(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 09 شهریور 1392 - شماره 20579

فعال بحرینی: آل‌خلیفه نمی‌تواند جلوی تظاهرات مردمی را بگیرد
عملیات تروریستی در شمال افغانستان 7 کشته و 10 مجروح بر جای گذاشت
خلبانان شهادت طلب سوری آماده حمله به ناوهای آمریکا شدند
متحدان کاخ سفیدآمریکا را در جنگ احتمالی سوریه تنها گذاشتند
آل سعود از وحشت جنگ احتمالی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد
وحشت شهرک‌نشینان صهیونیستی ازحمله احتمالی سوریه
صف‌های طولانی صهیونیست‌ها برای تهیه آذوقه وماسک شیمیایی
حزب الله لبنان به حال آماده باش کامل درآمد
اوج‌گیری تظاهرات ضدجنگ در شهرهای جهان
وزارت دفاع عراق از انهدام 50 مخفیگاه القاعده خبر داد
یورش پلیس کلمبیا به معترضان در خیابان‌های بوگوتا
برگزاری تظاهرات «جمعه سرنوشت‌ساز» در شهرهای مصر
اعتراض فلسطینی‌ها به مذاکرات سازش در رام‌الله
در اعتراض به پایین بودن دستمزدها کارگران آمریکایی در چند شهر به خیابان‌ها ریختند
   


یک فعال سیاسی بحرین گفت، رژیم آل‌خلیفه نمی‌تواند مانع از تظاهرات مردمی در کشور شود.
به گزارش العالم، ابراهیم العرادی، فعال بحرینی با اشاره به اعتراض‌های مردمی گفت: جنبش تمرد بحرین براساس تحولات سیاسی در این کشور تصمیمات جدید خود را آغاز خواهد کرد. این جنبش در زمان مناسب تصمیم‌گیری می‌کند. تحرکات این جنبش حساب شده است. رژیم بحرین می‌گوید باید بر اساس گفت‌و‌گو بحران جاری در این کشور حل و فصل شود و شکی در این نیست این گفت‌و‌گو به مقدماتی نیاز دارد.شمار زیادی از انقلابیون در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه حضور دارند و باید این زندانیان سیاسی از زندان‌ها آزاد شوند.وی افزود: در سایه ادامه کشتارها و سرکوبگری‌های جاری توسط رژیم آل‌خلیفه نمی‌توان از گفت‌وگو سخن گفت.

 


شبه‌نظامیان طالبان با انفجار بمب همراه خود در یک مسجد در ولایت قندوز ده‌ها تن را به خاک و خون کشیدند.
به گزارش خبرگزاری فارس در جریان این عملیات تروریستی هفت نفر کشته شدند که یکی از آنها فرماندار شهرستان دشت ارچی در ولایت قندوز در شمال افغانستان است.در جریان این عملیات 10 نفر دیگر نیز مجروح شدند. شاهدان عینی آمار کشته‌ها را بیشتر اعلام کرده‌اند. ولی هنوز آمار دقیق کشته‌ها و مجروحان از طرف مسئولان دولتی اعلام نشده است.
مقام‌های امنیتی افغانستان این خبر را تایید کرده‌اند.شیخ صدرالدین از پنج سال پیش به عنوان فرماندار «دشت ارچی» مشغول به کار بوده و چند بار از سوءقصد جان سالم به در برده بود.

 


