(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 09 تـیـر 1392 - شماره 50529

سلفي‌ها بار ديگر جنوب لبنان را به آشوب کشيدند
اعتراض‌هاي ضد حکومتي مردم اردن در خيابان‌هاي امان
پکن از کره‌شمالي خواست به برنامه هسته‌اي خود خاتمه دهد
روزهاي آتش و خون در شهرهاي مصر مرسي به مکان نامعلومي رفت
مخفيگاه تروريست‌ها در چند شهر سوريه به محاصره ارتش درآمد
در اعتراض به سفر اوباما مردم آفريقاي جنوبي پرچم آمريکا را آتش زدند
فرياد مردم بحرين در تظاهرات منامه ؛ زندانيان سياسي را آزاد کنيد
پنتاگون از ترس انتشار اطلاعات محرمانه روزنامه گاردين را فيلتر کرد
يمني‌ها خواستار اخراج سفير آمريکا شدند
مخالفت مردم صربستان با عضويت در اتحاديه اروپا
افشاي ديدارهاي پنهاني امير جديد قطر با مقامات اسرائيلي
درگيري جوانان فلسطيني با نظاميان صهيونيست در کرانه باختري
   


سلفي‌هاي طرفدار احمد الاسير با برگزاري تظاهرات در اطراف مسجد بلال بن رياح بار ديگر صيدا را به آشوب کشيدند و با نيروهاي ارتش درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از راشا تودي، طرفداران شيخ احمد الاسير مفتي سلفي مورد حمايت عربستان و قطر بعد از نماز جمعه در شهر صيدا تظاهرات کردند و در حالي که پرچم مخالفان سوري را در دست داشتند با نيروهاي ارتش درگير شدند.ارتش لبنان براي متفرق کردن تجمع کنندگان وادار به شليک هوايي شد. اين تظاهرات در شرايطي برگزار مي‌شود که تعدادي از نيروهاي الاسير هفته گذشته با تيراندازي به سوي نيروهاي ارتش لبنان در شهر صيدا در جنوب اين کشور 22 نفر را کشتند. در پي حمله ارتش احمد الاسير به نقطه نامعلومي فرار کرده است.

 


مردم اردن با برگزاري تظاهرات مسالمت‌آميز بر لزوم اجراي اصلاحات فراگير در کشور و مبارزه با فساد تأکيد کردند.
به گزارش شبکه خبري العالم، مناطق مختلف اردن از جمله شهر امان پايتخت اين کشور روز جمعه صحنه اعتراض‌هاي گسترده مردمي عليه حکومت بود که با سردادن شعارهايي خواستار تسريع در اجراي روند اصلاحات بودند. اردني‌ها همچنين خواستار آزادي بازداشت شدگان سياسي، محاکمه فاسدان و کاهش محدوديت‌ها در زمينه آزادي بيان و آزادي مطبوعات شدند. تظاهرکنندگان از دولت اردن خواستند که دولت نجات ملي را با هدف نظارت بر انتخابات پارلماني واقعي پس از تصويب قانون انتخاباتي تشکيل دهد. با وجود اعتراض‌هاي گسترده مردمي تاکنون اقدام مؤثري از سوي دولت براي تحقق مطالبات مردم صورت نگرفته است.

 


