(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 25 شهریور 1392 - شماره 20591

حدیث دشت عشق
تیم پر ستاره کشتی آزاد ایران در آوردگاه بوداپست از امروز به روی تشک می ورد
امید به کسب پنجمین عنوان قهرمانی جهان
اخبار کوتاه از فوتبال
ملی پوش بسکتبال ایران در لیگ کویت
انتخاب معاون ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان
سفر بلاتر به تهران و هدیه یک میلیون دلاری
ایران یک گام دیگر به میزبانی جام ملت های آسیا نزدیک شد
نظارت مربی بر کار ملی‌پوشان از طریق موبایل
اعلام آمادگی سرپرست فدراسیون قایقرانی برای کناره گیری
خواندنی از ورزش ایران
   


به یاد بسیجی شهید «مصطفی افغانی»(ارجمندکیا)
ای خوشا با فرق خونین در لقای یار رفتن

سال 1345 دیده به جهان گشود. از همان دوران کودکی گویی زمینی اهل آسمان بود که یک چند به میهمانی اهل خاک آمده بود. دل را از پرتو خورشید ایمان باصفا کرده بود و پروانه صفت از شور هجر دلدار می‌سوخت.
از آنجا که بر بلندای بام شریعت جای داشت، پیوسته از چشمه حکمت جان می‌گرفت و سوره رحمت و شعر بلند نبوت بر لبان حقیقت‌جوی‌اش جاری بود و قرار بی‌قراری دل را تلاوت صحیفه بیداری می‌د‌انست.
از این رو اهل دلی خجسته خصال شده بود که پیوسته جام شادی را در بزم دوستان به گردش درمی‌آورد.
در پی تربیت کودک نادانی، هفت سال در مکتب علم‌آموزان جای گرفت و چندی پس از آن با هجوم کوردلان بعثی، همراه با شیران روز و زاهدان شب، قدم در سرزمین عشق و ایثار نهاد چرا که رضای معبود را در این امر می‌دانست تا اینکه سرانجام سال 1361 در «جنوب»، به جمع بی‌نشان‌ها پیوست و پس از چهارده سال نشانی از بی‌نشانی او یافت شد.
بسیجی شهید «مصطفی افغانی» (ارجمندکیا)، سال 1345 در خوراسگان متولد شد و در 24/4/1361 در منطقه پاسگاه زید به شهادت رسید.

 


