(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 25 شهریور 1392 - شماره 20591

مدیر کل بیمه‌های سلامت وزارت کار و رفاه خبر داد
توزیع یارانه داروی بیماران خاص از ماه‌ آینده
وزیر ارتباطات: عضویت اعضای دولت در فیس بوک بررسی می‌شود
شفیعی: در سهمیه سوخت وسایل نقلیه تغییراتی ایجاد می‌شود
کوتاه اقتصادی
پناهیان خبر داد
انتقال مزایای بورس کالای ایران به کشاورزان
مدیر عامل جدید ایران خودرو: مشکلات فعلی صنعت خودرو ناشی از تحریم نیست
انباشت 250 هزار کیسه خون در گمرک به علت مشکلات ارزی
رشد با احتیاط شاخص بورس
چیت‌چیان:اجرای هدفمندی یارانه‌ها به وزارت نیرو کمک نکرد
ارائه آمارهای ضد و نقیض در پرداخت مطالبات گندم‌کاران
اعلام تعرفه همراه اول برای حجاج
   


ردیف اعتباری بیماران خاص براساس جمعیت تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر بین آنها توزیع می‌شود.
مدیر کل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد 79 درصدی ردیف اعتباری بیماران خاص در سازمان بیمه سلامت نسبت به سال گذشته خبر داد.
محمدباقر هوشنگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ردیف اعتباری 215 میلیارد تومانی در ارتباط با بیماران خاص ذیل ردیف اعتباری سازمان بیمه سلامت که برای توزیع بین سازمان‌های بیمه‌گر لحاظ شده اظهار امیدواری کرد، با توزیع این اعتبارات، مشکلات بیماران خاص هر چه سریعتر برطرف شود.
وی با بیان اینکه علاوه بر این مبلغ 400 میلیارد تومان نیز به عنوان یارانه داروی بیماران خاص در نظر گرفته شده تاکید کرد: هزینه بیماران خاص بیش از مبالغ در نظر گرفته شده است و باید دو وزارتخانه رفاه و بهداشت با هماهنگی و توجه بیشتر با اختصاص اعتبار از سایر ردیف‌های اعتباری‌شان، کسری بودجه بیماران خاص را جبران و برطرف کنند.
مدیر کل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در صددیم از ابتدای مهر ماه امسال یارانه داروی بیماران خاص را توزیع کرده و تا دی ماه نیز تمامی 1800 میلیارد تومان یارانه دارو را بین سازمان‌های بیمه‌گر توزیع کنیم.

 


