(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 15 مرداد 1392 - شماره 20560

راشد الغنوشی گروه‌های سیاسی تونس را به گفت‌و‌گوی ملی فرا خواند
رونمایی از تازه‌ترین موشک مقاومت فلسطین در غزه
آل‌خلیفه برای سرکوب مردم بحرین اختیارات بیشتری به پلیس داد
تداوم درگیری‌های مصرهمزمان با رایزنی فشرده در قاهره
بشار اسد: تنها راه مقابله با تروریست‌ها مشت آهنین است
تظاهرات ضد جاسوسی در 20 شهر آمریکا
تروریست‌ها در سوریه 450 زن و کودک را به خاک و خون کشیدند
در شب بیست و هفتم ماه رمضان صورت گرفت
اعتکاف هزاران روزه‌دار فلسطینی در مسجد‌الاقصی
پرویز مشرف با میانجیگری جان‌کری خاک پاکستان را ترک می‌کند
دادگاه ترکیه 275 کودتاچی را به حبس محکوم کرد
هنگام قرائت بیانیه در جمع طرفدارانش برلوسکنی به گریه افتاد!
   


راشد‌الغنوشی همه گروه‌های سیاسی تونس را برای برون‌رفت از وضعیت کنونی به گفت‌وگوی ملی دعوت کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، راشد‌الغنوشی رئیس حزب اسلامی النهضه در مرحله انتقالی کنونی خواستار گفت‌و‌گوی ملی میان تمام گروه‌های سیاسی در تونس شد.
وی ضمن استقبال از برگزاری همه‌پرسی اعلام کرد که حزب النهضه به دنبال برگزاری انتخابات آزاد پیش از پایان سال جاری میلادی است.وی در عین حال اعتراض‌های خیابانی را کم‌اهمیت خواند و افزود دولت‌های منتخب در خیابان سرنگون نمی‌شوند.معترضان با برپایی اعتراض‌های خیابانی خواهان آن هستند که مجلس ملی موسسان منحل و نخست‌وزیر برکنار شود. این خواسته مخالفان با مخالفت راشد‌الغنوشی و اسلامگرایان مواجه شده است.

 


گردان های شهدای الاقصی در غزه از یک فروند موشک جدید با برد 45 کیلومتری رونمایی کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر شاخه نظامی جنبش فتح در غزه ضمن مخالفت با از سرگیری مذاکرات سازش اعلام کرد مقاومت برای دفع هرگونه حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به غزه آمادگی کامل دارد.
تلویزیون المنار موشکی را نشان داد که در داخل غزه تولید شده و می‌تواند عمق شهرک‌های صهیونیست‌نشین را هدف قرار دهد.در این حال ابومحمد سخنگوی گردان‌های شهدای الاقصی گفت این گردان‌ها به گزینه مبارزه مسلحانه اعتقاد دارد و مذاکرات سازش راه به جایی نخواهد برد. اتحادیه عرب نیز از سرگیری مذاکرات سازش را بیهوده خوانده است.

 