ارتش سوریه اعلام کرد خلبانان سوری برای انجام عملیات استشهادی به ناوهای آمریکا آماده شده‌اند.
به گزارش شبکه خبری العالم، نیروی هوایی سوریه در حال بررسی استفاده از عملیات استشهادی علیه متجاوزان غربی است.
13 خلبان سوری پیمان بسته‌اند در صورت آغاز جنگ به ناوهای آمریکا در دریای مدیترانه حمله کنند.
به گفته یک افسر ارتش اگر آمریکا و انگلیس یک راکت شلیک کنند ارتش چهار موشک شلیک خواهد کرد، اگر جنگنده‌های آنان وارد آسمان سوریه شوند با آتش سنگین پدافندها روبه‌رو خواهند شد.
این نظامی سوری افزود: ما 8000 داوطلب در ارتش داریم که آماده‌اند در هر زمان که نیاز باشد علیه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها دست به عملیات استشهادی بزنند.
وی تاکید کرد روحیه ارتش و مردم سوریه بسیار بالاست و آماده‌اند در هر زمان که نیاز باشد دست به عملیات استشهادی بزنند و متجاوزان را غافلگیر کنند.
این افسر ارتش سوریه گفت، ارتش سوریه با اینکه مدت‌هاست با تروریست‌ها می‌جنگد اما با این حال آماده است برای نجات کشور و مردمش همچنان جانفشانی کند.
مردم سوریه نیز با اعلام اینکه برای حفظ نظام و کشورشان آماده فداکاری هستند تاکید کردند تسلیم نمی‌شوند و همچنان حامی نظام سوریه هستند گفتنی است تنها در روزهای گذشته هزاران نفر از مردم سوریه برای جنگیدن با خارجی‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و داوطلب شده‌اند تا با اعزام به اردوهای آموزشی نحوه استفاده از سلاح را آموزش ببینند در همین رابطه بشاراسد رئیس جمهور سوریه در آستانه حمله احتمالی خارجی به کشورش در اظهاراتی که از اعتماد به نفس بالای او حکایت دارد نوید پیروزی در برابر متجاوزان را داد.
وی بر دفاع سوریه از خود در برابر هرگونه تجاوزی تاکید کرد و گفت: اگر جنگی صورت بگیرد یک رویارویی تاریخی خواهد بود که ما از آن پیروزمندانه خارج خواهیم شد.
اسد تاکید کرد: سوریه به خاطر ملت پایدار و ارتش قهرمان خود در جنگ علیه تروریسم مصمم است؛ این تروریسم از سوی اسرائیل و کشورهای غربی در جهت خدمت به منافع آن صورت می‌گیرد.
رئیس جمهور سوریه گفت: ملت‌ها تصمیم‌گیران واقعی در روابط بین کشورها هستند.

 