رئيس‌جمهور و نخست‌وزير چين در ديدار با رئيس‌جمهور کره‌جنوبي در پکن اعلام کردند کره‌شمالي بايد به برنامه هسته‌اي خود خاتمه دهد.
به گزارش فارس «لي کچ يانگ» در ديدار با «پارک گئون ‌هاي» رئيس‌جمهور کره‌جنوبي که به پکن سفر کرده است گفت: موضع چين تلاش براي عاري ساختن شبه‌جزيره کره از سلاح هسته‌اي است.
وي افزود: پکن همه تلاش خود را همراه با جامعه جهاني به کار مي‌گيرد و خواهان از سرگيري مذاکرات شش‌جانبه در اسرع وقت و حل و فصل مسائل موجود از طريق مذاکره و تضمين صلح و امنيت منطقه است.
«پارک گئون‌ هاي» پيش از نخست‌وزير چين با «شي جين پينگ» رئيس‌جمهور اين کشور نيز ديدار کرده بود.
روساي جمهور دو کشور در اين ديدار توافق کردند که کره‌شمالي هسته‌اي تحت هر شرايطي غيرقابل قبول است و پيونگ يانگ بايد به برنامه اتمي خود خاتمه دهد.
در مورد برنامه هسته‌اي کره‌شمالي يک رسانه خبري کره‌جنوبي گزارش دارد که معاون وزير خارجه کره‌شمالي براي گفت‌وگو درباره برنامه‌ هسته‌اي پيونگ يانگ و از سرگيري مذاکرات 6جانبه پنجشنبه همين هفته به مسکو سفر مي‌کند.
الکساندر گوسف مدير موسسه برنامه‌ريزي استراتژيک روسيه نيز در مصاحبه با «صداي روسيه» از سرگيري مذاکرات شش‌جانبه درباره برنامه هسته‌اي کره‌شمالي را تنها راه براي رفع بحران در شبه‌جزيره کره معرفي کرده و تاکيد کرده است: آمريکا، روسيه، چين، کره‌شمالي و جنوبي و ژاپن بايد فورا سر ميز مذاکرات بنشينند زيرا تاخير در مذاکرات اين وضعيت را فقط پيچيده‌تر خواهد کرد.
مذاکرات شش‌جانبه ميان کره‌شمالي و جنوبي، چين، روسيه، ژاپن و آمريکا از اوت 2003 آغاز شد و هدف اين مذاکرات پايان دادن به برنامه‌ها‌ي تسليحات اتمي کره‌شمالي است. اين مذاکرات از دسامبر سال 2008 متوقف شده است.

 