در راستای سرکوب بیشتر مردم بحرین، وزیر دادگستری آل‌خلیفه اختیارات بیشتری به نیروهای پلیس داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، خالد بن علی آل‌خلیفه وزیر دادگستری بحرین در گفت‌وگو با روزنامه الوطن چاپ منامه گفت: اختیارات بیشتری به پلیس برای مقابله با اعتراضات داده شده است.
وی بدون اشاره به ماهیت این اختیارات افزود: این بدان معنا نیست که به آنها اختیارات مطلق داده‌ایم بلکه این اختیارات در چارچوب قانون‌اساسی و قوانین جاری است.
وزیر دادگستری بحرین ضمن تهدید مخالفان آل‌خلیفه گفت: ما هرگز منتظر روز 14 اوت (23 مرداد) نخواهیم ماند.
در این روز قرار است که به دعوت جنبش تمرد در بحرین تظاهرات بزرگ ضد آل‌خلیفه برگزار شود.
رژیم آل‌خلیفه اخیرا تهدید کرده هر فردی در تظاهرات بزرگ 14اوت شرکت کند سلب تابعیت خواهد شد.
مجلس ملی بحرین در پایان جلسه فوق‌العاده اخیر خود برای تعدیل قانون به اصلاح مبارزه با تروریسم در خصوص شماری از توصیه‌ها به توافق رسید که با دستور شاه بحرین به دولت، ابلاغ شد.
ممنوعیت هرگونه تظاهرات در شهر منامه، تشدید مجازات‌ها و اعمال حالت فوق‌العاده و سلب تابعیت و برخورد با جمعیت‌های سیاسی از جمله این توصیه‌ها است.
رژیم بحرین که از اعلام موجودیت جنبش تمرد در این کشور به هراس افتاده، وضع قوانین سختگیرانه، عملیات گسترده امنیتی و برخورد شدید با فعالان و معترضان را پیش از فرا رسیدن 14 اوت (23 مرداد)، آغاز کرده و با یورش به خانه‌‌های مردم شماری از آنها را بازداشت کرده است.
به اعتقاد ناظران سیاسی در بحرین فیلتر کردن سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی در منامه در راستای سرکوب معترضان صورت گرفته است.
رژیم آل‌خلیفه ساعاتی پس از انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در غرب منامه ده‌ها سایت را فیلتر کرد.
بحرین از فوریه سال2011 میلادی شاهد اعتراضات مسالمت‌آمیز برای دستیابی به آزادی و روی کار آمدن نظامی منتخب است که با سیاست سرکوب رژیم مواجه شده است.

 


