(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 09 تـیـر 1392 - شماره 50529

کوتاه اقتصادي
کارشناس صنعتي: دولت جديد انحصار خانوادگي واردات خودرو را بشکند
رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرد
کاهش 7 ميليارد دلاري بدهي خارجي کشور
آنکتاد گزارش داد بعد از هند
ايران دارنده بالاترين سرمايه‌گذاري خارجي در جنوب آسيا است
با حضورنمايندگان بيش از 20کشور و سازمان بين المللي بررسي شد
موفقيت ايران در اجراي طرح استفاده ايمن از پساب در کشاورزي
مدير عامل شرکت دخانيات اعلام کرد
تجارت سيگار معادل 5 سال فروش نفت
بازدهي بورس از 32 درصد گذشت
قاسمي در نشست فوق العاده جي يي سي اف: صادرکنندگان گاز در کنار مصرف کنندگان به دنبال تحقق يک بازي برد- برد هستند
معاون سازمان حمايت خبر داد
اجراي طرح نظارتي ويژه ماه رمضان از فردا
معاون سرمايه انساني رئيس‌جمهور خبر داد
آمادگي استانداري‌ها براي حل مشکل نيروهاي شرکتي
تفاوت 3درصدي مرکز آمار و بانک مرکزي در تورم ارديبهشت ماه
   


* گمرک ايران اعلام کرد: طي 4 ماهه نخست سال 2013 ميلادي ايران با 169 کشور مبادلات تجاري داشته و حجم واردات در اين مدت 15 ميليارد و 41 ميليون دلار بوده است. گمرک ايران اعلام کرد: در بين 169 کشوري که ايران طي اين مدت با آنان مبادله تجاري داشته است، تراز تجاري با 83 کشور مثبت و مابقي آن به نفع کشور مقابل بوده است.
* مديرعامل سازمان بيمه سلامت ايران از افزايش 46 درصدي قيمت دارو خبر داد و گفت: سازمان بيمه سلامت تغييرات قيمت داروهايي را که به تاييد وزارت بهداشت رسيده و به سازمان‌هاي بيمه‌گر اعلام شده را پذيرفته و تحت پوشش قرار مي‌دهد. محمدباقر هداوند با بيان اينکه آخرين قيمت داروها هفته گذشته توسط وزارت بهداشت به سازمان‌هاي بيمه‌گر اعلام شده اظهار کرد: قيمت جديد داروها و اسامي آنها روي سايت سازمان قرار گرفته و داروخانه‌ها بايد با مراجعه به سايت سازمان قيمت جديد را اعمال کنند، چرا که سازمان بيمه سلامت ايران اين افزايش قيمت‌ها را تحت پوشش قرار مي‌دهد.
* متقاضيان مسکن ويژه سايت تهرانسر تا 15 تير ماه مهلت دارند قسط سوم خود را که معادل 20 ميليون تومان است، بپردازند. طي هفته گذشته کليه متقاضيان مسکن ويژه تهرانسر که پيش‌تر دو قسط خود را واريز کرده بودند، پيامک پرداخت قسط سوم خود را دريافت کردند.
بارها مسئولان سايت تهرانسر به متقاضيان گفته‌اند تحويل واحدها براساس خوش‌حسابي‌ متقاضيان صورت مي‌گيرد.
* بانک پاسارگاد براساس بررسي کميته شرکت‌هاي برتر، موفق به دريافت جايزه جهاني کيفيت و برند در بيست و دومين دوره اين جايزه شد. به گزارش روابط عمومي اين بانک، جايزه جهاني کيفيت و برند تجاري به عنوان يکي از جايزه‌‌هاي معتبر جهاني با رويکرد نظر مجموعه‌اي از خبرگان مديريت، توسط انجمن مديريت فرانسه و به طور سالانه برگزار مي‌شود، در اين دوره بانک پاسارگاد براساس دستاوردهاي برجسته خود در ارتقاي سطح تعالي سازماني، افزايش رضايمتندي مشتريان، نوآوري در خدمات و بکارگيري اثربخش فناوري اطلاعات، به عنوان تنها بانک ايراني موفق به دريافت اين جايزه شد.
* قائم مقام مديرعامل شرکت عمران شهر جديد پرديس گفت: از ابتداي هفته آينده دعوت از متقاضيان مسکن مهرشهر پرديس براي انتخاب واحد آغاز مي‌شود. پيمان پيرفرشي در پاسخ به اين سوال که گويا شرکت عمران پرديس به متقاضيان مسکن مهر اعلام کرده انتخاب واحدهاي مسکوني تا زمان روي کار آمدن دولت جديد متوقف است، افزود: اين حرف‌ها تماما شايعه است چرا که هر روز طبق روال کار دعوت از متقاضيان انجام مي‌شود اما به دليل نامطلوب بودن وضعيت بهداشتي کارگزاري شرکت عمران پرديس، اين کارگزاري اين هفته تعطيل است.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 2220، 2239، 2221، 2223، 2224، 2267 الي 2269، 2614، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2630 الي 2632، 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 2228، 2229، 2280 الي 2283، 2610 الي 2613، 3314، 3315، 3364، 3365، 3380 الي 3384، 3340 الي 3342، 4460، 4461، 4440 الي 4449، 5524 الي 5528، 7704 الي 7708 و 7736 الي 7738 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