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بررسی موضوع عضویت اعضای دولت در فیس بوک توسط کارگروه ویژه ریاست جمهوری خبر داد.
محمود واعظی با اشاره به فعالیت برخی از اعضای دولت در شبکه اجتماعی فیس بوک از گذشته تاکنون، گفت: برخی از دوستان در گذشته در این شبکه اجتماعی فعال بوده‌اند و این کار در حال حاضر نیز ادامه دارد.
وی افزود: اما، بنده نه در گذشته و نه در حال حاضر به دلیل کمبود وقت، فعالیتی در این شبکه نداشتم و علاقه‌ای نیز به ایجاد صفحه‌ای که مدیریت آن در اختیار دیگران باشد ندارم.
او خاطرنشان کرد: با مشورت صورت گرفته در آخرین جلسه هیات دولت، مقرر شد که کارگروهی در ریاست جمهوری تشکیل و گزارش نتایج بررسی‌های خود را به رئیس‌جمهوری ارائه کند تا پس از آن در این خصوص تصمیم‌گیری صورت گیرد.
وی در گفت‌وگو با برنامه کنکاش تلویزیون با اشاره به تلاش‌های ارزشمندی که در زمان وزارت مهندس غرضی در خصوص توسعه تلفن ثابت صورت گرفته است، تصریح کرد: اگرچه از توسعه صورت گرفته در گذشته در این حوزه راضی هستیم اما معتقدیم پس از خصوصی‌سازی مخابرات، تلفن ثابت مورد بی‌مهری قرار گرفته و اگر همین سیاست دنبال شود، در آینده، بار دیگر شاهد انتظار مردم برای دریافت تلفن ثابت خواهیم بود.
وی افزود: باید سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت گیرد چرا که خصوصی‌سازی مخابرات به صورت یکپارچه بوده و تلفن همراه و تلفن ثابت در کنار هم خصوصی شده است.
محمود واعظی همچنین با بیان این مطلب که طی سال‌های گذشته تلفن همراه از نظر کمیت رشد خوبی داشته است، تصریح کرد: معتقدیم از نظر کیفیت باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.
وی استفاده از تلفن همراه در هر مکان را حق مردم دانست و ادامه داد: جلسات متعددی که با اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد مدیران این اپراتورها نیز معتقدند باید بر روی کیفیت کار کنند.
او تاکید کرد: اپراتور سوم تلفن همراه نیز از زمان فعالیت خود روند کندی داشته که با ملاقات‌های انجام شده قول داده‌اند تا ادامه کار سرعت بیشتری پیدا کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از اصول مطرح در وزارت ارتباطات را توجه به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با ایجاد اپراتورهای جدید و حمایت از بخش خصوصی رقابت سالم میان آنها ایجاد شود.
وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به اشتیاق موجود در کشور و تلاش‌ها برای ایجاد دولت، تجارت و آموزش الکترونیکی، پهنای باند موجود را ناکافی دانست و تصریح کرد: باید زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند و امیدوارم در صورت تحقق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پهنای باند بین‌الملل تا سال آینده، دو برابر شود.وی در ادامه خاطرنشان کرد: تصمیم بر آن است تا با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و پهنای باند دو مگابایت بر ثانیه برای خانه‌ها تامین شود.
محمود واعظی با اشاره به مباحث مد نظر مقام معظم رهبری در این حوزه تصریح کرد: اینترنت و فضای مجازی ابزار بسیار خوبی برای پیشرفت و ارتقا، آگاهی محسوب می‌شود اما در این میان برخی آسیب‌ها از طریق مشکلات غیراخلاقی و سایت‌های مجرمانه‌ای که به دنبال برخوردهای ضد دینی هستند نیز وجود دارد.
وی در خصوص نحوه برطرف کردن این مشکلات گفت: از طریق تولید محتوا می‌توان برخی از مسائلی که در حوزه‌های اقتصادی فرهنگی اجتماعی و سیاسی به وجود می‌آید را برطرف کرد.
واعظی افزود: اما در آن حوزه مانند سایت‌های غیراخلاقی که کانون خانواده را هدف گرفته‌اند باید از لحاظ فنی زمینه‌ای را فراهم کنیم که این سایت‌ها از دسترسی خانواده‌ها به دور باشند.
وی تاکیدکرد: البته این محدودیت نباید موجب کاهش سرعت دسترسی و یا محدودیت در دسترسی به سایت‌های مجاز علمی و تجاری شود.

 


رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور برخی جزئیات 3 سناریوی پیشنهادی این ستاد برای اصلاح سهمیه بنزین و گازوئیل را تشریح کرد.
مجتبی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اواخر دولت دهم 3 سناریو برای اصلاح سهمیه بنزین و گازوئیل برخی خودروها و موتورسیکلت‌ها تهیه شد که به علت نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست جمهوری، تصمیم‌گیری در مورد این موضوع به دولت یازدهم موکول شد.
وی اظهار کرد: در صورتی که یکی از این 3 سناریو اجرا شود، حجم کل سوخت یارانه‌ای کاهش خواهد یافت.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در مورد این که سهمیه سوخت کدام یک از وسائل نقلیه در این سناریوها اصلاح خواهد شد، گفت: در این 3 سناریو اصلاح سهمیه بنزین موتورسیکلت‌های توقیف شده و یا فاقد پلاک ملی، خودروهایی که بیش از دو ماه در پارکینگ توقیف شده‌اند، وانت‌بارهایی که در طرح ساماندهی شرکت نکرده‌اند، خودروهایی که از کاربری آژانس‌ها خارج شده‌اند و تغییر سهمیه گازوئیل خودروهای باری مورد نظر است.
شفیعی در پاسخ به این سوال که سال گذشته اعلام شد اصلاح سهمیه سوخت این موارد انجام شده توضیح داد: درست است اما این اصلاحات به طور کامل انجام نشد. به طور مثال در مورد وانت‌هایی که در طرح ساماندهی شرکت نکرده‌اند تنها 25 درصد از سهمیه سوخت آنها حذف شد، اما در صورت تصویب یکی از این سناریوها سهمیه این وانت‌بارها تبدیل به سهمیه عادی می‌شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در پاسخ به این سوال که آیا در این 3 سناریو سهمیه خودروهای شخصی هم اصلاح می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: در این سناریوها اصلاح سهمیه سوخت خودروهای شخصی دیده نشده است.

