(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 25 شهریور 1392 - شماره 20591

قند بیشتر چهره پیرتر
بیماری به نام مگس‌پران
عاقبت انسان در مریخ
روبات فیزیوتراپ ایرانی به 4 کشور صادر می‌شود
استرس سم تولید می‌کند!
خطرات پرواز
شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان
وضعیت داروهای بیهوشی در ایران
انگل‌های مغزخوار
دانه «زیره»، اکسیر جوانی!
   


نتایج جدیدترین تحقیقات در آمریکا نشان می‌دهد، مصرف زیاد مواد قندی علاوه بر چاقی موجب می‌شود فرد پیرتر از سن واقعی‌اش به نظر آید.
در کتابی که به تازگی در آمریکا منتشر شد، آمده است که برخلاف آنچه تاکنون تصور می‌شد، مصرف زیاد مواد قندی گذشته از تمام عوارض جسمانی و چاقی که به دنبال دارد، موجب ایجاد چین و چروک در پوست و در نتیجه، افزایش سن ظاهری افراد نسبت به سن واقعی آنان می‌شود.
نویسندگان این کتاب که خود متخصص تغذیه و کارشناس بیماری‌های پوستی هستند، تأکید می‌کنند که مواد قندی موجب تخریب سلول‌های پوست و افزایش احتمال ایجاد خشکی و چروک روی آن می‌شود. هرچه سن افراد بیشتر می‌شود، تولید کلاژن پوست کاهش می‌یابد و همین امر موجب تخریب پوست می‌شود. سوء تغذیه و تغذیه نادرست نیز این روند را تسریع می‌کند.
به گفته این محققان، افرادی که رژیم غذایی حاوی مقادیر کم‌ قند را در پیش می‌گیرند، دستکم یک سال جوان‌تر از مصرف‌کنندگان مقادیر زیاد قند و یک و نیم سال جوان‌تر از بیماران قندی به نظر می‌آیند. از این گذشته، مصرف زیاد قند با تأثیر منفی آن بر پوست و ایجاد التهاب‌های پوستی رابطه مستقیم دارد.
در این کتاب به علاقه‌مندان به قند توصیه شده است که به مدت 3 روز رژیم غذایی خاصی را در پیش بگیرند. پایه اصلی این رژیم غذایی، مصرف غذاهای خالی از قند و گندم است. آنان در عوض بهتر است از غذاهای دارای مقادیر کم کربوهیدرات و سرشار از فرآورده‌های شیر و نیز میوه و ماهی‌های دارای امگا3 مانند سالمون استفاده کنند که مصرف این ماهی برای مرطوب کردن پوست مفید است.
در این کتاب همچنین توصیه شده است که در بین وعده‌های غذایی، آجیل مصرف شود زیرا این مواد غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین‌های تقویت تولید کلاژن هستند. درباره نوشیدنی‌ها هم به این افراد توصیه شده است که چای سبز که پوست را از عوارض ناشی از تابش اشعه فرابنفش حفظ می‌کند، مصرف کنند.
این کارشناسان آمریکایی در این کتاب تأکید کردند که بعد از گذشت 3 روز با برنامه‌ غذایی یاد شده، جسم افراد علاقه‌مند به مواد قندی خالی از سموم می‌شود. آن گاه این افراد می‌توانند بار دیگر، با رعایت تعادل در مصرف، از مواد قندی استفاده کنند.

 


