(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 15 مرداد 1392 - شماره 20560

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای روز بیست وهشتم ماه مبارک رمضان
آقای روحانی! شما طلبکارید (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
دفاع (گفت و شنود)
گاردین: غرب اشتباه نکند ملت ایران در برابر تحریم‌ها یکپارچه است
جوسازی جدید مقامات غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران
با حکم روحانی جهانگیری معاون اول‌رئیس‌جمهور شد
توضیح و پوزش
روزنامه‌های زنجیره‌ای نسخه فارسی صدای آمریکا در ایران (خبر ویژه)
نتانیاهو: در ایران رئيس‌جمهور عوض می‌شود اما سیاست‌ها نه! (خبر ویژه)
کودتای «حاشیه» علیه «متن»! (خبر ویژه)
لیبراسیون: آمریکا جایی برای خوش‌بینی روحانی باقی نگذاشت (خبر ویژه)
لوموند: ایران قدرتمند شده نمی‌توان به مذاکرات 2003 برگشت (خبر ویژه)
 


اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّي فِيهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَكْرِمْنِي فِيهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِي إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسَائِلِ يَا مَنْ لا يَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ
«خدایا! در این روز بهره‌ام را از مستحبات افزون کن و به خاطر ابراز خواسته‌هایم گرامی‌ام دار و از میان اسباب، وسیله مرا به درگاهت نزدیکتر گردان. ای آن که اصرار اصرارکنندگان مشغولش نمی‌دارد.»

 