در پي افزايش تنش‌ها در مصر،‌«محمد مرسي» و خانواده‌اش از قاهره خارج شدند و به مکان نامعلومي رفتند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي افزايش درگيري ميان طرفداران و مخالفان رئيس‌جمهور مصر، مرسي و اعضاي خانواده‌اش کاخ الاتحاديه را ترک کردند و به مکان نامعلومي منتقل شدند.
طي جمعه و شنبه ناآرامي در شهرهاي مصر ادامه داشت و شدت درگيري‌ها ميان مخالفان و موافقان رئيس‌جمهور در «قاهره»، «اسکندريه» و «پورت سعيد» از ساير مناطق بيشتر بود. در اسکندريه و پورت سعيد چهار نفر در زد و خوردها جان خود را از دست دادند. يکي از کشته‌شدگان شهر اسکندريه، يک عکاس آمريکايي است. تعداد کل کشته‌هاي 48 ساعت اخير هفت نفر گزارش شده است.
شمار زخمي‌ها در اين زد و خودروهاي خياباني نيز 500 نفر اعلام شده است. پليس نيز براي مقابله با درگيري‌هاي خياباني و متفرق کردن موافقان و مخالفان مرسي، مجبور شد از گاز اشک‌آور و گلوله‌هاي پلاستيکي استفاده کند. تظاهرات مخالفان به دعوت «محمد البرادعي» رهبر «جبهه نجات ملي» انجام گرفته است.
«عمرو موسي» يکي از رهبران اين جبهه از مرسي خواست براي آرام کردن اوضاع، بهتر است که انتخابات زود هنگام برگزار کند.
«محمد ابوالغار» يکي ديگر از اعضاي ارشد جبهه نجات ملي نيز با تأکيد بر ادامه تظاهرات تا سرنگوني دولت مرسي گفت: سخنان اخير مرسي موجب شد جبهه نجات بيش از پيش برخواسته‌هاي مردم تأکيد داشته باشد. رئيس‌جمهور مصر اخيراً گفته بود که کشور در خطر است و دولت او با معترضان برخورد مي‌کند. مرسي البته اين را هم گفته بود که اشتباهاتش را جبران خواهد کرد.
علي‌رغم اظهارات مرسي، حملات عليه دفاتر حزب حاکم و نهادهاي دولتي ادامه يافت، به طوري که در ناآرامي‌هاي اسکندريه و ديگر مناطق، تعدادي دفاتر گروه اخوان‌المسلمين و «حزب آزادي و عدالت» در آتش سوخت.
آمريکا سفارت خود را در قاهره بست و شماري از تفنگداران را نيز در آب‌هاي مصر مستقر کرد.
پيش‌بيني مي‌شود که امروز مصر روز پر زد و خوردي را پشت سر گذارد، چرا که موافقان و مخالفان دولت اعلام کرده‌اند که به خيابان‌ها مي‌آيند. مخالفان گفتند در ميدان التحرير چادر مي‌زنند و در آنجا مي‌مانند تا خواسته‌ها‌يشان (انتخابات زود هنگام رياست‌جمهوري) تحقق يابد.
طرفداران دولت نيز گفته‌اند خيابان‌ها را ترک نمي‌کنند. گفتني است که شمار طرفداران مرسي که طي روزهاي اخير به خيابان‌ها آمده‌اند، زياد بوده است.
نيروهاي پليس خيابان‌هاي منتهي به کاخ الاتحاديه را با موانع بتني بسته‌اند و براي مقابله با حوادث احتمالي امروز در آماده‌باش به سر مي‌برند. الازهر نيز مصري‌ها را از ريختن خون هموطنان خود منع کرد. اخوان‌المسلمين مخالفان مرسي به ويژه «جبهه نجات ملي» را به کودتا عليه رئيس‌جمهور متهم کرد؛ «محمد بلتاجي» از رهبران اخوان‌المسلمين اعلام کرد: ما اجازه کودتا عليه رئيس‌جمهور را نخواهيم داد. امروز اولين سالگرد به قدرت رسيدن مرسي است. «شوقي علام» مفتي مصر نيز طي بيانيه‌اي، جنگ داخلي در اين کشور را حرام اعلام کرد.
با افزايش تنش‌ها در مصر، سرلشکر «عبدالفتاح السيسي» وزير دفاع مصر هشدار داد که ارتش ممکن است در صورت لزوم مداخله کند.
احتمال مداخله ارتش بستگي به روند تحولات و به ويژه در ميدان التحرير دارد؛ در صورتي که درگيري روي دهد و خونريزي آغاز شود، احتمال دارد که بهانه براي مداخله ارتش فراهم شود.
به نظر مي‌رسد که دولت و رهبران مخالف دولت توان کنترل هواداران خود را از دست داده‌اند. حزب حاکم آزادي و عدالت مسئوليت شرايط موجود را متوجه رهبران جبهه نجات ملي کرده است و رهبران اين جبهه نيز مرسي و حزب حاکم را به اتهام مشابه متهم مي‌کنند. اما کارشناسان مي‌گويند، مرسي از طريق انتخابات و رأي اکثريت به قدرت رسيده است و دولت وي تا پايان دوره قانوني مشروعيت دارد.
با اين حال، رسانه‌هاي غربي سعي مي‌کنند تحولات و شورش‌هاي جاري را فرآيندي توصيف کنند که نتيجه آن، تکميل انقلاب دموکراتيک در اين کشور خواهد بود! روزنامه آمريکايي «کريستين ساينس مانيتور» در اين رابطه نوشت: مصري‌ها معتقدند اسلامخواهان و ارتش، انقلاب آنها را دزديده‌اند و لذا انقلاب ديگري لازم است تا مرسي را مثل «حسني مبارک» ديکتاتور سابق مصر به زير بکشند.
اين روزنامه، به انتخابات و راي مردم مصر اشاره‌اي نکرد. اکنون تنها يکسال از مدت قانوني رياست‌جمهوري مصر سپري شده است اما در اين ميان، دبيرکل سازمان ملل موضع واقع بينانه‌اي را اتخاذ کرد؛ «بان‌کي‌مون» در بيانيه‌اش، از مصري‌ها خواست به جاي تنش، با هم گفت وگو کنند.

 


