(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 15 مرداد 1392 - شماره 20560

کوتاه اقتصادی
وزیر پیشنهادی اقتصاد: پرداخت یارانه نقدی با شرایط فعلی توجیه‌پذیر نیست
اختصاص 8 میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی و دارو
شورای عالی بیمه قیمت دارو را کنترل می‌کند
رویترز: در صورت برقراری رابطه بین ایران و آمریکا قیمت نفت کاهش می‌یابد
افندی‌زاده خبر داد
آمادگی برای دور دوم سفرهای تابستانی از 17 مرداد
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
تشکیل مجدد سازمان مدیریت نیاز به قانون جدید دارد
مرکز تجاری کومور در ایران بازگشایی شد
تامین اجتماعی: خبرنگاران باید در لیست مشاغل سخت و زیان‌آور معرفی شوند
مرکز آمار اعلام کرد
نرخ تورم تیر ماه 9/33 درصد
گرانفروشی 25 میلیارد ریالی اصناف طی یک ماه
   


* یک مقام مسئول شرکت مخابرات گفت: تعیین تعرفه همکدی باید با نظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باشد و از امروز همکدی با تعرفه جدید در استان‌های باقیمانده اجرا می‌شود، اما روی تعرفه جدید هم باید یارانه بدهیم. این مقام مسئول در شرکت مخابرات ایران در خصوص تعرفه جدید همکدی (حذف کدهای درون استانی) برای مشترکین در آستانه آغاز اجرای دوباره طرح از 15 مرداد ماه اظهار داشت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌های همکدی را به شرکت مخابرات ایران اعلام کرده اما باید پیش از اجرا توافقی با آنها انجام شود.
* با معامله بیش از 53 میلیون اوراق در فرابورس ارزش مبادلات فرابورس به 7/444 میلیارد ریال رسید و شاخص فرابورس با 7/2 واحد رشد رقم 71/619 واحد را ثبت کرد.در ادامه معاملات دیروز بازارهای فرابورس 2/53 میلیون سهم و اوراق به ارزش 7/444 میلیارد ریال در 12 هزار و 721 دفعه توسط خریداران دست به دست شد و شاخص فرابورس با 45/0 درصد رشد 75/2 واحد افزایش یافت و در کانال 71/619 واحد ماند.ذوب‌آهن اصفهان همچنان نسبت به سایر شرکتها، با مبادله 3/13 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را کسب کرد و کمترین حجم معاملات هم به خرید و فروش 1106 سهم مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن تعلق داشت.
* معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشور از آغاز به کار یک ایرلاین جدید با سه فروند هواپیما در آینده‌ای نزدیک خبر داد. محمد خداکرمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شرکت هواپیمایی تازه تاسیس تا حدود دو هفته آینده فعالیت خود را به طور رسمی آغاز می‌کند و پروازهایش برقرار می‌شود. وی درباره شرایط و الزامات ایجادایرلاین جدید گفت: متقاضیانی در این زمینه داریم که بعد از بررسی صلاحیت‌های فنی، عملیاتی و مالی به آن‌ها مجوز تاسیس شرکت هواپیمایی داده می‌شود.
* عضو اتحادیه نان سنگک از برگزاری انتخابات این اتحادیه در روز 22 مرداد ماه خبر داد و گفت: برای جلوگیری از قاچاق آرد و فروش گندم به اعراب و مرغداری‌ها، قیمت هر کیلوگرم آرد تا کمتر از یک ماه دیگر به 900 تومان می‌رسد. حسن پابرجا اظهار داشت: سه‌شنبه هفته آینده یعنی 22 مرداد ماه انتخابات اتحادیه نان سنگک برگزار می‌شود. وی افزود: یکی از نمایندگان مجلس برای برگزاری این انتخابات دخالت‌هایی می‌کند که امیدواریم مسئولان وزارت صنعت از این دخالت‌ها جلوگیری کنند.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 7740 الی 7743، 7746 الی 7748، 7798، 7775، 7715 الی 7717، 4400 الی 4409، 4496 و 7754 الی7759 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم گفت: پرداخت یارانه نقدی با شرایط فعلی توجیه‌پذیر نیست.
علی طیب‌نیا، وزیر پیشنهادی روحانی برای سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با فارس در مورد یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش روی اقتصاد یعنی قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: ایده‌آل این است که اقشار کم درآمد یارانه نقدی بیشتری دریافت کنند و دهک‌های درآمدی بالا یارانه نقدی دریافت نکنند.وی افزود: لذا با ادامه بررسی‌هایی که برای شناسایی اقشار کم‌درآمد انجام شده بود و با جلب کمک‌های کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی باید مشمولان یارانه نقدی را ساماندهی کرد.
طیب‌نیا تأکید کرد: با روند اخیر صعود نرخ تورم، قدرت خرید اقشار کم‌درآمد به شدت کاهش یافته و یارانه نقدی به هیچ وجه کفاف افزایش هزینه‌های زندگی آنها را نمی‌دهد و براین اساس ادامه شرایط فعلی پرداخت یارانه نقدی توجیه‌پذیر نیست.
وی در خصوص برنامه‌های همساز دولت یازدهم در خصوص اصلاح ساختار یارانه نقدی توضیح داد: با قائل بودن به نگاه سیستمی در ادامه اقتصاد و پایان دادن به رویه‌های مهندسی کوتاه مدت، به عنوان نمونه با اصلاح نظام مالیات کشور و ارائه تخفیف به بخش تولید، حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضروری بخش‌های غیرمولد و پایان دادن به فرارهای مالیاتی در عمل دولت یارانه بیشتری را به اقشار مولد اعطا می‌کند. وزیر پیشنهادی اقتصاد نکته مغفول مانده دیگر در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را اختصاص بخشی از درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها به شکل‌دهی نظام جامع تأمین اجتماعی دانست و افزود: در عین حال کمک به اصلاح نظام تولید و ساختار تولید نیز باید جدی گرفته شود.طیب‌نیا خاطرنشان کرد: در مجموع باید شرایط کلان و نهادی لازم برای آغاز فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها نیز فراهم شود تا مسایل پیش‌آمده برای فاز اول آن برای جامعه رخ ندهد.

