(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 09 شهریور 1392 - شماره 20579

کوتاه اقتصادی
در 5 ماه اول سال جاری میزان صادرات کشور به رقم واردات نزدیک شد
وزیر راه و شهرسازی: قیمت مسکن مهرافزایش نمی‌یابد
وزیر نفت پاکستان: خط لوله گاز ایران به موقع تکمیل می‌شود
پیشنهادات اقتصادی برای برنامه 100 روزه دولت
راه‌‌های شناسایی زعفران خالص از تقلبی
افت جهانی قیمت طلا در پی کاهش احتمال حمله به سوریه
واکنش مخابرات به اظهارات وزیر ارتباطات
پژویان: تنها مرجع اعلام انحصاری بودن یک بازار شورای رقابت است
ابویی: قاچاق طلا به خارج کشور متوقف شده است
جواد اوجی: زمستان امسال قطعی گاز نخواهیم داشت
   


* ابراهیم درویشی، معاون نظارتی بانک مرکزی، به ایسنا اعلام کرد: به زودی در راستای برخورد با مؤسسات مالی که تابلوی خود را تغییر نداده و بدون مجوز فعالیت می‌کنند اقداماتی انجام می‌شود.وی ادامه داد: با توجه به پایان دوره انتخابات با مستقر شدن رئيس کل بانک مرکزی برخورد با این مؤسسات را شروع خواهیم کرد و روند فعالیت آنها را اصلاح می‌کنیم.
* رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در هفته دولت 4 دستگاه تابلو پیام متغیر در جاده‌ها نصب شد ضمن آنکه 8 دستگاه دوربین ثبت سرعت نیز افتتاح شده و در اختیار پلیس قرار گرفت.شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حدود 82 پروژه در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای هفته دولت آماده کرده بودیم که برخی تاکنون افتتاح شده و برخی دیگر نیز در حال افتتاح است.رئيس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: این پروژه های سازمان راهداری در حوزه توسعه مجتمع‌های خدماتی- رفاهی، مراکز مدیریت راه‌ها، طرح‌های راهداری، بهسازی راه‌ها و ایمن‌سازی و توسعه سیستم‌های هوشمند و از این قبیل است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از 122 میلیارد تومان بودجه برای این پروژه‌ها هزینه شده است، اضافه کرد: تلاش کرده ایم در زمینه‌های مختلف راهداری و راهسازی پروژه داشته باشیم.
* مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: محاسبات وزارت تجارت نسبت به میزان خرید تضمینی گندم اشتباه از آب درآمد چرا که آنها تصور می‌کردند میزان خرید تضمینی گندم مانند سال‌های گذشته پایین باشد لذا اعتبار کافی را تامین نکرده و پولی برای پرداخت بهای گندم‌های تحویلی کشاورزان ندارند. دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسئول خرید تضمینی گندم پیش از این‌ها، بارها اعلام کرده بود که در سال 92 بیش از 3 میلیون تن گندم نمی‌خرد و در واقع هم همین اتفاق افتاد چرا که از ابتدای مرداد ماه که خرید گندم از مرز 3 میلیون تن گذشت مراکز خرید با مشکل نقدینگی مواجه شدند.
وی افزود: گندم‌کاران همچنان از دولت طلبکارند و بهای محصول و مابه‌التفاوت قیمت جدید و گذشته آن را دریافت نکرده‌اند که رسیدگی به این مشکل مستلزم اقدامی فوری است.

 