نيروهاي‌ ارتش سوريه با محاصره تروريست‌ها در اطراف درعا، حمص و حلب تعداد ديگري از تروريست‌ها را به هلاکت رسانده و مراکز تجمع آنان را منهدم کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، شمار ديگري از افراد مسلح از جمله تروريست‌هاي عضو جبهه النصره در درگيري با ارتش در حومه شهر درعا، حمص، حلب و لازقيه به هلاکت رسيدند و مقادير زيادي سلاح و مهمات آنان کشف و ضبط شد.
نيروهاي ارتش موفق شدند مخفيگاه تروريست‌ها در اطراف اين شهرها را کشف و با حملات توپخانه‌اي خود مراکز تجمع آنان را هدف قرار دهند که در اين ميان شمار زيادي از تروريست‌ها از جمله سيف‌الاسلام چچني سرکرده جبهه النصره به هلاکت رسيد.
خبر ديگر اينکه يک روزنامه لبناني نوشت، تنش سياسي بين رياض و مسکو به دنبال بحران سوريه روند تازه‌اي به خود گرفته است.
روزنامه الديار افزود، يکي از مقامات ارشد نيروي هوايي روسيه اخيراً اظهار داشته که کشورش برنامه‌اي آماده براي بمباران رياض و دوحه دارد.
اين روزنامه لبناني همچنين نوشت: با وجود اينکه روابط ديپلماتيک عربستان‌سعودي و روسيه پس از سرگيري آن در سال‌هاي 1990 و 1991، شاهد مشکلات عديده‌اي بوده است اما امروز اين روابط به شدت وخيم شده است که اظهارات وزير خارجه عربستان و واکنش سخنگوي وزارت خارجه روسيه تأکيدي بر اين قضيه است.
الديار افزود: سعود الفيصل وزير خارجه عربستان در ديدار با جان‌کري وزير خارجه آمريکا در سفر اخير وي به عربستان، روسيه را به حمايت از نظام بشار اسد و مشارکت در نسل‌کشي سوري‌ها متهم کرد که اين اظهارات با واکنش شديد روسيه و نسبت دادن اتهامات جدي به رياض از زبان سخنگوي وزير خارجه روسيه روبه‌رو شد.
روزنامه الديار تصريح کرد، سخنگوي وزير خارجه روسيه در اظهاراتي در واکنش به سخنان سعود الفيصل گفت: عربستان سعودي از گروه‌هاي تکفيري حمايت مي‌کند.
افزايش تنش بين رياض و مسکو چند روز پس از تهديدات جدي يک مسئول بلندپايه در نيروي هوايي روسيه صورت گرفت؛ وي در سخناني اظهار داشت که برنامه‌اي آماده براي بمباران رياض و دوحه در روسيه وجود دارد.
روزنامه الديار لبنان افزود، دليل وجود چنين برنامه‌اي براي بمباران عربستان و قطر، ائتلاف اين دو کشور با آمريکا است.
ساير رويدادها
* استراليا جبهه النصره در سوريه را يک گروه تروريستي اعلام کرد.
* نماينده مجلس انگليس گفت، حمايت انگليس از تروريست‌هاي سوري عواقب بدي براي شهروندان انگليسي دارد.
* وزير خارجه مغرب اعلام کرد، رباط مخالف هرگونه دخالت خارجي در سوريه است.
* منابع سوري خبر منتشره در برخي خبرگزاري‌ها مبني بر سقوط يک هواپيما در نزديکي دمشق را تکذيب کردند.
* يک منبع در وزارت خارجه مصر اعلام کرد که به‌رغم قطع کامل روابط قاهره، دمشق، مصر قصد ندارد مقر سفارت سوريه را به مخالفان اين کشور تحويل دهد.
*‌دبير کل سازمان ملل متحد از درگير شدن لبناني‌ها در حوادث سوريه به شدت ابراز نگراني کرد.
* وزير خارجه عراق گفت، جنگيدن عراقي‌ها در سوريه سياست رسمي اين کشور نيست و بغداد آن را تاييد نمي‌کند.

 


مردم آفريقاي جنوبي در اعتراض به سفر رئيس جمهور آمريکا به کشورشان تظاهرات کردند.
روز گذشته، همزمان با سفر «باراک اوباما»، رئيس جمهور آمريکا به آفريقاي جنوبي، هزاران نفر از مردم «پرتوريا»، با راهپيمايي به سمت سفارت آمريکا، مقابل ساختمان سفارت تجمع کردند.
معترضان با به آتش کشيدن پرچم آمريکا عليه اوباما و نتانياهو شعار دادند. «آمريکا بدون پول عربستان عاجز است، اوباما و نتانياهو برده‌دار هستند، جنگ عليه آزادي را متوقف کن، ترسوها عليه کودکان از هواپيماي بدون سرنشين استفاده مي‌کنند و...» از جمله شعارها و دست نوشته‌هاي معترضان آفريقاي جنوبي را تشکيل مي‌داد.
آنطور که خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نوشته، اين تجمعات از سوي اعضاي سنديکاي تجاري و چپ‌هاي آفريقاي جنوبي سازماندهي شده بود. خبرهايي نيز از برپايي يک تظاهرات مشابه مقابل ساختمان پارلمان اين کشور در «کيپ تاون» منتشر شده است.
به اعتقاد معترضان، اوباما براي چپاول به آفريقاي جنوبي آمده است.
روز گذشته شمار نسبتاً زيادي از معترضان با تجمع مقابل دانشگاه «ژوهانسبورگ» جايي که اوباما به سخنراني پرداخت، عليه اوباما شعار دادند. معترضان امروز نيز قرار است مقابل دانشگاه «کيپ تاون» تجمع کنند.