سرویس ورزشی-
چهل و چهارمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان جهان در حالی از امروز آغاز می‌شود که تیم ملی کشتی آزاد کشورمان امید زیادی دارد که با کسب مقام نخست، عناوین قهرمانی خود را به عدد 5 برساند.
چهل و چهارمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان جهان از امروز در بوداپست مجارستان آغاز می‌شود و تیم ایران با ترکیب المپیکی خود ( به جز وزن 74 کیلوگرم) می‌خواهد تا به پنجمین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها دست یابد. پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران در رقابت‌های جهانی امسال، مهدی تقوی (66 کیلوگرم) است که دو مدال طلای جهانی (2009 و 2011) را در کارنامه دارد. هر چند او نتوانست در المپیک لندن مقامی بهتر از چهاردهمی را کسب کند، اما امیدوار است امسال با کسب سومین طلای جهانی، هت تریک کند. همچنین رضا یزدانی (96 کیلوگرم) که در آستانه کسب مدال المپیک، مصدوم شد در سال 2011 قهرمان جهان شده و حسن رحیمی (55 کیلوگرم) مدال برنز سال 2011 را بر گردن آویخته است. دو برنزی ایران در المپیک لندن هم در ترکیب تیم اعزامی به مجارستان حضور دارند؛ یعنی احسان لشگری (84 کیلوگرم) و کمیل قاسمی (120 کیلوگرم). البته از دارنده مدال نقره وزن 74 کیلوگرم ایران در المپیک 2012 و رقابت‌های جهانی 2009 و 2011 یعنی صادق گودرزی خبری نیست و عزت الله اکبری جوان، جای او را در ترکیب گرفته است. مسعود اسماعیل پور (60 کیلوگرم) هم می‌خواهد پس از هفتمی در رقابت‌های المپیک و کسب دو مدال طلای جوانان جهان، این بار در رده بزرگسالان به مدال برسد. اکبری هم اگر با رقبا بجنگد و خود را باور کند، می‌تواند مانند چهار سال قبل ایران را در 74 کیلوگرم صاحب مدال کند.
تیم ایران در رقابت‌های دوره قبل (2011 استانبول) با دو طلا، یک نقره، یک برنز و 41 امتیاز پس از روسیه به مقام دوم رسیده و این بار امیدوار است با ترکیب المپیکی خود، نتیجه‌ای قابل توجه بگیرد، هرچند تدارکات بی سابقه ضعیف این تیم، مشکلات زیادی را برای کشتی گیران و مربیان تیم ملی بوجود آورد اما رسول خادم به همراه کادر فنی‌اش و کشتی گیران سعی کرده اند تا با از خود مایه گذاشتن و غیرت مثال زدنی، ناتوانی‌های فدراسیون در تجهیز و آماده ساختن این تیم را جبران کنند. ایران در چهل و سه دوره گذشته رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان جهان به چهار عنوان قهرمانی در سال های 1961، 1965، 1998 و 2002 دست یافته است.
نخستین روز برگزاری مسابقات
در نخستین روز برگزاری مسابقات ( امروز) حسن رحیمی، مهدی تقوی و رضا یزدانی نمایندگان اوزان 55، 66 و 96 کیلوگرم کشورمان روی تشک خواهند رفت. مراسم وزن‌کشی این اوزان شب گذشته برگزار شد و نمایندگان کشورمان رقبای خود را شناختند. هر سه کشتی گیر از شانس های مسلم کسب مدال در این دوره از مسابقات هستند و امید زیادی می رود که ایران در شب نخست این مسابقات صاحب مدال های خوش رنگی شود.
برنامه زمانی مسابقات
برنامه دقیق مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان که از سوی برگزار کنندگان مسابقات اعلام شد به این شرح است:
دوشنبه 25 شهریورماه: (ساعت 13 تا 18 مسابقات مقدماتی اوزان 55، 66 و 96 کیلوگرم ، ساعت 18 تا 18:30 وزن‌کشی اوزان 60، 84 و 120 کیلوگرم ، ساعت 19 تا 21 مسابقات رده‌بندی و فینال اوزان 55، 66 و 96 ) سه‌شنبه 26 شهریورماه: (ساعت 13 تا 18 مسابقات مقدماتی اوزان 60، 84 و 120 کیلوگرم ، ساعت 18 تا 18:30 وزن کشی وزن 74 کیلوگرم ، ساعت 19 تا 21 مسابقات رده‌بندی و فینال اوزان 60، 84 و 120 کیلوگرم ) چهارشنبه 27 شهریورماه: ( ساعت 13 تا 18 مسابقات مقدماتی وزن 74 کیلوگرم، ساعت 19 تا 21 مسابقات رده‌بندی و فینال وزن 74 کیلوگرم ) لازم به یادآوری است تمام ساعت های اعلام شده به وقت محلی است. اختلاف ساعت تهران با بوداپست مجارستان، 150 دقیقه است بطوری‌که ساعت 13 به وقت مجارستان 15:30 به وقت تهران است.

 