یک متخصص جراح چشم گفت: عارضه مگس‌پران هنگامی خطرناک است که زجاجیه به شبکیه متصل بوده و جابه جایی آن موجب حرکت در شبکیه چشم شود در این صورت شبکیه ممکن است دچار کندگی شده یا حتی پرده چشم پاره شود.
دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دیدن سایه‌هایی به شکل مو، مگس یا ریشه درختان هنگام نگاه کردن مربوط به عارضه مگس‌پران در چشم می‌شود، گفت: موارد دیگری همچون ضربه، پرش شدید یا شیرجه زدن محکم در آب می‌تواند باعث ایجاد این ضایعه شود.
این متخصص جراح چشم اظهار داشت: داخل چشم انسان ماده ژله مانندی به نام زجاجیه وجود دارد. این ماده در شرایط طبیعی با حالتی یکنواخت، تصاویر اشیا در منطقه بیرونی به گونه‌ای صاف و شفاف بر روی شبکیه افتاده به طوری که فرد بتواند به روشنی و وضوح این تصاویر را مشاهده کند اما گاهی بر اثر عوامل مختلف ممکن است این ماده نامنظم شده و از کارایی آن کاسته شود.
وی ادامه داد: مواردی همچون ضربه، پرش شدید یا شیرجه زدن محکم در آب می‌تواند باعث تغییر زجاجیه شود در این حالت سایه‌هایی مانند مو، مگس یا ریشه درخت در دید فرد ایجاد می‌شود که به این عارضه مگس‌پران چشم می‌گویند. اگر دیدن سایه‌های ناشی از مگس‌پران همراه با جرقه‌های نور باشد، نشانه خطرناک است و حتما باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه سایه‌های ناشی از مگس‌پران چشم، بیشتر در هنگام مطالعه یا نگاه کردن به دیوار دیده می‌شود، تصریح کرد: ابتلا به این ضایعه نگران‌کننده نیست و معمولا نیاز به درمان ندارد چون شش ماه پس از بروز این عارضه، سایه‌های ایجاد شده در دید به تدریج و آهسته محو شده و زجاجیه به حالت یکنواخت اولیه خود باز می‌گردد.
این فوق تخصص پیوند قرنیه در رابطه با خطرناک بودن مشاهده جرقه نور همراه با سایه‌های مگس‌پران چشم گفت: ضایعه مگس‌پران هنگامی که زجاجیه به شبکیه متصل بوده وجابه جایی آن موجب حرکت در شبکیه چشم شود خطرناک می‌شود و در این صورت شبکیه ممکن است دچارکندگی شده یا حتی پرده چشم پاره شود.
وی با اشاره به نقش کهولت سن در ابتلا به مگس‌پران گفت: با افزایش سن و در سنین پس از 60سالگی، زجاجیه در چشم نیز همانند سایر اندام‌های بدن دچار چین‌خوردگی شده و در نتیجه سایه‌هایی در دید افراد ایجاد می‌شود که مربوط به سالمندی آنهاست.
دکتر فرتوک‌زاده دیابت، فشارخون و خونریزی‌های داخل چشمی را از بیماری‌هایی دانست که می‌تواند باعث ایجاد مگس‌پران در چشم شود و افزود: ابتلا به این عارضه معمولا زمینه ارثی ندارد و اکتسابی است.
این فوق تخصص پیوند قرنیه، در پایان یادآور شد: مگس‌پران چشم به تنهایی درمان ندارد و معمولا با گذشت زمان از بین می‌رود اما چنانچه این ضایعه با دیدن جرقه‌های نور (flashing) همراه باشد پزشک متخصص به وسیله لیزر و مداوای شبکیه اقدام به درمان آن می‌کند.
وی ادامه داد: وجود نور در میدان بینایی بدون وجود محرک نوری واقعی را فلاشینگ یا جرقه می‌نامند که ممکن است به صورت خطوط درخشان صاعقه مانند یا اجسام ریز درخشنده به نظر برسد و ممکن است فقط در یک نقطه خاص میدان بینایی دیده شود یا به صورت نقاط ریز متعدد در بخشی از میدان بینایی درآید که احساس دیدن جرقه معمولا فقط چند لحظه طول می‌کشد، اما غالبا تکرار می‌شود و در محیط‌های تاریک جرقه‌ها بیشتر تظاهر می‌کنند.

 


کلونی ساکنان ابدی مریخ می‌تواند زمینه مستعدی برای بیماری های روانی باشد.
سازمان‌های پروازهای فضایی، باراک اوباما و حتی بازآلدرین به‌طور جدی بحث‌هایی را برای اعزام انسان به سیاره غیرقابل سکونت مریخ طی چند دهه آینده مطرح کرده‌اند؛ اما پس از آنکه این استعمارگران به سیاره سرخ برسند، چه رخ خواهد داد؟
شرکت «مارس‌وان» امیدوار است استعمارگری انسان بر روی سیاره دیگر را به یک واقعیت تبدیل کند و از طریق تلویزیون امکان مشاهده تمامی حرکات افراد اعزام شده را به زمینیان بدهد.
اما نشریه گاردین در گزارشی مدعی است ساکنان مریخ علاوه بر رویارویی با انجماد و محیط مملو از گردوغبار، با بی ثباتی روانی در این سیاره روبه رو خواهند شد.
انزوای کامل اجتماعی، محدودیت ابدی در زیستگاه ساخته شده توسط مارس‌وان، نظارت 24 ساعته از طریق تلویزیون و فقدان خدمات بهداشت روانی موجب خواهد شد اشخاصی که برای زندگی همیشگی بر روی مریخ گزینش شده‌اند، کاملا با مشکل روانی مواجه شوند.
حتی فضانوردانی که می‌دانند سرانجام به خانه خود باز می‌گردند، در خلا تنهای فضا افسرده و مضطرب می‌شوند.
تصور بودن در فضای کوچک به همراه تعدادی انسان و همچنین تأخیر در مخابره صدا مانع از آن می‌شود که این افراد با زمینیان تماس داشته باشند. آن‌ها همچنین نمی‌توانند آزادانه بر روی توپ غباری برهوت و منجمدکننده این سیاره سفر کنند.
به نوشته گاردین، شرکت مارس‌وان یا پیامدهای استعمارگری در مریخ را نادیده می‌گیرد یا این که قادر به درک آن‌ها نیست. به هر حال، در صورتی که برنامه‌های این مرکز پیش رود، می‌توان انتظار داشت مأموریت سرنشین‌دار مریخ در دهه 2030، «مأموریت نجات مریخ» نامگذاری شود، مگر این‌که از هم‌اکنون تیمی از روانکاوها به این سیاره اعزام شود.

