(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 09 شهریور 1392 - شماره 20579

با خلف وعده بانک ملی
تعاونی مسکن کارکنان مطبوعات ارومیه زمینگیر شد
روستاهای بالای 1500نفر استان گلستان دارای کتابخانه عمومی می‌شوند
کسب رتبه دوم مسابقات اذان توسط دانش‌آموز بروجردی
کوتاه از هفته دولت
آغاز به کار نخستین جشنواره ادبی دفاع مقدس در استان اصفهان
شهردار یزد از ارائه خدمات سازمان تحت مدیریت خود انتقاد کرد
مدارس 40 تا 50 ساله برازجان از شهردار سند مالکیت می‌گیرند
در کنکور سراسری امسال
107 دانش‌آموز استان زنجان، رتبه کمتر از هزار داشتند
راهیابی آثار عکاس بوشهری به جشنواره بین‌المللی
برپایی نمایشگاه عکس شهدای لشکر 25 کربلا در قائم‌شهر
در مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن در قزوین
دانش‌آموزان دختر استان مرکزی خوش درخشیدند
راهیابی آثار هنری عکاسان و فیلمسازان استان مرکزی به جشنواره تسنیم
رونمایی از کتاب کردی قطره در سنندج
تعزیه شهادت امیرکبیر به جشنواره بین‌المللی راه یافت
احیای صنایع دستی چموش و چاروق دوزی در گیلان
مدیرکل میراث فرهنگی استان: حریم دو اثر تاریخی در البرز تعیین شد
   


با گذشت شش سال از وعده‌های بانک ملی به اعضای تعاونی مسکن مطبوعات ارومیه، هیچ یک از وعده‌های این بانک مبنی بر اعطای تسهیلات به کارکنان مطبوعات آذربایجان غربی عملیاتی نشده است.
عملیات اجرایی مسکن مطبوعات ارومیه از نوروز سال91 آغاز شده است و هم‌ اکنون بیش از 60درصد پیشرفت اجرایی دارد ولی عدم عمل به وعده‌های مسئولان بانک ملی آذربایجان غربی و بانک ملی ایران سبب شده تا این پروژه مهم برای اهالی مطبوعات ارومیه زمین‌گیر شود و دیگر نتواند به عملیات اجرایی خود ادامه دهد.
باتوجه به سختی شغل خبرنگاری و کم بودن مزایا و درآمد آن و با عنایت به اینکه خبرنگاران ارومیه هزینه زیادی را برای این تعاونی مسکن پرداخته‌اند لازم است طبق قانون جاری کشور از تسهیلات بانکی استفاده کنند ولی متأسفانه بانک ملی ایران به رغم اینکه از شش سال گذشته تمام حساب و کتاب‌های میلیاردی تعاونی مسکن مطبوعات ارومیه در این بانک انجام شده و ماه‌ها سرمایه‌های اعضای این تعاونی در این بانک مورد استفاده بانک ملی قرار گرفته و مسئولان وقت نیز قول و وعده‌های قطعی برای اعطای تسهیلات مسکن به اعضای تعاونی را داده‌اند ولی امروز مسئولان بانک ملی در تهران بعد از بهانه‌گیری‌های فراوان از اعطای تسهیلات سرباز می‌زنند.
مدیران محترم بانک ملی در تهران باید به این سؤال پاسخ دهند که اگر قرار بوده این وام را به تعاونی مسکن مطبوعات ارومیه ندهند چرا بارها اعضای هیئت‌مدیره این تعاونی را مجبور کردند تا میلیون‌ها ریال پول اعضای تعاونی مسکن که از اقشار محروم و کم درآمد جامعه هستند را صرف تضمین میلیاردی به شهرداری، دریافت سند و پروانه و فلان مجوز و... کند که چیزی جز بار و هزینه اضافی برای اعضاء نبوده است.
اعضای این تعاونی از مدیرعامل بانک ملی ایران، رئیس محترم بانک مرکزی و نهادهای ذی ربط نظارتی درخواست دارند تا حقوق قانونی اعضای تعاونی مسکن مطبوعات را مورد بازنگری قرار داده و به آنها بازگرداند.
پروژه مسکن مطبوعات ارومیه در دو بلوک 134 واحدی اجرا می‌شود و از 60درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است.
ارومیه- خبرنگارکیهان

 