همزمان با ادامه رایزنی‌های فشرده برای حل بحران مصر، منابع خبری از وقوع درگیری‌ها در شهرهای مختلف این کشور خبر می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری‌ها شهرهای مختلف مصر همچون روزهای گذشته شاهد حضور گسترده طرفداران مرسی در خیابان‌ها‌ و میادین اصلی بود با این تفاوت که این بار رایزنی‌ها بین رهبران سیاسی کشورهای مختلف عربی و غربی با یکدیگر و با جریان‌های سیاسی مصر با فشردگی خاصی پیش می‌رفت. دیدار فرستادگان کشورهای غربی و عربی با استراتژیست اصلی اخوان‌المسلمین مصر در زندان «طره» با هدف راضی کردن وی به «آتش‌بس» از جمله مهمترین این رایزنی‌هاست که بازتاب زیادی در رسانه‌های بین‌المللی داشته است. منابع خبری در مصر اعلام کردند «خالدبن‌حمد العطیه»، وزیرخارجه قطر به همراه «عبدالله بن‌زاید» وزیرخارجه امارات و «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا با کسب مجوز دادستانی کل مصر به دیدار «خیرت الشاطر»، معاون رهبر اخوان‌المسلمین در زندان «طره» رفته‌اند. در این دیدار «برناردینو لیون»، به عنوان نماینده اتحادیه اروپا نیز حضور داشت.
برخی منابع خبری اعلام می‌کنند «الشاطر» در این دیدار تاکید کرده «مرسی» همچنان رئیس‌جمهور مصر است. ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت نیز پس از رسانه‌ای شدن این دیدار با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند هرکس می‌خواهد با مصری‌ها صحبت کند باید تنها به نزد محمد مرسی برود چرا که وی رئیس‌جمهور مردم مصر است. خبرگزاری «شرق الاوسط» وقوع چنین دیداری را به نقل از وزارت کشور مصر از اساس تکذیب می‌کند.
یادآور می‌شود «الشاطر» بلافاصله پس از برکناری مرسی از قدرت در 12 تیرماه به اتهام «تحریک مردم به خشونت» بازداشت شد.
اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه نیز یکشنبه شب به دیدار «محمد البرادعی» معاون رئیس‌جمهور موقت مصر رفت تا به نوبه خود با ورود به این رایزنی‌ها برای حل این بحران قدمی برداشته باشد.
در این دیدار صحبت‌هایی نیز در خصوص بحران سوریه و کنفرانس ژنو 2 صورت گرفت.
ابراهیمی دیدارهایی نیز با وزرای خارجه امارات و قطر که هنوز در قاهره حضور دارند داشت. به گزارش خبرگزاری ایسنا قرار بود وزرای خارجه امارات و قطر عصر روز یکشنبه قاهره را ترک کنند اما بنا به دلایلی خواستار ادامه سفر تا روز دوشنبه شدند.
ویلیام برنز طی سفرش با عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر و حازم الببلاوی، نخست‌وزیر این کشور و عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر و محمد البرادعی، معاون رئيس‌جمهوری مصر در روابط‌خارجه و همچنین نمایندگانی از ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت دیدار و گفت‌وگو کرده است.
وزرای خارجه اریتره و فیلیپین نیز پیشتر برای رایزنی با مقامات و جریان‌های سیاسی مصر به قاهره سفر کرده بودند.
داتو محمد، فرستاده نخست‌وزیر مالزی و دو هيئت چینی و روسی نیز به تازگی وارد مصر شده‌اند تا شاید برای برون رفت مصر از «وضعیت جنگی» راهی پیدا کنند.
با وجود ادامه این رایزنی‌های فشرده با توجه به آخرین مواضع اتخاذ شده از سوی طرفین به ویژه ناآرام ماندن شهرها به نظر می‌رسد میانجیگری‌ها به نتیجه مطلوب نرسیده است.
خبرگزاری «رویترز» طی گزارشی با اشاره به این تحولات می‌نویسد: تلاش میانجی‌های بین‌المللی برای مهار درگیری‌های خیابانی بین طرفداران مرسی و دولت موقت تاثیر چندانی نداشته است و دولت موقت مصر نیز می‌گوید فرستادگان بین‌المللی دیگر فرصت زیادی برای میانجیگری نخواهند داشت.
درگیری‌ها در سه شهر