تازه‌ترین گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که در 5ماهه امسال صادرات غیرنفتی به 15میلیارد و 192 میلیون دلار و واردات کشورمان به 16 میلیارد و 307میلیون دلار رسید.
به گزارش ایسنا، در 5ماهه نخست 1392 صادرات غیرنفتی ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 99/7 درصد و واردات کشورمان در همین مدت 36/26 درصد کاهش داشته است. در این مدت 35 میلیون و 10هزار تن انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی صادر و 11میلیون و 190 هزار تن انواع کالا وارد کشور شده است.
عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل سنگ‌آهن بهم فشرده نشده و کنسانتره‌های آن به ارزش 552 میلیون دلار، متانول به ارزش 500میلیون دلار و قیر نفت به ارزش 457 میلیون دلار بوده است.
در 5ماهه سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی، 3میلیارد و 105 میلیون دلار به میعانات گازی، 3میلیارد و 914 میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و 8میلیارد و 173 میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشت.
بررسی ترکیب کالاهای صادراتی نشان می‌دهد که میزان صادرات میعانات گازی در این مدت 3/14درصد، صادرات محصولات پتروشیمی 4/14درصد و صادرات سایر کالاها 7/1 درصد کاهش یافته است.
در بین کالاهای صادراتی، صادرات سنگ‌آهن، متانول، قیر نفت و سیمان پورتلند به ترتیب با 95درصد، 34درصد، 7/9 درصد و 15 درصد افزایش همراه بوده است.
بیشترین میزان کالاهای صادراتی به کشورهای چین به ارزش 2میلیارد و 540 میلیون دلار، عراق به ارزش 2میلیارد و 365 میلیون دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد و 436 میلیون دلار،‌ افغانستان یک میلیارد و 188 میلیون دلار و هند به ارزش 915 میلیون دلار بوده است.
در این مدت همچنین 11 میلیون و 190 هزار تن کالا به ارزش 16میلیارد و 307میلیون دلار وارد کشور شد که این میزان به لحاظ ارزش 36/26 درصد و از نظر وزن 89/27 درصد کاهش نشان می‌دهد.
عمده کالاهای وارداتی شامل برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده به ارزش یک میلیارد و 92 میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد به ارزش 705 میلیون دلار، دانه ذرت دامی به ارزش 496 میلیون دلار، دانه گندم سخت به ارزش 415 میلیون دلار و شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش 280 میلیون دلار بوده است.

 


وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ توجیهی از پیمانکاران مسکن مهر برای بالا رفتن قیمت مسکن مهر پذیرفتنی نیست.
عباس آخوندی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که مردم نگران این هستند که مبادا دولت اقدامی جدی برای تکمیل واحدهای مسکن مهر نکند، افزود: دولت به تمام تعهدات و قراردادهایی که بسته شده است پایبند است و هر پروژه‌ای که شروع شده است حتی اگر درصد پیشرفت آن نیز ناچیز باشد، دولت تا آخر با همان سبک و سیاق گذشته عمل خواهد کرد و کوچکترین تغییری به آن نخواهد داد.
وی ادامه داد: مفهوم آن این است که فردی که برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده و در هر مرحله‌ای از کار که هست مسکن مهر خود را تحویل خواهد گرفت.
آخوندی خاطرنشان کرد: البته باید اذعان شود که ثبت‌نام در مسکن مهر به تنهایی ملاک این نیست که افراد صاحب مسکن می‌شوند بلکه این موضوع شامل افرادی است که دعوت شده و آورده خود را واریز کرده‌اند پس این افراد بدانند که مسکن مورد نظر آنها تحویل داده خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید این موضوع را متذکر شوم که برخی گمان می‌کنند که ثبت‌نام و پر کردن فرم به منزله این است که متقاضی مسکن مهر هستند اما اینطور نیست.
وی گفت: مردم و متقاضیان مسکن مهر نگران تحویل و تکمیل مابقی واحدهای مسکونی نباشند و بدانند که واحدهای آن تحویل داده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ما به تمام تعهدات و قراردادهایی که بسته شده است چه مربوط به افراد به عنوان خریدار و چه مربوط به پیمانکاران پایبند هستیم.وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر پیمانکار مسکن مهر امروز بخواهد منصرف شود و بدقولی کند که حال چون وزیر راه و شهرسازی تغییر کرده می‌خواهم اعداد و ارقام را بالا ببرم آن هم پذیرفتنی نیست.
وی ادامه داد: در جلسه و بازدیدی که از پردیس داشتیم به نماینده انبوه‌سازان نیز گفتیم که همه باید پایبند به تعهد خود باشند.
شرایط جدید مسکن مهر پردیس اعلام شد
شرکت عمران پردیس در تازه‌ترین تصمیم اعلام کرده است که متقاضیان فاز 11 و 8 باید تا پایان شهریورماه جاری حداقل واریزی خود را به ترتیب به 14 میلیون و 21 میلیون تومان برسانند، در غیر این صورت نام آنها از سامانه حذف می‌شود.
به گزارش فارس، در اطلاعیه شماره 4 شرکت عمران پردیس آمده است: به اطلاع عموم متقاضیان مسکن مهر شهر جدید پردیس می‌رساند، به منظور ساماندهی بهتر و تسریع در ساخت و تحویل واحدهای مسکن مهر در فازهای مختلف شهر جدید پردیس و بر اساس تصمیم اتخاذ شده، ثبت‌نام کنندگانی که تاریخ ثبت نام آنها قبل از 29 اسفند ماه سال 91 و شماره حساب متمرکز مسکن مهر ایشان اعلام گردیده و کمتر از 5 میلیون تومان به حساب خود واریز نموده‌اند، فقط تا پایان شهریور ماه 1392 مهلت دارند نسبت به تکمیل موجودی خود طبق اطلاعیه شماره 4 اقدام فرمایند.
بنابر این گزارش، چنانچه متقاضی واحد مسکن مهر در فاز 11 (کوزو پارس) هستند، مبلغ واریزی خود را حداقل به 14 میلیون و در صورتی که متقاضی واحد در فاز8 (دره بهشت) هستند، حداقل به 21 میلیون تومان افزایش دهند در غیر اینصورت پس از پایان شهریور 1392 نسبت به حذف نام ایشان از سامانه اقدام می‌شود.
بدیهی است بعد از حذف از سامانه امکان برگشت ایشان به هیچ وجه فراهم نخواهد شد.
اما در حالیکه شرکت عمران شهر جدید پردیس طی اطلاعیه‌ای نسبت به حذف متقاضیان مسکن مهر پردیس در صورت تکمیل نکردن موجودی تا پایان شهریور هشدار داده است، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: هیچ یک از متقاضیان فازهای 8 و 11 مسکن مهر پردیس حذف نمی‌شوند و زمان مشخصی برای آخرین مهلت پرداخت واریز متقاضیان اعلام نشده است!مهدی هدایت در گفت‌وگو با ایسنا گفت: متقاضیان مسکن مهر پردیس در فازهای 8، 9، 3، 11 و 5 بر اساس برنامه زمان‌بندی شده پرداخت اقساط، می‌توانند اقساط خود را واریز کنند.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: بر اساس برنامه مشخص شده تا پایان امسال در پروژه کوزو که ساخت آن توسط شرکت ترکیه‌ای انجام می‌شود 30 هزار واحد در مرحله فندانسیون، 20 هزار واحد در مرحله اسکلت و سقف، 15 هزار واحد در مرحله سفت‌کاری و 10 هزار واحد در مرحله نازک‌کاری هستند که به ترتیب ساخت و تکمیل، تا پایان سال به متقاضیان تحویل داده می‌شوند.
وی اظهار کرد: در پروژه دره بهشت 17 هزار واحد در مرحله اجرای فندانسیون، 7000 واحد در مرحله اسکلت و سقف و 5000 واحد در مرحله سفت‌کاری هستند که در صورت تامین خدمات زیربنایی همچون آب و برق، 5000 واحد تا پایان سال تحویل داده می‌شوند.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس ادامه داد: پروژه انجمن انبوه‌سازان که نسبت به دیگر پروژه‌ها با پیشرفت کمتری همراه بوده تا پایان سال 3000 واحد آماده تحویل دارد.
وی با اشاره به پروژه‌های قدیمی در پردیس گفت: از میان واحدهای در حال ساخت پروژه‌های قدیمی‌تر مسکن مهر در فاز 3 و 9 حدود 3000 واحد تحویل داده شده که تا دو ماه آینده 2000 واحد دیگر تحویل داده می‌شود.
هدایت تاکید کرد: در فاز 9 نیز 2000 واحد مسکن مهر مشروط به تامین آب و برق تا دو ماه آینده تحویل داده می‌شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس افزود: حدود 20 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس تا پایان سال به شرط تامین آب و برق در برخی پروژه‌ها به متقاضیان تحویل داده می‌شود که آمار اعلام شده در بدبینانه‌ترین حالت ممکن اعلام می‌شود و امیدواریم تعداد واحدهای تحویلی بیش از آمار اعلام شده باشد.
قیمت خانه طی برنامه 100 روزه کاهش نمی‌یابد
از سوی دیگر یک عضو سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به برنامه 100 روزه اقتصادی دولت روحانی گفت: با یک برنامه و مدت زمان معین به برنامه‌ریزی کاهشی قیمت آن هم در بخش مسکن نمی‌رسیم و ابتدا باید به جای مهار تورم موجود در اقتصاد، اشتغال تامین شود که مسکن نیز تحت تاثیر این امر قرار می‌گیرد.
بهرام غفاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دو معضل تورم و رکود آثار جانبی دارد که باید این دو در کنار یکدیگر مهار شوند.
وی افزود: برطرف شدن مشکل اشتغال می‌تواند به بهبود تورم کمک کند؛ به گونه‌ای که اگر کسی شغل داشته باشد با صرفه‌جویی، شرایط را تحمل می‌کند اما در صورت نداشتن شغل مشکل دو چندان می‌شود.
به گفته این عضو سازمان نظام مهندسی کشور باید اشتغال بیش از تورم در صدر برنامه‌های اقتصادی دولت قرار گیرد و در یک فرصت 100 روزه امکان برطرف شدن کامل آن نیست.
وی با اشاره به فرصت 100 روزه اقتصادی دولت گفت: با یک برنامه و مدت زمان معین به برنامه‌ریزی کاهشی قیمت آن هم در بخش مسکن نمی‌رسیم و این برنامه‌ریزی به رونق در ساخت و ساز و کاهش تورم نیاز دارد.
غفاری اظهار کرد: تورم با درنظر گرفتن دو بعد برنده و بازنده در اقتصاد، نیمی از مردم کشور را دچار خود می‌کند که در صورت بهبود آثار تورم حداقل وضعیت 50درصد از مردم بهبود می‌یابد.
این کارشناس با اشاره به اینکه لازمه اشتغال رونق است، گفت: نمی‌توان اشتغالی بدون رونق کسب و کار ایجاد کرد که این امر در بخش مسکن بیش از دیگر بخش‌ها مشهود است.
به گفته این عضو سازمان نظام مهندسی کشور، ایجاد اشتغال در مسکن با توجه به تعداد زیاد نهاده‌های این بخش از سوی تحریک تقاضا امکان‌پذیر است.