گنبدکاووس- خبرنگارکیهان:
درصورت تأمین فضای مناسب، در روستاهای بالای 1500نفر استان گلستان کتابخانه عمومی راه‌اندازی می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس گفت: درصورت تأمین فضای مناسب از سوی شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای بالای 1500نفر جمعیت، این اداره کل نسبت به راه‌اندازی کتابخانه عمومی و تجهیز آن به کتاب و جذب نیروی انسانی اقدام خواهدکرد.
سیدحسین علوی با بیان این که تاکنون در 20 روستای بالای 1500 نفر جمعیت گلستان کتابخانه عمومی راه‌اندازی شده است، افزود: در آینده‌ای نزدیک در پنج روستای دیگر این استان نیز کتابخانه عمومی راه‌اندازی خواهد شد. علوی هم‌چنین از راه‌اندازی 20 ایستگاه مطالعه در اماکن عمومی شهرهای مختلف استان خبر داد و اضافه کرد: در این ایستگاه‌ها حداقل 15 عنوان کتاب و از هر عنوان 25 جلد کتاب قرار داده شده است. وی هم‌چنین از پالایش کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: از پارسال تاکنون 400 عنوان کتاب پالایش شده است. علوی با بیان این که هم اینک 70 کتابخانه عمومی در سطح شهرها و برخی روستاهای مختلف گلستان فعال است، افزود: 42 باب از این تعداد کتابخانه در پنج سال اخیر در استان راه‌اندازی شده است.
وی هم‌چنین با تأکید بر ضرورت احداث کتابخانه مرکزی در شهر گنبدکاووس گفت: زمین مورد نیاز احداث این کتابخانه از سوی شهرداری تأمین شده که لازم است عملیات اجرایی آن هرچه سریع تر آغاز شود ضمن این که در سال گذشته در مجموع مبلغ یک میلیارد ریال برای تجهیز کتابخانه‌های عمومی این شهرستان هزینه شده است.

 


بروجرد- خبرنگارکیهان:
دانش‌آموز بروجردی مقام دوم رشته اذان را کسب کرد.
حسام‌الدین غلامی دانش‌آموز مقطع متوسطه بروجردی در سی‌ویکمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزان سراسر کشور که به مدت چهار روز در قزوین برگزار شد مقام دوم در رشته اذان را کسب کرد.

 