 


معاون نظارت ارزی بانک مرکزی میزان تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو در سال جاری را اعلام کرد.
غلامرضا قاسمی گفت: تا دهم مرداد بیش از هشت میلیارد و 300 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده شد که 83 درصد کل نیاز اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال جاری است.
وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیاز ارزی برای واردات دارو را تا پایان امسال حداکثر دو میلیارد و 600 میلیون دلار اعلام کرد که تا هفتم مرداد یک میلیارد و 400 میلیون دلار اختصاص داده شده است.
قاسمی تخصیص ارز برای تامین دارو در کل سال گذشته را یک میلیارد و 900 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: آمارها و اسناد گویای آن است که بسیار بیشتر از نیاز اعلامی پنج ماه امسال، ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو تخصیص داده شده است.
معاون نظارت ارز بانک مرکزی درباره برخی اخبار مبنی بر تخصیص نیافتن ارز کالاهای در انتظار ترخیص گفت: برخی بدون انجام ضوابط و دریافت کد تخصیص ارز، مبادرت به واردات کالا کرده‌اند و اکنون که دچار مشکل شده‌اند، بانک مرکزی را متهم می‌کنند در حالی که خودشان ضوابط قانونی واردات کالا را رعایت نکرده‌اند.
وی افزود: عده‌ای دیگر از معترضان نیز هفت- هشت ماه پیش ارز مرجع دریافت کردند و باید حدود یک ماه پس از دریافت ارز اسناد و مدارک مربوط به ترخیص کالا را ارائه می‌کردند که این کار را نکردند و برخی هم کالاهایی را که با ارز مرجع وارد کردند با قیمت ارز آزاد فروختند یا در حال فروش آن هستند اما می‌خواهند تفاوت آن را نیز پرداخت نکنند.
قاسمی با تاکید بر اینکه اقلام دارویی ضمن داشتن گمرک تخصصی در اولویت تخصیص ارز نیز است، گفت: همواره تلاش شده است ارز دارو خارج از نوبت پرداخت شود تا مشکلی برای بیماران مورد نیاز این داروها ایجاد نشود.
معاون نظارت ارز بانک مرکزی از تداوم برگزاری جلسه ویژه با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، گمرک و وزارت صنعت در فرودگاه امام‌خمینی(ره)، برای حل مشکلات احتمالی در ترخیص دارو خبر داد و افزود: این جلسات به منظور حل مشکلات احتمالی همچنان ادامه خواهد یافت.
قاسمی گفت: از دو روز پیش که جلسه اعضای کمیته تسهیل در روند واردات دارو، متشکل از نمایندگان گمرک، وزارت بهداشت، وزارت صنعت و بانک مرکزی در فرودگاه امام‌خمینی(ره) (گمرک تخصصی واردات دارو) برگزار شد، اسناد و مدارک افرادی که ابراز داشتند برای ترخیص کالای خود با مشکل مواجه شده‌اند، بررسی شده است تا از راه‌های قانونی مشکل آنان برطرف شود.
معاون نظارت ارز بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: ارز برای واردات کالاهای اساسی و داروی مورد نیاز پنج ماه آینده تامین شده است.
کالاهایی که هنوز ارز 1226 تومانی می‌گیرند
یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران اسامی 7 قلم کالایی را که ارز 1226 تومانی می‌گیرند را اعلام کرد.
مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود 7 قلم کالا ارز 1226 تومانی دریافت می‌کنند، اظهار داشت: قاعدتا این کالاها شامل گندم، جو، کنجاله، سویا، روغن، کره و دارو است.
وی افزود: برنج و گوشت به هیچ وجه ارز 1226 تومانی دریافت نمی‌کنند.
حریری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود تا 3 ماه آینده این رویه ادامه خواهد داشت، گفت: فعلا با این روال ترخیص کالاها از گمرک آغاز شده است و پس از مشخص شدن کابینه دولت یازدهم و رای اعتماد آنها تصمیم‌گیری در این خصوص جدی‌تر خواهد بود.
