كارهاي عادي است؛ مي‌بينيد خيلي‌ها مي‌شوند. امّا انسان در محل خودش، در خانواده خودش، در فاميل خودش، در روستا يا شهر يا استان يا كشور خودش طوري زندگي كند؛ در هر رشته اي، در هر كاري، مخصوصاً حوزويان و دانشگاهي‌ها كه ديگران به آنها اقتداء كنند اين هنر است. به ما گفتند: دنباله رو بودن بد است. اينهاگفتند: در مسائل سياست و رياست، رياست قبول نكن، مبادا سعي كني رئيس بشوي! امّا در رهبري اخلاقي، رهبري علمي، رهبري تهذيب و تزكيه فرمودند: تا مي‌تواني رهبر باش: وَ اجْعَلنَا لِلْمُتَّقِينَ اِماماً.
حالا اگر كسي توانست در خانواده اش آنجوري رفتار کند كه وقتي دختر يا پسر ببيند پدر و مادر هر چه مي‌گويد، عمل مي‌كند؛ آنجور نيست كه در جامعه يك جور حرف بزند، در درون منزل جور ديگر عمل بكند؛ اين بهترين راه براي تربيت فرزند است. وقتي ببيند كه اين درست مي‌گويد؛ خوابيدنش، خوردنش، طرز نشستن اش در منزل، طرز حرف زدنش در منزل، طرز خنده كردنش در منزل، طرز شوخي كردنش در منزل خيلي عاقلانه است؛ اين تربيت مي‌شود. بنابراين همتي را كه به ما دادند، گفتند: تا مي‌تواني امام باش، مأموم شدن هنر نيست! امّا امام متّقيان باش: وَ اجْعَلنَا لِلْمُتَّقِينَ اِماماً. خدايا! آن توفيق را بده كه همه خوبها ببينند من چه جورم، طبق دستور و راه من عمل بكنند؛ اين كم كمال نيست!!
در اينجا هم هر كي پياده تر است، زودتر به مقصد مي‌رسد؛ چون در كوي او شكسته دلي مي‌خَرند و بَس! هر كي آزادتر است، هر كسي وارسته تر است؛ اميرتر است.پس ما بايد طوري باشيم كه ديگران به ما اقتداء بكنند. اين همان است كه فرمود: وَ جَعَلنَا لَهُ نُوراً يَمشِي بِهِ فِي النّاس(7). فرمود: بعضي‌ها نوراني اند. شما مي‌بينيد بعضي از اين اوباش در بعضي از محله‌ها پرهيز مي‌كنند؛ مثل اينكه از كنار امامزاده پرهيز مي‌كنند، از كنار خانه يك روحاني وارسته هم پرهيز مي‌كنند، مي‌گويند: اينجا جاي عياشي و عيّاري نيست! وقتي يك روحاني وارسته را مي‌بينند، مثل اينكه مسجد و حسينيه را ديدند، مثل اينكه يك امامزاده اي را ديدند؛ مي‌گويند اينجا جاي عيّاري نيست! فرمود: وَ جَعَلنَا لَهُ نُوراً يَمشِي بِهِ فِي النّاس؛ اين راه شدني است، پس ما بايد اينچنين باشيم.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب،‌ دانشجويان، حافظان قرآن و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ آذر 1384
___________________________
(1) قمر/ 55 (2) ر. ك: بحار الأنوار/ 79/ 303 (3) نجم/ 8 (4) منيه المريد/ 123
(5) الكافي/ 1/ 91 (6) فرقان/ 74 (7) انعام/ 122

 