شهرکرد- خبرنگارکیهان: در دومین روز از هفته دولت طی مراسمی با حضور مسئولان و مردم، عملیات اجرایی خط تغذیه گاز بخش منج و سردشت در شهرستان لردگان آغاز شد. در این مراسم مدیرعامل شرکت گاز استان چهارمحال‌ و بختیاری گفت: هم‌اکنون کل جمعیت شهری و بیش از 77درصد جمعیت روستایی استان چهارمحال‌وبختیاری زیر پوشش شبکه گاز قرار دارد.
طبس- خبرنگارکیهان: به مناسبت هفته دولت از 105 پروژه در سطح شهرستان بهره‌برداری شد. در اولین روز از هفته دولت با حضور استاندار از پروژه‌های درحال احداث بیمارستان یکصد تخت‌خوابی، سالن ورزشی 1200نفره و تصفیه‌خانه طبس بازدید شد و نیز کلنگ عملیات گازرسانی به 10 روستای شهرستان طبس زده شد.
مانه و سملقان- خبرنگارکیهان: فرماندار شهرستان مانه و سملقان طی گزارشی از افتتاح 46 پروژه در هفته دولت خبر داد. سیدمحمدرضا هاشمی گفت: این پروژه‌ها به مناسبت هفته دولت با اعتباری بالغ بر 17میلیارد تومان و با اشتغال مستقیم برای 60 نفر افتتاح شده است.
خرم‌دره- خبرنگارکیهان: به مناسبت هفته دولت 39 طرح و پروژه در شهرستان خرم‌دره افتتاح شد. فرماندار خرم‌دره در این رابطه گفت: از این مجموع 24 طرح عمرانی و با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
رحیم نورپور ادامه داد: 15 پروژه باقی مانده با اعتبار 13 میلیارد تومان اجرا شده است که در مجموع هزینه طرح‌ها و پروژه‌ها را به 25 میلیارد تومان می‌رساند.
رشت- خبرنگارکیهان: استاندار گیلان از بهره‌برداری یکهزار و 310 پروژه عمرانی در هفته دولت در استان گیلان خبر داد. کیهان هاشم‌نیا گفت: این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف از جمله مسکن مهر مددجویان کمیته امداد، آسفالت راه‌های روستایی و... با حدود یک هزار و 600میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و به بهره‌برداری رسیده است.
گنبدکاووس- خبرنگارکیهان: ائمه جمعه شیعه و سنی شهرستان گنبد کاووس در دیدار مسئولان شهرستان عمل به دستورات الهی و خدمت به مردم را مهم ترین رسالت مسئولان دانستند. در این دیدار که به مناسبت هفته دولت برگزار شد ائمه جمعه شیعه و سنی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. آخوند جاوز گفت: مسئولان باید قدر مردم ایران اسلامی که مردمی وفادار به انقلاب بوده‌اند را بیشتر بدانند.
* فرماندار شهرستان گنبدکاووس در مراسم افتتاح 135 پروژه عمرانی، تولیدی این شهرستان به مناسبت هفته دولت از رشد اعتبارات استان گلستان خبر داد. نورالله نوراللهی گفت: مجموعه استان نگاه ویژه‌ای به شهرستان گنبدکاووس و رفع کمبودها و مشکلات آن در مناطق محروم دارند.
* مدیرعامل شرکت گاز گلستان از افزایش 95 درصدی مناطق شهری و روستایی بهره‌مند از گاز خبر داد. رمضانعلی سنگدوینی در مراسم افتتاح گازرسانی به 8 روستای شهرستان گنبد که به مناسبت هفته دولت برگزار شد افزود: اکنون 100 درصد مناطق شهری و 82 درصد مناطق روستایی از نعمت گاز برخوردار هستند.
ایوان غرب- خبرنگار کیهان: فرماندار شهرستان ایوان غرب از افتتاح 18 طرح عمرانی، کشاورزی و خدماتی به مناسبت هفته دولت خبر داد. بگلریان گفت: دو سالن ورزشی و پمپاژ آبیاری روستای پیله از جمله این طرح‌هاست.
اهواز- خبرنگار کیهان: به مناسبت هفته دولت 3 هزار و 66 پروژه تولیدی، اشتغالزا و عمرانی توسط جهاد کشاورزی خوزستان در سطح استان افتتاح شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: برای اجرای این پروژه‌ها یک هزار و 192 میلیارد و 719 میلیون ریال هزینه شده است. کیخسرو چنگلوایی تصریح کرد: با اجرای این پروژه‌ها زمینه اشتغال 4 هزار نفر فراهم شد.
گناباد- خبرنگار کیهان: به مناسبت هفته دولت مزار شهدای شهرستان گناباد غبارروبی شد. امام جمعه گناباد در این مراسم با اشاره به اینکه امنیت پایداری که در جمهوری اسلامی حاکم است، در هیچ کجای منطقه وجود ندارد گفت: خدمات دولت‌های جمهوری اسلامی باعث شده است ایران علاوه بر خاورمیانه در دیگر نقاط جهان بدرخشد. حجت‌الاسلام حسن صادقی افزود: اولین وظیفه دولتمردان رسیدن به وضعیت معیشت مردم است. در پایان این مراسم مزار شهدای شهرستان گناباد گلباران شد.