يک کارشناس صنعت خودرو گفت: اميدواريم دولت جديد با اصلاح برخي قوانين، انحصار شکل گرفته در واردات خودرو را رفع کند.
علي خاکساري عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: در چند سال اخير قوانيني در زمينه واردات خودرو به کشور وضع شد که منجر به محدود و انحصاري شدن واردات اين محصولات شده است.
وي با بيان اين که هم‌اکنون واردات خودرو به کشرو مشروط به شرايطي چون داشتن نمايندگي و خدمات پس از فروش است، خاطرنشان کرد: اين در حالي است که تمام خريداران خودرو عاقل بوده و نبايد انتخاب آن‌ها را با چنين شروطي محدود کرد، شايد شهروندي مايل باشد خودرويي را که حتي فاقد خدمات پس از فروش است وارد کرده و از آن استفاده کند.
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: با اين حال سياست‌‌گذاري‌هاي فعلي موجب شده که واردات خودرو در انحصار چند خانواده خاص درآيد به‌گونه‌اي که 80 درصد بازار خودروهاي وارداتي با دو برند هيوندايي و کيا در اختيار يک خانواده است.
وي افزود: اين موضوع موجب از بين رفتن رقابت در بازار خودروهاي خارجي و متضرر شدن مصرف‌کنندگان شده به‌گونه‌اي که شرکت‌هاي واردکننده خودروهاي وارداتي را به قيمت‌هاي دلخواه و نه واقعي عرضه مي‌کنند.
خاکساري تصريح کرد: سود چنين وضعيتي به خودروسازان داخلي بازمي‌گردد که مي‌توانند در سايه محدوديت واردات، خودروهاي توليدي خود را با شرايط دلخواه عرضه کنند. ضرر آن نيز متوجه مصرف‌کنندگاني است که نياز به دسترسي آسان به خودروهاي با کيفيت داخلي و خارجي با قيمت مناسب دارند.

 


رئيس کل بانک مرکزي گفت: بدهي‌هاي خارجي کشور در سال‌هاي اخير حدود 7 ميليارد دلار کاهش يافته است.
محمود بهمني در گفت‌وگو با ايرنا افزود: بانک مرکزي توانسته است بدهي‌هاي خارجي کشور را در سال‌هاي اخير از حدود 42 ميليارد دلار به حدود 35 ميليارد دلار کاهش دهد.
وي ادامه داد: تشخيص به موقع بانک مرکزي در مورد روند افزايشي قيمت جهاني طلا باعث شد به موقع نسبت به خريد طلا اقدام کنيم و بدون اينکه حساسيت خاصي در بازارهاي جهاني ايجاد کنيم، بيش از چند صد تن طلا به قيمت هر اونس 654 دلار خريداري کرديم که با احتساب قيمت 1200 دلاري هر اونس در شرايط امروز يعني صددرصد سود تنها از ناحيه ذخاير طلا عايد کشور شد.
وي ادامه داد: از سوي ديگر توانستيم با تغيير سبد ارزي کشور،‌چندين ميليارد دلار سود به خزانه واريز کنيم تا امروز ذخاير ارزي کشورمان چندين برابر قبل باشد.
رئيس کل بانک مرکزي با بيان اين که با چنين عملکردي به دور از انصاف است بانک مرکزي به کاستن تعمدي ارزش پول ملي متهم شود،‌افزود: بانک مرکزي تنها مي‌تواند با استفاده از ابزارهايي که در اختيار دارد و در محدوده اختياراتش، ذخاير ارزي را افزايش و بدهي‌هاي خارجي را کاهش دهد و جلوي روند صعودي نرخ تورم را بگيرد. بنابراين مديريت مسايلي که از ناحيه روابط سياسي بر حوزه اقتصاد و ارزش پول ملي تأثير مي‌گذارد، خارج از اختيارات و توان ابزارهاي بانک مرکزي است.
بهمني به نوسان درآمدهاي ارزي کشور در سال‌هاي اخير اشاره کرد و گفت: درآمدهاي کشور به علت تحريم‌ها از ناحيه فروش نفت کاهش يافته، ‌اما بانک مرکزي توانسته است، نيازها را مديريت کند و با ايجاد مرکز مبادلات ارزي تمامي نيازهاي وارداتي را پاسخ دهد.
وي ادامه داد: نقدينه خواهي در کشور ما به شدت افزايش يافته و با بالا رفتن قيمت دلار از 1226 تومان به حدود 2450 تومان، اين ميزان حدود 2 برابر شده است. با اين حال نرخ رشد نقدينگي در اسفند ماه سال 91 در حدود 8/30 درصد مديريت شد و در دو ماه نخست امسال 4 درصد نسبت به دو ماه نخست سال 1391 و 1390 کاهش يافته است.