وی همچنین در خصوص اخباری که برای ابقای محمد نهاوندیان در اتاق بازرگانی همزمان با پست رئیس دفتری رئیس‌جمهور منتشر می‌شود اظهار داشت: بر اساس ماده 10 قانون واردات و صادرات تاکید شده است که کسی می‌تواند کارت بازرگانی بگیرد که کارمند دولت نباشد لذا وقتی رئیس‌جمهور به آقای نهاوندیان حکم داده است او کارمند دولت محسوب می‌شود و کارت بازرگانی‌اش باطل است.
وی افزود: محمد نهاوندیان به عنوان نماینده دولت می‌تواند در هیئت رئیسه حضور داشته باشد.

 


شورای عالی بیمه، کنترل قیمت دارو، تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر و اختصاص فرانشیز به 120 قلم دارو را بررسی می‌کند.
مسئول دبیرخانه شورای عالی بیمه به دستور جلسه این شورا که قرار است به زودی برگزار شود اشاره کرد و گفت: کنترل قیمت دارو، پیشنهاد تعیین شرط تجویز داروهای گران‌قیمت موجود در لیست تعهدات بیمه پایه سازمان‌های بیمه‌گر، اختصاص فرانشیز به 120 قلم داروی ارزان قیمت بیماران صعب‌العلاج و بازنگری بسته بیمه پایه از جمله بیمه دندانپزشکی در دستور کار شورای عالی بیمه قرار دارد.
محمد باقر هوشنگی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه جلسه شورای عالی بیمه به زودی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: کنترل قیمت دارو در دستور کار شورای عالی بیمه قرار دارد، چرا که هر ساله قیمت دارو در طول سال افزایش می‌یابد و این در حالیست که سرانه درمان ابتدای سال تعیین شده و تا پایان سال ثابت است.
وی ادامه داد: به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده‌ایم قیمت دارو پس از تعیین سرانه درمان تا پایان سال افزایش نیابد.
مسئول دبیرخانه شورای عالی بیمه در پاسخ به اینکه قیمت داروها ممکن است به هر دلیلی از جمله تغییر نرخ ارز و گران شدن مواد اولیه دارو افزایش یابد، گفت: موضوع کنترل قیمت دارو باید در شورای عالی بیمه مصوب و پس از آن نیز در دولت تصویب شود تا هیچ دارویی پس از تعیین شدن سرانه درمان تا پایان سال افزایش قیمت نداشته باشد و هر زمانی که دارو به هر دلیلی افزایش قیمت داشت دولت کمک کرده و اعتبار لازم را فراهم کند تا فشار به مردم وارد نشده و قیمت دارو افزایش نیابد.
هوشنگی به دیگر دستور جلسه شورای عالی بیمه اشاره و بیان کرد: اختصاص فرانشیز 120 قلم داروی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر که قیمت بالایی ندارند به بیماران صعب‌العلاج دیگر دستور جلسه شورای عالی بیمه بوده و قرار است فرانشیز داروهایی که قیمت بالایی ندارند (همانند استامینوفن) و بدون نسخه نیز در اختیار بیماران قرار می‌گیرند به بیماران صعب‌العلاج اختصاص یابد.
مسئول دبیرخانه شورای عالی بیمه با بیان اینکه براساس قانون بازنگری بسته بیمه پایه باید هر ساله انجام گیرد، اظهار کرد: این بازنگری در مورد خدمات شمول بیمه پایه است و امسال به ویژه در مورد دندانپزشکی تغییرات مهمی در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: برای دندانپزشکی بسته‌ای تعریف کرده‌ایم که در راستای پیشگیری از آسیب و بهداشت دهان و دندان است، چرا که خدمات دندانپزشکی که هم اکنون تحت پوشش بیمه قرار دارند مورد استقبال دندان‌پزشکان نیستند و آنها چندان تمایلی به عقد قرارداد ندارند.
به گفته وی، بسته بیمه پایه دندانپزشکی به گونه‌ای تعریف شده که در راستای پیشگیری آسیب و بهداشت دهان و درمان بوده و مربوط به سنین مختلف است تا بتوان در این مورد استقبال دندان‌پزشکان را برای عقد قرارداد ایجاد کرد.