وقوع درگیری‌های خونین در حداقل سه شهر «دمنهور، طنطا و دمیاط» که به مجروح شدن ده‌ها نفر منجر شد، از مهمترین خبرهای روز یکشنبه مصر است که همچنان هم ادامه دارد.
خبرگزاری مهر به نقل از «النشره» در این باره نوشت: «میدان الاستاد و اطراف ساختمان البحیره در شهر دمنهور شاهد درگیری‌های شدیدی بین طرفداران و مخالفان مرسی و اهالی این شهر بود طوری که گاهی این درگیری‌ها به زد و خوردهای خونین مبدل می‌شد.» طرفین با سلاح‌های سرد، کوکتل مولوتف و تفنگ‌های شکاری به یکدیگر حمله می‌کنند. پس از مجروح شدن شمار زیادی از مردم نیروهای امنیتی مصر دخالت کرده با استفاده از گاز اشک‌‌آور به سرکوب و دستگیری معترضان پرداختند.
شبکه تلویزیونی المیادین نیز از زخمی شدن دستکم 50 نفر در جریان درگیری‌ها در شهر «دمیاط» خبر داده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران اما به نقل از شبکه‌ خبری الجزیره، از برگزاری تظاهرات میلیونی طرفداران مرسی در پی فراخوان «ائتلاف حمایت از مشروعیت» (از گروه‌های حامی مرسی) خبر داد و نوشت: این تظاهرات گسترده تحت عنوان «نفرین ستمکاران در شب قدر» یکشنبه شب برگزار شد.
براساس این گزارش طرفداران مرسی در شهرهای الجزیره، اسیوط، المنیاء قاهره، اسکندریه، بنی‌یوسف، الشرقیه و کفر الشیخ در محکومیت ارتش مصر و حمایت از مرسی تظاهرات کردند. به گفته منابع اخوانی‌، در برخی از این شهرها «شورشیان» به معترضان حمله کردند و راهپیمایی آرام آنها را به خشونت کشیدند. دمنمور و البصیره، از جمله این شهرها عنوان شده است. در میان مجروحان شماری از اهالی مناطق درگیری که در اعتراض‌ها مشارکت نداشتند به چشم می‌خوردند.
شبکه خبری الجزیره اعلام کرد گروهی از اخوانی‌ها و رهبران سیاسی بازداشتی مصر برای تحت فشار گذاشتن ارتش و دولت موقت دست به اعتصاب غذا زده‌اند. «عمرو علی الدین» از اعضای کمیته دفاع از بازداشت‌شدگان مصر در این باره گفت: حدود 179 نفر از بازداشتی‌ها چند روزی است در اعتراض به «بدرفتاری و شکنجه» علیه زندانیان سیاسی اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند.
در همین حال منابع خبری اعلام کردند، موج بازداشت‌ها در مصر افزایش یافته و قرار است محمد مرسی و رهبران سیاسی اخوان از سوم شهریور ماه محاکمه شوند. قتل، تشویق مردم به ایجاد ناآرامی، جاسوسی، حمل سلاح و مواد منفجره به شکل قانونی و... از جمله اتهاماتی است که به این زندانیان زده می‌شود.
خبر دیگر اینکه «احمد المسلمانی» مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور موقت مصر اعلام کرد درجریان دیدارهایی که بین دولتمردان این کشور با مقامات سعودی صورت گرفته عربستان اعلام کرده آمادگی دارد برای تقویت اقتصاد مصر به این کشور کمک کند، پیش از این خبرهایی از موافقت عربستان، کویت و امارات برای ارائه کمکی 8 میلیارد دلاری به مصر منتشر شده بود. این سه کشور جزو نخستین کشورهایی هستند که بلافاصله پس از سقوط مرسی به ارتش مصر تبریک گفته و دولت موقت حاکم بر این کشور را به رسمیت شناختند.
اخوان‌ها به کرات از نقش مالی برخی کشورهای عربی منطقه در کنار حمایت‌های آمریکا و اروپا در وقوع «کودتای نظامی» علیه مرسی سخن گفته‌اند.
آخرین خبرها
*‌ تقویت احتمال انتخاب «رابرت فورد» به عنوان سفیر جدید آمریکا در قاهره، مصری‌ها را به واکنش واداشته است. گفته می‌شود دستکم 19 نهاد و جریان سیاسی و حقوق بشری مصر که وی را عامل وقوع جنگ در عراق، سوریه و الجزایر می‌دانند گفته‌اند انتخاب چنین فردی می‌تواند نقش فتنه‌انگیزانه «آن پترسون» سفیر فعلی آمریکا در مصر را تکمیل کند!
* هفته‌‌نامه ساندی تایمز نوشت فرستاده‌های غربی و عربی در دیدار با اخوان‌ها اعلام کرده‌اند مرسی به شرطی آزاد خواهد شد که مصر را ترک کند!