 


* روزانه حدود 30 تن انواع دارو از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) ترخیص و روانه بازار می‌شود.معاون امور گمرکی گمرک ایران با بیان مطلب فوق گفت: از ابتدای امسال تا 19 شهریور 6928 تن انواع دارو به ارزش 546 میلیون و 880 هزار دلار از طریق گمرک‌های اختصاصی ترخیص کننده دارو وارد کشور شد.
* عوارض برق از ابتدای سال اعمال و از قبض دوره جاری به بعد حساب می‌شود و براین اساس عوارض گرفته نشده از ابتدای سال تا قبض دوره جدید نیز به صورت اقساط تا پایان سال 92 از مشترکین اخذ خواهد شد. مدیر کل امور مشترکین شرکت توانیردر مورد اخذ عوارض برق اظهار کرد: براساس بند 69 قانون بودجه سال 92 که در خرداد ماه به تصویب و به وزارت نیرو ابلاغ شد به ازای هر کیلو وات ساعت برق مصرفی مشترکین به جز مشترکین خانگی روستایی مبلغ 30 ریال دریافت شود.
* رئیس کمیسیون کشاورزی از ترخیص دان مرغ دپو شده در گمرک خبر داد و افزود: دپوی 30 روزه دان مرغ در گمرکات موجب توقف جوجه‌ریزی مرغ‌داران، ذبح مرغ‌های تخم‌گذار و افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار شد.
* در معاملات دیروز 52/3 میلیون سهم و اوراق به ارزش 688/5 میلیارد ریال از سوی خریداران مورد معامله قرار گرفت و شاخص فرابورس با رشد 0/36 درصدی 2/3 واحد افزایش یافت و به رقم 670/3 واحد رسید. در میان شرکت‌های فرابورسی، بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 8/5 میلیون سهم ذوب آهن اختصاص داشت و در عین حال کمترین حجم معاملات به مبادله یک هزار سهم بیمه کارآفرین در بازار پایه تعلق گرفت.
* همزمان با تولید بومی و ملی یک کاتالیست واحدهای پلی‌اتیلنی در داخل کشور، واردات کاتالیست‌های چینی به برخی از مجتمع‌های پتروشیمی ایران متوقف شده است. پس از توقف واردات کاتالیست و افزودنی‌های شیمیایی شرکت‌های بازل ایتالیا،‌ مرک، بازل و فلوکای آلمان و چند شرکت سوئیسی و هلندی به صنعت پتروشیمی ایران، ورود یک محصول مشابه دیگر هم از شرکت ساینوپک چین به حالت تعلیق درآمد. براین اساس با برنامه‌ریزی متخصصان ایرانی، برای نخستین‌بار در صنعت پتروشیمی کاتالیست DQC-401 واحد پلی‌اتیلن سبک خطی در داخل کشور بومی‌سازی و واردات این محصول پتروشیمیایی از شرکت ساینوپک چین متوقف شده است.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 4480 الی 4487، 7732 الی 7735، 7739، 7796، 7778، 7779، 7711، 7712 و 7714 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