نامه رئیس فدراسیون فوتبال به سرمربی لیگ برتری
در پی خداحافظی رسول خطیبی، سرمربی کنونی تیم گسترش فولاد تبریز، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال از دنیای بازیگری و حضور در عرصه مربیگری، رئیس فدراسیون فوتبال خطاب به وی پیامی صادر و از وی تشکر و قدردانی کرد.
تیموریان در استقلال می ماند
طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر جدایی آندو از استقلال مطرح شده بود. حتی بی پولی باشگاه یکی از دلایل اصلی این جدایی نیز عنوان شده بود اما روز گذشته برادر آندو این خبر را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر صحبت درباره شرایط مالی کار درستی نیست. فقط همین را بگویم که آندو تا آخر فصل در استقلال می ماند و به تیم دیگری نمی رود.
یک کویتی جانشین خلعتبری
باشگاه عجمان امارات پس از جدایی خلعتبری مذاکرات خود را برای انتخاب جانشین او با چند بازیکن آسیایی آغاز کرد و در نهایت تصمیم گرفت یوسف ناصر بازیکن باشگاه کاظمه کویت را جانشین مهاجم ایرانی خود کند.
جباری باید به سپاهان بازگردد
قائم مقام باشگاه سپاهان اعلام کرد: ما بر اساس استراتژی باشگاه، یارگیری کردیم. اتفاقا خیلی زود و راحت با جباری به توافق رسیدیم اما بعد از گذشت چند هفته او اعلام کرد که خسته و کسل است و روحیه ندارد. مجتبی باید به اصفهان برگردد و مشکلش را حل کند.
مخالفت با جدایی کریمی
حمید زینی زاده مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی در واکنش به صحبت‌های مطرح شده مبنی بر بازگشت علی کریمی به پرسپولیس گفت: این اخبار فعلا در حد گمانه زنی است و پرسپولیس هیچ پیشنهادی به ما نداده هر چند اگر آنها پبشنهاد رسمی خود را درباره جذب کریمی ارائه دهند، ما با جدایی او مخالفت خواهیم کرد.
حیدری مقابل بوریرام بازی می کند
سرپرست استقلال در پاسخ به اين پرسش كه آيا خسرو حيدري به بازي استقلال برابر بوريرام خواهد رسيد يا خير؟ اظهار داشت:خسرو حيدري زير نظر دكتر نوروزي به خوبي كار مي كند و براي اين بازي خدارا شكر شرايط خوبي دارد ضمن اينكه حضور جمشیدیان نيز بستگي به شرایطش دارد ولي درتهران مشكلي نداشت و همراه تیم تمرينات خوبي را پشت سر گذاشت.
توافق فجر با یاوری
مسئولان باشگاه فجرسپاسی پس از استعفای غلامحسین پیروانی هدایت تیم را به مدت یک هفته به علی کلانتری سپردند. شیرازی‌ها پس از جدایی محمود یاوری از مس با او وارد مذاکره شدند و دیروز نیز به صورت شفاهی به توافق رسیدند. طبق توافق‌های انجام شده یاوری تا پایان فصل هدایت تیم فجرسپاسی را برعهده خواهد شد.
صدور پیام تبریک با تاخیر چند ماهه
ویلارلونا آنجل ماریا که تیمش در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی قهرمان جهان شد در پیامی به علی کفاشیان، صعود تیم ملی بزرگسالان را به جام جهانی برزیل تبریک گفت. این خبر را روز گذشته سایت فدراسیون فوتبال مخابره کرد اما معلوم نیست که چرا رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا با چنین تاخیری پیام تبریک را صادر کرد؟
تمجید ونگر از اوزیل
آرسن ونگر پس از آنکه مسعود اوزیل نقشی بسیار پررنگ در پیروزی سه بر یک آرسنال مقابل ساندرلند داشت، از هافبک آلمانی و جدید تیمش که در روز پایانی نقل و انتقال‌های تابستانی با 50 میلیون یورو از رئال مادرید به این تیم آمد تمجید کرد.
رکورد تازه دروازه‌بان بایرن
مانوئل نویر دروازه بان بایرن مونیخ در برد 2 بر صفر مقابل هانوفری‌ها دروازه‌ خود را از ورود توپ مصون نگه داشت.وی به این ترتیب به رکورد 100 بازی در بوندس‌لیگا بدون دریافت گل رسید. بازیکن سابق شالکه در حالی چنین رکوردی را خلق کرد که شمار بازی‌های بوندس‌لیگایی‌اش را به 225 رساند.
قرارداد جدید رونالدو با رئال
باشگاه رئال مادرید اعلام کرد کریستیانو رونالدو قرارداد جدیدی با این باشگاه به امضا رسانده که طی آن تا سال 2018 در سانتیاگوبرنابئو خواهد ماند.

 


ملی‌پوش بسکتبال ایران برای یک فصل به تیم بسکتبال «الکاظمیه» کویت پیوست.
اصغر کاردوست ملی پوش بسکتبال ایران که در دو فصل گذشته با ماهان اصفهان و شانفیل لبنان کار کرد و به عنوان بهترین پست پنج بازی‌های کاپ آسیا انتخاب شد پس از اینکه پیشنهادی از لیگ کویت داشت راهی لیگ این کشور شد و حالا فصل آینده در این کشور دست به توپ خواهد شد. مدیربرنامه‌های این بازیکن در خصوص این قرارداد گفت: با همکاری فدراسیون بسکتبال به خصوص آقای مشحون و باشگاه اصغر این قرارداد منعقد شد. قرارداد اصغر تا هشت ماه است و بعید می دانم به لیگ ایران برسد. مبلغ قرارداد او نیز شایسته خودش است و معتقدم کار خوبی انجام گرفت. او اگر هم به ایران بازگردد دیگر بازیکن ماهان نیست و به عنوان سهمیه ملی آزاد شناخته می‌شود.

