(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 15 مرداد 1392 - شماره 20560

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نگاه
از دیروز آغاز شد
بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس
درمکتب امام
اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی و پاسخ کیهان
پايان ماه رمضان و سلاخی گناهان(2)
گناه، لايه متعفن بر روي قلب
برنامه نماز عید فطر در دانشگاه تهران اعلام شد
اولین جلسه رئیس جمهور با وزرای پیشنهادی برگزار شد
هاشمی رفسنجانی: تبلیغات منفی استعمارگران علیه اسلام مرموزانه است
بیانیه ستاد حقوق بشر:
غرب در حالی خود را مدافع حقوق بشر می‌داند که به تروریست‌ها کمک تسلیحاتی می‌کند
دعوت بان کی مون ازرئیس جمهور ایران برای شرکت در اجلاس خلع سلاح جهانی
   


از رویکرد ابزاری به فرهنگ تا رهاشدگی
حسن اردبیلی
انقلاب اسلامی، انقلابی است که بر پایه فرهنگ و معنویت شکل گرفته است. این انقلاب الهیِ فرهنگ‌محور موجب احیای ارزش‌های والای انسانی و اسلامی در جهان شد. در کلام حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز به کرات بر این معنا تأکید شده است.
با بررسی کارنامه دولت‌ها در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سه رویکرد متفاوت به موضوع فرهنگ را می‌توان بازشناخت.
رویکرد نخست، فرهنگ را به عنوان یک امر زیرساختی و مؤثر در شکل‌دهی اعتقادات و باورهای جامعه اهمیت و اولویت می‌دهد و لذا به تقویت و توسعه فرهنگ و هنر انقلابی و اسلامی و نیز مقابله با تازش فرهنگی بیگانگان نگاهی ویژه دارد. این نگرش را می‌توان نگرش اصول‌گرایانه دانست. هر چند روزگاری اصول‌گرایان در عرصه فرهنگ و هنر از سوی مخالفان و معارضان به محتواگرایی و بی‌اعتنایی به ساختار و روش فرهنگی و نیز معاییر زیبایی‌شناسی متهم می‌شدند، اما اکنون بسیاری از آثار فاخر و اقدامات شایسته فرهنگی، ادبی و هنری منتسب به نیروهای این جریان است.
رویکرد دوم با نگاهی ابزاری به مقوله فرهنگ، در عمل آن را در خدمت سیاست و توسعه سیاسی(با تعریف و قرائتی خاص از آن) می‌داند. استفاده از فضاسازی‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی برای پیشبرد اغراض سیاسی و جناحی و نیز جذب طیف‌هایی از نیروهای فرهنگی و هنری و کوشش برای تبدیل آن‌ها به گروه‌های مرجع و بهره‌برداری تبلیغی از آنان از ویژگی‌های رویکرد دوم است، که اصلاح‌طلبان نمایندگان آن هستند. در این رویکردِ قهرمان‌محور، نویسندگان و هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری نه بر اساس جایگاه واقعی آنان در حوزه فعالیتشان، بلکه به نسبت قرب و بعد با قدرت سیاسی چهره می‌نمایند.
رویکرد سوم، عرصه فرهنگ را، عرصه‌ای مشکل‌ساز می‌انگارد، که با ایجاد حواشی، ممکن است دولت را از رسیدن به مسائل اولی و اهم (اقتصاد، عمران و صنعت و ...) باز دارد. چنین نگرشی را کمابیش در کارنامه فرهنگی دولت‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌توان دید. البته نگاه آقای روحانی هم به این رویکرد نزدیک است. کما این‌که در مناظرات و برنامه‌های انتخاباتی هم مباحث جدی و پایه‌ای درباره مسائل فرهنگ و هنر از سوی ایشان مطرح نشد. شاید در ارزیابی ساده، این رویکرد صرفا رویکردی محتاطانه و محافظه‌کارانه تلقی شود، اما در عمل به گونه‌ای رهاشدگی در حوزه فرهنگ می‌انجامد، که در نهایت ممکن است با نفوذ عناصر افراطی، گردونه فرهنگ را در مسیر تصمیمات و اقدامات تنش‌زا و خطرساز قرار دهد.
طبیعی است هر دولتی بر اساس تحلیل و ارزیابی خود از شرایط کشور و نیز با توجه به مطالبات مردم، بر اساس اولویت‌بندی به عرصه‌های گونه‌گون بپردازد. اتفاقا اگر این اولویت‌بندی متناسب با واقعیات باشد، می‌تواند اقدامی فرخنده‌پی باشد. اما باید در نظر داشت که اولا حوزه فرهنگ هم‌ارز با دیگر حوزه‌ها نیست و از حساسیت و اهمیت خودویژه‌ای برخوردار است. ثانیا جای نگرفتن فرهنگ در اولویت نخست، نباید موجب رهاشدگی و خروج این بخش از دایره حساسیت و نظارت مستمر ریاست جمهوری شود.
آنچه دو رویکرد دوم و سوم را به هم نزدیک می‌کند و در بسیاری تحلیل‌ها کنار هم می‌نشاند، بیش‌تر از آن‌که برخاسته از اشتراک انگیزه و رویه باشد، ناظر به پیامدهای همسان این دو رویکرد است. به دیگر سخن، پی‌آیندِ نگاه ابزاری (و لیبرال‌مآبانه) به فرهنگ و به حاشیه راندن و کم‌اعتنایی به آن، جز تند‌روی و آشفته‌کاری نمی‌تواند باشد. گرچه گزینش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از میان گزینه‌های غیرفرهنگی مبتنی بر رویکرد سوم است، اما نشانه‌‌های رفتار سیاسی از جنس رویکرد دوم از همین آغازین مواضعِ سکان‌دارِ احتمالیِ کشتی ارباب فرهنگ و هنر به چشم می‌آید، که «امید» آن داریم با «تدبیر» رئیس جمهور ارجمند راه بر پیدایی ِ تلاطمات ناگوار بسته شود.