 


رویترز در مطلبی با اشاره به تغییر لحن مقامات جدید ایران و واکنش آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرد، در صورت برقراری رابطه بین این دو کشور، قیمت جهانی نفت کاهش می‌یابد.
به گزارش فارس، رویترز در این تحلیل نوشت: قیمت نفت در نخستین روز آغاز به کار بازارهای جهانی پس از انتشار آمار امیدبخش اقتصادی چین به بیش از 109 دلار در هر بشکه افزایش یافت اما به علت کاهش ریسک‌های موجود در بازار نفت ناشی از پدیدارشدن نشانه‌هایی از تمایل جدید ایران و آمریکا برای پایان دادن به اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای تهران، احتمالا این بازار برای حفظ قیمت‌های فعلی با چالش مواجه خواهد شد.
به گزارش بلومبرگ، در لحظه انتشار این خبر، قیمت نفت برنت با 30 سنت افزایش به 109/25 دلار در هر بشکه رسید. نفت سبک آمریکا نیز با 32 سنت افزایش به 107/26 دلار به ازای هر بشکه رسید.
رویترز در گزارش خود نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهور جدید ایران که روز یکشنبه سوگند یاد کرد، خواستار گفتگو برای کاهش خصومت‌ها شده است. واشنگتن چند ساعت پس از برگزاری مراسم تحلیف روحانی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در صورتی که دولت روحانی در مورد برقراری رابطه جدی باشد، آماده همکاری با آن است.
جاناتان بارات یک تحلیلگر نفتی گفت: با توجه به تغییر لحن مقامات ایران و واکنش آمریکا، شاهد کاهش ریسک‌های موجود در خاورمیانه و ایران و به تبع آن کاهش قیمت نفت ناشی از این وقایع خواهیم بود، این امر تغییر خوبی است و بر قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.
در اکثر ماه‌های سال 2012، نگرانی در مورد عرضه نفت به همراه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، قیمت نفت را بیش از 100 دلار در هر بشکه نگه داشت و در سال جاری میلادی نیز با وجود شرایط ضعیف اقتصادی جهان که سبب کاهش تقاضا شده است، این روند همچنان ادامه دارد.
اما انتشار گزارشی ضعیف‌تر از انتظار فرصت‌های شغلی ایجاد شده در آمریکا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت، ممکن است که مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت شود.
بر اساس این گزارش: هر بشکه سبد نفتی اوپک نیز اخیرا 106/65 دلار معامله شد.