اردبیل- خبرنگار کیهان: فرماندار شهرستان گرمی از افتتاح 33 پروژه در سطح شهرستان خبر داد. محمود علائی گفت: حرم شهدای گمنام، مجتمع آبرسانی دهستان برزند، گازرسانی به روستاها و بهره‌برداری از بخش آی‌سی‌یو بیمارستان ولایت از جمله طرح‌های افتتاح شده به مناسبت هفته دولت می‌باشد.
* همزمان با گرامی‌داشت هفته دولت 100 پروژه عمرانی و تولیدی در سطح شهرستان اردبیل به بهره‌برداری رسید. فرماندار اردبیل گفت: برای تکمیل این پروژه‌ها 70 میلیارد ریال هزینه شده است.
کاظم دبیر افزود: 1906 واحد مسکن مهر در اردبیل به همین مناسبت بهره‌برداری شده است.
سمنان- خبرنگار کیهان: به مناسبت هفته دولت چندین پروژه اجرا شده برق منطقه‌ای سمنان به بهره‌برداری رسید. سرپرست شرکت برق منطقه‌ای سمنان گفت: افزایش قدرت پست آهوان سمنان، احداث خط 63 کیلوولت شهرک صنعتی گرمسار، سیم‌کشی مدار دوم خط 63 کیلوولت میامی به بیارجمند از جمله طرح‌های افتتاح شده در هفته دولت در سطح استان است. سیدعلی اکبر صباغ هزینه اجرای این پروژه‌ها را 137 میلیارد ریال اعلام کرد.
کرمانشاه- خبرنگار کیهان: دومین حلقه چاه آب شهر اسلام‌آباد غرب مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مدیر آبفای شهرستان اسلام‌آباد غرب گفت: به منظور تقویت آب شرب، دومین حلقه چاه آب شهر اسلام‌آباد غرب مورد بهره‌برداری قرار گرفت. علی حسین منصوری جلیلیان افزود: حفر تجهیز و راه‌اندازی چاه جدید آب شهر حدود دو میلیارد و دویست میلیون ریال هزینه دربرداشت که اعتبار آن از محل اعتبارات عمرانی تأمین شد.
* 412 طرح در هفته دولت در استان کرمانشاه افتتاح شد. استاندار کرمانشاه گفت: به مناسبت هفته دولت 412 طرح مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. حجت‌الله دمیاد افزود: این طرح‌ها با اعتبار 702 میلیارد و 313 میلیون ریال و در زمینه‌های کشاورزی و عمرانی، آموزشی، دامپروری و راه‌سازی اجرا شده است.
* 174 طرح توسعه کشاورزی در هفته دولت به بهره‌برداری رسید. رئیس جهادکشاورزی استان کرمانشاه با اعلام این خبر گفت: با اجرای کامل طرح‌های کشاورزی در استان شاهد افزایش ظرفیت‌های مختلف در این بخش خواهیم بود. علی اشرف منصوری افزود: در مرحله اول طرح توسعه کشاورزی سهم استان کرمانشاه 137 میلیارد تومان تسهیلات با سود 7 درصد بوده است.
اهواز- خبرنگار کیهان: به مناسبت هفته دولت آزمایشگاه آب‌شناسی شرق اهواز با حضور مسئولان استانی افتتاح شد. رئیس مرکز بهداشت شرق اهوازگفت: این آزمایشگاه دارای فضایی بالغ بر 120 مترمربع است. مهرداد اعتبار مصرفی برای پروژه را 80 میلیون تومان اعلام کرد.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
نخستین جشنواره ادبی دفاع مقدس استان اصفهان با هدف تولید آثار فاخر ادبی، شناسایی نویسندگان و ارتقاء توانمندی آنان، آموزش و تربیت استعدادهای نویسندگان استان و ثبت خاطرات و روایت‌های دفاع مقدس آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی وتبلیغات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان، جشنواره ادبی خط انار با هم افزایی دستگاه‌های مرتبط با دفاع مقدس استان اصفهان از جمله سپاه صاحب‌الزمان(عج)، بنیاد شهید، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، اداره کل کتابخانه‌ها، شهرداری و جهاد کشاورزی استان در دو بخش داستان و رمان و خاطره و تاریخ شفاهی می‌پردازد.
نویسندگان و علاقه‌مندان در طول این جشنواره یک ساله با شرکت در کارگاه‌های داستان‌نویسی، خاطره‌نگاری، تاریخ شفاهی، نقد ‌‌آثار، بررسی سینمای جنگ، آموزش‌های لازمه را دیده و بعد از آن آثار خود را به دبیرخانه ارسال می‌کنند.
بنابراین گزارش، در اختتامیه جشنواره که به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در سوم خرداد سال آینده برگزار می‌شود به آثار برگزیده در بخش‌های رمان‌، داستان، خاطره و تاریخ شفاهی هدایای ارزنده‌ای اهداء خواهد شد.