 


محمود خسروی‌وفا به عنوان معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان برگزیده شد.
با توجه به اهمیت ورزش همگانی، سید رضا صالحی امیری، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در نخستین تغییرات در معاونت‌های این وزارتخانه به سراغ معاونت همگانی رفته و قصد دارد در وهله نخست معاون ورزش همگانی وزارتخانه را منصوب کند. بر این اساس نشست‌هایی را در این رابطه با محمود خسروی وفا داشت و پیشنهاد معاونت همگانی را به او داد که خسروی وفا این سمت را پذیرفت. با صدور حکم برای خسروی وفا، این دومین جابجایی در مدیریت وزارت ورزش و جوانان به حساب می‌آید. پیش از این کیومرث هاشمی به عنوان مدیر کل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان، جایگزین عصمت الله ساکی زاده شده بود.

 


مسئولان فدراسیون فوتبال در جریان سفر رئیس فیفا به ایران برای بازپس گرفتن یک میلیون دلار پول بلوکه شده ایران از آمریکا رایزنی خواهند کرد.
سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) روز 15 آبان 92 جهت افتتاح کنگره علم و فوتبال در ایران، وارد تهران خواهد شد که در جریان این سفر مسئولان فدراسیون فوتبال برای بازپس گرفتن یک میلیون دلار پول بلوکه شده فوتبال ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا رایزنی خواهند کرد.این یک میلیون دلار مربوط به 8 بازی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی سال 2010 تحت هدایت علی دایی و افشین قطبی است که برای هر بازی کنفدراسیون فوتبال آسیا 125 هزار دلار به فدراسیون فوتبال اختصاص داده بود. با توجه به اینکه پول کنفدراسیون فوتبال آسیا در بانک استاندارد چارترز آمریکا نگهداری می‌شود و تحریم‌های وقت آمریکا، این بانک و وزارت خزانه داری آمریکا با اطلاع از اینکه طرف دریافت کننده پول ایرانی است اقدام به بلوکه این یک میلیون دلار کرده‌اند. اکنون با لغو تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا ضد کشورمان در عرصه فعالیت‌های ورزشی، مسئولان فدراسیون فوتبال به دنبال آن هستند که در جریان سفر یک روزه بلاتر به ایران برای بازپس گرفتن این پول بلوکه شده با رئیس فیفا رایزنی کنند. مسئولان فدراسیون فوتبال همچنین در تلاش هستند تا زمینه دیدار بلاتر با حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان را فراهم کنند. رئیس فیفا همچنین با وزیر ورزش ایران دیدار کرده و از پروژه گل و آکادمی فوتبال ایران بازدید خواهد کرد.

 


ایران،‌ عربستان و امارات به طور جدی گرفتن میزبانی جام ملت‌های 2019 را پیگیری می‌کنند و بازرسان AFC برای دیدن امکانات کشورهای کاندیدا از اواسط آبان تا اوایل فروردین به کشورمان سفر می‌کنند.
مومنی، نماینده فدراسیون فوتبال ایران در اجلاس مالزی برای اخذ میزبانی جام ملت‌های 2019 با اعلام مطلب فوق گفت: اگر سه کشور ایران، عربستان و امارات را جدی‌ترین کاندیدای کسب میزبانی بدانیم و AFC بخواهد میزبانی را به کشوری از غرب آسیا بدهد با توجه به اینکه امارات چندین سال پیش میزبان جام ملت‌ها بوده شاید رقابت بیشتر بین عربستان و ایران باشد. از طرفی با توجه به وضعیت آب و هوایی و توریستی کشورمان در قیاس با عربستان و همچنین فاکتور مهم تماشاگران، شانس ما با حمایت دولت قطعا بیشتر است. نماینده ایران در موضوع میزبانی جام ملت‌های آسیا با بیان اینکه از تصمیم AFC برای ممنوع بودن فروش و تبلیغات مشروبات الکلی در دو کشور ایران و عربستان در صورت میزبانی‌شان در جام ملت‌های آسیا خبر داد و گفت: AFC بنا بر درخواست ایران و عربستان این تصمیم را صرفا برای این دو کشور گرفته است و مطرح شد که اگر جام ملت‌ها در ایران یا عربستان باشد، AFC با هیچ اسپانسری درباره مشروبات الکلی قرارداد نمی‌بندد.وی در پایان خاطرنشان کرد: بازرسان AFC برای دیدن امکانات میزبان‌ها بین ماه‌های نوامبر 2013 تا مارچ 2014 (اواسط آبان تا اوایل فروردین 93) به کشورهای مختلف سفر کنند.