 


رئیس‌جمهوری سوریه گفت تنها راه مقابله با کسانی که به حملات تروریستی دست می‌زنند، استفاده از مشت آهنین است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «بشار اسد» طی اظهاراتش در مراسم افطار جمعی از مقامات و اقشار مختلف مردم سوریه تاکید کرد، زمانی که تروریست‌ها دست به ویرانگری و کشتار می‌زنند باید با مشت آهنین با آنها مقابله کرد.
وی گفت: تروریسم و سیاست ضد یکدیگر هستند، نمی‌توان از بهبود عمل سیاسی در کشور سخن گفت در حالی که تروریسم در کشور فعال است. باید تروریسم را از بین برد تا سیاست به صورت درست به مسیر خود ادامه دهد. البته می‌توان همزمان با مقابله با تروریسم به روند سیاسی نیز ادامه داد.
بشار اسد گفت: در عرصه داخلی با گروه‌هایی روبه‌رو هستیم که مردم را در مناطقی (از کشور) در محاصره غذایی قرار داده‌اند و آنها را می‌کشند. این مزدوران در قبال پول‌هایی که از خارج به دست می‌آورند دست به این جنایات می‌زنند. برخی از آنها دزدانی هستند که سال‌ها تحت تعقیب دستگاه قضایی قرار دارند. شماری نیز تندروهای دینی هستند.
رئیس‌جمهور سوریه به کشتارهایی که توسط افراد مسلح در مناطقی مثل «جسرالشغور»، «کرم الزیتون»، «حطله»، «خان العسل» و دیگر مناطق رخ داد اشاره کرد و گفت: بحران کنونی بیانگر رویارویی ارتش با تروریست‌ها و دولت سوریه با قانون‌شکنان است. در چنین نبردهایی دو گزینه وجود دارد؛ یا باید پیروز شویم، یا شکست بخوریم. از همه راه‌ها استفاده شد و تنها راه دفاع از کشور باقی مانده است.
بشار اسد تاکید کرد، آنها که تحت نام اسلام دست به حملات تروریستی می‌زنند و رویه افراطی اتخاذ کرده‌اند را نباید اسلامگرایان جدید خواند، بلکه باید به آنها جاهلان جدید گفت. رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد: خیر و منفعت نمی‌تواند از جانب افرادی به ملت سوریه برسد که دارای افکار تاریک وهابی هستند. چنین افکاری با خون حاصل شده است و اخوانی‌ها با دورویی و دروغ خود این افکار را سیاسی کرده‌اند. این وهابی‌ها و اخوانی‌ها از آموزه‌های اسلام برای ضربه زدن به اسلام استفاده کرده‌اند. وهابی‌ها با ایده‌های زشت فرقه‌ای و کشنده خود، میان اعراب، مسلمانان و میان مسلمانان و مسیحیان فتنه ایجاد کردند. همین دامن زدن به فتنه است که درگیری عربی- اسرائیلی را به درگیری عربی- عربی تبدیل کرده است.
رئیس‌جمهور سوریه به تمایلات دولت خود در زمینه گفت‌وگوهای سیاسی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که بحران برای همه پیامدهای منفی داشته و باعث ویرانی کشور شده است، از هر ابزاری برای خروج از این بحران استفاده می‌کنیم. ما از ابتدای بحران چنین عمل کردیم. در ابتدا برخی می‌گفتند مشکل در قوانین است، قوانین را اصلاح کردیم، برخی گفتند اشکالاتی در قانون اساسی وجود دارد؛ آن را اصلاح کردیم و به همه پرسی گذاشتیم.
بشار اسد سپس به همکاری دولت خود با طرح‌های «کوفی عنان» و «اخضر ابراهیمی» اشاره کرد و گفت: با شرکت در کنفرانس «ژنو-2» موافقت کردیم، هرچند می‌دانیم قرار است با کسانی گفت‌وگو کنیم که نماینده کشورهایی هستند که از آنان حمایت مالی می‌کنند و تشکیلات آنها را ایجاد کرده‌اند. با وجود این تاکید کرده‌ایم آماده شرکت در کنفرانس ژنو-2 و گفت‌وگو با این افراد هستیم.
بشار اسد برخی از کشورهای عربی را مانع بزرگ حل بحران در سوریه دانست و گفت: این کشورها در حالی سنگ دموکراسی را به سینه می‌زنند که در داخل خود این کشورها هیچ انتخاباتی برگزار نمی‌شود.

 