 


گزارش سالانه آنکتاد انتشار يافت. در اين گزارش ايران دومين دريافت‌کننده بزرگ سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در منطقه جنوب آسيا طي سال 2012 بوده است.
به گزارش ايسنا، طبق اين گزارش که تحت عنوان «زنجيره‌هاي ارزش جهاني، سرمايه‌گذاري و تجارت براي توسعه» منتشر شده است، ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در ايران طي سال ميلادي گذشته 17 درصد نسبت به رقم 2/4 ميليارد دلار در سال 2011 افزايش يافته و به 5 ميليارد دلار رسيد که يک رکورد تاريخي محسوب مي‌شود.
هند با جذب بيش از 10 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ميان کشورهاي جنوب آسيا در رتبه اول و بنگلادش با کمتر از يک ميليارد دلار در رتبه سوم قرار گرفت. بنابراين گزارش: گزارش UNCTAD نشان مي‌دهد ميزان سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در جنوب آسيا 24 درصد در سال 2012 کاهش يافت و به 34 ميليارد دلار بالغ شد. همچنين سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي جهاني در سال 2012 به ميزان 18 درصد کاهش يافت و به 35/1 تريليون دلار رسيد. اين کاهش به دليل ادامه شکنندگي اقتصاد کلان و ابهام سياستي براي سرمايه‌گذاران بوده و پيش‌بيني مي‌شود ميزان سرمايه‌گذاري خارجي ظرف دو سال آينده تنها افزايش اندکي داشته باشد. شايان ذکر است: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل UNCTAD: United Nations Conference on Trade and Development که به اختصار آنکتاد ناميده مي‌شود در سال 1964 ميلادي با هدف يکپارچگي کشورهاي در حال توسعه با اقتصاد جهاني تاسيس شد.
آنکتاد يک رکن فرعي مجمع عمومي سازمان ملل متحد است و بر مبناي قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل متحد بنا شده است. آنکتاد از ابتداي تاسيس فاقد شخصيت حقوقي بين‌المللي بوده است. آنکتاد در تصميمات خود در عرصه تجارت بين‌الملل و توسعه اقتصادي مفهوم حاکميت اقتصادي را علاوه بر حاکميت سياسي لحاظ نمود و اصل برابري، همکاري بين‌المللي مبتني بر انصاف و وابستگي متقابل به نفع کشورهاي در حال توسعه را مورد تاکيد قرار داده است.

 