با رای منفی پارلمان انگلیس به شرکت در حمله نظامی غرب علیه سوریه و مخالفت دست‌کم 10 عضو ناتو آمریکا تنها ماند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مجلس نمایندگان انگلیس با 285 رای مخالف در برابر 272 رای موافق با طرح دولت دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس با شرکت در جنگ علیه سوریه مخالفت کرد.
رای مجلس عوام که از آن به‌عنوان یک شکست سنگین برای سیاست خارجی دیوید کامرون نام برده شده است مانع از شرکت انگلیس در اقدام نظامی آمریکا و متحدانش علیه حکومت بشار اسد می‌شود.
دیوید کامرون پس از رای‌گیری پارلمان انگلیس وعده داد که اقدامی خلاف نظر پارلمان انجام نخواهد داد و گفت روشن است پارلمان انگلیس خواهان حمله نظامی به سوریه نیست.
پس از رای منفی مجلس عوام انگلیس به پیشنهاد دولت مبنی بر دخالت نظامی در سوریه، وزیر دفاع انگلیس تاکید کرد این کشور در هیچ اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی‌کند.
کاخ سفید در واکنش به مخالفت پارلمان انگلیس با اقدام نظامی در سوریه اظهار داشت که آمریکا همچنان به رایزنی خود با انگلیس ادامه خواهد داد.
بنا بر اعلامیه کاخ سفید باراک اوباما براساس منافع ایالات متحده درباره هرگونه اقدام احتمالی تصمیم‌گیری خواهد کرد.
یک مسئول کاخ سفید در این باره اظهار داشت، واشنگتن در صورتی که باراک اوباما رئيس‌جمهور آمریکا تصمیم بگیرد به تنهایی برای اجرای حمله به سوریه گام برخواهد داشت.
چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا با توجه به امتناع انگلیس از مشارکت در مداخله نظامی در سوریه تاکید کرد، واشنگتن همچنان به دنبال ائتلاف بین‌المللی درباره پاسخ به سوریه است. به دنبال رای منفی پارلمان انگلیس به طرح نخست‌وزیر این کشور برای مداخله نظامی در سوریه شبکه بی‌بی سی از آن به‌عنوان یک شکست کامل برای سیاست خارجی دیوید کامرون نام برد.
روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت طرح دیوید کامرون مغلوب جنگ عراق و شکست سیاست‌های همتایش در این جنگ شد.
روزنامه واشنگتن پست همچنین نوشت حمله نظامی به سوریه در بین مقامات نظامی آمریکایی با تردیدهای جدی نگریسته می‌شود، کسانی که تبعات دو جنگ را شاهد بوده‌اند درباره عواقب این جنگ‌ها نگران هستند.
روزنامه تایمز نیز در صفحه اول خود با تیتر درشت نوشت دیوید کامرون تحقیر شد.
روزنامه گاردین چاپ انگلیس نیز نوشت، رای منفی پارلمان انگلیس برنامه‌های اوباما را به هم ریخت و متحد وفادار آمریکا، واشنگتن را تنها گذاشت.
از سوی دیگر، تنها 30 دقیقه پس از آنکه پارلمان انگلیس با اقدام نظامی علیه سوریه مخالفت کرد، جان‌کری وزیر خارجه و چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا جلسه‌ای با نمایندگان ارشد کنگره ترتیب دادند تا آنها را به حمایت از حمله به سوریه متقاعد کنند.
در همین رابطه فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه طی اظهاراتی اعلام کرد که بدون انگلیس هم در هر گونه اقدام نظامی علیه سوریه شرکت خواهد کرد.
مجلس فرانسوی لوپران نیز گزارش داد که فرماندهی ارتش فرانسه تصمیم گرفته ناوچه پیشرفته خود را به شرق دریای مدیترانه اعزام کند.
در همین رابطه جلسه غیرعلنی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اقدام نظامی علیه دولت سوریه بی‌نتیجه پایان یافت و پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس با وتوی روسیه و چین مواجه شد.
دولت روسیه اعلام کرد هر قطعنامه ضد سوری را که مبتنی بر استفاده زور علیه سوریه باشد وتو خواهد کرد.
رادیو صدای روسیه نیز اعلام کرد که تاکنون دست‌کم 10 عضو ناتو با اقدام نظامی علیه د ولت سوریه مخالفت کرده‌اند.
ناتو در حال حاضر 28 عضو دارد بنابراین فعلا مخالفت با حمله به سوریه در این نهاد نظامی به رای اکثریت نرسیده است.
کشورهای آلمان، اوکراین، مصر، کانادا، آرژانتین، بلژیک، کوبا، ونزوئلا، عراق، الجزایر و آفریقای جنوبی نیز با اقدام نظامی علیه سوریه مخالفت کردند.
حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد، به هرگونه تجاوزی علیه سوریه پاسخ خواهیم داد.
گروه‌‌های فلسطینی نیز تاکید کردند در صورت حمله به سوریه، مقاومت مهاجمان را غافلگیر خواهد کرد.
این در حالی است که دولت‌های ترکیه، اردن، اسرائیل در مرزهای خود با سوریه اعلام آماده‌باش کردند و رژیم صهیونیستی در ادامه اقدامات پیشگیرانه خود که از بیم حمله احتمالی سوریه انجام می‌شود یک سامانه گنبد آهنین دیگر را در تل‌آویو و رو به شمال مستقر کرد.
در همین رابطه 140 نماینده مجلس آمریکا در نامه‌ای خطاب به اوباما اعلام کردند جنگ سوریه بدون مجوز کنگره نقض قانون اساسی است.
سایر رویدادها
* رهبر حزب کمونیست روسیه اعلام کرد، اتهام به کارگیری سلاح شیمیایی توطئه آمریکا برای تجاوز به سوریه است.
* یک وکیل بین‌المللی در آمریکا تاکید کرد، حملات شیمیایی در سوریه کار ستیزه‌جویان و ارتش آزاد سوریه است.
* یک مقام بلندپایه در ارتش روسیه اعلام کرد، کشتی‌های ناوگان دریایی روسیه در صورت ضرورت اتباع روسی را از سوریه خارج می‌کنند.
* مسئولان رژیم صهیونیستی از ترس حملات انتقام‌جویانه سوریه علیه این رژیم محدودیت‌هایی را برای پرواز هواپیماها بر فراز شمال فلسطین اشغالی اعمال کردند.
* رئیس هیئت نمایندگی مخالفان سوریه اعلام کرد، حمله به سوریه به مثابه ریختن بنزین به آتش است.
* نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت، مخالفان اخیرا سه بار از گاز سارین استفاده کرده‌اند.
* مخالفان داخلی سوریه تاکید کردند هدف آمریکا نابودی زیرساخت‌ها است نه حل بحران.
* بازرسان سازمان ملل پس از انجام تحقیقات خود درباره سلاح‌های شیمیایی قرار است امروز سوریه را ترک کنند و نتیجه بررسی‌های خود را به اطلاع دبیر کل سازمان ملل برسانند.
* ارتش سوریه سایت‌های موشکی خود رaا از پایگاه‌های شمالی دمشق به مناطق نامعلوم منتقل کرد.
* روزنامه لبنانی الاخبار برخی از بندهای پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی عربستان سعودی درباره سوریه و حزب‌الله را که به مجمع عمومی ارائه کرده است منتشر کرد.
* نیروهای امنیتی سوریه 24 تن از جاسوس‌های سرویس‌های خارجی را در دمشق دستگیر کردند.
*افراد دستگیرشده دستگاه‌های ارتباطی و دوربین‌های فیلمبرداری پیشرفته و نقشه‌هایی از اماکن حیاتی شهری و نظامی سوریه به همراه خود داشتند.