آغاز به کار هفتمین رئيس‌جمهور ایران با یکصد و هفتمین سالگرد نهضت مشروطیت مقارن شده است. دشمنان بیگانه و بدخواه ملت ایران در این یک سده چندان تغییری نکرده‌اند. سیاستمداران در غرب آمده و رفته‌اند اما خوی تغلب و استیلا در میان اغلب آنها تغییر نکرده که این جوهره غرب جدید در پس همه ژست‌ها و شعارهای دل‌فریب است. اما ملت ما به نسبت آن روزگار یک تغییر مهم را در خویش پدید‌ آورده است. دشمن‌شناسی و منفعل نبودن در برابر دشمنان همان ویژگی مهم روزگار انقلاب اسلامی است. اگر نهضت مشروطیت در فرایندی 15-10 ساله از سوی انگلیسی‌ها مصادره شد و دولت کودتایی و خودکامه رضاخانی بر جای آن نشست و انتخابات و جمهوریت برای 54 سال رسماً تعطیل شد، اکنون ایران جدید در 35 سالگی خود انتخاباتی با شکوه را برگزار می‌کند و به نشانه ثبات و اقتدار و امنیت، تداول قدرت و مسئولیت در آن با آرامش و اتقان تمام انجام می‌شود. این خلاف میل دشمنانی است که برای به هم ریختن فضا در همین انتخابات تدارکات وسیع کرده بودند.
یکصد سال پیش جریان سیاسی- رسانه‌ای غربزده که مجتهد شهید و مشروطه‌طلب مشروعه‌خواه ‌(شیخ فضل‌الله نوری-ره) را بر سر دار کشیدند، برخلاف تظاهر به همسویی با مبارزانی چون آیت‌الله بهبهانی و آیت‌الله طباطبایی، به آنان نیز رحم نکردند و از ترور مرحوم بهبهانی منصرف نشدند. 90 سال پس از آن ماجرا، مطبوعات اروپایی نوشتند که تکیه کلام رابرت گیتس رئيس‌ اسبق سازمان جاسوسی‌ آمریکا به همکارانش این بوده است؛‌ «ایرانی میانه‌رو و معتدل وجود ندارد. ایرانی خوب، ایرانی مرده است چرا که همه آنها بلندپروازند.» حالا فاکس‌نیوز شبکه تلویزیونی آمریکایی می‌گوید‌ «نباید رئيس‌جمهور جدید ایران را میانه‌رو تصور کرد. ما باید از نیروهای سرنگونی‌طلب در ایران حمایت کنیم.» بی‌دلیل نبودکه گاوچران‌های بی‌منطق، ظرف یک ماه گذشته هم دور تازه تحریم‌ها را به اجرا گذاشتند و هم تصویب تحریم‌های جدید نفتی را با رای 400 عضو مجلس نمایندگان- و تنها 20 مخالف- به محافل خوش‌باور در ایران کادو کردند. متعاقب این اتفاق، 76 عضو از 100 عضو مجلس سنا خواستار تشدید تحریم‌ها در قبال دولت جدید ایران شدند.
معادله پیچیده‌ای نیست که اقتضای فهم آن، داشتن بهره هوشی فوق‌العاده باشد. انگلیس و آمریکایی که به دکتر مصدق سکولار کراواتی و قائل به فاصله‌گذاری با احکام اسلامی رحم نکردند اکنون چرا باید برای رئيس‌جمهور روحانی و با سابقه جمهوری اسلامی که پرورش یافته اسلام و انقلاب اسلامی است، ارفاق قائل شوند؟ اما این غصه گلوگیر برای مردم خوبمان را کجا باید برد که طیفی پرشمار از مطبوعات زنجیره‌ای ظرف همین دو ماه گذشته به تطهیر سیمای خباثت‌آلود دشمنان ایران و تخطئه صرف جبهه خودی همت گماشتند و با تیتر و عکس وگزارش‌های مفصل خود چنین وانمود کردند که غرب، طرف منطقی و آداب دان معادله است و این دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی بوده که بی‌منطقی کرده و تند رفته و بن‌بست ایجاد کرده است. کافی است آرشیو دو ماهه این شبکه مطبوعاتی را ورق بزنیم تا ببینیم چگونه در باغ سبز گشایش روابط با غرب- در صورت آغاز به کار منتخب جدید مردم- را تصویر و تلقین می‌کردند. جک استراو بی‌سر و پا- وزیر خارجه اسبق دولت انگلیس- مگر چقدر وزن داشت که این روزنامه‌ها و سیاست‌بازان پشت صحنه آنها برای یک جمله عشوه‌آمیز وی (احتمال حضور در مراسم تحلیف دکتر روحانی) غش و ضعف کردند و نقش عاشق بیچاره سینه چاک را بازی کردند؟!
ما ایرانی‌ها ضرب‌المثل معروفی داریم مبنی بر اینکه «خوشا باغی که شغال از او قهر کند». اما چرا همان مطبوعات از سر امانتداری رسانه‌ای، خبر مشترک روزنامه‌های گاردین و لوموند را بازتاب ندادند که «هیچ مقام انگلیسی و اروپایی در مراسم تحلیف رئيس‌جمهور جدید ایران شرکت نخواهد کرد.‌ آنها از این مراسم به سردی استقبال کردند» و چرا درباره بیانیه یک چهارم اعضای مجلس نمایندگان (130 نفر) مبنی بر «توصیه» برای تعویق تحریم‌ها مانور دادند اما خبر «تصویب» تحریم‌های جدید نفتی از سوی همان‌ها و در جمع 400 نفره مجلس نمایندگان آمریکا را مطلقاً سانسور کردند و از مخاطبان خود دریغ داشتند؟! آیا نقش خیانت‌آلود این جریان رسانه‌ای کمتر از شبکه دولتی انگلیس و صدای آمریکاست؟‌ آنها در طول 14 سال گذشته به فاصله 10 سال برای دو فتنه و آشوب بزرگ بسترسازی کردند و اکنون ده‌ها همکار اصلی همین نشریات از کشور گریخته و در آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان پناهندگی گرفته‌اند. آیا آنها ستون پنجم و پایگاه مطبوعاتی دشمن در حوزه عملیات روانی نیستند؟! اگر با خوش‌گمانی- خوش خیالی محض- آنها را غوطه‌ور در جهل مرکب فرض کنیم که دست‌کم باید حکم به فقدان صلاحیت آنها داد اما اگر بنا باشد واقع‌بینانه و از سر اعتدال به ماجرا نگاه کنیم، آنان اسب تروای دشمنند و بنابراین اولین وظیفه وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات، رسیدگی به وضعیت آنان و تصفیه فضای مسموم رسانه‌ای است. اگر نه همین طیف، اولین شبیخون را به دولت جدید که تظاهر به همراهی با آن می‌کنند، خواهند زد.
رئیس‌جمهور و دولت جدید اکنون با حرکت گازانبری غرب و جریان فتنه همسو با آن از داخل و خارج مواجه هستند. بدهکار کردن پیشاپیش دکتر روحانی و کابینه وی، اولویت اصلی این حرکت گازانبری است. جریان فتنه هر چند که از رئيس‌جمهور به خاطر برخی مقاومت‌هایش در قبال نامزدی‌های وزارت ناخرسند است اما تمام تلاش خود را به خرج داده تا حتی‌المقدور برخی از عوامل خود را به رئيس‌جمهور و مجلس تحمیل کند. طبیعی است در صورت ورود این افراد به برخی دستگاه‌های کلیدی، جریان تسلیم‌طلب مجلس ششم- که مایه عذاب و به ستوه آوردن دکتر روحانی در مذاکرات بود- این بار از درون دولت به مثابه ابزار فشار غرب عمل خواهد کرد و البته بسترسازی بی‌ثباتی میدانی در حوزه‌های مدیریتی نیز در جای خود محفوظ خواهد بود.