طي نشستي با حضور نمايندگان بيش از 20کشور و سازمان بين المللي موفقيت ايران در اجراي طرح استفاده ايمن از پساب در کشاورزي مورد بررسي قرار گرفت.
در اين نشست سه روزه که از پنجم تا هفتم تيرماه جاري در دانشگاه صنعتي شريف تهران برگزار شد نمايندگان جمهوري اسلامي ايران به تشريح موفقيت کشورمان در اجراي طرح انتقال پساب به دشت ورامين جهت استفاده ايمن در زمينهاي کشاورزي پرداختند.
"علي حسين معيدي‌نيا" مجري طرح انتقال پساب از تصفيه خانه جنوب تهران به دشت هاي ورامين،
پاكدشت و شهرري در حاشيه اين نشست سه روزه اظهار كرد: اين نشست بين المللي با حضور نمايندگان سازمان ملل (UN)، سازمان بهداشت جهاني(WHO)،نمايندگان سازمان خواروبار کشاورزي جهاني(FAO ) و بيش از 20 کشور خارجي از جمله جمهوري اسلامي ايران در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد و تجربه ها و چالش هاي استفاده ايمن از پساب در کشاورزي مورد تبادل نظر و بررسي کامل قرار گرفت.
معيدي نيا با اشاره به اينكه شرکت آب منطقه اي تهران از سال 1389 تاکنون 200ميليون متر مکعب از پساب‌هاي تصفيه‌خانه جنوب تهران را در اختيار کشاورزان شهرستان ورامين قرارداده است، گفت:‌ اين شركت از تجربه بسيار خوب و ارزنده اي در زمينه انتقال پساب برخوردار بوده است و لذا نماينده شرکت طي سخناني درنشست مذکوربا تشريح نقاط چالش اين طرح تجربه هاي گرانبهاي خود را در اختيار ساير کشورها قرارداد.
وي تاكيد كرد: کيفيت پساب خروجي تصفيه خانه جنوب تهران در مقايسه با استانداردهاي جهاني و سازمان محيط زيست كشور از وضعيت بسيار مطلوب و خوبي براي کشاورزي برخوردار است.
وي با اشاره به اينكه در حاشيه دومين روز نشست بين المللي استفاده ايمن از پساب، بازديدي ازنحوه اجراي طرح با حضور "لوئيس پاترون" نماينده سازمان ملل انجام شد، تصريح كرد:‌ اين بازديد از نقطه آغازطرح يعني تصفيه خانه جنوب تهران تا مزارع استفاده از پساب انجام گرفت و مجري طرح احداث خط لوله انتقال پساب به ورامين، کليه جزئيات مورد درخواست را تشريح کرد که تيم بازديدكننده نيز  فيلم مستند و کاملي جهت ارايه به دانشگاه توکيو و استفاده در کارگاه هاي آموزشي سازمان ملل تهيه کرد.
مجري طرح انتقال پساب از تصفيه خانه جنوب تهران به دشت هاي ورامين، پاكدشت و شهرري ادامه داد: در روز آخر نشست نيز بازديد ديگري با حضور نمايندگان سازمان ملل و کشورهاي شرکت کننده از محل تصفيه خانه جنوب تهران، کانال انتقال آب پساب به ورامين، نقطه آب پخش طرح، تاسيسات تغذيه مصنوعي آبخوان، مزارع استفاده کننده پساب و کشاورزان منطقه ورامين به عمل آمد.
معيدي نيا ضمن تشريح اجزاي سامانه انتقال پساب به ورامين گفت: تصفيه خانه جنوب تهران در طرح تکميلي خود داراي هشت مدول مي باشد و قادر خواهد بود تا در سال 1394 با تکميل شبکه جمع آوري فاضلاب خام، به ميزان سالانه 278 ميليون متر مکعب پساب توليد و جهت استفاده کشاورزي به دشت هاي ورامين ، پاکدشت و شهر ري انتقال دهد.
وي با اشاره به اينكه دبي خروجي تصفيه خانه در حالت حداکثري، روزانه معادل 13 متر مکعب است، بيان كرد:‌ از اين ميزان چهار مترمکعب از طريق کانال موجود به طول 36 کيلومتر به ورامين منتقل مي شود و 9متر مکعب بر ثانيه نيز قرار است تا از طريق احداث يک خط لوله در مجاور کانال موجود منتقل شود.
معيدي نيا در پايان تصريح كرد:‌ احداث اين خط لوله 1600ميليارد ريال هزينه دربرداشته و از طريق مناقصه توسط متقاضيان سرمايه گذاري اجرا خواهد شد كه 21 متقاضي سرمايه گذاري جهت اجراي اين کار اسناد ارزيابي کيفي را تهيه نموده اند و بزودي پيشنهادهاي قيمت ايشان اخذ خواهد شد.

 