 


مراکز امنیتی و نظامی عربستان با هدف آمادگی برای حمله نظامی احتمالی آمریکا به سوریه در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کردند.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم براساس دستور دستگاه امنیت داخلی عربستان به همه نیروهای مراکز امنیتی و نظامی عربستان تا اطلاع ثانوی باید در محل خدمت خود بمانند.
منابع خبری نیز اعلام کردند که مراکز امنیتی و نظامی عربستان با توجه به صدور دستور آماده‌باش همه مرخصی‌های سالانه و استعلاجی نیروهای خود را لغو کرده‌اند.
مسئولان عربستانی همچنین در اعلامیه‌هائی که آرم شورای همکاری خلیج فارس روی آن دیده می‌شود، به کاربران سایت‌های ارتباط اجتماعی درباره انعکاس اخبار مربوط به تحرکات یگان‌های نظامی یا پیام‌های محرمانه مسئولان کشوری و لشکری هشدار داده‌اند.
یکی از این اعلامیه‌ها کاربرانی را که به انعکاس اخبار مربوط به تحرکات یگان‌های نظامی یا پیام‌های محرمانه مسئولان کشوری و لشکری بپردازند، خائن به دین وکشور توصیف کرده است.
رسانه‌های غربی اعلام می‌کنند که عربستان در پی حملات شیمیایی حومه دمشق، مجدانه برای مجازات نظام سوریه تلاش می‌کند.
روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که بندر بن سلطان رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان برای فراهم کردن زمینه دخالت نظامی خارجی در سوریه بسیار تلاش می‌کند.
رژیم سعودی از آن وحشت دارد که آتش ماجراجویی آمریکا در سوریه دامن عربستان را هم بگیرد و به همین دلیل تدابیر امنیتی را در کشور به اجرا گذاشته است.

 


شهرک ‌نشینان صهیونیست همزمان با احتمال حمله آمریکا به سوریه و پاسخ نیروهای مقاومت به وحشت افتاده‌اند و برای دریافت ماسک وآذوقه جنگی صف های طولانی تشکیل داده اند.
به گزارش شبکه المیادین، همزمان با افزایش احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه و نگرانی از پاسخ دمشق و نیروهای مقاومت به این حمله، شهرک نشینان صهیونیست با تشکیل صف های طولانی اقدام به تهیه آذوقه کرده‌اند.
برپایه این گزارش، پناهگاه‌های صهیونیست‌ها باز شده‌اند و صف‌های طولانی در محله‌های مختلف برای دریافت آذوقه از جمله کنسرو، دارو و ماسک‌های شیمیایی شکل گرفته است.
همچنین سامانه‌های ضد موشکی اسرائیل نیز در مناطق مختلف فلسطین اشغالی مستقر شده‌اند.
المیادین تاکید کرد که با وجود اقدامات تل آویو برای مقابله با حمله احتمالی چیزی از نگرانی شهرک نشین‌ها کاسته نشده است.
این درحالی است که 40 درصد اسرائیلی‌ها ماسک شیمیایی و یک‌سوم ساکنان سرزمین‌های اشغالی نیز جایی برای پناه گرفتن ندارند.یکی ازشهرک نشینان دراین باره به کانال 2 اسرائیل گفت:‌ اکنون اصلاً وضعیت خوبی نداریم.