 


هزاران بحريني پس از شرکت در نماز جمعه تظاهرات گسترده‌اي عليه رژيم آل خليفه برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، تظاهرکنندگان با سردادن شعارهايي عليه آل خليفه آزادي بازداشت شدگان سياسي در زندان‌ها، محاکمه قاتلان جنبش مردمي و توقف بازداشت‌ها و حملات به مردم را خواستار شدند.
تظاهرکنندگان پرچم بحرين و عکس‌هايي از بازداشت‌شدگان اعتراضات پيشين را برافراشته و شعارهاي «انقلاب، انقلاب تا پيروزي» «ملت از شکنجه نمي‌ترسد» و «خليفه کنار برو» را سردادند.
مخالفان بحريني در پايان تظاهرات خود با انتشار بيانيه‌اي ادامه روزافزون يورش به خانه‌ها، بي‌احترامي به مردم و بازداشت شهروندان مخالف را محکوم کردند.
مخالفان تأکيد کردند اين اقدامات نشان دهنده طرز تفکر امنيتي نظام حاکم است که ثبات کشور را به بازي گرفته و همواره با سرکوب اعتراضات مردمي سعي مي‌کند تا آنها را از مواضع خود براي تحقق دموکراسي منصرف سازد.
مردم بحرين از 14 فوريه سال 2011 ميلادي انقلاب مردمي و مسالمت‌آميز خود را براي دستيابي به دموکراسي، عدالت و اصلاحات سياسي آغاز کردند که با موج سرکوبگري رژيم بحرين با همدستي رژيم سعودي رو به رو شده است.
در جريان اين سرکوبگري تاکنون صدها نفر شهيد، بازداشت يا شکنجه شده‌اند و احکام سنگين زندان براي فعالان و مخالفان صادر شده است.

 


پنتاگون اعلام کرد «براي محدود کردن دسترسي کارکنانش به گزارش‌هاي افشاگرانه روزنامه گاردين» سايت اين روزنامه انگليسي را مسدود کرده است.
پس از چند هفته افشاگري از سوي روزنامه انگليسي گاردين درباره جاسوسي مقامات آمريکايي از شهروندان اين کشور و مردم سرتاسر جهان (که هر روز به ابعاد اين رسوايي نيز اضافه مي‌شد) ناگهان خبر رسيد ارتش آمريکا براي اينکه مانع از انتشار بيشتر اين رسوايي‌ها در ميان نظاميان خود شود، اين سايت انگليسي را مسدود کرده است.
روزنامه آمريکايي «هرالد» پس از گفت‌و‌گو با يکي از سخنگويان ارتش آمريکا نوشت، سايت روزنامه گاردين براي کارکنان ارتش آمريکا مسدود شده است. به گفته اين مقام نظامي، هدف پنتاگون از اين اقدام محدود کردن دسترسي کارکنان ارتش به گزارش‌هايي بوده که اين روزنامه در مورد اسناد محرمانه منتشر مي‌کرده است.»
اين اقدام پنتاگون درست يک روز پس از انتشار گزارش گاردين در مورد «دست داشتن باراک اوباما»، رئيس‌جمهور آمريکا در رسوايي شنود مکالمات تلفني صورت مي‌گيرد!
براساس اسناد محرمانه منتشر شده از سوي «ادوارد اسنودان»، مامور سابق سيا که اکنون به روسيه گريخته، سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا سالهاست که اقدام به شنود مکالمات تلفني و کنترل سايت‌هاي اينترنتي مي‌کند. ابتدا اعلام شده بود قرباني اين جاسوسي، شهروندان آمريکايي هستند اما با انتشار اسناد بعدي مشخص شد تقريبا مردم و مسئولان تمام کشورهاي جهان قربانيان اين جاسوسي بوده‌اند.
همزمان اسناد محرمانه ديگري منتشر شد که نشان مي‌داد، دولتمردان انگليسي نيز در جريان برگزاري نشست گروه 20 در لندن اقدام به جاسوسي از مقامات کشورهاي مختلف کرده‌اند. افشاي اين اطلاعات چند روزي است مقامات آمريکايي و انگليسي را دچار دردسرهاي جدي کرده است.
«اسنودان» 29 ساله تحت تعقيب است اما روسيه اعلام کرده قصد استرداد وي به آمريکا را ندارد. آمريکا چين و روسيه را متهم به قانون‌شکني کرده و عليه اين دو کشور مواضع تندي گرفته‌ است.
در اين حال، «ديويد مک مايل»، از مشاوران سابق سازمان «سيا» نيز طي گفت‌و‌گويي با شبکه خبري پرس‌تي‌وي با اشاره به «رسوايي جاسوسي آمريکا» و دست داشتن دولت اوباما در اين رسوايي، دولت اين کشور را «رياکار» و «قانون‌گريز» دانست.
«مک مايل» گفت: دولت آمريکا توضيحات خاص خود را در مورد موضوع شنود مکالمات تلفني مطرح کرده است. اما واقعيت اين است که رويکرد اين دولت وتوضيحاتش مزورانه است.
گفتني است مقامات آمريکايي در توجيه اين رسوايي اعلام کرده‌اند براي حفظ امنيت مردم چاره‌اي جز جاسوسي از آنها نداشته‌اند.
در همين حال 26 نفر از سناتورهاي دموکرات و جمهوري‌خواه آمريکا با انتشار نامه‌اي خواستار توضيح بيشتر مقامات اطلاعاتي آمريکا درباره اين جاسوسي شده‌اند.