 


در پی معرفی رسمی وزرای پیشنهادی کابینه دولت یازدهم از سوی رئیس‌جمهور، جلسات مختلف کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس برای بررسی صلاحیت و کارآمدی لیست 18 نفره روحانی آغاز شد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی اگر چه دو هفته فرصت داشت تا لیست اسامی کابینه یازدهم را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند اما ترجیح داد به جای استفاده از این فرصت و ارائه پنهان اسامی به کمیسیون‌های مرتبط، کابینه‌اش را آشکار و رسماً، همزمان با تحلیف به مجلس معرفی کند.
رئیس مجلس نیز همان روز ضمن تشکر از سرعت عمل رئیس‌جمهور در معرفی اعضای کابینه دولت یازدهم، اعلام کرد از دوشنبه هفته آینده جلسه رای اعتماد به 18 گزینه وزرای پیشنهادی کابینه در مجلس برگزار خواهد شد.
اما از دیروز بلافاصله رایزنی‌ها و جلسات برای بررسی برنامه، سوابق و صلاحیت مردان پیشنهادی رئیس‌جمهور آغاز شد. کلید اولین جلسه را فراکسیون زاگرس‌نشینان زدند و 7 وزیر پیشنهادی با آنان به مذاکره نشستند.
60 نماینده مجلس شورای اسلامی در قالب فراکسیون زاگرس‌نشینان، صبح دیروز با وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشاورزی، مسکن و شهرسازی، ورزش، کار و اقتصاد دیدار و از نزدیک درباره برنامه‌ها و عملکرد گذشته آنها گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
در این نشست، وزرای پیشنهادی نیز برنامه‌های خود را به صورت جداگانه درباره حوزه کاری خود به نمایندگان ارائه کرده و نظراتشان را درخصوص مسائل روز مرتبط با وزارتخانه‌ها، تشریح کردند.
مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت نیز تشکیل جلسه داد و در این جلسه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور در دستور کار قرار گرفت.
در جلسه عصر دیروز فراکسیون رهروان ولایت شش نفر از وزرای پیشنهادی دولت در جلسه حاضر شده و به ارائه برنامه‌های خود پرداختند.
علوی، زنگنه، واعظی، ربیعی، نجفی و آخوندی وزرای پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های اطلاعات، نفت، ارتباطات، کار ، آموزش و پرورش و راه شهرسازی با حضور در جلسه این فراکسیون به ارائه برنامه‌های خود پرداختند.
به گفته اسماعیل جلیلی از اعضای این کمیسیون؛ سایر وزرا در جلسات آینده فراکسیون حاضر و برنامه‌های خود را ارائه خواهند داد.
همچنین جلسه مشترک تعدادی از وزرای پیشنهادی دولت یازدهم با جمعی از نمایندگان در محل کمیسیون تلفیق برگزار شد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در این جلسه وزرای پیشنهادی اقتصاد و دارایی،‌نفت،رفاه، راه و نیرو حضور داشتند و وزرای پیشنهادی برنامه‌های خود را برای فعالیت در وزارتخانه‌ها به صورت کلی با نمایندگان حاضر در میان گذاشتند.
محمدرضا پورابراهیمی افزود: جمعی از نمایندگان از کمیسیون‌های مختلف مجلس و عمدتا کمیسیون‌های اقتصادی در این جلسه حضور داشتند و وزرای پیشنهادی ضمن معرفی خود و سوابق اجرایی شان، کلیاتی را به صورت مختصر از برنامه‌های پیشنهادی خود مطرح کردند و مقرر شد در روزهای آینده جلسات به صورت متمرکزتر برای بررسی راهکارهای وزرای پیشنهادی برای رفع مشکلات کشور تشکیل شود.
حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد، دکتر طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در جلسه دوشنبه کمیسیون اصل 44 قانون اساسی به تشریح برنامه‌هایش پرداخت و اعضای کمیسیون نیز خواستار تشریح برنامه‌های اقتصادی ایشان در حوزه‌های اشتغال، مبارزه با تورم‌، سیاست‌های پولی و بانکی،‌ هماهنگی سیاست‌ پولی و بانکی با سیاست‌های دستگاه اجرایی، اولویت‌های اقتصادی کشور،‌ اجرای درست اصل 44 قانون اساسی و حمایت از تولید شدند.
نماینده مردم اصفهان همچنین از حضور نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد و افزود: وزرای نفت و دفاع نیز برای تشریح برنامه‌هایشان در جلسات کمیسیون حضور خواهند یافت.
همچنین محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این هفته طی جلساتی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت روحانی را بررسی می‌کند.
اعضای کمیسیون دیروز با وزرای پیشنهادی امور خارجه و دفاع دیدار کرده و قرار است امروز هم با وزرای پیشنهادی کشور و اطلاعات جلسه داشته باشند.
آصفری هدف از تشکیل این جلسه را آشنایی بیشتر اعضای کمیسیون با وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آنها و طرح سوالات و دغدغه‌‌های نمایندگان برشمرد.
در همین حال به گفته غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی، امروز علی طیب‌نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد، بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت و مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای ارائه توضیحاتی درباره سوابق و کارنامه اجرایی خود و همچنین برنامه‌هایشان برای وزارتخانه‌های مذکور در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه حاضر می‌شوند.
همچنین قرار است عصر امروز محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت و حسین دهقان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست کمیسیون صنایع و معادن حضور یابند.
شمس‌الله بهمنی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس از حضور زنگنه گزینه‌ پیشنهادی وزرات نفت، چیت‌چیان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو، حجتی گزینه‌ پیشنهادی وزارت کشاورزی و طیب‌نیا گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد در جلسه امروز کمیسیون انرژی خبر داد.
وی افزود: قرار است چهار وزیر پیشنهادی با حضور در کمیسیون انرژی، برنامه‌های خود را برای نمایندگان ارائه کنند.
بهمنی گفت: سه‌شنبه اولین جلسه کمیسیون انرژی با وزرای پیشنهادی است و ممکن است این جلسات تا قبل از جلسه رای اعتماد تکرار شود.
پیش از این مسعود میرکاظمی رئیس‌ کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه زنگنه قبل از حضور در مجلس باید از مدیران نفتی عذرخواهی کند، از عملکرد وزارت نفت دوران زنگنه به شدت انتقاد کرده بود.