 


حزب الله لبنان تمام نیروهای رزمی و ذخیره خود را به حال آماده باش کامل درآورد.
به گزارش شبکه العالم به نقل از الحقیقه سوریه؛ یکی از منابع حزب الله خبرداد این جنبش از تمام اعضای خود اعم از مرد و زن که قادر به استفاده از سلاح بوده و آموزش های نظامی و غیرنظامی در لبنان یا خارج آن دیده اند حتی در بخش پزشکی خواسته است برای پیوستن به واحدهای نظامی یا لجستیکی آماده باشند.
همچنین از برخی اعضای حزب الله در خارج خواسته شده به سرعت به لبنان بازگردند و از بقیه درخواست شده آماده باشند تا در صورت درخواست ، ظرف مدت یک روز راهی لبنان شوند .
منابع آگاه گفتند، حزب الله لبنان فقط در صورتی نیروهایش را به حال آماده باش کامل در می آورد که مطمئن به درگیری با رژیم صهیونیستی است.
یک منبع مطلع دیگرگفت: این آماده باش پس از آن اعلام شد که حزب الله به پیام سازمان ملل متحد به فرستادگانش در دمشق برای ترک فوری سوریه دست یافت.
وی افزود: بخشی از اعضای تیم محققان شیمیایی و کارمندان سازمان ملل متحد از سوریه راهی لبنان شده اند و قرار است جز "مختار لامانی" معاون "اخضر ابراهیمی" و تعداد اندکی از دستیارانش، بقیه کشور سوریه را ترک کنند.
گفتنی است حزب الله لبنان تهدید کرده که اگر حمله احتمالی به سوریه خطوط قرمز تعیین شده توسط این حزب را پشت سر بگذارد، مقاومت اسلامی در کنار دوستان سوری خود خواهد ماند.

 


هزاران نفر از مردم کشورهای جهان در اعتراض به تهدیدات جنگی آمریکا و چند متحد این کشور علیه سوریه، تظاهرات کردند.
تهدیدات گسترده آمریکا و چند متحد این کشور به حمله نظامی به سوریه به بهانه حملات شیمیایی دولت این کشور آن هم پیش از اعلام‌نظر کارشناسان سازمان ملل خشم و اعتراض مردم کشورهای مختلف جهان را به دنبال داشته است. شهرهای مختلف کشورهای‌آمریکا، انگلیس، ترکیه، یونان، ونزوئلا، یمن و... طی یکی دو روز گذشته شاهد برپایی تظاهرات‌های ضد آمریکایی بوده و بسیاری از کشورها نیز طی امروز و فردا دست به تظاهرات خواهند زد.
به گزارش شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی» در شهرهای مهم آمریکا مثل نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، لس‌آنجلس و نیوانگلند مردم با حمل دست‌نوشته‌هایی از دولتمردان خود خواستند «دست از سر سوریه» برداشته و به مشکلات داخلی خود بپردازند.
«مالیات‌ها را صرف بمباران بی‌گناهان نکنید، از جنگ خسته شده‌ایم، دروغ بس است» نیز از جمله دست‌نوشته‌های معترضان آمریکایی بود که معتقدند دولت آمریکا مثل حمله به عراق و افغانستان، در مورد سوریه نیز دروغ می‌گوید.
آمریکایی‌ها همچنین بر لزوم ممانعت کنگره و نهادهای مدنی این کشور از «شعله‌ور شدن دوباره جنگ در خاورمیانه» تاکید و اعلام کردند بار دیگر برضد جنگ‌افروزی کاخ سفید راهپیمایی خواهند کرد.
در همین حال روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست نتایج نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌دهد از هر 4 آمریکایی 3 نفر مخالف حمله کشورشان به سوریه است.
طبق این نظرسنجی 87 درصد از مردم آمریکا نیز با ارسال سلاح به شورشیان مخالف‌اند یا مطمئن نیستند. برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 90 درصد آمریکایی‌ها با آغاز جنگ در سوریه مخالف‌اند.
شهر «آدانا»ی ترکیه نیز همزمان، شاهد تظاهرات گسترده مردمی علیه تهدیدات آمریکا و دولت ترکیه به حمله نظامی به سوریه بود.
صدها تن از ساکنان این شهر جنوبی ترکیه با تجمع مقابل ساختمان کنسولگری آمریکا خواستار توقف طرح حمله به سوریه شدند. «سوریه و عراق؛ دروغ مشابه» یکی از شعارهای معترضان ترکیه‌ای بود که دولت ترکیه و آمریکا را متهم به دروغگویی در مورد حملات شیمیایی به سوریه می‌کردند.
گروهی ازمسلمانان این کشور نیز در اسلامبول علیه آمریکا، ناتو و دولت اردوغان شعار داده و اعلام کردند «سوریه تنها نیست» که به آن حمله شود! اعضای حزب کارگر ترکیه نیز با تجمع مقابل پایگاه نظامی آمریکا در «ازمیر» علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید شعار دادند.
مردم انگلیس نیز با تظاهرات مقابل مقر نخست‌وزیری این کشور در لندن هرگونه دخالت ارتش انگلیس در جنگ احتمالی سوریه را محکوم کردند. پارلمان انگلیس نیز پنج‌شنبه پس از شنیدن استدلال‌های دیویدکامرون، نخست‌وزیر این کشور مبنی بر لزوم حمله به سوریه آن را «غیرمنطقی» تشخیص دادند و با آن مخالفت کردند.
در کشورهای یونان،‌ونزوئلا و یمن نیز تظاهرات‌هایی علیه طرح «آمریکایی - اسرائیلی»، حمله به سوریه برگزار شد. معترضان یمنی در شهر صعده خواستار «مقابله با ماجراجویی غرب» علیه «کشورهای اسلامی» شدند. در یونان شمار زیادی از مردم مقابل سفارت آمریکا شعارهای ضد «امپریالیستی» سر دادند و حمله به سوریه را «بزرگترین اشتباه غرب» عنوان کردند.
از سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز خبر می‌رسد، 77 درصد صهیونیست‌ها به دلیل وحشت از عواقب حمله به سوریه و حملات تلافی‌جویانه دمشق مخالف حمله به این کشور هستند. پایگاه خبری «النشره» اعلام کرد نظرسنجی‌هایی که از صهیونیست‌ها شده نشان می‌دهد تنها 11 درصد موافق دخالت رژیم صهیونیستی در این جنگ هستند.