ما مذاکره ندیده نیستیم. آقایان روحانی، لاریجانی و جلیلی در طول 10 سال گذشته با طیفی از تلقی‌ها، ادبیات و تاکتیک‌ها، صداقت غرب را مورد راستی‌آزمایی قرار دادند. در هر 3 دوره ایران پای توافق ایستاد اما غربی‌ها امتیاز خواستند و توافقات و تعهدات خود را نقض کردند. کلمه «غدار» به مفهوم واقعی کلمه زیبنده عملکرد دولت‌های آمریکا، انگلیس و متحدان آنهاست. آنها به این خوی خیانت و بی‌منطقی و زورگویی و فریبکاری معتادند. نباید در برابر چنین حریفی ساده‌دلی و خوش‌گمانی به خرج داد یا خود را پیشاپیش بدهکار و خلع سلاح کرد. این بدترین تاکتیک دیپلماسی است که می‌توان در پیش گرفت. در چارچوب هیچ منطقی نمی‌گنجد که ما خود را به حریف از پیش باخته تبدیل کنیم حال آن که طلبکاریم. ما بر سر تمام توافق‌های نقض شده سعدآباد، بروکسل، پاریس، ژنو و اسلامبول از غرب طلبکاریم؛ همان‌گونه که درباره حمایت همه‌جانبه غرب از جنایت‌های صدام در جنگ 8 ساله و تحریم‌های ظالمانه و تبدیل خاورمیانه به آزمایشگاه تسلیحات و جنایت جنگی. اگر بهانه تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی 20 درصدی است باید پرسید آیا 30 سال پیش هم ما برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی داشتیم که در معرض انواع تحریم‌ها- آن هم در بحبوحه تجاوز ارتش بعث به خاک ایران- قرار گرفتیم؟! اما آنها خواب نیستند که بتوان با مذاکره و استدلال و منطق، از سوءتفاهم بیرونشان آورد. چاره مقابل آنها، از موضع قدرت سخن گفتن و افزودن مداوم بر توانمندی‌های ملی است؛ اگر نه باید به نقطه‌ای برسیم که توضیح بدهیم چرا انقلاب کردیم و مستقل شدیم و نفت را ملی کردیم و دموکراسی و حق حاکمیت ملی در ایران اعاده شد.
نباید آدرس اشتباه به غرب داد. مهم‌تر از خود مذاکره، چگونه رفتن پای مذاکره است. اگر آنها در ما احساس ضعف و سستی و گسیختگی کنند، چرا باید حقوق مشروع ما را به رسمیت بشناسند یا از فشارها و ضربات خود بکاهند؟ کلید گشایش اقتصادی و رفع چالش موجود را در غرب جستن، قمار از پیش باخته و رفتن در کریدور پر پیچ و خم و بی‌سرانجام سازش است. کشور ما در 8 سال جنگ تحمیلی شرایطی بسیار بغرنج و غیرقابل مقایسه با امروز را عزتمندانه سپری کرد حال آن که آن روز یک صدم ظرفیت‌های امروز در حوزه داخلی و بین‌المللی برای ما وجود نداشت. برخی از ما 10 سال پیش شاید شناخت امروز را نسبت به غرب نداشتیم. آن روز هزینه دادیم تا در چشم افکار عمومی دنیا بهانه را از دست دشمن بگیریم و البته تجربه بیاندوزیم. اما اینکه امروز دوباره آزموده‌ها را بیازماییم، حکایت همان خواهد بود که گفت «من جرّب المجرّب، حلّت به الندّامهًْ».
شاید در این میان یادآوری سخنان دکتر علی لاریجانی خالی از لطف نباشد که «مذاکرات هسته‌ای چند مقطع داشته است. یک مقطعی 3 وزیر اروپایی به ایران آمدند و تفاهمنامه‌ای در سعدآباد امضا شد. آنجا گفتند شما UFC اصفهان و غنی‌سازی نطنز را متوقف کنید، ما ظرف چند هفته مسئله را حل می‌کنیم. اما بعدها به من گفتند- وزیر خارجه آلمان در ملاقات چند وزیر خارجه اروپایی با بنده در نیویورک گفت- که مقصد ما تعطیلی همیشگی بود و شما نباید غنی‌سازی داشته باشید... آقای بلر از سربازان خود در بصره سان‌ دید و آنجا گفت ما میوه اشغال عراق را در تهران چیدیم. فکر می‌کنم یک اشتباه محاسباتی رخ داد. تصور ایران این بود که می‌خواهد اعتمادسازی کند ولی آنها موضوع را طور دیگر فهمیدند. بعد از مذاکرات بروکسل و پاریس از ایران خواستند همه فعالیت‌های اتمی را تعطیل کند تا ظرف چند ماه به یک اوبجکتیو گارانتی (تضمین عینی) برسیم. در مرحله بعد ظرف چند ماه هیچ پیشنهادی به ما ندادند در حالی که همه تاسیسات ما تعطیل شده بود. بعد ما یک پیشنهاد به آنها دادیم. ظرف چند ماه پاسخ منفی دادند... در سال 2006 مذاکرات را مجدداً آغاز کردند. ما فعال و جدی در مذاکرات وارد شدیم؛ حداقل در 3 مرحله به تفاهم نزدیک شدیم اما حادثه حمله اسرائيل به لبنان رخ داد. آنها مذاکره را قطع و ظرف 48 ساعت قطعنامه صادر کردند. آقای سولانا زنگ زد و گفت متأسفم که خرابکاران کار خودشان را کردند. من بعد از سالها مذاکره آنچه می‌توانم بگویم این است که مسئله آنها ذاتاً به مسئله هسته‌ای برنمی‌گردد. بارها به من گفتند که ما می‌دانیم شما بمب اتمی ندارید ولی شما یک کشور تاثیرگذار در منطقه هستید و موازنه را دارید به هم می‌زنید.»
مسئله همان است که پروردگار در قرآن حکیم فرمود. «لن ترضی عنک الیهود و لا النصاریَْ حتی تتبع ملتهم».
محمد ایمانی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا علاوه بر درخواست تحریم جدید نفتی علیه ایران از رئیس‌جمهور کشورشان خواسته‌اند که گزینه نظامی را اعتبار ببخشد. در پاسخ به چنین یاوه‌گویی‌ها بنویسید ملت ایران در کنار ملت‌های منطقه که از ظلم و جنایت‌های آمریکا و اسرائيل به ستوه آمده‌اند در آینده‌ای نه چندان دور ریشه این غده سرطانی در منطقه یعنی رژیم اشغالگر فلسطین را خواهند کند و از این طریق فروپاشی استکبار جهانی رقم خواهد خورد. ان‌شاءالله
نجفی
* از نمایندگان محترم مجلس انتظار می‌رود تساهل و تسامحی را که در مجلس پنجم در رای دادن به وزرای دولت هفتم در سال 76 صورت گرفت، تکرار نکنند که نظام با هزینه زیاد آن را مهار کرد. ورود فتنه‌گران را برای فتنه‌انگیزی در ابتدای راه مهار کنید.