عزم بورس کالا، انتقال مزایای این بورس به کشاورزان است.
حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، میزان معاملات محصولات کشاورزی از ابتدای سال 1392 را 17/730 تن شامل انواع محصولات همچون ذرت دانه‌ای، شکر، گندم، جو دامی و برخی کنجاله‌ها به ارزش حدود 165 میلیارد ریال اعلام کرد و با تاکید بر اینکه گسترش معاملات محصولات کشاورزی از اولویت‌های بورس کالاست به تشریح برخی اقدامات انجام شده در این راستا پرداخت.
پناهیان گفت: تعریف قراردادهای آتی بر روی دارایی‌های پایه کشاورزی مانند ذرت، کنجاله سویا و زیره جهت پوشش ریسک فعالان بازار از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است و در این راستا تعاملات لازم با ذی‌نفعان و فعالان بازار این محصولات از جمله تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط مانند اتحادیه مرغداران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و فعالان و تجار بازار زیره سبز برای شروع پررونق معاملات آنها در بورس کالا صورت گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به تصویب و پذیرش قرارداد آتی زیره در هیئت پذیرش، تاکید کرد: پیگیری پذیرش سایر دارایی‌های پایه مانند ذرت و کنجاله سویا در قراردادهای آتی نیز ادامه دارد.
مدیرعامل بورس کالای ایران اقدام بعدی در توسعه معاملات بخش کشاورزی در این بورس را تهیه پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی عنوان کرد.
وی با اشاره به در دستور کار قرار دادن استقرار نظام انبارداری در بورس کالای ایران، گفت: برای اجرایی شدن آیین‌نامه ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و شروع عرضه محصولات منتخب از طریق انبارهای یاد شده، انتخاب انبارهای اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی و کشاورزی، شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی و سازمان مرکزی تعاون روستایی و همچنین شناسایی انبارهای کشاورزی در اقصی نقاط ایران برای استفاده از پتانسیل انبارها صورت گرفته و تدوین دستورالعمل پذیرش انبارها و ضوابط فنی و استانداردهای انبارهای مورد پذیرش و اقدام در جهت راه‌اندازی سامانه الکترونیکی صدور قبض انبار در بورس کالا در دستور کار قرار گرفته است.
پناهیان اقدام بعدی در توسعه معاملات بخش کشاورزی در این بورس را تشکیل کارگروه‌های ویژه عنوان کرد و گفت: کارگروه ویژه توسعه معاملات محصولات کشاورزی و کارگروه بررسی و بازبینی مقررات بورس کالا در حوزه محصولات کشاورزی در بورس کالا با حضور کارشناسان بورس کالا، وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و کارگزاران کشاورزی از مدت‌ها قبل آغاز به کار کرده و جلسات متعددی را نیز برگزار کرده است.
وی افزود: ضمن آنکه در راستای شناسایی بازار برخی محصولات پذیرش شده در بورس از جمله شکر، تخم‌مرغ و... بررسی عرضه محصولات کشاورزی کارگروه‌های کارشناسی تشکیل شده است.
پناهیان در پایان با تاکید بر عزم بورس کالا در انتقال مزایای بورس کالای ایران به کشاورزان در قالب توانمندسازی آنان از طریق ابزارهای مالی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد ثبات نسبی در بازار از محصولات، در آینده نزدیک قراردادهای آتی بر روی برخی از آنها راه‌اندازی و امکان پوشش ریسک برای کشاورزان فراهم شود.

 