در همین حال حجت‌الاسلام حسین سبحانی نیا در ارزیابی از کابینه پیشنهادی روحانی گفت: در مجموع کابینه‌ معرفی شده مثبت است که این برداشت کلی مجلس نیز به شمار می‌آید ولی با این وجود طبیعی است که در فضای مجلس با حدود 290 نماینده مجلس نسبت به کابینه 18 نفره نظرات متفاوتی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌ها در جلسات مختلفی برنامه‌های کاری وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار می‌دهند گفت: طبیعی است که در این جلسات سوالات و ابهامات موجود نسبت به برخی از وزرای پیشنهادی مطرح شود تا این موارد به صحن علنی کشیده نشود.
نایب رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مورد ابهامات و سوالات مربوط به برخی از وزرای پیشنهادی گفت: در مورد برخی از وزرای پیشنهادی مسائلی مربوط به فتنه و یا ابهاماتی در مورد مسائل مالی آنها مطرح می‌شود که تمامی موارد طبق شنیده‌ها و یا اخباری است که به دست نمایندگان رسیده است.
وی افزود: طبیعتا با حضور وزرای پیشنهادی در جلسات نمایندگان این سوالات و ابهامات روشن می‌شود سوالاتی که در مورد سه یا چهار وزیر پیشنهادی مطرح می‌شود و احتمالا با توضیحات آنها ابهامات نیز رفع خواهد شد.
خط قرمز مجلس برای رای اعتماد
اصولگرایان مجلس نیز سرگرم بررسی کابینه جدید و نحوه ورود به ماجرا هستند. محمدصالح جوکار در این مورد اظهار کرد: شورای مرکزی اصولگرایان مجلس سه‌شنبه در جلسه خود چگونگی ورود به موضوع بررسی رای اعتماد به کابینه یازدهم را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.
این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس توضیح داد: در این جلسه قرار است این موضوع جمع‌بندی شود که آیا برای بررسی رای اعتماد به کابینه با وزرا نشست‌هایی برگزار شود یا شیوه دیگری اتخاذ شود. به گفته وی، خروجی جلسه فردای فراکسیون اصولگرایان تعیین‌کننده چگونگی ورود و نحوه بررسی برنامه‌های کابینه آقای روحانی است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: خط قرمز اصلی در مورد رای اعتماد به وزیران روحانی فتنه 88 است، وزیران پیشنهادی که سابقه ای در فتنه 88 داشته باشند قطعا رای اعتماد مجلس را به دست نخواهند آورد.
حسینعلی حاجی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به برنامه‌های این فراکسیون برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت، گفت: فراکسیون اصولگرایان هنوز در مورد وزرای پیشنهادی تصمیم نگرفته است.
وی ادامه داد: فراکسیون اصولگرایان قصد دارد در جلسه‌ای که سه شنبه برگزار می‌شود، در مورد هیئت وزیران تصمیم‌گیری کند. عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه به ارزیابی کابینه پیشنهادی دولت پرداخت و گفت: بنده معتقدم که تعدادی از آن‌ها توانایی لازم را ندارند.
حاجی تصریح‌ کرد: به نظر می‌رسد که باید در مورد برخی از اعضای کابینه بیشتر مطالعه شود. این‌طور به نظر می‌رسد که بعضی از آن‌ها دارای معیارهایی که در فراکسیون مشخص شده است، نباشند.
وی افزود: قرار است در جلسه فراکسیون در مورد کابینه به جمع‌بندی برسیم.
عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه مجلس قصد دارد تا با دولت تعامل داشته باشد، اظهار داشت: در مجموع مجلس قصد دارد که با دولت تعامل داشته باشد، اما این موضوع نافی انجام وظیفه نمایندگان در رأی اعتماد به کابینه نیست.
حاجی در پایان خاطرنشان‌کرد: نمایندگان مجلس دارای وظایف قانونی و مسئولیتی هستند و باید پس از بررسی‌های لازم به افراد کابینه رأی دهند. نمایندگان مجلس باید طوری تصمیم‌گیری کنند که پاسخگوی مسئولیتشان باشند و این موضوع منافاتی با تعامل بین دولت و مجلس ندارد.
قاسم جعفری نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره جلسات کمیسیون آموزش با سه وزیر پیشنهادی آموزشی شامل علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: البته درباره وزرای علوم و آموزش و پرورش سوالات جدی وجود دارد.
جعفری با بیان اینکه نمایندگان با دقت سوابق و عملکرد 2 وزیر یاد شده را مورد بررسی قرار می‌دهند، اظهار داشت: این وزرا باید مواضع خود درباره سند تحول بنیادین، اسلامی کردن دانشگاه‌ها، کرسی‌های آزاد‌اندیشی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... را مشخص کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر این نکته تاکید کرد که این کمیسیون در جریان بررسی اعضای کابینه پیشنهادی آرمان‌گرایی توام با واقع‌گرایی را در دستور کار قرار می‌‌دهد.
استعلام از منابع چهارگانه
در همین حال عطاءالله حکیمی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی کابینه پیشنهادی دولت به مجلس، گفت: دولت باید اجازه بدهد مجلس با فراغ بال و آرامش خاطر بیشتر و بدون لابی گری‌های مشکوک و سفرهای رنگین نسبت به احراز صلاحیت وزرای پیشنهادی اقدام کند.
وی با بیان اینکه از صبح دوشنبه حرکات مشکوکی در مجلس آغاز شده است، افزود: در پی این حرکات مشکوک و شائبه‌‌های احتمالی، گروهی از نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصمیم به تشکیل کمیته‌ای برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از طریق بررسی سلامت اقتصادی، اخلاقی، سیاسی و امنیتی گرفته‌اند و این کمیته در مجلس تشکیل شده است.
حکیمی در پاسخ به این سؤال که کمیته بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چگونه صلاحیت‌ وزرا را بررسی خواهد کرد، افزود: تصمیم داریم که برای تک تک وزرا، از منابع چهارگانه و دیگر نهادی ذی‌صلاح از قبیل شورای نگهبان استعلام کنیم تا اطلاعات کامل و دقیق درباره وزرا کسب و سپس آنرا در اختیار نمایندگان و مردم قرار دهیم.
حکیمی با بیان اینکه با باهوشی رئیس‌جمهور زمان زیادی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باقی‌نمانده است، افزود: در صورتی که بعد از استعلام‌ها، صلاحیت هر وزیر احراز شود برای رای اعتماد به او تلاش خواهیم کرد.
نماینده مردم رودبار گفت: این کمیته در راستای شائبه‌های مطرح درباره فعالیت برخی وزرای پیشنهادی در ستاد فتنه 88 و عدم سلامت اقتصادی و فرهنگی برای وزرای پیشنهادی تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس سوگند خورده‌اند که پاسدار قانون اساسی و حقوق مردم باشند، گفت: نماینده مجلس جز با مردم، نظام و مقام معظم رهبری با هیچ فرد یا گروه خاصی عقد اخوت نبسته است.
حکیمی خطاب به کسانی که به گفته وی امروز از فتنه‌گران حمایت می‌کنند گفت که نمایندگان مردم به سوگند خود به قرآن پایبند هستند.
نماینده مردم رودبار در پایان خطاب به نمایندگان گفت: دشمنان نظام انقلاب به دنبال اتهام زنی هستند پس بهتر است هیچ نماینده‌ای این روزها در جلساتی که ممکن است در بیرون از مجلس تشکیل می‌شود، شرکت نکنند.