4870---0913
* به نمایندگان محترم مجلس پیشنهاد می‌شود علاوه بر عدم رای اعتماد به فعالین فتنه 88 از کلیه افراد معرفی شده به مجلس بخواهند مواضع خود را در خصوص فتنه 88 به صورت صریح اعلام دارند.
0021---0912
* خطاب به آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم بنویسید بنا بر شعار اعتدالی که ایشان مطرح کرده‌اند انتظار آن داشتیم که اولا در کابینه ایشان ترکیبی از افراد میانسال و جوان دیده شود ولی تعداد افراد معرفی شده برای وزارتخانه‌های مربوط در سنین بالا و از چند استان خاصی هستند. به نظر من در همین ابتدای کار شعار اعتدال زیر سوال رفته است.
2191---0917
* آیا جبهه‌گیری مقابل فتنه‌گرانی که به قول رهبر معظم انقلاب، ایران عزیز را تا لبه پرتگاه بردند افراط است، آیا شعار علیه آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب و جعلی و متحدانشان افراط است؟ آیا دوستی با آنان و فتنه‌گران و حامیان فتنه، اعتدال است؟ پاسخ سوالهای مرا بدهید؟
4162---0935
* مسئولین قوه قضائیه پاسخ بدهند چه موقع وقت دارند به پرونده فتنه‌گران سال 88 که کارشان به توهین و هتک‌حرمت عاشورا و امام‌حسین(ع) کشیده شد برسند. چرا با گذشت 4 سال هنوز این آمادگی و احساس تکلیف در آنان به وجود نیامده است؟
7348---0935
* رئیس محترم قوه قضائیه اصحاب فتنه را به افعی خفته‌ای تشبیه کرد که گویا تنور انتخابات آنها را به جنب‌وجوش واداشته است. بنده عرضم این است که افعی اگر به کسی آسیبی می رساند با او دشمنی ندارد بلکه اقتضای طبیعت اوست ولی خیانت این مزدوران به خاطر کینه‌توزی و دشمنی با ولی‌فقیه و مردم ولایتمدار بود که اربابشان آمریکا را در آن روزها به رقص آورد.
5524---0917
* از آقای هاشمی نقل قول شده است که اگر بگذارند رئیس‌جمهور منتخب آقای روحانی موفق خواهد شد. از ایشان سوال می‌کنم چه کسانی نمی‌گذارند؟ چه کسانی و جریان‌ها و گروههایی برای تحت فشار قرار دادن رئیس‌جمهور منتخب برای انتخاب اعضای کابینه تلاش و کوشش کردند و حتی پیشاپیش وزیر معرفی کردند؟
6206---0912
* تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله آقای علی مطهری قصد دارند فضای عمومی مجلس را به نفع اصحاب فتنه دو قطبی کنند تا از این طریق سران فتنه را بدون عذرخواهی به فضای کشور برگردانند. باید هوشیار بود.
1143---0937
* اگر یک روز کیهان بدستم نرسد و مطالعه نکنم آن روز به من خیلی سخت می‌گذرد.
نادری
* به نام اعتدال به کیهان حمله می‌کنند و افراطی می‌نامندش چون از روشنگری‌هایش بیم دارند.
7977---0912
* علت اصلی هجمه شدید یک عده در این روزها به کیهان این است که کیهان در طول 4 سال گذشته با افشاگری‌های خود نگذاشت جریان فتنه به فراموشی سپرده شود. از شما تقاضا داریم در این راه ثابت قدم باشید و افشاگری علیه جریان نفاق را ادامه بدهید.
سعدیانی
* اولین و بزرگ‌ترین اشتباه مذاکره‌کنندگان فلسطینی با رژیم اشغالگر قبول میانجی‌گری آمریکاست که شریک دزد و رفیق قافله است. چرا که آمریکا خود طرف دیگر دعواست نه میانجی. مذاکره‌کنندگان فلسطینی از درک شرایطی که میانجی باید داشته باشند عاجزند. بنابراین اگر ریگی در کفش ندارند باید به دامن مقاومت برگشته و دست رد بر سینه رژیم صهیونیستی بزنند.
حسامی
*‌ محمود عباس رئیس حکومت خودگردان در بخش کوچکی از فلسطین اشغالی، فقط می‌تواند در مورد خودش تصمیم بگیرد که از چند سال پیش گرفته و مزدوری خویش را به صهیونیست‌ها به اثبات رسانده است. او حق ندارد برای سرنوشت 6 میلیون آواره فلسطین با روحیه سازشکاری در مذاکره شرکت بکند.
9884---0919
* از دولت جدید درخواست می‌شود معوقه‌ طلب جانبازان را پرداخت نمایند.
0052---0918
* شرکت مخابرات که Adsl را از ساعت 2 بامداد تا 5 صبح رایگان نموده بلای جان جوانان شده و پدران و مادران از بیدار ماندن فرزندانشان به شدت ناراحت هستند.
6966---0916
* روستای خطیرکوه از توابع سوادکوه مازندران دارای مناظری زیبا و خوش آب و هوا می‌باشد ولی افسوس که به خاطر استفاده بی‌رویه کارخانه‌های شن در حال تخریب قرار گرفته و از سکه افتاده است. امیدواریم مسئولین رسیدگی بکنند.
6578---0936
پاسخ اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان
در پاسخ به مطلب مندرج در کیهان 17/4/92 به آگاهی می‌رساند: «بزرگراه زابل-زاهدان به طول 210 کیلومتر در سال 1385 آغاز شده پروژه شامل 7 قطعه می‌باشد که در حال حاضر 4 قطعه به طول کلی 125 کیلومتر در حال احداث است که پیشرفت کل پروژه حدود 27 درصد می‌باشد و تاکنون 50 کیلومتر از مسیر در قالب بزرگراه به بهره‌برداری رسیده، کل اعتبار پیش‌بینی شده جهت احداث محور 2950 میلیارد ریال برآورد شده که تاکنون 711 میلیارد ریال تخصیص یافته است که در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه، این اداره کل آماده احداث و بهره‌برداری پروژه ظرف مدت دو سال می‌باشد. با عنایت به موارد مذکور مشکل اصلی پروژه کمبود اعتبار است که در صورت تأمین اعتبار پروژه در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری خواهد رسید.»
پاسخ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاریخ 27/04/1392، با عنوان «دو نوع نرخ برای مسافران صاحب کارت و دیگری برای کسانی که پرداخت نقدی دارند» به آگاهی می‌رساند: با عنایت به نصب تجهیزات کارت بلیت در ایستگاهها و اتوبوس‌های جمعی، کلیه شهروندان محترم می‌توانند به منظور عدم پرداخت کرایه مازاد در انجام سفرهای درون شهری از کارت بلیت استفاده نمایند. مضافا به اینکه تعیین نرخ کرایه خطوط در حیطه اختیارات شورای اسلامی شهر تهران می‌باشد.