مدیر عامل جدید ایران خودرو گفت:‌ باید به گونه‌ای حرکت کنیم که در سال چهارم دولت فعلی به مرحله خودروساز شدن برسیم.
به گزارش ایسنا، هاشم یکه‌زارع در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل جدید و قدیم شرکت ایران خودرو اظهار کرد: اگر قرار باشد چهار سال دیگر به وضعیت تولید خودرو در دو سال پیش برسیم مطلوب نخواهد بود.
وی با بیان این‌که به گونه‌ای باید حرکت کنیم که در سال چهارم این دولت خودروساز شویم خاطرنشان کرد: چند سال پیش ادعای تولید خودروی ارزان قیمت در کشور مطرح شد اما به مرحله اجرا نرسید.
یکه زارع ادامه داد: بنابراین باید به سمتی برویم که سالانه یک میلیون دستگاه خودروی ارزان قیمت را در داخل عرضه کرده و یک میلیون دستگاه خودرو را صادر کنیم.
وی افزود: متاسفانه در چند سال اخیر بسیاری از نیروهای زبده صنعت خودرو به هر دلیلی از این صنعت جدا شدند بنابراین از تمام آن‌ها می‌خواهم برای کمک، به این صنعت بازگردند.
یکه زارع با بیان این‌که باید از قطعه سازان حمایت کنیم تا به توان طراحی قطعات دست یابند تصریح کرد: ان شاءالله با این روند در سال چهارم دولت فعلی خودروهای با برند ایرانی داشته و نیمی از آن‌ها را صادر کنیم.
وی افزود:‌ بنابراین باید دو شرکت ایران خودرو و سایپا در جهت طراحی و تولید پلت فرم مشترک حرکت کند. به گونه‌ای که با استفاده مشترک از برخی از قطعات تیراژ تولید آن‌ها افزایش و هزینه‌های تولید کاهش می یابد.
مدیر عامل جدید ایران خودرو با بیان این‌که کاهش چند درصدی قیمت محصولات این شرکت پس از آغاز طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها کار درستی نبود اظهار کرد: این اقدام اگرچه با نیت خوبی صورت گرفت اما این باور را ایجاد کرد که قیمت خودرو چنان گران است که می توان به راحتی درصدی را کاهش داد در صورتی که این گونه نبود.
وی ادامه داد: متاسفانه در سال 84 که وزیر جدید صنایع و معادن منصوب شد به دلایل نامعلومی جلسات شورای سیاست گذاری خودرو تعطیل و این صنعت دچار روزمرگی شد.
وی افزود: بنابراین نمی توانیم ادعا کنیم که تمام مشکلات فعلی صنعت خودرو ناشی از تحریم بوده است زیرا باید دید چه عوامل دیگری در کار بوده که صنعت خودرو به وضع فعلی رسیده است.
وی با بیان این‌که تمام مدیران قبلی ایران خودرو از غروی، منطقی تا نجم‌الدین زحمات زیادی در این شرکت کشیده‌اند تصریح کرد:‌ رسمی در ایران خودرو وجود دارد که مدیران واحدها هنگام خداحافظی مدیر عامل وقت هدیه‌ای را به او تقدیم می کنند. مدیران فعلی نیز با پول خودشان خودرویی را به نجم الدین هدیه کردند.
وی ادامه داد: یک مدیر برای آن که بتواند برنامه‌های خود را پیاده کند حداقل به چهار سال زمان نیاز دارد البته بیش از شش سال باقی‌ماندن یک مدیر در یک پست نیز درست نیست زیرا به تدریج دچار روزمرگی می‌شود.
او گفت: رییس جمهوری آمریکا دارای اختیارات خاص و البته محدودی است که با استفاده از یکی از آن‌ها صنعت خودرو ایران را تحریم کرد بنابراین کسانی که به صورت غیرمنصفانه به صنعت خودروی داخلی حمله می کنند به سمتی نروند که در کنار رییس جمهوری آمریکا قرار بگیرند.
مدیر عامل جدید ایران خودرو ادامه داد: از آن سو نیز صنعت خودرو نباید دچار روزمرگی شود مدتی است که نگاه استراتژیک به دلیل حواشی موجود در صنعت خودرو مغفول مانده است به گونه‌ای که مدیران ارشد تنها مسائل روزمره را دیده و از برنامه‌های بلند مدت غافل شده‌اند.
وی افزود: ما هنوز به مرحله خودروساز شدن نرسیده‌ایم؛ مردم در انتخابات حماسه سیاسی آفریدند و بخش دوم فرمایشات مقام معظم‌رهبری خلق حماسه اقتصادی در سال جاری است که به ویژه باید در صنعت خودرو محقق شود.

 


نایب رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی از انباشت 250 هزار عدد کیسه خون به ارزش 3 میلیون یورو در گمرک خبر داد.
ابوالفضل صانعی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این کیسه‌‌ها از فرانسه وارد شده‌اند و دلیل اصلی انباشت آن‌ها در گمرک نیز این است که این کیسه‌ها بر اساس ارز مرجع ثبت سفارش شده‌اند و حالا که وارد گمرک شده‌اند، وارد‌کننده باید مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای را به بانک مرکزی پرداخت کند که این اتفاق هنوز رخ نداده و ابهام به وجود آمده در این زمینه باعث انباشت کیسه‌های خون در گمرک شده است.
وی با اشاره به این که نیاز سالانه کشور به کیسه خون حدود 3 میلیون عدد است، افزود: از این مقدار حدود 2 میلیون کیسه باید وارد شود و ظرفیت تولید یک میلیون کیسه نیز در داخل وجود دارد.
او با بیان این که در زمینه تولید و واردات کیسه خون با مشکلات زیادی مواجه هستیم، گفت: تا قبل از 4 سال پیش سازمان انتقال خون برای تامین کیسه خون موردنیاز خود مناقصه‌ها را به صورت ارزی برگزار می‌کرد که واردکنندگان با این نوع مناقصه مشکلی نداشتند اما از زمانی که مناقصه‌ها به صورت ریالی برگزار می‌شود به دلیل نوسان‌های شدید نرخ ارز و بالا رفتن ریسک، دیگر واردکنندگان مطرح و صاحب برند در مناقصه‌های سازمان انتقال خون شرکت نمی‌کنند.
او با تاکید بر این که تامین نیاز کشور به کیسه خون از طریق واردات نیاز به برنامه‌ریزی جدی‌تری دارد، عنوان کرد: در اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات کیسه خون تاخیر زیادی رخ داده و باعث خواب سرمایه واردکنندگان شده است. در همین حال ورود واردکنندگان کم‌تجربه به عرصه واردات کیسه خون نیز باعث شده تا تامین نیاز کشور به این محصول کلیدی با مشکلاتی مواجه شود.
بر اساس این گزارش براساس آمار گمرک ایران در 5 ماه نخست امسال 118 تن کیسه خون از پلیمرهای اتیلن به ارزش 5/4 میلیون دلار و 7/1 تن کیسه خون از سایر مواد پلاستیکی به ارزش بیش از 10 هزار دلار وارد کشور شد.