 


رئیس سازمان راهداری از اعلام آمادگی بخش حمل‌ونقل برای دور دوم سفرهای تابستانی خبر داد.
شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امسال در دور دوم سفرها نیز تلاش شده امکانات مطلوبی از سوی شرکت‌های تعاونی حمل و نقل جاده‌ای مسافری در اختیار مسافران تابستانی قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در دور دوم سفرها 19 هزار و 500 دستگاه اتوبوس، 34 هزار و 800 دستگاه مینی‌بوس و 35 هزار و 500 دستگاه سواری برو‌ن‌شهری در اختیار طرح تابستانی هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: فروش بلیت و پیش‌فروش از طریق پایگاه‌های اینترنتی www.mosaferyar.ir و www.payane.ir، سایت‌های شرکت‌های تعاونی و دفاتر فروش بلیت شرکت‌ها در پایانه‌ها و سطح شهر انجام می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح سفرهای تابستانی توسط متولیان جاده، اضافه کرد: در سفرهای تابستانی امسال نیز مثل روال گذشته اکیپ‌های راهداری متناسب با میزان تقاضا، در جاده‌ها و کنار راهدارخانه‌ها مستقر هستند تا بتوانند نسبت به برطرف کردن مشکلات و مقابله با حادثه به سرعت عمل کنند.
وی از تجهیز 2399 دستگاه از ماشین‌آلات راهداری به دستگاه GPS خبر داد و افزود: در این سیستم هر وسیله نقلیه به یک ترمینال ردیابی یا جایاب مجهز می‌شود و با فراخوانی خودرو از مرکز شناسه و موقعیت خودرو از طریق GSM و مودم، اطلاعات به مرکز کنترل، منتقل می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش راهدارخانه‌‌ها به 680 باب، تاکید کرد: طبیعتا در دور دوم سفرها نیز خدمات بهتری به مسافران ارائه می‌شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: همچنین امسال امدادخودروها به خوبی ساماندهی شدند تا در جاده‌ها مستقر باشند.
افندی‌زاده استفاده از سیستم‌های هوشمند جاده‌ای را در سال‌های اخیر نقطه قوت ایمنی راه‌ها عنوان کرد و گفت: بیش از 450 دوربین نظارت تصویری و 1000 دستگاه ترددشمار برخط، اطلاعات را به مراکز مدیریت راه‌ها می‌رسانند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: مردم می‌توانند از طریق سامانه‌های راهداری نظیر تلفن گویای 141 و سامانه 1000141 از وضعیت راه‌ها و ترافیک جاده‌ها باخبر شوند.

 


نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل مجدد سازمان مدیریت نیاز به قانون جدید دارد.
غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تشکیل این سازمان نیاز به قانون‌گذاری جدید ندارد و در قانون اساسی پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: تشکیل سازمان مدیریت نیاز به قانون جدید دارد چرا که اختیارات دولت در شورای عالی اداری عملا لغو شده است در نتیجه برای این کار نیاز به قانون داریم.
وی در عین حال اظهار داشت: طرح احیای سازمان مدیریت در مجلس متوقف نشده و کمیسیون اجتماعی که کمیسیون اصلی بود، کلیات آن را تصویب کرده است.
وی افزود: کمیسیون‌های دیگر هم که به عنوان کمیسیون‌های فرعی، بررسی طرح احیای سازمان مدیریت را در دستور کار دارند. تاجگردون گفت: این طرح باید پخته شود و ما در حال بررسی هستیم.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درباره اینکه پیش از این در توجیه بررسی فوریتی طرح گفته شده بود که مجلس تلاش دارد تا دولت جدید با احیای این سازمان کار خود را آغاز کند، گفت: البته دولت جدید کارش را با احیای این سازمان شروع نمی‌کند، چون هنوز قانون آن مصوب نشده است؛ ولی پیش‌بینی ما این است که ظرف یکی دو ماه آینده قانون احیای این سازمان نهایی شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا دیدگاه مجلس در این طرح و نحوه احیای سازمان مدیریت، با نظرات دولت یازدهم مطابقت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم با دولت جدید هماهنگ باشیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و سعی می‌کنیم البته نه خلاف قاعده ولی با تعامل نقطه نظرات دولت را مد نظر قرار دهیم تا آنچه اختیارات رئیس‌جمهور است متزلزل نشود.
نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه درباره تشکیل کمیسیون مشترک بین مجلس و دولت درباره احیای این سازمان گفت: این کمیسیون تاکنون بین مجلس و دولت دهم تشکیل و چند جلسه برگزار شده بود، قطعا با دولت جدید هم تشکیل می‌شود.