 


وزارت دفاع عراق از انهدام 50 مخفیگاه القاعده و به هلاکت رساندن چهار تن از سرکرده‌های خطرناک آنها خبر داد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه، وزارت دفاع عراق اعلام کرد همزمان با حضور چندین تیپ از نیروهای پیاده و زرهی عراق در مرزهای سوریه برای مقابله با پیامدهای تروریستی ناشی از تهدیدات آمریکا و صهیونیست‌ها علیه نظام این کشور، 50 مخفیگاه شبکه القاعده در صحرای غربی را منهدم و چهار تن از خطرناک‌ترین سرکرده‌های این گروه تروریستی را نیز در منطقه نباعی در شمال بغداد به هلاکت رساندند.
در همین حال نیروهای عراقی موسوم به «نیروهای عملیات جزیره و بادیه» توانستند 12 دستگاه خودروی حامل قاچاق برای تروریست‌های سوریه را در شمال گذرگاه ولید منهدم کنند.
از سوی دیگر یک منبع پلیس عراق از کشته شدن 18 تن و زخمی شدن 8 تن دیگر در انفجارهای پنجشنبه شب بغداد خبر داد.
برپایه این گزارش، یک خودروی بمب‌گذاری شده پنجشنبه شب نزدیک بازاری در منطقه ابوغریب در 25 کیلومتری غرب بغداد منفجر شد که باعث کشته شدن 5 تن و زخمی شدن 6 تن دیگر شد. همچنین تیراندازی افراد مسلح ناشناس به سوی غیرنظامیان در محله السیدیه در جنوب غرب بغداد سه کشته و یک زخمی برجا گذاشت. در همین حال دو تن دیگر در یک حادثه تیراندازی به طرف مردم در محله العدل در غرب بغداد کشته شدند.

 