 


وزیر نفت پاکستان با تاکید بر عزم اسلام‌آباد برای تکمیل به‌موقع پروژه خط لوله گاز ایران، خاطر نشان کرد: تعلل در اجرای این طرح جریمه‌های سنگینی را متوجه پاکستان خواهد کرد.
به گزارش فارس وزیر نفت پاکستان تصریح کرد که پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان موسوم به «خط لوله صلح» در زمان تعیین شده تکمیل خواهد شد.
«شاهد خاقان عباسی» که برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان در صحن مجلس این کشور حاضر شده بود، گفت: پاکستان تا اول ژانویه سال 2015 موظف به خرید گاز ایران است در غیر این صورت باید به ازای هر روز دیرکرد، 3 میلیون دلار جریمه به ایران پرداخت کند.
وی افزود: به رغم وجود برخی موانع، دولت متعهد است که این پروژه را در زمان مقرر تکمیل کند.
به گفته عباسی، تقویت بخش تولید گاز در داخل کشور، واردات گاز از ایران و ترکمنستان و واردات گازطبیعی مایع از قطر از جمله برنامه‌های اسلام‌آباد برای رفع کمبود نفت و گاز در کشور است.
وزیر نفت پاکستان تصریح کرد که این کشور با ایران و ترکمنستان توافقنامه خرید گاز امضا کرده و کار تکمیل این پروژه‌ها در دست اقدام است.
وی درباره پروژه خط لوله گاز «تاپی» (ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند) نیز گفت که پاکستان در این پروژه صرفا یک خریدار است و هیچ سرمایه‌گذاری در این طرح نکرده است.
عباسی همچنین تصریح کرد که دولت برای کاهش بحران انرژی در این کشور، در 5 سال گذشته، چند توافقنامه اکتشاف نفت و گاز با 6 شرکت داخلی و 6 شرکت خارجی به امضا رسانده است.
چند روز پیش نیز وزیر نفت پاکستان با اشاره به نقش حیاتی پروژه خط لوله گاز صلح برای تأمین نیازهای فزاینده این کشور، گفت که اسلام‌آباد مصمم به اجرای این پروژه است و هیچ ترسی از تحریم‌های آمریکا ندارد.
اسفند سال گذشته، روسای‌جمهور 2 کشور ایران و پاکستان قرارداد تکمیل خط لوله گاز صلح در خاک پاکستان را به رغم فشارها و تهدیدات آمریکا به امضا رساندند.
طبق توافق انجام شده میان 2 کشور، قرار است با تکمیل این خط لوله 1930 کیلومتری تا پایان سال 2014، روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز از ایران به پاکستان صادر شود.
واردات نفت ژاپن از ایران برای سومین ماه متوالی افزایش یافت
از سوی دیگر وزارت تجارت و صنعت ژاپن اعلام کرد که واردات نفت توکیو از ایران در ماه جولای امسال نسبت به ماه گذشته 3/38 درصد افزایش یافته و به روزانه 172هزار و 47 بشکه در روز رسیده است.
به گزارش فارس، وزارت تجارت و صنعت ژاپن اعلام کرد: واردات نفت این کشور از ایران در ماه جولای 2013 (تیر92) به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به 847 هزار و 951 کیلولیتر رسیده است.
به گزارش رویترز، توکیو در ماه جولای امسال، نخستین‌ماه سال دوم اجرای تحریم‌های نفتی غرب علیه ایران، روزانه 172 هزار و 47 بشکه نفت از ایران وارد کرده که نسبت به ماه گذشته 3/38 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
اتحادیه اروپا از جولای سال گذشته میلادی، تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت و براساس آن تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه به نفتکش‌ها از ارائه این خدمات به محموله‌های نفتی ایران منع شدند، ژاپن نیز در جولای سال 2012 به علت مشکلات بیمه‌ای برای نخستین‌بار از سال 1981 (پس از 31 سال) از ایران هیچ نفتی خریداری نکرد.واردات نفت ژاپن از ایران در ماه گذشته برای سومین‌ماه متوالی افزایش یافته است.