 


طرح‌های مربوط به عمران و رفاه ملت را
با سرعت تصویب کنید!
(توصیه به نمایندگان مجلس):
طرحها و پیشنهادهایی که مربوط به عمران و رفاه حال ملت، خصوصاً مستضعفین است (را) انقلابی و با سرعت تصویب کنید!
و از نکته‌سنجی‌ها و تغییر عبارات غیر لازم که موجب تعویق امر است اجتناب کنید.
و از وزارتخانه‌ها و مأموران اجرا (هم) بخواهید که از کاغذبازی‌ها و غلط‌کاریهای زمان طاغوت اجتناب کنند. و رفاه ملت مظلوم و عقب‌افتادگی‌های آنها را به طور ضربتی تحصیل و ترمیم کنند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 462

 


محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت امور خارجه، روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت.
محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با تسنیم، تصریح کرد ظریف در این جلسه به سؤالات مختلف نمایندگان درباره «داشتن گرین‌کارت»، «ارتباط با موسویان»، «رابط دیدار خاتمی و جورج سوروس» و چند موضوع دیگر پاسخ گفت.
جوکار تصریح کرد: یکی از نمایندگان از آقای ظریف سؤال کرد که آیا شما به سفارت آمریکا رفته و به دنبال گرفتن گرین‌کارت بودید که ظریف این موضوع را تکذیب کرد و گفت، «گرین‌کارت ندارم.»
وی ادامه داد: ظریف همچنین در این جلسه در پاسخ به سؤالی درباره عدم حضورش در جنگ تحمیلی گفت: در آن زمان در آمریکا به عنوان نماینده انقلاب اسلامی حضور داشتم و با توجه به اینکه اگر به ایران برمی‌گشتم، دولت کارتر اجازه نمی‌داد که مجدداً به آمریکا بازگردم لذا نتوانستم به ایران بیایم و در جبهه حضور پیدا کنم.
عضو کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: محمدجواد ظریف در این جلسه گفت که رشته تحصیلی‌اش در ابتدا کامپیوتر بوده و سپس تغییر رشته داده است؛ وی معتقد بود که آن زمان، با توجه به اینکه کشور به دیپلمات نیاز دارد، باید در عرصه روابط خارجی تحصیل کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: محمدجواد ظریف در نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سؤالی درباره ارتباط با حسین موسویان نیز تأکید کرد که اصلاً ارتباطی با وی «نداشته و ندارم». همچنین ظریف تأکید داشت که ارتباطی با فتنه 88 نداشته و ورود به حوادث آن زمان پیدا نکرده است.
جوکار همچنین گفت: یکی دیگر از نمایندگان درباره ارتباط ظریف با «جورج سوروس» سؤال کرد که وی وجود این ارتباط را تکذیب کرد و گفت که می‌گویند من و آقای خاتمی در هتلی در نیویورک با جورج سوروس دیدار کرده‌ایم، چنین هتلی در نیویورک وجود ندارد؛ وی در این جلسه گفت که رابط ارتباط خاتمی و سوروس نبوده و اصل این دیدار را تکذیب کرد و حتی اصل دیدار خاتمی و سوروس را نیز رد کرد.
ادعاهای وزیر پیشنهادی امور خارجه درباره تکذیب دیدار خاتمی با سوروس در حالی است که اولاً؛ خبر کیهان درباره ملاقات آقای خاتمی با جورج سوروس صهیونیست با استناد به اظهارات آقای ظریف نبوده بلکه اسناد فراوان مستقل دیگری برای اثبات انجام این ملاقات ارائه کرده و باز هم ارائه خواهد کرد و ثانیاً؛ تاکنون خبر این ملاقات از سوی منابع متعدد داخلی و خارجی نیز تأیید شده است و این اخبار در اقاریر متهمان دادگاه کودتای مخملی نیز که شهریور 1388 به صورت علنی برگزار شد، تائید گشت. چنان که «یحیی کیان‌تاجبخش» (نماینده رسمی بنیاد صهیونیستی جامعه باز و رابط سوروس) در اعترافات خود گفت که خاتمی به همراه محمدجواد ظریف با جورج سوروس دیدار کرده است.
دیدار رئیس‌جمهور اسبق به همراه ظریف با یکی از چهره‌های سرشناس صهیونیستی امری نبود که از چشم تحلیلگران و روزنامه‌نگاران کنجکاو آمریکایی پنهان بماند و برای نمونه کنت تیمرمن (رئیس سابق میز ایران در پنتاگون و سیا) در نشریه «نیوزمکس» نیز مقاله مفصلی درباره آن نوشت. در این میان حتی مترجم رسمی خاتمی در سفر به آمریکا بر این دیدار صحه گذاشت. «هومن مجد» در کتاب «پارادوکس ایران مدرن» ضمن شرح خاطراتش از همراهی خاتمی به دیدار وی با سوروس یهودی اشاره کرد. چندی پس از برگزاری این ملاقات، جورج سوروس در یک سخنرانی عمومی حتی درباره محتوای ملاقاتش با رئیس دولت اصلاحات سخن گفت و آن را تأیید کرد.
«استیو کلمنز» (مدیر برنامه‌ راهبرد آمریکا) نیز به همراه چهره‌هایی چون «کلینتون سویشر» (عضو شورای روابط خارجی آمریکا) و «تریتا پارسی» (رئیس شورای ملی ایرانی‌های آمریکایی) هر یک زوایایی از این دیدار را روایت کردند، اما مسئله مهم درباره ملاقات خاتمی به همراه «محمدجواد ظریف» با سوروس آن است که متهمان دادگاه کودتای مخملی آن را یک «ارتباط مستمر» دانسته‌اند.

 