 


گفت: مگر اصحاب فتنه با ادعای دروغ تقلب دست به آشوب نزدند و مگر آشکارا با مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس همراهی نکرده بودند؟
گفتم: بر منکرش لعنت.
گفت: مگر با شرکت خود در انتخابات اخیر، دروغ بودن ادعای تقلب در انتخابات 88 را اثبات نکرده‌اند؟!
گفتم: باز هم بر منکرش لعنت!
گفت: برخی از افرادی که به عنوان وزیر برای کابینه جدید معرفی شده‌اند، بارها به صراحت بر حضور خود در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 اعتراف کرده‌اند ولی با این وجود هنوز هم عده‌ای، از آنها با عنوان افراد با شخصیت و معتدل یاد می‌کنند. چرا؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! وکیل مدافع یک مجرم شارلاتان و جنایتکار به رئیس دادگاه می‌گفت؛ قربان! این موکل بنده آدم پاک و انسان‌دوست و قانون‌گرایی است و... در همین حال، متهم به وکیل مدافع گفت؛ فلان فلان شده! مگر پول وکالت را از من نگرفته‌ای؟ پس چرا از شخص دیگری دفاع می‌کنی؟!

 


یک روزنامه انگلیسی در تحلیلی با اشاره به روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید ایران و همزمان تلاش کاخ سفید و کنگره آمریکا برای تشدید فشارها علیه تهران به غربی‌ها توصیه کرد که اشتباه محاسباتی نکنند، چرا که ملت ایران یکپارچه مخالف تحریم و فشار هستند.
روزنامه انگلیسی «گاردین» سرمقاله دیروز خود را به روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در ایران اختصاص داد و نوشت: اکنون که «حسن روحانی» با شعار تدبیر و امید سوگند یاد کرده، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هم باید برای توقف طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره تلاش کند.
این یادداشت با اشاره به پیام رئیس‌جمهور جدید مبنی بر مشی میانه‌روی و اعتدال، نوشته است: مراسم تحلیف، فرصتی برای رئیس‌جمهور جدید است که بتواند پیامی بفرستد، و روحانی از این فرصت استفاده کرد.
گاردین سپس از عدم حضور مقامات اروپایی در این مراسم انتقاد کرده و نوشته است که برای اولین بار ایران از مقامات همه کشورها برای حضور در مراسم تحلیف دعوت کرد، اما «مایه تاسف است که «خاویر سولانا» تنها اروپایی‌ای بود که تصمیم گرفت این دعوت را بپذیرد».
به نوشته گاردین، «روحانی یک اصلاح‌طلب نیست، بلکه میانه‌رویی است که ارتباط خود را با همه مراکز قدرت در ایران حفظ کرده است.
این یادداشت می‌افزاید: اما موفقیت آقای روحانی تنها به مراکز قدرت در ایران بستگی ندارد. جریان فکری‌ای در حلقه‌های سیاست‌گذاری آمریکا و اروپا به راه افتاده که تصور می‌کنند روی کار آمدن آقای روحانی به عنوان یک فرد میانه‌رو، نتیجه تحریم‌ها بوده است. و حالا اگر باز هم حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر شود، همانطور که مجلس نمایندگان آمریکا هم تلاش کرد این کار را بکند، ایران هم محدودتر شده و این تئوری به پیش می‌رود. از این بدتر نمی‌توان قضاوت کرد. جنبش ضدتحریم به شکل وسیعی در ایران شکل گرفته و اکنون هم اصلاح‌طلبان و هم محافظه‌کاران با موضعی واحد در این جنبش حضور دارند. آقای روحانی زمانی که برای برداشتن تحریم‌ها تلاش می‌کند، در حقیقت از زبان تمام مردم ایران سخن می گوید.
گاردین ادامه می‌دهد: برداشتن تحریم‌‌ها به چیزی بیش از شواهدی مبنی بر حرکت ایران در جهت پاسخگویی به سوالات در مورد برنامه هسته‌ای، نیاز دارد. لازمه این امر عزم و مایه گذاشتن از اعتبار سیاسی است. واکنش کاخ سفید که اعلام کرد اگر ایران تصمیم به تعامل داشته باشد، شریکی مصمم در واشنگتن خواهد یافت، خوب بود، اما «باراک اوباما» باید بر بداخمی کنگره فائق آید. در حالی که کاخ سفید علاقه‌ای به طرح مجلس نمایندگان ندارد، اما تلاش کافی هم برای اصلاح آن به خرج نداده است.
به گزارش فارس این یادداشت در پایان با اشاره به یک بار تجربه ناموفق آقای روحانی در مصالحه با غرب در کسوت سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایرانی، نوشته است: درسی که آقای اوباما باید بگیرد این است که برای بار دوم زیر پای آقای روحانی را خالی نکند.
در همین رابطه، روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف نیز در گزارشی پشت پرده تحریم‌های جدید علیه ایران را فاش کرد.
این روزنامه در مقاله‌ای به قلم «راف سانچز» در روز 13 مرداد 1392 (5 اوت 2013) تاکید کرده است که هدف اعضای کنگره این است که با تشدید تحریم‌ها دکتر روحانی را وادار به تشدید فشار به نظام برای پذیرش سازش کنند.
در این مقاله آمده است: «76 سناتور آمریکایی از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در نامه‌ای از کاخ سفید خواستند با وجود لحن ملایم‌تر حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران به این کشور رحم نکند».
به نوشته دیلی‌تلگراف، در نامه سناتورها به اوباما آمده است: «تا زمانی‌که ما شاهد کاهش قابل توجه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نباشیم، معتقدیم که کشور ما باید تحریم‌ها را تشدید کند و در حالی که گزینه استفاده از قدرت نظامی را تقویت می‌کنیم، رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک را در مورد اختلافات خود با ایران به دقت بررسی کنیم».
سناتورهای آمریکایی در نامه خود به اوباما نوشته‌اند که روحانی قول تعامل مجدد با جامعه بین‌المللی را داده است اما هشدار دادند که ایران در گذشته از مذاکرات برای وقت‌کشی استفاده کرده است.
آنها افزودند: «ما از شما می‌خواهیم وضعیت اضطراری کنونی را درک کنید. ما باید به سرعت دریابیم که آیا تهران برای مذاکرات جدی آماده است یا خیر».
یکی از مشاوران برجسته سنا در این باره به دیلی‌تلگراف گفته است: «هدف از این نامه کاهش خوش‌بینی برخی از مقامات آمریکایی است که بر این باورند روی کار آمدن روحانی منجر به یک موفقیت دیپلماتیک خواهد شد».
وی اضافه می‌کند: «تغییر لحن ایران یک چیز است و اقدام واقعی برای عقب‌نشینی از اصول هسته‌ای امری کاملا متفاوت است».

 


یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات غربی مدعی شد که ایران برای تولید بمب اتم در حال استفاده از یک فناوری هسته‌ای متفاوت است.
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در مطلبی به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی شد: ایران می‌تواند تا تابستان سال آینده «پلوتونیوم» مورد نیاز ساخت بمب را تولید کند.
به اعتقاد آنها، ایران از فناوری هسته‌ای متفاوتی در این مسیر استفاده می‌کند.
به ادعای این روزنامه آمریکایی، روش دوم برای تولید تسلیحات هسته‌ای می‌تواند تلاش‌های بین‌المللی برای مذاکره با حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران را پیچیده سازد. مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی شدند، این موضوع همچنین احتمال حمله اسرائیل (به تاسیسات هسته‌ای ایران) را افزایش می‌دهد.
به گزارش فارس این خبر در حالی منتشر شد که تنها یک روز از مراسم تحلیف حسن روحانی می‌گذرد؛ فردی که زمان اعلام پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری، کشورهای غربی به ویژه آمریکا با استقبال از این موضوع، ابراز امیدواری کردند، انتخاب او به حل بن‌بست هسته‌ای ‌ایران و بهبود روابطشان با تهران منجر شود، برخی مقامات این کشورها حتی از آمادگی خود برای گفت‌وگو با طرف ایرانی سخن به میان آوردند.
اما چند روز مانده به مراسم تنفیذ و تحلیف روحانی، آمریکایی‌ها رویه پیشین خود را از سر گرفتند. مجلس نمایندگان آمریکا که زمانی با ارسال نامه به باراک اوباما خواستار افزایش تلاش‌های دیپلماتیک او برای مذاکره با ایران شده بود، خود در اقدامی غیرمنتظره تحریم‌های جدید نفتی را علیه ایران اعمال کرد و محدودیت‌های تازه‌ای برای صادرات نفت ایران قائل شد.
اکنون نیز یک روز بعد از مراسم تحلیف روحانی، آنها ادعای جدیدی را مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه ایران قصد دارد از روش جدید هسته‌ای برای تولید بمب اتمی بهره بگیرد؛ ادعایی که با ابراز تمایل‌های پیشین آنها برای رفع سوء تفاهمات میان ایران و آمریکا در تضاد کامل قرار دارد.

 


رئيس‌جمهور در حکمی، اسحاق جهانگیری را به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور منصوب کرد.
در این حکم خطاب به جهانگیری آمده‌است: براساس اصل 124 قانون اساسی و نظر به مراتب شایستگی و سوابق طولانی خدمت موفق در مسئولیت‌های اجرایی و تقنینی، به موجب این حکم جنابعالی را به عنوان «معاون اول رئیس‌جمهور» برمی‌گزینم.
امید است با عنایات الهی و همکاری اعضای محترم دولت در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، موفق باشید.
در همین حال، اولین دیدارهای خارجی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئيس‌جمهور صبح دیروز در نهاد ریاست جمهوری انجام شد.
جهانگیری در دفتر خود با «ریاض المالکی» وزیر امور خارجه فلسطین و «کووسی بکوآمیساه» معاون رئيس‌جمهور غنا دیدار کرد.

 


در دو سطر پایانی یادداشت دیروز کیهان- انتظار آن بود که...- اشتباهاً به گزینه رئیس‌جمهور برای وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اشاره شده بود و حال آن که سخن درباره ضرورت دور بودن اعضای کابینه از فعالیت‌های اقتصادی و توقف این فعالیت‌ها به هنگام ورود در کابینه بود که این بخش برای کوتاه شدن یادداشت حذف شده و 2 سطر مورد اشاره به طور ناقص باقی مانده بود. لذا ضمن توضیح این نکته، چنانچه حقی از گزینه محترم وزارت مزبور ضایع شده باشد از ایشان عمیقاً پوزش می‌خواهیم و بار دیگر تاکید می‌کنیم که منظور ما، اجتناب همه اعضای کابینه از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بوده است. بی‌آن که به شخص خاصی نظر داشته باشیم.ضمن آنکه بدون اظهار نظردرباره شرایط نامزد وزارت مربوطه ، شخصیت ایشان را قابل احترام می‌دانیم.

 


در حالی که رسانه‌های شبه‌اصلاح‌طلب با شعف قابل توجهی، درخواست 130 نماینده پارلمان آمریکا به اوباما درباره فرصت گفت‌وگو با ایران را منعکس کرده بودند، با این حال ترجیح دادند خبر مصوبه مجلس نمایندگان مبنی بر تحریم‌های گسترده علیه ایران را سانسور کنند!
کنگره آمریکا اواخر هفته گذشته رای به تصویب طرح جدیدی برای تحریم ایران داد که براساس آن، دسترسی ایران به بازار جهانی برای صادرات نفتی‌اش به صفر می‌رسد و مشتریانی که به خرید نفت از ایران ادامه دهند، تنبیه می‌شوند.
این طرح با 400 رای موافق و تنها 20 مخالف به تصویب رسید.
روزنامه‌های اعتماد، شرق، قانون، آرمان، آفتاب و انبوه سایت‌های وابسته به اصلاح‌طلبان این خبر را یا منتشر نکرده و یا در صفحه اول خود برجسته نکردند. این در حالی بود که همین نشریات نامه بی‌خاصیت و تبلیغاتی 130 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تعویق تحریم‌ها را تبدیل به تیترهای اول خود کرده بودند. نکته عجیب این است که 110 نماینده از مجموع 130 نماینده با نقض ادعای خود، به تحریم‌های جدید رای موافق داده‌اند.
به عقیده کارشناسان، آمریکا با تصویب این لایحه نشان داد که امکان لغو تحریم‌ها و گفت‌و‌گو در شرایط عادلانه اعتقادی ندارد.
این در حالی بود که رسانه‌‌های اصلاح‌طلب انتخاب حسن روحانی را فرصت مناسبی برای بهبود روابط با آمریکا عنوان می‌کردند و به صورت گسترده‌ای این موضوع را در رسانه‌های خود پوشش می‌دادند.
این رسانه‌ها «سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد را یکی از عوامل اصلی فشار به ایران» عنوان می‌کردند که با روی کار آمدن حسن روحانی، فضای دیپلماسی تلطیف شده و «فرصت‌های گفت‌و‌گوی ایران و آمریکا» فراهم می‌شود.
به ویژه پس از انتشار نامه 130 نماینده پارلمان آمریکا به اوباما که در آن از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته بودند مقدمات گفت‌وگوهای جدید با ایران را فراهم آورد، این رسانه‌ها با شعف قابل توجهی این موضوع را پوشش داده و در تحلیل‌های شتابزده از بهبود روابط ایران و آمریکا در آینده نزدیک نوشتند.
گفتنی است برخی از نشریات زنجیره‌ای اصلاح‌طلب در گذشته پایگاه مطبوعاتی دشمن بوده‌اند و طی 15 سال گذشته همکار اصلی این نشریات- شامل سردبیر، عضو شورای سردبیری و دبیر سرویس و خبرنگار و عکاس- از آمریکا و اروپا پناهندگی گرفته و در ادامه خیانت‌های خود جذب شبکه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، و رادیو فردا و... شده‌اند.