 


یزد- خبرنگارکیهان:
وسعت زیاد و درآمد پایین شهرداری یزد از عواملی است که سبب عدم ارائه خدمات مطلوب به شهروندان این شهر شده است.
شهردار یزد با اعلام این خبر گفت: تراکم مسکونی زیر 80نفر در هکتار زیر خط فقر است و در چنین جمعیت شهری، خدمات، رفع ترافیک، فضای سبز، آسفالت و خدمات عمرانی به‌طور مطلوب انجام نمی‌شود.
محمدرضا عظیمی‌زاده افزود: شهر یزد می‌توانست 7هزار هکتار وسعت داشته باشد و 500هزار نفر را در این وسعت در خود جای دهد این درحالی است که اکنون وسعت شهر یزد 14هزار هکتار است که این عامل باعث می‌شود خدمات متوسط به شهروندان ارائه شود و هر خدمتی ارائه شود مطلوب نیست به عبارتی به جمعیتی خدمات ارائه می‌دهیم که عوارض 500هزار نفر پرداخت می‌شود.
به گفته وی، شهرهایی مانند یزد با عوامل طبیعی نظیر جنگل، کوه یا مرز شهرهای دیگر برخورد نمی‌کنند و بناهای شهری تا جایی که امکان دارد رشد می‌کند و مردم به ساخت و سازهای پراکنده روی می‌آورند و به مرور زمان وسعت شهر بزرگ شده ولی ارزش زمین افزایش پیدا نکرده است چراکه به وفور زمین در اطراف شهر در اختیار مردم قرار داده‌ایم. درحال حاضر بافت تاریخی خالی از سکنه شده و بافت فرسوده که می‌توانست با ایجاد طبقات مسکونی به ارتفاع برود و جمعیت خوبی را در خود جای دهد بلااستفاده مانده است.

 


برازجان- خبرنگار کیهان:
جلسه شورای آموزش و پرورش برازجان با حضور اعضای این شورا در دفتر مدیریت آموزش و پرورش برگزار شد.
مدیر آموزش و پرورش برازجان و دبیر شورا در این جلسه گفت: در شهرستان دشتستان و برازجان بین 110 تا 120 مدرسه تخریبی داریم که برای بازسازی و مرمت آن‌ها نیازمند اعتبار هستیم.
عباسعلی اسدی از توافق با شهرداری و شورای اسلامی شهرستان برای گرفتن سند مالکیت مدارس 40 تا 50 ساله خبر داد.
وی با اشاره به مسئله بیمه دانش‌آموزی گفت: در صورت وقوع حادثه، مبلغی که به عنوان دیه از سوی بیمه به دانش‌آموز پرداخت می‌شود بسیار ناچیز است.
در پایان معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شهرستان برازجان با اشاره به تبدیل شدن نمازخانه‌های چند مدرسه به کلاس درس گفت: اجازه نمی‌دهیم که نمازخانه‌ها را به کلاس درس تبدیل کنند.

 


زنجان- خبرنگار کیهان :
هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش با حضور مدیر آموزش و پرورش استان زنجان و رئیس دانشگاه پردیس فرهنگیان الزهرا برگزار شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در این جلسه به موفقیت‌های به دست آمده سازمان در هفته‌های اخبر اشاره کرد و گفت: براساس اعلام پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور سراسری، بیش از 107نفر از دانش‌آموزان استان رتبه‌های کمتر از هزار را به دست آورده‌اند.
امیر نظری همچنین اظهار داشت: 217نفر از دانش‌آموزان استانی در مسابقات فرهنگی و هنری به مرحله کشوری راه یافته‌اند. در ادامه این جلسه رئیس دانشگاه پردیس فرهنگیان شهید بهشتی (برادران) و فرزانه الله‌وردی رئیس دانشگاه پردیس فرهنگیان الزهرا (خواهران)گزارشی از وضعیت دانشگاه‌های فرهنگیان در استان زنجان ارائه کردند.
اسماعیل اولی با بیان اینکه اساسنامه دانشگاه پردیس در سال 90 مصوب شده است، خاطر نشان کرد: براساس این مصوبه، رئیس جمهور وقت، رئیس هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان و وزرای آموزش و پرورش و وزارت علوم از اعضای این هیئت امنا محسوب می‌شوند.
رئیس مرکز پردیس دانشگاه الزهرا زنجان نیز به برگزاری مسابقات فرهنگی- هنری مراکز تربیت معلم سراسر کشور به میزبانی دانشگاه الزهرا زنجان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در شهریورماه سال جاری نیز مسابقات فرهنگی و هنری مراکز پردیس دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی دانشگاه الزهرا در زنجان برگزار خواهد شد.