 


مرکز تجاری کشور کومور پس از وقفه چندین ساله در تهران بازگشایی شد.
در مراسمی با حضور نورالدین برهان، معاون رئیس‌جمهور کومور که جهت شرکت در مراسم تحلیف روحانی به ایران سفر کرده است، ظرفیت همکاری‌های دو کشور را بسیار گسترده توصیف کرد و افزود: دو کشور طی سال‌های گذشته در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری داشته و امیدواریم با آغاز به کار رئیس‌جمهور و دولت جدید ایران بتوانیم زمینه توسعه و تقویت همکاری‌ها را فراهم کنیم.
وی با بیان این که کشور کومور از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای حضور فعالان اقتصادی ایران برخوردار است، افزود: در همین راستا مرکز تجاری و اقتصادی این کشور در ایران که طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف فعالیت چندانی نداشته، بازگشایی و زمینه آغاز فصل جدیدی از همکاری‌ها فراهم شده است.
معاون رئیس‌جمهور کومور با ابراز خرسندی از انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران، افزود: به زودی شرایطی فراهم خواهد شد تا زمینه همکاری‌های دو کشور از طریق این مرکز و با همکاری و هماهنگی سفارت کومور در ایران ایجاد شده و فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی بتوانند زمینه حضور خود در بازار کومور و دیگر کشورهای منطقه جنوب آفریقا را محقق کنند.
نورالدین برهان ضمن بازدید از مرکز تجاری و اقتصادی کومور در ایران خاطرنشان کرد: به طور حتم دو کشور دوست و مسلمان اشتراکات فراوانی برای همکاری‌های اقتصادی دارند و دولت کومور نیز آمادگی دارد تا مقدمات حضور موثر و مطلوب شرکت‌های ایرانی در این کشور را فراهم کرده و این ظرفیت‌ها را در منطقه جنوب آفریقا گسترش دهد.
در همین حال جلیل مکینه‌چی، نماینده تجاری و اقتصادی کومور در ایران اعلام کرد: تاکنون حوزه‌های گسترده‌ای برای توسعه همکاری‌های دو کشور شناسایی شده و با توجه به پیشرفت سطح دانش فنی، مهندسی و عمرانی شرکت‌های ایرانی می‌توان زمینه صادرات گسترده این خدمات را فراهم کرد.

 


عضو هیئت‌مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی هیچگونه مشکلی برای اجرای مشاغل سخت و زیان‌آور خبرنگاران ندارد ولی کارفرما نیز باید در لیست حق بیمه، خبرنگاران را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور معرفی کنند.
صمد‌الله فیروزی در گفت‌و‌گو با فارس درباره تعریف مشاغل سخت و زیان‌آور در حرفه خبرنگاری اظهار داشت: براساس قانون حفاظت فنی، مشاغل و زیان‌آور در وزارت کار تعریف شده و برای انطباق مشاغل سخت و زیان‌آور شورایی برگرفته از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی و چند سازمان دیگر تشکیل می‌شود و در این شورا مشاغل مختلف با تعریف مشاغل سخت و زیان‌آور تطبیق داده می‌شوند.
وی با اشاره به این که مشاغل سخت و زیان‌آور در بیرون از سازمان تعریف می‌شود ادامه داد: خبرنگاران و حرفه‌های در زمره فعالیت‌های خبری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف شده است.
فیروزی یادآور شد: در یک رسانه و خبرگزاری افراد در بخش‌های مختلفی در حال فعالیت هستند که همه آنها جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شوند.
عضو هیئت‌مدیره سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: براساس قانون، کارفرما تعهد دارد که وقتی مشاغلی سخت و زیان‌آور تعریف شد 4 درصد بیشتر نسبت به پرداخت حق بیمه برای آن فردی که در شغل سخت گمارده شده پرداخت کند و تامین اجتماعی، نیز متعهد شده که برای اینگونه مشاغل به ازای هر یک سال 5/1 سال به پرداخت حق بیمه اضافه کند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا سازمان از رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که لیست خبرنگاران خود را مشاغل سخت و زیان‌آور به تامین اجتماعی ارسال نمی‌کنند بازرسی می‌کند، گفت: سازمان حق ورود به حیطه کارفرما را ندارد، حداقل در یک خبرگزاری و رسانه خبری 300 نفر مشغول به کار هستند که نمی‌توان از آن مجموعه بازرسی به عمل آورد.
فیروزی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی هیچگونه مشکلی برای اجرای مشاغل سخت و زیان‌آور خبرنگاران ندارد ولی کارفرما نیز باید در لیست حق بیمه، خبرنگاران را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور معرفی کنند.