مديرعامل شرکت دخانيات ايران گفت : کساني که با صنعت دخانيات آشنايي ندارند اين واقعيت را انکار مي کنند اما بايد گفت که صنعت دخانيات و بازار مصرف آن يک واقعيت است .
معصوم نجفيان در سومين نشست مديران مجتمع هاي توليدي دخانيات سخن مي گفت با بيان اين مطلب افزود : براساس آمار ارائه شده، سالانه پنج هزار و 600 ميليارد نخ سيگار در دنيا مصرف مي‌شود که تجارتي معادل 330 ميليارد دلار در سال را به خود اختصاص مي‌دهد. اگر فروش نفت‌ کشور سالانه 70 ميليارد دلار درآمد داشته باشد تجارت جهاني سيگار معادل با درآمد پنج سال فروش نفت کشور خواهد شد.
وي در خصوص مصرف سيگار و هزينه هاي درماني آن و تناقض بين افزايش توليد و سلامت گفت : مبارزه با قاچاق و آلودگي اقتصادي و افزايش سلامت جامعه دو ابزار دارد. اول ارتقاي کمي در مقابل قاچاق سيگار و دوم ارتقاي کيفي محصولات. در حال حاضر دو تا 3 برابر هزينه هايي که صرف مصرف سيگار در کشور مي شود به درمان بيماري هاي ناشي از مصرف سيگار اختصاص داده مي‌شود. در آمريکا اين رقم يک برابر است. اين به کيفيت محصول برمي گردد. چون در آمريکا قاچاق سيگاربه مانند ايران و در اين حجم بالا وجود ندارد. قاچاق يعني آلودگي اقتصادي و سلامتي چون کنترلي بر روي قاچاق سيگار نمي شود. وقتي يک سوم سيگار مصرفي در ايران قاچاق باشد اين اتفاق مي افتد. چگونه است که درآمريکا مصرف سيگار وجود دارد هزينه هايي که صرف درمان سيگاري ها مي شود يک برابر است. اما در ايران بالاست؟ اگر محصولات قانوني ارتقاي کمي و کيفي داده شود هم اين هزينه هايي که صرف دردهاي ناشي از مصرف سيگار مي شود پايين مي آيد هم از ميزان قاچاق کاسته مي شود.آنگاه مي توان در يک برنامه هدفمند در راستاي کاهش مصرف گامهاي اساسي برداشت .
وي با بيان اينکه افزايش توليد و ميزان فروش شرکت نشان از تغيير ذائقه مصرف کنندگان محصولات دخاني از سيگارهاي خارجي به سمت سيگار هاي توليد داخل است ،از افزايش توليد شرکت در خردادماه سال 92 خبر داد و گفت : با برنامه هايي که براي فروردين و ارديبهشت و خرداد ماه امسال تعيين شده بود کل توليد سيگار در مجتمع هاي دخانيات ايران در فروردين امسال 66 درصد نسبت به فروردين پارسال افزايش در ارديبهشت ماه امسال نيز نسبت به ارديبهشت ماه سال گذشته 110 درصد افزايش توليد و در خردادماه امسال نسبت به سال قبل 58 درصد رشد توليد داشته ايم و فروش سيگار داخلي در سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته نيز داراي رشد مثبتي بوده است که تمام اين اقدامات در راستاي تامين ظرفيت خالي بازار مصرف ، مبارزه با قاچاق و هم چنين گزينه صادرات محصولات دخاني است که صادرات محصولات دخاني آغاز شده است .
وي در خصوص قاچاق کالاي دخاني نيز گفت : کشور چين با مساحت بيش از 9 ميليون کيلومتر مربعي و 17 کشور همسايه يک درصد قاچاق سيگار دارد. اما در ايران که 6/1 ميليون کيلومتر مربع و 7 کشور همسايه دارد؛ معادل توليد داخلي و مشارکتي قاچاق سيگار انجام مي شود. اين روندي است که افزايش عوارض و تعرفه هاي گمرکي واردات موجب آن شده است.
مديرعامل دخانيات در پايان با بيان اينکه توليد نکردن و روي آوري به واردات سيگار و يا قاچاق آن به داخل کشورابزار مناسبي براي رسيدن به کاهش مصرف نيست و فقط اشتغال بيش از 70 هزار نفر در صنعت دخانيات را از بين خواهد برد تاکيد کرد : آرزوي قلبي تمام مديران شرکت دخانيات توليد در راستاي صادرات است اما بايد با توجه به وظايف تعريف شده براي اين صنعت نياز داخل نيز تامين گردد .

 