به مناسبت بيست و ششمين سالگرد حمله شيميايي به شهر سردشت در سال 1366 توسط رژيم صدام مراسم ويژه‌اي با حضور مديرکل سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي سفير و نماينده دائم کشورمان نزد سازمان و اعضاي سازمان‌هاي بين‌المللي و سفرا و هيئت‌هاي ديپلماتيک مقيم در کشور هلند در محل سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي برگزار شد.
در اين مراسم ويژه که با همکاري سفارت ايران و سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي برگزار شد، احمد اوزومجو، مديرکل اين سازمان در پيامي به همين مناسبت، با اشاره به فاجعه‌اي انساني که در تير 1366 با حمله شيميايي به شهر سردشت اتفاق افتاد، گفت: از طرف سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي پيام همدردي خود را با مسئولان و قربانيان سلاح‌هاي شيميايي در شهر سردشت ابراز مي‌کنم. همچنين يادي مي‌کنم از آناني که هنوز آثار دردناک اين تراژدي غم‌انگيز را تحمل مي‌کنند.
اوزومجو در پايان پيام خود افزود: همچنان که به قربانيان سردشت اداي احترام مي‌کنيم، بار ديگر بر اراده خود جهت رهايي جهان از تهديد سلاح‌هاي شيميايي تاکيد مي‌کنيم.
کاظم غريب‌آبادي، سفير و نماينده کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي نيز در اين مراسم در سخناني، با تشکر و قدرداني از مديرکل اين سازمان در اداي احترام به شهدا و جانبازان شيميايي شهر سردشت و صدور پيام سالانه به اين مناسبت از دو سال گذشته، اظهار کرد: 26 سال پيش براي نخستين بار سلاح‌هاي شيميايي در مقياس وسيع توسط رژيم صدام عليه شهروندان ايراني در شهر سردشت مورد استفاده قرار گرفت و موجب به شهادت رسيدن صدها تن و مصدوم شدن بيش از 5 هزار نفر از مردم بي‌گناه اين شهر شد.
وي با اشاره به 13000 شهيد و 000/100 جانباز شيميايي همچنين خاطرنشان کرد: جانبازان شيميايي ايراني و خانواده‌هاي آنها سالهاست که درد و رنج ناشي از کاربرد اين سلاح‌ها را تحمل مي‌کنند و در ايران کمتر روزي هست که شاهد به شهادت رسيدن يکي از اين عزيزان نباشيم. دولت جمهوري اسلامي ايران نيز کوشيده است با حمايت و کمک سازمان‌هاي بين‌المللي، صداي مظلوميت آنها را به گوش جامعه جهاني برساند.
به گزارش ايسنا، در پايان اين مراسم نيز با اهداي تاج گل توسط مديرکل سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي و همچنين سفير کشورمان نزد بناي يادبود قربانيان سلاح‌هاي شيميايي در محل اين سازمان که توسط کشورمان اهدا و نصب شده است، ياد شهدا و جانبازان شيميايي شهر سردشت گرامي داشته شد.

 