در درگیری میان نیروهای پلیس ضدشورش کلمبیا و تظاهرکنندگانی که به نشانه حمایت از کشاورزان معترض در میدان مرکزی بولیوار در بوگوتا تجمع کرده بودند دستکم 20 نفر زخمی شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر رسانه‌های محلی کلمبیا گزارش دادند حدود 30 هزار نفر از جمله بیش از 20 هزار دانشجو از سه روز پیش اعتراضات گسترده را به نشانه حمایت از اعتصاب سراسری کشاورزان در این میدان آغاز کردند. این درگیری‌ها با حمله گروهی از تظاهرکنندگان جوان به نیروهای پلیس آغاز شد. این منابع با اشاره به اینکه پلیس برای متفرق کردن معترضان به شلیگ گاز اشک‌آور، نارنجک‌های بی‌حس‌کننده و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش متوسل شد افزود، دستکم 20 نفر از جمله معترضان و نیروهای پلیس زخمی شدند. هواداران کشاورزان معترض همچنین در تلاش برای رفع موانع جاده‌ای در بزرگراه جنوبی بوگوتا با پلیس ضدشورش درگیر شدند.
«خوان مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهوری کلمبیا ساعاتی پیش از آغاز درگیری در نطق تلویزیونی اعلام کرد کشاورزان به دلیل غفلت و نبود سیاست‌های کشاورزی برای بلندمدت با دوران سختی روبه‌رو می‌شوند. سانتوس که روز سه‌شنبه مذاکرات با کشاورزان معترض را آغار کرد وعده بهبود اوضاع از جمله کنترل قیمت کود و‌ آفت‌کش‌ها و همچنین مقابله با دلالان و قاچاقچیان کالا را داد. به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از بوگوتا، کشاورزان کلمبیا از نوزدهم اوت در اعتراض به توافقنامه‌های تجارت آزاد اعتصاب و اعلام کرده‌اند افزایش رقابت ناشی از واردات به بخش کشاورزی آسیب زده است.

 


هزاران نفر از طرفداران مرسی به‌رغم تهدید ارتش به استفاده از گلوله‌های جنگی تظاهرات «جمعه سرنوشت‌ساز» برگزار کردند.
هزاران نفر از ساکنان قاهره و چند شهر دیگر مصر روز گذشته پس از خواندن نماز جمعه، در میان تدابیر شدید امنیتی و تهدیدهای حاکم نظامی این کشور تظاهرات کردند.
در این تظاهرات که طرفداران مرسی به دعوت ائتلاف حمایت از مشروعیت در آن شرکت داشتند معترضان طبق روال گذشته خواستار بازگشت مرسی به قدرت و آزادی رهبران اخوان شدند. تظاهرکنندگان مصری همچنین تاکید کردند انقلاب خود را پس می‌گیرند.
پیش از برگزاری این تظاهرات وزارت کشور مصر با صدور بیانیه‌ای رسما اعلام کرد افرادی را که به قوانین توجه نکنند و به مراکز مشخص شده نزدیک شوند با «گلوله جنگی» هدف قرار می‌دهند!
پیش از آغاز این تظاهرات که روزنامه الحیات آن را برای اخوانی‌ها «سرنوشت‌ساز» دانسته، نیروهای امنیتی تمام خیابان‌‌های میدان‌های معروف «رابعه العدویه» و «النهضه» را مسدود و در اطراف این میادین چندین خودروی زرهی و صدها نیروی نظامی مستقر کرده بودند. به گزارش پایگاه‌های خبری «الیوم السابع»‌ارتش مصر در میدان التحریر نیز حضور سنگینی دارد. ده خودروی نظامی و چهار خودروی زرهی نیز در اطراف کاخ «الاتحادیه» مستقر شده‌اند.
فارس به نقل از این پایگاه خبری از وقوع «جنگ خیابانی» در شهر «دمنهور» بین طرفداران و مخالفان مرسی نوشت و افزود، در این درگیری‌ها طرفین با استفاده از سلاح ‌های سرد و چماق با یکدیگر درگیر شدند.
در برخی مناطق از جمله میدان «سفنکس» نیز وقتی طرفداران مرسی به قصد تجمع به سمت میدان حرکت کردند، نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و تیر هوایی مانع از برگزاری تجمع شدند.
شبکه «المیادین» اما از حضور گسترده نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان وزارت دفاع خبر داد و افزود: ارتش با استقرار خودروهایی نظامی در خیابان‌های اطراف و مقابل در ورودی چند دانشگاه مصر، ورودی به وزارت دفاع را کاملا مسدود کرده است.
آنطور که شبکه خبری الجزیره نوشته، پنجشنبه نیز اخوانی‌ها و طرفداران مرسی از صبح تا شب و در چند نوبت آن هم پس از صادر شدن بیانیه تهدیدآمیز وزارت کشور اعتراض‌های خود را آغاز کردند.این تظاهرات در حالی برگزار می‌شود که تقریبا تمام رهبران اخوان‌المسلمین در سطوح مختلف دستگیر و زندانی شده‌اند.
در همین رابطه خبر می‌ رسد «محمد البلتاجی» از رهبران برجسته اخوان نیز روز پنجشنبه به همراه «خالد الازهری»، از وزیران سابق این کشور در استان جیزه بازداشت شدند. ساعاتی بعد اعلام شد «جمال العشری» نماینده سابق پارلمان مصر و «محمد محمود زغلول» دبیر حزب آزادی و عدالت که اخوانی هستند نیز بازداشت شدند.
دادستانی مصر با صدور قرار 10 روزه حبس برای «البلتاجی» وی را راهی بازداشتگاه کرد و اتهام وی را «تشویق برای کشتار مردم» عنوان داشت. «آدم‌ربایی، شکنجه، قتل» از دیگر اتهاماتی است که رهبران دستگیر شده اخوانی با آن مواجه هستند. چند روز پیش منابع خبری اعلام کرده بودند 2000 نفر از رهبران اخوانی در سطوح مختلف از سوی «حاکمان مصر دستگیر شده‌اند». با تشدید ناآرامی‌ها و حضور گسترده اخوانی‌‌ها در اعتراض‌های «سرنوشت‌ساز» دیروز سفارت آمریکا به اتباع خود در این کشور هشدار داد. در بیانیه سفارت آمریکا از شهروندان این کشور خواسته شده برای در امان ماندن از خشونت‌ها به مناطقی که اعتراض‌ها صورت می‌گیرد نزدیک نشوند.
در این حال خبر می‌رسد، دولت مصر مانع از پهلو گرفتن یک کشتی اسرائیلی در بنادر این کشور شده‌اند.
به گزارش مهر، به نقل از «الیوم السابع» نام این کشتی «زیم روتردام» بود که قصد داشت در بنادر دریای سرخ پهلو بگیرد اما به دستور مقامات امنیتی از آنجا دور شد.
در درگیری‌های دیروز نیروهای امنیتی با طرفداران مرسی در مصر 4 تن کشته و حدود 60 تن نیز زخمی شدند.