كساني كه در سطح بالايي از معرفت و بصيرت قرار دارند با تمام وجود، دعا و مناجات را مي‌خوانند. فرق آنان با افراد معمولي همچون فرق كودك يا تاجر است. كودك با پول بازي مي‏كند، اما تاجر با پول تجارت مي‏كند. اگرچه بازي كردن نيز يك كار و سرگرمي است و كودك بايد بازي بكند، اما بازي كودك با پول كجا و سودهاي كلان تاجر از پول، كجا؟ اگر ما تلاش نماييم تا مقداري از مضامين دعاها را با حال خود هماهنگ نموده و تا جايي كه مي‏توانيم به حقايق دعا خود را نزديك نماييم، مي‌توانيم از آثار و نتايج دعا، بيشتر بهره‌مند شويم. ميزان بهره‌مندي انسان از مناجات و دعا، به ميزان معرفت و باور و اعتقاد انسان به دعا و درك اهميت آن بستگي دارد. لازم است تا بزرگان و طلاب محترم، مردم جامعه را از نتايج مثبت عمل به دستورات دين و منافع ژرف و عميق دعا و مناجات، بيشتر آگاه سازند. به عنوان نمونه دزدي كردن باعث بي‏اعتمادي مردم و ناامني در جامعه و فساد در اقتصاد مي‏شود. دستورات دين به انسان مي‌گويد، امانت‏دار و درستكار بوده و دزدي و خيانت نكند. فايده‏اي كه اين دستور ديني به همراه دارد آن است كه انسان در دنيا آسوده‌تر و در امنيت زندگي مي‌كند.
نتايج ظاهري عبادات
فوايد و نتايج مثبت شامل عبادات نيز مي‏شود. به ياد دارم كه در دوران كودكي گاهي در كتابهاي مذهبي مي‌خوانديم كه نماز براي بدن، مثل ورزش است. اين هدف درست مثل همان هدف تقويت فك براي غذا خوردن است. درباره روزه، نوشته بودند اسلام كه به گرفتن روزه دستور داده است براي آن است تا بدن سالم بماند. با روزه معده استراحت مي‌كند تا دستگاه گوارش و بدن سالم بمانند. از بيانات اطباء و بزرگان پزشكي نيز شواهدي مي‏آوردند كه تا چه اندازه روزه مفيد است و چقدر افراد مريض بوده‌اند كه با روزه گرفتن خوب شده‌اند! اين كتاب‌ها بيشتر براي توجيه دين بود تا براي اثبات دين و بيشتر در آن به نتايج و آثار ظاهري دين در دنيا، مثل سلامت بدن و زندگي راحت تأكيد مي‌شد. در حال حاضر در فضاي آموزشي و مذهبي، نظير چنين كتاب‌هايي ديگر ديده نمي‌شود. بيان نتايج ظاهري در اين كتاب‌ها بيشتر براي اثبات حقانيت دين بود در حالي كه اگر در تحقيقات نوين صدها برابر اين نتايج ظاهري براي دين اثبات بشود، در برابر حقيقت دين، همچون غذا خوردن براي تقويت عضلات فك و دهان است.
مايعي بدبو، محبوب خدا !
هدف اساسي دين، تقويت ارتباط انسان با خداست. انسان نبايد اصل خود را فراموش كند. يك عدد اسپرم چه ارزشي دارد؟ هزاران اسپرم در يك قطره مني وجود دارد. هر انسان يك عدد اسپرم بوده كه پس از تغيير و تحولات تبديل به انسان شده است. قطره مني كه در هر روز ميليون‌ها ميليون از آن را از روي لباس و بدن مي‌شويند تا آلودگي آن باقي نماند، به نطفه‌اي تبديل شده و سپس از آن انسان به وجود آمده است. جالب‌تر آنكه اين موجود پست و بي‌ارزش و متعفن، به جايي مي‌رسد كه محبوب خدا شده و آنچنان ترقي نموده و مورد عنايت واقع مي‌شود كه خداوند با آن هستي بي‏نهايت، جمال بي‏نهايت، كمال بي‏نهايت و قدرت بي‏نهايت به او مي‏گويد: «تو محبوب من هستي! در نزد من آي و دل به كسي مبند»؛ اين نطفه پست آلوده از كجا تا كجا ترقي کرده و به چه درجه‌اي مي‏رسد؟! گناه همان چيزي است كه مانع ترقي و بالا رفتن انسان مي‌شود. هدف اصلي انسان در زندگي، از صفر به سوي بي‏نهايت رفتن است. اگر كسي باور كند كه گناه مانع كمال و ترقي انسان است، وقتي چندين سال عمر خود را مي‌نگرد، خواهد ديد كه چقدر آلودگي براي خود ايجاد كرده است.