تحليلگر شبکه خبري "الجزيره" در مقاله جديد خود اذعان مي کند که برنامه هسته اي ايران ماهيتي "صلح آميز" دارد و جنجال‌آفريني حول آن کار رژيم صهيونيستي و دستگاه تبليغاتي‌اش به منظور منحرف نمودن افکار عمومي جهاني از جنايات آن رژيم عليه ملت فلسطين است.
تحليلگرشبکه الجزيره؛ با اشاره به اظهارات پيشين "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب کشورمان اظهار مي دارد که وي نيز همچون ساير مقامات جمهوري اسلامي از برنامه "صلح آميز" هسته اي دفاع مي کند و بر ماهيت غير نظامي برنامه ايران تکيه دارد و در اين باره مي افزايد "حسن روحاني" پيش تر با انتقاد از دولت آمريکا بدليل در اختيار داشتن زرادخانه هاي هسته اي گفته بود "دولت آمريکا بايد در مورد زرادخانه‌هاي هسته اي خود حساب پس دهد. دولت ايران بدلايل مذهبي خواستار توسعه و ساخت سلاح هسته اي نيست."
نويسنده مقاله در ادامه اذعان مي کند که برنامه هسته اي ايران موضوعي "چالش برانگيز" نيست بلکه کشورهاي غربي به همراه رژيم صهيونيستي با طرح ادعاهاي "ساختگي" تلاش مي کنند تا اين موضوع را اين گونه جلوه دهند و در اين باره مي افزايد "در سال 2008 ميلادي، گزارشي منتشر شد مبني بر اينکه دولت "جورج بوش" رييس جمهور آمريکا درخواست پنهاني مطرح شده از سوي مقامات صهيونيست مبني بر استفاده از حريم هوايي عراق براي حمله نظامي عليه ايران را رد کرده بود. اما پس از پايان دوران رياست جمهوري وي و آغاز دوره زمامداري "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا وي در همکاري با رژيم صهيونيستي حملات سايبري را عليه رايانه‌هاي تاسيسات هسته اي "نطنز" برنامه ريزي و اجرا نمود.
 ناکامي آمريکايي ها در ايجاد "تعامل مستقيم" با ايران تا آنجا پيش رفت که "رابرت گيتس" وزير دفاع وقت آمريکا در گزارشي سه صفحه اي با هشدار به مقامات ارشد کاخ سفيد اذعان کرد که دولت آمريکا سياست و استراتژي بلند مدت کارآمدي براي تعامل با ايران بر سر برنامه هسته اي آن کشور نداشته است. در ادامه اين روند در تابستان سال 2010، دولت اوباما در همراهي با صهيونيست ها حملات سايبري را عليه تاسيسات هسته اي ايران اجرا نمودند. در ژوئن همان سال دولت آمريکا به سياست تشديد تحريم ها عليه ايران روي آورد. در پاييز آن سال، دو دانشمند هسته اي ايران هدف حمله مزدوران صهيونيست قرار گرفته و ترور شدند.
نويسنده اين مطلب در ادامه به وجود لابي رژيم صهيونيستي و جنگ طلبان آمريکايي به عنوان دو مانع عمده بر سر راه تعامل مستقيم ايران و آمريکا اشاره مي کند و مي افزايد "روحاني جنگ طلبي آمريکايي ها و ضعف اروپايي را عامل اصلي عدم رسيدن به نتيجه مطلوب در مذاکرات هسته اي مي داند. با اين حال بايد دانست که فراتر از تصميمات دولت هاي آمريکا اين ماشين تبليغاتي رژيم صهيونيستي و لابي صهيونيستي طرفدار جنگ در آمريکا هستند که مانع پيشرفت مذاکرات هسته اي شده اند." 
نويسنده مقاله با اذعان به اين موضوع که رژيم صهيونيستي از ارايه نظرات واهي در مورد برنامه هسته اي ايران بعنوان حربه اي براي مخفي کردن جنايات خود استفاده مي کند مي افزايد "هم اکنون نتانياهو در وضعيت دشواري قرار گرفته و از برگزاري  موفق انتخابات رياست جمهوري در ايران ناراحت است. وي با اعلام خشم خود در اين باره به رهبران کشورهاي غربي توصيه کرده که به ايرانيان اعتماد نکنند. شکي نيست که نتانياهو با طرح ادعاهاي خود در مورد برنامه هسته اي ايران سعي دارد تا افکار عمومي را از جنايت سيستماتيک و چپاولي که صهيونيست ها عليه فلسطينيان اعمال مي کنند منحرف سازد و در اين راستا به دروغ پردازي مي پردازد. در همين جهت، صهيونيست ها همواره آمريکايي ها را تشويق کرده اند که حماقت بيشتري را مرتکب شده و عليه ايران دست به حمله نظامي بزنند. آنان همچنين نمايندگان کنگره آمريکا را نيز تشويق مي کنند تا تحريم هاي وضع شده عليه ايران را تشديد نمايند." 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، تحليلگر "الجزيره" اذعان مي کند که جنجال هاي خبري ايجاد شده در مورد برنامه هسته اي کشورمان "ساختگي" بوده و در اين باره مي افزايد "مسئله برنامه هسته اي ايران به هيچ وجه يک "بحران" نيست. اين موضوعي "ساختگي" است که نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با ترسيم خط قرمز فرضي خود و با استفاده از دستگاههاي تبليغاتي صهيونيستي در آمريکا و سرتاسر کشورهاي اروپايي به آن دامن زده و سعي دارد تا افکار عمومي آن کشورها را از جنايات سيستماتيکي که صهيونيست ها عليه فلسطينيان اعمال مي‌کنند منحرف سازد. رژيم صهيونيستي بايد بداند که براي خلع سلاح هسته‌اي تمام کشورهاي منطقه و از جمله آن رژيم مي بايستي قدم هاي مثبتي در اين باره بردارند. در اين ميان، اين رژيم صهيونيستي است که کلاهک هسته اي در اختيار دارد و نه ايران. همچنين تنها کشوري که براي اولين بار از سلاح هسته اي استفاده کرده دولت آمريکا متحد اصلي رژيم صهيونيستي بوده است. 