 


معترضان فلسطینی با حضور در خیابان‌‌های شهر رام‌الله در کرانه باختری، علیه مذاکرات سازش با میانجیگری آمریکا میان تشکیلات خودگردان و رژیم اسرائیل، تظاهرات کردند.
این تظاهرات در مرکز شهر برگزار شد و معترضان قصد داشتند به سوی مرکز تشکیلات خودگردان فلسطینی هجوم ببرند که در برخورد پلیس ضدشورش با آنها، درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس بالا گرفت.
به گزارش پرس‌تی‌وی، پلیس به معترضانی حمله کرد که خواستار کناره‌گیری محمود عباس رئیس خودگردان فلسطینی بودند.
دور جدید مذاکرات برای پایان دادن به چندین دهه مناقشه میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها براساس راه حل به اصطلاح تشکیل دو کشور، ماه گذشته و پس از وقفه سه ساله، میان تشکیلات خودگردان و رژیم اسرائیل آغاز شد.
فلسطینیان در تلاش برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی در سرزمین‌های کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه هستند و از اسرائیل خواسته‌اند تا از سرزمین‌‌های اشغالی فلسطینیان بیرون رود.

 


هزاران نفر از کارگران آمریکایی در اعتراض به «حقوق و دستمزد» کم و اوضاع بد معیشتی تظاهرات کردند.
هزاران نفر از کارگران رستوران‌های آمریکایی در اعتراض به دریافت «حداقل حقوق و دستمزد» و بالا نرفتن آن طی سال‌های متمادی تظاهرات کردند. اکنون وقت افزایش حقوق است، همبستگی با کارگران فست‌فود، حقوق‌ها بسیار بسیار پائین است، با حقوق هفت دلاری نمی‌شود زندگی کرد و... از جمله شعارها و دست نوشته‌های کارگران ناراضی آمریکایی بود که در میدان «یونیون» نیویورک تجمع کرده بودند.
گفتنی است در 50 شهر آمریکا کارگران رستوران‌ها با حداقل حقوق تعیین شده کارگری زندگی می‌کنند و صاحبان این رستوران‌ها نیز اعلام می‌کنند توان افزایش حقوق آنها را ندارند. این وضع هم باعث افزایش فشارها بر رستوران‌ها و هم بر کارگران شده است.
کارگران آمریکایی ماه‌هاست که به این وضع اعتراض دارند. کارگران در تجمع اعتراضی خود اعلام کرده‌اند به جای شرکت در جنگ به وضعیت معیشتی کارگران رسیدگی شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10