شاخص بورس تهران در تازه‌ترين رکوردشکني خود با رشد بيش از هزار واحدي براي اولين بار از کانال 50 هزار واحدي عبور کرد.
به گزارش ايسنا بورس تهران بعد از يک هفته حرکت محتاطانه و توأم با نگراني، روند صعودي خود را از سر گرفت و دوازدهمين رکوردشکني خود را در اولين روز معاملاتي هفته ثبت کرد.
به اين ترتيب شاخص بورس تهران که در هفته گذشته و به دليل نوسانات قيمت دلار دچار نوعي سردرگمي و آشفتگي شده بود، با ثبات بازار ارز به آرامش رسيد و از روز چهارشنبه حرکت جهشي خود را با رشد قيمت شرکت‌هاي پتروشيمي آغاز کرد.
در حالي تثبيت نرخ ارز در نرخ‌هاي فعلي مي‌تواند فرصتي براي تعديل سود شرکت‌ها پديد آورد که بازار سرمايه در انتظار ارائه گزارش‌هاي سه ماهه و 12 ماهه برخي شرکت‌ها است که اين گزارش‌ها به همراه بازگشايي نماد شرکت‌هاي پالايشگاهي مي‌تواند شاخص بورس را به راحتي از کانال‌هاي جديد عبور دهد.
براين اساس مي‌توان گفت که آرامش سياسي حاکم بر جامعه به همراه تثبيت بازار ارز و انتظار براي ارائه گزارش‌هاي جديد از شرکت‌ها موجب شد تا دماسنج بازار سرمايه به راحتي و براي اولين بار خط مقاومت 50 هزار واحدي را شکسته و در کانال 50هزار و 471 واحدي قرار بگيرد.
با اين اتفاق مي‌توان گفت که شاخص بورس که امسال را با عدد 38 هزار و 40 واحد آغاز کرده بود، در هشتمين روز تابستان و با عبور از کانال 50 هزار واحدي، دوازدهمين رکورد خود را ثبت کند.
بنابراين با رشد 1/2 درصدي شاخص بورس تهران بازدهي بازار سرمايه از 32 درصد عبور کرد و اين رقم رکورد بي‌سابقه‌اي را از بازار سرمايه به جاي گذاشت زيرا اين اتفاق موجب شد تا بورس تهران در برابر ساير بازارها يکه‌تازي کرده و بازارهاي طلا،‌مسکن و ارز در برابر بازار بورس حرفي براي گفتن نداشته باشند.
به اين ترتيب بورس تهران در معاملات روز شنبه افزايش هزار و 43 واحدي را تجربه کرد که در اين افزايش شرکت‌هايي همچون هلدينگ خليج فارس، پالايشگاه اصفهان، فولاد مبارکه،‌ ايران خودرو، چادرملو، گل‌گهر، فولاد خوزستان، غدير، نفت و گاز پارسيان، پالايشگاه تبريز، بانک‌هاي پارسيان، تجارت، صادرات و شرکت ملي مس مؤثر بودند.
براساس اين گزارش: در بازار ديروز بورس تهران اکثر نمادهاي بازار مثبت شده و صف‌هاي خريد براي بيشتر شرکت‌ها تشکيل شد به طوري که شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري توسعه ملي، مخابرات، سرمايه‌گذاري ساختمان، پالايش نفت تبريز و مپنا از بيشترين تقاضاي خريد برخوردار شدند.
در حالي رکود در بازارهاي موازي به ويژه طلا، ارز و مسکن موجب افزايش اهميت بورس شده است که در بازار ديروز بيش از 515 ميليون سهم به ارزش 199 ميليارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه رکورد جديدي را ثبت کرد و براي اولين بار 240 هزار ميليارد توماني شد.

 


وزير نفت ايران گفت: مجمع کشورهاي صادرکننده گاز در مقابل مصرف کنندگان اين حامل انرژي قرار ندارد بلکه در کنار آنها به دنبال تحقق يک بازي برد-برد در راستاي منافع مشترک حرکت مي کند.
به گزارش خبرنگار اعزامي شانا به مسکو، رستم قاسمي ضمن تشکر از شرکت کنندگان در اجلاس و کارشناسان حوزه انرژي کشورهاي صادرکننده گاز که دستور جلسه و بيانيه پاياني اجلاس سران مجمع کشورهاي صادرکننده گاز (جي يي سي اف) را تنظيم کرده اند، سخنراني خود را آغاز کرد.
رستم قاسمي ضمن اشاره به پيشرفت هاي روز افزون مجمع کشورهاي صادرکننده گاز گفت: اميدواريم اين مجمع بتواند به سرعت مراحل توسعه و تکامل خود را طي و به عنوان يک نماد تاثيرگذار نقش خود را در بازار جهاني گاز ايفا کند.
قاسمي در ادامه سخنراني خود ضمن بر شمردن ويژگي‌هاي اقتصادي و زيست محيطي گاز نسبت به ساير انرژي ها افزود: با توجه به جميع اين ويژگي ها رشد مصرف گاز در مقايسه با ديگر حامل هاي انرژي سريع تر است و روز به روز در سبد انرژي جهان از جايگاه مهمتري برخوردار مي شود.
وزير نفت ايران انسجام کشورهاي صادرکننده گاز را با هدف دفاع از منافع جمعي، امري خطير ارزيابي و تاکيد کرد: مجمع کشورهاي صادرکننده گاز در مقابل مصرف کنندگان اين حامل انرژي قرار ندارد بلکه در کنار آنها به دنبال تحقق يک بازي برد-برد در راستاي منافع مشترک حرکت مي کند.
وي در ادامه رفتارهاي سياسي برخي مصرف کنندگان گاز را مذموم و براي امنيت تقاضا خطرناک ارزيابي کرد و افزود: بازار توام با نوسانات شديد قيمت يا قيمت هاي غيرمنصفانه به نفع هيچ يک از طرفين توليدکننده و مصرف کننده نخواهد بود.
وزير نفت جمهوري اسلامي ايران در پايان سخنراني خود رسما از کشورهاي عضو جي يي سي اف براي شرکت در پانزدهمين نشست وزارتي جي يي سي اف که در هفته نخست ماه نوامبر 2013 در تهران برگزار مي شود، دعوت کرد.
قاسمي بر اساس بند 10 اساسنامه مجمع کشورهاي صادرکننده گاز، اداره اجلاس فوق العاده وزارتي اين مجمع را به نماينده کشور ميزبان روسيه، آقاي الکساندر نواک، وزير انرژي فدراسيون روسيه سپرد.
اعضاي مجمع صادرکنندگان گاز 42 درصد از توليد گاز جهان، 70 درصد از ذخاير گازي جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبيعي مايع شده (ال ان جي) را در اختيار دارند.
13 کشور الجزاير، بوليوي، مصر، گينه استوايي، ايران، ليبي، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، ونزوئلا ، امارات متحده عربي و عمان از اعضاي اين مجمع جهاني به‌شمار مي روند.
هلند، قزاقستان و نروژ نيز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهاي صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نيز به تازگي به اين جمع پيوسته است.