 


شاخص بورس تهران در معاملات دیروز به رشد با احتیاط خود ادامه داد.
به گزارش ایسنا در معاملات روز یکشنبه بورس تهران دماسنج بازار سرمایه به حرکت صعودی و آرام خود ادامه داد و با 283 واحد رشد تا نیمه 59 هزار واحد بالا رفت.
به این ترتیب در معاملات دیروز بورس تهران دماسنج بازار سرمایه با تاثیر مثبت شرکت‌های مطرحی چون هلدینگ خلیج‌فارس، بانک ملت، بانک صادرات، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، بانک تجارت، داروپخش، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی خارک و فولاد مبارکه به کانال 59 هزار و 401 واحدی رسید.
در بازار دیروز بانک صادرات با صف خرید 40 میلیونی بیشترین صف خرید بازار را به خود اختصاص داد و شرکت‌های کشتیرانی، توسعه صنایع بهشهر و نفت پارس بهترین تقاضای خرید را به خود اختصاص دادند این در حالی است که شرکت‌های مپنا، نورد آلومینیوم و نیرو ترانس از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.
در این بازار نمادهای فلزی، پتروشیمی و ساختمانی مثبت شد و در شرکت‌های بانکی نیز قیمت‌های مثبت ایجاد شد به طوری که غیر از بانک‌های سینا، بانک اقتصاد نوین و سرمایه، روند مثبتی در سایر نمادهای بانکی حاکم شد.
همچنین دیروز نماد معاملاتی شرکت سیمان فارس و خوزستان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و نماد معاملاتی شرکت البرزدارو پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، بدون محدودیت نوسان قیمت باز شد.
از سوی دیگر در بازار دیروز اعلام خبر عرضه اولیه سهام پتروشیمی جم در روز سه‌شنبه جاری، بر روند عرضه‌ها در بازار به خصوص شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی شتاب بخشید و نماد سهامدار عمده این شرکت یعنی صندوق بازنشستگی با صف خرید همراه شد.
در مجموع در بازار یکشنبه بیش از 413 میلیون سهم به ارزش 163 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 291 هزار میلیارد تومان رسید.

 


اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به وزارت نیرو کمک نکرد.
حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این که آیا اصلاح قیمت در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها کمک کرد یا نه گفت: خیر، میزان افزایشی که در قیمت حامل‌های انرژی صورت گرفت به ویژه در حوزه برق و آب کافی نبود به گونه‌ای که قیمت متوسط از 17 تومان به 43 تومان افزایش یافت اما از این مبلغ 166 ریال را باید به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برمی‌گرداندیم. بنابراین نرخ دریافتی 264 ریال می‌شد اما در عوض بسیاری از هزینه های ما افزایش پیدا کرد.
وی افزود: از سوی دیگر در بخش وصول مطالبات مشکل داشتیم بنابراین آنچه که اکنون به دست صنعت می‌رسد به ازای هر کیلووات ساعت حدود 200 ریال است در حالی که هزینه‌هایمان بیش از دو برابر شده است. لذا اجرای این قانون برای خدمات آب و برق باعث افزایش سرمایه مالی نبوده است.
وزیر نیرو با تأکید بر این که کاهش درآمدها باعث می‌شود کیفیت خدمات صنعت آب و برق کاهش پیدا کند اظهار کرد: این مسئله باعث شده میزان سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق کاهش پیدا کند. فاصله بسیار زیاد درآمدها و هزینه‌ها باعث شده که میزان تعمیرات و نگهداری شبکه و نیروگاه‌ها کاهش پیدا کند که نتیجه مستقیم آن می‌تواند خاموشی باشد.
چیت‌چیان با بیان این که عدم توازن بین قیمت فروش و هزینه تمام شده موجب می‌شود که مردم متضرر شوند، تصریح کرد: معتقدیم به تدریج، با مبنای منطقی و با در نظر گرفتن قدرت خرید مردم قیمت‌ها واقعی شوند چرا که در پی آن کیفیت افزایش پیدا می‌کند و خدمات صنعت آب و برق بهبود می‌یابد.
وی با تأکید بر این که مدیریت تقاضا و مصرف یکی از ارکان وزارت نیرو است، گفت: میزان مصرف انرژی مردم ما در مقایسه با نقاط دیگر جهان بالا است.
وزیر نیرو با اشاره به این که افزایش قیمت برق می‌تواند در مصرف انرژی تأثیرگذار باشد گفت: هزینه برق در کشور ما حدود دو سنت است در حالی که قیمت برق در کشورهای مختلف بین 10 تا 15 سنت محاسبه می‌شود که چندین برابر قیمت کشور ما است. بنابراین به چگونگی مصرف برق توجه می‌شود.
چیت‌چیان در ادامه با تأکید بر این که کشور پایین‌ترین راندمان آبیاری در حدود 33 درصد را دارد گفت: مردم کشورهای دیگر با اصلاح سیستم‌ها توانسته‌اند با مصرف آب کمتر تولید کشاورزی را افزایش دهند.
وی تصریح کرد: 92 درصد کل منابع در دسترس در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. ما می‌توانیم مصرف آب را بدون کاهش درآمد کشاورزان کم کنیم، این کار را می‌توان با کاشت محصولاتی که نیاز به آب کمتر دارند انجام داد به عنوان مثال در جایی مثل اصفهان که در حال حاضر با کمبود آب مواجه است شالیکاری الگوی کشت مناسبی نیست بلکه می‌توانیم محصولات دیگر را جایگزین کنیم.
وزیر نیرو با تأکید بر اینکه الگوی کشت در اصفهان در کمبود آب زاینده رود تأثیرگذار است گفت: سطح زیرکشت به شدت توسعه پیدا کرده و این موضوع مختص فقط زاینده‌رود نیست بلکه مناطق دیگر و دریاچه ارومیه با همین موضوع مواجه هستند.
وی ادامه داد: کشاورزان همچنین می‌توانند الگوی آبیاری خود را اصلاح کنند و به جای الگوی آبیاری غرقابی از روش‌های مدرن آبیاری که متکی بر روش‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی است استفاده کنند؛ همچنین کشت‌ها را می‌توان به کشت گلخانه‌ای تبدیل کرد که باعث تولید بیشتر محصول، مصرف آب کمتر و افزایش درآمد می‌شود.
وزیر نیرو با اشاره به این که بخشی از منابع مالی آب کشور سالانه به توسعه روش‌های آبیاری اختصاص پیدا می‌کند گفت: وزارت کشاورزی می‌تواند به مردم وام دهد و یا بخشی از هزینه‌ها را متحمل شود تا این سیستم‌ها را در مناطق کشاورزی توسعه دهد.