 


نخست‌وزیر رژيم صهیونیستی گفت: در ایران رئيس‌جمهور تغییر می‌کند اما سیاست‌ها و اهداف رژيم تغییر نمی‌کند.
وی در جلسه هفتگی دولت صهیونیستی گفت: 2 روز پیش، رئيس‌جمهور جدید ایران، اسرائيل را به زخمی بر پیکر جهان اسلام تشبیه کرد. رئيس‌جمهور ایران شاید تغییر کرده اما اهداف رژيم تغییر نکرده است.
در حالی که جمهوری اسلامی ایران اتهامات غرب و اسرائيل را مبنی بر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای رد می‌کند، نخست وزیر اسرائيل بار دیگر مدعی شد:‌ «نیت ایران، توسعه فعالیت‌ها و سلاح‌های هسته‌ای با هدف ویرانی اسرائيل است.»
یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات اسرائیل نیز روز یکشنبه بار دیگر تردید خود را در مورد میانه‌رو بودن رئیس‌جمهور جدید ایران بیان داشت و آن را «یک ماسک» خواند.
اشتاینیتز گفت: «روحانی مرد زیرکی است که اگر اسرائیل و غرب اقدام لازم را به عمل نیاورند، در تمام مسیر رسیدن به بمب اتم می‌خندد»!
به گزارش رادیو اسرائيل، این سیاستمدار عضو حزب لیکود افزود؛ تحت تاثیر سخنان میانه‌روانه روحانی قرار نمی‌گیرد.

 


هفته‌نامه «متن» به مدیرمسئولی «علی پورمحمدی» که مهر 1391 در آستانه شکل‌گیری رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری با استخدام تیمی از خبرنگاران مجلة «همشهری ماه» به راه افتاده بود عملاً تعطیل شده است و به جای آن یک ضمیمة غیرقانونی به نام «حاشیه» (بدون درج نام مدیرمسئول) منتشر می‌شود! این هفته‌نامه که هدف مدیرمسئول آن از انتشارش حمایت از کاندیداتوری برادرش در انتخابات بود، اکنون با چاپ این ضمیمه غیرقانونی رویکردی فرصت‌طلبانه را برگزیده است؛ تا جایی که در پی تبرئه سران فتنه و زمزمه بازگشت آنان به قدرت است. هفته گذشته نیز «مسعود بهنود» در BBC فارسی به معرفی این مجله پرداخت و حتی روش آن در تطهیر «سیدمحمد خاتمی» را ستود!
نخستین شماره‌های هفته‌نامه تعطیل شده «متن» با هدف نزدیک شدن به اردوگاه‌ شبه روشنفکران و جذب آراء این قشر برای کاندیدای مورد نظرش منتشر شد و مقالاتی را از «سیدحسین نصر» (رئیس دفتر سابق فرح پهلوی)، «ناصر فکوهی» (از مترجمان سکولار)، «احمد میراحسان» (از اعضاء گروهک تروریستی پیکار)، «کامران ]رضوان الله[ فانی» (نویسنده متهم به بهائیت)، «محمدعلی سپانلو» (عضو کانون منحله نویسندگان) و... منتشر کرد، اما «متن» به تدریج تبدیل به یک «مجله زرد» شد و در مدت زمان کوتاهی به دلیل استفاده از تیم‌های مطبوعاتی اصلاح‌طلبان به دام «شارلاتانیسم مطبوعاتی» افتاد. این نشریه در کنار چاپ گزارش‌هایی از دعواهای ساختگی در عالم فوتبال و سینما و...، برای افزایش تیراژ خود دست به «جعل گفتگو» با چهره‌های سیاسی و فرهنگی زد و این رویه نیز اعتراض‌های زیادی را برانگیخت؛ هرچند که هفته‌نامه «متن» برخلاف ادعاهای خود هیچ گاه حاضر نشد تکذیبیه‌های این چهره‌ها را منتشر و گفتگوهای ساختگی خود را تکذیب کند.
یک هفته پیش از برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور روحانی، هفته‌نامه «متن» دست به اقدامی شگفت‌انگیز زد که استقبال سریع تلویزیون BBC فارسی را به همراه داشت. این نشریه که دست‌اندرکاران آن در ابتدا هدف خود را حمایت از «جبهه متحد اصول‌گرایان» القاء می‌کردند، با چاپ ضمیمه غیرقانونی «حاشیه» هدف‌گیری علیه متحدان سابق خود را آغاز کرد و به نشر مقالاتی از «سعید لیلاز» (تحلیلگر اقتصادی وابسته به حزب کارگزاران)، «مسعود مهرابی» (مدیر ماهنامه فیلم و کاریکاتوریست روزنامه صهیونیستی آیندگان) و دیگر چهره‌های تجدیدنظرطلب پرداخت. ضمیمه غیرقانونی «حاشیه» همچنین گزارش تیتر یک خود را به بررسی «موقعیت سیاسی کنونی سیدمحمد خاتمی» اختصاص داد و در آن با ادبیاتی از موضع اپوزیسیون خارج کشور مدعی شد که این کارگزار فتنه توانسته است «همچنان معتبر و محبوب باقی بماند» و حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و نوشت «محبوبیت سیاسی او به گونه‌ای است که مخالفان درونی و پیرامونی خاتمی خلع سلاح می‌شوند.»(!)
اما کار به اینجا ختم نشد و وقتی ضمیمه غیرقانونی هفته‌نامه «متن» روز شنبه (12 مرداد 1392) همزمان با مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به روی دکه‌ها آمد یک تیتر قابل تامل داشت: «احمدی! بای بای!» این‌بار نشریه‌ای که می‌خواست مدافع یکی از کاندیداهای جبهه اصول‌گرایان در انتخابات 1392 باشد و مدیرمسئولش در جلسات مختلف از سوابق تحصیلی خود در یکی از موسسات ارزشی برای اثبات صلاحیتش مایه می‌گذاشت، یک صفحه کامل را به اثبات فرضیه و بازنشر یکی از گزارش‌های خبرگزاری انگلیسی «رویترز» اختصاص داد که در آن همه دستاوردهای دولت‌های نهم و دهم نادیده گرفته شد و القاء می‌کرد که شعار «احمدی! بای بای!» 4 سال است که بر سر زبان‌هاست!
گفتنی است برابر قانون مطبوعات انتشار ضمیمه‌های مطبوعاتی مانند ضمیمه «حاشیه» متعلق به هفته‌نامه «متن» غیرقانونی است و «هیئت نظارت بر مطبوعات» موظف است از انتشار آنان ممانعت کند؛ خصوصاً ضمیمه‌ نشریه‌ای که متعلق به برادر رئیس سازمان بازرسی کل کشور است و علی‌القاعده به جهت این انتساب باید در رعایت قانون پیشگام باشد، اما از موازین قانونی چه در محتوا و چه در تشریفات حقوقی انتشار نشریه عدول کرده است؛ خصوصاً اینکه هفته‌نامه اصلی (متن) را تعطیل و یک ضمیمه (حاشیه) را بدون درج نام مدیرمسئول جایگزین آن نموده است.