 


پژوهشگران مرکز رشد پارک علم و فناوری یزد روبات هوشمندی برای فیزیوتراپی مچ پا طراحی کردند که قادر است طول درمان و میزان درد را در بیماران تحت عمل جراحی کاهش دهد این روبات به مرحله تجاری رسیده و قرار است به کشورهای همسایه صادر شود.
ابراهیم بلور- مجری طرح در گفت‌وگو با مهر محور تحقیقات خود را صنایع توانبخشی دانست و گفت: به همین منظور پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه ترمیم آسیب‌دیدگی‌های مفاصل اجرایی کردیم.
بلور، با بیان اینکه این روبات برای بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد، یادآور شد: این روبات قادر به حرکت در 4 جهت است و با اتصال آن به تخت بیمار اعمال فیزیوتراپی را برای بیمار انجام می‌دهد.
مجری طرح، ساخت روبات فیزیوتراپ مفاصل زانو و لگن را از دیگر دستاوردهای این طرح تحقیقاتی دانست و خاطرنشان کرد: این روبات هوشمند به ترمیم تمام آسیب‌دیدگی‌های ناحیه زانو و لگن کمک می‌کند و به‌طور کاملا محسوس طول دوره درمان و میزان درد بیمار را کاهش می‌دهد.
وی طول این روبات را یک متر، ارتفاع آن را 30 و عرض آن را 30 سانتیمتر ذکر کرد و ادامه داد: تنظیم زمان کار با این روبات از یک تا 99 دقیقه تعیین شده است و این روبات قابل تنظیم برای طول ساق و ران رده‌های سنی 10 سال تا والیبالیستی با بیش از دو متر قد از 30 تا 60 سانتیمتر متغیر است.
این محقق با تأکید بر اینکه این روبات تا 3 هفته پس از عمل جراحی قابل استفاده است، اضافه کرد: این روبات یک فیزیوتراپ هوشمند است که از سیستم کنترل مرکزی کامپیوتری و قطعات مکانیکی تشکیل شده و می‌تواند در محدوده‌های حرکتی منهای 10 تا 135 درجه و در پنج حالت استاندارد با استفاده از لرزاننده، عمل فیزیوتراپی را انجام می‌دهد.
بلور از تجاری‌سازی این روبات خبر داد و گفت: در حال حاضر این روبات به تولید صنعتی رسیده است و صادرات آن به کشورهای همسایه چون سوریه، عراق، تاجیکستان و پاکستان آغاز شده است.
مجری طرح با بیان اینکه در این مطالعات موفق به ساخت روبات فیزیوتراپ برای اندام تحتانی مفاصل لگن، زانو و مچ شدیم، خاطرنشان کرد: در فاز دوم این تحقیقات در تلاش هستیم تا روبات‌های هوشمند برای مفاصل اندام فوقانی چون مفاصل شانه، آرنج و مچ دست طراحی کنیم.