گناه، لايه كثيف بر روي قلب
گناهان وقتي در سال‌هاي متمادي بر روي همديگر انباشته گردند، بسيار محكم و سفت مي‌شوند. تا جايي كه پاك كردن آن همچون يك جرم آلوده سفت، مشكل مي‏شود. تصور كنيد پس از هفتاد سال، جِرمِ كثيفِ غليظِ متعفني، روح ما را فرا بگيرد. اگر كسي باور كند كه پاك كردن آلودگي‌ها و اجرام سخت و متعفن تا چه اندازه مشكل است، چه چيزي براي خودلازم‏تر از نجات از آلودگي مي‌بيند؟ بايد توجه داشت كه با تجربه و توانايي و قدرت انساني، اين مشكل حل نمي‌شود. هفتاد سال تجربه انسان ؛ نشان مي‌دهد كه انسان هر روز بر گناه خود مي‌افزايد. وقتي انسان به ضعف خود مي‏انديشد، خواه ناخواه دست نياز و گدايي به سوي خداي بزرگ بلند مي‌کند كه «خدايا تو مرا نجات بده». اگر انسان به چنين جايي رسيد، راه درست را پيموده است. دعا براي آن است كه ما را متوجه مشكل اصلي نموده و راه حل مشكل را نشان دهد. راه حل تنها در دست قدرت خداست. اوست كه مي‏تواند پوسته‏هاي غليظِ متراكمِ آلوده روح را از ما جدا و پاك كند. اين كار از عهده هيچ كس جز خدا برنمي‌آيد. آيا خدا مي‏تواند چنين كاري انجام دهد؟ خدايي كه به آتش نمرود مي‏گويد: «كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً»(1) و خروارها هيزم افروخته را براي ابراهيم (ع) گلستان مي‏كند قدرت خاموش كردن آتش گناه ما را نيز دارد. اگر در دل تصور كنيم كه خدا نمي‏تواند براي ما كاري انجام دهد، اين نخستين لغزش، گناه، خطا و جهل ماست. در دعا ما به سوي خدايي رفته و نزديك مي‌شويم كه همه امور در دست قدرت اوست: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» (2) ؛ از سوي خدا هيچ كمبودي وجود ندارد.
ظرفيت و لياقت، شرط نزول رحمت
رحمت و قدرت خدا نامتناهي است و محدوديتي ندارد؛ اما چون حكيم است، كار گزاف نيز نمي‏كند. رحمت خدا شامل حال كسي مي‌شود كه لياقت و ظرفيتي داشته باشد. همه مشكلات انسان، ناشي از نداشتن ظرفيت و لياقت است. اساس ظرفيت و لياقت، درك ضعف و فقر است. بايد باور كنيم كه از خود هيچ نداريم. اگر به فقر و ناداري و بيچارگي خود پي برديم لياقت و ظرفيت نيز پيدا مي‏شود. آنچه مانع از نزول رحمت خدا به گنهكاران مي‌شود، اتكاء ‌به قدرت انساني و مادي است. اگر انسان از يك سو به قدرت و رحمت بي‏نهايت خدا باور داشته و از يك سو به ضعف و بيچار‏گي واقعي خود پي برده باشد ديگر مشكلي وجود ندارد. همه مشكلات براي آن است كه انسان باور ندارد كه خدا همه كاري مي‏تواند انجام بدهد. اگر خدا معادل رحمت‏هايي كه به همه بندگان عنايت فرموده به يكي از بندگان مرحمت فرمايد، چيزي از خزانه الهي كم نخواهد شد. در عالم آخرت خداوند چنين كاري خواهد كرد: «جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ»(3).
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبرى - قم 4/7/87
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. انبياء/ 69. 2. يس / 82. 3. آل‏عمران / 133.