 


یک روزنامه فرانسوی تصریح کرد مواضع مسئولان آمریکایی طی ماه‌های اخیر جای خوش‌بینی به آنها را در میان مقامات ایرانی باقی نمی‌گذارد.
روزنامه لیبراسیون با اشاره به آغاز دوره ریاست‌جمهوری دکتر حسن روحانی و اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران نوشت: روحانی در نظر دارد تا با رویکردی تازه، تنش‌های کنونی بین ایران و غرب را آرام کند. او تلاش می‌کند تا با شفاف ساختن بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران راه تعامل با غرب را در پیش بگیرد.
این روزنامه می‌افزاید: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بر این باور است که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. آیت‌الله خامنه‌ای در 28 ژوئیه، یعنی هفته پیش هشدار داد که «آمریکایی‌ها غیرمنطقی هستند و نمی‌توان بدان‌ها اعتماد کرد و اصولا در روابط و مناسبات خود صادق و درستکار نیستند.» در همین حال مواضع مسئولان آمریکا در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، جای کمی برای خوش‌بینی می‌گذارد.
یادآور می‌شود مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته در آستانه شروع به کار دولت جدید در ایران، تحریم‌های جدیدی را به تصویب رساند. تنها 20 نماینده با این تحریم‌ها مخالفت کرده و 400 نماینده به آن رای مثبت دادند. این در حالی است که حدود دو هفته پیش 131 عضو مجلس نمایندگان با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما گفته بودند که فعلا وقت تشدید تحریم‌ها نیست و باید فرصتی هرچند کوتاه به رئیس‌جمهوری «میانه‌رو»ی ایران داده شود که شاید نرمشی در موضع اتمی ایجاد کند. اما زمانی که طرح تحریمی یاد شده در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شد، فقط 20 نماینده به آن رای منفی دادند و مصوبه 400 رای موافق آورد!
دنیس راس دستیار سابق (و صهیونیست) اوباما به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: «حسن روحانی» بر حذف تحریم‌ها تمرکز کرده است اما واقعیت اینجا ساده است. تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران برداشته نخواهد شد مگر آنکه ایران گام‌هایی برای رفع نگرانی‌های عمده طرف مقابل بردارد. گام‌های محدود موثر نخواهد بود.
از سوی دیگر الیوت اینگل نماینده دموکرات و عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با «المانیتور» گفت: تحریم‌ها باید ایرانی‌ها را وادار به عقب‌نشینی کند. تصور می‌کنم که باید اوضاع را آنگونه که هست، ببینیم، نه آن طور که می‌خواهیم باشد و گمان نمی‌کنم که حسن روحانی (رئیس‌جمهوری منتخب ایران) میانه‌رو باشد و بتواند کاری بکند.
وی گفت: احساس می‌کنم که تحریم‌ها چیزی است که به ادامه آن نیاز داریم و تصور می‌کنم که دولت اوباما آن را قبول کرده است.
المانیتور همچنین به نقل از مئیر جاودانفر کارشناس صهیونیست نوشت: نتانیاهو و همفکران او در آمریکا و غرب اینگونه تحلیل می‌کنند که اکنون ایرانی‌ها را منزوی کرده‌ایم، باید از فشار و قوت خود استفاده کنیم تا آنها وادار به تسلیم در همه موارد شوند. آنها پشت فرمان نیستند ما (پشت فرمان) هستیم. باید از آن تا حد امکان استفاده کنیم. این طیف در غرب هر نوع پیشنهاد مصالحه از سوی ایران را نشانه‌ای از ضعف می‌دانند که باید به عنوان مزیتی برای خود از آن استفاده کنند.
المانیتور افزود: تصویب تحریم‌های ضد ایرانی جدید خبری خوب برای نتانیاهو می‌باشد و او اگر خوش‌ شانس باشد مقامات ایرانی باید پیشنهاد سازش پیش از موعد بدهند(!)

 


یک روزنامه فرانسوی در گزارشی نوشت غرب آرزو می‌کند مذاکرات هسته‌ای به سال 2003 برگردد اما این اتفاق به اعتبار قدرتمند شدن ایران ممکن نیست.
روزنامه لوموند می‌نویسد: «آیا بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به سال 2003 ممکن است؟ آن زمان حسن روحانی، در مذاکرات هسته‌ای ایران در سال‌های 2003 تا 2005 مسئولیت داشت. در سال 2003 وقتی وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس موضوع مظنون بودن ایران به فعالیت‌های هسته‌ای را در گفت‌وگو مطرح کردند؛ وضعیت خیلی متفاوت بود. در آن زمان آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان حضور داشتند و ایران از این موضوع احساس خطر می‌کرد. از سویی غرب نگران این بود که ایران هم مثل کره شمالی و لیبی به عبدالقدیرخان، پدر بمب هسته‌ای پاکستان بپیوندد و اما اکنون وضعیت ایران فرق می‌کند.»
این روزنامه در ادامه آورده است: «اکنون ایران متحدانی چون حزب‌الله لبنان دارد که در سوریه به غرب و به ویژه اسرائیل چنگ و دندان نشان می‌دهند؛ از سویی آمریکا از منطقه رفته و در این زمینه ایرانی نگرانی گذشته را ندارد.»

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10