 


استرس در زیر پوست نوعی ماده شیمیایی سمی تولید می‌کند که تأثیرات منفی فراوانی مانند پیری و چروک پوست و نیز آکنه‌های عصبی را ناشی می‌شود.
پزشکان در جدیدترین پژوهش دریافته‌اند که استرس در زیر پوست افراد تولید مواد سمی می‌کند.
گفتنی است، هورمون‌های استرس مانند کورتیزول که در بدن افراد ترشح می‌شود، سبب ایجاد تأثیرات منفی بر ذهن و مغز می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهند که استرس در زیر پوست نوعی ماده شیمیایی سمی تولید می‌کند که تأثیرات منفی فراوانی مانند پیری و چروک پوست و نیز آکنه‌های عصبی را ناشی می‌شود.
در جدیدترین بررسی‌ها دانشمندان دریافته‌اند که استرس به دو نوع خوب و سمی تقسیم می‌شود.استرس خوب سبب چالش و بهبود عملکرد بخش‌های مختلف بدن می‌شود، اما استرس سمی سبب در معرض خطر قرار گرفتن بدن می‌شود. از دیگر عوارض استرس، التهاب در مغز و کاهش کارایی آن است. استرس به دلایل مختلفی می‌تواند به وجود بیاید مانند حوادث، مرگ یکی از عزیزان، استرس‌های کاری و شغلی و همین طور بیماری‌ها، اما افراد باید سعی کنند تا با استرس برخورد منطقی داشته باشند و از آن در جهت موفقیت و بهبودی استفاده کنند نه در جهت تخریب و آسیب روحی و جسمی.

 