 


طرح نظارتي ويژه ماه رمضان با حضور 20 هزار بازرس سازمان حمايت برگزار و به پرونده متخلفان خارج از نوبت رسيدگي مي‌شود.
مجتبي فراهاني، معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان در گفت‌وگو با ايسنا درباره طرح‌هاي نظارتي اين سازمان، ويژه ماه رمضان با بيان اين که در راستاي اجراي طرح ضيافت با هماهنگي تعزيرات نظارت بر توزيع کالاهاي اساسي با شدت بيشتري انجام مي‌شود بيان کرد: با توجه به اين که در ايام ماه مبارک رمضان با افزايش تقاضا براي مواد غذايي نظير مواد لبني، مواد پروتئيني، ميوه و سبزيجات، روغن، برنج، خرما و شيريني‌هاي مرسوم مواجه هستيم برنامه نظارتي ويژه‌اي در طرح ضيافت برگزار مي‌کنيم.
وي ادامه داد: بر اين اساس از 10تيرماه 400 نمايشگاه ضيافت در سراسر کشور برگزار مي‌شود که بازرسان سازمان حمايت با هماهنگي تعزيرات حضور فعال در اين نمايشگاه‌ها داشته و بر کالاهاي تنظيم بازاري که در اين نمايشگاه‌ها توزيع مي‌شود نظارت مي‌کنند.
فراهاني با بيان اين که همچنين قرار است تعدادي غرفه به صورت رايگان تحويل انجمن‌هايي نظير انجمن خرما براي عرضه مستقيم درنظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: اين غرفه‌ها در راستاي عدم افزايش قيمت اين کالاها و توزيع آنها با قيمت توليد در اختيار انجمن‌ها قرار مي‌گيرند.
معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفان سازمان حمايت درباره اهداف طرح نظارتي در طرح ضيافت در آستانه ماه رمضان بيان کرد: ايجاد آرامش در فضاي رواني ماه مبارک رمضان، ايجاد زمينه‌هاي لازم براي تامين مايحتاج عمومي، پايش مستقيم بازار براي تامين و توزيع کالاهاي مورد نظر مردم، کنترل بازار و جلوگيري از تخلفات احتمالي از جمله اهداف اجراي اين طرح نظارتي است.
وي ادامه داد: همچنين در طرح نظارتي سازمان حمايت اگر استاني با کمبود کالا مواجه شود بازرسان سازمان با متوليان تنظيم بازار همکاري مي‌کنند.
فراهاني از نظارت ويژه بر تامين و توزيع کالاهاي اساسي خبر داد و تصريح کرد: عليرغم جلوگيري از تخلفات احتمالي توسط افراد سودجو نظارت ويژه‌اي بر تامين و توزيع کالاهاي اساسي نظير گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، خرما، شيريني‌هاي مرسوم، نان، لبنيات، شير، پنير، کره، خامه، برنج، روغن، شکر، سبزيجات و ميوه انجام مي‌شود.
به گفته معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت، امسال به دليل شرايط خاص اقتصادي هماهنگي‌هاي لازم با سازمان تعزيرات انجام شده که براساس آن به پرونده متخلفان در اين ماه رسيدگي خارج از نوبت مي‌شود.
وي با تاکيد بر اين که تعزيرات در محل برگزاري نمايشگاه‌ها اعمال قانون مي‌کند، خاطرنشان کرد: همچنين از پتانسيل 20 هزار ناظر به صورت نامحسوس در نمايشگاه‌ها، خرده‌فروشي‌ها، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و فروشگاه کارمندان و اتحاديه‌هاي سراسر کشور استفاده مي‌شود.
فراهاني گفت: در حالي از پتانسيل 20 هزار ناظر استفاده مي‌شود که 4000 بازرس اصلي نيز بر روند توزيع کالا نظارت کامل انجام مي‌دهند.
معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت در پايان تاکيد کرد: نظارت بر خرده‌فروشي‌ها در ايام ماه رمضان تشديد مي‌شود.