 


سخنگوی خرید تضمینی گندم بانک سپه با بیان اینکه 100 میلیارد تومان مابه‌التفاوت پول گندمکاران پرداخت شد، گفت: 120میلیارد تومان بقیه نیز به محض وصول اطلاعات خرید گندم، پرداخت می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گندمکاران بالغ بر 220 میلیارد تومان از مطالبات معوقه خود را دریافت کرده‌اند و در واقع وجه مربوطه به حساب آنها واریز شده و قابل برداشت است.
محسن دارایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه آیا پول مابه‌التفاوت افزایش نرخ 80 تومانی خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت شد، گفت: روز پنجشنبه 100 میلیارد تومان به حساب گندمکاران واریز شد و 120 میلیارد تومان نیز به محض وصول اطلاعات خرید (فلاپی حاوی اطلاعات) از سوی شرکت بازرگانی دولتی بلافاصله پرداخت می‌شود.
سخنگوی خرید تضمینی گندم بانک سپه افزود: 220 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مابه‌التفاوت افزایش نرخ خرید گندم به حساب بانک سپه واریز شده است و هیچ نگرانی برای پرداخت ندارد و با وصول اطلاعات خرید بلافاصله به حساب کشاورزان پرداخت می‌شود. بنابراین گزارش: دولت در اواسط فصل خرید، نرخ گندم را از 720 تومان به 800 تومان افزایش داد و مسئولان خرید را موظف کرد، پول مابه‌التفاوت‌های افزایش نرخ را نیز پرداخت کنند. از این بابت 220 میلیارد تومان شرکت بازرگانی دولتی به عنوان مسئول خرید به کشاورزان بدهکار است.
دارایی همچنین در خصوص 400 میلیارد تومان بدهی خریدهای جاری نیز گفت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور قرار است تا آخر هفته جاری این مبلغ را تأمین اعتبار کند. همچنین به گزارش ایرنا، عباس قبادی در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان اظهار داشت: طی شهریور ماه جاری بیش از 4 میلیون و 700 هزار تن گندم به مبلغ حدود 400 میلیارد تومان از کشاورزان کشور خریداری شده است.
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران افزود: براساس برآوردها، 7میلیون و 500 هزار تن واردات گندم خواهیم داشت که شورای خرید مناقصات و مکانیزم لازم را به اجرا خواهد گذاشت و مقدار واردات متناسب با خرید گندم در داخل کشور خواهد بود.

 


مکالمه در ایام حج امسال با سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری همراه اول، هر دقیقه تماس از کشور عربستان با ایران یک هزار و 500 تومان، مکالمه دریافتی 700 تومان و ارسال پیامک نیز 500 تومان است.
مانند هر سال تلفن همراه یکی از ملزومات حجاج خواهد بود و اپراتورهای تلفن همراه نیز علاوه بر قیمت‌های ثابت رومینگ، با مذاکره با اپراتورهای کشور عربستان، تخفیف‌هایی را برای حجاج در نظر می‌گیرند.
در تجربه‌های سال‌های اخیر دیده شده که دلالان سیم‌کارت‌های عربی با شگردهایی از جمله گفتن این جمله غیرواقعی که «روشن کردن تلفن همراه در کشور عربستان دارای هزینه است»، در فرودگاه‌های کشور حجاج را برای خرید سیم‌کارت عربی قانع می‌کنند.
همچنین اغلب حجاج که از تعرفه‌های رومینگ اپراتور خود برای ایام حج اطلاع کافی ندارند، با شنیدن این جمله که «مکالمه سیم‌کارت‌های ایرانی در حج گران است» قانع شده و سیم‌کارت عربی تهیه می‌کنند. اما اطلاع از تعرفه مکالمات حجاج همواره از طریق سایت همراه اول و سامانه پیامکی 8070 مقدور است.
امکان انتقال شارژ از ایران برای زائرین از طریق سایت همراه اول و انتقال شارژ از سیم‌کارت‌های دائمی به اعتباری از مزایای استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول در کشور عربستان است.
تعرفه تماس با ایران در سیم‌کارت همراه اول، کمتر از تعرفه سیم‌کارت‌های عربی است.
همچنین برای بستگان (تماس‌گیرنده) که در ایران حضور دارند مکالمه شهری محاسبه می‌شود. اما در صورت استفاده از سیم‌کارت‌های عربی برای بستگان هزینه مکالمه بین‌الملل (هر دقیقه 700 تومان) به مقصد عربستان محاسبه می‌شود؛ ضمن اینکه سیم‌کارت‌های عربی بعد از سفر بلا استفاده هستند.
همچنین حجاج باید به یاد داشته باشند که مانند همیشه، هزینه مکالمات رومینگ به دقیقه رند می شود. روشن کردن گوشی تلفن همراه در کشور عربستان رایگان است و هزینه‌ای ندارد و دریافت پیامک نیز رایگان است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10