هر ساله بیش از 300 میلیون انسان با هواپیما سفر می‌کنند؛ اما شرایط پرواز می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی از عفونت و کمردرد گرفته تا لخته شدن خون شود.
به گزارش ایسنا، در این گزارش به برخی واقعیت‌های موجود درباره خطراتی که خطوط هوایی ممکن است در مورد آنها هشدار ندهند و همچنین راه‌هایی برای اجتناب از آنها پرداخته شده است.
لخته شدن خون در پاها
ترومبوز ورید عمقی یکی از شناخته‌شده‌ترین خطرات سلامتی پرواز است. یک لخته خون در رگ‌های عمیق پا شکل گرفته و به سمت ریه حرکت می‌کند. پروازهای طولانی شانس ابتلا به این شرایط را به دلیل ترکیب نشستن ثابت برای مدت طولانی و بودن در موقعیت تنگ افزایش می‌دهد. همچنین از دست دادن آب باعث غلظت خون می‌شود.
در این شرایط جوراب‌های پرواز می‌تواند خون را به درستی در پاها به گردش درآورد اما همچنین حرکت کردن برای هر یک ساعت یک بار ضروری است.
کمردرد شدید
نشستن، فشار دو برابری نسبت به ایستادن بر کمر انسان وارد می‌کند. در کنار آن، ساعت‌های رکود حرکتی با جای پای کم نیز باعث افزایش این شرایط می‌شود. در این حالت گردن بیشتر در معرض آرتروز قرار می‌گیرد.
برای اجتناب از این امر بهتر است طی سفر در هواپیما قدم زده و عضلات را بکشید و همچنین از بالش کمر استفاده کنید. مصرف مایعات و موز نیز می‌تواند از گرفتگی جلوگیری کند.
سرماخوردگی
انسانها در حین پرواز حداقل پنج برابر بیشتر از زمین در معرض سرماخوردگی هستند. این خطر در پروازهای طولانی‌تر 113 برابر است. طبق پژوهشی که در مجله Environmental Health Research منتشر شده، نرخ بالای انتقال سرماخوردگی در پروازها به دلیل کاهش مقاومت در برابر عفونت‌ها در هوای بسیار خشک کابین، خستگی بدن به همراه فضای هوای کم کابین برای هر مسافر و جابه جایی کم هوا در هواپیماهای جدید است.
به گفته محققان، در این شرایط غشای بزاق و دفاع طبیعی بدن در برابر ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا برای کاهش این خطر بهتر است دستها شسته شود، از دستمال‌های مرطوب آنتی‌باکتریال استفاده کنید و به دستگیره‌ها دست نزنید.
آسیب طولانی‌مدت به گوش‌ها
در بیشتر افراد، گرفتگی گوش که در اثر تغییر فشار بوده با قورت دادن‌های متوالی آب دهان متوقف می‌شود؛ اما پژوهش‌های جدید نشان داده که 10درصد بزرگسالان و 22درصد کودکان از آسیب پرده گوش در شرایط پرواز رنج می‌برند. در زمان فرود که تغییرات فشار در سریع‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد، مسافران ممکن است در معرض فشارزدگی گوش میانی قرار بگیرند. در صورت وجود عفونت یا آلرژی در فرد، این امر می‌تواند منجر به سوراخ شدن پرده صماخ شود.
دستگاه جدید Earplanes می‌تواند فشار را در گوش تنظیم کند. همچنین برای افراد مبتلا به سینوزیت مزمن، عمل جراحی جدیدی موسوم به ساینوپلاستی با بالن می‌تواند پاسخ بهتری باشد.
پرواز یک وحشت بزرگ
بررسی‌ها بر روی انتقال حیوانات در مسیرهای طولانی پرواز نشان داد که تنش می‌تواند دلیل 40درصد مرگ در زمان ورود به مسیر پرواز باشد و اینکه هرچه سفر طولانی‌تر باشد، این خطر بالاتر است.
سفرهای طولانی به مسافران زمان کافی برای تفکر مجدد داده که می‌تواند آغازگر مارپیچی از واکنشهای روانی و فیزیولوژیکی باشد. تفکرات اضطرابی ترشح آدرنالین را تحریک کرده که این هورمون کورتیزول را در کنار فشار و قند خون افزایش می‌دهد و منجر به تپش قلب و تنگی نفس می‌شود.
شوک حساسیت