مردم آمریکا در 20 شهر این کشور علیه برنامه‌های جاسوسی کاخ‌سفید تظاهرات کردند.
روز یکشنبه 20 شهر آمریکا از جمله نیویورک، سان فرانسیسکو، لس‌آنجلس و واشنگتن در اعتراض به جاسوسی‌های گسترده کاخ‌سفید از شهروندان این کشور تظاهرات کردند.
خبرگزاری فارس در این باره به نقل از پایگاه خبری «صدای روسیه» نوشت، معترضان با شعار «احیای متمم چهارم» قانون‌اساسی، خواستار توقف «تجسس و تصرف» در اسناد مربوط به دارایی‌ها و اطلاعات شخصی مردم شدند.
ترتیب‌دهندگان این تظاهرات اعلام کردند می‌خواهند دولتمردانشان دیگر از ارتباطات دیجیتالی و زندگی خصوصی آنها برخلاف قانون‌اساسی جاسوسی نکنند.
ادوارد اسنودان، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اکنون به روسیه پناهنده شده اسناد فوق محرمانه زیادی از «جاسوسی‌های بی‌سابقه گسترده» آمریکا از مردم آمریکا و سایر کشورهای جهان منتشر کرده است. براساس این اسناد آمریکا تمام مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی مردم را کلمه به کلمه ثبت، ضبط و تجزیه و تحلیل می‌کند.
مقامات آمریکایی حتی از رهبران و دیپلمات‌های هم‌پیمان خود در اروپا و آسیا نیز جاسوسی می‌کنند. کاخ‌سفید نه تنها محتوای اسناد فاش شده را رد نمی‌کند بلکه از آن دفاع هم کرده است. کاخ‌سفید هدف از این جاسوسی‌ها را «کشف توطئه‌های تروریستی» عنوان کرده است. خبر دیگر اینکه منابع کاخ‌سفید اعلام کردند تعطیلی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های این کشور در 22 کشور جهان که از روز یکشنبه گذشته آغاز شده، تا آخر هفته تمدید شد.
پیش از این مقرر شده بود تنها روز یکشنبه این سفارتخانه‌ها تعطیل شود.
آمریکایی‌ها می‌گویند اطلاعاتی به دست آورده‌اند که نشان می‌د‌هد مکاتبات و مکالمات گروه القاعده برای انجام عملیات تروریستی علیه منافع غرب و به ویژه آمریکا بسیار زیاد شده است!‌ در این باره حتی برخی سناتورهای آمریکایی مدعی شده‌اند میزان این ارتباطات به قدری زیاد است که آنها را یاد ارتباطات گروه‌های تروریستی قبل از حادثه 11 سپتامبر می‌اندازد!
به اعتقاد برخی تحلیلگران این اقدام آمریکا می‌تواند در راستای توجیه افکار عمومی این کشور درباره رسوایی جاسوسی کاربرد داشته باشد چرا که افشاگری‌های اسنودان ضربات زیادی بر حیثیت این کشور مدعی دموکراسی و آزادی وارد کرده است.

 


شبه‌نظامیان وابسته به «جبهه النصره» 450 زن و کودک را در منطقه کردنشین «الحسکه» سوریه قتل‌عام کردند.
به گزارش شبکه خبری «العالم»، عناصر وابسته به «جبهه النصره» که اخیرا شکست سنگینی را از جانب کردهای سوری متحمل شده بودند، دست به جنایت هولناک زدند، این افراد مسلح با هجوم به یک روستای کردنشین شهر «تل‌الابیض» که در مجاورت شهر «الحسکه» قرار دارد، بیش از 120 کودک و 330 زن و افراد سالمند را قتل‌عام کردند. این جنایت در حالی صورت گرفت که نهادهای مدعی حقوق بشر همچنان نسبت به آن ساکت هستند. به گفته ناظران، این جنایت ننگین حامیان اروپایی و آمریکایی تروریست‌های سوری را رسواتر خواهد کرد.
هلاکت 273 تروریست در شهر حلب
نیروهای ارتش سوریه طی بی‌سابقه‌ترین درگیری با تروریست‌ها تعداد 273 نفر از مهاجمان به زندان مرکزی شهر حلب را به هلاکت رساندند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز شهر حلب شاهد بی‌سابقه‌ترین درگیری میان ارتش و افراد مسلح مهاجم به زندان مرکزی این شهر بود. مهاجمان که قصد داشتند عملیاتی مشابه آنچه که طی هفته‌های اخیر در عراق، پاکستان و لیبی رخ داده است را این بار در شهر حلب اجرا کنند، با سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین به زندان مرکزی حلب یورش بردند. اما با مقاومت جانانه نظامیان دولتی و زندانبانان مواجه شدند. در این حمله گسترده،‌ هشت زندانی در حمله خمپاره‌ای مهاجمان کشته شدند، اما نیروهای دولتی توانستند 273 تن از مهاجمان را به هلاکت برسانند.
نیروهای دولتی طی عملیات دیگری در غرب سوریه، یک بیمارستان صحرایی مجهز به تجهیزات پزشکی و دارویی را در حومه «طرطوس» کشف کردند. در این عملیات انبارهای ذخیره مهمات و کارگاه‌های ساخت بمب نیز به دست نیروهای دولتی افتاد.
اما، تروریست‌ها 30 نظامی و 20 غیر نظامی را در روستاهای لاذقیه کشتند. علاوه بر این، افراد مسلح بیش از 100 گروگان خود را به مکانی نامعلوم منتقل کردند.
تروریست‌ها در دمشق نیز یک فعال سیاسی را به همراه پدر، مادر و خواهرش سر بریدند و در منطقه «الصناعه» این شهر یک خودروی بمب‌گذاری شده را منفجر کردند. این انفجار تنها خسارات مادی برجای گذاشت.
علاوه بر موارد بالا، تروریست‌ها به روستاهای دروزی‌نشین «عین‌الشعر» نیز حمله و شماری از دروزی‌ها را به طور جمعی اعدام کردند. تروریست‌های وابسته به «جبهه النصرهًْ» شماری از جوانان دروزی را نیز در شهر «بیت جن» به عنوان سپر انسانی در مقابل ارتش به کار گرفتند.
خبر دیگر اینکه دولت سوریه استفاده از پول خارجی را در این کشور ممنوع کرد. علت این اقدام، تحت فشار گذاشتن تروریست‌هاست. این افراد پول‌های خارجی در اختیار دارند.