 


یک کارشناس اقتصادی پیشنهاداتی را برای برنامه 100 روزه دولت مطرح کرد.
ابوالقاسم حکیمی‌پور در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: برای برنامه 100 روزه پیشنهاد می‌شود تا اولا به اقتصاد غیر دستوری توجه شود و ثانیا میان سود بانکی، نرخ ارز و تورم یک ارتباط متعادلی به وجود آید.
حکیمی‌پور با اشاره به اینکه تعیین نرخ سود بانکی باید تابعی از تورم در جامعه باشد، گفت: اگر سود بانکی کمتر در نظر گرفته شود، مردم ناخواسته برای حفظ ارزش پول و سود به سوی خرید کالاهای با دوام‌تر و دلالی می‌روند.
وی با اشاره به اینکه دولت چاره‌ای جز کنترل تورم ندارد، گفت: درخصوص نرخ ارز نیز باید شناور مدیریت شده اعمال شود و از افزایش لجام‌ گسیخته تورم جلوگیری شود.
حکیمی‌پور تاکید کرد: دولت باید تمام توان خود را بگذارد تا قیمت ارز در بازار آزاد به نرخ مبادله‌ای نزدیک شود و در صورت تحقق چنین امری شاهد یک انضباط اقتصادی در کشور خواهیم بود.
وی با بیان اینکه دولت در مورد صادرات غیرنفتی مانند محصولات کشاورزی و دیگر تولیدات داخلی در برنامه 100 روزه اقتصادی، همت جدی داشته باشد، گفت: در صورت افزایش صادرات غیرنفتی و عدم اتکا به درآمدهای نفتی، ارز حاصل شده نیز باید در خدمت تولید باشد و در صورت افزایش این درآمدها جذب بانک مرکزی شود.
وی در ادامه با بیان اینکه در روند پرداخت یارانه‌‌ها هم به دولت جدید چند پیشنهاد دارم، گفت: یارانه سه د هک اول جامعه (پردرآمدها) چیزی بالغ بر 23 هزار میلیارد تومان است. این میزان باید در شرکت‌های سهامی عام و پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شود و از سود حاصل از آن به سه دهک اول جامعه مبالغی پرداخت شود.
حکیمی‌‌پور گفت: سه دهک پایین جامعه (کم‌درآمدها) که از نظر معیشتی مشکل دارند، باید از این میزان (45500 تومان) بیشتر دریافت کنند اما این میزان نباید نقدی باشد بلکه در قالب کالاهای اساسی پرداخت شود.
وی درباره 4 دهک میانی جامعه نیز پیشنهاد کرد که این افراد طبق روال گذشته یارانه دریافت کنند تا فاصله میان سه دهک ابتدایی و سه دهک انتهایی جامعه کم شده تا تعادل برقرار باشد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه این روال تنها برای دو سال پیشنهاد می‌شود، گفت: در این میان باید گزارش عملکرد دولت در این زمینه به صورت ماهانه ارائه شود.