 


مرکز آمار ایران نرخ تورم تیرماه سال جاری را 9/33 درصد اعلام کرد.
شاخص کل در ماه یاد شده 2/165 اعلام شده که نسبت به ماه قبل 3/2 درصد افزایش داشته است.
شاخص گروه عمده خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در این ماه به رقم 206 رسید که نسبت به ماه قبل 2/2 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها، نسبت به ماه مشابه سال قبل 5/51 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 2/51 درصد است.
شاخص گروه عمده خوراکی‌ها آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 4/53 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به تیر ماه 1392 نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/52 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه امسال 9/51 درصد افزایش نشان می‌دهد.
شاخص گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در تیر ماه امسال به رقم 2/151 درصد رسید که 4/2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت.
میزان افزایش شاخص گروه غیر خوراکی‌ها و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 3/33 درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه 1392 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 1/27 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری 8/25 درصد افزایش یافته است.
مرکز آمار ایران بااعلام نرخ تورم تیرماه امسال، بیشترین افزایش قیمت را در گروه خوراکی‌ها، در زیرگروه سبزیجات با 1/94 درصد نسبت به تیر ماه سال 1391 اعلام کرد.
در گروه خوراکی‌ها پس از افزایش قیمت سبزیجات، زیرگروه‌های چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه با 2/80 درصد و همچنین میوه و خشکبار با 5/71 درصد نسبت به تیر ماه سال 1391 بیشترین افزایش قیمت را در گروه خوراکی‌ها داشته‌اند.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، قیمت دخانیات در تیر ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته 4/101 درصد افزایش داشته است.
این گزارش می‌افزاید: شاخص کل بدون مسکن در تیر ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته 5/45 درصد افزایش داشته و این افزایش در گروه کالاها 6/50 درصد و گروه خدمات 2/26 درصد بوده است.
همچنین در این گزارش آمده است: شاخص کل قیمت شهری براساس سال پایه 1390 در تیر ماه سال جاری 9/33 درصد است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته (5/25 درصد) 4/8 درصد افزایش داشته است.
نرخ تورم اعلام شده برای مناطق شهری کشور براساس سال پایه 1390 است. همچنین نرخ تورم خرداد ماه گذشته 6/32 درصد بود.

 


رئیس بازرسی اصناف تهران از کاهش جرایم اصناف خبر داد.
داوود اسکندری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ماه رمضان بازرسی ویژه‌ای از قنادی‌ها، حلیم‌فروشان، کباب‌فروشی‌ها، آش فروشی‌ها، عطاری‌ها، خرمافروشی‌ها، عرضه‌کنندگان حبوبات و مرغ فروشی‌ها انجام شد.
وی تصریح کرد: تیرماه سال جاری 78 هزار و 211 مورد بازرسی صورت گرفته که 14هزار و 690 پرونده به ارزش ریالی 25 میلیارد و 266 میلیون و 391 هزار و 699 ریال تشکیل شده است.
رئیس بازرسی اصناف تهران درباره تفاوت قیمت میوه بیان کرد: در چند وقت گذشته از سوی مسئولان اتحادیه میادین میوه و تره‌بار قیمتی برای سیب‌زمینی در حدود کیلویی 800 تومان اعلام شد که این قیمت بسیار بسیار کمتر از حتی قیمت آن در میادین میوه و تره‌بار شهرداری‌ها بود.
اسکندری افزود: قیمت سیب‌زمینی در میادین میوه و تره‌بار شهرداری کیلویی 1600 تا 1700 تومان بود.
وی در این رابطه تاکید کرد: باید مقرر شود تا یک مرجع ثابت از بین اتحادیه میادین میوه و تره‌بار، اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت واقعی را اعلام کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10