 


رئیس ستاد نماز عید فطر با اعلام برنامه‌های برگزاری نماز عید فطر در دانشگاه تهران از مخالفت مسئولان با برگزاری نماز عید فطر در مصلای تهران به دلیل ساخت و ساز در قبله مصلی خبر داد.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام شیرمردی مسئول ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر در نشست خبری دیروز، ضمن اعلام برنامه‌های روز عید فطر در دانشگاه تهران اظهار داشت: اگر قطعی شود که عید فطر روز جمعه خواهد بود نماز عید سعید فطر توسط ولی امر مسلمین جهان مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران اقامه می‌شود.
 شیرمردی با بیان اینکه ما منتظر اعلام ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری هستیم در عین حال گفت: شواهد نشان می‌دهد که ماه رمضان امسال 30 روز کامل است چرا که رویت هلال ماه شوال در عصر چهارشنبه غیرممکن اعلام شده است.
 رئیس ستاد برگزاری نماز عید فطر با اعلام اینکه درهای دانشگاه تهران از نماز صبح باز است و نمازگزاران می‌توانند نماز صبح خود را نیز در دانشگاه تهران اقامه کنند تصریح کرد: از 100 نقطه تهران سازمان اتوبوسرانی برای انتقال مردم اعلام آمادگی کرده و 10 مسیر بی.‌آر.تی نیز نمازگزاران را جابه‌جا می‌کند و همچنین مترو هر 5 دقیقه یک بار کار انتقال نمازگزاران را انجام می‌دهد.
 وی ادامه داد: حدود 600 تا 800 دستگاه تاکسی ون برای انتقال نمازگزاران از ورودی‌های مترو تا محل اقامه نماز پیش‌بینی شده است و بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس کار حمل و نقل مردم را انجام می‌دهد و قرار است که نمازگزاران را به نزدیکترین صف نماز برسانند.
 شیرمردی با تاکید بر اینکه اولویت ما این است که نمازگزاران با وسیله عمومی تردد کنند افزود: اگر آنها از وسیله شخصی استفاده کنند پارکینگ‌های عمومی و خصوصی تعبیه شده که توسط سردار رحیمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری محدوده اقامه نماز عید فطر اظهار داشت: محدوده نماز امسال نیز مانند سال گذشته  از شمال دانشگاه تهران و بالاتر از خیابان انقلاب آغاز و تا طالقانی و پل کریمخان، خیابان فلسطین و وصال، خیابان قدس تا بلوار کشاورز و از بلوار کشاورز تا میدان ولیعصر و در خیابان فاطمی و پارک لاله ادامه دارد و امکانات لازم در این محدوده پیش‌بینی شده که در این زمینه می‌توان به نصب تلویزیون‌های شهری در خیابان‌های اطراف برای پوشش مراسم نماز عید فطر اشاره کرد.
 شیرمردی در خصوص برنامه‌های روز عید فطر در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: از ساعت 6 صبح دعای ندبه قرائت خواهد شد و برنامه رسمی از ساعت 7:30 با تلاوت قرآن آغاز و نماز عید سعید فطر ساعت 8:15 به امامت مقام معظم رهبری اقامه خواهد شد.
 وی با بیان اینکه نماز عید فطر در 2000 مسجد تهران اقامه می‌شود در خصوص علت برگزار نشدن نماز عید فطر امسال در مصلای تهران گفت: قرار بود امسال در مصلی باشد اما به دلیل ادامه ساخت و ساز و آماده نشدن این مکان این امر صورت نگرفت و دستگاه‌هایی که باید برگزاری نماز عید فطر را در مصلی تائید می‌کردند به دلیل مسائل امنیتی، حفاظتی و رفاه مردم این موضوع را تائید نکردند.
 رئیس ستاد برگزاری نماز عید فطر با انتقاد از دولت و مجلس به دلیل عدم اختصاص بودجه کافی برای اتمام ساخت و ساز مصلا یادآور شد: مصلی که مجتمع بزرگی برای مومنین است بودجه‌اش به صورت قطره‌چکانی پرداخت می‌شود که از این رو ما از دولت و مجلس گلایه داریم و امیدواریم آنها بودجه لازم را برای اتمام این طرح اختصاص دهند.

 


حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، روز یکشنبه نخستین جلسه خود را با اعضای کابینه پیشنهادی و مشاورانش برگزار کرد.
پس از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور،روحانی اولین نشست خود با وزرای پیشنهادی و مشاورانش را برگزار کرد.
در این جلسه که در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، روحانی و مشاورانش به بررسی مسائل پیش رو به خصوص بررسی رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی پرداختند.