 


یکی از راه‌‌های تقلب در زعفران این است که کلاله‌های آن را با نوعی چربی، شکر، نمک یا عسل آغشته می‌کنند و وزن آن را افزایش می‌دهند.
در این روش متقلبان به‌گونه‌ای حرفه‌ای و البته تخصصی تقلب می‌کنند که به سادگی نمی‌توان خالص بودن و نبودن زعفران را تشخیص داد چرا که آن‌‌ها ماه‌ها تلاش می‌کنند با آغشته کردن این گیاه به مواد دیگر بتوانند سود بیشتری به جیب بزنند.
متقلبان حرفه‌ای با مهارت بالا این مواد را به صورت محلول روی کلاله‌های زعفران می‌پاشند و هنگامی که خشک می‌شود وزن زعفران افزایش می‌یابد که به راحتی قابل تشخیص نیست.
گرچه خالص بودن یا نبودن زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی قابل شناسایی است اما تشخیص آن برای مصرف‌کنندگان به راحتی ممکن نیست اما اگر کلاله‌های زعفران بسیار براق باشد باید به آن شک کرد و آن را به آزمایشگاه فرستاد یا در صورت مشاهده این ظاهر غیرطبیعی آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کرد تا دید ماده خاصی از آن روی کاغذ نقش می‌بندد و کاغذ و انگشتان دست چرب می‌شود که در این صورت مشخص می‌شود زعفران به چربی خاصی آغشته شده تا وزنش بیشتر شود.
یکی دیگر از راه‌های تقلب در زعفران استفاده از رنگ مصنوعی است؛ اگر رنگ‌‌های مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد در آزمایشگاه قابل تشخیص است چرا که پایین بودن قدرت رنگ‌دهی آن نشان‌دهنده این تقلب خواهد بود.
این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و در واقع گل رنگ‌هایی که از مکه به عنوان زعفران و غالبا به شکل پودر به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است.
یکی دیگر از روش‌های تقلب در زعفران استفاده از رنگ طبیعی این گیاه برای رنگ کردن دیگر قسمت‌های سفید زعفران و مخلوط کردن آن با این محصول است، این روش محترمانه‌ترین روش تقلب است که متاسفانه بسیار رایج شده است.
متقلبان و عرضه‌کنندگان می‌توانند روی خالص بودن زعفران خود نیز قسم بخورند چرا که از هیچ چیز به غیر از زعفران در آن استفاده نکرده‌اند اما روش شناسایی در این نوع تقلب برای مصرف‌کنندگان بسیار سخت است.
شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است ظاهرا این محصول شبیه میخک است؛ به‌گونه‌ای که پایین گیاه میله‌ای و انتهای آن دندانه‌دار، پهن و قیچی شکل است.
همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد نه روشن و شکل کلاله‌های آن نیز نباید براق باشد.
به گزارش ایسنا، سالانه حدود 300 تن زعفران در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید بیش از 250 تن نخستین تولیدکننده این محصول است و بیش از 90 درصد زعفران جهان را تامین می‌کند.