 


هزاران نفر از ساکنان شهر صعده يمن با برپايي تظاهراتي مداخله آمريکا در امور کشورشان را محکوم کردند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، تظاهرکنندگان سفير آمريکا در صنعا را حاکم اصلي کشور توصيف کردند و درباره ادامه بي‌اعتنايي دولت يمن به موضوع حاکميت اين کشور هشدار دادند.
يکي از بزرگان صعده که در تظاهرات شرکت کرده بود اظهار داشت، مردم يمن از دخالت آمريکا خشمگين هستند و سفير آمريکا همه طرح‌ها را افتتاح مي‌کند و حتي افتتاح مساجد به دست او صورت مي‌گيرد گويي که او تنها امر کننده و نهي‌کننده در کشور است.
وي افزود: سفير آمريکا بدون شرم اين کارها را انجام مي‌دهد و مردم خواستار کوتاه شدن دست آمريکا از کشورشان هستند.
تظاهرکنندگان همچنين با سردادن شعارهاي «مرگ بر آمريکا» و «مرگ بر اسرائيل» به دولت يمن هشدار دادند و خواستار اخراج سفير آمريکا از يمن شدند.

 


هزاران نفر از مخالفان پيوستن صربستان به اتحاديه اروپا در خيابان‌هاي بلگراد تظاهرات کردند.
با تشديد بحران اقتصادي و به تبع آن تشديد احساسات ضد اتحاديه اروپا، هزاران نفر از مخالفان پيوستن صربستان به اتحاديه اروپا در بلگراد تظاهرات کردند و خواستار استعفاي دولت شدند.
به گزارش واحد مرکزي خبر اين تظاهرات روز جمعه و ساعاتي پس از آن برگزار شد که اتحاديه اروپا با برگزاري مذاکرات براي پيوستن صربستان به اتحاديه اروپا در ماه ژانويه موافقت کرد.
اتحاديه اروپا در اين روز با عضويت کرواسي در اتحاديه اروپا نيز موافقت کرد.
از ايتاليا نيز خبر مي‌رسد، حاکم شدن شرايط وخيم بر کارخانه خودروسازي فيات کارکنان اين خودروساز مهم اروپايي را به اعتصاب و تظاهرات کشانده است. کاهش شديد توليد خودرو باعث شده شغل شمار زيادي از کارکنان اين شرکت در معرض خطر قرار گيرد.
به گزارش ايرنا، صدها نفر از کارگران کارخانجات فيات روز جمعه در مرکز شهر رم عليه سياست‌هاي اشتغالي و در دفاع از حقوق کارگران وارد ميدان شده و خواستار تشکيل ميزگردي با مديران آن شدند.
در اعلاميه‌اي که از سوي معترضان منتشرشد، آمده است: پس از گذشت سه سال از برنامه صنعتي فيات پيرامون افزايش توليدات داخلي، که مي‌بايست توليد خودرو را از 700 هزار دستگاه به يک ميليون و 400 هزار مي‌رساند، هم اکنون کمتر از 400 هزار دستگاه خودرو توليد مي‌شود.
در حين اين اعتراض‌ها هيئتي به نمايندگي از کارگران فيات وارد پارلمان شد و با رئيس مجلس نمايندگان در خصوص اوضاع اشتغالي گفت‌وگو کرد. اين در حالي است که نيروهاي انتظامي و ضد شورش پليس کماکان اوضاع را تحت کنترل داشتند.
مائوريتزيو لانديني دبير اتحاديه کارگري فيوم ايتاليا درباره اين اعتراض‌ها گفت: ما خواستار مذاکره با مديران فيات هستيم. ما درخواست سرمايه‌گذاري بيشتر مي‌کنيم. بايد مانع تعطيلي تأسيسات فيات و اخراج کارگران آن شد.
همزمان با تظاهرات در رم، ساير کارگران فيات نيز در بخش‌هاي مختلف دست به يک اعتصاب 8 ساعته زدند. معترضين با شعار «بدون حقوق کارگري، همه ما تبديل به برده مي‌شويم» و «براي کشتن يک نفر، کافي است او را بيکار کرد» به اعتراض عليه برنامه تعديل نيرو و تعطيلي کارخانه پرداختند.
فيات ايتاليا در داخل کشور داراي پنج کارخانه و 22 هزار نفر پرسنل است. اين شرکت خودروسازي علاوه بر ايتاليا در لهستان و برزيل نيز فعاليت مي‌کند.