حساسیت‌های شدید غذایی و بخصوص حساسیت به بادام‌زمینی می‌تواند در پروازهای طولانی خطرناک باشد. افراد دارای حساسیت بالا نیازی به خوردن یک بادام‌زمینی برای واکنش آنافیلاکسی ندارند که در آن گلو متورم شده، پوست دانه زده و فشار خون به شدت پایین می‌آید.
به گفته پزشکان حتی نزدیک شدن به آجیل برای افراد حساس می‌تواند به شوک آنافیلاکسی منجر شود. بادام‌زمینی از پروتئین‌های چسبناکی برخوردار است و از این‌رو تنها تنفس در هوای دارای این مواد می‌تواند شوک حساسیت را در پی داشته باشد.
افرادی که به مواد خاص حساسیت دارند همیشه باید مهمانداران را از آن آگاه کنند تا از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا دور باشند و همچنین با خود یک EpiPen برای تزریق آدرنالین داشته باشند. همچنین پزشکان توصیه کرده‌اند که شستن دست‌ها به طور دائمی می‌تواند از این شوکها جلوگیری کند.
حشرات بستر
حشرات بستر حشرات انگلی هستند که از خون انسان تغذیه می‌کنند و نه تنها روی بدن بلکه در کیف افراد نیز وجود دارند.
در سال 2011 یک مسافر در پرواز لس‌آنجلس- هیترو از هجوم این حشرات بر روی صندلی و زیر سری خود خبر داده بود که در پی آن هواپیما ضدعفونی شد. حشرات بستر براحتی سفر کرده، جاهای گرم را دوست داشته و می‌توانند وارد صندلی‌های هواپیما شوند. این خطر در بخش‌های درجه یک و تجاری هواپیما بیشتر است چرا که در آنها پتو و بالش وجود دارد. علائم گزارش ناشی از حمله این حشرات، شامل خارش، واکنش‌های حساسیت و حتی مشکلات روانی مانند افسردگی است چرا که عفونت می‌تواند باعث انزواطلبی اجتماعی شود.
برای اجتناب از ورود این حشرات به چمدان بهتر است آنها را به جای روی تختخواب در جای چمدان قرار داده و در زمان سفر نیز چمدانها را از مسافران دیگر دور کنید.

 


سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود درباره شادترین کشورهای جهان با بررسی 156کشور مختلف، فهرست شادترین و غمگین‌ترین کشورهای دنیا را منتشر کرد.
در دومین گزارش سالانه «شادی جهانی» که از سوی سازمان ملل منتشر شد در بین 156 کشور مختلف جهان کشورهای دانمارک، نروژ، سوئیس، هلند و سوئد بالاترین سطح شادی را داشته‌اند.
همچنین کشورهایی که در این فهرست در پایین‌ترین رده‌ها قرار گرفته‌اند شامل رواندا، بروندی، آفریقای مرکزی، بنین و توگو هستند که همه آنها در قاره آفریقا قرار دارند.
این گزارش که حاصل تلاش «شبکه راه حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل» است براساس میزان رضایت کلی مردم از زندگی در سراسر جهان جمع‌آوری شده است.
در این گزارش آمده است در حالی که شرایط اقتصادی مورد بحث است عوامل دیگری همچون امید به زندگی و حمایت‌های اجتماعی نیز باید مورد توجه باشند، درحقیقت شادی انسان‌ها بخش مهمی از ارزیابی‌ها از پیشرفت ملت‌هاست.
در این گزارش آمده است که بحران‌های اقتصادی در یونان، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا و درگیری‌های سیاسی در برخی از کشورهای دیگر باعث کاهش شادی در میان مردم شده است.
همچنین در این گزارش کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و ژاپن به ترتیب با کسب رتبه‌های 25،22،17 و 43 از این رقابت جا مانده‌اند و جزو شادترین کشورهای جهان نیستند.
به گزارش روزنامه یواس ای تودی، در این گزارش تاکید شده است که بیماری‌های روانی از قبیل افسردگی، و اضطراب اصلی‌ترین عوامل کاهش شادی در جهان هستند. همچنین در کشورهای غنی کمتر از یک سوم ساکنان آن‌ها که به چنین بیماری‌هایی مبتلا هستند، تحت درمان قرار دارند.