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار رئیس مجلس امت (سنا) الجزایر، خطر گسترش گروه‌های تروریستی در کشورهای اسلامی را جدی و برنامه سیاست‌گذاران استعماری برای تبلیغات منفی علیه مسلمانان را مرموزانه دانست
هاشمی رفسنجانی با اشاره به ظرفیت‌های جهان اسلام برای همکاری در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی، گفت: تحولات سال‌های اخیر در بعضی از کشورهای اسلامی فرصت خوبی است تا با مدیریت آنها و اقناع ملت‌ها برای همکاری مسلمانان تلاش کنیم. هاشمی رفسنجانی گفت: تروریست‌ها که به جای زبان منطقی و استدلال، هیاهو و خشونت‌طلبی دارند و ادعای مسلمانی می‌کنند، بخاطر جهالت در جهت مطامع دشمنان حرکت می‌کنند. وی با برشمردن زمینه‌های زیاد برای گسترش همکاری‌ها و فضای جدیدی که در سیاست خارجی ایران در دولت یازدهم ایجاد شده، تأکید کرد: مسئولین بخش‌های مختلف دو کشور در سطوح گوناگون باید با رفت‌وآمد و مذاکرات پی‌در‌پی به خواسته‌های دو ملت جامه عمل بپوشانند.
عبدالقادر بن صالح نیز در این دیدار، ایران را یکی از مهم‌ترین کشورها در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام خواند.
به گزارش خبرگزاری ها، بن صالح سخنان دکتر روحانی در مراسم تحلیف را مهم و راهبردی خواند و ابراز امیدواری کرد همکاری‌های دوجانبه در دولت یازدهم روز‌به‌روز گسترش یابد.

 


ستاد حقوق بشر طی بیانیه‌ای به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی تاکید کرد غرب و متحدان آن در حالی دم از حقوق بشر و کرامت انسانی می‌زنند که با صراحت از کمک‌های مالی و تسلیحاتی به شورشیان و تروریست‌های سوریه خبر می‌دهند.
این بیانیه با اشاره به اینکه روز حقوق بشر اسلامی و «کرامت انسانی» به عنوان نماد مقاومت در برابر جهانی شدن فرهنگ غرب است، تصریح کرد: غرب همواره کوشیده است با نادیده گرفتن فرهنگ سایر ملل از جمله کشورهای مسلمان، ارزش‌های لیبرال سکولار حاکم بر جامعه خود را در پوشش حقوق بشر بر جهان تحمیل کند و از این منظر، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، نماد مقاوت کشورهای اسلامی در برابر این زیاده‌خواهی و هژمونی فرهنگی و سیاسی غرب محسوب می‌شود.
این بیانیه افزود: امروز غرب و متحدان آن در حالی دم از حقوق بشر و کرامت انسانی می‌زنند که با صراحت از کمک‌های مالی و تسلیحاتی به شورشیان و تروریست‌های سوریه خبر می‌دهند که در اثر جنایت‌های آنها در این کشور و جنگ داخلی به راه افتاده ده‌ها هزار نفر کشته و میلیونها نفر آواره شده‌اند و آنقدر از این حمایت‌ها گستاخ شده‌اند که در برابر دوربین‌های تلویزیونی سینه قربانی خود را دریده و قلب او را به دندان می‌کشند.
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: امروز آمریکا در حالی خود را مدافع حقوق ملت‌ها و نمادی از صلح و گفت‌وگو معرفی می‌کند که در آستانه روی کار آمدن رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران، شدیدترین تحریم‌های ضدبشری و ضدانسانی علیه ملت ایران را در کنگره تصویب می‌کند که نشانه‌ای آشکار از ریاکاری، دروغگویی و خصومت دیرینه آنها با ملت‌های مستقل و آزاده است.
ستاد حقوق بشر در پایان خاطرنشان کرد: ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران معتقد است که کشورهای اسلامی همه استعدادها و زمینه‌های لازم برای رشد و شکوفایی با تکیه بر ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی را دارد و تحولات اخیر در کشورهای اسلامی دلیل دیگری بر حقانیت شعارهای ضداستکباری جمهوری اسلامی ایران است.

 


یان کوبیش ، نماینده اعزامی دبیر کل سازمان ملل متحد برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری با محمد مهدی آخوندزاده، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ملاقات کرد.
نماینده دبیر کل سازمان ملل در ابتدا با اشاره به برگزاری نشست خلع سلاح جهانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری ، حضور روحانی را در این نشست جهت ابراز نظرات ، سیاستها و ارائه پیشنهادات مناسب ارزیابی کرد و گفت که به زودی دعوتنامه دبیر کل سازمان ملل در این زمینه برای رئیس جمهور کشورمان ارسال خواهد شد.
در این ملاقات طرفین با توجه به اینکه یان کوبیش ضمنا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان نیز هست،در خصوص مسائل مربوط به افغانستان و راههای گسترش همکاریهای مشترک جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل در این زمینه مذاکره کردند.
آخوندزاده ضمن اشاره به سابقه کمکهای فراوان جمهوری اسلامی ایران برای کمک به بازسازی افغانستان و تثبیت دولت منتخب این کشور در سالهای اخیر، استمرار مساعدت کشورمان را در این زمینه سیاستی پایدار و راهبردی دانست و اظهار داشت: مخالفت با افراط گرائی و تروریسم از مبانی اصولی ماست و همانطور که جناب آقای دکتر روحانی روز گذشته اشاره داشتند، برگزاری انتخابات در ایران فرصت های جدیدی را برای همکاری در جهت پیشرفت و توسعه فراهم کرده است.
یان کوبیش ، ابتکار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر برگزاری نشست های سه جانبه ایران – افغانستان – پاکستان را بسیار مفید دانست و بر حمایت سازمان ملل از این روند تاکید کرد.
وی با تحسین چگونگی برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران ، آنرا نمونه بسیار خوبی برای کشورهای منطقه‌ای از جمله افغانستان دانست و اظهار امیدواری کرد که دولت و مردم افغانستان با استفاده از تجارب جمهوری اسلامی ایران بتوانند انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10