 


قیمت جهانی طلا با عقب‌نشینی مقامات آمریکایی از موضوع حمله به سوریه بیش از 11 دلار سقوط کرد.
با کم رنگ شدن احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه قیمت جهانی طلا دیروز (جمعه) کاهش یافت و به کانال 1300 دلاری سقوط کرد.
هر اونس طلا در لحظه انتشار این خبر با 20/11 سنت کاهش، 80/1396 دلار معامله شد.
در همین حال قیمت انواع سکه و ارز نیز روز پنجشنبه با کاهش شدیدی در بازار تهران روبرو شد.
بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنجشنبه یک میلیون و 75 هزار تومان قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه 55 هزار تومان افت قیمت داشت.
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با 28 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 72 هزار تومان فروش رفت. نیم سکه نیز با 30 هزار تومان افت قیمت نسبت به روز چهارشنبه 550 هزار تومان به فروش رسید. ربع سکه نیز با کاهش 27 هزار تومانی در روز پنجشنبه معادل 353 هزار تومان تعیین قیمت شد.
به گزارش مهر هر دلار آمریکا نیز 3230 تومان در آخرین روز هفته گذشته به فروش رفت که نسبت به روز قبلش 120 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. هر یورو هم با 60 تومان کاهش 4300 تومان و پوند انگلیس هم با 70 تومان سقوط به قیمت 4990 تومان به فروش رفت.

 


مدیرعامل مخابرات اظهارات وزیر ارتباطات درباره هزینه‌های طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت را رد کرد.
مظفرپور رنجبر در واکنش به اظهارات واعظی که مدعی شده بود در صورت اجرای طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت هزینه‌های کاربران 60 تا 100 درصد افزایش می‌یافت گفت: در صورت اعمال تعرفه‌های جدید شاهد چنین تغییراتی در قبض‌ها نبودیم.
وی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به واسطه مصوبه 160 خود موافقت کرده بود که ما به دنبال اجرای طرح هم‌کدسازی مبلغ 900 تومان به عنوان آبونمان دریافت کنیم که حال اگر خود شما این رقم را بر هزینه‌های مربوط به تلفن خانواده‌ها تقسیم کنید مشخص خواهد شد که میزان افزایش از چه قرار است.
وی در عین حال عنوان کرد: اما در این میان هزینه تلفن افراد رقم ثابتی نیست که بتوانیم بگوییم با اجرای این طرح تا چند درصد افزایش خواهد یافت البته ممکن است مشترکی که رقم قبض تلفنش هزار تومان بوده با اجرای این طرح شاهد افزایش صددرصدی در هزینه‌های خود باشد اما اگر فردی قبض‌های بالای 10 هزار تومان دریافت می‌کرده که رقم قبض‌های اغلب کاربران هم این گونه است این افزایش حدود 10 درصد می‌شود.
پوررنجبر همچنین اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در صورت اجرایی شدن تعرفه‌های جدید اگر مشترکان تنها تماس‌های درون‌شهری داشته و فاقد هر نوع تماس بیرون‌شهری باشند هزینه‌های آنها حدود شش تا هفت درصد افزایش خواهد داشت.

 


رئیس شورای رقابت تاکید کرد: برای چندمین بار اعلام می‌کنم تشخیص این که یک بازار انحصاری هست یا نیست تنها در حوزه اختیارات شورای رقابت است و هیچ نهاد و سازمانی از نظر قانونی حق ورود به این حوزه را ندارد.
جمشید پژویان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون‌اساسی تصریح کرد: در تبصره دوم ماده 48 این قانون به صراحت تشخیص دامنه تمرکز شدید در یک بازار در حوزه اختیارات شورای رقابت قرار گرفته و به همین دلیل هیچ نهادی حق اظهارنظر در این باره را ندارد.
وی با بیان این که اظهارنظر در این حوزه‌ها نیازمند تخصص اقتصادی است، گفت: همان‌طور که یک اقتصاد‌دان نمی‌تواند در حوزه‌های علوم دیگر ورود کند دیگر کارشناسان نیز در رابطه با مسائل کلان اقتصادی نمی‌توانند نظر دقیق و مناسب بدهند. در شورای رقابت برای تشخیص مسئله‌ای مطالعات علمی گسترده با حضور کارشناسان اقتصادی مجرب صورت می‌گیرد و به همین دلیل نقض حکم شورا توسط افرادی که تخصص علم اقتصاد ندارند ممکن نیست.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: تنها پس از پایان یافتن بررسی‌های کارشناسان و حکم مستقیم شورای رقابت انحصاری یا غیرانحصاری بودن یک بازار مشخص می‌شود و با این وجود که برای بنده نظر مهندس نعمت‌زاده در حوزه وزارت خود احترام بسیار زیادی دارد، اما امیدوارم اظهارنظرهایی که درباره دامنه مسئولیت‌ها و اختیارات شورای رقابت انجام می‌شود پایان گیرد و امور آنطور که در قانون پیش‌بینی شده ادامه پیدا کند.