 


رئیس انجمن بیهوشی و درد ایران، در ارتباط با شائبه مرگ برخی بیماران بر اثر استفاده از داروهای بیهوشی تاکید کرد: اگر دارویی را وزارت بهداشت تاییدکند و مشکلی برای استفاده نداشته باشد، باید آن دارو مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و اینگونه نیست که بخواهیم دلیل مرگ بیمار را داروی بیهوشی عنوان کنیم.
به گزارش مهر، دکتر فرناد ایمانی در نشست خبری ششمین کنگره سالانه و چهارمین کنگره بین‌المللی رژیونال آنستزی و درد، در رابطه با وضعیت داروهای بیهوشی در کشور گفت: آنچه در زمینه داروهای بیهوشی و کیفیت آنها مطرح است این است که داروهای بیهوشی مجوز گرفته از سوی وزارت بهداشت صرفا به دلیل ترکیب مولکولی، باعث مرگ و میر نمی‌شود.
وی ادامه داد: پیش‌زمینه و عوامل دیگری در فوت بیماران حین عمل جراحی مؤثر است و اگر وزارت بهداشت اعلام می‌کند داروهای بیهوشی مشکلی ندارد کارشناسی شده است در غیر این صورت وزارت بهداشت پاسخگو خواهد بود چرا که مرگ بیمار را نمی‌توان فقط به دلیل دارو اعلام کرد.
ایمانی گفت: باید از سوی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت کمیسیونی تشکیل شود تا مسائل دارو را بررسی کنند و اگر دارویی باعث عوارض می‌شود به دلیل بی‌کیفیت بودن آن و توزیع خارج از چرخه وزارت بهداشت است.
وی گفت: داروها به طور کلی گران شده‌اند و زمان بیشتری برای توزیع صرف می‌شود بااین وجود ستاد بحران در هر استانی تشکیل شده تا مسائل پیش‌آمده از تحریم‌ها را برطرف کند و کمترین آسیب به بیماران وارد شود.
رئیس انجمن بیهوشی و درد ایران در مورد داروی استنشاقی هالوتان که باعث عوارض شده بود، گفت:‌ این دارو سال‌ها استفاده می‌شود و مانند سایر داروها دارای عوارض است اما اگر با مدیریت و شرایط مناسب استفاده شود امکان خطر کاهش می‌یابد.
وی افزود: بعضی از داروهای بیهوشی ممکن است دارای عوارض کبدی باشند و داروی جایگزین دیگری درصد کمی از عوارض را ایجاد کند بنابراین اگر اعلام کنیم فلان دارو عوارض دارد و نباید مصرف شود هزینه‌های بسیاری به نظام سلامت وارد می‌شود که به صرفه نیست.
ایمانی گفت:‌ اگر دردهای حاد درمان نشوند به درد مزمن تبدیل می‌شوند بنابراین باید با روش جراحی مناسب استفاده از بی‌حسی موضعی را بیش از بیهوشی امکان‌پذیر کنیم تا بدین ترتیب کارآیی افزایش یاید و بستری بیماران مدت زمان کمتری ببرد.
وی با اشاره به اینکه تغییرات ارز مرجع بر روی داروهای بیهوشی اثر گذاشته گفت: وزارت بهداشت باید مدیریت کند و از منابع مالی به صورت منابع بیمه‌ای این موضوع را سروسامان دهد تا زمانی که دارو گران شد هزینه‌ای به سبد بیمار تحمیل نشود.
ایمانی گفت:‌ در تامین داروهای بیهوشی به دلیل تحریم‌های موجود دچار مشکل شدیم چرا که گران‌شدن دارو را به طور ملموس احساس کردیم به همین دلیل به دنبال تأمین منابع دارویی رفته و از سویی قیمت دارو افزایش یافت.
وی گفت: به مرور زمان، بحران دارو را احساس می‌کنیم اگر درگذشته 10 شرکت دارویی، داروی مورد نیاز را تأمین می‌کرد اکنون یک شرکت شده که آن هم با تأخیر ماهانه همراه است از طرفی به سمت تولید دارو در کشور رفته‌ایم این خوب است اما باید دقت کرد قیمت مناسب داشته باشد و صرفا تولید دارو هنر نیست.
رئیس انجمن درد و بی‌حسی موضعی در ایران تصریح کرد: داروهای تولید داخل با شرایط حاضر و منابع مالی محدود کیفیت قابل قبولی دارند اما باید تلاش بیشتری کرد.
ایمانی گفت: هنوز بیمه‌ها برخی تعرفه‌های ارتوپدی، جراحی، بیهوشی و... را پوشش نداده‌اند و چون بیمار باید هزینه برخی از درمانها مانند بیهوشی را بپردازد 4 سال است که به دنبال حمایت بیمه‌ها هستیم.
وی افزود: در جراحی اندام‌ها، شکم و اعمال جراحی چشم می‌توان با بی‌حسی عمل را انجام داد در صورتی که با داروی بی‌هوشی این اعمال انجام می‌شود.
رئیس انجمن درد و بی‌حسی موضعی در ایران گفت: دردهای کمر، زانو و سردرد شایع‌ترین دردها هستند و پس از آن دردهای سرطانی قرار دارند این در حالی است که کنترل درد بسیار اهمیت دارد و دردهای حاد پس از عمل جراحی از چالش‌های پزشکی است چرا که در بسیاری موارد کنترل نمی‌شود.
وی گفت: دردهای مزمن شامل دردهای سیاتیک، سردردهای میگرنی، کمر دردهای شدید، دردهای سرطانی و غیره است که سال‌ها زمان می‌برد و فرد را دچار از کارافتادگی و معلولیت می‌کند.وی با اشاره به اینکه از سال 85 رشته فلوشیب درد راه‌اندازی شده گفت: هر سال حدود 3 نفر در دانشگاه‌های علوم پزشکی طی دوره 18 ماهه آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.
گفتنی است: ششمین کنگره سالانه و چهارمین کنگره بین‌المللی رژیونال آنستزی و درد از 20 تا 22 مهرماه در سالن همایشهای رازی برگزار می‌شود.