 


ده‌ها هزار نفر از مردم فلسطین علی‌رغم تدابیر شدید امنیتی اشغالگران صهیونیست در مراسم احیای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در مسجد‌الاقصی شرکت کردند.
به گزارش فارس، در حالی که صدها نظامی صهیونیست در اطراف مسجد‌الاقصی مستقر بودند، ده‌ها هزار فلسطینی از روستاها و شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی خود را به این مسجد مقدس رساندند و از افطار تا سحر معتکف شدند.
همه صحن‌ها و مصلاهای مسجد‌الاقصی مملو از جمعیتی بود که خود را از همه کرانه باختری و شهر قدس به مسجدالاقصی رسانده بودند تا این پیام را به اشغالگران اسرائیلی بدهند که همیشه در دفاع از مسجدالاقصی در صحنه حضور دارند و با هرگونه نقشه اشغالگران برای تقسیم سرزمین‌های فلسطینی و تخریب مسجد‌الاقصی مخالفند.
از سوی دیگر در شهر الخلیل نیز اشغالگران صهیونیست مانع ورود شهروندان فلسطینی زیر 35 سال به داخل حرم ابراهیمی در جنوب کرانه باختری شدند.
شاهدان گفتند ارتش اسرائیل تدابیر امنیتی را در اطراف حرم ابراهیمی شدت بخشیده و همه عابران را مورد تفتیش قرار می‌دهد.
رژیم اشغالگر صهیونیستی این مسجد اسلامی را به دو بخش یکی به عنوان مسجد و دیگری به عنوان معبدی برای یهودیان تقسیم کرده است.

 


براساس توافقات واشنگتن و اسلام‌آباد، «پرویز مشرف» به زودی از بازداشت خانگی آزاد می‌شود و خاک پاکستان را ترک می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «میان زاهد سرفراز» وزیر کشور سابق پاکستان خبر داد، در دیدار اخیر میان «نواز شریف» نخست‌وزیر این کشور و «جان کری» وزیرخارجه آمریکا، طرفین در مورد آزادی مشرف توافق کردند. طبق این توافق، مشرف از بازداشت خانگی آزاد می‌شود و پاکستان را ترک می‌کند. خواسته بعدی کری از نواز شریف آزادی «شکیل افریدی» جاسوس سیا از زندان‌های پاکستان بود که آن نیز مورد موافقت نواز شریف قرار گرفت. افریدی نیز پس از آزادی، پاکستان را ترک می‌کند.
نخست‌وزیر پاکستان اخیرا هرچند گفته بود، کمیته‌ای را مامور رسیدگی به اتهامات مشرف کرده است، اما این را نیز متذکر شده بود که به سیاست انتقام‌گیری اعتقاد ندارد.
مشرف رئیس‌جمهور اسبق پاکستان سال گذشته برای شرکت در انتخابات، وارد این کشور شد، ولی بعدا بازداشت شد.اتهامات مختلفی متوجه مشرف است که مشارکت در ترور «بی‌نظیر بوتو» نخست‌وزیر پیشین و بازداشت غیرقانونی قضات،‌ از مهمترین آنهاست. هنوز معلوم نیست مشرف پس از ترک پاکستان به کدام کشور می‌رود.