 


معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از توقف قاچاق طلا به خارج کشور خبر داد.
مهدی ابویی اظهار داشت: یکی از دلایل توقف قاچاق شمش طلا از کشور افت قیمت جهانی آن و متعادل شدن بازار در ماه‌های گذشته است. علاوه بر اینکه با اقداماتی که در مناطق مرزی و مقابله با قاچاق صورت گرفته است نیز در توقف روند قاچاق طلا از کشور تاثیرگذار بوده است.
ابویی خاطرنشان کرد: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک کارگروه ویژه‌ای با نام «کارگروه طلا» تشکیل داده‌ایم که تولیدکنندگان، سازندگان و صادرکنندگان طلا در این کارگروه عضویت دارند و از این طریق با حضور دستگاه‌های ذی‌ربطی که در این حوزه مسئولیت دارند جلساتی را تشکیل می‌دهیم و براساس شرایط تصمیم‌گیری می‌شود.
وی افزود: در این کارگروه علاوه بر بخش‌های یاد شده، نیروی انتظامی نیز حضور دارد یعنی به عبارتی هم دستگاه‌های مقابله‌ای حضور دارند و هم دستگاه‌های نظارتی که با اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد که با تشکیل کارگروه طلا از نیمه دوم سال گذشته شروع شد توانستیم جلوی قاچاق طلا از کشور را بگیریم.
معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: در حال حاضر قاچاق طلا از کشور به حداقل رسیده است که خود به خود یکی از عوامل تاثیرگذار بر متعادل شدن بازار طلا و همچنین کند شدن روند قاچاق به خارج کشور برابر شدن قیمت‌ها در بازارهای داخلی و خارجی است.

 


معاون وزیر نفت گفت: با مجموعه تمهیدات اندیشیده شده در وزارت نفت، زمستان امسال قطعی گاز نخواهیم داشت.
جواد اوجی در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت آماده سازی شبکه تولید و انتقال گاز ایران برای تامین مطمئن گاز مشترکان در فصل زمستان، گفت: در حال حاضر تعمیرات اساسی و دوره‌ای پالایشگاه‌های گاز، تاسیسات تقویت فشار و خطوط لوله در حال انجام است.
معاون وزیر نفت با اشاره به انجام عملیات پیگرانی هوشمند و تمیزکننده در سطح شبکه خطوط لوله فشار قوی گاز، تصریح کرد: براساس برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهرماه سالجاری تعمیرات اساسی و دوره‌ای تمامی پالایشگاه‌ها به طور کامل انجام شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه با وجود انجام تعمیرات اساسی در برخی از واحدهای پالایشگاهی هم اکنون میزان گازرسانی به نیروگاه‌های برق کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه 165 تا 160 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تحویل نیروگاه‌های کشور می‌شود.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها در فصل تابستان سالجاری منجر به افزایش ذخایر استراتژیک سوخت مایع در نیروگاه‌ها شده تبیین کرد: بر این اساس هم‌اکنون بیش از 500 میلیون لیتر نفت کوره و گازوئيل بیشتری در مخازن نیروگاه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ذخیره‌سازی شده است.
اوجی میزان کل مصرف گاز طبیعی توسط کل مشترکان خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاهی و صادرات را روزانه 370 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: برای زمستان سالجاری متوسط مصرف گاز با افزایشی دو برابری به بیش از 700 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد که با توجه به ذخیره‌سازی مطلوب سوخت مایع، نگرانی بابت تامین سوخت و انرژی مشترکان مختلف وجود ندارد.
بنابراین گزارش: همزمان با افزایش پایداری شبکه انتقال و تولید گاز، پیش‌بینی می‌شود تا پیش از زمستان حدود 5/12 میلیون متر مکعب گاز با آغاز تولید زودهنگام از اولین سکوی فاز 12 پارس‌جنوبی به ظرفیت تولید در بخش بالادستی کشور افزوده شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10