 


بوشهر- خبرنگار کیهان:
انجمن سینمای جوان بوشهر از راه‌یابی دو عکس این عکاس بوشهری به جشنواره جهانی فتوژورنالیسم آمریکا خبر داد.
103 هزار عکس توسط 5هزار و 600عکاس خبری و مستند از 124 کشور جهان به این جشنواره ارسال شده است که آثار 54 عکاس از جمله محمود صادقی هنرمند بوشهری پذیرفته شده است.
همچنین محمود صادقی با سه اثر به دومین جشنواره بین‌المللی عکس رژان با موضوع آب راه یافت.
با پایان مراحل داوری، دبیرخانه این جشنواره از میان 13هزار و 430 عکس رسیده از هزار و 569 عکاس، 141 عکس را برای ارایه در نمایشگاه پایانی دومین جشنواره انتخاب کردند که محمود صادقی با سه اثر بیشترین آثار راه یافته به این جشنواره را دارد.
محمود صادقی از عکاسان خبری فعال در سطح کشور است. وی موسس و رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان استان بوشهر و مسئول انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان استان است.

 


قائمشهر- خبرنگار کیهان:
نمایشگاه بزرگ عکس سرداران و شهداء گردان حمزه سیدالشهداء لشکر ویژه 25 کربلا استان‌های شمالی کشور در حسینیه عاشقان ثارالله قائمشهر برپا شد.
در این نمایشگاه 65 تابلوی عکس از سرداران و رزمندگان گردان حمزه سیدالشهدا از استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در سالهای دفاع‌مقدس و با موضوعات حماسه و ایثار و فداکاری‌ها و همدلی‌ها و مجاهدت و شهادت به معرض تماشا گذاشته شد.
این نمایشگاه به مدت یک هفته در حسینیه عاشقان ثارالله قائمشهر در جوار شهدای گمنام دائر بود.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
دانش‌آموزان دختر استان مرکزی، در سی و یکمین دوره مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم کشور خوش درخشیدند.
در سی و یکمین دوره مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم ویژه دانش‌آموزان دختر سراسر کشور که در قزوین برگزار شد، در رشته حفظ «زینب معصومی پویا» دانش‌آموز سال اول متوسطه، رتبه اول را کسب کرد، در رشته قرائت «شرمین خانمحمدی» دانش‌آموز سال چهارم متوسطه، رتبه چهارم را بدست آورد، در رشته حفظ «زهرا احمدوند» دانش‌آموز سال سوم متوسطه و در رشته قرائت «فرزانه اسدی» دانش‌آموز سال سوم راهنمایی به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
سرپرست حوزه هنری استان مرکزی از راهیابی آثار فیلم، عکس و فیلمنامه هنرمندان این استان به جشنواره ملی «تسنیم» خبر داد.
رضا میرزایی افزود: فیلم‌های مستند داستانی «پس از باران» ساخته محسن غلامی، «میزبانی» ساخته یوسف جعفری تولیدات واحد سینمایی حوزه هنری استان مرکزی، فیلمنامه «انتظار» نوشته حمیدرضا مجیدی، آثار عکاسی هنرمندان محمد ودوانی فراهانی و حمیدرضا مجیدی آثاری هستند که به دومین جشنواره ملی «تسنیم» که از تاریخ بیست و دوم ماه جاری به مدت پنج روز در مشهد مقدس برگزار شد، راه یافتند.
وی گفت: این جشنواره با هدف تشویق جامعه هنری کشور و ترغیب هنرمندان برای پرداختن به موضوع‌های مرتبط با قرآن‌کریم و استفاده از ظرفیت هنر برای ثبت و انتقال نقش قرآن در جوامع اسلامی و ایجاد زمینه مناسبت برای رقابت سازنده در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی هنر فیلمسازی برگزار شد.
همچنین به گزارش خبر نگار کیهان ،آثار عکاسان حوزه هنری استان مرکزی، به دومین جشنواره بین‌المللی «رژان» راه یافت.
سرپرست حوزه هنری استان مرکزی گفت: آثار حمیدرضا مجیدی، جابر غلامی، سعید رضا مقصودی و امید جعفرنژاد به این جشنواره راه یافت.
رضا میرزایی افزود: هیئت داوران این جشنواره متشکل از رخشان بنی‌اعتماد، میشل ستبون، سیف‌الله صمدیان، مجید سعیدی و ساعد نیک‌ذات از میان 13 هزار و 430 عکس رسیده از یکهزار و 569 عکاس، 141 عکس را برای ارائه در نمایشگاه پایانی دومین جشنواره بین‌المللی عکس «رژان» که از دوازدهم تا نوزدهم شهریورماه امسال در گالری‌های چهارفصل خانه هنرمندان در تهران برگزار می‌شود انتخاب کردند. این جشنواره با موضوع آب در دو بخش اصلی با موضوع آب و بخش ويژه با موضوع آب‌رسانی در تاریخ ذکر شده برگزار می‌شود.