 


معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهور از آمادگي اين معاونت و استانداري‌ها براي برطرف کردن موانع تبديل وضعيت نيروهاي شرکتي خبر داد.
عبدالعلي تاجي در گفت‌وگو با ايسنا در مورد آخرين وضعيت تبديل وضعيت نيروهاي شرکتي براساس مصوبه هيات وزيران اظهار کرد: گزارش‌هايي که به معاونت توسعه مي‌رسد بيانگر پايان تبديل وضعيت نيروهاي شرکتي در دستگاه‌هاي اجرايي است.
وي با بيان اين که عمده نيروهاي شرکتي در حوزه وزارتخانه‌هايي هستند که تعيين تکليف شده‌اند و پيگيري‌ها نشان از انجام کار قراردادهاي آنها است، افزود: در اين ميان شايد در هر سازمان يکي دو نفرنيز باشند که علي‌رغم اين که مشمول مصوبه هستند تبديل وضعيت نشده‌اند که مي‌توانند با مراجعه به معاونت و معاونان منابع انساني استانداري‌ها براي برطرف شدن مشکل خود اقدام کنند.
اين مقام مسئول با اشاره به برخي از اختلاف‌نظرها مبني بر عدم تبديل وضعيت نيروهاي شرکتي توضيح داد: تمامي نيروهايي که در مشاغل اصلي دستگاه و يا مشاغل خدمات مستمر فعاليت دارند، مي‌توانند مدعي باشند اما برخي افراد شرکتي توقع تغيير وضعيت دارند که در کارهاي حجمي مشغول بوده و شامل اين قانون نيستند. وي هم‌چنين با اشاره به تبديل وضعيت نيروهاي شرکتي که در وزارت نفت و نيرو انجام شده گفت: از 24 هزار نيروهاي شرکتي که در وزارت نيرو و حوزه‌هاي وابسته به آن مشغول فعاليت هستند با بيش از 14 هزار نفر آنها به صورت قرارداد معين هم‌چنين قرارداد قانون کار با آنها قرارداد بسته شده و به صورت مستقيم با شرکت کار مي‌کنند اما بيش از 10 هزار نفر آنها نيز در قالب تعاوني‌هاي مختلف ساماندهي شده‌اند.
تاجي خاطرنشان کرد: برخي از نيروهاي شرکتي نيز بودند که کارهاي حجمي انجام مي‌دادند که به شرکتي تعاوني تبديل شدند البته يکسري مشکلات در تعاوني‌ها نيز وجود دارد که بايد با کمک دولت و مجلس فضايي فراهم شود تا در واگذاري از دستگاه‌ها به تعاوني‌ها اولويت قائل شده و بتوانند کار خود را راحت‌تر انجام دهند.

 


نرخ تورم براساس اعلام بانک مرکزي در ارديبهشت ماه 1392 معادل 34 درصد بود که اين ميزان را مرکز آمار 31 درصد ذکر کرده است.
شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در ارديبهشت ماه به عدد 7/163 رسيد و نرخ تورم در 12 ماه منتهي به ارديبهشت ماه نسبت به 12 ماه منتهي به ارديبهشت ماه 1391 معادل 34 درصد است.
شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در سال 1391 نسبت به سال 1390 (نرخ تورم سال 1391) معادل 5/30 درصد افزايش داشته است.
خلاصه نتايج بدست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1390 به گونه‌اي است که شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در سال 1391 نسبت به سال 1390 (نرخ تورم سال 1391) معادل 5/30 درصد افزايش داشته است.
اين در حالي است که مرکز آمار نرخ تورم درارديبهشت ماه را 31 درصد اعلام کرده بود، طبق اعلام مرکز آمار ايران شاخص کل در ارديبهشت ماه سال جاري با رشد بيش از يک درصدي به 7/156 درصد افزايش يافته است.
اين در حالي است که شاخص کل يعني تورم نقطه به نقطه در ارديبهشت ماه با کاهش نسبت به ماه قبل به 7/38 درصد رسيد.
بنابراين گزارش، نرخ تورم ارديبهشت ماه نيز با تغيير 2/1 درصدي به 31 افزايش يافت در حالي که در فروردين 8/29 و در اسفند سال گذشته 5/31 درصد بوده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10