 


رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خبر دستگيري چند شهروند اسلواکي در کشورمان به اتهام جاسوسي را تائيد کرد و گفت: اين افراد تجهيزاتي در اختيار داشتند که اين تجهيزات معمولا در اختيار افراد معمولي قرار ندارد.
«علاءالدين بروجردي» نماينده مردم بروجرد در مجلس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران افزود: اين افراد تجهيزاتي با خود داشتند که معمولا در اختيار افراد معمولي قرار ندارد و به همين دليل نيز توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند.
روزنامه «اس ام اي» اسلواکي در اين باره نوشته است: شماري از شهروندان اسلواکي که در ايران چتربازي مي کردند به اتهام جاسوسي بازداشت شده‌اند.
برپايه گزارش اين روزنامه، اين افراد 5 يا 6 نفر هستند که حدود سه هفته قبل به دنبال عکس برداري از آسمان از تاسيسات نظامي در ايران، دستگير شدند.

 


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از زحمات شوراي نگهبان، وزارت کشور و صداوسيماي جمهوري اسلامي در برگزاري يازدهمين انتخابات رياست جمهوري تشکر کرد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، در جمع اعضاي ستاد مرکزي انتخابات خود از ارسال نامه‌هاي جداگانه تقدير و تشکر به شوراي نگهبان، وزارت کشور و صدا و سيماي جمهوري اسلامي به خاطر نقش‌آفريني موثر در خلق حماسه سياسي مردم در برگزاري باشکوه يازدهمين انتخابات رياست جمهوري، خبر داد.
درايت و تدبير شايسته و فراهم کردن زمينه مشارکت عظيم مردمي و لبيک به دعوت مقام معظم رهبري، ايجاد نشاط شايسته در جامعه، نااميد ساختن بدخواهان انقلاب اسلامي و همچنين تقدير از راي دهندگان به نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، از نکات مطرح در نامه‌هاي قدرداني رضايي به شوراي نگهبان، وزارت کشور و صدا و سيماست.

 


رئيس سازمان بسيج مستضعفين تاکيد کرد: دولت جديد در استفاده از ظرفيت‌هاي بسيج و فعال کردن آن همانند دولت‌هاي گذشته غفلت نکند.
سردار محمدرضا نقدي طي يک نشست خبري با موضوع «اقتصاد مقاومتي و حماسه اقتصادي» ضمن تبريک خلق حماسه سياسي انتخابات 24 خرداد گفت: اين انتخابات منشأ روي آوردن ملت‌هاي دنيا به الگوي نظام اسلامي بود.
وي افزود: حماسه سياسي فقط به انتخابات محدود نمي‌شود و حتما مردم در ادامه نيز بايد گام‌هاي بزرگي را در جهت رسوايي استکبار بردارند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينکه ملت ايران منتظر تحقق حماسه اقتصادي مانند حماسه سياسي هستند، گفت: همان‌گونه که حماسه سياسي با حضور آحاد ملت محقق شد، حماسه اقتصادي هم با حضور همه جانبه مردم محقق مي‌شود. هرچند که معتقديم حماسه اقتصادي فقط روابط اداري و رفت و آمدهاي ديپلماتيک نيست بلکه حضور پرشور همه مردم را مي‌طلبد.
نقدي بر اين اساس تصريح کرد: اگر امروز به مردم رجوع کنيم و از آنها در خصوص مشکلات سوال کنيم، بيش از 70درصد مردم گراني و بيکاري را دو مشکل اساسي عنوان خواهند کرد.
وي با تاکيد بر قطع وابستگي به فروش نفت خام براي رونق توليد ملي اظهار داشت: بايد تصور فروختن نفت خام با قيمت مناسب را از بين ببريم و بر همين اساس برنامه‌هاي مدوني در دستور کار است که اين برنامه‌ها در قالب بسيج سازندگي که 12سال از عمر آن مي‌گذرد، آغاز شده است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه بسيج کمک به دولت را وظيفه خود مي‌داند، بر توجه دولت جديد به استفاده از ظرفيت‌هاي بسيج و فعاليت آن تاکيد کرد و افزود: بسيج هيچ نوع تصدي‌گري را در حوزه‌هاي اقتصادي نخواهد داشت و صرفا استعدادهاي مورد غفلت واقع شده را شناسايي کرده و آن را به نهادهاي مختلف معرفي خواهد کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10