 


سنندج- خبرنگارکیهان:
طی مراسمی با حضور ادبا، شعرا، فرهنگدوستان و اصحاب رسانه کردستان از کتاب کردی دلوپ(قطره) اثر دکتر بهروز خیریه رونمایی شد.
در این مراسم که به همت مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان برپا شد نویسنده کتاب گفت: این کتاب با مضمون عرفان در شعر کردی نگاشته شده است و هدف از نوشتن کتاب موضوع عرفان و تأثیرات آن برروی اشعار کردی است.
«بهروز خیریه» افزود: منظور من در این کتاب شعرهای عرفانی و مفاهیم عرفانی بوده است و به عمد نام کتاب را قطره گذاشتم چون واقعاً قطره‌ای از آن دریای وسیع عرفان اسلام است.
وی گفت: این کتاب 200 صفحه‌ای حاصل 10سال تلاش است که به بررسی زندگی‌نامه شعرای کرد و به زبان کردی نگاشته شده است.
گفتنی است کتاب دلوپ ششمین اثر دکتر بهروز خیریه است و کتاب پنجم وی با نام اهل‌بیت پیامبر(ع) در شعر شاعران کرد از سال 1390 تاکنون به علت استقبال مردم سه بار تجدید چاپ شده است.

 


اراک- خبرنگارکیهان:
نمایش «مجلس تعزیه شهادت امیرکبیر» به شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی راه یافت.
نمایش «مجلس تعزیه شهادت امیرکبیر» تولیدی از واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان مرکزی به کارگردانی مهدی دریایی به این جشنواره که در ماه جاری در تهران برگزار می‌شود راه یافت.
این مجلس به استعمار ستیزی امیرکبیر و شهادت مظلومانه‌اش می‌پردازد.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
به منظور احیای صنعت دستی چموش و چاروق‌دوزی در گیلان، کارگاه آموزشی این صنعت دستی در رشت برپا شد.
این کارگاه آموزشی به مدت 10 روز و با حضور 20 هنرمند صنایع دستی گیلان برای احیای صنعت چموش و چاروق‌دوزی که قدمتی هزار ساله دارند در رشت برپا شده است.
در حال حاضر تنها 2 هنرمند صنایع‌دستی در گیلان که یکی اهل فومن و دیگری اهل ماسوله است چموش و چاروق می‌دوزند.
گفتنی است چموش‌دوزی در سال 1389 از سازمان جهانی یونسکو مهر اصالت گرفت.

 


کرج- خبرنگار کیهان:
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از شناسایی و تعیین حریم دو محوطه تاریخی و باستانی در کرج خبر داد.
احدالله شریفی در جمع خبرنگاران گفت: این آثار در شورای فنی استان البرز به تصویب رسیدند.
وی افزود: محوطه باستانی احمد و محمود ماهدشت و همچنین تپه تاریخی گلستان مهرشهر تعیین حریم شدند. چرا که در معرض توسعه شهری قرار داشتند.
وی اظهار داشت: محوطه احمد و محمود و تپه تاریخی گلستان مهرشهر در سال 1382 شناسایی شدند و در بهمن سال 1390 در چهارمین همایش شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.
شریفی تصریح کرد: در بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان این اداره کل در هنگام مستندسازی پرونده ثبتی اثر و پژوهش بر روی سفال‌های به‌دست آمده مشخص شد که محوطه احمد و محمود در قرون اولیه تا قرون میانی اسلامی (سلجوقی- ایلخانی) محل سکونت بوده است.
وی در ارتباط با تپه تاریخی گلستان گفت: با مستندسازی پرونده ثبتی اثر و پژوهش بر روی سفال‌های به‌دست آمده و نیز فرم تپه و محوطه اطراف آن، قدمت تپه مزبور به دوره اشکانی تخمین زده می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10