 


دادگاه ترکیه 275 متهم به مشارکت در کودتا علیه دولت این کشور را مجرم شناخت و آنها را به 10 تا 20 سال زندان محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دادگاه ترکیه دیروز از مجموع 296 متهم پرونده جنجالی «آرگنکن»، تنها 21 نفر را تبرئه کرد. بقیه 275 متهم از 10 تا 20 سال به زندان محکوم شدند.
این محکومان که شامل ژنرال‌ها، نظامیان، ارتش، وکلا، روزنامه‌نگاران، استادان دانشگاه و فعالان لائيک و سکولار می‌شوند، متهم بودند که با تشکیل سازمان مخفی «آرگنکن»، برای سرنگونی دولت کنونی تلاش کرده‌اند.
شورای عالی نظامی ترکیه اوایل هفته جاری تحت ریاست «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر جلسه سه روزه‌ای را در آنکارا تشکیل داده بود و طی این جلسه فرماندهان ارشد نیروهای مسلح ترکیه عوض شده‌اند.
بررسی پرونده آرگنکن از سال 2007 کلید خورده بود.
اردوغان از تکرار سناریوی مصر در ترکیه واهمه دارد. ارتش مصر اخیراً علیه «محمد مرسی» رئيس‌جمهور این کشور کودتا و وی را از قدرت برکنار کرد.

 


نخست‌وزیر سابق ایتالیا که برای نخستین بار حکم صادره از سوی دادگاه علیه وی به تأیید قطعی رسیده است درمیان طرفدارانش با گریه اعلام بی‌گناهی کرد.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «سیلویو برلوسکنی» نخست‌وزیر سابق ایتالیا روز یکشنبه در میان هزاران نفر از طرفداران خود سیستم قضایی کشورش را به «بی‌مسئولیتی» محکوم کرد و گفت کاملا بی‌گناه است.
برلوسکنی در حالی که می‌گریست بیانیه‌ای را که از قبل آماده کرده بود در برابر طرفدارانش در رم قرائت کرد.
وی با 76 سال سن روز پنجشنبه هفته گذشته از سوی دادگاه عالی ایتالیا در پرونده فساد مالی‌اش مجرم شناخته شد و طبق حکم قطعی صادره باید 4 سال زندانی شود.
پیش از این حامیان وی در دولت ائتلافی ایتالیا هشدار داده بودند در صورت اجرای حکم صادره با خروج از دولت، باعث سقوط آن خواهند شد. آنها در واقع با برپایی این تظاهرات و تجمیع فشارها علیه سیستم قضایی برای تخفیف در حکم صادره را آغاز کرده‌‌اند برلوسکنی می‌گوید اعضای ارشد حزب چپگرای نخست‌وزیر کنونی ایتالیا با اعمال نفوذ و فشار قصد دارد وی را به کناره‌گیری از سیاست وادار و دموکراسی را منحرف کند. برلوسکنی علاوه بر این پرونده در چندین پرونده و نیز از جمله پرونده‌های فساد اخلاقی نیز محکوم شده و در انتظار صدور حکم قطعی به سر می‌برد.
انتظار می‌رود که نخست‌وزیر پیشین ایتالیا در یکی از خانه‌های گران قیمت خود حبس خانگی شود یا به انجام خدمات اجتماعی بپردازد. محکومان بالای 70 سال در ایتالیا به زندان نمی‌روند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10