 


چهارگونه انگل می‌توانند به مغز انسان حمله کنند و موجب بروز تغییراتی عمده در ساختار این عضو حیاتی شوند که عبارتند از:
Naegleria fowleri
موجودی به نام Naegleria fowleri بیشتر در دریاچه‌های دارای آب تازه، رودخانه‌ها و جویبارهای داغ وجود دارد و می‌تواند به درون بینی فرد حرکت کرده و از آنجا وارد مغز شود. در آن‌جا این انگل شروع به نابود کردن مغز می‌کند.
در ایالات متحده بین سال‌های 2001 و 2010، سی‌ودو مورد از این انگل گزارش شد.
در نتیجه این واقعیت، سازمان بهداشت فلوریدا هشداری را علیه شنا کردن افراد در آب پست و گرم ابلاغ کرد. بیشتر افراد گمان می‌کنند که انگل‌های مغزخوار به افسانه‌های علمی تخیلی تعلق دارند، اما متأسفانه Naegleria fowleriتنها میکروارگانیسمی نیست که با پیدا کردن فرصت، به مغز انسان حمله می‌کند.
کرم‌های Taenia solium
این کرم‌های بزرگسال که در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین زیست می‌کنند، می‌توانند در درون دستگاه گوارش انسان زندگی کرده و تخم‌هایی را تولید کنند که انسان میزبان آن‌ها را از طریق مدفوع دفع می‌کند.
تخم‌های مزبور هنگامی که خوک‌ها به دنبال غذا می‌گردند، می‌توانند به‌طور کامل توسط این حیوانات جاروب شوند.
این لارواها در معده خوک سر از تخم بیرون می‌آورند، راه خود را به درون جریان خون باز می‌کنند و سرانجام یه عضلات حیوان می‌رسند.
این لاروها احتمالا توسط انسان‌های مصرف‌کننده گوشت خوک خورده می‌شود.
در انسان‌ها، راه این لارواها در مغز خاتمه می‌یابد و این موجودات کیست‌هایی را شکل می‌دهند که موجب بروز بیماری به نام neurocysticercosis می‌شود.چنین موضوعی می‌تواند موجب ظهور حملات صرع و سردرد شده و سرانجام به مرگ بینجامد.
انگل
Toxoplasma gondii
این ارگانیسم تک‌سلولی می‌تواند فقط در شرایط فراهم شده توسط روده‌های گربه تولیدمثل کند. هنگامی‌که این موجود موشی را آلوده می‌کند، میزبانش را به‌طور غیر نرمال به موجود نترسی در مقابل ادرار گربه تبدیل کرده و شانس موش برای خورده شدن توسط یک گربه و بازگشت انگل به میزبان بومی‌اش را فراهم می‌کند.
متأسفانه انسان‌ها نیز می‌توانند توسط t. gondii آلوده شوند.
در ایالات متحده از هر چهار بزرگسال، یک نفر به این انگل آلوده شده، اما تعداد کمی از سوژه‌های این ارگانیسم به اندازه کافی بیمار شده‌اند تا متوجه چنین حالتی شوند.درحال حاضر این نگرانی وجود دارد که انگل زمان‌های واکنش را کند می‌کند و افراد را در معرض خطر دوگانه تصادفات ترافیکی قرار می‌دهد.
همچنین مطالعه‌ای در مرکز JAMA Psychiatry ارتباط بین انگل مزبور و آسیب رساندن به خود را در زنان دریافت کرده است.
کرم چشم
کرم چشم موجودی نخ مانند به نام Loa loa است و هنگامی که در درون بدن انسان می‌خزد، برای استراحت بیش از اندازه به مغز نزدیک می‌شود.
این گونه که در آفریقای مرکزی و غربی یافت می‌شود، می‌تواند به مدت 10 تا 15سال از طریق بافت انسانی منتقل شود.
عفونت از گاز آهو و مگس‌های انبه که نزدیک مناطق جنگلی و باتلاق زندگی می‌کنند، ناشی می‌شود.
داشتن چنین کرمی در بدن می‌تواند منجر به خارش، التهاب، آسیب به سیستم عصبی و شبکیه چشم شود.
به‌طور متناقضی، استفاده از داروها برای کشتن لاروای Loa loa می‌تواند خطرناک باشد، زیرا هنگامی که تعداد زیادی لاروا در درون و اطراف مغز می‌میرند، مویرگ‌ها را مسدود کرده و موجب بروز انسفالوپاتی می‌شوند.
انسفالوپاتی شرایطی است که منجر به از دست رفتن قوه شناختی، مشکلاتی حافظه، تغییرات شخصیتی و بسیاری عوارض دیگر می‌شود.

 


زیره به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی از ریزمغذی‌ها، املاح و مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها خواص تغذیه‌ای و درمانی فوق‌العاده‌ای دارد و مانع از پیری زودرس می‌شود.
زیره در مناطقی از اروپا، آفریقای شمالی و آسیا کشت می‌شود و پرورش‌دهندگان این گیاه پس از برداشت و خشک کردن، دانه‌های آن را می‌کوبند و از روغن دانه زیره ترکیبات شفابخش و مفید می‌گیرند.
دانه‌های زیره منبع غنی از فیبر غذایی هستند و این ماده خوراکی حجم غذا را افزایش می‌دهد و با تسریع حرکت غذا در روده‌ها از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.همچنین فیبر خوراکی تأثیر مطلوب روی مخاط جداره روده دارد و با این ویژگی از روده‌ها در برابر سرطان حفاظت می‌کند و همچنین از جذب مجدد نمک در روده می‌کاهد.
دانه زیره حاوی روغن‌های ضروری است که به دلیل دارا بودن ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی قوی و ضدنفخ بودن برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.زیره همچنین حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید همچون «لوتئین»، «کاروتن» و «کریپتوزانتنین» است که در خارج کردن مولکول‌های مخرب رادیکال‌های آزاد از بدن نقش دارند و از بروز سرطان، انواع عفونت‌ها و همچنین از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند.زیره منبع غنی از املاح معدنی همچون آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم است.مصرف مس و آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است و زیره از این نظر منبع غذایی مناسبی است. به علاوه می‌توان انواع ویتامین‌های ضروری همچون A,E,C را از این چاشنی گیاهی مفید دریافت کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10