 


يک روزنامه صهيونيستي از ديدارهاي پنهاني امير جديد قطر با مقامات اسرائيلي پرده برداشت.
به گزارش ايرنا، روزنامه يديعوت آحارونوت نوشت، قبل از اينکه شيخ تميم بن حمد آل ثاني امير جديد قطر به قدرت برسد با مقامات اسرائيلي ديدار داشته است.
به نوشته اين روزنامه، مقامات اسرائيلي و آمريکايي از قبل مي‌دانستند که قرار است شيخ تميم جانشين پدرش شود.
گفته شده که اين ديدارها هم در داخل قطر و هم در بيرون قطر انجام شده است. هدف از اين ديدار کسب اطلاعات از مواضع داخلي و خارجي امير جديد قطر بوده است.
ناظران سياسي منطقه پيشتر گفته بودند که نظر امير جديد قطر براي برقراري رابطه با اسرائيل و همکاري با اين رژيم در مسائل منطقه‌اي مثبت است.
خبر ديگر اينکه روزنامه مصري الشروق از تصميم ‌امير جديد قطر مبني بر اخراج يوسف قرضاوي از دوحه خبر داد.
اين روزنامه نوشت، امير جديد قطر به يوسف قرضاوي مفتي اهل تسنن مصري 48 ساعت مهلت داده است تا خاک قطر را ترک کند و بدين ترتيب تابعيت قطري از وي سلب شود. قرضاوي در دوران حاکميت حمدآل ثاني امير سابق قطر، تابعيت قطري گرفته و سال‌هاست در دوحه زندگي مي‌کند. اين شيخ مصري اخيراً در يک درخواست جنجالي از سلفي‌هاي تکفيري خواسته بود که براي جهاد در سوريه عليه نظام بشار اسد به آن کشور بروند.

 


جوانان فلسطيني در کرانه باختري در اعتراض به ساخت ديوار حائل تظاهرات کردند و با نظاميان رژيم صهيونيستي درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، ده‌ها جوان فلسطيني با برگزاري تظاهرات در روستاهاي کفر قدوم، المصرح و ديگر روستاهاي کرانه باختري اعتراض خود را به ساخت ديوار حائل ابراز کردند.
تظاهرکنندگان با يورش نظاميان رژيم صهيونيستي مواجه شدند و در مقابل صهيونيست‌ها که به سوي ‌آنان گازهاي اشک‌آور و گلوله‌هاي پلاستيکي پرتاب مي‌کردند با سنگ از خود دفاع کردند.
اين تظاهرات در شرايطي برگزار مي‌شود که جان کري وزير خارجه آمريکا در منطقه به سر مي‌برد و به فاصله‌اي کمتر از 24 ساعت دو بار به ديدار بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي رفته است.
هدف وي از اين سفر و ديدار با مقامات صهيونيستي و همچنين محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين احياي روند سازش است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10