 


در حالی که تمرینات تیم ملی بوکس و اعزام به مسابقات جهانی به دلیل بی پولی لغو شد، مربی تیم ملی گفت: ملی‌پوشان در شهرهای خودشان تمرین می‌کنند و تمرینات آنها را از طریق تلفن همراه پیگیری می‌کنیم!
علیرضا استکی گفت: فدراسیون به خاطر مشکلات مالی زیاد، اردوی تیم ملی و اعزام به مسابقات جهانی را لغو کرد. آنها تلاش زیادی کردند تا این اعزام‌ها صورت گیرد، اما متاسفانه نشد. به هر حال ملی‌پوشان به شهرهای خود رفتند، اما تمرینات‌شان را تعطیل نکرده‌اند و بر اساس هماهنگی که با آنها وجود دارد، طبق برنامه تمرین می‌کنند. سعی می‌کنیم میزان اجرای این برنامه‌های آماده‌سازی را از طریق تلفن همراه پیگیری کنیم و اگر نیاز باشد برنامه‌ها را تغییر دهیم. وی افزود: درست است که به صورت متمرکز هیچ اردویی برای تیم ملی برگزار نمی‌شود، اما با همین پیگیری‌ها هم آنها متوجه می‌شوند که برای ما اهمیت دارند و شارژ روانی می‌شوند.

 


سرپرست فدراسیون قایقرانی با اشاره به وضعیت این روزهای قایقرانی تاکید کرد اگر فردی مفیدتر از او برای این رشته باشد، حاضر است به نفع او کنار بکشد.
خسرو ابراهیمی گفت: اساسنامه فدراسیون قایقرانی تایید شده و آنها به ما اعلام کرده اند که می توانیم انتخابات را برگزار کنیم. با برگزاری این انتخابات مشکلات کاملا حل خواهد شد. همان طور که گفتم من مدیر تعامل هستم نه تقابل. حال ما به خاطر اینکه اجازه ندهیم کوچکترین خدشه ای به ورزش کشور که عاشق آن هستیم و با این نگاه که قرار است چرخ قایقرانی به سمت پیشرفت با سرعت بچرخد، روحیه ای را در قایقرانی ایجاد کرده‌ایم که نگاهش ارتقاء است. تمام تلاش ما نیز در این مدت رسیدن به هدفمان بود. در این راه هر هدفی که تعیین شد به آن رسیدیم و بارها نیز اعلام ‌کرده‌ایم دست همه متخصصان که می‌خواهند به ما کمک کنند را می‌فشاریم. من امروز نیز اعلام می‌کنم اگر کسی باشد ، بدانم می‌تواند سرعت تعالی و رشد قایقرانی را زیاد کند، آن روحیه مورد نظر را حفظ کند من آماده همه جور فداکاری یا ایثار هستم. من هیچ وقت خودم را رئیس ندانستم و می گویم آن فرد باید بیاید و به جای من کار کند. مهم میز و صندلی نیست و باید هدف ما رشد قایقرانی باشد.

 


* در حکمی از سوی علی ترکاشوند، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، حمید اصلانی، به عنوان سرپرست جدید مجموعه ورزشی انقلاب منصوب شد. اصلانی از مدیران صدا و سیما است.
* نمایندگان ایران در رقابت با حریفان خود در مسابقات شطرنج قهرمانی جهان به چهار پیروزی، دو شکست و دو تساوی دست یافتند.
* تیم ملی هندبال دختران ایران با شکست برابر تایلند میزبان در رده‌ آخر جدول رده‌بندی قرار گرفت.
* تیم ملی «ب» بسکتبال ایران که قرار است در دو تورنمنت چین شرکت کند امروز راهی این کشور خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10